
            

 

  

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media monitoring during the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 

 

Report no. 5 

July 2-10, 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report has been prepared with the financial support of 

the Office of the Embassy of the Netherlands in Moldova.    

 



            

General data  

Purpose and objectives of the project: Monitoring and informing the public about media 

behavior during the electoral campaign and access of electoral competitors to the media. The 

monitoring aims to analyze reporting trends that may affect the performance of media outlets 

and compromise their ability to provide truthful, unbiased, and pluralistic information to the 

public. 

 

Monitoring period: June 1 – July 10, 2021 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring:  

• Audience / impact: national, regional 

• Type of media: audiovisual 

• Form of ownership: public, private 

• Language of broadcasting: Romanian, Russian 

 

List of monitored media outlets: 

 

 Moldova 1 (19:00) – public television, national coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

 Prime TV (21:00) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

 Primul în Moldova (18:00) – private television, national coverage, broadcasts in 

Romanian and Russian  

 Publika TV (online version) – private television, national coverage, broadcasts in 

Romanian and Russian 

 Jurnal TV (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

 NTV Moldova (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian 

and Russian 

 RTR Moldova (20:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Russian 

and Romanian 

 TV 8 (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

 Pro TV (20:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian 

 TV6 (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

 

ABBREVIATIONS 

CPA – central public administration 

LPA – local public administration 

AUR – Alliance for the Union of Romanians 

CEC – Central Electoral Commission 

BECS – Electoral Bloc of Communists and Socialists 

BERU – Electoral Bloc Renato Usatîi 

PACCC – Civic Congress Joint Action Party 

PACE – Building Europe at Home Party 



            

PAS – Action and Solidarity Party  

PDCM – Development and Consolidation Party from Moldova 

PDA – Democracy at Home Party 

PDM – Democratic Party of Moldova 

PLD – Party of Law and Justice 

PNOI – NOI Party 

PPDA – Dignity and Truth Platform Party 

PPPO – People Power Political Party 

PPPS – Party of Change Political Party 

PP Șor – Shor Political Party 

PUN – Party of National Unity 

PVE – Ecologist Green Party 

PMPSN – Hope Professional Movement Party 

 

2. Methodology  
 

We monitored the entire content of the main daily newscasts from each television station, 

analyzing materials of direct and indirect electoral nature. The materials were subjected to a 

content and context assessment to determine whether they are favorable or unfavorable to any 

party or other political entity. Also, the materials were analyzed according to the following 

criteria of objective media coverage: 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship: According to the Code of Audiovisual 

Media Services (CAMS), by virtue of the fundamental right to information, media service 

providers must a) ensure a clear distinction between facts and opinions in the news; b) inform 

about a fact or event correctly, verifying information and presenting it impartially and in good 

faith (Article 13 (1)). At the same time, according to ethical standards, the news should be 

unbiased and objective and should not favor any parties / groups / persons at the expense of 

others. The presence of discriminatory elements in reports and news stories is the first sign that 

reality is presented through the journalist’s opinions. The filtering of news and minimal analysis 

of history and context also suggest that the interests of certain actors, and not of the general 

public, are being protected. Furthermore, the Electoral Code stipulates in Article 69 (5) that 

mass media shall not adopt privileged treatment towards electoral competitors by virtue of their 

social status and/or functions held by their candidates. 

 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources: In order to be fair and balanced, 

materials must present all the sides concerned, especially when it comes to controversial topics, 

and must treat opponents equally. The media must also ensure access to a multitude of diverse 

opinions that would help the audience create their own opinion on the covered topics. CAMS 

stipulates that in audiovisual news programs, for which accuracy and fairness are essential, 

reports must come from reliable sources, with sufficient documental proof of the facts, with a 

credible and impartial approach to events, and with balanced coverage of different opinions 

(Article 13 (4)). 

 



            

Language and images used: 
Exaggerations and deliberately used indecent language, such as derogatory language or labels 

attributed to certain individuals or organizations, as well as images manipulated so that certain 

parties appear in a negative light, raise serious questions about compliance with ethical and 

professional standards. The ethical behavior of journalists is questioned most of the time when 

images present aspects that do not correspond to reality, when they are rigged, but also when 

news stories are illustrated with images that are not related to the text. The CAMS prohibits the 

dissemination of reports that are likely to propagate, incite, promote, or justify racial hatred, 

xenophobia, anti-Semitism, or other forms of hatred based on intolerance or discrimination on 

grounds of sex, race, nationality, religion, disability, or sexual orientation (Article 11 (2)). 

 

 

3. Monitoring data 
 

 Moldova 
 

 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 
During the monitoring period, Moldova 1 had eight editions of the main daily newscast 

Mesager, in which it broadcast 73 election-themed news stories. With the exception of one 

material of indirect electoral nature, they appeared in the section of Early Parliamentary 

Elections 2021, and their total volume was 5,431 seconds (1.5 hours). The public television 

focused on informing about the electoral priorities that competitors presented at the debates 

organized by Moldova 1, at protest actions, or at meetings with voters. About a quarter of the 

news stories (18) focused on the accusations of some parties against others. The journalists also 

informed about the organization of the electoral process (printing of ballots, allocation of the 

money needed for elections, the number of polling stations in the Transnistrian region), the 

results of opinion polls, the conclusions of the Promo-LEX Association regarding the conduct 

of the electoral campaign, etc. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the last week of the electoral campaign, Moldova 1 treated most of the competitors in a 

neutral manner, except for a slight favoring of BECS and disfavoring of PAS and President 

Maia Sandu through selection of topics and the angle of approach. While BECS was the 

protagonist of materials on campaign activities and accusations made by some representatives 

of the bloc, PAS and the Presidency were placed mainly in the position of responding to 

accusations, as well as in news about campaign activities. 

In addition to news about BECS’s electoral commitments, Moldova 1 chose to report on 

accusations made by some PSRM MPs against members of PAS or the Presidency: complicity 

in the bank fraud, hidden interests in the auction of forms for biometric passports, external 

financing or financing through foundations and organizations. In one case journalists noted, 

“Confrontation between parties continues.” On July 5, the station broadcast a news story about 

an investigation by the foreign publication New Europe, according to which western actors 

invested about 56 million euros to ensure the PAS victory in the elections. The station did not 

demonstrate the journalistic effort to verify the veracity of the information, and the next day, 

July 6, it said in the intro of another news story, “The General Prosecutor’s Office might 

investigate the information from the European publication New Europe.” It did not refer to 

official sources from the Prosecutor’s Office, but to the statements made by the socialist Bogdan 

Țîrdea at a briefing, who said, “PSRM was the one to take action, having asked the CEC to 

investigate the illegal external financing of PAS.” There was no reply from CEC or the General 

Prosecutor’s Office. 



            

On July 7, Moldova 1 informed, from another briefing of the socialist Țîrdea, that the politician 

presented the Russian version of his book about the civil society in Moldova, in which he writes 

that Maia Sandu used “dirty money, washed through NGOs.” Another news story on the same 

day told of the press conference of a group of teachers who declared their support for BECS in 

the elections, saying, “They are worried that a new stage of school and kindergarten closures 

will follow in the country if PAS comes to power. The teachers reminded that, when Maia Sandu 

was at the head of the Ministry of Education, 119 schools were closed.” “In ten years, the total 

number of pupils and students has decreased by 10,000, and of teachers – by over 11,000 

people,” the intro to the story said. On July 9, while presenting the information that the CEC 

appealed against the decision to reduce the number of polling stations on the left bank of the 

Dniester, Moldova 1 preferred to include separately the reaction of BECS, which protested in 

front of the Supreme Court of Justice. The station mentioned, “The decision inflamed passions 

in society.” It cited three critical opinions of BECS supporters and included the opinions of 

three other electoral competitors on this topic in another news story. 

BECS was covered in a positive tone in two materials out of 20. PAS was covered in a negative 

tone in six materials out of 16. President Maia Sandu was the protagonist of three negative 

materials. 

During the monitoring period, the public station reported on the results of three opinion polls 

on the electoral preferences of voters (one on July 2 and the other two on July 5). All three were 

in line with the requirements of the Regulation on the coverage of the electoral campaign for 

the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

Moldova 1 directly or indirectly cited 166 sources in the 73 news stories relevant to this 

monitoring. In addition to electoral competitors and the representatives of the CEC, these were 

diplomats, representatives of the Government, NGOs, and justice sector institutions. 

17 candidates out of 23 had access to the news. According to the frequency of direct and indirect 

citations, as well as their duration, PAS was in the top, having appeared in 22 news stories with 

366 seconds of airtime, followed by BECS, which appeared in 20 news stories with a total 

volume of 329 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PAS 22 366 

BECS 20 329 

PACE 5 179 

PPDA 3 147 

PDM 3 134 

BERU 7 127 

AUR 6 127 

PRM 3 121 

PUN 3 119 

V.Valico 4 111 

 



            

PP Șor appeared in four news stories, of which in three (about the polls) it was only mentioned. 

PDA was cited three times; PACCC and PDCM were cited twice; PMPSN, PP NOI, and PNOI 

– only once. The representatives of the Presidency and/or President Maia Sandu were cited or 

mentioned in nine election-themed news stories, with a total volume of 41 seconds, mostly with 

short reactions to accusations. 

The news stories that presented the candidates’ commitments and promises, as well as other 

electoral topics, were short, based on one source, without background information, and in some 

cases did not mention where and when exactly statements were made. 

18 of the monitored materials were of conflicting nature, and two of them were partially 

balanced. In the case of Bogdan Țîrdea accusing Maia Sandu of using “dirty money, laundered 

through NGOs” (July 7), the newscaster only mentioned, “The Presidency said it does not 

comment on Țîrdea’s statements,” without providing further details on whether the journalists 

tried to approach the presidential institution for a reaction or on where/when/who said they do 

not comment on accusations. In the news story about the teachers’ conference where PAS and 

Maia Sandu were accused of closing schools and kindergartens, Moldova 1 indirectly cited 

PAS, which “does not comment on the electoral statements of competitors,” while the reaction 

of the Presidency missed altogether. 

Moldova 1 cited in its news almost three times more men than women – 99 male sources versus 

34 female sources (25%). 

Language and images used 

During the monitoring period, the public station did not resort to editing tricks, and the language 

used was in line with deontological standards, without labeling or discrimination. 

 

  

Jurnal TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

The television station Jurnal TV broadcast 41 materials of direct and indirect electoral nature, 

with a total volume of 6,202 seconds (1.7 hours). The relevant materials informed about the 

campaign activities of electoral competitors, about the activity of the CEC/electoral processes, 

but also about the altercations, accusations of some competitors against others. The station also 

broadcast several video materials, some from unclear sources, which showed some electoral 

competitors in a negative light. Campaign-related materials presented brief information, from 

primary sources, on the electoral priorities and objectives of the reflected candidates. The 

station mentioned that it was reporting on visible electoral events, organized daily. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

Many of the materials (29) were impartial and objective, separating facts from the opinion. At 

the same time, there were 12 cases that were more or less tendentious, and in four news stories 

facts were not separated from opinion. For example, on July 2, Jurnal TV broadcast a news 

story from anonymous sources with assumptions regarding the involvement of some people 

from the Russian Federation in the July 11 elections. “Agitation before the early elections of 

July 11! People on both sides of the Dniester, who allegedly have a role in the tacit organization 

of the vote of people from the Transnistrian region, commute to Moscow. Jurnal TV sources 

reported that the last visit of this kind ended on July 1,” the story said, without including other 

sources to confirm the assumptions of anonymous sources. On the same day, there was a large 

news story (6 minutes 20 seconds) based on an analysis by the WatchDog NGO, according to 



            

which several criminal people got involved in the elections, supporting BECS. Under the 

caption “Criminals are involved in elections again,” the text “BECS is supported by dubious 

people from Russia” was displayed on the screen, and the story informed about the creation of 

a civic platform to support BECS and about the links of some of its founders with the criminal 

world. At the end, the reporter said, “More and more dubious characters with a criminal past 

have landed in Chisinau lately, who are either acquitted by the Moldovan judiciary or come 

here to support certain political parties,” without referring to sources. 

In a material from July 7, the presumption of innocence was not respected. The caption in it 

said, “Igor Dodon is shooting pigs from behind a fence.” “The leader of PSRM, Igor Dodon, 

candidate in the July 11 elections, was caught shooting, from behind a fence, some pigs locked 

in a pen,” informed the station in the intro, without referring to the source of images. Although 

the station cited the BECS reply published in other media, according to which the images were 

fake, the caption did not respect the presumption of innocence. Facts were not separated from 

opinion, as the text contained statements that were not attributed to anyone. 

The news story from July 7 about the alleged problems of PSRM MP Ala Dolința with the 

National Integrity Authority was also tendentious. The material included footage from an online 

meeting last year, in which the protagonist appeared eating in front of the screen. The inclusion 

of irrelevant images and mentions into the story denoted tendentiousness on the part of the 

station in relation to the protagonist. In another news story, on July 8, facts were clearly mixed 

with opinions. “To parade – Yes, to the meeting – No!” said the newscaster in the intro of the 

story about the presence of the Minister of Defense Victor Gaiciuc at a festivity, although he 

did not attend the Government meeting for health reasons the day before. “Yesterday, the 

Ministry of Defense published on Facebook several images from the ceremony of handing over 

certificates to the graduates of military higher education institutions from abroad, an event 

attended by Gaiciuc, too. To make matters worse, this ceremony took place just before the 

Government meeting,” the reporter exclaimed, expressing his attitude in relation to the 

minister’s actions. 

On July 8, Jurnal TV announced that it “got possession of footage showing former President 

Igor Dodon when he first entered his office in the renovated Presidency. Enthusiastic, he was 

filmed by Rita, whom he asked if he looked good in the presidential chair.” The caption said, 

“Dodon at the Presidency: Does it look good with me?” The text informed, “The footage was 

made on December 19, 2018, by a lady called Rita, who was the first to accompany him in the 

new office. According to some sources, she is his counselor at the time, Rita Manole. Previously, 

her name appeared in journalistic investigations targeting her fortune and businesses, as she 

is also one of the PSRM donors.” The station inserted the woman’s picture. The reason of this 

information and the need to disseminate such a material, which is irrelevant for public interest, 

are unclear. Another material from unclear sources was based on “an explanatory note from a 

public institution” that Jurnal TV got hold of, which spoke about “an alleged fraudulent gas 

scheme that involved people from Igor Dodon’s entourage, including his brother, Alexandru” 

(July 8). 

The tone of coverage of most competitors was neutral, except for BECS, which appeared in 

negative light 8 times (38% of all appearance) and in neutral light 13 times, and PACE, which 

had three appearances in negative light (42%) and four in neutral light. AUR and PP Șor were 

covered in a negative tone in one case each. 

During the reporting period, the station reported on an opinion poll, in compliance with the 

provisions of the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. 

 

 



            

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The 41 monitored news stories were documented from 147 sources, which were diverse, 

ensuring pluralism of opinion. Most of them were electoral competitors, representatives of the 

Government, the CEC, the local public administration, the Prosecutor’s Office, lawyers, and 

citizens. During the reporting period, the station reported on 14 electoral candidates, six of 

whom were cited only once. 

BECS was the protagonist with the highest number of appearances/mentions and volume 

allocated to direct interventions, followed by PAS, PACE, and AUR. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 21 374 

PAS 8 204 

PACE 7 135 

AUR 7 133 

PPRM 4 168 

PPDA 6 106 

BERU 7 83 

PDM 1 42 

PCDM 1 38 

PLD 1 37 

 

The station also covered PUN, PPPO, and PDA, whose representatives were cited once, and PP 

Șor, which was cited once and mentioned three times. 

Of the 17 conflicting news stories, most (13) were balanced, providing airtime for both sides of 

the conflict. Four other news stories were not balanced. One of them was the news story of 

indirect electoral nature on July 7 about the arrest of a group of people, including businessman 

Dorin Damir, for committing several crimes, including state fraud by paying Damir a salary at 

state structures where he was formally employed, but did not actually work. At the end, the 

reporter mentioned that this happened during the time when Gheorghe Cavcaliuc [leader of 

PACE] was at the head of the Special Operations Department, but the story did not contain the 

opinion of the PACE leader about this. It should be noted that on previous days, Jurnal TV cited 

Cavcaliuc, who said that he had nothing to do with this case. Other unbalanced materials 

targeted BECS (allegedly supported by criminals) and groups preparing to bring voters from 

the Transnistrian region to vote, saying that one of the people concerned did not answer the 

phone to comment. The material from July 8 about a group of Ialoveni town councilor leaving 

the PSRM, also remained unbalanced. 

Regarding gender balance, during the reporting period there was an obvious discrepancy 

between the number of men and women cited/mentioned, men being cited/mentioned 83 times, 

and women – 26 times (24%). 

Language and images used 

The language and images used by Jurnal TV were usually relevant, in line with deontological 

standards. In some cases, the station used labels (for example, in a news story on July 7 – the 



            

controversial businessman Dorin Damir, the fugitive oligarch Vladimir Plahotniuc). In the 

news story on July 7 that showed images of shot animals, the station warned that shocking 

images were coming, but repeated the footage showing how the pig was shot, where one could 

see how it struggled in convulsions, which could amplify the negative emotional effect on 

viewers. 

 

  

NTV Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the reporting period, NTV Moldova actively covered the electoral campaign. In the six 

monitored newscasts, there were 58 news stories of direct and indirect electoral nature, with a 

total volume of 8,899 seconds or 2.4 hours. 51 stories appeared in the section Elections 2021, 

and the other seven appeared outside this section. 

The newscasts contained extensive materials about the commitments and campaign activities 

of BECS, the solutions proposed by BECS to overcome the crisis in the country, and 

accusations against other candidates. Other news stories referred to the electoral priorities of 

other competitors, provided information on the electoral process, and announced voter options 

on the eve of elections. The station also broadcast a detailed material explaining to citizens 

various aspects related to the voting process. Some of the materials focused on the activity of 

President Maia Sandu. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

Of the 58 monitored news stories, 25 were tendentious, indicating the station’s predilection for 

favoring or disfavoring certain electoral competitors. The lack of impartiality and objectivity 

was evident in the way in which electoral and non-electoral topics were selected and covered 

in newscasts. All newscasts contained materials about the electoral actions of BECS and 

accusations against PAS and President Maia Sandu – an approach that revealed the station’s 

intention to present BECS in a positive context and to discredit PAS and President Maia Sandu. 

As a rule, controversial materials targeting PAS and the Presidency were shown at the 

beginning of the newscast or in the opening of the section dedicated to elections. 

On July 5, the station broadcast a material citing a “European publication” (NewEurope.eu), 

according to which “Western actors have spent 56 million euros on the electoral activities of 

PAS,” for “promotional materials, payment of experts and trolls, the media holding supporting 

Maia Sandu.” Reporters did not provide information about this publication or other details to 

prove that it is a reliable source of information. The topic of PAS financing was examined in 

further detail in another news story (July 6), in which BECS representatives warned, “Our 

citizens, who are expected to vote at the parliamentary elections next Sunday, should know that 

various Western countries have already spent dozens million euros for PAS to manipulate 

them.” The story was balanced, but it showed the station’s tendentious approach to this electoral 

competitor, given that the PAS intervention was shortened when the PAS candidate Sergiu 

Litvinenco was explaining the source of donations. In the newscast on July 7, the BECS 

candidate Bogdan Țîrdea claimed that the presidential campaign back in 2020 was also financed 

from abroad, when “thousands, thousands, thousands lei” were transferred “to Maia Sandu’s 

electoral account” – “money that were supposed to get to pensioners, to disabled people, to 

mothers with many children.” Further, he addressed PAS, “You get lots of money, you take lots 

of money, and here we caught you with documented proof.” 



            

Here are some other examples of tendentious and biased materials: The news story about the 

direct involvement and contribution of the PAS candidate Igor Grosu to the “theft of the billion,” 

who “enjoys an impressive fortune six years after that theft.” “He, who stole millions from 

people and made them pay 25 billion lei in 25 years, is speaking about fairness and good times? 

If this is the first person on the PAS list and he participated in the theft of the billion, what could 

we say about others?” (July 2); The news story about alleged pressure from some presidential 

advisors on the leaders of the Public Services Agency and “reasonable suspicion regarding the 

preparation of the fraud of the tender for the purchase of passport forms after the parliamentary 

elections,” announced by the BECS candidate Nichita Țurcan, who also warned that previously 

“a similar scheme was set up by the councilor Veaceslav Negruța when he was minister of 

finance in the Filat Government, and Maia Sandu was his fellow party member.” (July 2); A 

material about another PAS candidate, Petru Frunze, who was accused of “physical aggression 

and involvement in the fabrication of a criminal case.” The story said, “The residents of Puhoi 

village are outraged by the fact that people involved in unworthy actions are running for the 

position of MP,” although the story contained only the statements of two local people (July 7); 

The news story about some teachers being worried of losing jobs “in PAS gets to promote 

policies similar to the ones implemented by Maia Sandu when she was minister of education,” 

when over one hundred schools were closed (“Tell me please, would a reasonable and kind 

person close boarding schools for orphaned children or leave 5,800 teachers without a job? To 

us, every school is valuable, and we will defend them to the end,” July 7). 

The mixture of facts and opinions could be noticed in three news stories. For example, the story 

about President Maia Sandu’s visit to Ceadir-Lunga, broadcast on July 2. At the beginning, it 

announced, “The media is undesirable at President Maia Sandu’s meetings in districts,” 

without attributing this quote to anyone. The material was accompanied by the caption “Maia 

Sandu is running away from the media.” A similar example is the story about “Romania’s 

involvement” in the electoral campaign (July 8). 

NTV Moldova also broadcast three materials (July 2, 5, 6) about successful projects completed 

in several rural localities due to an efficient collaboration between mayors who ran in elections 

on PSRM lists (Mihail Andruh, Brătușeni village; Dmitri Ikizli, Congazcic village, ATU 

Gagauz-Yeri; Vladimir Priseajniuc, Șofrîncani village) and central authorities. All these 

materials were accompanied by appreciative opinions of the locals who are satisfied with the 

new changes and hope that similar initiatives will be carried out in the future. 

During the monitoring period, it was possible to observe the partisanship of NTV Moldova in 

favor of BECS, which was the protagonist of 30 news stories, including 21 of an obviously 

positive nature. BECS representatives were presented as candidates who defend the Moldovan 

state (“The country where you were born, the country that is your homeland, you are obliged 

(...) to love it”); fight for the Parliament to remain “in the service of the people” (“We with you 

must be united in doing our utmost to disclose the traitors who have sold themselves to others”) 

(July 5); defend the Constitution, “given that since 2013, the text of the fundamental law has 

been amended according to the interests of the rulers, ignoring national interests”; promote 

interethnic cohesion (July 6); are open for debate with other electoral competitors, because they 

have a solid governmental program and a professional team (“We, the socialists, will present a 

platform that will show that we have the capacity to develop the Republic of Moldova without 

external debt”) (July 7); report the abuses of PAS and warn the people “that the right-wing 

parties want to destabilize, at any cost, the socio-political situation in the country” (July 9). 

In relation to PAS, the station had a tendentious attitude, and the tone of its coverage was 

negative in 15 materials out of 20, its representatives being the candidates who “contributed to 

the theft of the billion” (July 2), beneficiaries of “dubious financing” from abroad (July 5, 7), 

or promoters of interests other than those of the state (July 8). In a material broadcast on July 

9, referring to the right-wing forces, the BECS candidate Igor Dodon said, “Last year, the likes 



            

of Grosu blocked their access, made them separatists. (...) Such actors and such leaders started 

the war on the Dniester. (...) Voting for those on the right wing means the beginning of a war 

on the Dniester, I want you to understand this.” 

In relation to President Maia Sandu, the station adopted a negative tone in 17 of the 20 materials 

that targeted her. The head of state was accused of involvement “in the abduction of Ceaus, to 

help Zelenski in the political struggles in Ukraine”; promotion of foreign interests and not those 

of the country; irresponsible attitude towards citizens by triggering early elections in the midst 

of an economic and health crisis (“The things Maia Sandu did with her friends, the show they 

made in the Parliament with Natalia Gavriliță and everyone else, the way they mistreated the 

opinion of the people – no one should do that, this is what only criminals do”) (July 8). The 

station also broadcast two materials suggesting that PAS and Maia Sandu enjoy the support of 

corrupt former prime ministers who had no achievements. The first material referred to the 

message of support and the urge to vote for PAS launched by the leader of the Romanian PNL 

party, Ludovic Orban, presented as “the supporter of Maia Sandu in Romania” and “the 

politician dismissed with the most votes in the history of the Parliament in Bucharest,” who 

was often “booed” by citizens (July 8). The second material was about the appeal of Vlad Filat, 

“the first prime minister of Moldova convicted for corruption,” to vote for PAS. The story 

contained retrospective information about Vlad Filat’s activity, the reporter mentioning that he 

was released “after the five months of Maia Sandu’s government.” 

In three news stories, the tone was negative towards AUR. Other competitors, who appeared in 

the newscasts of NTV Moldova, were covered in a neutral manner, with a brief presentation of 

electoral priorities. 

NTV Moldova did not comply with the provisions of the Electoral Code (Article 69 (1)), which 

stipulates that “broadcasters, in all their programs (...) have the obligation to respect the 

principles of fairness, responsibility, balance, and impartiality in the coverage of elections,” 

but also the provisions of the Code of Audiovisual Media Services, Article 13 (6), which 

provides for ensuring impartiality, balance, and favoring the free formation of opinions by 

presenting the main opposing points of view during the period when issues are in public debate. 

On July 2 and 5, the station broadcast two news stories about the results of two electoral opinion 

polls. The materials were made in line with the provisions of the Regulation on the coverage of 

the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of 

the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The reporters of NTV Moldova consulted 187 sources to prepare the 58 materials of direct and 

indirect electoral nature. The main sources were electoral candidates, the CEC, the Presidency, 

representatives of state institutions, experts, and citizens. 

The station informed about 17 electoral candidates in total, and three of them were only 

cited/mentioned. 

From the perspective of appearances, BECS representatives had the largest presence, with 2,452 

seconds of direct and indirect interventions. It was followed by PACE, with a volume of 

appearances 25 times smaller (96 seconds), and PRM, with 92 seconds for direct or indirect 

interventions. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 



            

BECS 32 2,452 

PACE 3 96 

PRM 2 92 

AUR 3 88 

PDM 3 87 

PPPS 2 85 

PNOI 1 80 

PAS 20 74 

PPDA 4 64 

PMPSN 1 56 

 

PLD had one appearance of 45 seconds, PUN – of 44 seconds, the independent candidate 

Veaceslav Valico – one of 40 seconds, and PDA – 22 seconds. 

BERU and PP Șor were mentioned twice, and PDCM – only once. 

President Maia Sandu was cited/mentioned 20 times, with three direct interventions of 64 

seconds, one of which was taken from another media outlet. 

Of the 58 materials, 19 covered controversial topics, six of which were unbalanced. 

In three of these news stories, with accusations against the Presidency (July 8) and PAS (July 

2, 8), no editorial effort to balance them in terms of the sources cited was described. 

Three other news stories lacked the opinion of the Information and Security Service, which 

allegedly knew about the abduction of Judge Ceaus from Ukraine (July 5); the opinion of the 

Constitutional Court, which was accused by BECS of amending the text of the Constitution 

according to political actors (July 6); and the CEC comment about Romania’s involvement in 

the electoral campaign (July 9). 

In terms of gender balance, men as sources/protagonists were cited/mentioned 92 times, and 

women were cited/mentioned 50 times (35%). 

Language and images used 

The language and images used in the newscasts of NTV Moldova were in line with 

deontological standards. In five news stories, the microphone of the Primul în Moldova 

television station appeared in the image. 

 

 Prime TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the reporting period, on Prime TV we monitored six newscasts in Romanian, at 21:00, 

and one in Russian, at 18:00, broadcast on July 2. The station covered the electoral campaign 

in 45 news stories, all of which appeared in the section Elections 2021. The total volume of 

news was 5,049 seconds (1.4 hours). The station informed about the campaign activities of 

electoral competitors, statements and commitments of the representatives of political parties, 

accusations of some candidates against others, the conclusions presented by the civil society 

regarding the electoral campaign. At the same time, Prime TV broadcast five reports on 

infrastructure development projects implemented in Orhei district by representatives of PP Șor. 

The station also reported on the results of two opinion polls regarding the parties that have a 

chance to enter the Parliament. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  



            

Most of the news stories broadcast by Prime TV during the reporting period (39 out of 45) were 

impartial, and facts were separated from opinion. Prime TV neutrally covered the activities 

carried out by the majority of the competitors in the early parliamentary elections that were 

targeted by the station during this period, except PP Șor, which was openly favored. 

The favoring of PP Șor was expressed in the selection of topics and information included in 

materials. On July 5, 6, 7, 8, and 9, Prime TV broadcast five biased reports on infrastructure 

development projects implemented in Orhei district, citing directly Orhei Mayor Pavel 

Verejanu (in four news stories), or Isacova village Mayor Stanislav Cvasnîi (in one story). 

Prime TV noted in four materials that they were elected “as part of Șor Party.” In three 

materials, Prime TV noted that it used images taken from the Orhei District Council and the 

Orhei Mayor’s Office, including footage with people interviewed, indicating the source or.md 

or orhei.md. All four materials were laudatory to local authorities. For example, Prime TV said, 

“The mayor of Orhei, Pavel Verejanu, elected as part of the Șor Party, said that neither the 

pandemic nor the electoral campaign stopped the local authorities from completing 

infrastructure projects in Orhei” (July 7). The materials were supplemented with voices of 

citizens who expressed their support for the projects carried out by the local authorities in Orhei. 

Prime TV also broadcast three news stories about the PP Șor leader addressing the court with 

the request to cancel his arrest warrant so that he could return to the country to get involved in 

the electoral campaign (two news stories), and about the decision of the court to reject this 

request (one story). 

BECS was also favored by the way Prime TV selected topics. The representatives of this party 

were presented in a larger number of news stories than other competitors, commenting on the 

European integration of Moldova, appealing to citizens in the diaspora, participating in the 

meeting with the US Ambassador to Moldova Dereck J. Hogan, inviting PAS to electoral 

debates, organizing demonstrations or protests. During the reporting period, Prime TV 

broadcast an interview with BECS leaders Vladimir Voronin and Igor Dodon, as well as with 

Andrei Năstase, leader of PPDA, all within Prime Time, presented as a project of Primele Știri 

[the name of the monitored newscast]. 

The two political entities were also targeted in two materials in which PAS accused BECS and 

PP Șor of wishing to obstruct the voting process in the diaspora (July 5), and BECS of aiming 

to defraud election results (July 6). 

The tone adopted by Prime TV in relation to BECS was neutral in 19 news stories and positive 

in two. The tone in relation to PP Șor was neutral in 11 stories and clearly positive in five. 

The other electoral competitors were covered in a neutral tone. In relation to the Presidency or 

President Maia Sandu, the tone was neutral in six news stories and negative in one. 

On July 5, Prime TV broadcast two news stories about the results of two opinion polls on the 

parties that would enter the Parliament. The materials were in line with all the provisions of the 

Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of 

July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

In the 45 monitored news stories, Prime TV cited/mentioned 170 sources/protagonists: 

representatives of electoral competitors, the CEC, the Government, the Presidency, citizens, 

representatives of civil society, etc. 

The station cited/mentioned less than half of the parties registered for the early parliamentary 

elections (11 out of 23). PP Șor and BECS benefited from the most airtime, with 570 seconds 

and 526 seconds, respectively, followed by PAS with 339 seconds. 



            

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10  

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PP Șor 16 570 

BECS 21 526 

PAS 13 339 

AUR 8 157 

PPDA 10 143 

BERU 7 91 

POM 2 70 

PDCM 1 45 

PDM 4 55 

PACE 1 20 

 

PDA was mentioned only once.  

The Presidency and/or President Maia Sandu were cited/mentioned seven times, with 33 

seconds of interventions: laying flowers at the Monument of Stephen the Great, two opinion 

polls, and three accusatory statements by BECS representatives, according to which the 

President of Moldova could use the Constitutional Court if she disagrees with election results, 

as well as in relation to the Chisinau Court of Appeal decision to reduce the number of polling 

stations on the left bank of the Dniester and in the context of the violations found by Promo-

LEX Association during the electoral campaign. 

Half (22) of the 45 news stories covered controversial topics. The balance of sources was not 

ensured in two of these materials, both broadcast on July 9, regarding the BECS reactions after 

the Chisinau Court of Appeal decided to reduce the number of polling stations on the left bank 

of the Dniester. The story about the BECS protest presented only one point of view, exposed in 

the speeches of its representatives at the event. In another news story, Prime TV cited Vlad 

Batrâncea, BECS candidate, also present at the protest, with accusations against Maia Sandu, 

who, according to him, facilitated the appointment of the interim president of the Chisinau 

Court of Appeal, Ana Panov, who was part of the panel that decided on the number of polling 

stations in the Transnistrian region. Prime TV did not offer the right to reply to the head of state. 

News stories that presented the commitments of candidates were based on one source and had 

no background information. 

The ratio of sources from a gender perspective was in favor of men: 84 vs 35 women (29%). 

Language and images used  

During the reporting period, the language and images used by Prime TV were in line with 

deontological standards. 

 

 Primul în Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

The television station Primul în Moldova broadcast during the reporting period 55 materials of 

direct and indirect electoral nature, with a total volume of 7,801 seconds (2.2 hours), most of 



            

which appeared in the section dedicated to elections. Most of the time, materials focused on the 

campaign activities of some electoral competitors and the accusations of some candidates 

against others. They also covered the results of opinion polls on voter preferences, along with 

information on the electoral process and the decision of the Chisinau Court of Appeal to reduce 

the number of polling stations for citizens in the Transnistrian region and the protests that 

followed. The station also broadcast materials that referred to the successful activities of PSRM 

mayors in the regions, but also accusations against President Maia Sandu. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

Most of the materials (31) had a tendentious nature, with obvious bias in the selection of topics 

for coverage and in the angle of approach. The station mainly selected topics about the BECS 

campaign events, informing about the achievements of the bloc’s representatives at national 

and local level, about the electoral priorities to stop the chaos and bring order in the country, 

and about the support they have from citizens, with their massive quotes in newscasts. The 

materials about PSRM mayors from the regions followed the same model: the presentation of 

mayors’ successes, the insertion of the villagers’ opinions, and repeated emphasis that these 

things would not have happened without the support of the central authorities. Other relevant 

materials with the presence of BECS included accusations against other electoral competitors 

and gloomy predictions in case PAS wins the elections. BECS representatives often appeared 

as defenders of justice, of teachers, and of state sovereignty. At the same time, materials that 

targeted PAS, AUR, and President Maia Sandu contained in most cases different accusations. 

They were mentioned in the news more than cited. Other electoral competitors (e.g. PUN, 

PPPS, AUR) appeared with quotes only in the news with accusations against PAS, which 

demonstrates the unfavorable attitude of the station in relation to the latter electoral competitor. 

Examples of biased materials are the news stories regarding the press conferences of the BECS 

candidate Bogdan Țîrdea, from which the station selected large accusatory quotes addressed to 

PAS, President Maia Sandu, and civil society (July 2, 7, 8); the news story of indirect electoral 

nature that presidential advisers create obstacles in the process of printing passports (July 2); 

the PPPS leader accusing PAS of urging the PPPS to give up the election race in their favor 

(July 2). On July 5, the news story about the abduction of the Ukrainian judge Ceaus respected 

the presumption of innocence, saying that Maia Sandu was involved in it. The caption on the 

screen said, “Abduction with the knowledge of the Presidency,” although the cited source 

several times said the word “I suppose.” Another news story, which cited a European online 

portal claiming that PAS is financed from abroad through civil society organizations, was 

accompanied by the caption “PAS financed from abroad.” The topic was resumed on other 

days. Tendentiousness could be seen in the material about the opinion poll of July 5, where the 

station said that the two BECS leaders gathered more points than Maia Sandu, claiming that 

respondents believe that left wing forces will win the elections, which was pointed out both at 

the beginning and at the end of the story. On July 7, the station informed about the press 

conference of a group of people working in the field of education, who predicted disastrous 

things if PAS comes to power – “schools closed, like at the time when Maia Sandu was minister 

of education” – and praised the former socialist government, expressing hope that BECS will 

win. The station also dedicated airtime for negative comments on the PAS decision to leave the 

electoral debates at the public television (July 8). In another news story on July 8, Bogdan 

Țîrdea spoke of PAS financing in previous campaigns, but the caption said, “Suspect financing 

in the electoral campaign,” leaving the impression that they meant the current campaign, which 

showed the intention to spread disinformation. 

A news story where facts were not separated from opinion was broadcast on July 8, informing 

that PAS refused to have a public duel with BECS. The reporter generalized that voters also 

expected this debate and that “the big wish of the people is for parties who are likely to get into 

the Parliament to work together.” Also on July 8, the station informed in the caption that 



            

“Romania gets involved into the electoral campaign,” although the material referred only to the 

statement of Ludovic Orban, head of the PNL party. The material noted that such spots are in 

violation of the law, but did not refer to concrete legal provisions. It contained the opinions of 

two experts, who did not cite any legal act, either, and then for about two minutes the station 

aired information aiming to discredit the protagonist, having selected footage from Romanian 

television stations, in which people booed the politician when he was in power. “Dismissed 

from the Government and booed at every corner, Ludovic Orban claims to be the best friend of 

Maia Sandu and calls on Moldovans to vote,” the reporter said, mixing facts with opinion. At 

the end, it was mentioned that the CEC did not take note of this case, and the reporter did not 

ask the CEC for an opinion. 

The material on July 9 about the former PLDM leader Vlad Filat calling on people to support 

PAS in these elections was made in the same style. A large part of the story was made to 

discredit the protagonist, and facts were mixed with opinion: “After being dismissed from the 

Government for corruption, Vlad Filat was the first prime minister of Moldova who got 

convicted.” The reporter noted that Filat was released from prison during the five months of 

Maia Sandu’s government, suggesting that the president of Moldova was involved in the trial. 

The majority of electoral candidates were presented in a neutral tone, except for BECS, which 

benefited from positive tone in 15 cases and neutral in 11 cases, and PAS, which was the 

protagonist of nine materials with negative connotation and five – neutral. AUR appeared five 

times in negative light and once in neutral. PAS was disadvantaged by the large number of 

negative news stories targeting President Maia Sandu, former head of PAS – 11 in total. 

Thus, Primul în Moldova did not comply with the provisions of the Code of Audiovisual Media 

Services, Article 13 (1), which stipulates that media service providers must a) ensure a clear 

distinction between facts and opinions in the news; b) inform about a fact or event correctly, 

and the information must be verified and presented impartially and in good faith. 

The station had two materials on the results of opinion polls, and in both cases, it complied with 

the provisions of the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova.  

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The 55 relevant news stories cited/mentioned 154 sources, which were relatively diverse. Most 

of them were representatives of the electoral competitors, of the central and local public 

administration, of the CEC, citizens, diplomats, experts, other media. During the reporting 

period, the number of the electoral competitors covered by the station increased – it informed 

about 17 competitors, of which 15 were cited and only two were only mentioned. 

BECS was the protagonist with the highest number of appearances/mentions and volume 

allocated to direct interventions, followed by AUR, PPR, and PPM. BERU and PP Șor were 

only mentioned in two cases each, in the news about opinion polls. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 26 1,558 

AUR 6 147 

PPR 2 129 

PPM 1 120 



            

PPDA 3 114 

PDM 2 111 

PPPS 2 102 

PNOI 1 95 

PLD 1 68 

PPPOM 1 68 

 

The station also cited/mentioned PAS (14 times, 66 seconds), PACE (twice, 65 seconds), 

independent candidate Veaceslav Valico (once, 66 seconds), PUN (once, 50 seconds), and PDA 

(once, 25 seconds). 

President Maia Sandu was mentioned 10 times and had two direct interventions. 

Of the 22 conflicting news stories, some (10) were unbalanced or partially balanced, without 

citing both sides of the conflict. The station made no effort to balance the news, often 

mentioning that the person concerned did not answer the phone or refused to comment, without 

providing evidence of journalistic effort in this regard. Thus, for example, the news stories 

about altercations in front of the PSRM headquarters with the involvement of AUR (July 7) and 

about the provocations coming from AUR (July 8) were completely unbalanced. A partial 

balance was ensured in the stories about the accusations launched by Bogdan Țîrdea (July 2, 

7), about the obstacles that presidential advisers allegedly create in the process of printing 

passports (July 2), about the accusations of teachers against PAS and Maia Sandu (July 7). 

As for gender balance, there was a discrepancy during the reporting period between the number 

of men and women cited/mentioned – 80 and 46 (36%), respectively. 

Language and images used 

In election-themed news stories, the language was generally adequate and neutral. No image 

manipulations or editing tricks were identified. However, in two materials, the station 

accompanied images by jerky music, repeating several times the footage illustrating the attack 

by a protester on a representative of the police. Thus, the effect of the text about the attack was 

amplified (July 5, 7). 

 

 Pro TV  

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the monitoring period, Pro TV broadcast, in the seven editions of its main daily 

newscast, 51 news stories of direct and indirect electoral nature, with a total volume of 7,158 

seconds (1.9 hours). These materials were not included in a special section dedicated to the 

early parliamentary elections of 2021. The monitored news stories covered the campaign 

activities of competitors; the protests, incidents, and conflict situations targeting some 

candidates; accusations of some political entities against others; the criminal cases involving 

some electoral competitors; the current activity of the CEC; the conduct of the electoral process; 

court decisions about the number of polling stations to be opened in the Transnistrian region. 

In five of the seven newscasts, the station informed about the organization of debates Te votezi 

la Pro TV, with the announcement of the invited competitors, including a material about the 

course of the debates the night before. Pro TV also broadcast two news stories announcing the 

results of opinion polls. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  



            

41 materials out of the 51 monitored during the reporting period were impartial, facts being 

separated from opinions. In 10 news stories out of all monitored we noticed a biased approach, 

and in half of them facts were not separated from opinions. 

During the last week of the electoral campaign, Pro TV adopted a tendentious attitude towards 

BECS, expressed in the selection of topics/information for the news. The representatives of this 

bloc were mainly targeted in stories on controversial topics: protests, accusations they launched 

against other electoral competitors, but also other competitors’ accusations against BECS, 

incidents and altercations, suspicions regarding the integrity of some BECS representatives, a 

journalistic investigation according to which this electoral bloc might fraud the elections, etc. 

Pro TV’s biased attitude towards BECS could be noticed, for example, in materials from the 

protests/demonstrations organized by this electoral bloc. On July 4, reporting on the BECS 

march “We love Moldova” and the counter-demonstration organized by AUR, Pro TV 

highlighted the altercations between AUR and the police, followed by the reporter’s comment, 

in which facts were mixed with opinions: “Meanwhile, the socialist leader, who stepped 

forward with a smile on his face, was proud of what had happened and threatened the 

unionists.” This material was supplemented by the voices of five citizens preceded by the 

generalizing comment of the reporter: “Heated speeches were made. However, many of those 

who came did not know why they were there.” The images showed that at least two people 

refused to talk to the Pro TV reporter, and the others offered answers that cannot be attributed 

to the journalist’s statement. 

On July 9, reporting on the BECS protest against the decision of the Chisinau Court of Appeal 

to reduce the number of polling stations on the left bank of the Dniester, the Pro TV journalist 

said, “The majority of the communists’ and socialists’ supporters at the protest could not say 

why they were there and the symbols of which party they had on their shirts.” The material 

included the opinions of four people, a number that did not represent the “majority of BECS 

supporters” and did support the journalist’s comment. 

During the last week of the electoral campaign, the station also aired materials that questioned 

the integrity of BECS representatives, but they had no connection with the electoral campaign 

and were not fully documented. This happened with the material according to which “the 

president of the Floresti territorial organization of PSRM repaired the road exactly to his gate, 

while a main street in the city remained unfinished” (July 7). The material was mostly based on 

statements by “outraged citizens,” although the BECS candidate said he paid for the works “out 

of his own pocket.” The journalists did not provide evidence for the accusations that came from 

citizens or for the statements of the PSRM representative. 

On July 8, in a material about an incident in Bălți, where a journalist from the Nord News portal 

was not allowed to attend a meeting of Igor Dodon with voters and was mistreated by BECS 

representatives, Pro TV included wrong background information: “This is not the first time that 

PSRM representatives are mistreating journalists. Last year, Dodon’s bodyguards mistreated 

a Pro TV reporter at a march in the center of the capital. (...) The same thing happened this 

winter at the Theophany service at the Cathedral.” In the case of both incidents reported by the 

station in the background information, Pro TV previously informed that those who mistreated 

Pro TV reporters were the agents of the State Protection and Guard Service, and not 

representatives of PSRM. 

A biased approach could also be observed in the case of a demonstration organized by PACCC 

(July 3). In the material made by Pro TV, the journalists generalized in the intro: “However, 

many of the participants did not know why they came to the march, and some told us that they 

were brought to the event in an organized manner.” The journalists also noted, mixing facts 

with opinions, “The action displeased the drivers, who stayed for minutes in traffic jams formed 

due to blocked roads,” and “Iurie Muntean was displeased when we asked him how much money 



            

he spent to organize the event.” In addition, they filmed with a candid camera the musicians 

present at the event to find out if they were paid for participation, and ended thus: “At the end 

of the event, protesters got on the minibuses that brought them here, and went home.” 

In a material summarizing the electoral campaign (July 9), we noticed the tendentiousness of 

Pro TV in relation to BECS, PP Șor (whose leader they called “fugitive” in 7 out of 12 

materials), and BERU, out of the 11 competitors mentioned. The station noted: “The 

communists and socialists, whose leaders insulted each other for years, but shook hands for the 

sake of the elections” (BECS); “The event launching the Renato Usatii Bloc was meant to be a 

grand one, with almost 500 people present at the Palace of the Republic, but it seems that the 

speeches were too long and the people were bored” (BERU), a statement followed by footage 

with participants in the event looking into their phones, accompanied by a soundtrack; “Alone, 

in front of a screen, the fugitive Ilan Șor listed the priorities of his party. Convicted for fraud 

at BEM, he wants to be at the head of the Government” (PP Șor). 

Most of the electoral competitors were presented in a neutral tone, except for BECS, in relation 

to which the tone was negative in 8 cases and neutral in 24 cases, and PACCC – negative tone 

in one case and neutral in one case. PP Șor and BERU were presented mostly in a neutral tone, 

in 12 and 11 cases, respectively. In relation to PP Șor, the tone was negative in 2 news stories, 

and in relation to BERU – in one story. The other competitors were presented neutrally. 

On July 5, Pro TV aired two news stories about the results of two opinion polls on the potential 

results of the early elections. Both materials did not fully comply with the provisions of the 

Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of 

July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. These materials did not mention whether 

the CEC was informed about the conduct of the surveys, as required by the Regulation. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

In the 51 materials broadcast during the reporting period, Pro TV cited/mentioned 283 sources, 

most often the parties registered for elections, representatives of the CEC, citizens. 

During the reporting period, the station provided access for 21 electoral competitors in the 

broadcast materials. The first in the top was BECS with 405 seconds, followed by PAS with 

243 seconds and AUR with 165 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions  

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 32 405 

PAS 18 243 

AUR 15 165 

PPDA 11 129 

BERU 11 77 

PP Șor 12 76 

PACCC 2 59 

POM 4 58 

PUN 2 47 

PACE 7 43 

PDA 6 41 

 



            

Pro TV also cited/mentioned PLD – 32 seconds, PDCM – 30 seconds, PNOI – 29 seconds, PVE 

– 28 seconds, PP NOI – 27 seconds, PDM – 26 seconds, independent candidate Veaceslav 

Valico – 25 seconds, PMPSN – 24 seconds, PPM – 23 seconds, PRM – 3 seconds. 

Almost half (25) of the 51 monitored news stories covered conflicting topics. In four of these, 

the balance of sources was not ensured. On July 3, in a material borrowed from RISE Moldova, 

about private talks between Igor Dodon, one of the BECS leaders, and PACE leader Gheorghe 

Cavcaliuc, the PACE spokesperson Victoria Kriukova described the RISE Moldova 

investigation as false information fabricated by BERU leader Renato Usatii. In reply, the 

journalists only said, “Renato Usatîi has not reacted yet.” 

On July 5, in the material about Gheorghe Cavcaliuc’s return from Moscow after he was 

detained, Pro TV referred to the Moldovan authorities, who described the PACE leader’s trip 

with two colleagues, one of whom is banned from coming to Russia, as “a provocative action.” 

In the material, Pro TV did not offer PACE the right to reply. 

On July 9, in the material about the BECS protest after the Chisinau Court of Appeal decided 

to reduce the number of polling stations to be opened on the left bank of the Dniester, Igor 

Dodon called the decision “illegal.” The entire news story was made from the opinions of BECS 

representatives and the voices of several citizens who came to the rally. 

Also on July 9, Pro TV announced, referring to Inga Grigoriu, chairman of the Parliamentary 

Commission for investigation of the so-called Russian laundromat (PPDA representative), that 

Ilan Șor, Vladimir Plahotniuc, and Veaceslav Platon were the beneficiaries of money from bank 

frauds. Pro TV cited directly only Veaceslav Platon and did not announce what steps it took to 

offer the right to reply to Ilan Șor and Vladimir Plahotniuc. 

During the reporting period, Pro TV failed to ensure gender equality, having cited/mentioned 

in the news 160 men and 43 women (21%). 

Language and images used  

In most of the materials in Pro TV newscasts analyzed during the reporting period, the language 

and images were in line with deontological standards, without violations or discriminatory 

elements. In seven news stories, on July 5, 7, 8, and 9, the station resorted to labeling in relation 

to Ilan Șor, the leader of PP Șor, calling him a “fugitive.” In one news story (July 9), Veaceslav 

Platon was labeled a “controversial businessman.” 

On July 4, at the beginning of a material about an event organized by BECS, where there were 

altercations between AUR and the police, Pro TV inserted some footage from the action 

organized by PACCC the day before, showing Iurie Muntean in the foreground. 

 

Publika TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Between July 2 and 10, Publika TV made 41 materials of direct electoral nature, with a total 

volume of 3,690 seconds (1.02 hours). These materials focused on the campaign activities of 

the electoral competitors; preparations for the elections carried out by the CEC, which also 

published the candidates’ profiles; the decision of the Chisinau Court of Appeal to reduce the 

number of polling stations on the left bank of the Dniester and the reactions of electoral actors 

to this decision. Also, in the last days of the electoral campaign, the station broadcast some 

controversial topics involving electoral competitors. During the monitoring period, Publika TV 

presented the electoral preferences of voters through the results of two opinion polls. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 



            

The materials of direct electoral nature broadcast by Publika TV were generally objective and 

impartial, without violations of deontological standards. Election-themed materials presented 

the information in a fair and impartial manner, without mixing facts with opinions or treating 

events in a biased manner. 

During the monitoring period, the station showed predilection for BECS from the perspective 

of the topics selected for broadcasting. This electoral competitor received airtime in four news 

stories to state its electoral objectives in certain segments or to reflect its campaign activities: 

“Vladimir Voronin believes that European integration must be included in the Constitution” 

(July 2); “The leader of the socialists, Igor Dodon, is worried that foreign agents are swarming 

in state structures and proposes amending the legislation in order to prevent their involvement 

in the internal affairs of the country” (July 3); “Leaders of the Electoral Bloc of Communists 

and Socialists, Vladimir Voronin and Igor Dodon, claim that they have the formula to get the 

country out of the crisis. They promised people higher pensions, jobs, but also a stable standard 

of living. Such statements were made during the march they organized on Sunday under the 

slogan ‘I love Moldova,’ which was attended by thousands of their supporters from different 

parts of the country” (July 4); “BECS has developed an effective plan to get the country out of 

the crisis and is ready to take over the government immediately after the new parliament is 

formed” (July 8). 

BECS was also the protagonist of some materials in which it asked state institutions to take 

action in certain respects, for example: “BECS asks the General Prosecutor’s Office and the 

Central Electoral Commission to investigate information published in the foreign press about 

possible external financing of the electoral campaign of the Action and Solidarity Party” (July 

6). At the same time, the bloc’s representatives were mentioned or cited in several news stories 

regarding various accusations against them or other electoral competitors. 

Electoral candidates were presented mostly in a neutral tone, except for BECS, which benefited 

from the context, attitude, and positive tone, through the topics chosen and the large number of 

appearances and direct and indirect interventions (6 materials). 

During the reporting period, Publika TV reported on the results of two opinion polls. Both 

materials were presented on July 5 and prepared in line with the provisions of the Regulation 

on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 

in the media of the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

To document the 41 news stories, the station’s reporters referred to 109 sources, most often 

mentioning or citing electoral candidates and CEC representatives. Also, the news mentioned 

institutions such as the Chisinau Court of Appeal, the Supreme Court of Justice, the Ministry 

of Foreign Affairs and European Integration, the Government, and some police subdivisions. 

Publika TV covered the electoral activity of less than half of the electoral competitors (nine 

candidates out of 23 were cited or mentioned, and two were only mentioned). 

From the perspective of the frequency and context of appearances, the BECS representatives 

had the largest presence in the news, benefiting from 17 appearances with 525 seconds of direct 

and indirect interventions. It was followed by PAS with 371 seconds of interventions, and 

PPDA, which was allocated 270 seconds for direct and indirect interventions. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 17 525 



            

PAS 12 371 

PPDA 9 270 

AUR 9 248 

PP Șor 8 232 

BERU 5 122 

PACE 2 45 

PACCC 1 37 

PUN 1 25 

 

PDA and PDM were mentioned twice, and the Presidency only once with a five-second 

intervention. 

Of all the monitored news stories (41), 12 were of a conflicting nature, and one of them was 

unbalanced in terms of the sources cited. On June 8, the station broadcast a news story about 

“a new incident involving members of the Alliance for the Union of Romanians at the entrance 

to the Transnistrian region. They were not allowed to get to Varniţa, where they were going to 

campaign, and at one point, tempers flared. AUR members tried to detain a border guard.” The 

caption said, “New altercation on the Dniester,” but the story did not contain other opinions 

regarding this incident. Another accusatory news story was partially unbalanced. Specifically, 

on July 2, Publika TV broadcast a news story, saying, “Renato Usatii accuses the director of 

the Institute of Public Policies, Arcadie Barbăroșie, of manipulating the data of the survey to 

be presented on Monday.” Reporters announced, “Barbăroșie could not be found for a 

reaction.” On June 6, the station broadcast Arcadie Barbăroșie’s reaction to Renato Usatii’s 

accusations. 

In other cases, reporters ensured the balance of sources. 

The materials that targeted campaign activities mainly cited a single source, usually the primary 

sources from events, with the exception of those of a conflicting nature, which largely ensured 

the balance of sources. 

From the perspective of gender balance, there was an obvious discrepancy between the number 

of female and male sources: the station cited in the news 50 men and 10 women (16%). 

Language and images used 

During the monitoring period, the language and video images used were in line with 

deontological and professional standards. 

 

RTR Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Between July 2 and 10, 2021, RTR Moldova broadcast 69 election-themed materials in six 

newscasts, with a total volume of 4,411 seconds (1.2 hours). Most of the news stories (57) 

referred to the campaign priorities and objectives of competitors; seven focused on the 

infrastructure projects of the local authorities in Orhei district and were broadcast outside the 

section dedicated to elections; and another five informed about the course of the electoral 

process (allocation of the necessary money by the Government, printing of ballots, supervision 

of the election by foreign observer missions, etc.). 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  



            

Most of the news stories broadcast by RTR Moldova were impartial, balanced, and separated 

facts from opinions. The station had a neutral attitude towards most of the electoral competitors. 

Most of the time, the news spoke about the electoral commitments presented at meetings with 

voters, during televised debates, at press conferences or rallies held during the week. On the 

last day of the campaign (July 9), RTR briefly presented the candidates’ messages before the 

elections, reiterated their promises, and mentioned that the so-called day of silence was coming. 

Each newscast had one or two reports that favored PP Șor and placed it in a positive light. The 

materials spoke about infrastructure projects currently implemented or recently completed in 

Orhei district with the effort of local public authorities and PP Șor mayors: street repairs, 

renovation of apartment building courtyards, arrangement of playgrounds, installation of street 

lighting. RTR Moldova noted, for example, “The modernization of Orhei is in full swing,” 

“Works on such a scale have not taken place there for 40 years. (…) There has never been such 

beauty and order here,” “The planned works were executed by the Mayor’s Office in record 

time.” Finally, in the reports about roads, the station said, “In the last six years, investments in 

road infrastructure in Orhei have increased fourfold.” Materials were supplemented by 

statements of the mayors and laudatory opinions of the locals. In five out of seven cases, the 

logo on the microphone was covered. 

PP Șor was also covered in a positive tone in nine other news stories, of which six presented its 

electoral commitments announced at briefings, and three focused on the request addressed to 

the judges of the Cahul Court of Appeal that the arrest warrant issued in his name be annulled. 

The tone of coverage of other candidates was neutral. 

During the reporting period, RTR Moldova did not present the results of any electoral poll. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The 69 analyzed news stories were documented from 106 sources. The journalists cited only 

electoral competitors, representatives of the CEC or of the Government, and some citizens. 

The station provided access to news for 20 of the 23 candidates registered for the elections. PP 

Șor benefited from the most airtime and the most frequent appearances in the news – 16 times, 

with a total volume of 702 seconds. BECS representatives were cited directly or indirectly twice 

less (313 seconds). 

 Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10  

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PP Șor 16 702 

BECS 6 313 

PAS 5 259 

BERU 6 192 

PACCC 3 175 

PPDA 3 140 

PPPO 2 93 

PUN 2 90 

PDA 3 82 

AUR 2 79 

 



            

The station also cited twice the representatives of PDCM, PVE, and the independent candidate 

Veaceslav Valico, and in one news story – PACE, PLD, PPM, PP NOI, PPOM, and PPPS. 

The news stories that presented the commitments and promises of the candidates were short, 

based on a single source, and without background information. None of the materials of direct 

or indirect electoral nature addressed conflicting topics or included accusations. 

In the monitored materials, almost four times more men than women were cited or mentioned, 

the numerical ratio being 82 to 19 (18%). 

Language and images used  

RTR Moldova used appropriate and non-discriminatory language in the monitored news stories, 

without resorting to labeling. Regarding the video images used, in some cases, the TV station 

took footage from the electoral spots of some competitors, keeping the soundtrack, but did not 

indicate its source, and in a news story on July about BERU, the station included an image of 

the party’s place in the ballot paper and the “Voted” stamp. 

 

 TV 6 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the reporting period, TV6 broadcast in six editions of the Ora știrilor newscast 53 

materials of direct or indirect electoral nature, with a total volume of 7,312 seconds (2.03 

hours). Of these, 40 appeared in the section Elections 2021 and 13 were broadcast outside it. 

More than half of election-themed news stories (27) referred to the activity of PP Șor. Other 

stories focused on the campaign activities of some parties registered for elections, including 

their mutual accusations, the last preparations of the CEC for elections, as well as the decision 

of the Chisinau Court of Appeal to reduce the number of polling stations on the left bank of the 

Dniester and the reaction of some electoral competitors in relation to this decision. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the monitoring period, TV6 showed an obvious tendency to cover mostly the electoral 

activity of PP Șor. Moreover, the selected topics and the angle of approach showed the activity 

of this political party mostly in positive light. Thus, TV6 journalists daily broadcast between 

three and seven news stories featuring the representatives of PP Șor, including its leader Ilan 

Șor, who was cited in the context of video broadcasts posted on Facebook or his online 

participation in the inauguration of some social projects. 

Of the 27 news stories of direct and indirect electoral nature targeting PP Șor, six highlighted 

the commitments of this party in various fields, mostly presented by Ilan Șor. He promised that 

“the minimum wage will be 3,000 lei”; “pensioners will have a pension of 10,000 lei and will 

be able to help their grandchildren”; “pensioners will receive essential medicines free of 

charge, and other medicines with a discount of 60%”; he “will launch a real estate program 

that will allow citizens to buy apartments on credit for a period of 40 years, with monthly 

installments of 500 lei”; he “came up with the initiative for the village of Peresecina to obtain 

the status of city”; and he “promised the diaspora that he will make Moldova a country where 

they will want to stay.” 

Five other news stories referred to the situation around the arrest warrant against Ilan Șor. The 

politician asked the Cahul Court of Appeal to cancel the arrest warrant “in order to participate 

in the elections,” and a day before the court ruled, he said, “If the authorities are not afraid of 

the truth about the bank fraud, then tomorrow the arrest warrant against me will be canceled.” 



            

Subsequently, after the court decided to maintain the arrest warrant, Șor called the decision “a 

farce” in relation to him and challenged the decision in the Supreme Court of Justice. 

The tendentiousness of the station in relation to PP Șor was also noticed in news stories outside 

the electoral section. Thus, TV6 broadcast 11 materials highlighting the achievements of the 

local public authorities, particularly the local authorities in Orhei municipality and in the town 

of Taraclia, whose mayors are members of PP Șor. Thus, in Orhei, several apartment building 

courtyards were renovated, side streets were repaired, playgrounds were inaugurated, and in 

Taraclia a gym for children and young people was opened, a mini-tractor was purchased, and 

rehabilitation works started on Matrosov Street and in a kindergarten that had been abandoned 

for eight years. Also, in Isacova village of Orhei district, street lighting was inaugurated. 

In these news stories, the station mixed facts with opinions, noting, “From now on the 

inhabitants of Alexei Șciusev Street in Orhei will have comfort and safety,” “In Orhei, the 

modernization of roads continues at a fast pace,” “A new road was completely renovated, being 

the largest project implemented this year,” “People practically can’t recognize their streets,” 

“With happy tears people see their street change,” “Orhei district is getting brighter,” “Several 

playgrounds are inaugurated in Orhei every week, meaning that more and more children are 

happy,” “All this has become possible due to the involvement of PP Șor MP Vadim Fotescu, at 

the request of Mayor Veaceslav Lupov.” The head of Orhei district, Dinu Țurcanu, who is a 

member of PP Șor, was cited directly in most of the news stories. 

A mixture of facts and opinions was also noticeable in six other news stories. Specifically, on 

July 2, in a material on the commemoration of Prince Stephen the Great and Holy, the reporter 

mentioned, “MPs of the Șor Party together with representatives of the party and of the Platform 

for Moldova expressed their respect, admiration and gratitude to the one who fought for the 

prosperity of Moldavia between 1457 and 1504.” On July 5, in the context of the creation of PP 

Șor youth organization in Criuleni, the newscaster mentioned in the intro of the news, “The 

political family of PP Șor is growing and getting younger.” On July 7, she described the 

dissensions between socialists and unionists as “full-scale beating,” noting, “AUR members 

who came to the PSRM headquarters to protest got into a fight with the party’s representatives. 

The members of the PSRM Youth Guard and the people of AUR pushed each other, and after 

that, tempers flared. The demonstrators crawled on the ground and punched each other, and 

the former mayor’s glasses flew off after he received a slap from the socialist Alexandru 

Odințov. After an exchange of retorts, the situation got out of hand. The peaceful protest turned 

into a battlefield where members of both parties got into a fistfight. The violence has 

degenerated.” At the same time, the reporter mentioned, “Last Sunday during the BECS march, 

Dorin Chirtoaca attacked the socialist leader.” 

Also, on July 9, when Ilan Șor presented the initiative to make the village of Peresecina in Orhei 

district a city, the reporter said, “Peresecina of the future, which looks absolutely impressive, 

was presented in a graphic spot.” Also on July 9, in another news story, “farmers complained 

that they could not sell their goods,” that “pumpkins will be thrown to animals,” and “the money 

turned out to be thrown in the wind.” This story was biased in relation to the authorities, which 

“hide behind a law that supposedly protects local producers. (...) This law, however, is 

gathering dust on the shelves of the head of state. The document was not promulgated by Maia 

Sandu because it violates commitments according to the Association Agreement with the 

European Union and will affect exports to the European market.” The reporter did not try to 

find out the opinion of the head of state about that law. 

Another news story with a mixture of facts with opinions, but also some tendentiousness in 

relation to right-wing parties through the selected quotes, focused on the protest of BECS 

supporters before the Supreme Court of Justice after the Court of Appeal decided to reduce the 

number of polling stations on the left bank of the Dniester. Thus, on July 9, in the intro of the 

story, the newscaster said, “After the unionist parties fought for the right of the diaspora to have 



            

more places where they can vote, now is the time for left-wing politicians to defend their 

electorate.” In front of the protesters, the BECS parliamentary candidate Bogdan Țîrdea said, 

“Today we came with flags, tomorrow we will come with hayforks. You will be thrown into the 

Dniester. I am warning Messrs. Grosu, Alaiba and others to gets their swimsuits ready.” 

The tone in relation to PP Șor was definitely positive. BECS was presented mainly in positive 

light, but also in the context in which it put other electoral competitors in negative light, 

especially PAS and President Maia Sandu. For example, “BECS asks the General Prosecutor’s 

Office to open criminal cases against Maia Sandu and Igor Grosu for complicity in the theft of 

the billion” (July 2); “BECS throws down the gauntlet and calls those from PAS to electoral 

debates” (July 5);  “BECS asks the General Prosecutor’s Office to investigate the information 

published in the media about the financing of PAS by EU countries, but also by the USA,” and 

“the leader of the socialists claims that Maia Sandu might cancel the results of the 

parliamentary elections if they are not in favor of PAS” (July 6). 

TV6 also announced that the PACE leader Gheorghe Cavcaliuc invited “Maia Sandu and 

Aureliu Ciocoi to a public debate on national security,” and after they did not accept the 

invitation, the PACE leader warned, “The security of the country is in danger (...), and Maia 

Sandu and Aureliu Ciocoi, to whom the Supreme Security Council, the Army, and the 

Government are subordinated, are to blame for this.” 

In relation to PAS and President Maia Sandu (who were cited/mentioned in 18 news stories), 

TV6 had equally a neutral and negative tone (in nine news stories they were presented neutrally, 

and in nine other stories – negatively). 

The tone of TV6 in relation to other electoral competitors was neutral, but the station preferred 

to highlight conflicting topics – Gheorghe Cavcaliuc claims that Renato Usatii wanted to 

withdraw from the election race and run independently (July 2); PDA leader Vasile Costiuc 

was allegedly attacked with tear gas by a BECS supporter (July 8); altercations and thrusts with 

AUR representatives at the border post in Varnița (July 8); a group of young people who were 

pasting posters got into a fight (July 8). 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

During the monitoring period, to prepare the 53 news stories, TV6 cited/mentioned 175 sources, 

mostly electoral competitors, representatives of the CEC, the Government, local public 

authorities, citizens. 

From the perspective of the frequency and duration of appearances, PP Șor benefited from the 

most airtime (1,736 seconds), the time allocated to this electoral competitor being longer than 

that of all other formations mentioned/cited by TV6 during the reporting period taken together 

(1,328 seconds). BECS came second, with 598 seconds of airtime, and PACE was third, with 

320 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PP Șor 28 1,736 

BECS 15 598 

PACE 4 320 

AUR 5 152 

BERU 1 76 

PPR 1 65 

PPDA 4 63 



            

 

 

 

PDM was mentioned only once, and President Maia Sandu and the presidential institution were 

cited 11 times, with total interventions of 49 seconds. 

During the reporting period, TV6 broadcast 19 news stories on controversial topics, four of 

which were unbalanced, with formal attempts to balance the news from the perspective of 

sources, stating that the sources “could not be found on the phone,” “did not reply to messages,” 

or “do not comment on the statements of electoral competitors.” 

Most of the news stories that covered the activity of PP Șor were based on one source 

(particularly, the party leader Ilan Șor) or on several sources, but expressing the same point of 

view, without being supplemented with background information. 

During the monitoring period, TV6 did not ensure the gender balance of sources/protagonists 

in the news. The station cited/mentioned 95 men and 41 women (30%). 

Language and images used 

The language and images used during the reporting period were in line with deontological 

standards. 

 

 TV8 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the monitoring period, TV8 broadcast 33 materials of direct or indirect electoral nature 

in the eight editions of the main daily newscast. Their total volume was 4,802 seconds or 1.3 

hours. The relevant materials were broadcast within the section dedicated to elections, but also 

outside it. 

News stories contained information on the course of the electoral process, campaign expenses, 

the profile of candidates, and the electoral priorities announced by competitors at campaign 

events. The station also had election-themed materials based on the debates organized by TV8. 

Reporters also reported on the controversial situations that involved several electoral 

competitors (detention of the PACE leader, altercations between BECS and AUR 

representatives, hunger strike announced by the PRM leader). 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

TV8 covered the activities carried out by competitors in the early parliamentary elections of 

July 11 in a correct, neutral, and fair manner. The news stories were objective, without violation 

of deontological standards. 

There was some tendentiousness in relation to BERU in the news story about the campaign 

expenses of electoral competitors (July 5), as it was presented as “the competitor who shook his 

pockets the most during this period” and “leader in terms of expenses.” In detailing BERU’s 

expenses, the reporter said, “Most of the money was wasted on electoral advertising,” while for 

other candidates the wording was that they “invested” (PAS) or “spent” (PP Șor, BECS). 

There was also a tendency to disadvantage BECS through selection of topics for coverage, 

while the informational value of such materials was not clear (for example, the news story 

broadcast on July 7 about wild boar hunting). 

The mixture of facts with opinion was noted in one news story, about the participation of some 

party leaders in the commemoration of the victims of deportations (July 6). At the beginning of 

PAS 7 34 

PDA 1 20 



            

the story, the newscaster announced, “The tragic 72nd anniversary of the second wave of 

Stalinist deportations was used by some politicians in order to make themselves heard and seen 

around the early parliamentary elections.” 

In the monitoring process, no obvious intentions to favor or disfavor electoral competitors were 

identified. The station adopted a neutral tone in relation to most of the candidates present in the 

news during the monitoring period. 

On July 5, the station broadcast a news story about the parties that might enter the Parliament. 

The material was made in line with the provisions of the Regulation on the coverage of the 

electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the 

Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

In the process of documenting the 33 news stories, TV8 reporters consulted 169 sources: 

electoral candidates, the CEC, representatives of state institutions, experts, and citizens. 

The station informed about 12 electoral candidates out of the 23 registered for elections. 

From the perspective of appearances, PAS representatives had the largest presence, with 181 

seconds of direct and indirect interventions. The next in the top was PACE, with 172 seconds 

of appearances, and BECS, with 171 seconds for direct or indirect interventions. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PAS 10 181 

PACE 4 172 

BECS 15 171 

PPDA 5 126 

PP Șor 4 87 

AUR 5 66 

PRM 1 44 

PDA 2 36 

BERU 6 27 

PMPSN 1 20 

 

PACCC had an appearance of 16 seconds, and PDM – one of 12 seconds. 

Of all news stories (33), 12 were controversial. In all such materials, reporters ensured full or 

partial balance of opinion, demonstrating the journalistic effort to provide the right to reply. 

In terms of gender balance, the news stories were documented primarily from male sources – 

64, while female sources had a smaller presence – 20 (23%). 

Language and images used 

The language and images used in the newscasts of TV8 were in line with deontological 

standards. Discriminatory elements in relation to candidates were not found, with one 

exception. In the July 5 newscast, when announcing the results of the electoral poll, the reporter 

resorted to a label, presenting the PP Șor candidate as a “fugitive MP.” 

 

 



            

 

GENERAL CONCLUSIONS 
 

Between July 2 and 10, 2021, the 10 television stations monitored during the electoral campaign 

showed the following trends: 

 

 Moldova 1 provided access to newscasts to most electoral competitors and presented 

them in a neutral manner, except for a slight favoring of BECS and disfavoring of PAS 

and President Maia Sandu, which was evident in the selection of topics and in biased 

approach. Most of the conflicting materials were balanced, and the language and images 

were in line with deontological standards. From a gender perspective, the public station 

did not ensure balance between male and female sources in the monitored news. 

 

 NTV Moldova and Primul în Moldova provided airtime to more than half of the 

electoral competitors. These stations demonstrated a biased and partisan behavior in 

relation to BECS, which benefited from the most airtime for interventions, and the tone 

of its coverage was positive and neutral. PAS was disfavored, as well as President Maia 

Sandu. Most of the times, the tone adopted by NTV Moldova and Primul în Moldova in 

relation to PAS was negative. About half of the controversial news stories were 

balanced. The language and images used were, with some exceptions, neutral. The 

gender balance was tilted towards male sources. 

 

 Jurnal TV covered the campaign activities of most electoral competitors in a correct and 

fair manner. Some of the materials were objective and impartial, separated facts from 

opinions, and there were also cases of tendentiousness and lack of impartiality in 

relation to some competitors. Many of the competitors were presented in a neutral 

manner, except for BECS and PACE, which were covered neutrally, but were also 

disadvantaged by a relatively large number of materials with a negative tone. The station 

ensured the diversity of sources, and the language and images used were in most cases 

neutral. From a gender perspective, Jurnal TV did not ensure balance between male and 

female sources. 

 

 Pro TV provided airtime to most electoral competitors. Most of the materials were 

objective and impartial, facts were separated from opinions, and the language and 

images used were neutral, with some exceptions. The station covered most of the 

electoral competitors in a neutral tone, except for BECS, which it disfavored both by 

the negative tone and by selection of topics or the angle of approach. The station did not 

ensure the diversity of sources or their gender equality. 

 

 Prime TV and Publika provided access to news to less than half of the electoral 

competitors, most of whom were covered in a neutral and impartial manner. For Prime 

TV, the exception was PP Șor, in relation to which the station adopted a positive tone 

in materials about the development of infrastructure in Orhei district. Both stations, from 

the perspective of the airtime allocated to interventions, showed predilection for BECS, 

which was slightly favored by selection of topics for coverage and the angle of 

approach. Controversial materials were balanced. The language and images were in line 

with deontological standards. The gender balance was tilted towards male sources. 

 

 RTR Moldova covered the electoral campaign mostly in a correct, neutral, and fair 

manner, without mixing facts with opinions or using inappropriate language. Most of 

the competitors registered for elections had access to newscasts, and the tone towards 

them was neutral, except for PP Șor, which was favored by the airtime allocated to direct 



            

and indirect interventions and presented in positive light. The station did not ensure the 

gender balance of sources, with men being cited or mentioned four times more than 

women. 

 

 TV6 provided access to news to less than half of the electoral competitors. The station 

visibly favored PP Șor by the frequency and the amount of airtime allocated to 

interventions, as well as by the positive tone present in materials. In relation to PAS, the 

tone of coverage was negative in some cases. This competitor was also disadvantaged 

by negative materials about President Maia Sandu, the former leader of PAS. In 

conflicting news stories, sources were usually balanced. The language and video images 

used were in line with deontological standards. From the perspective of gender balance, 

the monitored news stories were unbalanced. 

 

 TV8 offered airtime to less than half of the electoral competitors and in most cases 

adopted a neutral tone. In relation to BECS, there was a tendency to disfavor it by 

selection of topics for coverage. Controversial materials were balanced. The language 

and images used were in line with deontological standards. From the perspective of 

gender equality, the station gave priority to male sources. 

 

 

Recommendations: 

 

 Broadcasters to use monitoring reports as tools for self-regulation and to eliminate 

deficiencies, so that their activities could be in line with legal requirements and the 

Journalist’s Code of Conduct. 

 The Broadcasting Council to take note and use monitoring reports in order to assess 

whether the monitored television stations respected the right to full, objective, and 

truthful information. 

 The Broadcasting Council to develop intervention tools and apply them promptly and 

efficiently in cases of violation of legal requirements by broadcasters in their coverage 

of electoral campaigns, in order to ensure proper information of the electorate through 

audiovisual programs. 

 


