


Summary
PreSS and State
              Ion BunduchI 
1 domestic Broadcasting ... Puzzles—2014

Letter of the Law
              Oleg POSTOVAnu
7 Civil society insists on optimizing access to information of public interest

Media aS BuSineSS
              Victor GOTIŞAn
9 a Business idea is Sustainable only if it Becomes Profitable over time

digitaL MaSS-Media
              dumitru LAZuR
12 open data in Moldova: a new Portal, old Challenges

regionaL PreSS
             Vasile  GAnceV 
16 tudor iascenco: i support the slogan “for professional, non-partisan and profitable media”

oBServer
              LudmILA AndROnIc
19 The Press Council of Moldova managed to become an instrument of self-regulation

exPerienCeS 
              maia meTAXA
21         alina radu: “it has been ten years of living with passion in the editorial office” 
           
Book review 
             Victor GOTIŞAn
24 Microphone Man has transformed the interview into an art!

StudieS
             cristina BOBÎRcĂ
27        Press freedom in Moldova: progress and deficiencies
             Lilia ZAhARIA
29        Media monitoring report: “Media outlets in Moldova are attempting to make the public think and 
             act in a manner compatible with that of their owners”

anexe
31        Memorandum on Press freedom  in Moldova between 3 May 2013 and 3 May 2014

The Independent Journalism Center

iSSn 1857-002x

Director:  nadine gogu

        The opinions expressed in this publication do not necessarily 
                                 reflect the opinion of the iJC

 

Contributors:

ion BunduChi,  oleg PoStovanu, victor gotiŞan, 
dumitru LaZur, vasile  ganCev, Ludmila androniC, Maia Metaxa,

 tudor iaŞCenCo, Cristina BoBÎrCĂ, Lilia Zaharia

Editor-in-Chief: 
Maia Metaxa

Translation:
ecaterina Curaro

Editing:  
Judith goLdMan

 Inside photos:
 iJC archive

Layout: 
Marcel MĂrgineanu

Please send your opinions, suggestions, and contributions to the following address

The Independent Journalism Center

53 Sciusev Street, 
2012 Chisinau, republic of Moldova 

tel: (+373 22) 213652, 227539 
fax: (+373 22) 226681

e-mail: editor@ijc.md

http://www.media-azi.md



1

Domestic Broadcasting ... Puzzles—2014

Press and State

In what follows, we are going to try a game for adults: making 
puzzle pieces from the more or less important events in broad-
casting and then trying to reconstruct the picture in the field for 
the first half of the year. To the pieces that we are going to arran-
ge in chronological order, we are going to add short comments 
if we have room. So…

9 January 2014. The public was informed that three TV 
channels—Jurnal TV, Accent TV, and RTR Moldova—had 
been excluded from the basic packages of several important 
cable operators including Moldtelecom and Sun TV.

16 January 2014. Members of the parliamentary committee 
for mass media created a working group to come up with 
a legislative initiative that would regulate the relationship 
between broadcasters and cable operators.

20 January 2014. The extraordinary parliamentary meeting 
that was supposed to discuss the situation in mass media, 
including the case of Jurnal TV that had been excluded from 
the basic packages of some cable operators for two days, did 
not take place due to the lack of a quorum after the governing 
coalition refused to participate.

21 January 2014. The working group for amending the 
Broadcasting Code was dissolved. Chiril Lucinschi, the chair 
of the special Parliamentary committee, based his decision 
on the fact that Communist MPs had got ahead of them and 
had registered a draft law in Parliament amending the code.

This unprecedented case in Moldova drew the attention of the 
Council of Europe of Committee of Ministers in late January. 
Its president, Sebastian Kurz, commented on the situation and 
reminded the Moldovan delegation that freedom of expression 
and journalists’ rights to freely do their jobs are the basic pillars 
of democracy. [1]

Six months later we can say that the situation is foggy, just as 
has happened numerous times previously. There are several 
reasons: the imperfection of the legal framework (Broadcasting 
Code); the constant inclination of those in power, regardless 
of their principles, to restrain media outlets that are touching 
sore spots; the proverbial talent of officials to invent incoherent 
arguments and their limited ability to respond adequately in 
such cases.

10 January 2014. The Center for International Media Assis-
tance (CIMA) presented a report showing that Russian mass 

media dominate the information space in Moldova. The au-
thor of the study, David Satter, concluded that through its 
mass media, Russia strives to promote its political and eco-
nomic interests to convince former Soviet republics to adhe-
re to the Eurasian Customs Union and to create opposition to 
the policies of the USA and NATO.[2]

 
The strategy for covering Moldovan territory with broadcasting 
services that was developed for the period 2007–2010 had 
already stated the following in the “Obstacles” section, “With 
72% representing the ethnic majority and 13% representing 
the Russian minority, over 80 radio and television stations 
in Moldova broadcast in the Russian language, and only 13 
outlets broadcast mainly in Romanian” while the “Risks” 
section mentioned  the “establishment of foreign monopolies 
in the national information space” and the “loss of the country’s 
information sovereignty.”[3]

It would seem that such a warning should have alerted 
authorities. It didn’t happen, however, and six years later we 
have the same situation: the domination of intruders in the 
local information space. What is more serious, no one got into 
trouble but everyone increased their salaries—obviously not for 
doing nothing.

21 January 2014. The Apollo Association for Protection of 
Copyright and Related Rights issued this declaration: “We 
have a monopolized market for televised advertising and TV 
channels that benefit from a dominant position in the market, 
i.e. channels controlled by the mogul Plahotniuc. Another 
part goes to media outlets belonging to Chiril Lucinschi 
who has a conflict of interests due to his position as chair 
of the special parliamentary committee and beneficiary of a 
substantial income from reproducing two Russian channels.” 
According to Apollo, AGB Moldova—the company that 
currently gauges TV audiences—did not enter the market 
following a tender organized by television stations, agencies 
and end customers as should have been done. “Based on 
incorrect data offered by AGB Moldova, financial flows from 
advertising are then systematically directed to broadcasters 
belonging to Plahotniuc and to other moguls affiliated with 
political power through Plahotniuc’s monopolist advertising 
agency Casa Media and others.”[4] 

Relevant data in the declaration of Apollo are the following: “… 
according to the actual situation, confirmed by the letter of the 
state company Radiocomunicatii no 08-04/1001 of 24 December 
2013 (copy attached) on 03 December 2013 Prime TV, Canal 3 
and 2 Plus television stations had service breaks, and Prime TV, 

1

July 2014

analytical magazine



Press and State 

for example,  did not broadcast between 00:44 and 18:00 on that 
day. In the audience measurement report issued by AGB Moldova 
for 03 December 2013, Prime TV while it was not broadcasting 
had the largest rating. A similar situation occurred with Canal 
3 and 2 Plus which also had service breaks but according to 
AGB had a rating that exceeded by several times the television 
stations that were actually broadcasting! Remember that in 2009 
PRO TV ordered an audit of the people meter system of AGB in 
Moldova. The audit was conducted by the French company CESP 
which has performed studies in almost all European countries 
including Ukraine and Romania, and its results showed that 
the sample and panel of households are not according to the 
standards required to ensure representative data for the entire 
population of Moldova. In addition, almost one third of the 
households in the panel were selected in violation of the rules. 
Since AGB failed to follow the recommendations of the audit, 
some broadcasters had to appeal to parallel measurements and 
inform the market about their results.”

It should also be mentioned that in a press release issued 
after its exclusion from the basic packages of cable operators 
at the beginning of the year television station RTR Moldova 
claimed that the state-owned company Moldtelecom JSC 
exercised its functions in favor of third persons and that, 
“The entire advertising budget intended for television in 2013 
(about 250,000–300,000 euros) was allotted to the television 
stations managed by the media agency Casa Media and so 
TV7-NTV, TNT-Bravo and RTR Moldova were excluded from 
the advertising campaign. RTR Moldova asked the Moldovan 
government to investigate this case and the legality of the 
actions undertaken by the state-owned company.[5] 

As could have been expected, the above undertakings had no 
logical ending either.

22 January 2014. Former Defense Minister Valeriu Plesca 
was to launch a television channel this spring called MBC - 
the Moldavian Business Channel. It will broadcast economic 
news and analyses. The station also intends to promote 
the stories of successful people. Valeriu Plesca obtained a 
broadcasting license in December.[6] 

Good news. Good because every new media outlet means a new 
channel of information for citizens.

22 January 2014. MPs from the Liberal Party registered a 
draft law in Parliament on the adoption of a new broadcasting 
code. According to them, the document had received 
expert opinions from the Council of Europe, the European 
Broadcasting Union and the OSCE Mission in Moldova; it 
had been debated in public parliamentary hearings; and it 
aimed to ensure the compliance of Moldovan legislation 
on broadcasting with the legislation of the EU in harmony 
with the best European and international practices. [7] 

Even better news, but it is only news and nothing else. The 
new draft code has been collecting dust in Parliament since 
May 2011 with all its European expert opinions, and it was 
registered in the last year of the term—an election year—by 
an opposition party. In other words, the draft has minimal 
chances to be adopted and not because it is bad but because it 
directly “encroaches” on the interests of some MPs who have 
property in broadcasting and commercial advertising.

Source of photo: www.curentul.md

2

July 2014

Mass Media in Moldova 



Press and State

24 January 2014. The Broadcast Coordinating Council 
granted a license to a regional channel following a contest.

More good news for two main reasons. First, all monitoring of 
the big broadcasters in the capital city conducted over the past 
15 years have proved a consistent fact: information programs 
cover the events in Chisinau for 70–100% of their duration. It 
is an opportune moment for television stations with regional 
content. Second, it is known that local/regional press is the most 
responsible/credible due to its proximity to the beneficiaries of 
its media products.

28 January 2014. Mihail Formuzal, the Bashkan of the 
Gagauz autonomy, decreed that tax authorities and other 
controlling authorities will not be able to verify mass media 
until 30 November 2014. He based his decision on increasing 
complaints about the actions of the tax service toward the 
region’s television stations and cable operators. [8]  

It would be good news for the “Entertainment” section if it 
didn’t reflect relapses in the infamous system where the king, or 
whatever he might be called, and not the law was at the head of 
the table. It is absurd to ask the Bashkan for permission to verify 
anyone, and how should the media of the region react? Chip in 
for a monument to the “protector”?!

03 February 2014. An agreement is signed between the 
Government of Moldova and the Government of Romania 
according to which cable operators in both countries have 
the obligation to rebroadcast Moldova 1 and TVR channels, 
respectively. [9] 

The right of the Romanian Television Society to broadcast 
Romanian public television in Moldova was withdrawn in 
2007 under absolutely suspicious conditions, and the network 
of frequencies that ensures national coverage was then given to 
a new channel, today’s 2 Plus. The winner promised not only 
heaps, but also helicopters for news reporters. It seems that 
the BCC members at the time, extremely dazzled, coughed 
up enough disgraceful votes. The Romanian Society filed a 
complaint against Moldova at the European Court for Human 
Rights, but later they reached an amicable agreement, although 
the station was not given back the frequencies on which it used 
to broadcast.

24 February 2014. Journalist Lorena Bogza won a lawsuit 
against journalist Mihai Contiu from the newspaper 
Moldova Suverana. On 20 February of this year, the Supreme 
Court issued an irreversible decision in favor of Lorena 
Bogza. Moldova Suverana was made to publish a disclaimer 
on the same page where the denigrating pamphlet had been 
published earlier and to pay to the journalist damages in the 

amount of 31,000 lei. Mihai Contiu is to pay to Lorena Bogza 
5,000 lei more in moral damages.[10] 

It is definitely weird when professional colleagues clear scores 
in newspapers or on the air. Weird because journalists have 
something else to do - inform, educate and entertain readers, 
listeners and viewers. No one else but journalists can do it, if 
they really are journalists. Journalists are the only professionals 
who are required to collect, verify and process information and 
bring in into the social circuit. Let politicians harass each other! 
It is their bread, not journalists’!

06 March 2014. Three new television stations might appear 
this year in Moldova: a Moldovan channel focused on 
sports, a channel focused on financial topics, and one on 
entertainment. This information was shared in an interview 
with Nicolae Damaschin, a member of the BCC.[11]

There is a great deal of optimism in that and definitely many 
expectations from license holders. Not all three channels are 
already broadcasting, but once established they will definitely 
face the burning question: where to get money? Exactly two 
things are known about the Moldovan commercial advertising 
market: it is rather limited to support several dozens of stations, 
and it is monopolized. The other variables in the equation are 
so far unknown.

11 March 2014. Seven employees of Radio Plai resigned 
claiming alleged arrears in salaries and a view on the work of 
the station that differs from the employer’s view.

It isn’t the first and nowhere near the last news of this kind, but 
it is relevant because it reveals a problem that journalism hasn’t 
solved yet—the problem of clear rules for interactions between 
employers and employees, employers’ organizations and 
journalists. The legislation has few provisions, and even fewer of 
them are actually working, so cases of journalistic streetwalking 
are many.

18 March 2014. During her first visit to Moldova, Dunja Mi-
jatovic, OSCE Representative on the Freedom of the Media, 
said: “Suspension, interdiction of channels in our digital age 
is a lost fight. After all, people are to decide what to watch. I 
don’t think that the government should tell the population 
what opinions and voices to listen to (…). 
I don’t know a single democracy that can suspend a television 
station; if it does so, it is not a democracy.” This statement 
was made in the context of the pro-European coalition at-
tempting to protect information space from the propaganda 
of Russian television stations rebroadcasting in our country.
[12]

3

July 2014

analytical magazine



Press and State

19 March 2014. A day after Dunja Mijatovic’s visit to Moldova, 
the BCC issued a public warning to Jurnal TV and Accent 
TV for failure to comply with the principles of pluralism of 
opinions and of informing from several sources. The work of 
the BCC was criticized by Mijatovic: “The council shouldn’t 
play the role of editor. It should regulate and ensure equal 
conditions for all. The council shouldn’t have favorites. 
Unfortunately, it is not so at the moment. I would recommend 
the council to return to its main work and not participate in 
censorship.”[13] 
 
01 April 2014. The Parliamentary Committee for Culture, 
Education, Research, Youth, Sport and Mass Media postponed 
until Wednesday 2 April the announcement of the results of 
the contest for the six vacancies on the Supervisory Board (SB) 
of the public broadcaster Teleradio-Moldova. After calling 
the contest a “show” and claiming that selection was being 
made according to political criteria, the Communist MPs on 
the committee left the meeting. Chiril Lucinschi, chair of the 
committee, rejected these accusations guaranteeing that future 
members will not be selected according to political criteria.[14]

We shall emphasize here the committee chair’s guarantees 
that selection will not be based on political criteria. To whom 
were these revolutionary guarantees given?! Since we have 
had the BCC and the SB, none of their components has been 
appointed in a manner different from that based on political 
criteria. Therefore, an absolute premiere performance has been 
announced! But then 2 April came...

02 April 2014. The appointment of six new members of the 
SB of Teleradio-Moldova failed again. It was postponed at the 
request of Democrat MPs who decided to first discuss this 
issue at a meeting of their parliamentary group (!).
 
It’s exactly what had to be proven and what was expected. Let’s 
remember that the BCC selected 12 candidates for the 6 vacancies 
back in December 2013. It should be mentioned that that selection 
was awry at least for the reason that the one candidate who “failed 
the exam” was Eugen Ribca, former president of the SB and one 
of the few lawyers familiar with the field of broadcasting and 
co-author of several draft laws, including the new Broadcasting 
Code. 
Instead, the test was “passed with excellent marks” by “specialists 
in the field” who during the early parliamentary elections in 2010 
worked as the electoral counsels of people currently in power. 
It seems, however, that the BCC made a mistake and selected 
more candidates “with political coverage” than there were vacant 
positions on the SB thus giving the specialized parliamentary 
committee such a hard time that even six months later it cannot 
decide which of the candidates is most party worthy and which 
party it is.

The erroneous situation at the SB isn’t limited to the appointment 
of its members exclusively based on political criteria. The thing 
is that according to the current legislation, the composition of 
the SB (and of the BCC too) must be supplemented/renewed 
periodically by one third, i.e. by three members and not six. It 
is a very democratic and liberal principle, but it can be wrecked 
even by declarations promoting democracy and liberalism. For 
things to return to normal, the wisest, the most democratic 
and liberal thing for the special parliamentary committee to do 
would have been to appoint either three members for a full term 
or six members with terms expiring at varying times. However, 
this is quite unlikely to happen. The committee could have made 
history in its four years, but it did not.

08 May 2014. The government approved the draft program 
of transition from analog television to digital terrestrial 
television.[15]

Finally! The document has had a long history and several titles. 
In the approved version, it is not a document without a single 
fault, but it doesn’t have as many blemishes as it had initially 
two years ago, either. Back then, it had undergone expert 
examinations and debates, and then it was improved in some 
places. The greatest fear, however, is that its implementation will 
be unable to avoid the faults of analog television: monopolies 
and dominance of the market. In addition, for the majority of 
the population digital terrestrial television is still an enigma, 
and for broadcasters it is a nebula. Possibly by June 2015, which 
is the deadline according to the international agreement, the 
transaction as a technical exercise will be ensured; however, our 
minds will definitely not be able to understand long after 2015 
the benefits of digital television because beyond the technical 
solution there is essence—an unprecedented diversity of 
information for the public—but it will be possible only if the 
capacities of digital television are capitalized on knowingly and 
with good faith.

27 May 2014. The BCC announced that it would begin 
monitoring media outlets in order to verify compliance 
with the obligation to broadcast at least 30% of domestic 
programs in the Romanian language. The law on 30% 
domestic production was to enter into force on 1 April 2013, 
but 11 television and 2 radio stations challenged it in court. 
Recently, the Court of Appeals dismissed the complaint, 
allowing the monitoring.[16]

It should be remembered that initially the Court of Appeals 
suspended the BCC decision of 28 December 2012 ensuring that 
at least 30% of weekly airtime would be domestic production in 
the Romanian language. The Court of Appeals issued its decision 
a day before the BCC meeting on 2 May 2013 where it was to 
analyze the report on monitoring the 12 television stations. A 

4

July 2014

Mass Media in Moldova 



Press and State

year later, the same Court of Appeals decided in favor of the 
BCC. Essentially, the problem of 30% is a false one given that 
broadcasters had been asked in a separate decision to comply 
with the commitments they made themselves when granted 
broadcasting licenses. Therefore, the true problem was and is the 
capacity of the BCC to adequately supervise compliance with 
the legislation on broadcasting, on the one hand, and to produce 
regulatory acts that would really contribute to the development 
of mass media on the basis of democratic principles on the 
other hand.

30 May 2014. The Muz TV channel was closing down; 31 May 
was its last day of broadcasting. Victoria Bucataru, director of 
Muz TV, said that the decision had been made by the founder 
of the channel.[17]

That was brief. Its bosses probably thought that viewers, so 
loved by all television stations, didn’t need to know more. 
They must watch, and do it a lot (meaning increase revenue 
from commercial advertising), and the rest shouldn’t concern 
them!

30 May 2014. The third attempt to elect the Director of 
Television at the regional public broadcaster Teleradio-
Gagauzia failed. The first two attempts were made in 
September and December 2013.[18]

What is there to comment on? The example of Chisinau has 
been contagious in Comrat.

16 June 2014. Several Russian television stations 
rebroadcasting in Moldova manipulated the public about the 
tragic events in Ukraine and promoted the idea of separatism.  
This was the conclusion of the experts of the Association of 
Independent Press (AIP) who between 18 and 24 April of 
this year monitored five Russian televisions (NTV, Pervy 
Kanal, RTR, REN TV and Rossiya 24) that are watched by the 
citizens of Moldova. [19]

23 June 2014. The BCC postponed the examination of the 
results of monitoring Russian television stations because 
broadcasters asked for more time to examine them. [20]

29 June 2014. Radio Moldova (Chisinau) and Radio 1 
(Tiraspol) launched the first show in the cycle “Poduri–
Mosty” [“Bridges”] produced together by the journalists of 
the two stations. [21] 

For the first time ever, journalists representing public radio 
stations from both banks of the Nistru are making a media 
product. It is the first joint project of journalists from Radio 
Moldova and Radio 1 since 1990. The project is supported by the 
European Council program “Strengthening trust between the 

Source of photo: 
www.unica.md

5

July 2014

analytical magazine



Press and State

Now—Rossiya 24. Is it good? Is it bad? It is easier to close a 
television station than to cultivate citizens with alert and 
clear minds who can see the difference between information 
and misinformation and who are immune to any type of 
propaganda. 
And then in a year of elections, the result must be felt immediately! 
Paradoxically, in an information age, massive social groups can 
still be massively manipulated. It probably happens because too 
many television stations are wearing blinders, and because they 
can’t see, they have no way to comprehend what is happening. 
And then comes the rescue: no channel—no problem.

We’ve arranged the pieces of the puzzle. We have a picture of 
local broadcasting in the months that have elapsed since the 
beginning of the 2014 election year. Dark colors dominate, but 
we won’t break the mirror. The colors will definitely become 
even darker in the autumn. Maybe next year some brighter 
spots will appear. But not sooner…

Ion BUNDUCHI

banks of the Nistru” with the financial support of the Austrian 
Development Cooperation. As part of the program, in the 
past six months journalists from Radio Moldova and Radio 1 
together produced the concept, format and content of the series 
at workshops. Unfortunately, the event (and it is an event!) went 
by somewhat unnoticed as not even the parties concerned, and 
I first of all mean the public broadcaster, gave it the importance 
and spread that it deserved. It’s a pity…

4 July 2014. The BCC suspended the broadcasting license 
of Rossiya 24 television station for “failure to abide by the 
principle of social and political balance, neutrality and 
objectivity in informative programs.”22]

It is a separate topic, but it is not a first. Someone parades. 
Someone protests. The majority are probably indifferent. About 
ten years earlier, Antena C television station was suspended for 
70 days. Then it disappeared. The NIT channel was the next. 

[1]  http://jurnal.md/ro/news/apce-despre-mass-media-
din-republica-moldova-1162849/

[2]  http://www.media-azi.md/ro/stiri/mass-me-
dia-din-rusia-domin%C4%83-spa%C5%A3iul-
informa%C5%A3ional-al-moldovei

[3]  http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=d
oc&lang=1&id=326607

[4]  http://jurnal.md/ro/news/apollo-apel-cu-privire-la-
manipularea-datelor-de-audien-a-tv-1162437/

[5]  http://unimedia.info/stiri/fara-postul-rusesc-rtr-in-re-
teaua-moldtelecom-70486.html

[6]  http://www.noi.md/md/news_id/34662
[7]  http://unimedia.info/stiri/doc-deputatii-pl-propun-

un-nou-cod-al-audiovizualului-71158.html[
[8]  http://tribuna.md/2014/01/28/miscare-neasteptata-a-

lui-mihail-formuzal-nimeni-nu-se-va-putea-atinge-
de-presa-pina-la-30-noiembrie-2014/

[9]  www.everydayjournalism.com
[10] http://ziarulnational.md/lorena-bogza/
[11] http://www.topmedia.md/?p=9730
[12] http://www.media-azi.md/ro/stiri/dunja-mijatovici-

situa%C8%9Bia-mass-mediei-%C3%AEn-moldova-
nu-este-roz

[13] http://www.media-azi.md/ro/stiri/cca-avertizat-pu-
blic-jurnal-tv-%C8%99i-accent-tv

[14] http://www.media-azi.md/ro/stiri/comisia-
parlamentar%C4%83-pentru-mass-media-
am%C3%A2nat-alegerea-membrilor-co-al-trm

[15] http://www.mtic.gov.md/news_rom/169328/
[16] http://www.europalibera.org/

articleprintview/25399637.html
[17] http://unimedia.info/stiri/postul-de-televiziune-muz-

tv-moldova-se-inchide-77232.html
[18] http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=12548
[19] http://ziarulnational.md/raport-cum-manipuleaza-

posturile-rusesti-telespectatorii-din-r-moldova/
[20] http://unimedia.info/stiri/cca-amana-examinarea-

rezultatelor-monitorizarii-posturilor-rusesti-78235.
html

[21] http://trm.md/ro/radio-moldova/radio-moldova-lan-
seaza-duplexurile-radiofonice-poduri-mosti/

[22] http://www.noi.md/md/news_id/43450

6

July 2014

Mass Media in Moldova 



Civil society insists on optimizing access to 
information of public interest

Information is the oxygen of democracy; democracy would 
be inconceivable without the free access of the public to 
information. Nowadays, mass media plays a crucial role in 
providing the public with news or information about social 
events, public affairs and politics; however, the media must 
in their turn obtain this information from those who have 
it, most of whom are public officials.

According to the study “Mass Media Access to Information 
in Moldova: Problems and Perspectives” produced by 
experts from the Independent Journalism Center (IJC), 
time limits for replies to requests for information were 
violated in approximately 1/3 of the cases examined, and in 
18% of cases, the authors were either refused by or received 
no replies from public authorities regarding their requests. 
In Moldova, approximately 400 legislative and regulatory 
acts covering practically all areas of society—public 
institutions, economy, culture, science, education, labor, 
health, ecology, foreign relations—contain provisions 
concerning access to information, but the Law on Access to 
Information contains the general principles for requesting 
and obtaining information of public interest.

Based on the results and recommendations of the study, the IJC 
developed a set of proposals that it sent to officials who make 
legislative initiatives (Members of Parliament, the President 
and the government). The proposals concerned modifying 
articles 15 and 16 of Law 982-XIV of 11 May 2000 on Access 
to Information and Article 71 of the Contravention Code of 
Moldova 218-XVI of 24 October 2008. 

The IJC proposals aim to optimize legal rules regulating access 
to information of public interest.  They proposed modifying the 
procedure for registering requests for information, reducing 
the time limits for providing information and increasing the 
penalties for violating legislation on access to information.

Experience shows that requests for information are incorrectly 
examined within 30 days, the time limit set for examining 
petitions in the Law on Petitioning. Officials are misled by the 
fact that Article 15 (1) of the Law on Access to Information 
requires that requests for information be registered according 
to the legislation on petitioning. 

Therefore, to avoid wrong examination of requests for access 
to information according to the Law on Petitioning, the IJC 
proposed that requests for the access to the information be 

entered into a separate register, named “Register of the evidence 
and control of the requests on access to information”.

The Plenum of the Supreme Court explained that the right 
of free access to official information is a specific variety of 
the right of petitioning that results from Article 8 (4) of the 
Law on Petitioning. The time limit of 15 days for providing 
information prescribed by Article 16 of the Law on Access 
to Information differs from the 30-day time limit prescribed 
by Article 8 of the Law on Petitioning and Article 17 of the 
Law on Administrative Courts, thus the 15-day time limit is 
applicable.

The IJC also proposed shortening the time limit for providing 
information that according to Article 16 is “not later than 15 
working days from the date of registration of the request” (or 
about 20 calendar days), and which the authors of the study 
found to be too long. 
Reducing the time limit for providing information in Moldova 
is justified in the context of implementing the Strategic 
Program of Technological Modernization of Government 
(e-Transformation) approved by Government Decision 
no. 710 of 20 September 2011. Some public services were 
digitalized, and high-performance databases were created that 
simplified the process of collecting and accessing the official 
information.

The time limit of 15 days prescribed by the law to reply 
to a request is mandatory, and public authorities have the 
obligation to organize their services to comply with this time 
limit regardless of the amount of information requested. It is 
the duty of public authorities to process and store information 
adequately and for a reasonable time in their databases to make 
it accessible to interested parties.

In European Union (EU) member states, the time limits for 
providing information vary but are usually shorter than in 
Moldova. In Slovakia, for example, authorities must reply to 
requests for access to official information within not more than 
8 calendar days, in Romania and Malta within not more than 10 
calendar days while in Norway, Bulgaria and the Netherlands 
within not more than 14 calendar days.

Furthermore, the IJC proposed increasing the penalties for failure 
to comply with the Law on Access to Information to discipline 
public institutions and to provide additional guarantees for the 
uniform application of the law. 

Letter of the Law

7

July 2014

analytical magazine



Currently, Article 71 of the Contravention Code stipulates that 
intentional violations of legal provisions concerning access to 
information or petitioning shall be penalized with a fine varying 
between 15 and 25 conventional units on individuals and a fine 
varying between 30 and 50 conventional units on officials. 
Provision, upon request, of a reply with evidently erroneous data 
is penalized with a fine varying between 45 and 55 conventional 
units on the responsible official. 

The IJC proposed that intentional violations of legal provisions 
concerning access to information or petitioning should be 
penalized with a fine varying between 100 and 150 conventional 
units on individuals and a fine varying between 300 and 400 
conventional units on officials. Provision, upon request, of a 
reply with evidently erroneous data should be penalized with 
a fine varying between 400 and 500 conventional units on the 
responsible official. 

To date, there is no public information indicating the number of 
persons fined under Article 71.

In many EU members, the explicit or tacit refusal of a designated 
employee of a public authority or institution to comply with 
the law on access to information is a misdemeanor entailing 
disciplinary sanctions for the offender. For example, in Slovakia 

the institution violating legal provisions is at risk of a fine 
amounting to about 2,000 euros.

The IJC proposals were registered as a legislative initiative on 27 
June of this year by five members of Parliament from the Liberal 
Reformatory Party: Vladimir Saharneanu, Vadim Vacarciuc, 
Oleg Bodrug, Vadim Cojocaru and Ion Hadarca. 

According to the procedure, before being discussed in the 
Plenum of Parliament, the document is to be reviewed 
and commented on by parliamentary committees and the 
Government of Moldova. We can only wait and hope that public 
institutions want to build a true democracy in which citizens’ 
rights are respected not only in words. 

The unrestrained access of citizens to information of public 
interest and their participation in decision making are two of 
the most important prerequisites of democratic and accountable 
governance. Information enables citizens to knowingly assess 
the actions of the administration on the one hand and to 
knowingly participate in debates and in making the decisions 
that affect them on the other hand.

Free access to information of public interest is not a privilege: 
It is a right!

Oleg POSTOVANU

Letter of the Law

8

July 2014

Mass Media in Moldova 



A Business Idea is Sustainable Only if it 
Becomes Profitable over Time

The 1990s after the breakup of the USSR can largely be 
described as a period of transition in most areas. Moldovan 
mass media also went through a metamorphosis. Centralized 
television, radio and press were replaced by local and regional 
media outlets that in many cases did not really understand 
what quality media was like and how it should be done. The 
newly emerged media outlets practiced journalism at a rather 
intuitive level, applying the knowledge gained at specialized 
seminars. Local media were regarded mostly as a means to 
inform the public, and only in the early 2000s did mass media 
(including local outlets) begin combining information with 
business, since if you want to exist and work, you have to be 
profitable. There is no other way. The road from informing 
the public to building a sustainable and profitable outlet was 
also followed by the local media trust Pro Media Cimișlia 
which includes Media TV Cimișlia, Radio Media Cimișlia, 
an online media platform and a news agency. Victor Gotisan 
spoke with Andrei Bargan, Director of Pro Media Cimișlia, 
about the role of local mass media and about how a local 
media outlet can become a business as well as a source of 
information.

Beginnings...

The idea of having a local television station in Cimișlia appeared 
in 1994. The impulse for its creation came from the existence in 
Cimișlia of a state-owned television tower about 215 meters high 
that somewhat solved the technical problem of broadcasting. 
At the time, many believed it utopian to start a local television 
station for the simple reason that national television at that 
time used to broadcast only several hours per day. There was 
total chaos in broadcasting. The Broadcasting Coordinating 
Council (BCC) did not exist, let alone broadcasting licenses. 
The local station at Cimișlia had only a sort of accreditation 
letter from a public committee supervising morality. “We got 
our broadcasting license later, and in November 1996 the first 
TV show on CimTV (the first name of Media TV Cimișlia) 
was aired. CimTV then belonged to the regional executive 
committee of Cimișlia and broadcast on the frequencies of 
the ORT channel (Russia) only on Sundays between 12:00 and 
15:00. The program schedule contained mostly short newscasts 
and reports on local events; most of the airtime was given to 
musical dedications. Overall, the late 1990s can be described 
as “the golden age of musical dedications,” Andrei Bargan said 
about the stages of founding Pro Media Cimișlia.

True local television emerged only beginning in the autumn 
of 1997. The first editorial team had seven people and began 
by editing and airing a full newscast. “Previously, however, 
we attended various training events, including those at 
the Internews School of Journalism in Kiev.” In 1999, with 
administrative reforms and the reorganization from raions 
into counties, the editorial team decided to privatize the outlet. 
Thus, the company PRO MEDIA SRL was created. Meanwhile, 
CimTV was transformed into Media TV Cimislia, and in 2003 
it obtained a broadcasting license for its own channel—channel 
43.

Media as business...

In the beginning, Pro Media Cimișlia was not conceived as 
a business, firstly because it was a company held by the local 
public administration of Cimișlia, and secondly, in the 1990s 
the goal of the media was more information than business. 
“Somewhere subconsciously we understood that there was an 
information vacuum and people wanted to be informed. The 
idea of media business came later… Mass media can become 
business only when you understand that just like any other Andrei Bargan, director Pro Media Cimişlia

Media as Business

9

July 2014

analytical magazine



business, the media cannot work at a loss or there would be no 
point to working. Sure, a local television or radio station is not a 
filling station that can earn millions, but for ‘a piece of bread and 
butter’ as some colleagues say, it is enough. It is important not to 
think of yourself as the top of the world and not to hire dozens 
or hundreds of people you will be unable to pay. In our case, if 
we hadn’t been profitable for 18 years, television and radio in 
Cimislia would have closed down long ago. Someone said that 
even the noblest intention is doomed if it brings no profit.

So, we have money for work. In the case of PRO MEDIA 
Cimislia, for example, we chose to diversify funding sources 
which somewhat ensures our existence. About 50% of our 
income so far has been obtained from projects of foreign 
funders and about 30% is from services provided to the local 
public administration under public procurement contracts 
(100,000 lei annually from the Cimislia Raion Council and 
45,000 lei from the Cimislia mayor’s office). The remaining 
income comes from brief advertisements (announcements) and 
‘big’ advertizing that slipped through the fingers of advertizing 
companies in Chisinau (banks, political parties, international 
companies, etc.),” Mr. Bargan pointed out.

Digitalization and new products launched by Pro Media 
Cimișlia

Mr. Bargan thinks that digitalization is a scarecrow for local 
media outlets; however, without human participation and 
without professionals in the field, digitalization is just a technical 
solution. Digitalization will somewhat reduce the life-or-death 
battle for the frequencies provided by the BCC that is going 
on at the moment. “The danger for us locals is that we might 
disappear; it was exactly the same issue in Finland about 5–7 
years ago. To be honest, I don’t really understand what surprises 
digitalization might bring. At the moment, PRO MEDIA is 
finishing work on the local TV and radio studio. By the way, 
it is perhaps the first local studio started from scratch, not re-
equipped as studios are at other local stations in the country. So 
far, we have focused on content of high quality, and now we are 
working on the technical aspects that require some investment, 
i.e., replacing transmitters or adapting them to the digital signal, 
replacing video cameras, purchasing modern digital software, 
and much more,” he added.

Pro Media Cimișlia was initially conceived as a multimedia 
company. “At the time of foundation, we considered launching 
other products in the future as well: Radio MEDIA, MEDIA 
PRESS agency, and websites Radiomedia.md, Mediatvfreevar.
com, Aicitv.com and Canalregional.md. Beginning in February 
2014, MEDIA TV Cimișlia can be viewed throughout Moldova 
(IPTV Moldtelecom on channel 906; StarNet on channel 21). 

We had and have ideas that we will try to realize. We also 
thought about starting a newspaper, but those who heard about 
it immediately nicknamed us CIM TV: teleradionewspaper. 
Another issue is that we already have a good newspaper in the 
region, Gazeta de Sud, and we don’t want to step into a field 
plowed by others,” Bargan says.

The challenges for local media

Financial. A local media outlet (radio or television) in Moldova 
can work depending on its income and expenditures. If the 
former is smaller than the latter, there is no point in continuing. 
Professionals are mainly concentrated in the capital city or 
choose to work for large media outlets. Dozens of journalists 
began their professional work with Pro Media Cimișlia, but 
good journalists need to be paid, otherwise they leave for other 
national media outlets. For example, in  recent years Costel 
Rinja left Pro Media Cimișlia for Publika.md, Petronel Petria 
left for Prime TV, Tatiana Scutaru (Tarlev)has gone to Jurnal TV 
and Canal Regional, Viorica Radu is now with Radio Noroc and 
Diana Enache left for Radio Plai to name a few. 
Another problem for local media outlets is offices. Many outlets 
rent them. For example, Pro Media Cimișlia rents offices from 
the Cimislia mayor’s office for about 5,000 lei monthly. In the 
near future, though, the outlet is moving into its own offices. 
“Still another problem would be the broadcasting area of a 
small radius of 30 kilometers around Cimislia that I think will 
be solved with digitalization,” Bargan concludes.
 
Broadcasting licenses. “We tried to create a southern regional 
radio station but were unsuccessful because the BCC distributes 
frequencies according to criteria other than territory. However, 
one of the greatest problems is the small amount of advertising 

Media as Business

10

July 2014

Mass Media in Moldova 



directed to local media outlets. Most advertising is monopolized 
by certain agencies and is directed to large media outlets in 
Chisinau. We have tried to create local advertising agencies, but 
no consensus could be reached among local operators. Maybe 
we are too many and too different, or maybe we don’t have a 
healthy competitive advertising culture… I don’t know,” he 
added.

Achievements, new business models and future plans.… 

Usually the success of a media outlet is reflected in the quality 
of its products and the appreciation of colleagues and national 
and international organizations in the field. Pro Media Cimișlia 
doesn’t lack any of that; however, our greatest achievement 
is the media consumer—an ordinary person who receives 
information by watching Media TV Cimislia, by listening to 
Radio Media or by accessing online platforms. We believe that 
the major achievement of Pro Media Cimișlia is the fact that the 
local radio and television stations have become a trademark of 
the town and of the raion. The only indicator that guides Pro 
Media Cimișlia is consumers’ trust.

As long as people watch us, listen to us and read us, we 
understand that we are appreciated and will keep working. For 
all of us involved with Pro Media Cimișlia, this project is our 
child, and we will make all efforts to ensure a future for it and 

to develop it. As to new business models for survival, we are 
at a stage when we are researching and analyzing several ideas; 
the time will come to start testing them. I’ve recently read that 
an attempt was made to include payment for TV programs 
into utility services (IPTV for example) in a region in Russia. 
It is an idea, but it would only work if people were richer and 
if media consumers could without any constraints choose the 
TV program or package that they want. At the regional level, 
however, it is difficult to implement in the near future, especially 
since there is a monopoly in this area,” Bargan concluded.

…Instead of a conclusion

Mass media is an area where you need to be able to (re)invent 
yourself as often as possible. You need to be able to keep in 
step with events, to learn and apply every novelty in the field, 
otherwise you risk being overtaken by competitors which 
means certain media death. Credibility, professionalism and, 
maybe most importantly for a local media outlet, perseverance 
are perhaps the three fundamental pillars of daily work. They 
are the pillars on which the Pro Media Cimișlia team is trying 
to support its business because, returning to earlier words, it 
is what a media outlet should be—a business—otherwise you 
close the door, put a lock on it and go looking for happiness and 
money somewhere else.

Victor GOTIŞAN

Media as Business

11

July 2014

analytical magazine



Open Data in Moldova: 
A New Portal, Old Challenges

Digital Mass-Media

On 24 February 2014, the Electronic Governance Center 
(EGC) launched a new version of the date.gov.md portal 
which aims to become a single desk with access to open 
government data. The EGC announced that, “Citizens will 
benefit from public information of general interest with the help of 
some innovative instruments,” such as the open technological 
platform CKAN and API interface, among others.

Strengths: The website has an attractive design, and datasets 
are structured by “institution” and “groups” (e.g., “finance and 
budget,”  “health,” etc.).

Weaknesses: The search engine and the options for sorting 
datasets have not been significantly improved. In addition, 
it contains information about datasets that is not quite as 
useful for the public such as “maintainer,” “license,” “size,” etc. 
Also, you can discover the posting date of the dataset only 
after clicking on the document while on the old website this 
information was in plain sight.

The 3.0 version of the EGC no longer contains the dataset 
“performance control,” i.e., the number of downloads, a 
“trick” that is more important for researchers and journalists 
than for regular users. It may be a coincidence, but two 
weeks before the launch of the new version of the date.gov.
md portal, the Independent Journalism Center (IJC) made 
public a report in which it analyzed, among other things, 
public interest in the datasets published between June and 
December 2013 according to the number of downloads from 
the portal.  In the following, I will refer to the conclusions 
of the IJC report.

14 out of 41

The report “Assessing the Opening of Public Government 
Data in 2013” produced by the IJC with the financial 
support of the Soros Foundation–Moldova as part of the 
Good Governance Program showed that between June 

and December 2013 the number of 
ministries and central administrative 
authorities present on date.gov.md 
remained unchanged at 41 institutions. 
For 6 months, only 14 out of the 41 public 
authorities (34%) published new datasets 
on date.gov.md (Figure 1.1). 

Overall, the 14 institutions posted 90 new 
datasets. The top five positions for the 
most open ministries and central public 
authorities on date.gov.md were the 
Licensing Chamber (with 16 datasets), the 
State Tax Service (with 14), the Ministry 
of Transport and Road Infrastructure 
(12), the Ministry of Health (11), and 
the Ministry of Internal Affairs and 
the Customs Service (9 each). The 
Ministry of Culture and the Ministry of 
Environment published 5 datasets each, 
while the Ministry of Defense and the 
Public Property Agency posted 3 and 2, 
respectively. Four authorities posted one 
dataset each (Figure 1.2) 

Figure 1.1

12

July 2014

Mass Media in Moldova 



Digital Mass-Media

Figure 1.2

A comparison between the leaders from April 2011 to May 
2013 (period covered by the first IJC report) and the current 
leaders shows that two institutions remained in the top five: 
the Ministry of Health and the Ministry of Internal Affairs. 
It should be mentioned that in the previous IJC report the 
other four leaders were at the bottom of the list. For example, 
the Customs Service posted no datasets between April 2011 
when date.gov.md was launched and June 2013, but within a 
short time after the IJC report it posted nine. 

The Licensing Chamber, the leader between June and 
December 2013, had posted five datasets before 31 May 2013, 
over two years after the launch of date.gov.md, while during 
the later reporting period it posted 16. 
The same trend was true of the Ministry of Transport and 
Road Infrastructure (3 datasets posted from April 2011 
through May 2013 and 12 from June through December 2013) 
and of the State Tax Service (16 from April 2011 through 
May 2013 and 14 from June through December 2013).

The “price” of public data

To determine the public’s interest in the datasets posted 
between June and December 2013 and accordingly their 

usefulness, the 90 datasets were analyzed in terms of 
downloads from date.gov.md. 

The results indicated reduced public interest in them. In all, 
47% of the new datasets were accessed only 11 to 50 times, 
29% were accessed from 51 to 100 times and only 20% of 
all datasets were downloaded more than 101 times. On the 
other hand, 4% of the datasets were accessed not more than 
10 times (Figure 1.3). 

This situation occurred when according to the EGC the 
average monthly number of single visitors to date.gov.md 
was about 3,000, and the total monthly number of (old and 
new) dataset downloads varied between 9,640 in July and 
6,873 in December (Figure 1.4).

Following the assessment, the top10 most accessed datasets 
were ascertained to find out what information was of 
particular interest to visitors to date.gov.md. It should be 
mentioned that the top10 included datasets posted by only 
5 institutions out of the 14: the Ministry of Transport and 
Road Infrastructure and the Customs Service (with 3 each), 
the State Tax Service (with 2) and the Ministry of Culture 
and the Ministry of Internal Affairs (with 1 each).

13

July 2014

analytical magazine



Digital Mass-Media

Figure 1.4

Figure 1.3

14

July 2014

Mass Media in Moldova 



Digital Mass-Media

The undeniable leaders in terms of number of downloads 
were the “List of Business Entities Paying VAT” posted by 
the State Tax Service on 17 June 2013 (with 4,729 visitors) 
and the “List of Vehicle Technical Inspection Stations Ope-
rating in Moldova” posted by the Ministry of Transport and 
Road Infrastructure on 29 August 2013 (with 2,454). The third 
most visited was the “Top 100 Exporters in 2012” posted by 
the Customs Service on 05 July 2013 (with 478 visitors) imme-
diately followed by “Data on the Execution of the Expendi-
ture Estimate for the Road Sector Program Support Project” 
posted by the Ministry of Transport and Road Infrastructure 
on 19 June 2013 (with 474).

Visitors to date.gov.md were also interested in the list of 
business entities no longer paying VAT, the top 100 im-
porters in 2012, data about the execution of construction 

work from the road fund, the list of cultural centers and 
of intellectual property items and the criminal situation in 
Moldova.

***

On 24 February of this year, the day when version 3.0 of date.
gov.md was launched, the portal contained 709 datasets. On 
29 June there were 747 datasets, an increase of 38 in 4 months. 
We do not know how often these datasets have been accessed, 
but we do know, however, that together with the launch of the 
new version of the portal, the Open Government Data (Datele 
Guvernamentale Deschise) page appeared in Facebook 
promoting new datasets. The 339 friends of date.gov.md are 
updated about news on the website, and I’d like to believe that 
they use open data.

Dumitru LAZUR

15

July 2014

analytical magazine



Tudor Iascenco: I support the slogan “For 
professional, non-partisan and profitable 

media”

Regional Press

Mr. Iascenco, you have recently been elected President of the 
Association of Independent Press of Moldova. What does 
this vote of confidence from the General Meeting of the AIP 
mean, and what are your expectations at the beginning of 
your two-year mandate?

For me, the AIP is one of the biggest and most important achi-
evements during my 45 years of work with the media. Thanks 
to the trust of my colleagues, I have returned to the position of 
President of the Association 15 years later during which time 
the AIP has matured and has become one of the most influential 
media organizations in Moldova. It is now recognized and ap-
preciated not only in the country but also abroad due to staying 
loyal to its statutory principles: independence from all kinds of 
authority and from political parties while continuing to pursue 
its mission to contribute to the development of professional, 
non-partisan and profitable mass media by increasing the pro-
fessionalism of journalists, improving the quality and viability 
of media products and protecting the civil and professional ri-
ghts of employees of independent media outlets. The AIP has 

many important achievements to its credit, but new tasks and 
problems appear that need solutions. For example, the gover-
nance program of the current coalition contains a section on 
the economic development of mass media. We were glad when 
this program was adopted. Unfortunately, it has stayed at the 
level of good intentions as almost nothing has been done. If our 
fellow professionals were more active and more united, they co-
uld have influenced the government to fulfill at least some of 
the objectives. Now, the AIP is working on its strategy for the 
upcoming years, and it will include the current problems of the 
Moldovan media. I hope that other organizations and outlets 
will also engage in solving them.
  
What is your opinion of mass media outlets in Moldova? To 
what extent are they free and independent?

Moldovan media outlets are much freer today than they were 
five years ago. This is proven by the significant number in the 
media market and by the fact that all political parties have free 
access to them. A positive development in this regard was the 

Tudor Iașcenco
Director of the regional newspaper Cuvantul from the town of Rezina
President of the Association of Independent Press of Moldova (API)
Source of photo: http://gdb.rferl.org

Tudor Iascenco, Director of the regional newspa-
per Cuvantul from the town of Rezina who has 
been recently elected President of the Association 
of Independent Press (AIP), gave an interview to 
Media-azi speaking about the challenges and pro-
blems faced by Moldovan mass media.

In his opinion, the media in our country are much 
freer and more diverse than five years ago, but 
there is one big problem: A lot of media outlets are 
concentrated in the hands of the same owners who 
“prefer the role of anonymous manipulators of pu-
blic opinion.” 

Mr.Iascenco is, however, optimistic, and he belie-
ves that even in Moldova it is possible to develop a 
profitable business in mass media without political 
masters and funding from obscure sources. Proof 
of that is Cuvantul which has existed for almost 
two decades along with other publications that are 
members of the AIP.

16

July 2014

Mass Media in Moldova 



Regional Press

adoption of the law on the denationalization of public perio-
dicals developed and promoted by the AIP. Another issue is, 
however, the fact that central print and electronic media have 
recently become more financially dependent on moguls and ob-
scure persons who take influential positions in Moldovan poli-
tics and use mass media for their personal and group interests. 
The main problem is that several media outlets are concentrated 
in the hands of the same owners who prefer the role of ano-
nymous manipulators of public opinion. In this sense, the AIP 
can again serve as a positive model: All owners of the newspa-
per members of our association are known; their names can be 
found in the print and online versions of publications. In fact in 
most cases, the owners are actually the journalists working in 
these newspapers. 
 
How does the fact that the Moldovan media market is domi-
nated by Russian television affect the level of press freedom?

The Moldovan media market is dominated by print and elec-
tronic mass media from the Russian Federation. The fact that 
they are numerous is not a bad thing. The problem is different. 
First, Russian newspapers and magazines create unfair com-
petition for local media by coming into our media market un-
der preferential conditions. Some leaders in the government 
recognize this fact but do nothing to correct the situation. 
And since these media dominate, it is obvious that the greatest 
amount of advertising (according to some experts over 70%) 
reach these very outlets; advertising is one of the main sources 
for the economic development of mass media. But the greatest 
danger is the fact that Russian media do not inform but rather 
manipulate public opinion, forcing on it day by day and hour 
by hour only the opinion of the Kremlin. It has been especial-
ly evident over the past years when Moscow launched a very 
aggressive and hypocritical policy against the former Soviet 
republics, trying to bring them at any price under a new impe-
rial rule. Today, Russian television stations with their expan-
sionist editorial policies supplemented by the Kremlin’s fifth 
column in Moldova which is heavily supported both financial-
ly and organizationally by Moscow are, in my opinion, a great 
danger for the information and political security of the coun-
try. The Broadcasting Coordinating Council and the Supreme 
Security Council should seriously discuss this problem.
  
About 20 years ago you founded Cuvantul, the first regional 
newspaper, a periodical that was independent from authori-
ties and political parties proving, and in Moldova too, there 
can be press other than the state- or party-owned version. 
How difficult is it to develop a business editing an indepen-
dent newspaper outside large cities?

Without a professional, well-intentioned and motivated (inclu-
ding financially) team, it is very difficult to run a successful bu-

siness in print media, especially today when there is increased 
interest in online media. By the way, after 1995 in the Orhei re-
gion there were several attempts to edit local newspapers, but 
they all failed in my opinion mainly due to the lack of profes-
sional teams and the impossibility to distance themselves from 
authorities/political parties. The law on denationalization of 
public periodicals somewhat facilitates the emergence of new, 
non-partisan newspapers; however, for it to really happen, 
authorities should renounce the practice of controlling mass 
media, and society should strongly condemn any attempt to 
interfere with the editorial policies of mass media outlets. On 
a side note, Cuvantul reporters have recently asked the people 
of the Orhei region to answer this question: Who in Moldova 
needs free and non-partisan mass media? People were offered 
several possible answers: Parliament, the government, local 
authorities, political parties, the justice sector, non-govern-
ment organizations, journalists, society. The absolute majority 
of respondents (including representatives of authorities) con-
sidered that the existence of free and impartial media would 
be beneficial for all these groups, especially society.
  
If everyone speaks in favor of free media, why don’t they do 
everything in their power to make it exist?

In fact, many say one thing while being guided by other 
standards. So far, non-partisan media in Moldova have ap-
peared and have developed mostly due to disinterested help 
from international bodies. Now it is time for our authoriti-
es to turn their faces to independent mass media. There are 
numerous ways to support media outlets (newspapers and 
radio and television stations) without exercising pressure 
or interfering with their editorial policies. For example, the 
state could cover some expenses for publishing and distri-
buting periodicals by means of specialized enterprises or by 
initiating a facilitating tax policy. In their turn, mass me-
dia, if they really wish to be the fourth estate, need to pro-
ve that they deserve this role and convince society of it. 
  
When you founded the newspaper, you refused to make 
propaganda for the party that won elections. Do you know 
many media outlets that resist the temptation to sing the 
praises of the government and of politicians in general?

Cuvantul was founded by several journalists who still are both 
its owners and employees. We are responsible to the almost 
5,000 subscribers who have been reading our newspaper for 
many years. By purchasing the newspaper and the adverti-
sing spots, they ensure the income necessary to cover the 
publication’s needs. Every team member has the right and the 
obligation to cover events in an objective and impartial man-
ner, verifying all information from several sources. The depen-
dence of Cuvantul on local authorities or political parties is 

17

July 2014

analytical magazine



Regional Press

the same as it is on any other subscriber. That is why no single 
entity can influence the publication’s editorial policy. In the be-
ginning there were many who tried by various methods to force 
conditions on us. We didn’t accept them, and for some years 
now no one has tried to limit our freedom or to “seduce” us. We 
resist “temptations” although sometimes we have quite serious 
economic problems. I know that many publications under the 
cover of freedom of expression prefer various ways of making 
money, including promoting persons or groups with a clearly 
dubious image. We try not to engage in such games so as not to 
damage our reputation.

What is your opinion on the selection of new members for 
the Supervisory Board of public broadcaster Teleradio-Mol-
dova to fill the positions vacated late last year?

The process of selecting and confirming members of the Su-
pervisory Board is still influenced by political pressure. The 
attitude of the current government toward the role of mass 
media in society differs from that of the previous government 
only in the fact that society managed to impose different stan-
dards. There still is a lot to do to achieve the desired situation. 
  
Thank you for the interview and good luck in your work!  

Vasile  GanceV

18

July 2014

Mass Media in Moldova 



Ethics and Professionalism

The Press Council of Moldova managed to 
become an instrument of self-regulation

This spring, the Press Council of Moldova ended its second 
term. During the first four years of its existence, this self-
regulatory body managed to occupy an important place in 
the media landscape by not only becoming a guarantor of 
consumers’ rights in relations with the media but also by 
ensuring media security in cases of abuse by the public.

The most important achievement of the council in its first term 
was disseminating information about its existence and functions 
so that soon after its emergence, consumers found out about 
the possibility to express their complaints about the work of 
mass media and, if the complaints were well founded, to obtain 
council decisions without having to appeal to a court which is 
an expensive and much slower process. 

The fact that situations in which the media were suspected 
of violating consumers’ rights were discussed and voted 
on publicly and that media outlets 
often reacted in a civilized manner 
by offering the right to reply or by 
publishing rebuttals immediately after 
being notified added to the credibility 
of the Press Council and thus 
transformed it into an indispensable 
instrument of democracy and freedom 
of expression.

The Press Council of the Republic 
of Moldova was founded by the 
Association of Independent Press, 
the Independent Journalism Center, 
the Committee for Press Freedom, 
the Union of Journalists of Moldova, 
the Credo Resource Center of Non-
Government Organizations for Human 
Rights and the Viitorul Institute for 

Development and Social Initiatives. The council’s work is based 
on the regulations adopted by the founders, and decisions are 
guided by the new version of the Code of Ethics that was adopted 
and signed by almost 100 media outlets in 2011 due to, among 
other things, the efforts of council members. The powers of the 
Press Council are stipulated in this document; according to item 
7.1 of Chapter 7 on self-regulation, monitoring of compliance 
with the code and of violations is the task of the Press Council.

While in the beginning the council was supposed to examine 
only complaints concerning the print media of Moldova, 
experience showed that it would be logical to also empower it 
to examine complaints concerning professional ethics against 
television stations. The reason for this decision, which was later 
also supported by the founders, was firstly the fact that at that 
time television stations appeared to be much more indifferent 
to the rights of media consumers and had a greater rate of 
violations, and secondly because the Broadcasting Coordinating 
Council (BCC) is a regulatory structure with a different task, 
namely to examine and eventually penalize television stations for 
violations. The Press Council has instead, among other things, 
assumed the task of solving conflicts by appealing to ethics and 
good practices thus avoiding penalties for mass media outlets. 
When, however, violations of ethics were particularly serious, 
the BCC took these situations under examination and in several 
cases imposed sanctions according to the current regulations.
During its first two terms, the Press Council examined nearly 

The Press Council
Chişinău, July 2014

19

July 2014

analytical magazine



Ethics and Professionalism

120 complaints and self-notifications. The majority of them 
concerned the violation of the right to reply, the publication 
of inaccurate information, insufficient protection of victims—
especially children in difficult situations—and plagiarism. In 
fact, the Press Council of Moldova is among the few in Europe 
that examines plagiarism.

The majority of these complaints and self-notifications 
were found to be justified and received decisions from the 
Press Council. A very important aspect under development 
concerns not only conflict settlement but also avoidance to the 
extent possible of the recurrence of such situations. For this 
reason, when the Press Council found violations common to 
several media outlets, it not only published decisions but also 
accompanied them with public recommendations aimed at 
cultivating professional ethics in local mass media outlets.  These 
included recommendations on non-admission of plagiarism, 
the protection of minors and the coverage of suicides.

In addition, educational work is part of the council’s strategy, 
and over the past four years several publications addressed 
to professionals have been produced. They include guides for 
good practices for online media and for media coverage of 
topics related to the presumption of innocence and to non-
discrimination and a guide on style with ethical norms for 
journalists. Other publications include brochures dedicated to 
the practice of self-regulation in new democracies and a study 
on plagiarism. All these materials were disseminated among 
journalists and explained during workshops.

In its first two terms, the Press Council also conducted important 
international work joining the Alliance of Independent Press 
Councils of Europe and becoming a founding member of 
the regional network of self-regulating bodies of Armenia, 

Azerbaijan, Georgia, Moldova, Russia, Tajikistan, and Ukraine. 
Participating in the conferences organized by these bodies 
offered important venues for exchanging experiences and 
adopting and sharing good practices in self-regulation. 
As a member of the regional network, the Press Council of 
Moldova signed the first cross-border complaint against the 
talk show “Pust’ Govoryat” and its host Andrei Malakhov on 
Russian television station Pervy Kanal asking the Russian Press 
Council to analyze and make a decision concerning an ethical 
violation of the rights of an underage participant from Moldova 
in a difficult situation. The Russian council examined the 
complaint and found it to be justified as it met all the standards 
for a violation of professional ethics.

To date, the members through their work have managed to 
transform the Press Council into an institution that is well 
known among both mass media outlets and consumers. The 
trust that people show by addressing the council enables it 
to speak with a certain degree of credibility, and the positive 
changes in mass media behavior are indicative of a successfully 
accomplished mission that should be continued by ensuring 
professional ethics and offering support to those who might feel 
wronged by mass media.

Ludmila anDROnIc
President of the Press Council 

The Press Council
Chişinău, July 2014

20

July 2014

Mass Media in Moldova 



Alina Radu 
the Head of ”Ziarul de Gar-

dă” Weekly Newspaper 
Source of photo: 

www.stiripozitive.eu

Source of photo: ZdG, 24 July 2014

Experiences

Alina Radu: “It has been ten years of living 
with passion in the editorial office”

Naturally the first question to someone running an 
investigative newspaper would be: How have you managed to 
stay afloat for ten years without disappearing from view?

We never thought about how long we would stay afloat. We 
didn’t set it as a goal—to stay afloat for five or ten years, for 
example. When we launched Ziarul de Garda (ZdG), we were 
just tired of the media we were part of. We used to work in 
three or four places, and everywhere we saw politically involved 
owners. We thought of trying to do something ourselves. Back 
then, the unoccupied sector in Moldovan mass media was 
investigative journalism. In addition, there was a great need 
for such journalism in Moldova. So, thus we set off. We were 
definitely very aware that this project might not last because 
we had no money and no protectors, but we decided we’d be 
at peace because we had at least tried to do something we liked 
and what Moldova needed because it did need it.

In what professional situations did you consider giving the 
newspaper up?

Six months after starting, we found ourselves in some kind 
of insolvency, and then we learned a very harsh lesson. We 
thought that in six months we had proved to everyone that 
we were very well-intentioned, that we were doing the type of 
journalism that was very necessary, and that everyone must 
subscribe/contribute, but we understood that in fact no one was 

interested. The lesson we learned was to never again depend on 
a single funder. Let me explain. We had a grant, and in time 
it came to an end. To be able to continue, we had to work on 
credit for a while, but at the same time we submitted proposals 
everywhere for various grants. Since then, we have never again 
been at the mercy of a single funder. Due to this lesson we have 
managed to stay afloat so far.

So, in a way, is it possible to make a weekly newspaper in 
Moldova that exists more because of grants than subscriptions, 
or both?

Investigative journalism is the most expensive type of journalism. 
An investigative reporter produces material over a longer time. 
So in a way, they produce less than a news reporter, but their 
product is deeper. And it doesn’t bring in money. Everyone 
doing this type of journalism, including the Washington Post, 
first makes money from something else and then invests it into 
an investigative department.  When we started in 2004, realities 
in Moldova were different, and the only way to exist was by 
getting grants. Back then there was poverty in the press. Now, 
the range of mass media is very wide, and we have a lot of press 
and many television stations. If we were to start now, I wouldn’t 
think we would have to live only on grants. The Moldovan public 
must be educated to finance their own teams of investigative 

21

July 2014

analytical magazine



Experiences

journalists because you cannot live on grants forever. You can’t 
justify yourself forever before funders because these grants come 
exclusively from foreign funders, and you must always explain 
to these countries why you’re asking for their money and the 
money of their citizens to write about corruption or to make 
little films about what officials own while our country has no 
money to support us. It is pure nonsense and can’t last forever.

Do readers appreciate the efforts of the ZdG team?

Our readers represent the middle class and the poor. Rich people 
don’t need investigations, or at least they have been showing no 
interest in them. And what can you expect from the poor? Yes, 
they support you, write letters and encourage you by saying 
nice things and sending good wishes, but we know that they 
are poor, and the only thing they can afford is a subscription of 
15 lei per month. From that, however, investigative journalism 
can’t exist. Readers are well-intentioned, good-hearted, kind and 
responsive; they call us and suggest topics for investigation; they 
tell us about cases of corruption or human rights violations, but 
we need to pay our reporters.

...so this is the portrait of a ZdG reader?

Yes, our readers are educated, intelligent, active and well-
intentioned; they care about what happens in society and lets us 
know about possible wrongs, but they are poor.

You wrote on a social network that it has been “ten years of 
your own life dedicated to the readers of ZdG.” What does 
it mean? That it has been difficult? That it has been a noble 
gesture?

It means that it has been ten years of living with passion in the 
editorial office. I really put my soul there. I should confess that 
I spent very little time with my family during those ten years. I 
never had a 28-day holiday, as the Labor Code prescribes. I had 
holidays of not more than a week, during which time I worked 
from home or from wherever I was. So, I didn’t have even a 
week of total disconnection in all this time. I’ve worked non-
stop for ten years.

Do you think ZdG is a successful project?

I think it is a journalistic success because from its very first year 
ZdG won awards, the highest journalistic awards in Moldova 
in the categories of investigative journalism, reporting, 
photography and TV investigations. It all means success. ZdG 
has also become over these years a school of investigative 
journalism. We have had young people spending time here who 
then left for other outlets and are still very good investigative 
journalists. I won’t hesitate to say that the best ones in the field 

passed through us. Still, we have a big failure. ZdG has never 
been an economic success. We haven’t managed or there has 
been no need to become a financial and economic success.

What does a reporter who wants to work with ZdG need to 
know about the rules at ZdG?

Reporters at ZdG lead a very simple life. They begin their 
mornings in the office where they do the most difficult work: 
constantly voicing suspicions; receiving signals that something 
is wrong somewhere or spending time and communicating 
with the most complicated people who are either criminals, 
or corrupt, or obscure, or liars or thieves. Conversations with 
these people are mandatory because when you accuse someone 
of something in an article, you must obtain the opinion of the 
accused. These conversations are difficult; they consume energy 
leaving you drained because you see the most difficult people 
who then come back with threats, complaints, lawsuits, but I 
don’t want to scare potential reporters away from this path. 
Those who come to ZdG definitely have what it takes to learn. 
They definitely have the opportunity to learn how to do very 
good investigative journalism, and I think it is the best school 
for those who want to do this type of journalism. We are now 
also doing investigations in print, online, on television and radio. 
It is an all inclusive school, but you need to have principles of 
maximum correctness, even in your personal life.

From this ten-year adventure, what other lessons have you 
learned in addition to the fact that it is not good to depend 
on a single grant?

I learned that independence is costly, that it is a thing for life 
and that Moldova needs this type of journalism. I also learned 
that the people who are at the head of society sometimes don’t 
wish for such a media group to exist. There have been lots of 
lessons, but these are the most obvious.
 
How has journalism in our country changed over time?

It has changed enormously, incredibly, but maybe not in the 
direction I would have liked. I began doing journalism in 
1989. Back then journalists had nowhere to learn. There was 
a single university department of journalism where one of 
the main subjects was the history of the Communist Party. 
When the Soviet Union collapsed and we had to do another 
kind of journalism we had a single television station and a 
single newscast, but we had to offer something else. We had 
no open doors abroad; we didn’t know where to learn that 
something else. Then, I met a team at “Mesager” [newscast 
on national television – translator’s note], who learned on 
the go, working and running. Now, journalists have so many 
open doors, so many open schools and so many open ways to 

22

July 2014

Mass Media in Moldova 



Experiences

learn to do proper journalism according to the principles of 
professional ethics, but I saw no so much selling of principles 
and values in 1989, 1990 or 1992 as I see now. I am somewhat 
discomforted by the fact that reporters with more open 
professional doors and more freedom give it all up.

What would you tell those who want to launch a newspaper 
in Moldova on their own? What should they consider in 
the first place?

When we started, we kept public interest in mind. People 
needed to know about the situation with corruption, human 
rights violations, torture or the theft of public money. We 
really thought about people. Now, if someone were to launch 
a newspaper, they would need an honest and professionally 
ethical product because now Moldovan media have gone 
off the track. If someone concentrated strictly on the public 
interest, I am sure they would be successful professionally and, 
again, maybe less successful economically and financially.

What is, in your opinion, the impact of your work on 
Moldovan society?

A lot has changed, I think. We were among the first to bring the 
property of officials into the open. We got it in the neck for that 
from many places. We were the first summoned to court, but 
we kept insisting and continued doing investigations. Now, for 
example, no media outlet shies away from publishing photos or 
information about the property of officials, so we sort of opened 
the way for fellow journalists.

We had the most lawsuits and cases in court during these ten 
years, but we never lost one because if you write correctly and 
you happen to be tried in court, you win the case. Folks, if you 
want to do journalism, do it! If you want to tell the truth, tell 
it! There will be people saying thank you, we learned courage 
from you.

Maia METAXA

At the round table „Mass-
media’s role in covering women’s 
involvement in public life” , Chişinău
February 24, 2014
Source of photo: API

23

July 2014

analytical magazine



Microphone Man Has Transformed the 
Interview into an Art!

Book Review

Cal Fussman from Esquire Magazine and gravitates around the 
essential question of “What am I doing here?” It is a book that 
will definitely change the way memoirs are written. It is a book 
in which the author is face to face with those he “gossips” about 
(family, wives, children, friends, employers, etc.) while allowing 
them the right to reply. That particular fact requires the author 
to be honest and not to cheat as his subjects will expose him.

My Remarkable Journey is a lesson in journalism and in life in 
which the author and the people in his life tell stories, with the 
only difference from classical stories being that these stories 
are true. Larry King is a true storyteller who not only puts his 
life and memories on paper but also makes the readers (re)
invent their lives. The entire book (like the author’s entire life) 
is nothing but a bundle of memories that according to King, “…
are all we have. Lose them, and we have nothing. But memories 
touched by humor, those are the best of all.”

Larry King is perhaps one of the symbols of television without 
which the history of American journalism couldn’t be written. 
His show “Larry King Live” on CNN has been included in the 
Guinness Book of World Records as the longest running show 
in the history of journalism. King is the journalist whose name 
could be synonymous with interview. He is the journalist who 
“interrogated” over 40,000 people, from ordinary citizens 
to dictators and presidents, from professional sports figures 
to showbiz stars. He is the journalist who interviewed every 
American president beginning with Richard Nixon and did not 
hesitate to expose some of their secrets such as Bill Clinton’s 
habit of being late to nearly all meetings or that Ronald Reagan 
did not make decisions without consulting his wife Nancy, or 
that George Bush Jr. was never interested in topics he had no 
clue about.

2. About Life (family, life, friends, work...)

Larry Zeiger was born in Brooklyn in late 1933 at a time when 
the United States was beginning to show signs of recovery from 
the Great Depression. Born into a family of Jewish immigrants 
to a father from Kolomea (now Ukraine) and a mother from 
Belarus, in his youth he developed two passions: reading and 
baseball. He lost his first passion when his father died of a heart 
attack. It was, however, immediately replaced with a new one—
radio—which he describes as his “first love.” It was the radio 
that transformed teenager Zeiger into a “radiomaniac” and 
made him dream, because the radio first of all meant content 

Imagine ... a small studio, a desk with two microphones on it, 
behind the desk a map with continents, at the desk a thin man 
with a baritone voice, glasses, and most importantly pants with 
suspenders. You didn’t get it? Keep reading then...

1. Person – Personality ... or “What am I doing here?” 
(Introduction)

Some books make you laugh, other books make you cry, and 
there are also books that you read without feeling the need to 
constantly check page numbers to see how many are left till the 
end. My Remarkable Journey, the autobiography of Larry King, 
is one in the last category. It is written in tandem with journalist 

24

July 2014

Mass Media in Moldova 



Book Review

explored through imagination, while television which appeared 
a little later, attempts to give form to content through images.

Meanwhile, Larry Zeiger became Larry King because sometimes 
a name, he believed, could make the person, not the other way 
around. In 1957 he moved closer to his mother and brother in 
Miami, Florida where he started his career as a radio journalist. 
Three years later he got a job at a local television station in 
Miami (without, however, giving up the radio shows that had 
established him). In the 1960s and 1970s he became one of 
the best known radio personalities, and in the early 1980s he 
met Ted Turner, executive director of CNN. In 1985, the first 
“Larry King Live” show aired on CNN and would continue to be 
broadcast until early 2010. At the end of 2010 after a short break, 
he resumed broadcasting but on different media platforms: 
Hulu (online) and RT Today (TV). 
Larry King has always been original and current.  On one 
hand, he has always remained the same but on the other has 
reinvented himself because he says all persons are influenced 
by their origins, the times they live in and the difficulties 
they have to deal with. Strong individuals recognize and take 
responsibility for their actions. It is what Larry King did with his 
eight marriages, the tax fraud he was accused of, and the child 
he knew nothing about for 33 years. Honesty (which is also one 
of the essential values of a journalist) is the word that defines 
this “literary confession.”

3. Journalism and “…being in the right place at the right 
time…”

Larry King is a steadfast determinist especially where journalism 
is concerned, but beware: His is a determinism that doesn’t 
work if it lacks certain qualities such as the spirit of observation 
or correctness. According to him, the spirit of observation is 
perhaps the most important quality of a journalist, and self-
confidence and the sense of the right time are qualities in the 
absence of which you’d better try doing something else.

Throughout the book the author doesn’t seem to be saying 
anything new about the way to practice journalism correctly, 
but the things he says feel so novel due to how they are said, i.e., 
honestly and brightly. The secret of the journalistic profession 
is, according to King, the fact that this profession has no 
secrets.

Regarding the correctness of a journalist, it should be especially 
evident in the honest presentation of information. A lying and 
manipulative journalist does nothing but hide the truth (an 
essential value of journalism) that sooner or later will come to 
light. The most important piece of advice from Larry King to 
journalists can be summed up in just a few words: “Don’t lie 
and be yourselves!”

Also, journalists should be impartial; their opinions have no 
place in the content published; conclusions should be made by 
the public, not by journalists. For this reason, journalism is, for 
King  a risk taken, and those who realize that they won’t be able 
to handle it ought to find some other “job to die of hunger” as 
Gabriel Garcia Marquez put it. The mission of a journalist is 
to look at things sideways … from above, from different points 
of view. Journalists should, according to King, learn to ask 
themselves the right questions throughout their entire careers 
and will be guaranteed success if they can make people forget 
that they are in front of a microphone or camera.
Question: Do you know the main difference between radio and 
television?
Answer: “There is no difference.”

4. Starting with the Interview, or the Art of Listening to 
Others

“In the beginning was the question…” would perhaps be the 
beginning of the Bible if it had been written by Larry King since 
the question is much more important than the answer because 
it makes you think. His Bible would end with the sentence, “Not 
even the interview is the same,” because the profession has also 
been infested (like the entire field of mass media) with “fast 
food journalism” (after Michael Arrington). If in past times 
interviews used to last for about two hours on the average, 
today you have to manage them within 15–20 minutes or you 
risk losing your public.

The most important thing for a journalist during an interview 
is to know how to listen and to forget about “I.” During an 
interview, the guest is the one who matters, not the journalist. 
This is where most journalists make mistakes, asking their 
guests questions solely for the purpose of catching them saying 
something wrong instead of trying to gather information. 
Wendy Walker, the producer of “Larry King Live,” once said 
that Larry’s honesty, sincerity and curiosity in asking simple 
questions guaranteed him the success of phenomenal answers: 
You can get information from your subjects just by asking them 
simple questions like “who,” “what” or “why.”

According to King, the perfect subjects for interviews are the 
ones who first can clearly explain what their occupations are; 
second are passionate about their work; third, show humor in 
their attitudes toward work and fourth are reasonably ready for 
verbal confrontations. On the other hand, the perfect interview 
is the one you haven’t done yet or, in the case of Larry King, the 
one you missed. As a matter of fact, one of his great regrets was 
the fact that he didn’t have the opportunity to interview Osama 
bin Laden to find answers to questions about the terrorist attack 
of September 11, 2001.

25

July 2014

analytical magazine



Book Review

With politicians, the most important questions are hypothetical—
real traps—because they make them think, analyze and answer 
immediately without using templates prepared in advance. If 
they consistently try to rely on “no comment,” remember that 
every question cannot be answered with that cliché without 
implying guilt.

Warning! Larry King says that if your subjects (again, especially 
politicians) say something like “I’m glad you asked that” or “It 
is a very good question, and it is very good you asked it now,” in 
fact they are not in the least happy with it but are only trying to 
win some time by thinking what to answer.

5. Advice for Fellow Journalists

Lesson no. 1 -  money. Lesson no. 1: money. Despite an increasing 
number of people saying that mass media must become a 
business, journalism should never be seen as such. Information 
cannot be bought; it should be offered for free because as Francis 
Bacon put it, “It is power.” A journalist has to first offer that 
added value to a media outlet before asking for more money in 
exchange. Larry King is skeptical about so called “journalistic 
streetwalking” for the simple fact that he sees no reason to 
change your job only for money because when you feel unhappy 
with your new job, you will become irritated with the people 
who convinced you to get it.

Lesson no. 2 – ordinary people!  Journalism implies writing about 
ordinary people who are the most important in our profession 
because, King says, he has the same interest in a president as he 
does in a locksmith.

Lesson no. 3 – attention to detail and to things that seem 
insignificant at first glance. Example: When you have several 
guests on your show, avoid sitting between them because you 
risk being seen as an enemy by both sides. Also, we should offer 

our opinions only after seeing the full picture, not just the pieces 
of a puzzle.

Lesson no. 4 – yellow press. Avoid attaching too much 
importance to it. If you do, you do nothing but sink to the 
same level.

Lesson no. 5 – the essence of journalism.  Be yourself !  Period.

6. “What are we doing here?” or the Future of Journalism

It seems that Larry King is not about to put his suspenders 
aside. He continues with his show, coordinates the work of the 
Larry King Cardiac Foundation, organizes public lectures, and 
at 81 years of age attends baseball games with his two children, 
15 and 14 years old.

I found My Remarkable Journey to be one of the funniest 
and most sincere autobiographies ever written. In addition to 
everything said above, it is a book about friendship and about 
how you can win your family over when you are about to 
lose it. King is sincere and spontaneous in his autobiography, 
just as he is on his shows. He is natural; he is himself. It is a 
story of success in journalism, and all successful people have 
something that sets them apart from others—the ability to 
clearly determine their goals because if you learn how to do 
something, you must do it as well as you can and not back 
down. Journalism must produce qualitative change is what 
King seems to be saying, or it would be meaningless. Journalists 
must ask themselves questions and look for answers in order 
to keep doing their mission of informing the public.

It is said that Larry King has interviewed 40,000 people. 
False! It’s 40,001 because reading his book is like being in an 
interview, only this time I was the one asking questions and 
Larry King was answering them.

Victor GOTIŞAN

26

July 2014

Mass Media in Moldova 



Press freedom in Moldova: progress and deficiencies

In the past year, trends in Moldovan mass media have not 
shown signs that press freedom is being undermined. This is 
one of the main conclusions that can be drawn after analyzing 
the Media Freedom Index of the Eastern Partnership countries 
from March through June 2013 and from January through 
March 2014. Although there are signs that press freedom is 
strengthening, the Moldovan panel of experts drew attention 
to some unsolved problems that could affect it, namely 
journalists’ access to the Parliament chamber, lack of ownership 
transparency and monopolies in mass media ownership.

Launched by the Independent Journalism Center (IJC) as part of 
the Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, the Media 
Freedom Index aims to measure the degree of press freedom in 
Moldova. The index is produced based on the assessments of a 
panel of ten independent media experts and indicates deficiencies 
that mass media outlets face in the following sectors: politics, 
practice, broadcasting, Internet and new media.

Politics

In both the March–June 2013 and January–March 2014 indexes, 
politics in Moldova was consistently rated 6 on a scale of 1 to 7. 
In the first period, the rating was due to amendments to the law 
on freedom of expression and to the law on the denationalization 
of state-owned media outlets which were among the priorities of 
the Government Action Plan for 2011–2014. The panel explained 
that the rating was due to the human rights guarantees offered 
by the laws—particularly the law on freedom of expression—that 
are comparable with those in developed countries. In the second 
period, in the context of Moldova coming closer to the European 
Union (EU), the rating was due to a more careful attitude 
of authorities toward democratic values such as freedom of 
expression and freedom of information, especially in the context 
of the conflict in Ukraine that began in the autumn of 2013.

At the conference on the Eastern Partnership Media Freedom 
Landscape–2013 [1]  on 9 April 2014, Petru Macovei, Director of 
the Association of Independent Press of Moldova, said that, “In 
Moldova there are no legislative and constitutional rules limiting 
freedom of expression and press freedom. Moreover, in March 
2013, laws were adopted to amend the Criminal Code making 
the creation of obstacles to the work of mass media a criminal 
offence.” 
Nevertheless, in 2014 the media space in Moldova was affected 

[1] http://mediafreedomwatch.org/wp-content/uploads/2014/04/EaP-Media-
Freedom-Watch-Publication_EN.pdf

by direct and indirect threats from some political leaders against 
journalists, the suspension of online broadcasting of government 
meetings and the problem of journalists’ access to the Parliament 
chamber which has not yet been resolved. Together they gave 
Moldova a total of 175 points in Politics, 4 points fewer than in 
2013.

Practice

The high frequency of lawsuits against journalists investigating 
cases of corruption, discrimination by courts against the press 
and the level of compensation imposed in cases of damaging 
dignity and professional reputation were reasons that this 
section of the index for March–June 2013 was rated 5. Nine 
months later it was rated 6 due to a consistent reduction in the 
number of final court decisions in cases of defamation and in 
the amount of the fines levied on media outlets and journalists.

In the above-mentioned periods, there were no cases of 
arrests, kidnappings or severe pressure on journalists; this 
indicator received maximum points. The panel did, however, 
express doubts that these improvements might continue if the 
government changes.

According to the analysis from January through March 2014, 
two other aspects affecting the development of mass media 
in Moldova are self-censorship and the problem of media 
ownership transparency. The latter, according to the panel, 

Studies

27

July 2014

analytical magazine



Studies

is one of the main deficiencies of Moldovan mass media. 
The problem is especially characteristic of broadcast media 
and of legislation that still uses the term “founder” instead of 
“owner” which allows fictitious founders and offshore company 
ownership. Considering the complexity of the problem resulting 
from this legal error and the situation in the local media market, 
the panel assigned this indicator the lowest marks in the entire 
index. The same problem is true of self-censorship which the 
panel considered to be common practice in the Moldovan press. 
It is manifested in the manipulative approach to some topics 
and in the fact that journalists from the media outlets owned by 
politicians or affiliated with them often avoid covering sensitive 
topics, cases of corruption or conflicts of interest.

The authors of the study “Is the European Integration of Moldova 
Irreversible?” launched on 17 June 2014 by the Association for 
Foreign Policy believe that both existing and new media outlets 
are often concentrated around political parties or “media 
moguls,” i.e. business people with non-transparent political 
and economic interests who intend to increase their influence 
and credibility in society by means of the media that they are 
financing. These media often ignore the principle of pluralism 
of opinions and act as “political bats” against opponents, 
presenting in a positive light only the activities of their owners. 
In most cases, the real owners of media trusts are unknown, and 
the law does not force them to come out into the open.

Broadcasting

The panel also found visible improvement in broadcasting. 
From a ranking of 5 in 2013, broadcasting ranked 6 in 2014. 
The elements that had a positive influence were the lack of open 
political pressure on private television stations and the election 
of Ecaterina Stratan as Director of the News Department at 
public TV channel Moldova 1 which ended the uncertainties 
related to the work of this department.

The Barometer of Public Opinion showed that in April 2013 
Moldova 1 was the second most preferred by respondents looking 
for information at 21%, but in April 2014 the public station 
advanced to first place at 30% followed by Prime TV (21%) and 
Jurnal TV (18%). However, the Supervisory Board (SB) of the 
public company Teleradio-Moldova has been non-functional 
since December 2013: the 6 new members have not yet been 
appointed although in April 2014 the parliamentary committee 

for mass media discussed the 12 candidates for SB membership. 
This delay lost points for the Broadcasting category; it might 
have political causes. In an interview for the Media Azi portal 
on 15 April this year, media expert Ion Bunduchi mentioned 
that, “The law stipulates neither the time limits nor the manner 
in which SB members should be appointed. There are only some 
general provisions that are better suited for politicians from 
older democracies—people who can act in good faith, thinking 
about the cause or the public, and not about their parties.”

Internet and new media

With a score of 115 points and a rating of 6 out of 7 in June 
2013, from January through March 2014 this category received 
139 points and a ranking of 7. This improvement of 24 points is 
explained by the growing number of websites and information 
portals and the lack of harassment, arrests or attacks on online 
journalists and bloggers.

Regarding blocked websites or suspended access to Internet 
resources, the only relevant case from January through March 
concerned the website of the Ziarul de Garda (ZdG) weekly 
newspaper which covers cases of corruption, conflicts of interest 
and abuse of power. In early March 2014, ZdG announced 
that its website had been inaccessible twice in two weeks for 
several hours at a time. In this context, ZdG director Alina 
Radu suspected distributed denial of service attacks, possibly 
ordered by a public person who had been the subject of two of 
the newspaper’s investigations.

Overall, the panel found this media sector to be free with no 
state or market monopoly of Internet services which allows the 
free development of online media and the work of bloggers. 
The panel’s opinions were also confirmed by the opinion survey 
publicized in late June 2014 by the Center for Sociological 
Research of Moldova according to which 56% of respondents 
use the Internet for information often and very often (the 
sample size was 1,100 persons).

The Media Freedom Index of the Eastern Partnership Countries 
(Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova and Ukraine) 
is produced as part of the Eastern Partnership Media Freedom 
Watch Project implemented by the IJC in partnership with 
Internews-Ukraine between March 2013 and February 2015 
with the financial support of the EU.

cristina BOBÎRcĂ

28

July 2014

Mass Media in Moldova 



Studies

Media monitoring report: “Media outlets in 
Moldova are attempting to make the public 
think and act in a manner compatible with 

that of their owners”

The phenomenon of manipulation through mass media 
in our country has become increasingly dangerous, and in 
the end it is the public (i.e. reader, listener and viewer) that 
suffers. These findings have been mentioned by experts 
in the report “Monitoring Media Outlets regarding the 
Presentation of Topics of Major Public Interest in order 
to Identify Possible Trends in Information Manipulation” 
produced by the Association of Independent Press (AIP).

The dictionary of sociology defines manipulation as, “an 
action intended to make a social actor (person, group, 
collectivity) think and act in a manner compatible with 
the interests of the initiator instead of their own interests 
by using persuasive techniques that intentionally distort 
the truth giving the impression of freedom of thought and 
decision.” (C. Zamfir and L. Vlasceanu, 1998).

According to the report on the monitoring of several media 
outlets to identify trends in the manipulation of public 
opinion conducted by the AIP between 1 February and 30 
November 2014, media outlets in our country are also trying 
to make the public think and act in a manner compatible 
with that of their owners. 

The results of the monitoring published in quarterly reports 
represent a deep analysis of the manner in which the main 
media outlets in the country cover the same topics of public 
interest, topics concerning certain political or economic 
actors. The first report produced by the AIP and presented 
on 16 June this year described some trends in information 
manipulation used by Moldovan mass media. Monitoring 
the coverage of events of major public interest by 12 media 
outlets over three months (February–April 2014), the 
experts found several cases in which media outlets chose 
topics depending on the interests/agenda of their owners 
and not on the interest of the public.  Thus, some editorial 
offices either avoided covering certain topics or presented 
general, brief information without presenting a complex 
picture or providing consumers with sufficient information 
to understand what was happening in certain cases.

According to the report, relevant articles were subjected to 
a comparative analysis, using as a reference press releases 
and statements for the media made at conferences/briefings 
in  Parliament or by government and other institutions, 
public or private. “Qualitative content analysis was the main 
method used. Considering that manipulation through mass 
media often occurs by selecting events to be covered and 
sources to be used, by allowing tendentiousness in texts and 
headlines, and by selecting videos, photos and captions for 
them, we measured the frequency with which those topics 
were approached and the perspective from which it was done, 
analyzed the sources used, the tone with which subjects were 
covered in the news and the images and language used,” the 
report states.

The authors of the report mentioned that monitoring was 
aimed at encouraging the press to abstain from manipulation 
and to help consumers of media products see the difference 
between manipulation and correct and neutral coverage of 
events.
Therefore, given the importance of ensuring the 
constitutional right of citizens to information as well as the 
legal and ethical obligation of media outlets to correctly and 
objectively inform the public about topics of public interest, 
mass media should do the following:

Take into consideration first of all the importance and •	
degree of public interest and not the preferences and 
agenda of the owners of media outlets;

Not exaggerate the facts with the intention to demonize •	
or canonize certain persons;

Cover issues correctly, impartially and neutrally •	
especially when they are controversial;

Present objectively all sides in controversies abiding •	
by the principle of informing from several sources, 
including alternative sources;

29

July 2014

analytical magazine



Studies

Take into consideration the political beliefs of different •	
categories of the population, ensuring balance and 
social and political pluralism as well as freedom of 
expression;
Cover events truthfully and neutrally without distorting •	
reality by using montage and comments. 

By following these principles, mass media will educate the 
public because information will be presented in good faith. 
Thus, the effects of information manipulation will be reduced, 
and media consumers will become more knowledgeable.

Lilia ZaHaRIa

30

July 2014

Mass Media in Moldova 



Annexes

Memorandum on Press Freedom
 in Moldova between
 3 May 2013 and 3 May 2014

According to international media freedom rankings, 
between 3 May 2013 and 3 May 2014 press freedom Moldova 
maintained the same level as in previous years. This lack 
of significant progress is almost entirely explained by the 
status quo in domestic politics and in relevant legislation. 
 
The Leancă Government included the same objectives in 
its program as previous democratic governments had such 
as modernizing the national public broadcaster Teleradio-
Moldova; ensuring press freedom, media pluralism and 
adequate conditions for media outlets; encouraging 
investments in the domestic media market and guaranteeing 
access to information of public interest. However, in the past 
year no concrete measures were taken to put these objectives 
into practice. On the contrary, some initiatives were launched 
that are threatening the development of the media and freedom 
of expression such as the intention to reintroduce criminal 
responsibility for defamation or the intention to introduce 
nontransparent regulation of the Internet.
  
Working conditions. The situation of the press between 3 
May 2013 and 3 May 2014 has been affected by frequent cases 
of verbal attacks against journalists by politicians. There were 
also threats and physical aggression against journalists by 
individuals and restrictions of journalists’ access to events of 
public interest.  

The most eloquent example is the limitation of journalists’ access 
to the plenary sessions of Parliament. Media representatives 
have been required to stay in a separate room in the renovated 
Parliament building without access to the meeting room while 
video footage from meetings is shown on the various screens 
installed in this room. Camera operators are thus unable to film 
plenary sessions themselves, and they have no control over the 
views/filming angles of the videos shown on the screens. These 
technical conditions impede the work of journalists. Both the 
parliamentary leadership and the leaders of parliamentary 
majority groups have promised on several occasions to restore 
the access of the press to the meeting room; however, their 
promises have not yet materialized into concrete actions.
  
On 18 June 2013, a group of MPs registered a draft law 
amending Article 25 of the Law on Government, proposing 
to terminate online broadcasts of government meetings. The 

draft was adopted on the first reading on 18 October 2013. In 
the opinion of a number of journalists and media outlets, the 
cessation of online broadcasting will affect the transparency 
of decision making.  
  
In early 2014, a number of cable operators removed certain 
TV channels from their basic packages or transferred them 
to other packages. The channels excluded claimed violations 
of bilateral contracts signed with service providers, the 
political nature of these decisions, unfair competition and 
the limitation of freedom of expression in the broadcasting 
market. Subsequently, with the involvement of civil society 
the decisions have been repealed. This situation once again 
revealed the deficiencies of the Broadcasting Code, and if 
they are not removed such situations might be repeated.
  
The legal framework. Between 3 May 2013 and 3 May 2014, 
no laws or amendments were adopted to correct legislative 
deficiencies, especially to prevent the monopolization of 
the media and advertising markets or to ensure transition 
to digital terrestrial television and the media coverage of 
elections. Several proposals to amend the Broadcasting Code 
were registered including a proposal to create an efficient 
mechanism to implement the law on media ownership 
transparency and public access to information. The proposed 
new broadcasting code produced by civil society and sent 
to Parliament back in 2011 was registered as a legislative 
initiative. Considering the delays in adopting these drafts, 
media organizations are skeptical about their adoption by 
the current Parliament given the contradiction between the 
declared openness of MPs and their actual efforts.
  
Public broadcaster. The reporting period was marked by 
some positive changes at Teleradio-Moldova including in 
programming and on the webpage; however, the company 
is undergoing a confusing process of reform with measures 
launched in 2011 at a standstill. The new salary system has 
not yet been implemented while digitalization is receiving 
no funding although it is to be completed by 2015. In late 
2013, the Supervisory Board of Teleradio-Moldova lost six 
of its members thus rendering it unable to make decisions. 
In December, following a public contest, the Broadcasting 
Coordinating Council selected and presented 12 candidates to 
Parliament, but the new members have not yet been selected.

31

July 2014

analytical magazine



Annexes

Concentration/monopolization of the media. Moldova 
still has no media outlets that are sufficiently independent 
politically and economically to offer fair, objective and balanced 
information to the public. This situation is due to the fact that 
a large number of media outlets are owned or controlled by 
politicians, and they can not remain viable in the media market 
without the “protection” and financial support of their owners/
benefactors. Information about media owners and ownership is 
not available and, as a result, the journalists who want to cover 
topics concerning media ownership have to rely on suppositions 
and connections that can be inferred from editorial policies.
  
In the past year, media experts requested the adoption of 
legislative measures that would limit media concentration 
and exclude unfair competition but to no avail. The continued 
monopolization of media outlets will lead to their transformation 
into tools for the economic and political interests of owners and 
to political and economic blackmail to the detriment of fair 
reporting. As a consequence, the main role of the media as a 
“watchdog” to inform society and to monitor the government 
will be distorted.
  
Recommendations: 
  
To ensure the true freedom of the press in accordance with 
the principles of an open democratic society and in line with 
international standards, Moldovan authorities should:
 

Implement the objectives of the government program; ο
 

Identify and penalize persons guilty of aggression against  ο
journalists, intimidation and harassment of the press, 
violations of the right of expression and restricting access 
to information of public interest;

 
Improve media legislation by adopting or amending laws  ο
to ensure an adequate environment for the development 
of independent and plural media. The first steps in this 
direction should include the following:

Repealing the Press Law and transferring its functional •	
provisions not covered by other laws into other 
legislative acts;

 
Adopting without delay the draft law amending the •	
Broadcasting Code in order to guarantee media 
ownership transparency and subsequently adopting 
the draft of the new broadcasting code;

 
Adopting the draft law to amend the Law on Public •	
Procurement by prescribing obligations to ensure the 
transparency of public procurement in media;

 
Ensuring the transparency of granting and withdrawing •	
broadcasting frequencies and of establishing the 
mandatory list of programs to be rebroadcast by cable 
networks while setting clear criteria and conditions 
for all broadcasters, giving priority to broadcasters 
producing domestic programs.

 
Ensure finalization of reforms at the national public  ο
broadcaster Teleradio-Moldova;

 
Take measures to prevent or counteract mass media  ο
concentration/monopolization that poses a threat to the 
pluralism of national, regional and local media;

 
Ensure full depoliticizing of the Broadcasting Coordinating  ο
Council and empower it with sufficient competence to 
fulfill its mission;

 
Create and ensure the realization of national programs  ο
and policies to support the development of independent 
media and the production of programs in the Romanian 
language.

  
Independent Journalism Center 

Association of Independent Press 
Acces-Info Center 

Press Freedom Committee 
Electronic Press Association – APEL 
Young Journalist Center of Moldova 

Association of Independent TV Journalists 
Journalistic Investigations Center 

32

July 2014

Mass Media in Moldova 


	Coperta-july-2014_eng
	MM-july-2014_eng_final.pdf

