.’..é EASTERN PARTNERSHIP
o0 .00, Civil Society Forum

ARMENIAN NATIONAL PLATFORM

INTERNEWS UKRAINE

YEREVAN PRESS CLUB
Lsjshozgemb g3h6spnbyshn
gonynb jshgns

" Independent Journalism Center J

The Georgian Charter of
Journalistic Ethics

PROPAGANDA:
DEEPENING THE GAP
IN MUTUAL UNDERSTANDING

Ministry of Foreign Affairs
of the Czech Republic

HENOY3

77

A\

Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia




Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

* X %
* *
¥ -
x N

* 4 *

-".o ) Civil Society Forum

<

EASTERN PARTNERSHIP

Ministry of Foreign Affairs ‘ ‘
of the Czech Republic v’)

YEREVAN PRESS CLUB

%\\\‘“”Ilégp
\ =
MEme% _ L Fa%
~— " Independent Journalism Center %’ §
INTERNEWS UKRAINE L T 79 N

PROPAGANDA: DEEPENING THE GAP
IN MUTUAL UNDERSTANDING

Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

This publication has been produced with the assistance of the European Union.
The contents of this publication are the sole responsibility of the implementing
partners and can in no way be taken to reflect the views of the European Union



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

CONTENTS

|. GENERAL INFORMATION

[I. ANALYSIS OF THE DATA OF THE MONITORING OF THE MEDIA OF
EASTERN PARTNERSHIP COUNTRIES AND RUSSIA

1.

2.

9.

TOTAL AMOUNT OF STUDIED PIECES CONTAINING MESSAGES

FREQUENCY OF THE APPEARANCE OF THE MESSAGES IN THE PIECES

. MOST FREQUENTLY REPEATED MESSAGES

. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF ARMENIA

. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF AZERBAIJAN
. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF BELARUS

. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF GEORGIA

. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF MOLDOVA

SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF UKRAINE

10. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF RUSSIA AND EAP

COUNTRIES IN GENERAL

11. SUMMARIZED DATA ON SPECIFIC RUSSIAN MEDIA

[Il. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

1. General

2. Eastern Partnership Countries Public Service Broadcasting
3. Foreign and International Media Actors

4. Professionalism and Media Literacy

5. Interaction with Russia’s Media Community

7

16

19

22

25

28

31

35

37

40



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

|. GENERAL INFORMATION

The monitoring of the media of six Eastern Partnership countries and Russia was carried
out from June 6 to July 3, 2016, in the framework of the project “Joining Efforts and
Skills to Confront Propaganda”, supported by the Ministry of Foreign Affairs of the
Czech Republic and the Secretariat of the Eastern Partnership Civil Society Forum, and
implemented by Yerevan Press Club in partnership with Internews Ukraine, MEMO 98
(Slovakia), Independent Journalism Center (Moldova), Georgian Charter of Journalistic
Ethics, Belarusian Association of Journalists and a group of Azerbaijani experts.

Authors of the project assumed that the information space of EaP countries remains
unified to a certain extent, and propaganda content spreads not just by itself (mostly, this
is conditioned by historical connections and relative absence of language barriers), but
also as a result of targeted actions of interested entities. Naturally, Russian media in
general play a dominant role in post-Soviet information environment. This refers, first, to
federal TV channels, which remain an important player in the media environment of former
Soviet republics. The propaganda component of their programmes has a significant impact
on the public opinion, particularly in the EaP countries. This circumstance is all the more
important, as, given the lack of equivalent information exchange between EaP countries,
largely their image of each other is formed indirectly, through Russian media.

For the purposes of this research, “propaganda” refers to media products, which:

- contain hate speech, discrimination, racism, chauvinism, glorification of war or terrorism,
spread of xenophobia

- persistently present controversial issues in a stereotyped, one-sided way
- resort to manipulation of facts for political purposes

- exploit themes of prominent public interest and take advantage of the trust people have
towards media in general and in journalism in particular.

This study focused on tracking and identifying the potential influence on the local audience
of so called “traveling” propaganda messages (stereotypes, narratives), which are often
entering the information environment, including the media of EaP countries, precisely from
Russian federal channels or under the influence of their content.

Through consultations with media experts, 44 most widely circulated messages were
identified. These messages were especially topical during the monitoring period.

List of Messages

M1 EU policy is completely dependent on the United States

M2 The US goal is to weaken the EU and to prevent its rapprochement with Russia

M3 European Union, its institutions and policies (the Schengen Agreement,
Neighborhood policy, social policy, security, etc.) are coming to an end

M4 The fascist movements/sentiments in Europe have been on rise as a reaction to
the influx of migrants; as traditional European policy

M5 The only salvation for Europe is a closer cooperation with Russia (on the latter’s
terms)




Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

M6 Migrant crisis in Europe is a consequence of the Western actions and policies

M7 Modern Western values are decadent, and only Russia preserved healthy
civilizational orientations

M8 | Western democracy is a sham and is corrupt, as everybody and everything can
be bought there

M9 International terrorism (radical Islam) is a product of the US policy

M10 | Eastern Partnership is an anti-Russian project aimed to diminish the role of
Russia and its influence in the former Soviet Union countries. It leads to the
poverty and loss of sovereignty of the partner countries

M11 | Sanctions of the West against Russia are unfair, imposed on EU by the United
States and they harm, first of all, Europeans

M12 | Ukraine is a failed state. It is an artificial entity created on the territories of
Russia, Poland, Hungary (and so forth). Sooner or later it will collapse as a
single independent state

M13 | The governance in Ukraine is captured by radical nationalists (fascists)

M14 | Reforms in Ukraine have failed, the level of corruption is higher than during the
Yanukovych governance

M15 | The inclusion of Crimea into Russia is a legitimate act of self-determination

M16 | Ukraine is responsible for the failure to comply the Minsk agreements

M17 | If Crimea and Donbas had not come out from the control of Kyiv, their population
would have become a victim of nationalist (fascist) terror

M18 | Europe does not need Ukraine

M19 | The future wellbeing of Ukraine and other EaP countries (Armenia, Azerbaijan,
Belarus, Georgia, Moldova) is possible only in an alliance with Russia (under the
EAEU)

M20 | Civil society (NGOs) of Ukraine and/or the country itself (Armenia, Azerbaijan,
Belarus, Georgia, Moldova) is a “fifth column” of the West

M21 | Belarusians (Ukrainians) are the same Russians, it is impossible to divide these
nations. Highlighting their self-identity is only anti-Russian intrigues of the West

M22 | The delivery of the weaponry to the participants of Karabagh conflict by Russia
is a measure to maintain a balance of forces. If Russia did not supply it,
someone else would do it with worse consequences for safety

M23 | The resumption of military clashes in Karabagh conflict zone is inspired by
Turkey

M24 | Defrost of Karabagh conflict is a consequence of the implementation of the
West's interests

M25 | Anti-Russian movement in Armenia is prepaid by the West.

M26 | On the eve of parliamentary elections in Georgia, the West carries out
subversive activities against Georgian authorities, who are in favor of
cooperation with Russia

M27 | There is pressure (repressions) in Georgia on genuinely patriotic circles, which
are eager to protect national identity and resist infusion of alien (Western) values

M28 | Most Moldovan citizens support the rapprochement with Russia (accession to
the EAEU) and are against close ties with the West

M29 | Moldova has no chance to survive economically without Russian market, as
nobody else needs its products

M30 | The West is seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken
Russia. European Union and the US are in a conspiracy against Russia

M31 | RF parliament had to adopt laws stripping Russian civil society of financial aid

from the West as the latter tried to meddle in the country’s domestic affairs
through CSOs




Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

M32 | NATO deployment of its troops in Eastern Europe and Baltic States poses a
direct threat to Russia's security

M33 | The West should respect Russia's status as "equal” partner, accepting its
“spheres of influence”

M34 | Those Russians (opposition) who criticize the country’s state administration are
traitors

M35 | Putin is the best, he is the core of Russian statehood. The main goal of the West
Is to remove Vladimir Putin

M36 | The West is responsible for the destabilization and wars in the Northern Africa
and Middle East

M37 | Turkey supports terrorists in the Syrian conflict (they do not lead a real fight
against them)

M38 | The West supports terrorists in the Syrian conflict (they do not lead a real fight
against them)

M39 | The actions taken by the Western coalition in Syria are illegal

M40 | Only Russia is using military force in Syria by the invitation of the legitimate
authorities of this country and therefore acts lawfully and effectively

M4l | “Russia stands up from its knees”. Russia is progressing despite sanctions,
machinations of the West

M42 | Germany, France, Israel (often Italy and other EU countries) are Russia's allies

M43 | Nadezhda Savchenko is a pseudo-politician, radical. She is dangerous for
Russia and Ukraine

M44 | Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU are new vectors of geopolitical

processes. The activation of trade, economic and investment cooperation within
the framework of these alliances/unions is becoming one of the most important
components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative to Euro-
Atlantic alliance

In the course of the monitoring we also determined the level of support of every found
message by the person who voiced it (author, carrier) and by the media in which it was
articulated, as well as the categories to which their authors belong (officials, international
organization representatives, politicians, journalists, etc.).

The study was carried out by a single methodology, simultaneously in the media of seven
countries - Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova, Ukraine and Russia. Apart
from the federal Russian TV channels, 16 media of Eastern Partnership countries were
selected through consultations with media experts from these countries, as the ones most
prone to transmitting “traveling” messages to the national audiences.




Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

[I. ANALYSIS OF THE DATA OF THE MONITORING OF THE MEDIA OF
EASTERN PARTNERSHIP COUNTRIES AND RUSSIA

1. TOTAL AMOUNT OF STUDIED PIECES CONTAINING MESSAGES

Throughout the monitoring period (June 6 - July 3, 2016) in the studied media of the six
EaP countries, 852 pieces were recorded, which contained messages (narratives) of what
can be described as Russian propaganda. Of these pieces, 57.1% (or 487) were recorded
in the media of Ukraine. The studied media of Armenia (13.6% or 116 pieces) and
Belarus (12.3% or 105 pieces) lagged behind Ukraine significantly. The least prone to
disseminating these messages were the media of Georgia (4.5% or 38 pieces),
Azerbaijan (5.8% or 49 pieces) and Moldova (6.7% or 57 pieces). Comparison of these
guantitative data to a certain extent has a relative nature, since, first, the volumes of
information of the studied media were different, and, second, the number of messages
directly related to each country was different. Thus, the number of selected messages
regarding Ukraine was significantly higher than in the case of other EaP countries.

In the studied Russian media, during the same period, 360 pieces were recorded,
carrying relevant messages. In other words, one can speak about a high degree of
proliferation of Russian propaganda messages in certain media of EaP countries,
particularly in Ukraine.

2. FREQUENCY OF THE APPEARANCE OF THE MESSAGES IN THE PIECES

A similar conclusion can be made also with regard to the frequency of recurrence of the
messages in the media pieces analyzed. Thus, of 2,310 cases of appearance of
messages in the media of the six EaP countries most frequently they were encountered
in the media of Ukraine (1,073 or 46.5% of all similar cases in six EaP countries). In the
media of the other five countries the intensity of articulation of the messages was more or
less even: Belarus - 390 or 16.9%, Armenia - 370 or 16%, Azerbaijan - 212 or 9.2%,
Moldova -146 or 6.3%, Georgia -119 or 5.1%. Here it should be repeated that the volume
of information in the studied media varied, and, besides, in Azerbaijan and Georgia only
two media each were studied, while in every other country three media outlets were
studied.

In the studied Russian media the selected messages were repeated 1,553 times. This
indicates a significant overlap of the political content in a certain segment of the
information environment of Russia and EaP countries. At the same time, as mentioned
above, caution should be exercised against direct use of the quantitative data of this
research, taken out of the context of the research. Based on the results of this research we
can talk about the phenomenon as a whole and about certain tendencies. The experts of
this research project have made a number of topical conclusions; however, the
guantitative data of the monitoring provide an opportunity to continue this work for other
researchers as well.

3. MOST FREQUENTLY REPEATED MESSAGES

In studied media of the six EaP countries, the most frequently repeated messages were
the following ones:
7



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

M14. “Reforms in Ukraine have failed, the level of corruption is higher than during the
Yanukovych governance”. This message was recorded 404 times. Of these, in 335 cases
it was supported by the authors, it was rejected in 64 cases and was articulated in a
neutral way in 5 cases. The position of the media toward this message was positive in
around 60% of cases.

M3. “European Union, its institutions and policies (the Schengen Agreement,
Neighborhood policy, social policy, security, etc.) are coming to an end” was recorded 292
times, was supported by the authors in 240 cases, was rejected in 34 cases, was
articulated neutrally in 18 cases. The position of the media toward this message was
positive in vast majority of cases.

M19. “The future wellbeing of Ukraine and other EaP countries (Armenia, Azerbaijan,
Belarus, Georgia, Moldova) is possible only in an alliance with Russia (under the EAEU)”
was recorded 171 times, was supported by the authors in 167 cases, was rejected in 2
cases and was articulated neutrally in 2 cases. The position of the media toward this
message was positive in around 85% of cases.

M20. “Civil society (NGOs) of Ukraine and/or the country itself (Armenia, Azerbaijan,
Belarus, Georgia, Moldova) is a “fifth column” of the West” was recorded 113 times, was
supported by the authors in 112 cases, was rejected in 1 case, and was transmitted
neutrally in zero cases. The position of the media toward this message was positive in
almost all the cases.

In the Russian media, the frequency of these messages was the following:

M14. was repeated 24 times, was supported by the authors 21 times, was rejected 3 times
and was transmitted neutrally in zero cases. The position of the media toward this
message was positive in most of the cases.

M3. was repeated 149 times, was supported by the authors 142 times, was rejected 7
times and was transmitted neutrally in zero cases. The position of the media toward this
message was positive in around 90% of cases.

M19. was repeated 9 times, was supported by the authors 8 times, was rejected 1 time
and was transmitted neutrally in zero cases. The position of the media toward this
message was either positive or neutral.

M20. was encountered 14 times and was always supported by the authors. The position of
the media toward this message was positive in most of the cases.

Comparison of the above-mentioned data allows making a conclusion that the most
‘mobile” and “mutually permeable” messages in the media of EaP countries and Russia
are the ones related to the EU. Moreover, in the coverage of this topic negative
assessment of the EU and skepticism regarding its future are predominant.

It is in the Russian media that this tendency was the most obvious. Here the following
messages were most frequently repeated:

M30. “The West is seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken
Russia. European Union and the US are in a conspiracy against Russia”. This message



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

was recorded 186 times. It was supported by the authors in 171 cases, was rejected in 10
cases and was transmitted neutrally in 5 cases. The position of the media toward this
message was positive in around 80% of cases.

M3. “European Union, its institutions and policies (the Schengen Agreement,
Neighborhood policy, social policy, security, etc.) are coming to an end” (see above).

M41. “Russia stands up from its knees’. Russia is progressing despite sanctions,
machinations of the West” was recorded 139 times. Of these it was supported by the
authors in 134 cases, was rejected in 5 cases, and was transmitted neutrally zero times.
The position of the media toward this message was positive in more than 80% of cases.

M44. “Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU are new vectors of geopolitical
processes. The activation of trade, economic and investment cooperation within the
framework of these alliances/unions is becoming one of the most important components of
Russia’s foreign economic strategy and an alternative to Euro-Atlantic alliance”. This
message was recorded 95 times. It was supported by the authors 90 times, was rejected 5
times and was transmitted neutrally in zero cases. The position of the media toward this
message was positive in around 80% of cases.

It is possible to mark five messages out of the 44, which were among the “leaders” (in
terms of frequency) in the studied media of more than one country.

The most common was the message M3. “European Union, its institutions and policies
(the Schengen Agreement, Neighborhood policy, social policy, security, etc.) are coming to
an end”, which became one of the top four in the media of all the six EaP countries and
Russia. Moreover, according to the aggregate indicator of the studied media of both EaP
countries and Russia, this message was the second most frequently repeated. Besides, as
it is possible to see based on the above-mentioned figures, the conception that EU and its
institutions are in crisis, is spread by Russia’s influential media more intensively than by
even those EaP countries media, which are prone to repeating Russian propaganda
messages.

Such active presence of M3 during the monitoring period was conditioned, most of all, by
the UK June 23, 2016 referendum on leaving the EU. Already on June 24, 2016, Sputnik
Georgia published a piece, the headlines of which contained a quote by Georgian MP
Tamaz Mechiauri (in the past a representative of the parliamentary majority, the Georgian
Dream faction, currently the founder of the party “Tamaz Mechiauri for United Georgia”):
“Mechiauri: When Georgia Enters the EU, There Will Be Nobody Left There”. On June 26,
2016, the anchor of the Sunday news and analysis programme “Vesti Nedeli” on channel
Russia 1, Dmitri Kisilyov, asked rhetorically: “Is there anybody else here? Hey! Ukraine
asked entering the EU in 2030”, accompanying the question by an image of Winnie the
Pooh with a honey pot (see below in the section on the Russian media). It is well known
that Dmitri Kisilyov is the head of the news agency “Russia Today”, and Sputnik is part of
it, therefore the repetition of the same rhetorical device was hardly a coincidence. In these
examples, it can also be seen how the general idea of “the end of the EU” is transformed
in the various countries into messages with “national specificity”.

Thus, in the newspaper “lravunk” (Armenia), which is known for consistently “exposing”
“agents of the West”, the statement that “Great Britain Will Finally Destroy the European
Union” were accompanied by the question “What Conclusions Will the Armenian



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Westernizers Make After Britain’s Exit from the EU”(headlines of two pieces on June 24,
2016, quoted).

On the Belarusian channel STV, the results of the British referendum were also used for
their own conclusions: “European analysts promise to Britain an ‘Apocalypse tomorrow’:
total unemployment, loss of 40 billion dollars and real estate for pennies. However, the
rupture of tight trade relations with the EU will allow the UK to go East in search of
partners, and Belarus is ready to become one of these partners. Our countries have a
good history of mutual ties and strengthening these ties will be helpful for both countries”
(“24 hours” news programme, June 24, 2016). Against the background of reports of the
same channel about general instability in Europe (strikes, terrorist acts, fights between
sport fans, political crises), the benefits of the alliance with the Eastern neighbor were
stressed: “The situation in the world demands an adequate assessment. Everyone has
problems, but it is better to solve them jointly. A striking example is the Belarusian-Russian
cooperation. Even the delicate issue of strengthening of NATO'’s positions in Central
Europe did not lead to unbalancing of the political system” (“24 hours”, June 7, 2016).

The idea that Brexit means the beginning of the end for the EU, that “EU is a project with
past, but with no future” (“Dodon [Ed. Note: elected as President of Moldova on November
13, 2016] about Brexit: We Should Not Be Running after a Train That Is Falling Apart’,
Sputnik Moldova, June 24, 2016) was often accompanied in the studied Moldovan media
by statements of the benign role of Russia for the survival of Moldova as a state, for its
economy and culture: “In the past, it was good to be together with Russia, because people
of art had an opportunity to achieve recognition. Currently the situation is much different.
Romania is not as big as Russia, and art people cannot be successful without
Russia”(NTV Moldova, MegaFon TV show, June 13, 2016).

Two messages (M19 and M32) were among the top four of the studied media of three
EaP countries. M19. “The future wellbeing of Ukraine and other EaP countries (Armenia,
Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova) is possible only in an alliance with Russia (under
the EAEU” in Belarus was articulated 126 times, in Armenia - 22 times, in Moldova - 14
times. Altogether in the six EaP countries this message was repeated 171 times (167
times supported by the authors, 2 times rejected and 2 times articulated neutrally). In
Russian media the same message was articulated less frequently than in the EaP
countries (9 times on three federal TV channels), i.e., for the Russian audience it was less
important. However, the fact that the local divisions of the Sputnik abroad transmitted it as
undisputable truth, allows considering it an element of the Russian propaganda.

Almost two times less was the frequency in the studied media of EaP countries of the
message M32. “NATO deployment of its troops in Eastern Europe and Baltic States poses
a direct threat to Russia's security”. It was in the top four in Azerbaijan (32 times),
Moldova (24), and Georgia (8). Altogether in the studied media of the six EaP countries
it was repeated 96 times. In 91 cases it was supported by the authors, in 5 cases it was
rejected. Unlike M19, this message was widely articulated by the studied Russian media-
73 times. Moreover, in 70 cases it was supported by the authors, in 2 cases it was rejected
and in 1 case it was transmitted neutrally.

Two messages (M44 and M30) became the leading ones in the media of two EaP
countries. M44. “Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU are new vectors of
geopolitical processes. The activation of trade, economic and investment cooperation
within the framework of these alliances/unions is becoming one of the most important
components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative to Euro-Atlantic

10



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

alliance ” was articulated 25 times in Belarus and 23 times in Azerbaijan. Altogether in
the studied media of six EaP countries this message was repeated 67 times, of which in
64 cases it was supported by the authors, in 2 cases was rejected and in 1 case was
articulated neutrally. Of 24 pieces, in which it was recorded, in 23 it was supported by the
media, and in 1 case was transmitted neutrally. (For comparison see above the frequency
of this message in the Russian media, which shows that for Russia this theme is
significantly more urgent than for the EaP countries, including those that participate in
common integration projects with Russia.)

M30. “The West is seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken
Russia. European Union and the US are in a conspiracy against Russia” was among the
leaders also in the media of two EaP countries. In Moldova it was articulated 14 times,
and in Georgia- 7 times. In the studied media of the six EaP countries this message
was repeated 82 times (in 79 cases it was supported by the authors and in 3 cases was
articulated neutrally). As seen from the data above in the Russian media this is the most
frequently repeated message.

The “mobility” and “mutual permeability” of the content between the studied media of the
EaP countries and Russia can be seen based on the data regarding messages on various
topics, presented in the tables below.

MESSAGES DIRECTLY RELATED TO UKRAINE:

IN THE MEDIA OF THE SIX EASTERN PARTNERSHIP COUNTRIES

Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)
(units) + - 0
M14 404 335 64 5
M18 89 61 28 0
M13 88 85 3 0
M16 82 47 26 9
M12 76 65 4 7
M15 27 16 10 1
M43 26 22 4 0
M17 13 13 0 0
Total 805 644 139 22
IN THE RUSSIAN MEDIA
Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)
(units) + - 0
M16 83 77 3 3
M13 74 65 8 1
M18 33 29 4 0
M17 31 30 0 1
M15 28 20 8 0
M12 27 26 1 0
M14 24 21 3 0
M43 I 2 0 5
Total 307 270 27 10

11



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

MESSAGES DIRECTLY RELATED TO RUSSIA:

IN THE MEDIA OF THE SIX EASTERN PARTNERSHIP COUNTRIES

Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)

(units) + - 0

M44 67 64 2 1
M41 45 44 0 1
M35 20 19 1 0
M40 9 8 1 0
M34 1 1 0 0
M31 0 0 0 0
Total 142 136 4 2

IN THE RUSSIAN MEDIA
Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)

(units) + - 0

M41 139 134 5 0
M44 95 90 5 0
M35 56 54 2 0
M40 12 12 0 0
M31 0 0 0 0
M34 0 0 0 0
Total 302 290 12 0




Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

MESSAGES RELATED TO VARIOUS COUNTRIES OF EASTERN PARTNERSHIP

IN THE MEDIA OF SIX EASTERN PARTNERSHIP COUNTRIES

(except those, related exclusively to Ukraine):

Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)

(units) + - 0

M19 171 167 2 2
M20 113 112 1 0
M22 64 49 15 0
M21 49 48 1 0
M10 19 16 3 0
M25 16 16 0 0
M23 10 9 1 0
M24 10 10 0 0
M27 10 10 0 0
M29 9 9 0 0
M28 7 7 0 0
M26 1 1 0 0
Total 479 454 23 2

IN THE RUSSIAN MEDIA

Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)

(units) + - 0

M21 24 24 0 0
M20 14 14 0 0
M19 9 8 1 0
M10 1 1 0 0
M22 0 0 0 0
M23 0 0 0 0
M24 0 0 0 0
M25 0 0 0 0
M26 0 0 0 0
M27 0 0 0 0
M28 0 0 0 0
M29 0 0 0 0
Total 48 47 1 0

13



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

MESSAGES RELATED TO THE EU (USA/THE WEST):

IN THE MEDIA OF SIX EASTERN PARTNERSHIP COUNTRIES

Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)

(units) + - 0

M3 292 240 34 18
M32 96 91 5 0
M11 86 60 23 3
M30 82 79 0 3
M7 51 47 4 0
M8 42 39 3 0
M36 32 27 5 0
M1 29 29 0 0
M6 29 26 1 2
M42 28 26 2 0
M9 23 20 3 0
M33 17 17 0 0
M38 14 10 4 0
M2 13 12 1 0
M5 13 12 1 0
M4 7 7 0 0
M39 0 0 0 0
Total 854 742 86 26

IN THE RUSSIAN MEDIA

Messages Frequency of the Attitude to the messages on the part
appearance of the of the authors/carriers of the messages
messages in the pieces (units)

(units) + - 0
M30 186 171 10 5
M3 149 142 7 0
M7 81 76 1 4
M32 73 70 2 1
M33 72 71 1 0
M1l 66 65 1 0
M42 62 62 0 0
M1 51 50 0 1
M8 50 46 3 1
M5 25 25 0 0
M38 23 22 1 0
M9 16 16 0 0
M2 14 14 0 0
M36 11 11 0 0
M4 5 5 0 0
M6 5 4 0 1
M39 0 0 0 0

Total 889 850 26 13

14



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Comparison of the above-mentioned tables confirms the conclusions made earlier that in
criticism and skepticism toward the EU and the West the federal Russian TV channels are
more categorical, than even those media of the EaP countries that are close to them in
their political direction. In the pieces on other topics, the level of support for propaganda
messages by the Russian and the EaP countries’ media is more or less similar. On the
whole the comparison of the number of cases, in which the propaganda messages
(narratives) were supported and those cases when these messages were rejected (or
were transmitted neutrally), confirms the suggestion that they are widely used in
propaganda purposes.

15



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

4. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF ARMENIA

About one third of the messages (105 out of 370 references) recorded in the studied
Armenian media (“Novoye Vremya” newspaper, Iravunk.com and Sputnik Armenia)
belonged to the category M20. “Civil society (NGOs) of [...] Armenia [...] is a fifth column’
of the West”. This message was leading due to the pieces in Iravunk.com, online
resources of the newspaper “Iravunk” (see below).

During the monitoring period, the ratification by the RA National Assembly of the
Armenian-Russian Agreement on creation of joint air defense system in the framework of
united security in the Caucasus region was one of the most important media topics. The
coverage of the ratification and civic protests against it was centered around the issue of
whether the Agreement would benefit the security of Armenia and Mountainous Karabagh.
Within this context, the message M22. “The delivery of the weaponry to the participants of
Karabagh conflict by Russia is a measure to maintain a balance of forces. If Russia did not
supply it, someone else would do it with worse consequences for safety” emerged. In 28
pieces of the studied media, this message was articulated 64 times. In 49 cases it received
the support of the authors, and in 15 cases, on the contrary, the authors noted that Russia
cannot be trusted, since, “based on its own interests, it will be deciding whether or not to
protect the air space of Armenia”. At the same time in relevant pieces in “Novoye Vremya”
arguments were brought quite intensively both for and against the united air defense
system, while Sputnik Armenia mostly restricted itself to dry information. M22 was
supported mostly by “Iravunk”, which consistently advanced the idea that close
cooperation with Russia did not have an alternative.

In all 29 references (in 14 pieces) to M3. “EU [...] is coming to an end” this message was
supported by the authors, and coincided with the position of the media themselves. This
position was especially strongly accentuated in the context of the Brexit.

A note in the satirical column “Panjuni’s Corner” of the “lravunk” newspaper (June 29,
2016) was named “Rat’s Approach”, consisted of one sentence “The English rats were the
first ones to leave the sinking EU” and was accompanied by the cartoon:

16



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

M19. “The future wellbeing of [...] Armenia [...] is possible only in an alliance with Russia
[...]" was recorded 22 times in 13 pieces of the studied media and received the support
from both the authors of the relevant statements, and from the media themselves. In two
cases (“Novoye Vremya”, June 7, 2016) a different point of view was presented:
particularly the Chairman of the party “Free Democrats”, MP Khachatur Kokobelyan
argued that “having entered the EAEU, we are gradually losing our international
investments. That is why we urgently need to terminate our membership in the EAEU”. In
the same piece of “Novoye Vremya” another MP (from the ruling Republican Party of
Armenia) Artashes Geghamyan opposes Kokobelyan, arguing that “Ukraine, Moldova,

Georgia did not join the EAEU and now in these countries ‘blood flows™.

In 14 materials (19 times) M37. “Turkey supports terrorists in the Syrian conflict (they do
not lead a real fight against them)”was articulated. On this topic, mostly statements of
representatives of the Syrian government were quoted. A number of pieces contained
negative attitude to Turkey already in the headlines: “Turks Are Coordinating the Strikes of
Islamists Against the Armenian Quarters of Aleppo”; “Erdogan Is in a Fortress Under
Siege. Turkey Is Close to Collapse”; “Bashar Asad Called the Turkish Leader a
Scoundrel”; “Aleppo Will Become a Graveyard for Erdogan’s Regime: Asad”.

Internet site of the newspaper “lravunk” was in sharp contrast to “Novoye Vremya” and
Sputnik Armenia in terms of intensity of transmitting propaganda messages. It had 73.2%
(271 out of 370) of references to these messages of the three studied Armenian media.
“Iravunk” distinguished itself also by high support of ideas, expressed in messages (in
overwhelming cases the journalists of “Iravunk” themselves were the authors of
propaganda messages). An undisputed leader in “lravunk” was M20. “Civil society [...] of
Armenia [...] is a fifth column’ of the West”. It was in this media that it was articulated 105
times, supported by the authors in 104 cases. In all the 30 pieces, where this message
was articulated, it reflected the position of the media and was transmitted by the journalists
of “Iravunk” 101 times.

A specific characteristic of “Iravunk” was the presence of several messages in one piece.
In the piece “How the Westernizers Are Looking for a Calf Under a Bull”, published on
June 14, 2016, five messages were transmitted. Apart from M20, it was M7. “Modern
Western values are decadent [...]", M25. “Anti-Russian movement in Armenia is prepaid
by the West”, M30. “The West is seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to
weaken Russia. European Union and the US are in a conspiracy against Russia” and M35.
“Putin is the best, he is the core of Russian statehood. The main goal of the West is to
remove Vladimir Putin”.

Unlike “Iravunk”, “Novoye Vremya” newspaper, referring to the messages selected for
the study, presented different attitudes to them. This, first of all, refers to the message,
which was most often articulated on its pages - M22. “The delivery of the weaponry to the
participants of Karabagh conflict by Russia is a measure to maintain a balance of forces. If
Russia did not supply it, someone else would do it with worse consequences for safety”. In
8 pieces it was encountered 22 times, in 13 cases it was supported by its authors, in 9
cases it was rejected. At the same time, the position of the newspaper itself, in most
cases, was neutral. However, on such a topic as M37. “Turkey supports terrorists in the
Syrian conflict [...]" (the second most repeated message in this media) “Novoye Vremya”
was quite categorical: out of 10 cases, when the message was articulated, it was rejected
only once; and in 6 of 7 pieces, where M37 was recorded, it corresponded to the position
of the newspaper (in one piece the position was neutral).

17



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Of the three studied Armenian media Sputnik Armenia proved to be the most moderate in
spreading propaganda messages: in 17 pieces the messages selected for the current
study were recorded 34 times. The message that was most frequently repeated was M19.
“The future wellbeing of [...] Armenia [...] is possible only in an alliance with Russia (under
the EAEU)”. In the majority of cases, this message was transmitted in the context of
economic benefits, which Armenia would receive from membership in the EAEU.

Most frequently, it was the representatives of the media that became authors/carriers of
propaganda messages in Armenian media studied - 221 times (203 times - Armenian, 9
times - Russian and 9 times - other foreign journalists). The following group was politicians
(54 times, including 50 times - national, 4 times - foreign, among which there was no
Russian politician). It was only on Sputnik Armenia that media representatives neither
were in the majority as authors of the messages, nor acted in that role in any cases.
Overall, Sputnik Armenia appeared the only media in all the countries studied, where
journalists were not the authors of the messages.

18



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

5. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF AZERBAIJAN

50.5% of the cumulative frequency of all messages, encountered in the studied two
Azerbaijani media (“Novoye Vremya” newspaper and Sputnik Azerbaijan), fell to four
messages: M32. “NATO deployment of its troops in Eastern Europe and Baltic States
poses a direct threat to Russia's security”; M41. “Russia stands up from its knees’. Russia
is progressing despite sanctions, machinations of the West”; M3. “European Union, its
institutions and policies (the Schengen Agreement, Neighborhood policy, social policy,
security, etc.) are coming to an end” and M44. “Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU
are new vectors of geopolitical processes. The activation of trade, economic and
investment cooperation within the framework of these alliances/unions is becoming one of
the most important components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative
to Euro-Atlantic alliance ”. In the overwhelming majority of cases, these messages were
supported by their authors and corresponded to the position of the media. Even in those
cases, where the media did not support these messages explicitly, the support was shown
through headlines, frequent repetition, other methods of influencing the public opinion, as
well as through lack of coverage of the alternative position.

In a generalized form the main propaganda thesis of the studied Azerbaijani media can be
formulated roughly in the following way: “NATO deployment of its troops in Eastern Europe
and Baltic States poses a direct threat to the security of Russia, which is rising from its
knees and is progressing despite sanctions of the West, and together with other countries
of the Eurasian space is creating a new vector of geopolitical processes and an alternative
to the European Union, while the EU and its institutions will soon come to an end.”

Most commonly, the authors/carriers of the messages were representatives of the media -
in 108 cases (in 67 cases - Azerbaijani, in 38 cases - Russian, in 3 cases - other foreign
journalists). They are followed by experts - in 50 cases (in 45 cases - Russian and in 5
cases - other foreign experts) and politicians - in 24 cases (of which 6 - Russian and 18 -
other foreign politicians). It should be noted specifically that local journalists and media
were quite active as authors of the propaganda messages. This, first of all, refers to the
staff of the newspaper “Novoye Vremya”. While in Sputnik Azerbaijan the authors of
these messages were, as a rule, Russian journalists and experts, in “Novoye Vremya”, in
more than 60% of the total number of the authors/carriers of the messages, the
newspaper’s staff played that role.

Both studied Azerbaijani media frequently used headlines that included messages related
to the studied topics. For example: “NATO? We Don’t Need It!” (“Novoye Vremya”, June 7,
2016); “SCO [Ed. Note: Shanghai Cooperation Organization]Can Suggest an Alternative to
the World” (“Novoye Vremya”, June 24, 2016); “Sanctions as a Myth, or How Russia Can
Survive in any Conditions” (Sputnik Azerbaijan, June 17, 2016).

19



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

A typical example of such associative headlines was in a piece of Sputnik Azerbaijan on
June 24, 2016, on Brexit: “London to Brussels: Who Are You, Get Out, Goodbye” (playing
on Meyhana Internet meme, a local meme, with a meaning roughly similar to the popular
Internet meme “Go Home, You Are Drunk”):

= <ot
© REUTERS/Neil Hall

Another interesting observation: in spite of the active anti-Turkish propaganda by Russia,
during the monitoring period, the latter did not find a reflection in any of the studied media.
However, in other cases the foreign political aspects of the studied Russian and
Azerbaijani media coincided. The close relationship between Turkey and Azerbaijan
played its role.

The messages in the majority of the studied materials of Sputnik Azerbaijan was related
to Russia, its relations with the West. Only two of them are directly related to Azerbaijan:
M19. “The future wellbeing of [...] Azerbaijan [...] is possible only in an alliance with
Russia [...]" (3 cases) and M24. “Defrost of Karabagh conflict is a consequence of the
implementation of the West’s interests” (1 case). In this media there has not been
recorded any direct mentioning of Belarus, Georgia and Moldova.

In Sputnik Azerbaijan, the messages articulated by the Russian President Vladimir Putin,
stated that the aim of the USA was to weaken the EU and to create obstacles for its
rapprochement with Russia (M2), and two times the message that in spite of all the
sanctions of the West, Russia continues to progress (M41) was encountered. The
messages, articulated by the Russian Minister of Foreign Affairs Sergey Lavrov, stated
that Ukraine is responsible for failure to implement the Minsk agreements (M16), that
deployment of NATO forces in Eastern Europe is a direct threat to the security of Russia
(M32), and that the West is trying to widen its geopolitical presence on the post-Soviet
space in order to weaken Russia (M30).

In “Novoye Vremya” 20 messages of the studied list were encountered. They were
repeated 98 times in total. The most frequently repeated ones, M3 (15 times), M32 (12),
M36 (12), M8 (9) and M10 (9), were directly aimed against the EU, focusing on the fake
nature and hypocrisy of the Western democracy, and anti-Russian policies of the EU and
USA.

There were four materials aiming to create a negative image of Ukraine, which contained
the following messages: M12. “Ukraine is a failed state. It is an artificial entity created on
the territories of Russia, Poland, Hungary (and so forth). Sooner or later it will collapse as
a single independent state”; M14. “Reforms in Ukraine have failed, the level of corruption
is higher than during the Yanukovych governance”; M16. “Ukraine is responsible for the

20



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

failure to comply the Minsk agreements” and M43. “Nadezhda Savchenko is a pseudo-
politician, radical. She is dangerous for Russia and Ukraine”. Aggregate frequency of
repetition of these messages is 9. At the same time, Armenia in the context of the
Karabagh conflict was mentioned only in one piece, containing M24. “Defrost of Karabagh
conflict is a consequence of the implementation of the West’s interests”. As in the Sputnik
Azerbaijan, Belarus, Georgia and Moldova were not mentioned at all in the studied pieces
of the “Novoye Vremya”.

Only in 4 cases the attitude of “Novoye Vremya” to the messages selected for the current
research was neutral. These were short quotes of the Press Secretary of the Russian
President Dmitry Peskov, philanthropist George Soros, European Parliament deputy Jean-
Luc Schaffhauser, as well as the data of a sociological poll, which were not commented,
were not intensified by repetitions or other means. In all other cases, the newspaper
supported the content of the messages.

The messages in “Novoye Vremya”, in which the author was Russian President Viadimir
Putin, stated that NATO forces deployment in Eastern Europe is a direct threat to Russia’s
security (M32, repeated 6 times)and once that the West needs to recognize the sphere of
influence of Russia (M33).

21



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

6. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF BELARUS

The obvious “leader” among the messages in the studied media of Belarus (ONT and STV
TV channels, Sputnik Belarus) was M19 in the following format: “The future wellbeing of
[...] Belarus [...] is possible only in an alliance with Russia [...]". It was the most commonly
articulated message both on TV channels and on Sputnik Belarus (though not with such
an “overwhelming” frequency). In fact, the studied media consistently advanced a
worldview, in which the idea of brotherhood with Russia was represented as something
self-evident, self-explanatory. While rare reports on European topics were designed to
stress the benefits of the Belarusian-Russian vector of development against the
background of the EU that is going through global upheaval. All the 126 references to M19
were unequivocally supported by their authors: in most cases these were staff of the
national media (60), the President of Belarus (21) and in 5 cases - the President of Russia,
as well as other representatives of Belarusian and Russian governments (27).

All the media studied were characterized by rare references to other messages selected
for the current monitoring. At the same time, narratives outside of the studied list were
often repeated, which contained elements of propaganda and were oriented specifically to
the Belarusian audience. For example, on the Internet site of Sputnik Belarus there were
radio programmes with participation of famous cultural figures of the Soviet times (actors,
film directors, musicians, etc.), which emphasized that “culture of Belarus is inextricably
linked to the Soviet culture and continues its traditions”.

It was events in Belarus that constituted the most part of the content of Sputnik Belarus,
even though a certain number of pieces were devoted to Russian or Russian-Belarusian
topics, much less to world events. At the same time in some news Vladimir Putin was
mentioned more frequently than Alexander Lukashenko, while Russian government
representatives have been mentioned much more frequently than their Belarusian
counterparts. Thus, in Sputnik Belarus Vladimir Putin became the author of the
messages 29 times, while the President of Belarus - 11 times, representatives of Russian
government - 28 times, of Belarusian government -4 times.

More than 60% of the studied pieces of that media contained two or more messages.
Thus, in an analytical article published on June 27, 2016 “EU Is Falling Apart, Eurasia Is
Integrating” already the headlines contained two messages: M3. “European Union [...] is
coming to an end” and M44.“Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU are new vectors of
geopolitical processes. The activation of trade, economic and investment cooperation
within the framework of these alliances/unions is becoming one of the most important
components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative to Euro-Atlantic
alliance”.

22



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

The photo below accompanied a June 24, 2016 article in Sputnik Belarus devoted to the
results of the referendum in Great Britain, called “Brexit: Great Britain Leaves the EU”. In
addition, even though this article was purely informative and did not contain any messages
from the studied list, the photo itself, symbolizing the goodbye kiss, is a typical illustration
of the Brexit coverage:

© REUTERS Hannibal Hanschke

On the whole, during the studied period pieces on Ukrainian topics in Sputnik Belarus
were not many (for the most part they were related to Minsk agreements), but all of them
concluded with the following phrases: “The authorities of Ukraine in April 2014 started a
military operation against self-proclaimed LNR and DNR, which declared independence
after the coup d’état in Ukraine in February 2014. According to the latest UN data, more
than nine thousand people became the victims of the conflict. The issue of resolution of
the situation in Donbas is being discussed, also during the meetings of the Minsk Contact
Group, which has already adopted three documents since September 2014, which
regulate steps aimed at de-escalation of the conflict. However, shootouts continue even
though ceasefire agreements have been signed.”

A peculiarity of the graphic structure of Sputnik Belarus has to be noted. Though it seems
that in general the news was presented in a balanced way, the reader of any news article
could see below the links to another Internet site, with much more radical headlines
(“Ukraine Is Doomed to Self-Destruction”, “Lavrov Showed the NATO Secretary General
His Place”).

On STV TV channel out of 44 messages, included in the studied list, only five were
recorded. 88 of 151 references to these messages were related to M19. “The future
wellbeing of [...] Belarus [...] is possible only in an alliance with Russia [...]", 34 references
to M21. “Belarusians [...] are the same Russians, it is impossible to divide these nations
[...]" and 25 references to M3. “EU [...] is coming to an end”. The first two of these
messages received an unequivocal support of both the authors and the TV channel itself
(respectively, in 13 and 11 pieces). In addition, M3 was supported by the authors in 18
cases (4 times it was rejected and 3 times it was articulated neutrally).

Of 151 references of STV to messages, 79 times the authors were the journalists of the TV
channel, 20 times - the President of Belarus and 26 times - representatives of the Russian
authorities. Both the anchors and the authors of TV materials on this media are working in
the format of explicitly programming the audience: they themselves give expert
evaluations, themselves voice opinions, and themselves make conclusions.

23



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

On ONT TV channel a relatively low number of messages from the list was recorded: 82
references. To a certain extent it was conditioned by the fact that the period of monitoring
coincided with a number of events in Belarus, which do not imply wide presence of
Russian propaganda in the media sphere. In particular, these were the negotiations of the
Belarusian government with the Bank of People’s Republic of China and with IMF, the 5th
Pan-Belarusian People’s Assembly, denomination, the Day of Independence of the
Republic of Belarus on July 3.

Nevertheless, the message, which was most frequently voiced by the studied media, M19.
“The future wellbeing of [...] Belarus is possible only in an alliance with Russia [...]" was
the leading one also on ONT- 28 references. 10 times was articulated M11. “Sanctions of
the West against Russia are unfair [...]” and 7 times - M21. “Belarusians [...] are the same
Russians, it is impossible to divide these nations [...]". All three, in most cases, were
supported by both the authors and the media itself.

News content of ONT refrained from focusing on Ukrainian topics and even more rarely

referred to events and problems of other Eastern Partnership countries, as well as Turkey
and Syria, which were in the center of attention of world media.

24



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

7. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF GEORGIA

Of the messages selected for the current monitoring, most frequently the studied Georgian
media (“Obieqtivi” TV channel and Sputnik Georgia) repeated M3. “EU [...] is coming to
an end’- 41 times, M27. “There is pressure (repressions) in Georgia on genuinely patriotic
circles, which are eager to protect national identity and resist infusion of alien (Western)
values” - 10 times, M32. “NATO deployment of its troops in Eastern Europe and Baltic
States poses a direct threat to Russia's security” - 8 times and M30. “The West is seeking
to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken Russia. European Union and the
US are in a conspiracy against Russia” - 7 times.

In almost all cases, these messages were supported both by their authors and by the
media themselves. On the whole, most often, the authors of the messages were media
representatives: in 54 cases (including 51 times - Georgian journalists, 2 times - Russian
journalists and 1 time - another foreign journalist). Politicians articulated these messages
29 times (13 times - Georgian politicians, 8 times - Russian and 8 times -other foreign
politicians), experts- 26 times (in 14 cases - Georgian, and in 12 cases - Russian).

Of 119 references to messages in the two studied Georgian media 36 fell on the part of
Sputnik Georgia. They were recorded in 27 pieces. On the TV channel “Obieqtivi” the
pieces that contained selected messages were in a considerable lower quantity (11), but
the messages were aired much more intensively - 83 times. At the same time, in both
media outlets, the authors/carriers supported the ideas contained in the messages.
However, the position of the media themselves was significantly different. While in
Sputnik Georgia neutral attitude of the media itself prevailed, in “Obieqtivi” the
overwhelming majority of the messages reflected the position of the TV channel.

“Obieqtivi” TV channel is practically the media platform of the Alliance of Georgia’s
Patriots (APG) and was often used by party bodies in order to present their ideas to
potential voters (it was during the monitoring period that the parliamentary campaign for
2016 elections started). The political credo of APG and “Obieqtivi”’ was the criticism of
the United National Movement, which held power in Georgia in 2003-2012, as well as the
anti-Western narrative. It is not surprising that in overwhelming majority of cases (42.2 %
of all references to messages) M3. “EU [...] is coming to an end” was articulated on this
channel.

“Obieqtivi” often resorts to nationalist ideas to influence the part of society that dislikes
both the current and the former governments’ attitude towards the country’s foreign policy
vector. Based on observation throughout four weeks of the monitoring, one can conclude
that the viewers, who telephoned the TV channel’s studios during discussion programmes,
were in the most cases people of retirement age, who saw in the closeness of the country
to the West a threat for “traditional national values” and felt nostalgia for the Soviet Union.
The peculiarity of this media is personified spreading of ideas.

One of the main protagonists on the channel is Valeri Kvaratskhelia, a well-known pro-
Russian journalist and politician, who anchors his own programme “Golden Section” on
“Obieqtivi”’. Not long before the election, he led the Georgian Socialist Party and used his
airtime on TV for political interests. Here is one of his texts:“About two years ago we
crossed European boundaries breaking them with the “Shalakho” dance and singing
“Suliko”. Yes, spirit of “Shalakho” hung in the air for two years. Now we may only perform it
in Avlabar, as the EU currently exists merely in the form of an organization. The EU has
been for us, Georgians, the Promised Land, and was presented to us, as something so

25



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

desired and cherished, just as were NATO and the US. It is not at all hard to predict the
consequences of EU losing its bricks: the EU is doomed to collapse, and the second stage
of that process will entail the break-up of NATO, and the third stage, in a little longer
perspective, may very well mark the beginning of the same development unfolding in the
US” (“Golden Section”, June 25, 2016).

Altogether through the monitoring period in Kvaratskhelia’s programmes anti-Western/anti-
European messages were quite often articulated. He also regarded Georgian civil society
(NGOs, civic activists) as the “fifth column” of the West (M20).

Another presenter, being the “face” of “Obieqtivi”’, is Bondo Mdzinarashvili, who,
compared to Valeri Kvaratskhelia, does not demonstrate sympathy towards Russian
leadership, yet stresses that Georgia needs “a national government” independent of
Washington, Brussels and Moscow. For another “Obieqtivi” presenter, Nino Ratishvili,
the deferment of the decision on visa-free travel with the EU for Georgian citizens became
an argument to promote frustration, distrust vis-a-vis Europe. In many of her programmes
the guests were stating, that EU had deceived Georgia, and would never change its
attitude towards the country.

Sputnik Georgia paid less attention to anti-Western propaganda, opting to publish
materials aimed at the popularization of Russia. The media often posted positive and
nostalgic stories on mixed Russian-Georgian families and famous couples. It constantly
highlighted cultural and sports events taking place in Georgia with the participation of
Russians and vice-versa. Quite often there were feature stories concerning World War |,
as well as news about Georgian Orthodox Church, also symbolizing amenities between
the two nations.

Most often in this media (6 times) the message M3. “EU [...] is coming to an end” was
voiced. Though in Sputnik Georgia it was voiced with different meanings, however, the
whole point remained in its circulation, spreading the idea of the futility of the EU concept.

It is possible to claim that both studied Georgian media promoted the perception that the
European Union is doomed to break-up, and that it does no longer make sense for
Georgia to persist on its path of integration with Europe. In addition, the election results in
Georgia have shown to a certain extent the stronger influence of that narrative on the
voters, compared to calls on rapprochement with Russia. As in other EaP countries, the
main reason for skepticism toward the EU were the results of the referendum of Great
Britain’s exit from the EU.

Englan

Protect England! ‘
A VOTE 'LEAVE’

,- Defeat the EU and \
l ensure England's survival SV;

S
iCtory

| DO

© Sputnik/Alex MacNaughton
26



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

It is important to note the reference of Sputnik Georgia to the group of messages related
to the Syrian crisis: M37. “Turkey supports terrorists in the Syrian conflict (they do not lead
a real fight against them)”, M38. “The West supports terrorists in the Syrian conflict (they
do not lead a real fight against them)” and M40. “Only Russia is using military force in
Syria by the invitation of the legitimate authorities of this country and therefore acts lawfully
and effectively”. From the way this topic was addressed it could be concluded that the
reason behind increased usage of the mentioned messages during the monitoring period
was not the wish to understand the truth, but rather the tension between Russia and
Turkey after the downed military plane (in November 2015) and its interpretation,
corresponding to the coverage of this topic by the Russian media.

27



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

8. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF MOLDOVA

The number of materials in the studied Moldovan media (NTV Moldova TV channel,
Omega.md and Sputnik Moldova) carrying propaganda messages was not high - 57 in
total during the monitoring period. The most widely disseminated message, M3. “EU [...] is
coming to an end” appeared 42 times. Being connected to Brexit, it was presented in many
cases as a start of EU disintegration.

M32. “NATO deployment of its troops in Eastern Europe and Baltic States poses a direct
threat to Russia's security” appeared 24 times, mostly in Sputnik Moldova (22
references).

The third in top were the messages this or that way related to Russia: M19. “The future
wellbeing of [...] Moldova is possible only in an alliance with Russia [...]"and M30. “The
West is seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken Russia.
European Union and the US are in a conspiracy against Russia”’-appeared 14 times each.
M19 was recorded mostly in news reports and TV shows of NTV Moldova (13 times). In
most cases, both their authors and the media they appeared in supported those
messages.

Among the studied Moldovan media NTV Moldova was the one that had disseminated the
most messages. 21 pieces of that TV channel contained messages selected for this
research. M3. “EU [...] is coming to an end” was recorded here 20 times, and in 17 cases
the authors supported it. The authors of the message were mostly experts (6 -Moldovan, 1
- Russian and 2 - other foreign experts), they were followed by politicians (4 times), media
representatives (3), heads of states and representatives of official international institutions
(2 each).

Another message persistently promoted by NTV Moldova was M19. “The future wellbeing
of [...] Moldova is possible only in an alliance with Russia [...]". It was recorded 13 times in
9 pieces. Authors of these messages were mostly experts (1 -Moldovan and 5 -Russian)
and journalists (6 Moldovan).In 12 out of 13 cases the authors of the message were
supportive to it.

M19 appeared most frequently in the “MegaFon” talk show, where Russia was referred as
a model to be followed by Moldova. The dominant idea was that Moldova could not survive
economically without Russia, and that Russia was the best place for art and culture people
from Moldova to promote themselves. Those ideas were in line with the agenda of the
Socialist Party whose candidate won presidential elections in November 2016. The owner
of NTV Moldova is an MP from the same party and the anchor of “MegaFon” talk show is
lurie Rosca, who was formulating questions during the show so that the answers were in
the party’s interests in the approaching pre-election campaign. Thus, it could be stated that
the TV channel contributed to the success of the Socialists in the elections.

The Internet resource Omega (www.omg.md) referred to the messages selected for this
research only in 11 materials. Most repeated messages were related to Brexit as well as to
the criticism of the West extending its geopolitical presence in the post-Soviet space and
trying to weaken the positions of Russia (M3 and M30 - recorded 8 times each).

28



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Thus, in the news report, “The Current US Administration Is Disappointed with the
Referendum Results in Great Britain” (Omega, June 24, 2016), a suggestive image
presenting the UK and EU flags with BREXIT stamped on them was inserted:

Though in the majority of cases, Omega referred to M3. “EU [...] is coming to an end” in
the context of the British referendum (as was also the case in other studied media), it does
not mean that this attitude to EU was simply a reflection of the current events. Skepticism
toward the future of EU, judging from the results of the monitoring, is a persistent element
of propaganda, in which certain media are involved in one way or another.

M30. “The West is seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken
Russia. European Union and the US are in a conspiracy against Russia” was voiced 8
times in 4 pieces of Omega, and was supported in all cases by both the authors and the
media itself (with the exception of one neutral).This can be explained by the fact that this
message appeared mostly in editorials, where the opinion of the journalists was bluntly
expressed. Here are fragments of these editorials: “[...] Confrontation of the USA and the
West in general with Russia is for a long time. The conflict includes all directions, EU and
NATO are taking part in it, their new allies are Ukraine, Georgia and Moldova, and there is
no end in sight. USA and EU do not recognize the interests of Russia on the post-Soviet
space [...]" (“Moldova-Russia: Once There Was Love Without Happiness...”, June 16,
2016);“The USA, boasting of their commitment to democratic values and human rights
inside their country, are resorting to hard pressure abroad in order to advance their
strategic, geopolitical interests, the most important of which is the global domination of one
super-power, America”(“Chubashenko: Nuland Became a Good Mama from State
Department for Moldovan Sadist from GBC”, June 7, 2016).

Sputnik Moldova publishes reports in Russian and Romanian. The content in Russian is
produced in Chisinau, as well as in other countries, while the content in Romanian is
produced either in Chisinau or in Bucharest. Therefore, the content in two languages
differs to a certain extent. Only five messages from the list selected for the research were
recorded in this media. They appeared in 25 materials.

The most frequent message was M32. “NATO deployment of its troops in Eastern Europe
and Baltic States poses a direct threat to Russia's security”- 22 times, in 17 cases the
attitude of the authors towards the message was positive. The Presidents of Russia and
Romania were quoted twice each on this issue, expressing opposite positions.

29



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

14 times the message M3. “EU [...] is coming to an end “was recorded and 9 times - M11.
“Sanctions of the West against Russia are unfair, imposed on EU by the United States and
they harm, first of all, Europeans”.

It is worth noting that some materials regarding specific issues included links and pictures
with headline son similar issues. Thus, for instance, if a reader were interested in reading
a news report on NATO issue, after opening it he/she would have possibility to see other
reports, published earlier. For instance, the material “Expert from Federal Republic of
Germany: Moldova Can Stop the NATO Enlargement to the East” (June 15,2016)also
contained links to three more pieces: “Widen and Deepen: NATO, from Bush’s Promises
to Antimissile Defense in Romania” and “Russian Expert on Problems of Antimissile
Defense in Romania” (both published on June 2, 2016), as well as “Antimissile Base in
Romania: a Lion Hiding Under the Guise of a Sheep” (May 31, 2016).Thus, the audience
was consistently provided with the same approach towards the issue.

One of the most quoted authors was Mihail Mocan, a military expert, head of the Union of
Afghanistan War Veterans in Moldova. His position can be described through the following
guote: “It is obvious that NATO is trying to encircle Russia. However, the leadership of the
Alliance and the USA constantly claim that nothing of the kind is happening. | think Russia
has a reason for serious concern.”

Another commonly quoted author Alexander Rahr, a German political analyst, expressed a
similar position: “After the statements of the Russian President VIadimir Putin regarding
Romania and the American antimissile defense system in this country, it became obvious
that Moldova’s neighboring country can become a target at any moment” (“Expert from
Federal Republic of Germany: Moldova Can Stop the NATO Enlargement to the East”,
June 15, 2016). Author of an identical statement was also Rostislav Ischenko, a columnist
of Sputnik: “In the end of May and in June 2016 there were plenty of NATO military drills
close to Russian borders [...]. General aim of these drills is the creation on the Western
border of NATO (from Romania to Poland and the Baltic region) of a military grouping able
to resist ‘Russian aggression” (“NATO Activity: Bluff or Provocation?”,June 21, 2016).

Thus, it is possible to state that this media, paying specific attention to the topic of NATO,
has been persistently trying to discredit the advancement of that organization to the post-
Soviet space.

The same can be said about the message M3. “EU [...] is coming to an end”, which in the
same one-sided key was voiced during the monitoring by Russian political analyst Igor
Nikolaichuk, German political analyst Alexander Rahr, leader of the Russian communists
Gennadi Zyuganov, leader of the Socialist Party of Moldova Igor Dodon, elected several
months later the President of the country. And only in one case the opposing opinion was
articulated (by the leader of the Democratic Party of Moldova Marian Lupu): “EU is a solid
historical reality, it remains the only viable way of peace and prosperity in the European
countries. Those, who are happy about Brexit and speculate on that topic, demanding to
leave the road to Europe, are irresponsible and are working against the interests of our
country” (“Lupu About Brexit: Those, Who Are Happy About It, Are Working Against the
Interests of Our Country”, June 24, 2016).

30



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

9. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF UKRAINE

As expected, out of the six EaP countries it was in the studied Ukrainian media (Inter TV
channel, “Vesti” newspaper and Strana.ua) that the selected messages were the most

frequent. At the same time, the leading messages were the ones referring to this country
specifically.

During the monitoring period the most frequent (389) were the references to message
M14. “Reforms in Ukraine have failed, the level of corruption is higher than during the
Yanukovych governance”, which in the majority of cases (320) was supported by the
authors (rejected 64 times and 5 times voiced neutrally). The media themselves largely
aired this message with a positive attitude to it. The authors of the message in the majority
of cases were representatives of the Ukrainian media (197 times), followed by
representatives of Ukrainian local authorities (58) and Ukrainian experts (50).In general, in
the overwhelming majority of cases, the authors of the transmitted messages were
Ukrainian journalists, experts and politicians. In addition, significantly more often than
others, it were the representatives of the national media that were playing that role.
Russian authors of various categories transmitted these messages only in 1.1% of the
total number of the carriers of messages.

Another leader in terms of frequency of references, even though significantly lagging
behind M14, was M18. “Europe does not need Ukraine” - 85 times (in 57 cases it was
supported by the authors, but at the same time was rejected quite often, 28 times). The
position of the media with regard to that message differed in various cases, even though it
was supportive more often than not (25 cases of support, 6 cases of negative attitude and
16 cases of neutral attitude). A roughly similar picture was observed with regard to other
messages directly related to Ukraine. As for M15. “The inclusion of Crimea into Russia is a
legitimate act of self-determination”, it was not supported in any cases by media and was
either rejected or transmitted neutrally, even though the media selected for this study were
the ones prone to disseminating Russian propaganda narratives.

Among other messages, the most frequent one (total second place) was M3. “EU [...] is
coming to an end”: 117 references (supported by the authors in more than two thirds of
cases). In more than half of the cases (69 times),representatives of Ukrainian media
themselves referred to this message.

In the course of the monitoring in the newspaper “Vesti” 157 references to messages
from the selected list were recorded. In the overwhelming majority of cases, their
authors/carriers supported them: 138 times. 8 times the speakers disagreed with them,
and 11 times the authors had a neutral position. The position of the newspaper itself was
in most cases neutral - 50 times, and supporting in 31 cases.

Majority of the pieces in the newspaper referred to events in Ukraine, and, accordingly, the
majority of the recorded messages were directly related to this country. Most frequent one
was M14. “Reforms in Ukraine have failed, the level of corruption is higher than during the
Yanukovych governance”. Almost every issue of the newspaper contained an article or a
note about corruption or incompetence of the Ukrainian authorities. Only in rare
publications there was a comparison with the level of corruption under the rule of Viktor
Yanukovych, the stress was put on today’s problems.

The second in terms of the frequency of references in the “Vesti” was M12. “Ukraine is a
failed state. It is an artificial entity created on the territories of Russia, Poland, Hungary

31



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

(and so forth). Sooner or later it will collapse as a single independent state”. Even though
the wording “failed state” was not used directly, its meaning was transmitted in the context.
The respective articles told about the difficult economic situation in Ukraine and a possible
fiasco.

Publications containing M13. “The governance in Ukraine is captured by radical
nationalists]...]” were typical for the newspaper. This message was consistently supported
by the authors who claimed that “the radicals” are doing “whatever they want”, with the
connivance of authorities or in cooperation with them. For example, in an article by
people’s deputy Vadim Novinsky, the following phrase is present: “Today, when the entire
media sphere is aimed at promoting war, when the spirit of hatred and intolerance is in the
air, it is enough to give the political command ‘attack! in order to start a grandiose
bloodbath in this country, which would throw us back to the most tragic pages of medieval
history. Crowds of people in camouflage are idly wandering around the country, looking to
find adventure and to let out their passionaries’ energy”(“Vadim Novinsky. Challenges to
Orthodoxy, Challenges to Ukraine”, “Vesti”, June 22, 2016).

Mostly frequently, the authors of the messages in the newspaper “Vesti” were Ukrainian
experts (54 times) and Ukrainian journalists (42). Quite often the “Vesti” staff asked
commentary from representatives of government of Yanukovych’s times, which in the
framework of the current study were included in the category “others” (altogether 28
authors of messages from this category were recorded).

On Strana.ua, messages from the selected list were encountered 172 times. The majority
(158) were supported by the authors. The position of the media itself was either supportive
- in 87 cases, or neutral - in 58 cases. If “Vesti” were mostly oriented toward internal
news, on Strana.ua a significant part of the content was devoted to international news.

This Internet site paid significant attention to Brexit and, as a consequence, the message
M3. “EU [...] is coming to an end” was frequent here (29 times). This was the most popular
narrative on Strana.ua and its authors supported it 27 times, and only in two cases it was
rejected.

32



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

In a piece published on June 24, 2016 “Best Cartoons About Brexit: the Beatles and Mr.
Bean”, the attitude to the topic was expressed in the visual genre:

SR e CTPAHA .ua

From messages directly related to Ukraine, the most frequent one was M14. “Reforms in
Ukraine have failed, the level of corruption is higher than during the Yanukovych
governance” - 22 times. In all cases, the authors supported it. Of 17 pieces containing that
message, in 9 cases it reflected the position of the media, and in 8 cases it was
transmitted neutrally. In particular, the following interpretation of this message was typical:
“‘An IMF representative called the issue of corruption in Ukraine ‘macro-critical’, stressing
that this is an obstacle for further economic growth” (“IMF to Ukrainian Authorities: First
Actions, Then Money”, Strana.ua, June 6, 2016).

It is noteworthy that Strana.ua was the only one from the three studied Ukrainian media,
which relatively actively supported the thesis that Kyiv has not fulfilled the Minsk
agreements (M16. “Ukraine is responsible for the failure to comply the Minsk
agreements”). These pieces told about the lack of political will in Kyiv to end the conflict in
Donbas.

The third in terms of frequency of references on Strana.ua was M42. “Germany, France,
Israel (often Italy and other EU countries) are Russia's allies”, transmitted in the context of
the West’s sanctions against Russia. This message was supported by its authors in all 18
cases, and by the media itself in 13 out 16 pieces.

33



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Of the three studied Ukrainian media the spectrum of messages, recorded in the pieces of
the TV channel Inter, was the widest. Altogether, on that channel 744 references to the
studied messages were recorded. In the majority of cases, the authors supported the
messages (543), while in 187 cases they were rejected and in 14 cases were transmitted
neutrally. The position of the TV channel itself regarding the messages was supportive in
208 cases, neutral in 81 cases and negative in 68 cases.

More often than others, the message M14. “Reforms in Ukraine have failed, the level of
corruption is higher than during the Yanukovych governance” was aired: it was recorded
296 times in 111 pieces of the channel. Thus, a news piece on June 6, 2016 said that
Ukrainian officials and deputies are “laundering” money in Austria. And in a report, aired
on June 7, 2016, about the trial of vice-governor of Nikolayev region, who was arrested for
a big bribe, it was noted: “In Ukraine they continue to take large scale bribes: nothing has
changed since the times of Yanukovych, even Heroes of Ukraine are taking bribes.”

The TV channel criticized the Ukrainian authorities especially strongly for their attitude to
the population of Donbas. In particular, its materials reflected the idea that official Kyiv
does not need them.

As in other studied Ukrainian media, from foreign policy news the largest amount of
attention was given to Brexit, and the British referendum was connected to the perspective
of the break-up of the EU. M3. “EU [...] is coming to an end” became the second most
frequent message in the air of Inter(84 times).

A certain amount of attention was paid to the topic of sanctions against Russia (M11.
“Sanctions of the West against Russia are unfair, imposed on EU by the United States and
they harm, first of all, Europeans”) - 39 references. At the same time, there was a balance
of opinions between those, who supported the thesis about injustice of sanctions against
Russia, and those, who justified the Western countries’ approach to sanctions.

The authors of the messages on Inter in most cases were Ukrainian journalists (445 out of
744). In the category “others” (39 in total) there were mostly the military. Thus, in the
airtime of the TV channel, a Ukrainian military serviceman with a call sign name
“Mikhalych” stated: “Ukrainian military are only responding to the provocations of the
militants, they do not attack themselves, which does not contradict the Minsk agreements”,
thus rejecting M16. “Ukraine is responsible for the failure to comply the Minsk
agreements”.

The last example is another evidence that the Ukrainian media, selected for the current
monitoring as presumably more prone to Russian propaganda messages, have treated
these messages in a more balanced way, compared to the studied media of other EaP
countries. Probably, this can be explained by substantial contradictions between Ukraine
and Russia on the current historical stage. These contradictions influence the content of
even those actors of the Ukrainian information process, who are not part of the
mainstream on issues of foreign policy orientation, participation in integration processes,
approach to internal conflicts, etc.

34



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

10. SUMMARIZED DATA ON THE STUDIED MEDIA OF RUSSIA AND EAP
COUNTRIES IN GENERAL

Apart from the four messages, mentioned above as the most commonly voiced in the
Russian media (First Channel, Russia 1 and NTV TV channels): M30. “The West is
seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken Russia. European Union
and the US are in a conspiracy against Russia”, M3. “EU [...] is coming to an end”, M41.
“Russia stands up from its knees’. Russia is progressing despite sanctions, machinations
of the West” and M44. “Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU are new vectors of
geopolitical processes. The activation of trade, economic and investment cooperation
within the framework of these alliances/unions is becoming one of the most important
components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative to Euro-Atlantic
alliance ), we can highlight two more, which determined the direction of propaganda
during the monitoring period: M16. “Ukraine is responsible for the failure to comply the
Minsk agreements”- 83 references and M7. “Modern Western values are decadent, and
only Russia preserved healthy civilizational orientations”- 81 references. These six
messages together account for 733 or almost half (47.2%) of all the references to
messages, included in the list for this study. All these six messages, in the overwhelming
majority of cases were supported by both their authors and the media themselves. For
comparison, in six countries of the EaP the share of these messages was 26.8% (619
references) and even though here also they were, in most cases, supported by the authors
and the media, the level of support was significantly lower.

Overall, the messages related directly to Russia were aired on the studied Russian TV
channels 302 times (19.4% of the total frequency of messages, selected for the current
study). In most cases, both the authors and the media supported these messages. It is
worth noting that throughout the monitoring there were no references recorded to the
messages dealing with internal contradictions in Russia: M31. “RF parliament had to adopt
laws stripping Russian civil society of financial aid from the West as the latter tried to
meddle in the country’s domestic affairs through CSOs” and M34. “Those Russians
(opposition) who criticize the country’s state administration are traitors”. That was the
case, even despite the fact that in September 2016 elections to the State Duma of the
Russian Federation were to be held. Taking into account the fact that all federal TV
channels are loyal to the government, it is possible that the Russian ruling circles simply
had no need to mobilize their propaganda resources against their opponents.

In the media of the six EaP countries, the two above mentioned messages were also
neglected. Only one time (in Ukrainian media) the message M34 was aired. More often,
from the messages directly related to Russia M44. “Russia, China, India, SCO, BRICS,
EAEU are new vectors of geopolitical processes. The activation of trade, economic and
investment cooperation within the framework of these alliances/unions is becoming one of
the most important components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative
to Euro-Atlantic alliance” appeared 67 times and M41. “Russia stands up from its knees’.
Russia is progressing despite sanctions, machinations of the West” appeared 45 times. Of
the six EaP countries, the highest number of reference to M41 was encountered in the
media of Azerbaijan- 28 times (in Moldovan media it was not encountered at all). In
addition, M44 was encountered most often in the media of Belarus- 25 times,
Azerbaijan- 23 times, and Armenia- 17 times (not a single time in the media of Georgia
and Moldova). In this respect, it can be seen that there are differences in the news
agendas between the countries that have signed the EU Association Agreements, and the
other three, even though in all cases the media studied were prone to disseminating
Russian narratives.

35



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

The authors of the messages in the Russian media most often were the journalists
themselves - 857 times, followed by experts (250 times, of which in 152 cases - Russian
experts). At the same time, Ukrainians were the majority among the foreign expert-
authors. In most cases, these were the same persons, from one programme to the other,
who appeared on the air of one TV channel after the other, and who were especially
frequent guests in discussion talk shows. They can be divided into two groups: those, who,
as a rule, rejected negative approaches toward Ukraine and the West, and those, who
supported messages from the studied list. At the same time, the statements of the experts
from the first group were met with massive attacks, sarcastic reactions of other participants
and talk show hosts, while the opinions of experts from the second group were received
with an exaggerated attention and respect. The same picture applied also to experts from
other foreign countries.

The third most widely represented group of authors was politicians (114 times), closely
followed by RF President Vladimir Putin (108), actively quoted in the Russian airtime. 15
times his statements contained M44. “Russia, China, India, SCO, BRICS, EAEU are new
vectors of geopolitical processes. The activation of trade, economic and investment
cooperation within the framework of these alliances/unions is becoming one of the most
important components of Russia’s foreign economic strategy and an alternative to Euro-
Atlantic alliance”. This was conditioned particularly by the summit of the member countries
of the Shanghai Cooperation Organization (SCO) in Tashkent (June 23-24, 2016) and the
visit of the RF President to China (June 25-26, 2016), where Vladimir Putin stressed the
importance of the new external economic strategy for Russia.

During the monitoring period in the studied Russian media the group of authors marked
as “others” was represented quite significantly (101 references to messages): those were
Russian and foreign representatives of various professions and corporations. For example,
Richard Samuel, who was presented as a “solid London lawyer”, said: “The EU is a
nightmare. All it does is creating problems for us, and we even have to pay for it” (M3,
NTV, “Central Television”, June 25, 2016).

In the studied media of both Russia and the EaP countries, a specific attention to the
Ukrainian topic was recorded. Moreover, in the overwhelming number of cases, the
messages containing negative approach to this country were supported by both the
authors and the media themselves. Messages, related to Ukraine, were aired even more
frequently than those directly related to Russia. In addition, while in the Russian media
the advantage was not significant (307 references to Ukraine against 302 references to
Russia), in the media of EaP countries, the ratio came to almost 6:1. The frequency of
references to “Ukrainian messages” was significantly higher than the number of references
to five other EaP countries: in the Russian media the ratio 307:48 was recorded, while in
the media of EaP countries it came to 805:479.

36



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

11. SUMMARIZED DATA ON SPECIFIC RUSSIAN MEDIA

During the monitoring period, in the studied pieces of the TV channel Russia 1, 633
references to the messages were recorded. Of these, 605 times they were supported by
the authors, and 24 times they were rejected (4 times voiced neutrally). As a rule,
disagreement with the messages was expressed during discussion talk shows by those
participants, who remained in the minority and were subject to aggressive verbal attacks
by the rest of participants.

In most cases on Russia 1, the authors of the messages were media representatives -
278 times (in most cases Russian - 273 times), experts - 159 times (in 111 cases -
Russian). These groups were followed by the Russian President Vladimir Putin (72 out of
76 in the category “first persons”). Representatives of Ukraine became the authors of the
messages in pieces of the TV channel 29 times, from which in 21 cases they were
Ukrainian experts.

The most frequently repeated message on Russia 1 were M30. “The West is seeking to
expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken Russia. European Union and the
US are in a conspiracy against Russia” - 99 times and M3. “EU [...] is coming to an end” -
76 times.

In general, three main topics in the air of Russia 1 can be highlighted: hostility of foreign
powers toward Russia, negative processes abroad and the strengthening of the
international positions of the RF.

For example, the possible exclusion of the Russian sportsmen from the 2016 Olympics in
Rio de Janeiro was assessed as a political and unjust decision. The sporting event itself
was represented as a vivid example of the general hostility of the West toward Russia.
NATO forces deployment in Eastern Europe and the Baltic States was represented as a
threat to Russians. In particular, it was intensively repeated that, instead of giving an
adequate response to international terrorism, the North Atlantic block displays aggression
toward Russia. In a number of cases, Vladimir Putin made such statements through the
same prism the issue of sanctions against Russia were presented.

A significant number of materials on the TV channel was devoted to troubles in Europe

and in USA. The referendum on Britain’s exit from the EU became the main occasion for
showing, how “the West decays”.

37



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Dmitri Kisilyov, the anchor of the Sunday news and analysis programme “Vesti Nedeli”
(June 26, 2016): “Is there anybody else here? Hey! Ukraine asked entering the EU in
2030.”

51
bS]

: (_’:'nn_l_ii:‘uii_n VKPAMHA onnmniic B

onosnNnrnamii ™

> Bl #)mem6/1:31:59

Screenshot/ Russia 1, “Vesti Nedeli”

Other pieces were related to the idea of Russia’s wellbeing (for example, M41. “Russia
stands up from its knees’. Russia is progressing despite sanctions, machinations of the
West”). Many newscasts of the channel contained a “special” rubric: RF President
Vladimir Putin is meeting one or another high-profile official, and the latter report on the
progress of the economy, the rise of the quality of life, etc.

On the First Channel 95 references to the messages from the selected list were recorded,
voiced in 27 pieces. The main part of these messages was aired in the programmes
“Politics” and “Structure of the Moment”, the lesser part in the news programme “Vremya”.
The majority of the messages were supported by their authors - in 72 cases.
Representatives of the Russian media were most frequently the authors of the messages
(32 times), followed by Russian politicians (20 times) and Russian experts (13 times).

The highest number of references received M30. “The West is seeking to expand its
geopolitical presence in Eurasia to weaken Russia. European Union and the US are in a
conspiracy against Russia”. The occasions for the search of “the external enemy” in June
2016 were provided, in particular, by the NATO military drill on the territory of Poland, as
well as the conditional disqualification of the Russian national football team at the Euro
2016.

In the issue of “Politics” talk show devoted to Brexit(June 29, 2016), several messages
were aired: M3. “EU [...] is coming to an end”; M1. “EU policy is completely dependent on
the United States”; M6. “Migrant crisis in Europe is a consequence of the Western actions
and policies”; M7. “Modern Western values are decadent, and only Russia preserved
healthy civilizational orientations”; M18. “Europe does not need Ukraine”; M19. “The future
wellbeing of Ukraine and other EaP countries (Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia,
Moldova) is possible only in an alliance with Russia (under the EAEU)”, M30. “The West is
seeking to expand its geopolitical presence in Eurasia to weaken Russia. European Union
and the US are in a conspiracy against Russia”. This circumstance by itself tells a lot about
the intensity of the influence of such programmes on the public opinion.

38



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

Of the three studied Russian TV channels, the highest number of references to the
messages was recorded on NTV- 825; they were voiced in 205 pieces.

The overwhelming majority of these references (787) was supported by their authors. The
messages were in most cases voiced by Russian journalists (529 against 10 foreign media
representatives). The next group was experts, moreover, Ukrainian experts became
authors of messages more frequently than the Russian ones (41 Ukrainian, 28 Russian
and 3 experts from other countries).

In particular, the Ukrainian experts made numerous statements in the talk show “Majority”
on June 10, 2016. The anchor of the show Sergey Minaev in the beginning of the
programme announced its topic: “Today in this studio we shall discuss what awaits our
neighbor [Ed. Note: i.e., Ukraine]? Another Maidan or long attempts to return to normal
life”. The questions in the programme were put in such a way that Ukrainian participants,
while representing the realities of their country, spoke mostly about its disadvantages.

Here are several examples from statements by Ukrainian experts voiced in that
programme: “357 million hryvnia were stolen and by today no wall has been built”; “The
quality of life in Ukraine is falling catastrophically”; “The new authorities are taking part in
some criminal tournament: who will suggest more measures for robbing the Ukrainians
under the disguise of reform”; “If we exclude from the Maidan demands everything that
turned out to be a lie - non-visa regime, European salaries and pensions, new jobs,
Ukraine’s membership in the EU, then we will see that for two years the Ukrainians are
fighting and jumping exclusively for the devaluation of hryvnia and rising the communal

tariffs”.

Overall, the most frequently repeated message on NTV was M41. “Russia stands up from
its knees’. Russia is progressing despite sanctions, machinations of the West”. It was
voiced 90 times (in 88 cases supported and in 2 cases rejected by the authors). There
were 70 references to M30. “The West is seeking to expand its geopolitical presence in
Eurasia to weaken Russia. European Union and the US are in a conspiracy against
Russia”, 68 to M33. “The West should respect Russia's status as "equal” partner,
accepting its ‘spheres of influence’ and 65 to M7. “Modern Western values are decadent,
and only Russia preserved healthy civilizational orientations”.

The themes of “external enemy” and “crisis abroad” dominated also on NTV. Here are
several quotes: “Geopolitical situation and most importantly the image of Russia are such
that today Russia is an irritant for the West. That is why any form of pressure is acceptable
[Ed. Note: for the West], including in football” (“Segodnya” news programme, June 19,
2016);“If NATO soldiers are so afraid of a real brown bear, it is understandable how much
they fear the mythical Russian bear”(talk show “Central Television”, June 11, 2016);
“Londoners on the underground trains play Angry Birds more often than read literature.
The English are not familiar with the Russian classics and do not recognize a quote from
Turgeneyv, thinking it is a promotion for vodka, or propaganda for Brexit. Besides, they do
not recognize the logo of the Penguin Books editors”(news programme “Segodnya”, June
7, 2016).

39



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

[ll. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

1.

General

More than ever propaganda is becoming one of the most important components of
foreign policy, it is gaining the ability to reach mass foreign audiences without
obstacles, including through the national media of target countries.

Disinformation is not always the main tool of propaganda. The latter also includes
persistent and massive dissemination of certain disputable narratives, disguised as
“opinions”, which suppress any alternative evaluation or judgment. As a
consequence, a large part of the audience is exposed to a certain kind of
“hypnosis”, losing the ability to perceive a different point of view, as well as the
ability to assess critically the information they receive.

Current research, which focuses on themes that are open to various interpretations,
shows that persistent and massive advancement of the same disputable narratives
has influenced the media of several countries at once, in particular Russia and
Eastern Partnership countries. At the same time the hypothesis, according to which
many “traveling” messages originated in Russian media, is confirmed. Given the
intensification of official Russian information policy, addressed to foreign audience,
it can be regarded as the result of purposeful activity.

Among the main targets of propaganda “messages” were the European Union (and
the West as a whole), as well as the process of rapprochement of the Eastern
Partnership countries with the EU. These targets proved to be quite vulnerable in
post-Soviet countries, because their media provide little information about the EU
and especially about each other. The only exception is Ukraine, but to a large extent
the reason why events in this country are widely covered is because Ukraine is in
the center of attention of the Russian media. Accordingly, this coverage is under a
certain influence of the Russian media.

The strengthening of the role of Russian propaganda within the common
information space, in addition to solving immediate geopolitical objectives, contains
serious challenges. Most of all, it deepens the gap of understanding between these
countries, including Russia, as well as within the societies in each of them. For
these countries such state of affairs is fraught with threats of external and internal
instability.

Eastern Partnership Countries Public Service Broadcasting

The existence of independent, vibrant and competitive media landscape is essential
for providing a variety of news and views in different languages, coming from
different countries but with a priority given to high quality programmes produced in
national languages. The national media enjoying high level of trust and popularity in
the EaP countries would serve as a good tool against the external propaganda. In
this respect, the existence of truly professional public service broadcasters that
would develop impartial editorial practices is one of the key issues.

It is therefore important for the authorities in the EaP countries to strengthen
mandate by public service broadcasters so that it reflects public interest and it is

40



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

based on independence, editorial freedom and non-interference by authorities or
political parties. The reporting by these broadcasters should be balanced and
factual, including when covering activities of the authorities, in line with international
good practice.

o All media, but predominantly the public broadcasters need to pay more attention to
the accurate and wide coverage of the developments in other Eastern Partnership
countries. It is in the objective interests of each EaP partner to gain as much as
possible from this EU initiative. And misunderstanding, wrong perceptions among
them could not provide for better efficiency of EaP, to formation of “common
identity” which was always an important catalyzing factor for regional integration

processes.
3. Foreign and International Media Actors
o Given the overall lack of high-quality reporting in the EaP countries, consideration

should be given to supporting activities aimed at raising professional standards,
including adherence to internationally recognized ethical codes and standards for
balanced and objective reporting and news presentation. This should include
support to already existing media outlets (both local and foreign) that provide
alternative information to the one presented by main Russian channels widely
spread in the Eastern Partnership region.

o Existing international and local media outlets transmitting via cable, satellite or
Internet should receive more support to provide high-quality reporting in languages
more accessible to viewers and listeners in the EaP countries.

o Consideration should be given to promoting a direct exchange of a high-quality
content between the media in the EaP countries.

o Consideration could be given to strengthening protection of national airways against
hate speech and state propaganda that breaches the law. At the same time, if
applied, restrictions to the freedom of expression should not be disproportional in
scope, arbitrary and politically motivated to limit the expression of alternative
positions.

o Media regulators should monitor broadcasters’ compliance with legislation and
contractual license conditions and in case of their non-compliance they should apply
appropriate sanctions. The latter should be clearly defined and should be
commensurate with the gravity of the violation committed. The establishment of
systematic media monitoring based on credible methodology would assist the
regulators in identification of legal violations (including hate speech and
propaganda) and in taking prompt and adequate corrective action.

o The European Broadcasting Union (EBU) should play a more active role in
monitoring compliance by its members with the EBU’s statutes, particularly
promoting and developing the concept of public service media and their values such
as universality, independence, excellence, diversity, accountability and innovation,
as referred to in the EBU Declaration on the Core Values of the Public Service
Media.

41



Monitoring of the Media of EaP Countries and Russia

4.

Professionalism and Media Literacy

Consideration could be given to further enhancing the existing platforms and
creating new ones for discussion, trainings, studies and self-reflection on the media,
including in the regions, to enhance the current level of journalistic profession and to
help identifying unhealthy aspects of journalism, such as propaganda. This would
help journalists, managers and students to increase their professional capacity and
would also improve the current level of media literacy.

Access to various educational resources, such as books, databases, methodology,
research magazines, as well as a chance to exchange experience through
international media networks and journalistic associations would also help in
achieving these efforts.

The enduring monopolization of the media market by state or powerful groups has
deprived the audiences in the EaP countries of an effective variety of sources of
information, and has thereby weakened the guarantees of pluralism. Such undue
concentration of media ownership should be prevented through appropriate
measures. Instruments could be applied to improve competition, to motivate the old
players to get rid of excessive concentration, and to encourage new players to
invest.

Interaction with Russia’s Media Community

There is huge resource in Russia itself to ensure constructive approaches and
mutual understanding between that country on the one hand and EaP, as well as
EU countries, on the other. Respectively, enhancing dialogue and exchange with
independent and responsible media professionals from Russia will contribute to
alternative content in Russian media, thus decreasing influence of negative
stereotypes being spread in post-Soviet information space.

Promoting distribution in the EaP countries of the content of alternative Russian
media, which is not engaged in propaganda, is of great importance to better
understand the real political processes that have impact on developments in the
region.

Journalists, editors, producers and media proprietors from both Russian and EaP
countries should make joint efforts to ensure that distributed information
corresponds with truth and conscience. The facts should be reported without any
distortions and in their respective contexts. If a flawed message is published it
should be followed by a public apology or the reaction of independent professional
community.

42



The project benefits from the support through the EaP CSF Re-granting Scheme.
Within its Re-granting Scheme the Eastern Partnership Civil Society Forum (EaP CSF)
supports projects of the EaP CSF members with a regional dimension that contribute to
achieving the mission and objectives of the Forum.

The donors of the Re-granting Scheme are the European Union, National Endowment
for Democracy and Czech Ministry of Foreign Affairs.

The overall amount for the 2016 call for proposals is 320.000 EUR. Grants are available
for CSOs from the Eastern Partnership and EU countries.

Key areas of support are democracy and human rights, economic integration,
environment and energy, contacts between people, social and labour policies.




