
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 

5 iunie 2011 

 

Raport final  

18 aprilie – 19 iunie 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 

electorală”, cu susţinerea financiara a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul 

Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu 

reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 

 



 2 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 

comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor 

electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să 

analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi compromite 

abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  18 aprilie – 19 iunie 2011  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: 

cu cât mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul 

acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media în limba română au 

fost incluse şi posturi/ziare în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu doar de 

minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista mass media monitorizate  

 

Presa audiovizuală 

Prime TV (Primele Ştiri, 21:00) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 

română şi rusă; 

NIT TV (Curier, 22:00)– post privat, acoperire naţională, difuzează în  rusă şi română;  

EU TV (Ştiri, 20:30) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna;  

Jurnal TV (Jurnalul orei 20:00) - post privat, difuzează prin satelit, în română şi rusă 

N4 (Obiectiv, 19:30) - post privat, acoperire regională, difuzează în limba română 

 

Presa scrisă:  

Adevărul (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii pe săptămână); 

Timpul de dimineaţă (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii);  

Moldova suverană (cotidian naţional, limba română, 4 apariţii);  

Nezavisimaia Moldova (cotidian naţional, limba rusă, 4 apariţii);  

Jurnal de Chişinău (bisăptămânal naţional, limba română, 2 apariţii) 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat conţinutul integral al ziarelor şi câte un buletin de ştiri zilnic, fiind 

analizate materialele cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele au fost supuse unei 

evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost 

analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  

 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 

obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 

Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea 

unghiului de abordare, cât si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în 



 3 

cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma 

jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, 

vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să 

asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 

creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere 

li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează 

percepţia publicului despre ceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 

licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 

anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 

părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 

standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 

de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 

acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul, cu partea informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 

AUDIOVIZUAL: 

 

Implicarea în campania electorală 

 

Postul privat cu acoperire naţională Prime TV s-a implicat activ în oglindirea campaniei 

electorale, reflectând atât candidaţii pentru Primăria şi Consiliul municipal Chişinău, cât şi 

pe cei care au concurat în afara capitalei. În perioada 18 aprilie - 19 iunie 2011, în 

principalul buletin de ştiri de la ora 21:00 pus pe post de Prime TV au fost incluse 299 de 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Reportajele electorale difuzate de acest 

post au acoperit majoritatea evenimentelor şi intrigilor din campanie. În primul tur de 

scrutin, de cele mai multe ori, acestea s-au referit la acţiunile unui singur candidat la funcţia 

de primar al municipiului Chişinău - candidata Partidului Democrat, Valentina Buliga. De 

asemenea, unele ştiri s-au referit la confruntările dintre candidaţi (atacurile verbale dintre 

Dorin Chirtoacă, candidatul Partidului Liberal, şi Igor Dodon, candidatul PCRM), iar altele, 

mai puţin frecvente, au făcut o sinteză a acţiunilor mai multor candidaţi sau au prezentat 

poziţia acestora asupra anumitor subiecte. În turul doi de scrutin, postul a ţinut în vizor atât 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

activităţile candidaţilor la Primăria Chişinău Dorin Chirtoacă şi Igor Dodon, cât şi cele ale 

concurenţilor pentru primăriile din alte oraşe.  

 

De notat că postul de televiziune monitorizat a alocat spaţiu de emisie şi pentru educaţia 

electorală a cetăţenilor. Astfel, telespectatorii au putut afla detalii despre felul cum pot fi 

verificate listele electorale, interdicţia legală impusă concurenţilor electorali de a oferi 

cadouri alegătorilor, actele necesare pentru votare, exercitarea dreptului de vot al 

locuitorilor din Corjova, Dubăsari. În zilele de scrutin, la 5 şi 19 iunie, postul a informat 

despre modalitatea de vot, oferind detalii despre procedura de vot pentru cei cu actele 

provizorii sau pierdute, despre prezenţa alegătorilor la urne şi desfăşurarea alegerilor etc. 

  

Obiectivitate şi imparţialitate 

 

În perioada monitorizată, la postul Prime TV nu au fost înregistrate abateri semnificative de 

la normele deontologice capabile să deformeze sau să trunchieze informaţia pusă la 

dispoziţia publicului. În acelaşi timp, frecvenţa apariţiei ca surse şi unghiul de abordare a 

evenimentelor denotă simpatia editorială a acestui post de televiziune faţă de Partidul 

Democrat, liderii şi candidaţii acestei formaţiuni politice, în unele cazuri materialele puse pe 

post în buletinul de ştiri reprezentând agitaţie electorală în favoarea PDM.  

 

În total, în campania electorală Prime TV a avut 71 subiecte care i-au avut ca protagonişti 

pe preşedintele interimar Marian Lupu, miniştrii din partea PDM, candidata PDM la funcţia 

de primar al Capitalei Valentina Buliga şi alţi candidaţi PDM la funcţia de primari pentru 

alte localităţi din ţară. Materialele au avut un caracter fie neutru, fie pozitiv. În unele cazuri 

V. Buliga a fost prezentă în câte două ştiri din acelaşi jurnal informativ. Astfel, 

telespectatorii au putut afla detalii despre programul şi promisiunile electorale în problema 

atribuirii statutului de municipiu unor oraşe şi dezvoltarea suburbiilor, dezvoltării 

învăţământului şi asigurării absolvenţilor cu locuri de muncă, asigurării spitalelor cu utilaj 

medical performant, cooperării cu agenţii economici din Chişinău, construcţiei parcărilor 

supraetajate etc.  

 

De notat că Prime TV a pus pe post şi reportaje care o prezintă pe Valentina Buliga din altă 

perspectivă, ceea ce îi aduce un plus de imagine (cântând pe scenă cu ocazia Zilei Familiei, 

în vizită la şcoala de hipism). Postul de televiziune a anunţat despre deschiderea, de către 

Partidul Democrat, a unor puncte de control al tensiunii şi glicemiei în Capitală, iar în 

imagini apăreau corturi pe care erau afişate panouri cu îndemnul de a vota pentru PDM şi 

pentru V. Buliga. Deseori, reportajele care au vizat-o pe dna Buliga au avut o durată mai 

mare şi au fost prezentate mai detaliat faţă de subiectele despre alţi concurenţi electorali.  

 

Prime TV a mediatizat şi campania electorală a PDM în afara Chişinăului. La 22 mai, de 

exemplu, Prime TV a pus pe post un reportaj cu elemente de agitaţie electorală în favoarea 

candidatului PDM la funcţia de primar al oraşului Hânceşti Alexandru Botnari. La o 

întâlnire electorală, liderul PDM Marian Lupu a cerut audienţei „să acordaţi suportul 

cuvenit pentru nr. 1 la consiliul raional, şi de fapt nr. 1 în realitate, cel mai bun primar aici 

la Hânceşti, Alexandru Botnari”. În jurnalul din 23 mai, Prime TV a difuzat un reportaj cu 

elemente de agitaţie electorală în favoarea candidaţilor PDM, de data aceasta din raionul 

Ştefan-Vodă, unde a ajuns „caravana electorală” cu participarea liderului PDM Marian 



 5 

Lupu, „întâmpinat cu onoruri” de locuitori. În material au fost incluse şi apelurile directe 

ale unora dintre candidaţii PDM să fie votaţi de alegători. 

 

În perioada monitorizată, au fost înregistrate mai multe cazuri când demnitarii care au 

participat la evenimentele cu caracter electoral întru susţinerea candidatei PDM la funcţia de 

primar general al Chişinăului au fost prezentaţi în reportajele de la Prime TV nu ca 

lideri/reprezentanţi ai partidului, ci ca miniştri sau deputaţi, ceea ce duce la transferul de 

imagine a instituţiilor publice pe care aceştia le reprezintă în favoarea unui concurent 

electoral.  

 

Totodată, postul a urmărit îndeaproape şi activităţile candidatului PL la funcţia de Primar de 

Chişinău, în special în turul doi de scrutin, când Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) a  

anunţat că îl va sprijini în alegeri pe Dorin Chirtoacă. În total, Chirtoacă şi alţi reprezentanţi 

ai PL au apărut în 68 de ştiri la Prime TV, dintre care 18 – în săptămâna ce a precedat ziua 

alegerilor 19 iunie. Majoritatea materialelor au fost în context pozitiv şi neutru, axându-se 

pe acţiunile electorale ale candidatului PL (Chirtoacă dă o mână de ajutor muncitorilor de 

la Apă-Canal sau constructorilor, se întâlneşte cu un grup de copii pentru a afla care sunt 

doleanţele acestora privind viitorul Chişinăului, promite reutilarea spitalelor municipale ţi 

construcţia unui stadion olimpic, se întâlneşte cu un grup de sportivi care îndeamnă 

alegătorii să-l voteze etc.). Totodată, în ultima săptămână de campanie, Prime TV a avut 

mai multe materiale despre scandalul Tofan, consilier municipal PCRM, liberalii 

prezentând probe şi martori care susţin că Anatol Tofan ar avea cazier, ispăşindu-şi 

pedeapsa pentru viol şi omor. Un alt scandal mediatizat pe larg a fost legat de acuzaţiile 

lansate de Igor Dodon la adresa lui Dorin Chirtoacă potrivit cărora, la procurarea 

troleibuzelor din Belarus, acesta ar fi prejudiciat bugetul prin intermediul unei companii din 

România. Drept argument, Dodon prezintă Monitorul Oficial al României. În ultimele zile 

de campanie, PL a venit cu probe (expertiza Procuraturii Generale) care indică asupra 

falsificării Monitorului Oficial al României.    

 

Candidatul PCRM la Primăria Chişinău, Igor Dodon, apare, mai mult, în subiecte 

controversate, în care Igor Dodon fie aduce acuzaţii la adresa candidatului Partidului 

Liberal Dorin Chirtoacă, fie vine cu replică la acuzaţiile din partea acestuia.  

 

Ceilalţi candidaţi la primăria Chişinăului au apărut mai rar la Prime TV, în context diferit, 

preponderent neutru: făcând declaraţii, prezentându-şi programele sau răspunzând 

acuzaţiilor care li se aduc de contracandidaţi. Activităţile din afara Chişinăului ale altor 

concurenţi electorali decât PDM nu au fost reflectate de Prime TV. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

De cele mai multe ori, Prime TV a respectat principiul diversităţii şi al echilibrului 

surselor/poziţiilor/opiniilor, în special în cele 53 materiale care relatau despre conflicte, 

acuzaţii sau subiecte controversate în care sunt implicaţi concurenţii electorali. În câteva 

cazuri (6) însă, în ştiri au fost lansate acuzaţii, iar reporterii nu au oferit dreptul la replică. 

Majoritatea conflictelor au vizat lupta electorală dintre candidatul Partidului Comuniştilor şi 

cel al Partidului Liberal la funcţia de primar al capitalei. Acuzaţiile s-au intensificat în 



 6 

săptămâna imediat următoare după primul tur de scrutin, când lupta între Igor Dodon şi 

Dorin Chirtoacă a devenit mai strânsă ca urmare a trecerii acestora în turul doi.  

 

Drept exemple de materiale neechilibrate pot servi: ştirea din jurnalul de la 20 mai, în care 

candidatul PSD Sergiu Coropceanu a acuzat Primăria de reparaţia necalitativă a străzii 

Kogâlniceanu, însă această acuzaţie a rămas fără răspuns – chiar dacă primarul general 

interimar Nistor Grozavu a respins invitaţia la evenimentul organizat de Coropceanu, 

reporterii trebuiau să solicite comentarii din partea responsabililor pentru reparaţia 

drumurilor. La 23 mai, acelaşi candidat PSD i-a acuzat pe Igor Dodon (PCRM) şi Dorin 

Chirtoacă (PL) că ar fi ştiut de fraudele la întreprinderea „Chişinău-Gaz”, dar nu au 

întreprins nimic pentru a le pune capăt. Reporterul Prime TV nu le-a solicitat opinia celor 

acuzaţi, amintind doar că aceştia „nu au comentat deocamdată acuzaţiile”. În ştirea de la 

conferinţa lui Dorin Chirtoacă din 16 iunie, în cadrul căreia se anunţă despre expertiza 

Procuraturii Generale care ar fi  stabilit falsificarea Monitorului Oficial al României, nu a 

fost inserată şi replica lui Igor Dodon.  

 

Limbajul şi imaginile video utilizate  

 

Pe durata întregii campanii electorale, la Prime TV nu au fost observate abateri de la 

normele etice de scriere şi abordare a subiectelor electorale. Imaginile şi limbajul utilizate 

de postul de televiziune Prime TV au fost, în general, acceptabile. Cu excepţia melodiilor 

care au însoţit două din ştirile ce vizau activitatea lui Dorin Chirtoacă – întâlnirea cu 

oamenii de ştiinţă şi oferirea de flori veteranilor – nu există alte intervenţii care ar denatura 

conţinutul reportajelor cu ajutorul efectelor sonore sau de montaj.  

 

 

             
 

Implicarea în campania electorală 

 

Postul de televiziune NIT a difuzat în perioada monitorizată 410 ştiri cu caracter electoral 

direct şi indirect. Dintre acestea, marea majoritate au vizat activităţile de campanie ale 

reprezentanţilor Partidului Comuniştilor, atât în Chişinău, cât şi în afara capitalei. Este 

vorba de materiale despre participarea liderilor PCRM la diverse evenimente, cum ar fi 

Marşul Victoriei (pe 9 mai), marşurile sociale desfăşurate de PCRM pe 22 mai la Soroca, 

Orhei şi Cahul şi pe 29 mai la Chişinău, întâlnirile electorale ale lui Vladimir Voronin din 

diferite localităţi şi mitingul electoral „Pentru o victorie curată”, organizat în susţinerea 

candidatului Partidului Comuniştilor din Moldova la funcţia de primar general al Capitalei. 

Fiecare al treilea subiect din programele de ştiri îl are ca personaj direct sau indirect pe Igor 

Dodon. Astfel, într-un singur buletin de ştiri, din 21 aprilie, NIT a inclus trei materiale de la 

evenimentul de lansare în campanie în care au fost descrise cu lux de amănunte 

promisiunile electorale ale lui Dodon şi ale echipei de candidaţi pentru Consiliul municipal 

Chişinău. Volumul total al acestora a fost de aproximativ 17 minute. Acesta nu e un caz 

singular, materialele cu prezenţa reprezentanţilor PCRM fiind voluminoase, cu durata de 

aproximativ 4-5 minute. Materialele şi ediţiile speciale de la evenimentele electorale 

organizate de PCRM s-au evidenţiat prin durată, dar şi lozincile deschise pro PCRM. 

 



 7 

În acelaşi timp, politica editorială a postului a fost îndreptată spre critica consecventă şi 

categorică a candidatului Partidului Liberal la Primăria Capitalei, Dorin Chirtoacă, dar şi a 

întregii alianţe de guvernământ, în raport cu care au fost selectate ştiri defavorabile şi 

transmise mesaje cu conotaţie negativă (fiecare al doilea subiect din buletine). Ceilalţi 

candidaţi la funcţia de primar al Chişinăului fie au lipsit din jurnalele informative ale NIT, 

fie au fost amintiţi doar atunci când au făcut declaraţii acuzatoare la adresa lui Dorin 

Chirtoacă sau în favoarea PCRM şi a candidatului acestuia.  

 

Prin comportamentul său părtinitor, NIT a încălcat Regulamentul CEC privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile locale generale din 5 iunie 2011 în mijloacele de informare 

în masă din Republica Moldova, potrivit căruia „Concurenţii electorali participă în 

campania electorală pe bază de egalitate şi sunt în drept să beneficieze de un tratament 

nediscriminatoriu în ceea ce priveşte acordarea timpilor de antenă şi a spaţiului în 

mijloacele de informare în masă”. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate  

 

Din totalul de 410 subiecte cu caracter electoral direct sau indirect, puse pe post de NIT în  

perioada de referinţă, majoritatea absolută – 334 – au fost dezechilibrate şi părtinitoare, au  

prezentat informaţiile subiectiv şi nu au separat faptele de opinii. 

 

PCRM şi candidaţii acestei formaţiuni la funcţiile publice din administraţia locală au fost 

favorizaţi direct în toate materialele care i-au vizat – 172, atât prin reflectarea detaliată a 

tuturor evenimentelor/reacţiilor acestui concurent electoral, cât şi prin frecvenţa transmiterii  

declaraţiilor reprezentanţilor PCRM şi a candidaţilor acestui partid. Astfel, preşedintele 

PCRM Vladimir Voronin şi candidatul acestui partid la funcţia de primar general al 

municipiului Chişinău Igor Dodon au fost persoanele cele mai intens mediatizate în 

perioada de raport, în toate cazurile fiind vorba de materiale pozitive.  

  

După primul tur de scrutin din 5 iunie, o serie de materiale au prezentat soluţiile lui Igor 

Dodon pentru fiecare suburbie a capitalei. În ultima săptămână de campanie electorală (13-

19 iunie) sunt difuzate 15 materiale în care candidatul PCRM este prezentat pozitiv, ceea ce 

nu se poate spune despre contracandidatul său la funcţia de primar general. Astfel, pe 14 

iunie, aflăm că Igor Dodon a vizitat mai multe familii din Durleşti care au avut de suferit în 

urma inundaţiilor. El le promite ajutoare şi cheamă Guvernul să le ofere un sprijin 

sinistraţilor. După vizita de la Durleşti, Igor Dodon apare înconjurat de un sobor de preoţi 

cu care se spune că a avut o întâlnire pentru a primi de la aceştia mai multe solicitări în 

calitate de candidat la funcţia de primar. Pe 15 iunie, NIT vorbeşte într-un amplu reportaj 

despre Igor Dodon ca un „primar pacificator care să poată avea relaţii, atât cu Moscova, 

cât şi Bruxellesul şi Washingtonul”. În aceeaşi zi, Dodon depune flori la monumentul lui 

Eminescu şi vorbeşte despre importanţa acestuia pentru moldoveni. Pe 16 mai, Igor Dodon 

continuă întâlnirile cu oficialii europeni, dar de data aceasta cu cei de la Consiliul Europei şi 

primeşte sprijin de la mai mulţi alegători şi organizaţii nonguvernamentale.  

 

Dorin Chirtoacă este subiect de ştiri în 138 de materiale. Toate au un caracter vădit negativ. 

Despre el s-a spus că nu poate soluţiona problema construcţiilor neautorizate la Centrul 

„Artico” din Chişinău (1 iunie), că este implicat în scheme de corupţie şi conflicte de 



 8 

interese (1 iunie), că ar fi deturnat bani pentru troleibuze printr-o firmă românească (27 

aprilie), că ar fi cumpărat troleibuze la un preţ majorat care deja se strică (5 mai), că are 

promisiuni mincinoase (19 mai), că este corupt (16 iunie), etc. 

  

Subiectivismul reporterilor este evident în toate cele 334 de ştiri părtinitoare. În acest scop, 

jurnaliştii de la NIT recurg deseori la procedee străine jurnalismului: deturnarea mesajului, 

transferul de imagine, asociaţii false, comentarii şi opinii neseparate de fapte. În contextul 

ceremoniei de 9 mai de la Memorialul “Eternitate”, despre candidatul PL la primăria 

capitalei se spune că “în locul lui Mihai Ghimpu a venit nepotul său Dorinel, care deloc nu 

părea interesat de aniversarea a 66-a de la victoria asupra fascismului”. Pe 13 iunie, NIT 

pune pe post mai mult materiale despre situaţia criminogenă din ţară. Ştirea despre omorul 

unei tinere din satul Gordineşti este doar un punct de pornire, pentru că după ea urmează 

trei materiale cu atacuri dure la adresa alianţei de guvernare. După ce aminteşte mai multe 

crime care s-au produs în ultima perioadă, reporterul ajunge la concluzia: „Insecuritatea 

cetăţenilor trezeşte semne de îngrijorare când mai ales şi unii politicieni au ajuns să ceară 

protecţie din partea statului de frică să nu fie asasinaţi. Experţii sunt de părere că situaţia 

este ieşită de sub control şi că actuala Alianţă a adus curajul în rândul interlopilor 

periculoşi care îşi restabilesc astăzi structurile criminale din anii 90 distruse de guvernarea 

comunistă”. Nu se solicită nicio informaţie de la Ministerul de Interne sau de la experţi 

independenţi. 

 

În perioada de raport, NIT a inserat materiale prin care a  contracarat afirmaţiile şi 

declaraţiilor din spoturilor electorale ale Valentinei Buliga, PD, ale lui Dorin Chirtoacă, PL, 

ale lui Vlad Filat, PLDM. Primul spot electoral al lui Dorin Chirtoacă, PL, a fost analizat în 

întregime (19 mai),iar afirmaţiile lui Chirtoacă au fost contestate într-o manieră multiplă: 

voxuri, replici ale jurnaliştilor, montaj de imagini şi melodii. Astfel, au fost încălcate 

prevederile Regulamentului CEC privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale 

generale din 5 iunie 2011 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, care 

stipulează clar că „Publicitatea electorală nu va fi inclusă în programele de ştiri, emisiuni 

sportive, emisiuni pentru copii, emisiuni cu tematică religioasă”(p. 12) şi „Materialele 

electorale publicate sau difuzate, atât ale Comisiei Electorale Centrale, cât şi ale 

concurenţilor electorali, nu pot fi însoţite de comentarii”(p.17).  

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie  

 

Principiul deontologic al pluralismului de opinii este neglijat de NIT în majoritatea ştirilor  

difuzate. Fiecare a treia ştire pusă pe post conţine o singură opinie – cea a exponenţilor 

PCRM sau sunt prezentate mai multe opinii, dar poziţia PCRM este predominantă şi 

prezentată detaliat, pe când alte opinii/poziţii sunt prezentate succint sau combătute de 

oponenţi sau de reporter. Sursele de informaţie pentru reporterii NIT sunt, de regulă, 

reprezentanţii sau simpatizanţii PCRM, iar alte atitudini şi idei nu sunt încurajate de acest 

post de televiziune. De exemplu, pe 5 iunie, în ştirea despre contestarea depusă la Curtea 

Constituţională de către PCRM (ştirea nr. 3), deputatul PCRM Sergiu Sârbu afirmă că “ne 

vom scufunda şi mai mult în această anarhie criminală”. Sârbu este citat de trei ori, iar cei  

acuzaţi nu au fost solicitaţi să-şi spună opinia. Autorul materialelor se rezumă să spună doar 

că „acţiunile AIE au fost calificate de analiştii şi opoziţie…”, dar nu include în material 

nicio declaraţie a vreunui analist.  



 9 

 

NIT a pus pe post ştiri despre aşa-zisa reformă administrativ-teritorială, în urma căreia, 

potrivit PCRM, vor fi lichidate mai multe primării, şcoli etc. NIT face reportaje din câteva 

localităţi, cum ar fi Vânători, Nisporeni (3 mai), satul Cigîrleni, raionul Ialoveni (5 mai), dar 

şi din oraşul Leova (12 mai). Prin modalitatea de prezentare a acestor ştiri, NIT prezintă 

intenţiile drept fapte deja realizate, iar jurnaliştii afirmă că: “satul va fi lăsat în voia sorţii”, 

locuitorii “vor fi nevoiţi să plece peste hotare, visul că vor avea o grădiniţă nouă se poate 

spulbera în orice clipă”, reforma “le va îngreuna şi mai mult viaţa”, iar alegerile din 5 iunie 

“sunt o ultimă speranţă”, “alegerile locale trebuie să devină o zi neagră pentru autorităţile 

liberale” etc. Nici într-un material nu se oferă poziţia reprezentanţilor AIE referitor la acest 

subiect şi, de asemenea, lipsesc opiniile experţilor.  

 

Mimarea pluralismului de opinii este foarte des întâlnită la NIT. Acest lucru este pus în 

aplicare prin plasarea în material a unor reacţii care nu oferă informaţia necesară pentru că 

aceasta ori este scoasă din context, ori este trunchiată. Spre exemplu, pe dată de 16 iunie 

este pusă pe post o declaraţie a lui Igor Dodon în care acesta menţionează că a solicitat 

Procuraturii să investigheze alte şapte cazuri de corupţie şi delapidare a unor fonduri, care 

în opinia lui au avut loc în cadrul Primăriei Chişinău. Pentru a respecta dreptul la replică, 

postul cere părerea şefului Serviciului de presă al Primăriei care „regretă faptul că acţiunile 

administraţiei locale trezesc nemulţumiri”. Nu este clar dacă acesta se referă la sesizarea 

candidatului Dodon, precum nu este clar ce are în vedere funcţionarul. Acest 

pseudoechilibru este întâlnit şi în materialul „Dorin Chirtoacă cere ajutorul medicilor” din 

13 iunie. Singura replică dată de un participant la întâlnirea organizată de candidatul PL la 

funcţia de primar este cea a unui vice-ministru al Sănătăţii care răspunde negativ („Nu. Nu. 

Nu”.) la mai multe întrebări ale reporterului care nu se aud. O altă ştire controversată cu un 

răspuns mimat este şi cea din 20 mai în care se afirmă că troleibuzele procurate din Belarus 

costă mai puţin decât a achitat pentru ele Primăria capitalei. Replica lui Gh. Morgoci, 

directorul RTEC, a fost preluată dintr-un alt material care se referea la starea tehnică a 

troleibuzelor procurate anul acesta şi care a mai fost difuzat pe 17 mai. 

 

În materialele cu subiect controversat, dreptul la replică este oferit în cazuri rarisime şi în 

condiţii inegale faţă de acuzaţiile lansate. Astfel, din 227 de ştiri controversate, puse pe post 

de NIT în perioada de referinţă, în 176 lipseşte părerea părţilor vizate. 

  

Drept exemple pot servi următoarele ştiri: în jurnalul de la 31 mai, autorităţile din Comrat 

sunt acuzate de candidatul PCRM că nu ar fac nimic pentru soluţionarea problemei 

asigurării cu apă a locuitorilor, însă replica reprezentanţilor primăriei Comrat lipseşte; o altă 

ştire din acelaşi buletin relatează despre o „bătaie electorală”, singura sursă de informaţie 

fiind secretarul comitetului raional Cimişlia al PCRM care spune că bătaia ar fi fost 

provocată de reprezentantul PLDM, iar acestuia din urmă nu i se oferă dreptul la replică. Nu 

a fost oferit dreptul la replică nici CEC atunci când s-a spus că Igor Dodon este convins că 

CEC i-a furat victoria (7 şi 8 iunie), nici reprezentanţilor partidelor acuzate de corupţie de 

către Marcel Darie, fost candidat din partea Partidului Legii şi Dreptăţii la funcţia de primar 

general al Chişinăului (10 iunie), precum şi alte ştiri cu subiect controversat care nu au 

prezentat opinia celor vizaţi, ceea ce contravine art. 7 (c) al Codului Audiovizualului care 

prevede că în cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict urmează să se respecte 

principiul de informare din mai multe surse.  



 10 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate  

 

De cele mai multe ori, în materialele critice cu caracter electoral direct sau indirect ce 

vizează candidaţii partidelor parlamentare, altele decât PCRM, NIT a recurs la un limbaj ce 

contravine standardelor deontologice, precum şi trucuri editoriale, cum ar fi 

integrarea/aplicarea unor imagini irelevante subiectului prezentat, focusarea asupra unei 

imaginii/afirmaţii şi repetarea acestora, aplicarea unor inscripţii pe coloana video şi a unui 

fundal muzical cu scopul amplificării mesajului manipulator. În perioada monitorizată au 

fost difuzate 38 de subiecte cu utilizarea acestor elemente care transmit un punct de vedere, 

de cele mai multe ori subiectiv, al postului faţă de cele relatate. De cele mai multe ori în 

aceste trucaje este vorba de candidatul Partidului Liberal la funcţia de primar general Dorin 

Chirtoacă, dar sunt prezenţi şi alţi lideri ai Alianţei pentru Integrare Europeană. 

 

De exemplu, în câteva ştiri din prima săptămâna a lunii mai care se referă la plecarea din 

PLDM a unor membri, în timp ce e citit lead-ul, apare imaginea unui stejar de pe care cad 

cinci ghinde (pe ghinde fiind fotografiile unor foşti membri ai acestei formaţiuni – 

Alexandru Tănase, Fiodor Ghelici, Călin Vieru, Vitalie Nagacevschi şi Mihai Godea). 

Liderul PLDM apare într-o ştire despre descentralizare din 28 aprilie pictând harta 

Moldovei, iar Serafim Urechean a fost prezentat într-un montaj cu mai mulţi saci cu bani în 

braţe (subiectul despre numirea acestuia în funcţia de preşedinte al Curţii de Conturi, 21 

aprilie). Un alt exemplu de încălcare a Codului Audiovizualului şi a normelor deontologice 

de către NIT este utilizarea unor imagini din arhivă fără a specifica acest fapt. Cu câteva 

zile înainte de turul doi ale alegerilor locale din capitală, este difuzată o ştire despre omorul 

unei tinere din satul Gordineşti. Background-ul acestei ştiri este mai mare decât noutatea în 

sine. Toate concluziile şi comentariile reporterului pe acest caz sunt însoţite de imagini 

video cu persoane care sunt torturate şi decedate. Niciuna dintre aceste imagini nu este 

blurată, iar telespectatorii nu sunt anunţaţi că vor urma imagini şocante. Urmărind aceste 

imagini nu e greu să ajungi la concluzia „unor experţi”, citaţi de reporter: „situaţia este 

ieşită de sub control şi actuala Alianţă a adus curajul în rândul interlopilor periculoşi care 

îşi restabilesc astăzi structurile criminale din anii 90 distruse de guvernarea comunistă”. 

 

Cel mai preferat personaj al trucajelor video ale jurnaliştilor de la NIT a fost Dorin 

Chirtoacă. În trucajele care îl vizau pe D. Chirtoacă au fost utilizate toate mijloacele: 

caricatura, muzica, imaginile din arhivă, imagini irelevante alături de texte care se referă la 

alte subiecte etc. Astfel, într-o ştire din buletinul din 18 aprilie, NIT îl prezintă pe Dorin 

Chirtoacă pe rol de prezentator al emisiunii „Поле Чудес” de la Pervîi Kanal, Rusia, apoi 

chipul lui Chirtoacă îl substituie pe cel a lui Ştefan cel Mare de pe bancnota de 100 de lei, 

pe care mai apare şi imaginea unor ouă roşii (în ştirea intitulată „Minciunile pascale ale lui 

Dorin Chirtoacă”, 19 aprilie). Pe 3 mai, în ştirea despre conflictul dintre Dorin Chirtoacă şi 

Victor Bodiu, în timp ce prezentatoarea citeşte lead-ul, apare o imagine trucată, în care cei 

doi candidaţi au pe mâini mănuşi de box, iar în material au mai fost incluse imagini cu doi 

copii care se ceartă, câini şi pisici care se hârjonesc şi urlă. Pe 18 mai mai multe imagini cu 

grămezi de gunoi, pereţi cu tencuiala căzută însoţite de vocea lui Dorin Chirtoacă “Votăm 

schimbarea, votăm PL”.  

 



 11 

Un alt exemplu de utilizare grosolană a unor imagini suprapuse pe un text defectuos în care 

nu se face nicio deosebire dintre fapte şi opinii este materialul despre participanţii la 

evenimentele din 7 aprilie care îl susţin pe Dorin Chirtoacă. Reporterul spune că această 

susţinere este cumpărată cu un milion de lei, sumă cheltuită de Primărie pentru 

compensaţiile date tinerilor torturaţi de poliţie, pe când pensionarii au primit doar câte o 

sută de lei. Întreg textul este însoţit de imagini despre devastarea clădirii Parlamentului din 

7 aprilie fără menţiunea că ar sunt imagini din arhivă în care consilierul municipal din 

partea PL,  Oleg Cernei, strică „Foc!”. Materialul se încheie cu imaginea lui Dorin 

Chirtoacă care scandează pe o scenă „Trăiască şi înflorească...”, imagini care nu au nicio 

legătură cu subiectul ştirii: susţinerea lui Dorin Chirtoacă în campania electorală pentru 

funcţia de primar de către victimele evenimentelor din 7 aprilie 2009. 

 

În acest fel se încalcă din nou Codul Audiovizualului care nu permite „deformarea sensului 

realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”. 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 
 

În perioada 18 aprilie – 19 iunie 2011, postul EURO TV a difuzat 191 de materiale cu 

caracter electoral direct sau indirect. Majoritatea acestora au informat, preponderent, despre 

mersul campaniei electorale, începând cu înregistrarea candidaţilor, lansarea concurenţilor 

şi a platformelor electorale ale acestora, evenimentele publice organizate de concurenţii 

electorali, declaraţiile făcute de candidaţii la funcţiile de primar sau consilieri etc. În 

perioada care a urmat după primul tur de scrutin, postul a prezentat mai multe ştiri despre 

rezultatele acestuia, reacţiile atât din partea politicienilor, cât şi din partea organizaţiilor 

internaţionale şi societăţii civile, precum şi detalii despre acţiunile celor doi concurenţi 

rămaşi în cursa pentru funcţia de primar al Chişinăului, acuzaţiile pe care şi le-au adus 

aceştia unul altuia, activitatea CEC etc.  

 

În  cele două luni de campanie electorală, EURO TV a abordat şi problemele cotidiene cu 

care se confruntă capitala, printre care: starea drumurilor, problema marcajelor stradale, 

gunoiul din parcuri, starea monumentelor de arhitectură, ambuteiajele, lansarea pe rută a 

noilor troleibuze, extinderea rutelor de troleibuz, sechestrarea conturilor SA „Termocom”, 

asigurarea cu apă a suburbiilor Chişinăului etc.  

 

Imparţialitate  şi  obiectivitate 

 

În ştirile cu tangenţă electorală, puse pe post de EURO TV, nu au fost înregistrate abateri 

grave de la normele deontologice, capabile să deformeze sau să trunchieze informaţia pusă 

la dispoziţia publicului. Materialele difuzate de acest post TV în perioada de referinţă au 

fost în mare parte imparţiale şi obiective. De notat că, din totalul de 191 de ştiri, doar două 

au avut probleme la capitolul obiectivitate şi imparţialitate. Este vorba de materialele despre 

rezultatele preliminare ale alegerilor, difuzate pe 6 iunie. Astfel, postul anunţă că „PCRM 

fură consiliile raionale”, aceasta fiind concluzia reporterului. Conotaţia negativă a 



 12 

termenului fură
3
 utilizat în text, dar şi în burtieră relevă atitudinea autorului faţă de 

protagonist. În acelaşi buletin, în ştirea despre victoria candidatului PCRM la Bălţi 

reporterul afirmă „capitala din nord rămâne în mâinile comuniştilor”, la fel fiind vizibilă 

atitudinea reporterului faţă de PCRM.  

 

În acelaşi timp, în primele două etape de monitorizare (18 aprilie – 15 mai) prezenţa mai 

multor ştiri despre activităţile primarului general Dorin Chirtoacă, ulterior candidatul PL la 

funcţia de primar al Chişinăului, a făcut ca acesta să fie favorizat uşor printr-o mediatizare 

mai mare în comparaţie cu alţi concurenţi electorali. În total, Dorin Chirtoacă a apărut de 53 

ori în ştirile EURO TV care îl vizează direct fie în context pozitiv, fie neutru.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În mare parte, în timpul campaniei electorale, EURO TV a dat dovadă de respectarea 

principiilor diversităţii şi echilibrului surselor. Totuşi, postul a avut anumite probleme la 

respectarea principiilor echilibrului surselor. În perioada 18 aprilie – 19 iunie, EURO TV a 

difuzat 43 de subiecte relevante cu caracter controversat, dintre care în 11 materiale nu au 

fost prezente toate părţile. De exemplu, pe 3 şi 6 iunie sunt difuzate ştiri privind raportul 

Asociaţiei Promo-LEX, care conţin acuzaţii la adresa unor candidaţi şi birourilor electorale, 

dar replica acestora nu apare. Pe 31 mai este difuzat materialul de la conferinţa de presă a 

lui Mihai Godea, care acuză AIE de inactivitate; iar pe 2 iunie - raportul CJI care prezintă 

date despre comportamentul defectuos al unor mass-media în campania electorală, dar nu e 

solicitată şi opinia acestora; pe 7 iunie - conferinţa de presă a IDOM, care lansează acuzaţii 

la adresa administratorilor unor spitale de psihiatrie etc. În ultima săptămână de campanie 

(13 – 19 iunie), au fost difuzate patru materiale cu caracter controversat, în care nu a fost 

citată şi a doua parte. De exemplu, pe 13 iunie, în ştirea întitulată „Dodon vrea suburbiile”, 

candidatul PCRM îl acuză pe candidatul PL că „îşi aminteşte de suburbii doar în campanie 

electorală” şi că „suburbiile nu-l merită pe Dorin Chirtoacă primar”, însă replica lui 

Chirtoacă lipseşte. Iar pe 17 iunie, în ştirea nr. 8, Igor Dodon spune că această campanie a 

fost „plină de provocări, insinuări şi acuzaţii reciproce”, iar pe contracandidatul său îl acuză 

de „isterie”. Cu toate acestea, în ştire lipseşte opinia celei de-a doua părţi.  

 

Totodată, EURO TV a avut mai multe ştiri care, deşi nu erau controversate, ar fi necesitat 

mai multe surse şi informaţii de context. Astfel, ştirile despre sondajele de opinie, care 

vorbesc despre topul candidaţilor cu şanse de a învinge în alegeri, dar şi topul încrederii 

populaţiei în politicieni, a conţinut doar date din sondaj anunţate la conferinţa de presă. Nu 

au fost incluse şi păreri ale experţilor la acest subiect, deşi ar fi fost necesare. La fel, în 

ştirea privind necesitatea unificării AIE pentru a creşte şansele lui Chirtoacă în turul doi, 

vorbesc doar experţi care vin să susţină teza unificării (7 iunie), în materialul despre 

rezultatele alegerilor anunţate de CEC, vorbeşte doar preşedintele comisiei Iurie Ciocan (7 

iunie), în materialul privind cheltuielile concurenţilor în campanie, sunt prezentate doar 

cifre, fără opinii ale experţilor în domeniu (6 iunie).   

 

                                                 
3
 

 FURÁ, fur, vb. I. Tranz. 1. A-şi însuşi pe ascuns sau cu forța un lucru care aparține altcuiva; a lua ceva fără nici un drept de la cineva, 

păgubindu-l; a hoți, a jefui, a prăda. ◊ Loc. adj. De furat = care a fost luat prin furt. ◊ Expr. Pe furate(le) = prin furt, prin răpire, prin hoție. 

 



 13 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

În perioada de monitorizare (18 aprilie – 19 iunie) nu au fost înregistrate cazuri de utilizare 

a limbajului discriminatoriu la adresa concurenţilor electorali şi nici imagini capabile să 

deformeze realităţile şi să creeze premise pentru a pune la îndoială respectarea standardelor 

etice şi profesionale de către jurnaliştii de la EURO TV. 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada monitorizată, 28 aprilie-19 iunie, Jurnal TV a difuzat 242 materiale cu caracter 

electoral direct şi indirect. Jurnal TV a prezentat ştirile pe care editorii postului le-au 

considerat legate direct de campanie în cadrul unei rubrici speciale „Alegeri locale 2011”. 

Însă după primul tur de scrutin, rubrica nu a mai fost inclusă în buletinul de ştiri, ştirile 

electorale fiind prezentate printre celelalte ştiri. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

În total pentru perioada de monitorizare, cel mai mediatizat candidat la funcţia de primar al 

municipiului Chişinău a fost Dorin Chirtoacă (PL) care a beneficiat de 64 de apariţii în 

„Jurnalul orei 20.00”, majoritatea în context neutru sau favorabil. Candidatul PCRM la 

funcţia de primarul municipiului Chişinău Igor Dodon a fost prezent în 50 de ştiri neutre şi 

negative.  

 

În primele săptămâni de campanie, candidatul PLDM Victor Bodiu a fost reflectat în 21 de 

ştiri. Campania electorală a lui Mihai Godea, candidat independent, a fost subiect pentru 22 

de ştiri. Candidatul Partidului Democrat, Valentina Buliga a fost subiectul a doar 4 ştiri. 

 

După primul tur de scrutin, candidatul PL la funcţia de primar al Chişinăului, Dorin 

Chirtoacă, şi cel al PCRM, Igor Dodon, apar deseori în aceleaşi materiale, în contextul 

acuzaţiilor pe care şi le aduc reciproc. De exemplu, în săptămâna 29 mai-5 iunie, Jurnal TV 

se referă la Chirtoacă şi Dodon în 21 de materiale. Totuşi, contextul în care apar aceştia este 

diferit: candidatul PL apare în lumină neutră şi pozitivă, iar cel al PCRM în context neutru 

şi negativ. 

 

Deşi în linii mari, ştirile Jurnal TV respectă principiile imparţialităţii şi obiectivităţii, au fost 

puse pe post şi unele materiale ce conţineau devieri de la standardele profesionale. De 

exemplu, pe 25 mai, Jurnal TV include un material despre dezvăluirile şi „previziunile” 

făcute în ultimul an de Sergiu Mocanu în care nu este citată nici o sursă, fiind doar concluzii 

ale reporterului făcute pe baza unor declaraţii şi evenimente, fără ca faptele să fie separate 

clar de opinie. 

 

 

 



 14 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

In total, Jurnal TV a difuzat 49 de materiale controversate care conţineau acuzaţii la adresa 

concurenţilor electorali. Marea majoritatea a materialelor controversate au prezentat şi 

opinia părţilor vizate/acuzate, cu câteva excepţii, cum ar fi ştirea din 21 aprilie întitulată 

„Chirtoacă îi cunună pe Dodon şi Bodiu” şi a început cu exclamarea „Dodon şi Bodiu 

locuiesc în concubinaj”, atribuită lui Chirtoacă care îi acuză pe cei doi contracandidaţi că s-

ar fi lansat în campania electorală contrar prevederilor legii. Dreptul la replică al celor vizaţi 

nu a fost asigurat. Pe 6 mai este inclus un material în care Sergiu Mocanu, liderul Mişcării 

Antimafie, acuză de falsificarea semnăturilor necesare pentru înregistrarea candidatului la 

funcţia de primar general Mihai Godea, pe prim-vicepreşedintele Parlamentului Vlad 

Plahotniuc, Întreprindere de Stat Registru şi Centrul Anticorupţie. Niciunul dintre acuzaţi 

nu vine cu replică, iar jurnaliştii nici nu menţionează dacă au încercat să ia legătura cu 

aceştia. 

 

În perioada dintre cele două tururi de scrutin, 6-19 iunie, Jurnal TV include 3 materiale 

despre îndemnurile de a ieşi la vot şi a vota pentru Dorin Chirtoacă lansate de Damian 

Hâncu (8 iunie, 16 iunie, 17 iunie) în care protagonistul spune că „mâinile candidatului  

PCRM sunt murdare de sângele celor omorâţi în aprilie 2009”, şi îi cere să îşi ceară public 

scuze. Nici unul din cele 3 materiale nu prezintă poziţia/reacţia lui Igor Dodon. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate  

 

Pe parcursul reflectării campaniei electorale pentru alegeri locale nu s-au înregistrat abateri 

de la normele deontologice privind limbajul şi imaginile utilizate de Jurnal TV în buletinele 

de ştiri monitorizate, excepţie fiind un reportaj care abordează tematica electorală mai 

degrabă la nivel pamfletar cu muzică şi multe combinaţii amuzante de mesaje electorale şi 

anunţuri de publicitate stradală difuzat pe 9 mai. 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală  

 

În perioada 18 aprilie – 19 iunie, postul de televiziune N4 a difuzat 223 de subiecte cu 

caracter electoral direct sau indirect, reportajele electorale nefiind delimitate într-o rubrică 

specială. Numărul de materiale despre activitatea CEC şi a materialelor de educaţie civică, 

difuzate de N4, a fost relativ mic.  

 

Până la data primului tur al alegerilor (5 iunie), majoritatea materialelor care s-au referit 

direct la campania electorală au relatat despre înregistrarea candidaţilor, evenimentele de 

lansare în campanie, reacţiile candidaţilor la anumite acţiuni sau declaraţii ale 

contracandidaţilor sau ale unor terţi etc. După 5 iunie, ştirile monitorizate au prezentat 

rezultatelor alegerilor şi interpretarea acestora de către diferiţi actori politici, precum şi 

subiecte cu implicarea celor doi concurenţi electorali care au continuat lupta pentru Primăria 



 15 

Capitalei, fiind reflectate evenimentele/declaraţiile acestora, acuzaţiile pe care şi le-au adus 

şi replicile date de contracandidat.  

 

N4 a acordat o atenţie deosebită reflectării activităţii de prim-ministru a lui Vlad Filat, 

aceste reportaje având un caracter electoral indirect în condiţiile în care deseori erau urmate 

de publicitatea electorală a PLDM, realizându-se astfel un transfer de imagine de la Vlad 

Filat ca şi premier la partidul care participă în alegeri. Pe lângă aceste subiecte, au fost puse 

pe post şi alte reportaje, în care premierul a reacţionat la unele evenimente sau acuzaţii din 

partea unor concurenţi electorali.  

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

 

30 din cele 223 de ştiri relevante prezentei monitorizări au avut probleme la capitolul 

obiectivitate şi imparţialitate, iar faptele nu au fost separate de opinii. Exemple de acest fel 

sunt ştirea din 4 mai despre întâlnirea electorală a candidatului PCRM Igor Dodon la un 

spital în care inserturile au fost selectate astfel încât candidatul să apară în lumină 

nefavorabilă. Un exemplu de părtinire evidentă l-a constituit ştirea din buletinul din 5 mai 

despre topul celor mai influenţi 50 de politicieni, prezentat într-o conferinţă de presă. 

Reporterul a evitat să numească cine este pe locul trei în top (Dorin Chirtoacă, n.n.), în 

schimb a anunţat că Victor Bodiu a făcut un salt mare ajungând destul de aproape de topul 

primilor 10, ceea ce demonstrează părtinire din partea postului de televiziune. În unele 

cazuri, reporterii au dat aprecieri sau au lăsat să se înţeleagă opinia lor prin modul de 

exprimare, lucru contraindicat din perspectiva deontologiei jurnalistice. Astfel, pe 8 iunie a 

fost pus pe post un reportaj despre reacţia Întreprinderii de Stat „Registru” la multiplele 

cazuri de acordare a vizei de reşedinţă înainte de alegeri. Reporterul exclamă: „Iar culmea 

este (sublinierea ne aparţine) că legea nu interzice ca într-o locuinţă de câţiva metri pătraţi 

să fie înregistraţi, de exemplu, o sută de oameni”. La fel se întâmplă şi pe 9 iunie când 

autorii reportajului despre consolidarea Alianţei pentru Integrare Europeană înainte de turul 

doi al alegerilor primarului din capitală se bucură: „În sfârşit oficial, AIE îl susţine pe Dorin 

Chirtoacă în cel ce-al doilea tur al alegerilor pentru funcţia de primar general”.  

 

Pe toată durata monitorizării, N4 l-a favorizat în ştiri, prin frecvenţa, durata şi accentele 

acestora, pe prim-ministrul şi preşedintele PLDM Vlad Filat, dar şi pe candidatul PLDM la 

funcţia de primar al Chişinăului Victor Bodiu până la retragerea acestuia din cursa 

electorală pentru Primăria Capitalei. În unele reportaje, jurnaliştii au făcut trimitere şi la 

tandemul Filat-Bodiu, ceea ce a favorizat transferul de imagine de la premier la candidat. 

Un exemplu de favorizare a lui Victor Bodiu este ştirea din buletinul „Obiectiv” din 28 

aprilie, care a început cu intro-ul: „Incredibil, dar adevărat. În Chişinău va fi posibil de 

cumpărat apartamente în rate timp de 20 de ani, iar rata lunară nu va depăşi 200 euro. Cel 

puţin şi asta îşi asumă candidatul liberal democrat la funcţia de primar al Chişinăului 

Victor Bodiu”. 

 

În reportajul din 27 mai de la evenimentele privind marcarea Zilei Drapelului naţional, 

reporterii au încercat să surprindă toate evenimentele organizate cu această ocazie, atâta 

doar că actorii politici au fost abordaţi în mod diferit. Astfel, N4 a evitat să îl pună pe post 

pe Primarul General Dorin Chirtoacă cu declaraţia făcută în timpul unui eveniment din 



 16 

cadrul sărbătorii, dar au arătat cum candidatul PLDM la funcţia de Primar al Capitalei 

împarte trecătorilor tricoloare şi le explică semnificaţia acestora 

 

Până la retragerea lui Victor Bodiu din lista de candidaţi pentru funcţia de primar general al 

Chişinăului, contracandidatul acestuia din partea Partidului Liberal Dorin Chirtoacă a fost 

mediatizat preponderent în contextul acuzaţiilor care i-au fost aduse în campanie. După 

decizia AIE de a-l susţine pe Dorin Chirtoacă în turul doi de scrutin, N4 l-a prezentat pe 

acesta în materiale neutre sau în context pozitiv. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

De cele mai multe ori, postul de televiziune N4 a asigurat un minim de pluralism de opinii 

în ştirile pe care le-a difuzat, nu şi echilibrul surselor prezentate. N4 nu întotdeauna a avut 

grijă să asigure dreptul acestuia la replică. Spre exemplu, pe 18 mai, preşedintele Partidului 

Legii şi Dreptăţii, generalul Nicolae Alexei, l-a acuzat pe candidatul PL că nu a putut 

combate corupţia în Capitală şi că în Primărie există clanuri de familie care investesc banii 

publici în propriile afaceri. După difuzarea acuzaţiilor, reporterul N4 menţionează că „din 

cauza întâlnirilor cu alegătorii, Chirtoacă nu a fost de găsit pentru a comenta acuzaţiile de 

azi” şi include o scurtă declaraţie făcută anterior de acesta ca răspuns la acuzaţiile pe care i 

le-au mai adus reprezentanţii Partidului Legii şi Dreptăţii.  

  

În alte cazuri, reporterii au eşuat să le transmită telespectatorilor informaţii echilibrate 

despre un subiect controversat, chiar dacă, aparent, au respectat pluralismul de opinie şi 

dreptul la replică. Drept exemplu poate servi subiectul din 3 iunie, în care s-a relatat despre 

o coaliţie anti-PLDM la Cărpineni, Hânceşti, formată din trei partide PL, PCRM şi PDM. 

Din material reiese că aceste partide au înaintat un singur contracandidat celui de la PLDM. 

În reportaj este prezent candidatul PLDM şi Vlad Filat. Pentru pluralism de opinie, 

reporterii iau şi poziţia PL, prin intermediul lui Dorin Chirtoacă, care respinge acuzaţiile. 

Dar autorii revin la ideea de la început şi termină reportajul cu următoarea frază: „Liberal-

democraţii insistă că PL, PCRM şi PDM au un singur candidat". Acest final răstoarnă orice 

echilibru firav al surselor pe care au încercat să îl construiască reporterii şi dau o nuanţă de 

tendenţiozitate materialului. În total pentru perioada de monitorizare, postul de televiziune 

N4 a difuzat 34 de ştiri şi reportaje care nu au respectat principiile deontologice ale 

echilibrului prezentării surselor şi al pluralismului de opinii. 

 

În 13 din cele 44 ştiri cu subiect electoral controversat, difuzate în perioada monitorizării, 

N4 nu a oferit dreptul la replică atunci când unii concurenţi electorali au lansat acuzaţii la 

adresa altora. Astfel, pe 25 mai, postul de televiziune a anunţat că unii participanţi la 

dezbaterile organizate de N4 acuză angajaţii Primăriei Chişinău, şi în special pe Dorin 

Chirtoacă, de corupţie. În loc să prezinte opinia celor vizaţi, reporterul menţionează 

următoarele: „Care va fi replica lui Dorin Chirtoacă veţi afla la următoarea rundă de 

dezbateri, la care acesta a fost invitat”. Jurnalistul avea obligaţia deontologică să ofere 

dreptul la replică în acelaşi buletin de ştiri, lucru care nu s-a întâmplat. Părerea 

reprezentantului PL, Mihai Cârlig, a putut fi aflată abia pe 27 mai, într-o altă ştire despre 

dezbaterile electorale organizate de N4, însă în materialul pus pe post nu a fost inclus 

răspunsul direct la acuzaţiile de corupţie ce i s-au adus anterior lui Chirtoacă. Acuzaţii fără 

răspuns au fost mediatizate şi pe 26 mai, cu trimitere la aceleaşi dezbateri de la N4, de data 



 17 

aceasta din partea Vitaliei Pavlicenco, candidată PNL la funcţia de primar general al 

Chişinăului. 

 

La 14 iunie, N4 a pus pe post un reportaj de la un eveniment public, organizat de Ministerul 

Mediului, la care s-a discutat despre problema gunoiştii din localitatea Tânţăreni. Ministrul 

Mediului Gheorghe Şalaru a acuzat PCRM că a transformat această problemă în una 

politică, lansând şi alte învinuiri opoziţiei parlamentare. Poziţia PCRM nu a fost prezentată. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

Pe durata monitorizării, reporterii postului de televiziune N4 au utilizat în ştiri un limbaj 

acceptabil, fără etichetări atribuite unor candidaţi electorali. Aceleaşi observaţii se referă şi 

la utilizarea imaginilor, precum şi a elementelor de montaj, acestea respectând, în general, 

standardele etice şi profesionale. 

 

PRESA SCRISĂ: 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

Pe durata perioadei de monitorizare, cotidianul Adevărul a publicat 140 de articole cu 

caracter electoral direct sau indirect. Acestea au vizat subiecte electorale începând cu 

depunerea actelor la Consiliul Electoral de Circumscripţie pentru înregistrarea candidaţilor 

şi lansarea oficială în campanie şi continuând cu evenimentele electorale ale diferiţilor 

concurenţi electorali. Adevărul a informat atât despre mersul campaniei, cât şi despre 

primele schimbări intervenite în urma alegerilor din primul tur la nivel local. Nu au fost 

trecute cu vederea nici acuzaţiile reciproce lansate de candidaţii la funcţia de primar general 

al Capitalei cu privire la acte de corupţie şi promovarea unor persoane dubioase în Consiliul 

Municipal.  

 

Printre subiectele cu caracter electoral indirect menţionăm articolele în care s-a vorbit 

despre Guvern, Parlament şi Primăria municipiului Chişinău. Ziarul publică şi materiale 

electorale plătite marcate corespunzător la rubrica „Publicitate electorală 2011”..  

 

Imparţialitate şi obiectivitate  
 

Pe parcursul campaniei electorale, în cotidianul Adevărul nu a fost remarcată tendinţa de 

favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. Ziarul a reflectat mai mult 

acţiunile şi luările de poziţii ale candidaţilor la funcţia de primar general al Capitalei.  

 

În marea majoritate a cazurilor, jurnaliştii nu au admis încălcări ale normelor jurnalistice 

sau ale principiilor deontologice ale imparţialităţii şi obiectivităţii. Doar în 3 materiale 

jurnalistice au fost sesizate probleme la capitolul imparţialitate şi obiectivitate. Astfel, în 

materialul „Tri-lansarea cu fast a troleibuzelor lui Chirtoacă”  din 29 aprilie sunt utilizate 

expresii de genul „ambuteiaje infernale”,  „cu toţii au venit să vadă „minunea” despre care 

primarul vorbeşte de jumătate de an”, „Dorin Chirtoacă nu a ratat nicio ocazie pentru a-şi 



 18 

face imagine, purtând presa după el la orice eveniment” care pot fi catalogate drept opinii 

personale ale autorului şi nu ar fi trebuit să se regăsească într-un material informativ. În 

aceeaşi ediţie, în materialul  „Copy paste şi greble electorale”,  reporterul informează că 

„Dodon a pus şi el mâna pe un băţ cu un cui prins la capăt”, iar 2 parlamentare au venit la 

„subotnik” cu maşina cu numere de parlament, chiulind de la şedinţa în plen”. Astfel, 

candidatul PCRM este persiflat uşor. La 28 aprilie, în materialul "Şeful ţării şi-a graţiat 

colegul de partid" au fost folosite expresiile "a spăla de păcate", "pentru spălarea lui Leonid 

Balan" din care transpare atitudinea părtinitoare a reporterului faţă de subiectul pus în 

discuţie.   

 

În ceea ce priveşte editorialele, acestea au fost pertinente şi au făcut mai degrabă la o 

analiză a unor evenimente şi tendinţe, fără a apăra anumite idei sau persoane concrete. 

Judecăţile de valoare din materialele de opinie nu au distorsionat realităţile şi au avut ca 

bază documente sau fapte concrete.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

 

Din punct de vedere editorial, ziarul a fost corect şi echidistant pe întreaga campanie 

electorală monitorizată în cadrul acestui raport. În total, Adevărul a avut  14 materialele 

contradictorii, iar dreptul la replică nu a fost respectat într-un singur caz.  

 

De notat că echilibrul între contracandidaţii la funcţia de primar al capitalei este respectat nu 

numai în text, dar şi în fotografii.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

 

Articolele din cotidianul Adevărul au fost scrise cu respectarea normelor deontologice şi nu 

au conț inut expresii peiorative sau licenţioase care ar eticheta anumiţi concurenţi 

electorali. În toate materialele ce cad sub incidenţa prezentei monitorizări a fost utilizat un 

limbaj corect, iar imaginile au fost informative, fără a se abate de la normele etice. 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 
 

Timpul de dimineaţă a publicat în perioada monitorizată 304 articole cu caracter electoral 

direct sau indirect. Majoritatea acestora (142) au fost materiale de opinie (editoriale, 

comentarii realizate de jurnaliştii din redacţie, interviuri, opinii ale unor bloggeri şi cititori 

ai ziarului), 95 au fost ştiri şi alte articole cu caracter strict informativ, inclusiv materiale cu 

caracter de investigaţie jurnalistică, iar 67 au constituit publicitate electorală a concurenţilor 

(marcată sau nemarcată corespunzător). La începutul campaniei electorale, ziarul a 

inaugurat rubrica "O mie şi una de nopţi ale Chişinăului", în cadrul căreia au fost enumerate 

problemele municipalităţii care urmează să fie soluţionate. Din punct de vedere tematic, 

articolele au acoperit, prin ştiri sau comentarii, cele mai importante evenimente ale 

campaniei electorale, acţiunile/declaraţiile/replicile principalilor concurenţi electorali. 

 



 19 

În perioada monitorizată, Timpul de dimineaţă a publicat mai multe interviuri cu diferite 

persoane (oameni de cultură, studenţi, politicieni, reprezentanţi ai diasporei etc.), în care a 

fost promovat un anumit concurent electoral, acestea reprezentând, în fapt, publicitate 

mascată în favoarea acestui candidat.  După primul tur de scrutin, au apărut dialoguri 

promoţionale cu unii candidaţi: 14 iunie – interviu cu Nicolae Crudu, candidat PLDM la 

funcţia de primar al oraşului Durleşti – „M-am străduit să fiu primarul tuturor 

durleştenilor”; 16 iunie – interviu cu candidatul PLDM la funcţia de primar al oraşului 

Hânceşti Constantin Tacu – „Dacă mă apucam de furat, mă descurcam şi aici...” (publicat 

la rubrica „Electorala 2011”, fără a indica că ar fi fost achitat din fondul electoral al 

candidatului).   

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

Cele mai multe din ştirile şi materialele informative complexe cu caracter electoral au fost 

corecte din punct de vedere al structurării şi abordării imparţiale şi obiective a informaţiei. 

Cu toate acestea, în opt materiale din categoria ştirilor, analizelor şi investigaţiilor, se 

remarcă un anumit subiectivism şi nesepararea faptelor de opinie. Spre exemplu, la 6 mai, 

în materialul „Jaful deceniului” la Ungheni” poate fi observată atitudinea parţială a 

autorului, evidentă în special prin expresiile utilizate („Gheorghe Filimon a fost acoperit în 

toţi aceşti ani de activitate defectuoasă de către clanul comunist venit la putere în 2001”), 

iar autorul nu respectă în toate cazurile principiul deontologic al prezumţiei nevinovăţiei în 

raport cu persoana despre care scrie.  

 

Majoritatea articolelor de opinie (62 din 142), inclusiv editoriale, comentarii, interviuri, 

scrisori, apeluri ale cetăţenilor/cititorilor au favorizat Partidul Liberal şi/sau pe candidatul 

acestei formaţiuni la funcţia de primar al Capitalei, Dorin Chirtoacă. Astfel, în perioada 

monitorizată au fost publicate interviuri cu diferite personalităţi (Dan Dungaciu, Spiridon 

Vangheli, Vasile Iovu, Ninela Caranfil, Eugen Doga, Mihai Druţă ş.a.) care îl laudă pe 

Dorin Chirtoacă şi fac apeluri directe sau indirecte de susţinere a candidatului PL în 

alegerile locale.  

 

De asemenea, în ziar au apărut multe articole care pot fi catalogate drept publicitate ascunsă 

a concurenţilor electorali. Ele nu au fost plasate la rubrica „Electorala 2011” şi nu au fost 

însoţite de specificarea „Achitat din fondul electoral”, dar se referă la activitatea şi 

programul electoral al acestor candidaţi. Spre exemplu, pe 20 mai, ziarul publică un interviu 

amplu cu Dorin Chirtoacă, întitulat "5 iunie va însemna sfârşitul ideologiei comuniste în 

RM", în care se vorbeşte despre actuala campanie electorală, sunt enumerate realizările 

primarului pe parcursul primului mandat, precum şi priorităţile pentru viitorul mandat al lui 

Dorin Chirtoacă.  

 

În raport cu candidatul Partidului Comuniştilor la funcţia de primar general al Capitalei Igor 

Dodon, politica editorială a Timpului de dimineaţă din perioada monitorizată a fost 

diametral opusă, acesta fiind prezentat în materialele de opinie doar în context negativ, 

defavorabil şi compromiţător (din comentariul „Cine îl votează pe Dodon?”, 1 iunie: „...nu 

este zi ca să nu emită vreo minciună, uneori chiar două”; 3 iunie, articolul „De ce Dodon 

este un pericol pentru Chişinău...” – „El îşi umple buzunarele şi nu-l interesează dacă 

falimentează cineva. Pentru el contează doar să câştige”; 8 iunie – „Iată cu cine I. Dodon 



 20 

vrea să facă ordine în Chişinău!”; 13 iunie – editorialul „Dodon, păpuşa mafiei comuniste”; 

16 iunie – comentariul „Păpuşa în roz minte pi moldoveneşti!”; din investigaţia 

„EXCLUSIV: Am pierdut „Moldova” cu ajutorul lui Dodon”, 17 iunie – „Igor Dodon a 

rugat autorităţile ucrainene să se implice în furtul clădirii Consulatului RM din Odesa” 

ş.a.). 

 

În perioada de raport, ziarul a publicat mai multe scrisori din partea cititorilor, apeluri ale 

unor grupuri de alegători, extrase din bloguri care îndeamnă direct sau indirect la susţinerea 

candidatului PL la funcţia de primar de Chişinău şi critică dur Partidul Comuniştilor şi pe 

candidatul acestuia Igor Dodon. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Chiar dacă ştirile din Timpul de dimineaţă despre mersul campaniei electorale, dar şi despre 

rezultatele alegerilor, au fost în general corecte, ziarul nu întotdeauna a asigurat diversitatea 

surselor de informaţie şi a opiniilor/poziţiilor, principiu deontologic obligatoriu în special 

pentru materialele jurnalistice care abordează un subiect controversat. Spre exemplu, în 

materialul „Huliganism în plină campanie electorală”, publicat la 6 mai, nu este oferit 

dreptul la replică celor acuzaţi de atacuri în campanie (cu toate că datele au fost preluate din 

raportul organizaţiei Promo-lex, ar fi trebuit prezentată şi opinia celor vizaţi). La 25 mai, a 

fost publicat articolul „Palatul de lux al comuniştilor”, în care candidaţii PL aduc acuzaţii 

PCRM, dar opinia celor acuzaţi lipseşte. Cu două zile înainte de primul tur al scrutinului, 

Timpul de dimineaţă a publicat, la rubrica „Profil de candidat”, un articol de două pagini 

nesemnat (!) despre candidatul PCRM la funcţia de primar al capitalei, în care se explică 

„De ce Dodon este un pericol pentru Chişinău...”. Articolul admite mai multe încălcări ale 

normelor jurnalistice prin învinuirile aduse candidatului fără a solicita o reacţie din partea 

acestuia. „...Dodon spune că luptă contra corupţiei, pe când realmente a pus umărul la 

înflorirea fenomenului. Dodon îşi declară venituri modeste, deşi în realitate trăieşte ca un 

boier”, sunt doar câteva din afirmaţiile pe care le face anonimul fără ca să ofere mai jos 

detalii concludente şi bine documentate. Articolul este însoţit de mai multe caricaturi şi 

poze cu maşini despre care se spune că ar fi ale lui Igor Dodon. În ediţiile din 15 şi 17 iunie, 

a fost publicat materialul „Am pierdut „Moldova” cu ajutorul lui Dodon”, potrivit căruia 

fosta guvernare comunistă a înstrăinat la un preţ derizoriu una din cele mai scumpe 

proprietăţi ale RM – sanatoriul „Moldova” din Odessa, iar Igor Dodon, pe atunci prim-

vicepremier, a intervenit pe lângă autorităţile ucrainene pentru a facilita această înstrăinare. 

Opinia protagonistului în legătură cu aceste învinuiri nu a fost prezentată. 

 

În total, în perioada de monitorizare, în Timpul de dimineaţă au fost publicate 19 articole 

(altele decât materialele de opinie) care au abordat un subiect controversat, lansându-se 

acuzaţii la adresa unor persoane implicate în campania electorală pentru alegerile locale şi 

în doar 6 cazuri autorii au respectat normele deontologice care impun prezentarea punctului 

de vedere al tuturor părţilor implicate. 

 

 

 

 

 



 21 

Limbajul şi imaginile  utilizate 

 

Limbajul ştirilor electorale din ziarul Timpul de dimineaţă a fost corect, iar cel al 

comentariilor a fost, în unele cazuri, dur şi exagerat de ironic în raport cu PCRM şi 

candidaţii acestui partid („Julikul” Dodon, „păpuşă”, „păpuşa în roz”, „marionetă a 

Moscovei” etc.). În materialul de opinie „Salvarea lui Dodon, „băgarea dej`telor” şi 

lacrimile de pe urmă” (17 iunie) au fost reluate nişte expresii licenţioase atribuite unuia 

dintre consilierii municipali aleşi pe lista PCRM, unele litere fiind înlocuite cu puncte, ceea 

ce nu protejează însă suficient textul de elemente defectuoase.   

 

În câteva cazuri, materialele publicate în ziar au fost însoţite de colaje fotografice care nu au 

fost marcate corespunzător. 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 28 aprilie -19 iunie, Moldova Suverană a publicat 196 de materiale cu caracter 

electoral direct şi indirect. Ca gen jurnalistic, de cele mai multe ori, materialele publicate în 

Moldova Suverană au fost articole de opinie. Ştirile au fost puţine şi deseori sumare (de cele 

mai multe ori sunt ştiri ale agenţiei Moldpres sau sunt nesemnate). 

 

Moldova Suverană a mediatizat selectiv evenimentele din campanie, cititorii fiind informaţi 

în special despre evenimentele electorale organizate de PCRM, în unele cazuri 

menţionându-se că materialele sunt publicitare, iar în cele mai dese cazuri aceste menţiuni 

au lipsit. Articolele electorale plătite, de obicei începeau pe prima pagină şi continuau pe 

pagina 2 sau 3 şi aparţineau staff-ului candidatului PCRM la funcţia de primar al 

municipiului Chişinău, Igor Dodon, sau analiştilor politici care susţin candidatul PCRM.  

 

În întreaga perioadă monitorizată, politica editorială a ziarului a fost axată pe critici dure la 

adresa partidelor componente ale AIE şi a reprezentanţilor acestora şi promovarea 

candidaţilor PCRM în alegeri. Astfel, cititorii Moldovei Suverane nu au avut suficientă 

informaţie pentru a putea să-şi formeze independent opinii proprii.  

 

Majoritatea materialelor au fost mai degrabă speculaţii, decât surse de informare pentru 

cititori despre evenimentele care s-au produs. Subiectele au reflectat evenimente ce se 

refereau, în deosebi, la evenimentele campaniei electorale desfăşurate de PCRM, printre 

acestea sunt sărbătorirea zilei de 9 mai, lansarea campaniei electorale a lui Igor Dodon, 

candidatul PCRM la funcţia de primar al capitalei, (19 aprilie, 22 aprilie, 28 aprilie), 

lansarea campaniei "Iubesc Moldova" (18 mai), materialele despre vizita candidatului 

PCRM la Bruxelles şi revenirea cu soluţii pentru Chişinău (20 mai, 24 mai), întâlnirea lui 

Dodon cu şefii misiunilor diplomatice din RM care au fost informaţi că PCRM nu va 

permite falsificarea rezultatelor alegerilor (25 mai) şi altele. 

 

 



 22 

Obiectivitate şi imparţialitate 

 

Materialele publicate în Moldova Suverană au favorizat clar candidatul PCRM Igor Dodon 

în 69 de materiale cu caracter neutru şi pozitiv. Drept exemple pot servi articolele „Igor 

Dodon s-a întâlnit la Moscova cu mai mulţi oficiali ruşi” (31 mai), „Dodon nu reprezintă 

doar soluţia, ci şi salvarea Chişinăului” (31 mai), „Chişinăul are nevoie de un manager 

anticriză” (3 iunie), „Igor Dodon - anotimpul schimbării civilizatorii” (3 iunie), „Moldova a 

ales Partidul Comuniştilor” (9 iunie), „Igor Dodon: Pe 5 iunie am câştigat în oraşul 

Chişinău, pe 19 iunie voi câştiga şi în întreg Municipiul” (un interviu cu Igor Dodon, 

publicat pe 10 iunie) ş .a. 

 

Toate cele 66 de materiale care l-au vizat pe Dorin Chirtoacă, candidatul PL la funcţia de 

primar al mun. Chişinău, au avut un caracter negativ, uneori fiind prezentate informaţii 

defăimătoare. Drept exemple de materiale tendenţioase, pot servi articolele „Reabilitarea 

infrastructurii rutiere din Chişinău, declarată primordială doar în campanie electorală” (20 

mai), „Chirtoacă, bătăuşul de la televizor şi incompetentul în viaţă” (19 mai), „Chişinăul a 

ajuns a fi capitala criminală a Moldovei sărăcite, iar Primăria un fel de stat major al 

corupţiei” (20 mai), „Chirtoacă – blestem pentru Chişinău” (26 mai) etc. Materialul intitulat 

„Nereguli de pe vremea cînd la Primărie era şi Ghimpu preşedinte al CMC” publicat în 

câteva ediţii (19 mai, 20 mai, 24 mai, 25 şi 26 mai) prezintă în mod distorsionat raportul de 

audit privind executarea bugetului municipal Chişinău pe anul 2009.  

 

În întreaga perioadă monitorizată Moldova Suverană a publicat 97 din materiale 

părtinitoare, în care faptele nu au fost separate de opinie. Materialele de opinie au fost de 

cele mai multe ori defăimătoare la adresa candidatului PL pentru funcţia de primar al 

Chişinăului, Dorin Chirtoacă, preşedintelui PL, Mihai Ghimpu, preşedintelui PLDM, Vlad 

Filat, sau la adresa altor reprezentanţi ai AIE. Aceste articole abundă în acuzaţii, autorii 

utilizând un limbaj peiorativ, imaginile fiind trucate şi nerespectând principiile etice şi 

deontologice.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

 

Pe parcursul întregii perioade de monitorizare Moldova Suverană nu a reuşit să asigure 

pluralismul de opinie. În 91 de articole, informaţiile au fost prezentate dintr-o singură sursă 

sau din mai multe surse, dar citate selectiv şi dintr-o singură perspectivă/unghi de abordare. 

Materialele de analiză inserate de Moldova Suverană au fost tendenţioase şi subiective. În 

loc de examinarea în profunzime a unui subiect, cu prezentarea diverselor păreri şi poziţii 

care ar ajuta cititorul să înţeleagă mai bine subiectul în cauză, articolele de analiză din 

Moldova Suverană compilează informaţii în scopul discreditării, prin includerea selectivă a 

detaliilor şi omiterea replicilor celor acuzaţi. 

 

Ziarul a ignorat principiul citării obligatorii a ambelor părţi în materiale controversate. Cele 

82 de materiale care au abordat un subiect controversat sau în care au fost lansate acuzaţii la 

adresa unui concurent electoral sau a partidului pe care acesta îl reprezintă, nu a fost 

asigurat dreptul la replică, aşa cum cer normele deontologice. 

 

 



 23 

Limbajul şi imaginile utilizate  

 

În 74 de materiale publicate în Moldova Suverană au fost utilizate expresii peiorative, 

insinuante şi semi-licenţioase şi cuvinte de mahala, caricaturi, colaje sau imagini trucate în 

scop de manipulare. 

 

De exemplu, în ediţia din 20 aprilie, ziarul publică un text cu titlul „Să ne lecuim de 

pîntecăria verde” care începe cu următoare afirmaţie „Doi ani de zile o coaliţie ridicolă şi 

impotentă liberală din 3 măscărici mincinoşi şi altul gras”, şi continuă în acelaşi stil. În 

articolul „Flăcăul va divorţa de... primăria capitalei” (27 aprilie) lui Dorin Chirtoacă i se 

spune „Dorinel, fiul câinilor vagabonzi” etc., iar într-un articol din 13 cu titlul „Mihai 

Balamucovici Ghimpu. Să te ferească Dumnezeu de prost că are mintea odihnită” declaraţii 

ale liderului Partidului Liberal sunt descrise prin-un limbaj suburban ("Cufureala asta a lui 

românească, meteahna gândirii betege”). 

 

De cele mai multe ori editorialele, dar şi articolele de opinie sunt însoţite de caricaturi, 

colaje şi poze trucate care accentuează cele scrise în material. Colajele şi caricaturile de cele 

mai multe ori îl înfăţişează pe Dorin Chirtoacă în ipostaze defavorabile, cum ar fi de 

exemplu colajul în care acesta poartă uniformă de nazist („Chirtoacă, bătăuşul de televizor 

şi incompetentul în viaţă”, 19 mai), sau fotografia trucată în care Dorin Chirtoacă şi Mihai 

Ghimpu stau spate la spate cu topoare în mână pe fundalul imaginii Primăriei, în textul 

intitulat „Chişinăul a ajuns a fi capitala criminală a Moldovei sărăcite, iar Primăria un fel de 

stat major al corupţiei” (20 mai). 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

Publicaţia de limbă rusă, cu distribuţie naţională, Nezavisimaia Moldova, a reflectat activ 

campania electorală pentru alegerile locale generale.  În perioada 18 aprilie – 19 iunie 2011, 

ziarul a publicat în total 238 articole cu caracter electoral direct şi indirect.  

 

În primul tur de scrutin, publicaţia a oglindit subiecte privind activităţile electorale ale mai 

multor concurenţi electorali. Totuşi, în vizorul redacţiei s-au aflat permanent candidaţii 

PCRM şi PL la Primăria Chişinău. Ziarul a dat prioritate unor astfel de subiecte ca 

înregistrarea şi lansarea candidatului PCRM, Igor Dodon, în cursa electorală, prezentarea 

platformelor electorale ale candidaţilor la funcţia de consilieri municipali din partea PCRM. 

De asemenea, ziarul a prezentat realizările PCRM timp de opt ani de guvernare, marşurile 

sociale, desfăşurate de PCRM în unele oraşe ale ţării. Astfel, la 31 mai sunt rezervate trei 

pagini (!) în care este reflectat cu amănunte aşa-numitul marş social din 29 mai, organizat 

de această formaţiune pentru susţinerea candidaţilor săi la funcţia de consilieri municipali şi 

primar al municipiului Chişinău. Fotografii, impresii, apeluri: toate îl conving pe cititor că 

actualul regim trebuie curmat şi că singura soluţie este PCRM. Aceeaşi tonalitate este 

menţinută pe parcursul întregii campanii electorale în ştiri şi articole de opinie. 

 



 24 

În turul doi de scrutin (6 - 19 iunie), materialele s-au referit la victoriile repurtate de către 

PCRM în alegerile locale şi comportamentul nu tocmai corect al unor concurenţi electorali, 

dar şi observatori la alegeri. Totodată, a sporit numărul materialelor controversate care 

conţin în special acuzaţii de corupţie şi administrare proastă a capitalei de către fostul 

primar, Dorin Chirtoacă. De regulă, Chirtoacă, principalul contracandidat al lui Igor Dodon, 

este ţinut în vizorul ziarului Nezavisimaia Moldova mai mult în contextul criticilor şi 

informaţiilor negative.  

 

De notat că în perioada electorală, ziarul a publicat deseori scrisori primite de la cititori, 

care lansează mai multe atacuri la adresa candidatului Partidului Liberal la funcţia de primar 

al Capitalei, Dorin Chirtoacă. Multitudinea de scrisori publicate în perioada monitorizată, 

creează impresia că jurnaliştii încearcă să transfere o parte din propriile convingeri pro şi 

anti pe seama cititorilor.  

 

Obiectivitate/imparţialitate 

 

Rezultatele monitorizării relevă că, în general, Nezavisimaia Moldova s-a implicat  selectiv 

în reflectarea campaniei electorale, mediatizând doar activităţile de campanie desfăşurate de 

Partidul Comuniştilor şi candidatul la funcţia de primar general al Chişinăului Igor Dodon.  

Ceilalţi concurenţi electorali, în special Dorin Chirtoacă, principalul contracandidat al lui 

Dodon, sunt amintiţi doar în contextul unor acuzaţii şi materiale critice, semnate de 

colaboratorii redacţiei, cititori sau experţi apropiaţi PCRM.  

 

Igor Dodon este favorizat în 74  articole publicate de ziarul monitorizat în campania 

electorală. Astfel, cititorii au fost informaţi că PCRM a înaintat un candidat care este o 

personalitate politică independentă, liderul aripii reformatoare a PCRM, manager 

experimentat, un tehnocrat adevărat, care are menirea să soluţioneze problemele ce ţin de 

scoaterea ţării din criză.  Ziarul oferă spaţiu amplu relatărilor despre congresul PCRM cu 

participarea candidaţilor din partea acestui partid pentru alegerile locale din 5 iunie. Printre 

articolele inserate în aceeaşi ediţie este prezent şi discursul lui Vladimir Voronin, 

preşedintele PCRM, în faţa delegaţilor la congres (Молдавскому народу - всю власть в 

советах), în care acesta explică dramatismul acestei campanii electorale şi nevoia acută de 

câştig în alegeri pentru PCRM, în situaţia în care actuala putere este incompetentă şi are un 

plan multidimensional de distrugere a Moldovei. În apelul PCRM către alegători, aceştia 

sunt încurajaţi să voteze candidaţii partidului deoarece actualele autorităţi publice locale şi 

centrale sunt incompetente şi urmăresc să lichideze mai multe primării, care sunt singura 

speranţă pentru alegătorii rămaşi în voia sorţii. 

 

Deseori, Nezavisimaia Moldova a publicat scrisori ale cititorilor care fie îl susţin pe Dodon, 

fie îi critică pe contracandidaţii acestuia, în special Dorin Chirtoacă (PL) şi Valentina 

Buliga (PDM). 

  

Сandidatul PL la funcţia de primar general al Chişinăului Dorin Chirtoacă este „ţinta” 

preferată a criticilor şi acuzaţiilor ziarului Nezavisimaia Moldova, în perioada monitorizată  

fiind publicate 54 texte care îl vizează direct sau indirect, toate prezentându-l în context 

negativ. Acesta este acuzat de gestionare ineficientă a treburilor municipalităţii, de 

distrugerea monumentelor de arhitectură, dar şi de degradarea oraşului, de gestionarea 



 25 

proastă a bugetului municipal, incompetenţă, iresponsabilitate şi incapacitatea de a face 

ceva bun pentru oraş, promovarea isteriei anticomuniste etc.  

 

Pe fundalul acestei dihotomii Chirtoacă-Dodon, ceilalţi pretendenţi la funcţia de primar 

general al capitalei aproape că nu au fost vizibili în ziarul Nezavisimaia Moldova.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Echilibrul surselor este una dintre cele mai grave probleme deontologice înregistrate la 

publicaţia Nezavisimaia Moldova. Majoritatea materialelor publicate în Nezavisimaia 

Moldova au prezentat informaţia dintr-o singură perspectivă, indicând doar o sursă de 

informaţii. Ziarul a avut în total 67  materiale controversate relevante şi în 61 a fost citată o 

singură parte în conflict. Dreptul la replică nu a fost acordat în cazurile când acest lucru se 

impunea, deoarece fusese lansate acuzaţii grave. De regulă, sursele citate reprezintă  

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova sau sunt simpatizanţi ai acestuia. 

 

În marea majoritate a cazurilor când au fost făcute acuzaţii în adresa candidaţilor la funcţia 

de primar al municipiului Chişinău Dorin Chirtoacă (PL), Valentina Buliga (PDM), Mihai 

Godea (independent), acestora nu li s-a solicitat opinia, rareori (când au fost preluate ştiri de 

la alte instituţii mass-media) indicându-se că respectivii candidaţi „încă nu au comentat 

acuzaţiile”. Au rămas neechilibrate articolele în care Primăria Chişinău este acuzată că 

încurajează distrugerea monumentelor istorice din oraş, Chirtoacă este acuzat de spălare de 

bani prin intermediul unei firme din România, acuzaţii la care s-a revenit pe întreaga durată 

a campaniei, candidaţii PD şi PLDM sunt acuzaţi că ar fi atacat candidaţii şi agitatorii 

PCRM din raioanele Basarabeasca şi Căuşeni etc.  

 

De multe ori, ziarul confundă pluralismul de opinii cu insinuarea fără ca să prezinte un 

minimum de argumente în favoarea ideii pe care o promovează. La 7 iunie, de exemplu,  

ziarul publică articolul „Ниспоренский комиссариат расследует три случая массового 

подкупа избирателей Демпартией” (Comisariatul de la Nisporeni cercetează trei cazuri 

de cumpărare masivă a voturilor de către Partidul Democrat). În afară de o declaraţie a 

comisarului de poliţie, în ştire nu mai este prezentă nicio sursă. Este dubios faptul că 

nicăieri în declaraţiile făcute acesta nu aminteşte de numele Partidului Democrat. Abia în 

background, jurnalistul menţionează că unul din liderii acestui partid este din Nisporeni, dar 

că nu se ştie nimic despre implicarea lui în împărţirea banilor pentru voturi în acest raion.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate  

 

Majoritatea articolelor din Nezavisimaia Moldova utilizează un limbaj stufos şi plin de 

expresii colorate, mai ales când e vorba de actuala guvernare. În 28 de cazuri, autorii recurg 

la comparaţii şi etichetări fără ca să atragă atenţie la normele deontologice fie că e vorba de 

o tabletă, analiză sau ştire. Drept exemplu poate servi materialul publicat pe 19 aprilie, 

despre raportul de activitate al lui Dorin Chirtoacă, în care sunt folosite expresii peiorative 

la adresa lui Chirtoacă şi a proiectelor sale, de genul „Chirtoacăville” («Киртоакэвилль») 

„întreg Chişinăul s-a săturat de acest „merin” («осточертел нынешний «мэрин» всему 

Кишиневу). În articolul „Идеологический вампир” din 13 mai, Tudor Soroceanu propune 

o analiză a vampirismului politic din lume şi din ţară. El explică acest „fenomen” 



 26 

transferându-l pe candidatul la funcţia de primar Dorin Chirtoacă, pe care îl numeşte 

„vampir mutant”. Pe 22 aprilie, la rubrica „Ziarul – cititorul - ziarul” sunt publicate câteva 

scrisori de la cititori, în care Chirtoacă este numit „Chirtoşca”, „Dorinel”, menţionându-se 

că „principalul său proiect este transformarea Chişinăului într-o cloacă”. 

 

Limbajul articolelor de opinie viu colorat şi pe alocuri peiorativ este însoţit pe alocuri de 

caricaturi la adresa partidelor din alianţa de guvernare, precum şi a candidatului Partidului 

Liberal. În unele cazuri, pentru amplificarea efectului de defavorizare, ziarul utilizează 

imagini care nu se referă la evenimentul mediatizat, ceea ce contravine deontologiei 

profesionale a jurnalistului. Astfel, la 24 mai a fost publicat materialul cu titlul „Пока мэр 

танцует...”, în care se relata despre consecinţele ploii torenţiale din ajun, cu trimitere la un 

portal informaţional. În text se anunţa că, în urma ploii, circulaţia transportului pe unele 

străzi a fost paralizată. Ştirea a fost ilustrată cu două fotografii: una reprezentând maşinile 

inundate, iar alta – pe primarul Dorin Chirtoacă, dansând la o petrecere. Aceste imagini, 

precum şi titlul ales, le sugerează cititorilor ideea falsă că primarul chefuieşte, în timp ce 

oraşul este inundat. Dorin Chirtoacă a fost defavorizat şi prin caricaturile şi imaginile care 

au ilustrat unele articole. Comentariul intitulat „Интеллигентность профессионала” 

(Inteligenţa profesionistului”, 27 mai), spre exemplu, este ilustrat cu o caricatură care îl 

reprezintă pe Dorin Chirtoacă ca pe un balaur cu trei capete, semnată „Primar, producător, 

liberal!”. 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În timpul campaniei electorale, bisăptămânalul cu acoperire naţională Jurnal de Chişinău a 

abordat subiectul alegerilor locale mai mult la nivel de interpretare şi mai puţin informativ. 

În acest ziar au fost publicate 154 de materiale cu caracter electoral direct şi indirect, 

inclusiv afişe şi articole electorale publicitare marcate şi nemarcate. De menţionat că 

publicaţia a reflectat campania preponderent în articole de opinie, materiale de analiză şi 

pamflete. Mai multe materiale, în special cele din ciclul „Scrisorile lui Buraga”, abordează 

campania electorală într-o formă alegorică sau ironică ("Candidaţii mai potriviţi" de Ion 

Buraga, 22 aprilie şi 29 aprilie, "Retragerea lui Dodon", „9 mai cu iz electoral”, 10 mai, 

„Zimbrii patriotismului”, 14 iunie, „Cu cine ar vota Eminescu”, 17 iunie ş.a), fie la nivel de 

opinie.  

 

În ştiri a fost vorba despre înregistrarea concurenţilor electorali, incidentele şi neînţelegerile 

dintre componentele AIE etc. De asemenea, ziarul analizează şansele candidaţilor partidelor 

din AIE la funcţia de primar al Chişinăului, menţionând că Dorin Chirtoacă este cel mai 

bine cotat dintre candidaţi („Cei trei vor fi unul”, 10 mai). Printre subiectele abordate s-au 

numărat rezultatele BOP publicate de IPP, acuzaţiile reciproce pe care şi le-au adus 

Chirtoacă şi Dodon, dezbateri electorale la rubrica "Vreau să fiu consilier". Ediţiile de după 

alegeri au conţinut în principal materialele şi reportaje de la staff-urile electorale ale 

principalilor concurenţi, analize ale datelor CEC, reacţii la rezultatele obţinute în primul tur 

de scrutin, acţiuni desfăşurate de concurenţi în ultima etapă a campaniei electorale şi 



 27 

publicitate electorală. Pe 13, 20 şi 27 mai, precum şi pe 3 iunie, Jurnal de Chişinău 

inserează pagina de educaţie electorală Activ, editată de Asociaţia Presei Independente 

(API), care include materiale ce oferă cititorului informaţii despre mersul campaniei, 

comportamentul concurenţilor electorali, regulile de vot pe care trebuie să le cunoască un 

alegător şi altele. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

În mare parte, Jurnal de Chişinău a respectat normele de conduită jurnalistică privind 

transmiterea obiectivă şi echidistantă a informaţiei, precum şi a prezentării diferitelor opinii.  

În perioada monitorizată nu a fost evidentă favorizarea sau defavorizarea clară de către 

Jurnal de Chişinău a unor formaţiuni politice implicate în campania electorală pentru 

alegerile locale generale. 

 

Cu toate acestea, au existat şi 17 materiale informative în care a putut fi sesizată părtinirea 

şi lipsa de obiectivitate a reporterilor faţă de subiectele în discuţie. Ziarul publică mai multe 

articole în care, prin luările de poziţie, autorii tind să ofere o anumită susţinere unor partide. 

Astfel remarcăm în 4 articole o favorizare a PLDM şi a liderului Vlad Filat care, în mai 

multe spoturi electorale, apare ca o locomotivă pentru formaţiune („Premierul sabotat”, 17 

mai; „Moscova este interesată de distrugerea PLDM”, 27 mai; „Păpuşarul poate să 

dinamiteze AIE”, 27 mai; „Filat îi păsuieşte pe proprietarii de maşini cu numere străine”, 

27 mai). La fel se întâmplă şi în două subiecte despre PL şi candidatul acestuia la funcţia de 

primar al capitalei, Dorin Chirtoacă („Sport electoral”, 17 mai; „Chişinăul ar putea fi 

cucerit din prima”, 27 mai). În materiale sunt punctate avantajele pe care le are Chirtoacă în 

comparaţie cu alţi candidaţi electorali, dar mai ales cu cel din partea PCRM.  

 

În perioada 18 aprilie – 19 iunie, PCRM şi/sau candidatul acestei formaţiuni, Igor Dodon, 

sunt menţionaţi în 37 de materiale, preponderent cu un caracter neutru sau negativ, pe 

alocuri atent voalat. De exemplu, pe 17 mai, în analiza sa „Candidaţii şi spionii Moscovei”, 

editorialistul Petru Bogatu scrie că Igor Dodon este candidatul Guvernului rus. Dodon este 

şi eroul rubricii „Scrisorile lui Buraga” din această ediţie. Într-un aşa-zis interviu cu 

Voronin despre retragerea lui Victor Bodiu din campania electorală, acesta vine cu „soluţia” 

oferită de Igor Dodon – „soluţia pentru curăţarea vaselor de grăsime, pentru nimicirea 

gândacilor de bucătărie, etc.”. Stilul pamfletar şi atacurile subtile la adresa PCRM sunt 

păstrate şi în alte materiale. În „Scrisoarea de marţi” din 24 mai, autorul vorbeşte despre 

comunism şi sărăcie. El ajunge la concluzia că: „Pericolul comunismului ne paşte atâta 

timp, cât vom fi cei mai săraci din Europa... Pentru a scăpa de sărăcie, e nevoie să ne 

mântuim de comunişti”. Materialul intitulat "Dodon se leagă de troleibuzele lui Chirtoacă" 

(3 iunie, p.4) conţine detalii despre o dezbatere televizată cu participarea lui I. Dodon şi D. 

Chirtoacă. Aceştia se acuză reciproc de corupţie. La prima vedere, articolul pare echilibrat, 

căci conţine opiniile ambelor părţi. Totuşi, judecând după spaţiul alocat lui Dorin Chirtoacă 

pentru a-şi expune acuzaţiile şi detaliile furnizate, devine evidentă părtinirea reporterului în 

favoarea lui Chirtoacă şi defavoarea lui Dodon. "Dodon a pierdut în satul său" titrează 

ziarul pe 10 iunie (p. 3), deşi materialul povesteşte despre mai multe situaţii deosebite 

înregistrate la alegeri în diferite localităţi, inclusiv în satul de baştină a candidatului PCRM. 

Deşi subiectele sunt diverse, reporterul a ales să vină cu un titlu derutant, care îl prezintă pe 

Dodon drept perdant, deşi acesta nu a candidat în satul său de baştină. De fapt, referirea se 



 28 

face la PCRM în general, care a acumulat puţine voturi în satul respective. Şi intertitlul Nu 

vrea lumea înapoi în comunism, denotă tendențiozitatea ziarului faţă de PCRM.  

 

În perioada menţionată, Dorin Chirtoacă şi/sau PL sunt menţionaţi în 22 materiale. Deşi 

Chirtoacă apare în mai puţine materiale decât Dodon, acestea sunt preponderent pozitive şi 

neutre. Şi în articolele de opinie s-a promovat  o anumită viziune privind candidaţii şi 

partidele concurente în alegerile locale generale, favorizând partidele necomuniste şi 

apelând la consolidarea acestora.  

 

De menţionat că Jurnal de Chişinău a avut şi trei materiale care pot fi calificate drept 

publicitate mascată. Este vorba de apelul "Împreună pentru Moldova! (3 iunie p. 3, 17 iunie, 

p. 7), semnat de preşedintele PLDM Vlad Filat, care îndeamnă alegătorii să meargă la vot şi 

să-l susţină „masiv pe candidatul AIE la primăria Chişinău, Dorin Chirtoacă”. Iar pe 14 

iunie (p. 10) este publicat un apel al Consiliului Uniunii Scriitorilor din Moldova, care 

îndeamnă alegătorii să voteze pentru Dorin Chirtoacă.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În perioada 18 aprilie – 19 iunie, Jurnal de Chişinău publică 13 materiale cu caracter 

controversat. 3 dintre acestea nu au oferit spaţiu pentru replică persoanelor vizate. Pe 17 

mai, Jurnal de Chişinău publică articolul „Premierul sabotat. De multe ori, indicaţiile 

premierului rămân în vânt”. În material se menţionează că mai multe solicitări ale 

premierului nu sunt realizate de către miniştri PD, printre care şi Valentina Buliga, din 

motiv că este implicată în campania electorală. Ultima nu are spaţiu pentru replică. La fel şi 

în materialul „MAI refuză să dea numele celor care au comandat falsurile ziaristice”. În 

articol, Valentina Buliga este cea care acuză de data aceasta. Potrivit ei, „falsurile sunt 

opera PCRM”. Ziarul nu aduce şi poziţia acestui partid acuzat de falsificarea unor 

publicaţii. Reporterul a omis să includă replica persoanelor vizate şi în materialul intitulat 

"AIE în 3D pentru Chirtoacă" (10 iunie, p. 9), în care acuzaţiile de corupţie la adresa lui 

Chirtoacă sunt echilibrate cu o replică a acestuia care se referă de fapt la fraudele electorale 

(!) “Toate întreprinderile municipale procură carburanţi de la companii afiliate PL; 

materialele pentru repararea drumurilor, inclusiv a străzii Alba Iulia, au fost achiziţionate 

dintr-o singură sursă; rutele de microbuz sunt vândute prin intermediul unei scheme 

frauduloase”, a comunicat Dodon. În replică Chirtoacă a anunţat că PL cere renumărarea 

voturilor pentru Consiliul Municipal Chişinău (…). În articolul „Lupta pentru primărie se 

dă la procuratură” (17 iunie, p. 8), privind acuzaţiile reciproce pe care şi le-au adus 

reprezentanţii PL şi PCRM, sunt citate mai multe surse, inclusiv Dorin Chirtoacă, Oleg 

Cernei, Teo Cârnaţ (PL), dar şi Igor Dodon,  Anatol Tofan (PCRM), precum şi analistul 

politic Anatol Ţăranu. Totuşi, din articol lipseşte opinia membrului PCRM Nicolae 

Curtoglu, acuzat de PL că „figurează în schemele de înstrăinare ilicită a hotelului 

„Naţional” şi sanatoriului „Moldova”. Iar în articolul „NIT-ul este un pericol de intoxicare 

pentru cetăţeni” (17 iunie, p. 15), deşi nu se aduc acuzaţii la adresa concurenţilor electorali, 

ci sunt reflectate rezultatele unor monitorizări ale mass-media şi sunt citaţi mai mulţi experţi 

din domeniu, ar fi trebuit să fie inclusă şi opinia reprezentanţilor postului de televiziune 

NIT. 

 



 29 

Pentru a face faţă Codului Deontologic şi a oferi ambele poziţii în cazul unor articole de 

controversă, ziariştii de la Jurnal de Chişinău fac trimitere la unele citate oferite de către 

persoana vizată în condiţii neclare. Aceasta se întâmplă în articolul din 24 mai „Comunistul 

Dodon a redobândit cetăţenia României?”. Autorul menţionează că: „deputatul PCRM nu s-

a bucurat, aşa cum fac şi alţi basarabeni, la aflarea veştii că a redobândit cetăţenia 

României, dar a spus că e vorba de o „diversiune politică”. Replica pare a fi mai mult 

deducţia autorului, pentru că la final acesta se trădează cu o precizare: "Deocamdată nu se 

ştie exact dacă anume comunistul Igor Dodon este cel care a redobândit cetăţenia română. 

Potrivit Centrului Resurselor Informaţionale de Stat REGISTRU, în Republica Moldova 

sunt înregistrate 16 persoane care poartă numele de Igor Dodon...". 

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

 

Jurnal de Chişinău a utilizat în articolele analizate un limbaj corect şi imagini care nu 

contravin Codului Deontologic. Într-un singur material -“Stafia lui Geoană. Campanie 

electorală. Vigilenţă la sediul PCRM” (7 iunie) -  jurnalistul îl citează pe un deputat 

comunist care a utilizat limbaj licenţios. Deşi termenul utilizat nu este citat fidel, câteva 

litere din interior fiind înlocuite cu puncte de suspensie, oricum termenul poate fi 

recunoscut şi sensul expresiei la fel (E timpul,.. E timpul s-o f…ţi din gara). Or, în situaţii de 

acest fel, reporterii ar fi putut evita utilizarea expresiei, menţionând doar că deputatul 

respectiv a recurs la limbaj licenţios/înjurături la adresa unui concurent electoral. 

 

 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că pe parcursul campaniei electorale 

mass media monitorizate au reflectat diferit campania electorală, unele din ele admiţând 

abateri grave de la principiile profesionale şi deontologice. Astfel, 

 Postul privat cu acoperire naţională, Prime TV a respectat standardele profesionale şi 

etice în abordarea subiectelor cu caracter electoral. Numărul mare de ştiri cu 

prezenţa candidaţilor PD şi PL indică asupra favorizării candidaţilor acestor două 

partide la funcţia de primari şi consilieri locali. 

 Postul privat cu acoperire naţională NIT a promovat deschis PCRM-ul, servind ca  

instrument de propagare a ideologiei acestui partid. Marea majoritate a ştirilor cu 

tangenţă electorală au fost părtinitoare şi, uneori, denigratoare, reflectând 

evenimentele doar din perspectiva PCRM-ului. Volumul foarte mare, dar şi 

conţinutul ştirilor denotă că, din punct de vedere editorial, NIT este o televiziune 

partizană politic, ceea ce contravine deontologiei profesionale şi prevederilor legale.  

 Posturile Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament relativ echilibrat, fără 

abateri grave de la standardele profesionale şi deontologice. Din punctul de vedere 

al frecvenţei şi contextului apariţiei în ştiri a concurenţilor electorali, s-a remarcat o 

uşoară favorizare a candidatului PL la funcţia de primar de Chişinău. 

 Postul N4 a respectat, în general, standardele deontologice şi profesionale de 

reflectare a campaniilor electorale. N4 a favorizat uşor PLDM prin frecvenţa mare a 

ştirilor de imagine cu prezenţa liderului acestei formaţiuni, tot el şi premierul ţării. 



 30 

 Ziarul Adevărul a reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea unor sau 

altor concurenţi electorali.  

 În Jurnal de Chişinău nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele 

profesionale şi deontologice. Numărul mai mare de materiale care se referă la 

candidatul PL indică asupra  uşoarei favorizări a acestuia. 

 Timpul de dimineaţă a reflectat activ campania electorală, fără a încălca grav 

principiile etice şi profesionale. Judecând după frecvenţa materialelor 

favorabile/defavorabile anumitor concurenţi, constatăm favorizarea candidatului PL 

şi defavorizarea candidatului PCRM. 

 Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis 

în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea concurentului electoral din partea 

PL. Ambele ziare au avut carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, 

pluralism de opinie. Limbajul utilizat, în special în materialele de opinie, a fost 

deseori peiorativ, iar multe articole au fost însoţite de imaginile trucate care 

contravin normelor deontologice. 

 

6. Recomandări:  

 

Mass media: 

 

 Să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de auto-reglementare şi să 

elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului şi diversităţii 

de opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj 

şi comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului: 

 

 Să folosească rapoartele de monitorizare ca bază factuală pentru a evalua dacă 

posturile tv monitorizate au respectat dreptul locuitorilor RM la informare completă, 

obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera 

comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi 

televiziune. 

 Să se autosesizeze cu privire la comportamentul sfidător al postului privat cu 

acoperire naţională NIT, care, după cum relevă rapoartele de monitorizare din 

campaniile electorale din anii 2009, 2010, 2011, a avut un comportament de 

televiziune de partid, încălcând flagrant prevederile Codului Audiovizualului. 

 Să aplice postului tv NIT sancţiuni proporţionale frecvenţei şi gradului încălcărilor 

admise, astfel încât să nu fie perpetuate practicile de ignorare flagrantă a autorităţii 

organului de reglementare în audiovizual. 

 



 31 

 

 

NOTĂ: Cele patru rapoarte intermediare de monitorizare conţin în total nouă studii de caz 

privind carenţele profesionale înregistrate la anumite posturi şi ziare monitorizate. Acestea 

pot fi găsite şi pe site-ul www.azi.md, la rubrica Media Critica. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica 

Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, 

transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile 

de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La 

moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  

http://www.azi.md/

