
 

 

 

  

 

 

 

   

ENP East Media Freedom Watch 

MOLDOVA 

 

Fourth Reporting Period 

January—March 2014 

 

 

 

 

 

 

The Media Freedom Index, report and expert recommendations are edited within the 

project ENP East Media Freedom Watch implemented by the Independent Journalism Center 

(IJC) in partnership with Internews Ukraine, with support from the European Union.  

This publication has been produced with the assistance of the European Union. The 

contents of this publication are the sole responsibility of its authors and do not reflect the 

views of the European Union. 

 



 

 

 

Contents: 

 

1. Introductory Note  

 

2. Panel of Experts 

 

3. Brief Overview 

 

4. Media Freedom Index 

 

5. Conclusions 

 

6. Roadmap  

  



 

 

1. Introductory Note 

The Media Freedom Index and expert recommendations provided in the report are the 

product of ENP East Media Freedom Watch project implemented with support from the 

European Union. The two-year project focuses on rating media freedom in the six Eastern 

Partnership countries (EaP) based on quarterly questionnaires on four broad topics (politics, 

practice, broadcasting and Internet and new media) completed by media experts in each 

country. The experts score 55 indicators from 0 to 30 for a possible total of 1650 points. Based 

on the total, each country is ranked from 1 to 7 on the index. The project is intended to 

contribute to media freedom and to freedom of expression by increasing regional and 

international awareness about the state of press freedom and journalists’ rights in all EaP 

countries. 

  



 

 

 

 

2. Panel of Experts  

 

1. Petru Macovei Director, Association of Independent Press 

2. Ludmila Andronic Chair, Press Council 

3. Ion Bunduchi media expert 

4. Nadine Gogu Director, Independent Journalism Center 

5. Olivia Pirtac media law expert 

6. Doina Costin media law expert 

7. Lucia Bacalu Director, Expresul newspaper 

8. Vladimir Soloviov Editor in Chief, Kommersant.md 

9. Alina Radu Director, Ziarul de Garda newspaper 

10. Ion Terguta, Director, Mir TV station 

  



 

 

 

3. Brief Overview 

This analysis of the general political, economic and legal conditions influencing mass 

media is organized by the chapter headings in the questionnaire. 

Chapter 1: Policy  

In terms of political circumstances, the first months of 2014 were marked by the 

approach of two events of major significance: Moldova’s advance to signing the EU 

Association agreement, initially expected to take place in early September, but then gradually 

advanced to early June, and the parliamentary elections in autumn 2014. On several accounts 

these two events competed against each other and gave rise to opposite effects.  

On the one hand, the larger geopolitical context accounted for a more careful attitude 

of authorities towards the observance of democratic values such as freedom of speech and 

freedom of information, especially as the conflict in neighboring Ukraine unfolded and 

journalist and civil rights at large were the first “casualties” in the political fight. Moldova’s 

Government continued to implements its program of digital governance, and various agencies 

and public administration bodies published open data.  

On the other hand, the start of the pre-electoral period generated additional pressure on 

political parties both from the governing coalition and the opposition, with certain politicians, 

whether or not holding public offices, trying to fortify their positions by using legal leverages. 

Thus, the issue of restricted media access to Parliament plenary sessions, which ended the past 

year, remained open throughout the first quarter of 2014, with numerous debates among 

deputies, media professionals and non-government organizations (NGOs) and no solutions yet. 

After the Government’s decision of last July to suspend online broadcasting of its sessions, 

this is the second step taken by authorities with a view to further limit direct contact of higher 

officials with mass media.  

Also, after the national broadcasting regulator (Broadcasting Coordinating Council, 

BCC) postponed the selection of candidates for the Supervisory Board (SB) of the national 

broadcaster Teleradio Moldova last December, it was slow to involve in mediating the 

problem of TV stations excluded by cable operators from their offers—something that was 

interpreted by experts as signs of BCC’s lack of genuine independence (see chapter 3. 

Broadcasting). The prevailing political interests in retaining power over regulatory bodies in 

order to control broadcasting by were confirmed by the fact that the Parliament also postponed 

appointing the candidates to the SB of Teleradio Moldova. To the date of writing this report, 

SB was still nonfunctional, with only three members instead of nine.  

Another cause for concern with possible restrictions of media freedom with electoral 

purposes arose from the issue of political propaganda coming from Russian media. Taking in 



 

 

consideration the latest events in Ukraine, and the decisions of other post-soviet countries to 

ban or suspend Russian TV channels, there have been calls from some local politicians to 

protect Moldova’s information space, and authorities subsequently started debating such 

proposals. However, some of our media law experts regarded them as creating a background 

for potential abuse under the guise of ensuring the country’s information security.  

For the public opinion, the mix of the above-mentioned facts and trends created an 

increasing awareness of the importance of civil rights and freedoms as enshrined in the rule of 

law. Thus, media freedom and accountability, along with public participation, became more 

important than ever in civil society’s efforts to balance Government policies as the country 

gained momentum in its advance to European integration. 

In terms of legal framework, no significant changes regarding media freedom were 

registered compared with the previous quarter. The constitutional and other legal provisions 

ensuring freedom of speech and media freedom were considered sufficient, earning 26 points 

out of 30 possible.  

The Law on Access to Information, adopted in 2000, is regarded as increasingly 

outdated, despite complying with democratic norms existing at the time. As previously noted 

in last year's Media Freedom Indexes, the legal definitions of state secret, commercial and 

fiscal secret, as well as the restrictions applied to information containing personal data have 

not improved during the reporting period. Some state bodies, such as the public register on real 

estate (State Enterprise Cadastre) or the State Registration Chamber (registering legal entities 

in Moldova) have retained their fees for releasing information of public interest, despite having 

been deemed abusive and lacking justification by some experts in the previous Media Freedom 

Indexes (see chapter 2. Practice). This resulted in 21 points for the indicator on the quality of 

the law on access to information and 15 points out of 30 for the indicator on justifying areas 

where access to information can be restricted.  

Defamation is decriminalized as of 2004, and a ruling by the Supreme Court of Justice 

recommends courts to apply reasonable damages in defamation cases. There is no official 

censorship in Moldova. The two related indicators received steady scores of 28 and, 

correspondingly, 30 points—same as in the previous Index. 

As before, print media are only required to register as legal entity having publishing as 

one of its activities, while TV stations rebroadcasting by cable should apply for rebroadcasting 

license issued by BCC on non-competitive basis. Currently, these licensing and registration 

processes are not used as tools to repress media freedom. 

Officials have not adopted any decisions encroaching upon media freedom, nor have 

they made direct statements to that effect. However, when discussing the possibilities to ensure 

the access of media professionals to plenary meetings of the Parliament, some members of 

Parliament (MPs), including Speaker Igor Corman and Vice-Speaker Liliana Palihovici 

expressed their doubts about the need of the press to attend Parliamentary sessions. These 



 

 

statements were perceived by some journalists as inadequate and promoting a public message 

of intolerance towards media freedom.  

Additionally, two draft laws were registered in Parliament in early January after the 

conflict between some TV stations and a number of cable operators (see chapter 3. 

Broadcasting). The first one proposed amending the Broadcasting Code and the second one 

proposing an entire new Broadcasting Code. However, as the situation came to resolution, the 

legal initiatives have not been taken further and many media professionals concluded that the 

draft laws did not reflect a genuine intention to reform the Broadcasting Code, being merely 

politically motivated actions.  

Hence the insignificant variation in score for the entire chapter—175 points compared 

to 173 in the third index—explained the constant rating of 6 out of 7. 

 

Chapter 2: Practice  

 Assaults, threats, arrests  

No cases of arrests or apprehension of journalists have been registered in the first 

quarter of 2014; hence the indicator received maximum scores of 30 points for the first four 

aspects related to killing, kidnapping, arrest or apprehension of journalists due to their job. The 

aspects related to beatings and assaults of media professionals, as well as those related to 

surveillance and wiretapping improved and received 28 and 27 points respectively.  

Nevertheless, psychological pressure and threats are still used by public figures to 

attempt influencing editorial policies, as experts have given 12 points out of 30 to this 

indicator. Unlike in the previous Indexes, no unjustified summons by law enforcement 

authorities have been reported in this period, which led to another high score of 28 points for 

the related indicator.  

Since no cases of severe pressure on journalists have been recorded, the remaining 

indicators related to the authorities’ possible involvement were assessed by experts as 

irrelevant for the current situation in Moldova and received maximum scores of 30 for killings, 

kidnappings, assaults and harassments). Nevertheless, the existing doubts about the 

sustainability of these improvements in the event of a change in power remained, and the 28-

point score of the last indicator on diligent reaction by authorities in cases of violence and 

threats against journalists should not be interpreted as a practical improvement, but only as a 

hypothetical one.  

 Prosecution 

Besides the above-mentioned rights guaranteeing freedom of expression enshrined in 

the Constitution, The Law on Freedom of Expression adopted in 2010, and the more recent 



 

 

2013 amendments to the Criminal Code punishing censorship in public media and interference 

with journalistic activity are intended to offer additional protection for media professionals 

when it comes to prosecution.  

Despite the still numerous defamation suits being filed against journalists and media 

institutions, and which accounted for a score of 10 points for this indicator, it is increasingly 

uncommon for courts to issue final rulings against the latter. Among the outlets most 

frequently sued for defamation lately are Russian-language weekly Panorama, investigations 

weekly Ziarul de Garda (ZdG) and Romanian-language weekly Adevarul.  

In January 2014, Balti Court of Appeals dismissed Moldinconbank’s claim against 

Adevarul, in which the former requested damages in the amount of over EUR 11,000. The 

conflict arose in 2012, after the newspaper published an investigation on bank loans taken by 

Chisinau Court of Appeals chairman Ion Plesca. In 2013, Chisinau District Court also 

dismissed the case but the bank challenged its decision in a higher court.  

Also, in February journalist and talk-show host Lorena Bogza of ProTV Chisinau won 

a lawsuit on defamation against editorialist Mihai Contiu of the former state-owned daily 

Moldova Suverana. This was one of the rare cases in which journalists took each other to court 

in Moldova. Lorena Bogza, the anchor of one of the most popular political shows in Moldova, 

filed a lawsuit because of a pamphlet written by Contiu in 2012 and also posted on the 

newspaper’s website. The journalist demanded EUR 5,390 as moral damages from the 

newspaper and EUR 2,700 from the author personally. Following the court’s decision, 

Moldova Suverana was obligated to publish a retraction on the same page where the pamphlet 

was published more than a year ago and established the amount of damages at EUR 1,670 to 

be paid by the media outlet and EUR 270 by Mihai Contiu. 

Thus, the perception of the experts has improved due to consistent decrease in the level 

of fines on media institutions and journalists in cases of defamation, consequently rating the 

respective indicator at 25 points, even though many cases are filed either by public figures or 

by business people (19 points for this indicator).  

No cases of arrest have been recorded in the reporting period, while law enforcement 

authorities have abstained from pressuring journalists to reveal their sources of information. 

The general opinion of media professionals is that the judiciary has distanced itself from the 

former practice of biased approach in lawsuits involving media. 

 Access to information 

There are problems with access to information of public interest both because of the 

insufficient transparency of public institutions and bodies, on the one hand, and the low level 

of digital literacy of some journalists, on the other hand. Mainly, chief editor of 

Kommersant.md Vladimir Soloviov reported a relatively steady trend of civil servants and 



 

 

officials reticent to replying to requests for information, with media experts rating the indicator 

with 16 points (a 2-point drop compared to the previous Index).  

Sometimes public authorities and agencies refuse to release information of public 

interest under the pretext of commercial, fiscal or—less commonly—state secret. In fact, 

journalists and editors, especially from independent and investigative media, have mentioned 

several earlier cases when national authorities and state-owned enterprises declined their 

requests for information on one of these grounds. Also, the director of the Association of 

Independent Press (API) publishing stories on governance on their project website 

Moldovacurata.md recalled a 2010 refuse by the state-owned press distribution company Posta 

Moldovei to submit data regarding its financial statement on grounds of commercial secret, 

even after a court decision was issued to this respect. According to API director Petru 

Macovei, Posta Moldovei only agreed to release the data after API described the case to then-

PM Vlad Filat. Even though no such cases took place in the reporting period, the expert 

believes that the situation has not changed since.  

Also, ZdG director Alina Radu stressed the disproportionate policies of some bodies 

such as the Cadastral Office and the State Registration Chamber, offering information charge-

free within a three-week period, but immediately for a fee. Thus, the practical aspects of access 

to information were assessed to 18 points, a 4-point increase. 

After the 2009 change in power no foreign journalists were banned or expelled from 

the country and the indicator received maximum 30 points. However, in February journalists 

of the First Transnistrian TV Channel (the official broadcaster of so-called authorities of 

Transnistria, Moldova’s break-away region) claimed they were not allowed to enter Gagauzia 

(autonomous region in Southern Moldova), on grounds that the staff didn’t have accreditation 

and were escorted back to the check point. Journalists stated they were on their way to 

Gagauzia to cover the local referendum on foreign policy in the autonomy, which the court 

found illegal. However, the incident was not cofirmed by local police, nor by officials at the 

Bureau for Reintegration under the Government.  

Accreditation is not used as a tool for pressuring journalists or restricting their freedom 

of access to information. However, in 2012 the Gagauz local authorities have adopted 

regulations with disregard to the national legal framework, requesting online publications to 

register as media, in spite of requests of national and regional NGOs to exclude this provision. 

Thus, experts considered it as a potential tool of local authorities to limit free access of some 

journalists to the local Assembly sessions. 

 Censorship and self-censorship 

The indicators on censorship retained the previous high scores (28 points for 

censorship and 30 points for confiscation), but self-censorship is still commonplace in the 

Moldovan press as most experts rated the respective indicator with 1 point (“exists in all state-



 

 

owned and many private media”). Self-censorship thus received 10 points, and is viewed as 

one of the main problems plaguing Moldovan media and ultimately affecting its freedom.  

Concerning the existence of forbidden topics, experts noted that Moldovan journalists 

face no such issue, as traditionally understood in other post-soviet countries such as 

Azerbaijan. The indicator received 30 points. Nevertheless, the approaches to certain topics are 

manipulated and frequently journalists from media owned by or affiliated to politicians will 

avoid covering sensitive subjects related to the properties or conflicts of interests of the latter. 

Nor will they be allowed to rebroadcast or reprint such stories covered by other media.  

 Monopoly 

Monopoly remained yet in this quarter an aspect dominated by obvious discrepancies. 

As previously mentioned, there is no state monopoly on media (27.5 points overall), nor on 

printing facilities (28.5 points overall). Still, there are three important fields that need to be 

addressed: monopoly of the print distribution market, concentration of the advertising market 

(see below at Economic conditions) and media ownership transparency. 

While there is no state monopoly on print distribution, the state-owned enterprise Posta 

Moldovei de-facto dominates the market and is still the only major distributor of print press 

with nationwide coverage. It is seconded by the formerly state-owned and currently private 

Moldpresa. Despite repeated complaints voiced previously by numerous newspapers editors, 

such as Adevarul, ZdG, or Timpul, the managers of Posta Moldovei continue to establish the 

company's policies without taking into account the needs of the print press. The indicator 

received 12.5 points.  

Opposition parties (parliamentary and extra-parliamentary) have a great deal of access 

to airtime, both on the national public broadcaster and on commercial televisions. Seeing that 

2014 is an election year, the situation requires constant monitoring, but as far as the first 

quarter is concerned, the indicator received 27 points.  

Ownership transparency is still one of the main problems of the Moldovan media, as 

during the reporting period the legal framework did not suffer any changes and continues to 

operate with the terms "founder" instead of "owner". Thus, it does not allow for the 

transparency of media owners and ultimate beneficiaries, or for transparency of funding. The 

issue especially concerns broadcast media. Nevertheless, it is notable that the overall picture of 

the television market is heterogeneous: on the national level the ownership structure of large 

television stations (such as Publika TV or Prime) almost invariably features fictitious founders 

and offshore companies, while the owners of local broadcasters are known to the public and 

coincide with the ultimate beneficiaries. Considering the weakness arising from this legal gap 

and the situation on the market, experts rated this indicator with 8.5 points, the lowest score in 

the entire study. 

 Economic conditions 



 

 

In terms of economic conditions for Moldovan media, authorities have managed to 

refrain from directly interfering with the activities of the press. In the reporting period, as in 

the previous ones during 2013, the damages set by courts have not constituted a leverage to 

control media, even as some experts retained some skepticism about the sustainability of this 

change, given the longtime habit of courts establishing abusive compensation preceding the 

recommendation of the Supreme Court Plenum on the reasonable amount of compensation in 

defamation cases.  

As for inspections of the tax authority and other similar agencies, during the last 

quarter there have been reports that on a local level their frequency has increased. In this 

respect, the experts quoted Albasat TV from Nisporeni district, and Impuls TV from 

Soldanesti district. In Chisinau, media professionals reported that the labor inspection 

authority started assessing work conditions in some media institutions, including work 

contracts. The checks ensued in a number of penalties for the institutions, but most of our 

experts did not consider them a threat to media freedom, but as an improvement of the rights 

of journalists working under copyright agreements. Both indicators were rated with high 

scores of 27 and 29 points.  

Although the advertising market is not controlled by state authorities, its state is 

heavily influenced by businesses, which most frequently either belong to politicians or are 

otherwise associated to people with political interests. The market share of Casa Media, the 

largest sales house in Moldova, according to press reports owned by politician and 

businessman Vladimir Plahotniuc, accounts for half of the advertising market. It is seconded 

by Alkasar Media Services, co-owned by Chiril Lucinschi, chair of the parliamentary media 

committee, and Gazprom Media Holding. However, no research has been carried out so far to 

assess the level of concentration or the distortion of the advertisement market by the existing 

political ties. There is virtually no advertisement from central state authorities, but on regional 

level local authorities tend to privilege some media over other. As a result, the respective 

indicator scored 22 points.  

Apart from advertisement, sales and direct funding by the owner, Moldovan media do 

not have other means of funding. Authorities discontinued the programs to assist media in the 

late 90's and since, the situation has not changed. Thus, the issues of protectionism and 

selective funding through budget money remained irrelevant for the Moldovan media market. 

No cases of confiscation, forceful takeover or pressure to give up media businesses 

were recorded in this period, so the respective indicators were rated 30 and 29 points, 

correspondingly.  

The score for the second chapter increased somewhat compared to the 2013 Indexes, 

partly due to the fact that the authorities no longer pose a direct threat to media freedom, while 

political and business elites have switched to more subtle means of controlling mass media. 

Although the chapter overall scored 913 points compared to 874 in the previous Index and a 



 

 

rating of 6 out of 7—constituting the most notable improvement in the entire study—the 

sustainability of the developments at the beginning of an election year is yet to be seen. 

 

Chapter 3: Broadcasting  

Concerning the national public broadcaster Teleradio Moldova (TRM), its state of 

affairs remained more or less unchanged, with experts assessing it with 22 points, despite the 

appointment of Ecaterina Stratan as director of the News and Debates Department at the public 

TV station Moldova 1 in late March. The election of a new director of TRM’s newscasts ended 

the uncertain situation surrounding the news department since the appointment of its former 

director Vitalie Gutu was contested in court last year by one of the candidates. Moldova 1 airs 

the second most viewed newscast by nationwide audience ("Mesager"), according to the Public 

Opinion Barometer. However, the Supervisory Board remained further nonfunctional as the 6 

new members haven't still been appointed.  

No open political pressure has been brought to bear on private stations during these 

three months and experts assessed this indicator with 20 points (one point variation compared 

to the previous Index).  

However, in January the national incumbent Moldtelecom excluded RTR Moldova 

(rebroadcasting the Russian channel RTR) and Accent TV (affiliated to the opposition Party of 

Communists, PCRM) from its cable packages and was shortly followed by other small cable 

operators. Almost at the same time, Jurnal TV (producing exclusively local content and critical 

to the current parties in power and especially to Democratic Party vice-leader Vlad Plahotniuc) 

was removed by Sun Communications, the leading cable operator in Chisinau, from its basic 

offer, but kept it available for clients of its two other more expensive digital TV packages, 

while other nine operators removed it altogether. The operators gave no specific reasons for 

these actions. As these decisions had a major outcry among the media community, stirring 

journalist protests and statements of media NGOs, they were also criticized by international 

actors: head of the EU Delegation to Moldova Pirkka Tapiola, U.S. Embassy and the OSCE 

Representative for Media Dunja Mijatovic. Subsequently, operators renewed broadcasting of 

Accent TV and Jurnal TV. 

The national regulator (Broadcasting Coordinating Council, BCC) continued to carry 

out its policy and monitor broadcasters' compliance with the provisions of the Broadcasting 

Code. Experts assessed BCC’s activities with 21 points and noted that their previous concerns 

about the questionable independence of BCC, expressed in the earlier Media Freedom Indexes, 

had found arguments as the issue of rebroadcast channels unfolded in early January. 

Specifically, the civil society considered it a warning sign that the BCC proposed a new draft 

regulation for cable operators at the same time as the above-mentioned TV stations were 

excluded by providers from their packages.  



 

 

While civil society's reaction in the immediate aftermath of the events resulted in 

pressure on cable operators to reconsider their decisions, the provisions of the new draft 

regulation proposed by BCC were interpreted as potentially threatening to distort the TV 

market by limiting access to cable networks for major Moldovan broadcasters with regional 

coverage. The draft regulation would make it compulsory for all cable operators to include in 

their packages the terrestrial broadcasters with national coverage and, for local providers, to 

include the local stations broadcasting within the range of the same administrative unit. As 

such, it would favor national public broadcaster Moldova 1, but also privately-owned Prime, 2 

Plus, Canal 3 and Publika TV that have either national or quasi-national coverage, and would 

be unfavorable for Jurnal TV (broadcasting through satellite), Pro TV Chisinau and TV 7 (two 

other important terrestrial broadcasters with coverage limited to Chisinau and a few major 

towns). The draft regulation was submitted to media NGOs and the civil society for debate and 

to the date is still being discussed.  

Otherwise, the media community shares the general opinion that BCC showed a certain 

degree of bias when shortlisting 12 out of 24 candidates for the Supervisory Board of the 

public broadcaster. According to press reports, over the past months it became increasingly 

clear that the candidates representing media NGOs or the civil society (such as EMFW experts 

Ion Bunduchi and Petru Macovei) are less likely to be finally selected by Parliament, while 

other candidates with politically connected backgrounds (such as head of the former Prime 

Minister Vlad Filat's press service Lilia Gurez, or head of the Ministry of Information 

Technology press service Stela Nistor) would be preferred. 

As to equal access to broadcasting during elections and political campaigns, the 

experts’ general feeling was that the opposition has a great deal of access to the public 

broadcaster as well as to other private media, rating the indicator with a maximum of 30 

points.  

The adoption of the digital switch-over strategy was further postponed, as various 

officials and media experts (including Chair of the parliamentary media commission Chiril 

Lucinschi and EMFW expert Ion Bunduchi) voiced concerns over the necessary costs and the 

rapidly outdating technology, quoting the examples of countries having implemented the 

transition to digital terrestrial television and now looking forward to replace it with fiber optic 

technology. However, neither the Ministry of Information Technology and Communications, 

nor other interested agencies have brought the subject to public debate, even as Moldova is to 

transition from analog to digital television broadcasting by 2015.  

The entire chapter on broadcasting scored 113 points overall, an improvement of 3 

points compared to the previous rating period, and earned it a 6 out of 7 on the index.  

 

 



 

 

Chapter 4: Internet and New Media  

Regarding the freedom of the Internet and online media, it was assessed as satisfactory 

with high scores for most indicators. The number of websites continues to grow, and according 

to blogger Radu Lisita, a non-exhaustive listing of the knowledgeable online resources yielded 

at least 208 websites publishing information content as of mid-March 2014.  

One of the most notable launches was that of Realitatea.md group in early March. The 

media platform comprises six new portals with various contents—from general news to 

economy, to gossip, to aggregation of media-related news. Dumitru Tira, who left Publika TV 

(alledgedly controlled by Vladimir Plahotniuc) last September, manages the media platform, 

which he claims to be his own project. 

Authorities have not resumed their intentions to restrict access to certain websites 

through the draft regulations proposed by the Ministry of Interior Affairs and the Prosecutor 

General's Office last autumn. Nevertheless, experts have not ruled out such possibility in the 

pre-election context, and rated this indicator with 25 points.  

There is no state monopoly or market monopoly on internet providing services, which 

allows for a free development of online media and blogging. Arrests, assaults or harassments 

of online journalists, bloggers or digital activists are uncommon. This allowed a rating of 30 

points for each indicator.  

No cases of website blocking or suspended access to internet resources have been 

registered during the reporting period. The only relevant case concerned the website of Ziarul 

de Garda, an investigation weekly covering corruption, power abuse and conflicts of interest. 

In early March the management of the newspaper announced on social networks that their 

website had been inaccessible twice in two weeks during several hours. ZdG director Alina 

Radu was quoted by media that they suspected DDoS attacks might have been ordered by a 

public figure who was the subject of two of their investigations.  

The indicator on the affordability of Internet connection services retained the same 

score of 25 as in the previous Index. While generally internet connection fees are accessible 

compared to average prices in Europe, the incumbent internet service provider Moldtelecom 

announced in late March their intention to increase fees for certain packages as of 1st May, 

motivating the decision by a general rise in prices on the domestic and foreign markets. While 

the data of the national regulator (National Regulatory Agency for Electronic Communications 

and Information Technology, ANRCETI) did not confirm such trends, representatives of the 

agency stated that the regulator does not have the right to impact the financial policy of the 

institution, despite Moldtelecom's leading position on the market. 

The overall score of the chapter was 139 points compared to 136 points previously.  

  



 

 

4. Media Freedom Index 

 

According to the methodology, each indicator is assessed by experts on a scale of 0 to 

30 point with 30 the highest level of press freedom. All scores are summed up for every 

chapter. The country’s index for individual chapters is then calculated based on the ratings 

indicated in the following tables showing the scores for Moldova.   

 

Chapter 1. Politics (8 indicators, 240 maximum points) 

Rating (number of points)  Moldova’s score Index 

0–49  1 

50–79  2 

80–109  3 

110–139  4 

140–169  5 

170–199 175 6 

200–240  7 

 

Chapter 2. Practice (37 indicators, 1110 maximum points) 

Rating (number of points) Moldova’s score  Index 

0–179  1 

180–329  2 

330–479  3 

480–629  4 

630–779  5 

780–929 913 6 

930–1110  7 

 

Chapter 3. Broadcasting (5 indicators, 150 maximum points) 

Rating (number of points) Moldova’s score  Index 

0–29  1 

30–49  2 

50–69  3 



 

 

70–89  4 

90–109  5 

110–129 113 6 

130–150  7 

 

Chapter 4. Internet and New Media (5 indicators, 150 maximum points) 

Rating (number of points) Moldova’s score  Index 

0–29  1 

30–49  2 

50–69  3 

70–89  4 

90–109  5 

110–129  6 

130–150 139 7 

 

Finally, the points for all four chapters are summed to calculate the overall index.  

Overall Score (55 criteria, 1650 maximum points) 

Rating (cumulative number 

of points for all 4 chapters) 

Moldova’s score  Index 

0–250  1 

260–470  2 

480–690  3 

700–910  4 

920–1130  5 

1140–1350 1340 6 

1360–1650  7 

  



 

 

 

5. Roadmap  

These are the experts’ recommendations for further developments in internet freedom 

and online journalism. 

For state authorities: 

1. An expert study of legal provisions and norms related to the Internet should be 

carried out in order to assess their compliance with European standards, with their 

subsequent alignment to the norms existing in developed European countries.  

2. State authorities should refrain from regulating the Internet by establishing 

mechanisms and leverages aimed at filtering or blocking online content.  

3. Should related laws be necessary, containing provisions aimed at improving the 

legal framework in order to fight child pornography, criminal and terrorist activity or 

illegal access to computer-stored information, the draft laws should: 

a. be sent for public debate to the civil society prior to adoption; 

b. contain clear terms and provisions compliant with European 

norms, and which would rule out the risks of censorship and self-censorship in 

online media, thus guaranteeing freedom of speech. 

4. State authorities should ensure necessary security to bloggers and netizens 

reporting threats or assaults.  

For the media and online community: 

1. First and foremost, a clear definition should be given to online journalism—

preferably within the media self-regulatory framework, so as to protect press freedom.  

2. The online media community should either form a separate association or 

adhere to existing media organizations, while bloggers should rally to protect their 

rights. 

3. The online community should acquire norms of market and media self-

regulation by: 

a. duly complementing the existing documents, or 

b. signing and abiding by a relevant European or international 

code, and announcing it publicly 



 

 

4. Media self-regulatory bodies should advocate journalists’ adherence to the 

same professional and ethical standards (especially concerning copyright) in the virtual 

space as well as in the real world, taking into account the speed of information travel.  

For local and international media organizations: 

5. Independent monitoring of the online content should be carried out, in order to 

provide the public opinion with means to discern quality content and credible sources 

of information from non-credible ones, including explanations on the specifics of 

blogs.  

6. Training should be organized for online journalists, bloggers and other internet 

users disseminating information of public interest on online platforms.  

7. Conferences should be organized on regional, European and international levels 

to discuss regulation and self-regulation of online journalism, as well as norms for the 

cyberspace as a whole. 

8. A policy of grant support for high-quality online journalism should be 

considered, to help avoid the risk of economic and then political dependency of such 

media.  

 

  



 

 

7. Conclusions  

These are areas of regress or progress on media freedom compared to the previous reporting 

period (October–December 2013). 

Compared to the previous period, neither the legal framework nor the political 

circumstances registered significant changes regarding media freedom in January–March 

2014; however, experts noticed that in practice journalism is becoming increasingly affected 

by the approach of parliamentary elections.  

Certain developments, such as the restricted access of media in the renovated 

Parliament building, and the conflict between three TV stations and a number of cable 

operators suggested that the relationship between politics and media is likely to suffer changes 

in the pre-election period.  

These two events, coupled with the Broadcasting Coordinating Council’s propensity to 

lend itself to political influence and the Parliament’s delay in appointing new members to the 

national public broadcaster’s Supervisory Board were viewed as a cause for regress in the state 

of press freedom in Moldova.  

Still, mass media’s relationship with the judiciary continued to progress due to a 

decrease in the number of defamation lawsuits filed against journalists and, more importantly, 

due to the decreasing fines imposed by courts in such cases.  

The freedom of the Internet and online media was also an important achievement: 

cases of blocking of Internet websites are no longer common, nor are arrests, assaults or 

persecution of bloggers or digital activists.  

 


