
 

1 

 
 

 
 
 
 

Monitoring Report 
 

MOLDOVA 1 
 

Period: August 31 – September 6, 2020 
 

Author: Victor Gotișan 
 
 

 

 

 

 

This report has been possible due to the generous support of the American and British people through the 
United States Agency for International Development (USAID) and UK Aid. The content of this material is the 
responsibility of the Independent Journalism Center and does not necessarily reflect the vision of UK Aid, 
USAID, or the United States Government. 

  



 

2 

I. GENERAL INFORMATION 
 
Between August 31 and September 6, 2020, the Independent Journalism Center (IJC) monitored the 

public television station Moldova 1 in order to identify whether the journalistic materials it broadcast 

contained elements of disinformation or violations of professional ethics. We analyzed how the public 

television covered events in the political, economic, social, and other fields, as well as how it complied 

with professional and ethical standards, such as verifying information in several sources, pluralism of 

opinions, ensuring balance in case of conflicting news, and so on. 

 

The monitoring covered the main daily newscasts. We started from the assumption that the newscasts 
of the public media outlet should contain exclusively facts, and not the opinions of journalists, that 
they should be prepared in a neutral and accessible language, and should reflect reality as accurately 
as possible, respecting the balance of sources.  
 
Purpose of monitoring 
 
The monitoring aims to determine whether the public television station Moldova 1 is journalistically 
fair, neutral, and impartial when it informs the public about the government’s activity in relation to 
the political opposition in moments of tension and/or crisis. This assessment was based on the 
quantitative and qualitative analysis of the content of the main newscasts (Mesager), which were 
evaluated from the perspective of compliance with the principles of correct information as provided 
by the code of conduct of this public media outlet and by the Code of Audiovisual Media Services of 
the Republic of Moldova. We focused especially on the coverage of the activities of political actors 
and/or entities (particularly official / governmental ones).  
 
Methodology 
 
Given that the research aimed to assess the extent to which Moldova 1 complies with the principles of 
equity, impartiality, fairness, and political neutrality, as well as the hypothesis that Moldova 1 tends to 
adjust its media content to the messages delivered by the government, it is imperative to perform a 
quantitative and qualitative analysis of newscasts and news round-up programs that have the 
potential to influence the public opinion. Therefore, the methodology of this study combined two 
methods of research of the media product: quantitative and qualitative / comparative. At the same 
time, newscasts were analyzed from the perspective of manipulation and disinformation techniques, 
in order to help consumers see whether a journalistic product is manipulative or whether it covers 
reality impartially. 
 
By means of the quantitative analysis, we explored the trends in the coverage of topics of public 
interest in the selected period. It is a research method that involves monitoring, sampling, and coding 
journalistic materials so as to identify political affiliation, if it exists (the number of materials casting 
positive light on certain political actors); extent of implementation of the principles of fairness and 
impartiality in informative and analytical materials (number of fair and impartial materials); whether 
the balance of sources is ensured (number of balanced materials); what sources are given priority in 



 

3 

newscasts (number of sources cited or mentioned); provision of airtime to political actors and entities 
(amount of airtime provided, in seconds); as well as other aspects. By means of 
qualitative/comparative methods, we sought to interpret data and information obtained from the 
quantitative analysis. The media content was examined in depth in order to determine whether 
Moldova 1 complies with the principles of equity, impartiality, fairness, and political neutrality. 
 
Period of monitoring: August 31 – September 6, 2020. 
 
The main media products of Moldova 1 subjected to monitoring: 

▪ 7 editions of the main newscast Mesager in the period from August 31 to September 6, 2020. 
 
General trends 
The monitoring data show that in the main newscast Mesager: 

➢ Covid-19 vas the prevailing topic in news. Of the total 138 news stories (except the ones in the 
Sports section), 37 directly or indirectly concerned the topic of the Covid-19 pandemic, which 
is about 27%. 

➢ More than half of the 138 news stories did not include directly cited sources. 

➢ Central authorities are still among the entities most frequently targeted in Moldova 1 news. 
However, compared to the previous monitoring period (March 9-15, 2020), the share of direct 
or indirect citations of central authorities (Presidential Office, Government, Parliament) has 
decreased. On the other hand, the number of cases in which representatives of local 
authorities, especially from Chisinau Municipality, were cited directly or indirectly has 
increased. 

➢ The persons mentioned or cited – directly or indirectly – most often as sources in Moldova 1 
news were President Igor Dodon; Prime Minister Ion Chicu; Education, Culture, and Research 
Minister Igor Sarov; and representatives of Chisinau Mayor’s Office. 

➢ Compared to the previous reporting period, there has been greater diversification of news 
sources. 

➢ President Igor Dodon benefited from the largest presence in Moldova 1 news. The head of 
state was either mentioned or cited directly or indirectly in at least 16 news stories out of 138, 
which represented 11%. In other words, every ninth news story featured President Igor Dodon. 
At the same time, in most of them, the head of state was presented in a positive light. 

➢ In terms of deontology, Moldova 1 news stories had several violations, including National 
Savior/Messiah manipulation technique, lack of the right to reply, lack of source on borrowed 
video sequences, and suggestion. 

➢ In its news stories, Moldova 1 presented President Igor Dodon in a positive light (some news 
stories were on the verge of political advertising and looked rather like electoral news). 

➢ Moldova 1 presented in a neutral and impartial manner the information about opposition 
parties and politicians (Action and Solidarity Party, Dignity and Truth Platform Party, Pro-
Moldova Party, Shor Party, Our Party, Liberal Party of Moldova, and so on). 

 

II. DATA ANALYSIS 
 



 

4 

Mesager newscast 
 
August 31, 2020 
 
Quantitative analysis 
The August 31, 2020 edition of the main newscast Mesager of the public television station Moldova 1 
included 20 news stories, except for those in the Sports (4 stories) and Weather sections. All stories 
were informative, and none involved elements of conflict, which would have required ensuring the 
right to reply for the person concerned and/or accused. Four of those 20 stories appeared in the News 
in Brief section. Eight of the 20 stories covered – directly or indirectly – the topic of the Covid-19 
pandemic, and five were about Chisinau Municipality. 
 
In 9 news stories of the 20, sources were cited directly; in another 8 stories, sources were cited 
indirectly or mentioned; and 3 stories were based on direct (live) interventions of the journalist, where 
they presented information referring to certain sources, data, and/or statements. Thus, one news 
story had one direct source, 2 stories had 2 direct sources, 2 stories had 4 sources, 2 stories had 6 
sources, 2 stories had 7 direct sources, and one story had 9 sources. 
 

 
 
The deputy mayor of Chisinau, Angela Cutasevici, was cited directly in 2 news stories, benefiting from 
a total airtime of 48 seconds. The other sources (representatives of authorities or politicians) were 
cited directly in one story each: Andrei Nastase (Dignity and Truth Platform Party, PPPDA) – 13 
seconds; Dorin Chirtoaca (Liberal Party of Moldova, PL) – 16 seconds; Valeriu Munteanu (Save 
Bessarabia Union, USB) – 20 seconds; Monica Babuc (Democratic Party of Moldova, PDM) – 10 
seconds; Peter Michalko, EU Ambassador to Moldova – 33 seconds; Oleg Tulea, Minister of Foreign 
Affairs and European Integration – 29 seconds; Igor Sarov, Minister of Education, Culture, and 
Research – 23 seconds. President Igor Dodon and Parliament Speaker Zinaida Greceanii were the 
subjects of one news story in which they congratulated the citizens of Moldova on the occasion of the 
“Our Language” holiday. Likewise, the Action and Solidarity Party (PAS) leader Maia Sandu was the 

8

2
1

2

2

2

1

Number of sources directly cited in news stories

Fără surse citate direct

2 surse

1 sursă

4 surse

6 surse

7 surse

9 surse

No directly cited sources 

2 sources 

1 source 

4 sources 

6 sources 

7 sources 

9 sources 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-31-august-2020


 

5 

subject of a news story on the same topic. All three were cited indirectly, based on their statements 
on Facebook. 
 
Qualitative analysis 
Covid-19 was the main topic of most news stories in the Mesager on August 31, 2020. At the same 
time, three stories covered the topic of “Our Language” holiday. Moldova 1 included various sources 
in the news, giving them equal airtime. The news stories in this newscast contained no deontological 
violations or manipulation techniques. 
 
September 1, 2020 
 
Quantitative analysis 
The Mesager of September 1, 2020 contained 20 news stories, including 16 in the Main News section 
and 4 in the News in Brief section. The direct or indirect topic of many of the news stories was Covid-
19 (5 stories). President Igor Dodon and Chisinau Mayor Ion Ceban were the protagonists of 2 news 
stories, while Prime Minister Ion Chicu, Parliament Speaker Zinaida Greceanii, and Education, Culture, 
and Research Minister Igor Sarov were targeted in one news story each. Among politicians, Andrei 
Nastase (PPPDA), Tudor Deliu (Liberal Democratic Party of Moldova, PLDM), and Renato Usatii (Our 
Party) were sources and protagonists of a single news story about the submission of documents to the 
Central Electoral Commission (CEC) for the registration of initiative groups that will collect signatures 
in support of candidates for the position of president of the Republic of Moldova. 
 
A little more than half of the news stories – 11 – did not cite sources directly (four of them in the News 
in Brief section), and in two of them reporters intervened directly. 
 

 
 

11

2

1

1

2

1

1
1

Number of sources directly cited in news

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse

6 surse

10 surse

No directly cited sources 

1 source 

2 sources 

3 sources 

4 sources 

5 sources 

6 sources 

10 sources 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-1-septembrie-2020


 

6 

Regarding the airtime dedicated to direct citations, Igor Dodon appeared twice in two separate news 
stories, with 37 seconds of airtime total; Minister Igor Sarov was cited directly in one news story with a 
statement of 36 seconds; and the PPPDA leader Andrei Nastase appeared in another news story with 
an intervention of 24 seconds. 
 

 
 

Qualitative analysis 
Moldova 1 presented in a positive light President Igor Dodon and Chisinau Mayor Ion Ceban, in news 
stories where the two were protagonists. Favorable attitude was seen particularly in the manner in 
which the two stories were built, in the context in which they were presented, and especially in the 
selection of direct statements. For example, Moldova 1 opened one of the stories with the fact that 
“19 schools did not open their doors for students today” and carried the educational process remotely. 
Then, journalists slightly changed the topic announced in the introduction and delivered the 
congratulatory message of President Igor Dodon on the occasion of the beginning of the new school 
year. He noted that “today, every member of society whose child is a school student has understood 
better than at the beginning of the pandemic the role and importance of teachers.” Next, they spoke 
about the message of Prime Minister Ion Chicu, who gave assurances that the authorities will provide 
proper conditions “to protect the health of children and youth in Moldova.” Then, the authors of the 
news story returned to the primary topic – the 19 schools that did not start work – and the statement 
of Minister Igor Sarov, who mentioned the institutions that opened and those that did not stat the 
educational process. The story closed with a direct quote from the congratulatory message of 
President Igor Dodon, according to whom “our country has a future.” 
 
In another news story, Moldova 1 mentioned that between September 1 and 11, 2020 the CEC was 
receiving documents to register initiative groups that will collect signatures to support candidates for 
the position of president of Moldova. The first three candidates who submitted applications were 
cited directly: Tudor Deliu (PLDM), Renato Usatii (Our Party), and Andrei Nastase (PPPDA). Continuing 
the news, Moldova 1 journalists mentioned that “meanwhile, President Igor Dodon urged the 
candidates running for the presidential office to show correctness in this electoral campaign,” citing his 
direct statement in this context. The intervention of the head of state was irrelevant in this case and 
only aimed to present him in a positive light. 
 

37

11

24 23
21

36

0

10

20

30

40

Igor Dodon (2) Ion Ceban Andrei Năstase Renato Usatîi Tudor Deliu Igor Șarov

Direct statements, seconds



 

7 

In the news story about “hundreds of thousands of lei for a place in the cemetery. Six people, 
administrators and employees of St. Lazarus Cemetery in Chisinau, were detained for having allegedly 
taken bribes to sell or reserve graveyard places,” Moldova 1 journalists noted that “Chisinau Mayor Ion 
Ceban reacted to what happened, saying he would fight corruption in the city and urging people to 
inform him about acts of corruption among civil servants… He believes that everyone should be equal 
before the law” (National Savior manipulation technique). In this case, the mention aimed to present 
Ion Ceban in a positive light. At the same time, in this news story Moldova 1 included footage of 
someone taking a bribe, but did not indicate the source of the borrowed footage. 
 
September 2, 2020 
 
Quantitative analysis 
The Mesager of September 2, 2020 contained 23 news stories, including five in the News in Brief 
section. Five of all the news stories covered the topic of Covid-19 (directly or indirectly), and the 
majority of them appeared in the Main News section. The news also covered other topics: 
kindergartens in Chisinau will work according to an extended program; on the eve of the National 
Army Day, several soldiers donated blood; a secondary school in Aluatu village of Taraclia region 
received a set of computer equipment from Romania; five more candidates for the presidency of 
Moldova submitted applications to the CEC to register initiative groups to collect signatures; the 
Socialist MP Oleg Lipski addressed the Prosecutor General’s Office regarding the investigation of a 
company affiliated with the Shor Party leader Ilan Shor, who, according to the parliamentarian, 
sponsored the 2016 presidential campaign of Maia Sandu; the PAS party’s MP Galina Sajin addressed 
the National Integrity Authority (NIA) regarding the alleged luxury vacations of President Igor Dodon; 
PPPDA party’s MP Iurie Renita voiced accusations regarding the appointment of three new 
ambassadors; and others. 
 
The representatives of central and/or local authorities were most often cited as sources (7). Among 
them were Defense Minister Alexandru Panzari; Secretary of State Marina Golovaci from the Ministry 
of Health, Labor, and Social Protection; Secretary of State Alexandru Holostenco from the Ministry of 
Foreign Affairs and European Integration; Boris Gilca, head of a department at the Chisinau Mayor’s 
Office; Deputy Mayor Angela Cutasevici. President Igor Dodon and Prime Minister Ion Chicu were 
mentioned in one news story each. As for politicians, Maia Sandu (PAS) was featured in two news 
stories, while Andrian Candu (Pro-Moldova), Dorin Chirtoaca (Unirea Electoral Bloc), Octavian Ticu 
(National Unity Party, PUN), Galina Sajin (PAS), Oleg Lipski (Party of Socialists, PSRM), Igor Grosu (PAS), 
Renato Usatii (Our Party), Ilan Shor (Shor Party) were targeted (mentioned, cited directly or indirectly) 
in one news story each. 
 
Twelve news stories did not have directly cited sources, 4 stories had one directly cited source each, 4 
stories had 2 sources each, 3 stories had 4 sources, and one story had 5 directly cited sources. 
 
In terms of the airtime offered to statements, representatives of the Chisinau Mayor’s Office 
benefited from the most airtime: Deputy Mayor Angela Cutasevici – 40 seconds, Deputy Head of the 
Health Department Boris Gilca – 40 seconds. As for politicians, Iurie Renita (PPPDA) had a direct 
intervention of 40 seconds, Igor Grosu (PAS) – 33 seconds, and Igor Vremea (PDM) – 30 seconds. 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-2-septembrie-2020


 

8 

 

 
 

Qualitative analysis 
Two of the 23 news stories broadcast by Moldova 1 in the Mesager of September 2, 2020 referred to 
conflicts. One of them concerned the complaint of the Socialist MP Oleg Lipski to the Prosecutor 
General’s Office, in which he asked for investigating the activities of a company allegedly affiliated 
with the Shor Party leader Ilan Shor. According to Lipski, the company financed the 2016 presidential 
electoral campaign of Maia Sandu. Moldova 1 reporters ensured the right to reply to the person 
concerned by directly citing the PAS party representative Igor Grosu. 
 
Another controversial news story reported on the PAS party’s MP Galina Sajin requesting the National 
Integrity Authority to give a reply “regarding the alleged luxurious vacations of President Igor Dodon.” 
In this case, too, Moldova 1 journalists ensured the right to reply to Igor Dodon by citing the statement 
of his spokesperson Carmena Sterpu. 
 
At the same time, Moldova 1 broadcast one news story mentioning that the Russian Ministry of 
Internal Affairs has concluded the criminal investigation in the “laundromat case,” which targeted the 
former Democratic Party leader Vlad Plahotniuc, Our Party leader Renato Usatii, and the businessman 
Veaceslav Platon. According to the ministry’s press release, Plahotniuc and Platon allegedly devised 
the plan and realized it with the help of the Balti Mayor Renato Usatii. Given the serious accusations 
made by the Russian Ministry of Internal Affairs, Moldova 1 had the mission to ensure the right to 
reply, which did not happen (lack of the right to reply). 
 
September 3, 2020 
 
Quantitative analysis 
The Mesager of September 3, 2020 had a total of 21 news stories. The first three of them covered the 
topic of the Covid-19 pandemic, and four materials appeared in the News in Brief section. 
 
The public television station most often referred to central and local authorities as sources of news. In 
nine of the 21 materials, at least one public official was mentioned or cited directly or indirectly. 
President Igor Dodon was cited and/or mentioned in three news stories, as well as Prime Minister Ion 
Chicu. Other public officials mentioned and/or cited in news were ministers Alexandru Pinzari, Oleg 
Tulea, and Igor Sarov, and Deputy Mayor of Chisinau Ilie Ceban. 

40 40 40

33
30

21
24 24

20

0

10

20

30

40

50

Angela
Cutasevici

Boris Gîlcă Iurie Reniță Igor Grosu Igor Vremea Maia Sandu Andrian
Candu

Octavian 
Țîcu

Dorin
Chirtoacă

Direct statements, seconds

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-3-septembrie-2020


 

9 

Speaking about the airtime provided for statements, Prime Minister Ion Chicu benefited from two 
direct interventions of 41 seconds total; President Igor Dodon – one direct intervention of 20 seconds; 
Minister Alexandru Pinzari – one direct intervention of 18 seconds; Special Missions Ambassador 
Andrei Popov – one direct intervention of 45 seconds; Deputy Mayor of Chisinau Ilie Ceban – one 
direct intervention of 41 seconds. Prosecutor General Alexandru Stoianoglo was the subject of one 
news story, where he was cited directly with a statement of 40 seconds. 
 
As for politicians, Andrei Nastase (PPPDA) was present with a direct intervention of 38 seconds; Igor 

Grosu (PAS) – 18 seconds; Ghenadie Verdes (Pro-Moldova) – 19 seconds; Dumitru Marian (PAS) – 9 

seconds. 

 
 
 

Twelve of the 21 news stories (including 4 in the News in Brief section) did not cite sources directly; 3 
of them had 1 source, other 3 had 2 sources each, two stories had 3 sources, one story had 4 sources, 
and one more had 6 sources cited directly.  
 

 
 

Qualitative analysis 
In the Mesager of September 3, 2020, central and/or local authorities were favored both by the 
airtime provided to direct citations and by the large number of news stories in which they were 
mentioned and/or cited. Some officials were presented in a positive light by the phrases used or 

20

41

18

45

41 40
38

18 19

9

0

13

25

38

50

Igor Dodon Ion Chicu Alexandru
Pînzari

Andrei Popov Ilie Ceban Alexandr
Stoianoglo

Andrei
Năstase

Igor Grosu Ghenadie 
Verdeș

Dumitru
Marian

Direct statements, seconds

12

3

3

2
1 1

Number of sources directly cited in news

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

6 surse

No directly cited sources 

1 source 

2 sources 

3 sources 

4 sources 

6 sources 



 

10 

context provided by journalists. An example is a story that appeared in the News in Brief section, 
“659,000 beneficiaries of pensions and social allowances will receive a one-time financial support of 
900 lei in October. The Government has increased the allowance by 200 lei from the initially proposed 
700 lei… Prime Minister Ion Chicu said the decision was made after the application of the indexation 
coefficient to pensions and social benefits by 1.07% from October 1.” In it, journalists underlined that 
“the legal provision was proposed by President Igor Dodon, and it will be implemented from October 1. 
The head of state had previously said that this allowance should be given twice a year,” and Prime 
Minister Ion Chicu appeared with a direct statement. Thus, the reference to Igor Dodon in this context 
can be deemed irrelevant, since the Government was mentioned as the one who made this increase, 
and Prime Minister Ion Chicu was included with a statement. By mentioning President Igor Dodon, 
they aimed only to highlight him and present him in a positive light.  
 
At the same time, five of the 21 news stories were controversial. The first one concerns the 
announcement of Prosecutor General Alexandru Stoianoglo regarding the completion of criminal 
investigation in the case of involvement of a commercial bank in the bank fraud and theft from the 
banking system, in which the final beneficiary is allegedly the businessman Vlad Plahotniuc. Another 
one is about the accusations of the PPPDA leader Andrei Nastase that several local councilors from 
PAS and Pro-Moldova in the villages of Ciutesti and Vulcanesti contributed to the closure of two 
schools. The third one concerns the accusation of the socialist Alexandru Nesterovschi against the Pro-
Moldova’s MP Gheorghe Brasovschi regarding his wealth declaration. According to the former, the 
document contains several omissions and inconsistencies. The fourth story informs about a flashmob 
organized by the young members of PAS, who sent “wedding cakes to Prime Minister Ion Chicu,” and 
the fifth one transmits the intention of Special Missions Ambassador Andrei Popov to sue the PPPDA’s 
MP Iurie Renita for slander and lying. In the first four news stories, Moldova 1 ensured the right of 
reply to those targeted, but not in the case of the last one, where Iurie Renita was targeted and 
accused by the main source of the news (lack of the right to reply).  
 
September 4, 2020 
 
Quantitative analysis 
The Mesager of September 4, 2020 consisted of 20 news stories (excluding sports – 3 stories), of 
which four appeared in the News in Brief section. Six news stories either directly or indirectly 
concerned the Covid-19 pandemic. Among other topics were the new appointments in the judiciary, 
the CEC’s refusal to include the PACE party in the list of parties with the right to support candidates in 
the presidential elections, the halved harvest of sunflower this year, the detention at the Moldovan-
Romanian border of Moldovans for cigarette smuggling, repair works on Albisoara Street, a summary 
of the program “The President Answers,” and others. 
 
Five of the 20 news stories had President Igor Dodon as the protagonist and/or source. Other 
dignitaries and officials who were most often mentioned and/or cited directly in the news were 
Marina Golovaci, Secretary of State in the Ministry of Health, Labor, and Social Protection; ministers 
Igor Sarov and Pavel Voicu; and Vasile Sarban, the head of the Production Policy Department within 
the Ministry of Agriculture, Regional Development, and Environment. Among politicians, Andrei 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-4-septembrie-2020


 

11 

Nastase (PPPDA) and Sergiu Litvinenco (PAS) were the protagonists of one news story, and Gheorghe 
Cavcaliuc (PACE) was targeted in another news story.  
 
President Igor Dodon appeared with 3 direct statements in 2 news stories, which had a total of 114 
seconds, followed by Secretary of State Marina Golovaci with 2 interventions of 73 seconds, Minister 
Pavel Voicu with an intervention of 31 seconds, Minister Igor Sarov with an intervention of 25 seconds, 
and head of department Vasile Sarban with 2 interventions and a total of 50 seconds.  
 
Among politicians, Andrei Nastase (PPPDA) appeared in the news with a direct statement of 42 
seconds, and among experts, Viorel Chistruga spoke directly twice, with a total airtime of 60 seconds.  
 

 
 
 

Ten of the 20 news stories had directly cited sources: 4 of them had one source; two had 2 sources; 
one story had 3 sources; one story had 4 sources; two stories had 5 sources. Ten of the news stories 
(including 4 from the News in Brief section) did not have any directly cited source.  
 

 
 

114

73

25
31

50
42

60

0

30

60

90

120

Igor Dodon (3) Marina Golovaci
(2)

Igor Șarov Pavel Voicu Vasile Șarban (2) Andrei Năstase Viorel Chivriga (2)

Direct statements, seconds

10

3

2

2

1

2

Number of sources directly cited in news

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse

No directly cited sources 

1 source 

2 sources 

3 sources 

4 sources 

5 sources 



 

12 

Qualitative analysis 
In the Mesager of September 4, 2020, Moldova 1 favored President Igor Dodon, both by the number 
of news stories in which he was cited and by the airtime he benefited from, implicitly by the way in 
which journalists presented the news in which he was targeted. In this sense, Moldova 1 put President 
Igor Dodon in a positive light, and in some stories he was cited directly even if his statements/opinions 
were not relevant to the topic/did not add value to the information.  
 
For example, in the news story titled “Medical workers have been fighting Covid-19 for six months 
now” journalists began by mentioning the challenges facing the medical system and its employees 
since the onset of the pandemic, and then they highlighted the fact that “in order to support medical 
workers, including young specialists, the Government ordered to increase, in three stages, the salaries 
of the medical staff. (…) The draft amendment to the regulation on the remuneration of employees of 
public health institutions was proposed by President Igor Dodon. (…) The initiative to increase the 
salaries of medical workers is a recognition of the work done by Moldovan doctors.” Subsequently, the 
authors of the news directly cited three doctors who welcome the initiative to increase salaries and 
added the opinion of the mayor of Congaz village on this subject. In this context, the reporter 
repeatedly mentioned that, “since September 30, the salaries of health workers have been increased 
by 30 percent. According to President Igor Dodon, the decision to double salaries in the health system 
was approved by law and is to be done in 3 stages,” and cited the head of state directly. The story 
ended with the journalist saying, “The head of state, Igor Dodon, intends to come up with a similar 
initiative in the field of education. The presidential proposal provides for doubling the salaries of all 
employees in the education system. The president claims that the double increase of salaries will stop 
the exodus of employees in this sector.” 
 
Another news story talks about a possible cancellation of the allowance of 16,000 lei for staff infected 
with Covid-19 at work. In the material, the authors emphasize that the PSRM faction will not vote for 
the initiative in the Parliament, and “assurances in this regard were given today by President Igor 
Dodon. (…) The reaction comes after the former Minister of Health Ala Nemerenco wrote on her 
Facebook page that the package of laws adopted yesterday by the Government (…) would also provide 
for the cancellation of this allowance.” In this case, too, through the way the news story was 
formulated, Igor Dodon was presented in a positive light, as the only authority that can solve any 
problem or challenge (National Savior manipulation technique).  
 
The third news story in which President Igor Dodon was favored, which appeared in the News in Brief 
section, concerns “a new round of negotiations on concluding a loan agreement with the Russian 
Federation,” which took place in the week before the monitoring, and “the head of state Igor Dodon 
stated in the ‘President Answers’ program that several articles from that document have already been 
addressed. Igor Dodon was convinced that the negotiations will end in October and that, in a short 
time, our country will be able to benefit from the 200 million euros. Moldova needs the Russian loan to 
enter the new year with financial reserves, the head of state added.”  
 
Moldova 1 also broadcast a news story in which it made a summary of the “The President Answers” 
program, which appears weekly on the social networks of the head of state. In the material, the 
author focused on Igor Dodon’s opinion, saying, “the current Parliament does not correspond to the 



 

13 

results of the 2019 elections and must be dissolved. The statement was made by President Igor Dodon 
during the traditional ‘The President Answers’ program.” The story was based exclusively on the direct 
statement of Igor Dodon, taken from the above-mentioned program, which accounted for more than 
half of the news story. Moldova 1 favored the head of state by including irrelevant and tendentious 
direct statements, for example: “As we, Socialists, promised, we have not accepted any party switcher. 
We did not accept any MP from other factions to join us.”  
 
September 5, 2020 
 
Quantitative analysis 
The Mesager of September 5, 2020 consisted of 20 news stories, of which 6 addressed, directly or 
indirectly, the Covid-19 pandemic. Other topics include the work schedule of early education 
institutions; the local elections to be organized in the localities of Tirnova in Donduseni region and 
Nucareni in Telenesti region; the Kyrgyz yurts built in the Republic of Moldova; the works in the La 
Izvor park in Chisinau; the fact that the Party of Communists of the Republic of Moldova (PCRM) will 
not have a candidate in the presidential elections; the candidacy of former Deputy Prime Minister 
Constantin Oboroc in the presidential elections; but also a news story in which “the mother of the 
head of state, Galina Dodon, told for the first time about the road accident in September 2018 
involving two presidential cars.”  
 
In this edition of the newscast, Moldova 1 directly cited various sources, most often ordinary citizens, 
experts, mayors, police officers, IT specialists, 112 service operators, politicians, etc. Only in two news 
stories did Moldova 1 directly cite representatives of central and/or local authorities. Thus, regarding 
the airtime granted to direct statements, Vitalie Tarlev, Secretary of State in the Ministry of Economy 
and Infrastructure (MEI), had an intervention of 35 seconds, and Chisinau Mayor Ion Ceban had a 25-
second statement. Among politicians, Elena Bodnarenco (PCRM) appeared directly with a 24-second 
statement, and potential independent candidate for the presidential election Constantin Oboroc had a 
34-second speech. 
 

 
 

Eleven news stories did not have directly cited sources, 4 stories had one directly cited source, 2 
stories had 2 sources each, 2 stories had 3 sources each, and one story had 7 directly cited sources.  

35

25

34

24

0

9

18

27

36

45

Vitalie Tarlev Ion Ceban Constantin Oboroc Elena Bodnarenco

Direct statements, seconds

http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-5-septembrie-2020


 

14 

 

 
 

Qualitative analysis 
Moldova 1 broadcast a biased news story, which can be described as political PR in favor of President 
Igor Dodon. Specifically, the journalists of the public station broadcast sequences from a film 
published by President Igor Dodon (without indicating the source of the footage), in which “... the 
mother of the head of state, Galina Dodon, told for the first time about the road accident in September 
2018, with the involvement of two presidential cars. That day, the head of state, along with his mother 
and one of his sons, were returning from a monastery. The revelations were made in a film published 
by Igor Dodon at the end of his first term as President of the Republic of Moldova.” Through this news 
story, Moldova 1 showed tendentiousness and lack of impartiality, because the information is neither 
current nor of public interest, and it promotes and puts Igor Dodon in a positive light. At the same 
time, Moldova 1 appealed to emotions (especially by including the direct statements of Galina Dodon, 
in which she cries and remembers the accident with fear), which is contrary to the deontological 
standards of correct and neutral news, which must contain only facts (not opinions), without 
appealing to the emotions of the news consumer.  
 
September 6, 2020 
 
Quantitative analysis 
The September 6, 2020 edition of Mesager included 14 news stories. Three of them had the Covid-19 
pandemic as their theme. Other topics were the drought that “continues to wreak havoc across the 
country”; social allowances announced by the Government for pensioners; the official inauguration of 
a roundabout in Oxentea village of Dubasari region, which was also attended by President Igor Dodon; 
a new edition of the Beech Festival, organized in the village of Radenii Vechi of Ungheni region; repair 
works in several kindergartens; a new traffic security project in Chisinau; and so on. 
 
The most frequently cited sources were the representatives of local authorities (both level one and 
level two): Oleg Casian, the mayor of Radeni (Ungheni region) – a 28-second speech; Grigore Filipov, 

11

4

2

2
1

Number of sources directly cited in news

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

7 surse

No directly cited sources 

1 source 

2 sources 

3 sources 

7 sources 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-6-septembrie-2020


 

15 

the head of Dubasari region – a 20-second speech; Valeriu Rusu, the mayor of Oxentea village – two 
speeches with a total of 40 seconds; Mihai Esir, the mayor of Congaz village – a 22-second speech; 
Tatiana Lazar, the vice-head of Ungheni region – a 15-second speech; and Victor Chironda, the deputy 
mayor of Chisinau – a 23-second speech. President Igor Dodon was targeted in a news story in which 
he was cited directly with a 20-second statement. At the same time, the news directly cited ordinary 
citizens, ecologists, craftsmen, entrepreneurs, farmers, and so on.  
 

 
 
Regarding the number of directly cited sources, 7 news stories were without such sources; one story 
had one direct source; one story had 2 sources; one story had 4 sources; 2 stories had 6 sources; one 
story had 8 sources; and one story had 9 sources cited directly.  
 

 
 

Qualitative analysis 
The topic of Covid-19 was less present in the Mesager of September 6, 2020. Only three news stories 
out of 14 focused on this topic, being placed at the beginning of the newscast. At the same time, the 
local authorities were cited mainly as sources, with interventions in five materials.  
 
Regarding the deontological aspect of the content, two of the 14 news stories presented the 
information in a biased and selective manner and/or favored and presented in a positive light 
President Igor Dodon or the Party of Socialists.  
 

28

20

40

15

22 23
20

0

10

20

30

40

50

Oleg Casian Grigore Filipov Valeriu Rusu Tatiana Lazăr Mihai Esir Victor Chironda Igor Dodon

Direct statements, seconds

7

1
1

1

2

1
1

Number of sources directly cited in news

Fără surse citate direct
1 sursă
2 surse
4 surse
6 surse
8 surse
9 surse

No directly cited sources 

1 source 

2 sources 

4 sources 

6 sources 

8 sources 

9 sources 



 

16 

For example, in one of the news stories Moldova 1 headlined that “pensioners and beneficiaries of 
social allowances, especially those with monthly incomes of up to 3,000 lei, will benefit, in real terms, 
from one of the highest cumulative annual pension indexations, of approximately 8.1%,” emphasizing 
the fact that “the announcement was made by the head of the PSRM faction Corneliu Furculita in a 
post on Facebook.” Subsequently, Moldova 1 journalists mentioned that “the increase made by the 
Government, from 700 lei to 900 lei, means an equivalent of pension indexation by 3.3 percent, 
compared to 1.07 percent it is indexed on October 1. Please note that this year, for the first time ever, 
the indexation of pensions occurs twice a year. On April 1, it was 4.8%, and with these 3.3% it means an 
effective indexation of over 8 percent.” First, in the context of this topic, Moldova 1 should not have 
suggested (suggestion) that this initiative belongs to a certain MP (Corneliu Furculita) by citing his 
statement on Facebook. Second, Moldova 1 presented the Government in a positive light. To ensure 
balance, the journalists had to seek the separate opinion of an independent expert (economic 
analyst), who would explain this initiative. 
 
In another news story (“New investments in road infrastructure in the country”), Moldova 1 covered 
the official event of inauguration of a roundabout at the entrance to Oxentea village in Dubasari 
region. According to the information, the project was carried out within the Good Roads for Moldova 
program. The way in which the story was formulated and the way in which sources were cited 
demonstrate that Moldova 1 favored President Igor Dodon and presented him in a positive light. For 
example, Oxentea Mayor Valeriu Rusu appeared with a direct statement stating that this project was 
possible to implement because he “approached the president of the country, asking him to support us 
and make this roundabout... We are very happy that this enormous problem has been solved,” an idea 
taken over by journalists, who repeatedly stressed that “... the project cost over 220,000 lei and was 
carried out with the support of President Igor Dodon. Present at the inauguration, the head of state 
mentioned that, although we are living in a difficult year, hard-working people still manage to do 
beautiful things,” a statement completed with a direct citation by the head of state.  
 
CONCLUSIONS 
 
Between August 31 and September 6, 2020, the public television Moldova 1 in its main daily 

newscasts presented information in a mostly neutral manner. The monitoring, however, revealed 

some deontological violations, particularly the presentation of some dignitaries (e.g. Igor Dodon) in a 

biased and/or positive manner, both by providing more airtime for direct interventions and greater 

frequency of their appearances in the news, as well as by presenting the protagonists in a certain 

manner. 

 

In terms of quantity, the most frequently addressed topic in the newscasts of the public television was 
the Covid-19 pandemic. Each edition of Mesager began with news that directly or indirectly addressed 
this topic (3-8 news stories per edition). These accounted for 27% of the total news of each newscast, 
which means that every fourth news story referred to the Covid-19 pandemic, directly or indirectly. At 
the same time, almost every edition of Mesager included at least two news stories about the Chisinau 
Mayor’s Office.  
 



 

17 

More than half of the 138 news stories broadcast during the monitoring period did not have sources 
cited directly, but only mentioned and/or cited indirectly by newscasters or reporters. At the 
institutional level, authorities continue to be among the entities most often approached as sources, 
cited or mentioned in the news. However, compared to the previous monitoring period (March 9-15, 
2020), the frequency of direct or indirect citation of central authorities as direct sources has 
decreased. On the other hand, the share of direct or indirect citation of the representatives of local 
authorities, especially those from Chisinau, has increased. Compared to the previous reporting period 
(March 9-15, 2020), there has been greater diversity in terms of directly cited sources. The person 
mentioned and/or cited – directly or indirectly – most often remains President Igor Dodon, followed 
by Prime Minister Ion Chicu, Minister of Education, Culture, and Research Igor Sarov, and 
representatives of Chisinau Mayor’s Office (e.g. Deputy Mayor Angela Cutasevici). President Igor 
Dodon was mentioned and/or cited directly/indirectly in at least 16 news stories, i.e. every ninth news 
story.  
 
Among politicians, the public television Moldova 1 in its newscasts favored and presented in a positive 
light President Igor Dodon (some stories were even on the verge of political advertising and electoral 
PR, such as the September 6, 2020 news about the official inauguration of a roundabout in the village 
of Oxentea in Dubasari region, or that of September 5, 2020, about the statements of the president’s 
mother, Galina Dodon, two years after the accident in which she was involved along with the 
president). 
 
In terms of quality, Moldova 1 committed some deontological violations: 

▪ Lack of the right to reply. 
a. The news of September 3, 2020, mentioning the intention of Special Missions Ambassador 

Andrei Popov to sue the PPPDA’s MP Iurie Renita for slander and lying. Given the fact that 
it is a conflicting piece of news, Moldova 1 had to ensure the right to reply to the 
parliamentarian concerned, which did not happen.  

b. The news of September 2, 2020, mentioning that the Russian Ministry of Internal Affairs 
has concluded criminal investigation in the “Laundromat case,” which targeted Vlad 
Plahotniuc, Renato Usatii, and businessman Veaceslav Platon. Given the serious 
accusations brought against the three protagonists by the Russian Ministry of Internal 
Affairs, Moldova 1 had the mission to ensure their right to reply, which did not happen.  

▪ Lack of source on borrowed footage. In the news story of September 1, 2020, about six 
employees of St. Lazarus Cemetery in Chisinau, who were detained for a possible act of 
corruption, Moldova 1 included footage of someone taking bribe, but did not indicate the 
source of the footage. 

▪ Suggestion. In a news story on September 6, 2020, Moldova 1 headlined that “pensioners and 
beneficiaries of social allowances, especially those with monthly incomes of up to 3,000 lei, will 
benefit, in real terms, from one of the highest cumulative annual pension indexations, of 
approximately 8.1%,” emphasizing the fact that “the announcement was made by the head of 
the PSRM faction Corneliu Furculita in a post on Facebook.” Thus, Moldova 1 suggested that 
this achievement belongs to the MP Corneliu Furculita and the Party of Socialists. 



 

18 

▪ National Savior/Messiah technique. In most news, President Igor Dodon was presented in a 
positive context, often creating the impression – especially through the formulations of 
journalists – that he is the one who can solve any problem and has everything under control: 
“… President Igor Dodon urged the candidates running for the presidential office to show 
correctness in this electoral campaign” (September 1, 2020); “The legal provision was proposed 
by President Igor Dodon, and it will be implemented from October 1. The head of state had 
previously said that this allowance should be given twice a year” (September 3, 2020); “In order 
to support medical workers, including young specialists, the Government ordered to increase, in 
three stages, the salaries of the medical staff. (…) The draft amendment to the regulation on 
the remuneration of employees of public health institutions was proposed by President Igor 
Dodon. (…) The head of state, Igor Dodon, intends to come up with a similar initiative in the 
field of education. The presidential proposal provides for doubling the salaries of all employees 
in the education system. The president claims that the double increase of salaries will stop the 
exodus of employees in this sector” (September 4, 2020); Igor Dodon gave assurances that the 
PSRM faction in the Parliament will not vote for the cancellation of the 16,000 lei allowance for 
staff infected with Covid-19 at work (September 4, 2020); Igor Dodon was convinced that the 
negotiations with the Russian Federation will be concluded successfully and that in a short 
time our country will be able to benefit from the 200 million euros. Moldova needs the Russian 
loan to enter the new year with financial reserves, the president added (September 4, 2020); 
etc. 

 

RECOMMENDATIONS 
  

• The Broadcasting Council (BC), based on Article 13 (Ensuring correct information), Article 75 
(Functions of the Broadcasting Council), and Article 86 (Cooperation with civil society) of the 
Code of Audiovisual Media Services of the Republic of Moldova, should take note of the 
situation and monitor the station Moldova 1 in order to identify violations of professional 
ethics and/or of the legislation, and apply proper sanctions in justified cases.  

• Members of the Supervisory Board of the public institution Teleradio-Moldova Company 
(TRM), based on Article 45 (Functions of the Supervisory Board) of the Code of Audiovisual 
Media Services of the Republic of Moldova, and Article 17 of the Regulation for Organization 
and Operation of the Supervisory Board of the National Public Broadcasting Institution 
Teleradio-Moldova Company, should monitor the activity of Moldova 1 in order to realize their 
mission and analyze the content produced in order to prepare proper recommendations. 

• The director and editors of Moldova 1 should monitor the editorial content so that it be in line 
with the mission of the public media outlet, cover the reality correctly, without favoring or 
disfavoring a particular person, entity, institution, or party/politician. 

• Moldova 1 reporters should make the public interest a priority when they select topics for 
newscasts and report on relevant facts from the sites of events, in a fair manner and after 
verifying information. Given that Moldova 1 is a public media outlet, not “state-owned” or 
“official,” its journalists and employees should understand that they are in the service of the 
public/citizens of Moldova, who finance the station by means of the taxes they pay. 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/
http://trm.md/files/documente/Regulamentul%2525252520de%2525252520organizare%2525252520si%2525252520functionare%2525252520a%2525252520Consiliului%2525252520de%2525252520Supraveghere.PDF
http://trm.md/files/documente/Regulamentul%2525252520de%2525252520organizare%2525252520si%2525252520functionare%2525252520a%2525252520Consiliului%2525252520de%2525252520Supraveghere.PDF
http://trm.md/files/documente/Regulamentul%2525252520de%2525252520organizare%2525252520si%2525252520functionare%2525252520a%2525252520Consiliului%2525252520de%2525252520Supraveghere.PDF

