
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Press Freedom Report 
                                       Republic of Moldova 2013 

 

 

 
 

 

 

Chisinau 2014



The Independent Journalism Center 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report comprises a brief report of all significant events that marked mass-media field in 2013. 

Also, it includes a chapter dedication to the media situation in the Transnistrian region. The report is 

available in Romanian, Russian and English. The publication was developed by the Independent 

Journalism Centre, with financial support from Civil Rights Defenders, Sweden. The expressed 

opinions belong to IJC and do not engage the donors' responsibility. 



The Independent Journalism Center 

 

 

 

Summary: 

 

I. Developments and trends in the Moldovan press in 2013  

• Press freedom in Moldova according to international reports  

• Political context 

• Media market 

II. Public broadcasting sector   

• Broadcast Coordinating Council 

• National Public Broadcaster Teleradio-Moldova 

• Regional Public Broadcaster Teleradio-Găgăuzia   

III. Freedom of expression and defamation in 2013   

• Legislative developments 

• Defamation cases against media  

• Violations of journalists’ rights  

IV. Press freedom in the Transnistrian region 

V. Conclusions for 2013 and forecasts for 2014 



The Independent Journalism Center 

2 

 

 

I. Developments and trends in the Moldovan press in 2013  

• Press freedom in Moldova according to international reports    

 

According to recognized international media freedom rankings, the freedom of the press in the 

Republic of Moldova in 2013 maintained almost the same position as in previous years. The Press 

Freedom Index published by Reporters sans Frontières ranked the Republic of Moldova 56
th

 among 

180 countries, one position lower than in 2012 indicating a significant degree of pluralism and 

relatively little state censorship, but considerable social polarization is reflected in the media and in 

the climate for journalists who are often harassed by pressure groups. Given that the political 

orientation of individual media outlets usually coincides with that of their owners, it would seem 

that respect for the editorial independence of media employees is still limited.
1
 

According to the Freedom House report, the Republic of Moldova climbed three positions compared 

with 2012 ranking 112
th

 among 197 countries.
2
 Our country, with a total of 53 points, shared the 

same position as Bangladesh, Columbia, Kenya, Libya and Malawi and was the country with the 

best score for the situation of the press in the Commonwealth of Independent States (CIS).   

 

This lack of significant progress is almost entirely explained by the status quo in domestic politics 

and in relevant legislation; however, there were more frequent verbal attacks on journalists by 

politicians due to the concentration of media ownership and the focus of the media on certain 

politicians who in their turn expressed their disagreement by trying to influence the media agenda. 

 

• Political context   

 

In 2013, the situation of the media in Moldova did not change radically compared with the previous 

year. Press freedom stagnated or in some respects declined. The reforms pledged by the Alliance for 

European Integration (AEI) in the summer of 2009—reconfigured as the Alliance for European 

Integration 2 (AEI-2) in 2011 and the Pro-European Coalition in 2013—failed to materialize. In 

concrete terms, this resulted in the failure to harmonize media legislation with European norms,  in 

the failure to adopt a new Broadcasting Code although the Code of 2006 is increasingly inadequate 

and in stagnation in the reform of the public broadcaster Teleradio-Moldova (TRM). 

 

Considered to be the turning point in the European orientation of the Republic of Moldova, 2013 

marked two major events: the Pădurea Domnească (Royal Forest) case which caused turmoil in 

Moldovan society and prompted political changes and the Eastern Partnership Summit held in 

Vilnius where Moldova initialed the Association Agreement with the European Union (EU).  

 

The year started with the unfolding of a scandal that had medium-term consequences. In a press 

conference, Sergiu Mocanu, the leader of the Antimafie (Antimafia) political movement, exposed 

the murder of a man on an illegal hunt that had taken place in the Pădurea Domnească with the 

participation of a number of members of the Liberal Party (LP) and the Democratic Party (DP), 

magistrates, local councilors and the General Prosecutor. Mr. Mocanu alleged that the murder had 

                                                            
1  http://rsf.org/index2014/en-eastern-europe.php 
2  http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/FOTP%202013%20Booklet%20Final%20Complete%20-%20Web.pdf 



The Independent Journalism Center 

3 

 

been committed by the General Prosecutor Valeriu Zubco.
3
 Shortly after that, the death of Sorin 

Paciu was confirmed and the suspicion of the authorities fell on Judge Gheorghe Creţu, deputy chair 

of the Chisinau Court of Appeals, who pled guilty and submitted his resignation on 10 January.
4
 A 

year later, the case is still pending before the Court of Appeals. 

 

The Pădurea Domnească case stirred up dissention among the members of AEI-2 and raised mutual 

accusations of corruption that culminated with the declaration of Prime Minister Vladimir Filat that 

the agreement establishing AEI-2 was terminated.
5
 On 15 February, with the votes of both the 

Communist Party (CPRM) and the DP, the position of Prime Deputy Speaker of Parliament 

occupied by Vlad Plahotniuc (DP) was annulled, and he was dismissed.  

 

On 5 March 2013, the government headed by Vladimir Filat was defeated with of a motion of no 

confidence brought by CPRM. A total of 54 deputies (CPRM–34, DP–15, Socialist Party (PSRM)–3 

and two unaffiliated MPs Mihai Godea and Sergiu Sîrbu) voted in favor of dismissing the 

government while 31 members of the Liberal Democratic Party (LDPM) and three unaffiliated MPs 

from a group led by Vadim Misin voted against. The LP faction (12 members) did not participate in 

the voting.  

 

This political debacle continued with the nomination on 10 April by President Nicolae Timofti of 

Vladimir Filat as a candidate for the position of Prime Minister. The LP challenged the presidential 

decree in the Constitutional Court which on 22 April ruled it unconstitutional on the grounds that if 

the government is defeated with a motion of no confidence under a suspicion of corruption, the 

Prime Minister can no longer hold office.
6
 On 25 April, the Speaker of Parliament, Marian Lupu, 

was dismissed by 76 votes.
7
 On the same day, Iurile Leanca (LDPM) was appointed interim Prime 

Minister. 

 

The political crises ended after almost four months with the establishment of the Pro-European 

Coalition in an agreement signed on 30 May 2013 by Vladimir Filat, the head of LDPM, Marian 

Lupu, the head of DP and Ion Hadârcă, the head of LP and leader of the Council of LP Reform 

(after the split in the LP). On the same day, DP member Igor Corman was appointed Speaker of 

Parliament of the Republic of Moldova
8
 and Parliament approved the newly formed government 

with 58 votes. The Leancă government includes eight LDPM ministers, six DP ministers and three 

ministers from among the LP reformers.
9
 

 

The second major event that took place in 2013 was the initialing by the Republic of Moldova of the 

Association Agreement with the EU at the Eastern Partnership Summit held in Vilnius on 28–29 

November.
10

 The agreement provides the concrete possibility to exploit the positive dynamic of 

relations between our country and the EU and focuses on EU support to implement basic reforms in 

                                                            
3 http://jurnal.md/ro/news/mocanu-valeriu-zubco-a-ucis-un-om-iar-plahotniuc-i-filat-il-acopera-880835/ 
4 http://inprofunzime.md/stiri/politic/gheorghe-cretu-banuit-de-moartea-lui-sorin-paciu-judecatorul-a-1.html 
5 http://www.publika.md/pldm-iese-din-alianta-pentru-integrare-europeana--filat--vrem-un-nou-acord-aie_1257241.html 
6 http://www.publika.md/curtea-constitutionala-a-decis-unanim--filat-nu-poate-fi-premier-desemnat_1363551.html 
7 http://www.mediafax.ro/externe/marian-lupu-a-fost-demis-din-functia-de-presedinte-al-parlamentului-moldovean-10799395 
8 http://www.trm.md/ro/politic/acordul-de-constituire-a-coalitiei-pro-europeana-facut-public/ 
9  http://www.ziare.com/europa/moldova/r-moldova-are-un-nou-guvern-1238387 
10 http://www.hotnews.ro/stiri-international-16095310-live-video-text-summitul-vilnius-ziua-republica-moldova-semneaza-acordul-asociere-uniunea-

europeana-vedeta-geopolitica-ucraina-ramine-mai-departe-rusia-dar-inca-mai-negociaza-bruxelles.htm 



The Independent Journalism Center 

4 

 

the economy, in governance, in cooperation and in the liberalization of Moldova’s trade with the 

EU. 

 

Regarding foreign affairs, in support of the European aspirations of Moldova, a number of European 

politicians visited among them Stefan Fule, the European Commissioner for Enlargement and 

European Neighborhood Policy; William Hague, the British Minister of External Affairs; Radoslaw 

Sikorski, the Minister of External Affairs of Poland; Carl Bildt, the Minister of External Affairs of 

Sweden; Catherine Ashton, senior European negotiator; Guenther Oettinger, the European 

Commissioner for Energy; Per Westerberg, Speaker of Parliament of Sweden and John Kerry, US 

Secretary of State.
11

 

 

Against this background, relations between the media and public authorities deteriorated given the 

number of journalists and media outlets verbally attacked by high ranking politicians. 

 

• Media market   

 

According to the Barometer of Public Opinion in Moldova
12

 conducted by the Institute for Public 

Policy and made public on 22 November, the main source of public information continues to be 

television (87.3%), second in line is the Internet at 32.7% and radio is in the third position at 31.6%. 

Only 12% of respondents use the print press as their primary source of information, one position 

behind friends and neighbors. 

 

Television is the source of information in which 61.8% of the population has the greatest trust 

followed by the Internet at 14.4%. Third in line is radio at 5.2% followed by print press in seventh 

place at 1.1%. The ranking of TV stations that the adult population watches according to the 

Barometer of Public Opinion is as follows: Prime TV (51%), Moldova 1 (43.9%), Pro TV (25.8%), 

Jurnal TV (18.9%), Publika TV (16.5%), TV7 (11%) and 2 Plus (5.4%). In terms of trust in the 

objectivity of TV stations, respondents mentioned the following stations: Prime TV (51.7%), 

Moldova 1 (47%), Pro TV (39.1%), Jurnal TV (36.2%),  Publika TV (36.1%), TV7 (22.7%) and 2 

Plus (16.1%).
13

 

 

In 2013, the media market continued to grow adding new TV stations and periodical publications.  

According to the Broadcast Coordinating Council (BCC), by 1 January 2014 it had issued 238 

broadcast licenses and retransmission authorizations of which 65 were assigned to TV stations, 56 to 

radio stations and 112 to cable operators.
14

 In 2013 the BCC issued 13 broadcast licenses and 9 

retransmission authorizations for 7 existing and 2 newly established cable operators. At the owners’ 

request, the BCC withdrew three broadcasting licenses and nine retransmission authorizations, and 

one broadcasting license was withdrawn for inactivity. Moreover, the BCC organized two contests 

for TV and radio frequencies attended by 13 applicants. As a result, Radio Noroc, Radio Plai, Jurnal 

FM, Publika FM and Publika TV were assigned new frequencies. 

 

                                                            
11 http://www.publika.md/retrospectiva-2013-moldova-a-trait-un-moment-istoric-cu-amenintari-din-est-si-vizite-de-rang-inalt-din-vest-

video_1762941.html 
12 http://www.ipp.md/public/files/Barometru/BOP_11.2013_prima_parte_finale.pdf 
13 Idem 
14 http://cca.md/files/RAPORT%20CCA%202013.pdf 



The Independent Journalism Center 

5 

 

The BCC issued a broadcast license to the Moldavian Business Channel, a business and finance 

oriented TV station that aimed to become an important source of information. The new TV station 

Moldova Sport was also established. It offers content specializing in sports and has already been 

included in cable packages. With a view to promoting the culture of ethnic Bulgarians in Moldova, 

the BCC supported the editorial project of STATIS TV Ltd. by issuing a broadcast license to Zona 

M TV station that specializes in Bulgarian music and entertainment. In addition, two new general 

TV stations—Stil TV and TV Rain—and A Film—an entertainment channel—were established in 

2013.
15

  

 

According to the report issued by the National Regulatory Agency for Electronic Communications 

and Information Technology, the total number of TV cable subscribers decreased in the first 9 

months of 2013 by 1.8% (5,300) for a total of 279,500. The drop was due to TV cable subscribers 

switching to other systems for distributing television programs, in particular to broadband Internet.
16

 

In the reporting period, the market for pay television programs included 102 operators. 

 

Regarding the print press, the State Register of Non-Commercial Organizations
17

 of the Ministry of 

Justice listed 15 new periodicals in 2013: 

1. Meydan on 07.02 in Comrat; 

2. Grădina Mea on 23.04 in Chişinău; 

3. Chişinău Post on 04.06 in Chişinău; 

4. Vocea Americii on 29.08. in Chişinău; 

5. Timpul de Duminică on 19.09 in Chişinău; 

6. Jurnal Independent on 21.10 in Chişinău; 

7. Bucureşti Post on 21.10 in Chişinău; 

8. Timpul de Bucureşti on 21.10 in Chişinău; 

9. Timpul de Miercuri on 03.12  in Chişinău; 

10. Timpul de Sâmbătă on 03.12 in Chişinău; 

11. Timpul de Joi on 03.12 in Chişinău; 

12. Timpul de Vineri on 03.12 in Chişinău; 

13. Timpul de Marţi on 03.12 in Chişinău; 

14. Timpul de Luni on 03.12 in Chişinău; 

15. The Informative Bulletin of LDPM STEJARUL on 16.12 in Chişinău. 

 

It is worth mentioning that 12 of the above-listed publications have the same address—22 A.Puşkin  

Street, Chişinău—and the same editor-in-chief. 

 

The pro-communist TV station NIT TV whose license had been withdrawn by the BCC in 2012 

returned in 2013. On 2 May, the Supreme Court of Justice ruled in favor of the BCC and upheld the 

decision of the Chisinau Court of Appeals,
18

 but NIT lodged a complaint with the European Court of 

Human Rights (ECtHR).  

 

                                                            
15 Idem 
16 http://anrceti.md/news04122013 
17 http://rson.justice.md/organizations?page=10&sort=desc&order=Tipul 
18 http://unimedia.info/stiri/nit-a-pierdut-procesul-in-toate-instantele-r--moldova-60303.html 

http://rson.justice.md/organization/view/8953
http://unimedia.info/stiri/nit-a-pierdut-procesul-in-toate-instantele-r--moldova-60303.html


The Independent Journalism Center 

6 

 

In the interim, the NIT team migrated to Accent TV which was sold by its former owner Sergiu 

Pârgaru to the Russian company Volga-Export.
19

 News bulletins are currently broadcast in 

Romanian and Russian, and communist MP Constantin Starîş has resumed his talk show “The Third 

Microphone” previously broadcast on NIT.  

 

As in previous years, in 2013 a number of journalists transferred from one media outlet to another. 

Anatol Golea,  former director of TV7, returned to the press agency INFOTAG where he is both a 

shareholder and founder. One day after he left, Vitalie Călugăreanu, a journalist at the same TV 

station and host of the talk show “The Power of Logic” announced his decision to leave; he 

currently works for Radio Plai. Editors Nicolae Negru and Petru Bogatu moved from Jurnal Trust 

Media to Ziarul National. Rita Ursalovschi, news presenter at Jurnal TV, moved to Publika TV 

where she now hosts the talk show “Fabrika.” Elena Robu-Popa, former host of the talk show 

“Moldova Live” on public television shifted to Unimedia online portal where she hosts the talk 

show “Black&White” while “Moldova Live” is moderated by Liliana Barbăroşie who worked in the 

past for Radio Free Europe. 

 

 

                                                            
19 http://www.kommersant.md/node/16705 



The Independent Journalism Center 

7 

 

II. Public broadcasting sector 

 

• Broadcast Coordinating Council   

 

The BCC`s composition did not change in 2013. It held 31 public meetings and adopted a total of 

223 decisions.
20

 By virtue of its authority, the BCC applied 146 sanctions of which 114 were public 

warnings and 31 were fines, and it withdrew an authorization for retransmission.  

 

The beginning of the year was marked by attempts to find a solution to the conflict between 

Romanian public television station TVR and the BCC. In 2008, TVR lodged a complaint with the 

ECtHR against the BCC decision in 2007 to withdraw its broadcast license four years before its 

expiration. In January 2013, the parties reached a friendly settlement and notified the ECtHR 

registrar. The settlement was signed on 12 September 2013. In order to ensure the station’s effective 

return to the media market and the restoration provided in the settlement, Moldovan authorities 

committed themselves to ensuring guaranties beyond those in domestic law including the following:  

 

1. protection against withdrawal of the initial license during the first period of validity as well 

as against the suspension of or any change in the content of its programming; 

2. protections against unilateral changes to the license; 

3. exemption from taxes, commissions or any other charges for returning to the Moldovan 

media market.  

 

On 15 October 2013, the ECtHR decided to strike application no. 36398/08 Societatea Română de 

Televiziune against the Republic of Moldova off its docket. On 15 November, the BCC decided to 

allow the retransmission in the Republic of Moldova of TVR programs and instructed cable 

operators to include its programs. In addition, the BCC assigned TVR a slot in the experimental 

multiplexer for digital terrestrial broadcasts located in Chişinău. TVR is entitled to a free national 

frequency until 17 June 2015, the deadline for the transition to digital broadcasting.
21

 

 

In 2013 the BCC was taken to court in a number of cases, the most prominent of which originated 

with its decision of 28 December 2012 on the protection of linguistic and cultural heritage.
22

  

Under the decision, broadcasters must ensure domestic programming of not less than 30% before 1 

April 2013. The decision also required the following. 

 

 At least half of all domestic programs shall be broadcast in prime time in the official state 

language. 

 Advertising, promotions and teleshopping shall not be considered domestic programs. 

 Broadcasters with 24-hour programming shall provide 8 hours per day of domestic 

programming, of which 4 hours must be in the official state language. TV stations shall 

broadcast domestic programs between 06.00 and 09.00 and between 19.00 and 23.00, and  

radio stations shall broadcast domestic programs between 06.00 and 13.00 and 05.00 and 

20.00. 

 

                                                            
20 http://cca.md/reports/7 
21  http://www.radiochisinau.md/cca-a-votat-retransmiterea-tvr-ului-pe-teritoriul-republicii-moldova-10782 
22  http://www.trm.md/ro/social/de-astazi-radiodifuzorii-sunt-obligati-sa-difuzeze-opt-ore-pe-zi-programe-autohtone/ 

http://www.radiochisinau.md/cca-a-votat-retransmiterea-tvr-ului-pe-teritoriul-republicii-moldova-10782
http://www.trm.md/ro/social/de-astazi-radiodifuzorii-sunt-obligati-sa-difuzeze-opt-ore-pe-zi-programe-autohtone/


The Independent Journalism Center 

8 

 

Violations of the decision are to be punished according to the Broadcasting Code with gradual 

sanctions: public warnings, minimum and maximum fines, prohibitions on broadcasting advertising, 

suspension of the license and finally, withdrawal of the license. A total of 13 broadcasters eventually 

appealed the BCC decision which was subsequently suspended by the Court of Appeals;
23

 however, 

on 28 November, the Centru District Court ruled in favor of the BCC.
24

 

 

On 25 July, the Prosecutor`s Anticorruption Office concluded its investigation against former BCC 

chair Gheorghe Gorincioi whose criminal case is now pending before the Centru District Court. Mr. 

Gorincioi was accused of soliciting a bribe of 110,000 lei from a purchasing agent allegedly for not 

verifying the goods and services provided according to a purchase contract with the BCC.
25

  

 

At the beginning of August, the BCC worked out a framework for fees for issuing broadcast 

licenses. At present broadcasters pay 2,500 lei irrespective of coverage; the BCC proposed that the 

amount of the fee correspond to the territory covered. The framework proposes increasing the fee to 

5,000 lei for local broadcasters and to 200,000 lei for broadcasters with national coverage. 

 

In 2013, the BCC sent letters of intent to broadcasting authorities in Canada, Cyprus, France, 

Germany, Greece, Israel,  Italy, Portugal, the Russian Federation, Spain, Turkey, Ukraine, the 

United Kingdom and the United States as a large number of Moldovan citizens who crave greater 

access to Moldovan broadcasts reside in these countries . The BCC`s intention was to launch 

negotiations with a view to ensuring the reception of Moldovan television services by the Moldovan 

diaspora.
26

 On 5 November 2013, the BCC signed a memorandum of cooperation in broadcasting 

with the radio and television authority in Cyprus.  

 

• National public broadcaster Teleradio-Moldova 

 

A total of 55
 
years after the founding of TRM, 2013 featured a number of events that brought both 

positive changes and the certainty that the reforms launched in 2011 had stagnated.  On 9 

September, Viorica Meşină-Prodan, a member of the Supervisory Board (SB) of TRM, resigned 

stating that she had decided to focus on the film she planned to release in November.
27

 On 19 

September, Aurelia Peru-Bălan, chair of the SB informed the BCC that the terms of office of five 

SB members would expire on 23 December: Aurelia Peru-Bălan, Viorica Cucereanu, Raisa 

Lozinschi, Eugeniu Rîbca and Vitalie Ţapeş. Therefore, with only three members in office, the SB 

would no longer be able to fulfill its duties according to Article 58 of the Broadcasting Code.  

 

On 24 October the BCC invited applications (decision published in the Official Bulletin on 

15.11.2013
28

) for six positions on the SB; 24 candidates responded.
29

 According to the Broadcasting 

Code, the BCC shall forward to Parliament two candidates per vacancy, so at a public meeting on 13 

December, the BCC selected the following applicants: Ion Bunduchi, Vitalie Ţapeş, Vasile 

Chirilescu, Tudor Osoianu, Nicolae Spătaru, Petru Macovei, Stela Nistor, Lilian Boboc, Alexandru 

                                                            
23 http://point.md/ro/noutati/obschestvo/consiliul-coordonator-al-audiovizualului-forat-sa-nu-aplice-legea 
24 http://www.publika.md/cca-castiga-in-instanta-radiodifuzorii-vor-transmite-saptamanal-30-la-suta-de-produs-autohton-in-limba-

romana_1703291.html 
25 http://anticoruptie.md/stiri/fostul-presedinte-al-cca-gheorghe-gorincioi-va-fi-judecat-pentru-coruptie/ 
26 http://www.moldova.org/moldovenii-din-diaspora-vor-mai-mult-acces-la-canalele-tv-autohtone-235517-rom/ 
27 http://ziarulnational.md/consiliul-de-observatori-de-la-teleradio-moldova-a-ramas-fara-un-membru/ 
28 http://lex.justice.md/viewdoc.php?action=view&view=doc&id=350311&lang=1 
29 http://trm.md/ro/social/24-de-persoane-candideaza-la-functia-de-membru-al-consiliului-de-observatori/ 

http://point.md/ro/noutati/obschestvo/consiliul-coordonator-al-audiovizualului-forat-sa-nu-aplice-legea
http://www.publika.md/cca-castiga-in-instanta-radiodifuzorii-vor-transmite-saptamanal-30-la-suta-de-produs-autohton-in-limba-romana_1703291.html
http://www.publika.md/cca-castiga-in-instanta-radiodifuzorii-vor-transmite-saptamanal-30-la-suta-de-produs-autohton-in-limba-romana_1703291.html
http://anticoruptie.md/stiri/fostul-presedinte-al-cca-gheorghe-gorincioi-va-fi-judecat-pentru-coruptie/
http://www.moldova.org/moldovenii-din-diaspora-vor-mai-mult-acces-la-canalele-tv-autohtone-235517-rom/
http://ziarulnational.md/consiliul-de-observatori-de-la-teleradio-moldova-a-ramas-fara-un-membru/
http://lex.justice.md/viewdoc.php?action=view&view=doc&id=350311&lang=1
http://trm.md/ro/social/24-de-persoane-candideaza-la-functia-de-membru-al-consiliului-de-observatori/


The Independent Journalism Center 

9 

 

Leanca, Ludmila Vasilache, Lilia Gurez and Andrei Luchianciuc. The final vote on the six new SB 

members will take place in Parliament.
30

 
 

The “conflict” that emerged in July 2012 between the employees and the administration of TRM 

regarding the salary system continued throughout 2013. The employees demanded that their labor 

rights be respected. They appealed to the National Confederacy of Syndicates in Moldova urging 

that the decree modifying the open-ended employment contract into a fix-term contract be 

repealed.
31

  The confederacy re-examined their contracts and in May 2013 requested the State Labor 

Inspectorate to inspect TRM. The request was, however, dismissed since the last inspection was 

carried out in November 2012 and the law provides for only one inspection per year. 

 

The report published by the Association of Electronic Press on 16 October concluded that 

implementing the new payment system at TRM is difficult given errors by management as well as 

the resistance of the employees. The report noted that the framework for the payment system was 

satisfactory for ensuring the continuation of reforms.
32

 The authors of the report mentioned that the 

three basic documents reforming the payment system (Regulations on the Payment System, 

Regulations on the Bonus System and Regulations on Evaluating the Professional Performance of 

Employees) had been adopted. The report also noted that TRM had not complied with the initial 

terms for implementing the regulations. The report further emphasized that the regulations for 

implementing the new payment system contained vague, unclear, incoherent and incorrect terms and 

that any revision of the framework should improve the language therein in order to avoid 

misunderstandings or multiple interpretations of terms.
33

 

 

In 2013, the public broadcaster searched for a new director for the News and Discussions 

Department; the recruitment for this position was marked by ample debates and challenges. In 

February news presenter Vitalie Guţu was appointed by the Teleradio-Moldova Contest 

Commission. In addition to Mr. Guţu, six other candidates had applied: Ecaterina Stratan, Arcadie 

Gherasim, Cornelia Stefoglu, Sergiu Praporşcic, Andrei Revenco and Vitalie Condraţchi.
34

 After the 

result was announced, Cornelia Stefoglu, Ecaterina Stratan and Vitalie Condraţchi appealed the 

decision in court claiming the procedure was not fair. At the end of July the Centru District Court in 

Chişinău annulled the decision and the decree of the Chair of TRM appointing Vitalie Guţu director 

of the department. In October, the Court of Appeals upheld the judgment of the lower court and 

dismissed the appeal of TRM.
35

 The Supreme Court of Justice is expected to deliver the final 

judgment in this case, but in the meantime Vitalie Guţu has acted as director of the department 

throughout the year. 
 

The digitalization of the programming at TRM—part of the Strategy of Company Development 

2010–2015—was a priority in 2013. In order to complete digitalization, TRM needs a loan in 

amount of 5 million euros. To that end, management received the approval of the SB and started 

negotiations with the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). The loan will 

be possible if the Moldovan government provides security to EBRD. On 2 October, Prime Minister 

Iurie Leancă, representatives of the European Broadcasting Union and the management of TRM 

                                                            
30 http://cca.md/news/bilan-ul-concursului-de-suplinire-func-iilor-de-membru-al-co-al-ipna-compania-teleradio-moldova 
31 http://sindicate.md/angajatii-de-la-teleradio-moldova-isi-revendica-drepturile/ 
32 http://apel.md/public/upload/md_Studiu_de_caz_nr.01_10.10.13.pdf 
33 http://apel.md/public/upload/md_APEL_comunicat_16oct2013.pdf 
34 http://media.hotnews.md/articles/view.hot?id=19184 
35 http://ziarulnational.md/nici-curtea-de-apel-nu-recunoaste-alegerea-in-functie-a-actualului-sef-al-departamentului-stiri-de-la-moldova-1/ 

http://cca.md/news/bilan-ul-concursului-de-suplinire-func-iilor-de-membru-al-co-al-ipna-compania-teleradio-moldova
http://sindicate.md/angajatii-de-la-teleradio-moldova-isi-revendica-drepturile/
http://apel.md/public/upload/md_Studiu_de_caz_nr.01_10.10.13.pdf
http://media.hotnews.md/articles/view.hot?id=19184
http://ziarulnational.md/nici-curtea-de-apel-nu-recunoaste-alegerea-in-functie-a-actualului-sef-al-departamentului-stiri-de-la-moldova-1/


The Independent Journalism Center 

10 

 

discussed state support for digitalization. By July 2015 TRM will begin digital broadcasts.  At 

present the digitalization is 40% complete at Moldova 1 and 60% complete at Radio Moldova.
36

 

 

Since April 2013, the web page of the public television station has been available in three 

languages—Romanian, English and Russian—thus ensuring greater access of foreign citizens to 

information about Moldova; in fact, www.trm.md has over 100,000 visitors per month of which 

30% are from abroad.
37

 

 

• Regional public broadcaster Teleradio-Găgăuzia 

 

On 21 January 2013, the Executive Committee of Gagauzia debated amendments to the Law on 

Television and Radio registered in the autumn of 2012 by the People’s Assembly of Gagauzia. The 

changes were mostly designed to assign control over the media in the region to the People’s 

Assembly and included the following amendments regarding the Supervisory Board of Teleradio-

Gagauzia.  

 Members of the board will be appointed and dismissed by a majority vote of the People’s 

Assembly. Its rules of organization and operation will be approved by the People’s 

Assembly.  

 The board will dismiss the president of Teleradio-Gagauzia if the latter commits violations 

of the law that negatively affect the Gagauz budget.  

 The People’s Assembly will approve the salaries of Teleradio-Gagauzia employees.  

 The Teleradio-Gagauzia president will be elected for a term of four years and bear “personal 

responsibility” to the board.  

 The Teleradio-Gagauzia president will be remunerated in the amount of  4,500 lei per month 

while radio and television directors will receive 4,000 lei each which will be the only form of 

remuneration for their duties.
38

 

In February 2013, the People’s Assembly passed the draft law. According to the legislation in force 

in the region, the Bashkan of Gaguzia shall promulgate the draft law adopted by the People’s 

Assembly, but he rejected it. The draft law with the Bashkan`s comments was later returned  to the 

People’s Assembly for reconsideration, but the assembly never reviewed it. 

On 8 July 2013, the People’s Assembly of Gagauzia annulled the employment contract of Ecaterina 

Jekova, chair of Teleradio-Gaguzia, whose term of office expired in October 2012 and appointed 

Ecaterina Terzi, member of the Supervisory Board as interim chair. The chair of the People’s 

Assembly Dmitri Constantinov noted that Ms Jekova`s term of office had ended and a new chair had 

to be appointed.
39

  Civil society, the BCC and the Bashkan of Gagauzia vehemently criticized this 

decision for violating national and regional laws and the editorial and creative independence of the 

regional public broadcaster guaranteed by law arguing that the task of appointing and dismissing the 

Chair of Teleradio-Gagauzia was exclusively that of the Supervisory Board. Given the expiration of 

the chair`s term of office, the Supervisory Board of Teleradio-Gagauzia should have announced a 

public competition according to Article 37 of the Law on Television and Radio of Gagauzia, while 

                                                            
36 http://trm.md/ro/social/reformarea-trm-abordata-cu-premierul-iurie-leanca/ 
37 http://host-static-212-0-211-102.moldtelecom.md/en/social/din-15-aprilie-pagina-web-a-companiei-publice-teleradio-moldova-poate-fi-accesata-si-

in-versiunile-engleza-si-rusa/ 
38 http://www.gagauzia.md/public/files/protokol_2013/pr_1_2013.pdf 
39 http://trm.md/ro/regional/presedinta-companiei-teleradio-gagauzia-demisa-din-functie/ 

http://www.trm.md/
http://host-static-212-0-211-102.moldtelecom.md/en/social/din-15-aprilie-pagina-web-a-companiei-publice-teleradio-moldova-poate-fi-accesata-si-in-versiunile-engleza-si-rusa/
http://host-static-212-0-211-102.moldtelecom.md/en/social/din-15-aprilie-pagina-web-a-companiei-publice-teleradio-moldova-poate-fi-accesata-si-in-versiunile-engleza-si-rusa/
http://www.gagauzia.md/public/files/protokol_2013/pr_1_2013.pdf
http://trm.md/ro/regional/presedinta-companiei-teleradio-gagauzia-demisa-din-functie/


The Independent Journalism Center 

11 

 

the task of the People’s Assembly of Gagauzia was to ensure the functioning of the Supervisory 

Board by electing its members. Moreover, the office of member of the Supervisory Board is 

incompatible with the office of chair of the company. In response to civil society`s reaction and in 

order to abide by legal procedures, on 11 July the Supervisory Board of Teleradio-Gaguzia 

dismissed Ecaterina Jekova and appointed Maria Parfeonova interim chair of the company. Later, 

Maria Parfeonova submitted her letter of resignation to the Supervisory Board on the grounds of ill 

health, so on 25 July the board appointed Stepan Piron Interim Chair of Teleradio-Gagauzia by a 

majority vote. Mr. Piron held the office until 20 September when after a public competition, Ana 

Harlamenco, former Chair of the People`s Assembly, was appointed to the position and Maria 

Parfeonova was appointed Director of Public Radio.
40

 

 

                                                            
40 http://ziarulnational.md/fostul-spicher-de-la-comrat-are-o-noua-functie/ 

http://ziarulnational.md/fostul-spicher-de-la-comrat-are-o-noua-functie/


The Independent Journalism Center 

12 

 

III. Freedom of expression and defamation in 2013   

 

• Legislative developments 

 

In 2013, neither the Broadcasting Code, nor the Law on the Freedom of Expression nor the Law on 

Access to Information were amended. 

 

In Decision No.12 of 04.06.2013
41

 on the constitutionality of legal provisions prohibiting 

communist symbols and the promotion of totalitarian ideology, the Constitutional Court of Moldova 

declared Paragraph 4
1 

of Article 3 of the Law on the Freedom of Expression unconstitutional. It 

states: “Under the provisions of paragraph (3), the promotion and/or use for political purposes of 

symbols of the totalitarian communist regime (hammer and sickle and any props bearing these 

symbols), as well as promotion of totalitarian ideologies (actions punishable under the laws in 

force), shall be prohibited.” This paragraph had been introduced by Law No. 192 of 12.07.2012 to 

supplement legislative acts and entered into force on 1 October 2012. 

 

On 5 July 2013, the Protection of Children against the Negative Impact of Information—Law 

No.30— passed by Parliament on 7 March 2013 entered into force. The law aims to set out criteria 

for establishing the negative impacts on children of public information; for the dissemination of 

such information; for the rights and liabilities of people who prepare and circulate such information 

and for the rights and liabilities participants, journalists and authorities who supervise the activities 

of these persons.
42

 

 

The Law on the Freedom of Expression prohibits censorship in public mass media, and the 

intentional, illegal preclusion of mass media activities entails criminal liability. Although the draft 

law on the freedom of expression was accompanied by a draft supplement to the Criminal Code, the 

latter was submitted in a separate legislative initiative that led to delayed approval by Parliament.  

 

On 29 November 2012, Parliament adopted modifications to the Criminal Code of Moldova under 

which precluding mass media activities and censorship of public media qualify as criminal offenses. 

According to Article 180,
1
 the intentional, illegal preclusion of mass media activities or the 

intimidation of a person for criticism shall be punishable with a fine of 150 to 500 conventional 

units with (or without) deprivation of the right to hold certain positions or to practice certain 

activities for a term of up to two years. The same actions committed when occupying an official 

position shall be punishable with a fine of 300 to 500 conventional units and the deprivation of the 

right to hold certain positions or to practice certain activities for a term of one year to four years. 

The draft law also provides penalties for those who use violence against journalists or who 

confiscate or damage a journalist’s materials or equipment. These actions shall be punishable with a 

fine of up to 1,000 conventional units with (or without) deprivation of the right to hold certain 

positions or to practice certain activities for a term of two to five years. 

 

Article 180
2
 stipulates penalties for censorship of journalistic products. Thus, the managers of public 

media outlets who require unjustified alterations to reports or articles or who unjustifiably prohibit 

disseminating certain information shall be punished with a fine of 300 to 500 conventional units and 

                                                            
41 http://lex.justice.md/md/349032/ 
42 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=347276 



The Independent Journalism Center 

13 

 

deprivation of the right to hold certain positions or to practice certain activities for a term of two to 

five years. Indications of restrictions on the editorial activities of media outlets or their staff or any 

form of precluding the duplication or dissemination of information from a civil servant or a person 

holding an important public office shall be punishable with fine up to 1,000 conventional units and 

deprivation of the right to hold certain positions or to practice certain activities for a term of two to 

four years. 

 

On 12 June, a group of MPs from the liberal-democrat faction registered a draft law amending and 

supplementing the Broadcasting Code
43

 in Parliament which provides an efficient mechanism for 

the implementation of legal provisions concerning the transparency of mass media ownership and 

assurance of public access to information regarding the owners of media outlets. The legislative 

initiative proposes a new term—“beneficial owner”—defined as “the natural person who, by virtue 

of law and/or contract, is in one of the following situations: 

 receives or may receive any type of revenue from the activity of a broadcaster or service 

distributor and has no obligation to remit the revenue to a third party; 

 holds, directly or indirectly, through affiliated persons mentioned in Article 6 of the Law on 

Capital Markets the control over the broadcaster or service distributor; 

 is a member of the managerial body of a noncommercial legal person or of a legal person in 

which no natural person holds a share equal or higher than the substantial share and who 

holds the authority to dismiss, alone or together with other members, the majority of 

members of the council, the executive body or the majority of its members and/or the censor 

or the majority of members of the censorship committee of the broadcaster or service 

distributor.”  

 

The draft legal provisions aim to set concrete procedures for the participation of broadcasters in the 

competition for broadcast licenses. Information regarding the participants in the competition shall be 

published on the BCC webpage no later than three days after applying. BCC members may request 

additional information regarding the owner and the legal relationships he/she has with affiliated 

persons. In the case of a refusal to provide the information and documents requested, the BCC shall 

dismiss the application. Moreover, by 1 May each year, private broadcasters shall submit their 

activity reports. 

 

It is to be noted that these amendments were produced by the Independent Journalism Center (IJC) 

as part of the project “Improving the Transparency of Media Ownership in the Republic of 

Moldova” funded by National Endowment for Democracy with the aim to ensure pluralism and to 

avoid media concentration in the hands of various interest groups. The draft law has been reviewed 

by the special parliamentary committee and is expected to be discussed and approved by Parliament. 

On 18 June, a group of MPs registered a draft law on the amendment of Article 25 of the Law on 

Government according to which the live transmission of government meetings shall cease.
44

 

According to the authors, the existing legislation provides that government meetings are public, but 

it does not stipulate the procedures for ensuring public access. Thus, the draft law clarifies the 

means for accomplishing their publication and the access of certain categories of persons. Civil 

society does not, however, share the same view and finds that ceasing live transmissions of 

                                                            
43 http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/1794/language/ro-RO/Default.aspx 
44 http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/1827/language/ro-RO/Default.aspx 



The Independent Journalism Center 

14 

 

government meetings will affect the transparency of decision making. In a common declaration, 

nongovernment media organizations argued that live transmissions of meetings of government and 

Parliament had become a common practice for transparency in decision making and that media 

outlets and society as a whole deemed it an efficient instrument for communicating with citizens. 

The signatories therefore called on the Government of the Republic of Moldova to abide by its 

obligation to ensure genuine transparency in decision making through various means and to 

guarantee direct and efficient communication between mass media and members of the Cabinet of 

Ministers.
 45

 The draft law was approved on its first reading on 18 October.  

 

On 15 November, the liberal-democratic faction registered a draft law amending articles 21 and 38 

of the Broadcasting Code to regulate the method for informing viewers about the duration of the 

advertising on TV supplementing Article 21 of the Broadcasting Code as follows: “All interruptions 

of programming for advertising or teleshopping purposes shall be timed in descending order at the 

bottom-right part of the screen. The dimensions of the timer shall be no less than 7% of the screen. 

The color of the timer shall be nontransparent white.”
 46

 

 

On 27 October, unaffiliated deputies headed by Vadim Mişin registered a draft law to amend article 

2 of the Law on the Freedom of Expression. The authors intend to prohibit the public propagation 

and/or use of fascist, racist or xenophobic symbols, the promotion of totalitarian fascist, racist, or 

xenophobic ideologies and/or a denial of the Holocaust. Violations of this provision shall be 

punished according to the legislation in force.
 47

 In this respect, the authors of the draft law proposed 

supplementing the Criminal Code with penalties for the actions listed above.  

 

• Lawsuits against the media   

 

For some media outlets 2013 was another rather troublesome year as both individuals and legal 

entities pressed charges against them. The courts have a large number of cases against the media 

under examination; however, information on trials involving journalists or media outlets is not 

readily accessible given that the courts do not have a common database. Instead, every court has its 

own database, and searching for cases is difficult. The most important lawsuits against media outlets 

include the cases in which the IJC provides free representation in court. In 2013 the IJC provided 

assistance in two defamation cases involving Ziarul de Garda (ZDG) newspaper against which 

several lawsuits have been filed in recent years. 

 

Moldova-Gaz v. ZDG: In June 2013 the state company Moldova-Gaz sued ZDG for publishing an 

article about the attempted murder (by bombing) of Nicolae Railean, the Deputy Director of the 

Energy Regulatory Agency. The article alleged links between the attempt and an energy company 

connected to the chair of Moldova-Gaz and included Mr. Raileanu`s statements concerning the 

involvement of Moldova-Gaz in the explosion.  

 

Străisteanu, Gheorghe v. ZDG: In June 2013, the case of former deputy Gheorghe Străisteanu was 

reviewed by the court. Mr. Străisteanu sued ZDG in 2011 claiming 210,000 lei compensation for 

moral damage and the removal from the newspaper`s webpage of an article published in 2005. The 

                                                            
45 http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/1827/language/ro-RO/Default.aspx 
46 http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/2021/language/ro-RO/Default.aspx 
47 http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/2043/language/ro-RO/Default.aspx 



The Independent Journalism Center 

15 

 

article was about his detention for an alleged robbery and other illegal acts. The Supreme Court of 

Justice sent the case back for re-examination by the court of first instance. The case is pending 

before the Străşeni District Court. 

The lawsuits brought against media outlets include the case of the Investigative Journalism Center 

that was challenged in court by Tamara Plămădeală, the former Ombudsman for Children Rights, 

whose term of office expired in October 2013. She claimed 500,000 lei in compensation for an 

article published in the newspaper Adevărul concerning an adoption case. The case is on the  docket 

of the Râşcani District Court in Chişinău. The hearing on the case has been postponed three times at 

Ms. Plămădeală`s request.
48

 

Another lawsuit against a mass media outlet is that of Parmato Grup Ltd. v. ZDG. In 2012, ZGD 

published a press release issued by the Ministry of Internal Affairs concerning an investigation into 

a swindle allegedly committed by Parmato Grup Ltd.
49

 The Chişinău Prosecutor`s Office eventually 

quashed the investigation and the Ministry of Internal Affairs removed the press release from its 

webpage (www.mai.gov.md) without offering any explanation. In the summer of 2013, Parmato 

Grup sued ZDG demanding the removal of all information regarding the company and of the 

visitors` comments from the newspaper`s webpage. The case is pending before the Centru District 

Court. 

• Violations of journalists’ rights  

 

In 2013 there were more cases of violations of journalists` rights than in previous years. Most 

involved threatening journalists and restricting their access to events of public interest. 

 

On 28 February, a reporter and a camera operator from PRO TV were verbally and physically 

assaulted while shooting a reportage about the house owned by a magistrate from the Chişinău Court 

of Appeals. While trying to interview the owners of the house, the journalist was shoved and 

intimidated by the magistrate`s husband, a lawyer by profession, who urged her to stop filming and 

hit the camera.
 50

 Media nongovernment organizations (NGOs) reacted to this case by issuing a 

declaration.
51

 They emphasized that the role of a lawyer is to promote and protect the rights, 

freedoms and legitimate interests of natural and legal persons. The signatories urged the Moldovan 

Bar Association to act on its own volition in this case and to sanction the inappropriate behavior of 

the lawyer.  

 

On 11 April, ZDG published the article “The prosecutor requested a journalist to disclose his 

sources” about the fact that after publishing an investigation about the illegal sale of military 

equipment from the national army depot, reporter Iurie Sănduţă, was asked by the representatives of 

the Chişinău Prosecutor`s Office to disclose his sources.
 52

 Media NGOs forwarded an appeal to the 

interim General Prosecutor, Andrei Pântea, calling on him to undertake all necessary actions in 

order to preclude any illegal pressure on the media.
 53

 

                                                            
48 http://adevarul.ro/moldova/actualitate/avocatacopilului-tamara-plamadeala-razboi-presa-1_52554234c7b855ff56197361/index.html 
49 http://www.zdg.md/stiri/turism-cu-escrocherie-la-chisinau 
50 http://protv.md/stiri/social/are-o-casa-de-milioane-insa-in-acte-locuinta-valoreaza-10-mii.html 
51 http://www.media-azi.md/ro/noutate/ongurile-de-media-isi-exprima-ingrijorarea-legatura-cu-agresarea-echipei-pro-tv 
52 http://www.zdg.md/editoriale/procurorul-cere-reporterului-sa-si-divulge-sursele  
53 http://www.media-azi.md/ro/organiza%C8%9Biile-de-media-solicit%C4%83-pg-s%C4%83-se-ab%C8%9Bin%C4%83-de-la-presiuni-%C3%AEn-

ce-prive%C8%99te-divulgarea-surselor 

http://www.mai.gov.md/


The Independent Journalism Center 

16 

 

 

On 15 July, editor Vasile Năstase issued a public appeal informing state authorities and international 

institutions that he had received death threats in SMS messages. Subsequently, editor Constantin 

Cheianu stated in a press conference that he had received a similar SMS message. In both cases the 

journalists stated that there were connections between the threats and their professional activities. 

Media NGOs issued a statement urging the Ministry of Internal Affairs and the General Prosecutor`s 

Office to thoroughly investigate the two cases and if necessary to undertake all necessary measures 

to protect the lives and persons of the editors.
 54

 The General Prosecutor`s Office, the General Police 

Inspectorate and the Information and Security Service announced that two criminal cases had been 

initiated and that the text messages had been sent from the same mobile telephone; however, it was 

impossible to complete the investigation given that the perpetrator was not found.
 55

 

 

On 25 July during the public meeting of the Supervisory Board of Teleradio-Gagauzia, the members 

of the board asked journalists from the web portal Gagauzinfo.MD to leave the room for the reason 

that “the press was disturbing the meeting,” but the same request was not addressed to journalists 

from Teleradio-Gagauzia. The journalists from Gagauzinfo.MD insisted that the same rule be 

applied to all media representatives and as a result, both teams of journalists left the meeting room, 

but a few minutes later they were asked to return and the meeting continued as usual.
56

  

 

On 26 August, Jurnal TV revealed that the mayor of Cimişeni, Ghenadie Rabei, and his supporters 

had assaulted a team from Jurnal TV and prevented them from filming a meeting in the House of 

Culture. Two days later they allegedly chased the journalists down the streets of Chişinău and tried 

to block their vehicle thus risking an accident.  

 

On 29 September, Vadim Ungureanu, a reporter from the portal Deschide.md, was attacked at the 

intersection of 31 August 1989 and Sfatul Ţării streets in Chişinău by the owner of a car engaged in 

illegal parking while he was photographing him. According to the journalist and to the pictures he 

took, a crew from the General Police Inspectorate was present at the scene but did not interfere. 

 

On 20 September, reporter Galina Butenco from the local newspaper Glia Drochiană stated that she 

had been asked insistently to leave the room where Speaker Igor Corman was meeting with local 

representatives of public authorities, business owners and leaders of local public decentralized 

services among others. The request came from an unidentified person who suggested that he was the 

spokesperson of the speaker.
57

 

 

On 17 October, a team from ZDG issued a statement informing the public that a person who 

identified himself as Renato Usatîi had called the newspaper to curse and threaten its journalists as 

he was dissatisfied with an article published a few hours earlier on the paper’s webpage as well as 

with the editorial policy of the newspaper Timpul. That person also argued that he was bothered by 

the fact that the newspaper did not publish his own statements regarding some Moldovan politicians. 

 

                                                            
54 http://media-azi.md/ro/ong-urile-de-media-solicit%C4%83-elucidarea-cazurilor-de-amenin%C8%9Bare-cu-moartea-jurnali%C8%99tilor 
55 http://www.jurnal.md/ro/news/dosare-penale-in-cazul-amenin-arilor-1154177/ 
56 http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=8734 
57 http://gliadrochiana.info/index.php?option=com_content&view=article&id=648:2013-09-26-07-53-32&catid=31:noutati&Itemid=46 



The Independent Journalism Center 

17 

 

On 24 November, the sons of the priest from Bulboaca attacked the Pro TV team who had appeared 

at the scene upon the villagers’ request. They said that the priest cursed in front of the altar and hit a 

woman.
58

 

 

Moldovan officials, particularly Mihai Ghimpu and Vladimir Voronin, also repeatedly verbally 

assaulted mass media representatives thus undermining their role in a democratic society, . On 28 

January 2013, Mihai Ghimpu, leader of the LP, stated during the talk show “În PROfunzime” that he 

was “sick of this bought and overbought press.” Then he blamed Jurnal TV for all his political 

failures, noting that “the Moldovans are poor because of the press.” On 28 April, in his blog he 

criticized the news portal Unimedia accusing it of distorting one of his statements.  On the following 

day Mr. Ghimpu threatened the manager of Unimedia over the phone and requested aggressively 

that the news item be removed.
59

  He went even further and stated in a press conference that 

“criminal liability must be imposed on the press.” 

 

In his turn, Vladimir Voronin, the leader of the CPRM, reviled journalists in particular and the press 

in general. On 10 July he verbally assaulted journalists who were interviewing him with the 

following statement: “When are you going to live up to the profession you practice? Or you don`t 

care? You will have to go to the farm and milk the cows or scour bathrooms with your microphones. 

Or you will go to Italy to work as housekeeper.”
60

 On 22 October, Mr. Voronin refused to respond 

to the questions of journalists concerning the future actions of his political party saying, “I do not 

respect the media outlets you represent. They have sold out. (…) Don`t let your mouths hang open 

until I finish a sentence. You look like woodpeckers.”
 61

 On 25 November he openly threatened 

Publika TV during a press conference stating, “We will block you from every side. You will have 

problems.” 

 

On 21 November during a Parliamentary session, communist deputy Iurie Muntean reviled and 

threatened Dumitriţa Ciuvaga, a journalist with Publika TV, in public stating that she would no 

longer work as journalist due to her reporting on his actions and behavior during the meeting.
62

 

Media NGOs condemned his behavior and urged him to apologize to the journalist.
63

 

 

Mihai Poalelungi, the Chair of the Supreme Court of Justice, stated on 10 September in an interview 

for the web portal Moldova Curată that he would do his best, “to promote the idea of criminalizing 

libel again.” The magistrate expressed his dissatisfaction with the fact that in the past year the press 

had published some information about him that he deemed defamatory.
64

 In a joint statement media 

NGOs condemned and criticized his intentions. They qualified his statements as an attempt to put 

pressure on journalists that could lead to violations of the freedom of expression. Civil society 

representatives emphasized that international standards have converged toward decriminalizing 

libel.
65

 

 

                                                            
58 http://protv.md/stiri/social/a-tinut-slujba-beat-preotul-din-bulboaca-a-facut-o-din-nou-cum---220271.html 
59 http://media-azi.md/ro/inamicul-al-presei/mihai-ghimpu-0 
60 http://www.publika.md/video-voronin-ataca-jurnalistii--o-sa-te-duci-la-ferma-sa-mulgi-vaca--ori-in-italia-sa-lucrezi-deridicatoare_1486961.html 
61 http://unimedia.info/stiri/video-niste-ciocanitori--voronin-apostrofeaza-din-nou-jurnalistele-67257.html 
62 http://www.publika.md/foto-video-reporter-publika-tv--amenintat-de-comunistul-iurie-muntean--voi-avea-grija-sa-nu-mai-lucrezi-in-presa-

locala_1691871.html 
63 http://media-azi.md/ro/stiri/ong-urile-de-media-condamn%C4%83-comportamentul-huliganic-al-deputatului-iurie-muntean 
64 http://www.moldovacurata.md/interview/interviu-csj-poalelungi 
65 http://media-azi.md/ro/ong-urile-de-media-condamn%C4%83-inten%C8%9Bia-pre%C8%99edintelui-csj-privind-reincriminarea-calomniei-0 



The Independent Journalism Center 

18 

 

A week later, Justice Poalelungi clarified that he did not mean to take action in that direction stating, 

“I will take no action. That was my opinion. It was an opinion based on European practice.” 

 



The Independent Journalism Center 

19 

 

IV. Freedom of the press in the Transnistrian region 

 

 Mass media in the Transnistrian region in 2013 

 

Assessing the situation of the media in the Transnistrian region, we note that the pressure the de 

facto leader of the region and the so-called executive branch put on media outlets and online 

communication networks they did not already control intensified in 2013. This resulted in a decline 

in the freedom of expression in the region, a reduction in the number of independent media outlets, a 

lack of equal access to information and to more difficult conditions for journalists, in particular for 

foreign journalists. 

 

 Violations of journalists’ rights  

 

Several websites inconvenient for Transnitrian leaders were blocked starting in January 2013. On 7 

January, the information web portal of Andrei Safonov, the Chair of the Independent Association of 

Political Scientists in the Transnistrian region, became inaccessible to inhabitants of the region. The 

author and owner of the web portal, who continually criticized the actions of the leadership of the 

region, believes that this happened upon the orders of the authorities. He called on the authorities to 

unblock the website and to start a dialogue with “dissidents.” Later on, the web portal resumed 

operations. 

On 8 May, access to the following ten websites that include social networks was blocked: Rodina 

(www.rodinapmr.ru); information agency Lenta PMR (www.tiras.ru); information agency Dnestr 

(www.dniester.ru); the Transnistrian Social Forum (www.forum.pridnestrovie.com); the Social-Political 

Forum (www.forum.dnestra.com); the Open Forum (www.openpmr.info); the forum Transnistria and 

Russia (www.pmr-rf.ru); the Free Forum (www.forum-pridnestrovie.ru) and forums www.nistru.net and 

www.forum-pmr.net. Then information agency RPInform (www.rpinform.com) also became 

inaccessible to inhabitants of the region, but it rapidly changed its name to TransDnestrInform 

(www.tdinform.com) and resumed operations. 

The region’s authorities officially denied interfering with or blocking these Internet resources, and 

the owners of the blocked websites admitted in private discussions with media experts that 

occasionally they resort to blocking their websites themselves at the request of the special services 

in the region. 

Grigori Volovoi, Chair of the Center for the Protection of Human Rights in Transnistria, member of 

the civil room of the self-proclaimed nistrean republic and owner of the television and radio 

company Novaia Volna, urged the authorities to restore access to the social networks. “These 

resources have often criticized the actions of the current executive branch in Transnistria,” he stated. 

“We must admit that this criticism has not been always justified and constructive, but that does not 

serve as a reason for blocking the access to those websites. We are particularly concerned about the 

closing down of the Transnistrian Social Forum. As a journalist and human rights activist, I believe 

that such actions are detrimental to the image of Transnistria and cannot be considered as normal in 

a democratic society and in line with the rule of law. The victor in a dispute is the one who proves 

the truth by word and deed, not by force,” he added. 

http://www.rodinapmr.ru/
http://www.tiras.ru/
http://www.dniester.ru/
http://www.forum.pridnestrovie.com/
http://www.forum.dnestra.com/
http://www.openpmr.info/
http://www.pmr-rf.ru/
http://www.forum-pridnestrovie.ru/
http://www.nistru.net/
http://www.forum-pmr.net/
http://www.rpinform.com/
http://www.tdinform.com/


The Independent Journalism Center 

20 

 

Evgheni Şevciuk,  leader of the region on the left bank of Nistru River, did not issue any official 

statements regarding this issue but posted the following comments on Facebook: “There has been no 

criminal liability for libel since last autumn. In this case, what is the use of anonymous garbage? 

Register your media outlets and go ahead!” He noted that on forums, “a lot is done at somebody`s 

behest, though they offer something useful.” His comment suggested that all online resources, 

including foreign ones, had to officially register as media outlets, even though the media legislation 

in the Transnisitrian region does not require them to do so. 

Following the blocking of the websites, on 7 July a demonstration on the protection of human rights 

took place in Pobeda central park in Tiraspol. About 100 demonstrators gathered. The speakers 

emphasized that violations of the freedom of expression were direct violations of Article 27 of the 

so-called transnistrian constitution and of Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights. 

The demonstrators protested the blocking of websites and opted to modify the legislation in force by 

making the blocking of online resources subject to judicial decisions. 

 

On 20 August, the forum Disput (www.disput-pmr.ru) registered as a media outlet. It is the only one 

of this kind. Administrator Oleg Basov asserted that he represented a private project that had 

nothing to do with politics or the opposition.  

 

On 26 December during a press conference, Evgheni Şevciuk said he wished “to have tea time” and 

“to chat” privately with the Russian information agency Novîi Reghion that had been operating on 

the left bank of Nistru River for eight years. “Well, if I do not go there, the appropriate authorities 

will,” he stated. We note that the information agency started operations in Tiraspol in 2006 with the 

support of Mr. Şevciuk, then speaker of the Transnistrian parliament.  

  

On 27 December  prosecutors appeared on the premises of Novîi Reghion. On 31 January the 

journalists learned that their accreditation had not been renewed. The media outlet posted a 

statement on its website confirming that the agency was closing due to a lack of accreditation. 

Judging by the comments of the visitors, Novîi Reghion was among the few media outlets that 

offered impartial and objective information in a professional manner. 

 

• Violations of legislation  

 

During 2013, control over media institutions founded equally by both branches of government—the 

legislative (the supreme soviet) and the executive (the transnistrian leader)—was transferred as 

planned outside legislation to the leader’s new team. The supreme council of the region took note of 

this during the first meeting of the spring session and decided to forward a request to Mr. Şevciuk 

regarding the access of deputies to state media outlets. 

Citing various reasons, representatives of state media outlets had impeded the access of deputies to 

television and to the state newspaper Pridnestrovie although by law members of parliament and 

officials elected by the people have a preferential right to address citizens via mass media, namely 

the right to 300 lines in print and 10 minutes a month on television. MP Anatoli Dirun stated that the 

state newspaper had refused to publish four articles he wrote and the state television had refused to 

let him broadcast citing technical reasons. He assumed that the state media was afraid to deliver 

opinions that differed from those of the executive. 

http://www.disput-pmr.ru/


The Independent Journalism Center 

21 

 

A similar situation occurred outside the capital. Contrary to law, the editor-in-chief of the newspaper 

Zaria Pridnestrovia in Dubăsari which was founded by the local council, the state administration 

and a workers group, was dismissed by Mr. Şevciuk without a decision by the local council. Council 

secretary Ruslan Ceban explained that this had to do with the seizure of media outlets. “The new 

master immediately removed from the masthead its first founder—the council of deputies. The 

editorial staff of the newspaper that had existed since 1990 was dissolved,” he added. Deputy 

Ghenadi Kozlov said that his attempts to publish articles about his work had been unsuccessful. 

“The reasoning is absurd,” he said. “Basically, we cannot communicate with our electorate and raise 

actual debates. Not even during the old status quo in Dubăsari did the first secretaries of the rayon 

committee of the Communist Party of RSSM try to take over the reins of the newspaper.” 

 

• Legislative developments 

 

The state service for communication, information and mass media, the leadership of which changed 

in 2013, advocated modifying the legislation on mass media and produced a draft law a year ago. 

After examining it, Veaceslav Tobuh, chair of the committee for NGOs, sports, information politics 

and youth of the supreme soviet, stated that the authors, namely the state service, had not included 

the modifications agreed earlier by both deputies and experts from the state service. For that reason 

the committee rejected the draft. “As for creative possibilities and editorial independence, God 

forbid that you ever work under such a law as the one examined by the Supreme Council,” Mr. 

Tobuh noted. 

Natalia Vorobieva, the leader of the Transnistrian Union of Journalists, which is affiliated with the 

executive branch, and who also collaborates with the so-called ministry of defense, pleaded in favor 

of adopting the draft law which provided harsher conditions for printing houses, but the situation 

evolved in the opposite direction. 

At the beginning of 2014, the sate service for communication, information and mass media hastily 

issued a document concerning the modification of rules for the accreditation of foreign journalists in 

the Transnistrian region. Under the new rules, foreign media outlets that intend to work permanently 

in the region must open a local agency with a legal identity which implies additional costs. The 

following documents were added to the required list: a certificate concerning the composition of the 

staff of the foreign agency, the original certificate of state registration of the legal entity and 

certificates proving the ownership of the building. In addition, the outlet must submit a notarized 

lease agreement for the premises and a certificate of fiscal residence.  As a result of these new 

requirements, the work of the foreign press in the region became difficult. 

 

• Lawsuits against media 

 

In September, Mihail Bergman, a former military commander in Tiraspol, major general in the 

Russian Army Reserve and official in the executive branch, sued Andrei Safonov, political scientist 

and ex-member of the executive of the nistrean republic in Tiraspol District Court for publishing the 

article “Why do the authorities of the nistrean republic not fire Bergman” (“Почему власти ПМР 

не увольняют Бергмана?”). Bergman argued that the criticism of him published by Safonov was 

“information that did not correspond to reality” and that harmed his honor, dignity and his 

reputation as a “businessman.” 



The Independent Journalism Center 

22 

 

The plaintiff claimed that had suffered “moral damage” that had “affected his health.” He claimed 

compensation of 50,000 transnistrian rubles (approximately $4,500,000) and the closing of the 

website www.safonovpmr.com. Mr. Safonov argued that all the impugned statements had actually 

been made by General Bergman and explained that in the Transnistrian region “almost all 

opposition websites had been blocked” and that this was an attempt to close down his website as 

well. On 19 November, the judge ruled in absentia in favor of the plaintiff.  Mr. Safonov appealed 

the judgment and in the meantime wrote several letters to Vladimir Putin and to Deputy Prime 

Minister Dmitri Rogozin of the Russian Federation. The Transnistrian authorities meanwhile 

dismissed General Bergman from his office and qualified the lawsuit as political in nature. 

 

• Mass media trends in the Transnistrian region 

 

In conclusion, the pressure of the authorities on the media institutions they do not control will 

intensify. Mr. Şevciuk’s team has quietly launched a parliamentary electoral campaign that implies 

different mechanisms for influencing administrative resources at all levels, including the press. The 

small number of independent media outlets and their dependence on their owners` funding and other 

investments and on state regulating mechanisms does not favor a significant extension of their areas 

of operations or the consolidation of their capabilities.  

The illegal blocking of online resources does not create a welcoming environment for the emergence 

of new media outlets. Local media experts do not rule out the possibility that independent mass 

media will migrate to electronic social networks thus undergoing a significant transformation.  

While in many democratic countries mass media is denationalized and decentralized, in the 

Transnistrian region the opposite is true. State mass media outlets are being consolidating, and 

holdings supporting the government are being established. One media outlet of this kind is the 

website Lenta PMR (www.lentapmr.ru) established in 2013 which does not appear on the webpage of 

the competent agency (communication service). 

In such circumstances, which depend mostly on the unpredictable orders of the authorities, it is 

difficult to make a positive prognosis. What is certain is that in 2013 the situation of the freedom of 

expression in the Transnistrian region declined significantly. We can estimate that the same trend 

will continue in 2014. 

 

http://www.safonovpmr.com/
http://www.lentapmr.ru/


The Independent Journalism Center 

23 

 

V. Conclusions for 2013 and forecasts for 2014 

Ion Bunduchi, Executive Director, Electronic Press Association: “In 2013 in general, the 

national mass media enjoyed freedom that is neither insignificant nor sufficient. As per the 

legislation, the authorities did not pass laws and amendments to improve existing deficiencies, in 

particular those concerning the monopolization of mass media and of the advertising market, the 

transition to terrestrial digital broadcasting or the coverage of election campaigns. The year was 

marked by challenges that would be dangerous for the development of the mass media and for the 

freedom of expression among them the criminalization of libel, the nontransparent regulation of the 

Internet and more cases of intimidation of journalists. 

In 2014 it is improbable that the government will live up to its commitments concerning mass 

media. We mean a general concept regarding the development of mass media and adopting new 

legislation in the broadcasting and advertising sectors. Undoubtedly there will be cases of pressure 

on mass media outlets, in particular on broadcasting and online media as happens in every election 

year. Thus, there will be a certain number of ideological poles of influence (commensurate with the 

number of powerful/wealthy political parties), given that for the time being mass media is not able 

to resist political pressure.  

 

Since there were no precedents for fair and legal appointments to the BCC and SB, we have no 

hopes that in 2014 the general state of affairs in this domain will change. It is probable that the 

transition to terrestrial digital television will be adopted, but there are no guarantees that the 

transition itself will be beneficial for citizens.” 

 

Vitalie Dogaru, journalist: “In 2013 some dangerous trends for the mass media appeared. First of 

all, the political engagement of more and more media outlets led to a narrowing of pluralism and to 

a more restricted selection of news. During the political crises, we observed in the previous year a 

more careful filtering of media appearances while the so-called armistice between the governing 

powers prevented the media from covering subjects of public interest so as not to affect their 

images. For the time being we cannot suspect censorship in Moldovan mass media, but if politicians 

continue to interfere with the editorial policy of media outlets, next year’s report will be more 

pessimistic than those of past years. My fears are fed by the fact that we have entered an election 

year and by the deterioration in editorial independence and the employment market for journalists.”  

 

Tatiana Puiu, lawyer: “The year 2013 was not marked by fundamental developments concerning 

the implementation of the Law on the Freedom of Expression by the judiciary and individuals. The 

democratic principle of pluralism of opinion was prioritized, in particular in broadcast media. The 

amendments concerning the transparency of media ownership represented progress for the Republic 

of Moldova in the context of Recommendation 1506 (2001) that reads as follows:  

It is thus essential …to ensure that the media are not used to gain political power, especially in countries where 

a mixed public-private system would enable political movements, supported by the private sector, to control all 

information after elections, especially through radio and television. 

Given the parliamentary election, we will experience the active involvement of the media in election 

year 2014; media staff will cover mostly the political preferences of their owners thus violating the 

freedom of expression. We have experienced delays in improving legislation regarding the media 

coverage of elections; political will is needed for such an initiative .” 



The Independent Journalism Center 

24 

 

 

Cornel Ciurea, expert at the Viitorul Institute for the Development of Social Initiatives: 

“Media developments in 2013 included the consolidation of private television stations Publika TV, 

Jurnal TV, TV 7 and Accent TV allegedly owned by Moldovan “oligarchs,” the dwindling relevance 

of the print press and the increase in active bloggers who became very involved in public debates. It 

must be noted that politicians prefer to promote their images or to target their political adversaries 

via bloggers (for example, the publication of compromising articles about V. Streleţ and Iu. Ciocan 

and the public appearance of Renato Usatîi). The fight between Jurnal TV and Vlad Plahotniuc, one 

of the DP leaders, was a top media confrontation that led to the deterioration of professional 

standards to the aggressive and tendentious British journalism style that was also adopted by Accent 

TV that continuously criticized the government in favor of the CPRM. Since the above-mentioned 

media outlets represent the position of the opposition that faces serious, almost impermissible 

constraints on the political scene, we can qualify this degradation as inherent risks of politics 

monopolizing all mass media. Hence, mass media becomes the indispensable loudspeaker for 

politics, while politics cannot dispose of media. Public television is undergoing a confusing reform 

which implies, on the one hand, the attempt to cover a larger spectrum of opinions and on the other 

hand, the attempt to serve as a tribune for the government, especially during news programs. For this 

reason, the dichotomy between news programs and talk shows, where the news inclines to favor 

certain parties and the talk shows are supposed to raise ratings, continues to grow.  

 

Given the electoral context, all the above-mentioned trends will consolidate in 2014. The Moldovan 

media will keep its pluralist nature in the form of a polycentric system of information distribution, 

whereas each media outlet will become more and more dependent on the ideological orientation of 

its owners engaged in political fights with their adversaries. However, the growing interest of the 

owners-politicians will influence an acceptable level of wages in this sector.” 

 

Vasile Spinei, Executive Director, Access Info Center: “Supposedly, we should be able to cite a 

number of examples that suggest the maturation of the domestic media market or examples of 

experienced professionals from the younger generation who try to speak bluntly and to put their 

fingers in the wound, but I don`t believe it`s the case here since the failures outnumber the successes 

of journalists. However enthusiastic we may be about recent polls and national and international 

rankings concerning independence and the freedom of expression in the Republic of Moldova, the 

Moldovan press is far from democratic standards. Thousands of examples may be found here, 

familiar to both journalists and to the informed public. 

It is almost two decades since our journalistic guild fragmented and was divided by scores of 

objective and subjective, real and invented criteria and that in most important and less important 

moments leads itself by the principle “the neighbor’s goat, too, must die.” Therefore, instead of 

showing solidarity against the perfidious attempts of politicians to manipulate the media and the 

people via the media, media outlets compromise each other and often play into their owner`s hands 

to the detriment of the public at large. 

How will the media change in the future? We will infer the answer to this question from its behavior 

during the election campaign. However, elections are expected to be very profitable so temptation 

may prevail over some important moral norms…” 

 



The Independent Journalism Center 

25 

 

Veaceslav Perunov, Editor-in-Chief of the newspaper SP, Bălţi: “The year 2014 is both a pre-

election and an election year given the parliamentary elections this year and the local elections next 

year, and it is unlikely that the Moldovan press will not be affected by this. Undoubtedly, the 

elections will help some newspapers, websites and radio and TV stations to improve their immediate 

material situations, but in general they may cause their development to stagnate. A relatively 

comfortable living in this period will help media managers to relax; they will stop developing their 

advertising departments and new outlets and will stop improving the quality of their products. In this 

period a multitude of new media outlets will emerge. Although they will pretend to be independent, 

they will actually represent the interests of a political party. The greatest number of these outlets will 

close down after the elections.   

 

Under the Law on the Denationalization of Periodical Publications, media outlets funded by local 

authorities should have been privatized by February 2013, but they still circulate in some rayons and 

cities and will continue to exist and to be used by the local authorities in election battles irrespective 

of their political nature. Both before and during election campaigning, the relevant authorities will 

have no time to organize the implementation of this law. Although they pretend to be independent, 

many of the privatized newspapers have by now become “pocket institutions” of certain parties, and 

their situations will not change until after the elections. 

 

This period will be characterized by numerous violations of the code of ethics and of the election 

code as well as by the injection of paid partisan articles in the mass media and the publication of 

defamatory material. Unfortunately, during this period no legislation to facilitate the role of mass 

media will be adopted, not even the draft law on the transparency of media ownership. The 

representatives of the legislative branch will have no time and no interest in accomplishing this task 

since transparent media cannot be used for political purposes. It is very likely that the license of the 

communist TV station Accent TV will be withdrawn or suspended.  In general, this period will 

affect the level of trust in the media, and it is very possible that Moldova will drop several positions 

in the index produced by Reporters sans Frontiers. 

 

Nonetheless, I hope that the managers of media outlets who care about the future will invest the 

funds accumulated during this period into the development of their media products, the 

implementation of new technologies, the development of new media and the consolidation of their 

financial independence.” 
 

 


