
in Moldova

June 2019



SUMMARY
FREEDOM OF PRESS

Media AZI
1 Retrospective on Press Freedom Days in Moldova

MEDIA CONCENTRATION
Aneta GONTA

3 The political interests of owners impose the rules of the game in the media sector

MEDIA IN THE ELECTIONS
Lucia BACALU-JARDAN

6 The Elections Are Over: Conclusions and Lessons to Learn

ETHICS AND PROFESSIONALISM
Vitalie CALUGAREANU

8 Journalists as Face-Saving Instruments for Compromised Politicians

EXPERIENCES
Anastasia NANI

10 Victor Mosneag, Deputy Editor-in-Chief of Ziarul de Garda: “Court Cases Were Initiated Following 
Some Articles that I Wrote, but there Were Cases when these Articles Were Used for Score-Settling”

PRINT MEDIA
Alina RADU  

13 Peasants, Newspapers and Crowdfunding

ONLINE MEDIA
Vlada CIOBANU

15 How Can We Make Online Space Normal?

MEDIA AND SOCIETY
Stela ROMAN

17 Building Connections: Influencers as Agents of Change

BOOK REVIEW
Victor GOTISAN

19 A History of Russian Media, Written by a Journalist

ANNEXES
22 Memorandum on the Freedom of the Press in the Republic of Moldova
27 The Human Rights Information Centre Report: Minorities in Elections. Promoting the Inclusion of 

Minorities in Elections



1

June 2019

analytical magazine

1

Freedom of Press

The celebration of Press Freedom Days conducted by 
the Independent Journalism Center of Moldova and its 
partner organizations this year included a number of 
media events that took place both on 3 May, World Press 
Freedom Day, and throughout the month. 

The launch of the Memorandum on the Freedom of the 
Press
This year, the event started with the launch of the 
conventional Memorandum on the Freedom of the Press. 
The document analyzed the situation of the media from 
3 May 2018 to 3 May 2019 and drew attention to the 
fact that the quality of Moldovan media had continued 
to degrade reaching alarming levels and that last years’ 
issues had become even more serious. The guild has been 
further divided with even more visible political control 
over certain media outlets, de facto concentrations of 
media ownership and a lack of pluralism. These issues 
combined with difficult access to information of public 
interest, the lack of independence of journalists and the 
poor quality of media content along with an increase in 
cases of verbal assault, intimidation and harassment of the 
media led to a drop in Moldova’s rating in international 
rankings. The most significant changes were in journalists’ 
security which deteriorated dramatically in the past two 
years and in the economic environment which declined 
from a serious situation in 2017 to an extremely serious 
one in 2018.

Flash mob and the Installation of the “Press Enemies” 
Panel in Front of Parliament
Journalists organized a flash mob in front of Parliament 
and as in previous years and installed the “Press Enemies” 
panel. The panel shows the pictures of several government 
officials who during this period either physically or verbally 
abused media representatives, were intolerant of the press 
or restricted access to information. The journalists’ flash 
mob had the following slogan: “The role of the press = 
to report on governance issues.   The role of government 
officials = to solve problems, not... journalists!” In previous 
years parliamentary leaders had met with the journalists. 
This time, however, as Parliament had not yet elected 
its governing bodies, only a few members of the ACUM 
Electoral Bloc wanted to converse with the media.

Retrospective on Press Freedom Days in 
Moldova

http://media-azi.md/en/memorandum-freedom-press-republic-moldova-3-may-2018%E2%80%933-may-2019


2

June 2019

Mass-media in Moldova 

Freedom of Press

Second Annual Media Policy Forum: Media, Elections 
and Participatory Democracy: How Free?
The second annual Media Policy Forum entitled “Media, 
Elections and Participatory Democracy: How Free?” 
was held on May 14 in Chisinau. It discussed such 
topics as the fight against misinformation in the media 
and on social networks and the role of the media in 
providing quality information, especially during election 
campaigns. The event was attended by journalists, 
media experts, political analysts and representatives of 
civil society. The speakers represented a broad range 
of stakeholders including media, state institutions 
and civil society and came from Moldova, Armenia, 
Georgia, Russia, Latvia, Ukraine and other countries. 
During the first plenary session moderated by Corina 
Cepoi, Internews Chief of Party in Moldova, a number 
of foreign diplomats including Dereck J. Hogan, the 
Ambassador of the United States; Urszulla Pallasz, Chargé 
d’Affaires of Delegation of the European Union; Lucy Joyce, 
the Ambassador of the United Kingdom and Christopher 
Duggan, Representative of the Embassy of Canada in 
Romania, Bulgaria and Moldova urged journalists to 
promote media pluralism and freedom of expression in 
the Republic of Moldova.

This second edition of the Media Policy Forum in 
Moldova was organized by Freedom House with the 
support of USAID, UK Aid, Internews, The Black Sea 
Trust for Regional Development, the Balkan Investigative 
Reporting Network, Friedrich Naumann Stiftung für die 
Freiheit and the Embassy of Canada. It was part of the 

broader program Media-M funded by USAID and UK 
Aid and implemented by Internews in partnership with 
Freedom House and local organizations.

New Journalistic Code of Ethics Published
The Press Council published the final version of the 
updated Moldovan Journalist’s Code of Ethics which 
includes a number of new rules on ethical media behavior 
in various situations. Viorica Zaharia, Chair of the Press 
Council, urged media representatives to get acquainted 
with the document and to comply with it. The document 
makes a number of new recommendations, such as that 
journalists should always take the public interest into 
account. Online outlets are encouraged to indicate their 
physical addresses, contact details, ultimate owners/
beneficiaries, editorial policies and sources of funding in 
order to ensure transparency. To avoid conflicts of interest, 
the new code stipulates that journalists’ professional 
work is incompatible with work for state institutions and 
political organizations.

Proposals to supplement the Code of Ethics were developed 
by a group of national experts and an international expert 
from Freedom House in consultation with Moldovan 
media professionals, representatives of civic associations 
and other persons and interested organizations. It was 
supported as part of the broader program Media-M funded 
by USAID and UK Aid and implemented by Internews in 
partnership with Freedom House and local organizations.

Media AZI

https://media-azi.us12.list-manage.com/track/click?u=2fbb6e402472903faeb1aa6c4&id=162a1b4a07&e=1bde1d4dae
https://media-azi.us12.list-manage.com/track/click?u=2fbb6e402472903faeb1aa6c4&id=162a1b4a07&e=1bde1d4dae
https://media-azi.us12.list-manage.com/track/click?u=2fbb6e402472903faeb1aa6c4&id=60bdadf178&e=1bde1d4dae


3

June 2019

analytical magazine

Media Concentration

The media environment in the Republic of Moldova 
is dominated by outlets connected to political parties, 
particularly the PDM. More than 80 percent of television 
stations are owned by people affiliated with political 
parties, and some 70 percent of the market is controlled by 
Plahotniuc. Reporters often experience political pressure 
from the government, such as denial of access to information, 
public institutions, and events. This contributes to self-
censorship and the suppression of critical news coverage. 
Some independent journalists have reported suspicions 
of surveillance and claimed that opposition figures are 
reluctant to speak with them on the telephone due to fears of 
wiretaps (Freedom House Country Report for 2019).[1] 

In this assessment of the degree of freedom and 
independence of Moldovan media, Freedom House 
defined the Moldovan version of concentration of media 
ownership at present. More specifically, it referred to the 
essence of concentration and to its complexity by including 
both the ownership and the content of media products, 
the audience (especially in the case of television)[2] and 
the advertising market in the discussion. This finding 
published in a report by an international institution is 
valid (still) three years after amending the legislation 
regarding media ownership and two years after the largest 
holder of broadcasting licenses officially relinquished 
those that exceeded legal norms. Currently in the Republic 
of Moldova, all owners of media outlets now comply with 
the legislation on the number of broadcasting licenses 
and transparency of ownership. Nevertheless, the media 
market is still or is even more concentrated as before in 
the hands of a small number of owners, all politically 
affiliated. The media outlets that are owned by politicians 
produce similar content and reduce the level of internal 
pluralism in a worrisome way while the advertising market 
is monopolized and financially suffocates outlets that are 
not under the influence of the monopoly. 

[1] The Report is available on: https://freedomhouse.org/report/free-
dom-world/2019/moldova 

[2] See ‘On Concentration of the Television’ on: http://media-azi.md/ro/
stiri/d%CA%BCale-concentr%C4%83rii-%C3%AEn-televiziune

Peculiarities of Concentration of Media Ownership in 
2019
According to data on the beneficial owners of TV and 
radio stations available on the site of the Broadcasting 
Council, we can identify four groups of audiovisual media 
service providers with more or less obvious connections 
with the political world. The first group consists of several 
national and regional media service providers managed by 
companies and individuals with various official beneficial 
owners that have the same legal address. Thus, Vladimir 
Plahotniuc is the official beneficial owner of TV and radio 
stations Prime TV, Publika TV, Publika FM and Muz FM 
all of which have national coverage. Oleg Cristal is the 
beneficial owner of Canal 2 and Canal 3, which also have 
national coverage. CTC Mega and Familia Domashniy 
are owned by Victoria Rusu, and Maestro FM by Lilian 
Bustiuc. Legally, nothing is wrong; the only link between 
these media institutions is their legal address. All these 
providers have stated that their headquarters are in a 
building associated with the name of the PDM President.[3]

The second group includes regional media service providers 
Accent TV (beneficial owner Vadim Ciubara) and NTV 
Moldova and Exclusiv TV (beneficial owner Corneliu 
Furculita). In this case, the legal addresses of the last two 
stations are identical, and PP Exclusiv Media SRL which 
manages the two stations also manages the newspaper Aif 
Moldova. Vadim Ciubara is close to President Igor Dodon, 
and Corneliu Furculita was a PSRM MP in the previous 
Parliament.[4] 

The third group includes regional media service providers 
Orhei TV and Central Television (beneficial owner Rita 
Tvic) managed by the same person at the same legal 
address. Rita Tvic is close to the Sor family, and the 

[3] See: Who is the new manager of the company of Plahotniuc, Fin-
par Invest SRL, available on:  https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/
cine-este-noul-administrator-al-firmei-lui-plahotniuc -finpar-invest-srl 

[4] See: The PSRM MP Corneliu Furculita established his own advertising 
company, available on: http://newsmaker.md/rom/noutati/deputat-so-
cialist-corneliu-furculita-si-a-creat-propria-casa-de-publicitate-34683

The political interests of owners impose 
the rules of the game in the media sector

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2019/moldova
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2019/moldova
http://media-azi.md/ro/stiri/d%CA%BCale-concentr%C4%83rii-%C3%AEn-televiziune
http://media-azi.md/ro/stiri/d%CA%BCale-concentr%C4%83rii-%C3%AEn-televiziune
https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/cine-este-noul-administrator-al-firmei-lui-plahotniuc-finpar-invest-srl
https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/cine-este-noul-administrator-al-firmei-lui-plahotniuc-finpar-invest-srl
http://newsmaker.md/rom/noutati/deputat-socialist-corneliu-furculita-si-a-creat-propria-casa-de-publicitate-34683
http://newsmaker.md/rom/noutati/deputat-socialist-corneliu-furculita-si-a-creat-propria-casa-de-publicitate-34683


4

June 2019

Mass-media in Moldova 

Media Concentration

manager of both stations is affiliated with the party named 
after the mayor of Orhei.[5] 

Jurnal TV, in its turn, represents the fourth group of media 
service providers with political connections as it is owned 
by Victor Topa, a businessman who lives abroad who has 
political sympathies with Andrei Nastase/PPDA. 

Concentration of Content Grows More Profound
In recent years, various studies and observations have 
demonstrated that one frequent practice of media outlets 
owned by one person or by persons close to the owner 
is to broadcast similar content on all accessible platforms 
(including websites, blogs, etc.).[6] Unfortunately, there 
is no research to support sanctions or at least warnings 
from the broadcasting regulator (Broadcasting Council) 
to media service providers about the imminent danger 
of limiting domestic media pluralism that may eventually 
lead to its elimination. Pluralism and a diversity of 
voices and opinions are of vital importance for the 
healthy development of the “free market of ideas” and 
for democracy. In all four of the above-mentioned 
groups, which include various audiovisual media service 
providers as well, the concentration of media content is an 
editorial strategy that is used constantly. More recently, the 
technique of recycling the same content in several media 
institutions was used extensively during the campaign 
for Parliamentary elections on 24 February 2019, both in 
news programs and in election debates. Television stations 
in the first group (6) either broadcast the same debates 
on two channels (at the same time or not), or produced 
shows based on the same scenario with the same guests, 
same questions and/or the same experts invited into the 

[5] See: The ‘impartial’ TV channel affiliated to Sor, funded from ‘loans 
from partners’, available on: https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/
foto-televiziunea-echidistanta-afiliata-lui-sor-finantata-cu-imprumutu-
ri-de-la-parteneri

[6] See, for example: The four evangelists were three: Luke and Matthew. 
Again about the concentration on television, 6 December 2018// 
Media-azi, available on: http://media-azi.md/ro/stiri/cei-patru-ap-
ostoli-erau-trei-luca-%C8%99i-matei-din-nou-despre-concentrar-
ea-%C3%AEn-televiziune; Balace and pluralism of the socialist ... voices 
at NTV Moldova, 1 November 2018// Media-azi, available on: http://
media-azi.md/ro/stiri/echilibrul-%C8%99i-pluralismul-vocilor-social-
iste-la-ntv-moldova; The TV channels affiliated to Sor rebuild the „com-
munism island” in Orhei, 2 January 2019// Media-azi, available on  : 
http://media-azi.md/ro/stiri/televiziunile-afiliate-lui-%C8%99or-recon-
struiesc-%E2%80%9Einsula-comunismului%E2%80%9D-la-orhei 

studios.[7] When two TV stations broadcast the same 
content and change only the logo of the station and no 
one sees a problem, it is clear that the owners/managers 
are not focusing on the interests of the beneficiaries of the 
information. Six TV stations could have organized debates 
with six times more candidates so we could have heard six 
times more opinions and ideas, but instead we had one 
idea broadcast six times. Thus, the concentration of media 
ownership is particularly dangerous if it is combined 
with the concentration of content. It is possible to avoid 
combining them. Internal pluralism can be ensured, if it is 
desired, but this desire must exist. 

Concentration of Audience: The Indispensable Piece 
of the Same Puzzle
Let’s go back to the four groups above and speak about 
television whose audience is regularly assessed (though 
only 17 channels are still subject to measurement). Between 
27 May and 2 June, 9 out of the 12 stations mentioned were 
highly ranked by AGB Moldova, 5 of them in the top 10.[8] 
Three were in the first group affiliated with the PDM, and 
two were in the second group affiliated with the PSRM. 
If we add the public TV station that broadcasts content 
similar to that of stations affiliated with the PDM, then 
4 out of 5 TV stations with national coverage are among 
the top 10 most popular in Moldova. If they broadcast the 
same content in significant proportions, there is no point 
in speaking about a genuine “free market of ideas.” Can 
we avoid the risk of creating a dominant position when 
forming the opinions of the beneficiaries of information? 
Unlikely, in both cases. A citizen who supposedly has access 
only to national audiovisual media service providers will 
have repeated access to similar or identical content. That 
is, it will the easier for him/her to accept those messages, 
and they usually are one sided. When citizens have access 
to various TV stations but out of habit or out of preference 
watch those with the largest audiences, forming opinions 
is influenced in a single direction or at best in a limited 
number of directions. 

[7] See: Democracy in electoral debates, forgotten by some televisions or 
about a ignored journalistic responsibility, 26 February 2019// Media-
critica, available on http://mediacritica.md/ro/democratia-prin-dez-
baterile-electorale-nevalorificata-de-unele-televiziuni-sau-despre-o-re-
sponsabilitate-jurnalistica-ignorata/ 

[8] www.statistica.md

https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/foto-televiziunea-echidistanta-afiliata-lui-sor-finantata-cu-imprumuturi-de-la-parteneri
https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/foto-televiziunea-echidistanta-afiliata-lui-sor-finantata-cu-imprumuturi-de-la-parteneri
https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/foto-televiziunea-echidistanta-afiliata-lui-sor-finantata-cu-imprumuturi-de-la-parteneri
http://media-azi.md/ro/stiri/cei-patru-apostoli-erau-trei-luca-%C8%99i-matei-din-nou-despre-concentrarea-%C3%AEn-televiziune
http://media-azi.md/ro/stiri/cei-patru-apostoli-erau-trei-luca-%C8%99i-matei-din-nou-despre-concentrarea-%C3%AEn-televiziune
http://media-azi.md/ro/stiri/cei-patru-apostoli-erau-trei-luca-%C8%99i-matei-din-nou-despre-concentrarea-%C3%AEn-televiziune
http://media-azi.md/ro/stiri/echilibrul-%C8%99i-pluralismul-vocilor-socialiste-la-ntv-moldova
http://media-azi.md/ro/stiri/echilibrul-%C8%99i-pluralismul-vocilor-socialiste-la-ntv-moldova
http://media-azi.md/ro/stiri/echilibrul-%C8%99i-pluralismul-vocilor-socialiste-la-ntv-moldova
http://media-azi.md/ro/stiri/televiziunile-afiliate-lui-%C8%99or-reconstruiesc-%E2%80%9Einsula-comunismului%E2%80%9D-la-orhei
http://media-azi.md/ro/stiri/televiziunile-afiliate-lui-%C8%99or-reconstruiesc-%E2%80%9Einsula-comunismului%E2%80%9D-la-orhei
http://mediacritica.md/ro/democratia-prin-dezbaterile-electorale-nevalorificata-de-unele-televiziuni-sau-despre-o-responsabilitate-jurnalistica-ignorata/
http://mediacritica.md/ro/democratia-prin-dezbaterile-electorale-nevalorificata-de-unele-televiziuni-sau-despre-o-responsabilitate-jurnalistica-ignorata/
http://mediacritica.md/ro/democratia-prin-dezbaterile-electorale-nevalorificata-de-unele-televiziuni-sau-despre-o-responsabilitate-jurnalistica-ignorata/
file:///C:\Users\Tatiana%20Corai\Downloads\www.statistica.md


5

June 2019

analytical magazine

Monopolization of the Advertising Market: Slow 
Torture for Moldovan Media
At the beginning of 2018, four television stations in 
Moldova notified the Competition Council about an 
alleged cartel agreement between two companies with 
dominant positions in the domestic advertising market. 
Casa Media, which was allegedly affiliated with PDM 
leader Vlad Plahotniuc, and Exclusive Sales House 
controlled by the socialists would together allegedly share 
the advertising market and offer significant discounts, even 
70%, to providers who decided to place their advertising 
with their companies. Profits would be shared 80%–20%.[9] 
A year and a half later, the council still hasn’t addressed 
the complaint by the audiovisual media service providers 
stating whenever asked that the case is under investigation. 
Meanwhile, though, several media outlets that have tried 
to play fairly in a market economy have been suffocated 
by unequal conditions that have forced them to fight 
for advertising, that is, for income. If the alleged cartel 
agreement is confirmed, the first two media groups, both 
of which are concentrated in the hands of owners with 
direct or indirect political connections and which have 

[9] See: Market of television advertising and cartel agreements – waiting for 
an investigation of the Competition Council, available on https://moldo-
va.europalibera.org/a/piata-publicitatii-televizate/28993650.html

significant audiences and high concentrations of content, 
will control the lion’s share of the advertising market too. 
At this point, the phenomenon of concentration becomes 
truly alarming and harmful to the development of the 
press in the Republic of Moldova. 

In Conclusion
The issue of media concentration in Moldova is thus 
directly and intrinsically related to the political world, 
something that appears in the first lines of international 
reports but that can also be seen with the naked eye. The 
political interests of de jure and de facto owners impose the 
rules of the game  for amending laws—which can (also) 
be good—for setting limits for preventing concentration 
and for the de facto activity of media outlets and media 
markets in general. As long as this perception of the role 
of the media in a democratic society dominates and no 
public institution takes a stand, the “free market of ideas” 
has a very slim chance to truly develop in our country.

Aneta GONTA

Media Concentration

https://moldova.europalibera.org/a/piata-publicitatii-televizate/28993650.html
https://moldova.europalibera.org/a/piata-publicitatii-televizate/28993650.html


6

June 2019

Mass-media in Moldova 

 Media in the Elections

The elections are over but not the discussions about them. 
What went well? What didn’t go well? What’s next? These 
are questions to which we can find lots of answers.

About the Online Election Debates
My take is that these elections had their milestones, 
especially for regional media. Online election debates 
were organized for the first time, and while many of the 
editorial offices outside Chisinau managed to hold such 
debates, most of the candidates avoided participating in 
them.

Their reasons were various. Some of them didn’t come 
due to health issues and others because they had planned 
meetings with citizens. There were also those who simply 
refused the invitation saying they weren’t interested in 
debates and had their own strategies.

Two international observers from the International 
Republican Institute (IRI) also attended the four debates 
organized by the EXPRESS editorial office. It is gratifying 
that they appreciated both the conducting of the debates 
and the questions the guests were asked. They were also 
somewhat unpleasantly surprised by the refusal of certain 
candidates to take advantage of the opportunity to present 
their programs and their views on topical issues on the 
platform offered by EXPRESS.

It probably takes time for candidates to acknowledge 
the value of participating in any kind of election debate. 
Significantly, these debates were very good experiences 
for journalists outside Chisinau. Given that local elections 
were coming, they were expected to put all their knowledge 
into practice. In my opinion, these local elections were 
the main test for regional media both regarding the 
organization of debates and the development of the profile 
of each candidate.

Do We Publish Election Advertising?
Lately, there has been a growing number of intense 
discussions about whether or not we should 
publish election advertising in our newspapers. 
Ziarul de Garda, for instance, announced in the recent 

election campaign that it wouldn’t accept election 
advertising paid for with illicit funds. This gesture deserves 
applause; however, I think that this approach is almost 
impossible to follow in all editorial offices.

We have to admit that for many periodicals, especially 
regional ones, money from election advertising is a 
life saver. I don’t want to say that they would abandon 
the principles and values that politically unaffiliated 
publications promote with such great fervor, but somehow 
they can take a backseat.  

Anyway, I don’t think there would be many current 
publishers who would turn this money down. That’s 
because many regional newspapers always face financial 
issues since the cost of a subscription is relatively small and 
the availability of advertising is less and less. In addition, 
the development of online media has caused a decrease in 
print runs which inevitably leads to a decrease in revenue.

My solution would be to take a hard line against all those 
who are on the wrong side of the law, who cannot prove 
the source of money and wealth accumulated, and for 
whom political migration has become a norm.

Someone might say that if we criticize politicians, i.e. 
potential candidates, they will also try to punish the media 
source by refusing to offer them advertising, including 
election advertising.  Of course, there is such a risk; 
however, I believe that impartiality, honesty and fairness in 
relation to all candidates will ultimately lead to increased 
confidence on their behalf and implicitly to a civilized 
relationship based on the principles of democracy that we 
all want. In this way, we’ll all win.

Threefold Decrease in Requests to Publish Election 
Advertising in Newspapers
Under the current circumstances when most political 
parties have their own periodicals in which they publish 
advertising, including election advertising, politically 
unaffiliated media have to change their behavior. That’s 
both natural and necessary.

The Elections Are Over: Conclusions and 
Lessons to Learn

http://media-azi.md/ro/stiri/presa-regional%C4%83-%C3%AEn-campania-electoral%C4%83-concluzii-%C8%99i-lec%C8%9Bii-de-%C3%AEnv%C4%83%C8%9Bat
http://media-azi.md/ro/stiri/presa-regional%C4%83-%C3%AEn-campania-electoral%C4%83-concluzii-%C8%99i-lec%C8%9Bii-de-%C3%AEnv%C4%83%C8%9Bat


7

June 2019

analytical magazine

 Media in the Elections

Unlike during elections 5 or 10 years ago when the only 
limitation on periodicals accepting election advertising 
was available space, things are changing now. Or, better 
said, they’re taking a normal path. It’s a complex situation, 
so it will take time for regional media to adopt an ideal 
strategy during election campaigns. We need new 
knowledge, experience and financial resources. In 2019–
2020, we can no longer operate with the methods we used 
a decade or even two decades ago when, as I mentioned, 
one expected a large number of candidates to present their 
advertising for which they also paid good money.

For instance, during the campaign for Parliamentary 
elections of 6 April 2009, six candidates wanted to place 
advertising in the newspaper EXPRESS which had 
appeared in the media market only half a year before, and 
the space provided for this purpose was 11,565 cm2 in 
four editions. The situation was the same during following 
campaigns.

In 2019, however, another trend emerged. The candidates 
were less interested in publishing advertising in 
periodicals. During this campaign, only two candidates 
requested advertising in EXPRESS, and the space provided 
for this purpose was 5,900 cm2. This was a three-fold drop 
in requests, and a two-fold drop in space. 

I don’t think that we, the regional media, have to expect 
that candidates in local elections will ask for much more 
space in our newspapers; instead, probably, most will 
make use of the party press, street advertising and social 

media. They will go, as they have in recent years, from 
door to door to leave their material (leaflets, flyers, all kind 
of calendars and all printed on quality, colored paper). 
In addition, given that our districts, towns, townships 
and villages are small, people know each other, so most 
of the time the candidates don’t feel the need to turn to 
newspapers.

What Else Has the Election Campaign Taught Us?
I think the time has come to put a stronger emphasis on 
multimedia development. With not only a newspaper 
but also with a well-designed website and the possibility 
to make shows, videos and audio spots, we will certainly 
benefit from election advertising that usually comes 
in large amounts and brings in, as I mentioned above, 
substantial income.

I also think that any politically unaffiliated media 
source outside Chisinau should specialize in conducting 
debates, and not just during election campaigns. 
I think every region has many issues and topics that 
deserve attention and need to be discussed regularly.

That’s why, in the coming months, we are planning to set 
up a small studio at EXPRESS in order to hold regular 
debates. This will give us more experience, and we’ll also 
create a devoted public of local citizens who want as much 
homegrown information as possible.

Lucia BACALU-JARDAN



8

June 2019

Mass-media in Moldova 

Ethics and Professionalism

Journalists as Face-Saving Instruments 
for Compromised Politicians

You will be at the top of the voter list, we will make people 
believe that we gave you the party, you will take us into 
Parliament then you will step down and you will receive 
what we agreed on and everyone will get on with their lives.

This is one of the offers that some poor, but honest and 
courageous journalists received several years ago from the 
leader of a small party that wanted so badly to increase 
its standing. All the journalists had to do was to say 
“yes,” and it was then I understood how cynical some 
politicians in Moldova are. They call these backstage 
games “business,” and it’s pointless to tell them about the 
sacrifices a journalist makes. They simply don’t care why 
you got an ulcer as a student or how much you love this 
job. That individual laughed out loud when I told him I 
was “borrowing” the flowers left by brides at the Eternal 
Flame and selling them at Docuceaiev Market to make 
enough money for tea and bread while living in the dorm. 
Such individuals aren’t interested in why you hadn’t sold 
yourself before they came up with this “offer.” When you 
try to explain the reason for your refusal, they have just 
one answer:  “All right, what’s your price?” just like at a 
market in Istanbul. And when you get your last MDL 30 
out of your pocket to pay for the coffee in the fancy café 
he invited you to and get up to leave, he looks at you in a 
puzzled way and humiliates you one more time:

I don’t get it! Why are you so upset about this? Everybody does it! 
Let me explain it to you in your language: This attempt at 
facial saving has failed, bro!

Don’t get me wrong. I’m not against journalists working 
in politics. On the contrary, I think that a journalist feels 
the pulse of the public, knows the issues society struggles 
with, and knows how to do a quick investigation, so their 
presence in politics is necessary. I simply remembered 
this case when I looked through the election lists of the 
parties running on 24 February. And it goes the other way 
around, I know. Those who want to be on the lists pay: “It’s 
a contribution,” they say.

On the eve of the election, politicians who are hated 
because they are corrupt desperately look for public 
figures to bolster their images: well-known journalists, 
artists, top-rated athletes popular for their muscles, etc. 

Obviously, that’s nothing new: Snegur, Lucinschi and 
Voronin were also accompanied by artists and presenters 
during their election campaigns. Some of them sang for a 
straight-ticket vote for Plahotniuc without having a clue 
about it but eventually applauded the split ticket for Dodon 
still without understanding what it’s all about. The human 
tendency to associate with well-known personalities is 
exploited. People at home vote for reputations, not for 
honesty, and political operators have understood this.

I’ve always said that the marriage between politicians and 
journalists is obsolete. One reason would be the fact that it 
has become impossible to live off journalism in the name 
of truth. Politics is the place where money and power go 
hand in hand. And, at a certain age, some people no longer 
think that such money stinks, or they simply no longer 
care. At a certain age, it probably doesn’t even matter how 
much of a sacrifice you made during university years in 
order to practice this profession. And you allow, either 
for money or for other benefits, an individual to hack into 
your necrology for just a single day during an election 
campaign. This view is very similar to that at the flea 
market near the railway station where poor elderly people 
take their belongings to sell. The wealth of a journalist 
is his/her honor, integrity and reputation. The moment 
he/she decides to give up and sell them is a terrible one. 
Several years ago, I met an old lady at the flea market. She 
was selling an old but well preserved turntable. I wanted 
to buy it for a museum we have in a small room in our 
house. I looked in the eyes of that lady while they filled 
with tears. She told me it was a gift from her husband right 
before their wedding and was the last memory of him she 
had in her house. I gave up and bought a teapot in which 
I planted flowers.

It is not, however, a sin if a journalist enters politics as long 
as the one who makes that step ends up with a journalistic 
career and announces in a clear way about taking sides. 
It is self-evident that one cannot be on both sides at the 
same time. Moreover, no one can do this “under cover,” 
although some talented ones have managed to combine 
them especially during the first period after the “divorce” 
or until the elections.

http://media-azi.md/ro/stiri/jurnali%C8%99tii-ca-instrument-de-lifting-facial-pentru-politicienii-compromi%C8%99i
http://media-azi.md/ro/stiri/jurnali%C8%99tii-ca-instrument-de-lifting-facial-pentru-politicienii-compromi%C8%99i


9

June 2019

analytical magazine

Ethics and Professionalism

I don’t believe people who say they have migrated from 
journalism to politics  “to make things better for people” 
or to change things from the inside because on “the inside” 
things are decided by those with strategies and with lots 
of money—usually stolen—and Moldova has no honest 
journalists with a lot of money. I also don’t believe that 
there is a more appropriate field than journalism for 
guarding the public interest (i.e. to work in an efficient way 
for people) without having a lot of money. I do believe, 
however, that a good journalist can have a successful 
political career. It doesn’t have to involve daily scandals 
and hideous speeches during meetings in Parliament. 
One can achieve this by being a statesman. There are a 
lot of positive examples: Al Gore and Viviane Reding are 
politicians who started with a career in the media. Pascal 
Canfin, former Minister for Development in France, 
began with economic journalism.

Romania has also had several journalists in official 
positions: Claudiu and Adriana Saftoiu gave up journalism 
for temporary political positions at Cotroceni Palace; 
Gabriela Firea is mayor of Bucharest; Olguta Vasilescu 
was a journalist; Teo Trandafir was a PD MP. There are 
also a lot of examples in Moldova: Corina Fusu, Dumitru 
Ciubasenko, Iurie Rosca, Constantin Staris, Alexandr 
Petkov, Vitalia Pavlicenco, the everlasting MP Dumitru 
Diacov, Vlad Cubreacov, and Stefan Secareanu among 
others.

At the beginning of this election campaign I tried to 
convince a colleague to think twice about migrating from 

journalism to politics. I wouldn’t have dared if I didn’t feel 
someone wanted to use him, to transform him from an 
award-winning journalist to a simple election agent of a 
satellite political party with no chances. I failed.

The decision to migrate from journalism to politics must 
be weighed ten times because there is almost no way 
back. Maybe there is, but only in theory, and I know 
of just a single case in Moldova when a journalist left a 
political position and started to work again as a successful 
journalist. I am talking about ex-Presidential Advisor 
Anatol Golea. One must answer several questions before 
making the step into politics: Will I be able to live on the 
salary of an MP, mayor, counselor without stealing? It’s not 
a secret that in Moldova, the salary of certain journalists is 
higher than the salary of MPs. What will I do if I lose the 
election? How much credibility will I have as a journalist? 
Is there any free media outlet that will hire me, or will I 
be forced to edit press releases for different parties for the 
rest of my life? Or, in the best-case scenario, what will I 
do after my mandate expires? Will I manage to be good 
enough to be re-elected? 

Of course, there are more options: It is never too late 
learn how to install terracotta or pavement, and farms in 
Denmark always need workers. But journalist that you are, 
you went into politics to save your country, didn’t you? Or 
was it to work on a farm or for your own comfort?

Vitalie CALUGAREANU



10

June 2019

Mass-media in Moldova 

Experiences

The role of an investigative journalist is huge, especially in 
a country like the Republic of Moldova that is in transition 
to democracy. On the other hand, it is the most expensive 
form of journalism. It has endured and even developed in 
recent years thanks to financial support from outside the 
country. What will happen if one day journalists do not 
have access to this money? The following is an interview 
with investigative journalist Victor Mosneag, Deputy 
Editor-in-Chief of Ziarul de Garda.

“If grants disappear, i do not rule out the possibility 
that citizens might mobilize to support a media 
project”

M. A.: Victor, what path will investigative journalism 
take in the absence of grants?

V. M.: Definitely at present, without external support for 
independent journalism in the Republic of Moldova, not 
only the investigative genre, existence would be almost 
impossible. Investigative journalism especially requires 
more resources because official information has to be paid 
for. In addition to the effort involved in documentation 
and to pressure, gathering public data often requires quite 
considerable amounts of money. For example, in order 
to officially obtain basic information on the owners of an 
enterprise, you must pay 100 lei. Sometimes you have to 
analyze dozens of enterprises for one investigation. The 
same is true with information from the real estate register 
or from foreign databases. I believe that no independent 
editorial office would be able to cover these expenditures 
from the income it earns without foreign grants.

In fact, if foreign funding disappears, several independent 
media outlets still in the market could disappear too. 
There is a great risk that they may fall into politicians’ 
hands who, probably, can’t wait for that to happen.

M.A.: The notion of crowdfunding has become increasingly 
widespread. Since its launch, ZdG has managed to form 
its own community. To what extent would this community 

mobilize to help the outlet when, supposedly, external 
funding decreases or even disappears?

V. M.: Yes, crowdfunding is that optimistic option for 
independent journalism in the Republic of Moldova, but 
this opportunity is not ripe yet. Even though we are at the 
beginning of this era, I believe that there is hope that in the 
near future we will have an editorial office in the Republic 
of Moldova maintained by readers’ donations. We already 
have some media projects like this including some at Ziarul 
de Garda. They offer readers the opportunity to donate 
and thus support the remaining fragments of independent 
journalism. Unfortunately, those who read the press in 
the Republic of Moldova have not fully developed this 
spirit yet, so donations currently are mainly sporadic and 
cannot contribute to the integral funding of a publication 
as happens in Romania, for example. If grants disappear, 
I do not rule out the possibility that citizens may mobilize 
in order to support a media project.

Victor Mosneag, Deputy Editor-in-Chief of Ziarul de 
Garda: “Court Cases Were Initiated Following Some 

Articles that I Wrote, but there Were Cases when these 
Articles Were Used for Score-Settling”



11

June 2019

analytical magazine

Experiences

M. A.: ZdG has increased subscriptions to the printed 
version although the worldwide trend is to give up 
printed newspapers. To what extent can money from 
subscriptions cover the expenses of ZdD investigations?

V. M.: Over the past years ZdG has consistently increased 
the number of its subscribers, even as print media 
worldwide and in Moldova has tended to disappear. 
We still believe in print media, and we hope that this 
will continue in coming years as well because there is 
still room for growth. In villages in particular, there are 
hundreds of thousands of people who do not have access to 
independent and accurate media sources, so a newspaper 
that costs monthly the same as a pack of cigarettes or a cup 
of coffee is an excellent alternative for them. The money 
from subscriptions and sales certainly is not enough to 
maintain an editorial office, but it should not be neglected 
because every penny counts, especially in a small market 
like that of the Republic of Moldova. Unfortunately, 
although I cannot give an exact figure, much of the money 
paid by subscribers for subscriptions does not reach 
media outlets as one would normally expect. Instead, 
money is paid to Posta Moldovei or to printing house for 
the services these institutions provide.

“Any investigation provokes discussions and 
sometimes changes that may be invisible to the 
public at large because there is protection in the 
system”

M. A.: Victor, in a democratic state in which state 
institutions are functional, an investigation can result, 
among other things, in resignations at the highest levels. 
To what extent does the “deafness” of the authorities to 
journalistic investigations discourage reporters from 
further investigations of corruption?

V. M.: For starts, I do not write in the hope that someone 
will be dismissed. I do not set this objective when I work 
on an article. Yes, certainly when an investigation has an 
impact and it leads to internal investigations, court cases, 
or resignations, you acknowledge that you did not work 
for nothing and that your work is appreciated. However, I 
repeat, this is not my objective.

Since I have been a journalist, court cases and workplace 
investigations have often been initiated following articles 
I have written, and some people have left office. However, 
I have often observed that journalistic investigations have 
been used for score-settling. I remember a case about 
five years ago when I conducted an investigation about 

the house of a prosecutor that was not indicated in his 
declaration of property. The article was prompted by a 
message published by a reader on the ZdG website that 
targeted an acting head of an important prosecutor’s office. 
So, I began the investigation, I wrote the article, and soon 
after that a criminal case was opened. What happened 
next? Competition for filling the position of head of this 
prosecutor’s office was next. The person who was the 
acting head could not participate in this contest because 
he/she was involved in the said criminal case. After 
another prosecutor became the head of the institution, the 
criminal case of the “hero” of my investigation was closed. 
The position was taken by someone who was probably 
protected by the system. I had the impression then that 
people within the system had achieved their goal by using 
an article in the media.

I’d rather see no reaction from institutions than settlements 
of internal accounts or smoke and mirrors. However, I 
am convinced that although it is not publicly announced, 
any investigation provokes discussions and sometimes 
changes inside the system that may be invisible to the 
public at large because they all protect one another.

My satisfaction is much greater when I see ordinary 
people’s reactions or when the article is appreciated and 
discussed in society. I would prefer such reactions instead 
of those lacking honesty from law enforcement bodies or 
the subjects of the investigations.

M. A.: In certain situations, however, some people would 
ask you what the good of investigations is if things do 
not change and if officials, the “heroes” of journalistic 
investigations, successfully retain their positions. What 
would you say to them?

V. M.: Any well-written and documented investigation 
changes something, even if it is not publicly visible every 
time or does not have an immediate impact. Everything 
that has been written remains somewhere in the collective 
and Internet memory, and at some point information 
from the investigation will make it difficult for the 
person concerned to achieve certain purposes. Examples 
are numerous. For instance, the general impression is 
that Chiril Gaburici was not punished for using a fake 
Baccalaureate diploma; on the contrary, he was promoted. 
In reality, I believe that this disclosure has tarnished Chiril 
Gaburici’s career, although currently he is doing well. I 
believe that one day, sooner or later, everything will fall 
right into place.



12

June 2019

Mass-media in Moldova 

Experiences

M. A.: How should one respond to a civil servant who is 
trying to “bribe” him or her?

V. M.: Through deeds. I cannot say that there have been 
any real attempts to “bribe” me, despite the general 
perception in society that journalists are biased and paid 
by someone. We often get insulted as in when you call 
someone for a reaction to your article and one of the first 
questions is: Who ordered the article? or Why now? When 
you write about a sensitive subject, you are always asked 
these questions because it is easier for those concerned to 
shrug off the deeds described in the article and try to clear 
themselves in the eyes of society. To avoid any proposals, 
at the very beginning of the discussion I say that I am 
writing an article on that subject and reject any possible 
insinuations related to money or other benefits. If there 
are any attempts or hints, I either publish the discussion or 
at least warn that the insinuations will be fully published. It 
helps to calm them down. Sometimes, the most common 
forms of influence are intermediaries. As in any system, 
the people mentioned in an article quickly find your 
relatives, friends, or persons close to you and contact them 
asking them to come to you or to ask you an “innocent” 
question. These attempts do not work, at least in my case. 
The best-case scenario for such a person is that if he or she 
proves that we have common friends or relatives, I give 
the information to a colleague who continues the article. 
But I never give up. At ZdG such attempts at influencing 
us make us only more eager to publish, overcoming any 
barriers.

“The wish to live in a country where transparency is 
paramount fuels us”

M. A.: The latest events have shown that Moldovan 
journalists are still subject to danger. Previously I 
challenged a number of colleagues in the guild to answer 
the question: How do we ensure a balance between public 
interest and the security of journalists in the field? How 
would you answer?

V. M.: I proceed from the premise that in a country based 
on democracy journalists must always be safe in the field 
when they do their jobs in good faith. All journalists, 
regardless of their preferences, places of work, whether 
they are independent or work for a politician, should 
demand the observance of this right: to be safe anywhere, 
to be respected and treated with goodwill. A press card 
should be a “weapon” against those who try to limit our 

rights. Unfortunately, we live in a country where journalists 
are not respected, and all people, including those of good 
faith, suffer due to corrupt and influential ones.

M. A.: To what extent are trials still a form of pressure on 
investigative journalists?

V. M.: I believe that anywhere, any trial is extra trouble for 
a journalist and, why not, a form of pressure, especially in 
the Republic of Moldova where justice is so unpredictable 
and, even worse, politically and economically controlled. 
Even if justice is on your side, anything can happen.

In recent years since investigative journalists have had 
access to several local and international databases, 
everything has become simpler; self-respecting editorial 
offices write text only on the basis of documents or evidence 
that nobody can deny. Needless to say, they can present that 
evidence in a possible trial. In such circumstances, only 
a malevolent judge would not rule in a journalist’s favor.  

M. A.: What fuels an investigative journalist?

V. M.: I will begin the answer with the clarification 
that I am not necessarily an investigative journalist. In 
addition to investigations, Ziarul de Garda also publishes 
news, interviews and reports. It is probably the most 
complex media outlet in the country. Maybe it sounds a 
bit pretentious, but the wish to live in a country where 
transparency is paramount really fuels us—a country 
where prosecutors, judges and policemen do justice for the 
sake of the people and not for their pockets or for a certain 
party, and MPs and ministers draw up and implement laws 
for the country’s good, not for the good of their families 
or the clans they represent and that propelled them into 
Parliament or government. I am fueled by conversations 
with ordinary people who call or write every day telling 
about injustices they face when they deal with our system. 
When you hear them, you understand that they believe 
in you more than they believe in a judge or prosecutor; 
they have come to you hoping that you will provide them 
justice. Of course, this is not possible, but you talk with 
them and after that you realize that we have a decaying 
system and that without investigative journalism a lot of 
things would not be known and would never change and 
that people would lose any last shreds of hope they might 
have had.

Interview carried out by Anastasia NANI



13

June 2019

analytical magazine

Print Media

The uncertain situation in the Republic of Moldova creates 
a series of grave challenges for printed newspapers: the 
lack of a dialogue between the distributors of newspapers 
and the editors; the price increase for printing services, 
newsprint and electricity; various issues related to election 
campaigns and political instability; new waves of migration 
and new problems for people left behind. In any case, 
people need quality newspapers. Those left behind will try 
to subscribe at the post office (Posta Moldovei) or will be 
glad to receive a newspaper donated by those who have left.

The contracts sent by distributor Posta Moldovei 
to editorial offices during the previous year contain 
conditions too complicated for teams of journalists with 
no politicians or businesses to back up them. The post 
office gets 30–40% of the cost of a newspaper for very 
limited distribution as many villages no longer have mail 
delivery. The government has also rejected the recent 
requests of journalists, but those who don’t fight don’t live 
through governments.

What’s the point of having newspapers?
Subscribers are the first sign of a newspaper’s viability. If 
there is a critical number of readers who go to the post 
office and subscribe to a newspaper, there is a chance 
for this editorial to exist or even to prosper. Why do 
people subscribe to newspapers? Do they lack Internet 
connections? Some have them, and most also have a TV and 
a radio. Nevertheless, they keep subscribing to newspapers. 
Despite the number of TV stations broadcasting, they 
don’t find anything to trigger their interest, and the 
Internet provides a full range of information but is not 
structured. A newspaper, in contrast, has limits including 
noise pollution limits.

That is to say that newspapers have survived and go hand in 
hand with television and online editions. Meanwhile, online 
news portals are engaged in harsh competition among 
themselves, and some of them will shut down the way 
certain newspapers and television stations have. Do they 
lack money? Do they lack audiences? More and more often 
the causal link between funding and readership pops up. 

Money or readers: which is more important?
The modern press still relies subscriptions, the oldest way 
that communities have used to finance the media. It’s just 
that now it has a modern name: crowdfunding. 

The term “gazette” comes from the Venetian currency 
(gazzette) used to pay for newspapers. A couple of 
hundred years have passed since then, but the payment 
method—a few USD, EUR or MDL for a newspaper—is 
still in practice throughout world, but the method has 
changed to recurring payments (crowdfunding) and the 
form has changed to electronic. 

In the past century people had to go to the post office or to 
the printing house in order to pay for a subscription to a 
newspaper. Nowadays, an individual with a bank card can 
get an online subscription without leaving the house. Both 
then and now, a reader who wants to buy a subscription to 
a newspaper says, “I will pay X per month for a year to get 
Y publication regularly.

The newspaper Ziarul de Garda (ZdG) has provided the 
platform abonare.md for three years on which it offers 
online subscriptions. In Moldova it’s complicated to 
develop crowdfunding models. At present, only three state 
banks offer e-commerce services and accept connections 
with online payment platforms. For this service, they 
charge a substantial commission to donors and recipients 
of 3% + MDL 2 per transaction. For expenditures of MDL 
1,000 or even better of EUR 1,000, all parties might feel 
comfortable with that, but subscriptions to newspapers 
cost MDL 20 to 200, so 3% + MDL 2 added to MDL 20 
makes the transaction a lot less palatable. In addition, the 
banks that accept e-commerce services charge the editorial 
office a monthly fee of MDL 200, regardless of whether or 
not there are transactions.

Crowdfunding for Moldovan newspapers?
Is e-commerce in Moldova for a subscription to a printed 
newspaper profitable or not? Given the 3% + MDL 2 fee 
per transaction and the monthly MDL 200 fee and all the 
taxes and bank fees payable to state authorities when you 
try to withdraw or transfer money, you feel squeezed not 
only monetarily but also emotionally. 

There are days in the editorial offices in Moldova 
when everything looks bleak, events are complicated, 
democracy is in free fall, access to information is limited, 
the behavior of the authorities is abusive and there are tens 
or hundreds of incoming emails, one more annoying than 
the other.  But among those e-mails we receive one that 

Peasants, Newspapers and Crowdfunding

http://api.md/news/view/ro-api-posta-moldovei-continua-sa-impuna-conditii-arbitrare-de-distribuire-a-publicatiilor-periodice-1868?1536745549
http://api.md/news/view/ro-api-posta-moldovei-continua-sa-impuna-conditii-arbitrare-de-distribuire-a-publicatiilor-periodice-1868?1536745549
https://monitorul.fisc.md/editorial/verdictul-va-fi-dat-de-consiliul-concurentei.html
https://monitorul.fisc.md/editorial/verdictul-va-fi-dat-de-consiliul-concurentei.html
https://checkout.zdg.md/1


14

June 2019

Mass-media in Moldova 

Print Media

provides a little optimism. Several times a month the bank 
sends us files listing the transactions on the abonare.md 
page, informing us about the number of people who have 
subscribed and the amount they have paid. Obviously, that 
file also shows the amount collected in commissions, but 
let’s look at the bright side: There are people who subscribe 
to Ziarul de Garda newspaper every month, and they pay 
online. This means a lot. Even if only 10 people subscribe 
this month and each of them pays us MDL 100–200, they 
make a big difference by joining the few thousands who 
subscribed in the past months. This way, they decide that 
this newspaper will continue to exist.

Who subscribes? Or who is subscribed?
Those of us at ZdG claim that abonare.md is worth the 
effort and that the future still belongs to print newspapers, 
especially those with online payment systems that have 
evolved from the model reader-to-wallet-to-post office to 
the model reader-to-bank card-to-Internet. It is true that we 
have never covered all our expenses with that money, but 
without those funds, existence would have been a lot harder.

All these difficulties have taught us several lessons. We learned 
that those who opt for subscriptions are not necessarily 
people with money. They are people who are interested in 
what we do and who want us to continue to do it.

After speaking with thousands of readers over the years, 
we understand that they value ZdG for several reasons, 
all of them related to quality: our investigations and our 
commitment to a range of values like fighting corruption, 
promoting transparency and human rights and last but not 
least, our perseverance. They trust that this year, as in the 
past year and in all the past 14 years, we will not change; 
we will maintain the same focus. We will criticize the 
government in the interests of ordinary people. Whether 
they use the wallet-to-post office method or the bank card-
to-Internet system, when they contact us our subscribers 
don’t say “your newspaper,” they say “our newspaper” or 
even “my newspaper.” For us, this feeling that our readers 
are a part of us or consider us a part of them means much 
more than the money we receive, because if readers feel 
this way today, they will subscribe tomorrow. That’s why 
we don’t let them down: We don’t want to cut our legs off 
from underneath ourselves.

A person with a wallet in hand doesn’t necessarily subscribe 
to everything. A subscription doesn’t work like contracts 
entered into with the government when a ministry takes 
funds from everybody to donate to one of its companies. 

An individual with a wallet in hand takes care not to spend 
his/her hard-earned money on rubbish. Yes, he/she may 
occasionally buy some inappropriate things, but he/she 
won’t subscribe to something over time if he/she doesn’t 
get the quality expected. If  quality is lacking, subscribers 
will leave and won’t come back. Having loyal readers is 
just as important as attracting new subscribers or donors. 
If ordinary people with just a little money in their wallets 
get a good service for a reasonable price, they will bring 
their friends. Ordinary people with few resources can thus 
make a big difference.

What kind of newspapers have a future?
I recently re-read some 10-year-old articles on the 
Internet predicting the imminent death of newspapers 
except for those that could survive morally. For example, 
an article entitled “The Future of Newspapers. Who killed 
them?” in The Economist in 2006 said, “Only the few 
titles that invest in the kind of investigative stories which 
often benefit society the most are in a good position to 
survive, as long as their owners do a competent job of 
adjusting to changing circumstances.” Since then 13 years 
have passed, and globally there is plenty of evidence that 
editorial offices that opened or developed investigative 
departments have increased the numbers of subscribers 
who have since become loyal readers. That happened 
because individual subscribers found in these newspapers 
exactly what  benefits society the most and decided to 
continue to support the publications no matter how large 
or small their incomes.

Today as I re-read this article in The Economist on their 
website, an invitation to subscribe popped up immediately 
offering me a whole package of alternatives—printed 
edition, electronic edition, printed edition plus electronic 
edition—all with the bank card-Internet subscription 
model. This was one of the adjustments predicted in 2006 
that editors should take into account in 2019.

At present it is very easy to leave Moldova; in fact, it is 
easier than it is to stay. It is also very easy to donate a 
newspaper subscription to a peasant who has decided not 
to leave even though the wonderful apples and tomatoes 
he grows don’t bring in enough money to buy a pair of 
shoes. Newspapers are difficult to grow, like apples. 
While they can be quickly consumed, it is even quicker 
to use a bankcard to buy a subscription on abonare.md. 
Crowdfunding has a future; so do newspapers.

Alina RADU  

https://www.economist.com/leaders/2006/08/24/who-killed-the-newspaper
https://www.economist.com/leaders/2006/08/24/who-killed-the-newspaper
https://checkout.zdg.md/1


15

June 2019

analytical magazine

Online Media

Virtual Space: Politicization, Trolls and Fake Websites 
Online space in Moldova is like everywhere else: full of 
quality information, of communities where analyses 
and objective interviews are shared, of constructive 
discussions and of fruitful exchanges of ideas. Of course, 
just as in the rest of the world, it is full of lies, semi-truths 
and ineptitude, both well and bad intentioned. It is full 
of fake profiles and dozens of websites from the same 
source with the same hidden agendas. One can say that 
the online environment in Moldova reflects the situation 
in the media and in the traditional public sphere, that they 
complement each other. Thus, the same phenomena in 
media are visible online too:

• Concentration of media ownership (of course, we speak 
of General Media Group); experts and commentators 
that appear only on those TV stations, trolls, a number 
of “news” websites that simultaneously promote the 
same ideas and communities on Facebook, or links 
that usually limit themselves to, “It’s unbelievable what 
Leader X or Y did.”

• Media outlets owned or influenced by individuals 
or organizations from Russia, for instance the well-
known site Sputnik.md. Its news is also promoted by 
trolls and specific groups on Facebook.

• Media outlets trying to promote a balanced editorial 
policy. More recently, they have created their own 
communities on Facebook where they share news 
and invite people to debate with them.

• Media outlets, websites or communities that create 
entertainment, sometimes qualitative but often not, 
that indirectly continues to encourage the acceptance 
of information as it is without questioning it.

The question is: What can we do to clean up and make 
online space normal?

Constant Uncivilized Discourse
It is difficult to define normal since what is natural to 
some may be offensive to others, and what is offensive to 
some may be exaggerated political correctness for others. 
Besides, any medium where a message can be shared can 
be used with both good and bad intentions. For instance, 
in 1450, Gutenberg invented a printing press that worked 
with movable type that produced a large print run at a fast 
speed. In a time of growing inequalities, given this new 
opportunity the first political pamphlets were printed 

leading to a campaign of public purification by burning 
books, jewelry and musical instruments.

Centuries later, the same thing can be said about 
newspapers. Although they contribute to the development 
of the public sphere, many criticize them. For example, 
some commentators say that Brexit is a follow-up to a 
campaign of hatred promoted by British tabloids.

The online environment has further liberalized access to 
information; people have become not only consumers but 
also creators of news and of new content. At the same time, 
it is full of speech that defies the limits of common sense 
and that attacks or even threatens individuals. Many would 
say that today we have the most uncivilized discourse of 
all time especially as it is so visible and everyone is either 
directly or indirectly involved.

Freedom of Speech or Regulation?
Much of the information online is posted anonymously 
or under pseudonyms without any censorship, without 
editing, without cost and instantaneously. Online content 
and the way it multiplies and spreads has offline effects. 
“Innocence of Muslims,” a 12-minute video uploaded 
onto YouTube in July 2012 is an example. In September, 
it was dubbed in Arabic. It was immediately perceived 
as denigrating the prophet Muhammad and resulted in 
demonstrations and violent protests in Egypt that spread 
to other Muslim and to western countries. The protests led 
to hundreds of injuries and to 50 deaths. This has sparked 
debates about freedom of speech and Internet censorship. 
Despite requests by a number of states, YouTube initially 
said that it wouldn’t delete the video because it didn’t 
violate its terms and conditions and was considered as 
a debate about ideas. Later, YouTube blocked the video 
in Egypt and Libya on its own initiative. A simple video 
dictated the agenda of the US President and Secretary of 
State, led to arbitrary censorship by a corporation and led 
to violence that resulted in death.

Discussions about regulating the Internet quickly expand 
to include statements about attacks on freedom of speech. 
The most recent case comes from the UK where the 
government is trying to enact a law against causing harm 
online. The law allows websites to be fined, managers to 
be held criminally liable, or a website to be completely 
blocked if harmful but not necessarily illegal information 
is posted.  Activists reacted and said that government 

How Can We Make Online Space Normal?

https://www.ft.com/content/0d864b94-668b-11e9-a79d-04f350474d62
https://www.theguardian.com/technology/2019/apr/08/online-laws-threaten-freedom-of-speech-of-millions-of-britons
http://media-azi.md/ro/stiri/cum-aducem-online-ul-%C3%AEn-albia-normalit%C4%83%C8%9Bii


16

June 2019

Mass-media in Moldova 

Online Media

regulation of the speech of millions of UK citizens could 
lead to a North Korean style censorship regime.

According to the historian T. Ash, there are three ways to 
address this problem:

• Governments need to limit what they believe to be 
offensive.

• The Internet needs to remain relatively free and, 
without doubt, offensive.

• We have to admit that there is a great deal of offensive 
speech online and to manage the situation through 
various rules.

Over time, philosophers have drawn attention to the need 
for civilized speech. John Stuart Mill in ”On Liberty” said 
that there is hope when people are forced to listen to both 
sides; when listening to only one side, mistakes turn into 
prejudices. He insisted that the morality of public speech, 
rather than the law, should impose customs and behaviors.

What Can We Do?
Although already a cliché, the solution to many things 
is still education. School is the place where competitions 
among ideas should take place and where critical thinking 
should be practiced in all subjects, not just in civic or media 
education. Professor Stephen Coleman has even proposed 
that there should be newsgroups, rather like book clubs 
but only for media products. Pupils and students should 
be taught not only how to distinguish untruth from truth, 
but also how to process and handle this vast information 
space. They should be guided by teachers who also know 
how to handle digital space, especially teachers who can 
explain the impact of fake news and hate speech. It is, 
however, difficult to talk about media education as part 
of all subjects when a large part of the upper-secondary 
and university education systems are based on reading 
information rather than questioning or retelling it. As 
long as we are taught that “Romanian is the sweetest and 
best spoken language” or “We didn’t invade anyone,” and 
as long as those who repeat this information are the most 
respected, it is difficult to imagine an education system 
that would fight online manipulation and lies.

Another thing is to promote civilized speech especially 
among politicians, opinion leaders and other public 
figures. It’s no coincidence that with the emergence of 
populist politicians whose statements challenge common 
sense, readers feel more entitled to adopt the same kind 
of speech. When Ilan Sor takes off his belt and threatens 
journalists or any other people who don’t think like he 

does, another thousand of his supporters will follow his 
example while drinking a beer in the garden or chatting 
online.

Speaking of more specific actions, greater cooperation 
among NGOs, and not just in the media education realm, 
is needed in this regard. If media ownership tends to 
concentrate, then civil society rather tends to divide. Wide 
coalitions and actions that complement each other with 
long-term goals are needed. Media education cannot 
stand alone without civics and human rights and anti-
corruption education. In fact, the mission of each NGO 
is to promote more points of view and to call on citizens 
to distinguish between untruth and truth and not to take 
everything at face value but to ask more questions.  

Identifying and cleaning up fake profiles on the Internet is a 
short-term effect that will tidy up virtual space. It shouldn’t 
be discriminatory, i.e., all those who promote fake news 
or half-truths should suffer the same consequences. Every 
citizen has the right to report fake or denigrating posts on 
Facebook. Just as we sometimes collect the garbage made 
by others, we can also do a subbotnik on social media.

Moldovans continue to listen to relatives, friends or 
colleagues more than media outlets. Anyone can promote 
useful tips on how to avoid intoxication on the Internet. 
One of the simplest is to check all websites contacted 
(email, address, phone number and team), to monitor 
how they are funded (if a website doesn’t provide this 
information a person should have the opportunity to ask) 
and to verify whether an angry person commenting on 
Facebook is a troll (his/her profile picture, the number of 
friends he/she has, the latest links posted, link history).

For people to get quality news, media outlets could choose 
to invest more time in attracting members and creating 
communities.

There are no “one size fits all” effective means to 
establishing civilized online speech. Fake news traveled 
before the Internet was invented (the most well-known was 
the news created by the KGB about the AIDS epidemic). 
Now, however, spreading it involves a growing number 
of people, and it is monetized more easily. Bubbles full 
of hate speech and untruths will continue to exist, and 
attempts to regulate them may lead to further limitations 
on freedom of expression. All we have to do is to prevent 
them from spreading and becoming relevant via education, 
collaboration and communication among people.

Vlada CIOBANU

https://www.goodreads.com/book/show/27220690-free-speech


17

June 2019

analytical magazine

Media and Society

Building Connections: Influencers as 
Agents of Change

Influencer /έflyãse/ – an individual paid by companies to 
promote a product or a service on his/her webpage.

This is the general public’s perception of the term 
influencer. Though they are well known, their power is 
not tapped into when it comes to partnerships for media, 
NGOs, and social campaigns. Most often on social media, 
an influencer is a popular individual in society or is 
easily recognized in a particular niche who can influence, 
via his/her activity or the content he/she creates, the 
thoughts, behavior and decisions of his/her followers and 
may further inspire the community he/she has created 
to undertake certain actions.  Influencers are leaders or 
opinion makers. They may be celebrities, professionals 
in certain areas, or content creators (bloggers, vloggers, 
instagramers, etc.).

In Fact, What Power Do Influencers Have?
Independent media is going through a rough patch. 
Several media outlets have been taken over by political 
or oligarchic groups that try to promote the political and 
economic interests of some categories of citizens. There is 
a great deal of noise in the information space and a need 
to strengthen the voice of trustworthy media. Currently, 
traditional media has become less popular, and more and 
more people, especially active young people, prefer to get 
their news from the Internet or on social media. According 
to the Pew Research Center, majorities in most European 
countries get news from social media with Facebook the 
top site.

Meanwhile, NGOs and initiative groups face difficulties in 
attracting the greater public and in bringing their voices 
to decision makers. Their information is often provided in 
reports that do not always trigger discussions and actions. 
Hence, when trying to make ourselves heard, we should 
pay more attention to social media and to influencers. 
Though their power hasn’t yet been used to its fullest 
potential to form public opinion, promote democratic 
values and create the media agenda, they significantly 
shape communication. According to a 2016 Google study, 
7 out of 10 subscribers said that influencers on YouTube 
changed and shaped culture.

Since they know it very well, influencers have a close, 
tight connection with their public and thus become more 
powerful. They are seen not only as a source of information 
about daily issues, news, values, and recommendations 
but also as a nucleus of the community they represent. 
Working with such individuals on social media does not 
limit information to certain geographical regions as is 
the case for traditional media; rather it spreads it and can 
mobilize a larger public, including a diaspora.

How Can Influencers Help Us?
Influencers’ involvement in projects or social campaigns, 
including media campaigns, can be a powerful tool for 
making positive changes in society, i.e.,  the concept 
of social media for social good. Once trained and guided 
in topics and issues they are interested in, influencers can 
address the world challenges we face, including those 
related to poverty, inequality, climate, environment, 
education, peace and justice.

Partnerships between  influencers’  online communities 
and civil society or media can be incubators for cross-
sector projects and innovative digital products. In this 
way, influencers are not only a means of achieving positive 
change, they are active participants in this change.

Partnerships can bring:
• Access to the leaders of communities that have a 

strong voice and message;
• New, innovative and attractive content created by 

influencers;
• Access to a wider, active and involved public;
• Projects and products tailored to the target public 

provided by people who know and have access to it;
• The creation of communities with common visions 

and interests;
• Pressure on decision makers for changes the 

community wants.

http://media-azi.md/ro/stiri/construind-conexiuni-%E2%80%93-influencerii-ca-agen%C8%9Bi-ai-schimb%C4%83rii
http://media-azi.md/ro/stiri/construind-conexiuni-%E2%80%93-influencerii-ca-agen%C8%9Bi-ai-schimb%C4%83rii
https://www.journalism.org/2018/05/14/many-western-europeans-get-news-via-social-media-but-in-some-countries-substantial-minorities-do-not-pay-attention-to-the-source/pj_2018-05-14_western-europe_5-01/
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/youtube-stars-influence/


18

June 2019

Mass-media in Moldova 

Media and Society

Why Are We Reluctant?
If this all sounds so good, why are we still reluctant? We are 
aware that influencers are not a magic tool to quickly solve 
all problems. Even if they have great power that has not yet 
been tapped, influencers’ involvement in social projects is 
still an experiment. Thus, NGOs and media don’t have the 
resources, knowledge or time to invest in this.

We are afraid of changing the traditional manner in which 
we communicate with the public, of the fact that the 
effort will not bring the expected results, and that when 
the results are visible, the pioneering work in this area 
will be easily used by others. After months of effort and 
experiments, this work will be taken over and replicated 
by those who didn’t invest in the process of creating and 
educating a community of influencers.

At the Beginning of the Route
In Moldova, we have begun to speak relatively recently 
about  influencers. Regarding commercial aspects, the 
rules are quite clear and the messages not too complicated. 
Nevertheless, when we want to change society’s mind-
set, we face a lack of experience. It’s true that working 
with influencers on social campaigns isn’t a new concept.  
Opinion makers, celebrities, and famous people in the 
community have always been involved, but they were 
using this megaphone to send a message that was prepared 
for them rather than one they created or initiated.

Influencers Hub Moldova, the organization that aims 
to create and educate a community of local  influencers, 
conducted a survey among  influencers  to identify social 
issues (based on the UN Sustainable Development Goals) 
that are important to them. The results showed a high 
level of interest in participating in social campaigns and, 
surprisingly, in most cases a willingness to get involved 
not motivated by financial remuneration.

Nevertheless, working with  influencers, even with those 
who are very interested and motivated, implies certain 
risks. Interest in or passion for a topic doesn’t mean they 
will convey an accurate message. Before involving them 
in projects or campaigns, influencers need to be educated, 
especially on topics that require special language and the 
correct use of terms. Influencers have a potential to both 
educate and mobilize their followers, but, before that, we 
need to make sure they are well informed about the topics 
they address.

Communication doesn’t stop. It changes day by day, and 
it is our duty to adapt to new trends in order to reach our 
public as efficiently as possible. By amplifying influencers’ 
voices and power by creating partnerships and providing 
them the necessary education and tools, we can contribute 
to positive changes in society, to ensuring pluralism of 
opinions and to diversifying sources of information.

Stela ROMAN



19

June 2019

analytical magazine

Book Review

In order to understand the history of Russia, watching 
how the political, cultural and economic situation 
have developed is not enough: It is rather absolutely 
imperative to analyze what the media in this country 
says. Over the last 30 years, Russia has confirmed the 
saying that who controls the media in a given society 
controls everything. Alexandr Yakovlev, “the godfather 
of glasnost” and the Director of the Communist Party 
of the Soviet Union propaganda department for quite a 
long time, at some point said that if someone, “…wants 
the Kremlin’s leadership, he/she must and is obliged to 
control television (the media by extension),” otherwise 
he/she has no chance of retaining power. 

Storylines of the Book 
Arkady Ostrovsky’s book The Invention of Russia. The 
Rise of Putin and the Age of Fake News is precisely a 
history of Russia from the perspective of the history of 
the media of the country. The plot has three storylines: 
the first about Soviet-era media with concrete examples, 
names and titles though not all that many, honestly 
speaking; the second about the high spirits and upheavals 
in Russian media between 1991 and 1999, implicitly about 
the dethronement of the “tsar”; and the third beginning 
in the 2000s with the war between Putin and the media 
magnates ending in 2015 with the hybrid war in Ukraine. 
The author does not pursue all three storylines linearly; 
rather, they are entwined with one another dynamically 
and harmoniously. Thus, the book tells the history of 
Russia over the past three decades during which Russian 
media experienced various changes and “reforms” in order 
to return right back where it started: its Soviet cradle when 
the media was (and still is) used as a weapon to control 
the masses from the inside and currently from the outside. 
Khrushchev said, “As soldiers cannot fight without 
ammunition, so the party cannot start a war without 
having the press on its side.” For the Russian Federation, in 
the years after the 2000s the party has been the state, and 
the wars have been in Chechnya (two), Georgia (2008) 
and Ukraine (2014 –...). 

Each chapter of the book describes a period in Russian 
political history, highlighting the emergence or 
disappearance of certain media outlets. Each period (or 

power) has its favorite “journalists” who rank as cult 
figures (“spin doctors” according to Ostrovsky) standing 
next to national leaders with the same influence they 
have. There was the period of The Moscow Times, another 
of Kommersant, then came public TV station ORT, then 
NTV, then ORT again till currently we find stations Rossia 
24 and Russia Today and the news agency and platform 
Sputnik. The celebrities include Alexandr Yakovlev, 
Dorenko or Nevzorov, Yegor Yakovlev, Yevgeny Kiselyov, 
Konstantin Ernst and Dmitri Kiselyov. 

Referring again to the timeline, during the Soviet period 
and post-2000, the purpose of the media in the Russian 

A History of Russian Media, 
Written by a Journalist



20

June 2019

Mass-media in Moldova 

Book Review

Federation was to defend the “image and foundations 
of the state,” not to communicate objective, accurate 
information. In other words, it was a tool of control. 
Ostrovsky actually provided some examples in this respect: 
he recalled the year 1968 and the Prague Spring when 
Brezhnev panicked more about media liberalization than 
about Dubcek’s economic reforms. In the USSR, watching 
TV was meant to be a way to calm people down; there 
was no negative news, only positive. Everything was fine. 
It was a way to convey the message, “Sleep peacefully, the 
state is taking care of you” (page 198). The same has been 
happening in the recent history of the Russian Federation 
where the fight for people’s minds, the export of fake news 
and the pollution of the media environment in post-Soviet 
countries are some of the most important priorities—if 
not the most important ones—on the Kremlin’s agenda. 

From 1991 to 2000 when Boris Yeltzin was in power, the 
media was somewhat independent from the state and 
the party, but not from oligarchs and media moguls. On 
the contrary, in those times media moguls dictated the 
political, economic, and cultural agenda of the country. 

Regarding the third period (post-2000s), the author 
loudly and clearly states that Russian media is guided by 
the ideology that loyalty and cynicism are more important 
than morals and ethics. Russian political and media elites 
are convinced that there is no truth anywhere, neither in 
Russia nor, especially, in the western countries. This is the 
main narrative, promoted and imposed by Kremlin media. 
It is at this point that Russian propaganda via the media 
takes the form of a state policy with fake news promoted 
as a model/genre of journalism to be exported. 

Ostrovsky notes that after nearly 30 years, Russian media 
has returned to its origins; today it looks just like a 
reincarnation of Soviet media with some minor changes or 
“improvements.” It has passed from the hands of oligarchs 
into the hands of the state (we might as well say into the 
hands of the Kremlin or of Putin). 

One thing did not change: Even though the media has 
undergone a number of “reforms” over the last three 
decades, the media has always been with the government 
which has always controlled it directly or indirectly 
through moguls. Before the 2000s, however, the media 
controlled politics while during the Putin era, politics 
have started controlling the media. After 2004 (starting 
with Putin’s second term), the media became a product to 
be exported to ex-Soviet countries (hybrid war). At that 

stage, the “tsar” (again) became aware of the importance 
and mission of the media to (re)establish the old empire 
and (re)impose control over the surrounding territories. 

The Role of the Media in the Putin Era
The most interesting storyline of the book is, of course, the 
post-2000s when a former KGB agent comes to power. In 
just a few months, Russian media transformed him from a 
little-known character into a national hero (page 27). Later, 
the media would pay for its naivety: moguls Berezovsky 
(owner of ORT) and Gusinsky (owner of NTV) would be 
exiled, and media outlets that really did quality journalism 
would be brought under state control (NTV for example) 
and would become true political mouthpieces for the 
“tsar.” When he came to power, Putin well understood that 
the power of oligarchs lay in their control over the media 
sector, a toy that was taken away from them like it or not, 
peacefully or forcefully (page 307).

During Putin’s mandate, journalism was done in the 
Kremlin’s laboratories, not in the editorial offices of media 
outlets. Starting in 2000, politics were replaced by political 
technology or political marketing, citizens were replaced 
by spectators, and reality was replaced by television (page 
276). Gleb Pavlovsky, another “Kremlin eminence grise” in 
an interview told Ostrovsky that after 2004 Russian media 
became a branch of the state power structure.

Exporting Propaganda and Fake News
As mentioned before, in the USSR watching TV was a 
way to calm people down. The news was always positive. 
Everything was nice and pretty. Media was the channel 
through which the state told ordinary people that 
everything was under control, that they could “…sleep 
peacefully, the state is taking care of you” (page 198). But 
during those times as well as today, television created/
creates realities and exported/exports them to the outside 
world (page 326). The Kremlin’s media does nothing but 
project the illusion of stability domestically and distorts 
reality abroad.

The war in Georgia was the first one broadcast by 
Russian media with the aim to celebrate both victory and 
television. In this case, the target was not Georgia and its 
citizens but rather citizens of the Russian Federation to 
show them how strong the country was. The media thus 
became a tool/weapon of war (page 337). Exactly the same 
scenario was followed in the Ukrainian hybrid war and 
the invasion of the Crimeen peninsula (page 28). Thus, 



21

June 2019

analytical magazine

Book Review

Putin’s primary weapon was television and, by extension, 
the media as a whole. The role of the army was just to 
help the media which actually started and led the war: A 
mass-media that created simulacra as Baudrillards would 
call it. Not only did it distort reality, it also made it up 
without breaking stride using fake information, images, 
actors and statements. It was like a clear and well-directed 
performance or film in which the media played not the role 
of informing people, but the role of director, screenwriter 
and producer (p. 359). In this context, Ostrovsky provided 
the example of the propagandist Dmitri Kiselev and his 
show on Russia 24 (page 353). 

Russian media works as a psychoactive and hallucinogenic 
agent both internally and externally. Television in Russia 
acts as a drug, alters the senses, destroys judgment and 
intelligence and suppresses fear and inhibition (page 360). 
On the role of domestic propaganda, the author claimed 
that the popularity of the “tsar” depends on the skill of the 
TV station to keep citizens in front of their TV screens 
(page 366). In order to control the state and the region, the 

Kremlin has four weapons available: money, the police, 
the army and most importantly, the media (page 372).

Final Notes
Arkady Ostrovsky’s book was written by a journalist, 
not by a scholar. For this reason, it is easy to read and 
keeps you in suspense from beginning to end. It is not a 
book with a happy ending, but we can learn a lot from it, 
namely what media and journalism should NOT be like, 
that is, subservient to those in power/to the government. 
Ostrovsky has won prizes (the Orwell Prize, the Cornelius 
Ryan Award, the Financial Times Book of the Year to name 
only a few), and just three years after publication, the book 
was ranked among the select books on this topic alongside 
those written by Masha Gessen, Mikhail Zygar, Piotr 
Pomerantsev and Karen Dawisha. It is a must-read book 
for those interested in the history of “modern” Russia, its 
media and especially in the informational war conducted 
by the Putin administration in the former Soviet republics 
(and not only there).

Victor GOTISAN



22

June 2019

Mass-media in Moldova 

Annexes

Memorandum on the Freedom of the 
Press in the Republic of Moldova

(3 May 2018–3 May 2019)
From 3 May 2018 to 3 May 2019, the freedom of the 
press in the Republic of Moldova continued to degrade 
to an alarming degree. The problems from previous years 
intensified: The guild was further divided, and there was 
even more visible political control over certain media 
outlets, de facto concentration of media ownership and 
lack of pluralism. These issues along with difficult access 
to information of public interest, the lack of independence 
of journalists and the low quality of media content along 
with an increase in the number of cases of verbal assault, 
intimidation and harassment of the media led to a drop 
in Moldova’s rating in international rankings. Thus, the 
international organization Reporters without Borders 
(Reporters Sans Frontières or RSF) placed Moldova 91st 
out of 180 countries monitored in the 2019 World Press 
Freedom Index. It is the lowest rating registered since 
2013; Moldova has been downgraded 36 positions in the 
past 6 years in the RSF ranking.

This is also supported by a national study on the 2018 
Moldovan Press Status that found that the media in 
our country worked and developed under critically 
difficult conditions last year. The biggest changes were in 
journalists’ security which has dramatically regressed over 
the last two years as well as in the economic environment 
which evolved from a serious situation in 2017 to an 
extremely serious one in 2018.

Working Conditions: Verbal and Physical Assault, Sei-
zure of a Print Run, Censorship and Restrictions on 
Access to Information

The steady decrease in the level of journalists’ security 
in recent years is due to increased attacks, threats and 
intimidation against them by politicians and civil 
servants and to the lack of an adequate response by 
public institutions. Thus, journalists do not enjoy effective 
protection, and impunity for transgressions can encourage 
new attacks on media professionals. The following are 
examples that indicate that the situation in general cannot 

be rated as completely safe for journalists to do their jobs 
in Moldova.

 - In May 2018, the print run of the regional newspaper 
Cuvantul was seized by the local police on the grounds 
that it had been transported without accompanying 
documents. This incident was rated as serious abuse at 
the hands of the police and as an attempt to intimidate 
the journalists of the weekly newspaper who had pub-
lished various investigations about the personal assets 
and interests of district leaders. Following the reaction 
of civil society, the seizure of the print run was rejected 
but disciplinary sanctions against the police were sub-
sequently cancelled. The editorial office of the newspa-
per took the case to court asking for the punishment of 
those guilty.

 - In July 2018, Orhei mayor Ilan Shor made a number 
of threatening statements against journalists in a vid-
eo published on Facebook. The politician promised 
that once he came to power he would enforce a po-
tential lustration law in relation to journalists, “paid 
to write nasty things about people” («проплаченые 
журналюги, которые позволяют себе писать 
гадости про людей»). “Stop, you turd. I’ll fix you!” he 
said, labelling journalists with the depreciatory term 
jurnaliughi (journo). Ombudsperson Mihai Cotorobai 
filed a solicitation with the Orhei Municipal Prosecu-
tor’s Office that called for, “…taking necessary measures 
against persecuting and intimidating journalists for 
publishing criticism.” However, this institution replied 
that Ilan Shor wouldn’t be held accountable because his 
statements did not represent a criminal offence.

 - In August 2018, Deputy Chair of the Shor Political Party 
Mariana Tauber behaved aggressively and verbally as-
saulted journalists from Radio Orhei preventing them 
from reporting on a demonstration organized in Orhei 
by the party she represented. In addition, she instigated 
a protest by the participants against the director of Ra-



23

June 2019

analytical magazine

Annexes

dio Orhei. Armed with brooms, some of them followed 
Marina Tauber’s suggestions and shoved the journalists.

 - In October 2018, the staff of station TV 10 announced 
that they had resigned in corpore because their man-
agement prohibited them from publishing a news item 
on the statement of a Member of the European Parlia-
ment criticizing the government in Chisinau because of 
the decision to expel Turkish citizens from Moldova.

 - In December 2018, Socialist MP Oleg Savva reacted to 
a post about his income, verbally attacking a journalist 
from the Anticoruptie.md portal. The dignitary called 
the reporter “liar,” “scum,” and “illiterate girlie” on a so-
cial network, threatening her with physical abuse and 
a lawsuit.

A decrease in transparency at public institutions and 
limitations on access to certain categories of information 
of public interest also plagued journalists’ working 
conditions. State institutions rarely organized press 
conferences preferring briefings in which journalists were 
unable to ask questions. Also, several cases of limiting 
journalists’ access to public events were reported last year. 
Thus, TV 8 and Jurnal TV reporters were denied access 
to a number of briefings and events of the ruling party 
and to the press conferences of the Shor Political Party. 
Their access to the Orhei mayor’s public meetings was 
also denied. Dissatisfaction with the editorial policies of 
these TV stations was the reason invoked in these cases. 
The day before parliamentary elections in February 2019, 
journalists from Ziarul de Garda were not allowed to film 
a concert sponsored by the Shor Political Party, and their 
access was also restricted in October 2018 to a meeting 
organized by the Democratic Party of Moldova (PDM) in 
the Great National Assembly Square.

Political Context and Legal Framework: Insufficient 
Developments

The political context in 2018 tolerated pressure and 
discrimination by politicians towards media outlets or 
journalists at both the central and regional/local levels 
and favored the widening war between media outlets 
belonging directly or indirectly to politicians. Through 
the latter, orchestrated attacks were launched against a 
number of non-government media organizations and also 
against independent media and journalists inconvenient to 

those in power. The politically affiliated media published a 
number of articles during the year that could be classified 
as harassment and denigration.

Various amendments to the media legal framework 
were enacted during the reporting period. Following the 
recommendations of the Working Group on Improving 
the Media Law of the Republic of Moldova, the Audiovisual 
Media Services Code and the National Concept on Media 
Development, the Law on Attracting Foreign Investment 
in Film Production and Other Audiovisual Works and 
the Information Security Concept were developed 
and approved in the final reading in Parliament. These 
developments were, however, insufficient to foster or 
stimulate the proper functioning of the media in our 
country. Although government officials promised to adopt 
all the amendments developed by the working group, the 
Law on Advertising that passed in the first reading, the 
Law on Measures to Support Periodic Publications of 
Social Importance and other laws providing tax facilities 
for local media remained at the draft stage. The Media 
Forum in Moldova held on 29 and 30 November 2018 
condemned the lack of transparency and MPs’ selective 
attitudes toward the draft laws developed, some of which 
have not been adopted yet.

Parliament’s vote after the final reading of the amendments 
to the Law on Access to Information ultimately didn’t 
take place. These amendments were considered a priority 
in the media community. On the other hand, new legal 
provisions came into force in October 2018 excluding 
media outlets from the list of entities with access to 
information on people who submit declarations under 
the Law on Tax Amnesty. Thus, the provision of the new 
Law on Voluntary Compliance and Tax Incentives limits 
journalists’ access to information.

The topic of personal data protection was also on the 
Working Group’s agenda in several proposals that 
would remove barriers encountered by journalists when 
requesting information. Although Parliament failed to 
review/vote on a draft law on this topic, during its last 
weeks of activity it debated and voted in the first reading 
a draft law on the protection of personal data that may 
threaten freedom of expression and impede access to 
information of public interest. The draft is considered 
inappropriate by experts from the Council of Europe and 
from the Moldovan media community.



24

June 2019

Mass-media in Moldova 

Annexes

An Economic Environment in Continuous Regression
The monopolized advertising market, an alleged cartel 
agreement between two advertising sales houses, the 
rise in the price of newsprint, the insufficient funding of 
public providers for audiovisual media services and the 
amplification of media concentration all contributed to an 
extremely serious economic situation.

The market is dominated by a large number of media outlets 
owned or controlled by politicians that benefit from their 
protection and financial support. Most independent media 
outlets do not have enough financial resources to develop 
and deploy new technologies and pay decent wages to 
employees. Under such conditions, the mechanisms that 
proved to work the best for obtaining additional funds 
were collaborations, projects and co-productions. When 
they failed to attract them, certain outlets suspended 
their work such as TV 10, which announced in May 2018 
that it would cease broadcasting for an indefinite period 
of time, “due to the acute lack of financial resources.” It 
started working again in June. Similarly, in January 2019 
IMPACT TV announced that it was suspending its work 
for half a year because, “It did not have enough funds to 
support this media project.” It was indeed a critical year 
for independent media outlets in Moldova with some 
independent newspapers near bankruptcy after a rise in 
the price of newsprint in June 2018.

On the other hand, in November 2018 the new TV 
stations Orhei TV and Televiziunea Centrala, both 
affiliated with the Shor Political Party, were launched in 
the Moldovan media market. Note that in July 2018, Radio 
Orhei filed a lawsuit against the Broadcast Coordinating 
Council (BCC) after that authority issued a broadcasting 
license in April to a radio station with a similar name: 
Radio Orhei FM, also affiliated with the Shor Political 
Party. The administration of Radio Orhei demanded the 
cancellation or amendment of the BCC decision since it 
had considered neither the fact that Radio Orhei had been 
operating with a well-known name for 12 years nor the 
legal provisions on intellectual property and competition 
rules, “…giving way to confusing program consumers and 
to unfair competition.” The BCC failed to respond to this 
request.

The concentration of media ownership and the 
monopolization of advertising resources are the key factors 
in the vulnerable situation of the press. The reduced scale 

of the advertising market and the unwritten, cartel-like 
agreement between the two big players in the market deny 
independent media outlets free access to large advertising 
companies. Although in January 2018 a group of media 
outlets (PRO TV Chisinau, RTR Moldova, Jurnal TV 
and TV 8) filed a joint complaint with the Competition 
Council about the conclusion of a cartel agreement 
between the two dominant sales houses (Casa Media and 
Exclusive Sales House), the Council has yet to provide an 
official reply.

Although the new Audiovisual Media Services Code 
assigns the BCC a special role in audience measurement, 
its first attempts to address the issue of the accuracy of 
these measurements failed. In March 2019 following a 
tender it organized to grant the right to measure audience 
size, the Tender Committee selected the same company 
that had measured audiences of TV stations until 2018 
and whose data were repeatedly questioned by some 
broadcasters and civil society experts. A number of 
broadcasters criticized how the tender took place since 
only one bidder participated and the Tender Committee 
included representatives of five television stations, four 
of which sold advertising through the two sales houses 
accused of having entered into a cartel agreement.

Print media’s economic and financial problems grew 
when the state enterprise Posta Moldovei imposed further 
arbitrary conditions for the distribution of periodicals by 
subscription and retail. Non-government organizations 
and a number of press managers asked the authorities to 
intervene and to oblige Posta Moldovei not to abuse its 
dominant position in the postal distribution market.

Monopolization vs Media Quality: Political Commit-
ment, Misinformation and Manipulation

Although no single media owner can possess more than 
two broadcasting licenses after the law was amended, this 
legal norm has had a negligible impact. In recent years, a 
number of broadcasters have de jure changed their owners, 
but de facto there has been no change in their editorial 
policies; they have continued to promote the agenda of the 
parties they are affiliated with. The owners themselves are 
obliged under the law to declare their properties while the 
BCC just collects the declarations stating that its duties do 
not include verifying their accuracy.



25

June 2019

analytical magazine

Annexes

Currently, the media market is dominated by two large 
trusts: one owned by the leader of the PDM ruling party 
and people close to him (Prime TV, Publika TV, Canal 
2, Canal 3, Publika FM, Muz FM, Maestro FM) and one 
belonging to people close to President Igor Dodon and the 
Party of Socialists (Accent TV, NTV Moldova, Exclusiv 
TV, Aif.md). In 2018, a new trust affiliated with the Shor 
Political Party (Orhei TV, Televiziunea Centrala, Radio 
Orhei FM) emerged in the media market. Note that all 
Independent Journalism Center (IJC) monitoring reports 
on propaganda, information manipulation and violations 
of journalism ethics showed that the politically affiliated 
media favored the politicians and parties behind them 
both directly and indirectly. As a consequence, the public 
had access to almost identical editorial content that lacked 
diversity and pluralism of opinions and in some cases was 
manipulative and propagandistic.

The Media Forum in Moldova expressed concern about 
the ongoing decrease in the quality of the media products 
offered by multiple media outlets and their involvement 
in political partisanship by promoting certain political 
parties and discrediting their political opponents.

The behavior of the media during the 2018 early local 
elections in Chisinau and the 2019 parliamentary 
elections demonstrated the political commitment of 
many media outlets. IJC and Association of Independent 
Press monitoring under the Civic Coalition for Free and 
Fair Elections revealed that some of the most influential 
media outlets, including national broadcasters, engaged 
in political partisanship replacing journalism with 
propaganda. Political patrons were extensively involved 
in the editorial policies of media outlets and encouraged 
self-censorship, and media outlets disseminated biased, 
incomplete and often manipulative information to media 
consumers.

Despite the restrictions imposed by the so-called Anti-
Propaganda Law that came into force at the beginning of 
last year and the sanctioning of certain media outlets for 
infringing the law, foreign-based propagandistic media 
continued to exert its negative influence on Moldova’s 
information space. Fake news was routine in 2018, and 
the accounts of a number of public figures as well as the 
pages of certain media portals were cloned and used for 
misinformation.

The BCC, the broadcasting regulator, offered an anemic 
and late response to the inappropriate behavior of certain 
broadcasters thus failing to fulfil its role as guarantor of 
public interest. For instance, during the campaign for 
2018 local elections, the BCC failed on its own initiative 
to monitor the broadcasters that had announced that they 
would not report on the campaign. Only after notification 
by a group of civil society organizations did the regulator 
start its own monitoring eventually applying minimal 
sanctions for non-compliance with the law by these 
broadcasters. For the 2019 parliamentary elections, the 
BCC published only two monitoring reports during the 
campaign and issued warnings to several TV stations. 
The third BCC monitoring report was reviewed after the 
elections, and the authority decided to apply no sanctions 
to broadcasters who had violated the law. This behavior by 
the institution that should represent the public interest in 
the broadcasting sector creates dangerous precedents: It 
can discourage good-faith broadcasters on the one hand 
and encourage those who don’t observe the law when 
reporting on election campaigns on the other hand.

Recommendations:

In order to ensure the true freedom of the press in line 
with the principles of a democratic society, the authorities 
in the Republic of Moldova should:

• react and sanction all those who assault and 
intimidate media representatives, violate their right 
to expression and restrict their access to information 
of public interest;

• ensure full observance of the Law on Access to 
Information by penalizing/discouraging refusals to 
provide information of public interest;

• cease the use of the media in narrow, party or 
personal interests and patrons’ involvement in the 
editorial policies of the media outlets they finance;

• abandon the selective approach to reforming the legal 
framework regulating media activity by adopting in 
due time the draft laws developed by the Working 
Group on Improving Media Law in the Republic of 
Moldova;

• ensure the development, adoption and implementa-
tion of coherent public media development policies 
stipulated by the National Concept of Media Devel-
opment of the Republic of Moldova;



26

June 2019

Mass-media in Moldova 

Annexes

• require the Broadcast Coordinating Council 
to effectively monitor media outlets to prevent 
concentration of media ownership and to identify 
and sanction cases of information manipulation and 
the dissemination of fake news;

• require the Competition Council to exercise its 
regulatory function in an efficient and impartial 
manner and ensure the re-establishment of fair 
terms in the advertising market by penalizing cartel 
agreements.

Independent Journalism Center

Association of Independent Press

Association of Electronic Press

Association of Independent TV Journalists

Center for Investigative Journalism

Association of Investigative Reporters and Editorial Security

Access-info’ Center

Media Center for Youth

Press Freedom Committee



27

June 2019

analytical magazine

Annexes

General Conclusions
During the monitoring period, the TV shows in the 
majority of cases did not broadcast direct hate speech 
against ethno-linguistic or religious minority groups. 
For the most part, the terminology used on TV complied 
with the standards of coverage for minority groups. 
Nevertheless, at times cases of non-compliance and 
disrespect were identified.

Although certain TV stations, especially GRT and during 
the last period  Moldova 1 made visible efforts to cover 
ethno-linguistic minorities, the stations with greater 
coverage overwhelmingly tended to cover Moldovans/
Romanians almost exclusively.

When they addressed ethnic issues, they were influenced 
by stereotypes and stigma. For example, when well 
intentioned stations covered a minority ethnic group, in 
most cases they did it via traditional cultural activities like 
dances, songs, crafts or traditional dishes. There was little 
information about the contributions of representatives 
of different ethical groups to other types of activities in 
Moldova like medicine, economics, or education.

In the worst cases, stations like PRIME for example, 
still resorted to the vicious practice of labeling people 
suspected of committing crimes by specifying their 
ethnicity (Syrian, Turk, Armenian). Such practices feed 
prejudices and discriminatory views toward these groups, 
and for this reason they must be stopped immediately.

The number and position of Russian shows in the 
broadcasting grids of Moldova 1 and Jurnal TV are 
insufficient and inadequate.

The use of settlement names in minority languages is still a 
problem. Also, the designation of settlements in Moldova 
in Romanian, including on Russian shows, is wide spread. 

The coverage of religious diversity and of minority 
religious groups remains a major problem for all the TV 
stations monitored. The monitors noted an exclusive focus 
on promoting the Orthodox Christian religion on these 
stations and a total disregard for other religious groups in 
Moldova.

The analytical shows, especially the ones broadcast on 
Jurnal TV, showed a strong gender imbalance to the 
detriment of women.

Minorities and Elections
The pre-election and election periods were noteworthy 
regarding ethno-linguistic and religious minority coverage 
in the media. First, during the parliamentary election 
campaign of January and February 2019 just as during 
the 2016 presidential election, an attempt to introduce 
xenophobia about refugees took place. In 2016 the alleged 
arrival of “30,000 Syrian refugees” in Moldova was widely 
broadcast while in 2019 an attempt was made to launch the 
potential for a large number of refugees from Bangladesh. 
Fortunately, this story was not widely broadcast on the 
stations monitored, and no major deterioration in media 
discourse on this issue was noted.

The pre-election campaign did, however, provide the 
opportunity to intensify negative comments about 
Muslims (Islamophobic speeches). For example, on the 
informational-analytical shows broadcast on Jurnal TV 

The Human Rights Information Centre 
Report: Minorities in Elections. Promoting 

the Inclusion of Minorities in Elections

The Human Rights Information Centre (HRIC) conducted step-by-step monitoring of certain TV stations from November 
2018 to February 2019. During the first stage (November–December 2018), the informational-analytical shows of three 
stations with national coverage—Moldova 1, PRIME TV, and Jurnal TV—and of regional channel GRT were monitored.  
During the second period (1–27 January 2019) and the third (28 January–24 February 2019), the four TV stations, 
the main news portals and the websites of certain political parties that participated in Parliamentary elections were 
monitored. The main conclusions and recommendations of the monitors are listed below.



28

June 2019

Mass-media in Moldova 

Annexes

we heard a number of speeches promoting the idea that 
Muslims are terrorists, mostly as part of criticism of the 
initiative of the government to offer Moldovan citizenship 
in exchange for investments in the country.    

Also, during the pre-election period an attempt was 
made to revive linguistic conflict in the public and in 
the media. The linguistic incident between a Gagauzian 
driver stopped by a traffic officer in Cimislia for allegedly 
speeding was widely broadcast by the media. Many media 
outlets, including those monitored, adopted a one-sided, 
biased position when covering the topic. The lack of a 
human-rights based approach in broadcasting this case 
and other similar cases is a major problem that must be 
solved.

A third issue directly linked with the pre-election 
campaign was the increase in media attention to Orthodox 
Christian issues. The idea seemed to be that connecting 
religious topics with government representatives and 
certain political figures would create a favorable media 
and election image for them. PRIME TV especially stood 
out during the monitoring period because it produced 
over 40 news items on Orthodox topics including the 
orthodox experiences of PD candidates and the “close 
collaboration” between state institutions led by PD 
members and the Orthodox Church. The promotion of an 
Orthodox Christian agenda in the media visibly increased 
during the pre-election period.  

Recommendations

• Additional training for TV employees in using 
respectful and correct terminology with regard to 
minority groups is necessary.

• All TV stations need to seriously reflect on their 
coverage of ethno-linguistic minorities. They also 
have to develop and adopt human-rights based 
policies in this respect. 

• TV stations, especially PRIME, need to study the 
decisions of the Council on Ensuring Equality for 
eliminating the vicious practice of labeling criminals 
and suspects according to their ethnicity and to stop 
doing so immediately.

• It is necessary to review the broadcasting grids of 
national TV stations to provide better coverage of 
the speakers of minority languages.

• All TV stations need to seriously reflect as institutions 
on religious (and non-religious) minorities. They 
also have to develop and adopt  human-rights based 
policies in this respect. 

• The three TV stations with national coverage have to 
review their policies regarding the use of settlement 
names during shows broadcast in Russian and in 
other minority languages in line with international 
best practices (UN, OSCE, Council of Europe).

• A gender balance policy should be developed and 
adopted, especially by Jurnal TV.



Independent Journalism Center

ISSN 1857 – 002 x

Director
Nadine GOGU

The opinions expressed in this publication
do not necessarily reflect the views of the IJC.

Contributors:
Aneta GONTA, Lucia BACALU-JARDAN, Vitalie CALUGAREANU, Anastasia NANI,

Alina RADU, Vlada CIOBANU, Stela ROMAN, Victor GOTISAN

Editor-in-Chief
Tatiana CORAI

Translation
INTART DESIGN Translations Bureau

Proofreading
Judy GOLDMAN

Layout
Andrei ICHIM

Photos on the cover
IJC Archive

Please send your opinions, suggestions and offers to the following address:

Independent Journalism Center
53 Sciusev street, 2012, Chisinau

tel: (+373 22) 213652, 227539

e-mail: tcorai@ijc.md
http://www.media-azi.md

The June edition 2019 of the Mass Media in Moldova magazine was supported financially by the Swedish International Development 
Cooperation Agency through the Swedish Embassy in Chisinau

mailto:tcorai@ijc.md
http://www.media-azi.md



	_GoBack
	Freedome of Press
	Retrospective on Press Freedom Days in Moldova

	Media AZI
	Media Concentration
	The political interests of owners impose the rules of the game in the media sector

	Aneta GONTA
	 Media in the Elections
	The Elections Are Over: Conclusions and Lessons to Learn
	Lucia BACALU-JARDAN

	Ethics and Professionalism
	Journalists as Face-Saving Instruments for Compromised Politicians
	Vitalie CALUGAREANU

	Experiences
	Victor Mosneag, Deputy Editor-in-Chief of Ziarul de Garda: “Court Cases Were Initiated Following Some Articles that I Wrote, but there Were Cases when these Articles Were Used for Score-Settling”

	Interview carried out by Anastasia NANI
	Print Media
	Peasants, Newspapers and Crowdfunding

	Alina RADU  
	Online Media
	How Can We Make Online Space Normal?

	Vlada CIOBANU
	Media and Society
	Building Connections: Influencers as Agents of Change

	Stela ROMAN
	Book Review
	A History of Russian Media,
Written by a Journalist

	Victor GOTISAN
	Annexes
	Memorandum on the Freedom of the Press in the Republic of Moldova

	The Human Rights Information Centre Report: Minorities in Elections. Promoting the Inclusion of Minorities in Elections

