
                                      
      

   

 
       
 

 

 

 

 
 
 

MEDIA MONITORING 

In the Campaign for 2019 Parliamentary Elections 
 
 

Final Report 
9 January – 24 February 2019 

(general conclusions) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

This report is produced by the Independent Journalism Center (IJC) and the Association of Independent Press (API), 
under a media monitoring project, implemented with the financial support of National Endowment for Democracy 

(USA), Swedish Government, and the US Agency for International Development (USAID).   
The opinions expressed therein belong to the authors and do not necessarily reflect the views of the donors. 



I. GENERAL DATA 

 

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about media behavior in the pre-

election period and during the campaign for the 2019 parliamentary elections in the Republic 

of Moldova  

 

1.2 Monitoring period: 9 January 2019 – 24 February 2019 

 

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored: 

The media outlets were selected based on the following criteria: a) form of ownership; b) 

geography; c) broadcasting language; d) fame/audience. Thus, we are monitoring public and 

private media outlets, with national, quasi-national and regional coverage, in Romanian and in 

Russian. 

 

1.4 Media outlets monitored: 

Broadcast media  

Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro 

TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală 

 

Online portals and print media 

Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Jurnal de Chișinău 

(ziar), Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, 

Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md   

 

1.5 Subject-matter of monitoring 

TV (18:00-22:00 interval) 

A. One newscast in Russian and one in Romanian; 

B. Programs (talk shows) with electoral character; 

C. Election debates. 

 

Online portals and print media 

The entire editorial content, without the publicity marked accordingly. 

 

1.6. The team 

The project is implemented within the Coalition for Free and Fair Elections by the 

Independent Journalism Center (TV monitoring) and the Association of Independent Press 

(online and print media monitoring).  

 

1.7 Methodological framework 

 

The data were collected and analyzed based on a monitoring methodology developed by 

Oxford Media Research Center for the monitoring projects of the international organization 

Article 19: Global Campaign for Free Expression. The methodology was updated at the end of 

2018 and beginning of 2019 with the assistance of the experts of the Italian organization 

Osservatorio di Pavia.   

 

This methodology’s characteristics are as follows: use of indicators 1) quantitative, including 

type, duration, topic of coverage, news sources, frequency and duration of appearance of 

election candidates in news, and 2) qualitative, designed to evaluate the tone of coverage: 

neutral, positive or negative, considering the attitude of the media outlet and/or journalist to 

each protagonist.  



The monitoring focuses on two main components: assessment of social pluralism and of 

political pluralism in the media, which implies measuring the diversity of opinions and 

multitude of voices in the items with electoral content. We are monitoring all items with 

direct or indirect election content and all items in which representatives of parties or 

candidates appear, even though the items are not directly related to the elections. We are also 

monitoring all items dealing with the work of the Government, Parliament and President’s 

Office, as these protagonists play an important role in the public space.  

 

Each item was subject to a content and context evaluation to determine the tonality of 

coverage. Tonality is assigned by assessing the presence 1) of the explicit opinion, expressed 

by the media to the protagonists, and 2) of the framing1 of the events or subjects that may 

favor or disfavor the protagonists.  

 

The item’s positive content and/or context does not necessarily indicate the bias or 

partisanship of the media outlet broadcasting the news. Only if there is a trend of favoring or 

disfavoring certain subjects for a certain period can we speak about lack of balance.  

 

II. DATA ANALYSIS 

 

2.1 Broadcast media 

 

Frequency of coverage. In the period from 9 January to 24 february 2019, the 12 TV stations 

monitored overall broadcast 5,877 items with direct and indirect electoral content, of which 

5,556 news stories, 206 programs, and 115 debates. The total amount of the items was of 

about 449 hours, nearly 208 hours of which accounted for news, 165 hours – for programs, 

and circa 76 hours – for debates.  

 

Type of item Appearances Duration (sec) 

News 5556 747476 

Talk shows 206 595186 

Debates 115 273972 

Total 5877 1616634 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                
1  Framing – selecting and highlighting certain sides of an event or subject and connecting them in such a way as to show a 

certain interpretation or solution http://www.revistadesociologie.ro/pdf-uri/nr3-4-2011/07-N%20Corbu.pdf 

 

http://www.revistadesociologie.ro/pdf-uri/nr3-4-2011/07-N%20Corbu.pdf
http://www.revistadesociologie.ro/pdf-uri/nr3-4-2011/07-N%20Corbu.pdf


Frequency of news stories, programs and debates, per TV station 

 

 
 

Topical diversity. The subjects tackled by the majority of the media monitored most of the 

times concerned the political area – activities with the involvement of the candidates and of 

political parties, launching of candidates in the national constituency and in uninominal 

constituencies. Many times, they concerned various allegations, including of corruption, 

launched by some candidates against others. The second topic by frequency was the election 

process, including subjects about the work of the Central Election Commission (CEC), the 

procedure for the registration of candidates in the elections, the voting procedure in the 

country and abroad, reports on alleged infringements of the legislation by the candidates etc. 

These were followed by subjects on social issues, the economic area and healthcare areas, 

corruption, foreign relations, culture and entertainment. As a rule, they had indirect electoral 

content, dealing with activities of the President and President’s Office, of various ministries 

and governmental structures, last Parliament session etc. Such subjects as the local public 

administration, integrity, charity, education and human rights were also tackled but much 

more rarely.  

 

Social pluralism. In addition to the political players and the candidates, the stations 

monitored used various social sources in their news, with citizens ranking first, at a great 

distance followed by representatives of CEC, civil society, local and foreign experts, 

diplomats, foreign officials and observers, and local public administration. The citizens most 

of the times were found in news with Vox Populi elements concerning social and political 

issues as well as in news about the campaign, expressing their opinions about certain 

candidates in uninominal constituencies.  

 

The most diverse social sources were used by Pro TV (citizens, CEC, experts, civil society, 

judges/lawyers, diplomats/foreign observers, LPA, media etc.) Moldova 1 (CEC, citizens, 

NGOs, diplomats/foreign observers, media, judges/lawyers etc.) and Accent TV (citizens, 

CEC, diplomats/foreign observers, experts, civil society, LPA etc). 

 

 



Social sources and protagonists quoted or mentioned in news stories and programs/12 TV stations  
 

Sources and protagonists Frequency 

Citizens 5145 

Central Election Commission 833 

Civil society – NGOs 477 

Experts (foreign and local) 462 

Diplomats, foreign officials and observers 437 

Local Public Administration 425 

Government officials 271 

Police/Army 253 

Business 239 

Initiative groups 221 

Media 212 

Judges, lawyers 194 

Church 33 

Trade Unions 4 

 

Political pluralism. The items monitored in the reference period had party representatives as 

well as the independent candidates in uninominal constituencies as main protagonists. In 

addition, President Igor Dodon, next to Prime Minister Pavel Filip and other Government 

representatives, were the subjects of many news programs as well as of programs on some of 

the stations monitored.  

 

The Democratic Party of Moldova (PDM), the Electoral Bloc ACUM, the Socialists Party of 

Moldova (PSRM), the Șor Political Party, and the Liberal Party (PL) had the biggest visibility 

in terms of frequency and duration of appearances in images and of direct interventions in 

news items, programs and debates.  
 

Frequency and duration of appearance in news items and programs of political party representatives, 

candidates in the national constituency/12 TV stations 

 

Sources and protagonists Candidate Frequency 
Duration of 
appearance, 

sec. 

Duration 
of direct 
speech, 

sec. 

Democratic Party of Moldova Yes 2048 42086 27680 

Electoral Bloc ACUM Yes 1723 50180 33514 

Socialists Party of Moldova Yes 1707 56518 37638 

Șor Political Party Yes 831 13864 6196 

Liberal Party Yes 546 10015 6430 

Communists Party of Moldova Yes 354 4464 2256 

Our Party Yes 264 7542 6023 

Anti-Mafia People’s Party Yes 169 3191 1829 

Democracy at Home Party Yes 157 2494 1518 

Regions Party of Moldova Yes 147 7889 7050 



National Liberal Party Yes 109 1390 764 

People’s Will Political Party Yes 105 1659 1095 

Professionals Movement «Speranţa - 
Nadezhda» 

Yes 
95 1717 1152 

Green Ecologic Party Yes 82 1188 662 

Political Party “Patria” (Motherland) Yes 46 185 0 
 

Frequency and duration of appearance in debates of political party representatives, candidates in the 

national constituency /12 TV stations 

Sources and protagonists Candidate Frequency 
Duration of 
appearance, 

sec. 

Duration 
of direct 
speech, 

sec. 

Democratic Party of Moldova  Yes 34 17243 17135 

People’s Will Political Party  Yes 25 12783 12812 

Democracy at Home Party   Yes 24 11439 11475 

Communists Party of Moldova  Yes 22 5250 4860 

Professionals Movement “Speranţa – 
Nadezhda”  

Yes 
19 8290 8283 

Socialists Party of Moldova  Yes 16 7651 6780 

Electoral Bloc ACUM Yes 14 5279 5220 

Șor Political Party Yes 13 4508 4380 

Green Ecologic Party   Yes 8 4800 4800 

Liberal Party   Yes 8 4088 4080 

Our Party   Yes 8 4615 4560 

Anti-Mafia People’s Party  Yes 8 4265 4260 

National Liberal Party   Yes 7 4500 4500 

Regions Party of Moldova  Yes 6 2460 2460 

 

Of the candidates registered in the elections in uninominal constituencies, the most covered 

ones were Vladimir Plahotniuc (affiliated to PDM), Andrei Năstase (affiliated to Electoral 

Bloc ACUM), Ilan Șor (Șor Political Party), Maia Sandu (Bloc ACUM), Pavel Filip (PDM).  
 

Frequency and duration of appearance in news items and programs of candidates in uninominal 

constituencies/12 TV stations/TOP 20 

Sources and protagonists  Political affiliation Frequency 
Amount of 

appearance, 
sec. 

Duration of 
direct 

speech, sec. 

Plahotniuc Vladimir 
Democratic Party of 
Moldova  191 6654 3471 

Năstase Andrei Electoral Bloc ACUM 176 3148 1549 

Șor Ilan Șor Political Party 111 2242 813 

Sandu Maia Electoral Bloc ACUM 100 1636 521 

Filip Pavel 
Democratic Party of 
Moldova  87 1540 807 

Bătrîncea Vlad 
Socialists Party of 
Moldova  85 6729 5383 

Țuțu Constantin 
Democratic Party of 
Moldova  79 1122 565 



Greceanîi Zinaida 
Socialists Party of 
Moldova  70 2149 1315 

Vieru Călin  Independent 59 2165 1552 

Munteanu Valeriu Electoral Bloc ACUM 56 1317 522 

Nastas Andrei Independent 47 426 62 

Bolea Vasile 
Socialists Party of 
Moldova  38 2415 1754 

Babuc Monica 
Democratic Party of 
Moldova  37 1024 785 

Odințov Alexandru 
Socialists Party of 
Moldova  35 1817 1255 

Roșca  Vladimir  
Socialists Party of 
Moldova  33 973 526 

Slusari Alexandru Electoral Bloc ACUM 32 452 252 

Volosatîi Boris Independent 28 419 278 

Terguță Ion Electoral Bloc ACUM 28 533 303 

Costin Vasile 
Democratic Party of 
Moldova  27 166 71 

Cojocaru Dinari 
Socialists Party of 
Moldova  27 1262 800 

 

Frequency of appearance in debates of candidates in uninominal constituencies /12 TV stations/at least 

three appearances 

 

Sources and protagonists  Political affiliation Frequency 
Amount of 

appearance, 
sec. 

Duration of 
direct 

speech, sec. 

Herța Veronica Liberal Party   3 1800 1800 

Leiciu Gheorghi Independent 3 2100 1800 

Ciubașenco Dumitru Our Party   3 1800 1800 

Guznac Valentin 
Democratic Party of 
Moldova  3 905 900 

Cîrlig Mihail Independent 3 1800 1800 

Bolea Vasile 
Socialists Party of 
Moldova  3 1805 1805 

Stratulat Mihail  
Democratic Party of 
Moldova  3 1800 1800 

Lebedinschi Adrian 
Socialists Party of 
Moldova  3 1800 1800 

Reniță Iurie Electoral Bloc ACUM 3 1800 1800 

Lipskii Oleg 
Socialists Party of 
Moldova  3 1823 1823 

Chitoroaga Dumitru Șor Political Party 3 1440 1440 

Dimoglo Nina Șor Political Party 3 2100 1800 

Cuznețov Iurii Șor Political Party 3 1800 1800 

Dudoglo Nicolai Independent 3 2100 1800 

Nedelea Veaceslav  
Democratic Party of 
Moldova  3 1385 1380 

Gagauz Fiodor Socialists Party of 3 2100 1800 



Moldova  

Bilețchi Vlad Liberal Party   3 1791 1791 

Cebotarescu Dumitru Independent 3 1800 1800 

Cerba Valeriu Independent 3 1800 1800 

Cojocaru Dinari 
Socialists Party of 
Moldova  3 1800 1800 

Volconovici Augustin  
Communists Party of 
Moldova  3 1800 1800 

Rotaru Valentina 
Democratic Party of 
Moldova  3 1904 1904 

Jelescu Dumitru Liberal Party   3 490 480 

Burduja Petru 
Socialists Party of 
Moldova  3 1800 1800 

Crețu Ilie Liberal Party   3 1800 1800 

Verbițchi Ruslan  Electoral Bloc ACUM 3 1800 1800 

Nicolaescu-Onofrei Liliana Electoral Bloc ACUM 3 1800 1800 

 

Of the state institutions, President Igor Dodon and the representatives of the President’s 

Office ranked first in terms of both frequency of appearance and duration of direct 

interventions. 

 

Subjects Candidate Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

President, President’s Office No 1419 95403 55270 

Ministries No 952 36951 30135 

Parliament No 237 7324 5837 
 

Frequency of coverage of political parties per TV station/National Constituency/TOP 5  

 
 



Gender balance. The vast majority of the items reviewed strongly lacked balance in terms of 

gender ratio, as a large number of the sources and protagonists quoted or mentioned by the 12 

TV stations were males (61%) while female sources accounted for 23%. The only categories 

of sources/protagonists in which the presence of women was higher than of men were 

‘citizens’ and ‘CEC’. A relatively high number of female protagonists/sources was also found 

within the Electoral Bloc ACUM, followed by the Socialists Party of Moldova. To note that 

the rate of female sources of the ‘citizens’ category accounted for 48% of total female 

sources. The best indicator for gender balance was found on Jurnal TV – 32%,  Canal 2 – 

29%, Canal 3 – 28%, Prime TV – 26%, Publika TV – 24%, TV Centrală – 24%. 

 
Rate of sources and protagonists from a gender perspective  

 

 
 

 

 

 

Tonality of coverage of candidates/General data, 12 TV stations. The PDM candidates in 

the national constituency were the ones to enjoy positive tonality most of the times, followed 

by PSRM and Șor Political Party. Similarly, the electoral players in uninominal constituencies  



affiliated to this parties were the protagonists of most items on positive tonality. At the same 

time, the Bloc ACUM representatives appeared in most items on negative tonality. The 

representatives of PDM, PSRM, Șor Party and PL also appeared in items on negative tonality.  

 
Tonality of coverage of candidates in news items, programs, debates/National Constituency, 12 TV 

stations 

 

Of the candidates in uninominal constituencies, Vladimir Plahotniuc had most appearances in 

items on positive tonality, followed by Vlad Bătrâncea and Zinaida Greceanîi. Andrei 

Năstase, Maia Sandu and Ilan Șor had most appearances on negative tonality.  
 

Tonality of coverage of candidates in news items, programs, debates/Uninominal Constituencies, 12 TV 

stations  

 



The representatives of state institutions, especially of the Government, were more concerned 

in items on positive tonality, and those of the President’s Office and of the Parliament – on 

rather neutral as well as positive tonality.  

 

 
 

 

Tonality of coverage of candidates per TV station  

 

The national public TV station Moldova 1 covered the campaign mainly in news and debates, 

also granting free airtime to the candidates. Most of the relevant subjects concerned the  

election process (39% of the total number of subjects tackled) and the political area (32%),  

CEC (31%), citizens (25%) and civil society representatives (17%), being the social sources 

quoted/mentioned most often in the news reviewed. The national public broadcaster granted 

airspace to a large number of candidates in the national constituency and uninominal 

constituencies. Most often, its news covered the representatives of the Electoral Bloc ACUM 

(20% of the total number of candidates in the national constituency), of PDM (20%) and 

PSRM (17%). Of the candidates in uninominal constituencies, it most often covered Vladimir 

Plahotniuc (PDM) - 8%, Pavel Filip (PDM) – 4.4% and Valeriu Munteanu (Electoral Bloc 

ACUM) – 3.5%. The tonality of coverage was neutral for the most part for the majority of 

them. The representatives of the President’s Office and of the Government were protagonists 

in many relevant news items, with Prime Minister Pavel Filip and members of the Cabinet 

most of the times covered on positive tonality (45% of the total number of items with their 

presence).  

 

The regional public station GRT broadcast the election campaign in a summary manner, 

broadcasting few items relevant to this monitoring in the Russian language evening newscast.  

The station organized debates for the candidates in uninominal constituencies. Its relevant 

news, most of the times on political topics (48%), quoted/mentioned CEC representatives 

(32%) and citizens (32%) who were the main social sources quoted/mentioned by GRT. The 

news and programs aired by this regional public broadcaster showed a tendency to favor the 

independent candidate Nicolae Dudoglo who enjoyed positive tonality in 50% of the items.  



 

The private stations with national coverage Prime TV, Canal 2, Canal 3 and Publika TV 

similarly covered the election campaign in their news, programs and debates (on the topic of 

the natonal consultative referendum). Political subjects prevailed on the agendas of these 

broadcasters, with citizens (55-68%), at a great distance followed by experts (5-8%), being 

the social sources most often used by these stations in the items reviewed. Of the political 

players, the PDM representatives (26-29%) and the candidates affiliated to this party had 

access to these stations in most cases. The tonality of their coverage was mainly positive (63-

73%), PDM being also favored by the presence of Government members in news and 

programs (60-80%). The repesentatives of the Electoral Bloc ACUM and the candidates in 

uninominal constituencies affiliated to this bloc were present mainly in images, the tonality 

for them in news being negative most of the times (83-93%). The PSRM representatives and 

President Dodon appeared in items on negative (38-48%) and neutral (23-33%) tonality.  

 

Jurnal TV covered the campaign in news, programs and debates. The topics tackled mostly 

concerned the political area (35%) and the election process (22%), the station mainly using 

citizens (62%) as social sources, followed by experts (8%) and civil society representatives 

(7%). Of the political players, the representatives of PDM (36%), Bloc ACUM (31%) and Șor 

Political Party (13%) enjoyed the biggest visibility. The tonality to PDM and Șor Party was 

neutral (74 and 73%) and negative (26 and 27%), and it was neutral and positive to the Bloc 

ACUM (85 and 15%).  

NTV Moldova and Accent TV had similar editorial policies, covering the campaign in news 

and in programs, and Accent TV – in debates as well. The topics most often tackled were 

from the political area (28-49%), election process (10-17%), foreign relations (8-10%), civil 

society, and the economic area. Citizens prevailed among the categories of social sources 

quoted (43-66%), followed by diplomats and foreign observers (6-21%) and CEC (5-11%). 

Of the political players, the stations offered airspace mainly to the representatives of PSRM 

(41-51%) and the candidates in uninominal constituencies affiliated to this party as well as to 

President Igor Dodon. The items about the Head of the State and repesentatives of the 

President’s Office took significant space in newscasts and programs, accounting for 80-96% 

of the items on the Government, Parliament and President’s Office. Tonality of coverage was 

more positive for PSRM (56-72%) and for President Dodon (56-57%). PDM and the Bloc 

ACUM accounted for 20-22% and 12-13% of the space dedicated to the candidates, being 

covered on neutral as well as negative tonality: PDM - 49-58% negative and ACUM - 27-39% 

negative. 

 

Pro TV broadcast a large number of news items and debates for the candidates in the national 

as well as in uninominal constituencies. This station stood out by providing topical diversity, 

dealing with subjects on the election process (36%), political area (28%), civil society (6,5%), 

integrity (6%), corruption (3%) etc. Of social sources, it most often quoted citizens (56%), 

representatives of CEC (12%), media (5%), civil society (4%), experts (4%) etc. PDM (23%), 

the Bloc ACUM (19%) and PSRM (13%) were among the more visible political players on 

Pro TV. Pro TV provided a platform for debates to a large number of candidates in 

uninominal constituencies. In most cases, the tonality of coverage of political protagonists 

was neutral on this station.  

TV 8 aired news items, programs as well as debates in the period monitored. Most of its 

subjects (62%) referred to the political area, followed by the election process (18%). The 

main sources were citizens (55%), CEC (8%), and judges/lawyers (6%). The political players 



covered most often included PDM (24%), the Bloc ACUM (17%) and PSRM (16%). The 

debates organized by TV 8 were attended by a large number of candidates in uninominal 

constituencies. The station’s attitude to the political players most often was neutral.  

Televiziunea Centrală covered the campaign in news that mainly concerned the political 

area (40%) and the electoral process (26%), integrity (7%) and social issues (6%). The station 

provided relative social pluralism, resorting to citizens (52%), CEC (14%) and LPA (8%) as 

well as to other social sources. Șor Political Party had the largest visibility (27%), followed by 

PSRM (17%) and the Bloc ACUM (13%). The tonality to Șor Political Party was rather 

positive (70%) and to the representatives of PSRM and of the Electoral Bloc ACUM – rather 

neutral (40%) as well as negative (38%). 

 

2.2 ONLINE PORTALS AND PRINT MEDIA  

 

Frequency of coverage. Between 9 January and 24 February 2019, the 16 online portals and 

newspapers monitored published in total 5,677 items with direct and indirect electoral 

content, including 5,490 news items, 153 editorials or other opinions, and 34 interviews. The 

total amount of relevant items constituted 12,458,545 characters. Some items relevant to this 

monitoring were accompanied by video tracks, with a total amount of 1,651,622 seconds of 

video recordings (circa 459 hours).  

 
Frequency and duration of items with direct or indirect electoral content/ 16 media 

Item genre Appearances Videos (sec.) no. character 

News 5490 1627972 11607761 

Editorials_opinions 153 9109 592039 

Interviews 34 14541 258745 

Total 5677 1651622 12458545 

 

Throughout the elections period, Unimedia.info and Deschide.md were the most active 

information portals, publishing 695 and 648 relevant journalistic items accordingly, followed 

by Agora.md (518) and Aif.md (511). The regional portals Esp.md (110 items) and 

Gagauzinfo.md (133) had the most modest coverage of the campaign. The weekly Jurnal de 

Chișinău overall published 69 items that directly or indirectly concerned the election 

campaign.  

 
Frequency of relevant items/ 16 media, per online portal/newspaper 

 



 

Topical diversity. More than half (circa 55%) of the journalistic items relevant to this 

monitoring covered the political activities of the parties and candidates, their declarations, 

allegations and reactions to them, campaign actions and electoral promises etc. The unfolding 

of the electoral process, the preparations for the elections date, the work of CEC and of 

constituency commissions, and the decisions made thereby were subjects of news in 17.5% of 

the items monitored. Environment topics (only in 5 cases) and gender equality (in 8) were 

almost never tackled in electoral context. The situation of national minorities, the topics of 

European integration, settlement of the Transnistian conflict, and the respect for human rights 

were tackled very rarely in such context. Nor did such topics as healthcare, education or local 

public administration enjoy too much attention in items on the campaign and the elections. 

The fight against corruption was also a subject insufficiently tackled in electoral context. 

 

Several portals published analyses, investigative reports of their own and detailed profiles of 

the candidates for MP seats, produced under the Civic Initiative for a Clean Parliament. Some 

media outlets identified creative solutions for informing about the elections via podcasts, 

competitions, and interactive games. Some portals were very active on the elections day, 

publishing a very large number of news items on the unfolding of the voting process inside 

and outside the country, data on voting attendance, infringements flagged, the case of 

organized transportation of groups of citizens from the Transnistrian region to vote in 

localities on the right bank of the Nistru River etc.  

 

Social pluralism. The online portals and newspapers monitored used 7,076 sources and 

protagonists from other categories in addition to the political players and the candidates when 

documenting their items. As a whole, the portals Agora.md, Deschide.md, Newsmaker.md 

and Zdg.md had the biggest diversity of social sources. Overall, the portals monitored most of 

the times used other media sources as primary source of information, by documenting the 

information additionally or commenting on it. Other media outlets were the most frequent 

source for half of the 16 portals and newspapers monitored. The election officers were the 

most frequent source for six portals. Jurnal de Chișinău was the only publication monitored 

where citizens prevailed as the social source. Foreign officials and observers, civil society 

representatives and experts were also quoted as sources (see table). 

 
Social sources and protagonists quoted or mentioned in the items /16 media  

Sources and protagonists Frequency, no. 

Media 1721 

Central Election Commission 1247 

Citizens 970 

Diplomats, foreign officials and observers 568 

Civil society – NGOs 442 

Experts (foreign and local) 392 

Initiative groups 386 

Government officials 302 

Judges, lawyers 301 

Business 299 

Police/Army 230 

Local Public Administration 192 

Church 26 

 



Political pluralism. The online portals and newspapers monitored overall used 3,216 sources 

and protagonists from the political area, including the parties running in the national election 

constituency, candidates in the uninominal constituencies or top representatives of the 

President’s Office, Parliament and Government. By frequency and duration of appearances 

(quotes/direct speech), the most visible candidates of the 15 parties and other political entities 

registered in the national constituency were PDM, at a certain distance followed by PSRM 

and the Electoral Bloc ACUM, then by Șor Party, Communists Party and Liberal Party. The 

Political Party “Patria”, the Green Ecologic Party and the Professionals Movement “Speranţa 

– Nadezhda” had the most modest media coverage, being concerned in journalistic items tens 

of times more rarely than the PDM. The items that reported on elections and the electoral 

process often recalled parties that did not participate in the elections, such as the Liberal 

Democratic Party, the “Demnitate și Adevăr” Platform, the Action and Solidarity Party or the 

European People’s Party.  

PDM enjoyed the biggest coverage and direct speech/quoting space. By the number of 

appearances, PDM was the most visible one in 15 of the 16 media outlets monitored, while 

PSRM – only in one media outlet (Aif.md).  

 
Frequency and duration of appearance of political party representatives, national constituency/16 

media/TOP 20 

Sources and protagonists Candidate 
Frequency, 

no. 

Duration of 
appearance, 
characters 

Duration of 
direct speech, 

characters 

Democratic Party of Moldova  Yes 2602 1348268 233449 

Socialists Party of Moldova  Yes 1669 954117 189545 

Electoral Bloc ACUM Yes 1411 741202 134080 

Șor Political Party Yes 879 446705 36676 

Communists Party of Moldova  Yes 515 169847 34627 

Liberal Party   Yes 487 195544 58500 

Our Party   Yes 412 139275 24436 

Anti-Mafia People’s Movement  Yes 120 37611 16519 

Liberal Democratic Party of Moldova   No 119 95166 13597 

National Liberal Party   Yes 113 30080 3528 

“Platforma Demnitate şi Adevăr” Party No 101 48940 10214 

Regions Party of Moldova   Yes 99 76286 26714 

Democracy at Home Party   Yes 97 29987 3837 

People’s Will Political Party Yes 84 28914 5972 

Action and Solidarity Party No 78 39501 7016 

Professionals Movement “Speranţa - Nadezhda”   Yes 69 25264 4323 

Green Ecologic Party   Yes 68 18045 1981 

Patria Political Party  Yes 51 9709 0 

European People’s Party of Moldova   No 47 8161 561 

Our House Moldova Party  No 38 19361 4109 

 



Frequency of coverage of political parties per media outlet/National constituency/TOP 6 

 
 

The items published overall referred to 318 of the 321 candidates registered for the elections 

in uninominal constituencies (3,900 times overall on all portals and newspapers monitored). 

By the frequency of their appearances, the most covered ones, in various context and tonality, 

were Vladimir Plahotniuc/PDM, Andrei Năstase/ACUM, Maia Sandu/ACUM, and Ilan 

Șor/Șor Party. By the space/duration of appearance, Vladimir Plahotniuc and Ilan Șor were 

approximately at the same level. By the duration of direct speech/quoting, Pavel Filip/PDM 

ranked first, mainly because he participated in many public actions, presented as his prime 

minister duties, during the election campaign (see table that includes the candidates 

mentioned at least 19 times).  

 
Frequency and duration of appearance of candidates in the elections in uninominal constituencies /16 

media 

Sources and 
protagonists 

Political affiliation Frequency, no. 
Duration of 
appearance, 
characters 

Duration of 
direct speech, 

characters 

Plahotniuc Vladimir PDM 278 242747 37078 

Năstase Andrei ACUM 229 196600 25297 

Sandu Maia ACUM 206 185921 25894 

Șor Ilan Șor 205 235123 38679 

Filip Pavel PDM 132 127147 42651 

Țuțu Constantin PDM 61 49737 9743 

Munteanu Valeriu ACUM 61 42401 7554 

Chirtoacă Dorin PL 55 49780 14578 

Greceanîi Zinaida PSRM 50 31212 4931 

Ghilețchi Valeriu Independent 43 55799 19166 

Cebotarescu Dumitru Independent 41 25358 4664 

Terguță Ion ACUM 40 32949 5098 

Bătrîncea Vlad PSRM 36 31965 7669 

Dudoglo Nicolai Independent 36 28740 601 



Vieru Călin  Independent 33 29567 15135 

Nastas Andrei Independent 32 17766 531 

Țîcu Octavian ACUM 29 16398 2557 

Gaburici Chiril PDM 28 28924 2483 

Savva Viorel Independent 27 32557 14590 

Botgros Nicolae  Independent 27 24420 12003 

Tauber Marina Șor 26 18888 4159 

Volosatîi Boris Independent 25 20327 5053 

Iordan Serghei PDM 24 10919 1114 

Lebedinschi Adrian PSRM 23 25574 2888 

Bolea Vasile PSRM 23 19048 4600 

Alaiba Dumitru ACUM 22 8261 1292 

Graur Eleonora PDM 19 13864 490 

Bilețchi Vlad PL 19 12662 3608 

Mitriuc Ghenadii PSRM 19 12286 946 

Vartanean Gaik PSRM 19 8728 4499 

Munteanu Igor ACUM 19 8506 573 

Slusari Alexandru ACUM 19 6395 479 

 

Of the high rank sources, the Moldovan President Igor Dodon was the dignitary covered most 

often, also enjoying large space of presenation and quoting/direct speech.  

 
Frequency and duration of appearance of the representatives of the President’s Office, Parliament, and 

Government /16 media 

Sources and protagonists 
Frequency, 

no. 

Duration of 
appearance, 
characters 

Duration of 
direct speech, 

characters 

President, President’s Office 1288 1280904 346252 

Ministries 382 232025 41325 

Parliament 202 132442 38720 

 

Gender balance. The lack of gender balance in sources and protagonists in the items that 

directly or indirectly dealt with the parliamentary elections was maintained throughout the 

monitoring period. As a whole, for the 16 portals and newspapers monitored, 51.81% of 

sources and protagonists were males and 12.59% were females. Over one third of the relevant 

items did not specify the sex of the sources (see graph). The best ratio of men sources to 

women sources in this period was found in the newspaper Jurnal de Chișinău and on the 

portals Esp.md and Agora.md (on average, three male sources accounted for one female 

source). The most modest men–women source ratio was found on the portals Aif.md and 

Gagauzinfo.md (one female source to 6.5 male sources). 

 



Rate of sources and protagonists from a gender perspective /16 media  

 
 

 
 

Most of the times, the tonality of coverage overall on the 16 online portals and newspapers 

monitored was neutral. The PDM was most often presented in negative context, at a distance 

followed by the PSRM, the Electoral Bloc ACUM and the Șor Party. PDM and PSRM had the 

most appearances on positive tonality.  

 

The candidates in uninominal constituencies were covered in different contexts and on 

different editorial tonality, most of the times neutral but also positive or negative. As a whole, 

Vladimir Plahotniuc/PDM was leader by the number of appearances on positive tonality on all 

the 16 media outlets monitored, at a great distance followed by Ilan Șor/Șor Party and Pavel 

Filip/PDM. Andrei Năstase/ACUM and Maia Sandu/ACUM most often were mentioned on 

negative tonality, at a distance followed by Vladimir Plahotniuc/PDM and Ilan Șor/Șor. In the 

report period, the President’s Office and President Igor Dodon were covered on different 

tonality, most of the times neutral but also positive and negative.  

 

 
 

 



Tonality of coverage of candidates/National Constituency, 16 media  

 
 
Tonality of coverage of candidates /Uninominal Constituencies, 16 media 

 
 
Tonality of coverage of representatives of the President’s Office, Parliament and Government/16 mass-

media 

 
 

 



Tonality of coverage of candidates in the elections per media outlet  

 

In the monitoring period, the portal Agora.md had a generally balanced editorial behavior 

and covered the campaign and the candidates on neutral tonality, in an unbiased manner and 

without editorial preferences.  

 

The portal Aif.md covered the election in a biased manner that lacked balance, with visible 

emphasis on promoting and editorially favoring PSRM and its candidates in the uninominal 

constituencies, and on laudatory presentation of the activities of President Dodon. At the same 

time, other election candidates, especially PDM, and more rarely the Șor Party, PL, Electoral 

Bloc ACUM and PSRM were frequently presented on negative tonality.  

 

The portal Deschide.md more often presented the PSRM candidate and President Igor Dodon 

on negative tonality, editorially disfavoring them. The same can partly be said about the Șor 

Party. The other candidates were presented differently, more often neutrally but also 

negatively or positively. At the same time, the portal editorially favored the candidates in the 

uninominal constituencies Nae-Semion Pleșca/PDM and Viorel Savva/independent. 

 

The portal Diez.md covered the campaign and the candidates on different tonality, most of 

the times neutral but also negative or positive.  

 

The Bălți-based portal Esp.md covered the election campaign only from regional perspective, 

each time presenting the candidates on neutral tonality.  

 

The Comrat-based portal Gagauzinfo.md covered the election campaign only from regional 

perspective. PSRM was more often covered on neutral but also positive tonalities; PDM – 

neutrally but also negatively. It editorially disfavored the independent candidate Nicolai 

Dudoglo throughout the campaign through the tonality of his presentation and the allegations 

brought against him, without granting him the right of reply.  

 

The newspaper Jurnal de Chişinău presented PDM as well as this party’s candidates 

Vladimir Plahotniuc and Pavel Filip on generally negative tonality. It often covered PSRM 

and President Igor Dodon in negative context.  

 

In the monitoring period, the portal Kp.md editorially disfavored the Electoral Bloc ACUM 

and its candidates whom it nearly each time presented on ngative tonality, labelling and 

accusing them, without granting them the right of reply. On the other hand, it favored PSRM, 

President Igor Dodon as well as Ilan Șor by frequently presenting them on positive tonality.  

 

The portal Moldova.org covered the campaign and the candidates generally in a balanced 

manner, its tone of presentation being mainly neutral.  

 

The portal Newsmaker.md generally had neutral tonality in most of its news items on the 

election campaign and the candidates. It frequently presented the Șor Party and PDM as well 

as its leaders Ilan Șor and Vladimir Plahotniuc in negative context.  

 

The portal Noi.md editorially disfavored the Șor Party and Ilan Șor by the large number of 

their appearances on negative tonality. It presented the other candiates mainly neutrally.  

 



The portal Realitatea.md presented the PDM candidates Pavel Filip and Vladimir Plahotniuc 

as well as the party as a whole more often on positive tonality. Ilan Șor also often appeared in 

positive context. The other candidates were presented mainly neutrally.  

 

The portal Sputnik.md covered the campaign selectively, omitting many of the resounding 

events of this period, especially those that might have put the current governance in bad light. 

President Igor Dodon was obviously favored by the tonality of presentation.  

 

In the monitoring period, the portal Timpul.md massively favored PDM and its leaders 

Vladimir Plahotniuc and Pavel Filip. Ilan Șor and his party was similarly favored. At the same 

time, the Electoral Bloc ACUM and its leaders Andrei Năstase and Maia Sandu were 

disfavored by being nearly each time presented on negative tonality. PSRM and President 

Igor Dodon were also more often covered on negative tonality.  

 

The portal Unimedia.info covered the election campaign and the candidates on generally 

neutral tonality, PDM and its leader Vladimir Plahotniuc being often presented in negative 

context as well.  

 

The portal Zdg.md maintained a generally neutral editorial approach of the campaign and of 

the candidates, often presenting some of the candidates (PDM, PSRM, the Șor Party, Ilan Șor, 

Vladimir Plahotniuc) in negative context as well.  
 

 

 

 

The full monitoring report in Romanian language is posted on the websites 

www.alegeliber.md, www.api.md și www.media-azi.md. 

http://www.alegeliber.md/
http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.media-azi.md/

