
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

MEDIA MONITORING DURING THE ELECTORAL PERIOD AND 
ELECTORAL CAMPAIGN  

for the presidential elections of November 1, 2020 
 

Report no. 5 
October 23-31, 2020 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
This report has been produced by the Independent Journalism Center as part of the project “Media 

Enabling Democracy, Inclusion and Accountability in Moldova” (MEDIA-M), implemented by Internews 
in Moldova with the support of the United States Agency for International Development (USAID) and 

UKAID.  
The opinions expressed belong to the authors and do not necessarily reflect the views of the funders. 



            

I. GENERAL DATA  

1.1 Project goal: Monitoring and informing the public about the editorial behavior of media 

outlets during the electoral period and electoral campaign for the presidential elections in 

the Republic of Moldova.  

  1.2 Monitoring period: September 14, 2020 – November 15, 2020.  

  1.3 Criteria for selecting media outlets to be monitored:   

Media outlets were selected on the basis of the following objective criteria:  

a) form of ownership;  

b) geography;  

c) language of broadcasting;  

d) audience.  

Thus, the monitoring refers to public and private media outlets with national and regional 

coverage, broadcasting in Romanian and Russian.  

1.4 Monitored media outlets:  Accent TV, Jurnal TV, Moldova 1, NTV-Moldova, Prime TV, 

Primul în Moldova, Pro TV,  Publika TV,  Televiziunea Centrală, TV8.  

 1.5 Television programs subject to monitoring (between 17:00 and 23:00): 

a) main newscasts; 

b) electoral programs;  

c) electoral debates.  

1.6 Methodological framework  

Statistical data: Data were collected and analyzed on the basis of a monitoring methodology 

developed by the Oxford Media Research Center for the monitoring projects of the 

international organization for freedom of expression Article 19. The methodology was 

updated in late 2018 and early 2019 with the assistance of experts from the Italian 

organization Osservatorio di Pavia.   

This methodology is characterized by the use of 1) quantitative indicators, including the 

type, duration, topics of media coverage, news sources, frequency and duration of electoral 

competitors’ appearances in news; and 2) qualitative indicators, establishing the tone in 

which political actors and electoral candidates were presented. Each news story or opinion is 

subject to a content and context assessment to determine whether it is favorable or 

unfavorable to a party/electoral competitor. A positive or negative content and/or context 

of a news story does not necessarily indicate the bias or partisanship of the media outlet 

that broadcast the news. A story might favor or disfavor one of the subjects, and yet be 

unbiased and professionally correct. Only if one of the subjects tends to be constantly 

favored or disfavored over a certain period of time, one can say there is imbalance.  

 

 



            

ABBREVIATIONS 

CPA — central public administration 

LPA — local public administration 

CEC — Central Electoral Commission 

BE Unirea — Electoral Bloc Unirea 

PACE — “We Build Europe at Home” Party 

PAS — Action and Solidarity Party  

PCRM — Party of Communists of the Republic of Moldova 

PLDM — Liberal Democratic Party of Moldova 

PDM — Democratic Party of Moldova 

PNL — National Liberal Party 

PPDA — Dignity and Truth Platform Party 

PP Șor — Shor Party 

PSRM — Party of Socialists of the Republic of Moldova 

PUN — National Unity Party 

 

II. DATA ANALYSIS  

General conclusions 

Between October 23 and October 31, 2020, the 10 monitored television stations broadcast a 

total of 629 materials with direct and indirect electoral tangency, with a total airtime of 

approximately 53 hours. Of these, 587 were news stories, 26 programs, and 16 debates, 

which were organized at 5 of the 10 monitored stations. 

Topics. The most often addressed topics related to politics (287), the electoral process (140), 

and social issues (74). The stations informed about the campaign activities of electoral 

candidates, accusations launched by some electoral competitors against others, the results 

of electoral surveys, civil society reports on the fairness of candidates in elections, the work 

of the Central Electoral Commission. Materials on social issues were of direct electoral 

nature (electoral promises of competitors to increase pensions, salaries, etc.), but also 

indirect, about the activity of central and local public administration, which could favor or 

disfavor some candidates for the position of head of state. 

Protagonists/sources. In the analyzed news stories and programs, the most often 

cited/mentioned were citizens (230); representatives of CEC (144); Government (112); LPA 

(97); diplomats, officials, and foreign observers (64); experts (59); and civil society (56). The 

three parties most cited/targeted in news were Pro Moldova (132 times), PSRM (76), and 

Shor Party (62), and the top three candidates in terms of frequency of approach were Igor 



            

Dodon, independent candidate supported by PSRM (208 appearances/mentions, with direct 

speech of 1,851 seconds); Maia Sandu, PAS candidate (147 appearances/mentions, with 

direct speech of 1,103 seconds); and Andrei Nastase, PPDA candidate, (105 

appearances/mentions, with direct speech of 928 seconds).  

Gender. Most of the times, the sources/protagonists cited/mentioned in materials were men 

(60%), with women accounting for 23%, which is 3 percentage points more than in the 

previous monitoring period.  

The tone of coverage. The political parties that were presented mostly neutrally, but also in 

positive light, were Shor Party (17 times) and PSRM (14 times). These parties also appeared 

three times in negative light, along with Pro Moldova, PAS, and PDM. The tone of 

presentation of the central public authorities, especially the Government, was 45 times 

positive, 65 times neutral, and once negative, and of the LPA – 10 times positive, 9 times 

neutral, and 4 times negative. 

Electoral candidates were presented neutrally in newscasts and programs in most cases. Igor 

Dodon had the most appearances in positive light (36 times), benefiting at the same time 

from the positive materials about the activity of the central public administration and the 

local public administration, but also of the PSRM (69 in total). At the same time, Igor Dodon 

had 7 appearances in negative light as an electoral competitor, being disadvantaged by the 

negative coverage of PSRM, CPA, and LPA (8 in total). The tone of presentation of the Shor 

Party candidate Violeta Ivanov was positive 7 times, and she was also advantaged by the 

positive appearances of Shor Party (17 times) and disadvantaged by the negative 

appearances of this party (3 times). The PAS candidate Maia Sandu was disadvantaged by 

negative tone in 22 cases.  

The tone of presentation of candidates in news and programs of electoral nature, frequency / 

10 stations 

 

 

Media behavior 

Between October 23 and 31, 2020, the public television station Moldova 1 offered access to 

news to all electoral candidates who organized campaign activities, presenting them 

neutrally in most cases, as well as political parties. Among electoral competitors, Igor Dodon, 

36

2 7

160

124

98 91 88 88
77 76

7
22

4 2 7 4 7

0
20

40
60
80

100
120
140
160
180

Igor Dodon Maia Sandu Andrei
Năstase

Violeta
Ivanov

Renato Usatăi Dorin
Chirtoacă

Octavian Țîcu Tudor Deliu

Pozitiv Neutru Negativ



            

independent candidate supported by PSRM, appeared once in a negative context, about the 

accusations made by participants in debates, and the Government representatives were 

presented mainly neutrally and twice in positive light. The station treated all electoral 

competitors who appeared in news about the campaign equally, talking about their electoral 

objectives.  

Primul în Moldova, NTV Moldova, and Accent TV often used the same angles of approach, 

showing clearly privileged treatment of some electoral candidates. These stations followed 

and broadly covered the campaign activities of Igor Dodon, independent candidate 

supported by PSRM, who was massively favored both by the high frequency of 

appearances/airtime allocated to direct speech (65 appearances/mentions, with direct 

speech of 1,075 seconds), as well as by the positive tone (34 times). The stations also 

broadcast 64 positive materials about the activity of PSRM, CPA, and LPA, which were 

favorable for Igor Dodon. The PAS candidate Maia Sandu was mentioned more than cited at 

these stations (55 appearances/mentions, with direct speech of 155 seconds), and the tone 

of her presentation was negative in 22 cases. The other competitors were presented less 

often. It should be noted that most of the candidates, with the exception of Renato Usatii of 

Our Party, appeared in at least one news story about their electoral platforms. Igor Dodon 

had most of such appearances, being featured daily in extensive news stories. He was the 

protagonist of 18 news stories that presented his electoral promises, while the other 

candidates were the protagonists of at least 1-2 news stories about the campaign. In some 

cases, the station included in relevant materials either its own critical opinions on the 

electoral objectives, or certain footage aimed to present the candidates in negative light.  

Prime TV provided equal access to all electoral candidates, who were presented in several 

news stories about their electoral objectives, mostly in neutral light. The political parties 

mentioned/cited in materials appeared neutrally in most cases, except for Shor Party, which 

also had five appearances in positive light. Likewise, CPA representatives appeared in the 

news mostly in a neutral context.  

Publika TV informed about the electoral promises of most of the electoral competitors, with 

the exception of Tudor Deliu, the PLDM candidate, whose activities were not covered. Most 

of the relevant materials presented the electoral candidates in neutral light, as well as the 

representatives of political parties and public institutions.   

Jurnal TV treated the competitors equally in the news, informing about the electoral 

meetings/promises of them all, the tone of coverage being in most cases neutral. Igor 

Dodon, independent candidate supported by PSRM, had four appearances in negative light, 

especially in programs. Political parties were presented mostly neutrally, with the exception 

of Pro Moldova and PSRM, which were presented in negative light once each.  

Pro TV Chisinau informed about the electoral objectives of the majority of candidates, with 

the exception of Igor Dodon and Violeta Ivanov, and the news stories were mainly based on 

statements from electoral debates. The majority of electoral competitors were presented in 

a neutral tone, except for Igor Dodon, who also had two appearances in negative light. Most 

of the parties were presented neutrally, as were the public institutions. 



            

TV8 covered the electoral campaign mostly in programs with direct or indirect electoral 

tangency. The station did not inform in the news about the electoral objectives of the 

candidates, except for Maia Sandu of PAS, Dorin Chirtoaca of BE Unirea, and Octavian Ticu of 

PUN, who were the protagonists of news stories based on statements made during debates. 

The other candidates were featured in news on topics other than the campaign. Most of the 

time, the tone of presentation of electoral candidates was neutral. Igor Dodon, independent 

candidate supported by PSRM, had two appearances in negative light, especially in 

programs. Political parties and public institutions were presented neutrally.  

Televiziunea Centrală provided relatively equal access to news to electoral candidates. Igor 

Dodon, independent candidate supported by PSRM, had the most appearances/mentions, 

and Violeta Ivanov of Shor Party had the most airtime for direct speech. The station 

informed about the campaign activities of most candidates, with the exception of Octavian 

Ticu of PUN and Tudor Deliu of PLDM. Most of the electoral candidates were presented 

neutrally, except for Violeta Ivanov, who was presented positively 4 times and neutrally 4 

times. Violeta Ivanov was also favored by the positive appearances of Shor Party (12), the 

tone of presentation of the other parties being neutral.  

 

Moldova 1  

   

Between October 23 and 31, 2020, the public television station Moldova 1 broadcast 96 

news stories and one program of direct and indirect electoral nature, and 4 electoral 

debates, with a total duration of 18,017 seconds or 5 hours.   

Topics. Most often, the relevant topics referred to politics (33), the electoral process (23), 

social issues (13), external relations (8), and economy (7). Topics such as education, 

expatriates, sports, corruption, integrity, environment, and so on were also addressed.  

During the reporting period, Moldova 1 informed about the meetings of all candidates with 

voters, accusations of some competitors against others, the results of three electoral polls, 

the activity of CEC, precautions on election day and banning of voters being transported to 

polling stations, accreditation of national and international observers. At the same time, the 

station broadcast materials with indirect electoral tangency, about activities and initiatives 

of the central public administration, such as allowances granted to young workers in the 

seed production industry (large allowances, as for young teachers or doctors), or the 

Government’s announcement that pensions and allowances for pensioners were paid almost 

in full.  

Protagonists/sources. The relevant materials broadcast by Moldova 1 cited/mentioned 

several protagonists, most often representatives of the CEC (23), civil society (15), citizens 

(10), etc. Among public institutions, the most often cited/mentioned were representatives of 

the Government (10 times), with 176 seconds on the screen and 146 seconds of direct 

speech. 



            

Maia Sandu (PAS), Dorin Chirtoaca (BE Unirea), and Igor Dodon (independent candidate 

supported by PSRM) were the candidates cited/mentioned most often on Moldova 1, and 

among the first among political parties was Pro Moldova. The station treated all electoral 

competitors equally, presenting them in news stories about the campaign, talking about 

their electoral objectives.  

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news and programs, 

seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  17 449 148 

Dorin Chirtoacă BE Unirea  16 382 126 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists of 
the Republic of Moldova  16 343 108 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   14 366 152 

Violeta Ivanov Shor Party 14 300 68 

Octavian Țîcu National Unity Party 12 286 75 

Renato Usatîi Our Party   12 262 96 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   10 230 81 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news and programs, 

seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Pro Moldova Party 8 111 37 

Action and Solidarity Party 7 35 0 

Dignity and Truth Platform Party   6 30 0 

Our Party   5 25 0 

Shor Party 5 25 0 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  4 20 0 

Electoral Bloc Unirea 3 15 0 

National Unity Party 2 10 0 

Democratic Party of Moldova  1 5 0 

 

All candidates or their representatives took part in electoral debates, except for Violeta 

Ivanov (Shor Party) and Igor Dodon (independent candidate supported by PSRM). The 

participants benefited from equal time, and the moderators behaved impartially in relation 

to participants, intervening correctly when necessary. 

Gender. Most of the times, the sources and protagonists of relevant materials on Moldova 1 

were men (56%), women being mentioned or cited in 18% of cases. 



            

Tone. In the vast majority of cases, electoral candidates were presented neutrally, as were 

political parties. Among the candidates, Igor Dodon, supported by PSRM, appeared once in a 

negative context, being accused by participants in the debates, and Government 

representatives were presented mainly neutrally (8 times) and twice in positive light.  

 

 

Between October 23 and 31, 2020, the television station Accent TV broadcast 67 news 

stories and two programs with electoral tangency, with a total airtime of 10,815 seconds or 

3 hours. About 10 percent of the news was given priority by appearing at the beginning of 

newscasts. The station did not hold electoral debates during the reporting period. 

Topics. Among the topics most often addressed by Accent TV were those related to politics 

(37), the electoral process (11), economy (5), LPA (4), social issues (3). Accent TV broadcast 

several materials about Igor Dodon’s visits to the regions of Moldova, as well as calls to 

action and statements made by the independent candidate supported by PSRM. At the same 

time, Accent TV broadcast materials about the activity of LPA and CPA, including topics 

about city development projects in Chisinau, managed by the representatives of Chisinau 

Mayor’s Office, led by PSRM exponent Ion Ceban. Topics of indirect electoral nature include 

approval of the first tranche of the loan granted by the Russian Federation to help Moldovan 

farmers, with the note that Igor Dodon has negotiated with Vladimir Putin to make this 

happen; the 3-fold increase of compensations for people with locomotor disabilities; the 

Government’s involvement in solving the problems of some localities; and so on.   

Protagonists/sources. Relevant materials often cited/mentioned representatives of the CEC 

(17 times); civil society (10); diplomats, officials, and foreign observers (9); LPA (9); citizens 

(7); experts (5). Members of the Government had 14 appearances of 242 seconds and direct 

interventions of 96 seconds. Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, was 

the competitor with the largest presence in the relevant materials of Accent TV, both in 

terms of frequency and airtime allocated to direct speech. Maia Sandu of PAS and Renato 

Usatii of Our Party were targeted/mentioned without being cited. Political parties, with the 

exception of PSRM, were only mentioned, without direct speeches.  

During the reporting period, Accent TV covered in detail the campaign activities of Igor 

Dodon (5 news stories on electoral objectives and one in his support), Violeta Ivanov (in 4 

news stories), Andrei Nastase (in 3 news stories about electoral promises). The other 

candidates, with the exception of Maia Sandu of PAS and Renato Usatii of Our Party, were 

the protagonists of 1-2 news stories about the campaign. Sandu and Usatii were only 

mentioned in the news without direct speeches.  

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news and programs, 

seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon Independent/Party of Socialists of 16 940 254 



            

the Republic of Moldova  

Maia Sandu Action and Solidarity Party  10 791 0 

Violeta Ivanov Shor Party 9 229 89 

Octavian Țîcu National Unity Party 8 130 34 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   7 182 62 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   7 176 81 

Dorin Chirtoacă BE Unirea 7 158 70 

Renato Usatîi Our Party   4 179 0 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news and programs, 

seconds  

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct 

speech 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  5 2,176 2,138 

Pro Moldova Party 4 20 0 

Action and Solidarity Party 1 5 0 

Party of Communists of the Republic of Moldova   1 5 0 

Democratic Party of Moldova  1 182 0 

 

Gender. The analyzed materials were unbalanced in terms of gender, 59% of the relevant 

sources being men, and 18% – women. 

Tone. Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, was the only one to have 

appeared in positive light (10). The other competitors appeared mostly in neutral light, but 

also negative, and most of the negative appearances were of Maia Sandu of PAS (4). The 

tone of presentation of political parties was predominantly neutral. Among public 

institutions, the Government had the most appearances in positive light – 11, especially in 

stories of indirect electoral nature, which favored Igor Dodon.  

 

Jurnal TV  

 

During the reporting period, Jurnal TV broadcast 56 news stories and 4 programs of direct or 

indirect electoral nature, as well as 2 debates. The total airtime allocated to materials of 

direct or indirect electoral nature was 30,722 seconds or about 8.5 hours. 

Topics. The topics covered in newscasts and programs focused on politics (20), the electoral 

process (15), and social issues (14), as well as issues of corruption, law and the Constitution, 

human rights, and so on. The station informed about the electoral meetings of all electoral 

candidates; a group of MPs leaving the Pro Moldova party; the voting procedure in the 

localities where no places for polling stations were identified, including for voters from the 



            

Transnistrian region; the civil society’s efforts of electoral education; soundbites with 

citizens about their intention to vote; and so on. 

Protagonists/sources. In the relevant materials, the most often cited/mentioned were 

citizens (32), especially in materials about opinions on electoral issues, as well as electoral 

candidates, primarily Igor Dodon (independent candidate supported by PSRM), Maia Sandu 

(PAS), Violeta Ivanov (Shor Party), and Andrei Nastase (PPDA). Sources from categories other 

than candidates, parties, or public institutions included experts (12); diplomats, officials, and 

foreign observers (7); LPA (6); CEC (6); NGOs (3). During this period, Jurnal TV focused on the 

meetings of all electoral competitors with voters, treating them equally in the news. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news and programs, 

seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists 
of the Republic of Moldova  20 405 105 

Violeta Ivanov Shor Party 9 245 60 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  9 245 95 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   8 250 75 

Octavian Țîcu National Unity Party 6 150 45 

Renato Usatîi Our Party   6 160 51 

Dorin Chirtoacă BE Unirea 5 100 10 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   4 70 20 

 

All candidates or their representatives, except for Igor Dodon and Violeta Ivanov, 

participated in the two electoral debates organized during the reporting period. The 

participants got equal airtime, and the moderator had a correct and balanced behavior. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news and programs, 

seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Pro Moldova Party 8 100 80 

Action and Solidarity Party 2 1,350 1,025 

Dignity and Truth Platform Party   2 1,030 975 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  1 10 0 

Democratic Party of Moldova  1 10 0 

Shor Party 1 10 0 

 



            

Gender. The majority of the relevant materials were unbalanced from a gender perspective, 

as most often the sources/protagonists cited/mentioned were men (67%), women 

accounting for 28% of the total.  

Tone. The tone of presentation of electoral candidates was in most cases neutral. Igor Dodon 

appeared mostly in neutral light, especially in the news, but also four times in negative light, 

especially in programs. Political parties were presented mostly neutrally, with the exception 

of Pro Moldova and PSRM, which were also presented in negative light once each.  

 

NTV Moldova  

 

Between October 23 and 31, 2020, NTV Moldova broadcast 59 news stories and 6 programs 

relevant to monitoring. The airtime allocated to them was 23,971 seconds or 6.7 hours. The 

station did not hold any debates during the reporting period.  

Topics. The most often addressed topics focused on politics (27), the electoral process (16), 

social issues (12), and economy (8). NTV Moldova informed about the campaign activities of 

some candidates, the results of electoral polls, the activity of the CEC. Most of the relevant 

materials covered the activities of CPA.  The station also addressed topics of state subsidies 

for seed producers; salary increases; the Government’s promises to grant 12 million lei to 22 

farmers to start businesses, double compensations for irrigation, and allocate another 24 

million lei to help farmers affected by drought; the significant increase in the level of water 

supply, due to the Government’s financing of dozens of projects for the installation of 

aqueducts, etc. 

The station also reported on the approval by the Russian government of the first tranche of 

the loan for Moldovan farmers, after the presidential administration in Chisinau reached an 

agreement with Moscow; close Moldovan-Russian relations and the export of our products 

to the Russian market without taxes, due to agreements between the presidential 

administrations of the two states; and other such issues.  

Protagonists/sources. The materials with direct or indirect electoral tangency mainly 

cited/targeted citizens (19 times) and representatives of the local public administration (10), 

followed by CEC (7) and experts (3). Among public institutions, Government representatives 

had the most appearances/mentions (19 times, 563 seconds on the screen and 360 seconds 

of direct speech).  

Among electoral candidates, the most present was Igor Dodon, both in terms of frequency 

and airtime allocated to direct speech. Next was Maia Sandu (PAS candidate), who was often 

targeted/mentioned and less often cited, and Andrei Nastase (PPDA candidate), who 

benefited from relatively larger direct speeches than other candidates. Political parties were 

rarely cited or mentioned.  



            

It should be noted that all candidates, except Renato Usatii of Our Party, appeared in at least 

one news story about their electoral platforms. Igor Dodon had the most of such 

appearances, being featured daily in voluminous news stories. He was the protagonist of 7 

news stories about electoral promises and one story of support. Andrei Nastase, Violeta 

Ivanov, and Tudor Deliu were each the protagonists of three news stories about the 

campaign. Maia Sandu appeared in a news story in which she talked about her electoral 

priorities, Octavian Ticu was featured in three news stories, and Dorin Chirtoaca appeared in 

two news stories, which focused either on the liquidation of Moldova as a state or on the 

dissensions between the two. Renato Usatii was not the protagonist of any news about his 

electoral objectives, but he appeared in a news story with a negative connotation. All 

candidates were often mentioned/listed in general news stories about elections, including 

electoral surveys, but also in news about the campaign, in background information.   

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news and programs, 

seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists of 
the Republic of Moldova  25 1,281 355 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  22 1,833 62 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   18 342 161 

Renato Usatîi Our Party   15 186 26 

Violeta Ivanov Shor Party 14 198 94 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   13 182 82 

Octavian Țîcu National Unity Party 13 213 84 

Dorin Chirtoacă BE Unirea 12 182 62 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news and programs, 

seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  4 73 32 

Action and Solidarity Party 3 36 10 

Shor Party 2 12 0 

Our Party 2 13 0 

Pro Moldova Party 2 10 0 

Dignity and Truth Platform Party   1 5 0 

 

Gender. From the perspective of ensuring gender balance in news and programs, NTV 

Moldova had a higher presence of men as sources – 62%, women being less frequently cited 

or mentioned in news and programs – 23%. 



            

Tone. Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, had the most appearances in 

positive light, also benefiting from extensive airtime in the news. In addition to the positive 

materials about his campaign activities (14), Igor Dodon was favored by 20 positive materials 

about the activity of the Government and LPA. Maia Sandu of PAS was further 

disadvantaged by the large number of appearances in negative light (9). The other 

competitors were presented in neutral and negative light. 

 

Prime TV  

 

During the reporting period, Prime TV covered the electoral campaign in 48 election-themed 

news stories and 2 interviews included in newscasts, allocating a total of 7,505 seconds or 

2.1 hours of airtime.  

Topics. Prime TV most often covered topics related to politics (17), social issues (14), 

electoral process (12), etc., reporting on the campaign activities and electoral promises of 

electoral competitors, the results of electoral surveys, organization of the electoral process, 

and so on. Prime TV also broadcast news about several MPs leaving the Pro Moldova party.  

Protagonists/sources. News stories most often cited/mentioned citizens (24 times); CEC (13); 

diplomats, officials, and foreign observers (8); and LPA representatives (8). Among public 

institutions, the representatives of the Government appeared the most often in the news (3 

times, 94 seconds of appearance and 70 seconds of direct speech), and among political 

parties – Pro Moldova and Shor Party. Igor Dodon (independent candidate supported by 

PSRM), Maia Sandu (PAS), and Violeta Ivanov (Shor Party) were the candidates with the 

highest frequency of appearances in Prime TV news.  

The station offered equal access to all electoral candidates in the news, without obviously 

favoring or disfavoring any of them. Igor Dodon (independent candidate supported by 

PSRM), Tudor Deliu (PLDM), Andrei Nastase (PPDA), and Violeta Ivanov (Shor Party) were 

presented in 3 news stories about the campaign, Maia Sandu – in 2 stories about the 

campaign and one of support, Renato Usatii (Our Party) – in 2 news stories, and Dorin 

Chirtoaca (BE Unirea) and Octavian Ticu (PUN) in one such news story each. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news, seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists of 
the Republic of Moldova  17 759 153 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  13 593 141 

Violeta Ivanov Shor Party 9 394 117 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   8 269 64 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   7 144 14 



            

Dorin Chirtoacă BE Unirea   7 163 55 

Renato Usatîi Our Party   7 199 45 

Octavian Țîcu National Unity Party 6 129 18 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news, seconds  

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Pro Moldova Party 16 252 83 

Shor Party 6 149 54 

Action and Solidarity Party 3 91 52 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  2 10 0 

Electoral Bloc Unirea 1 22 13 

Dignity and Truth Platform Party   1 23 13 

 

Gender. The rate of men cited/mentioned as sources/protagonists was 59%, the rate of 

women being 32%, which is 8 percentage points more than in the previous reporting period. 

Tone. The electoral candidates were mainly presented in neutral light, Igor Dodon and 

Violeta Ivanov also benefiting each from an appearance/mention in positive light. The 

political parties mentioned/cited in materials were presented neutrally in most cases, except 

for Shor Party, which also had 5 appearances in positive light. Likewise, CPA representatives 

appeared in the news mostly in a neutral context.  

 

Primul în Moldova 

 

The station Primul în Moldova had in the reporting period 71 news stories with direct or 

indirect electoral tangency, with a total airtime of 8,843 seconds or 2.5 hours. The station 

did not hold electoral debates during the reporting period. 

Topics. The station most often covered topics related to politics (33), the electoral process 

(14), economy (9), social issues (6), and so on. Materials reported about the campaign 

activities and statements of some electoral competitors, as well as about the results of 

electoral surveys. Some of the materials referred to the activity of LPA and CPA: industry 

development, investments in infrastructure, subsidies of millions lei offered to farmers, 

salary increase, support offered to the inhabitants of Chisinau, which is led by the PSRM 

exponent, and so on. Several news stories emphasized that successes are due to Igor Dodon: 

for example, in the material on the almost 2-fold increase in medical staff salaries as a result 

of the reform implemented this year at the initiative of President Igor Dodon and the Chicu 

Government, or in the material on the Moldovan-Russian agreement on social security, due 

to which Moldovan citizens who are working or worked in the Russian Federation could get 



            

pensions and other allowances from this country, which mentions that Igor Dodon was the 

one who initiated these negotiations. 

Protagonists/sources. The relevant news stories most often cited/mentioned citizens (30), 

Government (28), LPA (14), CEC (12), business people (6). Other sources were approached 

less frequently. Maia Sandu (PAS), Igor Dodon (independent candidate supported by PSRM), 

Andrei Nastase (PPDA), and Violeta Ivanov (Shor Party) had the most appearances, and Igor 

Dodon had the most voluminous direct speeches in the news. Among political parties, Pro 

Moldova ranked first in terms of frequency. CPA often appeared in materials (28 times, 659 

seconds of appearance and 604 seconds of direct speech), as well as the local public 

administration, which was presented in 14 news stories, including with the presence of Ion 

Ceban, mayor of Chisinau and exponent of the PSRM. 

The station did not provide equal access to all candidates in the news. The only candidate 

who was constantly presented was Igor Dodon, who was the protagonist of six large news 

stories on his electoral priorities. News stories about Igor Dodon’s campaign were large, 

ranging from 157 seconds to 208 seconds, and spoke about his successes, achievements, and 

promises to voters. In materials about the electoral meetings of other candidates, the 

station either included its own critical opinions on electoral objectives, or selected certain 

sequences to put the candidates in negative light. Primul în Moldova informed about the 

electoral priorities of Violeta Ivanov of Shor Party (3 news stories, of which 2 critical), Andrei 

Nastase of PPDA (2 news stories, of which one critical), Maia Sandu of PAS (1 critical news 

story), Dorin Chirtoaca of BE Unirea (1 news story), Tudor Deliu of PLDM (1 news story), 

Octavian Ticu of PUN (1 critical news story), Renato Usatii of Our Party (1 critical news story). 

In all other cases, they were mentioned in the background information of electoral news 

stories or were the protagonists of stories about accusations of some candidates against 

others. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates, seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  23 229 93 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists 
of the Republic of Moldova  21 564 466 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   19 243 173 

Violeta Ivanov Shor Party 19 176 96 

Dorin Chirtoacă BE Unirea 16 136 71 

Octavian Țîcu National Unity Party 16 176 106 

Renato Usatîi Our Party   16 144 65 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   14 148 83 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news, seconds 



            

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Pro Moldova Party 19 101 11 

Action and Solidarity Party 5 54 44 

Shor Party 5 28 8 

Dignity and Truth Platform Party   3 19 9 

Democratic Party of Moldova  2 17 12 

Our Party 2 10 0 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  2 10 0 

 

Gender. The rate of men cited or mentioned as protagonists and sources was 63%, women 

being mentioned or cited less frequently – in 27% cases. 

Tone. Igor Dodon, the independent candidate supported by PSRM, was presented 10 times 

in positive light and 11 times in neutral light, benefiting at the same time from the positive 

tone of the news about CPA (21 in total). Maia Sandu of PAS had 9 appearances/mentions in 

negative light and 14 in neutral light. The other candidates were presented mostly neutrally, 

usually in short mentions. Parties appeared in most cases neutrally. 

 

Pro TV Chișinău  

 

Between October 23 and 31, 2020, Pro TV Chisinau broadcast 78 relevant news stories and 4 

electoral debates, with a total airtime of 26,169 seconds or 7.2 hours. About 10 percent of 

the analyzed news stories were prioritized, being inserted at the beginning of newscasts. 

Topics. The most often approached topics focused on politics (44), followed by the electoral 

process (21), while social issues, human rights, the Transnistrian issue were covered less 

often. Materials of electoral nature informed mainly about the electoral process, the activity 

of the CEC, the CEC banning the conduct of exit poll on election day, the rejection by the CEC 

of the appeal filed by one electoral competitor against another one, the reaction of 

candidates to the reinstatement of judges who had been targeted in the Laundromat case, 

the humanitarian aid provided by a foundation that allegedly also distributed leaflets of a 

candidate, altercations at meetings with voters, etc. 

Protagonists/sources. The sources/protagonists cited/mentioned most frequently were 

citizens (50 times), CEC (31), LPA (24), foreign diplomats and observers (20), civil society (12), 

police (12), experts (12). Among electoral competitors, Igor Dodon, independent candidate 

supported by PSRM, had the most appearances in the analyzed news stories. Next were 

Maia Sandu (PAS), Dorin Chirtoaca (BE Unirea), and Renato Usatii (Our Party). Among 

political parties, the PSRM, Pro Moldova, and PAS had the largest presence. Government 

representatives had 11 appearances, with direct speech of 46 seconds. 



            

The station offered relatively equal access to electoral competitors to talk about their 

electoral objectives, and broadcast 1-2 news stories about the campaigns of the majority of 

candidates, with the exception of Igor Dodon and Violeta Ivanov of Shor Party. The news 

were mainly based on statements from electoral debates. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news, seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists 
of the Republic of Moldova  38 784 137 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  25 495 283 

Dorin Chirtoacă BE Unirea 17 303 198 

Renato Usatîi Our Party   17 439 230 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   14 206 94 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   13 165 96 

Octavian Țîcu National Unity Party 12 146 84 

Violeta Ivanov Shor Party 10 73 15 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news, seconds  

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  26 177 87 

Pro Moldova Party 20 218 99 

Action and Solidarity Party 16 229 148 

Shor Party 12 121 42 

Dignity and Truth Platform Party   8 169 115 

National Unity Party 3 15 0 

Liberal Party   3 29 16 

Liberal Democratic Party of Moldova   3 15 0 

Our Party   2 21 8 

Democracy at Home Party   1 24 18 

 

All candidates or their representatives participated in the electoral debates, except for Igor 

Dodon, independent candidate supported by PSRM, and Violeta Ivanov, candidate of Shor 

Party. The participants received equal time for speeches, and the moderator had a correct 

behavior in relation to all the candidates present in the studio. 

Gender. The rate of men as sources/protagonists cited/mentioned in the relevant materials 
of Pro TV Chisinau (55%) prevailed over the rate of women as sources (20%). 

Tone. The electoral competitors were presented mainly in neutral light, with the exception 

of Igor Dodon, who had 40 appearances in neutral light and 2 mentions in negative light. 



            

Among political parties, the Shor Party was presented neutrally in 12 cases and negatively in 

2 cases. The other political parties were presented neutrally, as were public institutions. 

 

Publika TV  

 

During the reporting period, Publika TV broadcast 36 news stories relevant to monitoring 

with a total duration of 4,687 seconds or 1.7 hours. The station did not hold electoral 

debates during the reporting period. 

Topics. The topics most often covered by Publika TV related to politics (26) and the electoral 

process (9). Publika TV broadcast materials about the results of electoral surveys, the 

activities of presidential candidates and their statements, several MPs leaving the Pro 

Moldova party, and so on. 

Protagonists/sources. Relevant news stories cited/mentioned as sources/protagonists the 

CEC (10) and citizens (7 times), and sporadically LPA representatives, diplomats, officials and 

foreign observers, police. Government representatives were targeted in six news stories (40 

seconds of appearance and 15 seconds of direct speech). Political parties were rarely 

cited/mentioned, and the first in the top was Pro Moldova (news about the parliamentary 

faction being left by a group of MPs). The electoral candidates cited/mentioned most often 

in the news were Igor Dodon (independent candidate supported by PSRM) and Maia Sandu 

(PAS). 

Publika TV informed about the electoral promises of most of the electoral competitors, 

except for Tudor Deliu of PLDM, who was only mentioned in three news stories, without 

direct speech. Igor Dodon and Maia Sandu had an equal number of appearances in news 

about the campaign, and the other candidates were the protagonists of 1-2 such stories 

each. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news, seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists of 
the Republic of Moldova  15 219 103 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  10 161 122 

Renato Usatîi Our Party   6 64 44 

Dorin Chirtoacă BE Unirea   5 84 74 

Violeta Ivanov Shor Party 4 81 62 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   4 43 22 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   3 15 0 

Octavian Țîcu National Unity Party 3 26 16 

 



            

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news, seconds  

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Pro Moldova Party 14 222 27 

Action and Solidarity Party 4 64 64 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  2 10 0 

Shor Party 2 10 0 

Democratic Party of Moldova  1 5 0 

Dignity and Truth Platform Party   1 8 0 

 

Gender. From the perspective of ensuring gender equality, the balance was tilted towards 

men as sources – 68% compared to 26% of women as sources. 

Tone. Most of the relevant materials presented the electoral candidates in neutral light, as 

well as the representatives of political parties. Igor Dodon, independent candidate 

supported by PSRM, was the only one who had an appearance in positive light. The 

Government was presented predominantly neutrally, as was the presidential administration. 

 

 

During the reporting period, Televiziunea Centrală broadcast 48 news stories of direct or 

indirect electoral nature, one program, and two electoral debates, with total airtime of 

11,956 seconds or 3.3 hours. 

Topics. The topics covered during this period most often concerned politics (21), social issues 

(13), and the electoral process (12). The station mainly informed about the promises of 

presidential candidates, about the Pro Moldova Party being left by some MPs, the voting 

procedures in some localities where there are no polling stations, the CEC’s ban on an exit 

poll that a non-governmental organization intended to organize, and so on. At the same 

time, the station had several news stories about the positive initiatives of Shor Party 

councilors in Chisinau, but also about the infrastructure modernization actions in several 

localities in the country, organized by Shor Party. 

Protagonists/sources. Among electoral candidates, Igor Dodon, independent candidate 

supported by PSRM, had the most appearances/mentions, followed by Violeta Ivanov (Shor 

Party), Andrei Nastase (PPDA), and Maia Sandu (PAS). Among parties, the most often 

cited/mentioned in the analyzed materials were Shor Party representatives (16 times). 

Citizens were also often used in documenting news (26), in particular in the materials on 

infrastructure modernization and those on Violeta Ivanov’s campaign activities, followed by 

LPA (12), CEC (7), and experts (3). Other sources/protagonists were cited/mentioned 

sporadically. The CPA was mentioned five times, without direct speech. 

Violeta Ivanov of Shor Party was the protagonist of the most news stories about her 

electoral objectives (6), followed by Maia Sandu of PAS (4) and Andrei Nastase of PPDA (3). 



            

Igor Dodon, Renato Usatii (Our Party), and Dorin Chirtoaca (BE Unirea) were each cited in 

one news story on the campaign, and Octavian Ticu (PUN) was targeted in a news story 

based on debates, which focused on the accusations launched there. Tudor Deliu was not 

cited in news stories. 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news and programs, 

seconds  

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists of 
the Republic of Moldova  13 294 55 

Violeta Ivanov Shor Party 7 595 170 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   5 290 100 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  5 270 85 

Dorin Chirtoacă BE Unirea  2 85 20 

Renato Usatîi Our Party   2 70 30 

Octavian Țîcu National Unity Party 1 45 25 

 

Debates were attended by the representatives of the electoral candidates Andrei Nastase, 

Octavian Ticu, and Violeta Ivanov. Igor Dodon and Renato Usatii did not attend. The 

participants got equal time for speeches, and the moderator had a correct and balanced 

behavior, without any deviations from the rules for moderating the debates.   

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news and programs, 

seconds  

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Shor Party 14 366 127 

Pro Moldova Party 3 140 25 

Action and Solidarity Party 2 65 45 

Dignity and Truth Platform Party   2 45 0 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  1 5 0 

 

Gender. The rate of men as protagonists and sources in the relevant materials of 

Televiziunea Centrală was 57%, and of women – 34%, this being one of the highest indicators 

recorded among the monitored stations. 

Tone. Most electoral candidates were presented neutrally, except for Violeta Ivanov, who 

was presented positively 4 times and neutrally 4 times. Igor Dodon, Octavian Ticu, and 

Andrei Nastase each appeared in one case in negative light. Violeta Ivanov was also favored 

by the positive appearances of Shor Party (12), and the tone of presentation of the other 

parties was neutral.  

 



            

 

During the reporting period, TV8 had 28 news stories and 10 programs with direct or indirect 

electoral tangency, as well as 4 electoral debates, with a total airtime of 49,900 seconds or 

about 13.9 hours. 

Topics. The materials broadcast by TV8 mainly related to politics (23), the electoral process 

(8), and integrity (5). TV8 informed about the results of electoral surveys, the campaign 

activities of some candidates, as well as their statements, the Pro Moldova party being left 

by several MPs, the activity of the CEC, and so on. 

Protagonists/sources. The sources and protagonists cited/mentioned were from various 

categories, most often citizens (24), CEC (15), experts (15), civil society (15), LPA (9), police 

(9), and other media outlets (3). Among public institutions, most of the times the news 

cited/mentioned the representatives of the Government (15 times, with 312 seconds of 

appearance and 19 seconds of direct speech). The most frequently cited/mentioned 

electoral competitors were Igor Dodon (independent candidate supported by PSRM), Maia 

Sandu (PAS), and Renato Usatii (Our Party). Usatii had the most airtime for direct speeches, 

due to his participation in a program. In terms of frequency, Pro Moldova Party was most 

often targeted in news and programs, and in terms of airtime, the representatives of PCRM, 

PAS, and PPDA benefited from the largest space. 

TV8 did not offer equal access to competitors to talk in the news about their electoral 

objectives. The station informed about the electoral priorities of Maia Sandu (PAS), Dorin 

Chirtoaca (BE Unirea), and Octavian Ticu (PUN), who were the protagonists of news stories 

based on the statements made during the debates. The other competitors were the 

protagonists of news other than those on electoral priorities.  

Frequency, duration of appearance and of direct speech of candidates in news and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent/Party of Socialists 
of the Republic of Moldova  27 1,558 115 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  13 531 74 

Renato Usatîi Our Party   11 2,974 2,533 

Andrei Năstase Dignity and Truth Platform Party   9 539 45 

Octavian Țîcu National Unity Party 7 417 51 

Violeta Ivanov Shor Party 6 284 23 

Dorin Chirtoacă BE Unirea 6 391 60 

Tudor Deliu 
Liberal Democratic Party of 
Moldova   5 190 51 

 

Frequency, duration of appearance and of direct speech of parties in news and programs, 

seconds 



            

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct 

speech 

Pro Moldova Party 38 897 439 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  19 542 94 

Democratic Party of Moldova  13 270 0 

Shor Party 13 210 25 

Action and Solidarity Party 8 1,156 1,081 

Dignity and Truth Platform Party   8 1,571 1,532 

Party of Communists of the Republic of Moldova   4 5,200 5,160 

Electoral Bloc ACUM 3 25 0 

Liberal Democratic Party of Moldova   3 77 15 

Our Party   2 54 39 

 

Participants in the debates were six of the eight registered presidential candidates, who 

participated personally or through representatives from their electoral teams. Violeta Ivanov 

(Shor Party) and Igor Dodon (independent candidate supported by PSRM) did not participate 

in debates. The moderator had a balanced behavior, without violation of moderation rules. 

Gender. During the reporting period, the rate of women as protagonists/sources was 20%, 

and of men – 60%. 

Tone. The most often, the tone of presentation of electoral candidates was neutral. Igor 

Dodon, independent candidate supported by PSRM, had two appearances in negative light, 

specifically in programs. Political parties and public institutions were presented mostly 

neutrally. 

 


