
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Report 
 

 

Elements of Propaganda, Disinformation, and 

Violation of Journalism Ethics in the Local 

Media Space 
 

 

February 15 – May 15, 2021 

Author: Victor Gotisan 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report is made possible by the generous support of the American and British people through the United 

States Agency for International Development (USAID) and UK. The contents are the responsibility of the 

Independent Journalism Center (IJC) and do not necessarily reflect the views of the UK, USAID, or the United 

States Government. 

 

 

 



 

2 

GENERAL INFORMATION 

 

Introduction and context. From February 15 to May 15, 2021, the Independent Journalism Center 

(IJC) monitored 12 media outlets – news portals and TV stations – to identify whether the 

published/broadcast journalistic materials contained any breaches of deontological rules or elements 

of disinformation. The monitoring was based on case studies that analyzed the manner in which the 

selected media outlets covered events of public interest in politics, economy, foreign policy, and in 

other fields, in order to see whether they complied with professional and ethical standards, such as 

verification of information through several sources, pluralism of opinions, balance in the news reports 

on conflicts, etc. By appealing to the Moldovan Journalist’s Code of Conduct and specialized 

academic works, we could identify information manipulation techniques used in the news stories of 

the media outlets concerned.1 

 

Given the politicians’ control over some media outlets and the dangers posed by fake news, 

information manipulation, and political propaganda, it is important for journalists to do their job 

conscientiously in order to inform citizens in a fair and impartial manner. The monitoring was based 

on the assumption that news is the main media product where people search information; therefore, 

regardless of the media owners’ political views, news must present exclusively facts and not 

journalists’ opinions. Also, they should be presented in a neutral and accessible language, and should 

reflect reality as accurately as possible, observing the balance of sources. Furthermore, journalists 

must be accurate when they collect information, must separate facts from personal opinion, and must 

ensure the right to reply. Journalists’ failure to comply with these principles leads to disinformation 

and mass manipulation of the public.  

 

The purpose of monitoring is to determine whether and how Moldovan media complied with the 

standards provided by the Journalist’s Code of Conduct in their coverage of topics of public interest. 

Starting from the findings of the monitoring reports produced by the Independent Journalism Center 

in the period of 2016-2020 (see Publications on Media-azi.md), this monitoring will follow the 

development of the media behavior in order to produce recommendations for journalists as well as for 

the general public. At the same time, the research aims to contribute to increasing the consumers’ 

awareness of the risks of disinformation that exist in the local media. 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring: 

• Coverage – national; 

• Languages – Romanian and Russian; 

• Impact – audience 

 

Monitored media outlets:  

• Television: Moldova 1, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Accent TV, Primul în 

Moldova, Prime TV, Publika TV, TV6; 

• Online media: Unimedia.info, Sputnik.md, Kp.md. 

 

Methodology. For this monitoring, we selected events of major public interest in the political, 

economic, and social spheres that took place between February 15 and May 15, 2021, and analyzed 

how these events were covered by the 12 media outlets. The monitoring was based both on the 

quantitative method (i.e. the airtime given to the monitored topic in newscasts, the most often used 

sources and the time given to them for direct interventions/quoting, etc.), and especially the 

qualitative method, which we used for content analysis – in terms of compliance with deontology 

and use of disinformation techniques – of the quantitative data collected during the monitoring. The 

language and images used by journalists, the correctness of source quoting, and the tone of 

 
1 Bogdan Ficeac, Tehnici de manipulare, EdituraNemira 2004; Radu Herjeu, Oglinzimișcătoare.Tehnici de propagandă, 

manipulareșipersuasiuneînteleviziune, București 2000. 

http://media-azi.md/ro/publica%252525C8%2525259Bii


 

3 

presentation were analyzed by referring to the Journalist’s Code of Conduct2, and to the notions of 

manipulation and propaganda, as defined in the Dictionary of Sociology.3 

 

• Manipulation: “Action taken to make a social actor (a person, a group, or a community) 

think and act in a way that is compatible with the interests of the initiator and not with their 

own interests, by using persuasion techniques that intentionally distort the truth, leaving an 

impression of freedom of thought and decision. Unlike influence by means of rational 

persuasion, manipulation aims not at a more accurate and deep understanding of the 

situation, but at suggesting a convenient idea by means of misleading through false 

arguments and by appealing to non-rational emotional levels.” 

• Propaganda: “Systematic activity of transmitting, promoting, or spreading doctrines, 

messages, or ideas from the position of a particular social group and ideology, in order to 

influence, change, or shape certain concepts, attitudes, opinions, beliefs, or behaviors. 

Propaganda is practiced in such a way as to achieve the goals and interests of the group it 

serves, so there is no neutral or objective propaganda.”  

 

The main topics monitored between February 15 and May 15, 2021: 

▪ Decision of the Constitutional Court (CC) on reappointment of Natalia Gavrilita as Prime 

Minister (February 23, 2021); 

▪ Political consultations between President Maia Sandu and the parliamentary parties for 

determining a candidate for the position of Prime Minister (March 16, 2021); 

▪ Declaration of a state of emergency (March 31, 2021); 

▪ Decision of the Constitutional Court on dissolution of the Parliament of the Republic of Moldova 

(April 15, 2021); 

▪ Establishing the PSRM-PCRM electoral block (May 12, 2021).  

 

I. GENERAL TRENDS 

 

A. Some media outlets continued covering events of public interest in a tendentious manner 

and based on political preferences. For example, the televisions NTV Moldova, Accent 

TV, Primul în Moldova and online platforms Sputnik.md, KP.md were supporting the 

Party of Socialists of the Republic of Moldova (PSRM), and TV6 was supporting the Shor 

Political Party.  

B. During this monitoring period, the amount of labeling incidents decreased. However, the 

incidence of cases of blurred information and/or statements, tendentious headlines, and 

selective presentation of statements increased significantly. The media where such ethical 

violations and manipulation techniques were most often detected are NTV Moldova, Accent 

TV, Primul în Moldova, and Kp.md;  

C. Moldova 1 public channel and such channels as Jurnal TV, RTR Moldova, and Publika TV 

covered the monitored topics mainly in a neutral and unbiased manner. However, they 

committed some ethics violations, too;  

D. Some media outlets had a preferential approach to some sources and gave them excessive 

airtime for statements and opinions. For example, for NTV Moldova, Accent TV, and 

Primul în Moldova, the PSRM representatives (in particular, the leader of the  political 

party, Igor Dodon) were the main sources in news, while the opinions of the opposition parties 

and/or politicians were almost completely ignored and not used as sources, especially when 

they were mentioned/accused (lack of the right to reply);  

 
2
Coduldeontologic al jurnalistului din Republica Moldova, https://consiliuldepresa.md/ro/page/codul-deontologic-al-jurnalistului-din-

r-moldova.  
3
 Cătălin Zamfir, LazărVlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332, p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

https://consiliuldepresa.md/ro/page/codul-deontologic-al-jurnalistului-din-r-moldova
https://consiliuldepresa.md/ro/page/codul-deontologic-al-jurnalistului-din-r-moldova
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

4 

E. The most common ethics violations committed by the monitored media outlets were mixture 

of facts with opinions and the lack of the right to reply (almost all of the 12 media outlets 

committed at least one of these violations), followed by ironic headlines and reference to 

unverifiable sources. The media outlets that committed such violations were NTV 

Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, Kp.md, Sputnik.md, Prime TV, Publika TV, 

Unimedia.info, and TV6;  

F. The most common manipulation techniques used by the monitored media outlets were 

blurring, generalization, and internal/external enemy technique combined with national 

savior technique. Such violations were committed by NTV Moldova, Accent TV, Primul 

în Moldova, and Kp.md; 

G. If the topic addressed in the news was contrary to the political preferences (preferred 

authority, politician, or political entity) of the media outlet/author, it was either blurred 

(its importance was intentionally reduced by selective and incomplete presentation of 

information), or emphasis in the presentation of information was intentionally shifted 

to less important aspects of the event/news.  

 

II. DATA ANALYSIS. 

 

Topic 1. Decision of the Constitutional Court (CC) on Reappointment of Natalia Gavrilita as 

Prime Minister 

 

Context: On February 16, 2021, the Constitutional Court (CC) took a decision on rejecting the application for 

suspending the decree of President Maia Sandu of February 11 on reappointment of Natalia Gavrilita as Prime 

Minister. The decision of the highest court judges is final and not subject to appeal. Besides, the Constitutional Court 

noted that, on February 23, 2021, it would examine the appeal filed by the socialist deputies Vasile Bolea, Grigore 

Novac, and Alexandr Suhodolschi regarding constitutionality of the decree of President Maia Sandu. At the meeting 

held on February 23, the Constitutional Court examined the appeal of the socialist parliamentarians, declaring the 

decree unconstitutional. 

 

General conclusions: Some media presented this information in a neutral and impartial manner 

(Moldova 1, RTR Moldova, Jurnal TV), whereas the others used certain manipulation techniques and 

committed deontological violations (Accent TV, Primul în Moldova, NTV Moldova, KP.md). Judging 

by used news scripts, wordings, and videos, a similar approach to the topic was noted on Primul în 

Moldova, Accent TV, and NTV Moldova, on the one hand, and Prime TV and Publika TV, on the other 

hand. 

 

Moldova 1 broadcast two news items on the CC’s decision in connection with the decree of President 

Maia Sandu on Natalia Gavrilita’s reappointment as Prime Minister, where it presented information 

in a neutral and impartial manner, offering the right to reply to all involved and/or mentioned parties. 

 

Accent TV broadcast two news on the monitoring topic, presenting information in a biased manner. 

Several deontological violations have been identified, including: 

• Tendentious headlines: “Maia Sandu Has Breached the Constitution”; 

• Mixture of facts with opinions: “According to the decision, Maia Sandu is obliged to 

organize new consultations, taking into account 54 signatures in favor of the candidate within 

their framework. However, it is unclear at the current stage whether the head of the state would 

act this way”; 

• Generalization: “Constitutional experts have expressed their opinion of the decision of the 

highest court”; 

• Lack of the right to reply. Igor Dodon accused President Maia Sanduof “usurping the state 

power,” and she was not offered the right to reply; 

• “Internal enemy”/“scapegoat” manipulation technique. Judging by the way of providing 

information, including the lack of the right of reply to the mentioned persons (Maia Sandu and 

the Action and Solidarity Party), Accent TV attempted to vilify the head of the state. 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-23-februarie-2021
https://a-tv.md/sinteza-zilei-18-30-lansarea-oficiala-23-02-2021/


 

5 

 

Primul în Moldova broadcast three news on the subject, presenting information in a tendentious and 

biased manner. Detected ethics violations include: 

• Tendentious headlines:“A Lesson for Maia Sandu”; “The CC makes Maia Sandu Honor It”; 

• Mixture of facts with opinions: “President Maia Sandu has learned a lesson of 

constitutionality from the highest court judges”; 

• Blurred information/statements and selective and disproportionate presentation of 

opinions. In the broadcast news, Primul în Moldova did not mention that the PSRM’s appeal 

to the Constitutional Court was accepted “partially.”  The editorial board also emphasized the 

point of view of the PSRM representatives, yet also included some statements by the 

representative of the Presidency (Olesea Stamate) which were irrelevant to the topic. In 

addition, the PSRM representatives were given 5 times more airtime for direct quotes than 

other persons concerned: 3 speeches with a total duration of almost 2 minutes compared to the 

only presentation lasting 10 seconds; 

• Lack of the right to reply. A statement by Igor Dodon was used the only source of one of the 

news in which he accused President Maia Sandu and the Action and Solidarity Party (PAS) of 

“usurping the state power,” yet Primul în Moldova failed to offer the right of reply to any of 

the mentioned persons; 

• Generalization: “Constitutional law experts declare that the highest court has stated 

significant breaches of the Constitution committed by Maia Sandu...”; 

• “Internal enemy”/“scapegoat” manipulation technique. Judging by the way the news was 

structured, Primul în Moldova made it clear that Maia Sandu was to blame for the political 

crisis. 

 

NTV Moldova approached the topic in the same manner as Accent TV and Primul în Moldova, 

committing basically the same ethics violations: 

• Tendentious headlines: “President Ignores the Constitution”; 

• Mixture of facts with opinions: “The Constitutional Court has forced Maia Sandu to respect 

it... The Socialist deputies provided the necessary arguments to prove that the head of the state 

adopts the law on her own whim instead f being guided by the provisions of the Constitution”; 

• Lack of the right to reply. Igor Dodon accused Maia Sandu of usurping the state power, and 

she was not offered the right to reply; 

• Generalization: “The CC decision obliges President Maia Sandu to return to compliance with 

the constitution. This is how the experts comment on the court decision”; 

• Borrowing videos without indicating the source. NTV Moldova borrowed videos from 

another media institution (Primul în Moldova) without mentioning the original source. 

 

TV6 referred to unverifiable sources and admitted a case of generalization: “The decision causes a 

wave of criticism. Politicians and analysts state that the head of the state has breached the court 

decision...” 

 

Prime TV covered the topic of the monitoring in three news using ironic headlines: “The Court Says 

PASS to President”. 

 

Publika TV covered the topic of the monitoring according to a scenario similar to that used by Prime 

TV. However, unlike Prime TV, no ethics violations were detected in the case of Publika TV. 

 

RTR Moldova and Jurnal TV covered the topic in question in 2 and 3 news, respectively, in the 

newscasts dated February 23, 2021. Both channels presented information in a neutral and impartial 

manner, without any ethics violations or manipulation techniques. 

 

Unimedia.info published 11 news on the decision of the Constitutional Court regarding President 

Maia Sandu’s decree on reappointing Natalia Gavrilita as Prime Minister. In some of them, the 

https://www.youtube.com/watch?v=A0th50l-_sQ&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=r1OHMpN4tHM&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=cHAdhE1TppU
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-23-februarie-2021-21-00---108113.html
https://www.publika.md/decretul-maiei-sandu-neconstitutional_3096523.html
https://rtr.md/vesti-moldova/102215447/
https://www.jurnaltv.md/news/10cfe65c4172c985/jurnalul-orei-19-23-februarie.html


 

6 

editorial board presented information in a biased way and demonstrated some preference to the PSRM, 

especially providing generous space for citing the statements of the representatives of this party and 

presenting it positively. On the other hand, President Maia Sandu and PAS were presented somewhat 

negatively. Unimedia.info admitted a case of referring to unverifiable sources: “Some experts 

predict a constitutional crisis in addition to the political, healthcare, and economic ones already 

existing in the Republic of Moldova.” 

 

Sputnik.md published 12 materials on the topic of the monitoring, where several violations are 

detected: 

• Generalization: “The CC decision of February 16 was commented on by experts in the 

relevant sphere”; 

• Lack of the right to reply. Igor Dodon accused Maia Sanduand PAS of attempting to usurp 

the state power, and they were not offered the right to reply; 

• Tendentious headlines: “Domnica Manole Put Maia Sandu in Her Proper Place.” 

 

Kp.md published 4 materials on the CC decision. The editorial board covered the topic in a 

tendentious, biased manner with several ethics violations, including: 

• Mixture of facts with opinions: “Domnica Manole Put Maia Sandu in Her Proper Place” ;  

“With the Air of a Prosecutor, President Sandu Visits the Briefing Following the Decision of 

the Constitutional Court”; 

• Tendentious headlines: “The President of Moldova Will Continue Struggling against the 

Parliament”; 

• “National savior”/“messiah” manipulation technique: “The Party of Socialists as the 

largest faction in the Parliament is still ready to do everything necessary to rapidly find a way 

out of this crisis.” 

 

Topic 2. Political Consultations between President Maia Sandu and the Parliamentary Parties 

for Determining a Candidate for the Position of Prime Minister 

 

Context: On March 15, 2021, President Maia Sandu invited the parliamentary factions for the new consultations to 

determine a candidate for the position of Prime Minister. The consultations were held the next day, on March 16. 

During the discussions between the socialists and the head of the state, Mariana Durlesteanu, the PSRM-Pentru 

Moldova majority candidate for the position of prime minister, announced she was withdrawing her candidacy. At the 

end of the consultations, Maia Sandu appointed Igor Grosu, the interim head of the PAS, as a candidate for the position 

of Prime Minister of the Republic of Moldova.  

 

General conclusions: Judging by the way the media approached this information their political 

“preferences” became obvious. Some media outlets presented President Maia Sandu and the PAS 

members negatively. On the other hand, the same institutions presented Igor Dodon and the PSRM 

members positively (Accent TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Kp.md). 

 

Moldova 1 public TV channel broadcast the news about the consultations between President Maia 

Sandu and the parliamentary factions and the appointment of Igor Grosu as Prime Minister, as well as 

another news about Mariana Durlesteanu’s announcement about her revoking her candidacy for the 

post of Prime Minister from PSRM-Pentru Moldova parliamentary majority. In both materials, 

Moldova 1 presented information in a neutral and impartial manner without any breaches. 

 

NTV Moldova broadcast two news items on this topic, in which the airtime for direct quotes was 

unbalancedly distributed among the sources. For instance, NTV Moldova offered Igor Dodon 

almost four times more airtime for his statements (about 2 minutes in 2 speeches) than other 

politicians/parliamentary leaders. 

 

Accent TV presented information in a tendentious and biased way, admitting: 

https://unimedia.info/ro/news/1fe67eba7ab908de/video-maia-sandu-refuza-sa-mai-inainteze-vreun-canditat-la-functia-de-premier-la-anticipate-sau-la-referendum-oamenii-vor-decide.html
https://sputnik.md/politics/20210223/33731801/CC-examineaz-sesizarea-socialitilor---detalii-.html
https://sputnik.md/politics/20210223/33748384/Dodon-decizia-CC.html
https://sputnik.md/politics/20210223/33748504/Domnica-Manole-o-pune-la-punct-pe-Maia-Sandu-.html
https://www.kp.md/daily/27243/4371970/?utm_campaign=internal&utm_medium=section_politics_page%25252525253D1&utm_source=quote_preview&utm_term=11
https://www.kp.md/daily/27241/4371993/?utm_campaign=internal&utm_medium=section_politics_page%25252525253D1&utm_source=quote_preview&utm_term=17
https://www.kp.md/daily/27241/4371993/?utm_campaign=internal&utm_medium=section_politics_page%25252525253D1&utm_source=quote_preview&utm_term=17
https://www.kp.md/daily/27241/4371993/?utm_campaign=internal&utm_medium=section_politics_page%25252525253D1&utm_source=quote_preview&utm_term=17
https://www.kp.md/daily/27241/4371993/?utm_campaign=internal&utm_medium=section_politics_page%25252525253D1&utm_source=quote_preview&utm_term=17
https://www.kp.md/daily/27243/4371946/?utm_campaign=internal&utm_medium=section_politics_page%25252525253D1&utm_source=quote_preview&utm_term=12
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-16-martie-2021
https://www.youtube.com/watch?v=Lte0iZ48Y0Y
https://a-tv.md/sinteza-zilei-18-30-lansarea-oficiala-16-03-2021/


 

7 

• Blurring. Accent TV did not mention Mariana Durlesteanu’s statement that she refused to 

remain the candidate for the position of Prime Minister from PSRM-Pentru Moldova 

parliamentary majority in any news; 

• Mixture of facts with opinions: “At first, Igor Grosu, whose statements contradict each other, 

said that countering the pandemic crisis was a priority, after which he announced a period 

which, in his opinion, was favorable for holding advance elections.” 

 

Primul în Moldova approached this topic in a style in many aspects similar to that of NTV Moldova 

and Accent TV. The information was presented in a biased way, and the following violations were 

detected: 

• Mixture of facts with opinions: “The political situation and ways of resolving the 

institutional deadlock were discussed by the factions and the parliamentary groups with 

President Maia Sandu, who had kept silence for over a month...”;  

• Reference to unverifiable sources: “According to some participants of the discussion, Maia 

Sandu’s recent gesture is meant to demonstrate she no longer insists on early elections, and 

even intends to appoint a functional government”; 

• Suggestion/manipulation by means of video images. Whereas in case of the leaders of the 

PSRM factions, the Shor Party, the PDM, and the Pro Moldova Group, the channel broadcast 

the footage of the briefings they had organized, in case of the PAS representatives, Primul în 

Moldova illustrated the text with the video footage of a long queue of ambulances to the 

Screening Center for COVID-19 Patients located at Moldexpo, suggesting that PAS was the 

political entity responsible for the situation related to the COVID-19 pandemic. 

 

RTR Moldova and Jurnal TV broadcast 2 and 3 news on the topic of the monitoring, respectively. 

Both channels reflected this information in a neutral and impartial manner. 

 

TV6 broadcast 4 news items on the topic of the monitoring, resorting to tendentious headlines 

(“President Hits the Switch”), and in one case, it admits mixture of facts with opinions (“It seems, 

however, that Maia Sandu has changed her priorities. Officially, she claims that the pandemic crisis 

is more important, yet she does not abandon the idea of early elections”). 

 

Prime TV broadcast 3 news on the topic of the monitoring, where the following breaches were 

detected: 

• Tendentious headlines: “Prime Minister from the President’s Sleeve”; 

• Mixture of facts with opinions: “It is also curious that Alexandru Slusari canceled the press 

briefing scheduled for this evening...”; “Apparently, the politician had no idea of 

Durlesteanu’s statement…” 

 

Unimedia.info published 14 news on the topic of the monitoring. In one of them, the portal did not 

offer the right of reply to President Maia Sandu and the PAS representatives accused by Igor Dodon 

of “continuously wreaking havoc in the country.” 

 

Kp.md published 4 articles, covering the information superficially, in a tendentious and biased 

manner, selectively presenting the opinions of those involved or mentioned. The editorial board 

presented the reaction of the PSRM and Igor Dodon to the events of that day in a detailed way, 

completely ignoring the comments by other parties or politicians. Therefore, Kp.md presented the 

information on the topic of the monitoring vaguely (blurring) and selectively. The editorial board 

also committed the following breaches: 

• Tendentious headlines and information presented out of context: “Sandu Appoints Igor 

Grosu, who Called the Transnistrian Residents Separatists, as Prime Minister of Moldova.” 

During the first round of the presidential elections held in November 2020, Igor Grosu called 

the leaders of the region “separatists”, not referring to the residents of Transnistria; 

https://www.youtube.com/watch?v=uQfVlXb5SgE
https://rtr.md/vesti-moldova/102217977/
https://www.jurnaltv.md/news/f1ea428793e77b2b/jurnalul-orei-19-16-martie.html
https://www.youtube.com/watch?v=AbqaAstoFO8
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-16-martie-2021-21-00---108924.html
https://unimedia.info/ro/news/0844074217b6f868/f.html
https://www.kp.md/online/news/4223187/


 

8 

• Mixture of facts with opinions: “Mariana Durlesteanu withdrew her candidacy for the 

position of Prime Minister, and Maia Sandu as President of Moldova nominated Igor Grosu, 

the leader of the PAS faction, as a candidate for Prime Minister... One can wonder why this is 

called a Prime Minister for everyone...” 

 

Sputnik.md published 15 materials on this topic. The editorial boards covered the events in some 

news in a tendentious manner, presenting the PSRM and Igor Dodon positively, and President Maia 

Sandu, PAS, and some representatives of this party (Igor Grosu) negatively. In this case, the following 

breaches are identified:  

• Generalization: “Experts: What Are the Chances of Grosu Becoming Prime Minister and 

Who Can Put Pressure for Voting for Him”; 

• Reference to unverifiable sources: “Many experts consider that President Maia Sandu is 

trying to return to a regular constitutional position, judging by the fact that she invited the 

factions to negotiate again.” This sentence appears in 3 news out of 15 published by 

Sputnik.md; 

• Mixture of facts with opinions: “The leader of the Socialists was scant of speech and only 

clarified that he had held a conversation with Mariana Durlesteanu.” 

 

Topic 3. Declaration of a state of emergency in the Territory of the Republic of Moldova 

 

Context: On March 30, 2021, the Government adopted a resolution urging the Parliament to declare a state of 

emergency in the state for 60 days. On the next day, March 31, the draft law on announcing a state of emergency was 

presented to the Parliament by three socialist deputies, included in the agenda, and approved by 52 votes of the 

parliamentary majority of the PSRM and “Pentru Moldova” Platform.  

 

General conclusions: With the exception of the public TV channel Moldova 1 and such channels as 

RTR Moldova, Prime TV, and Publika TV, all other media outlets committed ethics violations and/or 

used manipulation methods. Most breaches were revealed in the cases of NTV Moldova, Primul în 

Moldova, Accent TV, Kp.md, and Sputnik.md: these are mixture of facts with opinions, lack of the 

right to reply, and selective presentation of statements. As for disinformation techniques, the most 

commonly used techniques were the “savior of the nation”, the “internal enemy” technique, and 

blurring. 

 

NTV Moldova presented this topic in a biased and unbalanced manner and from the only point of 

view – that of the PSRM. NTV Moldova committed the following violations: 

• Blurring. The editorial board did not provide information fully and comprehensively. NTV 

Moldova prepared the news solely on the basis of the statements by Acting Prime Minister 

Aureliu Ciocoi made in his speech at the Legislative Assembly. At the same time, NTV 

Moldova did not mention the steps implied by the state of emergency and stipulated in the 

decision. 

• Selective presentation of statements. NTV Moldova did not cite the views of any 

parliamentary faction, except the opinion of the PSRM represented by Igor Dodon. 

• Lack of the right to reply. NTV Moldova Moldova included the statements by the PSRM 

leader Igor Dodon who accused President Maia Sandu of “opposing the plenipotentiary 

government,” and she was not offered the right to reply. 

• “National savior” and “internal enemy” manipulation technique. NTV Moldova 

presented the PSRM as the party caring about people and doing its best for them. On the other 

hand, President Maia Sandu and PAS allegedly cared only about their political image, making 

decisions harmful to people. For example, “[due to the pandemic – author’s note] the PSRM, 

even strongly supported in the ATU of Gagauzia, suggested postponing the elections to the 

National Assembly.” In contrast, PAS and Maia Sandu “insist on early parliamentary elections 

during the pandemic.” 

 

https://www.kp.md/online/news/4223187/
https://sputnik.md/radio_podcasturi/20210316/33996192/Ce-se-va-intampla-astazi-la-discutiile-dintre-Sandu-si-fractiunile-parlamentare.html
https://sputnik.md/politics/20210316/34003429/Democratii-au-discutat-cu-Maia-Sandu-Ce-cred-despre-aceste-consultari.html
https://sputnik.md/politics/20210316/34007695/Cum-a-comentat-Dodon-refuzul-Durlesteanu-de-a-fi-desemnat-premier.html
https://www.youtube.com/watch?v=g2K6HIUlYD4


 

9 

Primul în Moldova broadcast 2 news where the information was presented in the same way as on 

NTV Moldova, with the difference that the other parliamentary factions’ opinions were included in 

them. However, in presenting this topic, the editorial board was biased, demonstrating a preference 

for the PSRM and presenting President Maia Sandu and the PAS members negatively. In this case, 

the following breaches were identified:  

• Mixture of facts with opinions: “The careless attitude of the PAS deputies offended their 

colleagues in the Parliament, who reminded them that every day, dozens of people mourned 

their loved ones killed by the virus”; 

• Tendentious headlines: “Sandu Is Taking the Army to the Streets.” 

 

 

Accent TV admitted the following violations: 

• Mixture of facts with opinions: “The last drop in the cup of patience.” This is how the interim 

prime minister explained his decision to appear in the Parliament and demand declaring a 

state of emergency in the state. For greater persuasiveness, the official cited the statistics...”; 

• Tendentious selection of statements/Blurring: “Ciocoi also responded to the deputies who 

sought to conduct political PR about an eventual lockdown.” However, in none of the news,  

Accent TV presented any statements other than those of the interim prime minister; 

• “National savior” and “internal enemy” manipulation technique. “The leader of the 

socialists specifies that the PSRM deputies will not allow elections until the virus stops 

spreading,” whereas “Maia Sandu intends to organize elections.”  The PSRM is presented 

positively (“national savior” technique), while the PAS and Maia Sandu are presented 

negatively light (“internal enemy” technique). 

 

Moldova 1 и RTR Moldova broadcast one and two news on the declaration of a state of emergency 

by the Parliament, respectively, with which the news broadcast began. Both channels broadcast the 

information in a neutral and impartial manner, providing sufficient airtime to all the parliamentary 

factions. Similarly,  Prime TV and Publika TV covered the information in a neutral and impartial 

manner, using the same script, texts, and videos.  

 

TV6 broadcast 4 news on the monitored topic, committing the following violations: 

• Mixture of facts with opinions: “The question used to be solved by coercion, and now they 

are doing just the same thing. Maia Sandu leads the army into the streets during the state of 

emergency, as ex-President Igor Dodon did last year”; 

• Tendentious headlines: “Sandu Is Taking the Army to the Streets. Soldiers Will Patrol the 

Streets as in Igor Dodon’s Times”; 

• Generalization: “New restrictions introduced with the declaration of the state of emergency 

frighten citizens. Many capital dwellers tell us they have no idea what they will get by on if a 

special regime is introduced...” 

 

Jurnal TV informed about the event in a neutral and impartial manner. However, the editorial board 

admitted one case of mixture of facts with opinions: “One of the authors of the initiative, the PSRM 

deputy Vasile Bolea, also approached the tribune; among other things, he morally supported the 

deputies, showing a lightweight attitude towards his project.” 

 

Kp.md published 3 materials on the introduction of the state of emergency or mentioning it. The 

editorial board presented the information in a tendentious, selective, and insufficiently impartial 

manner, committing several violations, such as: 

• “Internal enemy” technique/suggestion. In one of the materials, KP.md mentioned the 

initiative of declaring a state of emergency discussed at the March 13 SSC meeting, suggesting 

that Maia Sandu and the PAS, “holding a full mandate, fail to take decisive action to manage 

the pandemic crisis”; 

https://www.youtube.com/watch?v=n_gtMxUAvzo
https://a-tv.md/sinteza-zilei-18-30-lansarea-oficiala-31-03-2021/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-31-martie-2021
https://rtr.md/vesti-moldova/102219772/
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-31-martie-2021-21-00---109529.html
https://www.publika.md/parlamentul-a-votat-instituirea-starii-de-urgenta-in-moldova_3099084.html
https://www.youtube.com/watch?v=dJSGI6w3dYo
https://www.jurnaltv.md/news/842734eb79af0a2e/jurnalul-orei-19-31-martie.html


 

10 

• Lack of the right to reply. In another news, Minister of Justice Fadei Nagachevschi accused 

Maia Sandu and the PAS representatives of not taking specific steps to resolve the pandemic 

crisis, and KP.md did not grant the above persons the right to reply; 

• Blurring. KP.md provided the information on the monitoring topic selectively and 

incompletely, without mentioning the discussions and debates related to the decision to declare 

the state of emergency. 

 

Sputnik.md published eight news on the monitoring topic. The editorial board provided the 

information and statements selectively. Judging by their approach, on the one hand, Sputnik.md 

presented the Government, the interim Prime Minister Aureliu Ciocoi, the PSRM, and its 

representatives positively, and on the other hand, it presented the information on the other 

parliamentary parties unclearly, ignoring the statements by the representatives of these political parties 

(selective coverage of statements and information/Blurring). In addition, Sputnik.md admitted a 

case of mixture of facts with opinions: “Acting Prime Minister Aureliu Ciocoi presented to the 

Parliament an apocalyptic scenario in case the MPs did not vote for declaring a state of emergency.”  

 

Unimedia.info published 5 materials on introducing the state of emergency by the Parliament 

Unimedia.info mostly examines this topic superficially, paying more attention to sensational 

moments (statements by the PSRM deputy Vasile Bolea) and presenting certain information vaguely 

– for instance, no news include the reactions of the parliamentary factions to establishing the state of 

emergency. In addition, Unimedia.info admitted mixture of facts with opinions: “Earlier, Bolea lost 

his temper and used obscene language when speaking from the tribune of the Parliament”; “The 

chairman of the Legal Commission, Vasile Bolea, lost his temper and used obscene language when 

speaking from the tribune of the Parliament.” 

 

Topic 4. Decision of the Constitutional Court on dissolution of the Parliament of the Republic of 

Moldova 

 

Context: On March 29, 2021, Maia Sandu, President of the Republic of Moldova, filed an appeal to the Constitutional 

Court (CC) to establish the circumstances justifying the dissolution of the Parliament. On April 15, 2021, the judges 

of the highest court examined the appeal, and a vote of 3 out of 5 judges established that there were circumstances for 

dissolving the legislative authority. 

 

General conclusions: With the exception of Prime TV, Publika TV, and Unimedia.info, other editorial 

boards committed ethics violations and/or used manipulation techniques. Some media “forgot” to 

mention the views of certain political parties regarding this decision, and vaguely presented 

information, especially statements by some organizations, was one of the most frequently used 

methods of manipulation. Mixture of facts with opinions, lack of the right to reply, and selective 

coverage of statements were the most frequently identified ethical breaches. 

 

Primul în Moldova presented the information in a tendentious and biased manner, committing the 

following violations: 

• Tendentious selection of statements /Blurring. The parliamentary lawyers were directly 

quoted thrice, and the total broadcasting time was one minute, while Maia Sandu was directly 

quoted only once, and her speech lasted for about 20 seconds; 

• Lack of the right to reply. Igor Dodon accused the judges of the Constitutional Court 

Domnica Manole, Liuba Sova, and Nicolae Rosca of “usurping the state power,” and blamed 

Maia Sandu for “adopting the methods of the oligarch Vladimir Plahotniuc.” None of the 

persons mentioned were offered the right to reply by Primul în Moldova; 

• Generalization: “... constitutional experts affirm that today’s meeting was devoid of any 

logic.” 

 

https://sputnik.md/society/20210331/34201369/Ciocoi-vom-ajunge-la-80-100-de-mori-pe-zi-.html
https://sputnik.md/society/20210331/34201369/Ciocoi-vom-ajunge-la-80-100-de-mori-pe-zi-.html
https://www.youtube.com/watch?v=dn33-qDsok8&t=1s


 

11 

NTV Moldova covered the monitoring topic superficially and presented the information selectively 

(blurring), in a tendentious and biased way. The following violations were identified on this channel: 

• Biased selection of statements. NTV Moldova included in the news only Igor Dodon’s 

reaction to the decision of the Constitutional Court, ignoring the reaction of the Presidency, 

politicians, and parliamentary political parties (blurring); 

• Lack of the right to reply. Igor Dodon accused Maia Sanduof “usurping the state power.” 

NTV Moldova did not offer the head of the state the right to reply. 

 

Accent TV favored Igor Dodon and the Socialist Party and presented President Maia Sandu and PAS 

negatively. Accent TV committed the following violations: 

• Lack of the right to reply. Igor Dodon accused Maia Sanduof “usurping the state power,” 

and she was not given the right to reply; 

• Mixture of facts with opinions: “Maia Sandu’s ‘Good People’ showed their true colors. (…) 

Armed with the EU flag, the demonstrator praised Sandu, after whichб they focused their 

attention on the PSRM deputy Vasile Bolea…”; 

• Generalization: “Parliamentarians assert that Maia Sandu cuts the branch while sitting on 

it, and everyone else is sitting on it too…”; 

• “Internal enemy” technique. Maia Sandu and the Presidency are presented by Accent TV as 

generating chaos in the country; 

• Irony: “The demonstrators greeted her with a smile and gathered around her (Maia Sandu – 

author’s note), obviously ignoring the social distance of at least a meter.”. 

 

Moldova 1 broadcast 2 news about the Constitutional Court’s decision to dissolve the legislative 

authority. The public channel used a generalization: “President Maia Sandu cannot dissolve the 

Parliament due to the state of emergency in force in the state. This opinion is shared by the 

constitutional experts. Moreover, they declare that the decision of the Constitutional Court does not 

imply obligatorily holding early parliamentary elections.” 

 

RTR Moldova broadcast one news item on the monitoring topic, presenting the information in a 

neutral manner, but at the end of the material, they included only the reaction of the PSRM leader Igor 

Dodon to the decision, without balancing the news with the opinions of the representatives of other 

parliamentary factions (tendentious selection of statements/blurring). 

 

TV6 used tendentious headlines while covering the information: “Elections during the Struggle 

against the Virus” and allowed cases of mixture of facts with opinions: “... A number of reactions 

from the deputies followed. Most parliamentary factions criticized this decision and voiced their 

accusations against President Maia Sandu, simultaneously reproaching the Presidency. Only the 

former fellow party members supported her.” 

 

Jurnal TV allocated almost 1/3 of the entire news broadcast to the monitoring subject (4 news). The 

editorial board resorted to tendentious headlines: “Anger in the Socialist Camp.”  

 

Prime TV and Publika TV covered the monitoring topic basically in the same way. Both editorial 

boards presented the information in a neutral and impartial manner, providing an opportunity to 

express opinions and make statements to all the participants in the events or parties concerned. 

 

Unimedia.info published 14 news items on the CC decision, presenting the information in a neutral 

and impartial manner and avoiding any ethics violations. 

 

Sputnik.md published 16 articles on the monitoring topic or related to it. The editorial board presented 

the topic in a tendentious and biased way, which was especially expressed in the sense that it supported 

those who oppose the idea of dissolving the legislative authority and organizing parliamentary 

elections. The following breaches were revealed in the materials published on the portal: 

https://www.youtube.com/watch?v=gx3ZW5uZbgs
https://a-tv.md/sinteza-zilei-18-30-lansarea-oficiala-15-04-2021/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-15-aprilie-2021
https://rtr.md/vesti-moldova/102221602/
https://www.youtube.com/watch?v=dWJsc20xVNc
https://www.jurnaltv.md/news/db6c2c91187268d3/jurnalul-orei-19-15-aprilie.html
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-15-aprilie-2021-21-00---110163.html
https://www.publika.md/cc-a-constatat-ca-sunt-intrunite-circumstantele-pentru-dizolvarea-parlamentului-_3100171.html


 

12 

• Lack of the right to reply. In one of the news, the PSRM leader Igor Dodon accused Maia 

Sandu of usurping the state power and of acting according to the methods of Vladimir 

Plahotniuc, but the President and/or the Presidency were not offered the right to reply; 

• Selective presentation of statements. Sputnik.md quoted the statements by the PSRM, the 

PPDP, the PDM, “Pentru Moldova” Platform, “Our Party”, and “Pro Moldova”, ignoring the 

reaction of PAS. 

 

Kp.md published 3 articles on the monitoring topic. The editorial board presented the information 

superficially, n a tendentious and biased way, presenting Maia Sandu negatively, and the PSRM 

members positively. Kp.md committed the following violations: 

• Mixture of facts with opinions: “President of Moldova Maia Sandu personally came to the 

session of the Constitutional Court today, April 15, 2021. What is it called in a civilized 

society? Putting pressure on the court?” ; 

• Tendentious and ironic headlines: “Sandu’s Satisfaction: The Constitutional Court Has 

Decided upon Early Parliamentary Elections in Moldova, Despite the Pandemic” ; 

• Reference to unverifiable sources: “It is worth mentioning that Maia Sandu, President of 

Moldova, personally came to the CC meeting, which was regarded as putting pressure on the 

court.” KP.md did not mention who exactly assessed President Sandu’s participation in the 

CC session as interference with justice. 

 

Topic 5. Establishing the PSRM-PCRM Electoral Block 

 

Context: On May 12, 2021, socialist Igor Dodon announced in his post on Facebook that, after the meeting of the 

PSRM Republican Council, it was decided that the PSRM and the PCRM would join a common electoral bloc to 

participate in the election campaign and early parliamentary elections on July 11. Later that day, the PCRM leader 

Vladimir Voronin and the PSRM leader Igor Dodon signed an official document on establishing a political formation. 

 

General conclusions: Such TV channels as NTV Moldova, Accent TV, and Primul în Moldova, and 

Sputnik.md online platform shared a similar approach to this topic, demonstrating their preferences 

and presenting the PSRM and representatives of this political formation positively. The most common 

violations in other cases included tendentious and biased choice of statements and mixture of facts 

with opinions. 

 

In its television newscast, NTV Moldova used “external and internal enemy” manipulation 

technique. NTV Moldova covered the event solely on the basis of the statement published on 

Facebook by the PSRM leader Igor Dodon who emphasizes that “... the sovereignty of the Republic 

of Moldova is threatened, and the interests of Moldovan people are less priority than those of the other 

countries, including the plans to transform the territory of our country in the area for military 

maneuvers. External factors... Foreign colony...,” thus suggesting (suggestion technique) not 

mentioned specifically, are allegedly to blame for this state of affairs. At the same time, NTV Moldova 

published 3 more news on the monitoring topic on its online platform. This is where the editorial board 

used manipulative headlines, and also had a few cases of generalization: “Youth welcomes the 

decision of the two parties, the PSRM and the PCRM, to establish an electoral bloc”; “The PSRM and 

the  PCRM bloc can get a majority in the future Parliament, according to the analysts.” 

 

When presenting the topic, Primul în Moldova used the same scenario, text, and images as NTV 

Moldova. The editorial board committed the following violations: 

• “External and internal enemy” technique. Primul în Moldova selected and emphasized 

only the statements by Igor Dodon and some of the interviewees, all of whom mentioned that 

“Moldova was in danger due to foreign forces” (“external enemy” technique), “the right-

wing parties promote the other states interests” (“internal enemy” technique); 

• Generalization: “The politicians’ decision is welcomed by the residents of the state craving 

for stability in a neutral and independent country”; 

https://sputnik.md/politics/20210415/34396282/Ce-spune-liderul-PSRM-Igor-Dodon-despre-decizia-Curtii-Constitutionale-.html
https://www.kp.md/online/news/4259542/
https://www.kp.md/online/news/4259542/
https://www.kp.md/online/news/4259542/
https://www.kp.md/online/news/4260034/
https://www.kp.md/online/news/4260034/
https://www.kp.md/online/news/4260034/
https://www.kp.md/online/news/4260034/
https://www.kp.md/online/news/4260034/
https://www.youtube.com/watch?v=BDaEuecfOzY&t=66s
https://ntv.md/news/40986
https://ntv.md/news/40986
https://ntv.md/news/40984
https://ntv.md/news/40984
https://www.youtube.com/watch?v=2K5M5VhgKV4&t=239s


 

13 

• Tendentious selection of opinions. During the interviews and a public opinion poll, Primul 

în Moldova journalists selected and broadcast only the opinions of those who, on the one hand, 

welcomed the creation of this electoral bloc, and on the other hand, emphasized “danger and 

foreign aggression”, fearing that “some foreigner may come to my house and tell me what to 

do.” 

 

Accent TV broadcast the news about the creation of a bloc of socialists and communists, where it 

presented the information in a tendentious manner, openly supporting the PSRM and the PCRM and 

describing the representatives of the two parties positively. At the same time, the editorial board 

resorted to generalization: “Creating the PSRM-PCRM electoral bloc at the stage of negotiations 

caused an outburst of reactions in the public space. Political analysts believe the left electorate can 

consolidate around this bloc.” 

 

TV6 broadcast one news item on the monitoring topic which is also published on its website. The 

channel admitted mixture of facts with opinions: “The agreement on founding an electoral bloc of 

the PSRM and the PCRM was signed by the socialist chairman Igor Dodon and the communist leader 

Vladimir Voronin, despite the fact that the later had criticized Dodon countless times for betraying 

the party.” 

 

RTR Moldova and Moldova 1 public channel aired one news item each, presenting the information 

in a neutral manner without ethics violations. 

 

Jurnal TV broadcast the news about establishing the PSRM-PCRM electoral bloc. Presenting this 

information, the channel on one occasion admitted mixture of facts with opinions: “In the ten years 

that have passed since Igor Dodon left the Party of Communists, Vladimir Voronin harshly criticized 

him dozens of times, accusing him of lack of dignity, and scorned at him. Dodon was also known for 

making nipping remarks about Voronin. The leitmotif of their verbal duels was betrayal.” 

 

Prime TV broadcast one news item on the monitored topic. The editorial board presented the 

information in a neutral manner and without deontological violations. Publika TV published the  news 

on its official website, accompanied by a video that resembled an election advertisement. It included 

images of signing the agreement on establishing an electoral bloc by the leaders of the PSRM and the 

PCRM. The video is accompanied by the background sound, and the PSRM logo can be seen both in 

the beginning and in the end. 

 

Kp.md portal published three articles on the monitoring topic. The editorial board presented the topic 

in a tendentious and biased manner, presenting the PSRM and the PCRM positively. The following 

breaches were identified: 

• Mixture of facts with opinions: “Most likely, a common vision on many issues will be 

reached...”; 

• Tendentious selection of applications. In one of the articles, Kp.md mentioned in the 

headline that Vladimir Voronin would be the first in the list of the new electoral bloc, after 

which, the news is basically reduced to Igor Dodon’s accusations against the EU Ambassador 

to the Republic of Moldova Peter Michalko: according to the article, the socialist leader blames 

him for “interfering with the internal affairs of the state” (“external enemy” technique). In 

this case, Kp.md was supposed to offer the right to reply to the person concerned, which it 

failed to do (lack of the right to reply). 

 

Sputnik.md published 4 news about establishing the PSRM-PCRM electoral bloc or referring to it, 

where it had a case of mixture of facts with opinions: “Both parties are convinced they need to unite 

patriotic political forces capable of winning the elections and creating professional, reliable, and 

experienced government acting in the interests of the citizens of the country instead of those of foreign 

powers.” 

https://a-tv.md/sinteza-zilei-18-30-lansarea-oficiala-12-05-2021/
https://www.youtube.com/watch?v=IicjQKH6x8I&t=902s
https://rtr.md/vesti-moldova/102224798/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-12-mai-2021
https://www.jurnaltv.md/news/c2d904e05796b876/jurnalul-orei-19-12-mai.html
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-12-mai-2021-21-00---111018.html
https://www.publika.md/igor-dodon-si-vladimir-voronin-au-semnat-documentul-oficial-de-creare-a-blocului-electoral-al-psrm-si-pcrm_3102041.html
https://www.kp.md/online/news/4291209/
https://www.kp.md/online/news/4291209/
https://sputnik.md/politics/20210512/34723623/PSRM-si-PCRM-au-depus-la-CEC-actele-pentru-unregistrarea-blocului-electoral.html


 

14 

 

Unimedia.info published 5 news on founding the PSRM-PCRM electoral bloc and its registration 

with the CEC. The topic was presented in a neutral manner without deontological violations.  

 

 

CONCLUSIONS 

 

During the monitoring period (February 15 - May 15, 2021), all the 12 monitored institutions 

committed at least one ethics violation. The most common violations remain mixture of facts with 

opinions and lack of the right to reply which had to be granted to those mentioned or accused. They 

are followed by selective presentation of information and/or statements, generalization, and reference 

to unverifiable sources. 

 

On the one hand, tendentious headlines began to be used more frequently during the reporting period 

(NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, and Kp.md). On the other hand, labeling has 

almost disappeared from the list of ethics violations. 

 

At the same time, during the 3 months of monitoring, the number of cases of blurring has significantly 

increased, which is caused by some media outlets’ tendency to downplay the importance of a particular 

topic of public interest and/or to ignore statements by the politicians or political parties they do not 

support due to their shared political preferences (Accent TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, 

and Kp.md). 

 

The most frequently used manipulation techniques were “internal and external enemy” and “national 

savior”   (NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova), as well as generalizations (Accent TV, 

Kp.md, Televiziunea Centrală). Biased selection of statements and news sources is one of the ethics 

violations still committed by many monitored media outlets. The next most frequent violation is the 

fact that editorial offices usually quote representatives of the political parties they prefer, almost 

completely ignoring statements by the representatives of the parties they do not support. For this 

reason, the topics covered are politicized. In particular, this is obvious at such TV channels as NTV 

Moldova, Accent TV, and Primul în Moldova, and Kp.md online platform which openly support 

the PSRM, and TV6 which supports the Shor Party.  

 

RTR Moldova, Jurnal TV, and Moldova 1 public channel are the media institutions that committed 

the least number of ethics violations. However, in some cases, they also resort to mixing facts with 

opinions (Jurnal TV), generalizations (Moldova 1), or blurring (RTR Moldova).  

 

Prime TV and Publika TV covered the information on the monitoring topics identically, based on 

the same scenarios and using the same video images or texts, while admitting mixture of facts with 

opinions and formulating tendentious headlines NTV Moldova, Accent TV, and Primul în Moldova 

covered the information in a similar manner.  

 

As to Sputnik.md, such violations as mixture of facts with opinions, lack of the right to reply, 

tendentious headlines, and generalizations were reported, and in case of Kp.md, breaches included 

“internal enemy” manipulative technique, blurring, mixture of facts with opinions, lack of the right to 

reply, generalizations, ironic and tendentious headlines, and reference to unverifiable sources. 

Unimedia.info resorted to lack of right of reply and mixture of facts with opinions, whereas TV6 

resorted to generalizations, mixture of facts with opinions, tendentious headlines, and reference to 

unverifiable sources 

 

RECOMMENDATIONS 

 



 

15 

• The Broadcasting Council (BC), based on Article 75 (Responsibilities of the Broadcasting 

Council) and Article 86 (Cooperation with Civil Society) of the Code of Audiovisual 

Media Services of the Republic of Moldova, should take note of the findings and 

monitor the televisions, the content of which, according to reports, delivers manipulating 

information. 

• The editors of TV stations should supervise the editorial content so that it complies with 

the mission of the media to inform the public and correctly present the reality, and not with 

the desire of political circles to promote their interests and attack opponents. 

• Reporters should report all relevant facts on events in an unbiased manner and after verifying 

information, not selectively or unilaterally. At the same time, they should understand that 

the right to reply for the persons targeted or accused is mandatory and is one of the key 

rules in journalism. 

• Media consumers should seek information in several media sources, in order to avoid the 

risk of receiving wrong and manipulating information. 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/

