Eşti aici

​NTV Moldova a anunțat CA că a renunțat la știrile și emisiunile informativ-analitice din Rusia

24 Ianuarie 2022
939 de afişări
Administrația postului de televiziune NTV Moldova a anunțat Consiliul Audiovizualului (CA) că renunță la trei programe informativ-analitice de producție rusă, pe care le retransmite pe teritoriul Republicii Moldova. Informația a fost confirmată pentru Media Azi de către președinta CA, Liliana Vițu. Totuși, televiziunea continuă să difuzeze două din cele trei emisiuni la care a spus că a renunțat.
 
Șefa CA a menționat că administratorii NTV Moldova a anunțat printr-o scrisoare din 20 decembrie 2021 despre faptul că renunță la o serie de programe produse în Federația Rusă. „Am primit de o notificare prin care ne-au anunțat că retrag trei emisiuni – două de weekend și una din cursul săptămânii”, ne-a spus Liliana Vițu.
 
Mai exact, NTV Moldova a decis să excludă din grila de emisie programul informativ „Центральное телевидение” (din rusă, „Televiziunea Centrală”), care apărea pe post sâmbătă seara, „Итоги недели с Ираидой Зейналовой” („Totalurile săptămânii cu Iraida Zeinalova”), difuzat în serile de duminică, și buletinul informativ zilnic „Сегодня” (Azi).  

Urmărind programul canalului TV, reporterul Media Azi s-a convins că, într-adevăr, buletinul de știri „Сегодня” nu mai apare pe post. Pe de altă parte, emisiunile „Центральное телевидение” și „Итоги недели” se difuzează în continuare în weekend, la ora 19:00. 
 

Liliana Vițu a precizat că CA nu a verificat dacă NTV respectă noua grilă de emisie. Potrivit ei, alte posturi de televiziune care retransmit conținut din Federația Rusă nu au anunțat Consiliul despre modificări ale grilelor. 
 

Media Azi nu a reușit să obțină un răspuns din partea administrației NTV Moldova cu privire la cauzele care i-au determinat să excludă emisiunile menționate. Producătorul NTV Moldova Sergiu Strungaru a solicitat să-i expediem întrebările în scris, dar până la publicarea articolului nu am recepționat vreun răspuns. Nici administratoarea NTV Moldova, Ludmila Furculiță, care a menționat că va răspunde în scris la solicitarea Media Azi, nu a oferit un comentariu la subiect. 
 
În decembrie 2020, Parlamentul a anulat prevederile Codului serviciilor media audiovizuale care permiteau retransmiterea emisiunilor cu caracter informativ-analitic și militar doar din țările care au ratificat Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră, SUA și Canada. Astfel, pe micile ecrane din Republica Moldova au revenit emisiunile din Federația Rusă care o perioadă au fost interzise spre difuzare pe teritoriul țării. Rusia se numără printre țările care au semnat, dar nu au ratificat această convenție.
 
La un an distanță, Centrul pentru Jurnalism Independent a monitorizat și analizat astfel de conținuturi, difuzate în perioada 1-10 noiembrie pe posturile Primul în Moldova/Первый канал, NTV Moldova/HTB și RTR Moldova/Россия – РТР, care retransmit masiv știri și emisiuni din Federația Rusă. Studiul de caz arată că mesajele din conținuturile monitorizate „fac propagandă în favoarea Federației Ruse”, „pot cu siguranță să manipuleze opinia publicului, îi pot influența comportamentul și atitudinile” și „atentează la securitatea informațională a Republicii Moldova”. Studiul a fot realizat de cercetătoarea media Aneta Gonța, până la numirea ei în calitate de membră a CA.
 
Cercetarea nu a rămas neobservată de autoritățile de la Moscova. Reprezentanții Ministerului de Externe au criticat studiul de caz, iar purtătoarea de cuvânt a instituției, Maria Zaharova, a catalogat cercetarea drept „politizată” și „provocatoare”. În replică, CJI a precizat că monitorizează periodic conținuturile instituțiilor media care „nu corespund standardelor de calitate, manipulează sau distorsionează realitatea”. 
 


Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm cele mai importante articole, dar și pe Facebook, Instagram și Twitter.