
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

MEDIA MONITORING DURING THE ELECTORAL PERIOD AND 
ELECTORAL CAMPAIGN  

for the presidential elections of November 15, 2020 
 

Report no. 6 
November 2-14, 2020 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
This report has been produced by the Independent Journalism Center as part of the project “Media 

Enabling Democracy, Inclusion and Accountability in Moldova” (MEDIA-M), implemented by Internews 
in Moldova with the support of the United States Agency for International Development (USAID) and 

UK.  
The opinions expressed belong to the authors and do not necessarily reflect the views of the funders. 



            

I. GENERAL DATA  

1.1 Project goal: Monitoring and informing the public about the editorial behavior of media 

outlets during the electoral period and electoral campaign for the presidential elections in 

the Republic of Moldova.  

  1.2 Monitoring period: September 14, 2020 – November 15, 2020.  

  1.3 Criteria for selecting media outlets to be monitored:   

Media outlets were selected on the basis of the following objective criteria:  

a) form of ownership;  

b) geography;  

c) language of broadcasting;  

d) audience.  

Thus, the monitoring refers to public and private media outlets with national and regional 

coverage, broadcasting in Romanian and Russian.  

1.4 Monitored media outlets:  Accent TV, Jurnal TV, Moldova 1, NTV-Moldova, Prime TV, 

Primul în Moldova, Pro TV,  Publika TV,  Televiziunea Centrală, TV8.  

 1.5 Television programs subject to monitoring (between 17:00 and 23:00): 

a) main newscasts; 

b) electoral programs;  

c) electoral debates.  

1.6 Methodological framework  

Statistical data: Data were collected and analyzed on the basis of a monitoring methodology 

developed by the Oxford Media Research Center for the monitoring projects of the 

international organization for freedom of expression Article 19. The methodology was 

updated in late 2018 and early 2019 with the assistance of experts from the Italian 

organization Osservatorio di Pavia.   

This methodology is characterized by the use of 1) quantitative indicators, including the 

type, duration, topics of media coverage, news sources, frequency and duration of electoral 

competitors’ appearances in news; and 2) qualitative indicators, establishing the tone in 

which political actors and electoral candidates were presented. Each news story or opinion is 

subject to a content and context assessment to determine whether it is favorable or 

unfavorable to a party/electoral competitor. A positive or negative content and/or context 

of a news story does not necessarily indicate the bias or partisanship of the media outlet 

that broadcast the news. A story might favor or disfavor one of the subjects, and yet be 

unbiased and professionally correct. Only if one of the subjects tends to be constantly 

favored or disfavored over a certain period of time, one can say there is imbalance.  

 

 



            

ABBREVIATIONS 

CPA — central public administration 

LPA — local public administration 

CEC — Central Electoral Commission 

BE Unirea — Electoral Bloc Unirea 

PACE — “We Build Europe at Home” Party 

PAS — Action and Solidarity Party  

PCRM — Party of Communists of the Republic of Moldova 

PLDM — Liberal Democratic Party of Moldova 

PDM — Democratic Party of Moldova 

PNL — National Liberal Party 

PPDA — Dignity and Truth Platform Party 

PP Șor — Shor Party 

PSRM — Party of Socialists of the Republic of Moldova 

PUN — National Unity Party 

 

II. DATA ANALYSIS  

General conclusions 

In the campaign for the second round of elections (November 2-14, 2020), the 10 monitored 

television stations broadcast a total of 861 electoral materials, including 810 news stories, 45 

programs, and 6 electoral debates. The airtime allocated for the relevant materials was 

approximately 85 hours. 

Topics. The three most often covered topics were politics (377), the electoral process (185), 

and social issues (68). The stations reported on the validation by the CEC of the results of the 

first round of elections and the setting of the date for the second round; reactions of 

candidates and election monitoring missions regarding the November 1 elections; activities 

of the two candidates who remained in the electoral race and accusations launched by both 

sides; reports of violations committed by competitors; results of opinion polls that show one 

candidate or another as the winner. The stations also informed about the creation in the 

Parliament of the For Moldova Platform by the MPs who left Pro Moldova and MPs from 

Shor Party, as well as about the revocation of the PDM ministers from the Government and 

their replacement with other ministers, appointed by PSRM. Materials of indirect electoral 

nature often referred to the activity of the Government and the local public administration, 

and thus could favor or disfavor certain competitors. 



            

Protagonists/sources. In the analyzed news stories and programs, the most often 

cited/targeted were citizens (442), as well as representatives of the Government (294), CEC 

(178), LPA (169), and the Parliament (143). Among parties, most often cited or mentioned 

were the representatives of PAS (183) and PSRM (182), followed by Shor Party (131), and 

among electoral candidates – Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, with 

400 appearances and 26,159 seconds (7.2 hours) of direct speech. Maia Sandu, the PAS 

candidate, was cited/mentioned 349 times, with direct speech of 22,546 seconds (6.2 

hours). 

Gender. From the perspective of ensuring gender balance among sources/protagonists, the 

balance was tilted towards men (56%), with women accounting for 25%, which is 2 

percentage points more than in the previous reporting period. 

The tone of coverage. Both electoral candidates were presented neutrally, but also positively 

and negatively. The tone was mostly positive for Igor Dodon (106 times), who also benefited 

from the positive materials about the activity of CPA and LPA (163 in total). At the same 

time, as an electoral competitor, Igor Dodon had 25 appearances in negative light, being also 

disadvantaged by the negative presentation of CPA and LPA (13 in total). The PAS candidate 

Maia Sandu was disadvantaged by the negative tone of 98 materials and favored by 3 

positive materials, being at the same time disadvantaged by the negative appearances of 

PAS (30 times).  

The tone of presentation of candidates in materials of electoral nature, frequency, 10 

stations 

 

The political parties that appeared most often in positive light were PSRM (29 times) and 

Shor Party (17 times), and the ones that appeared most often in negative light were PAS (30 

times), followed by PSRM (7) and Our Party (7). CPA and LPA were presented mostly 

positively (120 and 43 times, respectively) and in some cases negatively (7 and 6 times, 

respectively). 

Media behavior 

In the campaign for the second round of elections, the public television station Moldova 1 

offered equal access to electoral candidates, the tone of presentation being neutral for both 

candidates in most of the materials. Compared to the first round of elections, Moldova 1 

showed slight favoring of Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, who was 

106

3

269
247

25

98

0

50

100

150

200

250

300

Igor Dodon Maia Sandu

Positive Neutral Negative



            

most often presented neutrally, but also positively – 5 times (16% of the total number of 

appearances), benefiting at the same time from 8 positive news stories regarding the activity 

of the Government and the local public administration. Igor Dodon was also favored by the 

selection of topics for coverage. Maia Sandu, the PAS candidate, was presented mostly 

neutrally. 

The stations Primul în Moldova, NTV Moldova, and Accent TV had similar editorial policies, 

demonstrating open political partisanship in favor of the independent candidate supported 

by PSRM, Igor Dodon, and to the detriment of the PAS candidate Maia Sandu. The stations 

treated the candidates differently, in a large number of biased materials with a hint of 

electoral campaigning1. Igor Dodon was massively favored both by the high frequency of 

appearances/the airtime allocated to direct speeches (113 appearances/mentions and 6,250 

seconds of direct speech), and by the positive tone – 90 times (80% of the total number of 

appearances). Furthermore, these stations broadcast 109 positive materials about the 

activity of the Government, 40 about the activity of the local public administration, and 28 

about PSRM, which were favorable for Igor Dodon. The PAS candidate Maia Sandu was 

cited/mentioned 113 times, with direct speech of 682 seconds, most of the times in news 

stories with a negative connotation – 92 (81%). Sandu was also disadvantaged by 29 news 

stories in which PAS appeared in negative light. 

Prime TV and Publika TV had similar editorial policies, offering relatively equal access to both 

electoral competitors, and the tone of presentation of candidates, political parties, and 

public institutions was in most cases neutral. However, in the second round of elections 

there was slight favoring of Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, who 

benefited from a large number and airtime of personal speech, but also from the positive 

tone in 9 cases (17% of the total number of appearances), as well as the positive tone of 

presentation of the Government (9 cases). 

Jurnal TV offered access to news to both electoral candidates, who were presented mostly 

neutrally. The station treated competitors equally in the news, informing about the electoral 

activities of both. However, during the reporting period, there was a slight disfavoring of Igor 

Dodon, independent candidate supported by PSRM, who had 13 appearances in negative 

light (24% of all appearances/mentions), this candidate being disadvantaged by 6 negative 

news stories about PSRM and 3 about the Government. 

Pro TV Chișinău had a balanced behavior, without obviously favoring or disfavoring any 

electoral competitor. Both competitors were presented mainly in neutral light. Igor Dodon, 

independent candidate supported by PSRM, had 5 appearances in negative light (7% of the 

total number of appearances), being disadvantaged by 5 negative news about the work of 

LPA. 

TV8 covered the electoral campaign in a balanced manner, and the electoral competitors 

were presented mostly neutrally. Igor Dodon had 6 appearances/mentions in a negative 

context (10% of the total number of appearances/mentions), being disadvantaged by 3 

 
1 Actions of preparation and dissemination of information with the aim to determine voters to vote for certain 
electoral competitors, Electoral Code, Article 1 



            

negative news stories about the Government and one about PSRM, and Maia Sandu was 

presented neutrally. 

Televiziunea Centrală covered the campaign for the second round briefly, presenting 

candidates neutrally, as well as negatively and positively. Slight disfavoring of the PAS 

candidate Maia Sandu was obvious, as she was presented 4 times in negative light (20% of 

the total number of appearances). Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, 

had 2 appearances in positive light (15%).  

 

Moldova 1  

  

During the reporting period, the public broadcaster Moldova 1 aired 93 news stories of direct or 

indirect electoral nature, 2 programs, and one electoral debate, with a total duration of 17,705 

seconds or 4.9 hours. 

Topics. In the relevant materials, Moldova 1 most often addressed topics related to politics (37) and 

the electoral process (32), followed by social issues (6), economy (4), topics related to expatriates (3), 

education (2), and so on. Moldova 1 reported on election results, reactions of the election 

monitoring missions, civil society reports, results of the opinion poll that showed Igor Dodon as the 

winner. In addition, the station broadcast several materials about the creation in the Parliament of 

the For Moldova Platform by the MPs who left Pro Moldova and the MPs of the Shor Party, as well as 

materials about reshuffles in the Government. The station also had materials of indirect electoral 

nature, about the activity of the Government and the Chisinau Mayor’s Office, such as infrastructure 

development in various localities in the country with the support of the Government, road repairs, 

promises to provide aid to farmers, and so on. 

The public station broadcast several news stories about the support provided to candidates by 

different groups, as well as three unbalanced materials containing accusations launched by a PSRM’s 

MP against Maia Sandu, regarding financing from abroad and through civil society organizations. 

Protagonists/sources. Materials with direct or indirect electoral tangency on Moldova 1 

cited/mentioned various protagonists, most often representatives of CEC (33); civil society (20); LPA 

(9); diplomats, officials, and foreign observers (8); and experts (7). Members of the Government were 

given a lot of airtime, being cited/mentioned 16 times (3,535 seconds of appearance and 3,395 

seconds of direct speech). 

Both candidates in the second round of elections had relatively equal access in terms of frequency 

and airtime allocated to appearances and direct speech. Among political parties, the most visible 

were representatives of PAS and PSRM, followed by Pro Moldova. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  31 623 274 



            

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists 
of the Republic of Moldova  30 675 261 

 

During the reporting period, the public station Moldova 1 organized electoral debates with the 

participation of only one candidate, Igor Dodon, accompanied by his electoral team, the Gagauzian 

Governor Irina Vlah, and Chisinau Mayor Ion Ceban. Maia Sandu, the PAS candidate, did not attend 

the debates. Representatives of the Promo-LEX Association, co-organizer of debates on public 

television, claimed there were unexpected changes in the scenario, about which they were not 

notified in advance, as well as concerted actions of the organizers of the debates with the team of 

candidate Igor Dodon, but these accusations were subsequently rejected by the administration of 

Moldova 1. It should be noted that after the PAS candidate declared that she would not participate in 

electoral debates, other television stations invited the candidates separately to programs, discussing 

topics related to their electoral platforms. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of direct 
speech 

Action and Solidarity Party 16 152 40 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  13 324 175 

Pro Moldova Party 6 83 5 

National Unity Party  6 101 63 

Shor Party 6 76 33 

Our Party   6 109 64 

Dignity and Truth Platform Party   4 18 0 

Democratic Party of Moldova  3 33 0 

Electoral Bloc Unirea 2 8 0 

Liberal Democratic Party of Moldova   2 8 0 

 

Gender. The majority of protagonists and sources in the relevant materials of Moldova 1 were men 

(43%), while women were mentioned or cited in 20% of cases. 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

43%

37%

20%

Men Not specified Women



            

Tone. Most of the materials on Moldova 1 presented electoral candidates neutrally. The tone of 

presentation of Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, was neutral 26 times and 

positive 5 times, and towards Maia Sandu, the PAS candidate, the tone was neutral 30 times, and 

positive and negative one time each. Igor Dodon was, at the same time, favored by the positive news 

about the work of the Government (6) and LPA (2). The tone of presentation of political parties was 

in most cases neutral, with the exception of PAS, which had one negative appearance. 

 

The tone of presentation of public institutions in materials of electoral nature, frequency 

 

 

 

During the reporting period, Accent TV broadcast 108 news stories and one program with direct or 

indirect electoral tangency, with a total airtime of 13,135 seconds or 3.6 hours. About 9 percent of 

news stories were given priority by being introduced in the beginning of newscasts. 

Topics. Most often, Accent TV covered topics related to politics (51), local public administration (20), 

the electoral process (11), economy (11), and social issues (8). The station broadcast several 

materials about Igor Dodon’s statements after the first round of the presidential elections and the 

1

5

30

26

1

0

5

10

15

20

25

30

35

Maia Sandu Igor Dodon

Positive Neutral Negative

6

10

6

3

0

2

4

6

8

10

12

Ministers Parliament The president, the presidency

Positive Neutral



            

accusations he launched against his rival Maia Sandu, as well as about the support expressed by 

various categories of citizens to the independent candidate supported by PSRM. The station also 

broadcast materials about the work of LPA, including topics about city development projects 

managed by representatives of Chisinau Mayor’s Office, led by PSRM’s exponent Ion Ceban. In 

addition, Accent TV reported a lot about the work of the Government: aids to be provided to various 

categories of population, infrastructure development projects, and so on. 

Protagonists/sources. The relevant materials most often cited/mentioned representatives of the 

local public administration (33) and the Government (32 appearances of 795 seconds and direct 

speech of 642 seconds). The station also cited CEC representatives (15 times); diplomats, officials, 

foreign observers (12 times); civil society (12 times); citizens (5 times); and so on. 

Among electoral competitors, Maia Sandu, the PAS candidate, had the most appearances, being 

mentioned more than cited. Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, had mostly 

direct speeches. Among political parties, PSRM was the first in terms of frequency and duration of 

appearances. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  39 1,576 314 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  34 1,330 807 

 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  13 1,268 1,205 

Action and Solidarity Party 5 37 0 

Shor Party 4 20 0 

Our Party 4 20 0 

Party of Communists of the Republic of Moldova   3 572 21 

Dignity and Truth Platform Party   3 15 0 

Pro Moldova Party 2 10 0 

National Unity Party  1 5 0 

Electoral Bloc Unirea 1 5 0 

Democratic Party of Moldova  1 5 0 

 

Gender. The analyzed materials were unbalanced in terms of gender balance, with 60% of the 

relevant sources being men and 24% being women. 

 

 

 



            

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, % 

  

Tone. As an electoral candidate, Igor Dodon benefited mostly from positive tone (28 times), as well 

as neutral (6 times). The tone of presentation of Maia Sandu was mostly negative (29 times), and in 

10 cases she was mentioned in neutral tone. PSRM was the only party presented positively (7 times), 

and PAS was mentioned 5 times negatively. Among public institutions, the Government had the most 

appearances in positive light (24), and LPA had 20 positive appearances, especially in news stories of 

indirect electoral nature, which were favorable to Igor Dodon. 

The tone of presentation of electoral competitors in electoral materials, frequency 

 

The tone of presentation of parties in electoral materials, frequency 

 

60%24%

16%

Men Women Not specified

28

10
6

29

0

5

10

15

20

25

30

35

Maia Sandu Igor Dodon

Positive Neutral Negative

7

5
4

3 3 3

1 1 1 1 1

5

1

0
1
2
3
4
5
6
7
8

Positive Neutral Negative



            

The tone of presentation of public institutions in electoral materials, frequency 

 

Jurnal TV  

 

Between November 2 and 14, 2020, Jurnal TV broadcast 90 materials relevant to this monitoring, 

with a total airtime of 58,315 seconds or about 16.1 hours. Of these, there were 81 news stories, 8 

programs, and 1 debate. 

Topics. Most of the topics referred to the electoral process and politics (28 materials each), followed 

at a great distance by topics of corruption (4), expatriates (3), social issues (3), human rights (2), 

Transnistrian problem (1), and others. Materials informed mainly about the results of the first round 

of elections, including the conclusions of CEC, civil society, and international election monitoring 

missions regarding the conduct of elections; civil society reports about the conduct of the campaign 

for the second round of elections; details about the voting procedure abroad; etc. The station also 

reported about the creation of the For Moldova Platform and reshuffles in the Government. 

Protagonists/sources. The most often cited/mentioned protagonists of news stories and programs of 

direct and indirect electoral nature were citizens (38 times); experts (17); CEC (15); diplomats, 

officials, foreign observers, civil society representatives (9). Government representatives were 

cited/mentioned 14 times, with 290 seconds of appearance on the screen and 175 seconds of direct 

speech. Among political parties, the most often cited/mentioned were representatives of PAS (21), 

PSRM (17), and Our Party (8), and among electoral candidates the most often cited/mentioned was 

the independent candidate Igor Dodon (52 times). Maia Sandu, the PAS candidate, had the most 

airtime for direct speech. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  52 1,575 450 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  28 5,638 4,810 

 

During the reporting period, Jurnal TV organized one electoral debate with the participation of 

representatives of both candidates. The debate took place without violation of moderation rules. 

24

2

8

1 1

0

5

10

15

20

25

30

Ministers Parliament the president, the presidency

Positive Neutral



            

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Action and Solidarity Party 20 5,345 4,907 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  17 2,375 2,196 

Our Party 8 3,075 2,835 

Dignity and Truth Platform Party   6 1,055 1,025 

National Unity Party 4 50 25 

Electoral Bloc Unirea 4 50 25 

Liberal Democratic Party of Moldova   3 40 15 

Shor Party 3 35 0 

Pro Moldova Party 3 35 10 

“Democracy at Home” Party 1 1,450 1,433 

National Liberal Party 1 1,250 1,100 

 

Gender. Most of the relevant materials mentioned and cited men as sources (66%), while women 

accounted for 21% of all appearances. 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. The tone of presentation of candidates for president of Moldova was in most cases neutral for 

both candidates. Igor Dodon appeared in negative light 13 times (25% of all appearances/mentions), 

and Maia Sandu benefited from 2 appearances in positive light. Among political parties, PSRM had 

the most appearances in negative light (6). The Government was presented negatively 3 times, and 

those news stories were unfavorable for Igor Dodon. 

 

 

 

 

 

 

 



            

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

The tone of presentation of parties in electoral materials, frequency  

 

The tone of presentation of public institutions in electoral materials, frequency 

 

 

1

20

11

7 6
4 4 3 3 2 2 1 1

6

1

0

5

10

15

20

25

Positive Neutral Negative



            

NTV Moldova  

 

During the reporting period, NTV Moldova broadcast 87 news stories, 7 programs with direct or 

indirect electoral tangency, and one electoral debate. Their total airtime was 43,197 seconds of 12 

hours. Nine percent of news stories were of priority and appeared at the beginning of newscasts. 

Topics. The station mostly covered topics that referred to politics (34), social issues (21), and the 

electoral process (16), as well as economy (7), education (3), and so on. The relevant materials 

informed about the results of elections; the results of the opinion poll that presented Igor Dodon as 

the winner; notification of the prosecution by Igor Dodon’s electoral team regarding the actions of 

some PAS MPs, who had allegedly blocked the work of a printing house that printed the electoral 

newspapers of the independent candidate supported by PSRM; CEC activities. Many of the relevant 

materials were of indirect electoral nature and covered the activities of CPA and LPA, which could 

favor Igor Dodon. Thus, NTV Moldova informed about the Government’s intention to increase 

salaries, allowances for families in need, allowances for veterans; granting of annual bonuses to 

public servants; road repairs in villages (with the help of the Government); the financial aid granted 

by Russia to farmers (due to an agreement between the two presidential administrations). The 

station broadcast several news stories about the support of the candidate Igor Dodon by farmers, 

mayors, veterans, athletes, motorists, young people. 

At the same time, NTV Moldova had a lot of news stories that either contained accusations against 

Maia Sandu, the PAS candidate, or selected information from her electoral platform and referred to 

periods when Maia Sandu was Minister of Education, presenting in a gloomy light the reforms made 

by the PAS candidate (reforms that kill villages, closed schools and the consequences for villages, 

which are slowly disappearing from the map of Moldova, etc.). 

Protagonists/sources. Most often, materials with direct or indirect electoral tangency cited/targeted 

citizens (65) and representatives of the local public administration (23), followed by business people 

(10), CEC (9), and experts (7). Among public institutions, representatives of the Government had the 

most appearances/mentions (67), having appeared on the screen for 4,935 seconds and spoken 

4,318 seconds. 

Among electoral competitors, Igor Dodon, independent candidate supported by PSRM, had the most 

appearances, benefiting also from the most airtime. Maia Sandu was mostly targeted in materials 

with smaller amount of airtime for direct speech. Among political parties, PAS was first in terms of 

frequency of appearances and PSRM – in terms of amount of airtime. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  37 5,153 3,821 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  32 2,738 64 

 



            

On November 12, NTV Moldova retransmitted the debate with a single candidate (Igor Dodon) from 

Moldova 1. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Action and Solidarity Party 20 387 58 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  19 6,443 6,369 

Shor Party 8 90 38 

Our Party 9 939 0 

Dignity and Truth Platform Party   6 97 0 

Democratic Party of Moldova  3 15 0 

Party of Communists of the Republic of Moldova 1 130 126 

Electoral Bloc Unirea 1 5 0 

National Unity Party 1 5 0 

Pro Moldova Party 1 5 0 

 

Gender. In terms of gender balance, on NTV Moldova it was slightly tilted in favor of men as sources 

(56%), women being cited or mentioned in newscasts and programs less often (30%). 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. Most of the news stories and programs broadcast by NTV Moldova favored Igor Dodon both by 

means of frequency and duration of appearances, and by the positive tone. In addition to positive 

materials in which Igor Dodon appeared as an independent candidate (33), he was also favored by 

means of positive materials about the work of the Government (49) and by positive news about 

PSRM (15). Maia Sandu, the PAS candidate, was disfavored by the large number of appearances in 

negative light (30), being also mentioned 5 times in neutral context. 

 

 

 

 

 



            

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

The tone of presentation of parties in electoral materials, frequency 

 

The tone of presentation of public institutions in electoral materials, frequency 

 

 

 

 

 

15

1

4

7

3

6

1 2 1 1 1

19

1

4
2 1

0
2
4
6
8

10
12
14
16
18
20

Positive Neutral Negative



            

Prime TV  

 

During the reporting period, the private television station Prime TV broadcast 73 news stories 

relevant to the monitoring, 3 interviews inserted in newscasts, and an electoral debate, with a total 

airtime of 19,598 seconds or 5.4 hours. 

Topics. Prime TV most often covered topics related to politics (42), electoral process (14), social 

issues (9), and so on. The station reported on the results of the first round of elections; the 

statements of the candidates who are out of the electoral race and their support for the remaining 

competitors; mutual accusations launched by Maia Sandu and Igor Dodon; the conclusions of 

national and international observers; the report of Prime Minister Ion Chicu on his first year in office; 

allowances and awards for civil servants; etc. At the same time, Prime TV continued the series of 

reports about openings of playgrounds, the initiative of some MPs from the new platform For 

Moldova, but also about street lighting within a project initiated by Shor Party. 

Protagonists/sources. In most cases, the sources/protagonists of the relevant news stories were 

electoral candidates and the representatives of political parties and public institutions. Sources from 

other categories included citizens (34 times); CEC (18); diplomats, foreign officials and observers (12); 

experts (11); LPA (11); police (8); etc. Among public institutions, the news stories cited/mentioned 

most of the times the members of the Government (29 times, 842 seconds of appearance and 12,338 

seconds of direct speech), and among political parties – the Shor Party (20) and PDM (13). Maia 

Sandu was cited/mentioned 37 times, and Igor Dodon – 33 times, being also given the most airtime 

for appearances. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct 

speech 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  36 1,585 276 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  32 4,934 3,638 

 

Prime TV broadcast three interviews during the reporting period, with the independent candidate 

supported by PSRM Igor Dodon, the CEC President Dorin Cimil, and Chisinau Mayor Ion Ceban, which 

appeared in the main newscast. The representatives of both candidates participated in electoral 

debates, which did not have obvious violations of the debate moderation rules. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Shor Party 20 444 172 

Democratic Party of Moldova  13 222 141 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  12 194 134 

Action and Solidarity Party 12 276 235 

Our Party   11 406 135 



            

Dignity and Truth Platform Party   7 107 31 

Liberal Democratic Party of Moldova   6 58 0 

National Unity Party 4 101 34 

Party of Communists of the Republic of Moldova 1 78 56 

 

Gender. Most of the materials on Prime TV cited/mentioned men as sources/protagonists (55%), the 

rate of women being 30%. 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. Both electoral candidates were presented mostly neutrally, Igor Dodon also benefiting from 

positive tone in five cases. Among public institutions, representatives of the Government had the 

most positive appearances (6), which were favorable for Igor Dodon. The political parties 

mentioned/cited in materials were presented neutrally, with the exception of Shor Party, which had 

eight appearances in positive light. 

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

The tone of presentation of public institutions in electoral materials, frequency 

 

55%
30%

15%

Men Women Not specified



            

 

Primul în Moldova 

 

The station Primul în Moldova broadcast during the reporting period 108 news stories of direct and 

indirect electoral nature, with the total airtime of 18,981 seconds or 5.3 hours, and an electoral 

debate, taken from the public television station. About 10% of the news stories were prioritized, 

appearing at the beginning of newscasts. 

Topics. Primul în Moldova most often covered topics related to politics (47), social issues (16), 

economy (15), electoral process (11). The station broadly covered Igor Dodon’s statements after the 

first round of the presidential elections and the accusations he made against his opponent, Maia 

Sandu; the support expressed by several categories of citizens to the independent candidate 

supported by PSRM; the results of a poll showing Igor Dodon as the “favorite” candidate of the 

second round of elections. The station broadcast several materials about the LPA’s activity, especially 

about the city development projects managed by the representatives of Chisinau Mayor’s Office, led 

by PSRM exponent Ion Ceban, as well as several news stories about the Government’s achievements 

and promises to make people’s lives better (dozens of kilometers of road and aqueduct and 

sewerage networks, promises to rehabilitate buildings of public institutions, create tourist routes, 

provide aid to farmers, increase salaries, etc.). 

Protagonists/sources. To document the news, reporters mostly resorted to citizens (133), 

Government (46), LPA (44), Parliament (24), business people (12), CEC (11), civil society (6). Both 

electoral candidates were cited/mentioned 42 times each. Igor Dodon, independent candidate 

supported by PSRM, benefited from the largest volume of appearances and direct speech. The Party 

of Socialists of the Republic of Moldova had the most appearances and the largest airtime allocated 

to direct speech. The local public administration was present especially through Chisinau Mayor Ion 

Ceban, exponent of PSRM (44 times), and the central public administration (Government) was cited 

46 times, benefiting from 1,406 seconds of appearance on the screen and 1,331 seconds of direct 

speech. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  42 1,794 1,622 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  42 494 304 

 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct 

speech 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  12 551 536 

Democratic Party of Moldova  10 50 0 



            

Action and Solidarity Party 8 96 76 

Shor Party 7 61 31 

Our Party   5 25 0 

Pro Moldova Party 4 15 0 

Liberal Democratic Party of Moldova   3 15 0 

Dignity and Truth Platform Party   3 15 0 

Electoral Bloc Unirea 1 5 0 

National Unity Party 1 5 0 

Party of Communists of the Republic of Moldova 1 114 114 

 

Gender. Most of the protagonists and sources in the relevant materials of Primul în Moldova were 

men (56%), women being mentioned or cited in 34% of cases. 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. The electoral competitor Igor Dodon benefited from the most positive appearances (29), being 

also favored by the positive news about CPA (36), LPA (18), and PSRM (6). Maia Sandu had the most 

negative appearances/mentions (33), being disadvantaged by the 5 news stories about PAS in a 

negative tone. Three of the political parties were presented in negative light: PAS (5), Pro Moldova 

(2), and PPDA (1). 

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

 

 

 



            

The tone of presentation of parties in electoral materials, frequency 

 

The tone of presentation of public institutions in electoral materials, frequency 

 

 

Pro TV Chișinău  

 

Pro TV Chișinău broadcast during the reporting period 99 news stories with direct and indirect 

electoral tangency and 3 shows, with a total airtime of 29,876 seconds or 8.3 hours. Nine percent of 

the news stories were of priority, appearing at the beginning of newscasts. 

Topics. Most of the topics addressed referred to politics (45), followed by topics on the electoral 

process (21), expatriates (6), the LPA (4), corruption (2), etc. Materials of electoral nature informed 

about the results of elections and the reactions of candidates, civil society reports regarding the 

violations committed in the first round of elections, accusations launched by some candidates against 

others, news about reshuffles in the Government, creation of the For Moldova Platform in the 

Parliament, problems in Chisinau, etc. 

Protagonists/sources. The relevant materials most of the time targeted and cited citizens (92 times), 

followed by CEC (38); Government (30); Parliament (21); LPA (19); business people (18); civil society 

(16); police (13); experts (9); diplomats, foreign officials and observers (9); judges/lawyers (6). 

Among electoral competitors, the relevant materials most of the times targeted Igor Dodon, 

independent candidate supported by PSRM, while Maia Sandu, the PAS candidate, had the most 

6 6

10

3

7

4

2
3

2
1 1 1 1

5

2
1

0

2

4

6

8

10

12

Positive Neutral Negative



            

airtime for direct speech. Among political parties, PSRM, PAS, Our Party, and Shor Party were 

targeted the most often. Among public institutions, the most visible were the representatives of the 

Government (30 times, with 237 seconds of direct speech) and of the Parliament (21 times, 1,001 

seconds of direct speech), as well as LPA (19 times). 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  64 1,482 560 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  44 4,571 4,120 

 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of direct 
speech 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  36 455 171 

Action and Solidarity Party 29 1,311 1,149 

Shor Party 23 276 78 

Dignity and Truth Platform Party   18 1,097 1,007 

Democratic Party of Moldova  16 1,058 969 

Pro Moldova Party 15 146 81 

Our Party 23 777 580 

Electoral Bloc Unirea 9 191 141 

National Unity Party 8 197 158 

 

Gender. About half of the sources/protagonists of the relevant materials on Pro TV were men (55%), 

women accounting for 23%. 

 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 



            

Tone. Both electoral competitors were presented mainly in neutral light. Igor Dodon was the 

protagonist of 59 neutral news stories and 5 materials in which the tone was negative (8%), and Maia 

Sandu was presented in neutral light. The political parties targeted in materials were often presented 

neutrally, except for Shor Party, which had 2 appearances in negative light, and the tone of 

presentation of public institutions was predominantly neutral. The tone of presentation of LPA was 5 

times negative, those news being unfavorable to Igor Dodon. 

 

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

 

The tone of presentation of parties in electoral materials, frequency

 

36

29

21
18 16 15

12 11 9 9

2

0
5

10
15
20
25
30
35
40

Neutral Negative



            

 

 

Publika TV  

 

In the reporting period, the news television station Publika TV had 51 news stories of direct or 

indirect electoral nature and an electoral debate, with a total airtime of 10,293 seconds or 2.9 hours. 

Topics. Among the topics most often covered by Publika TV were the ones related to politics (33) and 

the electoral process (12). Publika TV broadcast materials about the results of the first round of the 

presidential elections; the statements made by the two remaining candidates, Maia Sandu and Igor 

Dodon and their mutual accusations; the support expressed for competitors by different categories 

of population; etc. 

Protagonists/sources. To document the relevant news stories, Publika TV most often resorted to 

public institutions – Government (20 times, 302 seconds of appearance and 252 seconds of direct 

speech) and Parliament (12 times, 64 seconds of appearance and 9 seconds of direct speech), – as 

well as citizens (13); diplomats, officials and foreign observers (8); CEC (5); LPA (4); police (3); and so 

on. Among political parties, the three most often targeted were PDM, PSRM, and Shor Party, and 

among electoral candidates, Igor Dodon appeared/spoke most of the time in the news. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts, seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct 

speech 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  27 527 418 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  25 404 329 

 

 

 

29

18

4

1
3

0

5

10

15

20

25

30

35

Ministers Parliament The president, the presidency

Neutral Negative



            

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts, seconds 

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct speech 

Democratic Party of Moldova  14 138 88 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  11 136 111 

Shor Party 8 93 68 

Dignity and Truth Platform Party   7 57 27 

Electoral Bloc Unirea 6 45 20 

Action and Solidarity Party 5 89 84 

Our Party 7 73 43 

National Unity Party 4 43 28 

Party of Communists of the Republic of Moldova   1 45 45 

 

Gender. During the reporting period, the rate of women cited/mentioned in the relevant news 

stories broadcast by Publika TV was 31%, and the rate of men – 62%. 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. Both electoral candidates were presented neutrally in most materials with direct or indirect 

electoral tangency. Igor Dodon had four appearances in positive light, and among political parties – 

Shor Party and PSRM had three and one positive appearances, respectively, while the other parties 

and public institutions were presented neutrally. 

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency 

 



            

 

 

 

 

During the reporting period, the private television station Televiziunea Centrală broadcast 51 news 

stories of direct or indirect electoral nature and 2 programs, with the total airtime of 16,176 seconds 

or 4.5 hours. 

Topics. The topics most frequently addressed by Televiziunea Centrală during the reporting period 

focused mainly on the electoral process (23) and politics (17). The station reported on the results of 

the first round of elections, reactions of election monitoring missions and candidates who did not 

reach the second round, CEC activity, Shor Party leader’s reproaches and accusations against the PAS 

candidate Maia Sandu, etc. 

Protagonists/sources. The news broadcast by Televiziunea Centrală during the reporting period 

cited/mentioned most often the representatives of the CEC (16); citizens (12); LPA (8); diplomats, 

officials and foreign observers (7); experts (5). Among political parties, the most often 

cited/mentioned were representatives of Shor Party (15 times), followed by Our Party (8 times). 

Among the candidates in elections, Maia Sandu, the PAS candidate for the position of President of 

the Republic of Moldova, was cited/mentioned most often (20 times). Government representatives 

were targeted 7 times in relevant materials, with appearances of 132 seconds and direct speech of 

44 seconds, and those of the Parliament – twice, being cited for 25 seconds. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts, seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration 
of direct 
speech 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  20 430 105 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of the 
Republic of Moldova  13 265 20 

 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 

1

3

14

10

5

7
6

4
5

4 4

2
1

0

2

4

6

8

10

12

14

16

Positive Neutral Negative



            

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of direct 
speech 

Shor Party 15 358 150 

Our Party 8 155 60 

Dignity and Truth Platform Party   5 58 0 

National Unity Party 4 55 0 

Electoral Bloc Unirea 4 55 0 

Liberal Democratic Party of Moldova   3 30 0 

Action and Solidarity Party 2 38 10 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  2 45 20 

Pro Moldova Party 1 3 0 

 

Gender. Most of the protagonists and sources in the relevant materials on Televiziunea Centrală 

were men (59%), women being mentioned or cited in 25% of cases.  

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. Public institutions were presented neutrally, and electoral candidates – mostly neutrally. The 

tone of presentation of Maia Sandu, the PAS candidate, was 4 times negative and 16 times neutral, 

and Igor Dodon – 2 times positive and 11 times neutral. The parties that were cited or mentioned in 

newscasts appeared in neutral light, with the exception of Shor Party, which was presented 6 times 

in positive light, and Our Party, which was presented neutrally (6), negatively (2), and positively (1). 

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

 

 



            

The tone of presentation of parties in electoral materials, frequency 

 

 

 

During the reporting period, TV8 had 59 news stories and 19 programs with direct and indirect 

electoral tangency, with a total airtime of 79,828 seconds or about 22.2 hours. The station did not 

hold electoral debates during the reporting period. 

Topics. The topics broadcast by TV8 largely referred to politics (42) and the electoral process (16). 

TV8 informed about the results of the first round of the presidential elections, the ombudsman’s 

reaction to some statements of Igor Dodon, the mutual accusations of the candidates Maia Sandu 

and Igor Dodon, the participation of the two competitors in electoral debates, the violations found 

by the Promo-LEX Association during the electoral campaign, the dismissal of five ministers, the 

accession of several MPs to the For Moldova Platform, etc. 

Protagonists/sources. The most frequent sources and protagonists were citizens (40); experts (27); 

CEC (18); police (15); diplomats, foreign officials and observers (10); judges, lawyers (10); and so on. 

Among public institutions, the most often cited/mentioned were representatives of the Parliament 

(54), who were mentioned more than cited, and of the Government (33 times, 723 seconds of 

appearance and 138 seconds of direct speech). Among electoral competitors, the most often 

cited/mentioned was Igor Dodon, and among parties – PAS. 

Frequency, duration of appearances and direct speech of candidates in newscasts and programs, 

seconds 

Subjects  Political affiliation Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of 
direct 

speech 

Igor Dodon 
Independent / Party of Socialists of 
the Republic of Moldova  60 9,854 5,562 

Maia Sandu Action and Solidarity Party  44 10,289 7,510 

 

Frequency, duration of appearances and direct speech of parties in newscasts and programs, seconds 



            

Subjects  Frequency 
Duration of 
appearance 

Duration of direct 
speech 

Action and Solidarity Party 66 7,812 6,955 

Party of Socialists of the Republic of Moldova  47 9,150 8,224 

Shor Party 36 1,051 296 

Democratic Party of Moldova  34 5,206 4,644 

Pro Moldova Party 26 591 166 

Dignity and Truth Platform Party   25 426 85 

Our Party 30 1,683 417 

Liberal Democratic Party of Moldova   10 75 10 

 

Gender. Most of the times, the relevant materials cited/targeted men as sources/protagonists (54%), 

with women accounting for 20%. 

The rate of protagonists and sources cited from a gender perspective, %  

 

Tone. Both candidates were presented mostly neutrally. Igor Dodon had 54 appearances in neutral 

light and 6 in negative light (10% of the total number of appearances), while Maia Sandu was 

presented 44 times in neutral light. Representatives of the Parliament and the Government were 

presented mostly neutrally, but also negatively 4 and 3 times, respectively, and political parties were 

presented neutrally, with the exception of PSRM, which appeared once in negative light. 

The tone of presentation of candidates in electoral materials, frequency  

 

 

54%

26%

20%

Men Not specified Women



            

The tone of presentation of public institutions in electoral materials, frequency 

 


