
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media monitoring during the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 

 

Report no. 1 

June 1-10, 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report has been prepared with the financial support of the 

Office of the Embassy of the Netherlands in Moldova.    

 

 



            

General data  
 

Purpose and objectives of the project: Monitoring and informing the public about media 

behavior during the electoral campaign and access of electoral competitors to the media. The 

monitoring aims to analyze reporting trends that may affect the performance of media outlets 

and compromise their ability to provide truthful, unbiased, and pluralistic information to the 

public. 

 

Monitoring period: June 1 – July 10, 2021 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring:  

• Audience / impact: national, regional 

• Type of media: audiovisual 

• Form of ownership: public, private 

• Language of broadcasting: Romanian, Russian 

 

List of monitored media outlets: 

 

Moldova 1 (19:00) – public television, national coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

Prime TV (21:00) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

Primul în Moldova (18:00) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian 

and Russian  

Publika TV (online version) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian 

and Russian 

Jurnal TV (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

NTV Moldova (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

RTR Moldova (20:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Russian and 

Romanian 

TV 8 (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and Russian 

Pro TV (20:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian 

TV6 (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and Russian 

 

ABBREVIATIONS 

CPA – central public administration 

LPA – local public administration 

AUR – Alliance for the Union of Romanians 

CEC – Central Electoral Commission 

BECS – Electoral Bloc of Communists and Socialists 

BERU – Electoral Bloc Renato Usatîi 

PACCC – Civic Congress Joint Action Party 

PACE – Building Europe at Home Party 



            

PAS – Action and Solidarity Party  

PDCM – Development and Consolidation Party from Moldova 

PDA – Democracy at Home Party 

PDM – Democratic Party of Moldova 

PLD – Party of Law and Justice 

PNOI – NOI Party 

PPDA – Dignity and Truth Platform Party 

PPPO – People Power Political Party 

PPPS – Party of Change Political Party 

PP Șor – Shor Political Party 

PUN – Party of National Unity 

PVE – Ecologist Green Party 

PMPSN – Hope Professional Movement Party 

 

2. Methodology  
 

We monitored the entire content of the main daily newscasts from each television station, 

analyzing materials of direct and indirect electoral nature. The materials were subjected to a 

content and context assessment to determine whether they are favorable or unfavorable to any 

party or other political entity. Also, the materials were analyzed according to the following 

criteria of objective media coverage: 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship: According to the Code of Audiovisual 

Media Services (CAMS), by virtue of the fundamental right to information, media service 

providers must a) ensure a clear distinction between facts and opinions in the news; b) inform 

about a fact or event correctly, verifying information and presenting it impartially and in good 

faith (Article 13 (1)). At the same time, according to ethical standards, the news should be 

unbiased and objective and should not favor any parties / groups / persons at the expense of 

others. The presence of discriminatory elements in reports and news stories is the first sign that 

reality is presented through the journalist’s opinions. The filtering of news and minimal analysis 

of history and context also suggest that the interests of certain actors, and not of the general 

public, are being protected. Furthermore, the Electoral Code stipulates in Article 69 (5) that 

mass media shall not adopt privileged treatment towards electoral competitors by virtue of their 

social status and/or functions held by their candidates. 

 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources: In order to be fair and balanced, 

materials must present all the sides concerned, especially when it comes to controversial topics, 

and must treat opponents equally. The media must also ensure access to a multitude of diverse 

opinions that would help the audience create their own opinion on the covered topics. CAMS 

stipulates that in audiovisual news programs, for which accuracy and fairness are essential, 

reports must come from reliable sources, with sufficient documental proof of the facts, with a 

credible and impartial approach to events, and with balanced coverage of different opinions 

(Article 13 (4)). 



            

 

Language and images used: 
Exaggerations and deliberately used indecent language, such as derogatory language or labels 

attributed to certain individuals or organizations, as well as images manipulated so that certain 

parties appear in a negative light, raise serious questions about compliance with ethical and 

professional standards. The ethical behavior of journalists is questioned most of the time when 

images present aspects that do not correspond to reality, when they are rigged, but also when 

news stories are illustrated with images that are not related to the text. The CAMS prohibits the 

dissemination of reports that are likely to propagate, incite, promote, or justify racial hatred, 

xenophobia, anti-Semitism, or other forms of hatred based on intolerance or discrimination on 

grounds of sex, race, nationality, religion, disability, or sexual orientation (Article 11 (2)). 

 

3. Monitoring data 
 

 Moldova 1  

 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

Between June 1 and 10, 2021, in the ten editions of its daily newscast Mesager, Moldova 1 

broadcast 72 election-themed news stories, with a total volume of 5,293 seconds (about 1.5 

hours). The materials mostly informed about the registration and launch of candidates in the 

electoral campaign for the early elections; electoral priorities in various areas (economy, health, 

the diaspora, justice); decisions of the CEC; surveys on voter choices; the accusations of some 

candidates against others; the protests held by some candidates against the limited number of 

polling stations abroad; the increase in the real estate tax and in fuel prices. As a rule, election 

topics contained only information about the actions of candidates, without background 

information. All news stories of electoral nature appeared under the heading of Early 

Parliamentary Elections 2021. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the reporting period, Moldova 1 covered the activities of electoral competitors in a fair 

and impartial manner, without mixing facts with opinions or manipulating information in such 

a way as to favor or disfavor any electoral actors. The two exceptions were materials with a 

certain degree of bias in relation to Igor Dodon, BECS. Thus, one news story in the Mesager of 

June 4 was based on Dodon’s online show, in which he said: “The trends we see in our internal 

surveys as well as in some that are made public...after the creation of BECS we are growing 

and we see that the main party, our opponent PAS, is declining.” The reporter does not verify 

this information or refer to the results of the latest surveys, which actually reveal that PAS 

would get 39% of the votes and BECS would get 33.4% of the votes – information that was 

disseminated by Moldova 1 in the newscast of June 1. The story is supplemented by an 

intervention of Igor Dodon (not related to the announced title of the news) about the Port of 

Giurgiulesti, which was allegedly sold to the European Bank for Reconstruction and 

Development for 1,000 euros: “If I am not mistaken, the law on the status of the Port of 

Giurgiulesti, it is a special law, stipulates that no strategic facility, including Giurgiulesti, can 

be sold without the Government’s consent. The land under the port is the property of the state, 

and if anyone tries to use the port to the detriment of the interests of the state, any transaction 

can be annulled.” Since the defense of statehood is one of the electoral messages strongly 

promoted by BECS, the positioning of BECS candidate in a favorable context becomes evident, 

as he appears as a defender of the strategic objectives of the state.  



            

A news story on June 9 concerned the request of PSRM MPs to the Government to compensate 

farmers affected by the rains. The story is balanced, but it includes information in addition to 

the announced topic, which suggests the intention to favor BECS: “The Socialists also note 

that, in the last two years, it has been possible to stop illicit privatizations due to the involvement 

of the former president Igor Dodon.” This statement is supplemented by the intervention of 

BECS candidate Vlad Bătrâncea, who, despite praising the PSRM achievements in recent years, 

does not directly mention Igor Dodon: “Since 2019 there has been no case of alienation of 

movable and immovable property or raider attacks. We believe that in these important changes, 

we Socialists, the 35 MPs in 2019, have been well determined and have achieved what we 

promised to citizens, bringing freedom and access to information.” Therefore, the mentioning 

of “involvement of the former president Igor Dodon” suggests the intention to favor him. 

The tone of presentation of electoral candidates during the reporting period by Moldova 1 was 

neutral.  

Moldova 1 also broadcast 4 news stories about electoral surveys (June 1, June 8, June 9, and 

June 10), in line with the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova1. They all 

contained information about the name of the organization that conducted the survey; the date 

or period in which it was conducted and the method used; the sample size and the maximum 

margin of error; data on the requester and the source of funding. As for the CEC being notified 

about the conduct of the survey, this information appears only in the material broadcast on June 

1. The other 3 news stories failed to mention whether the CEC had been informed about the 

conduct of the surveys.  

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

To document the 72 materials, Moldova 1 cited directly or indirectly 130 sources. As a rule, the 

main sources were electoral candidates, the CEC, representatives of the central public 

administration. Citizens were among the sources of two news stories. 

In terms of frequency, we noted the greater presence of BECS and PAS representatives, who 

had the most direct appearances or mentions and the most airtime for direct or indirect 

interventions.  

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 
seconds 

BECS 15 371 

PAS   18 359 

PPPDA 14 186 

PDCM 5 162 

                                                           
1
 The Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the 

Republic of Moldova: Media service providers shall have the right to disseminate the results of opinion surveys on electoral topics no later 

that 5 days prior to the day of elections, only if they are accompanied by the following information: name of the organization that conducted 

the survey; date or period when the survey was conducted and the method used; the size of the sample and the maximum margin or error; the 

person who requested the survey and the source of its financing; the proof of CEC being notified about the conduct of the survey on electoral 
topics in accordance with Article 70 (10) of the Electoral Code. In the case of exit polls, the CEC decision on the conduct of this survey shall 

be presented.  

 



            

AUR  8 112 

BERU 7 105 

PACE  4 104 

PDM 5 90 

PUN  5 64 

PPPO 2 58 

PLD was cited/mentioned 3 times (38 seconds), PP Șor 4 times (24 seconds), PDA 2 times (20 

seconds), and PVE and PNOI – once each.  

Most of the time, the news about the registration of candidates and their launch in the campaign 

included only the statements of primary sources, without other relevant opinions and/or 

background information.  

In controversial news stories, the right to reply and the balance of sources (19 of the total 21 

controversial materials) were ensured. In 2 cases the right to reply was not ensured. One news 

story in the Mesager of June 7 refers to the accusations of the BECS candidate Bogdan Țîrdea 

that “PAS consists of corrupt officials and millionaires,” and “after the theft of the century, 

PLDM performed rebranding and turned into PAS. Now they are good people and, most 

importantly, honest. Let’s see the lists of the PAS party. Igor Grosu, Deputy Minister of 

Education between 2013 and 2015, the first on the PAS lists today, participated in the 

privatization of BEM and the vote for the theft of the billion. Natalia Gavriliță, second on the 

list, worked at the Ministry of Education between 2013 and 2015, also as a member of the 

PLDM team.” The statement that “the faction’s spokeswoman Aurica Jardan did not answer 

the phone” at the end of the story is not enough to balance the news. Once the editorial team 

found the accusatory statements of an electoral candidate sufficiently important, they should 

have made efforts to support the news with facts and to present different opinions in a balanced 

manner, according to the Code of Audiovisual Media Services (Article 13 (4)).  

A news story on June 8 reported on the protest organized by some members of the PACE party 

in front of the Singerei District Prosecutor’s Office, claiming that “pressure from some state 

institutions intensified after PACE leader Gheorghe Cavcaliuc publicly informed about a secret 

meeting between prosecutors and politicians that allegedly discussed the ways to eliminate 

PACE from the electoral race.” The story is supplemented by a similar intervention of the 

PACE candidate Gheorghe Cavcaliuc, and the reporter did not seem to have made efforts to 

obtain a comment from Singerei District Prosecutor’s Office. 

Moldova 1 failed to ensure the equality of sources from the perspective of gender equality, with 

male sources/protagonists being cited/mentioned 76 times and female sources 24 times (24%).  

Language and images used:  

In the news about the electoral campaign, Moldova 1 used a neutral language. The images 

broadcast were in line with ethical standards.  

 

 

  Jurnal TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

During the monitored period, Jurnal TV covered the electoral campaign in eight editions of the 

newscast Jurnalul orei 19.00, having aired 40 news stories of direct or indirect electoral nature. 



            

The total volume of relevant news stories was 4,862 seconds (1.3 hours). They concerned the 

work of the CEC, the registration of electoral competitors, and their launch in the campaign, 

focusing specifically on the presentation of electoral priorities, the results of an opinion survey, 

or accusations by some electoral competitors against others. In addition, some news stories 

contained reactions from electoral competitors, citizens, and experts on the number of polling 

stations abroad and on the left bank of the Dniester. Reports of direct electoral nature presented 

the majority of electoral competitors and brief description of their promises, without providing 

background information or opinions from citizens or experts, which would have helped outline 

a more relevant image of the candidates’ electoral commitments. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

The 40 news stories of direct or indirect electoral nature were generally objective and impartial, 

with no violations of ethical standards. Materials of direct electoral nature (36 out of 40) 

presented information in an impartial manner, without mixing facts with opinions or treating 

events tendentiously. The television station presented electoral competitors in at least one news 

story during the day, without showing preference for any electoral actors.  

Jurnal TV had a neutral attitude towards all electoral candidates, featuring them in materials 

about their registration by the CEC or launch in the electoral campaign. Reports showed no 

tendency to favor or disfavor any electoral competitors. 

During the reporting period, Jurnal TV broadcast a report on the results of an opinion survey 

(June 8), presenting the electoral preferences of voters in a fair and impartial manner. The 

survey was covered in line with the Regulation on the coverage of the electoral campaign for 

the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova, 

mentioning its sample, margin of error, and sources of financing. The station did not mention 

whether the CEC had authorized the survey. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

During the monitoring period, Jurnal TV ensured a relative diversity of sources. The 40 news 

stories of electoral nature cited 99 sources, mainly electoral candidates, members of the CEC, 

foreign observers, experts, and citizens.  

From the perspective of frequency of appearances, BECS, PAS, PPDA, and PUN were in the 

lead. As for the duration of direct and indirect appearances, the top 3 were PLD with 123 

seconds, PUN with 106 seconds, and PAS with 102 seconds. BERU, AUR, PDCM, PNOI, 

PDA, and PLD were quoted/mentioned twice each, while PVE, PPPO, PPPS, and PACCC each 

had one direct or indirect appearance. At the same time, several news stories listed all electoral 

competitors registered by the CEC for the early parliamentary elections. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

BECS 5 79  

PAS   4  102   

PPDA 3  95 

BERU 2 64  

PUN 3 106  



            

PLD 2  123  

PDA 2  89 

AUR 2 68  

PDCM 2 59  

PNOI 2 49 

The news stories about the registration of candidates and their launch in the campaign cited 

only primary sources, without including other relevant opinions. Reporters only presented the 

statements of candidates, without supplementing materials with background information. 

At the same time, the balance of sources was ensured in 10 out of the 11 conflicting news 

stories. Only in one news story on June 7, which announced that “the investigation regarding 

intermediaries in the fraudulent electricity import scheme from 2008 has been reopened,” and 

that “Igor Dodon and Vladimir Plahotniuc will be subjected to criminal investigation,” the 

balance of sources was not ensured. The story was a retrospective of events since 2008 and of 

the prosecutors’ decision to reopen the case, without presenting the opinion of the people 

accused in this case. 

From the perspective of ensuring gender equality, the station gave priority to male 

sources/protagonists, who were cited/mentioned 58 times, women being cited/mentioned in 24 

cases (29%). 

Language and images used:  

During the reporting period, we noticed no language discriminating or disfavoring electoral 

competitors in the newscasts of Jurnal TV. The station did not use labels or images not 

corresponding to reality or not complying with ethical and professional standards. 

 NTV Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

Between June 1 and 10, 2021, NTV Moldova broadcast eight editions of the daily newscast at 

19:00. They included 69 news stories of direct or indirect electoral nature, with a total volume 

of 12,080 seconds (over 3.3 hours), and 46 of them appeared in the Elections 2021 section. The 

stories of direct electoral nature mainly referred to the achievements and commitments of 

BECS, vox pops with people supporting BECS and the leaders of the two parties that created 

the electoral bloc. Other news stories presented the accusations of BECS representatives against 

political opponents, especially PAS, claiming they lack integrity. 10 of the election-themed 

news stories covered the events of parties running in the early elections, without providing 

background information, as well as the results of three opinion surveys (7 stories), and a smaller 

part (4 stories) covered the current activities of the CEC. Most of the news stories of indirect 

electoral nature (15) that appeared outside the Elections 2021 section, presented the 

achievements of the mayors affiliated with PSRM, particularly the ones supported by central 

authorities. Almost all these materials were supplemented with voices of citizens who supported 

the successes of PSRM mayors, highlighted by NTV Moldova.   

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

Contrary to the provisions of the Code of Audiovisual Media Services, the Electoral Code, and 

the Moldovan Journalist’s Code of Conduct, during the reporting period NTV Moldova 

broadcast mostly biased news stories (52 out of 69). 



            

BECS representatives appeared exclusively in positive light (32 times), and 7 times in neutral 

light. NTV Moldova reported in large materials about the electoral commitments of BECS; the 

current legislative proposals (e.g. the proposal to establish family capital, at the initiative of 

former President Igor Dodon); electoral meetings in territories and at institutions; achievements 

of the PCRM government or of Igor Dodon as president of Moldova; the politician’s statements 

in the online show President Igor Dodon Responds, where he said that after the creation of the 

bloc “we are growing,” and “the main party, our opponent PAS, is declining.” In support of 

BECS, newscasts were supplemented by voices of citizens who “remember nostalgically the 

times when the affairs of the state were managed by the team of Communists led by Vladimir 

Voronin” (June 4), or by vox pops in which “people welcome the social initiatives of the team 

led by Vladimir Voronin and Igor Dodon,” such as the increase of pensions, opening of 

pharmacies and road repairs in villages (June 9).  

Between June 1 and 10, NTV Moldova broadcast outside the Elections 2021 section 14 reports 

from the regions of Moldova, presenting the achievements of 14 PSRM mayors: road repairs, 

particularly due to the Good Roads state program; renovation of lighting networks; 

rehabilitation of kindergartens; arrangement of parks (at least in one case with the support of 

Galina Dodon’s charitable foundation Din Suflet); construction of aqueducts; connection to the 

natural gas network; etc. With a few exceptions, the mayors interviewed were presented as 

“PSRM’s mayor.” In most cases, local elected officials emphasized the effective collaboration 

they had during their term with the central and regional public administration or with some 

Socialist MPs. For example: “There is a very productive collaboration between the Government 

and mayors. The constituency’s MP Savva Oleg Iacobici [Oleg Savva, PSRM’s MP], I am 

saying it openly, helped me whenever I asked, even in the evening, in the morning, or at night” 

(Ghenadie Grădinari, Pietrosu village), or “It is very necessary that we get support from the 

Government, MPs, the president. (...) Without their help, with the local budget, great 

achievements are not possible” (Ala Țăranu, Albinetul Vechi village).  

All reports were accompanied by vox pops with citizens who expressed support for the 

achievements of mayors. In several of these materials, NTV Moldova resorted to generalization 

and to mixing facts with opinions: “The quality of life of the people in Albinetul Vechi village 

of Falesti district has significantly changed in the last year” (June 2); “People say that all these 

initiatives of local authorities make life in villages more beautiful” (June 3); “(...) managed to 

give the local people hope that they can have a beautiful life in the countryside, too” (June 10); 

etc. In some cases, the news was accompanied by captions that amplified the message about the 

achievements of local elected officials, such as “Change in the appearance of Albinetul Vechi” 

(June 2); “Man blesses the place” (June 4); “Changes for the better in Pietrosu” (June 7); “The 

fate of the village in the hands of the mayor” (June 9); etc.  

At the same time, in every newscast there were stories in which BECS representatives accused 

some political opponents of lack of integrity (PAS); of promoting “anti-popular” legislative 

initiatives such as raising the retirement age, granting the right to foreign citizens to buy 

agricultural land in Moldova, liquidation of districts and mayor’s offices (PAS); of 

discriminatory attitude towards the people from the left bank of the Dniester when they oppose 

to the opening of polling stations in the Transnistrian region (PPDA and PAS); etc. For the most 

part, BECS representatives were presented as saviors, and their opponents, mostly PAS, as 

enemies (the National Savior and Enemy manipulation technique).  

The tone of approach to PAS was negative in all 9 cases that concerned this competitor. 

Furthermore, NTV Moldova had a tendentious attitude and negative tone in relation to the 

Moldovan President Maia Sandu, in at least 9 materials dedicated to her or mentioning her. For 

example, on June 1 and 2, NTV Moldova broadcast extensive materials about Maia Sandu’s 

http://mediacritica.md/ro/video-explainer-despre-tehnica-dusmanului-si-cea-salvatorului-national-pe-intelesul-tuturor/


            

visits to various places. On June 1, in a report of about 7 minutes (one fifth of the newscast), 

NTV Moldova covered Maia Sandu’s visit to Edinet, where the people from the north of the 

country “protested against the anti-popular policies of the presidential office and the 

negligence of the president in relation to the common people.” The report showed footage of 

demonstrators chanting and accusing Maia Sandu. The biased attitude of NTV Moldova could 

be seen in generalizations, mixture of facts with opinions, or imbalance of sources: “Without 

the welcoming ceremony, Maia Sandu was quickly led into the building. Only supporters and 

members of a single political party had been brought there. People who are not on Maia 

Sandu’s side were thrown out (...) The aggressive and selective attitude towards the people of 

the city has further heated up spirits”; “Victims of the situation were also some children from 

the Edinet district. A ceremony on the occasion of International Children’s Day had been 

planned in the concert hall of the community center. Maia Sandu occupied the hall for almost 

two hours, while parents and children were held in the street”; “Having finished the meeting at 

the District Council, Maia Sandu was forced to hear again what the people think about her,” 

the phrase followed by footage of a man chanting, “The most deceitful president!” etc. At the 

end of the material, the reporter mentions that before the electoral campaign Maia Sandu rarely 

traveled to the districts. The presidential office was deprived of the right to reply.  

On June 2, in three consecutive materials that opened the newscast, NTV Moldova again 

showed bias and negative tone in relation to Maia Sandu. In the first material of the newscast, 

a continuation of events from Edinet, where Maia Sandu allegedly said that she had submitted 

a legislative initiative to increase the minimum pension, the station cited an online portal, 

according to which the president of Moldova lied, and NTV Moldova used the caption “Saying 

one thing and doing the opposite.” In the second material journalists say that “Maia Sandu was 

brought to respect in Causeni,” where the president allegedly tried to remove the media from 

the meeting room. At the beginning of the material, NTV Moldova reminds of Maia Sandu’s 

commitment to the media that the presidential office would become a transparent institution. 

The station said that “immediately after taking the office, Maia Sandu changed the tune,” noting 

that “Maia Sandu has already stood out as a president who does not organize press conferences 

and refuses to answer to journalists.” In the third news story in this newscast, NTV Moldova 

journalists emphasized that “President Maia Sandu and right-wing parties aim to liquidate two-

thirds of districts and mayor’s offices,” citing PSRM MPs. 

The station also had a tendentious attitude in relation to the parties that promote unification 

with Romania. For example, on June 7, in a material about a PUN electoral event, journalists 

said: “The Parliament in Chisinau has only one mission – unification with Romania. This 

desideratum will be promoted in the next legislature by PUN, whose electoral program consists 

of a single objective – depriving Moldova of independence.” In addition, they used a tendentious 

caption: “Liquidation of the state – the only objective.” Also in the June 7 newscast, NTV 

Moldova had a news story about the launch of AUR in the electoral campaign, referring to 

Dorin Chirtoaca, who “led the capital’s Mayor’s Office for over ten years” and “said that the 

main culprits for the country’s problems are the politicians who have been in charge in recent 

years.” 

In 4 news stories, NTV Moldova had a neutral attitude towards three other electoral competitors 

(PDM, PACE, and PLD). The newscast at 19:00 contained no materials about the events of 

other electoral competitors, which can be qualified as an omission. 

During the reporting period, the station broadcast 7 materials about the results of three electoral 

surveys (June 1, June 8, June 10). For the most part, it took into account the provisions of the 

Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of 

July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. However, in these stories NTV Moldova 



            

did not announce who are the people or organizations that ordered the surveys. In a news story 

on June 10 regarding the results of a survey conducted by Intellect Grup, the station underlined, 

generalizing: “Experts believe that PCRM and PSRM will succeed in mobilizing the left-wing 

electorate to the maximum.” 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

During the reporting period, the 69 materials broadcast by NTV Moldova and analyzed during 

this monitoring were documented from 239 sources. In most cases, the main sources were 

representatives of BECS and of local public administration, as well as citizens. 

NTV Moldova failed to ensure equal access to electoral competitors in the news, having cited 

directly or indirectly in the relevant materials 9 electoral candidates. The BECS representatives 

had the largest presence in the news, with interventions of 3,280 seconds (0.9 hours), which is 

one-fourth of the total airtime allocated to the relevant materials. The space dedicated to BECS 

was 25-32 times larger than the one allocated to other competitors cited or mentioned. 

The frequency of electoral actors appearing in the news and the volume of interventions  

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

BECS 42 3,280 

PDM 3 134 

PPDA 4 116 

PACE 3 89 

PUN 2 69 

AUR 3 67 

PLD 1 57 

PAS 12                        54 

PPPS  1 10 

PP Șor or the leader of this party, Ilan Șor, were mentioned in 4 of the 7 news stories about the 

results of the electoral surveys. 

28 news stories were of a conflicting nature, containing various accusations against certain 

political and electoral actors, the vast majority of which (24) were unbalanced. 

The presidential office or Maia Sandu as president were mentioned 11 times, most often in 

controversial stories (except the ones on survey results), without being given the right to reply 

in most cases. The duration of her direct appearance was 82 seconds, and in several cases Maia 

Sandu’s earlier quotes were inserted in order to be challenged. Likewise, 9 controversial news 

stories mentioning PAS were unbalanced: the party was not given the right to reply and 

insufficient steps were taken to ensure this right. For example, in the story “Skeletons in the 

closet” (June 9), in which two candidates on the PAS list are accused of integrity problems, 

journalists claim that PAS spokeswoman Aurica Rusnac-Jardan did not answer the phone to 

provide feedback. In a material broadcast on June 7, NTV Moldova cites the PSRM MP Bogdan 

Țîrdea, according to whom several PAS representatives are targeted in criminal cases: “Every 

second person in this list is either a millionaire, or corrupt, or with a fake diploma.” According 

to NTV Moldova, in this case Aurica Rusnac-Jardan refused to comment. 



            

Imbalance could also be observed in the vox pops with citizens who either criticized the activity 

of Maia Sandu, or supported the BECS initiatives or the achievements of the mayors affiliated 

to PSRM. 

From the perspective of ensuring gender equality, we note a relative balance of sources, male 

protagonists being cited/mentioned 114 times, and women – 96 times (45%). 

Language and images used:  

NTV Moldova did not use discriminatory or licentious language against electoral competitors 

in the news broadcast during the reporting period. For the most part, the footage was in line 

with ethical and professional standards. However, in at least one case (June 9), the station used 

archival images in which Maia Sandu appeared with former Prime Minister Vlad Filat, 

convicted for corruption, to illustrate controversial news such as the subject of the theft of the 

billion or alienation of public goods, using the image transfer technique.  

 

  Prime TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

Between June 1 and 10, 2021, in the eight editions of the monitored newscast Primele Știri, 

Prime TV broadcast 61 news stories of direct and indirect electoral nature with a total volume 

of 5,659 seconds (about 1.5 hours) and two relevant interviews, with Igor Grosu of PAS and 

Ion Chicu of PDCM. Many of the news stories analyzed referred to the registration and launch 

of candidates in the campaign for early elections; the regular work of the CEC; opinion surveys 

on voters’ voting options; accusations of some electoral actors against others; protests organized 

by some candidates in connection with the small number of polling stations abroad; etc. Prime 

TV also had 6 indirect electoral materials that targeted the activities of central and local public 

administration representatives, certain activities of the Moldovan President Maia Sandu, news 

that could produce the transfer of positive or negative image to certain electoral candidates. As 

a rule, electoral reports were not extensive, including mostly information on the relevant actions 

of the candidates, without background information or expert opinions that would have outlined 

a clearer picture of the electoral promises of the candidates. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the reporting period, Prime TV covered the activities carried out by electoral 

competitors mostly in a fair manner. Most of the election-themed news stories (57 out of 61) 

presented the information impartially, without any problems related to the separation of facts 

from opinions or significant deviations from ethical standards that could lead to the distortion 

of information. In four news stories, there was a certain degree of tendentiousness in the form 

of selection of topics to be covered or of the quotes included. Thus, in the Primele Știri edition 

of June 4, a news story addressed two different topics: the first part of the story included the 

opinion of the BECS candidate Igor Dodon regarding the aid to be granted to Moldova by the 

European Union. The selected quote, “This money is important for infrastructure, but I hope it 

will not be used for civil society, non-governmental organizations that will launder this money,” 

supports the previous insinuations and speculations of PSRM about the civil society in Moldova 

and strengthens the message that these actors are allegedly involved in illegal actions. The 

second part of the story presents Igor Dodon’s opinion regarding the decree of President Sandu 

to dismiss Vladislav Clima, the president of the Chisinau Court of Appeal. Dodon challenges 

the legality of the decree, concluding that “You cannot go to heaven, doing things for which you 

have to go to hell,” and the station also includes opinions of experts who criticize this decree. 

http://mediacritica.md/ro/video-explainer-despre-tehnica-manipularii-prin-intermediul-imaginilor-video/


            

Another news story, on June 2, presents Igor Dodon’s opinion on the settlement of the political 

crisis in the future Parliament. Given that the material does not include opinions of other parties 

that are likely to enter the Parliament, the newsworthy nature of this topic, taken from a TV 

show, is unclear, and it suggests favorable attitude towards Igor Dodon. 

The tone of presentation of the electoral candidates was neutral in the absolute majority of cases. 

At the same time, a certain preference was observed for the BECS representatives, who were 

favored by the large number of appearances (15), while PP Șor was favored by a news story of 

indirect electoral nature. For example, the story from June 7 about the reopening of an 

amusement park for children in Orhei has an obvious advertising nature, including quotes from 

the head of Orhei district and the mayor of Orhei, both representatives of PP Șor, and finally 

mentioning that OrheiLand was opened at the time when Ilan Șor was mayor. 

During the reporting period, the station broadcast 2 materials on electoral surveys (June 1 and 

June 8), largely in line with the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the 

early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova, but the 

June 1 story did not mention the sources of funding or the requester of the survey, which is 

contrary to the Regulation. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

During the reporting period, Prime TV provided a relative diversity of sources. 150 sources 

were used to document the 61 news stories analyzed. In most of the stories, the main sources 

were electoral candidates, members of the CEC, representatives of the central public 

administration, citizens. 

From the perspective of the frequency of appearances, we notice higher presence in the news 

of the BECS representatives, who had the most direct appearances or mentions and the largest 

amount of direct or indirect interventions compared to other candidates. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

BECS 15 615 

PAS   14 225 

AUR 11 187 

PDCM 6 160 

PDM 5 155 

PPDA 7 145 

BERU 5 145 

PDA 5 120 

PP Sor 6 115 

PPPO 4 107 

PLD was cited/mentioned 3 times (70 seconds), while PUN, PVE, and PNOI – once each. 

Several news stories listed all electoral competitors. 

Most of the news stories about the registration of candidates and their launch in the campaign 

presented mainly opinions from a single perspective, without including other relevant opinions 

and/or supplementing the material with background information. At the same time, most of the 



            

controversial news stories that contained direct accusations against electoral candidates, 

political parties, or local and central authorities, ensured the right to reply and the balance of 

sources (30 of the total 35 controversial materials). In five cases, the station failed to present 

both sides involved in the conflict. For example, the story of June 4 about the reaction of BECS’ 

Igor Dodon to the presidential decree on the annulment of the decree appointing the president 

of the Court of Appeal remained unbalanced; the story from June 2 about the PSRM opinion 

on “possible administrative-territorial reforms that would be carried out after the elections by 

the right-wing parties and President Maia Sandu, at the request of international financial 

organizations.” The station cited Igor Dodon in detail, sending the message that “after such a 

reform, two thirds of the districts and villages would be liquidated, and the citizens will have 

to travel dozens of kilometers to solve problems related to pensions and social allowances or 

to look for a job.” Prime TV also inserted the summary opinion of the representatives of the 

presidential office, without citing the opinions of independent experts to balance the news. 

From the perspective of ensuring gender equality, the station gave priority to male 

sources/protagonists, who were cited/mentioned 100 times, women being cited/mentioned in 

36 cases, or 26%. 

Language and images used:  

Prime TV did not use discriminatory language against electoral competitors in the news 

broadcast during the reporting period. As for the images, they were neutral and complied with 

ethical and professional standards. 

 

 Primul în Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

Between June 1 and 10, 2021, the station Primul în Moldova broadcast 54 news stories with 

electoral significance in eight editions of the daily newscast at 18:00. Some of them appeared 

in the section Elections 2021 (mainly those of direct electoral nature). The relevant news had a 

total volume of 8,936 seconds (about 2.5 hours). A large part of the analyzed materials referred 

to the electoral promises of BECS and its representatives’ visits to various places in the country, 

the launch into elections or the campaign objectives of several other parties, as well as criticism 

against some of the initiatives, BECS accusations against PAS and Maia Sandu, the regular 

activity of CEC, opinion surveys. As for materials of indirect electoral nature, Primul în 

Moldova broadcast a series of reports from localities led by PSRM mayors, where infrastructure 

development projects have been or are being implemented. At the same time, several news 

stories targeted the activities of President Maia Sandu in close connection with the activities of 

PAS. 

In most cases, the news stories were extensive, supplemented with direct quotes, vox pops with 

citizens, and comments from experts/analysts. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the reporting period, Primul în Moldova provided biased coverage in more than half of 

the news stories on electoral issues, with a mixture of facts and opinions, contrary to provisions 

of the Code of Audiovisual Media Services (Article 13 (1)), which requires separating facts 

from opinions and informing on events in a fair and impartial manner. On the one hand, the 

television favored and placed in a positive light BECS and its representatives, and on the other 



            

hand, it disfavored and put in a negative light PAS and President Maia Sandu. 32 news stories 

(60%) out of 54 were biased and did not separate facts from the opinions of journalists. 

The television station Primul în Moldova promoted in each newscast the electoral objectives 

and promises of BECS (some being presented as a fulfilled fact), broadcasting 22 positive news 

stories concerning the bloc. The materials covered Igor Dodon’s electoral meetings with the 

employees of some companies or institutions, the launching of BECS in the campaign, the 

PSRM leader’s posts on social networks or his presence in television shows. Some initiatives, 

announced in an initial news story, citing primary sources, were resumed in the newscasts on 

the following days, but with a different approach. An example is the project of establishing the 

so-called maternal capital, announced on June 1 by the BECS candidate Vladimir Odnostalco. 

On June 2, Primul în Moldova broadcast another news story with a vox pop praising this 

initiative. There was a mixture of facts and opinions, as well as generalizations: [The initiative] 

is supported by young families in our country; According to people, the socialist government 

laid the foundations for good projects; During the socialist rule, several measures were taken 

to help families with children. The same scenario was applied, for example, in the case of 

promises of the indexation of pensions, promoted in the second week of monitoring. 

Another example of generalization, in a news story on June 3, is related to Igor Dodon’s promise 

that “BECS will return to the laws blocked by President Maia Sandu in the very first sittings of 

the new Parliament,” and the presenter said that “voters also believe that these priority projects 

must be supported.” On June 9, Primul în Moldova reported on the “positive changes that have 

taken place in the country since the fall of the Plahotniuc regime,” which happened “due to the 

involvement of Igor Dodon,” who was then the country’s president. 

On a positive note are the news stories of indirect electoral nature, which report on infrastructure 

projects in the villages and communes led by socialist mayors – road repairs, connection to the 

gas or drinking water network, renovation of schools and kindergartens, etc. Relevant in this 

case are also the captions saying “Another example of the rebirth of a locality” or “Investments 

in people’s well-being.” 

It should be noted that most of the positive news concerning BECS ended with the phrase “In 

the early elections of July 11, BECS is number 6 in the ballots.” 

On the other hand, the tone of coverage of PAS and President Sandu was negative in 31 news 

stories out of the 54 monitored. The station broadcast several news stories with messages that 

the country’s districts will be liquidated and laws will be adopted to allow foreigners to buy 

agricultural land, this information serving as a pretext for denigrating the head of state and 

transferring the negative image to PAS. The station disseminated messages such as “Maia 

Sandu has not taken any action to raise the level of the minimum pension in the country,” “the 

dissolution of the Parliament and the initiation of early elections by President Maia Sandu have 

deprived employees in the medical system of a 40% salary increase,” or “Maia Sandu is 

suspected of using problems in the justice system to gain political rating in the current 

campaign.” Regarding PAS, on June 4, the television began a news story with the statement 

that “PAS does not hold monopoly on the right wing, and a large part of citizens got 

disappointed in this formation,” without referring to any source of these statements. Instead, 

the leaders of other right-wing parties are cited, saying in a TV show that they will not give up 

the electoral race in favor of PAS. 



            

Another biased piece of news, on June 1, reported on Maia Sandu’s visit to Edinet, where she 

was booed by a group of citizens, and facts in it were mixed with opinions: “A hard day for 

Maia Sandu,” “Anti-popular policies and ignorance shown by the president,” “Aggressive and 

selective attitude,” “Several children were victims of the situation,” “Barricaded behind 100 

policemen,” etc. 

In a news story on June 7 about the protest organized by several parties in front of the CEC, the 

editorial office failed to inform about the protesters’ demands, shifting the focus to the traffic 

jams created by the rally: “Nerves and time lost in traffic around the CEC headquarters,” 

“Protesters illegally blocked the road,” “Infernal traffic jams,” “Nerves were stretched.” 

Primul în Moldova had a neutral attitude towards several other electoral competitors targeted 

in the news (PUN, AUR, PDM). It should be noted that the news about the registration of some 

parties or their launches in the campaign did not appear at all in the monitored newscasts, which 

can be qualified as omission (e.g., launch events of PAS or BERU in the electoral race, PDCM’s 

electoral activity). 

During the reporting period, the station broadcast 3 materials about two electoral surveys (June 

1 and June 8), mostly in line with the Regulation on the coverage of the electoral campaign for 

the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. In 

the news story on June 8, the newsroom resorted to manipulation. More precisely, in the section 

of Most appreciated politicians, the survey showed Maia Sandu on the first place, followed by 

Igor Dodon and Vladimir Voronin. However, Primul în Moldova stated at the beginning of the 

story: “The leaders of the Bloc of Communists and Socialists enjoy, cumulatively, the greatest 

trust among Moldovans, followed by the head of state, Maia Sandu.” 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

The 54 relevant materials directly or indirectly cited 207 sources, mainly electoral candidates 

(usually BECS representatives), members of CEC, representatives of the central and local 

public administration, lawyers, doctors, citizens. 

During the reporting period, a substantial difference was noticed between the frequency and 

length of BECS appearances in comparison with other electoral competitors. BECS 

representatives had the most direct/indirect appearances or mentions and the largest volume for 

direct or indirect interventions. The duration of appearances was 2,156 seconds – one-fourth of 

the total volume of monitored news stories, and some stories were particularly large, such as 

the June 7 story about investments in welfare (400 seconds) or the June 1 story about President 

Sandu’s visit to Edinet, where she was booed (340 seconds). PAS representatives were mostly 

mentioned (10 times), having had 6 direct or indirect interventions. Accordingly, President 

Maia Sandu was mentioned 17 times in the news, having direct access 3 times. 

The frequency of electoral actors appearing in the news and the volume of interventions 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 29 2,156 

PPDA 4 158 

PDM 3 143 



            

PUN 2 133 

AUR 3 98 

PAS   16 92 

PACE 1 36 

PPPS 1 11 

Most of the controversial news stories that contained direct accusations against certain 

protagonists did not ensure the right to reply – 19 of the 22 controversial stories were 

unbalanced. For example, there was imbalance in the story of June 1 about the reaction of the 

Association of Judges to the presidential decree on the annulment of the decree appointing the 

President of the Court of Appeal; the story of June 2, according to which “Maia Sandu did not 

take any action to raise the level of the minimum pension in the country”; the story that “BECS 

will not allow the liquidation of districts and the reduction of the number of villages”; the story 

of June 7 that most of the candidates on the PAS lists are former members of PLDM, a party 

during whose rule “the biggest economic and financial crimes have happened”; the story of 

June 9, “Maia Sandu abuses the law when she keeps in office some councilors who are electoral 

candidates on the PAS lists.” 

In some cases, the reply is missing, and in other cases journalists mention that PAS did not 

answer the phone to comment or the presidential office “has not yet commented on the 

information made public by BECS,” being obvious the lack of journalistic effort to offer the 

right to reply to targeted/accused sources as required by ethical standards as well as the law. 

Thus, the station did not comply with the provisions of Article 13 (4) of the Code of Audiovisual 

Media Services regarding the obligation to cover different opinions in a balanced way. 

The imbalance of sources is also noticeable in the exclusively laudatory vox pops in the news 

stories that showed BECS in a positive light and in the exclusively negative/critical ones in the 

biased news about PAS/Maia Sandu. 

During the reporting period, the station ensured a relative balance of sources from a gender 

perspective: male protagonists were cited/mentioned 106 times, exceeding the number of 

women, who were cited/mentioned 74 times (41%). 

Language and images used:  

Primul în Moldova did not use discriminatory or licentious language in relation to electoral 

competitors in the news broadcast during the reporting period. The included footage also 

complied with ethical and professional standards, but we noted that, in some cases, the 

reporter’s microphone had the logo of NTV Moldova. 

 

  Pro TV  

 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Pro TV covered the electoral campaign for the early parliamentary elections on July 11 in 40 

news stories of direct or indirect electoral nature broadcast in nine editions of the main daily 

newscast. With a total volume of 4,616 seconds (1.2 hours), the news focused on the registration 

of electoral competitors for the parliamentary elections and their launch in the electoral 

campaign, the CEC decisions on approving and subsequently supplementing the number of 



            

polling stations abroad, as well as citizens’ protests related to these decisions, opinion surveys 

on the electoral preferences of the people, etc. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

The reports presented the majority of candidates registered for elections, who were given 

airtime depending on the organized electoral events. Most (35) of the monitored news stories 

were approached correctly, facts being separated from opinions, electoral competitors being 

presented in a neutral way, and no violations of ethical standards being noticed. 

However, during the reporting period, there were 5 materials in which the focus was not so 

much on the electoral programs and promises of competitors, but on sensationalism and 

irrelevant aspects from the launch events, denoting a certain degree of bias. For example, in the 

June 3 news about the launch of BERU in the electoral campaign, the material focused on issues 

irrelevant to the electoral context. The journalist noted that “Renato Usatii was greeted with 

applause,” that “promises ran like a river,” and “in the meantime, the guests seemed to be 

bored, so everyone found an occupation – some playing in phones, others surfing the web.” 

The launch of AUR in the electoral campaign was covered similarly in a report broadcast on 

June 7. In the intro, the presenter mentioned that “the event took place at the train station, where 

the participants arrived with a yellow bus,” and after “two loudspeakers were installed, Dorin 

Chirtoaca (...), took care for the sound to work.” The reporter also mentioned that “some actions 

were not synchronized,” and “after the launch participants were asked to get on the bus (...), 

but the bus did not move until a photo was taken of all members and supporters of the AUR 

party.” Thus, out of the 115 seconds reserved for that news, only 22 seconds were given to 

AUR representatives to present their electoral program, the rest of the airtime being occupied 

by aspects irrelevant to the electoral process. 

The presentation of the BECS electoral program for the early parliamentary elections was also 

not without nuances. At the beginning of the news story, the reporter announced that the 

Socialists and Communists presented their electoral program “in a factory, surrounded by 

tractors and tanks,” and in the closure he mentioned that “in the end, Vladimir Voronin came 

slowly to the rostrum,” suggesting that he had trouble moving. The mixture of facts and 

opinions was felt when the reporter noted in the same story that “for the poverty in Moldova 

they blamed former governments, but did not mention that they were part of them,” but also 

when he said that “other members have said that if they get into the future parliament, they will 

allocate money for infrastructure projects, build kindergartens, and increase pensions and 

salaries – things promised by the Socialists in previous campaigns, but never achieved.” The 

phrase “never achieved” is a general conclusion of the reporter, who appears as an expert. 

The launch of the PCDM in the electoral race on June 8 was treated tendentiously, with the 

mentions of some aspects that have nothing to do with the electoral process. Thus, in the intro 

of the news story, the presenter highlighted the fact that “the event took place at the party’s 

office, in a building rented for 300,000 MDL per year.” At the beginning of the story, the 

reporter said that “after the team members arranged in front of the press, Viorica Dumbrăveanu 

(...) went to invite Ion Chicu from an office next door.” Irrelevant was also the phrase that “the 

former prime minister read his program from paper,” and that “the other candidates who made 

speeches also had notes,” while Pro TV reserved a few seconds to illustrate how a candidate is 

taking notes out of his pocket. From the 120 seconds reserved for the news, only 13 seconds 

were given to the party leader Ion Chicu to present some theses from the party’s electoral 



            

program, and 6 seconds were distributed among three candidates. The rest of the time was 

devoted to non-essentials. 

On June 10, in the material about the launch of PLD in the campaign, the reporter said that 

“without too much agitation and only with a poster with the party’s logo in the background, the 

PLD launched into the electoral campaign.” In the summary to the news, it was mentioned that 

“although they boasted about their team, only the first three candidates were present at the 

event,” and “the three candidates contradicted themselves several times in their speeches.” 

The tone of the approach to the majority of electoral competitors was neutral. Two materials 

showed BECS in a negative light, 4 other competitors – AUR, PDCM, PP Șor, and PLD – were 

the protagonists of one negative news story each. 

The station presented the electoral choices of voters, having broadcast the results of three 

opinion surveys (June 1, June 8, and June 9). These materials were mostly in line with the 

Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of 

July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova, having mentioned the sample, margin 

of error, and sources of funding, but failing to mention whether the surveys were approved by 

the CEC. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

In the process of documenting, Pro TV used 113 sources cited directly or indirectly, most often 

electoral competitors and CEC representatives. Election-themed news stories were based on 

statements made at press conferences or at the launches into the electoral race. 

During the monitoring period, Pro TV showed no preference for any electoral competitors. At 

the same time, the representatives of PAS, BECS, and PPDA had the most appearances as 

sources, being cited directly or indirectly 11, 10, and 8 times, respectively. From the point of 

view of the allocated airtime, there was no obvious difference between the targeted competitors. 

PLD and PNOI, PVE, PDM, and PACE were mentioned only once. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

PAS 11  99 

BECS 10  57 

PPDA 8 75 

AUR 5 38  

BERU 4 72 

PUN 4 108  

PLD 3  63  

PP Sor 3 19 

PPO 2  36 

PCDM 2  56 

PDA 2 14 



            

The station ensured the balance of sources in 17 out of the 18 controversial news stories. In a 

report on June 9, Pro TV broadcast a story in which “a Democratic mayor claims to have 

received letters from Vasile Bolea (PSRM) demanding explanations for spending public 

money.” The entire story is based on the statements of the Democratic mayor, and the reporter 

said in the end that “neither Vasile Bolea, nor the spokesperson from the Ministry of Interior 

answered the phone today to comment.” The station did not try to find other relevant sources to 

ensure their balance, although it is required by ethical standards. 

In the news regarding the registration of political parties for the elections, Pro TV listed all the 

parties that were already registered or were about to be registered by the CEC. 

In terms of gender balance, Pro TV gave priority to male sources (73), while female sources 

(18) had a lower coverage (20%). 

Language and images used: 

Overall, the language of the election-themed news on Pro TV was in line with ethical standards, 

lacking qualifiers and discriminatory language. The video and photo images used corresponded 

to reality. 

 

Publika TV 

 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Publika TV broadcast 63 election-related news stories during the monitoring period. Their total 

volume was 5,664 seconds (1.6 hours). For the most part, these materials covered the 

registration of competitors by the CEC and the launches into the campaign; the electoral 

objectives stated by candidates; protests; the survey results made public during this period; 

discussions around the number of polling stations to be opened abroad or around the presidential 

decree annulling the appointment of the president of the Chisinau Court of Appeal. Most of the 

news stories were based on the primary sources of information and were not supplemented with 

other opinions, experts, or background information, which was mainly included in controversial 

news stories. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

Most news stories (61 out of 63) were neutral, non-biased, and in line with the principle of 

separating facts from opinions. In two cases, a slight bias was observed, both in the style of 

coverage and in captions. In a story on June 7, about the protest of AUR members in front of 

the PSRM headquarters, Publika headlines, “Scandal between AUR and PSRM,” “The spirits 

have heated up.” The word “scandal,” but this time “around the candidates,” the station also 

used in the June 9 news about the accusations of some candidates regarding conflicts of interests 

with the involvement of a candidate from the PAS lists for the parliamentary elections. 

Another biased piece of news was broadcast on June 5. In it, the station indirectly cited Igor 

Dodon, who said in a meeting with a US official that he regretted the attempts of some foreign 

forces to influence the internal affairs of Moldova and impose control in Chisinau. The editors 

did not specify the source of this information, Igor Dodon is not cited directly, and there is no 

other opinion on this subject. Apart from this case, the BECS representative was placed in a 



            

positive light in 3 other news stories strictly based on Igor Dodon’s statements made either live 

on Facebook (story on June 6, accompanied by soundtrack) or in interviews for other media 

outlets. In these stories, the source is sure that BECS will obtain parliamentary majority, it is 

successful in surveys, PSRM and PCRM have joined forces “to govern together,” “for citizens.” 

The tone of presentation of other electoral competitors was neutral. 

During this period, Publika TV reported on the results of three surveys (June 1, 8, and 9) in 

three news stories. The focus was on the parties that would enter the Parliament, according to 

survey data, and all these competitors were mentioned briefly. The information was in line with 

the provisions of the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

To document the 63 news stories, Publika used 172 sources. In most cases, they were leaders 

and members of the parties participating in the elections. In addition, reporters cited the 

representatives of the CEC, the central public administration, state institutions and law 

enforcement agencies, citizens. The election-themed news stories, broadcast during the 

monitored period, were usually short and from a single source (primary sources from events). 

BECS representatives had the most appearances on Publika, being mentioned or cited directly 

or indirectly 15 times, with 354 seconds of airtime. As for PAS, although it was mentioned or 

cited more times (18), the allocated airtime was almost twice shorter – 197 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

BECS 15 354 

PAS             18 197 

PPDA 9 167 

PACE 3 158 

AUR 9 148 

PDCM 6 147 

PDM 3 84 

PUN 3 61 

PLD 2 58 

PPPO 3 51 

PDA, BERU, PNOI, and PVE were cited or mentioned between 1 to 4 times, with airtime less 

than 50 seconds. 

Out of the total number of 18 conflicting news stories, 6 were unbalanced and did not respect 

the right to reply. For example, in a June 6 news story, Igor Dodon says he is confident that 

BECS will obtain parliamentary majority and refers to surveys that show that the popularity of 

PAS is declining. In another news story the same day, regarding the number of polling stations 

to be opened in the diaspora, Gheorghe Cavcaliuc accuses PPDA and PAS of not implementing 

electronic voting while they were in power, implying that they are responsible for the current 



            

situation. In a subsequent story on the same topic, the CEC secretary Maxim Lebedinschi 

accuses the Ministry of Foreign Affairs of “cheating” and having “populist demands.” At the 

same time, on June 7, reporting on the protest organized by several parties in front of the CEC 

headquarters, Publika presented the dissatisfaction and arguments of the protesters, citing the 

leaders of AUR, PAS, PPDA, who demanded the resignation of the CEC, among other things, 

but did not balance this information with the opinion of CEC representatives. All these news 

stories lack the reply of those targeted/accused. 

In terms of gender balance, there is a significant gap between the number of men and women 

cited – 104 versus 35 (25%). 

Language and images used: 

The language used in the monitored news was in line with ethical and deontological standards 

and lacked labels and qualifiers. In the news story on June 3, about the protest organized in 

front of the Chisinau Mayor’s Office, Vladimir Mitru is initially cited directly as the PAS’ 

municipal councilor, and later he is already presented as Mayor Ceban’s councilor, which 

generates confusion. 

There was also fairness in the footage used, which was relevant to the subject, and its sources 

were indicated. 

 

 RTR Moldova 

 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the monitored period, the RTR Moldova television station broadcast 45 electoral 

materials in the eight editions of the main daily newscast, with a volume of 3,822 seconds (1.1 

hours). Registration of candidates for early elections by the CEC, presentation of electoral 

programs and campaign activities of candidates were the main topics covered in election-

themed news stories. News about electoral candidates appeared in the section “Early 

parliamentary elections 2021” (41). Other news about the electoral process, 4 in number, 

appeared outside this section (information from the CEC, measures to prevent COVID-19 

infection during the organization and conduct of early parliamentary elections). 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

The station provided access to news for most electoral candidates, covering their activities 

correctly. There were no violations of ethical standards. News stories presented electoral 

information in a fair, neutral way, and facts were separated from opinions. No preference for 

any electoral competitors or tendencies to favor/disfavor them were identified, and the tone of 

presentation was neutral for all competitors. 

The monitored newscasts had no materials about electoral surveys. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

 



            

RTR Moldova reporters consulted 98 sources to prepare electoral materials, most often citing 

electoral competitors from electoral events, from interviews for other media outlets, or from 

posts on social networks. In two news stories, citizens were also interviewed. 

The representatives of BECS had the most appearances, with 207 seconds of airtime. PPDA 

representatives were cited with the same frequency, 193 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

BECS 5 207 

PPDA  5 193 

PAS 4 137 

PDM 3 134 

PACCC 5 133 

PUN 4 108 

BERU 3 96 

PACE 2 66 

AUR  2 64 

PPO 2 62 

 

PDA had two appearances (52 seconds); PDCM – one (46 seconds); PP Șor had one appearance 

(30 seconds) and was mentioned once; PVE – one appearance (28 seconds) and one mention; 

and PLD – one appearance (10 seconds). 

Of all the news stories broadcast, two were controversial and unbalanced. The first material, 

aired on June 8, referred to the PACCC announcement on challenging the CEC decision on the 

registration of AUR for elections. According to party leader Mark Tkaciuc, AUR is an extremist 

party that openly promotes the liquidation of the Moldovan state. The news did not show the 

reaction of AUR or the CEC to these accusations, but mentioned at the end that no one has 

commented on these statements so far. 

In the second news story, on June 10, the BECS candidate Radu Mudreac asked the Government 

to help the farmers affected by hail and heavy rains. He said that the authorities could offer 

support to citizens from the Reserve Fund, which currently amounts to 28 million MDL, but 

have not yet done anything. It is not clear whether the reporter tried to find out the 

Government’s opinion, as they said that the Government did not comment on the BECS 

candidate’s statements. 

The ratio of sources from the gender perspective was clearly in favor of men (80 male sources 

versus 11 female sources (12%)). 

Language and images used: 

The language and footage used in the newscasts of RTR Moldova were in line with ethical 

standards, without deviations or discriminatory elements. 

 



            

 TV 6 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

The television station TV 6 covered the campaign in 44 news stories of direct or indirect 

electoral nature, which appeared in the section Elections 2021 within the newscast Ora Știrilor. 

The total volume of relevant materials was 4,888 seconds (1.3 hours), and they referred to the 

registration of candidates by the CEC, launches into the campaign, presentation of electoral 

priorities, issues related to the number of polling stations abroad, the protests organized by some 

political actors, events related to the activity of the local public administration in Orhei, etc. 

Election-themed reports covered the majority of candidates, briefly informing about their 

electoral statements and promises. There were also some materials about the accusations and 

speculations of some candidates against others.  

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

A large part (31) of the monitored materials was objective, separated facts from opinion, and 

covered topics in a neutral way. At the same time, during the reporting period, biased approach 

was noted in 13 materials, which reflected either the activities of the public administration in 

Orhei, led by PP Șor representatives, or presented the accusations of corruption against PAS 

candidates. The way in which the accusatory news stories were structured shows the station’s 

biased attitude towards PAS, as it selected information from different sources, without adopting 

a similar behavior in relation to other electoral competitors. Such stories presented accusations 

in great detail, inserting background information about other MPs who withdrew from the PAS 

list after information about their involvement in illicit business appeared in the public space. 

Some such news partially presented the opinions of the people targeted, sometimes mentioning 

that those people did not answer the phone to comment. In the case of materials in which sources 

were the representatives of PP Șor, the attitude of the outlet was positive. For example, in the 

story citing Ruxanda Glavan, candidate on the PP Șor list, who criticizes the way the pandemic 

situation is managed and offers solutions, the reporters eventually mentioned that the party had 

several such initiatives (June 9). Impartiality and objectivity were also affected in materials 

with the participation of local authorities (reopening of the OrheiLand amusement park (June 

4), giving gifts to children on the occasion of International Children’s Day (June 1), road repairs 

(June 7, 9), repairs in some yards in Orhei (June 11). Some of these news stories failed to 

separate facts from opinions. For example, reporters emphasized in the news how much people 

enjoy the developed infrastructure, mentioning that people are happy that their yards will be 

renovated; residents are delighted with the way things are developing; the allocation of money 

is appreciated by locals; people are deeply grateful for the beautiful things being done; repair 

works in Orhei continue to please the eyes of people; etc. 

The attitude of the monitored station towards electoral and political actors was markedly 

positive towards PP Șor in 8 news stories and negative in 5 stories about PAS candidates and 2 

about President Maia Sandu. The tone of presentation of other electoral candidates was 

predominantly neutral. 

During the reporting period, TV6 aired 2 materials on the electoral surveys (June 1 and June 

8), which were largely in line with the provisions of the Regulation on the coverage of the 

electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the 



            

Republic of Moldova, but did not mention the sources of funding or requesters of the surveys, 

which is contrary to legal provisions. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

To document the news, TV6 used 92 sources, cited directly or indirectly. The materials 

broadcast during the reporting period most often cited CEC representatives, electoral 

candidates, representatives of the central and local public administration, and citizens, 

especially in news stories of indirect electoral nature. Sources in election-themed news were 

not diverse. The station relied primarily on the statements of primary sources made at press 

events or at TV shows or online portals. 

The representatives of PP Șor had the most appearances as sources on TV6, being 

mentioned/cited directly or indirectly 12 times, with 587 seconds of airtime. PAS was 

cited/mentioned 12 times, with 6 direct or indirect interventions of 98 seconds total. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

PP Sor 12 587 

PACE   6 360 

BECS 9 245 

PAS 12 98 

PLD 4 95 

PPO 3 50 

PCDM 2 45 

BERU 5 40 

AUR 4 35 

PPDA 3 20 

PDA, PACCC, PVE, PNOI were mentioned/cited once each, and the list of all candidates 

appeared as background information in several news stories. 

A large part (15) of all controversial election-themed news stories broadcast by TV6 during the 

reporting period (22) was in line with the principle of balance of sources, but in 7 cases reporters 

failed to comply with the requirement of presenting both sides to a conflict. In 5 of these, 

reporters said that the persons concerned did not answer the phone to comment, but this fact 

does not free the newsroom from the responsibility to balance opinions. Once the editorial 

office decided to cover topics that involve accusations, journalists should have made greater 

effort to obtain the second opinion, especially in cases of serious and defamatory accusations. 

For example, in the newscast on June 9, the station had a material based on information 

published online, according to which a candidate on the list of PAS was allegedly involved in 

schemes that cost the state millions of lei. The reporter contacted the PAS spokesperson, who 

suggested talking directly with the person concerned. Although the spokesperson promised to 

provide contact details, it did not happen, the reporter said, without providing other opinions 

confirming or refuting the information obtained online. According to the principles of 

responsible journalism, the task to document the news rests not on sources, but on the media, 

which should make consistent efforts to ensure the balance of sources. 



            

The gender balance of sources/protagonists was not ensured in relevant news stories. TV6 

cited/mentioned male sources more often that female – 72% men versus 28% women. 

Language and images used: 

In most cases, the language used was in line with ethical standards. There were neither 

pejorative epithets/qualifiers in relation to protagonists, nor manipulation with the statements 

made by competitors. Only in one case the station used footage irrelevant to the topic covered 

– the news story on June 7 about the protest organized by the representatives of several electoral 

candidates in front of the CEC contained footage from another protest, organized the same day 

in front of the Competition Council. Messages on the protesters’ signs are inconsistent with the 

protest in front of the CEC. 

 

Screenshot/TV6, Ora Știrilor, June 7, 2021 

In another case, in the material from the online press conference organized by party leader Ilan 

Șor (June 7), the caption was inaccurate and confusing, informing about the party’s launch into 

the campaign, while the story contained statements on other topics and announced that the 

launch would take place on June 11. 

  

 TV8 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

Between June 1 and 10, 2021, in the eight editions of the main daily newscast at 19:00, TV8 

broadcast 36 materials of direct or indirect electoral nature, with the volume of 6,318 seconds 

(about 1.7 hours). In this period, TV8 did not have a special section dedicated to electoral topics. 

The television station covered the activities of electoral competitors; the current activities of 

the CEC; protests at the CEC office; the lawsuit involving the CEC for opening fewer polling 

stations abroad than would be necessary according to some parties; the findings of the Promo-

LEX Association regarding the violations committed by three entities since the beginning of 

the electoral campaign. TV8 did not inform about the results of surveys made public between 

June 1 and 10. Several news stories referred to the criminal cases involving representatives of 

political parties running in parliamentary elections or covered the statements made by some 

politicians from these parties about high-profile criminal cases. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the reporting period, TV8 provided correct coverage of most of the activities carried out 

by electoral competitors. The topics that targeted the electoral process, as well as the campaign 



            

activities of the candidates present in the news (about 20 in total), were covered in a neutral 

manner. The station did not obviously favor or disfavor any electoral competitor. TV8 

mentioned in the election-themed news broadcast during the monitored period all the parties 

registered by the CEC, as well as the number of applications under examination. 

In one case, at the launch of the PPDA into the campaign (June 2), TV8 mixed facts with 

opinions and showed a slight bias: “The launch event, organized to perfection, with 

loudspeakers, cameras and two large screens,” “boasted about the party’s achievements.” And 

in another news story, on June 8, TV8 covered the launch of PDCM, emphasizing that 

“promises ran like a river.” 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

During the reporting period, TV8 ensured the diversity of sources. To document the 36 news 

stories, TV8 cited/mentioned 179 sources: electoral candidates, members of the CEC, 

representatives of the central public administration, citizens, experts. 

From the perspective of the allocated airtime, PPDA representatives had the highest presence. 

This party had the most direct appearances or mentions and the most volume of direct or indirect 

interventions compared to other candidates (almost 5 minutes). 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 
Duration of direct and 
indirect appearance, 

seconds 

PPDA 12 294 

BECS 13 170 

PAS   13 136 

BERU 4 106 

PLD 1 68 

PDCM 2 46 

PP Șor 6 21 

PPPO 2 19 

AUR 2 6 

PACE 2 5 

Out of the 36 materials directly or indirectly related to elections, 29 were of a conflicting nature 

and, except in one case, the opinions of all sides involved in the conflict were present in the 

materials, or the journalists’ effort to gather the views of all people concerned was obvious. 

On June 10, the station broadcast a news story based on statements made by interim Prime 

Minister Aureliu Ciocoi in TV8’s show Cutia Neagra, who claimed that MPs from several 

parties had put pressure on him, demanding that the Government impose a moratorium on 

European standards for asphalt paving: “they were from PAS, and from PSRM, and from the 

DA Platform.” In terms of the right to reply, the journalists only referred to a publication of a 

PPDA’s MP on Facebook. No other effort by journalists to obtain reactions or give the right to 

reply was seen in the news. 



            

As for gender equality, male sources/protagonists were cited/mentioned 105 times, and women 

were cited/mentioned 51 times (32%). 

Language and images used:  

In the news broadcast during the reporting period, TV8 did not use discriminatory language in 

relation to electoral competitors. The images used were neutral and in line with ethical and 

professional standards. 

 

 

GENERAL CONCLUSIONS 
 

Between June 1 and 10, 2021, the 10 television stations monitored during the electoral 

campaign showed the following trends: 

 

 The public television station Moldova 1 had a balanced behavior, providing access to 

the majority of electoral competitors to news, without obviously favoring or disfavoring 

any candidate. Most of the election-themed materials were fair and impartial, but limited 

to only one source of information, without treating topics in detail by offering 

background information or including other relevant sources. Conflicting news stories 

were most often balanced, but the gender equality of sources was not ensured. 

 The private stations Jurnal TV, Pro TV, RTR Moldova, and TV8 offered airtime to the 

majority of candidates who had campaign activities, without obviously favoring or 

disfavoring any electoral competitor. Election-themed materials were documented 

mostly from primary sources, and controversial stories in most cases were balanced, 

having provided the right to reply. The cited sources were not gender-balanced, as there 

were more male sources. 

 NTV Moldova and Primul în Moldova failed to provide equal access to news to all 

electoral competitors, and covered election-themed topics in a biased and unbalanced 

manner. These stations massively favored the Electoral Bloc of Communists and 

Socialists, both through the frequency and airtime of direct interventions and the 

positive tone of coverage. The Action and Solidarity Party was obviously disfavored, 

being mentioned/cited only in a negative context. The stations ensured relative gender 

balance of the sources cited, but failed to ensure the diversity of sources in election-

themed materials or offer the right to reply in most of controversial news stories. 

 The stations Prime TV and Publika TV provided access to news to the majority of 

electoral candidates, presenting them mostly in a fair and objective manner. Most often, 

the news cited/mentioned the representatives of BECS, which was slightly favored by 

the frequency and airtime of interventions on Prime TV and the positive tone on Publika. 

The tone of presentation of other competitors was mostly neutral, with a relative 

pluralism of opinions, which were usually balanced in controversial news stories. There 

was no gender balance among sources, men being cited/mentioned more often than 

women. 

 TV6 covered the activities of most electoral candidates in a fair and impartial manner, 

with the exception of PP Șor, PAS, and PACE. PP Șor was obviously favored by 

positive news stories, including the ones on the activities of the head of Orhei district 

and the mayor of Orhei, representatives of PP Șor. Representatives of PAS and President 

Sandu were disfavored by the large number of accusatory news stories based either on 

the statement of an electoral competitor, or on information from the Internet. There was 

insufficient diversity in the cited/mentioned sources, and some of the conflicting news 

stories were not balanced. The gender balance tipped towards male sources. 



            

 

Recommendations: 

 

 Broadcasters to use monitoring reports as tools for self-regulation and to eliminate 

deficiencies, so that their activities could be in line with legal requirements and the 

Journalist’s Code of Conduct. 

 The Broadcasting Council to take note and use monitoring reports in order to assess 

whether the monitored television stations respected the right to full, objective, and 

truthful information. 

 The Broadcasting Council to develop intervention tools and apply them promptly and 

efficiently in cases of violation of legal requirements by broadcasters in their coverage 

of electoral campaigns, in order to ensure proper information of the electorate through 

audiovisual programs. 

 

 


