
Studiu de caz nr. 1:  
 
Sondaje electorale în principalele ediții informative ale televiziunilor  
 
Tv Moldova 1, Prime TV, Tv Canal 2, Tv Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Pro TV, TV7, NTV Moldova, Realitatea TV, Tv N4, RTR Moldova, Euro TV. 
 
Prezentul studiu de caz se întemeiază pe cadrul normativ existent de reglementare a reflectării de către mass-media a alegerilor prezidențiale din 30 octombrie 2016, și pe 
analiza modului în care televiziunile monitorizate au comunicat audienței în principalele lor ediții informative despre rezultatele primului sondaj electoral realizat de Asociația 
sociologilor și demografilor (ASDM), prezentate pe 15 septembrie, și despre rezultatele sondajului al doilea, realizat de Centrul CBS-AXA la comanda IDIS „Viitorul”, 
prezentate pe 28 septembrie.   
 
Cadrul normativ: 
 
Codul electoral, art. 64  (1) Radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor, şi mijloacele de informare în masă scrise fondate de autorităţi publice au obligaţia de a respecta 
principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparţialitate în reflectarea alegerilor; art. 64

1
(10). În perioada electorală, orice sondaje de opinie privind preferinţele 

politice ale alegătorilor pot fi efectuate numai cu condiţia înştiinţării prealabile a Comisiei Electorale Centrale. Rezultatele acestor sondaje pot fi date publicităţii cel tîrziu cu 5 
zile înainte de ziua alegerilor.  
 
Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, 
aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale (CEC) nr.181 din 6 septembrie 2016:  
2. Radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova reflectă campania electorală pentru alegerile prezidențiale în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii 
Moldova, Codului electoral, Codului audiovizualului, Legii presei, Legii cu privire la libertatea de exprimare, Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi 
bărbaţi, Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă şi a actelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, 
respectînd drepturile categoriilor de alegători cu nevoi speciale.  
55. Radiodifuzorii au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală, cu cel tîrziu 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sînt 
însoţite de următoarele informaţii:  
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  
- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 64' alin. (10) din Codul electoral.  
 
Remarcă: deși Regulamentul CEC se referă la ”reflectarea campaniei electorale”, p. 55 prevede ”înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică 
electorală în conformitate cu art. 64' alin. (10) din Codul electoral”, care obligă autorii de sondaje cu tematică electorală să  înștiințeze CEC nu doar pe durata campaniei 
electorale, ci a perioadei electorale. Altfel spus, deși titlul regulamentului sugerează reguli pentru campania electorală, iar conținutul lui, cel puțin, în p. 55, extinde cadrul 
temporal până la perioada electorală. Faptul creează confuzii, de aceea ne vom ghida de prevederile Codului electoral, art. 64

1 
(10). 

Din Declarațiile privind politica editorială pentru campania electorală, aprobate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA): 
 

Nr. Televiziuni Angajamente asumate (extras) notă 

1. Tv Moldova 1 2.3. Compania va informa telespectatorii și ascultătorii despre rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală cu cel tîrziu 5 
zile înainte de ziua alegerilor,  doar în cazul  când acestea vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  

- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  

Angajament conform 
legislației 



- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 64' alin. (10) 
din Codul electoral.  

2. Prime TV II (7). Sondajele de opinie vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele sondajelor de opinie cu 

tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  
- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. 

VII (2) Sondajele de opinii cu tematică electorală vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele 

sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  
- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- solicitantul și sursa de finanţare a sondajului 

Angajament ambiguu. 
 
 
 

 

Și radiodifuzorul, și 
CCA au demonstrat 
lipsă de atenție 

3. Tv Canal 2 II (7). Sondajele de opinie vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele sondajelor de opinie cu 

tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  

- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. 
VII (2) Sondajele de opinii cu tematică electorală vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele 

sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  
- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- solicitantul și sursa de finanţare a sondajului  

Angajament ambiguu. 
 
 
 
 

Și radiodifuzorul, și 
CCA au demonstrat 
lipsă de atenție 

4. Tv Canal 3 II (7). Sondajele de opinie vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele sondajelor de opinie cu 

tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  

- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. 
VII (2) Sondajele de opinii cu tematică electorală vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele 

sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  
- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- solicitantul și sursa de finanţare a sondajului 

Angajament ambiguu. 
 
 
 
 

Și radiodifuzorul, și 
CCA au demonstrat 
lipsă de atenție 

5. Publika TV II (7). Sondajele de opinie vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele sondajelor de opinie cu 

tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  

- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. 

Angajament ambiguu. 
 
 
 

 
Și radiodifuzorul, și 



VII (2) Sondajele de opinii cu tematică electorală vor fi prezentate în condițiile articolului 64' alin. (10) din Codul electoral. Rezultatele 

sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  
- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- solicitantul și sursa de finanţare a sondajului 

CCA au demonstrat 
lipsă de atenție 

6. Jurnal TV Postul de televiziune Jurnal Tv va: 
- Asigura reflectarea echitabilă, imparțială și echilibrată a alegerilor prezidențiale. 

Angajament general 

7. Pro TV Campania electorală pentru alegerile prezidențiale se va desfășura în conformitate cu  Codul electoral... 
”PROdigital” S.R.L. va reflecta campania electorală pentru alegerile parlamentare în conformitate cu Codul electoral... 

Angajament general. 
Și radiodifuzorul, și 
CCA au demonstrat 
lipsă de atenție. 

8. TV 7 2. (b) În perioada electorală Postul de televiziune ”Tv 7” va desfășura sondajele de opinie în condițiile articolului 64' alin. (10) din 
Codul electoral. Rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoțite de următoarele informații: 
- denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;  

- data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. 
6. (b) Publicitatea electorală se va amplasa în emisie exclusiv în următoarele condiții: 
(b) prezentarea certificatului eliberat de consiliul electoral de circumscripție privind înregistrarea concurentului... 

Angajament conform 
legislației 
 
 
 
 
Și radiodifuzorul, și 
CCA au demonstrat 
lipsă de atenție 

9. NTV Moldova 4. (2). La organizarea talk-show-urilor și a altor emisiuni din grila de emisie a postului ”NTV Moldova” se vor asigura respectarea 
principiului echilibrului, imparțialității, responsabilității și pluralismului de opinii în cadrul luărilor de cuvînt. 

Angajament general 

10. Realitatea TV Campania electorală pentru alegerile Președintelui RM se va desfășura la Realitatea Tv în conformitate cu Codul electoral... Angajament general 

11. Tv N4 În perioada de referință, Postul de televiziune ”N4” va reflecta procesul electoral conducându-se de Regulamentul...(CEC – n.n.), 
respectînd Codul electoral... 

Angajament general 

12.    

 
Notă: mai mulți radiodifuzori se obligă, prin Declarații, să respecte Legea presei, deși aceasta nu are vreo relevanță nici pentru radiodifuzori, nici pentru presa scrisă, de rând 
ce art. 64 din Codul electoral conține suficiente prevederi, inclusiv pentru mass-media scrisă, ca să răspundă cerințelor p.40. din Regulamentul CEC. (”40. Publicitatea 
electorală și spoturile electorale distribuite în rețeaua internet, inclusiv cea plasată pe paginile web administrate de radiodifuzori, publicitatea electorală distribuită prin 
intermediul telefoniei mobile se asimilează publicității electorale în presa scrisă”). 
 
Constatări  
în urma analizei modului în care televiziunile monitorizate au reflectat rezultatele sondajului „Preşedintele Republicii Moldova în viziunea cetăţenilor: abordare sociologică”, 
prezentat public pe 15 septembrie 2016 de către ASDM, și a sondajului ”Calitatea guvernării evaluată prin prisma serviciilor acordate de stat”, prezentat public pe 28 
septembrie 2016 de către CBS AXA și IDIS ”Viitorul”. 
Notă:  dat fiind faptul că sondajul al doilea (CBS AXA și IDIS ”Viitorul”) nu este unul în totalitate electoral, nu am considerat că televiziunile monitorizate trebuiau să răspundă 
rigorii legale de a anunța dacă CEC a fost înștiințată despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală. 
 

Nr. Tv 15 septembrie: sondaj ASDM 28 septembrie: sondaj CBS AXA / IDIS ”Viitorul” 

1. Moldova 
1 

Primul subiect în ediția informativă. În ziua respectivă mass-media a fost 
preocupată și de alte teme, precum: 

- un copil de 5 ani a ingerat otravă pentru șobolani, 
- un copil a fost lovit de o mașină, 

Moldova 1 comunică la mijlocul ediției despre rezultatele sondajului, dând 
prioritate unor teme de interes public mai mare. Subiectul pune accent pe 
preferințele de vot la prezidențiale, deși era de așteptat ca radiodifuzorul public să 
scoată în prim-plan încrederea în instituțiile statului sau îngrijorările cele mai mari 



- droguri vândute fără piedici la discoteci, 
- probleme cu creditul polonez de 100 de milioane de Euro pentru 

agricultură, 
- primul raport de monitorizare a alegerilor, prezentat de ONG-ul 

PromoLEX... 
Ca relevanță și impact real, fiecare dintre temele enumerate puteau sta în 
fața rezultatelor sondajului. În context: corporaţia britanică BBC, din proprie 
iniţiativă, şi-a asumat nişte reguli, între care: 

- emisiunea nu trebuie să înceapă cu rezultate ale sondajelor de 
opinii; 

- BBC va evita expresii ce pot fortifica credibilitatea în rezultatele 
sondajelor şi, de exemplu, în loc de „arată” va utiliza „presupun” 
datele cercetării; 

- să fie furnizate informaţii suplimentare: autorul sondajului, perioada 
în care a fost efectuat, eşantionul, geografia, metodologia, 
chestionarul etc.  

În Olanda ziarele serioase nu publică rezultatele sondajelor de opinii pe 
prima pagină. 

Tv Moldova 1 încheie subiectul astfel:” Sondajul a fost efectuat în perioada 
2-10 septembrie 2016 pe un eșantion de 1179 de respondenți din 77 de 
localități ale RM cu excetția regiunii transnistrene”. Dacă acest final îl 
confruntăm cu angajamentul luat prin Declarația privind politica editorială 
pentru campania electorală, aprobat de CCA, atunci atestăm lipsa câtorva 
elemente și anume: 
- metoda utilizată;  
- dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;  
- comanditarul sondajului şi sursa de finanţare;  
- dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie 
cu tematică electorală în conformitate cu art. 64' alin. (10) din Codul 
electoral. 

ale cetățenilor. Însăși sondajul nu a fost unul electoral, având genericul ”Calitatea 
guvernării evaluată prin prisma serviciilor acordate de stat”. 
În rest, subiectul este prezentat cu respectarea normelor profesionale, exceptand 
finalul: ”Sondajul a fost realizat în perioada 14-25 septembrie, pe un eşantion de 
peste 1100 de persoane”. Astfel, în text nu este amintit comanditarul sondajului şi 
sursa de finanţare, precum și marja de eroare.  

2. Prime Tv Subiectul, al doilea în ediție, este anunțat astfel:”Salt impresionant în 
favoarea PD. Acest lucru reiese din rezultatele unui sondaj de opinie 
publică, prezentat astăzi de ASDM. Studiul mai arată și o scădere 
pronunțată pentru intențiile de vot pentru formațiunea lui Renato Usatâi și 
pentru partidul Demnitate și Adevăr al mafioților Țopa”. În continuare autorii 
subiectului vorbesc despre faptul, că ”timp de jumătate de an numărul 
moldovenilor care au declarat că ar vota pentru PD a crescut cu aproape o 
treime”. În imagine apar datele sondajului: pe primul loc PSRM (20,7%) cu o 
creștere de 2,8%, pe locul doi - PAS (10,4%), cu o creștere cu 2,9% și pe 
locul trei – PD (8,9%), cu o creștere de 2,5%. Alte rezultate, cităm: ”Partidul 
lui Renato Usatâi a pierdut aproape 4 puncte procentuale. Cea mai mare 
prăbușire, însă, a înregistrat-o Partidul Platforma DA a mafioților Țopa. 
Dacă acum 6 luni pentru această formațiune și-ar fi dat votul aproape 12 la 
sută dinte alegători, în prezent, numărul celor care ar mai susține partidul 
DA la alegeri, este de doar 7,7%”. Din finalul subiectului aflăm că: ” 
Sondajul a fost realizat în perioada 2-10 septembrie, pe un eșantion de 
1.179 de persoane, din 77 de localități. Marja de eroare este de +/- trei la 
sută”.  

Subiectul, al doilea în ediție, este intitulat: ”Lupu, Năstase și Sandu se duelează în 
sondaje”. De fapt, în sondaj, și nu ”în sondaje”, se duelează Sandu, Năstase și 
Lupu. Prime Tv, însă, îl scoate în prim-plan pe candidatul PDM la prezidențiale. În 
subiect se pune accentul pe creșterea puternică în sondaje a candidatului PDM și 
pe creșterea importantă a PDM, ajuns pe locul doi. Prime Tv precizează că  
”Potrivit sondajului, candidatul PSRM, Igor Dodon, s-ar clasa primul în preferinţele 
de vot, dacă duminica viitoare s-ar alege președintele. Pentru el ar vota puţin 
peste 23 la sută dintre alegători. Maia Sandu a scăzut cu cinci puncte procentuale, 
comparativ cu sondajul din aprilie al CBS-AXA, realizat la comanda IPP. În pofida 
eforturilor de promovare agresivă a finului de cununie al mafiotului Victor Țopa prin 
intermediul trustului Jurnal TV, intenția de vot pentru Andrei Năstase rămâne 
neschimbată. Altfel stau lucrurile în cazul liderului PDM, Marian Lupu, pentru care 
s-a triplat intenția de vot”. De observat că în cazul liderului PSRM Prime Tv nu 
amintește că intențiile de vot au crescut de la 18,5%  la 23,3%, precum o face în 
cazul celorlalți candidați la prezidențiale. Prime Tv nu face referire la alte rezultate 
ale sondajului, cum ar fi, bunăoară, răspunsurile la întrebarea ”Dacă duminica 
viitoare ar avea loc alegeri pentru Parlamentul Republicii Moldova, pentru care 
partide / formatțiuni politice nu vetți vota în nici un caz?”, de altfel, relevante. Cei 



Prime Tv, în acest caz: 
- a excelat în favorizarea unui partid politic, cu candidat desemnat la 

prezidențiale; 
- a neglijat principiul veridicității, prezentând rezultatele sondajului 

drept adevăr curat, iar acest lucru lasă loc pentru o eventuală 
manipulare a telespectatorilor; 

- a neglijat principiul imparțialității/neutralității, făcând abuz de 
adjective și dând aprecierii când s-a referit la subiecții sondajului; 

- a încălcat propriile angajamente din Declarația privind politica 
editorială pentru campania electorală, aprobat de CCA, când nu 

a prezentat, în final, date vizând - metoda utilizată; comanditarul 
sondajului şi sursa de finanţare; dovada privind înştiinţarea CEC 
despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în 
conformitate cu art. 64' alin. (10) din Codul electoral. 

Prime Tv mai are un subiect la temă, în care afirmă: ”Pretendenții la fotoliul 
de președinte din partea opoziției pierd simpatia alegătorilor, arată 
rezultatele unui nou studiu de opinie... În doar câteva luni Igor Dodon, Maia 
Sandu și Andrei Năstase au coborât în sondaje cu câteva puncte 
procentuale. În schimb, s-a dublat numărul celor care spun că și-ar da votul 
pentru liderul PDM M.Lupu. Candidatul formațiunii lui Renato Usatâi, D. 
Ciubașenco, însă, ar acumula doar 2,9 la sută dintre sufragii”. Și-n acest 
subiect atestăm aceleași lacune regretabile, ca și în cel anteriior. 

mai mulți respondenți, 42,3 la sută nu ar vota penru PDM.  Prime Tv nu prezintă 
nici câtă încredere au cetățenii în guvernare sau care-s temerile lor cele mai mari. 
Prin urmare, rezultatele sondajului  sunt reflectate în mod selectiv și părtinitor, 
scoțând în relief date ce-l favorizează pe candidatul PDM la prezidențiale. Pe final 
aflăm că ”Sondajul a fost efectuat în perioada 14-25 septembrie, pe un eşantion 
de 1108 persoane, cu o marjă de eroare de  trei la sută”.  

3. Canal 2 Tv Canal 2 dedică două subiecte rezultatelor sondajului. Primul este intitulat  
”Prezidențialele în opinia moldovenilor”, iar al doilea - ”PDM, salt important 
în intenția de vot”. Subiectul al doilea, practic, este identic celui de la Prime 
Tv, punând accentul pe evoluția cea mai spectaculoasă a PDM, chiar dacă 
e pe locul trei, și pe prăbușirea cea mai mare a partidului ”mafioților Țopa”.  
Derogările admise de Canal 2 sunt aceleași ca și în cazul Prime Tv. 

Subiectul despre rezultatele sondajului este intitulat ”Lupu a crescut puternic în 
sondaje” și-i al 4-lea în ediție. 

 

4. Canal 3 Tv Canal 3 difuzează același subiect ca și Prime Tv și Tv Canal 2, doar că 
modifică titlul – ”Usatîi şi Năstase, în cădere liberă”, și unele calificative 
(”Creștere puternică pentru intenția de vot în favoarea Partidului 
Democrat.”, ”scădere mare a intenției de vot pentru formațiunea lui Renato 
Usatîi și Partidul Demnitate și Adevăr al mafioților Țopa” etc). Sunt atestate, 
prin urmare, aceleași derogări, ca și-n cazul Prime Tv și Tv Canal 2.  

Subiectul, plasat primul în ediție, este intitulat ca și la Tv Canal 2 - ”Lupu a crescut 
puternic în sondaje”. Conținutul subiectului este similar celor difuzate de Prime Tv 
și de Tv Canal 2.  

 

5. Publika Publika Tv intitulează subiectul ”PDM, creștere puternică în sondaje” și, de 
asemenea, pune accentul pe ”creșterea puternică pentru intenția de vot în 
favoarea Partidului Democrat” și pe ”scăderea mare a intenției de vot pentru 
formațiunea lui Renato Usatîi și față de Partidul Demnitate și Adevăr al 
mafioților Țopa”. În final Publika Tv amintește că ”Sondajul a fost realizat în 
perioada 2-10 septembrie, pe un eșantion de 1179 de persoane, din 77 de 
localități”, dar uită să prezinte restul informației relevante, inclusiv marja de 
eroare pentru rezultate. 

Subiectul are titlu identic cu cele difuzate de Canal 2 și Canal 3: ”Lupu a crescut 
puternic în sondaje” . Conținutul subiectului este similar celor difuzate de Prime 
Tv, de Canal 2 și Canal 3.  
 

6. Jurnal Tv N-a reflectat sondajul Subiectul este plasat al treilea în ediție, purtând titlul ”Năstase, în top trei la 
prezidențiale”. Subiectul conține datele relevante despre sondaj. Titlul și primele 
fraze îi confer o anumită doză de părtinire.   

7. Pro Tv Este primul subiect în ediție și-i intitulat ”Dodon și Sandu, pe val”. Titlul 
corespunde rezultatelor sondajului, dat fiind că indică cele mai mari șanse 
la prezidențiale pentru liderul PSRM și pentru lidera PAS. Subiectul 

Subiectul, al doilea din ediție, este intitulat ”Bătălie pentru locul 2”. Subiectul este 
complex, conținând, inclusiv explicațiile lui Vl. Plahotniuc postate pe Facebook 
(FB) privitor la creșterea PD, informație echilibrată cu răspunsul respondenților 



corespunde normelor profesionale, cu excepția finalului (”Sondajul a fost 
realizat de Asociația sociologilor și demografilor în perioada 2-10 
septembrie, pe un eșantion de 1179 de persoane din 77 de localități. Marja 
de eroare este de 3 la sută”), în care nu se regăsește întreaga informație 
despre sondaj, cerută de legislație (metoda utilizată; comanditarul 
sondajului şi sursa de finanţare; dovada privind înştiinţarea CEC despre 
desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu 
art. 64' alin. (10) din Codul electoral). 

referitor la ce partid nu ar vota în nici un caz la alegeri parlamentare.   

 

8. Tv 7 Tv 7 plasează subiectul cu rezultatele sondajului al treilea în ediție, după ce 
comunică despre raportul de monitorizare a procesului electoral prezentat 
de  ONG-ul PromoLEX. Subiectul este intitulat „Primul sondaj electoral” și 
scoate în relief prezența la vot, scăzută, conform sondajului. Subiectul este 
realizat în corespundere cu normele prfesionale, exceptând finalul, din care 
lipsesc elemente, precum: metoda utilizată; comanditarul sondajului şi sursa 
de finanţare; dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea 
sondajului de opinie cu tematică electorală.  

Subiectul, plasat primul în ediție, este intitulat ”Un nou sondaj”. Ca și ProTv, Tv 7 
face trimitere la opinia vicepreședintelui PDM Vl. Plahotniuc, de pe FB, ca reacție 
la sondaj. Spre deosebire de ProTv, însă, autorul subiectului spune: ”Ceilalți 
candidați vizați nu au răspuns la telefon pentru a comenta datele”. Este o frază de 
serviciu, cu încărcătură speculativă, pe motiv că veridicitatea enunțului nu poate fi 
verificată.  

9. NTV Este primul subiect din ediție și-i intitulat: ”Igor Dodon, tot mai popular în 
sondaje”. Să observăm în titlu pluralul ”sondaje”, deși motiv pentru subiect a 
fost un singur sondaj. Autorul subiectului afirmă că ”Diferența dintre scorul 
înregistrat în sondaje dintre Igor Dodon și următorii clasați crește rapid”, dar 
nu prezintă dovezi nici pentru a confirma enunțul din titlu, nici pentru a 
demonstra ”creșterea rapidă”. Final: Studiul sociologic a fost realizat de 
către ASDM în perioada 2-10 septembrie 2016, pe un eşantion de 1179 de 
oameni din 77 de localităţi. Studiul reprezintă o parte componentă a 
proiectului internaţional "Instituţia referendumului în Republica Moldova şi 
alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016". Marja de eroare este de trei 
la sută”. Pe site-ul NTV găsim un alt subiect cu referire la datele sondajului, 
intitulat ”PSRM, votat masiv la alegerile parlamentare anticipate”.  
NTV, în acest caz: 

- a excelat în favorizarea unui candidat desemnat la prezidențiale și 
a unui partid politic; 

- a neglijat principiul veridicității, prezentând eronat rezultatele 
sondajului, astfel, lăsând loc pentru manipularea telespectatorilor; 

- a neglijat principiul imparțialității/neutralității, făcând abuz de 
adjective; 

- a încălcat propriile angajamente din Declarația privind politica 
editorială pentru campania electorală, aprobat de CCA, când nu a 
prezentat, în final, date vizând metoda utilizată și dovada privind 
înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu 
tematică electorală. 

Titlul subiectului este ”Dodon, lider în cursa prezidențială” și corespunde 
rezultatelor sondajului. Deși se referă și la alți candidați la prezidențiale, autorul 
subiectului demonstrează părtinire vădită față de un singur candidat și față de un 
singur partid. Exemplu: ”Candidatul Partidului Socialiştilor pentru funcția de 
președinte al țării se distanțează rapid și evident față de contracandidații săi, iar 
încrederea cetățenilor în Igor Dodon crește pe măsură ce ziua scrutinului se 
apropie”. Din prezentarea publică a rezultatelor sondajului, unul complex, este 
selectat următorul crâmpeu: ”Este evident că domnul Dodon are certe șanse sau 
este un favorit cert al trecerii în turul doi, atunci al doilea candidat care ar merge în 
turul doi nu prea este clar. Avem acești trei candidați cu șanse relativ egale”, a 
declarat Ion Tăbârță, expert IDIS ”Viitorul”. Atestăm, prin urmare, aceeași atitudine 
favorizantă față de candidatul PSRM la prezidențiale și față de PSRM, ca și în 
cazul anterior.  

10. Realitatea Subiectul este intitulat ”SONDAJ! Favoriții la alegerile prezidențiale nu se 
schimbă: Igor Dodon și Maia Sandu rămân în top”, și-i scris în conformitate 
cu normele profesionale, exceptând finalul, din care lipsesc elemente, 
precum:  marja de eroare comanditarul și sursa de finanțare, dovada privind 
înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică 
electorală.  

Subiectul este intitulat ” SONDAJ: Igor Dodon, favoritul la prezidențiale. Maia 
Sandu, Andrei Năstase și Marian Lupu, la diferență de 0,5%”, și-i scris în 
conformitate cu normele profesionale  
 

11. N 4 Subiectul cu titlul – ”Dodon și Sandu, în turul II”, corespunde rezultatelor 
sondajului și-i realizat în conformitate cu normele profesionale. Finalul 
subiectului: ”Sondajul a fost efectuat de ASDM din propriile resurse 
financiare, în perioada 2-10 septembrie, pe un eșantion de 1.179 de 

Subiectul cu titlul – ”Dodon, Sandu și Năstase, pe podium”, corespunde 
rezultatelor sondajului și-i realizat în conformitate cu normele profesionale.  



respondenți din 77 localități, exclusiv regiunea transnistreană, cu o eroare 
de +- 3%., iar CEC nu a fost notificată de către asociație despre 
desfășurarea acestui sondaj, așa cum prevede legislația națională în 
perioada electorală”.  
Finalul corespunde rigorilor legislației în vigoare și angajamentelor 
televiziunii în alegerile prezidențiale. 

 

12.    

 
 
 
Concluzii: 

- Toate televiziunile monitorizate, prin Declarațiile depuse la CCA și aprobate de către acesta, s-au angajat să reflecte alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016, 
inclusiv prin prezentarea rezultatelor sondajelor electorale, în conformitate cu legislația în vigoare. 

- Tv Moldova 1, Jurnal Tv, TV 7,    NTV Moldova,  în Declarații, se obligă să respecte și Legea presei, deși aceasta nu are nicio relevanță, iar CCA nu a avut reacție. 
- Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Pro TV și Tv 7, în Decalarații, au admis inexactități, ușor de eliminat, dar faptul scoate în vileag o atitudine formală atât a 

respectivilor radiodifuzori, cât și a autorităţii de reglementare a domeniului.  
- Deși toate televiziunile monitorizate au site-uri, cu excepția câtorva (Tv Moldova 1, Pro TV,  Realitatea TV), în Declarații, nu au prezentat angajamente, fapt ce ar 

putea conduce la abuzuri.   

- Nici o televiziune, cu excepția Tv N4, nu a reflectat rezultatele primului sondaj electoral (ASDM) în conformitate cu legislația în vigoare și cu propriile angajamente. 
Până la momentul lansării publice a prezentului studiu de caz sunt lipsă reacția CCA și a CEC asupra acestui fapt. 

- Modul în care Tv Moldova 1 a reflectat rezultatele sondajelor nu poate fi calificat drept unul de referință, lucru așteptat din partea unui  radiodifuzor public în raport cu 
televiziunile private.  

- Prime TV,   Canal 2,   Canal 3 și    Publika TV, prin tonalitatea exaltată și prin limbajul adjectivat, au prezentat rezultatele sondajelor cu grave derogări de la normele 
profesionale, favorizând vădit candidatul la prezidențiale din partea PDM și PDM, și defavorizând vădit contracandidații din partea PPDA și PAS. Autorii și 
prezentatorii subiectelor au demonstrat, mai degrabă, calități de propagandiști de partid, decât de jurnaliști.  

- NTV Moldova a prezentat rezultatele sondajelor într-o manieră, prin care a favorizat candidatul PSRM la prezidențiale și PSRM. 
- Jurnal Tv, în prezentarea rezultatelor sondajului făcute publice pe 28 septembrie, a favorizat, într-o măsură oarecare, liderul PPDA. 
- Tv Moldova 1, Pro Tv, Tv 7, Realitatea Tv, Tv N4 au reflectat rezultatele celor două sondaje, într-o măsură mai mare ori mai mică, neutru și echilibrat.        

 
Recomandări: 
 
Pentru CEC: să monitorizeze cu toată atenția procesul electoral, inclusiv pe segmentul mass-media, și să reacționeze prompt și eficient în cazurile, în care constată derogări 
de la cadrul normativ, parte a căruia este și Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare 
în masă din Republica Moldova, aprobat prin propria-i decizie. 
 
Pentru CCA: să-și schimbe atitudinea față de conținutul Declarațiilor privind politica editorială pentru campania electorală, prezentate de către radiodifuzori; să aprobe 
Declarațiile fără a admite derogări de la legislație; să supravegheze onorarea angajamentelor asumate de către radiodifuzori și, la necesitate, să reacționeze adecvat. 
 
Pentru radiodifuzorii monitorizați:  

- Tv Moldova 1 să reflecte procesul electoral, inclusiv rezultatele eventualelor sondaje electorale, într-un mod în care să-i confirme și să-i fortifice calitate de 
radiodifuzor public. 

- Prime TV,   Canal 2,   Canal 3,   Publika TV, NTV Moldova, și, parțial, Jurnal Tv, să reflecte rezultatele eventualelor sondaje electorale cu respectarea rigorilor 
legislației în vigoare, a propriilor angajamente și a normelor profesionale, pentru a evita manipularea electoratului. 

- Tv Moldova 1,  Pro TV, TV 7,  Realitatea TV,  Tv N4 să mențină aceeași modalitate de prezentare a rezultatelor eventualelor sondaje electorale, dar cu oferirea 
informației depline despre sondaje. 



 


