coalitia 2009

v

R

( Centrul pentru Jurnalism Independent COGIit_iq Civicc?
/ pentru alegeri libere si corecte

7

Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile locale
generale din 14 iunie 2015

Raport Nr.1
1 - 14 mai 2015

Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundatiei
Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agentiei
Suedeze pentru Dezvoltare si Cooperare Internationala (Sida) si de Ministerul Afacerilor
Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate apartin autorilor si nu reflecta
neaparat punctul de vedere al Fundatiei Est-Europene, Guvernului Suediei, Sida sau al
Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Danida

FUNDATIA EST- EUROPEANA
MOLDOVA

o SWEDEN



http://www.sida.se/
http://www.sida.se/
http://www.um.dk/en
http://www.um.dk/en

1. Date generale

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea si informarea publicului cu privire la
comportamentul mass-media in campania electoralda, inclusiv a accesului concurentilor
electorali la mass-media si asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea isi propune sa
analizeze tendintele reportericesti care pot afecta performanta mass-media $i compromite
abilitatea acestora de a oferi publicului informatii veridice, echidistante si pluraliste.

1.2 Perioada de monitorizare: 1 mai — 14 iunie 2015
1.3 Criteriile de selectare a institutiilor mass-media supuse monitorizarii:

* Audienta-impactul: national, quasi-national
* Tipul mass-media: audiovizual, online

» Forma de proprietate: publica, privata

» Limba difuzarii: romana, rusa

1.4 Lista mass-media monitorizate:

Presa audiovizuali

Moldova 1 (Mesager, 21:00) — post public, acoperire nationald, difuzeaza in limbile romana
si rusa;

Prime TV (Primele Stiri, 21:00) - post privat, acoperire nationald, difuzeaza in limbile
romana si rusa;

Canal 2 (Reporter, 19:00) — post privat, acoperire nationald, difuzeaza in romana;

TV 7 (Stiri, 20:30) - post privat, acoperire regionala, difuzeaza in romana si rusa;

Accent TV (Accent info, 20:00) - post privat, difuzeaza in limbile romana si rusa.

Presa online-scrisa:

www.unimedia.info (portal online, limba romand);

www.omg.md (portal online, limba rusd);

www.publika.md (portal online, limba romand);

www.pan.md (versiunea online a publicatiei Panorama, limba rusa);

www.timpul.md (versiunea online a publicatiei nationale Timpul de dimineatd, limba
romana)

2. Cadrul metodologic

A fost monitorizat continutul integral al publicatiilor online si cate un buletin de stiri zilnic,
fiind analizate materialele cu caracter electoral direct si indirect. Materialele au fost supuse
unei evaludri de continut si de context, pentru a determina daca sunt favorabile sau
defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formatiuni politice. De asemenea,
materialele au fost analizate conform urmatoarelor criterii de reflectare obiectiva:

Impartialitate/obiectivitate: Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, stirile trebuie sa
fie impartiale si obiective; sd nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane in detrimentul
altora. Prezenta elementelor discriminatorii in cadrul reportajelor si stirilor reprezintd un


http://www.timpul.md/
http://www.pan.md/
http://www.publika.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.info/

prim criteriu de prezentare a realitatii prin prisma jurnalistului. lar filtrarea stirilor si analiza
minima a istoriei §i contextului, de asemenea, vorbesc despre apararea intereselor anumitor
actori, dar nu ale publicului larg’.

Corectitudinea si echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte si echilibrate,
materialele trebuie sd prezinte toate partile vizate, In special cand e vorba de subiecte
controversate, si sd trateze in mod egal oponentii.?> De asemenea, mass-media trebuie sa
asigure accesul la o multitudine de pareri diverse care ar ajuta auditoriul sa-si creeze
propria opinie asupra celor intamplate.

Limbajul si imaginile utilizate: Exagerdrile si limbajul licentios utilizat in mod deliberat,
cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizatii,
precum si imaginile manipulate astfel incat anumite parti sa apard in lumind negativa ridica
grave semne de intrebare cu privire la respectarea standardelor etice si profesionale.
Comportamentul etic al jurnalistilor este pus la Indoiald de cele mai multe ori atunci cand
imaginile prezintad aspecte ce nu corespund realitatii, cind acestea sunt trucate, dar §i atunci
cand anumite stiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legatura cu textul.

3. Datele monitorizarii

Damra punes
ot —
#ﬂsnnu HELBRYN

Implicarea in campania electorald

In perioada 1-14 mai 2015, postul public de televiziune Moldova 1 s-a remarcat prin
reflectarea activi a subiectelor electorale. In cele 14 buletine de stiri difuzate Moldova 1 a
inserat 52 de materiale cu caracter electoral direct sau tangential. O parte din acestea se
referd la inceputul campaniei electorale si la procesul de inregistrare a candidatilor (22
subiecte), iar altd parte abordeaza problemele curente ce tin de activitatea Primariei
capitalei. Printre acestea se numard subiecte privind indemnizatiile acordate veteranilor
celui de-al doilea razboi mondial, premiile de care vor beneficia asociatiile locative care nu
au datorii fata de stat, troleibuzele noi care urmeaza sa fie puse pe linie pana la finele anului
curent, solutionarea problemei gunoistii de la Tantareni etc.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Din totalul de 52 de stiri cu caracter electoral direct sau indirect, puse pe post de Moldova 1
in perioada de referintd, majoritatea au prezentat informatiile obiectiv si nepdartinitor. La
Moldova 1 nu s-au inregistrat abateri evidente de la normele deontologice capabile sa
deformeze sau sa trunchieze informatia pusa la dispozitia publicului. Nu au fost identificate
nici probleme majore ce tin de separarea opiniilor de fapte, precum si discriminarea vreunui
candidat electoral. O singura stire problematicd a fost inclusa in buletinul din 14 mai si a
vizat altercatiile dintre primarul Dorin Chirtoacd si reprezentantii Partidului Socialistilor
(PSRM) si ai Partidului Nostru (PN) la ultima sedintd a Consiliului Municipal Chisinau

! Simona Stefanescu, Riscurile comunicarii mediatice in timpul conflictelor
2 Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.



(CMC). Reporterul afirma ca reprezentantii Partidului Nostru §i cei ai PSRM au facut front
comun §i au dat peste cap inceperea ultimei sedinte a consiliului municipal Chisinau. Ei au
sarit la bataie ca la usa cortului, uitand ca se afla intr-o institutie publica. Astfel, autorul
isi exrpima parerea referitor la acest incident si lasa sa se intrevada opinia personala fata de
protagonistii materialului de conflict.

Prezenta stirilor despre activitatea autoritatilor locale (aproximativ o treime din numarul de
subiecte electorale directe sau indirecte) face ca primarul general Dorin Chirtoaca sa fie
favorizat printr-o mediatizare mai mare in comparatie cu alti concurenti electorali despre
care nu existd nicio stire sau care fac parte doar din subiecte generale si colective, cum ar fi
inregistrarea acestora. in total, reprezentatii Partidului Liberal (PL) au avut aparitii directe
in 11 materiale, iar in 6 reportaje au fost mentionati, contextul fiind de 9 ori pozitiv, 2 ori
negativ si 6 ori neutru. Spre exemplu, n buletinul informativ din data de 6 mai, actualul edil
este vizat in 4 stiri: subiectul privind disputa dintre Ministerul Educatiei si Directia
municipald de invatdmant din Chisindu vizavi de regulamentul cu privire la numirea
managerilor de scoli, subiectul privind acuzatiile de coruptie lansate de candidatul
Partidului Popular din Moldova (PPRM) Mihai Carlig la adresa lui Dorin Chirtoaca,
subiectul despre premiile pentru blocurile fard datorii si despre rezolvarea problemei
gunoistii de la Tantareni, din bani europeni. Situatia se repeta si in alte zile, cand primarul
general este protagonist al mai multor subiecte (10 mai - doud, 11 mai - doud). Tinand cont
de faptul ca D. Chirtoaca nu fusese inregistrat oficial in calitate de candidat, deci, nu a
degrevat din functia de primar general, prezenta sa mediaticd sporitd pare a fi partial
justificata.

Un alt concurent electoral care a fost favorizat de mai multe aparitii directe este Partidul
Democrat din Moldova (PDM), ai carui reprezentanti au intervenit direct in 6 stiri si au fost
mentionati de 2 ori. In patru cazuri a fost vorba de context pozitiv, iar in alte patru — de
context neutru. Reprezentantii Partidului Socialistilor din Republica Moldova (PSRM) au
intervenit direct in 2 stiri si au fost mentionati in alte 5 stiri, contextul fiind preponderent
negativ - 5 ori. Partidul Nostru (PN) a avut 3 aparitii §i 5 mentiuni, toate in context neutru,
iar PPRM a fost citat de 3 ori, in context neutru. In rest, alti concurenti electorali vizati in
stiri fie au fost citati cate o data, fie au fost mentionati de mai multe ori in contexte diferite.

Pluralismul de opinie. Corectitudinea §i echilibrul surselor

La documentarea stirilor, postul public de televiziune a recurs la mai multe surse, asigurand
intr-o mare masura pluralismul si diversitatea opiniilor. De cele mai multe ori, Moldova 1 a
apelat la politicieni, care au fost citati de 28 de ori in stirile relevante, dintre care in 26 de
cazuri a fost vorba de surse de sex masculin. Functionarii de stat au fost citati de 20 de ori
(18 barbati si 2 femei), expertii de 12 ori (dintre care doar 3 surse de sex feminin), cetatenii
- de 9 ori (1 barbat si 8 femei). Astfel, balanta gender este inclinatd puternic spre
reprezentantii de sex masculin.

In perioada de raport, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat 6 materiale de
conflict, dintre care 3 au fost echilibrate, iar 3 au omis sa prezinte ambele parti implicate in
conflict. Astfel, a raimas dezechilibrata stirea privind declaratiile liderului PN Renato Usatii,
potrivit caruia la sedinta CMC urmau sa fie instrainate mai multe terenuri din proprietatea



municipala la preturi mai mici decat valoarea lor reald (13 mai), la fel ca si reportajul despre
protestele membrilor PSRM si PN si a simpatizantilor acestor partide fatd de intentia CMC
de a vota un pachet de legi (14 mai), dar si materialul despre discutiile din Parlament cu
referire la aceastd situatie (14 mai). De notat cd Ion Ceban, deputatul PSRM, care a
organizat actiunea de protest, a sustinut in aceeasi zi o conferintd de presa la care a explicat
actiunile din dimineata zilei, insd Moldova 1 nu a inclus si opinia acestuia in materialul
despre proteste si altercatii.

Limbajul i imaginile video utilizate

Pe durata perioadei 1-14 mai 2015 nu au fost inregistrate cazuri de utilizare a limbajului
discriminatoriu la adresa concurentilor electorali si nici imagini capabile si deformeze
realitatile si sa creeze premise pentru a pune la indoiala respectarea standardelor etice si
profesionale de catre jurnalistii de la postul public Moldova 1.

=
B PRIME

Implicarea in campania electorala

In principalele buletine de stiri ale zilei, difuzate in perioada 1-14 mai 2015, postul de
televiziune Prime TV a avut In total 29 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect,
dintre care o mare parte - 23 - au fost stiri simple. Majoritatea materialelor ce au avut
tangentd directd cu campania electorald s-au referit la activitatea Comisiei Electorale
Centrale, inregistrarea candidatilor, precum si la evenimentele de lansare a concurentilor in
cursa electorald. Printre materialele cu caracter electoral indirect se numara cele care se
referd la darea in exploatare a unor porfiuni de drum in satul Voinova, raionul Straseni, cu
participarea ministrului Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor Vasile Botnari (11 mai),
drumuri noi ce vor fi construite la Bahmut si Vulcanesti cu suport european, la fel cu
participarea lui Vasile Botnari (5 mai), evenimente culturale cu participarea ministrei
Culturii Monica Babuc, care e si candidata PDM la Primaria Chisindau (stire despre
inaugurarea Festivalului de film documentar Cronograf, din 13 mai, stire despre inaugurarea
Festivalului Primédvara europeana a poetilor la Chisindu, din 6 mai).

Obiectivitate si impartialitate. Partizanat politic

In perioada de raport, in materialele difuzate de postul de televiziune Prime TV nu au fost
inregistrate abateri grave de la normele deontologice care ar fi dus la distorsionarea realitatii.
Totusi, au fost Inregistrare 4 cazuri in care a fost sesizata atitudinea partinitoare a autorului:
de exemplu, in stirea despre altercatiile de la CMC, reporterul si-a dat cu parerea chiar din
start, apreciind cd la Consiliul municipal Chisindu au fost batai ca in codru (14 mai). La fel,
la 11 mai, stirea despre inaugurarea unei portiuni de drum la Voinova, Straseni prezinta
realitatea prin prisma reporterului, care apreciaza calitatea europeand a drumului, iar
sursele incluse in sondajul realizat printre locuitorii din sat vin sd sustind afirmatiile
reporterului. In materialul despre lansarea Campaniei Luna Familiei de citre PDM sunt
incluse elemente care nu au valoare informationald, cum ar fi, de exemplu, afirmatia ca



Marian Lupu i-a salutat personal pe cei prezenti, in imagini fiind prezentat liderul PDM care
sarutd rand de rand copiii prezenti la ceremonie (11 mai)! Prime TV a pus pe post si un
material in care evidentiazd cd in cadrul lansarii in campanie un concurent a citit cu greu
programul de pe foaie in limba romana (stirea din 12 mai, despre lansarea candidatului
PCRM la functia de primar al capitalei). Or, prin acest unghi de abordare, telespectatorilor
le este oferita informatie care nu are relevanta caci nu se refera direct la platforma electorala
a acestuia, iar candidatul este pus in lumina nu tocmai buna.

Frecventa aparitiei anumitor concurenti electorali si unghiul de abordare a evenimentelor
denota clar simpatia editoriala a acestui post de televiziune fatd de Partidul Democrat, de
liderii si candidatii acestei formatiuni politice. Astfel, in 10 din cele 12 materiale in care a
fost vorba de reprezentantii PDM tonalitatea reflectdrii a fost pozitiva. Postul a informat
despre intalnirile liderului PDM cu cetatenii de la Orhei (1 mai), intdlnirea lui Marian Lupu
cu un grup de veterani (2 mai), participarea lui Marian Lupu la dezvelirea unui monument
in satul Cunicea, Floresti (9 mai), demararea campaniei PDM Luna Familiei (11 mai) etc.

Un alt concurent electoral mediatizat mai des de Prime este PL, exponentii acestui partid
fiind citati direct in 3 materiale si mentionati in alte 7 materiale, In egald masura in context
pozitiv si negativ (cate 5). Este vorba in special de stiri cu caracter electoral indirect in
context pozitiv, cum ar fi reportajul despre creditul de care vor beneficia autoritatile locale
pentru a solutiona problema gunoistii de la Tantareni (11 mai), indemnizatiile pentru
veteranii celui de-al doilea razboi mondial (4 mai), dar si context negativ - amenda pentru
parcarea ilegald a unei masini a PL (1 mai), acuzatiile de coruptie aduse de catre candidatul
PPRM Mihai Carlig lui Dorin Chirtoacd (6 mai, 12 mai). Spre comparatie, alti concurenti,
cum ar fi PLDM, PCRM, au avut cate o aparitie pozitivd, PSRM — una negativa, PN - una
neutra.

Pluralismul de opinie. Corectitudinea si echilibrul surselor.

In marea majoritate a materialelor electorale difuzate de Prime TV in perioada de raport a
fost respectat principiul diversitatii si echilibrului surselor, dar au fost dezechilibrate din
punctul de vedere al egalitatii de gen. De cele mai dese ori 1n stirile relevante au fost citati
politicieni - 17 in total, dintre care 2 femei, si functionari de stat - 14 in total, dintre care 3
femei. Stirile au inclus si pareri ale cetdtenilor de rand — 6 la numar (3 femei si 3 barbati). In
5 din cele 6 materiale legate de anumite controverse au fost citate toate partile implicate in

conflict. Singura stire dezechilibrata a vizat subiectul privind amenda pentru o magind a PL
(1 mai).

Limbajul si imaginile video utilizate
In perioada de raport, la Prime TV nu au fost inregistrate cazuri de utilizare a limbajului

discriminatoriu la adresa concurentilor electorali, precum si a imaginilor capabile sa
deformeze realitatea.



Implicarea in campania electorala

In perioada 1-14 mai, postul de televiziune Canal 2 a difuzat 23 de subiecte cu caracter
electoral direct sau indirect. Majoritatea materialelor legate direct de campania electorala s-
au referit la inregistrarea candidatilor, dar si la evenimentele de lansare in campanie a
acestora. Totodata, Canal 2 a avut mai multe reportaje cu un caracter voalat de campanie,
cum ar fi cele ce tin de activitatea PDM (lansarea Campaniei PDM Luna Familiei, intalnirea
lui Marian Lupu cu cetatenii de la Orhei, participarea liderului PDM la inaugurarea unui
monument 1n satul Cunicea, reportaje despre darea In exploatare a unor portiuni de drum cu
participarea ministrului Transporturilor Vasile Botnari, actiuni culturale cu participarea
ministrei Culturii Babuc, nedegrevata din functie).

Obiectivitate si impartialitate. Partizanat politic

Din cele 23 de subiecte cu caracter direct sau implicit electoral, 3 au avut probleme la
capitolul obiectivitate si impartialitate. Unul dintre acestea se refera la renovarea drumurilor
din raionul Strdseni (11 mai). Chiar din lead este evident caracterul elogios la adresa
Ministerului Transporturilor al carui ministru este membru PDM: Drum de toata
frumusefea, burtiera anuntand despre: Drumuri de sat ca in Europa. Tot la 11 mai, in stirea
despre lansarea de ciatre PDM a Campaniei Luna Familiei in Moldova, reporterul
accentueaza ca toti participantii au avut parte de o primire speciala din partea liderului
PDM, Marian Lupu. in stirea din 12 mai despre lansarea in campania electorala la functia
de primar al capitalei, Vasile Chirtoca, se remarcd pozitia autorului fatd de protagonist
acesta Incercand sa-1 pund in lumind negativa prin mentiunea: candidatul PCRM, Vasile
Chirtoca a citit cu greu de pe foaie in limba romdna.

In perioada monitorizatd este evidentid favorizarea PDM-ului prin numirul mare de
materiale — 10 din 23 - in care reprezentantii acestui partid fie au aparitii directe (8), fie
sunt mentionati (2), contextul fiind preponderent pozitiv (7 ori) si neutru (3 ori). Materialele
ce au pus in lumina pozitiva PDM s-au referit printre altele la: Intilnirea liderului PDM cu
veteranii (1 mai), participarea lui Marian Lupu la inaugurarea unui monument in Cunicea,
Floresti (9 mai), desemnarea Monicdi Babuc in calitate de candidat PDM pentru primaria
Chisinau (4 mai) si inregistrarea acesteia in calitate de candidat (14 mai) etc.

Reprezentanti PL-ului au fost vizati direct in 5 stiri $i mentionati in alte 2, contextul fiind
preponderent neutru (5) si negativ (2 ori). PPRM a avut 4 aparitii directe (1 in context
pozitiv si 3 neutru), PSRM — cate 2 aparitii §i 2 mentiuni in context negativ si neutru, PN - 2
aparitii directe si o0 mentiune, dintre care de 2 ori in context pozitiv si o datd neutru. Ceilalti
candidati si evenimentele electorale organizate de acestia impart restul spatiului
informational de la Canal 2 fara mari deosebiri In ceea ce priveste parametrii cantitativi si
calitativi ai monitorizarii.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

In materialele relevante de la Canal 2, de cele mai dese ori in stiri au fost citati politicienii —
19 ori, dintre care 16 au fost de sex masculin, si functionarii de stat — de 12 ori, dintre care
10 au fost de sex masculin. Cetatenii au fost citati de 7 ori, dintre care 6 barbati, iar alte
surse - de 9 ori, dintre care 5 femei. Astfel, a existat un dezechilibru puternic pe criterii de
gen.



Din cele 7 stiri de conflict, 6 au fost echilibrate, iar intr-un caz reporterii au esuat sa asigure
echilibrul surselor. Este vorba de stirea din 4 mai despre decizia CEC de a exclude Partidul
Comunist Reformat de pe lista partidelor ce pot concura in scrutin, in care nu este inclusa si
parerea reprezentantilor PCR.

Limbajul si imaginile video utilizate

Pe durata perioadei monitorizate, postul de televiziune Canal 2 nu a dat dovada de exagerari
la capitolul utilizarea limbajului admisibil pentru stiri. Reporterii nu au folosit etichetari
atribuite unor candidati electorali. Aceste observatii se refera si la utilizarea imaginilor, dar
si a elementelor de montaj care au respectat standardele etice si profesionale.

V7
Implicarea in campania electorala

In primele doud siptaméani de monitorizare, postul de televiziune TV 7 s-a implicat relativ
activ in campania electorald, reflectand atat evenimentele care vizeaza direct desfasurarea
campaniei, cat si evenimentele/situatiile care se refera tangential la alegeri si la competitia
dintre candidati. In total, in cele 10 buletine informative, TV 7 a prezentat 26 de stiri care se
referd direct sau indirect la campania electorald. Au fost mediatizate, preponderent,
declaratiile, actiunile si disputele candidatilor la functia de primar general al municipiului
Chisinau. Activitatea Comisiei Electorale Centrale (CEC) a fost reflectata cu regularitate in
aceastd perioada prin stiri privind inregistrarea candidatilor 1n capitald, prezentarea
rapoartelor privind cheltuielile partidelor, excluderea PCR de pe lista partidelor ce pot
concura in alegeri. Totodata, postul a avut mai multe stiri despre activitatea Primariei si
Consiliului municipal Chisinau.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Reportajele realizate de TV 7 in perioada de referinta au fost produse intr-o maniera corecta,
fara sa fie inregistrate anumite abateri de la normele deontologice care sd distorsioneze
mesajul transmis de concurentii electorali. Monitorizarea nu scoate la iveala nici probleme
ce tin de separarea faptelor de opinie, si nici trunchieri ale informatiilor care ar modifica
anumite Tntelesuri ale contextului in care au fost facute declaratiile sau s-au produs anumite
evenimente. Intr-un singur caz poate fi sesizatd opinia reporterului fata de protagonisti — in
reportajul despre altercatiile de la CMC, in care vocea de dupa cadru afirma ca
reprezentantii PN si PSRM au dat buzna in localul Primariei, ca de la glume la bataie nu
era decdt un pas $i ca socialistii au continuat atacurile si dupa ce conflictul s-a potolit (14
mai).

In total, in perioada de monitorizare, cel mai mediatizat concurent electoral a fost PL si
Dorin Chirtoaca care au aparut direct in 4 materiale si au fost mentionati in alte 6. Contextul
a fost diferit — de 3 ori pozitiv, 2 negativ si 5 neutru. Stirile despre conflictul dintre



Ministerul Educatiei si Directia invatdmant a municipiului Chisindu, acuzatd ca transforma
in campanie electorald concursurile de angajare a directorilor de scoli si licee (6 mai),
despre controlul CNI care il suspectda pe Dorin Chirtoaca de conflict de interese (7 mai) au
fost In masurd sd defavorizeze candidatul PL la primaria capitalei, iar cele privind
troleibuzele noi care vor fi puse pe linei pana la finele anului (7 mai), privind solutionarea
problemei puse de parintii copiilor de la un liceu din capitala l-au favorizat pe Dorin
Chirtoaca. Reprezentantii PLDM au avut aparitii si au fost mentionati in 3 stiri, o data in
context pozitiv si de 2 ori neutru. Materialul care favorizeaza direct PLDM se refera la
drumul nou in Cociulia cu participarea reprezentantilor PLDM! (8 mai). PSRM a fost citat
direct de 2 ori si mentionat de 4 ori - o data pozitiv, o datd negativ si de 4 ori neutru, acest
actor electoral aparand in special in reportaje de prezentare a unor initiative electorale,
precum si in contextul altercatiilor de la CMC. PN a avut 5 aparitii directe si a fost
mentionat de 4 ori: de 8 ori in context neutru si o data pozitiv (in stirea despre revenirea
liderului PN la Chisinau si intdmpinarea acestuia la aeroport de catre sustinatori).

Ceilalti candidati care au depus actele pentru inregistrare au aparut mai rar: Monica Babuc a
avut o aparitie si a fost mentionatd de 2 ori, PCRM - o aparitie si 5 mentiuni, PVE o
aparitie. Alti opt concurenti au fost doar mentionati.

Pluralismul de opinie. Corectitudinea si echilibrul surselor

De cele mai multe ori, TV 7 a respectat principiul diversitatii si al echilibrului
surselor/pozitiilor/opiniilor, in special in cele 7 materiale care relatau despre conflicte,
acuzatii sau subiecte controversate in care sunt implicati concurentii electorali. Intr-un
singur caz au fost lansate acuzatii de catre surse, iar reporterii nu au oferit dreptul la replica.
Este vorba de stirea privind acuzatiile aduse de ministra Educatiei la adresa administratiei
publice locale, potrivit carora concursurile de angajare a directorilor de scoli si licee sunt
transformate in campanie electorala, iar directorii scolilor si liceelor sunt angajati pe criterii
politice. Desi este o stire conflictuala, reportul include doar declaratia Maiei Sandu, fara a
oferi dreptul la replica celor acuzati (6 mai). La fel, a fost dezechilibrata partial si stirea din
14 mai, in care deputatul socialist Ion Ceban acuza de coruptie PL si PCRM, dar in material
este inclusd doar opinia PCRM.

In materialele relevante puse pe post de TV 7 au fost citate diverse surse. Cea mai mare
cota revine functionarilor de stat, la care s-a recurs de 19 ori, dintre care 16 barbati, urmati
de politicieni - 16 barbati si o femeie. Expertii au fost citati de 2 ori, in ambele cazuri
sursele fiind de sex feminin, cetatenii - de 4 ori, dintre care 3 femei. La surse din alte
categorii s-a apelat de 3 ori - 2 barbati si o femeie. Astfel, se constatd un dezechilibru
evident in defavoarea surselor de sex feminin.

Limbajul si imaginile video utilizate

Limbajul utilizat de TV 7 in materialele puse pe post in perioada de referinta a fost
acceptabil. Nu au fost cazuri de manipulare a imaginilor video.

@)

ACCENT-TV



Implicarea in campania electorala

In perioada 1-14 mai 2015, postul de televiziune Accent TV s-a implicat relativ activ in
reflectarea subiectelor cu caracter electoral direct si indirect, difuzand in total 28 de stiri
relevante prezentei monitorizari. Dintre acestea, o mare parte - aproximativ 50% - au vizat
3 concurenti electorali: PN, PSRM si PCNM. Astfel, Accent TV a informat telespectatorii
despre diverse declaratii ale lui Renato Usatai, liderul PN, lansarea in campanie a
reprezentantilor PN, atat in Chisindu cat si in afara capitalei, diverse actiuni ale PSRM, dar
si despre lansarea de catre Grigore Petrenco, fost deputat comunist, a Blocului Rosu, care in
campanie va candida din partea Partidului Casa Noastra Moldova (PCNM).

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Din totalul de 28 de stiri puse pe post de Accent TV in perioada de referinta, o mare parte au
favorizat in special doi concurenti electorali — PN si PSRM. Astfel, PSRM a fost vizat direct
in 6 stiri, toate Tn context pozitiv, iar PN a avut interventii directe in 6 stiri, iar o data a fost
mentionat, preponderent in context pozitiv (6) si o datd — neutru. Drept exemple de
materiale care au favorizat PN servesc stirile despre conferintele de presa si interviurile lui
Renato Usatii la Moscova, privind intentia acestuia de a reveni in Moldova si de a salva
poporul de aici (1 mai), privind sosirea acestuia la Chisindu (6 mai) si alte actiuni de dupa
revenire — sustinerea unor candidai in Gagauzia, la Vulcanesti (4 mai), inregistrarea in cursa
pentru primaria Balti (6 mai), parerea lui Usatii despre raportul Kroll (7 mai) etc. PSRM a
fost favorizat in stiri privind lansarea in campanie (4 mai), prezentarea de catre Igor Dodon
a candidatilor sustinuti de PSRM la primariile din Comrat, Ciadir Lunga, Vulcanesti (11
mai), sustinerea candidatilor independenti in Gagauzia (12 mai). De asemenea, au fost
reflectate declaratiile lui Igor Dodon ca va pune la duba toti oligarhii (12 mai). De notat, ca
stirea din 11 mai despre decizia PSRM de a sustine anumiti candidati in Gagauzia este
voluminoasa, fiindu-i alocat spatiu de aproximativ 3 minute, din care o mare parte revine
liderului PSRM Igor Dodon!

Reprezentantii concurentului electoral PL au avut 3 aparitii directe si au fost mentionati in 4
materiale, dintre care marea majoritate in context negativ: vezi, de exemplu, stirile privind
acuzatiile candidatului PPRM Carlig la adresa lui Chirtoaca, din 6 si 12 mai, stirea privind
protestele parintilor la Primarie (11 mai) etc. Atunci cand stirile s-au referit la alti concurenti
electorali, de obicei a fost vorba de informatii laconice despre inregistrarea In campanie.

Accent TV a avut 3 stiri in care a fost vizibild poziia autorilor fatd de protagonistii
materialelor. Tendentiozitatea e evidenta atat din modul de selectare a subiectelor incluse in
buletine, cat si din atitudinea reporterului, jurnalistii recurgand uneori la comentarii si opinii
neseparate de fapte. Drept exemplu poate servi stirea despre protestul unui grup de parinti ai
copiilor ce studiaza la un liceu din capitald in care a fost evidentd pozitia partinitoare a
autorului fatd de protagonistii materialului. Reporterul afirma ca Dorin Chirtoaca nu s-a
aratat deranjat de faptul ca parintii au platit pentru reparatii $i nu a pierdut ocazia sa faca
campanie electorald, promitdand ca copii vor ramdne inca patru ani! (11 mai). O alta stire in
care este evidentd opinia autorului este cea din 11 martie despre Campania PDM Luna
Familiei. Mai mult, prin modalitatea de prezentare a acestor stiri, Accent TV perpetueaza

10



mesaje In masurd sd regenereze animozitatea si tratamentul ofensator, discriminatoriu la
adresa unui grup minoritar, si anume a comunitatii LGBT. Chiar din lead se pun anumite
accente care creeaza confuzie n ceea ce priveste perspectiva si unghiul de abordare. Dupa
ce trei ani in urma, deputati din coalitia de guvernamdant, inclusiv Partidul Democrat din
Moldova au votat pentru adoptarea Legii privind egalitatea de sanse, legalizarea
minoritatilor sexuale, partidul condus de Marian Lupu se arata ingrijorat de institutia
familiei, se spune in lead, fara ca acest citat sa fie atribuit cuiva. Din modul in care este
structurata stirea si din informatiile incluse transpare concluzia-insinuarea ca PDM ar fi
impotriva familiilor, odatd ce a sustinut acel proiect de lege, care potrivit reporterului a
trezit reactii scandaloase in societate si in randul reprezentantilor bisericii. Stirea asa cum a
fost conceputa ar fi trebuit sa confina si parerea PDM cu referire la subiectul prezentat din
perspectiva legii privind egalitatea de sanse. O alta stire partinitoare se referd la declaratiile
electorale ale candidatului PCRM Vasile Chirtoca, facute in cadrul unei emisiuni tv, in care
reporterul nu separa faptele de opinie si intervine pe rol de comentator: cu toate acestea, el
nu a precizat de unde va lua bani pentru proiecte.

Corectitudinea si echilibrul stirilor. Pluralismul de opinie

In perioada de raport, Accent TV a esuat si asigure diversitatea surselor si sd ofere cuvant
unui numar cat mai mare de surse. Stirile relevante difuzate de Accent TV in perioada de
referintd au citat preponderent politicieni, 34 in total, dintre care 31 de sex masculin.
Functionarii au fost citati de 5 ori (toti barbati), iar cetatenii de 4 ori (3 barbati si o femeie).
Art. 7 (c) al Codului Audiovizualului prevede ca in cazul subiectelor ce vizeaza situatii de
conflict urmeaza sd se respecte principiul de informare din mai multe surse. Or, din cele 9
stiri controversate de la Accent TV in care ar fi fost necesara o a doua opinie, doar 3 au
prezentat parerea partilor vizate. Celelalte materiale au prezentat o singurd parte. Drept
exemple pot servi stirile cu acuzatii de coruptie la adresa lui Dorin Chirtoaca (12 mai),
acuzatiile lui Igor Dodon la adresa membrilor coalitiei de guvernare (12 mai), protestele de
la Primarie organizate de PSRM (14 mai). Stirea privind declaratiile lui Renato Usatii care il
acuza pe Vlad Filat ca ar incerca sa-1 provoace pentru a fi ulterior arestat (8 mai) este
dezechilibrata, reporterul mentionand ca pina la momentul de fata Vladimir Filat nu a
comentat in niciun fel declaratiile lui Renato Usatii!

Limbajul si imaginile video utilizate
In materialele cu caracter electoral direct sau indirect difuzate de Accent TV nu au fost

inregistrate probleme ce {in de utilizarea imaginilor sau sunetului Tn masura sa deturneze
mesajele etc.

11



PRESA ONLINE

www.omg.md

Implicarea in campania electorala

In perioada de raport, portalul Omg.md s-a implicat activ in reflectarea campaniei
electorale, publicand, timp de doud saptamani, 67 de materiale cu caracter electoral direct
sau indirect. Zilele de 8 mai si 13 mai au fost cele mai productive din acest punct de vedere,
cand au fost publicate cate 11 materiale despre alegeri si concurentii electorali. Cea mai
mare parte a articolelor (52) au fost stiri scurte sau detaliate, in 7 cazuri materialele au vizat
o situatie de conflict sau au lansat anumite acuzatii unor candidati sau potentiali concurenti
electorali, iar un text a fost de educatie electorala (o stire despre imposibilitatea de a vota la
alegerile locale a cetatenilor moldoveni stabiliti peste hotarele tarii). Subiectele selectate
pentru publicare pe site au vizat, preponderent, critica activitatii actualului primar general al
municipiului Chisinau; intentiile electorale si inregistrarea candidatilor la functia de primar,
in principal pentru municipiile Chisinau si Balti, dar si pentru unele localitati din autonomia
gagauza, din partea formatiunilor politice ,,Partidul Nostru” si ,,Casa noastrd — Moldova”
(,,Blocul Rosu”); mediatizarea actiunilor omului de afaceri si politicianului Renato Usatii;
activitatile organizate de unele partide cu ocazia aniversarii a 70-ea de la sfarsitul celui de-al
doilea razboi mondial s.a.

Impartialitate §i obiectivitate

Selectia stirilor pentru mediatizare, unghiul de abordare a temelor, frecventa prezentarii
unor concurenti electorali exclusiv in lumind pozitiva, iar a altora doar in lumind proasta
indica asupra faptului ca politica editoriala a portalul Omg.md nu este indreptatd spre
informarea complexa despre campania electorald, ci spre promovarea unor concurenti
electorali si discreditarea altora. Fiecare a treia stire publicata de Omg.md in perioada de
raport a fost completamente partinitoare, iar majoritatea celorlalte au prezentat o singura
opinie/pozitie Intr-o problema sau alta. Astfel, stirile portalului nu intrunesc calitatile unor
informatii impartiale si obiective.

In prima perioada de monitorizare, stirile de pe Omg.md au vizat un numir redus de partide
politice si potentiali concurenti electorali, ,,Partidul Nostru” si liderul acestuia Renato Usatii
fiind, de departe, formatiunea politica preferatd si promovata intens de site. Astfel, acest
concurent electoral a fost citat direct sau mengionat de 62 de ori timp de doud saptamani,
inclusiv de 55 de ori in context pozitiv. Doar in ziua de 6 mai, subiectului revenirii in
Moldova a lui Renato Usatii i-au fost dedicate 7 stiri, inclusiv transmiunea live din aeroport,
secvente video si stiri cu declaratiile integrale ale acestuia, informatii despre intentiile de a
candida la functia de primar al municipiului Balti, despre oamenii care l-au intampinat la
aeroport s.a.

In contrast, Partidul Liberal si candidatul acestuia la primaria Capitalei Dorin Chirtoaci a
aparut aproape exclusiv in context negativ (de 17 ori din totalul de 19 cazuri cand a fost
vizat direct sau indirect). Doar in context negativ a aparut Partidul Comunistilor (de 5 ori),
in majoritatea absolutd a cazurilor au fost prezentati in lumind proastd reprezentantii

12


http://www.omg.md/

Partidului Democrat (8 din 9 cazuri cand au fost vizati) si ai Partdiului Liberal Democrat (5
din 6 cazuri).

Iata cateva exemple de prezentare partinitoare a subiectelor:

1 mai — in stirea «[laptust Penaro Ycaroro Beinuia Ha OmaroyctpoiicTBo KwummaeBa»
(,,Partidul lui Renato Usatii a iesit la amenajarea Chisindului) este promovat ,,Partidul
Nostru” si dezavantajat actualul primar general, prin mentiunea ca ,participantii la
salubrizare au demonstrat ca administratia orasului, in frunte cu Dorin Chirtoaca, nu se
preocupa deloc de curdtenia in oras”.

4 mai — stirea despre inaintarea Monicai Babuc la functia de primar al Capitalei este
intitulatd «Kanmgunarom IlnaxotHioka B mpumapel KummneBa crama Monuka baOyk»
(,,Monica Babuc este candidatul lui Plahotniuc la primaria Chisinaului”), iar in text se face
urmatoarea trimitere la Partidul Democrat: ,,Partidul Democrat, controlat de omul de afaceri
cu reputatie dubioasa Vladimir Plahotniuc”.

12 mai — stirea intutulatd «Anonc: Camplii OonbIION TpabeX B HCTOPHH HPUMIPUHU
Kummnesa» (,,Anunt: Cel mai mare jaf din istoria primariei Chisindu”) prezinta informatia
despre o conferinta de presa a candidatilor ,,Partidului Nostru™ la alegerile locale. Preluarea
in titlu a denumirii conferintei, fara ghilimele cel pufin, poarta un caracter manipulatoriu si
aratd dorinta portalului de a transmite ca ,,jaful” fie s-a produs, fie este pe cale sd se
produca, cu toate cd aceasta este doar o supozitie a unor forte politice pe care Omg.md le
sustine.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Majoritatea covarsitoare a stirilor publicate de Omg.md, inclusiv cele 7 materiale
controversate, care au mediatizat acuzatii sau conflicte, au fost documentate dintr-o singura
sursa, fiind astfel dezechilibrate, si nu au asigurat pluralismul de opinii. Deseori, in stiri au
fost inserate judecati de valoare ale autorilor, ceea ce contravine normelor deontologice si
bunelor practici jurnalistice.

Cele 67 de materiale relevante prezentei monitorizari s-au bazat pe declaratiile/afirmatiile a
88 de surse, inclusiv 68 de politicieni, preponderent din ,,Partidul Nostru” si ,,Casa noastra —
Moldova”, cel mai des citati fiind Renato Usatii si Grigore Petrenco. In stirile electorale au
mai fost citati sau s-a facut trimitere la 12 functionari de stat, 5 experti si 3 cetateni simpli.
Principiul echilibrului de gen a fost neglijat: din 88 de surse, doar 6 au fost femei, ceea ce
reprezinta 6,8% din total.

Deseori, stirile s-au bazat pe fapte sau supozitii care 1i dezavantajeaza pe unii concurenti
electorali, Tnsd portalul nu a facut demersuri pentru a verifica faptele si a asigura pluralismul
de opinii obligatoriu in cazul stirilor cu subiect controversat. Astfel, la 4 mai, In stirea
«I'mmny n Kuproaks nponsuraor B MyHCOBET y4acTHHKA «Iapckoil oxoTe» (,,Ghimpu si
Chirtoaca il promoveaza in CMC pe unul dintre participantii la vanatoarea domneasca”) se
spune cd in lista de consilieri municipali ai Partidului Liberal figureaza si Iurie Nastas,
participant la vanatoarea din rezervatia ,,Padurea Domneasca”, in rezultatul careia a fost
ranit mortal omul de afaceri Sorin Paciu. In text se face trimitere la mai multe fapte,
afirmandu-se inclusiv ca Iurie Nastas si conducerea primariei Capitalei au interese comune
de business. Opinia lui Nastas lipseste, la fel ca si cea a lui Dorin Chirtoaca sau a lui Mihai
Ghimpu, vizati direct.

La 8 mai, portalul publica o stire bazata pe declaratiile lui Renato Usatii in emisie directa la
o emisiune TV, inclusiv afirmatiile ca el este constient de faptul ca va fi arestat, ,,doar ca

13



acum Filat si-a luat o pauza si il lasa sa se plimbe prin tara”. Opinia lui Vlad Filat, a
Partidului Liberal Democrat sau a Ministerului de Interne nu a fost solicitatd de Omg.md,
astfel stirea este dezechilibrata.

Limbajul si imaginile utilizate

Limbajul utilizat de autorii articolelor de pe Omg.md abunda in expresii peiorative, avand
intentia clara de a-i defavoriza pe unii protagonisti, ridiculizdndu-i in ochii cititorilor pentru
a discredita capacitatea acestora de a gandi si a actiona rational. Deseori sunt utilizate
etichete i acuzatii generalizatoare, se insinueaza complicitatea si conspiratia generald a
guvernantilor impotriva cetatenilor, uneori se recurge la atacuri la persoana. Stirile contin
judecati de valoare ale autorilor, se incearcd exagerarea anumitor fapte pe care se insista
pentru a prezenta anumiti concurenti electorali intr-o lumina proasta.

[atad cateva exemple de utilizare a limbajului defavorizant in raport cu oponentii politici
(sublinierile ne apartin):

La 12 mai, Omg.md a publicat un articol despre schimbarea traseelor unor rute ale
transportului public, titlul si lead-ul céruia sunt tendentioase si contin judecati de valoare
(titlu: «Kuproaks npodonscaem meopums xaoc B JBWKEHUN CTOIUYHBIX MapIIPyTOK» /
,Chirtoaca continua sa provoace haos in circulatia microbuzelor din capitala”; lead:
,Locuitorii Chisinaului din nou sunt nevoiti sa se adapteze capriciilor primarului Dorin
Chirtoaca care iardsi a schimbat traseele transportului public”).

La 14 mai, portalul a preluat un articol publicat de site-ul Pan.md, text despre care se poate
presupune ca reprezintd opinia lui Dmitri Ciubasenco despre primarul general de Chisinau
Dorin Chirtoaca. In articol sunt utilizate multe expresii peiorative, atacuri la persoani si
asociatii defavorizante pentru Dorin Chirtoaca, pe care il compara cu un catel care latra la
un elefant, in pozitia ,,elefantului” fiind presedintele rus Putin, pe care Ciubasenco il admira
(«Kuproaks BwicTynaet B ponu Moceku, narouwienr na ciona. Ho Kuproaxs mns Ilytuaa
naxke He MoCbKa, a MelKas MOwKa. 3psi OHA NbIHCUMCA, NYKHEN U IONHEm).

www.pan.md

Implicarea in campania electorala

In perioada 1-14 mai 2015, Pan.md a publicat in total 43 de materiale cu caracter electoral
direct sau indirect, inclusiv 42 de stiri si un material cu subiect conflictual. Cele mai multe
materiale tematice au fost plasate pe site in zilele de 4 mai (7 articole), 7 si 14 mai (cate 5
materiale). Temele predilecte pentru administratorii site-ului au fost: activitatile si
declaratiile Partidului socialistilor si ale liderului ,,Partidului Nostru” Renato Usatii,
lansarea in campanie si declaratiile lui Grigore Petrenco, activitatile organizate de unele
partide cu ocazia aniversarii a 70-ea de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial,
informatii despre candidatii la functia de primar general al Capitalei s.a.

Impartialitate si obiectivitate

In textele publicate de site-ul Pan.md concurentii electorali sunt prezentati selectiv, in
special fiind promovate, prin prezentarea aproape exclusivd In context pozitiv, doud

14


http://www.pan.md/

formatiuni politice: ,,Partidul Nostru” (26 de aparitii, inclusiv 17 in context pozitiv i 9 — in
context neutru) si Partidul Socialistilor (23 de aparitii, dintre care 14 in context favorizant).
Totodata, principalii oponenti ai acestor partide sunt prezentati, de reguld, in lumina proasta.
Astfel, Partidul Liberal si candidatul Dorin Chirtoaca a aparut pe Pan.md de 16 ori in
aceasta perioada, inclusiv de 9 ori in context negativ. Materiale critice au fost publicate
deseori despre Partidul Democrat si exponentii acestuia (6 aparitii In context negativ din
totalul de 13 mentiuni). In raport cu Partidul Comunistilor, site-ul are o atitudine editoriald
diferita, de cele mai multe ori (8 din 18 cazuri) aceastd formatiune fiind prezentata neutru,
uneori negativ, dar i in context pozitiv (cate 5 cazuri).

Per ansamblu, politica editoriald a site-ului nu este impartiala, iar unele stiri publicate in
perioada de raport au fost partinitoare prin titlurile selectate si unghiurile de abordare. La 4
mai, site-ul a publicat stirea intitulatd «Bcrpeuaem Penato Ycaroro B aspomopry» (,,il
intAmpindm pe Renato Usatii la aeroport™) despre grupul de sustinatori ai lui Usatii creat p e
Facebook. Desi titlul a fost luat intre ghilimele, pare a fi totusi un indemn al autorului, in
plus informatia este insotita de fotografia unui avion pe care este indicat sloganul lui Usatai
— «Cwuna B mpaBze!» (,,Puterea este in adevar”), iar in text se face trimitere la o declaratie a
lui Usatii ca se asteapta ca autoritatile ,,sa-1 aresteze direct la aeroport in baza unor dosare
fabricate”, iar sustinatorii sai au declarat cd sunt gata sa-1 sustind. Pozitia organelor de
ancheta lipseste. La 14 mai, site-ul a publicat articolul Iui Dmitri Ciubasenco «b3T™MdH u3
Komonutibi» u «mynicuku [Tytunay (,,Batmanul din Colonita” si ,,pupsicii lui Putin”), in care
autorul se refera la faptul ca primarul i-a numit ,,pupsici ai lui Putin” pe socialisti si membrii
nPartidului Nostru” care au Tmpiedicat desfasurarea sedintei Consiliului municipal.
Pozitionandu-se de partea socialistilor si a ,,Partidului Nostru”, autorul il criticd pe Dorin
Chirtoaca, ridiculizandu-1 si utilizand expresii ofensatoare.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Cele 43 de materiale relevante prezentei monitorizari s-au bazat pe declaratiile/afirmatiile a
45 de surse, inclusiv 37 politicieni, preponderent din Partidul Socialistilor si ,,Partidul
Nostru”, 6 functionari de stat si 2 experti. Majoritatea stirilor au fost documentate dintr-o
singura sursa sau din cateva surse care se afla ,,de aceeasi parte a baricadei”, fiind astfel
dezechilibrate. Principiul echilibrului de gen nu a fost respectat: din 45 de surse, doar 5 au
fost femei, ceea ce reprezinta 11,1% din total.

Unele stiri s-au bazat exclusiv pe declaratiile care ii dezavantajeaza pe anumiti concurenti
electorali, insd opinia/reactia acestora nu a fost prezentatd, fapt care diminueaza
obiectivitatea informatiei si denota lipsa pluralismului de opinii. Astfel, la 13 mai, site-ul a
publicat stirea «Ycarbrit: Kuproaks npogaer ucropuueckuii neHtp KuimmHeBa 3a rpormmm»
(,,Usatli: Chirtoaca vinde centrul istoric al Chisindului pe bani marunti”’) despre declaratiile
lui Renato Usatii si ale lui Aleksandr Petkov privind intentia Consiliului municipal de a
aproba 800 de decizii privind vanzarea de bunuri imobiliare si terenuri. Sursele citate 1-au
acuzat pe Dorin Chirtoaca de jaf, la fel au fost acuzati fostul primar Serafim Urechean si o
parte din consilierii comunisti care ar fi complici la aceste farddelegi. Opiniile persoanelor
vizate direct nu au fost solicitate, chiar daca textul este insotit de fotografia lui Chirtoaca.

15



Limbajul si imaginile utilizate

De cele mai multe ori, limbajul autorilor articolelor de pe Pan.md se inscrie in normele
deontologice, 1nsd au fost inregistrate mai multe cazuri de utilizare a unor expresii
peiorative si ofensatoare Tn adresa unor protagonisti, iar in unele cazuri putem vorbi despre
includerea in limbajul jurnalistic a unor termeni discriminatorii.

Astfel, la 7 mai site-ul a publicat stirea cu titlul «JIumam ¢ ncuxudeckuMu paccTpoicTBaMu
paspemiaTr 3aHuMaTbcs MONUTHKOWY (,,Persoanelor cu dereglari psihice 1i se va permite sa se
ocupe de politicd”), preluatd de la Agentia Infotag, despre intentia de a modifica legislatia
pentru a le permite persoanelor cu dizabilitafi mintale sa participe la alegeri si sd poata
candida la functii publice. Titlul este discriminatoriu in raport cu aceste persoane, in plus
este insotit de o caricaturd care 1i ia in deradere, iar in lead se indica gresit ca vor putea
participa la alegeri si vor putea candida persoanele cu dizabilitati fizice si psihice (in
realitate, persoanele cu dizabilitati fizice nu au fost limitate in drepturile lor electorale nici
pana acum, initiativa referindu-se doar la persoanele cu dizabilitati mintale).

Articolul Iui Dmitri Ciubasenco «batMau u3 Kononune» u «mymncuku [Tytunay (,,Batmanul
din Colonita” si ,,pupsicii lui Putin”), publicat la 14 mai, contine jigniri si atacuri la
persoand. Dorin Chirtoaca este comparat cu un catel care latrd la un elefant, in pozitia
»elefantului” fiind presedintele rus Putin («Kuptoaks BeicTymaer B ponu MocvKu, 1arouieii
na caona. Ho Kuproaxs nmns Ilytuna naxke He Mocbka, a menkas mouwika. 3psi oHA
noldcumcs, nyKHem u jonHemy), 1 se reproseaza ca la 36 de ani nu are sotie si copii, ca
seamana cu ,,ochelaristul cosuros” din filme (Harry Potter) etc.

www.publika.md

Implicarea in campania electorala

Publika.md a plasat in perioada monitorizata 45 de articole cu caracter electoral direct sau
indirect, inclusiv 39 de stiri si 6 materiale care au abordat un subiect controversat. 14 mai a
fost ziua cu cele mai multe stiri tematice pe site — 9, in celelalte zile fiind publicate cate 1-4
stiri care au tangenta cu alegerile locale. Temele cel mai des abordate pe Publika.md au
vizat activitatea Comisiei Electorale Centrale (aprobarea regulamentului de finantare a
campaniei, inregistrarea candidatilor la functia de primar general al Chisindului, prezentarea
rapoartelor financiare de catre candidati), dar si activitatile Partidului Democrat si ale
exponentilor sdi, unele critici aduse actualei administratii municipale etc.

Impartialitate si obiectivitate

In majoritatea stirilor plasate pe Publika.md a fost respectat principiul impartialitatii
jurnalistice. Totodata, frecventa publicarii unor materiale care scot in evidenta conducerea
Partidului Democrat (PDM), actiunile si planurile candidatilor acestui partid, demonstreaza
ca politica editoriald a Publika.md este orientata spre promovarea intensa a unui concurent
electoral, ceea ce contravine principiului reflectarii obiective a realitatii. Astfel, candidatii
democratilor la functiile de primar sunt mediatizati intens, deseori fara sa fie mentionata
apartenenta lor politica. Totodatd, se urmareste diminuarea sanselor altor candidati prin
informarea sumara despre acestia sau accentuarea aspectelor critice vizavi de acestia. Timp

16


http://www.publika.md/

de doua saptamani, PDM si reprezentantii acestui partid au fost mentionati de Publika.md
de 22 de ori, inclusiv de 13 ori in context favorizant si de 9 ori in context neutru. Urmeaza
Partidul Liberal si Dorin Chirtoaca, mentionati de 17 ori, intre care de 10 ori neutru si de 6
ori in context negativ. Mai rar au fost protagonisti ai stirilor de pe Publika.md reprezentanti
ai Partidului Comunistilor (10 aparitii, inclusiv de 8 ori neutru), ai Partidului Socialistilor
(de 5 ori in context neutru si de 4 ori in context negativ).

Stirea plasata pe Publika.md la data de 5 mai 2015 ,,Cum intentioneaza sa ajungd Monica
Babuc in fruntea Primariei. Ce spune candidatul PDM”, care relata despre participarea
Monicai Babuc la emisiunea Fabrika din 4 mai, este un exemplu elocvent de favorizare
editoriala. ,,Proiecte realizabile si vitale pentru Chisindu, nu promisiuni desarte. Aceasta va
fi strategia in campania electorald a candidatului Partidului Democrat pentru functia de
primar al Capitalei, Monica Babuc”, se spune in lead-ul acestui articol, dupa care urmeaza
cateva declaratii ale candidatei. De mentionat, ca niciun alt candidat la functia de primar
general nu a fost prezent la emisiunea Fabrika care este principala emisiune de dezbateri de
la Publika TV.

Alti candidati ai PDM de asemenea sunt promovati de Publika.md. Astfel, la 9 mai 2015, pe
site a fost publicata stirea ,,in memoria celor cazuti pe cAmpul de luptd. Cum au marcat
sarbatoarea locuitorii din Stduceni”, in care se relateaza despre marcarea aniversarii a 70-ea
de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial in comuna Stauceni cu un pranz ostasesc si
un concert care au fost organizate de primirie cu sustinerea Ministerului Apararii. In articol
de spune ca ,,ospatul a fost pe placul locuitorilor comunei Stauceni”, fiind intervievat si
primarul Valentin Satnic, caruia i se atribuie meritele organizatorice. Nota: V. Sdtnic a fost
ales primar pe lista Partidului Comunistilor, apoi s-a aliat cu PDM, iar la 8 mai 2015 a
fost inregistrat candidat la functia de primar al comunei Stauceni din partea PDM.

La 10 mai 2015, Publika.md a plasat doud materiale de promovare directa a Partidului
Democrat. Unul din ele a relatat despre ,,Festivalul Familiei” in orasul Ialoveni, o initiativa
a PDM, pe sceni fiind instalat un banner al festivalului, insotit de logotipul PDM. In textul
stirii se mentioneazd ca la festivitate au participat si au adresat felicitari celor prezenti
presedintele raionului Ialoveni Lilian Popescu si deputatul PDM Sergiu Sirbu. Nota: Lilian
Popescu a fost ales consilier raional pe listele Partidului Liberal, insa in 2013 a aderat la
PDM. In aceeasi zi, pe site a fost plasata stirea electorald ,,Democratii din raionul Ialoveni
s-au lansat in campania pentru functiile de alesi locali”, in care sunt prezentati candidatii la
functia de primar din unele localitati ale raionului Ialoveni, iar acestia vorbesc despre
realizirile, obiectivele si planurile lor. In articol se accentueaza c¢i ,,Un loc important in lista
candidatilor PDM 1l au tinerii, care isi propun sa fie deosebit de activi”. Acesta este un
material de agitatie electorala. Candidatii altor formatiuni nu au beneficiat de astfel de
prezentari pe site-ul Publika.md.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

In cele 45 de materiale care au avut conotatie electorald, Publika.md a citat 79 de surse,
inclusiv 24 de politicieni, tot atatia cetdteni simpli si 19 functionari de stat. Principiul
echilibrului de gen in general este respectat in stirile Publika.md: din 79 de surse, 27 au fost
femeli, ceea ce reprezintd 34,2% din total, desi pe categorii separate de surse este nevoie de
o anumita echilibrare a genurilor.

Stirile care au vizat o situatie de conflict au fost, in general, echilibrate, desi au existat si
cateva cazuri cand echilibrul surselor nu a fost asigurat, fiind incalcat principiul

17



corectitudinii. De exemplu, in stirea ,,Disparitie misterioasa de pe strazile Capitalei! Cum
spera soferii ca vor evita amenzile”, publicatd la 1 mai, se spune despre disparitia a 60 de
indicatoare rutiere care interzic parcarea 1n ultimele doud luni, subliniindu-se ca
,reprezentantii Ministerului de Interne considera ca autoritatile municipale nu-si indeplinesc
obligatiile”, iar unul dintre soferii intervievati il acuza direct pe primarul Dorin Chirtoaca de
situatia pe strazile Capitalei. Replica municipalitatii la aceste acuzatii lipseste. La 11 mai, in
relatarea despre protestul din fata primariei, organizat de parintii elevilor care Invata la
Liceul ,,Miguel de Cervantes” din Capitala, portalul a titrat ,,Dorin Chirtoaca s-a luat la
hartd cu unul dintre manifestanti”, incercand astfel sa-l prezinte intr-o ipostaza neplacuta,
desi reactia primarului a venit urmare a unui atac la persoana din partea liderului social-
democrat Sergiu Corobceanu, participant la protest, care i-a imputat lui Chirtoaca ca nu are
copii.

Limbajul si imaginile utilizate

Limbajul stirilor electorale plasate pe Publika.md in perioada de monitorizate a fost corect,
fara exagerari lingvistice, etichetdri sau expresii ofensatoare in adresa protagonistilor si/sau
a concurentilor electorali.

www.timpul.md

Implicarea in campania electorala

Timpul.md a plasat in perioada monitorizatd 38 de articole cu caracter electoral direct sau
indirect, cele mai multe — in zilele de 4 mai, 13 mai (cate 7 materiale) si pe 14 mai (8
materiale relevante). Mai mult de o treime din articole (14 din totalul de 38) au abordat un
subiect de conflict sau au inclus unele acuzatii in adresa candidatilor si concurentilor
electorali. Din punct de vedere tematic, articolele s-au axat pe inregistrarea candidatilor la
functia de primar general al Chisindului; intentiile lui Renato Usatii de a reveni in Moldova
si de a candida la functia de primar al municipiului Balti; candidatura la primaria Chiginau a
lui Vasili Kirtoka, presedintele companiei ,,DAAC-Hermes”, care acum zece ani a actionat
in judecata ziarul ,,Timpul” dupa publicarea unei investigatii jurnalistice, dorindu-si sa duca
publicatia la faliment, iar autoarea investigatiei a fost atacata in strada; alte subiecte politice
si electorale.

Impartialitate §i obiectivitate

Doua treimi din textele publicate pe Timpul.md (26 din 38) au intrunit criteriile prezentarii
obiective si nepartinitoare a subiectului, celelalte 12 materiale au fost partinitoare si au
transmis mai mult opinii si judecdti de valoare decat fapte. Doud formatiuni politice —
Partidul Comunistilor si Partidul Socialistilor, au fost criticate frecvent de catre Timpul.md,
in timp de Partidul Liberal si candidatul acestuia Dorin Chirtoaca sunt favorizati. Astfel,
PCRM a fost vizat de 13 ori, inclusiv de 7 ori in context negativ si de 6 ori neutru, iar
PSRM — de 5 ori in context negativ si de alte 5 ori in context neutru. Intr-un articol publicat
pe 13 mai, prin titlul ,,Teroristii din Donetk si Lugansk, in acelasi gand cu Voronin si
Dodon”, Timpul.md ii asociaza pe comunistii si socialistii din Moldova cu teroristii din

18


http://www.timpul.md/

estul Ucrainei care propun sd fie prevazuta in constititia tarii vecine neapartenenta la vreun
bloc militar, aga cum cer PCRM si PSRM in cazul Moldovei. De notat, ca in textul propriu-
zis al stirii, despre concurentii electorali vizati in titlu nu se spune nimic.

Concurentul electoral ,,Platforma Populard Europeani din Moldova — TURIE LEANCA” a
fost prezentat rar de Timpul.md, insa de fiecare data in context favorizant, iar in ce priveste
Partidul Democrat si Partidul Liberal Democrat, site-ul i-a prezentat in contexte diferite,
mai des negativ (PDM — de 5 ori, PLDM — de 4 ori), dar si neutru (PLDM — de 4 ori, PDM
—de 2 ori) sau pozitiv (de cate 2 ori fiecare).

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Numarul total al surselor pentru cele 38 de materiale electorale a fost de 68, acesta fiind cel
mai bun indicator de surse dintre site-urile monitorizate. Timpul.md a citat 28 de surse din
domeniul politicului, 19 cetateni simpli, 13 functionari de diferit nivel si 8 experti. in
acelasi timp, principiul echilibrului de gen nu a fost respectat de Timpul.md: doar 13 surse
feminine, ceea ce reprezintd 19,1% din total, majoritatea femeilor citate (11) fiind din
categoria cetatenilor simpli.

Jumatate din textele care au relatat despre o situatie de conflict (7 din 14) au fost mai mult
sau mai putin echilibrate, celelalte insa au prezentat o singura parte, fiind dezechilibrate.

Limbajul si imaginile utilizate

Limbajul stirilor electorale plasate pe Timpul.md in perioada de monitorizate a fost relativ
corect.

www.unimedia.info
Implicarea in campania electorala

In perioada monitorizati Unimedia.info a abordat subiectul alegerilor locale generale in 48
de articole, inclusiv 38 de stiri simple sau desfasurate, 9 materiale care au vizat un subiect
controversat si un material de educatie electorala (lansarea proiectului ,,Test electoral”). Cea
mai productiva zi a fost 14 mai, cand Unimedia.info a publicat 12 articole care au tangente
electorale. Spectrul tematic al stirilor publicate a fost cel mai divers din toate site-urile
monitorizate, incluzand inregistrarea candidatilor la functiile de primar de Chisindu si de
consilier municipal, atat din partea partidelor, cat si independenti; declaratiile formatiunilor
poltice, lansate 1n aceasta perioada; activitatile partidelor si actiunile de protest etc.

Impartialitate §i obiectivitate

In general, primele doui siptimani de campanie electorali au fost reflectate pe
Unimedia.info cu respectarea principalelor norme de publicare a unor subiecte pe teme
electorale: impartialitate si obiectivitate. De cele mai multe ori, candidatii si partidele
politice au fost mediatizati in context neutru (Partidul Liberal: 10 aparitii in context neutru
si cate doua in context negativ si pozitiv;, Partidul Socialistilor: 8 aparitii neutre si 4 in
context negativ; Partidul Comunistilor: 6 aparitii neutre, 3 negative si 2 in context pozitiv;
Partidul Liberal Democrat: 6 aparitii neutre si cate o aparifie in context negativ si pozitiv;

19


http://www.unimedia.info/

Partidul Democrat: 3 aparifii neutre, 2 pozitive si o aparitie in context negativ; Platforma
Populard Europeani din Moldova — IURIE LEANCA: 3 aparitii neutre si una in context
pozitiv).

Unimedia.info a Inregistrat cel mai bun indicator dintre site-urile monitorizate in ce priveste
pozitia jurnalistului in articole: din totalul de 48 de texte, 42 (87,5%) au fost prezentate
nepartinitor, alte 6 materiale Tnsd au inclus anumite opinii §i judecati de valoare ale
autorilor, fiind astfel partinitoare.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Surse de informatie pentru materialele cu tema electorald, publicate de Unimedia.info, au
fost 52 de persoane, marea majoritate (35) fiind politicieni. Au mai fost citati 15 functionari
si cate un expert si un cetatean simplu. Principiul echilibrului de gen nu a fost respectat nici
de Unimedia.info: din totalul de 52 de surse citate, doar 8 sunt femei, ceea ce reprezinta
15,4% din total.

Mai putin de jumatate din textele care au relatat despre o situatie de conflict (4 din 9) au fost
relativ echilibrate editorial, prezentand ambele parti, celelalte 5 materiale au prezentat o
singura parte, fiind dezechilibrate. Exemple: la 1 mai, Unimedia.info a publicat stirea
,»Vladimir Voronin: Renato Usatii este o ,,buld de sdapun”, cu trimitere la declaratia
presedintelui PCRM, Vladimir Voronin, la o emisiune televizata, cad Renato Usatli ar fi ca o
buld de sdpun: ,Nu stiu cum se spune la asta moldoveneste, dar ruseste i se spune
,»MBUIBHBINA my3bIph”. Se umfla in pene apoi umbla cu diferite aiureli si cu concerte...”, a
declarat liderul comunist. Portalul nu a solicitat opinia celui vizat in aceasta stire. La 8 mai,
in stirea ,,Elizaveta Moscaliciuc nu renunta la visul de a deveni primar. Aceasta candideaza
din numele altui partid”, portalul relateaza despre intentia Elizavetei Moscaliciuc de a
candida la functia de primar al capitalei din partea Partidului "Renastere", dupa ce anterior
isi anuntase intentia de a candida din partea Partidului Comunist Reformator, care a fost
scos din cursa electorala intre timp. In materialul video atasat stirii, preluat de pe Jurnal TV,
se lasa sa se inteleaga ca Moscalciuc este o persoana dubioasd care a dat marturii false in
reportajele propagandistice ale postului de televiziune NIT dupa protestele din aprilie 2009.
Stirea nu prezinta si opinia Elizavetei Moscaliciuc, fiind astfel dezechilibrata.

Limbajul si imaginile utilizate

Limbajul stirilor electorale plasate pe Unimedia.info in perioada de monitorizate a fost
corect, nu au fost inregistrate exagerari la nivel de limbaj sau imagini trucate.

4. Concluzii generale
In baza rezultatelor monitorizarii se poate de constatat ci, in intervalul 1-14 mai
2015, majoritatea mass-media nu au asigurat pluralismul de opinii in masura
necesarda, promovand agenda politica si candidatii anumitor formatiuni politice.
- Posturile de televiziune Moldova 1 si TV 7 au avut un comportament relativ

echilibrat, asigurand pluralismul de opinie si diversitatea surselor. Judecand dupa
frecventa si contextul aparifiilor concurentilor electorali in stiri, se poate de

20



afirmat ca Moldova 1 a favorizat usor concurentii electorali Partidul Liberal si
Partidul Democrat din Moldova.

- Posturile cu acoperire nationala Prime si Canal 2 au favorizat concurentul
electoral Partidul Democrat din Moldova prin numarul mare de materiale si
contextul pozitiv in care au aparut acestia, dar si prin modul de selectare si
prezentare a stirilor.

- Postul Accent TV a favorizat Partidul Socialistilor si Partidul Nostru atat prin
stiri pozitive de la evenimente electorale, cat si prin stiri de imagine cu prezenta
liderilor Igor Dodon si Renato Usatii. In acelasi timp, Accent TV a defavorizat
Partidul Liberal, reprezentantii acestui partid fiind prezentati de cele mai dese ori
in context negativ.

- Politica editoriala a portalului Omg.md este orientatd spre promovarea
candidatilor Partidului Nostru si ai Partridului Socialistilor si spre discreditarea
Partidului Liberal si a candidatului Dorin Chirtoaca, precum si a partidelor de la
guvernare.

- Site-ul Pan.md favorizeaza deschis PSRM si Partidul Nostru si il defavorizeaza
pe candidatul Partidului Liberal la functia de primar general al Chisinaului.

- Publika.md promoveaza, deschis si mascat, candidatii Partidului Democrat la
functiile de primar si consilier, informand foarte sumar despre ceilalti concurenti
si accentuand aspectele critice vizavi de acestia.

- Timpul.md critica frecvent Partidul Comunistilor si PSRM si favorizeaza
Partidul Liberal si pe candidatul acestuia la primaria Capitalei.

- Unimedia.info mediatizeazd concurentii electorali preponderent in context
neutru, fara preferinte editoriale evidente.

In majoritatea materialelor care abordeazi subiecte controversate sau mediatizeazi
acuzatii nu a fost asigurat echilibrul prezentarii partilor din conflict;

Toate mass-media monitorizate practic nu se ocupa de educatia electorala a cetatenilor;
Toate mass media monitorizate au probleme in ceea ce priveste asigurarea egalitatii de
gen, sursele de informatie fiind barbati In majoritatea absoluta a cazurilor.

21



ANEXA

Studiu de caz nr.1. Televiziunile monitorizate nu respectd in totalitate principiile de
echitate si echilibru 1n reflectarea alegerilor.

Prezentul studiu de caz se Intemeiazd pe cadrul normativ existent de reglementare a
reflectdrii de cdtre mass-media a campaniei electorale pentru alegerile generale locale din
14 iunie 2015 si pe analiza cantitativd/calitativd a continuturilor principalelor editii
informative ale zilei de la cinci televiziuni - Tv 7, Prime Tv, Tv Canal 2, Tv Moldova 1 si
Accent Tv, in perioada 1 — 14 mai, curent.

Cadrul normativ

Codul electoral, art. 64 (1): Radiodifuzorii, in cadrul tuturor programelor lor, si mijloacele
de informare in masa scrise fondate de autoritati publice au obligatia de a respecta
principiile de echitate, responsabilitate, echilibru si impartialitate in reflectarea alegerilor.
Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14
iunie 2015 in mijloacele de informare in masa din Republica Moldova, p. 10: Concurentii
electorali participd Tn campania electoralda pe bazd de egalitate si beneficiazd de un
tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste acordarea timpilor de antena si a spatiului in
mijloacele de informare n masa.

p. 19: In programele de stiri ale institutiilor audiovizuale, evenimentele din campania
electorala vor fi reflectate cu respectarea prevederilor art. 47, 64 si 641 din Codul electoral
si art. 7 din Codul audiovizualului.

p. 21: Reflectarea evenimentelor electorale in programele de stiri si in presa scrisa se va
efectua fara a fi Insotite de comentarii, intr-un mod ce evitd denaturarea mesajelor
concurentilor electorali si ale Comisiei Electorale Centrale.

Din Declaratiile privind politica editoriald pentru campania electoralia, aprobate de
CCA:

Tv 7: in emisiunile informative si de actualititi, evenimentele din campania electorala vor fi
reflectate cu respectarea prevederilor art. 47, art. 64 si art. 64 prim din Codul electoral si art.
7 din Codul audiovizualului.

Prime Tv: 4. Postul de televiziune ,,Prime” va reflecta desfasurata campaniei electorale la
alegerile locale generale din 14 iunie 2015, asigurand o reflectare echitabila, echilibrata si
impartiala, va respecta cu strictete Regulamentul Privind reflectarea campaniei electorale la
alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in mijloacele de informare in masa aprobat prin
hotdrarea Comisei Electorale Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 si Conceptia privind
reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de catre
institutiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobata prin Decizia CCA.

Tv Canal 2: 4. Postul de televiziune ,,Canal 2” va reflecta desfasurarea campaniei
electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 asigurand o reflectare echitabila,
echilibrata si impartiala, va respecta cu strictete Regulamentul Privind reflectarea campaniei
electorale Ia alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in mijloacele de informare in masa
aprobat prin hotararea Comisei Electorale Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 si Conceptia

22



Privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de
catre institutiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobata prin Decizia CCA.

Tv Moldova 1: 1.1. Compania va reflecta alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in
conditiile prevazute de art.47 si art.64-64 prim din Codul electoral, art. 7 din Codul
audiovizualului si Regulamentul CEC, respectand: - principiul echitdtii, aplicat in limitele
cu prevederile Codului Audiovizualului si Statutului IPNA; - principiul echilibrului —
prezentarea echilibratd a concurentilor electorali; - principiul impartialitatii — tratarea
obiectiva si echidistantd a concurentilor electorali; - principiul libertatii de exprimare si al
pluralismului politic.

1.2. Evenimentele electorale ale concurentilor in alegerile locale vor fi reflectate in
programele de stiri de la TV ,, Moldova 1 ” si Radio Moldova in cadrul rubricilor
,, Electorala 2015 ” si ,, Alegeri locale 2015”. Relatarile respective vor avea durata de pana
la 40 de secunde la TV ,, Moldova 1 ” si pana la 120 de secunde la Radio Moldova. Stirile
conflictuale vor avea durata de pana la 120 de secunde la TV ,, Moldova 1 ” si pana la 180
de secunde la Radio Moldova.

Accent Tv: 21. Evenimentele campaniei electorale pot fi reflectate in editiile informative
(buletinele de stiri), numai cu respectarea prevederilor legale si intr-un mod ce evita
denaturarea mesajelor concurentilor electorali.

Constatari in urma analizei continuturilor:

Tv 7, editia integrata ”Cotidian”, ora 22.30:

- Difuzeaza grupari de stiri si subiecte cu caracter electoral, dar fara a fi inserate la o
rubrica speciala.

- Atat durata totala a stirilor/subiectelor cu caracter electoral, cat si interventiile
directe, la ecran ale protagonistilor din rdndul concurentilor electorali, sunt diferite.
Exemplu: in editia din 14 mai, subiectul ce s-a referit la candidatii la functia de
primar general al Chisinaului D. Chirtoaca si M. Babuc are o durata de 1 min. si 44
de sec. Interventia directa a lui D. Chirtoacd dureaza 16 sec., iar a M. Babuc — 11
sec. Subiectul al doilea, despre renuntarea Partidului Societatii Progresiste de a intra
in alegeri, dureaza 48 de sec., inclusiv interventia directd a liderului partidului,
Marin Livadaru — 22 de sec. Subiectul al treilea, cu referire la intentia lui I. Shor de
a participa la alegeri, dureaza 1 min.02 sec. Exemple similare atestim in toate
editiile care includ stiri/subiecte cu caracter electoral.

Prime Tv, editia ”Primele stir1”, ora 21.00:
- Difuzeazd grupdri de stiri si subiecte cu caracter electoral la rubrica speciald

”Alegeri locale 2015”;
- Atat durata totala a stirilor/subiectelor cu caracter electoral, cat si interventiile

directe, la ecran ale protagonistilor din randul concurentilor electorali, sunt diferite.
Exemplu: in editia din 6 mai, 1n subiectul ”Chirtoaca, agatat de Carlig”, cu durata de
1 min.16 sec., la ecran apare doar M. Carlig, timp de 32 sec. Despre faptul ca D.
Chirtoaca respinge acuzatiile spune in text reporterul. Al doilea subiect cu caracter
electoral, intitulat "Renato Usatai s-a Intors si vrea sa fie primar de Balti”, dureaza
58 de sec., inclusiv 23 de sec. — interventia directa a lui R. Usatdi. Alte exemple: in
editia din 12 mai rubrica ”Alegeri locale 2015” insereazd un subiect despre

23



prioritatile candidatului V. Chirtoca. Durata — 2 min. 55 sec. Candidatul, la ecran,
vorbeste 40 de sec. In editia din 14 mai, la rubrica speciald, candidatii la functia de
primar general sau de consilier municipal au interventii directe, dupa cum urmeaza:
Dorin Chirtoaca — 17 sec., Monica Babuc — 28 sec., Eugen Brad — 23 de sec., Marin
Chersac — 12 sec., John Onoje — 13 sec., Sergiu Barcari — 5 sec. Intrebarea ce se
impune: cat echilibru si echitate existd in subiecte ce dureaza 58 de sec., 1 min. si 16
sec., 2 min. si 55 de sec., sau in interventii directe cu o duratd cuprinsa intre 5 si 40
de secunde?!

Tv Canal 2, editia "Reporter”, ora 19.00:

Difuzeazd grupdri de stiri si subiecte cu caracter electoral la rubrica speciald

”Alegeri locale 2015”;
Atat durata totald a stirilor/subiectelor cu caracter electoral, cat si interventiile

directe, la ecran ale protagonistilor din rdndul concurentilor electorali, sunt diferite.
Exemplu: in editia din 12 mai rubrica speciala insereaza doua subiecte. Primul, cu
referire la candidatul PCRM V. Chirtoca, dureaza 1 min. 57 de sec., iar V. Chirtoca
are interventii directe cu durata de 52 de sec. Subiectul al doilea il vizeaza pe
candidatul M. Carlig, dureaza 1 min. 25 de sec., iar candidatul vorbeste la ecran 12
sec. In comparatie cu primul subiect, acesta are caracter conflictual, dar dureazi mai
putin, iar partea vizatd — D. Chirtoacd, nu apare la ecran, ci reporterul/moderatorul
face trimitere scurtd la reactia lui. De remarcat faptul ca, spre deosebire de Prime
Tv, Canal 2, pe 14 mai, vorbind despre depunerea dosarelor lui D. Chirtoaca si M.
Babuc la Consiliul de circumscriptie, acorda fiecarui candidat cate 17 secunde
interventie directd. Posibil, a fost mai mult o intdmplare, decat o actiune
premeditata, deoarece in urmatorul subiect cu caracter electoral din rubrica speciald
a editiei, ce vizeaza 4 candidati la functia de consilieri, timpul pentru interventiile
directe ale ultimilor variaza Intre 5 si 27 de secunde.

Tv Moldova 1, editia "Mesager”, ora 19.00:

Difuzeaza grupari de stiri si subiecte cu caracter electoral la rubrica speciald

”Electorala 2015”;
Atat durata totala a stirilor/subiectelor cu caracter electoral, cat si interventiile

directe ale protagonistilor din randul concurentilor electorali, sunt diferite. Exemplu:
in editia din 6 mai rubrica speciala insereazd un subiect In care candidatul Mihai
Carlig il acuza pe primarul general de fraude cu loturi de pamant. Subiectul este
conflictual si dureaza 1 min. 40 de sec. Spre deosebire de alte televiziuni, In
subiectul de la Tv Moldova 1 apar cu interventii directe ambele parti — M. Carlig si
D. Chirtoaca, a cate 19 sec. fiecare. Pe 12 mai rubrica speciald insereaza un subiect
despre lansarea in campanie a lui V. Chirtoca. Subiectul, neconflictual, dureaza 1
min. si 18 sec., inclusiv o interventie directd de 10 sec., desi angajamentele din
Declaratia politicii editoriale prevad pentru asemenea gen de materiale o durata de
pana la 40 de sec., bundoara, cum e cazul urmatorului subiect din rubrica, de 23 de
secunde, despre candidatul O. Brega. In plus, subiectul cu lansarea in campanie a lui
V. Chirtoca este precedat de cuvintele moderatorului: ... Chirtoca are planuri mari
(?) pentru dezvoltarea municipiului. El isi propune sa deschida mai multe locuri de
munca prin dezvoltarea businessului mic si mijlociu, sa imbundatdteasca
infrastructura rutierd, sa atragad investitori strdini si sa ofere tinerilor credite
avantajoase la procurarea unei locuinte”.

24



Precizarea, pe langa izul partinitor, este de prisos, din moment ce candidatul apare

la ecran si poate singur sd spuna ce planuri are, chiar daca vorbeste greu in romana.
Dar nu-i obligatiunea moderatorului sa vorbeasca in locul candidatului.

Accent Tv, editia ”Accent info”, ora 21.00:

Difuzeaza grupari de stiri si subiecte cu caracter electoral la rubrica speciald

“Electorala 20157, incepand cu 7 mai, desi stiri/subiecte similare a difuzat si
anterior;
Atat durata totald a stirilor/subiectelor cu caracter electoral, cat si interventiile

directe, la ecran ale protagonistilor din randul concurentilor electorali, sunt diferite.
Exemplu: in editia din 11 mai rubrica speciald insereaza trei subiecte cu referire la
redenumirea 1n ”Blocul Rosu” a Partidului ”Casa Noastra — Moldova”, la candidatii
din partea PSRM in trei orase din UTA Gagauz Yeri si la lista de candidati ai
Blocului electoral “Platforma Populard Europeand din Moldova — lurie Leancd”.
Primul subiect dureaza 2 min., inclusiv 1 min. si 12 sec. — interventia directd a lui
Gr. Petrenco, liderul formatiunii. Subiectul al doilea dureaza 3 min. si 13 sec.,
inclusiv 1 min. si 20 de sec. — interventia directd a lui I. Dodon, liderul PSRM.
Subiectul al treilea este de 1 min. si 13 sec., inclusiv 20 de sec. - interventia directa a
lui Tu. Leanca, liderul Blocului. De notat, ca genericul “Electorala 2015 apare la
deschiderea rubricii si intre subiectele din interiorul acesteia, dar nu si la finalul ei.
De mentionat cd, de exemplu, pe 8 mai, ”Accent info” a difuzat la rubrica speciala
doud subiecte, despre Renato Usatdi si despre Sergiu Barcari, cu o durata
aproximativ egalad (1 min. 44 de sec. si, respectiv, 1 min. 36 de sec.).

Concluzii:

Toate televiziunile monitorizate reflectd in principalele editii informative campania
electorala pentru alegerile generale locale din 14 iunie 2015;

Patru din cele 5 televiziuni monitorizate (exceptie Tv7) difuzeaza stiri si subiecte cu
caracter electoral la o rubrica speciald, in conformitate cu prevederile legale;

In principalele editii informative televiziunile monitorizate nu respecta in totalitate
nici normele legale, nici propriile angajamente luate prin declaratiile politicilor
editoriale in campania electorala;

Televiziunile monitorizate reflectd campania electorald de o manierd ce poate
favoriza sau defavoriza anumiti concurenti electorali si, implicit, poate afecta
informarea adecvata a alegatorilor;

Trebuie sa existe un anumit echilibru in durata aparitiilor la ecran a concurentilor
electorali, el fiind impus de cadrul normativ si solicitat de cultura profesionala.

Recomandari:

Tv7 sa difuzeze stirile si subiectele electorale in cadrul unei rubrici speciale pentru a

raspunde rigorilor legale si pentru a orienta mai bine telespectatorii in structura
tematica a editiilor informative;
Accent Tv sa incheie blocul de stiri si subiecte electorale cu reluarea genericului

rubricii ”Electorala 2015”;
Televiziunile monitorizate sd respecte principiile de echitate si echilibru in realizarea

stirilor si subiectelor cu caracter electoral.

25


http://www.e-democracy.md/elections/local/2015/opponents/ppem/
http://www.e-democracy.md/elections/local/2015/opponents/ppem/

Studiu de caz nr.2. Prime Tv si Tv Canal 2: jurnalism sau propaganda

Prezentul studiu de caz se Intemeiazd pe cadrul normativ existent de reglementare a
reflectdrii de cdtre mass-media a campaniei electorale pentru alegerile generale locale din
14 iunie 2015, si pe analiza cantitativd/calitativd a continuturilor principalelor editii
informative ale zilei de la doud televiziuni - Prime Tv si Tv Canal 2, in perioada 01 — 14
mai, curent.

Cadrul normativ:

Codul electoral, art. 64 (4) Mijloacele de informare in masa nu vor adopta tratamente
privilegiate fatd de concurentii electorali in virtutea statutului social si/sau a functiilor pe
care le detin candidatii acestora.

(5) In perioada electorali, radiodifuzorii si mijloacele de informare in masi scrise vor face
distinctie clara in materialele lor jurnalistice intre exercitarea functiilor oficiale si activitatea
electorald a persoanelor care nu cad sub incidenta art. 13 alin. (3).

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14
tunie 2015 in mijloacele de informare in masa din Republica Moldova, p. 20. Activitatea
autoritatilor administratiei publice centrale si ale administratiei publice locale, inclusiv
activitatea primariei/primarului, consiliului satesc/comunal/ordsenesc si a consiliului
raional/municipal va fi reflectatd separat, in alte programe decat cele de dezbateri si
publicitate electorald, cu respectarea prevederilor Codului electoral, Codului
audiovizualului si prezentului Regulament. Nici un candidat la alegeri nu va avea prioritate
in virtutea functiei pe care o ocupa.

21. Reflectarea evenimentelor electorale in programele de stiri si in presa scrisd se va
efectua fara a fi insotite de comentarii, intr-un mod ce evitd denaturarea mesajelor
concurentilor electorali si ale Comisiei Electorale Centrale.

Din Declaratiile privind politica editoriald pentru campania electorald, aprobate de CCA:

Prime Tv: 4. Postul de televiziune ,,Prime” va reflecta desfasurarea campaniei electorale la
alegerile locale generale din 14 tunie 2015 asigurdnd o reflectare echitabila, echilibrata si
impartiald, va respecta cu strictete Regulamentul Privind reflectarea campaniei electorale Ia
alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in mijloacele de informare in masd aprobat prin
hotararea Comisiei Electorale Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 si Conceptia Privind
reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de cétre
institutiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobata prin Decizia CCA.

Tv Canal 2: 4. Postul de televiziune ,,Canal 2” va reflecta desfasurarea campaniei
electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 asigurand o reflectare echitabila,
echilibrata si impartiald, va respecta cu strictete Regulamentul Privind reflectarea campaniei
electorale Ia alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in mijloacele de informare in masa
aprobat prin hotararea Comisiei Electorale Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 si Conceptia
Privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de
catre institutiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobata prin Decizia CCA

26



Constatari in urma analizei continuturilor:

Prime Tv, 1 mai, editia ”Primele stiri”, ora 21.00.

Subiectul "Democratii, fata in fatd cu oamenii din Orhei” (22.32 — 23.55, durata — 1 min.23
sec.) se refera la intalnirea liderului PDM M. Lupu cu primari, consilieri, simpatizanti din
raion, intr-un cadru neformal, la Ivancea, in padure. M. Lupu are doud interventii directe
(22.49 — 23.04; 23.08 - 23.24.) cu un total de 27 de sec. Pe tot parcursul subiectului liderul
PDM fie vorbeste, fie este filmat in prim-plan sau in plan general, iar pe final apare cu un
copil 1n brate. Nedumerirea este de ce Tv Prime a mers acolo, unde a mers si liderul PDM?!

Prime Tv, 2 mai, “Primele stiri”, ora 21.00. Subiectul ”Veteranii si politicienii isi aduc
aminte de razboi (?)”. In subiect, cu interventii directe apar:
- Un veteran — 26 de sec.,

- Alt veteran — 10 sec.,

- M. Lupu, lider PDM - 21 sec.,

- VL. Vitiuc, vicepresedintele Parlamentului - 16 sec.,
I. Vlah, bascanul UTA Gagauz Yeri - 11 sec.

Tv Canal 2, 2 mai, editia ”Reporter”, ora 19.00. Acelasi subiect, cu aceeasi duratd a
interventiilor directe ale protagonistilor, dar intitulat ”70 de ani de Victorie”. Probabil,
pentru mass-media, In general, ar fi mai indicat sd promoveze ideea instaurarii pacii, care
este o valoare universala, si nu a victoriei, care, parca in sine contine gandul revansei. Dar,
pand la urma rdmane la latitudinea mass-mediei — sd urmeze orbeste decizia politicienilor
sau sd priveasca mai departe decat acestia.

Prime Tv, 7 mai, “Primele stiri”, ora 21.00. In subiectul ”Apartamente noi pentru sinistratii
din Cantemir”, cu o duratd de 50 de sec., este omniprezent in cadru ministrul PD al
Constructiilor si dezvoltdrii regionale Vasile Bitca, inclusiv cu o interventie directa de 20 de
sec.

Canal 2, 7 mai, editia ”Reporter”, ora 19.00, un subiect identic, inclusiv titlul.

Prime Tv, 8 mai, “Primele stiri”, ora 21.00. O stire desfasuratd, cu acelasi titlu —
”Apartamente noi pentru sinistratii din Cantemir”, de 38 de sec., in care se face trimitere la
ministrul V. Bitca, iar imaginile acestuia apar la ecran pe finalul stirii.

Prime Tv, 9 mai, ”Primele stiri”, ora 21.00. Un subiect cu doud adrese intitulat ”Si-au
pomenit eroii la monumentul restaurat”. Durata — 3 min. 20 de sec. Subiectul se refera la
manifestatiile de 9 mai la Stauceni, cu casa ostiseasca, si la Cunicea, Floresti, unde, de fapt,
e monumentul restaurat, amintit In titlu. Printre multii protagonisti este si liderul PDM, M.
Lupu, in prim-plan, inclusiv cu o interventie directd de 25 de sec., in care, intre altele,
aminteste ca e al 15-lea monument restaurat si prin contributia echipei pe care o conduce.
Ceilalti protagonisti apar la ecran cu durate cuprinse intre 3 si 10 secunde.

Tv Canal 2, 9 mai, editia "Reporter” ora 19.00. Canal 2 separa subiectele — unul de la
Cunicea, Floresti, si altul de la Stauceni. Titlul subiectului de la Cunicea este ”Si-au
pomenit eroii satului”. Si aici apare liderul PDM, M. Lupu, cu o interventie directd de 25 de
secunde. Alti 5 protagonisti apar cu interventii directe de pana la 10 secunde. De mentionat,
ca 1n respectivul sat a mai ramas in viatd un singur veteran, de 91 de ani. Acesta nu spune in

27



subiect, decat un cuvant — "Multumesc”. Si aici M. Lupu aminteste ca-i al 15-lea monument
restaurat. Pe final, insd, aflam cad ”Monumentul a fost restaurat cu suportul administratiei
regiunii Tiumeni, dar §i cu sprijinul autoritatilor locale (?)”

Sa amintim ca regiunea Tiumeni e in Rusia si, daca nu sunt aduse detalii relevante, subiectul
trezeste nedumeriri: ce are regiunea in cauza cu restaurarea monumentului din Cunicea? De
ce a mai fost necesard si contributia echipei M. Lupu la restaurarea monumentului? E
adevarat cd 15 monumente au fost restaurate de PDM? De cati bani si in cati ani? E mult ori
e putin, daca ne gandim cd avem peste o mie de localitati in tard si 43 de partide? De ce
monumentele trebuie restaurate de partide? Si dacd-s restaurate de partide, de ce trebuie
afisat acest lucru in asa masura? De ce lideri de partid trebuie sd adumbreascd cei mai
potriviti si relevanti protagonisti pentru stiri si subiecte Tn ziua de 9 mai — veteranii de
razboi?! Doar pentru cd suntem in alegeri?

In aceeasi editie de la Tv Canal 2 din 9 mai, in subiectul “Ziua comemoririi”, apare din nou
liderul PDM, dupi ce reporterul afirma ci ”In marea de oameni s-au regdsit si membrii
partidelor politice”, iar singurul membru, care sa sprijine enuntul reporterului, a fost gasit
M. Lupu. De remarcat, ca presedintele tarii, in subiect, are o interventie directa de 9 sec., iar
liderul PDM - de 20 de sec., exact cat are si un veteran de razboi.

Prime Tv, 11 mai, "Primele stiri”, ora 21.00.

Editia include subiectul ”Drumuri mai bune la Strdseni”, cu aparitia in doud randuri, la
camerd, pe durata a 22 de sec., a ministrului PD al Transporturilor si gospodariei drumurilor
Vasile Botnari. Durata subiectului — 2 min. 10 sec.

Un alt subiect este intitulat ”Proiect de sustinere a familiilor din Moldova”. Durata — 1 min.
40 de sec. Protagonist unic — M. Lupu, lider PDM, care, mai intai, timp de 11 sec., strange
mana unui grup de oameni, sarutd pe crestet mai multi copii, apoi vorbeste in camera 33 de
sec. Nu e la rubrica ”Electorala — 2015”, dar are un pronuntat caracter electoral.

Tv Canal 2, 11 mai, editia “Reporter”, ora 19.00 — un subiect identic celui de la Prime Tv
cu titlul ”Drumuri mai bune la Straseni”. La fel, este difuzat si subiectul despre proiectul
PDM, dar cu titlul un pic modificat - "Campanie de sustinere a familiei”. Aflam astfel, din
subiect si de la singurul protagonist, cat de important e s avem familii unite, puternice etc.,
cate proiecte de legi in sprijinul familiei va Tnainta PDM in Parlament si ca proiectul de
sustinere a familiilor din Moldova va dura o lund. Laudabild initiativa, dar nu dispare
nedumerirea cu referire la oportunitatea lansarii proiectului in plind campanie electorala si,
mai ales, la eficienta lui. Televiziunile, din nou, n-au avut indoieli inainte de a realiza
subiectul. Indoielile, insa, ar fi putut apirea la telespectatori care, bineinteles, au familii si
care cunosc nu din auzite de catd grija au parte si cat timp au partidele, Tn alegeri, sa se
gandeascad/preocupe de nevoile familiei.

Prime Tv, 14 mai, “Primele stiri”, ora 21.00.

In editie este plasat si subiectul “Transporturi liberalizate la Marea Neagra”. Motivul —
reuniunea ministrilor transporturilor din tarile Organizatiei de cooperare economica la
Marea Neagrda (OCEMN), desfasuratd la Chisinau timp de doud zile. Temd bund si
importantd. La reuniune participa delegatii din 12 tari, dar in subiect apar, cu interventii
directe, doar ministrul Vasile Botnari si secretarul general OCEMN Victor Tvircun. Nu este
abordat nici macar ministrul din Armenia (asa cum au procedat alte televiziuni), singura tara
din cele 12, cu care Moldova are incheiat un acord de liberalizare a transporturilor. In

28



asemenea situatie apare suspiciunea rezonabila ca scopul televiziunii nu a fost s comunice
publicului despre beneficiile economice ale cooperarii la Marea Neagra ci altul — sa apara la
ecran, o data in plus, un ministru PDM.

Canal 2, 14 mai, editia "Reporter”, ora 19.00. Este difuzat un subiect similar, dar intitulat
”Reuniunea ministrilor transportului, in capitala”.

Concluzii:

In pofida propriilor angajamente asumate prin declaratiile politicii editoriale, Prime
Tv si Tv Canal 2 abuzeazd de prezenta in principalele editii informative a unor
importanti exponenti ai PDM, distorsionand astfel mesajul mediatic transmis
publicului;

Subiectele cu prezenta liderului PDM in editiile informative din perioada de
referintd pot fi calificate, mai degraba, ca propagandd electorald decat produse
jurnalistice;

Prin abordarea partinicd a unor teme sunt erodate valentele unor valori, cum ar fi
memoria sociald sau familia.

Recomandari:

Prime Tv si Tv Canal 2 sd renunte la practicarea propagandei de partid prin

respectarea rigorilor jurnalistice in reflectarea oricérei tematici;
Prime Tv si Tv Canal 2 sa diversifice produsele mediatice transmise publicului prin

renuntarea preludrii fidele si reciproce de subiecte;
Prime Tv si Tv Canal 2 sa utilizeze frecventele care constituie patrimoniu national si

nu de partid pentru a servi natiunea, si nu partidul.

29



