
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 

5 iunie 2011 

 

Raport Nr. 2  

2 - 15 mai 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 

electorală”, cu susţinerea financiara a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperate International (Side/Asdic) if Ministerial 

Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu 

reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 

 

 



 2 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 

comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor 

electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să 

analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi compromite 

abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  18 aprilie – 19 iunie 2011  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: 

cu cât mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul 

acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media în limba română au 

fost incluse şi posturi/ziare în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu doar de 

minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista mass media monitorizate  

 

 

Presa audiovizuală 

Prime TV (Primele Ştiri, 21:00) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 

română; 

NIT TV (Curier, 22:00)– post privat, acoperire naţională, difuzează în  rusă şi română;  

EURO TV (Ştiri, 20:30) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna;  

Jurnal TV (Jurnalul orei 20:00) - post privat, difuzează prin satelit, în română şi rusă 

N4 (Obiectiv, 19:30) - post privat, acoperire regională, difuzează în limba română 

 

Presa scrisă:  

Adevărul (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii pe săptămână); 

Timpul de dimineaţă (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii);  

Moldova suverană (cotidian naţional, limba română, 4 apariţii);  

Nezavisimaia Moldova (cotidian naţional, limba rusă, 4 apariţii);  

Jurnal de Chişinău (bisăptămânal naţional, limba română, 2 apariţii) 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat conţinutul integral al ziarelor şi câte un buletin de ştiri zilnic, fiind 

analizate materialele cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele au fost supuse unei 

evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost 

analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  

 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 

obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 

Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea 



 3 

unghiului de abordare, cât si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în 

cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma 

jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, 

vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să 

asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 

creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere 

li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează 

percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 

licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 

anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 

părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 

standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 

de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 

acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul, cu partea informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 

Implicare în campania electorală 
În cele 14 jurnale monitorizate în perioada 2-15 mai, postul Prime TV a difuzat 68 de ştiri 

cu caracter electoral direct şi indirect. Materiale cu caracter electoral direct sunt incluse la 

rubrica „Electorala 2011”, difuzată la începutul rubricii şi la încheierea ei. În afara rubricii 

electorale, au fost difuzate ştirile despre atacurile asupra candidatului PD la funcţia de 

primar din Stăuceni şi asupra candidatului PLDM la funcţia de consilier din Ialoveni. Ştirile 

despre plecarea din PLDM a lui Mihai Godea, prim-vicepreşedinte al formaţiunii, şi 

înscrierea lui în competiţia electorală în calitate de candidat independent pentru funcţia de 

primar al capitalei de asemenea au fost difuzate în afara rubricii “Electorala 2011”. 

 

Reportajele electorale difuzate de Prime TV acoperă majoritatea evenimentelor şi intrigilor 

din campanie. De cele mai multe ori ele se referă la acţiunile unui singur candidat la funcţia 

de primar al municipiului Chişinău (mai ales ale candidatului PD, Valentina Buliga), unele 

se referă la confruntările dintre candidaţi (atacurile verbale dintre Chirtoacă şi Dodon), iar 

altele, mai puţin frecvente, fac o sinteză a acţiunilor mai multor candidaţi (de exemplu, 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

prezenţa acestora la acţiunile de comemorare a victimelor celui de-al doilea război mondial, 

la ziua Europei etc.) sau prezintă poziţia acestora asupra aceluiaşi subiect (de exemplu, 

promisiunile partidelor politice PLDM, PL, PD şi PRCM pentru oraşul Bălţi, ştirea din 5 

mai, „E timpul să facem ordine în capitala de nord a ţării”). De notat că sloganul „E timpul 

să facem ordine în Chişinău” şi „E timpul să facem ordine în ţară” este parte a bannerelor 

publicitare ale PDM difuzate la tv şi în presa scrisă.  

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

În perioada monitorizată, la postul Prime TV nu au fost înregistrate abateri semnificative de 

la normele deontologice capabile să deformeze sau să trunchieze informaţia pusă la 

dispoziţia publicului şi nu au fost identificate nici probleme ce ţin de separarea opiniilor de 

fapte. 

 

Există totuşi o frecvenţă inegală a apariţiei candidaţilor electorali în ştirile difuzate de acest 

post. De exemplu, în perioada monitorizată, candidatul PD la funcţia de primar de Chişinău 

Valentina Buliga e prezentă în 18 ştiri, iar candidatul PL, Dorin Chirtoacă este protagonistul 

a 17 ştiri. Ceilalţi candidaţi electorali fac subiectul unui număr mai mic de ştiri: Igor Dodon, 

PCRM  - 13 ştiri; Sergiu Coropceanu, PSD – 8 ştiri; Vitalia Pavlicenco, PNL – 3 ştiri; 

Mihai Godea, independent – 3 ştiri; Radu Buşilă, PPCD – 2  ştiri; Valeriu Pleşca, Forţa a 

Treia - 2 ştiri. 

 

Deşi Valentina Buliga şi Dorin Chirtoacă sunt prezentaţi într-un număr aproape egal de ştiri, 

specificul acestora este diferit. Ştirile care vizează candidatul PD reflectă în întregime 

activitatea acestuia şi campania electorală: întâlnirea Valentinei Buliga cu angajaţii Fabricii 

de sticlă (5 mai), cu alegătorii din sectorul Buiucani (11 mai), prezenţa ei la Ziua Europei (7 

mai), la concertul lui Gheorghe Mustea (6 mai), la Ziua Familiei (15 mai), la Noaptea 

Muzeelor (15 mai), la plantarea trandafirilor în parc (7 mai), la flash mob-ul „Vrem 

lumină!” organizat noaptea pe o strada neiluminată (12 mai) etc.   

 

Pe de altă parte, ştirile care îl vizează pe candidatul PL, Dorin Chirtoacă, conţin, de cele mai 

multe ori, reacţia acestuia la o acuzaţie/provocare venită din partea altui contracandidat din 

campania electorală. De exemplu: invitaţia din partea lui Igor Dodon la o dezbatere 

electorală pe str. Alba Iulia (12 mai), urmată de invitaţiile adresate de Chirtoacă lui Dodon 

la o dezbatere la Staţia de epurare a apei (11 mai) şi la un meci de fotbal pe ruinele fostului 

Stadion Republican (12 mai). Şi alţi candidaţi l-au provocat pe Chirtoacă creând un subiect 

de ştire la Prime TV. De exemplu cererea lui Sergiu Coropceanu, PSD, adresată lui Dorin 

Chirtoacă să scoată piatra ce marchează locul viitorului monument de pe PMAN (7 mai) sau 

acuzaţiile unui membru al Mişcării „Forţă şi dreptate” precum că Dorin Chirtoacă ar fi 

organizat în Primărie o reţea de estorcare a banilor (11 mai) etc. 

 

Ştirile care prezintă activitatea lui Dorin Chirtoacă sunt prezentate într-o manieră (uşor) 

ironică. Întâlnirea lui cu oamenii de ştiinţă din 4 mai conţine şi observaţia reporterului că 

„unii participanţi s-au eschivat de la discuţii fiind copleşiţi de somn”, iar imaginile cu 

persoanele care „nu iau parte la discuţie” sunt însoţite de o melodie de leagăn. De remarcat 

faptul că în ştirea care reflectă întâlnirea Valentinei Buliga cu oamenii de ştiinţă care a avut 

loc în ziua imediat următoare reporterul nu spune cât de implicată a fost audienţa. Ştirea din 

6 mai „Lăcrămioare de la primar” subliniază că Dorin Chirtoacă dăruieşte veteranilor de 



 5 

război flori incluse în Cartea Roşie, însoţind imaginile primarului cu buchete de flori în 

mână cu o melodie în limba rusă „Landîşî, landîşî”. Subiect de ştire a fost şi faptul că Dorin 

Chirtoacă a greşit considerându-l pe H. Ford, fondatorul mărcii de automobile cu acelaşi 

nume, fost preşedinte al SUA. După o verificare, acesta şi-a cerut scuze de la jurnalişti (4 

mai). Un alt subiect de ştire l-a constituit implicarea adhoc a lui Chirtoacă în acţiunea de 

distribuire a panglicilor tricolore desfăşurată de ONG „Democraţia acasă”, care a provocat 

nemulţumirea organizatorilor, căci astfel acapara atenţia mass media, lăsând organizatorii în 

umbră (9 mai). 

 

Şi materialele care reflectă activitatea electorală a lui Igor Dodon sunt, cu câteva excepţii, 

parte din confruntările electorale ale acestui candidat cu contracandidaţii săi. De exemplu, 

ştirea care prezintă vizita lui Igor Dodon la un spital şi inserarea nemulţumirilor exprimate 

de persoanele din spital: „Vrei sa ajungi la tron şi atunci nu îţi mai aminteşti de noi! Te 

cunosc după ochi şi după vorbă” (4 mai) etc. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În perioada monitorizată, Prime TV a dat dovadă de respectarea principiilor diversităţii şi 

echilibrului surselor. În toate materialele care relatau situaţii controversate au fost 

prezentate poziţia şi părerile celor implicaţi. Îndeosebi acest lucru a fost evident în 

invitaţiile contracandidaţilor la diferite confruntări – Chirtoacă invitându-l pe Dodon la un 

meci de fotbal pe Stadionul Republican (13 mai), Dodon invitându-l pe Filat la un meci de 

volei (12 şi 13 mai), Dodon invitându-l pe Chirtoacă la o dezbatere pe str. Alba Iulia (11 şi 

12 mai), Chirtoacă invitându-l pe Dodon la o dezbatere la Staţia de epurare a apei (11 şi 12 

mai), Radu Buşilă, PPCD, invitându-l pe Chirtoacă la o dezbatere electorală la gunoiştea din 

Tânţăreni (13 mai) etc. Au fost prezentate toate refuzurile şi explicaţiile oferite de cei 

invitaţi. 

 

În contextul asigurării pluralismului de opinie un lucru devine vizibil: de cele mai multe ori 

replicile candidatului PCRM, Igor Dodon, nu sunt exprimate prompt, în faţa camerelor, ci 

trimise prin comunicate de presă şi postate pe ecran, cu imaginea candidatului alături, în 

timpul difuzării ştirii. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Pe durata perioadei monitorizate, postul de televiziune Prime TV nu a dat dovadă de 

exagerări la capitolul utilizarea limbajului admisibil pentru ştiri. Burtierele/titlurile ştirilor 

nu sunt ironice/caustice sau laudative: de exemplu: „Industrie electorală”, „Curăţenie 

electorală”, „Electorala în vârf de ac” (7 mai – o ştire despre formaţiunea „Forţa a treia” 

care donează sânge de ziua internaţională a Crucii Roşii), „Miting luminos” (11 mai), 

„Olimpiada electorală” (12 mai) etc. 

 

Cu excepţia melodiilor care au însoţit două din ştirile ce vizau activitatea lui Dorin 

Chirtoacă – întâlnirea cu oamenii de ştiinţă şi oferirea de flori veteranilor – nu există alte 

intervenţii care ar denatura conţinutul reportajelor cu ajutorul efectelor sonore sau de 

montaj.  

 

            



 6 

              
 

Implicare în campania electorală 

În perioada 2-15 mai 2011, postul de televiziune NIT s-a implicat activ în reflectarea 

subiectelor cu caracter electoral direct şi indirect, difuzând în total 93 de ştiri relevante 

prezentei monitorizări. Dintre acestea, marea majoritate au vizat activităţile de campanie ale 

reprezentanţilor Partidului Comuniştilor, atât în Chişinău cât şi în afara capitalei. Astfel, din 

totalul de 93 de ştiri, despre PCRM s-a vorbit în 52. Este vorba de materiale despre 

participarea liderilor PCRM la diverse evenimente, cum ar fi întrevederile lui Vladimir 

Voronin cu reprezentanţii instituţiilor internaţionale, Marşul Victoriei (pe 9 mai), precum şi 

întâlnirile cu alegătorii din mai multe localităţi ale republicii, la care se pune accentul pe 

diverse „pericole” în urma acţiunilor AIE. În cadrul acestor întâlniri, pe fundal apare de mai 

multe ori simbolistica PCRM (secera şi ciocanul alături de denumirea partidului). De 

asemenea, au fost realizate mai multe ştiri despre lansarea rapoartelor Coaliţiei Civice 

Alegeri 2011 şi Grupului de iniţiativă “Media Monitoring”, în care, de regulă, sunt 

dezvăluite doar neregulile înregistrate în cazul partidelor din AIE. Mai multe ştiri cu 

caracter electoral indirect s-au referit la sesizarea Curţii Constituţionale de către comunişti 

cu privire la  anularea privilegiilor poliţiştilor şi militarilor, pregătirea unui referendum 

pentru păstrarea actualului statut administrativ-teritorial al ţării etc. 

 

De asemenea, de o atenţie sporită s-a bucurat şi fostul prim-vicepreşedinte al PLDM, Mihai 

Godea, care a declarat că va candida independent la funcţia de primar al capitalei, iar apoi a 

ieşit din PLDM. Decizia lui Godea este comentată pe larg la NIT de către politicieni şi 

analişti politici.  

 

Astfel, şi în perioada 2 – 15 mai, NIT a încălcat Regulamentul CEC privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile locale generale din 5 iunie 2011 în mijloacele de informare 

în masă din Republica Moldova, potrivit căruia „Concurenţii electorali participă în 

campania electorală pe bază de egalitate şi sunt în drept să beneficieze de un tratament 

nediscriminatoriu în ceea ce priveşte acordarea timpilor de antenă şi a spaţiului (s.n.) în 

mijloacele de informare în masă”. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

Din totalul de 93 de ştiri relevante prezentei monitorizări, 78 au fost părtinitoare. În cele 

mai multe dintre materiale, informaţiile sunt prezentate dintr-o singură perspectivă. PCRM 

a fost vizat direct în 52 de ştiri, toate în context pozitiv sau neutru. Drept exemplu de 

materiale care au favorizat PCRM sunt ştirile despre întâlnirea candidatului Igor Dodon cu 

angajaţii spitalului nr. 4 din Chişinău, unde prezintă «soluţiile sociale» (4 mai), prezentarea 

soluţiilor pentru tineri, la întâlnirile cu studenţii de  la Universitatea de Educaţie Fizică şi 

Sport (10 mai), Universitatea Tehnică (11 mai), Colegiul de Medicină şi Farmacie (12 mai). 

 

În perioada 3 - 8 mai, NIT difuzează apelul de a veni pe 9 mai la Arcul de Triumf, pentru a 

participa la Marşul Victoriei, o acţiune organizată de PCRM.  Iar pe 9 şi 10 mai, NIT alocă 

foarte mult spaţiu ştirilor despre Marşul Victoriei. În contextul ceremoniei de 9 mai de la 

Memorialul “Eternitate”, despre candidatul PL la primăria capitalei se spune că “în locul lui 

Mihai Ghimpu a venit nepotul său Dorinel, care deloc nu părea interesat de aniversarea a 

66-a de la victoria asupra fascismului”, iar în imagini apare Dorin Chirtoacă discutând cu 



 7 

cineva (9 mai, ştirea 4). Iar despre liderii AIE se spune (e citat deputatul PCRM Mark 

Tkaciuk) că “s-au retras în grabă de la Memorial de teama feţelor luminoase ale oamenilor 

simpli” (9 mai, ştirea nr. 5). Aceste exemple denotă clar tendenţiozitatea postului TV în 

raport cu diverşi concurenţi electorali. 

 

Ceilalţi candidaţi, în special cei din partea AIE, apar mult mai puţin şi în general în context 

negativ, fiind vorba despre implicarea lor în diverse scandaluri.  Un exemplu ar fi materialul 

din 3 mai (ştirea nr. 6), în care se spune că “de Paştele Blajinilor, candidaţii PL şi PLDM s-

au luat la sfadă în plină stradă din cauza unui monument istoric supus demolării”. Un alt 

exemplu ar fi reluarea declaraţiilor candidatului PD, Valentina Buliga, despre racolările 

membrilor PD de către PLDM (4 mai, ştirea 3), iar reporterul NIT spune că “Moldova s-a 

transformat într-o scenă de scandaluri şi spectacole, în care guvernanţii se încaieră la orice 

colţ”. 

 

Despre candidatul PL, Dorin Chirtoacă,  prezentatorul spune că «troleibuzele noi îi strică 

electorala», pentru că “în 4 zile de lucru, tocmai 6 troleibuze noi au intrat în reparaţii”(5 

mai, ştirea nr. 8). Chirtoacă este defavorizat şi în ştirea despre protestul şoferilor de 

microbuze (5 mai). Potrivit autorului ştirii, ”oamenii spun că primarul Dorin Chirtoacă 

adoptă decizii care înmulţesc problemele capitalei în loc să le rezolve”. În aceste cazuri, ca 

şi în multe altele, opinia lui Chirtoacă nu a fost solicitată.  

 

De menţionat că, în cazul  candidaţilor PPCD la funcţia de primar al Chişinăului şi al 

oraşului Bălţi, caracterul acestor materiale este fie favorizant, fie neutru.  

 

NIT a continuat să difuzeze materiale despre problemele locuitorilor din capitală şi din alte 

localităţi ale republicii. De o atenţie deosebită au parte locuitorii unor blocuri de pe strada 

Lech Kaczynski din capitală. Jurnaliştii NIT se referă la problema lor (oamenii spun că o 

firmă de construcţie i-a privat de terenul de joacă pentru copii, iar în locul acestuia se va 

construi un supermarket) în mai multe jurnale de ştiri difuzate în perioada 2 - 15 mai. Ei se 

întâlnesc şi cu candidaţii PCRM la funcţiile de primar şi consilieri. Igor Dodon apare ca un 

erou pozitiv, care poate soluţiona problema locatarilor acestor blocuri, iar despre Chirtoacă 

se spune că a fost în vizită la ei şi “le-a dat copiilor bomboane şi banane” (13 mai), dar nu a 

rezolvat problema.   

 

De menţionat că ştirile NIT abundă de comentarii ale reporterilor, opiniile acestora fiind 

prezentate drept fapte. În ştirea despre retragerea din cursa electorală a candidatului PLDM, 

Victor Bodiu (6 mai), reporterul nu separă faptele de opinie afirmând că “PLDM a fost pus 

la zid”, «decizia a şocat opinia publică», «noutatea l-a bucurat peste măsură pe Dorin 

Chirtoacă. Acesta se visează primar cu 60% din voturi», «concluzia lui Chirtoacă e departe 

de situaţia reală» .    

 

Un alt exemplu de neseparare a faptelor de opinie este ştirea nr. 3 din buletinul de pe 4 mai. 

Autorul declară, printre altele, că «Moldova s-a transformat într-o scenă de scandaluri şi 

spectacole...», “toate acestea creează serioase tensiuni în societate”.  

 

Astfel, se încalcă flagrant prevederile Art. 7 (b) al Codului Audiovizualului, potrivit cărora 

„pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea 



 8 

principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare 

ştire astfel încât să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod 

de formulare sau titluri”. 

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie 

Acelaşi art. 7 (c) al Codului Audiovizualului prevede că în cazul subiectelor ce vizează 

situaţii de conflict urmează să se respecte principiul de informare din mai multe surse. Din 

cele 53 de materiale controversate, care conţin acuzaţii, şi a fost necesară o a doua opinie, a 

celor vizaţi, în majoritatea (în 45 de materiale), cea de-a doua părere lipseşte, fiind  

prezentată o singură parte, de regulă a reprezentanţilor PCRM.  

 

Şi în această perioadă, NIT a pus pe post ştiri despre aşa-zisa reformă administrativ-

teritorială, în urma căreia, potrivit PCRM, vor fi lichidate mai multe primării, şcoli etc. NIT 

face reportaje din câteva localităţi, cum ar fi Vânători, Nisporeni  (3 mai, ştirea nr. 10),  

satul Cigîrleni, raionul Ialoveni  (5 mai, ştirea nr. 6), dar şi din oraşul Leova (12 mai, ştirea 

5). Iar prin modalitatea de prezentare a acestor ştiri, NIT perpetuează în continuare mesaje 

false, faptele fiind prezentate ca şi împlinite, iar jurnaliştii afirmă că: “satul va fi lăsat în 

voia sorţii”, locuitorii “vor fi nevoiţi să plece peste hotare, visul că vor avea o grădiniţă 

nouă se poate spulbera în orice clipă”, reforma “le va îngreuna şi mai mult viaţa”, iar 

alegerile din 5 iunie “sunt o ultimă speranţă”, “alegerile locale trebuie să devină o zi neagră 

pentru autorităţile liberale” etc. Nici într-un material nu se oferă dreptul la replică 

reprezentanţilor AIE. De asemenea, lipsesc opiniile experţilor. Iar pe 5 iunie, în ştirea 

despre contestarea depusă la Curtea Constituţională de către PCRM (ştirea nr. 3), deputatul  

PCRM Sergiu Sârbu afirmă că “ne vom scufunda şi mai mult în această anarhie criminală”. 

Sârbu  este citat de trei ori, iar cei vizaţi de acuzaţii nu au fost solicitaţi să-şi spună opinia. 

Autorul materialelor se rezumă să spună doar că «acţiunile AIE au fost calificate de analiştii 

şi opoziţie… », dar nu include în material nicio declaraţie a vreunui analist. 

 

Printre alte exemple de materiale dezechilibrate se numără ştirile despre acuzaţiile lui Mihai 

Godea la adresa AIE (care “timp de 2 ani nu a reuşit să facă nici o iotă în această ţară”, 

“AIE a îmbătrânit şi s-a încurcat în rele”). De asemenea, în acest material e reluată 

declaraţia lui Al. Tănase, făcută la un post de radio, şi care e ruptă din context, despre 

“liderul naţional, un hoţ care-şi umple buzunarele” (3 mai). Alte exemple în acest context  

sunt acuzaţiile PCRM la adresa AIE. În jurnalul de ştiri de pe 3 mai, secretarul PCRM, Iurie 

Muntean, spune că AIE “e o construcţie artificială, mincinoasă, ruşinoasă” (ştirea 3). Într-un 

alt material, de pe 3 mai (ştirea 7), Vladimir Vitiuc (PCRM) spune că “partidele din Alianţa 

pentru Euro au dat o listă de promisiuni, de sacoşe cu produse, câte jumătate de litru de 

ţuică şi bancnote de 100 de lei”.  În toate aceste cazuri nu este respectat dreptul la replică al 

celor vizaţi. 

 

În concluzie, în majoritatea materialelor difuzate de NIT nu este asigurat pluralismul de 

opinie. De obicei, jurnaliştii acestui post citează doar o sursă sau oferă informaţii doar dintr-

o singură perspectivă.  

 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 



 9 

În materialele critice cu caracter electoral direct sau indirect ce vizează candidaţii partidelor 

parlamentare, altele decât PCRM, NIT a recurs şi în această perioadă de monitorizare la 

caricaturi şi colaje. În 7 materiale, imaginile utilizate contravin standardelor deontologice. 

De exemplu, în câteva ştiri care se referă la plecarea din PLDM a unor membri,  în timp ce 

e citit lead-ul, apare imaginea unui stejar de pe care cad cinci ghinde (pe ghinde fiind 

fotografiile unor foşti membri ai acestei formaţiuni – Alexandru Tănase, Fiodor Ghelici, 

Călin Vieru, Vitalie Nagacevschi şi Mihai Godea). În alte colaje, Dorin Chirtoacă este 

înfăţişat îmbrăcat în salopetă de mecanic sau în trening. 

 

Pe 3 mai, în ştirea despre conflictul dintre Dorin Chirtoacă şi Victor Bodiu, în timp ce 

prezentatoarea citeşte lead-ul, apare o imagine trucată, în care cei doi candidaţi au pe mâini 

mănuşi de box, iar în material au mai fost incluse imagini cu  doi copii care se ceartă, câini 

şi pisici care se hârjonesc, urlă, autorul spunând că «această ceartă a fost subiect de pamflet 

pentru numeroşi bloggeri. Ei au fost asociaţi cu nişte bebeluşi care nu pot împărţi jucăriile 

sau cu diverse animale care se hârjonesc».  

 

De asemenea, în materialele despre unii candidaţi electorali au fost folosite imagini de 

arhivă, incluse cu scopul de a-i discredita. Drept exemplu în acest sens este ştirea în care 

reporterul NIT face o «totalizare» a primului mandat al actualului primar  (11 mai). În 

opinia autorului materialului, «după 5 iunie, fenomenul Dorin Chirtoacă va rămâne pentru 

mult timp în amintirea chişinăuienilor» ; «după primul an de mandat, puţini îl vedeau ca pe 

un gospodar»,  iar toate cele 10 vox-uri incluse îl defavorizează pe Chirtoacă (vezi şi studiul 

de caz nr. 1).  

 

Astfel, se încalcă din nou Codul Audiovizualului care nu permite „deformarea sensului 

realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”. 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 
În cele 10 buletine de ştiri din perioada monitorizată, postul de televiziune Euro TV a 

difuzat 32 de materiale care au vizat campania electorală direct sau indirect. Ştirile şi 

reportajele au informat, preponderent, despre desfăşurarea campaniei electorale, declaraţiile 

făcute de concurenţii electorali şi reacţia celor vizaţi, lansarea candidaţilor şi a programelor 

lor electorale, participarea candidaţilor la funcţia de primar general al municipiului Chişinău 

la unele evenimente publice la nivel naţional sau municipal, acţiunile organizate de 

concurenţii electorali şi susţinătorii acestora. De asemenea, au fost reflectate şi unele din 

problemele cotidiene ale municipalităţii, cum ar fi extinderea rutelor de troleibuz, 

sechestrarea conturilor SA „Termocom”, asigurarea cu apă a suburbiilor Chişinăului etc. 

Postul de televiziune a inaugurat rubrica „Electorala 2011”, în cadrul căreia sunt prezentate 

relatări care se referă direct la desfăşurarea campaniei electorale, activitatea Comisiei 

Electorale Centrale (CEC) ş.a. Totuşi, în câteva rânduri, materialele care vizează direct 

campania electorală au fost difuzate în afara acestei rubrici. 

Imparţialitate  şi  obiectivitate 



 10 

Toate evenimentele electorale publice, desfăşurate în perioada monitorizată, au fost 

reflectate de postul de televiziune Euro TV de o manieră corectă, iar în ştirile puse pe post 

nu au fost înregistrate abateri deontologice în măsură să distorsioneze mesajul transmis de 

concurenţii electorali. Nu au fost identificate nici probleme ce ţin de separarea opiniilor de 

fapte. 

 

În acelaşi timp, candidatul PL la funcţia de primar general al Chişinăului Dorin Chirtoacă 

este favorizat printr-o mediatizare mai mare în comparaţie cu alţi concurenţi electorali. 

Astfel, în perioada monitorizată, D. Chirtoacă a apărut de 12 ori în ştirile Euro TV cu 

declaraţii, în imagini sau în materiale care îl vizează direct şi în context pozitiv sau neutru. 

Alţi candidaţi au apărut mult mai rar, de obicei în context neutru – I. Dodon/PCRM (cinci 

apariţii), V. Buliga/PDM şi S. Coropcean/PSD (câte două apariţii), R. Buşilă/PPCD, M. 

Severovan/independent, D. Marchitan/Forţa a Treia (câte o apariţie). În unele buletine de 

ştiri, candidatul PL apare de câteva ori. Spre exemplu, în jurnalul din 3 mai, actualul primar 

apare în trei subiecte (1. Capitala fără primar – Chirtoacă începe campania electorală, ţine 

un discurs optimist şi este aplaudat „furtunos” de colegi; 2. Sechestrarea bunurilor SA 

„Termocom” – declaraţia lui Chirtoacă care face trimitere la situaţia dezastruoasă a acestei 

întreprinderi la momentul preluării mandatului de primar general şi îmbunătăţirea acesteia 

în ultimii ani; 3. Troleibuzul 22 îşi extinde ruta – ştire favorabilă pentru autorităţile 

municipale, în imagini apare D. Chirtoacă).  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În perioada de raport, Euro TV a respectat în toate cazurile principiul diversităţii şi 

echilibrului surselor, inclusiv în cele şase subiecte/situaţii mai mult sau puţin controversate. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

În perioada 2 – 15 mai nu au fost înregistrate cazuri de utilizare a limbajului discriminatoriu 

la adresa concurenţilor electorali şi nici imagini capabile să deformeze realităţile şi/sau 

trucate, jurnaliştii de la Euro TV respectând standardele etice şi profesionale în domeniu. 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală  

Ultimele 14 zile de monitorizare a postului de televiziune Jurnal TV arată că acesta rămâne 

în continuare implicat activ în campania electorală cu o acoperire importantă a mai multor 

evenimente politice care vizează direct sau tangenţial competiţia electorală. 

 

În perioada menţionată, Jurnal TV pune pe post 49 de materiale în care apar diferiţi actori 

politici, dintre care 25 de subiecte inserate la rubrica „Alegeri locale 2011”. Majoritatea 

acestora ţin de competiţia electorală directă: Dorin Chirtoacă şi Victor Bodiu se acuză 

reciproc pe un şantier de reconstrucţie a unui imobil; Sergiu Mocanu îl acuză pe Mihai 

Godea că ar fi omului lui Vlad Plahotniuc; Dorin Chirtoacă îi acuză pe comunişti de 

campanie murdară, Igor Dodon îl acuză de ineficienţă pe Dorin Chirtoacă etc.  



 11 

 

Un alt subiect care intră în programele de ştiri de la Jurnal TV, mai întâi ca unul cu 

conotaţie electorală indirectă, iar mai apoi apare în rubrica dedicată campaniei electorale 

ţine de plecarea lui Mihai Godea din PLDM şi lansarea lui în campania electorală pentru 

funcţia de primar al capitalei. Godea apare în 15 materiale, fie ca protagonist sau sursă 

pentru reacţiile altor candidaţi sau oameni politici. 

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

În perioada monitorizată nu putem vorbi deocamdată despre o favorizare, sau defavorizare 

directă a vreunui concurent electoral. Cu toate acestea, există mai multe constatări care pot 

crea o anumită concluzie despre comportamentul acestui post de televiziune în campanie – 

niciun material cu prezenţa candidatului Partidului Democrat la funcţia de primar general al 

capitalei, cinci materiale cu prezenţa PCRM (dintre care două sunt cu reacţii la acuzaţiile 

aduse concurentului electoral al acestui partid). Pe de altă parte, activităţile de campanie şi 

nu numai ale Partidul Liberal şi Partidul Liberal Democrat din Moldova au beneficiat de o 

reflectare extinsă neutră sau favorabilă în jurnalele de ştiri monitorizate (PL – 12 subiecte, 

PLDM – 9  subiecte). În şase subiecte neutre apar şi liderii Partidului Democrat cu reacţii la 

tema zilei sau acuzaţiile care le-au fost aduse în această perioadă (plecarea lui Mihai Godea 

din PLDM, acuzaţiile din partea lui Vlad Filat sau ale lui Godea). Celelalte formaţiuni 

politice lipsesc cu desăvârşire, cu excepţia Blocului Electoral „Forţei a Treia” şi a Mişcării 

Antimafie care apar în câte un subiect.  

 

Din cele 49 de ştiri monitorizate ca subiecte cu caracter direct sau implicit electoral, 2 au 

fost difuzate cu probleme la capitolul obiectivitate. Primul caz ţine de un subiect din 

jurnalul de pe data de 6 mai în care se vorbeşte de prezentarea rapoartelor financiare din 

campanie la Comisia Electorală Centrală. În lead autorii menţionează: „Nepunctualitatea, o 

tradiţie respectată şi în campania electorală de la noi”. Mai departe, ştirea continuă cu 

enumerarea partidelor care au fost avertizate de către CEC pentru că au întârziat să depună 

rapoartele financiare. Niciuna dintre formaţiunile menţionate (Partidul Socialist din 

Moldova, Partidul Casa Noastră Moldova şi Partidul Social Democrat şi Mişcarea Social-

Politică Ravnopravie) nu au venit cu explicaţii pe marginea „constatărilor” făcute de către 

prezentatori. 

 

Un alt subiect care vine să abordeze tematica electorală mai degrabă la nivel pamfletar este 

reportajul din 9 mai în care se vorbeşte despre panourile electorale ale unor concurenţi care 

provoacă zâmbetul prin amplasarea lor alături de alte panouri de publicitate. Prezentatorii 

afirmă că echipa Jurnal TV a surprins câteva imagini haioase şi le propun telespectatorilor 

un reportaj cu muzică şi multe combinaţii amuzante de mesaje electorale şi anunţuri de 

publicitate stradală. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie 

Jurnaliştii de la Jurnal TV respectă în linii mari pluralismul de opinie şi echilibrul surselor. 

Cu toate acestea, fiecare a opta ştire (6 din 49) difuzată de către postul de televiziune Jurnal 

TV în perioada monitorizată a avut probleme la capitolul pluralismului de opinii. Este vorba 

de lipsa reacţiilor din partea actorilor politici acuzaţi de către concurenţii electorali ai 

acestora sau subiecte în care ultimii apar într-o lumină defavorabilă ca urmare a mediatizării 



 12 

unor informaţii oficiale (întârzierea prezentării rapoartelor financiare la CEC, declaraţiile de 

avere ale concurenţilor). 

 

Tendinţa spre un comportament corect al jurnaliştilor de la Jurnal TV în campanie este 

argumentată şi de felul în care aceştia au abordat subiecte controversate cu acuzaţii la adresa 

concurenţilor electorali. Din 12 materiale numai unul nu a oferit spaţiu pentru replică. Este 

vorba de subiectul din 6 mai în care Sergiu Mocanu, liderul Mişcării Antimafie, vine cu 

acuzaţii dure la adresa concurentului electoral la funcţia de primar general Mihai Godea, a 

prim-vicepreşedintelui Parlamentului Vlad Plahotniuc, dar şi a Întreprinderii de Stat 

Registru şi a Centrului Anticorupţie. El îl acuză pe Godea de falsificarea semnăturilor şi pe 

Plahotniuc de formarea unui nou partid. Niciunul dintre acuzaţi nu vine cu replică, iar 

jurnaliştii nici nu menţionează dacă au încercat cumva să ia legătura cu aceştia. Subiectul 

are o durată de aproximativ un minut şi include doar un sincron cu poziţia lui Mocanu.  

 

Pentru a evita acuzaţiile la adresa unor persoane şi instituţii concrete,  Jurnal TV evită să 

menţioneze numele acestora. Se întâmplă asta în mai multe reportaje în care sunt vizate 

autorităţile locale care însă nu se regăsesc în material. Spre exemplu în subiectul din 8 mai 

se vorbeşte despre locatarii unui bloc din oraşul Orhei care „de şase ani sunt nevoiţi să 

suporte mirosul insuportabil şi peisajul urât creat de o gunoişte. Autorităţile au legalizat o 

gunoişte, iar tomberoanele au fost pus in faţa Oficiului Stării Civile”. Nu se ştie la care 

autorităţi locale se referă acest subiect, deşi este clar că autorii fac trimitere la Primăria 

oraşului. Un alt subiect ţine de aşa-zisul război al microbuzelor din capitală în care din nou 

se aduc acuzaţii la adresa „autorităţilor”, dar pentru că nu sunt menţionate care, reporterii nu 

vin cu o a două sursă. A doua sursă nu apare nici atunci când unul dintre interlocutori 

menţionează că cel care se face vinovat de provocarea revoltei şoferilor de microbuze este 

membru al Partidului Liberal. Singura reacţie vine din partea unui conducător auto, care 

însă nu reuşeşte să creeze un echilibru al surselor în reportajul menţionat. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

În cele două săptămâni de monitorizare au fost remarcate mai multe încercări ale 

jurnaliştilor de a atrage atenţia publicului prin anumite trucuri atât de imagine, cât şi 

lingvistice. Din prima categorie face parte reportajul din 9 mai, menţionat şi mai sus, în care 

sunt montate imagini cu diferite spoturi electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al 

capitalei care, în combinaţie cu cele de publicitate, trezesc zâmbetul 

http://jurnaltv.md/ro/news/-strategii-electorale-255766/#. Materialul apare pe fundalul unei 

melodii cu râsete atunci când apare combinaţia amuzantă între mesajul electoral şi cel 

comercial (desenele animate Bugs Bunny – Igor Dodon; Noaptea Reducerilor – E timpul să 

facem ordine în capitală cu Valentina Buliga; Victor Bodiu – serialul Lie to Me, etc.).  

 

Încercarea prezentatorilor de a fi mai expresivi creează de multe ori confuzii, dar şi 

aprecieri care pot defavoriza anumiţi concurenţi electorali. Remarcăm aici inspiraţia 

jurnaliştilor din jurnalul din 4 mai. „Divorţ la cuţite. Mihai Godea a plecat din PDLM. 

Fostul liberal-democrat face dezvăluiri interesante”, „Chirtoacă-dictator? Se mai întâmplă. 

Sunt şicane electorale şi între membri de partid. La ultima şedinţă a Consiliului Municipal 

Chişinău, Dorin Chirtoacă a fost numit dictator”, „Dana Marchitan „cântă” în forţă. Novice 

în ale politicii, Marchitan a gafat din prima”, „Consilierii municipali au făcut bilanţul celor 

patru ani de activitate. Şi cum era de aşteptat două tabere, două concluzii”. 

http://jurnaltv.md/ro/news/-strategii-electorale-255766/


 13 

 

Acelaşi lucru se referă şi la burtierele folosite pentru titlurile unor ştiri. Acuzaţiile dintre 

concurenţii PL şi PLDM sunt prezentate ca „Bebeluşii... Chirtoacă şi Bodiu”, acuzaţiile lui 

Mihai Godea la adresa celor trei Vlazi din politica moldovenească au mers cu titlul „Godea: 

Vlăduţii deţin monopolul”, întâlnirea candidaţilor PLDM cu electoratul a avut drept burtieră 

„Promit marea şi sarea”, iar reacţia lui Vlad Plahotniuc la acuzaţiile lui Vlad Filat – „Se 

face că plouă”, etc. 

 

 
 

Implicarea în campania electorală  

În intervalul 2-15 mai 2011, postul de televiziune N4 a difuzat în total 8 buletine de ştiri în 

care a inclus 46 de subiecte cu caracter electoral direct sau indirect. La 2 şi 9 mai postul nu 

a difuzat buletine informative. Marea majoritate a materialelor au informat fie despre 

evenimentele de presă organizate de unii candidaţi în alegeri, fie despre reacţiile 

contracandidaţilor la anumite acţiuni. Astfel, retragerea prim-vicepreşedintelui PLDM, 

Mihai Godea, din partid şi decizia acestuia de a candida independent pentru Primăria 

Chişinău a fost unul din subiectele care s-au aflat în vizorul N4 mai multe zile la rând. 

Subiectul dat a fost urmat de cel privind decizia PLDM de a-şi retrage candidatul (Victor 

Bodiu) din cursa electorală pentru Primăria Chişinău şi anunţul că partidul va susţine 

candidatul PL. Ulterior, numărul ştirilor cu caracter electoral direct s-a redus ceea ce a 

determinat diminuarea volumului buletinelor în unele zile (de exemplu buletinul din 10 mai 

a fost de aproape 2 ori mai mic decât cele din zilele precedente).  

 

N4 a avut puţine materiale despre activitatea CEC şi de educaţie civică. Reportajele 

electorale nu au fost delimitate într-o rubrică specială. Acestea au fost incluse în buletine în 

funcţie de importanţa evenimentului. Totodată N4 a avut mai multe reportaje cu caracter 

electoral indirect, cum ar fi cel privind decizia de a acorda grâu din rezerva de stat pentru 

câteva raioane, decizia de a aloca 250 mln. de lei pentru plata subvenţiilor pentru 

agricultori, vizita în Republica Moldova, la invitaţia lui Victor Bodiu, a doi ambasadori 

ONU în contextul marcării zilei securităţii la trafic, sesizările PCRM la Curtea 

Constituţională cu privire la mai multe acte legislative adoptate de Parlament şi contestate 

de opoziţie, felicitări din partea unor candidaţi cu prilejul Zilei libertăţii presei, precum şi 

mai multe ştiri cu prezenţa premierului Filat (vizita acestuia la Bruxelles, creditele acordate 

de FMI, promisiunile premierului de a majora salariile pentru medici, făcute la o întâlnire la 

Drochia etc.). Materialele în care Vlad Filat apare în calitate de premier au fost calificate 

drept materiale cu caracter electoral în special ţinând cont de faptul că buletinele de la N4 se 

încheie de regulă cu rubrica Publicitate electorală, în care primul spot este al PLDM şi îl 

prezintă pe Filat pe fundalul simbolisticii şi culorii partidului. Acest fapt poate influenţa 

percepţia telespectatorilor, care pot atribui partidului toate realizările lui Vlad Filat ca şi 

premier.  

 

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

 



 14 

Perioada monitorizată poate fi delimitată în 2 etape: până şi după retragerea lui Victor 

Bodiu din cursa electorală. În prima etapă, se remarcă favorizarea concurentului electoral 

PLDM. Favorizarea este evidentă prin numărul mare de materiale cu apariţia acestuia, dar şi 

a materialelor cu prezenţa lui Vlad Filat. Astfel, N4 a inclus în intervalul 3-5 mai, 10 ştiri cu 

apariţia lui Bodiu şi Filat. Tendinţa de a favoriza candidatul Partidului Liberal Democrat din 

Moldova este susţinută şi de subiectele selectate pentru reflectare.  

 

Din cele 46 de ştiri relevante, 13 au avut probleme la capitolul obiectivitate şi imparţialitate. 

Una dintre acestea se referă la întâlnirea electorală a candidatului PCRM Igor Dodon la un 

spital municipal, în care inserturile sunt selectate astfel încât candidatul apare în lumină 

nefavorabilă. Printre alte ştiri în care poate fi remarcat caracterul mai mult sau mai puţin 

subiectiv se numără ştirea despre îndemnurile lui Victor Bodiu la corectitudine în campanie, 

în care pe tot ecranul apare simbolistica PLDM, ştirile despre plecarea lui Vlad Filat la 

Bruxelles, de unde „va veni cu un cadou”, sosirea ambasadorilor ONU la Chişinău la 

invitaţia lui Bodiu. Un exemplu de părtinire evidentă îl constituie ştirea despre topul celor 

mai influenţi 50 de politicieni, prezentat într-o conferinţă de presă. Reporterul evită să 

numească cine este pe locul trei în top (Dorin Chirtoacă, n.n.), în schimb anunţă că Victor 

Bodiu a făcut un salt mare ajungând destul de aproape de topul primilor 10, ceea ce 

demonstrează părtinire din partea postului respectiv. Un alt subiect cu probleme la acelaşi 

capitol se referă la felicitările adresate presei cu prilejul Zilei Mondiale a Libertăţii Presei, 

în care Victor Bodiu apare pe fundalul simbolisticii PLDM, felicitând jurnaliştii. Se 

menţionează că şi Chirtoacă, şi Lupu au felicitat mass media, dar aceştia nu apar în cadru cu 

voce.  

 

Au fost înregistrate şi câteva cazuri în care reporterul nu a separat faptele de opinie. Drept 

exemple în acest sens pot servi:  ştirea din buletinul din 12 mai în care de vorbeşte despre 

solicitarea comuniştilor din parlament de a-l izola pe Mihai Ghimpu pentru că acesta ar fi 

declarat că participanţii la marşul din 9 mai ar fi fost plătiţi de PCRM. „Lupu i-a luat 

apărarea lui Ghimpu”, anunţă reporterul, deşi din insertul care urmează vedem că Marian 

Lupu se referă la altceva. „Godea se vrea primar”, afirmă reporterul la începutul ştirii despre 

anunţul lui Mihai Godea de a candida independent în alegeri, lăsând să se întrevadă 

atitudinea proprie faţă de subiect (3 mai). Expresii uşor ironice de genul „plângerile nu se 

încheie aici”, „sesizările PCRM fac coadă”, „troleibuzele lansate cu mare fast de Chirtoacă” 

etc. denotă o uşoară părtinire a reporterului faţă de protagonişti.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie 

13 ştiri din 46 difuzate de către postul de televiziune N4 în perioada monitorizată au avut 

probleme la capitolul pluralism de opinii. De cele mai multe ori, acestea ţin de lipsa unei 

surse care să vină cu explicaţii pe marginea anumitor teme. Aici putem menţiona subiectele 

despre decizia guvernului de a împrumuta grâu din rezerva de stat câtorva raioane (3 mai), 

ultima şedinţă la primărie cu participarea lui Chirtoacă ca şi primar, sesizările PCRM cu 

privire la actele legislative adoptate de deputaţii AIE, anunţul PSD că va dona 1 mln de euro 

Zob şi Zdup dacă vor câştiga Eurovisionul, vizita lui Filat la Bruxelles unde a obţinut 

liberalizarea comerţului cu UE etc. Or, în aceste cazuri ar fi fost necesar de echilibrat 

informaţia prezentată prin detalii oferite de experţi, comentatori sau analişti politici, astfel 

încât perspectiva oferită telespectatorilor să-i ajute să înţeleagă mai bine subiectul pus în 



 15 

discuţie. Abordarea diferenţiată limitează accesul publicului la multitudinea de idei, chiar 

dacă acestea nu ţin direct de campania electorală, favorizând un singur candidat. 

 

În perioada 2-15 mai, postul de televiziune N 4 a avut mai multe materiale controversate – 

12, care au conţinut acuzaţii la adresa concurenţilor electorali. De menţionat că în marea 

majoritate a ştirilor controversate, N4 oferă dreptul la replică oponenţilor. Totuşi, în 

anumite cazuri, ştirile au rămas dezechilibrate, fără a prezenta şi partea acuzată. Astfel, în 

materialele despre contestările PCRM la CC, de regulă sunt prezentate părerile 

reprezentanţilor PCRM, dar nu sunt incluse şi opiniile celor care au adoptat legile sau cel 

puţin ale experţilor care ar fi venit cu detalii şi explicaţii.  

 

Materialul despre retragerea lui Victor Bodiu din campanie este comentat şi de partenerii 

din AIE, şi de opoziţie. Totuşi, lipsesc opiniile experţilor, care ar fi venit cu o perspectivă 

neutră asupra posibilelor scenarii după producerea acestui fapt.  

 

În unele cazuri, autorii recurg la expresii de genul „unele voci” pentru a face trimitere la 

surse (în ştirea în care se vehiculează că Godea s-ar fi întâlnit la Viena cu Vlad Plahotniuc 

după care a decis să plece din partid). Mai sunt utilizate expresii de genul „nu a anunţat dacă 

va accepta sau nu invitaţia”, în ştirea despre invitaţia lui Radu Buşilă la adresa lui Filat de a 

face dezbateri la gunoiştea din Ţânţăreni. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

Pe durata perioadei monitorizate, în materialele de la postul de televiziune N4 au fost 

inserate imagini fără abateri de la standardele etice şi profesionale. Limbajul utilizat  a fot 

acceptabil, reporterii nu au folosit etichetări atribuite unor candidaţi electorali. Aceste 

observaţii se referă şi la elementele de montaj care au respectat standardele etice şi 

profesionale. 

 

 

PRESA SCRISĂ 

 

  
 

 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada de referinţă, în cotidianul Adevărul au fost publicate 26 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect. Acestea au vizat plecarea din PLDM a fostului prim-

vicepreşedinte Mihai Godea, care a anunţat că va candida independent  la funcţia de primar 

al capitalei, intrarea în campanie a candidatului PL, Dorin Chirtoacă, dificultăţile cu care se 

confruntă la înregistrare candidaţii din regiunea transnistreană, înregistrarea concurenţilor 

electorali în Chişinău şi Bălţi, monitorizarea alegerilor de către OSCE. De asemenea, s-a 

scris şi despre un protest organizat în faţa Parlamentului de către câteva zeci de persoane cu 

dizabilităţi, care au cerut să li se asigure condiţii pentru a vota pe 5 iunie, precum şi despre 

iniţiativa legislativă privind interzicerea cadourilor electorale etc. 

 



 16 

Printre ştirile cu caracter electoral indirect se numără cele despre programul „Prima casă”, 

protestul faţă de demolarea unor monumente istorice din Chişinău, acţiunea de protest a 

unor şoferi de microbuze ş.a. 

 

În perioada 2 – 15 mai, în Adevărul au fost publicate şi 5 materiale la rubrica „Publicitate 

electorală 2011”, care au fost marcate corespunzător.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

Marea majoritate a articolelor publicate în Adevărul au fost obiective şi imparţiale. Dar au 

existat şi câteva materiale care i-au defavorizat într-o anumită măsură pe unii concurenţi 

electorali sau formaţiunile din care fac parte. Candidatul PL şi actualul primar al capitalei, 

Dorin  Chirtoacă, este defavorizat în 5 articole, iar PCRM – în 3 articole (de la rubrica 

“Dosar”). De exemplu, materialul intitulat  „Programul "Prima Casă" este greu accesibil" 

(publicat pe 4 mai, pagina 7), şi care are subtitlul: „Stagnare. Ipotecile avansează cu viteza 

melcului în Capitală. Doar 3 familii au obţinut creditul de la bancă, la jumătate de an de la 

demararea acestui proiect” îl dezavantajează pe actualul primar al capitalei, candidatul PL, 

Dorin Chirtoacă. Un alt exemplu de defavorizare a candidatului PL este articolul 

„Monumente ameninţate” (6 mai, pagina 7). În lead  se menţionează următoarele: „Clădirile 

cu valoare naţională dispar chiar dacă primarul general, Dorin Chirtoacă, a promis în mai 

multe rânduri să le protejeze”. De asemenea, se scrie că  „Valul distrugerilor continuă” 

(circa 40 de clădiri au fost demolate în ultimii 4 ani). Opinia lui Dorin Chirtoacă lipseşte.  

 

Într-un alt material (un comentariu, publicat pe 4 mai, pagina 6), intitulat „Alegerile, 

comunismul şi iresponsabilitatea politică”, este defavorizat PCRM, pentru că autorul scrie 

următoarele: „Astăzi, din trecutul criminal al acestui partid din perioada sovietică (PCUS – 

n.n.) se inspiră actualul PCRM” sau „PCRM declară vrute şi nevrute şi parcă aşa şi trebuie 

să fie. Apologie recentă adusă lui Lenin este şi ea o dovadă în plus a iresponsabilităţii 

acestui partid.” În acest caz este vorba despre un transfer de imagine negativă. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Majoritatea materialelor din Adevărul au respectat principiul corectitudinii şi pluralismului 

de opinie.  Doar într-un singur material controversat a lipsit opinia unei părţi vizate (6 mai, 

pagina 7,  “Monumente ameninţate”). 

 

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

 

Materialele din Adevărul sunt scrise cu respectarea normelor deontologice şi nu conţin 

expresii peiorative sau licenţioase la adresa anumitor concurenţi electorali. În toate 

materialele ce cad sub incidenţa prezentei monitorizări a fost utilizat un limbaj corect, iar 

imaginile au fost informative, fără a se abate de la normele etice.  

 

 

 

 



 17 

 
 

Implicare în campania electorală 
 

Timpul de dimineaţă publică în perioada monitorizată 47 de articole cu caracter electoral 

direct sau indirect, inclusiv publicitate electorală marcată. Dintre acestea, o mare parte au 

fost materiale de opinie (14 editoriale şi comentarii) şi publicitate electorală marcată (11 în 

total). De notat că ziarul a avut trei materiale care pot fi catalogate drept publicitate ascunsă.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

Majoritatea materialelor informative cu caracter electoral direct şi indirect au fost imparţiale 

şi obiective. Totuşi, în câteva materiale se remarcă un anumit subiectivism. În materialul 

care apare la 6 mai cu titlul „Jaful deceniului” la Ungheni” poate fi observată atitudinea 

parţială a autorului, evidentă în special prin expresiile utilizate. Astfel de expresii ca 

„Anatolie Popuşoi - un susţinător feroce al comuniştilor”, „Trei Filimoni încurcă iţele”, 

„Nici până azi specialiştii nu-şi dau seama prin care minune”, „Gheorghe Filimon a fost 

acoperit în toţi aceşti ani de activitate defectuoasă de către clanul comunist venit la putere 

în 2001”, “S-ar putea ca cei doi sa iasă basma curată”, „Alexei Filimon se poate bucura 

din plin de timpul pe care îl are în campania electorala pentru a se pregăti să stea încă 

patru ani în fotoliul de primar” relevă clar atitudinea negativă a autorului faţă de 

protagoniştii materialului. În plus, deşi autorul încearcă să respecte prezumţia nevinovăţiei, 

prin utilizarea condiţionalului ar fi, totuşi pot fi remarcate scăpări – „Iată un caz în care 

membrii unei singure familii au prejudiciat statul de milioane, au înstrăinat pe bucăţi o 

instituţie creată şi susţinută din banii publici”, „Actuala conducere a ÎS „Silva-Centru” se 

judecă şi azi cu fratele lui Gheorghe Filimon, Alexei, care este primarul satului Teşcureni, 

Ungheni. Acesta a încheiat mai multe contracte ilegale cu frate-său, înstrăinând o mare 

parte din bunurile întreprinderii”, afirmă reporterul, prezentând informaţia drept fapt 

împlinit. Or, în condiţiile în care curtea nu a emis o decizie privind vinovăţia respectivilor, 

reporterul ar fi trebuit să se abţină de la concluzii de acest fel.   

 

Majoritatea materialelor de opinie sunt într-o anumită măsură defavorabile PLDM şi/sau 

PCRM. Candidatul PD apare de două ori în materiale catalogate drept publicitate mascată. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Timpul de dimineaţă continuă promovarea pluralismului de opinie prin rubrici în care 

diferiţi comentatori, dar şi oameni simpli vin cu idei pe marginea campaniei electorale. 

Astfel, la 5 mai, se vorbeşte despre problema iluminării în Chişinău, fiind inclus şi un vox 

populi la această temă. Materialele apar la rubrica „O mie şi una de nopţi ale oraşului 

Chişinău”. Într-un material cu titlul “Setea de putere a pus in pericol AIE” este prezentată o 

scrisoare a unui cititor vizavi de plecările din PLDM, care conţine şi un mesaj adresat 

actualei guvernări pentru a salva şi a menţine democraţia în R .Moldova. Pe lângă aceste 

materiale de opinie a publicului larg, Timpul de dimineaţă publică şi comentarii cu caracter 

electoral direct sau indirect care vizează diverşi concurenţi electorali.  

 



 18 

În trei din cele 5 materiale controversate este prezentată doar o singură parte în conflict. 

Astfel, în materialul care apare la rubrica investigaţie, cu titlul „Jaful deceniului” la 

Ungheni, partea II (13 mai) sunt aduse acuzaţii de înstrăinare a unor mari sume de bani de la 

o instituţie de stat, în schema frauduloasă fiind inclus şi un actual candidat la funcţia de 

primar din raionul Ungheni, satul Teşcureni. Sunt citate multe surse, dar lipseşte părerea 

celor acuzaţi şi nu se menţionează dacă reporterul a încercat să-i contacteze. De notat că în 

prima parte a investigaţiei (6 mai), autorul menţionează că protagoniştii ar fi refuzat să 

răspundă la întrebări, totuşi, ţinând cont de faptul că e posibil ca unii cititori să nu fi citit 

ediţia din săptămâna precedentă, era necesar de indicat care este poziţia persoanelor acuzate 

în acest caz. În materialul „Huliganism în plină campanie electorală”, 6 mai, p.19,  nu este 

oferit dreptul la replică celor acuzaţi de atacuri în campanie. Deşi datele sunt preluate din 

raportul Promolex, ar fi trebuit de prezentat şi opinia celor vizaţi. Materialul intitulat „Mihai 

Godea: „Puterea corupe. Asta-i regula", prezintă opinia lui Godea privind plecarea din 

PLDM, dar se referă şi la “schimbarea lui Filat”, corupt de putere. Sunt date părerile a doi 

analişti politici, însă lipseşte opinia lui Filat sau a altor reprezentanţi PLDM referitor la 

acuzaţiile indirecte de corupere şi filarea lui Godea (5 mai, pagina 5).  

 

Au fost înregistrate două cazuri de publicitate nemarcată sau ascunsă: Este vorba de textul 

„Valentina Buliga a felicitat asistenţii medicali de ziua lor profesională” care conţine un 

mesaj de felicitare adaptat după un comunicat al PD (13 mai, p.19) şi „Flash mob pentru 

iluminarea capitalei” în care se vorbeşte despre aceea că membrii organizaţiei de tineret a 

PD au ieşit cu lumânări în stradă, pentru a atenţiona astfel administraţia publică locală 

asupra "lipsei iluminării străzilor şi cartierelor capitalei", acţiune la care a participat şi 

Valentina Buliga care a expus unele din priorităţile sale (p.10). În ambele materiale sunt 

incluse şi fotografii ale Valentinei Buliga. Un alt material care face publicitate în favoarea 

lui Dorin Chirtoacă este interviul acordat de vicepreşedintele PL Veaceslav Untilă, în care 

chiar pe centru este evidenţiat textul: Dorin Chirtoacă are cele mai mari şanse de a deveni 

primar al capitalei pentru al doilea mandat consecutiv. 

 

Limbajul şi imaginile  utilizate 

 

Limbajul ştirilor electorale din ziarul Timpul de dimineaţă este corect, iar cel al 

comentariilor este uşor ironic pe alocuri, dar nu exagerează în etichetări sau acuzaţii la 

adresa unor candidaţi. 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 
 

Publicaţia Moldova Suverană a avut în perioada monitorizată 28 de materiale cu referire 

directă sau tangenţială la campania electorală, inclusiv publicitate electorală marcată. 

Majoritatea acestora sunt articole de opinie pe marginea unor evenimente sau informaţii 

identificate de către jurnaliştii publicaţiei. Toate acestea cuprind critici dure la adresa 

coaliţiei de guvernare sau texte care favorizează Partidul Comuniştilor din Republica 

Moldova şi candidatul acestuia la funcţia de primar general al capitalei. Evenimentele din 

perioada 2-15 mai sunt selectate după un principiu înţeles doar de echipa redacţională, dar 



 19 

ţinând cont de prezenţa unor actor politici în subiecte se poate constata că sunt mediatizate 

doar evenimentele care ţin direct de activitatea PCRM şi critică guvernarea. 

 

Este greu de stabilit care ar fi tematica abordată de către această publicaţie în perioada 

monitorizată, dat fiind că textele sunt mai degrabă speculaţii, decât surse de informare 

pentru cititori despre evenimentele care s-au produs. Cu toate acestea putem identifica unele 

subiecte care acoperă realitatea, printre acestea sunt sărbătorirea zilei de 9 mai, lansarea 

campaniei electorale a lui Igor Dodon, candidatului PCRM la funcţia de primar al capitalei, 

întâlnirea lui Vladimir Voronin cu un înalt funcţionar european şi prezentarea raportului de 

monitorizare a campaniei electorale de către Coaliţia "Control Civic - Alegeri 2011".  

 

Obiectivitate şi imparţialitate  

 

Din cele 28 de materiale publicate în perioada monitorizată care se referă direct sau indirect 

la campania electorală, nouă articole îl favorizează direct pe Igor Dodon, candidatul 

Partidului Comuniştilor la funcţia de primar al capitalei. Partidele Liberal şi Liberal 

Democrat şi candidaţii acestora la şefia Primăriei sunt prezenţi în 14 subiecte (respectiv 7 şi 

7). Toate acestea au un caracter vădit negativ şi foarte caustic la adresa lui Dorin Chirtoacă 

şi Victor Bodiu, dar şi a formaţiunilor pe care le reprezintă. 

 

Reportajul de la evenimentele de comemorare a victimelor celui de-al doilea Război 

Mondial este prezentat în mai multe fotografii care sunt grupate sub titlul „Ziua Victoriei - 

ziua solidarizării majorităţii populaţiei cu PCRM”. Dincolo de acest titlu părtinitor care 

deturnează subiectul de la comemorare la campanie electorală, în imagini apar liderii 

PCRM şi participanţii la marşul solidarităţii care, potrivit autorului anonim, a fost un 

„protest al oamenilor împotriva actualei guvernări inumane şi antipopulare”. 

 

Dincolo de limbajul corect şi echilibrat utilizat la prezentarea activităţilor Partidului 

Comuniştilor şi a candidatului acestora la funcţia de primar al Chişinăului, articolele despre 

liderii Alianţei pentru Integrare Europeană abundă de expresii şi atitudini negative, 

comparaţii şi etichetări grosolane. 

 

În editorialul din 6 mai, „Businessul liberal-democrat al lui Filat a ajuns hrană pentru 

porcine. Stejarul - ţigaretă pentru tabacioc de contrabandă politică”, Mihai Conţiu îl acuză 

pe Vlad Filat că a redus politică la nivelul practicii din domeniul contrabandei cu tabacioc, 

iar PLDM a ajuns proprietatea exclusivă a acestuia. Autorul face comparaţie între partid şi 

un stejar care se ofileşte, iar membrii partidului au ajuns nişte slugi credincioase. Un alt 

editorial semnat de Tudor Chiriac pe 11 mai vorbeşte despre negarea barbară de către ştiinţă 

a moldovenilor şi a limbii moldoveneşti. Deşi nu face trimitere directă la liderii alianţei de 

guvernare, fotografia trucată care însoţeşte textul îi prezintă pe Vlad Filat şi Dorin 

Chirtoacă. Aceste combinaţii de imagine şi text care fac trimitere la anumite concluzii şi 

speculaţii nu sunt rare în ziar. 

 

În materialul „Chişinău - capitală moldovenească, dar nu rumânscaia stoliţa”, Nicolae 

Stoica  spune că singura formaţiune care are la bază un program de întărire a statalităţii este 

Partidul Comuniştilor. El ajunge la concluzia că indiferenţa unor cetăţeni a făcut ca Dorin 

Chirtoacă să câştige fotoliul de primar, iar „anticomunismul liberal-totalitarist presupune 



 20 

românizarea Basarabiei în urma căreia vor avea de suferit minorităţile naţionale. Liderul 

liberal nu scapă de critici şi în articolul „Mihai Balamucovici Ghimpu. Să te ferească 

Dumnezeu de prost că are mintea odihnită” scris de Mihai Conţiu şi publicat în ediţia din 13 

mai. Jurnalistul critică dur afirmaţia lui Ghimpu potrivit căreia PCRM i-ar fi plătit pe cei 60 

000 de participanţi la marşul de 9 mai. El consideră că această afirmaţie este o insultă la 

adresa tuturor veteranilor. Pentru a fi mai convingător, articolul are şi o poză trucată în care 

Mihai Ghimpu apare într-o cămaşă de la spitalul de psihiatrie. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

 

Toate materialele care au acuzaţii la adresa unor concurenţi electorali (de cele mai multe ori 

PL şi PLDM) nu au inserată şi poziţia acestora. Spre exemplu articolul din 6 mai titrează cu 

litere mari „Este Dorin Chirtoacă un fanatic şi ucigaş al şoselelor capitalei?”. Autorul Teofil 

Kaminski, jurist, scrie că Dorin Chirtoacă ar fi lovit o persoană pe trecerea de pietoni de pe 

bulevardul Mircea cel Bătrân pe 22 aprilie 2011. Potrivit lui, Chirtoacă ar fi plătit medicii, 

care au muşamalizat cazul şi au trecut că persoana ar fi căzut de la înălţime şi şi-ar fi 

fracturat piciorul. Aceste acuzaţii la adresa candidatului Partidului Liberal la funcţia de 

primar al capitalei nu sunt însoţite de precizări ale medicilor, poliţiei, ale victimei, dar şi ale 

persoanei învinuite de traumatizarea unui pieton. Fapt care încalcă orice principii de scriere 

a unor astfel de articole. 

 

Pe 11 mai aflăm din Moldova Suverană că „Externele lui Filat găsesc pe harta lumii posturi 

de ambasadori şi pe Lună”. Autorul Mihai Conţiu fără să facă trimitere la vreo sursă 

vorbeşte într-un limbaj alegoric despre cheltuielile din bugetul statului pentru deplasările 

costisitoare în străinătate pe care le găseşte „fără nici o oportunitate”. Potrivit lui, printre 

acestea se numără deplasarea lui Victor  Bodiu în Singapore, însoţit de „nou-numitul 

ministru al Justiţiei, Oleg Efrim, precum şi prospătura, Loreta Handrabura”. Conţiu mai 

aminteşte şi despre acordul bilateral semnat de Iurie Leancă la New York cu statul Sfântul 

Vincenţiu şi Grenadine, unde va fi trimis ambasador un deputat liberal-democrat. Toate 

acestea nu au nici o sursă oficială şi niciun reper informaţional, fapt care pune la îndoială 

aceste „noutăţi”. 

 

 

Limbajul şi imaginile utilizate  

 

Majoritatea articolelor din Moldova Suverană au un limbaj care abundă în expresii cu 

nuanţă peiorativă, insinuări şi cuvinte de mahala. Pe 13 mai în articolul „Mihai 

Balamucovici Ghimpu. Să te ferească Dumnezeu de prost că are mintea odihnită”, autorul 

Mihai Conţiu califică declaraţiile liderului liberal folosind un limbaj suburban ("Cufureala 

asta a lui românească, meteahna gândirii betege”). Efervescenţa lingvistică a autorului este 

observată şi în alte articole în care acesta etichetează actorii politici drept „killer”, „partidul-

firmă”, „morga de intelectual” ("Filat obligat de Occident, dar şi de Băsescu să i se închine 

lui Chirtoacă”, 12 mai). Şirul de etichetări continuă şi în materialul „Externele lui Filat 

găsesc pe harta lumii posturi de ambasadori şi pe Lună” din 11 mai, unde diplomaţia 

moldovenească este etichetată drept „clienţii politici al lui Filat, diplomaţii lui Jora Filat, 

bişniţe diplomatice, etc.”. 

 



 21 

De cele mai multe ori editorialele, dar şi articolele de opinie sunt însoţite de poze trucate 

care au menirea să accentueze ceea ce a rămas nescris în material. În articolul din 11 mai 

despre diplomaţie apare un montaj care îl prezintă pe ministrul de Externe Iurie Leancă şi 

pe deputatul PLDM Ion Butmalai semidezbrăcaţi pe o plajă în compania unei negrese. Pe 6 

mai, în articolul „Business-ul liberal-democrat al lui Filat a ajuns hrană pentru porcine. 

Stejarul - ţigaretă pentru tabacioc de contrabandă politică”, apare într-o poză Victor Bodiu 

îmbrăcat într-o haina verde de militar care îi explică ceva lui Vlad Filat. Titlul imaginii este 

dintr-o altă ştire şi este înţeles doar de cei iniţiaţi: „Au pornit ca democraţi şi au ajuns doar 

ucigaşi de presă!” 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 2 – 15 mai 2011, ziarul Nezavisimaia Moldova a publicat 24 de articole cu 

caracter electoral direct şi indirect. Printre principalele subiecte reflectate se numără cele 

privind sărbătorirea zilei de 9 mai, discursuri oficiale ale liderilor PCRM, campania 

electorală a lui Igor Dodon, retragerea lui Mihai Godea din PLDM şi înscrierea în 

competiţia electorală în calitate de candidat independent „ca o dovadă a destrămării Alianţei 

pentru Integrare Europeană”. De asemenea, o parte din materiale explică importanţa 

victoriei candidatului comuniştilor la funcţia de primar general al capitalei şi pericolul 

votului pentru Dorin Chirtoacă. Cu excepţia unui singur articol, materialele cu caracter vădit 

electoral nu sunt însoţite de specificarea “Achitat din fondul electoral”. 

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

 

Pe data de 4 mai ziarul oferă un spaţiu amplu relatărilor despre congresul PCRM cu 

participarea candidaţilor din partea acestui partid pentru alegerile locale din 5 iunie, 

candidaţii căruia – conform titlului unui reportaj de la faţa locului – merg spre putere, dar 

nu de dragul acesteia (Кандидаты ПКРМ идут на власть, не ради власти). Printre 

articolele inserate este prezent şi discursul lui Vladimir Voronin, preşedintele PCRM, în faţa 

delegaţilor la congres (Молдавскому народу - всю власть в советах), în care acesta 

explică "dramatismul" acestei campanii electorale şi "nevoia acută" de câştig în alegeri 

pentru PCRM, în situaţia în care actuala putere este incompetentă şi are un plan 

"multidimensional" de distrugere a Moldovei". În apelul PCRM către alegători, aceştia sunt 

încurajaţi să voteze candidaţii partidului deoarece actualele autorităţi publice locale şi 

centrale sunt incompetente şi urmăresc să lichideze mai multe primării, care sunt singura 

"speranţă" pentru alegătorii rămaşi în voia sorţii. 

 

În perioada monitorizată, ziarul a reflectat din perspectivă pozitivă campania electorală a lui 

Igor Dodon, candidatul PCRM la funcţia de primar general al capitalei, care a fost favorizat 

în mod direct în 8 articole, printre care: „Игорь Додон - правильный выбор для 

Кишинева!” (5 mai, Igor Dodon şi-a prezentat programul social pentru Chişinău); 

“Грязные методы доказали свою слабость” (6 mai, distrugerea unui panou publicitar a 

lui Igor Dodon); „Государственники или антигосударственники” (6 mai, o comparaţie 

între candidaţii Dorin Chirtoacă şi Igor Dodon, cu fermă poziţie pro-Dodon); "Похоронен в 



 22 

Лесу, сeвернее господского двора" (11 mai, participarea lui Igor Dodon la înmormântarea 

osemintelor unor soldaţi din al doilea Război Mondial, la Şerpeni etc. 

 

Doar Dorin Chirtoacă poate concura cu Igor Dodon în ceea ce priveşte numărul de 

materiale. În perioada monitorizată, acesta a fost subiect direct sau indirect în şapte articole. 

Spre deosebire de contracandidatul lui comunist, Chirtoacă a fost defavorizat în toate 

materialele. Spre exemplu pe data de 6 mai, ziarul publică un articol despre activităţile 

dubioase ale fostului primar general în care acesta este învinuit că a furat din bugetul 

oraşului „Бюджет столицы в распоряжении клана Киртоакэ-Гимпу”. Într-un alt 

material Chirtoacă apare ca un vampir care promovează isteria anticomunistă (13 mai, 

„Идеологический вампир”). De multe ori, candidatul PL la funcţia de primar general este 

pomenit în treacăt şi i se impută fapte care s-ar putea să nu aibă nicio legătură cu el. Cum ar 

fi articolul „Кто предлагает выбирать между Антонеску и Солтысом?” (11 mai), în 

care se vorbeşte despre un panou stradal cu întrebarea „Cine este eroul tău? Ion Antonescu 

sau Ion Soltâs?”. Autorul anonim al articolului lasă să se înţeleagă că autorul întrebării ar fi 

Chirtoacă. La fel ca şi în materialele „Своими кощунственными заявлениями Гимпу 

плюнул в лицо всем участникам Марша победы” (12 mai) în care printre altele se spune 

că isteria fascistă a lui Ghimpu îi este caracteristică şi lui Chirtoacă, sau “Mы за ценой не 

постоим?” (13 mai) în care se răspunde unor acuzaţii făcute de Mihai Ghimpu, dar se 

aminteşte şi de nepotul lui - Dorin Chirtoacă. Şirul acuzaţiilor la adresa candidatului PL este 

continuat şi în scrisorile primite din partea cititorilor şi inserate la rubrica „Когда едины, 

мы непобедимы” (13 mai). După toate aceste acuzaţii la adresa lui Dorin Chirtoacă, 

articolele „По каким критериям избирать мэра Кишинева?” (12 mai) şi  

„Государственники или антигосударственники” (6 mai) vin încă o dată să puncteze care 

sunt avantajele votului pentru Dodon şi dezavantajele votului pentru Chirtoacă. 

 

Pe fundalul acestei dihotomii Chirtoacă-Dodon, ceilalţi pretendenţi la funcţia de primar 

general al capitalei aproape că nici nu sunt vizibili în ziarul Nezavisimaia Moldova. 

Candidatul PD, Valentina Buliga, apare în trei articole printre alţi contracandidaţi ai lui Igor 

Dodon, tot în atâtea articole se aminteşte de PLDM împreună cu AIE. Nici anunţul lui 

Mihai Godea de a candida ca independent la funcţia de primar al capitalei nu este un subiect 

important pentru această publicaţie. Despre eveniment se aminteşte în treacăt într-un subiect 

care vine să confirme că lucrurile în campanie stau la fel de prost cum a scris anterior ziarul 

(6 mai „Годя подвердил предположения о манипуляциях списками избирателей”). 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

  

Echilibrul surselor este una dintre cele mai grave probleme deontologice înregistrate la 

publicaţia Nezavisimaia Moldova. Din 13 materiale care abordează probleme controversate 

din campania electorală, 11 au fost scrise cu prezenţa unei singure surse: în majoritatea 

acestora este vorba de un reprezentant al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova 

sau o un simpatizant al acestuia. 

 

Acuzaţiile aduse unor instituţii de stat sau concurenţi electorali nu sunt acoperite de dreptul 

la replică, nici chiar în ştiri. Spre exemplu în articolul „Правовластные молдавские СМИ 

допускают серьезные нарушения избирательного законодательства” (12 mai), 

Coalitia Controlul Civic - Alegeri 2011 acuză Compania Teleradio Moldova de părtinire în 



 23 

campania electorală. În altă ştire din acelaşi ziar, Coaliţia învinuieşte Partidul Liberal 

Democrat din Moldova că ar ascunde unele surse de finanţare „Наблюдатели полагают 

что правящая партия скрывает источники финансирования предвыборной 

кампаниию”. Niciunul din aceste articole nu oferă spaţiu pentru replică celor două părţi 

acuzate. 

 

De multe ori, ziarul confundă pluralismul de opinii cu insinuarea fără ca să prezinte un 

minimum de argumente în favoarea ideii pe care o promovează. Se întâmplă aceasta şi în 

articolul „Кто предлагает выбирать между Антонеску и Солтысом?” din 11 mai. La 

prima vedere articolul pare să vorbească despre misteriosul panou publicitar din centrul 

capitalei care îi întreabă pe orăşeni cine este eroul lor Antonescu sau Soltâs. În realitate însă 

autorul aminteşte de refuzul lui Mihai Ghimpu de a merge la parada militară de la Moscova 

din anul 2010 şi de felul „original” prin care Dorin Chirtoacă a felicitat veteranii amplasând 

mesaje pe lăzile de gunoi din preajma Primăriei. După asta autorul se întreabă retoric cine ar 

putea sta în spatele panoului provocator din ajunul sărbătorii de 9 mai 2011. Şi pentru a fi 

mai convingător pune ca background scurte prezentări ale celor două persoane comparate în 

panou.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate  

 

Majoritatea articolelor din ziar utilizează un limbaj stufos şi plin de expresii colorate, mai 

ales când e vorba de actuala guvernare. Autorii recurg la comparaţii şi etichetări fără ca să 

atragă atenţie la normele deontologice fie că e vorba de o tabletă, analiză sau ştire. În 

articolul „Идеологический вампир” din 13 mai, Tudor Soroceanu propune o analiză a 

vampirismului politic din lume şi din ţară. El explică acest „fenomen” transferându-l pe 

candidatul la funcţia de primar Dorin Chirtoacă. Şi pentru că limbajul peiorativ şi ironic nu 

reuşeşte să redea „teoria”, autorul trece la catalogări de genul „vampir mutant” şi 

„producător al unei televiziuni din Bucureşti”. Observaţie valabilă şi pentru alte articole din 

perioada monitorizată. 

 

 
 

 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada monitorizată au apărut trei ediţii ale publicaţiei Jurnal de Chişinău în care au 

fost publicate 19 materiale jurnalistice care vizează direct sau indirect alegerile locale. Ca şi 

în primele două săptămâni ale campaniei electorale, ziarul a reflectat această temă 

preponderent în articole de opinie şi materiale de analiză. Principalele teme dezbătute au 

vizat plecarea lui Mihai Godea din PLDM, retragerea candidatului PLDM Victor Bodiu din 

cursa electorală pentru primăria municipiului Chişinău, manifestaţiile cu ocazia zilei de 9 

mai şi implicaţiile electorale ale acestora etc. Ziarul analizează şansele candidaţilor 

partidelor din alianţa de guvernământ la funcţia de primar general al Chişinăului, 

menţionând că Dorin Chirtoacă este cel mai bine cotat dintre candidaţi („Cei trei vor fi 

unul”, 10 mai). Unele din materiale, în special cele din ciclul „Scrisorile lui Buraga”, 

abordează campania electorală într-o formă alegorică sau ironică ("Retragerea lui Dodon", 



 24 

„9 mai cu iz electoral”, 10 mai). În ediţia din 13 mai, ziarul a publicat pagina de educaţie 

electorală ACTIV, editată de Asociaţia Presei Independente (API), în cadrul căreia au fost 

prezentate materiale informative despre procedura alegerilor, oferite răspunsuri la întrebări 

care vizează exercitarea dreptului la vot etc.   

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

În general, ştirile la tema alegerilor locale, publicate în Jurnal de Chişinău, respectă 

normele de conduită jurnalistică privind transmiterea obiectivă şi echidistantă a informaţiei, 

precum şi a prezentării diferitor opinii la aceeaşi temă. Nu au fost înregistrate exagerări la 

nivel de limbaj sau imagini trucate. În ştirile tematice, publicate în ziar, nu a fost încălcat 

principiul deontologic al separării opiniilor de fapte. În ce priveşte articolele de opinie, 

acestea prezintă şi promovează o anumită viziune privind candidaţii şi partidele concurente 

în alegerile locale generale, favorizând partidele necomuniste şi apelând la consolidarea 

acestora.  

 

 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 2 – 15 mai 2011, nu 

s-au remarcat schimbări semnificative în comportamentul mass media monitorizate. Cu 

excepţia unui post de televiziune şi a două ziare, în mass media analizate nu se remarcă 

abateri grave de la standardele profesionale şi principiile deontologice.  

 

- Postul privat cu acoperire naţională Prime TV reflectă campania cu respectarea 

standardelor profesionale şi etice. Judecând după frecvenţa apariţiei concurenţilor 

electorali în ştiri, constatăm o anumită  favorizare a candidaţilor PDM în ştiri. 

- Postul privat cu acoperire naţională NIT continuă să promoveze deschis PCRM-ul 

nu doar prin spaţiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin 

modul de abordare a subiectelor. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT în perioada 

de referinţă au fost părtinitoare, fiind utilizate caricaturi şi imagini de arhivă în 

scopul discreditării anumitor actori politici.  

- Postul cu acoperire regională N4 favorizează uşor PLDM atât prin ştiri cu caracter 

electoral direct, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa premierului Filat.  

- Posturile Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament echilibrat, fără abateri 

evidente de la standardele profesionale şi deontologice. Totuşi, la Euro TV se 

remarcă o uşoară favorizare a PL, prin numărul mai mare de ştiri cu prezenţa 

candidatului PL la funcţia de primar de Chişinău. 

- Ziarele Adevărul şi Jurnal de Chişinău au reflectat campania echilibrat, fără a se 

situa de partea unor sau altor concurenţi electorali.  

- În Timpul de dimineaţă nu au fost înregistrate abateri grave de la standardele 

profesionale şi deontologice. Au fost remarcate unele probleme la capitolul 

echilibrului surselor în materialele controversate, fiind înregistrate şi câteva 

materiale care pot fi catalogate ca şi publicitate mascată.  

- Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis 

în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi electorali din 

partea PL, PLDM şi PDM. În ambele ziare se menţine tendinţa de a prezenta 



 25 

informaţie mai mult unilaterală, bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care 

exprimă aceleaşi puncte de vedere. Limbajul utilizat, în special în materialele de 

opinie, este deseori peiorativ. 

 

 

6. Recomandări 

 

 Mass-media monitorizate ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca 

instrumente de autoreglementare şi să elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor 

ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiului pluralismului şi diversităţii 

de opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj 

şi comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze şi sancţioneze, în 

conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului, radiodifuzorii care încalcă 

dreptul locuitorilor RM la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera 

exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul 

mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 26 

ANEXĂ 

 

Studiu de caz nr. 1 

NIT, Curier, 11 mai, 22:00 

Autor: Sergiu Strungaru 

 

Postul cu acoperire naţională NIT a inclus în buletinul de ştiri din 11 mai, ora 22.00, un 

amplu material în care, într-o manieră critică, sunt făcute totalurile activităţii lui Dorin 

Chirtoacă în funcţia de primar al capitalei. Genul materialului este dificil de identificat. Nu 

este vorba de un reportaj, căci reporterul nu relatează despre evenimente importante de la 

faţa locului, dar nici de o ştire, căci nu are caracter de ştire - informaţia nu este nici actuală, 

la zi, nici semnificativă sau neobişnuită. Materialul nu răspunde nici întrebărilor tradiţionale  

cine? ce? unde? când? de ce? şi cum?, prezentând mai multe informaţii compilate cu scopul 

evident de a-l  discredita pe unul din candidaţii la funcţia de primar de Chişinău. 

 

Materialul, cu durata de 5.10 minute, este evident tendenţios, lipsit de pluralism, prezintă 

informaţii dintr-o singură perspectivă şi abundă în comentarii ale jurnalistului, ceea ce 

contravine Codului deontologic. De asemenea, materialul conţine şi imagini de arhivă, 

incluse întru susţinerea opiniilor autorului.  

 

Părtinirea autorului este evidentă prin nesepararea faptelor de opinie chiar la începutul 

materialului, când autorul se dă cu părerea: “După 5 iunie, fenomenul Dorin Chirtoacă va 

rămâne pentru mult timp în amintirea chişinăuienilor”. Prin utilizarea expresiei „va rămâne 

.... în amintire” reporterul încearcă să inoculeze telespectatorilor percepţia că Chirtoacă va 

pierde alegerile. În continuare, autorul apare pe rol de analist politic afirmând că „Acesta a 

câştigat, în 2007, capitala cu un slogan puternic ideologizat anticomunist şi cu o platformă 

simplă. Însă după primul an de mandat, puţini chişinăuieni îl vedeau ca pe un gospodar. El 

era mai mult antrenat în dezbateri politice, în campanii anticomuniste şi unioniste”. Pentru 

a evidenţia afirmaţiile privind participarea la “campanii unioniste”, autorul materialului 

include imagini din arhivă, de la o manifestaţie publică în Piaţa Marii Adunări Naţionale, 

unde Chirtoacă declamă: “Trăiască, trăiască, trăiască şi-nflorească, Moldova, Ardealul şi 

Ţara Românească”. 

 

Tendenţiozitatea jurnalistului este evidentă şi din extrasele din vox populi filmate în 2008, 

care au fost incluse pentru a confirma cele enunţate mai sus de reporter: “Lumea se revoltă, 

nu sunt mulţumiţi de activitatea administraţiei oraşului”, “cu purtările estea, cu tot ajutorul 

dumnealui, noi o să murim, asta-i clar” sau “Noi avem nevoie de un gospodar al 

oraşului...”.  

 

În continuare, se pune accentul pe faptul că în cel de-al treilea an al mandatului“primarul 

Capitalei a lăsat treburile oraşului şi a mers să facă agitaţie electorală pentru Partidul 

Liberal în alegerile parlamentare. Asta şi mai mult a consolidat ideea printre chişinăuieni 

că edilul a folosit Primăria doar ca să-şi facă carieră politică. Oamenii deja îi cereau 

demisia”. Urmează alte patru vox-uri (pe ecran e indicat anul 2009), în care se susţine că 

“el trebuie să-şi dea demisia”, sau că “nu s-a evidenţiat cu nimic”, iar o altă persoană 

spune: “Da’ ce a făcut el? El se duce numai la România... Dar aici el nimic nu face. Numai 

gunoi peste tot”. Sunt incluse şi imagini ale mormanelor de gunoaie pe stradă, după care 



 27 

urmează concluzia: „Iar spre sfârşit de mandat, Dorin Chirtoacă rămâne în amintirea 

oamenilor ca un primar care a cărat pământ moldovenesc în România, care a umblat cu 

brăduţul şi chefuia cu fetele tinere, în biroul Primăriei”. Şi din nou se folosesc imagini de 

arhivă şi se dau câteva vox-uri (pe ecran e indicat anul 2010) anti-Chirtoacă.  

 

După seria de vox-uri, reporterul continuă comentariile tendenţioase: “După aceşti patru 

ani, Chirtoacă vrea din nou la Primărie cu acelaşi slogan puternic ideologizat, 

anticomunist. El merge la alegători cu acelaşi text ca şi în 2007, că comuniştii sunt de vină 

pentru tot răul din lume. Chiar şi ieri, Chirtoacă a chemat presa ca să ţină lecţii de istorie a 

comunismului sovietic”. Urmează o declaraţie extrasă din conferinţa susţinută de Chirtoacă, 

în care acesta vorbeşte despre crimele din perioada sovietică. În paralel, pe ecran apar 

câteva fotografii de la sărbătorirea zilei de naştere  a lui Dorin Chirtoacă.   

 

Reporterul mai spune că “şi apariţia unor fiţuici electorale în care e criticată dur 

activitatea lui Chirtoacă din ultimii patru ani (în imagini apare  şi afişul în care Chirtoacă 

apare făcând un gest obscen – n.n.), liberalul presupune că e mâna lui Igor Dodon, 

candidatul PCRM la Primărie”. 

 

Materialul se încheie cu declaraţia lui Igor Dodon, prin care se sugerează că acesta, spre 

deosebire de candidatul PL, va veni cu soluţii la problemele locuitorilor oraşului.  

 

În concluzie, în materialul respectiv nu se ţine cont de principiile reflectării echitabile, 

echilibrate şi imparţiale a alegerilor locale generale, se încalcă flagrant standardele etice şi 

profesionale, dar şi Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile 

generale locale din 5 iunie 2011 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.   

 

Studiu de caz nr. 2 

Moldova suverană, 5 mai 2011 

„Concluzia principală a unui raport al fundaţiei Soros-Moldova privind reforma 

administraţiei publice centrale. Corupţia, lipsa transparenţei şi salarizarea scăzută 

sânt cele mai mari probleme create de actuala guvernare”, consemnare – Vlad Leghin 

Articolul începe cu concluziile unui raport realizat de un grup de autori privind reforma 

administraţiei publice centrale în perioada octombrie 2009-noiembrie 2010, lucrare editată 

la iniţiativa şi cu suportul Fundaţiei Soros-Moldova. Din start nu prea este clar dacă aceste 

concluzii aparţin raportului sau lui Veaceslav Bulat, coordonatorului grupului de autori ai 

raportului. „Extinderea corupţiei, dosirea informaţiei despre activitatea Guvernului, 

ministerelor, a altor structuri publice centrale şi micşorarea salariilor funcţionarilor 

publici sânt insuccesele grăitoare ale reformei administraţiei publice centrale realizate de 

Alianţa pentru Integrare Europeană, cam aceasta este în esenţă concluzia lui Veaceslav 

Bulat... (sub.n)”. Felul în care se face trimitere la sursă lasă loc de interpretări pentru modul 

în care a fost citat raportorul şi corectitudinea selectării concluziilor din raport. 



 28 

Mai departe jurnalistul vine cu aprecieri date concluziilor raportorilor şi spune că „Este 

sugestiv faptul că această apreciere negativă nu porneşte de undeva din mediul unor 

experţi, analişti, ci se bazează pe rezultatele unor chestionare şi interviuri realizate...” şi că 

„...nu e nimic nou, senzaţional în raportul Soros-Moldova. Or, chiar un studiu al 

Transparency Internaţional arăta încă în toamna anului trecut că fenomenul corupţiei pe 

timpul guvernării AIE s-a amplificat în mod enorm în ţara noastră”. Prima apreciere îl face 

pe cititor să înţeleagă că materialul nu mai este unul informativ despre rezultatele raportului, 

ci de opinie şi că jurnalistul a folosit rezultatele studiului doar pentru a-şi demonstra punctul 

de vedere sprijinit şi de un alt studiu al Transparency International despre care nu se ştie în 

ce condiţii şi cât de corect a fost citat, dacă e să amintim şi modul în care a fost preluat 

pasajul din raportul Fundaţiei Soros Moldova.  

Pentru a sprijini mai bine afirmaţiile sale, jurnalistul trece în revistă mai multe reuşite şi 

nereuşite ale guvernului Filat la capitolul reforma administraţiei publice centrale, acestea 

sunt oferite publicului cu aproximaţie „Filat se laudă mereu cu încheierea unor contracte, 

acorduri de finanţare externă, obţinerea de granturi de milioane de euro, dolari SUA de la 

diferiţi donatori din străinătate, dar nu ne oferă nicio informaţie la ce servesc fluxurile 

imense (sub.n)” de finanţare externă, în ce scopuri sînt cheltuite...  preţurile au crescut pe 

timpul aflării la putere a actualei alianţe de guvernămînt cu zeci de procente (sub.n), iar pe 

anumite tipuri de servicii şi mărfuri acestea au sporit de mai multe ori (sub.n)”.  

Autorul aminteşte că reforma administraţiei publice centrale a pornit încă în anul 2006 şi că 

fosta guvernare a adoptat „o strategie în acest sens care stabilea nişte obiective, metode de 

atingere a lor şi lumea se pusese pe muncit”. El spune că noua putere „a aruncat acest 

document la coşul de gunoi. De aruncat aceştia, care se află azi la cîrma ţării, l-au aruncat, 

problemă e că nu au creat ceva în schimb. Aşa că ţara este în haos, precum e şi mintea 

liderilor formaţiunilor politice ce stăpînesc statul nostru”. Jurnalistul nu concretizează din 

nicio sursă care este atitudinea actualei guvernări faţă de această reformă, şi pentru a fi mai 

credibil citează din raport “Unicul criteriu de reorganizare a structurilor administraţiei 

publice centrale au devenit, după cum spun înşişi autorii lucrării, „obiectivele partidelor 

politice care au format alianţa de guvernare în toamna lui 2009” şi „viziunile acestora 

privind sistemul de administraţie publică centrală”, ceea ce în înţelepciunea populară ar 

însemna împărţirea ciolanului gras de către liderii Alianţei pentru Integrare Europeană”. 

Trunchierea concluziilor raportorilor, dar şi explicaţiile jurnalistului pun la îndoială încă o 

dată buna credinţă a acestuia. Cu toate acestea, rămâne necunoscută poziţia Guvernului faţă 

de mersul reformei administraţiei publice centrale, dar şi poziţia altor specialişti pe 

marginea mersului reformei menţionate. 

Articolul cuprinde mai multe cifre preluate din raportul realizat cu suportul Fundaţiei Soros 

Moldova care arată că ”instabilitatea politică şi reorganizările din anul 2009, începutul 

anului 2010 au avut drept efect creşterea percepţiei de coruptibilitate a sistemului”, după 

care autorul vine cu concluzie: “Altfel spus, ne-am ales cu ce-am cules“. 

În final, menţionăm că articolul prezintă mari probleme la selectarea şi felul cum sunt citate 

sursele. De multe ori autorul nu separă opinia proprie de informaţiile utilizate şi se grăbeşte 

să tragă anumite concluzii pe seama unor date care pun mai multe semne de întrebare. 

Dincolo de tendenţiozitate, articolul are probleme grave şi în ceea ce priveşte corectitudinea 



 29 

şi echilibrul surselor. În material nu este prezentă nicio altă sursă cu excepţia unor citate 

care trezesc mai multe semne de întrebare decât o confirmare a celor citate de autor. 

 

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica 

Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, 

transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile 

de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La 

moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  

 

 

 


