You are here

Maia Sandu vs Igor Dodon: cine a cheltuit mai mult pentru publicitate în campania electorală

16 November 2020
2408 reads
Maia Sandu a investit cu peste jumătate de milion de lei mai mult față de Igor Dodon pentru promovare în ambele tururi ale campaniei electorale la alegerile prezidențiale. Potrivit rapoartelor publicate pe site-ul Comisiei Electorale Centrale (CEC), concurenții au ales diferite strategii de promovare - candidata PAS a alocat mai multe resurse pentru apariții în online și panouri stradale, iar Igor Dodon - pentru publicitatea la televiziune și radio.

Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) la alegerile prezidențiale, care a obținut majoritatea voturilor alegătorilor la scrutinul din 15 noiembrie, a cheltuit aproape 4 milioane 789 de mii de lei în campania electorală din această toamnă. Suma este cu 347 de mii de lei mai mare decât cea alocată competiției de către Igor Dodon, candidatul independent, susținut de Partidul Socialiștilor. El a investit puțin peste 4 milioane 441 de mii de lei.

La capitolul cheltuielilor pentru publicitate și apariții în presă, staff-ul Maiei Sandu a alocat peste 2,7 milioane de lei sau cu aproape 630 de mii de lei mai mult decât echipa lui Igor Dodon - puțin peste 2 milioane  de lei.


Cheltuieli în campanie electorală, total (turul I și II): Maia Sandu vs Igor Dodon

Cele mai multe resurse din cele destinate reclamei Maia Sandu le-a achitat mijloacelor de informare electronice  - 1,18 milioane lei, în timp ce Igor Dodon a alocat doar 175 de mii de lei în acest sens. Candidatul independent, susținut de socialiști, a preferat să apară mai mult în publicitatea electorală la TV - 1,3 milioane lei versus 794 de mii de lei cât a cheltuit pentru televiziuni Maia Sandu.

O diferență mare la capitolul investiții în publicitate se atestă și la radio. Igor Dodon a plătit 449 de mii de lei ca să apară în eter, în timp ce Maia Sandu - doar 45 de mii de lei. În schimb, ea a preferat să aloce mai multe resurse pentru presa scrisă (139 de mii de lei) în comparație cu contracandidatul său (32.000 de lei).


Cheltuieli de publicitate: Maia Sandu vs Igor Dodon

Pentru materiale promoționale, Maia Sandu a scos din fondul electoral  aproape 1,8 milioane lei, dintre care circa 3.400 lei pentru promovarea programului electoral. Igor Dodon a cheltuit cu 272 de mii de lei mai puțin în acest scop (circa 1,6 milioane lei), dar mai mult pentru promovarea programului electoral (135.000 de lei).

Cu câteva zile înainte de turul doi de scrutin, Maia Sandu s-a adresat în instanță împotriva lui Igor Dodon, invocând că acesta i-a denigrat imaginea în pliantele electorale răspândite de concurent. Printr-o hotărâre din 14 noiembrie, Judecătoria Chișinău, sediul Centru, a admis parțial cererea Maiei Sandu și i-a cerut lui Igor Dodon să sisteze răspândirea informațiilor defăimătoare la adresa contracandidatei sale.

Lider la capitolul resurselor alocate în campania electorală din această toamnă, inclusiv pentru promovare, a fost candidatul Partidului Nostru, Renato Usatîi, care a ocupat locul trei după primul tur de scrutin. El a cheltuit în total aproape 8 milioane 982 de mii de lei, dintre care circa 7 milioane și 200 de mii au fost repartizați pentru publicitate electorală. Violeta Ivanov de la Partidul Șor a cheltuit în jur de 2 milioane de lei pentru publicitate, Andrei Năstase (Platforma Demnitate și Adevăr) - 1,8 milioane de lei, Tudor Deliu (Partidul Liberal Democrat) - 220 de mii de lei, Dorin Chirtoacă (Blocul Electoral Unirea) - 8.000 de lei, iar Octavian Țîcu (Partidul Unității Naționale) -  105 mii de lei.

Potrivit datelor preliminare ale CEC, la alegerile prezidențiale de duminică, 15 noiembrie, 57,72% dintre cetățeni și-au exprimat votul în favoarea Maiei Sandu, în timp ce pentru Igor Dodon au votat 42,28% din totalul alegătorilor care s-au prezentat la urne.

Colaj foto: Igor Dodon; Maia Sandu