coalitia 2009
o
xw

Centrul pentru Jurnalism Independent
J codlitia civica

pentru alegeri libere si corecte

&

Media Monitoring during the Campaign for Local General Elections on
14 June 2015

Report no.1
1-14 May 2015

This report has been produced by the Independent Journalism Center with support of the
East Europe Foundation from resources provided by the Government of Sweden through the
Swedish International Development Cooperation Agency (Sida) and the Ministry of Foreign
Affairs of Denmark/DANIDA. The opinions herein are those of authors and may not reflect
the opinions of the East Europe Foundation, the Government of Sweden, Sida or the
Ministry of Foreign Affairs of Denmark/DANIDA.

Danida

FUNDATIA EST-EUROPEANA

° SWEDEN



1. General information

1.1 Project goal: To monitoring and to provide information to the public about mass media
behavior during the election campaign, including candidates’ access to mass media and
pluralism of opinions presented. The monitoring aims to analyze reporting trends that might
affect mass media performance and compromise their ability to provide correct, unbiased,
and pluralistic information to the public.

1.2 Monitoring period: 1 May—14 June 2015
1.3 Criteria for selecting media outlets to monitor:

* Audience-impact: national, quasi-national
* Type of mass media: broadcasting, online
* Ownership: public, private

» Language: Romanian, Russian

1.4 List of mass media outlets monitored:

Broadcasting media

Moldova 1 “Mesager (Messenger)” newscast at 21:00: public television station, national
coverage, broadcasts in Romanian and Russian

Prime TV “Primele Stiri (First news)” newscast at 21:00: private television station, national
coverage, broadcasts in Romanian and Russian

Canal 2 “Reporter” newscast at 19:00: private television station, national coverage,
broadcasts in Romanian

TV 7 “Stiri (News)” newscast at 20:30: private television station, regional coverage,
broadcasts in Romanian and Russian

Accent TV “Accent info” newscast at 20:00: private television station, broadcasts in
Romanian and Russian.

Online print media:

www.unimedia.info online portal, Romanian language;

www.omg.md online portal, Russian language;

www.publika.md online portal, Romanian language;

www.pan.md online version of Panorama magazine, Russian language;

www.timpul.md online version of national newspaper Timpul de dimineatd, Romanian
language.



http://www.unimedia.info/
http://www.timpul.md/
http://www.pan.md/
http://www.publika.md/
http://www.omg.md/

2. Methodological framework

Monitoring covered the entire contents of online publications and of one newscast of each
TV channel daily with an analysis of content of a direct or indirect electoral nature. News
items were evaluated according to content and context in order to determine whether they
favored or disparaged a political party or political entity. The articles and broadcasts were
also analyzed according to the following criteria for objective coverage:

Impartiality/objectivity: According to the Journalist’s Code of Ethics, news stories should
be impartial and objective and should not favor any parties/groups/persons to the detriment
of others. The presence of elements of discrimination in reports and news stories is the first
indication of a lack of objectivity on the part of the journalist. Filtering news and
inadequately analyzing the story and the context are also indicative of the protection of
certain interests rather than those of the wider public.'

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions: To be correct and balanced,
content should present the opinions of all parties concerned, especially on controversial
issues, and should treat opponents equally.? Also, mass media should ensure access to a
multitude of diverse opinions to help the public form their own.

Language and images used: Deliberate exaggeration and licentious language such as
pejorative terms or labels attached to certain persons or organizations and manipulating
images to show certain parties in a negative light raise questions about compliance with
ethical and professional standards. The ethical behavior of journalists is in question mostly
when images present situations that do not correspond with reality, when images are
fabricated, and when news stories are accompanied by images that are irrelevant to the text.

1 Simona Stefanescu, Riscurile comunicarii mediatice in timpul conflictelor

2 Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.



3. Monitoring data

puwmrenn puscs
et - —
ﬂELEIAIII HELBOVA

Involvement in the election campaign

From 1 to 14 May 2015, Moldova 1 public television station actively covered the elections.
In the 14 newscasts during this period, Moldova 1 broadcast 52 items either directly or
tangentially relevant. Some of them referred to the start of the campaign and to the process
of registering candidates (22 stories), and some covered current issues concerning the work
of the capital’s mayor’s office. They included stories about the allowances provided to
World War II veterans, bonuses to be offered for building apartments without debt to the
state, new trolleybuses that will be functioning by the end of this year, and the settlement of
the Tintareni waste deposit problem among others.

Impartiality and objectivity/political partisanship

Out of the total of 52 news stories, the majority presented information in an objective and
impartial manner. There were no evident violations of ethical norms that might have
disorted or truncated the information provided to the public. There were no major problems
in terms of separating facts from opinions or discriminating against a candidate either. A
single problematic news item was broadcast on 14 May; it concerned the altercation
between Mayor Dorin Chirtoaca and representatives of the Party of Socialists (PSRM) and
Our Party (PN) at the most recent meeting of the Chisinau Municipal Council. The reporter
claimed that, “Our Party and PSRM representatives joined forces and wrecked the start of
the latest meeting of Chisinau Municipal Council. They gracelessly fell over one another,
forgetting that they were in a public institution.” The reporter thus expressed his own
opinion about the incident.

The presence of news stories referring to the work of local authorities (about one third of
the total) favored Mayor Dorin Chirtoaca who thus got wider coverage than the other
candidates for mayor of Chisinau about whom there was no news or who were mentioned
only in general stories such as those about registration. Overall, Liberal Party (PL)
representatives directly appeared in 11 items and were mentioned in 6. The context was
positive in 9 cases, negative in 2, and neutral in 6 cases. For example, in the newscast on 6
May, the current mayor appeared in 4 stories: the conflict between the Ministry of
Education and the Chisinau Municipal Education Department concerning the rules for
appointing school managers; the corruption accusations launched by People’s Party of the
Republic of Moldova (PPRM) candidate Mihai Cirlig against Dorin Chirtoaca; the bonuses
to apartment buildings without debt; and the settlement of the problem of Tintareni waste
deposit with European funding. It was similar on other days when the mayor was the focus
in several stories (2 on 10 May and 2 on 11 May). Considering that Mr. Chirtoaca had not
been officially registered as candidate at that poing and thus was still the mayor, his
increased media presence seems partially justified.



Another group that got repeated direct appearances was the Democratic Party of Moldova
(PDM) whose representatives appeared in 6 stories and were mentioned twice. In 4 cases
the context was positive, and in 4 it was neutral. The representatives PSRM directly
appeared in 2 stories and were mentioned in 5 others, mostly in a negative context (5 times).
PN had 3 appearances and 5 mentions, all in a neutral context, and PPRM was quoted 3
times in a neutral context. The other parties referred to in the news were either quoted once
or mentioned several times in different contexts.

Pluralism of opinions/correctness and balance of sources

The public television station used several sources to prepare news stories, to a large extent
ensuring pluralism and diversity of opinions. Most often Moldova 1 referred to politicians
who were quoted 28 times in relevant stories; in 26 cases the sources were men. Public
officials were quoted 20 times (18 men and 2 women), experts were quoted 12 times (3
women), and citizens 9 times (8 women). Thus, the gender balance strongly favored men.

During the reporting period, Moldova 1 broadcast 6 stories about conflicts, 3 of which were
balanced and 3 that failed to present both sides. The unbalanced stories concerned the
following topics: the statements of PN leader Renato Usatii, that several municipal lots were
going to be sold at much lower prices than their real cost (13 May); the protests of the
PSRM and NU and their supporters against the Chisinau Municipal Council’s intention to
vote on a package of laws (14 May); and the discussions in Parliament about this situation
(14 May). It should be noted that lon Ceban, the PSRM MP who organized the protest, held
a press conference on the same day and explained that morning’s events, but Moldova 1 did
not include his opinion in the story.

Language and images used

From 1 to 14 May 2015, no discriminatory language was used about candidates or parties,
and there none of the images created questions about Moldova 1 journalists’ compliance
with ethical and professional standards.

=
H PRIME

Involvement in the campaign

From 1 to 14 May 2015, Prime television station broadcast a total of 29 relevant items;
many of them (23) were basic news stories. The majority directly related to the campaign
referred to the work of the Central Electoral Commission, the registration of candidates, and
events launching candidates’ campaigns. Items indirectly related referred to the
commissioning of the road in Voinova Village in Straseni District with the participation of
Minister of Transport and Road Infrastructure Vasile Botnari (11 May); new roads to be
built in Bahmut and Vulcanesti with European support also with participation of Vasile
Botnari (5 May); cultural events with the participation of Minister of Culture Monica Babuc
who is also the PDM candidate for Chisinau mayor (the start of the “Cronograf”



documentary film festival on 13 May and the start of the European Spring of Poets in
Chisinau festival on 6 May).

Impartiality and objectivity/political partisanship

During the reporting period, the items broadcast by Prime did not seriously violate
professional ethics; however, there were four instances when the reporters’ bias was evident.
For example, in the story about altercations at the Chisinau Municipal Council, the reporter
expressed his opinion at the start saying that “wild fights” occurred (14 May). Also, on 11
May, the story about the inauguration of the road in Voinova presented reality through the
eyes of the reporter who appreciated the “European quality” of the road though the survey
conducted among the villagers supported the reporter’s statements. The item about the
launch of the Family Month Campaign by the PDM contained elements with no
informational value such as the statement that Marian Lupu personally welcomed the
attendees while the video showed the PDM leader kissing the children present at the
ceremony (11 May). Prime also broadcast a segment pointing out that at the launch of his
campaign a candidate, “...had a difficult time reading his speech in the Romanian language
(the story on 12 May about the Communist Party of Moldova [PCRM] candidate for
Chisinau mayor). This offered irrelevant information to viewers because it did not refer
directly to the candidate’s electoral platform and showed him in a poor light.

The frequency of appearances of certain candidates and parties and the approach to events
clearly showed the channel’s editorial affinity for the PDM. Thus, in 10 of the 12 spots
concerning the PDM, the tone of coverage was positive. The channel covered PDM leader
Marian Lupu’s meetings with citizens in Orhei (1 May), his meeting with a group of
veterans (2 May), his participation in the dedication of a monument in Cunicea Village in
Floresti District (9 May), and the launch of the Family Month Campaign by the PDM (11
May) among others.

Another political party often covered by Prime was the PL. The representatives were
directly quoted in 3 items and mentioned in 7 others equally in positive and negative
contexts (5 each). Indirectly relevant news stories mainly presented PL in a positive context
such as the one about the loan that local authorities will receive to solve the problem of the
Tintareni waste deposit (11 May) and allowances for World War II veterans (4 May) but
also in a negative context like the fine for illegally parking a PL car (I May) and
accusations of corruption by PPRM candidate Mihai Cirlig against Dorin Chirtoaca (6 May,
12 May). In contrast, other political parties such as the Liberal Democratic Party (PLDM)
and the PCRM appeared once in a positive context each, the PSRM appeared once in a
negative context, and PN appeared once in a neutral context.

Pluralism of opinions/correctness and balance of sources

The majority of electoral news broadcast by Prime during the reporting period complied
with the principle of diversity and balance of sources, but it was unbalanced in terms of
gender representation. Most of the relevant stories quoted politicians (17 overall including 2
women) and public officials (14 overall including 3 women). News stories also included the
opinions of 6 ordinary citizens (3 men and 3 women). Five of the 6 were related to



controversies; all sides in the conflicts were quoted. The only unbalanced story concerned
the parking fine for a PL car (1 May).

Language and images used

During the reporting period, Prime did not use discriminatory language about candidates or
parties or images that distorted reality.

Involvement in the electoral campaign

During the monitoring period, television station Canal 2 broadcast 23 relevant stories. The
majority directly related to the campaign referred to the registration of candidates and to
launching their campaigns. Canal 2 also broadcast several stories indirectly relevant stories
such as those concerning the activities of the PDM (launch of the Family Month Campaign,
Marian Lupu’s meeting with citizens in Orhei, his participation in the inauguration of a
monument in Cunicea Village, stories about commissioning roads with the participation of
Minister of Transport Vasile Botnari, cultural events with the participation of Minister of
Culture Monica Babuc while she was still in office).

Impartiality and objectivity/political partisanship

Of the 23 relevant items, 3 had problems in terms of objectivity and impartiality. One of
them referred to the renovation of roads in Straseni District (11 May). Praise for the
Ministry of Transport whose head is a member of the PDM was evident in the headline
(“Exceptional road”), while the text on the screen said “Village roads like those in Europe.”
Also on 11 May, in the news story about the PDM launching the Family Month Campaign
in Moldova, the reporter emphasized that all participants, “...were welcomed by the PDM
leader Marian Lupu.” The story of 12 May about Vasile Chirtoca entering the contest for
Chisinau mayor showed the reporter’s bias. The attempt was to show him in a negative light
by saying, “PCRM candidate Vasile Chirtoca had a difficult time reading his speech in the
Romanian language.”

During the monitoring period, the channel clearly favored the PDM by the large number of
items—10 out of 23—in which this party’s representatives either appeared directly (8) or
were mentioned (2); the context was mostly either positive (7) or neutral (3). The items that
showed the PDM in a positive light referred to Marian Lupu’s meeting with veterans (1
May); his participation in the inauguration of a monument in Cunicea (9 May); Monica
Babuc’s designation as PDM candidate for Chisinau mayor (4 May) and her registration as
candidate (14 May) among others.



PL representatives were directly referred to in 5 news stories and mentioned in 2 others; the
context was mostly neutral (5) or negative (2). The PPRM made 4 direct appearances (lin a
positive context and 3 in a neutral context), the PSRM had 2 appearances and 2 mentions in
negative and neutral contexts, PN made 2direct appearances and 1 mention, 2 in a positive
context and 1 neutral. The other candidates and the events they organized shared the
information space of Canal 2 almost equally both quantitatively and qualitatively.

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

The relevant news items on Canal 2 most often quoted politicians (19 times, 16 men) and
public officials (12 times, 10 men). Citizens were quoted 7 times (6 men). There were also 9
other sources, including 5 women. Thus, gender representation was significantly
unbalanced.

Of the 7 news stories on conflicts, the coverage of 6 was balanced. The one that wasn’t was
the story of 4 May about the Central Electoral Commission’s decision to exclude the
Reformed Communist Party from the list of parties that can compete in elections as the
party’s opinion was not included.

Language and images used

Canal 2 did not use exaggerated language in news broadcasts nor did reporters use labels for
candidates or parties. Images and montage alsocomplied with ethical and professional
standards.

V7
Involvement in the campaign

In the first two weeks of monitoring, television channel TV 7 was engaged relatively
actively in the election covering events directly related to the campaign and
events/situations that tangentially referred to the elections and to the competition among
candidates. Overall, in 10 newscasts, TV 7 presented 26 news stories directly or indirectly
referring to the campaign. They mainly covered the statements, actions, and disputes of
candidates for Chisinau mayor. The work of the Central Electoral Commission was
regularly covered in news about the registration of candidates in Chisinau, in reports on
parties’ spending, and about the exclusion of the Reformed Communist Party from the
elections. At the same time, the station aired a number of news stories about the work of the
mayor’s office and of the Chisinau Municipal Council.

Impartiality and objectivity/political partisanship

News stories broadcast by TV 7 during the reporting period were produced in a correct
manner without deviations from the rules of professional ethics that might have distorted



candidates’ messages. Monitoring did not identify problems related to the separation of facts
from opinions or the truncation of information that could modify meanings in the context in
which statements were made or in which events took place. In only a single case was the
reporter’s opinion about the subject evident, and that was in the story about the altercations
at the Chisinau Municipal Council in which the narrator’s voice said that, “Representatives
from Our Party and the Party of Socialists broke into city hall one step from joking to
fighting, and the socialists continued attacking after the conflict had subsided (14 May).

Overall during the monitoring period, the political party and candidate most covered was
the PL and Dorin Chirtoaca appearing directly in 4 items and indirectly in six others. The
contexts varied: 3 times it was positive, 2 times it was negative, and 5 it was times neutral.
News about the conflict between the Ministry of Education and the Chisinau Education
Department accused of making the hiring of school headmasters political (6 May) and about
the National Integrity Commission suspecting Dorin Chirtoaca of conflict of interests (7
May) criticized the PL candidate for Chisinau mayor, while stories about the new
trolleybuses that would be launched by the end of the year (7 May) and the settlement of the
problem raised by parents at a school in Chisinau favored Dorin Chirtoaca. PLDM
representatives appeared and were mentioned in 3 news stories, once in a positive context
and twice in a neutral context. The item directly favoring the PLDM referred to the new
road in Cociulia with participation of PLDM representatives (8 May). The PSRM was
directly quoted 2 times and mentioned 4 times in 1 positive, 1 negative, and 4 neutral
contexts. This party appeared especially in stories presenting electoral initiatives and in the
context of altercations at the Chisinau Municipal Council. PN made 5 direct appearances
and was mentioned 4 times, 8 times in a neutral context and once in a positive context (PN
leader’s return to Chisinau and supporters meeting him at the airport).

Other candidates appeared less frequently. Monica Babuc appeared once and was mentioned
twice, the PCRM appeared once and was mentioned Stimes, and the Ecological Green Party
appeared once. The other 8 parties were only mentioned.

Pluralism of opinions/correctness and balance of sources

Most of the time TV 7 complied with the principle of diversity and balance of
sources/positions/opinions, especially in the 7stories about conflicts, accusations, or
controversial issues. In only one instance in which sources made accusations did reporters
not offer the right to reply. It was the story about the Minister of Education’s accusations
against the local public administration, claiming that the competitions organized to hire
headmasters were being transformed into campaign events and that headmasters were being
hired according to political criteria. Although it was a story about a conflict, it contained
only the statement of Minister Maia Sandu; the right to reply was not provided to the
accused (6 May). Also, the story of 14 May in which socialist MP Ion Ceban accused the PL
and the PCRM of corruption was somewhat unbalanced since it contained only the opinion
of the PCRM.

The relevant news broadcasts by TV 7 quoted diverse sources. The majority of them were
public officials (19 times, 16 men) followed by politicians (16 men and 1 woman). Experts
were quoted twice (both women) and citizens four times (three women). Other categories of



sources were used3 times (2 men and 1 woman). Female sources were thus under-
represented.

Language and images used

The language used by TV 7 in its broadcasts during the reporting period was acceptable.
There were no cases of video manipulation.

/»)
-
ACCENT-TV

Involvement in the electoral campaign

From 1 to 14 May 2015, Accent TV broadcast a total of relevant 28 stories. Many of them
(about 50%) concerned three political parties: PN, PSRM, and Casa Noastra — Moldova
(Our Home — Moldova) (PCNM). Accent TV informed viewers about various statements by
PN leader Renato Usatii; PN representatives joining the campaign in Chisinau and other
localities; various actions of the PSRM; and about Grigore Petrenco, former communist MP,
launching the Red Bloc which will participate in elections on behalf of the PCNM.

Impartiality and objectivity/political partisanship

Of the 28 news stories broadcast by Accent TV, many especially favored two parties: PN
and PSRM. PSRM was directly referred to in 6 news stories, all in a positive context, and
PN directly appeared in 6 stories and was mentioned once, mostly in a positive context (6)
and once in a neutral context. Items that favored PN concerned the following topics: Renato
Usatii’s press conferences and interviews in Moscow about his intention to return to
Moldova and save the local people (1 May), his coming to Chisinau (6 May) and other
actions after his return including his support of some candidates in Gagauzia (4 May),
registration for elections for Balti mayor (6 May), and Usatii’s opinion about the Kroll
report (7 May) among others. PSRM was favored in news stories about joining the electoral
campaign (4 May), Igor Dodon’s presentation of candidates for mayor supported by PSRM
in Comrat, Ceadir-Lunga, and Vulcanesti (11 May), and support for independent candidates
in Gagauzia (12 May). Also, the station covered Igor Dodon’s claims that he would send all
oligarchs to jail (12 May). It should be mentioned that the story of 11 May about the PSRM
decision to support certain candidates in Gagauzia lasted three minutes, and much of that
time was given to PSRM leader Igor Dodon.

PL representatives made 3 direct appearances and were mentioned in 4 news items, mostly
in a negative context, e.g. stories about PPRM candidate Cirlig accusing Chirtoaca on 6 and
12 May, and the story about parents’ protests at city hall (11 May). When news concerned
other parties, the information was usually general in nature like registering for elections.

Accent TV aired 3 items in which the authors’ views about the protagonists were evident.
Bias was obvious in the selection of topics for newscasts and in reporters’ attitudes as
journalists sometimes made comments and failed to separate facts from opinions. An
example is the story about parents of students in a Chisinau school protesting in which the

10



reporter claimed that Dorin Chirtoaca, ...was not worried that parents paid for repairs and
that he used the occasion for campaigning, promising that children will remain for four
more years.” (11 May). Another story in which the author’s opinion was clear was the one
on 11 May about the PDM’s Family Month Campaign. Moreover, the manner in which this
topic were covered, included messages capable of regenerating animosity and offensive and
discriminatory treatment of the LGBT community. From the start, attempts were made to
create confusion in the perspective and angle of approach. “Since three years ago the MPs
of the governing coalition, including the Democratic Party of Moldova, voted to adopt the
law on equality of opportunities and legalize sexual minorities, the party headed by Marian
Lupu has been worried about the institution of the family,” the lead said, but the quote was
not attributed to anyone. The manner in which the story was structured and the information
it presented might lead to the conclusion/insinuation that the PDM is against families since
it supported that draft law which, according to the reporter, scandalized society and church
representatives. The story should have contained the PDM opinion about the topic from the
perspective of the law on the equality of opportunities. Another biased story referred to the
campaign statements of PCRM candidate Vasile Chirtoca on a TV show in which the
reporter failed to separate facts from opinions and intervened with a comment: “However,
he did not mention where he will get the money for projects.”

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

During the reporting period, Accent TV failed to ensure a diversity of sources. Relevant
news stories mainly quoted politicians (34 total, 31 men). Public officials were quoted 5
times (all men), and citizens 4 times (3 men and 1 woman).

According to Article 7 (¢) of the Broadcasting Code, if articles refer to conflicts, they
should comply with the principle of informing the public about the views of all relevant
parties. Out of the 9 stories on controversies, only 3 presented the opinions of all parties
concerned. They included corruption accusations against Dorin Chirtoaca (12 May), Igor
Dodon’s accusations against members of the governing coalition (12 May), and protests at
city hall organized by the PSRM (14 May). The story about Renato Usatii’s d accusations
that Vlad Filat was trying to provoke him in order to arrest him later (8§ May) was
unbalanced as the reporter mentioned that, “So far, Vladimir Filat has made no comments
about Renato Usatii’s statements.”

Language and images used

The relevant broadcasts by Accent TV showed no problems in terms of the use of images
and sounds that might have distorted messages.

ONLINE MEDIA

www.omg.md

Involvement in the campaign

11


http://www.omg.md/

During the reporting period, Omg.md was actively engaged in covering the elections
posting 67 directly or indirectly relevant articles. The dates 8 and 13 May were the most
productive in this sense with 11 articles about the elections and the candidates on each day.
The majority of the articles (52) were short or detailed news stories; 7 referred to conflicts
or accusations concerning candidates or potential candidates and 1 was on voter education
(the fact that Moldovans residing abroad cannot vote in local elections). The topics were
mainly criticism of the work of the current mayor of Chisinau; the intentions to register and
the registration of candidates for mayor of Chisinau and Balti as well as in some localities in
the Gagauz autonomy from PN and PCNM (the Red Bloc); the actions of businessman and
politician Renato Usatii; and the activities organized by some parties on the occasion of the
70™ anniversary of the end of World War II.

Impartiality and objectivity

The selection of topics to cover, the approach to them, and the frequency of presenting some
candidates in only a positive light and others in only a negative light are indicative of the
fact that the editorial policy of Omg.md did not aim to impart comprehensive information
about the campaign but instead to promote some candidates and to vilify others. Every third
news story posted by Omg.md in the reporting period was completely biased, and the
majority of the rest presented a single opinion/position on the issue. Thus, news stories on
this portal failed to meet the requirements of impartiality and objectivity.

News on Omg.md referred to a small number of political parties and potential candidates;
PN and its leader Renato Usatii were the most preferred and intensely promoted on the
website. He was directly quoted or mentioned 62 times during the two weeks, including 55
times in a positive context. On 6 May, for instance, the topic of Renato Usatii returning to
Moldova was covered in 7 stories including a live broadcast from the airport, videos and
news stories with his speeches quoted in full, information about his intentions to run for
mayor of Balti municipality, and about people meeting him at the airport.

In contrast, PL and its candidate for Chisinau mayor Dorin Chirtoaca appeared almost
exclusively in a negative context (17 times out of a total of 19 direct or indirect references).
PCRM appeared in only a negative context (5 times); representatives of PDM and of PLDM
were presented in a negative light in 8 out of 9 and 5 out of 6 stories concerning them,
respectively.

Here are some examples of the biased presentation of topics:

1 May: The story “Renato Usatii’s party turned out to beautify Chisinau” promoted PN at
the expense of the current mayor by saying that, “Participants proved that the city’s
administration with Dorin Chirotaca at its head does not work to clean the city.”

4 May: The story about Monica Babuc running for Chisinau mayor was titled “Plahotniuc’s
candidate for mayor of Chisinau is Monica Babuc,” and the text contained the following
reference to the PDM: “The Democratic Party, controlled by businessman Vladimir
Plahotniuc with a dubious reputation.”

12



12 May: The story titled “Announcement: The largest theft in the history of the Chisinau
mayor’s office” presented information about a press conference of PN candidates for local
elections. This suggests manipulation and shows the portal’s intention to say that the “theft”
either had happened or was about to happen, although it is only an assumption of some
political forces that Omg.md supports.

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

The majority of news stories published by Omg.md including the 7 that referred to
accusations or conflicts were based on a single source which made them unbalanced and
lacking pluralism of opinion. The stories often contained value judgments which is contrary
to the standards of professional ethics and good journalistic practice.

The 67 relevant items were based on the statements of 88 sources including 68 politicians—
the majority from PN and PCNM—and the most often quoted were Renato Usatii and
Grigore Petrenco. Election news stories also quoted or mentioned 12 public officials, 5
experts, and 3 ordinary citizens. The principle of equal gender representation was
neglected: out of 88 sources, only 6 were women making up 6.8% of the total.

News stories were often based on information or suppositions that disadvantaged some
candidates; the portal made no attempt to verify or to ensure pluralism of opinions which is
a must in cases of controversies. On 4 May, the story “Ghimpu and Chirtoaca are promoting
a participant of the ‘royal hunt’ on the Chisinau Municipal Council” says that the list of PL
municipal councilors includes Iurie Nastas who participated in the hunt in the Padurea
Domneasca (the Royal Forest) during which businessman Sorin Paciu was shot to death.
The text claims that Turie Nastas and the leadership of Chisinau mayor’s office shared some
business interests. The aarticle did not contain statements from Iurie Nastas, Dorin
Chirtoaca, or Mihai Ghimpu, although the story concerned them directly.

On 8 May, the portal published a story based on statements by Renato Usatii that he had
made on a live TV show including saying that he was aware of his upcoming arrest, “...but
now Filat has taken a break and is letting me travel around the country.” Omg.md did not
seek the opinions of Vlad Filat, the PLDM, or the Ministry of Internal Affairs, so the story
was unbalanced.

Language and images used

The language used by Omg.md reporters was full of pejorative expressions that were
clearly intended to criticize the subjects by ridiculing them before readers thereby
challenging their capacity to think and act rationally. Labels and broad accusations were
frequent, the general conspiracy of the government against citizens was insinuated, and
personal attacks were made. News stories contained value judgments and exaggerated some
information in order to present some candidates and parties in bad light.

Here are some examples of language unfavorable to political opponents (emphasis by
authors of this report):

13



On 12 May, Omg.md published an article about the change in some public transport routes,
the headline and lead of which were biased and contained value judgments (headline:
“Chirtoaca keeps creating chaos in the movement of the capital’s microbuses”; lead:
“Chisinau residents again need to adapt to the whims of Mayor Dorin Chirtoaca who
changed the routes of public transport again™).

On 14 May, the portal republished an article that originally appeared on Pan.md; the text
may be seen as representing Dmitri Ciubasenco’s opinion about Chisinau mayor Dorin
Chirtoaca. The article used many pejorative expressions, personal attacks, and associations
unfavorable to Mr. Chirtoaca, who was compared to a puppy barking at an elephant, the
“elephant” being Russian president Putin whom Ciubasenco admires (“Chirtoaca appears as
a Pug barking at an elephant. But Chirtoaca is not even a Pug for Putin, but rather a little
gnat. In vain does it huff and puff; it will fart and blow out”).

www.pan.md

Involvement in the campaign

From 1to 14 May, Pan.md posted a total of 43 directly or indirectly relevant items
including 42 news stories and 1 article about a conflict. The majority were posted on 4 May
(7), and on 7 and 14 May (5 each). The favorite topics for website reporters were PSRM and
PN activities and statements, especially those of Renato Usatii; Grigore Petrenco joining
the campaign and his statements; activities organized by some parties on occasion of the
70™ anniversary of the end of World War II; and information about candidates for Chisinau
mayor.

Impartiality and objectivity

In the texts posted on Pan.md, candidates and political parties were presented selectively,
and two were especially presented in almost exclusively a positive context: PN (26
appearances including 17 in a positive context and 9 in a neutral context) and PSRM (23
appearances including 14 in a positive context). At the same time, the main opponents of
these parties were usually presented in a bad light. Thus, the PL and candidate Dorin
Chirtoaca appeared on Pan.md 16 times including 9 times in a negative context. Articles
critical of PDM and its representatives were also posted (6 appearances in a negative
context out of 13 total). The website had an ambivalent attitude toward the PCRM; it was
most often presented neutrally (8 out of 18 cases), sometimes negatively, and sometimes
positively (5 cases each).

Overall, the website’s editorial policy was not impartial; some news stories posted during
the reporting period revealed bias in their headlines and angles of approach. On 4 May, the
website posted the story “Meeting Renato Usatii at the airport” about a group of Usatii’s
supporters on Facebook. The information was accompanied by a photo of a plane with
Usatii’s slogan, “The power is in the truth!”, and the text contained references to a statement
by Usatii that he was expecting authorities, “...to arrest me directly at the airport on bogus
charges,” and his supporters said they were ready to support him. The position of the

14


http://www.pan.md/

investigating authorities was missing. On 14 May, the website published Dmitri
Ciubasenco’s article “Batman from Colonita” and “Putin’s kewpie dolls” in which the
reporter referred to the fact that the mayor used the words “Putin’s kewpie dolls” to refer to
the members of the PSRM and PN that interrupted the municipal council meeting.
Positioning himself with PSRM and PN, the author criticized Dorin Chirtoaca, ridiculing
him and using offensive expressions.

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

The 43 relevant articles during this monitoring period were based on the statements of 45
sources including 37 politicians (mainly from PSRM and PN), 6 public officials, and 2
experts. The majority of news stories were prepared using one source or several sources that
were “on the same side of the barricades” which made them unbalanced. Equal gender
representation was not present: Out of 45 sources, only 5 were women which is 11.1% of
the total.

Some news stories were based exclusively on information disadvantaging certain
candidates, but their opinions/reactions were not presented thus diminishing their
objectivity and revealing a lack of pluralism of opinions. Thus, on 13 May, the website
published the story “Usatii: Chirtoaca is selling the historical center of Chisinau for
pennies” about statements by Renato Usatii and Aleksandr Petkov concerning the intention
of the municipal council to approve 800 decisions on the sale of real estate and lots. The
sources quoted accused Dorin Chirtoaca of theft; accusations also concerned former mayor
Serafim Urechean and some communist councilors who were allegedly partners in these
crimes. The opinions of persons directly concerned were not sought, although the text was
accompanied by Chirtoaca’s photo.

Language and images used

In the majority of cases, the language in the articles on Pan.md complied with the standards
of professional ethics, but there were cases when pejorative and offensive expressions were
used, and in some cases the language was discriminatory.

On 7 May the website posted the story titled “Persons with mental disabilities will be
allowed to enter politics” originally published by the Infotag Agency about the intention to
modify legislation so as to allow persons with mental disabilities to participate in elections
and run for public offices. The title discriminated against these persons and was also
accompanied by a caricature ridiculing them while the lead incorrectly said that persons
with physical and mental disabilities will be able to participate in elections and run for
offices. In fact, the electoral rights of persons with physical disabilities have never been
limited. This initiative refers only to persons with mental disabilities.

Dmitri Ciubasenco’s articles “Batman from Colonita” and “Putin’s kewpie dolls” posted on
14 May contained offensive language and personal attacks. Dorin Chirtoaca was compared
with a puppy barking at an elephant, the “elephant” being Russian president Putin
(“Chirtoaca appears as a Pug barking at an elephant. But Chirtoaca is not even a Pug for
Putin, but rather a little gnat. In vain does it huff and puff; it will fart and blow out™). He

15



was also reproached for having no wife or children at 36 years of age and for looking like
the “pimpled four-eyes” from movies (Harry Potter).

www.publika.md

Involvement in the campaign

During the monitoring period, Publika.md posted 45 articles directly or indirectly about the
campaign including 39 news stories and 6 articles on controversial topics. The majority of
relevant news stories (9) appeared on the website on 14 May; on other days, 1-4 stories
were posted. The most frequent topics on Publica.md were the activities of the Central
Electoral Commission (approval of rules for campaign funding, registration of candidates
for Chisinau mayor, presentation of financial reports by candidates), the activities of the
PDM and its representatives, and some criticism of the current municipal administration.

Impartiality and objectivity

The majority of news stories on Publika.md complied with the principles of journalistic
impartiality. At the same time, however, the frequency of postings about the leadership of
PDM, its actions, and the plans of its candidates are indicative of the fact that the
Publica.md editorial policy was to intensively promote one party which is contrary to the
principle of objective coverage. PDM candidates for mayors were repeatedly presented,
often without mentioning their political affiliation. At the same time, the intention was to
diminish the chances of other candidates by providing only general information about them
or by highlighting their negative aspects. During the two weeks of monitoring, PDM and its
representatives were mentioned 22 times including 13 times in a favorable context and 9
times in a neutral context. Next was PDM and Dorin Chirtoaca who were mentioned 17
times (including 10 in a neutral and 6 in a negative context). More infrequent subjects in
news stories were the representatives of PCRM (10 appearances including 8 neutral) and
PSRM (5 times in a neutral context and 4 times in a negative context).

The story posted on Publika.md on 5 may 2015, “How Monica Babuc intends to become
mayor. What the PDM candidate says” which spoke about Monica Babuc’s participation in
the Fabrika TV show on 4 May, is an eloquent example of editorial bias. “Achievable and
vital projects for Chisinau, not empty promises. This will be the campaign strategy of
Monica Babuc, Democratic Party candidate for Chisinau mayor,” the lead said followed by
several statements by the candidate. It should be mentioned that no other candidate for
mayor was present on the Fabrika show which is the main debate show on the Publika TV
channel.

Other PDM candidates were also promoted on Publika.md. On 9 May the site posted the
story “In the memory of those who fell on the battlefield. The people of Stauceni Village
celebrating the holiday” that presented the celebration of the 70™ anniversary of the end of
World War II in Stauceni with a military lunch and a concert organized by the mayor’s
office with the support of the Ministry of Defense. The article said that, “the people of
Stauceni enjoyed the meal” and presented an interview with Mayor Valentin Sitnic to whom

16


http://www.publika.md/

the reporter attributed the organizational efforts. (Note: V. Sitnic was elected mayor on the
list of PCRM, then he joined PDM, and on 8 May 2015 he was registered as PDM candidate
for Mayor of Stauceni.)

On 10 May, Publika.md posted two items directly promoting PDM. One of them spoke
about the “family festival” in the town of laloveni, a PDM initiative, where a festival banner
and the PDM logo were set up on the stage. The text of the story mentioned that the head of
Ialoveni District Lilian Popescu and PDM MP Sergiu Sirbu participated in the event and
addressed congratulations to the attendees. (Note: Lilian Popescu had been elected member
of the district council on the list of the PL but in 2013 joined the PDM.) On the same day,
the site posted the news story “Democrats in Ialoveni District joined the campaign for local
public offices,” which presented candidates for mayor in some localities of laloveni District
and spoke about their achievements, objectives, and plans. The article pointed out that, “An
important place in the list of PDM candidates is given to active young people,” which is a
form of campaigning The candidates of other parties did not benefit from such presentations
on Publika.md.

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

In the 45 relevant articles, Publika.md quoted 79 sources including 24 politicians, 24
ordinary citizens, and 19 public officials. Equal gender representation was generally
complied with as out of 79 sources, 27 were women, making up 34.2% of the total, although
some categories needed some gender balancing.

The news stories about conflicts were generally balanced although there were some cases
when the balance of sources was not ensured. For example, the story “Mystery
disappearance on Chisinau streets! How drivers hope to avoid fines” posted on 1 May spoke
about the disappearance in the past two months of 60 road signs prohibiting parking
pointing out that, “Ministry of Internal Affairs representatives believe that municipal
authorities fail to fulfill their duties. ” One of the drivers interviewed directly blamed Mayor
Dorin Chirtoaca for the situation on Chisinau streets, but the administration’s response to
these accusations was not presented. On 11 May in the story about the protest in front of
city hall organized by the parents of the students of Miguel de Cervantes School in
Chisinau, the portal said that “Dorin Chirtoaca came to blows with one of the protesters,”
trying to present him in an unpleasant light although the mayor’s reaction was the result of
an attack by PSRM leader Sergiu Corobceanu who participated in the protest and criticized
him for not having children.

Language and images used

The language in news stories posted during the monitoring period was correct without
exaggerations, labeling, or offensive expressions about the subjects and/or political parties.

www.timpul.md

Involvement in the electoral campaign

17


http://www.timpul.md/

Timpul.md posted 38 relevant articles during the monitoring period, the majority on 4 and
13 May (7 each), and 14 May (8). More than one third of the articles (14 out of 38) covered
conflicts or included accusations against candidates and political parties. In terms of topics,
the articles focused on the registration of candidates for Chisinau mayor; Renato Usatii’s
intentions to return to Moldova and run for mayor of Balti municipality; and Vasili
Chirtoca, president of “DAAC-Hermes” company, running as a candidate for Chisinau
mayor (10 years ago he sued Timpul newspaper after it published an investigation about him
hoping to bankrupt the paper, and the author of the investigation was attacked on the
street)..

Impartiality and objectivity

Two thirds of the items posted on Timpul.md (26 out of 38) met the criteria of objective and
impartial presentation; the other 12 were biased and presented opinions and value
judgments rather than facts. Two political partiecs—PCRM and PSRM-—were often
criticized while the PL and its candidate Dorin Chirtoaca were favored. The PCRM was
mentioned 13 times, including 7 times in a negative context and 6 in a neutral context while
the PSRM was mentioned 5 times in a negative context and 5 times in a neutral context. In
an article on 13 May, the headline “Terrorists from Donetsk and Luhansk in the same line of
thought with Voronin and Dodon,” associated Moldovan communists and socialists with
terrorists in Eastern Ukraine who propose including into the country’s constitution a
provision about non-affiliation with any military blocs, like PCRM and PSRM are asking
for Moldova. It should be mentioned that the text of the story said nothing about the
candidates mentioned in the headline.

The “People’s European Platform of Moldova — Iurie Leanca” was rarely mentioned by
Timpul.md but was always presented in a favorable context while the PDM and the PLDM
were presented in various contexts: negative (PDM 5 times, PLDM 4 times), neutral
(PLDM 4 times, PDM 2 times), and positive (2 times each).

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

The total number of sources for the 38 relevant articles was 68, the most sources among the
websites monitored. Timpul.md quoted 28 sources from the sphere of politics, 19 ordinary
citizens, 13 public officials at various levels, and 8 experts. At the same time, however, the
site failed to represent genders equally: only 13 sources were women which is 19.1% of the

total, and the majority of women quoted (11) were citizens.

Half of the articles covering conflicts (7 out of 14) were more or less balanced while the rest
presented one side only so were unbalanced.

Language and images used
The language in news stories during the monitoring period was relatively correct.

www.unimedia.info

18


http://www.unimedia.info/

Involvement in the electoral campaign

During the monitoring period, Unimedia.info covered the general local elections in 48
articles, including 38 news stories, 9 articles on controversial topics, and 1 on voter
education (launch of the “Electoral Test” project). The most prolific day was 14 May with
12 articles. The topics of news stories were the most diverse of websites all monitored and
included registration of independent and party-affiliated candidates for Chisinau mayor and
municipal councilors; parties’ declarations; and parties’ activities and protest actions.

Impartiality and objectivity

Overall, Unimedia.info covered the first two weeks of the electoral campaign in compliance
with the main standards for posting material on election topics: impartiality and objectivity.
Candidates and parties were most often covered in a neutral context (PL in 10 appearances
in a neutral context and 2 each in a negative and positive context; PSRM in 8 neutral
appearances and 4 negative ones; PCRM with 6 neutral appearances, 3 negative, and 2
positive ones; the PLDM in 6 neutral appearances, 1 negative and 1 positive; PDM with 3
neutral appearances, 2 positive, and 1 negative one; “People’s European Platform of
Moldova — Iurie Leanca” in 3 neutral appearances and 1 positive one).

Unimedia.info had the best indicator among the websites in terms of journalists’ position:
out of 48 items 42 (87.5%) were presented in an unbiased manner. The remaining 6,
however, contained authors’ opinions and value judgments which made them biased.

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions

Sources of information were 52 persons, most of them (35) politicians. Other sources were
15 public officials, 1 expert, and 1 citizen. Gender representation was not equal as of the
total of 52 only 8 were women which is 15.4%.

Fewer than half of the texts about conflicts (4 out of 9) were relatively balanced from an
editorial point of view as they presented both sides; the other 5 presented one side only, so
they were unbalanced. Examples: on 1 May, Unimedia.info posted the story “Vladimir
Voronin: Renato Usatii is a ‘soap bubble’ referring to the statement that PCRM leader
Vladimir Voronin made on a TV show saying that Renato Usatii is like a soap bubble: “I
don’t know how to say it in Moldovan, but in Russian they say ‘MbUIBHBIN TTy3bIpE’ [SOap
bubble]. He gets full of himself and then goes about with nonsense and concerts...,” the
communist leader said. The portal did not seek the opinion of Usatii. On 8 May, in the story
“Elizaveta Moscaliciuc doesn’t give up her dream to become mayor. She is running for the
office with another party,” the portal talks about Elizaveta Moscaliciuc’s intention to run for
Chisinau mayor with the “Renastere (Renaissance)” Party, after she gave up the intention to
run for the office with the Reformed Communist Party that had meanwhile been removed
from the election. The video attached to the story, which first appeared on Jurnal TV,
suggests that Moscaliciuc is an untrustworthy person who gave false evidence in the
propaganda videos of NIT television channel after the protests of 2009. The story did not
present Elizaveta Moscaliciuc’s opinion, so it was unbalanced.

19



Language and images used

The language on Unimedia.info during the monitoring period was correct; there were no
exaggerations or faked images.

4. General conclusions

Based on these results, the conclusion is that from 1to 14 May 2015, the majority of
mass media outlets monitored failed to ensure the necessary degree of pluralism of
opinions while promoting the political agenda and candidates of certain political
entities.

* Moldova 1 and TV 7 television stations offered relatively balanced
coverage ensuring both a pluralism of opinions and a diversity of
sources. Judging by the frequency and context in which candidates and
parties appeared in news, the conclusion is that Moldova 1 slightly
favored the PL and the PDM.

= TV stations Prime and Canal 2, both with national coverage, favored the
PDM in the large number of articles about the party, the positive context
in which they appeared, and the manner of selecting and presenting
news.

= Accent TV favored PSRM and PN with positive news stories and image-
oriented stories with the presence of party leaders Igor Dodon and
Renato Usatii. At the same time, Accent TV coverage of PL was
unfavorable as its representatives were presented mostly in a negative
context.

* The editorial policy of Omg.md focused on promoting PN and PSRM
and on discrediting the PL and candidate Dorin Chirtoaca as well as the
governing parties.

* Pan.md openly favored PSRM PN and denigrated the PL candidate for
Chisinau mayor.

* Publika.md openly and indirectly promoted the PDM candidates for
mayors and councilors providing only general information about other

candidates and focusing on criticism against them.

» Timpul.md often criticized PCRM and PSRM and favored the PL and its
candidate for Chisinau mayor.

» Unimedia.info presented electoral contestants mostly in a neutral context
without evident editorial preferences.

20



The majority of articles on controversial topics or accusations failed to provide both
sides in the conflict.

All the media outlets monitored provided virtually no voter education.

All outlets had problems in terms of equal gender representation; men were sources of
information in the absolute majority of cases.

21



ANNEX

Case study no. 1: The television stations monitored failed to fully comply with the
principles of fairness and balance in the coverage of elections.

This case study is based on the existing regulatory framework for media coverage of the
campaign for general local elections on 14 June 2015 and on the quantitative/qualitative
analysis of the content of the main daily newscasts on five televisions (TV 7, Prime, Canal
2, Moldova 1, and Accent TV) from Ito 14 May 2015.

Regulatory framework

The Electoral Code Article 64 (1): Broadcasters, in all their programs, and print media
founded by public authorities shall comply with the principles of fairness, responsibility,
balance, and impartiality in the coverage of elections.

Regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 in
the mass media of the Republic of Moldova Item 10: Electoral contestants shall participate
in the campaign on an equal basis and shall benefit from non-discriminating treatment in the
provision of airtime and publication space in mass media.

Item 19: In broadcasters’ newscasts, election campaign events shall be covered in
compliance with articles 47, 64, and 64' of the Electoral Code and Article 7 of the
Broadcasting Code.

Item 21: Electoral events shall be covered in newscasts and in print media without being
accompanied by comments and avoiding distortion of electoral contestants’ and Central
Electoral Commission messages.

From Declarations on the editorial policy for the election campaign approved by the
Broadcast Coordinating Council:

TV 7: In newscasts, election campaign events will be covered in compliance with articles
47, 64 and 64' of the Electoral Code and Article 7 of the Broadcasting Code.

Prime: Prime television station will cover the campaign for general local elections on 14
June 2015 while ensuring fair, balanced, and impartial coverage; it will strictly abide by the
regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 in
mass media approved by decision no. 3266 of the Central Electoral Commission on 17 April
2015, and the concept on coverage of the campaign for general local elections on 14 June
2015 by Moldovan broadcasters approved by the decision of the Broadcast Coordinating
Council.

Canal 2: Canal 2 television station will cover the campaign for general local elections on
14 June 2015 while ensuring fair, balanced, and impartial coverage; it will strictly abide by
the regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015
in mass media approved by decision no. 3266 of the Central Electoral Commission on 17

22



April 2015 and the concept on coverage of the campaign for general local elections on 14
June 2015 by Moldovan broadcasters approved by the decision of the Broadcast
Coordinating Council

Moldova 1: (1.1) The company will cover the general local elections on 14 June 2015
according to conditions in Article 47 and articles 64 and 64' of the Electoral Code, Article 7
of the Broadcasting Code, and the Central Electoral Commission regulations while
complying with (i) the principle of fairness applied within the limits of the company’s
responsibilities and possibilities; (ii) the principle of responsibility applied in accordance
with the Broadcasting Code and the company’s statute; (iii) the principle of balance—
balanced presentation of electoral contestants; (iv) the principle of impartiality—objective
and unbiased treatment of electoral contestants; (v) the principle of freedom of expression
and political pluralism.

(1.2) Electoral events of the contestants in local elections will be covered in newscasts on
Moldova 1 television channel and on Radio Moldova under the headings “Election
campaign 2015” and “Local elections 2015.” Broadcast items will be up to 40 seconds long
on Moldova 1 and up to 120 seconds on Radio Moldova. News stories about conflicts will
be up to 120 seconds long on Moldova 1 and up to 180 seconds on Radio Moldova.

Accent TV: 21. Electoral campaign events may be covered in newscasts only in compliance
with the law and in a manner that would avoid distortion of electoral contestants’ messages.

Findings following content analysis:

TV 7 “Cotidian” (Daily news) newscast at 22.30:
- Broadcasts election news and articles but does not put them into a special section.

- The total duration of election news stories/articles and direct appearances on the

screen of candidates as subjects varied. Example: In the newscast of 14 May, the
segment about candidates for Chisinau mayor D. Chirtoaca and M. Babuc was 1
minute 44 seconds long. The direct appearance of D. Chirtoaca lasted 16 seconds
and M. Babuc 11 seconds. The second item was about the Party of Progressive
Society’s refusal to participate in the elections and was 48 seconds long including a
direct appearance by party leader Marin Livadaru lasting 22 seconds. The third item
was about I. Shor’s intention to participate in the elections and lasted 1 minute 02
seconds. Similar examples were found in all newscasts about the elections.

Prime, “Primele stiri” (First news) newscast at 21.00:
- Broadcasts election news and articles in a special section under the heading “Local

elections 2015.”
- The total duration of the stories and of the direct appearances of candidates as

subjects varied. Example: In the newscast of 6 May, the segment “Chirtoaca,
gripped by Cirlig” which lasted 1 minute 16 seconds showed only M. Cirlig on the
screen for 32 seconds. The reporter is the one who says that D. Chirtoaca rejects
accusations. The second item, “Renato Usatii came back and wants to become
mayor of Balti” lasted 58 seconds, including 23 seconds of a direct appearance by R.

23



Usatii. Other examples: In the newscast of 12 May, the section “Local elections
2015” included an item about the priorities of candidate V. Chirtoca that lasted 2
minutes 55 seconds, while the candidate spoke for 40 seconds. In the newscast of 14
May in the special section, candidates for Chisinau mayor or municipal councilors
appeared directly as follows: Dorin Chirtoaca for 17 seconds; Monica Babuc for 28
seconds; Eugen Brad for 23 seconds; Marin Chersac for 12 seconds; John Onoje for
13 seconds; and Sergiu Barcari for 5 seconds. The question is: How much balance
and fairness is there in the items that lasted 58 seconds, 1 minute 16 seconds, and 2
minutes 55 seconds, or in direct appearances with durations that varied between 5
and 40 seconds?

Canal 2, “Reporter” newscast at 19.00:

Broadcasts news stories and articles in the special section “Local elections 2015.”
The total duration of stories/items and direct appearances of candidates as subjects

varied. Example: In the newscast of 12 May, the special section included two items.
The first referred to PCRM candidate V. Chirtoca and lasted 1 minute 57 seconds,
and V. Chirtoca appeared directly for a total of 52 seconds. The second referred to
candidate M. Cirlig and lasted 1 minute 25 seconds, and the candidate spoke on the
screen for 12 seconds. In contrast with the first item, the latter was about a conflict
but was shorter while the person it mentioned—D. Chirtoaca—did not appear on the
screen; the reporter briefly mentioned his reaction. It should be mentioned that
unlike Prime, on 14 May when covering the submission of documents by D.
Chirtoaca and M. Babuc to the district electoral council Canal 2 gave 17 seconds to
each candidate for direct appearances. It might have been a coincidence and not an
intended act, however, because in items that followed in the special section of the
newscast that referred to four candidates for councilors, airtime for their direct
appearances varied between 5 and 27 seconds.

Moldova 1, “Mesager” (Messenger) newscast at 19.00:

Broadcasts election news stories and material in a special section titled “Election

campaign 2015.”
The total duration of news/stories and direct appearances of candidates as subjects

varied. Example: In the newscast of 6 May the special section included an item
about candidate Mihail Cirlig, who accused the current mayor of Chisinau of fraud
over the sale of land lots. The piece lasted 1 minute 40 seconds. Unlike other
television stations, Moldova 1 offered direct appearances to both sides—M. Cirlig
and D. Chirtoaca—of 19 seconds each. On 12 May, the special section contained an
item about V. Chirtoca participating in the election. There were no accusations, and
it lasted 1 minute 18 seconds including a direct appearance of 10 seconds, although
according to commitments in the declaration on editorial policy, such items should
last up to 40 seconds only as was true for next item in the section about candidate O.
Brega that lasted 23 seconds. In addition, the news about V. Chirtoca joining the
campaign was preceded by the newscaster’s comment: “... Chirtoca has some big
plans (?) for municipal development. He intends to create jobs by developing small
and medium-sized enterprises, improving road infrastructure, attracting foreign
investors, and providing advantageous loans to young people to buy homes.”

24



This information, in addition to its biased nature, was unnecessary since the

candidate appeared on the screen and could explain his plans although he has
difficulty speaking Romanian. It is not the newscaster’s obligation to speak for a
candidate.

Accent TV, “Accent info”” newscast at 21.00:

Has broadcast election news stories/material in a special section “Election campaign

2015 since 7 May, although similar items were broadcast earlier, too.
The total duration of news/stories and direct appearances of candidates as subjects

varied. Example: In the newscast of 11 May, the special section contained three
articles referring to the change of PCNM’s name to Red Bloc, PSRM candidates in
three towns in the Gagauz autonomy, and the list of candidates of the European
People’s Platform of Moldova — Iurie Leanca electoral bloc. The first was 2 minutes
long including a 1 minute 12 second direct appearance by the bloc’s leader Gr.
Petrenco. The second lasted 3 minutes 13 seconds including a 1 minute 20 second
direct appearance by PSRM leader 1. Dodon. The third was 1 minute 13 seconds
long including a 20 second direct appearance by the bloc’s leader Iurie Leanca. It
should be noted that the caption “Election campaign 2015 appears at the beginning
of the section and between the items in it but does not appear at the end. On 8 May
in the special section “Accent info” broadcast articles about Renato Usatii and
Sergiu Barcari of approximately equal duration (1 minute 44 seconds and 1 minute
36 seconds, respectively).

Conclusions:

All the televisions stations monitored covered the campaign for general local
elections on 14 June 2015 in their main newscasts.

Four of the five stations monitored (not TV 7) broadcast election news and stories in
special sections in accordance with the law.

During the main newscasts, the stations monitored failed to fully comply with the
law and with the commitments they made in the declarations on editorial policies for
the campaign.

The stations covered the campaign in a manner that could favor or denigrate certain
candidates or parties and thus implicitly not adequately provide information to
voters.

There must be a certain balance in the coverage allotted to candidates and parties as

required by the regulatory framework and by journalistic professionalism.

Recommendations:

TV 7 should broadcast election news in a special section to comply with the law and

to better orient viewers on the topics of newscasts.
Accent TV should end the section on election news by repeating the caption

“Election campaign 2015.”
Television stations should comply with the principles of fairness and balance when

producing election news.

25



Case study no. 2. Prime and Canal 2: journalism or propaganda

This case study is based on the existing regulatory framework concerning the media
coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 and on the
qualitative/quantitative content analysis of the main daily newscasts of two television
stations, Prime and Canal 2, from 1to14 May 2015.

Regulatory framework:

Electoral Code, Article 64 (4): Mass media shall not adopt preferential treatment of electoral
contestants by virtue of their social status and/or the functions of their candidates.

(5) During an election, broadcasters and print media outlets shall clearly distinguish
between the exercise of official functions and campaign activities of persons who do not fall
within Article 13 (3).

Regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 in
Moldovan mass media, Item 20: The activities of central public authorities and local public
authorities, including the activities of the mayor’s office/mayor, village/commune/town
council, and district/municipal council shall be covered separately, in shows other than
debates and campaign advertising, in compliance with the Electoral Code, the Broadcasting
Code, and these Regulations. No candidates shall have priority by virtue of their functions.

21. Election events shall be covered in newscasts and print media without being
accompanied by comments and avoiding distortion of political party and Central Electoral
Commission messages.

From declarations on editorial policy for the election campaign, approved by the Broadcast
Coordinating Council:

Prime: Prime television station will cover the campaign for general local elections on 14
June 2015 while ensuring fair, balanced, and impartial coverage; it will strictly abide by the
regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 in
mass media, approved by Decision no. 3266 of the Central Electoral Commission on 17
April 2015 and the concept on coverage of the campaign for general local elections on 14
June 2015 by Moldovan broadcasters approved by a decision of the Broadcast Coordinating
Council.

Canal 2: Station Canal 2 will cover the campaign for general local elections on 14 June
2015 while ensuring fair, balanced, and impartial coverage; it will strictly abide by the
regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 in
mass media, approved by Decision no. 3266 of the Central Electoral Commission on 17
April 2015 and the concept on coverage of the campaign for general local elections on 14
June 2015 by Moldovan broadcasters approved by a decision of the Broadcast Coordinating
Council

Findings following content analysis:

26



Prime, 1 May, “Primele stiri” (First news) newscast at 21.00:

The item “Democrats, face to face with the people of Orhei” (duration 1 minute 23 seconds)
referred to the meeting of PDM leader M. Lupu with mayors, councilors, and supporters in
Orhei District in an informal atmosphere in a woods near Ivancea Village. M. Lupu had two
direct appearances for a total of 27 seconds. During the spot, the PDM leader either spoke
or was filmed in the foreground or in general views, and in the end he appeared with a child
in his arms. The question is why Prime went to a place where the PDM leader went?

Prime, 2 May, “Primele stiri” (First news) newscast at 21.00:
The item “Veterans and politicians remembering war (?)”contained the following direct
appearances:
- One veteran — 26 seconds
- Another veteran — 10 seconds,
- M. Lupu, PDM leader — 21 seconds,
- VL Vitiuc, Deputy Speaker of Parliament — 16 seconds,
I. Vlah, Bashkan of Gagauz Yeri — 11 seconds.

Canal 2, 2 May, “Reporter” newscast at 19.00:

The station broadcast the same item about veterans with the same duration of direct
appearances but titled it “70 years of victory”. It would probably be advisable for mass
media in general to promote the idea of peace which has a universal value and not victory
which suggests the thought of revenge, but in the end, it is for mass media to decide.

Prime, 7 May, “Primele stiri” (First news) newscast at 21.00.

In the segment “New apartments for affected people in Cantemir” (50 seconds), the PDM
Minister of Construction and Regional Development Vasile Bitca was omnipresent,
including a direct appearance of 20 seconds.

Canal 2, 7 May, “Reporter” newscast at 19.00:
The station aired an identical segment about apartments including the headline.

Prime, 8 May, “Primele stiri (First news) newscast at 21.00:

The station aired a detailed news story with the same headline “New apartments for affected
people in Cantemir” lasting 38 seconds, in which minister V. Bitca was mentioned, and his
image appeared on the screen at the end of the story.

Prime, 9 May, “Primele stiri (First news)” newscast at 21.00:

The station aired a segment with two addresses titled “They remembered their heroes at the
restored monument” that lasted 3 minutes 20 seconds. It referred to the military meal on 9
May in Stauceni and to Cunicea, Floresti District, where the monument in the headline
actually is. The subjects included the PDM leader M. Lupu in the foreground with a direct
appearance of 25 seconds when he, among other things, remembered that it was the 15
monument restored with contributions from his team. The other subjects’ appearances on
the screen lasted between 3 and 10 seconds.

Canal 2, 9 May, “Reporter” newscast at 19.00:

27



Canal 2 divided the same news item into two parts: one in Cunicea Village in Floresti
District and one in Stauceni. The title of the segment in Cunicea is “Remembering the
village’s heroes”. PDM leader M. Lupu appeared in it directly for 25 seconds. The other 5
subjects appeared directly for up to 10 seconds. It should be mentioned that only one
veteran—aged 91—still lives in the village and the only thing he said on the air was “Thank
you.” M. Lupu reminded viewers that it was the 15" monument restored. In the end, we
learned that, “The monument was restored with the support of the Tyumen regional
administration and of local authorities.” Let’s remember that the Tyumen Region is in
Russia, and without more details, the piece raises the question of what that region has in
common with the restoration of the monument in Cunicea. Why was the contribution of M.
Lupu’s team necessary too? Is it true that the PDM has restored 15 monuments? How much
money and how many years did it take—a lot or a little considering that we have over 1000
localities in the country and 43 parties? Why do monuments have to be restored by parties,
and if they are restored by parties, why does this need to be publicized on that scale? Why
do party leaders overshadow the most appropriate and relevant protagonists for news on 9
May, i.e. war veterans? Is it just because we are having elections?

In the same newscast on Canal 2 on 9 May in the story “Commemoration day,” the PDM
leader appeared again after the reporter said that, “In the sea of people, there were some
members of political parties,” but the only party member to support this statement was M.
Lupu. It should be mentioned that the country’s president had a direct appearance of 9
seconds in the story, while the PDM leader had 20 seconds, the same time as a war veteran.

Prime, 11 May, “Primele stiri” (First news) at 21.00:

The newscast contained the story “Better roads in Straseni” in which the PDM Minister of
Transport and Road Infrastructure Vasile Botnari had two appearances on the screen for a
duration of 22 seconds. The duration of the story was 2 minutes 10 seconds. Another
segment was titled “Project in support of Moldovan families” with a duration of 1 minute
40 seconds. The only protagonist was PDM leader M. Lupu. First, for 11 seconds he shook
hands with a group of people, kissed several children on the crowns of their heads, then for
33 seconds he spoke into the camera. It was not in the “Election campaign 2015” section,
but it had a marked electoral character.

Canal 2, 11 May, “Reporter” newscast at 19.00:

The station aired an identical story to the one on Prime with the title “Better roads in
Straseni.” The story about the PDM’s project was also broadcast, but its title was slightly
changed to “Campaign of support to families.” We learned from the story and from its only
subject that it is important to have united, strong families; about the number of draft laws in
support of families the PDM will bring to Parliament; and that the duration of the project in
support of families will last for one month. The initiative is praiseworthy, but there is still
the question about the opportunistic launch of the project during the election campaign and
especially about its efficiency. Television stations again had no doubts before producing
such a story; however, viewers could have doubts if they are those who have families and
know firsthand about the care they receive and how much time parties have before elections
to think/care for families’ needs.

Prime, 14 May, “Primele stiri” (First news) at 21.00:

28



The newscast contained a story titled “Liberalized transport to the Black Sea” in light of the
two-day meeting of ministers of transport from the countries of the Organization of Black
Sea Economic Cooperation (BSEC) that took place in Chisinau. The topic was important.
Delegations from 12 countries participated in the meeting, but only Minister Vasile Botnari
and Secretary General of the BSEC Victor Tvircun made direct appearances in the segment.
Unlike on other television broadcasts, even the Armenian minister did not appear although
Armenia is the only one of the 12 countries with which Moldova has concluded a transport
liberalization agreement. This situation raises a reasonable suspicion that the goal was not to
inform the public about the economic benefits of Black Sea cooperation but to once again
showcase a minister from the PDM.

Canal 2, 14 May, “Reporter” newscast at 19.00:
The station aired a similar story, but titled it “The meeting of transport ministers in the
capital.”

Conclusions:
- Despite their commitments to statements on editorial policy, Prime and Canal 2

over-represented important representatives of the PDM in their main newscasts, thus
distorting the media message delivered to the public.
- Stories with the PDM leader’s presence in newscasts during the reporting period can

be viewed as election propaganda rather than as journalistic products.
- The biased approach to some topics erodes certain values such as social memory or

family.

Recommendations:
- Prime and Canal 2 should stop broadcasting party propaganda and comply with

journalistic requirements when covering various topics.
- Prime and Canal 2 should diversify the media products they deliver to the public by

refraining from regularly re-broadcasting each other’s stories.
- Prime and Canal 2 should use frequencies that are national rather than party

controlled in order to serve the nation rather than the party.

29



