
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 
 

 

Raport nr. 1

1 – 17 octombrie 2014
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 



 2 

I. Date generale 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
1
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 

A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 

Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 

Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 

Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
1
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

2. Cadrul metodologic 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

3. Concluzii generale 1-17 octombrie 2014 

- În perioada 1-17 octombrie 2014 cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat în principalele ediţii 

informative între 27 şi 83 de ştiri cu referire la desfăşurarea procesului electoral. Din numărul total 

de ştiri electorale, 27,3% au avut caracter conflictual. Cinci televiziuni (Accent TV, N4, Canal2, 

Jurnal TV, Canal3) au admis derogări vizibile, inclusiv două (Accent TV şi N4) – derogări grave de 

la norma profesională de a reflecta ştirile conflictuale în temeiul mai multor surse de informaţie. 

-  Două televiziuni (Moldova 1, GRT) au respectat în totalitate principiul imparţialităţii în ştiri; trei 

(Canal Regional, TV7, Publika TV) - au admis derogări minore (între 1% şi 7%); trei (N4, Prime 

TV, Pro TV) – derogări de gravitate medie (între 13% şi 21%); patru (Canal 3, Canal 2, Accent TV, 

Jurnal TV) – derogări grave (între 30% şi 44%). 



 4 

- În ştirile electorale de la toate tipurile de media monitorizate, femeile au fost subreprezentate. 

- În ştirile electorale de la TV au fost vizate 24 de partide şi formaţiuni politice, iar cel mai des – 

PDM, urmat, la distanţă, de PLDM şi PCRM.  

- Din 141 de politicieni, mediatizaţi de televiziunile monitorizate, în top 10 pe primele două poziţii 

se situează liderul PDM, M.Lupu şi liderul PLDM, V.Filat. 

- În cadrul celor 53 de emisiuni TV cu caracter electoral, 33 de persoane au avut intervenţii directe, 

fiind invitate în platou. În cazul Publika TV, din 10 invitaţi la emisiunea Fabrika, 9 au fost parte a 

echipei PDM; 

- În mare, moderatorii emisiunilor au avut o atitudine imparţială faţă de protagonişti. Totuşi, 

semnalăm 8 cazuri de favorizare şi 18 de defavorizare a protagoniştilor; 

- În perioada 1-17 octombrie, cele cinci posturi de radio monitorizate au difuzat în total 315 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Marea majoritate dintre acestea au fost ştiri – 274, 

inclusiv 9 cu caracter conflictual, dar au fost difuzate şi 41 de materiale de educaţie electorală. Cele 

mai active la reflectarea  subiectelor electorale au fost radiodifuzorul public Radio Moldova, 

Russkoe Radio şi Vocea Basarabiei. Cele mai puţine ştiri electorale au fost difuzate de postul de 

radio cu acoperire naţională Noroc; 

- În majoritatea ştirilor de la Radio Moldova şi Vocea Basarabiei a fost asigurat pluralismul de 

opinie şi diversitatea de surse, materialele de la Vocea Basarabiei evidenţiind-se prin prezenta 

cetăţenilor şi experţilor ca surse majoritare. Radio Noroc, Radio Plai şi Russkoe Radio au avut 

carenţe la acest capitol, recurgând preponderent la politicieni şi funcţionari de stat în calitate de 

surse; 

- În topul celor mai mediatizaţi protagonişti la cele 5 posturi de radio se numără reprezentanţii 
PDM şi PLDM, care au avut cele mai multe intervenţii şi menţiuni în context pozitiv şi neutru. 

Bazat pe frecvenţa şi contextul apariţiei acestora în ştiri constatăm o uşoară tendinţă de favorizare a 

PDM şi PLDM la Radio Moldova, şi favorizarea masivă a PLDM la Vocea Basarabiei. Postul de 

radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni, preponderent în context pozitiv; 

- Marea majoritate a posturilor de radio monitorizate au avut probleme la capitolul echilibrului 

ştirilor controversate.     

- În perioada 1-17 octombrie 2014, cele opt ziare monitorizate au publicat în total 203 articole de 

diferite genuri jurnalistice. Cele mai multe materiale jurnalistice la aceste teme a publicat 

Nezavisimaia Moldova, urmat de Panorama şi Timpul; 

- Ziarele care au abordat subiecte conflictuale cu caracter electoral în diferite genuri de articole nu 

au reuşit să asigure prezentarea tuturor părţilor relevante pentru conflictul mediatizat sau opinia 

părţii acuzate, în special, fiind vorba de editoriale sau alte articole de opinie. Nezavisimaia Moldova 

este ziarul care nu a prezentat opinia părţii acuzate în nici unul din materialele jurnalistice 

conflictuale; 

- Nici unul din ziarele monitorizate nu a asigurat cel puţin o aparentă egalitatea de gen a surselor de 

informaţie, iar publicaţiile Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău au avut ca surse de informaţie 

în textele care vizează direct sau indirect campania electorală doar bărbaţi; 

- Ziarele mediatizează campania selectiv, prezentând concurenţii electorali prin prisma 

simpatiilor/antipatiilor sale politice. Astfel, Nezavisimaia Moldova favorizează direct sau preferă să 

prezinte în special în context pozitiv PCRM, Panorama şi Vesti Gagauzii – PSRM şi PPP (Renato 

Usatîi), Moldova Suverană şi Ziarul Naţional – PLDM, Timpul – PDM, Komsomolskaia pravda v 

Moldove – PPP (Renato Usatîi), Jurnal de Chişinău – PLR.  

- Portalul Newsmaker.md este unicul care a reflectat toate subiectele electorale corect şi fără a 

favoriza vreunul dintre concurenţii electorali. 

- Portalul Moldova24.info s-a remarcat printr-un partizanat evident în favoarea Partidului Politic 

„Patria” şi a lui Renato Usatîi. Acest concurent electoral a fost mediatizat masiv în materiale scrise, 

dar şi video, preponderent în context pozitiv. 



 5 

- Majoritatea portalurilor au avut carenţe în sensul respectării principiilor profesionale ce ţin de 

asigurarea pluralismului şi echilibrului surselor, dar şi de imparţialitate şi obiectivitate. Cele mai 

multe probleme de acest gen au fost atestate la Moldova24.info. 

- Portalul Jurnal.md defavorizează Partidul Democrat, acest actor politic fiind prezentat aproape în 

toate cazurile în context negativ. Preponderent în context negativ au fost prezentaţi Partidul 

Comuniştilor şi Partidul Liberal Democrat, dar şi Partidul „Patria” şi Renato Usatîi. 

- Portalul Omg.md defavorizează PDM şi PLDM. PCRM a fost prezentat preponderent în context 

neutru, iar Partidul „Patria” şi Renato Usatîi a apărut de cele mai multe ori în context pozitiv şi/sau 

neutru. 

 

 

II. Rezultatele monitorizării televiziunilor  

 

2.1. Ştiri electorale 

 

În perioada 1-17 octombrie 2014 au fost monitorizate 760 de ştiri care au vizat diverse aspecte ale 

procesului electoral, difuzate în principalele ediţii informative ale celor 12 televiziuni (Diagrama 1). 

Cele mai multe ştiri electorale au difuzat Publika Tv şi Accent Tv – 83 şi, respectiv, 81; cele mai 

puţine – televiziunea publică din Gagauz-Yeri şi Canal Regional – 27 şi, respectiv, 38. Numărul 

ştirilor electorale la celelalte televiziuni a oscilat între 76, la Prime Tv, şi 50, la Jurnal Tv. 

 

Diagrama 1 

Stiri electorale: numar (01 - 17 octombrie 2014)

83 81
76 72 70 69 68 66

60
50

38
27

P
ublik

a 
TV

A
cce

nt T
V

P
rim

e 
TV

M
old

ova 
1

P
ro

TV N
4

TV
7

C
anal

 2

C
anal

 3

Ju
rn

al
 T

V

C
anal

 R
egio

nal
G
R
T

 
Cumulat, ştirile electorale obişnuite de la televiziunile monitorizate au constituit un număr de 2,6 

ori mai mare decât cel al ştirilor cu caracter conflictual (552 / 208). În cazul Accent Tv şi Jurnal Tv 

numărul ştirilor electorale cu caracter conflictual l-a depăşit pe cel al ştirilor obişnuite (Diagrama 

2). În principalele ediţii informative ale altor două televiziuni – cea de la Comrat şi Canal Regional, 

nu au fost incluse ştiri electorale conflictuale. Cota acestora a fost insignifiantă la Publika Tv, Prime 

Tv, N 4, Tv 7 şi Tv Moldova 1. 
 

Diagrama 2 

Stiri electorale: numar tipuri

57 65 72
45 37 41

52

21

58
37 36 27

13
11

11

21
23

29 16

29

11 44

0
0

M
old

ova 
1

P
rim

e 
TV

P
ublik

a 
TV

C
anal

 2

C
anal

 3

P
ro

TV
TV

7

Ju
rn

al
 T

V N
4

A
cce

nt T
V

C
anal

 R
egio

nal
G
R
T

obisnuite conflictuale

 



 6 

 

O singură televiziune dintre cele monitorizate – Prime Tv, a realizat toate ştirile, deşi puţine 

numeric, în temeiul a două şi mai multor surse de informaţie (Diagrama 3). Tv 7, Moldova 1 şi 

Publika Tv, au admis câte o derogare de la normă, iar ProTv - trei. În acest context, cel mai des au 

ignorat rigorile jurnalistice Accent Tv – în 70% din cazuri, şi N 4 – în 45%. 

 

Diagrama 3 

Stiri electorale conflictuale: % respectare / % nerespectare norma

0% 6% 8% 9% 10%
22%

34% 38% 45%

70%

100% 94% 92% 91% 90%
78%

66% 62% 55%

30%

Prime

TV

TV7 Moldova

1

Publika

TV

ProTV Canal 3 Jurnal

TV

Canal 2 N4 Accent

TV

1 sursa 2 & > surse

 
 

Alt principiu jurnalistic – cel al imparţialităţii în ştiri, a fost respectat în totalitate de două 

televiziuni, cele publice – Moldova 1 şi Tv din Gagauz Yeri. Trei televiziuni – Tv 7, Canal 

Regional şi Publika Tv, s-au apropiat cel mai mult de acest obiectiv. Celelalte televiziuni, în măsură 

mai mare ori mai mică, au admis derogări, iar cel mai des – Jurnal Tv, Accent Tv, Canal 2 şi Canal 

3 – între 44% şi 30% din cazuri (Diagrama 4). 
 

Diagrama 4 

Stiri electorale: pozitia jurnalistului (%)

0% 0% 1% 3% 7% 13% 18% 21% 30% 36% 38% 44%

100% 100% 99% 97% 93% 87% 82% 79% 70% 64% 62% 56%

M
ol

do
va

 1
G
R
T

TV
7

C
an

al
 R

eg
io

nal

P
ub

lik
a 

TV N
4

P
rim

e 
TV

P
ro

TV

C
an

al
 3

C
an

al
 2

A
cc

en
t T

V

Ju
rn

al
 T

V

partinitoare nepartinitoare

 
 

În ştirile electorale difuzate de televiziunile monitorizate în perioada de referinţă s-au regăsit în total 

2626 de protagonişti, inclusiv 2424 – făcând parte din patru categorii: funcţionari de stat, 

politicieni, experţi şi cetăţeni de rând. 

Pro Tv, Jurnal Tv şi Accent Tv au înregistrat cei mai mulţi protagonişti în medie într-o ştire – între 

4,2 şi 4,5. Cel mai mic număr de protagonişti per ştire a fost atestat la televiziunea publică – 1,3. 

Respectivul indicator la celelalte televiziuni variază între 2,0 şi 3,3 (Diagrama 5). 

 

 

 

 

 

 

 

 



 7 

Diagrama 5 

Stiri electorale: numar protagonisti per stire

1,3

2,02,0
2,4

2,72,8
3,03,1

3,3

4,5 4,4
4,2

P
ro

TV

Ju
rn

al
 T

V

A
cce

nt T
V

TV
7

P
rim

e 
TV

C
anal

 2

P
ublik

a 
TV

C
anal

 3 N
4

C
anal

 R
egio

nal
G
R
T

M
old

ova 
1

 
În perioada de referinţă în ştirile electorale de la televiziunile monitorizate au fost mediatizaţi 26 de 

funcţionari de stat. Aceştia fie că au avut intervenţii directe, fie că au fost menţionaţi. Un top 10 al 

frecvenţei apariţiei funcţionarilor de stat în ştirile electorale este prezentat în Diagrama 6. Astfel, 

ocupanţii primelor două poziţii, ca număr de apariţii (173), depăşesc numărul de apariţii a 

următorilor opt clasaţi, luaţi împreună (160) 

 

Diagrama 6 

Stiri electorale: top 10 functionari de stat frecventa 

(interventii directe/mentiuni)

92
81

29 28 26
20 20

14 12 11

Iu
rie

 L
ea

nca

D
ori

n C
hir

to
ac

a

A
ndri

an
 C

an
du

V
as

ile
 B

um
ac

ov

V
al

en
tin

a 
B
ulig

a

M
onic

a 
B
ab

uc

M
ai

a 
Sand

u

P
av

el
 F

ili
p

A
ndre

i U
sa

ta
i

E
ugen

 C
ar

pov

 
În majoritatea cazurilor funcţionarii de stat au fost prezentaţi în ştiri electorale în context neutru 

(Diagrama 7). Parte dintre funcţionari, însă, au fost prezentaţi atât în context pozitiv, cât şi negativ. 

Cel mai des în context pozitiv au apărut IurieLeancă, Valentina Buliga şi Andrian Candu. În context 

negativ cel mai des a fost prezentat Dorin Chirtoacă.  

 

Diagrama 7 

Stiri electorale: context aparitii functionari de stat

25

10 12 9
14 10

3 6 2 12

16

1 1 1 0 0 0 1 0

65

55

16 18
11 10

17
8 9 10

Iu
rie

 L
ea

nca

D
ori

n C
hir

to
ac

a

A
ndri

an
 C

an
du

V
as

ile
 B

um
ac

ov

V
al

en
tin

a 
B
ulig

a

M
onic

a 
B
ab

uc

M
ai

a 
Sand

u

P
av

el
 F

ili
p

A
ndre

i U
sa

ta
i

E
ugen

 C
ar

pov

pozitiv negativ neutru

 
 



 8 

Nici una dintre televiziunile monitorizate nu s-a preocupat de paritatea gender în stirile electorale, 

deşi cel mai mult s-a apropiat de acest deziderat Canal Regional. 

Cumulat, în ştirile electorale de la televiziunile monitorizate cota bărbaţilor constituie mai mult de 

trei sferturi din numărul total de protagonişti (Diagrama 8) 

 

Diagrama 8 

Stiri electorale: cumulat protagonisti paritate gender

2017 (77%)

609 (23%)

barbati femei

 
 

În ştirile electorale de la televiziunile monitorizate au fost mediatizate 24 de partide şi formaţiuni 

politice. Cea mai mare vizibilitate, cumulat, a avut-o Partidul Democrat, atât prin intervenţii directe 

ale reprezentanţilor lui, cât şi prin menţiuni, urmat de Partidul Liberal-Democrat şi de Partidul 

Comuniştilor (Diagrama 9). Aceste 3 partide, ca frecvenţă în ştiri electorale, depăşesc de două ori 

frecvenţa apariţiilor celorlalte şapte formaţiuni din top, luate împreună (1066 de ori şi  532 de ori). 

PL, PLR şi PSRM este urmat de PPP (Partidul Politic ”Patria”). Încheie topul PCR (Partidul 

Comunist Reformator), PR (Partidul ”Renaştere”) şi PPCD. 

 

Diagrama 9 

Stiri electorale: top 10 partide frecventa 

(interventii directe/mentiuni)

500

283 283

151 133
89 84

26 25 24

PDM PLDM PCRM PL PLR PSRM PPP PCR PR PPCD

 
 

Ca durată (intervenţii directe ale reprezentanţilor partidelor) PDM, PLR şi PSRM rămân pe aceleaşi 

poziţii (prima a 5-a şi a 6-a), în rest – tabloul se schimbă. PPP (Partidul Politic ”Patria”) trece pe 

poziţia a 4-a; PL – pe a 7-a, iar PPCD – pe a 8-a; nu se regăseşte în top PCR (Partidul Comunist 

Reformator), în schimb apare MPA (Mişcarea Populară Antimafie) (Diagrama 10). Durata 

apariţiilor în ştiri electorale a reprezentanţilor primelor trei partide din top depăşeşte de 2,5 ori 

durata cumulată a celorlalte partide (6379 de sec. şi 2576 de sec.). 
 

 



 9 

Diagrama 10 

Stiri electorale: top 10 partide durata (sec.)

3333

1587
1459

809
595 514

368
178

61 51

PDM PCRM PLDM PPP PLR PSRM PL PPCD PR MPA

 
 

În majoritatea cazurilor partidele au apărut în ştiri electorale în context neutru (Diagrama 11). PDM, 

în 152 de rânduri a fost plasat în context pozitiv, iar în 65 de rânduri în context negativ. PLDM de 

22 de ori a apărut în context pozitiv şi tot de atâtea ori - în context negativ. În context negativ au 

mai apărut PCRM – de 51 de ori, PPP – de 15 ori, PSRM - de 11 ori, PL şi PLR – de câte 9 ori. 

Toate partidele din top au apărut în context negativ, cel puţin, o dată. PSRM, PCR, PR şi PPCD n-

au apărut în context pozitiv. 

 

Diagrama 11 

Stiri electorale: frecventa partide context

152

22
2 3 1 0 5 0 0 0

65

22

51

9 9 11 15
4 2 1

283

239 230

139
123

78
64

22 23 23

PDM PLDM PCRM PL PLR PSRM PPP PCR PR PPCD

pozitiv negativ neutru

 
 

Televiziunile monitorizate au mediatizat în ştirile electorale în perioada de referinţă 141 de 

politicieni. Dintre ei, cei care au avut, cumulat, 12 intervenţii directe şi mai mult, sunt prezentaţi în 

Diagrama 12. Prima poziţie, de departe, este ocupată de liderul PDM Marian Lupu. Poziţia a doua 

este deţinută de liderul PLDM Vlad Filat. În top, cu frecvenţă comparabilă, se mai regăsesc liderul 

PSRM Igor Dodon, liderul PLR Ion Hadârcă şi liderul PCRM Vladimir Voronin; preşedintele 

Parlamentului, un vicepremier şi 3 miniştri (toţi reprezentând PDM). Din respectivul top al 

politicienilor (14) 8 reprezintă PDM, iar câte 2 – PLDM şi PCRM. 

 

 

 

 

 

 

 



 10 

Diagrama 12 

Stiri electorale: top politicieni (frecventa)

22
19

16 16 15 14 13 13 12 12 12 12 12

44

M
ar

ia
n L

up
u

V
la

d F
ila

t

V
as

ile
 B

otn
ar

i

Ig
or D

odo
n

S
er

giu
 S

ar
bu

Io
n H

ad
ar

ca

V
la

dim
ir 

V
oro

nin

A
ndri

an
 C

an
du

M
onic

a 
B
ab

uc

Ig
or C

orm
an

A
rt
ur R

es
etn

ic
ov

D
um

itr
u D

ia
co

v

V
al

en
tin

a 
B
ulig

a

V
al

er
iu

 S
tr
el

et

 
 

Ca durată a intervenţiilor directe primele 5 poziţii din top sunt ocupate de lideri de partid, întâietatea 

revenind, din nou, preşedintelui PDM, Marian Lupu (Diagrama 13).  

 

Diagrama 13 

Stiri electorale: top politicieni (durata, sec.)

1090

850

629

424 420
298 265 263 232 216 212 204 188 169

M
ar

ia
n L

up
u

V
la

d F
ila

t

V
la

dim
ir 

V
oro

nin

Ig
or D

odo
n

Io
n H

ad
ar

ca

V
as

ile
 B

otn
ar

i

A
ndri

an
 C

an
du

Ig
or C

orm
an

A
rt
ur R

es
etn

ic
ov

S
er

giu
 S

ar
bu

M
onic

a 
B
ab

uc

D
um

itr
u D

ia
co

v

V
al

en
tin

a 
B
ulig

a

V
al

er
iu

 S
tr
el

et

 
Cumulat, top 10 al politicienilor cu cea mai mare vizibilitate (intervenţii directe plus menţiuni) în 

ştirile electorale este prezentat în Diagrama 14. Liderii PDM şi PLDM rămân pe primele poziţii, ca 

şi în topul precedent (doar intervenţii directe), dar apar nume noi: Vlad Plahotniuc, Nicolae Timofti, 

Grigore Petrenco, Renato Usatâi, Iurie Leancă. 

 

Diagrama 14 

Stiri electorale: top 10 politicieni frecventa 

(interventii directe/mentiuni)

59
49

44 43 40 37 33 30 30

68

M
ar

ia
n L

up
u

V
la

d F
ila

t

V
la

d P
la

hotn
iu

c

V
la

dim
ir 

V
oro

nin

N
ic

ola
e 

Tim
oft

i

G
ri
gore

 P
etr

en
co

R
enat

o U
sa

ta
i

Ig
or D

odo
n

A
ndri

an
 C

an
du

Iu
rie

 L
ea

nca

 



 11 

 

9 din 10 politicieni din top (excepţie V.Plahotniuc) apar în ştiri electorale cel mai des în context 

neutru (Diagrama 15). Toţi politicienii din top apar în context negativ, iar cel mai des – 

V.Plahotniuc, în 27 de rânduri; Grigore Petrenco, în 16 rânduri şi Vlad Filat, în 13 rânduri. 

În context pozitiv cel mai des a fost plasat M.Lupu, de 19 ori; V. Filat şi V. Plahotniuc, de câte 9 

ori. Preşedintele ţării şi liderul PSRM nu apar în context pozitiv în ştirile electorale de la 

televiziunile monitorizate. 

 

Diagrama 15 

Stiri electorale: context aparitii politicieni

19

9 9

1 0 1 2 0
6 42

13

27

6 5

16

6 6
2 4

47

37

13

37 38

23
29 27

22 22

M
ar

ia
n L

up
u

V
la

d F
ila

t

V
la

d P
la

hotn
iu

c

V
la

dim
ir 

V
oro

nin

N
ic

ola
e 

Tim
oft

i

G
ri
gore

 P
etr

en
co

R
enat

o U
sa

ta
i

Ig
or D

odo
n

A
ndri

an
 C

an
du

Iu
rie

 L
ea

nca

pozitiv negativ neutru

 
 

Concluzii: 

- În perioada 1-17 octombrie 2014 cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat în principalele ediţii 

informative între 27 şi 83 de ştiri cu referire la desfăşurarea procesului electoral.  

-  Din numărul total de ştiri electorale, 27,3% au avut caracter conflictual. 

- Cinci televiziuni au admis derogări vizibile (inclusiv două – derogări grave) de la norma 

profesională de a scrie ştirile conflictuale în temeiul mai multor surse de informaţie. 

-  Două televiziuni au respectat în totalitate principiul imparţialităţii în ştiri; trei - au admis derogări 

minore (între 1% şi 7%); trei – derogări de gravitate medie (între 13% şi 21%); patru – derogări 

grave (între 30% şi 44%). 

- Cu excepţia Tv Moldova 1, televiziunile au apelat în ştiri electorale la un număr suficient de 

protagonişti – între 2 şi 4,5 per ştire. 

- În ştirile electorale, în majoritatea cazurilor, au prevalat categoriile de protagonişti politicieni şi 

funcţionari de stat. Televiziunile, în mod neîndreptăţit, au apelat cel mai rar la categoria experţi. 

- În majoritatea cazurilor protagoniştii au apărut în ştiri electorale în context neutru. 

- În ştirile electorale, femeile au fost subreprezentate: 73% protagonişti bărbaţi; 23% - femei. 

- În ştirile electorale au fost mediatizaţi 26 de funcţionari de stat, cea mai mare vizibilitate având-o 

prim-ministrul şi primarul general al municipiului Chişinău. 

- Dintre actorii instituţionalizaţi cea mai mare vizibilitate în ştiri electorale au avut-o partidele. 

- În ştirile electorale au fost vizate 24 de partide şi formaţiuni politice, iar cel mai des – PDM, 

urmat, la distanţă, de PLDM şi PCRM. 

- Partidele apar în ştiri electorale cel mai des în context neutru. 

- Din 141 de politicieni, mediatizaţi de televiziunile monitorizate, în top 10 pe primele două poziţii 

se situează liderul PDM, M.Lupu şi liderul PLDM, V.Filat. 

- Cu o excepţie, politicienii din top 10 au apărut în ştiri electorale de cele mai dese ori în context 

neutru. 
 

 

 



 12 

2.2. Emisiuni cu caracter electoral 

În perioada 1-17 octombrie 2014, 10 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 53 de 

emisiuni cu caracter electoral. Cumulat, acestea au avut o durată de peste 50 de ore. Cele mai multe 

emisiuni de acest fel au fost difuzate de Publika TV (12 ), iar cele mai puţine – de Prime TV şi 

ProTV Chişinău (câte o emisiune). Canal 3 şi Canal Regional nu au pus pe post nicio emisiune 

cu caracter electoral în perioada monitorizată (Diagrama 16).  

 

Diagrama 16 

 
 

Ca durată, emisiunile de la Publika TV le depăşesc pe toate celelalte, dat fiind numărul mai mare 

de emisiuni (Tabelul 1). 
 

Tabelul 1 
Postul TV Titlul emisiunii Durata 

(ore/min/sec) 

Moldova 1 Moldova în direct 4:35:06 

Prime TV Replica 0:49:05 

Publika TV Fabrika 13:17:54 

Canal 2 Tema zilei 5:07:26 

Pro TV Chişinău În Profunzime 1:06:19 

TV7 Politica 9:08:14 

Jurnal TV Cabinetul din umbră 4:34:00 

N4 Puterea a patra 2:58:00 

Accent TV 1-1 7:06:29 

GRT Лицом к региону 1:31:00 

Total  50:13:33 

 

În cele 53 de emisiuni electorale de la cele 10 posturi tv au apărut, cumulat, 462 de protagonişti 

(apariţii directe şi menţiuni), 447 dintre care făcând parte din categoriile: funcţionari de stat, 

politicieni, experţi şi cetăţeni de rând. Per ansamblu, cei mai mulţi protagonişti au fost din categoria 

politicieni (284), iar cei mai puţini-din cea a cetăţenilor de rând (16) (Diagrama 17). Mai mult, 8 

din 10 televiziuni au ignorat în totalitate categoria cetăţeni de rând, dând preferinţă politicienilor.   

 

 

 

 

 

 

 

 



 13 

Diagrama 17 

  
 

Referindu-ne la fiecare post de televiziune în parte, Moldova 1 a prezentat în cadrul celor 5 

emisiuni de Moldova în direct 10 funcţionari de stat, 7 politicieni, şi 5 experţi, cetăţenii de rând 

lipsind cu desăvârşire. Aceeaşi tendinţă a înregistrat-o şi Prime TV, prezentând în cadrul singurei 

emisiuni Replica din perioada monitorizată 4 funcţionari de stat, 3 politicieni şi un expert. Publika 

TV este singura televiziune din cele 10 care a invitat la 12 emisiuni Fabrika mai mulţi experţi (27) 

în raport cu funcţionarii de stat (6), politicienii (18) şi cetăţenii de rând (1). De asemenea, Pro TV 

Chişinău este singura televiziune care a prezentat în cadrul singurei ediţii În Profunzime din 

această perioadă doar politicieni (29), celelalte categorii fiind lipsă. Politicienii au prevalat şi la 

TV7, (88 de persoane atribuite acestei categorii, faţă de 10 funcţionari de stat şi 15 experţi), Canal 

2 (30, în raport cu 13 funcţionari de stat şi 8 experţi), Jurnal TV (14, în raport cu 20 de experţi şi 

15 cetăţeni de rând), N4 (23, în raport cu 3 funcţionari de stat şi 2 experţi), Accent TV (65, faţă de 

8 funcţionari de stat şi 11 experţi) şi televiziunea publică din Comrat (7, faţă de 3 funcţionari de 

stat şi un expert) (Diagrama 18). În total, în cele 53 de emisiuni electorale difuzate de cele 10 

posturi de televiziune în perioada 1-17 octombrie 2014, au apărut, în calitate de invitaţi, în menţiuni 

directe şi indirecte – 108 protagonişti din categoriile funcţionari, politicieni şi experţi. 

 

Diagrama 18 

    
 

Datele monitorizării arată că 33 de persoane au fost invitate în studiourile celor 10 posturi tv, 

participând în mod direct la discuţii şi/sau dezbateri (Tabelul 2). Dintre aceştia, 5 protagonişti au 

fost invitaţi de câte două ori (Andrian Candu şi Pavel Filip la Fabrika de la Publika TV; Dorin 

Chirtoacă la Tema zilei de la Canal 2 şi la Politica de la TV7; Iurie Roşca la Politica de la TV7 şi 

1+1 de la Accent TV; Vladimir Voronin la Fabrika de la Publika TV şi Politica de la TV7). 

Important ni se pare să remarcăm faptul că, la Publika TV, postul cu cele mai multe emisiuni 



 14 

electorale difuzate în perioada monitorizată, din 10 invitaţi în platou, 9 au fost parte a echipei PDM, 

excepţie facând doar unul (Vladimir Voronin). De asemenea, Politica de la TV7 a avut cel mai 

mare număr de protagonişti cu intervenţii directe (10 în 8 emisiuni).  

 

Tabelul 2 
Nume protagonist Număr apariţii 

directe 

Durata (sec) Post TV Emisiune 

Andrian Candu 2 4140 Publika TV Fabrika 

Pavel Filip 2 3360 Publika TV Fabrika 

Dorin Chirtoacă 2 1200/2700 Canal2/TV7 Tema zilei/Politica 

Iurie Roşca 2 900/2400 TV7/Accent TV Politica/1+1 

Vladimir Voronin 2 4440 Publika TV Fabrika 

Iurie Leancă 1 1260 Moldova 1 Moldova în direct 

Iulian Groza 1 780 Prime TV Replica 

Marcel Răducan 1 2160 Publika TV Fabrika 

Monica Babuc 1 2160 Publika TV Fabrika 

Octavian Calmîc 1 1200 Publika TV Fabrika 

Valentina Buliga 1 1920 Publika TV Fabrika 

Vasile Botnari 1 2160 Publika TV Fabrika 

Dorin Duşceac 1 1140 Canal 2 Tema zilei 

Oleg Ţulea 1 1200 Canal 2 Tema zilei 

Artur Reşetnicov 1 1320 Pro TV Chişinău În Profunzime 

Dumitru Diacov 1 1320 Pro TV Chişinău În Profunzime 

Valeriu Streleţ 1 1320 Pro TV Chişinău În Profunzime 

Mihai Godea 1 900 TV7 Politica 

Mihai Petrache 1 900 TV7 Politica 

Nicolae Chirtoacă 1 900 TV7 Politica 

Renato Usatîi 1 3600 TV7 Politica 

Ruslan Popa 1 900 TV7 Politica 

Valeriu Pleşca 1 900 TV7 Politica 

Victor Stepaniuc 1 900 TV7 Politica 

Ion Varaniţa 1 780 Jurnal TV Cabinetul din 

umbră 

Iurie Bolboceanu 1 360 Jurnal TV Cabinetul din 

umbră 

Oleg Brega 1 780 Jurnal TV Cabinetul din 

umbră 

Oleg Cernei 1 780 Jurnal TV Cabinetul din 

umbră 

Mihai Ghimpu 1 3180 N4 Puterea a patra 

Vlad Filat  1 3520 N4 Puterea a patra 

Anatol Plugaru 1 2100 Accent TV 1+1 

Sergiu Stati 1 2220 Accent TV 1+1 

Valentin Vizant 1 2400 Accent TV 1+1 

   

În cele 53 de emisiuni electorale analizate, prestaţia moderatorilor a fost, în mare parte, conformă 

normelor deontologice. În cele mai multe cazuri, atitudinea moderatorului faţă de invitatul din 

platou sau faţă de cel/cei menţionaţi a fost una imparţială. Totuşi, s-au înregistrat şi 8 cazuri în care 

moderatorul emisiunii a avut o atitudine mai degrabă favorizantă faţă de un protagonist, şi 18 cazuri 

de defavorizare a protagonistului/protagoniştilor (Diagrama 19). În primul caz este vorba de 

posturile Publika TV, N4 şi Accent TV, iar în al doilea- de Jurnal TV, Publika TV, N4 şi Accent 

TV. În 6 din 8 cazuri, moderatorul emisiunii Fabrika de la Publika TV a favorizat 6 exponenţi ai 

PDM (Andrian Candu, Marcel Răducan, Monica Babuc, Pavel Filip, Valentina Buliga, Vasile 

Botnari), în unul moderatorul emisiunii 1+1 de la Accent TV l-a favorizat pe Iurie Roşca, şi în unul 

– moderatorul emisiunii Puterea a patra de la N4 a avut o atitudine favorizantă faţă de Vlad Filat. 

De cealaltă parte, în 4 din 18 cazuri de defavorizare, protagonistul a fost Vladimir Plahotniuc (de 2 



 15 

ori la Cabinetul din umbră de la Jurnal TV şi de 2 la 1+1 de la Accent TV); în 3 cazuri 

protagonistul a fost Dorin Chirtoacă (de 2 ori la Puterea a patra de la N4 şi o dată la 1+1 de la 

Accent TV); în câte 2 cazuri au fost vizaţi Igor Dodon (Jurnal TV) şi Vladimir Voronin (o dată la 

Jurnal TV şi o dată la Publika TV), precum şi câte o dată: Iurie Leancă (Accent TV), Marian 

Lupu (Jurnal TV), Mihai Ghimpu (N4), Nicolae Timofti (Accent TV), Renato Usatîi (Jurnal TV), 

Vlad Filat (Accent TV) şi Zinaida Grecianîi (Jurnal TV).    
 

Diagrama 19 

 
În cazul tuturor celor 10 posturi tv atestăm preponderenţa netă a invitaţilor-bărbaţi în platoul 

emisiunilor electorale, în raport cu invitaţii-femei. O singură televiziune (Publika TV) a invitat 

două femei (Valentina Buliga şi Monica Babuc) la Fabrika, ambele reprezentând Partidul 

Democrat. Cumulat, în emisiunile  televiziunilor monitorizate, din totalul de 462 de apariţii, 408, 

sau 88% au fost bărbaţi, faţă de 54 sau 12% de protagonişti-femei (Diagrama 20).  

 

Diagrama 20 

 
 

Concluzii:  

- În perioada 1-17 octombrie 2014, 10 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 53 

de emisiuni cu caracter electoral, numărul acestora variind de la o emisiune la 12. Două 

posturi tv (Canal 3 şi Canal Regional) nu au difuzat astfel de emisiuni; 

- Cel mai mare număr de emisiuni cu caracter electoral l-a difuzat Publika TV (12 emisiuni), 

iar cel mai mic – Prime TV şi Pro TV Chişinău (câte o emisiune); 

- Dintre protagonişti, cea mai mare pondere au avut-o în emisiunile monitorizate politicienii, 

iar cea mai mică – cetăţenii de rând; 



 16 

- În cadrul celor 53 de emisiuni cu caracter electoral, 33 de persoane au avut intervenţii 

directe, fiind invitate în platou. În cazul Publika TV, din 10 invitaţi la emisiunea Fabrika, 9 

au fost parte a echipei PDM. Emisiunea Politica de la TV7 a avut cel mai mare număr de 

protagonişti cu intervenţii directe (10 în 8 emisiuni); 

- În mare, moderatorii emisiunilor au avut o atitudine imparţială faţă de protagonişti. Totuşi, 

semnalăm 8 cazuri de favorizare şi 18 de defavorizare a protagoniştilor; 

- În rândul protagoniştilor ponderea bărbaţilor a fost net superioară faţă de cea a femeilor.  

 

2.3. Publicitatea electorală 

 

În perioada 1-17 octombrie 2014, 11 din 12 posturi de televiziune monitorizate au difuzat 

publicitate electorală. Excepţie, în acest sens, a făcut Canal Regional, care va difuza, conform 

Declaraţiei privind politica editorială în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 

noiembrie 2014, doar spoturi de educaţie civică şi electorală. În perioada monitorizată, 3 concurenţi 

(PLDM, PDM, PSRM) au plasat publicitate electorală la 4 televiziuni (Moldova 1, Pro TV 

Chişinău, TV7, N4). 6 posturi (Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Accent TV, GRT) au 

difuzat publicitatea a 2 concurenţi electorali (PLDM şi PDM, iar în cazul Accent TV şi GRT – 

PLDM şi PSRM) şi un post (Jurnal TV) a difuzat publicitatea unui singur concurent electoral 

(PLDM) (Diagrama 21).    

 

Diagrama 21 

   
Monitorizarea arată că 2 posturi de televiziune din cele 11 care au difuzat publicitate electorală, au 

admis derogări de la normele de plasare a acestui tip de publicitate. Astfel, Accent TV a difuzat pe 

10 octombrie, între orele 20.00. şi 22.00. în două rânduri, un spot electoral al PSRM, fără însemnele 

prevăzute de cadrul normativ (inclusiv p.16 din Regulamentul CEC). În ziua respectivă PSRM 

fusese înregistrat ca şi concurent electoral de către CEC. De asemenea, Jurnal TV a difuzat pe data 

de 13.10 (ora 18.55) un reportaj comercial (la rubrica Electorala. Achitat din fond electoral) de la 

lansarea unui concurent electoral (PLDM) cu o durată de 130 sec. În aceeaşi zi postul a mai difuzat 

şi două spoturi electorale ale aceluiaşi concurent cu durata de 120 sec. Cumulat, cele 3 spoturi 

întrunesc 250 sec. şi depăşesc plafonul admis legal pentru plasarea publicităţii electorale din partea 

unui concurent pe parcursul unei zile. 

 

Concluzii: 

- În perioada 1-17 octombrie 2014, 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate 

electorală; 

- Numărul concurenţilor electorali care au plasat publicitate electorală la cele 11 posturi 

variază între 1 şi 3; 

- Două posturi tv au încălcat regulamentul cu privire la difuzarea publicităţii electorale, fapt 

ce nu contribuie în niciun fel la crearea unui climat favorabil desfăşurării unei campanii 

electorale. 



 17 

III. Rezultatele monitorizării posturilor de radio 
 

3.1 Radio Moldova 

 

Radiodifuzorul public a difuzat în perioada de raport 102 ştiri relevante prezentei monitorizări, cu 

durata totală de 8462 secunde sau 2,35 ore. 22 din materiale au fost materiale de educaţie electorală. 

Trei din cele 80 de ştiri au avut caracter conflictual, iar două din ele au fost dezechilibrate, 

prezentând doar o parte din conflict. Poziţia jurnalistului nu a fost sesizată în nici unul din 

materialele monitorizate. 

 

Diagrama 22. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

20

40

60

80

Stiri simple Stiri 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
 

Ca surse, Radio Moldova a dat prioritate politicienilor, la care s-a apelat de 33 de ori (31 bărbaţi şi 

2 femei). La funcţionarii de stat s-a recurs de 19 ori (16 bărbaţi şi 3 femei), la experţi – de 8 ori (8 

bărbaţi) iar la cetăţeni de rând - de 3 ori (2 femei şi un bărbat). 

 

Diagrama 23. Frecvenţa apariţiei surselor în ştirile cu caracter electoral direct şi indirect 

0

5

10

15

20

25

30

35

Functionari 
de stat

Politicieni Experti Cetateni Alte

Femei

Barbati

 
Printre primii cinci cei mai mediatizaţi concurenţi electorali figurează PDM, care  a avut cel mai 

mare număr de intervenţii directe – 5, fiind totodată menţionat de 2 ori. Reprezentanţilor PLDM-

ului le-a fost oferită voce de 4 ori, fiind menţionaţi de 3 ori, iar PPCD a avut 3 intervenţii directe şi 



 18 

o menţiune. PSRM a avut trei intervenţii directe şi o menţiune, iar PCRM - o intervenţie şi 3 

menţiuni.  

 

Diagrama 24. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 

 
 

Dintre concurenţii electorali, de cel mai mare volum a beneficiat PDM, care a intervenit direct timp 

de 234 de secunde, urmat de PPCD cu 165 de secunde şi PLDM cu 158 de secunde. PSRM a 

beneficiat de 136 secunde, iar PPP (Partidul „Patria” şi Renato Usatîi) - de 97 de secunde.  

Contextul apariţiei protagoniştilor principali din cadrul PDM a fost preponderent pozitiv - 5 ori şi 

neutru – 2 ori. PLDM a apărut de 6 ori în lumină pozitivă şi o dată neutru, iar PPCD – de câte 2 ori 

pozitiv şi neutru. Reprezentanţii PSRM au fost prezentaţi de 3 ori în context pozitiv şi o dată 

neutru, iar ai PCRM – câte o dată pozitiv şi neutru şi 2 ori negativ.  

 

Diagrama 25. Contextul apariţiei actorilor electorali, frecvenţa 

 
 

Reprezentanţii de rang înalt ai administraţiei publice centrale au avut intervenţii directe pe 

parcursul a 51 de secunde (2 intervenţii directe), fiind menţionaţi şi de 4 ori, toate în context neutru. 

Dintre acestea, premierului Leancă îi revin 41 de secunde, acesta intervenind direct de 2 ori şi fiind 

menţionat de 4 ori, toate în context neutru.  

Radio Moldova a difuzat în perioada de raport publicitatea concurenţilor electorali PCRM – 80 

secunde, PDM - 120 secunde, PLDM - 120 secunde, PPRM -  80 secunde şi PSRM - 210 secunde. 

 

 

 



 19 

3.2 Vocea Basarabiei 

 

Postul de radio privat cu acoperire naţională Vocea Basarabiei a reflectat activ campania, difuzând 

în total 69 de materiale jurnalistice cu caracter electoral direct sau indirect, cu durata totală de 2,8 

ore. Marea majoritate a ştirilor – 67 - au fost simple, iar două au tratat subiecte controversate. Postul 

nu a avut materiale de educaţie electorală. 

 

Diagrama 26. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

20

40

60

80

Stiri simple Stiri 
controversate

Educatie 
Electorala

Frecventa

Frecventa

 
Cele două materiale cu caracter controversat au fost dezechilibrate, prezentând o singură parte din 

conflict. Absoluta majoritate a materialelor relevante au fost nepărtinitoare, doar într-un singur caz 

fiind constatată poziţia subiectivă a autorului. 

La documentarea ştirilor, postul de radio Vocea Basarabiei a apelat la diverse surse, marea 

majoritate fiind experţi – 33, dintre care 26 bărbaţi şi 7 femei. Politicienii au fost citaţi ca surse în 

22 de cazuri (21 bărbaţi şi o femeie)  iar funcţionarii de stat – în 13 cazuri (9 bărbaţi şi 4 femei, 

respectiv). Şi cetăţenilor de rând le-a fost oferit cuvânt, aceştia fiind citaţi de 15 ori (15 bărbaţi).  
 

Diagrama 27. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0

5

10

15

20

25

30

35

Femei

Barbati

 
După frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor, pe primul loc în top se situează PLDM cu 12 

intervenţii directe şi 30 de menţiuni. Acesta este urmat de PLR – cu o intervenţie şi 23 de menţiuni, 

PDM cu 6 intervenţii directe şi 14 menţiuni, PL - cu 3 intervenţii şi 9 menţiuni, PCRM şi PSRM – 

cu câte 2 intervenţii şi 7 menţiuni fiecare. PPP a fost doar menţionat de 8 ori. 



 20 

Diagrama 28. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor  

 
 

Primul în top 10 al celor mai mediatizaţi protagonişti care au avut intervenţii directe la Vocea 

Basarabiei este PLDM, reprezentanţii acestui partid intervenind direct pe parcursul a 591 de 

secunde sau 9,85 minute. La mare distanţă urmează PDM cu 99 secunde,  PLR - cu 85 secunde, 

PCRM cu 54 de secunde, şi PSRM cu 40 de secunde.  

Contextul în care au apărut protagoniştii din categoria politicienilor a fost diferit. PLDM a fost 

prezentat de cele mai multe ori în context neutru şi  pozitiv  – 23 şi  18, respectiv, şi   o dată – 

negativ. Contextul apariţiei şi menţionării PDM a fost pozitiv (6 ori), negativ (3 ori) şi neutru (11 

ori). PL a apărut de câte 6 ori pozitiv şi neutru, PCRM – de 3 ori pozitiv, o dată negativ şi 5 ori 

neutru. PPP a fost menţionat de 2 ori negativ, 1 dată pozitiv şi de 5 ori neutru, iar PLR - o dată 

pozitiv şi de 15 ori neutru. 

 

Diagrama 29. Contextul apariţiei actorilor electorali, frecvenţa 

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

PLDM PDM PL PCRM PLR PPP PSRM PPR AM

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
De notat că reprezentanţii de rang înalt din cadrul Guvernului au fost citaţi direct pe durata a 130 de 

secunde, având 3 intervenţii directe. Aceştia au fost de asemenea menţionaţi de 11 ori, 

preponderent în context neutru. Intervenţia de 130 de secunde a fost a premierului Leancă, care a 

intervenit direct de 3 ori şi a fost menţionat de 5 ori, toate în context neutru. Ministrul Agriculturii 

Vasile Bumacov a fost menţionat de 2 ori pozitiv.  



 21 

În perioada de raport, Vocea Basarabiei a difuzat publicitate electorală a PLDM cu durata de 4032 

de secunde în total. 

 

3.3 Radio Plai 
 

Postul de radio cu acoperire naţională Plai a difuzat în perioada de raport 51 de ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect, toate simple, cu durata totală de 36,6 minute.  Patru materiale au avut 

un caracter părtinitor, fiind evidentă poziţia jurnalistului faţă de protagonişti. 

 

Diagrama 30. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

10

20

30

40

50

60

Stiri simple Stiri 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
În materiale au fost citaţi ca surse funcţionari de stat -  19 ori (16 bărbaţi şi 3 femei) şi  politicieni - 

33 de ori (29 bărbaţi şi 4 femei).   

Actorii politici mediatizaţi cel mai des în ştirile de la Radio Plai au fost reprezentanţii PDM (26 de 

menţiuni, dintre care de 4 ori în context pozitiv,  o dată - negativ şi de 21 de ori - neutru). PLDM a 

avut 6 menţiuni, câte o dată negativ şi pozitiv, şi de  4 ori - neutru, iar  PLR a fost menţionat de 3 

ori în context neutru. PCRM menţionat o singură dată, în context pozitiv. 
 

Diagramele 31 şi 32. Frecvenţa apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor, context 

0

5

10

15

20

25

30

PDM PLDM PLR PCRM

Mentiuni

Interventii directe

 
 



 22 

0

5

10

15

20

25

30

PDM PLDM PLR PCRM

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
Reprezentanţii guvernului au fost menţionaţii de  2 ori în context pozitiv şi de 5 ori - neutru, iar ai 

APL - de 3 ori în context neutru. De cele mai dese ori au fost menţionaţi premierul Leancă (3 

menţiuni, toate în context neutru), ministra Muncii, Protecţiei Sociale şii Familiei Valentina Buliga 

– 2 menţiuni  (1 pozitivă şi 1 neutră) şi Ministra Afacerilor Externe şi Integrării Europene Natalia 

Gherman – o menţiune în context neutru.  

Radio Plai a difuzat publicitatea electorală a concurenţilor electorali PLDM (270 secunde) şi PDM 

(120 secunde) 

 

3.4 Radio Noroc 

 

În primele 17 zile de campanie electorală, postul de radio cu acoperire naţională Noroc s-a implicat 

sumar în reflectarea acesteia, difuzând în total doar 17 ştiri! Volumul de emisie alocat subiectelor cu 

caracter electoral direct sau indirect a fost de 822 de secunde sau 13,7 minute.  

 

Diagrama 33. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

5

10

15

20

Stiri simple Stiri conflictuale Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
Ca si surse, de cele mai multe ori în ştirile de la Radio Noroc au apărut doar funcţionari de stat - de 

4 ori, toţi bărbaţi. De regulă ştirile s-au bazat pe comunicate de presă ale instituţiilor sau au făcut 

trimitere la alte media, fără a cita direct sau indirect surse din diferite categorii. 



 23 

 Nici un protagonist din rândul funcţionarilor de rang înalt sau a politicienilor nu a avut intervenţii 
directe în ştiri. Dintre concurenţii electorali PLDM a fost menţionat de 3 ori, o dată negativ şi de 

două ori neutru, iar PDM a fost menţionat de 2 ori, o dată în context negativ şi altă dată în context 

neutru. PL, PLR, PP şi Partidul Regiunilor au fost menţionaţi câte o dată în context negativ. 

 

Diagramele 34 şi 35. Frecvenţa apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor, context 

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

PLDM PDM PLR PL PPP PR

Mentiuni

Aparitii 

 

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

PLDM PDM PL PLR PPP PR

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
Postul de radio Noroc a difuzat în perioada de referinţă publicitatea politică “cu caracter comercial” 

a  PDM (270 secunde), PSRM (320 secunde) şi PLDM (330 secunde). 

 

 

3.5 Russkoe radio  
 

Radiodifuzorul cu acoperire regională Russkoe radio a difuzat în total 76 de material relevante 

prezentei monitorizări, cu durata totală de 2923 secunde sau 48,7 minute. 19 materiale au fost de 

educaţie electorală,  iar 57 – ştiri, inclusiv 4 controversate.  În toate materiale conflictuale postul a 

oferit cuvânt doar unei părţi din conflict, respectiv ştirile au fost dezechilibrate.  

 



 24 

Diagrama 36. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

10

20

30

40

50

60

Stiri simple Stiri conflictuale Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
De cele mai dese ori, Russkoe radio a apelat la funcţionari de stat în calitate de surse – 21, dintre 

care 19 bărbaţi şi 2 femei. La politicieni s-a recurs de 7 ori, toţi de sex masculin, iar la experţi - de 

2 ori. 

 

Diagrama 37. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0

5

10

15

20

25

Femei

Barbati

 
Protagoniştii mediatizaţi în ştirile de la Russkoe Radio nu au avut intervenţii directe. PDM Şi PLR 

au fost menţionaţi de câte 3 ori, iar PCRM, PPP şi PSRM de câte 2 ori. Contextul apariţiilor pentru 

PDM a fost o dată pozitiv şi 2 ori negativ, pentru PLR – 2 ori pozitiv şi o dată neutru, pentru PCRM 

şi PPP de câte 2 ori neutru, iar  pentru PSRM - o dată pozitiv  şi o dată neutru. 

 

 

 

 

 

 

 



 25 

Diagrama 38. Contextul apariţiei actorilor electorali, frecvenţa 

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

PDM PLR PCRM PPP PSRM

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
Reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi în 7 ştiri,  de 4 ori pozitiv şi de 3 ori neutru. Este 

vorba de premierul Leancă, menţionat de 4 ori în context pozitiv şi ministra Muncii, Protecţiei 

Sociale şii Familiei Valentina Buliga, menţionată de 3 ori, o dată pozitiv şi două ori neutru.  

În perioada de referinţă, Russkoe Radio a difuzat publicitate electorală a concurentului PDM (180 

secunde) şi  PLDM (330 secunde). 

 

Concluzii 

- În perioada 1-17 octombrie cele cinci posturi de radio monitorizate au difuzat în total 315 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Marea majoritate dintre acestea au fost 

ştiri – 274, inclusiv 9 cu caracter conflictual, dar au fost difuzate şi 41 de materiale de 

educaţie electorală; 

- Cele mai active la reflectarea  subiectelor electorale au fost radiodifuzorul public Radio 

Moldova cu 102 materiale, Russkoe Radio şi Vocea Basarabiei – cu 76 şi, respectiv,  69 de 

ştiri relevante. Cele mai puţine ştiri electorale au fost difuzate de postul de radio cu 

acoperire naţională Noroc  - 17 în total; 

- În majoritatea ştirilor de la Radio Moldova şi Vocea Basarabiei a fost asigurat pluralismul 

de opinie şi diversitatea de surse, materialele de la Vocea Basarabiei evidenţiindu-se prin 

prezenta cetăţenilor şi experţilor ca surse majoritare. Radio Noroc, Radio Plai şi Russkoe 

Radio au avut carenţe la acest capitol, recurgând preponderent la politicieni şi funcţionari de 

stat în calitate de surse; 

- În topul celor mai mediatizaţi protagonişti la cele 5 posturi de radio se numără reprezentanţii 
PDM şi PLDM, care au avut cele mai multe intervenţii şi menţiuni în context pozitiv şi 

neutru. Bazat pe frecvenţa şi contextul apariţiei acestora în ştiri constatăm o uşoară tendinţă 

de favorizare a PDM şi PLDM la Radio Moldova, şi favorizarea masivă a PLDM la Vocea 

Basarabiei. Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni, 

preponderent în context pozitiv; 

- Marea majoritate a posturilor de radio monitorizate au avut probleme la capitolul 

echilibrului ştirilor controversate.     

 
 

 



 26 

IV. Rezultatele monitorizării ziareor  

 

4.1 Jurnal de Chişinău  

În cele cinci ediţii ale ziarului Jurnal de Chişinău care au fost editate în perioada de raportare, au 

fost publicate 15 articole care au vizat direct sau indirect campania electorală, alegerile şi actorii 

politici concurenţi, inclusiv trei materiale de educaţie electorală a tinerilor sau care au vizat 

activitatea CEC. Suprafaţa totală afectată acestor materiale a fost de 5284 cm.p. Sursele de 

informaţie au fost persoane din diferite categorii: funcţionari de stat, experţi, politicieni, mai puţin 

cetăţenii simpli. În opt articole, subiectul a fost prezentat nepărtinitor, în alte patru materiale opinia 

subiectivă a autorului/redacţiei a putut fi remarcată de cititori. 

În total, zece actori politici au fost vizaţi în articolele publicate de Jurnal de Chişinău, unii dintre ei 

fiind citaţi direct în materialele jurnalistice (reprezentanţi ai PLR, PLDM şi ai PCRM), alţii fiind 

doar menţionaţi. Contextul prezentării actorilor politici a fost de cele mai multe ori neutru, dar au 

existat şi cazuri de prezentare a unor partide exclusiv în context negativ (PSRM - Partidul 

Socialiştilor, PRN – Partidul “Renaştere”, PPP – Partidul “Patria” şi Renato Usatîi) - Diagrama 39. 
 

Diagrama 39 

 
 

În perioada de raportare, în Jurnal de Chişinău PLDM a publicat câteva machete publicitare 

marcate corespunzător cu suprafaţa totală de 1377 cm.p. şi un articol publicitar cu suprafaţa de 1850 

cm.p. 
 

 

4.2 Komsomolskaia pravda v Moldove 
 

Publicaţia Komsomolskaia pravda v Moldove a publicat 21 de texte care cad sub incidenţa prezentei 

monitorizări cu o suprafaţă totală de 9966 cm.p. De cele mai multe ori, sursele de informaţie pentru 

articolele relevante au fost diferiţi experţi şi politicieni, dar şi funcţionari de stat. În 13 articole 

subiectul a fost prezentat părtinitor şi în 8 texte autorul/redacţia s-a putut detaşa de propria opinie 

pentru a le prezenta cititorilor informaţia nepărtinitor. Şapte articole au abordat subiecte 

conflictuale, însă în doar două cazuri autorii au prezentat poziţiile tuturor părţilor implicate. 

Cei 11 actori politici care au apărut în paginile ziarului în perioada de raportare au fost prezentaţi în 

contexte diferite, însă PPP (Renato Usatîi) a fost favorizat editorial după contextul prezentării în 

ştiri - (Diagrama 40), dar şi după suprafaţa afectată citatelor directe ale liderilor/reprezentanţilor 

acestui concurent electoral.  
 

 

 

 

 



 27 

Diagrama 40 

 
 

În perioada de raportare, în ziarul Komsomolskaia pravda v Moldove a fost publicată reclama 

următorilor concurenţi electrorali: PLDM – machete publicitare cu suprafaţa totală de 1305 cm.p. şi 

articole publicitare pe suprafaţa totală de 900 cm.p.;  PSRM – machete de 935 cm.p.; PDM – 

articole publicitare de 400 cm.p. De remarcat că articole publicitare au apărut la rubrici întitulate 

«Люди дела» („Oamenii faptelor”), «Это полезно знать» („E bine să ştii”), «Открытая трибуна» 

(„Tribuna liberă”), indicate în caseta tehnică a ziarului ca rubrici comerciale, astfel publicitatea a 

fost de fapt mascată.  

 

4.3 Moldova Suverană 
 

Ziarul Moldova Suverană a publicat în prima perioadă de monitorizare 18 articole care au vizat, 

direct sau indirect, alegerile parlamentare, inclusiv un material de educaţie electorală (un comunicat 

CEC). Suprafaţă totală a materialelor relevante a fost de 11183 cm.p. Sursele de informaţie pentru 

articole au fost mai des din rândul politicienilor, dar şi a funcţionarilor de stat şi a experţilor. În doar 

patru articole subiectul a fost prezentat nepărtinitor, în alte 13 cazuri materialele a fost mai mult sau 

mai puţin părtinitoare. Subiecte conflictuale au fost abordate în două articole, însă ambele au oferit 

o singură perspectivă asupra problemei/situaţiei. 

14 actori politici din rândul partidelor politice (unele înregistrate în calitate de concurent electoral, 

altele pe cale de a se lansa în campanie) au fost vizaţi în articolele publicate în Moldova Suverană. 

Contextul prezentării a fost diferit, în funcţie de simpatiile politice ale ziarului. Astfel, PPP, PSRM, 

PSM – Partidul socialist, au fost prezentate aproape exclusiv în context negativ, PL – în context mai 

mult negativ, dar şi neutru, PCRM – negativ şi neutru. În contrast, PLDM a apărut mai mult în 

context pozitiv, dar şi neutru (Diagrama 41).  
 

Diagrama 41 

 



 28 

4.4 Nezavisimaia Moldova 
 

Ziarul Nezavisimaia Moldova a publicat în perioada 1-17 octombrie 2014 un număr de 49 de 

articole relevante prezentei monitorizări, 29 abordând un subiect conflictual, inclusiv acuzaţii la 

adresa unor persoane şi/sau instituţii sau organizaţii. De notat, că toate cele 29 de articole 

conflictuale au reflectat o singură părere. Au fost părtinitoare şi alte articole publicate în acest ziar, 

în doar şase cazuri autorul/redacţia reuşind să respecte principiul profesional al atitudinii 

nepărtinitoare faţă de persoanele vizate. Suprafaţă totală a materialelor care au vizat direct sau 

indirect campania electorală a fost de 38341 cm.p. Sursele de informaţie pentru articole au fost mai 

des din rândul politicienilor din opoziţie, unii experţi, dar şi cetăţenii care critică actuala guvernare. 

Politica editorială a ziarului Nezavisimaia Moldova este îndreptată spre critica şi prezentarea în 

context negativ a actualei guvernări şi a partidelor de stânga care fac competiţie Partidului 

comuniştilor, simpatizat de acest ziar. Astfel, în această perioadă au fost ţinta materialelor negative 

atât PDM şi PLDM, PL şi PLR, cât şi PSRM, PPP, PSD, PRN – Partidul “Renaştere”, AMUV – 

Alianţa “Moldova – Uniunea Vamală”. În schimb, PCRM este prezentat în context pozitiv şi neutru 

(Diagrama 42).  
 

Diagrama 42 

 
 

 

4.5 Panorama 
 

Ziarul Panorama a publicat în perioada de raportare 43 de articole relevante prezentei monitorizări, 

inclusiv un material de educaţie electorală (interviul cu Ştefan Urâtu, vicepreşedintele CEC, despre 

procesul electoral). Aproape jumătate din articole (15) au fost nepărtinitoare, în 27 cazuri însă în 

articol a fost nuanţată opinia autorului/redacţiei. Suprafaţă totală a materialelor care au vizat direct 

sau indirect campania electorală a fost de 26285 cm.p. Sursele de informaţie pentru articole au fost 

mai ales politicieni, dar şi unii experţi sau funcţionari.  

Partidele politice din coaliţia de guvernare, dar şi PCRM ca principal partid de opoziţie au fost 

prezentate de Panorama atât în context negativ, cât şi neutru sau pozitiv. Totodată, ziarul 

favorizează PSRM şi PPP care apar în ziar în context preponderent pozitiv dar şi neutru (Diagrama 

43), iar după suprafaţa intervenţiilor/citatelor directe îi depăşesc cu mult pe ceilalţi politicieni.  

 

 

 

 

 

 

 



 29 

Diagrama 43 

 
 

În perioada de raportare, de publicitate în Panorama au beneficiat: PDM – în total, 266 cm.p. 

(machetă),  PLDM – 623 cm.p. (machetă), PPP şi Renato Usatîi – 2000 cm.p. (articole), PSRM – 

2351 cm.p. (articole). Alte articole cu conţinut evident publicitar nu au fost marcate corespunzător, 

fiind publicitate mascată.         

 

4.6 Timpul 
 

Timpul a publicat în perioada de raportare 39 de articole care au vizat direct sau indirect campania 

electorală cu suprafaţă totală de 19430 cm.p. În calitate de surse de informaţie pentru articole au 

fost politicienii, dar şi a funcţionariii de stat, experţii, cetăţenii. Caracterul nepărtinitor al articolelor 

a fost asigurat în numai 10 din cele 39 de articole relevante prezentei monitorizări. Din cele 12 

articole care s-au referit la subiecte de conflict sau care au lansat unele acuzaţii, în doar două cazuri 

cititorului i-a fost prezentată şi opinia sau poziţia părţii acuzate.  

Unii actorii politici au fost prezentaţi de Timpul preponderent în context negativ (PSRM, PPP), alţii 

– în context negativ, dar şi neutru (PCRM, PLDM, PDM). În acelaşi timp, PDM este favorizat de 

Timpul, fiind partidul despre care ziarul a scris cel mai des în context pozitiv (Diagrama 44), iar 

reprezentanţii acestuia fiind cel mai des citaţi sau menţionaţi în context pozitiv în articole. 

 

Diagrama 44 

 
 

De spaţiu publicitar în Timpul a beneficiat: PDM – 240 cm.p. (machetă).         

 



 30 

4.7 Vesti Gagauzii 
 

Publicaţia Adunării Populare a UTA Gagauz Yeri Vesti Gagauzii a publicat în perioada de raportare 

12 articole despre campania electorală cu suprafaţă totală de 4007 cm.p. În calitate de surse de 

informaţie pentru articole au fost politicienii, funcţionariii de stat şi experţii. Doar jumătate din 

articolele publicate au asigurat informarea nepărtinitoare a cititorilor. 

Ziarul favorizează PPP care este, alături de PR – Partidul Regiunilor, unica formaţiune prezentată în 

ziar în context pozitiv, parţial neutru. Ceilalţi actori politiv au apărut în paginile ziarului în context 

neutru, iar unii – şi negativ (Diagrama 45). 

 

Diagrama 45 

 
 

 

4.8 Ziarul Naţional 
 

În perioada 1-17 octombrie 2014, din motive tehnice, Ziarul Naţional a distribuit către cititori un 

singur număr al publicaţiei, în care au fost inserate 7 articole care au vizat direct sau indirect 

campania electorală, cu suprafaţă totală de 4246 cm.p. În calitate de surse de informaţie pentru 

articole au fost preponderent politicienii şi experţii. Doar trei din articolele publicate au fost 

nepărtinitoare integral, în celelalte cazuri autorii şi-au exprimat sau au lăsat să se înţeleagă care este 

opinia lor în editoriale şi articole de opinie. 

Datele din unica ediţie distribuită în perioada de raportare de Ziarul Naţional nu sunt suficiente 

pentru a trage concluzii privind contextul prezentării în ziar a protagoniştilor din rândul actorilor 

politici, dar se remarcă tendinţa de favorizare editorială a PLDM.  

 

Concluzii 

- În perioada 1-17 octombrie 2014, cele opt ziare monitorizate au publicat în total 203 articole 

de diferite genuri jurnalistice. Cele mai multe materiale jurnalistice la aceste teme a publicat 

Nezavisimaia Moldova, urmat de Panorama şi Timpul; 

- A treia parte din articolele care au vizat, direct sau indirect, campania electorală, au abordat 

o situaţie de conflict, au conţinut acuzaţii în adresa unor partide şi persoane care fie au fost 

înregistrate în calitate de concurenţi electorali sau se aşteaptă să obţină această calitate. În 

cazul ziarului Nezavisimaia Moldova, numărul subiectelor electorale cu caracter conflictual 

l-a depăşit pe cel al ştirilor obişnuite. Vesti Gagauzii nu a abordat nici un subiect de conflict 

în context electoral; 

- În linii mari, ziarele care au abordat subiecte conflictuale cu caracter electoral în diferite 

genuri de articole nu au reuşit să asigure prezentarea tuturor părţilor relevante pentru 

conflictul mediatizat sau opinia părţii acuzate, în special, fiind vorba de editoriale sau alte 



 31 

articole de opinie. Nezavisimaia Moldova este ziarul care nu a prezentat opinia părţii acuzate 

în nici unul din materialele jurnalistice conflictuale; 

- Nici unul din ziarele monitorizate nu a asigurat cel puţin o aparentă egalitate de gen a sur-

selor de informaţie, iar publicaţiile Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău au avut ca surse 

de informaţie în textele care vizează direct sau indirect campania electorală doar bărbaţi; 

- În general, ziarele mediatizează campania selectiv, prezentând concurenţii electorali prin 

prisma simpatiilor/antipatiile sale politice. Astfel, Nezavisimaia Moldova favorizează direct 

sau preferă să prezinte în special în context pozitiv PCRM, Panorama şi Vesti Gagauzii – 

PSRM şi PPP (Renato Usatîi), Moldova Suverană şi Ziarul Naţional – PLDM, Timpul – 

PDM, Komsomolskaia pravda v Moldove – PPP (Renato Usatîi), Jurnal de Chişinău – PLR. 

 
 

 

 

 

V. Rezultatele monitorizării portalurilor online 

 

5.1 Deschide.md 

 

Portalul de ştiri Deschide.md a publicat în perioada 1-17 octombrie 84 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 144671 de caractere. 71 dintre ele au fost materiale 

simple, iar 13 au tratat subiecte controversate. Subiectele mediatizate au abordat în principal startul 

campaniei electorale, activitatea Comisiei Electorale Centrale, componenţa listelor concurenţilor 

electorali, diverse declaraţii ale concurenţilor etc.  
 

 

Diagrama 46. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

20

40

60

80

Materiale simple Materiale 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
 

Marea majoritate a materialelor conflictuale au citat o singură parte în conflict, fără a oferi dreptul 

la replică părţii acuzate. Astfel, doar 3 din cele 13 ştiri controversate au inclus păreri ale ambelor 

părţi implicate în dispută, în timp ce restul au fost dezechilibrate şi nepluraliste. Marea majoritate a 

materialelor au fost corecte, 4 din cele 84 de material cu caracter electoral direct sau indirect fiind 

părtinitoare.  

Ca şi surse, de cele mai dese ori reporterii de la Deschide.md  au făcut trimitere la politicieni – 68 

de ori (dintre care 65 bărbaţi şi 3 femei) şi funcţionarii de stat – 17 ori (14 bărbaţi şi 3 femei). La 

experţi s-a apelat mai rar – în total de 4 ori (3 bărbaţi şi o femeie), la fel ca şi în cazul surselor din 

alte categorii -  3 apariţii în total (3 bărbaţi). 
 

 



 32 

Diagrama 47. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0
10
20
30
40
50
60
70

Femei

Barbati

 
Deschide.md a reflectat atât partidele din arcul guvernamental, cât şi partidele din opoziţia 

parlamentară şi extraparlamentară, cărora fie le-a fost oferit spaţiu pentru a-şi expune părerea, fie au 

fost menţionaţi.  Pe primele cinci poziţii în Top 10 al celor mai mediatizaţi concurenţi electorali se 

numără PLDM (21 de apariţii şi 13 menţiuni), urmat de PCRM (14 apariţii şi 12 menţiuni), PDM 

(10 apariţii directe şi 14 menţiuni), PPP (8 apariţii şi 12 menţiuni),  PL (7 apariţii şi 9 menţiuni), 

PLR (10 apariţii şi 3 menţiuni) şi PSRM (3 apariţii şi 7 menţiuni). 
 

 

Diagrama 48. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 

0

5

10

15

20

25

30

35

Mentiuni

Aparitii directe

 
 

Printre protagoniştii care au beneficiat de cel mai mare spaţiu se numără reprezentanţii PCRM, cu 

un spaţiu total de 6832 de caractere,  urmaţi de reprezentanţii PLDM – 5370 de caractere, PPP – 

3839 de caractere şi PL – 3503 caractere. PLR-ului i-a fost alocat un spaţiu de 2953 de caractere, iar 

PSRM-ul şi PDM-ul au beneficiat de mai puţin spaţiu – 738 şi, respective 556 de caractere. 

Marea majoritate a actorilor electorali mediatizaţi au apărut mai mult în context neutru, dar şi 

pozitiv şi negativ. PCRM a fost prezentat în context negativ de 8 ori,  pozitiv - de 4 ori şi neutru - de 

14 ori. PL a apărut preponderent în context neutru – 15 ori şi context pozitiv - o dată, PD   – de 6 ori 

în context negativ, 4 ori - pozitiv şi 10 ori – neutru. Contextul apariţiei şi menţionării PLDM a fost 

de 6 ori negativ, de 4 pozitiv şi de 24 de ori neutru. PLR a apărut preponderent  în context neutru 10 

ori, faţă de 2 ori context pozitiv şi 1 - negativ. Contextul apariţiei PPP a fost de 2 ori pozitiv, 6 ori - 

negativ şi de 12 ori - neutru. Iar PSRM a apărut de câte 3 şi 4 ori în context negativ şi, respectiv, 

pozitiv. 
 

 

 



 33 

Diagrama 49. Contextul apariţiei actorilor electorali 

0

5

10

15

20

25

30

35

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
De menţionat că portalul Deschide.md a publicat mai multe materiale cu caracter electoral indirect 

în care au apărut sau au fost menţionaţi reprezentanţii Guvernului. Spaţiul total alocat în perioada de 

referinţă reprezentanţilor Guvernului a fost de 2003 caractere, aceştia fiind citaţi direct de 6 ori şi 

menţionaţi de 12 ori, dintre care 11 ori în context negativ,  4 - pozitiv şi 3 - neutru.  Cel mai des la 

categoria respectivă de protagonişti au fost citaţi şi menţionaţi premierul Iurie Leancă (2 apariţii 

directe şi 2 menţiuni în context pozitiv, negativ şi neutru), ministrul Justiţiei Oleg Efrim (o apariţie 

şi o menţiune, ambele pozitive) şi ministrul  Afacerilor Interne Dorin Recean (1 apariţie şi o 

menţiune în context neutru şi negativ) 

Portalul Deschide.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

 

5.2 Jurnal.md 

 

Portalul de ştiri Jurnal.md a publicat în perioada de raportare 89 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 266751 de  caractere. 35 dintre ele au fost materiale simple, 

iar celelalte 54 au tratat subiecte controversate în cadrul cărora au fost lansare diverse acuzaţii în 

adresa unor actori politici.   
 

Diagrama 50. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

 
 



 34 

Doar 22% din materialele conflictuale (12 din 54) au citat toate părţile în conflict sau au oferit 

dreptul la replică părţii acuzate, în timp ce restul au fost dezechilibrate. Caracterul nepărtinitor al 

prezentării subiectului a fost asigurat în 33 din cele 89 de materiale jurnalistice (37%), celelalte 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect au fost părtinitoare, unele au exprimat doar opinii 

sau au fost preluate de pe diverse bloguri, fiind plasate la rubricile de ştiri ale portalului.  

Sursele de informaţie ale Jurnal.md sunt diverse, predominând experţii de gen masculin, politicienii 

şi funcţionarii care de asemenea sunt în majoritatea absolută a cazurilor bărbaţi (experţi – 50 bărbaţi 

şi 2 femei, politicieni – 41 bărbaţi şi 2 femei, funcţionarii de stat – 17 bărbaţi şi 2 femei).  
 

Diagrama 51. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

 
 

În textele publicate de Jurnal.md în perioada de raportare au fost vizaţi principalii actori politici, 

unii fiind doar menţionaţi în diferit context, altora fiindu-le oferită posibilitatea să-şi expună 

opinia/poziţia. Partidul cel mai des vizat în această perioadă a fost PDM (83 de apariţii şi 89 de 

menţiuni), urmat de PCRM (55 de apariţii şi 52 de menţiuni), PLDM (44 de apariţii şi 43 menţiuni). 

Printre actorii politici vizaţi cu regularitate se mai numără PLR, PL, PPP, PSRM şi AM (Mişcarea 

Antimafie). 
 

Diagrama 52. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 
 

 
 

Portalul Jurnal.md defavorizează Partidul Democrat, acest actor politic fiind prezentat prepondent 

în context negativ (de 72 de ori) şi foarte rar în context neutru (4 ori) sau pozitiv (3 ori). 

Preponderent în context negativ au fost prezentaţi Partidul Comuniştilor şi Partidul Liberal 

Democrat (PCRM: de 32 de ori în context negativ,  de 11 ori în context neutru şi de 12 ori în 



 35 

context pozitiv; PLDM: de 19 ori în context negativ, de 16 ori în context neutru şi de 8 ori în 

context pozitiv). Ceilalţi actori politici sunt vizaţi mai rar de Jurnal.md, de obicei în context neutru, 

cu excepţia Partidului „Patria” şi a lui Renato Usatîi care e prezentat mai des în context negativ. 
 

Diagrama 53. Contextul apariţiei actorilor electorali 

 
 

Portalul Jurnal.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

 

5.3 Moldova24.info 

 

Portalul informaţional Moldova24.info a difuzat în perioada 1-17 octombrie 53 de materiale proprii 

sau preluate din alte surse, cu o suprafaţă totală de 110732 de caractere. Marea majoritate a acestora 

au informat despre startul campaniei electorale, procedura de înregistrare a concurenţilor electorali, 

modalitatea de înregistrare a Partidului Politic Patria, al cărui cap de listă este Renato Usatîi, diverse 

evenimente organizate de Usatîi şi declaraţiile acestuia cu referire la diverşi concurenţi electorali 

etc. Pe lângă materialele scrise, portalul a inserat deseori materiale video, durata acestora variind de 

la câteva minute până la ore întregi. De notat că acest portal inserează la rubrica Vox report mai 

multe materiale de opinie, semnate de autori diverşi, care sunt agregate de pe alte site-uri sau 

bloguri. De asemenea, Moldova24.info are o rubrică separată intitulată Bloguri, unele materiale din 

această rubrică fiind inserate la secţiunea Ştiri, fără a face trimitere la sursă.  

 

Diagrama 54. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

20

40

60

Total 
materiale

Materiale 
simple

Materiale 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
 

14 din numărul total de materiale cu caracter electoral direct şi indirect au fost controversate şi 

marea majoritate a acestora au fost dezechilibrate din punctul de vedere al prezenţei surselor. Astfel, 



 36 

doar 2 ştiri au prezentat ambele părţi din conflict, iar celelalte materiale – 12 – au lansat doar 

acuzaţii, fără a oferi celor vizaţi dreptul la replică. Şi din punctual de vedere al imparţialităţii au fost 

constatate probleme în 5 ştiri din totalul de 53 sau aproximativ în 10%. Acestea au fost părtinitoare, 

fiind evident poziţia jurnalistului faţă de protagonişti. 

De cele mai dese ori reporterii de la Moldova24.info au recurs la politicieni în calitate de surse  – 34 

în total, dintre care 33 au fost bărbaţi. La funcţionarii de stat, inclusiv reprezentanţii ai CEC, s-a 

apelat de 7 ori (7 bărbaţi), la experţi - o singură dată (1 bărbat), iar la cetăţeni - de 4 ori (4 femei). 

Din alte categorii au fost citate 6 persoane (4 bărbaţi şi 2 femei). 

 

Diagrama 55. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0

5

10

15

20

25

30

35

Functionari 
de stat

Politicieni Experti Cetateni Alte

Femei

Barbati

 
 

Ca şi frecvenţă a apariţiei şi menţiunilor, pe primul loc se situează concurentul electoral PPP  – 20 

de apariţii directe şi  6 menţiuni, urmat de reprezentanţii PLDM – 3 apariţii directe şi 21 de 

menţiuni, PCRM cu 3 apariţii si 5 menţiuni, PLR cu două apariţii şi  o menţiune şi reprezentanţii 

PL, care au fost  citaţi şi menţionaţi câte o dată.  

 

Diagrama 56. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 

0

5

10

15

20

25

30

PPP PLDM PLR PL PCRM

Mentiuni

Aparitii 

 
 

Cel mai mare spaţiu alocat protagoniştilor a revenit PPP, care a apărut în materiale cu spaţiu total de 

17 994 de caractere sau 16 la sută din numărul total de caractere alocat tuturor materialelor cu 

caracter electoral direct sau indirect. Acest concurent electoral e urmat de PLR cu un spaţiu de 2494 

semne. PL şi PLDM au beneficiat de spaţiu mult mai mic – 402 şi, respectiv, 227 caractere, în timp 

ce alţi protagonişti au fost doar menţionaţi.  



 37 

De notat că reprezentanţii guvernului au fost menţionaţi de 4 ori şi citaţi direct de 3 ori, spaţiul total 

alocat acestora fiind de 2504 caractere. Guvernul a apărut atât în context pozitiv, cât şi negativ, şi 

neutru – 2, 3 şi, respectiv 2 ori.  

Contextul apariţiei  concurenţilor electorali a fost preponderent pozitiv pentru PPP  - 14 ori, faţă de 

4 ori negativ şi 8 ori neutru. PL a apărut de 2 ori în context pozitiv, iar PLR -  de 2 ori pozitiv şi o 

dată negativ. Contextul apariţiei PLDM şi PCRM a fost mai mult negativ – 16 şi, respectiv, 5 ori, 

faţă de 6 şi 2 ori – neutru. 

 

Diagrama 57. Contextul apariţiei actorilor electorali 

0

5

10

15

20

25

30

PPP PL PLR PLDM PCRM

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
 

În perioada de referinţă Moldova24.info nu au difuzat publicitate electorale. 

 

 

5.4 Moldova.org   

 

În perioada de raport, portalul de ştiri Moldova.org a publicat în total 65 de materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu o suprafaţă totală de 97939 de caractere. Dintre acestea 63 au fost 

materiale simple,  iar două au tratat subiecte de conflict.  Materialele au abordat atât subiecte cu 

caracter electoral direct, cum ar fi demararea campaniei electorale, procesul de înregistrare a 

concurenţilor electorali, cât şi subiecte cu caracter electoral indirect, de exemplu inaugurarea 

porţiunii de drum Sărăteni-Soroca cu participarea premierului Leancă, vizita premierului român la 

Chişinău şi donaţiile oferite etc.   

 

Diagrama 58. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

10

20

30

40

50

60

70

Total 
materiale

Materiale 
simple

Materiale 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
 



 38 

Ambele ştiri cu caracter controversat au omis să prezinte părerea ambelor părţi din conflict, fiind 

catalogate ca dezechilibrate. Poziţia jurnalistului în toate ştirile relevante a fost corectă şi 

nepărtinitoare.  

De cele mai multe ori, reporterii de la Moldova.org au citat ca surse funcţionarii de stat - 21 de 

persoane, dintre care 20 bărbaţi, şi politicienii - 19 (17 bărbaţi şi 2 femei). Totodată,  în materiale au 

fost incluse şi păreri a 4 experţi şi 7 surse din alte categorii, toţi de sex masculin. 

 

Diagrama 59. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0

5

10

15

20

25

Femei

Barbati

 
Frecvenţa apariţiilor şi menţiunilor actorilor politici a fost relativ egală pentru reprezentanţii PDM – 

3 apariţii şi 2 menţiuni, PLDM – 2 apariţii şi 3 menţiuni, PCRM  - 4 apariţii şi 5 menţiuni. 

Reprezentanţii PLR au fost citaţi de  5 ori şi au fost menţionaţi o dată, iar ai  PL – au avut o apariţie 

şi 4 menţiuni, iar PPP - 4 apariţii şi 7 menţiuni.  

 

Diagrama 60. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 

 
 

Cel mai mare spaţiu în care protagoniştii au fost citaţi direct a revenit reprezentanţilor PDM – 3183 

caractere,  PCRM - 3024 caractere şi PLR – 2618 caractere. PL şi PLDM au beneficiat de mai puţin 

spaţiu -  câte 400 şi, respectiv, 390 caractere. 

Contextul  apariţiei protagoniştilor a fost diferit, fără a ieşi in evidenţă vreo tendinţă de favorizare a 

vreunui concurent electoral. Astfel,  PCRM a apărut de 2 ori în context negativ şi de 7 ori - neutru, 

PDM – 4 ori  pozitiv şi o dată negativ, PLR - 4 ori pozitiv şi 2 ori neutru, PLDM - de 3 ori pozitiv şi 

câte o dată negativ şi neutru, PL - o dată pozitiv şi de câte 2 ori negativ şi neutru.  



 39 

 

Diagrama 61. Contextul apariţiei actorilor electorali 

0

2

4

6

8

10

12

PCRM PL PDM PLDM PLR PPP PR

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
De notat că portalul a alocat spaţiu destul de mare reprezentanţilor Guvernului, care au  avut 16 

apariţii directe şi au fost menţionaţi de 13 ori, spaţiul total alocat constituind 8255 caractere. 

Contextul apariţiei acestora a fost de 14 ori pozitiv, 9 ori negativ şi 6 ori neutru. Dintre aceştia pe 

primele locuri se situează Premierul Iurie Leancă, care a avut 10 apariţii directe cu o suprafaţă de 

5239 caractere şi o menţiune. Contextul apariţiilor a fost preponderent pozitiv – 10, iar menţiunea a 

fost  negativă. Urmează ministrul Economiei Andrian Candu cu 933 de caractere, 2 apariţii şi 2 

menţiuni, dintre care 2 sunt în context negativ, ministra Culturii Monica Babuc cu 697 caractere, o 

apariţie şi o menţiune, în context pozitiv şi neutru, şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii 

Drumurilor Vasile Botnari, cu 1078 de caractere, o apariţie şi o menţiune, ambele în context pozitiv.  

Moldova.org nu a difuzat în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.5 Newsmaker.md 

 

Portalul de ştiri Newsmaker.md a publicat în perioada de raportare 17 materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 25953 de  caractere. Toate materialele au fost 

prezentate echilibrat şi nepărtinitor. 

Surse de informaţie pentru Newsmaker.md au fost politicienii (6 bărbaţi şi o femeie) funcţionarii de 

stat (3 bărbaţi) şi două persoane din comunitatea de experţi care de asemenea sunt bărbaţi. 
 

Diagrama 62. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

 



 40 

 

În perioada de raportare, articolele de pe Newsmaker.md au vizat un număr limitat de actori politici, 

patru la număr. Astfel, Partidul Liberal Democrat şi Partidul „Patria” şi Renato Usatîi au avut câte 

patru apariţii (citate), de alte patru ori aceste partide fiind menţionate. Partidul Democrat a avut 

cinci apariţii în textele publicate, iar de alte cinci ori a fost menţionat; Partidul comuniştilor – 4 

apariţii şi trei menţiuni. 

 

Diagrama 63. Frecvenţa apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor 
 

 
 

Practic în toate cazurile, protagoniştii au fost prezentaţi de către Newsmaker.md în context neutru. 

 

Portalul Newsmaker.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

 

5.6 Noi.md 

 

Portalul de ştiri Noi.md a publicat în perioada de raportare 92 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 170811 de  caractere. 84 dintre materiale au avut subiecte 

obişnuite, iar 8 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori politici.   
 

Diagrama 64. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

 
 

Din cele opt materiale care au reflectat o situaţie de conflict, numai în două cazuri a fost asigurată 

prezentarea poziţiilor tuturor părţilor, celelalte au fost mai mult sau mai puţin dezechilibrate. 



 41 

Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 75% din materiale (69 din cele 92 

de materiale jurnalistice relevante), celelalte materiale fiind părtnitoare.  

În majoritatea cazurilor, Noi.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citate sau s-a făcut trimitere la surse din comunitatea de experţi, precum şi la funcţionari de stat. Cu 

unele excepţii nesemnificative, sursele au fost bărbaţi (politicieni – 51 bărbaţi şi o femeie, experţi – 

25 bărbaţi şi 3 femei, funcţionarii de stat – 16 bărbaţi şi o femeie).  

 

Diagrama 65. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

 
 

În textele publicate de Noi.md în perioada de raportare au fost vizaţi 23 de actori politici din ţară, 

topul celor 5 cele mai mediatizate partide incluzând PLDM (29 de apariţii directe cu transmiterea 

unor mesaje sau citate şi 26 menţiuni), PCRM (29 de apariţii şi 25 de menţiuni), PDM (19 apariţii şi 

18 menţiuni), PPP (10 apariţii şi 10 menţiuni) şi PSM şi AM (8 apariţii şi alte 8 menţiuni). 
 

 

Diagrama 66. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 
 

 
 

Actorii politici şi electorali au fost prezentaţi preponderent neutru de Noi.md în perioada de 

raportare, partidele de la guvernare şi din opoziţia parlamentară fiind prezentate, în unele cazuri, şi 

în context negativ sau pozitiv. PPP a fost prezentat mai des neutru sau negativ. 
 

 

 

 



 42 

Diagrama 67. Contextul apariţiei actorilor electorali 

 
Partidul comuniştilor este actorul electoral care a beneficiat de cel mai mare spaţiul pe portalul 

Noi.md în cadrul unor intervenţii directe (8119 caractere), de câteva ori mai mult faţă de alte 

partide.  

 

Diagrama 68. Apariţii directe în ştirile electorale 

 
 

În perioada de raportare, pe portalul Noi.md a fost realizat un sondaj de opinii privind intenţiile de 

vot, în bannerol promoţional fiind indicate cinci partide: PCRM, PLDM, PDM, PLR, PL şi PSRM. 

 

 

5.7 Omg.md 

 

Portalul de ştiri Omg.md a publicat în perioada de raportare 175 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 220990 de  caractere. 125 de materiale au avut subiecte 

obişnuite, iar 47 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori politici.   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 43 

Diagrama 69. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

 
 

89% din materialele care au reflectat o situaţie de conflict (42 din 47) au fost dezechilibrate, 

deoarece au prezentat o singură opinie sau poziţie în conflictul/acuzaţiile pe care le-au mediatizat. 

Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 50% din materiale (87 din cele 

175 de materiale jurnalistice relevante), celelalte materiale fiind părtinitoare, deoarece opinia 

autorului şi a redacţiei poate fi uşor percepută de cititori.  

În majoritatea cazurilor, Omg.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citate sau s-a făcut trimitere la funcţionari de stat sau la experţi. Cu unele excepţii nesemnificative, 

sursele au fost bărbaţi (politicieni – 61 bărbaţi şi o femeie, funcţionarii de stat – 38 bărbaţi şi 5 

femei, experţi – 15 bărbaţi şi 2 femei).  

 

Diagrama 70. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

 
 

În textele publicate de Omg.md în perioada de raportare au fost vizaţi 15 actori politici şi electorali, 

în topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (121 de apariţii şi 120 menţiuni), PCRM (50 

de apariţii şi 43 de menţiuni), PLDM (48 de apariţii directe cu transmiterea unor mesaje sau citate şi 

26 menţiuni) şi PPP (43 de apariţii şi 38 de menţiuni). 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



 44 

Diagrama 71. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 
 

 
 

Omg.md defavorizează PDM (76 apariţii în context negativ, 43 apariţii în context neutru şi 2 

apariţii în context pozitiv), de asemenea este prezentat frecvent în context negativ PLDM (22 de 

apariţii în context negativ şi 25 de apariţii în context neutru), PCRM fiind prezentat preponderent în 

context neutru (27 de apariţii), dar şi negativ (13 apariţii) şi pozitiv (9 apariţii). În schim, PPP a fost 

prezentat de cele mai multe ori în context pozitiv (19 apariţii) şi neutru (21 de apariţii). 
 

Diagrama 72. Contextul apariţiei actorilor electorali 

 
PPP este actorul electoral care a beneficiat de cel mai mare spaţiul pe portalul Omg.md în cadrul 

unor intervenţii directe (10599 caractere), de câteva ori mai mult faţă de alte partide.  

 

Diagrama 73. Apariţii directe în ştirile electorale 

 



 45 

5.8 Politik.md 

 

Portalul de ştiri Politik.md a publicat în perioada de raportare 101 materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 168826 de  caractere. 80 de materiale au avut subiecte 

obişnuite, iar alte 21 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori 

politici.   
 

Diagrama 74. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

 
 

Un singur material din cele care au reflectat o situaţie de conflict a fost echilibrat, prezentând 

opiniile tuturor părţilor implicate, alte 20 de subiecte au fost dezechilibrate. Caracterul nepărtinitor 

al prezentării subiectului a fost asigurat în 67% din materiale (68 din cele 101 materiale jurnalistice 

relevante), celelalte au fost mai mult sau mai puţin părtnitoare.  

În majoritatea cazurilor, Politik.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citaţi sau s-a făcut trimitere la funcţionari de stat, iar experţii au lipsit. Cu unele excepţii 

nesemnificative, sursele au fost bărbaţi (politicieni – 47 bărbaţi şi 2 femei, funcţionarii de stat – 22 

bărbaţi).  
 

Diagrama 75. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

 
 

În textele publicate de Politik.md în perioada de raportare au fost vizaţi 21 de actori politici şi 

electorali, în topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (53 de apariţii şi 50 de menţiuni), 

PCRM (43 de apariţii şi 42 de menţiuni), PLDM (42 de apariţii şi 40 de menţiuni), PPP (33 de 

apariţii şi 30 de menţiuni) şi PSRM (18 apariţii şi 18 menţiuni). 
 

 

 

 



 46 

Diagrama 76. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 
 

 
 

Politik.md prezintă PDM atât în context neutru (18 apariţii), cât şi în context pozitv (19 apariţii) sau 

negativ (16 apariţii). Preponderent în context pozitiv a fost prezentat PPP şi Renato Usatîi (19 

apariţii), de alte 10 ori acest concurent fiind prezentat în context neutru şi de patru ori în context 

negativ. PLDM a apărut de 17 ori în context negativ, alte 23 de apariţii fiind în context neutru. 
 

Diagrama 77. Contextul apariţiei actorilor electorali 

 
 

PPP este actorul electoral care a beneficiat de cel mai mare spaţiul pe portalul Politik.md în cadrul 

unor intervenţii directe (14533 de caractere), de câteva ori mai mult faţă de alte partide.  

În perioada de raportare, pe portalul Politik.md au apărut bannere ale PCRM, PPP şi PSRM . 

 

 

5.9 Realitatea.md 

 

În perioada 1-17 octombrie 2014, portalul de ştiri Realitatea.md a publicat 131 de ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect, dintre care două au fost materiale de educaţie electorală. Suprafaţa 

totală alocată acestora a constituit 184 799 de caractere cu spaţii. Subiectele reflectate au fost 



 47 

variate, materialele abordând atât aspecte ce ţin de înregistrarea diferiţilor concurenţi electorali, cât 

şi cele ce ţin de organizarea unor evenimente electorale de către concurenţi.   

 

Diagrama 78. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

50

100

150

Materiale 
simple

Materiale 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
Din numărul total de materiale, trei au avut caracter conflictual, iar în două din ele reporterul nu a 

inclus părerea ambelor părţi din conflict, materialele fiind dezechilibrate. Absoluta majoritate a 

materialelor au fost imparţiale, doar într-un singur caz fiind sesizată părtinire din partea 

jurnalistului. 

În perioada de raport, sursele la care au apelat de cele mai dese ori reporterii de la Realitatea.md au 

fost din categoriile politicieni şi funcţionari de stat, aceştia fiind citaţi direct sau indirect de 96 şi, 

respectiv, 23 de ori. Absoluta majoritate a surselor politicieni au fost bărbaţi (93 din 96), iar în cazul 

funcţionarilor de stat acest raport a fost de 22 bărbaţi versus o femeie. În materiale s-a făcut 

trimitere şi la experţi - de 3 ori şi surse din alte categorii - 5 ori. 

 

Diagrama 79. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0

10

20

30

40

50

60

70

Functionari 
de stat

Politicieni Experti Cetateni Alte

Femei

Barbati

 
Din punctul de vedere al apariţiilor directe şi al menţiunilor,  pe primele cinci poziţii în TOP 10 al 

celor mai mediatizaţi protagonişti s-au situat PLDM (cu 11 apariţii directe şi 18 menţiuni), PL (cu 

12 apariţii şi 12 menţiuni), PCRM (cu 9 apariţii şi 15 menţiuni), urmaţi de PPP (3 aparitii si 18 

mentiuni), PSRM (9 aparitii si 10 mentiuni) si PDM (cu 7 apariţii şi 12 menţiuni).  

 

 

 



 48 

Diagrama 80. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 

0

5

10

15

20

25

30

Mentiuni

Aparitii

 
Primii cinci in Top 10 al protagoniştilor din rândul politicienilor cărora le-a fost alocat cel mai mare 

spaţiu au fost: PCRM (4421 caractere), PDM (3675 caractere), PLDM (3804 semne), Partidul 

Popular din Moldova (1537 semne) şi PL (1379 semne).  

Contextul apariţiei politicienilor a fost diferit, în multe cazuri raportul dintre numărul de apariţii şi 

menţiuni  în context pozitiv şi negativ fiind relativ acelaşi. Astfel, PCRM a apărut în context pozitiv 

de 11 ori, negativ - de 10 ori, iar neutru - de 5 ori,  PDM – de 6 ori în context pozitiv, 8 ori  în 

context negativ,  şi  5 ori - neutru, PL -  de 7 ori pozitiv, 6 ori negativ şi 8 ori neutru. In cazul PSRM 

a prevalat numărul de apariţii în context pozitiv – 6, faţă de 3 contexte negative şi 10 neutre. PLDM 

a apărut de 8 ori în context pozitiv, de 12 ori în context negativ şi de 9 ori - neutru. Partidul Politic 

Patria – PPP -  a fost prezentat de 2 ori în context pozitiv, de 8 ori – negativ şi de 11 ori - neutru. 

 

Diagrama 81. Contextul apariţiei actorilor electorali 

0

5

10

15

20

25

30

PCRM PDM PL PSRM PLDM PPP PLR PNN PPRM PSD

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
 

De notat că reprezentanţilor Guvernului (prim-ministru, miniştri, viceminiştri, şefilor agenţiilor 

guvernamentale) le-a fost alocat un spaţiu total de 5694 de caractere, aceştia fiind citaţi de 14 ori şi  

menţionaţi de 10 ori. Protagoniştii respectivi au apărut de 15 ori în context pozitiv, o data - negativ 

şi de 8 ori  – neutru. O mare parte din acest spaţiu a revenit premierului Leancă (9 apariţii cu un 

spaţiu total de 2735 caractere şi 4 menţiuni, de 10 ori în context pozitiv şi 3 – neutru. Ministrul 

Economiei Andrian Candu a avut două apariţii directe(660 caractere) şi o menţiune, toate în context 

pozitiv. 



 49 

Portalul Realitatea.md nu a avut în perioada de monitorizare publicitate electorală. 

 

5.10 Unimedia.info 

 

Portalul informaţional Unimedia.info a publicat în perioada monitorizată 91 de materiale cu caracter 

electoral  direct sau indirect cu o suprafaţă totală de 149 422 caractere cu spaţii.  85 din materiale au 

fost simple, iar 6 au abordat subiecte controversate. De notat că portalul a difuzat în perioada 

respectivă şi două emisiuni de opinie în care au fost abordate subiecte electorale. De asemenea, 

portalul inserează la rubrica Comunicate de presă mai multe comunicate ale diferitelor partide, care 

pot fi interpretate ca şi publicitate. 

 

Diagrama 82. Frecvenţa abordării subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect  

0

20

40

60

80

100

Materiale 
simple

Materiale 
conflictuale

Educatie 
electorala

Frecventa

Frecventa

 
 

Majoritatea din cele 6 ştiri controversate s-au limitat la citarea unei singure părţi în conflict, şi doar 

în două cazuri reporterii au depus eforturile necesare pentru a prezenta poziţia ambelor tabere din 

conflict. Toate cele 91 de ştiri au fost nepărtinitoare, fără a ieşi în evidenţă părtinirea autorilor. 

În calitate de surse, de cele mai dese ori Unimedia a apelat la politicieni, care au fost preponderent 

de sex masculin (71 din numărul total de 73). La funcţionari de stat s-a apelat de 27 de ori (dintre 

care 26 au fost bărbaţi). Totodată, în patru cazuri în ştiri au fost citaţi cetăţeni simpli, iar în două 

rânduri – experţi (toţi de sex masculin)  

 

Diagrama 83. Frecvenţa apariţiei surselor în ştiri, raportul gender 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

Functionari 
de stat

Politicieni Experti Cetateni Alte

Femei

Barbati

 



 50 

Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiilor directe şi menţiunilor, pe primul loc în TOP 10 se 

situează PDM cu 18 apariţii şi 4 menţiuni, urmat de PCRM cu 11 apariţii directe şi 9 menţiuni, 

PLDM – 10 apariţii şi 6 menţiuni, PLR – 7 apariţii şi 4 menţiuni, PL – 5 apariţii şi 5 menţiuni. PPP 

a fost menţionat de 3 ori şi citat de 2 ori, iar PSRM – menţionat de 5 ori şi citat de 3 ori.  

 

Diagrama 84. Frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor protagoniştilor 

0

5

10

15

20

25

PDM PCRM PLR PL PSRM PPP PSRM

Mentiuni

Aparitii 

 
Cea mai mare pondere din punctul din vedere al spaţiului alocat îi revine PDM-ului – 9216 

caractere, care este urmat la mare distanţă de PLDM cu 4638 de caractere, PLR – 4453, PCRM – 

3361 şi PL – 2996 de caractere.  Reprezentanţii PSRM au avut apariţii directe cu o suprafaţă de 

1017 caractere, iar PPP – 549 caractere. 

Contextul apariţiilor şi menţiunilor protagoniştilor a fost preponderent pozitiv pentru PDM – 15, 

reprezentanţii acestui concurent electoral fiind menţionaţi şi în context negativ de 2 ori şi neutru de 

5 ori. PLDM a apărut atât pozitiv, cât şi neutru - de câte 7 ori  şi de 2 ori în context negativ. 

Contextul apariţiei PCRM a fost mai mult neutru – 14 ori, faţă de o dată – pozitiv şi 5 ori negativ. 

PL şi PLR, la fel, au apărut mai mult în context neutru – câte 7 şi 8 ori fiecare. 

 

Diagrama 85. Contextul apariţiei actorilor electorali 

0

5

10

15

20

25

PDM PLDM PCRM PL PLR PPP PSRM

Neutru

Negativ

Pozitiv

 
Reprezentanţii Guvernului au fost mediatizaţi pe o suprafaţă de 3418 caractere, având 5 apariţii şi 5 

menţiuni. Dintre acestea 3 revin premierului Leancă (o apariţie, 2 menţiuni şi 222 caractere), 



 51 

contextul fiind preponderent  pozitiv. Ministrul Economiei Andrian Candu a fost menţionat de 2 ori 

(o dată pozitiv şi o dată neutru), iar ministrul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor Marcel 

Răducan a avut o apariţie directă, de 1876 de caractere, în context pozitiv. 

Portalul Unimedia.md a publicat în perioada de raport publicitatea a patru partide politice – PDM, 

PLDM, PLR şi PSRM.  

 

Concluzii 

- În documentarea materialelor, marea majoritate a portalurilor monitorizate au dat preferinţă 

politicienilor şi funcţionarilor de stat, în detrimentul experţilor şi cetăţenilor simpli, iar 

raportul dintre numărul de surse de sex masculin şi feminin a fost net în favoarea bărbaţilor; 

- Portalul Newsmaker.md este unicul care a reflectat toate subiectele electorale corect şi fără a 

favoriza vreunul dintre concurenţii electorali; 

- O parte din mass-media analizate – Unimedia.info, Realitatea.md, Deschide.md –au oferit 

cuvânt mai multor actori atât din arcul guvernamental, cât şi din opoziţia parlamentară şi 

extraparlamentară. În abordarea subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect la aceste 

media nu s-a remarcat favorizarea sau defavorizarea masivă a vreunui concurent electoral; 

- Moldova24.info s-a remarcat printr-un partizanat evident în favoarea Partidului Politic 

„Patria” şi a lui Renato Usatîu, care este cap de lista electorala. Acest concurent electoral a 

fost mediatizat masiv în materiale scrise, dar si video, preponderent în context pozitiv; 

- Majoritatea portalurilor au avut carenţe în sensul respectării principiilor profesionale ce ţin 

de asigurarea pluralismului şi echilibrului surselor, dar şi de imparţialitate şi obiectivitate. 

Cele mai multe probleme de acest gen au fost atestate la Moldova24.info, 

- Portalul Jurnal.md defavorizează Partidul Democrat, acest actor politic fiind prezentat 

aproape în toate cazurile context negativ. Preponderent în context negativ au fost prezentaţi 

Partidul Comuniştilor şi Partidul Liberal Democrat, dar şi Partidul„Patria” şi Renato Usatîi. 

- Portalul Omg.md defavorizează PDM şi PLDM. PCRM a fost prezentat preponderent în 

context neutru, iar Partidul „Patria” şi Renato Usatîi a apărut de cele mai multe ori în 

context pozitiv şi/sau neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 52 

VI. Studii de caz 

 

 

Studiul de caz nr. 1. Portalurile Deschide.md şi Moldova24.info, 3-4 octombrie 2014 

 

Titlu Deschide.md: “DOC/ ACUZAȚII GRAVE //Ioniţă: Azi Caravita A SUSTRAS 5,5 mln de 

la BEM” 

Autor: Vadim Ungureanu 

Titlu Moldova24.info: “Naşul lui Filat şi Gonţa duce banii CU SACUL la bancă! Ioniţă a postat 

pe Facebook noi DEZVĂLUIRI”2  

 

Știrea de pe Deschide.md a fost preluată de Moldova24.info care i-a atribuit propriul titlu. 

Informaţia reproduce un text scris de deputatul Veaceslav Ioniţă și plasat pe Facebook, în care 

fostul liberal-democrat susţine că din Banca de Economii au fost scoase 5,5 milioane de lei, iar 

două zile mai devreme alte 4,4 milioane de lei.  

Știrea mai conţine afirmaţia că „banii pe care nepotul lui Filat îi ia de la BEM îi aduce cu sacul 

la Procreditbank” și numele câtorva firme și persoane care ar fi depus banii: „Ioniță numește și 
firmele care au depus banii la Procreditbank Caravita Co SRL (aprox. 20 mln MDL), ABM 

Agroindustries SRL: (aprox. 7 mln MDL), Vizus Prim SRL (10,5 mln USD și aprox. 150 mln 

MDL ). În total s-au depus circa 175 milioane de lei. Cei care au depus banii sunt: Cijov Igor 

Ion (împrumut Rusu Ion), Puntea Alexandru (împrumut de la Rusu Ion, împrumut de la Rusu 

Vladimir), Robu Tatiana Mihail (împrumut de la Rusu Ion)”.  

Știrea are deficienţe de structură și claritate și conţine doar afirmaţiile făcute de o singură sursă 

- Veaceslav Ionită. În cazul Moldova24.info, nu este clar cel puţin cine este nașul lui Vlad Filat, 

cine este nepotul și cine anume „a dus banii cu sacul la bancă”. Jurnalistul nu a făcut niciun 

efort ca să explice și să probeze afirmaţiile deputatului, astfel încât cititorul vede doar o 

înșiruire de sume și de nume și, în consecinţă, ceea ce reţine este că Vlad Filat este implicat în 

afaceri ilegale. Materialul lezează interesele firmelor și persoanelor pomenite într-un context 

negativ și cărora nu li s-a solicitat opinia, așa cum prevăd rigorile jurnalismului. Fiind o știre 

referitoare la un conflict și în care se aduc acuzaţii grave unei persoane, solicitarea reacţiei celui 

acuzat a fost obligatorie.  

 

Materialul încalcă prevederile Codului deontologic al jurnalistului referitoare la imparţialitate, 

separarea faptelor de opinii, prezumţia nevinovăţiei, verificarea informaţiei din mai multe surse 

și nu urmărește informarea corectă a publicului, ci denigrarea unuia dintre concurenţii 
electorali.  

 

 

Studiul de caz nr. 2. Portalul Jurnal.md, 8 octombrie 2014 
 

Titlu: “Migrări PCRM-PD: „Nu ne interesează cine a furat băncile”3 

Autor: Jurnal.md  

 

Ştirea relatează despre plecarea unui grup de primari şi aleşi locali de la Partidul Comuniştilor 

                                                 
2
 http://moldova24.info/nasul-lui-filat-si-gonta-duce-banii-cu-sacul-la-banca-ionita-postat-pe-facebook-noi-dezvaluiri/   

3
 http://www.jurnal.md/ro/news/migrari-pcrm-pd-nu-ne-intereseaza-cine-a-furat-bancile-1178187/  

http://www.moldova24.md/
http://moldova24.info/nasul-lui-filat-si-gonta-duce-banii-cu-sacul-la-banca-ionita-postat-pe-facebook-noi-dezvaluiri/
http://www.jurnal.md/ro/news/migrari-pcrm-pd-nu-ne-intereseaza-cine-a-furat-bancile-1178187/


 53 

la Partidul Democrat. Cei opt primari care au anunţat că părăsesc PCRM şi aderă la PDM sunt 

prezentaţi într-o lumină negativă, autorul lansând afirmaţii tendenţioase chiar de la începutul 

articolului: “Cei opt primari au părăsit partidul, care i-a înaintat, pentru că unii colegi 

comunişti vor să-şi păstreze în continuare fotoliile şi nu-i interesează cine a furat băncile”. 

În ştire apar trei citate scurte ale primarilor care îşi argumentează decizia de a pleca. “Vladimir 

Nicolaevici (Vladimir Voronin – n.r.) a declarat că este de acord să fie în opoziţie încă patru ani, 

dar noi, ca primari, nu suntem de acord. Astfel am hotărât să trecem la PD. Aici mai educat se 

vorbeşte, aici vorbesc despre doctrina electorală şi mai puţin bârfesc”, şi-a explicat decizia 

primarul din satul Răspopeni, Şoldăneşti, Pavel Drăguţa. 

Din acelaşi subiect aflăm că “aleşii locali au recunoscut că au fost racolaţi de democraţi, care 

le-au promis finanţarea mai multor proiecte locale”. Este de fapt o deducţie a autorului. 

Primarii nu au folosit cuvântul “racolaţi”, optând pentru “aderare” la Partidul Democrat. Drept 

dovadă serveşte varianta video de la conferinţă de presă.  

Autorul afirmă că “Primarii au declarat că nu-i interesează nici reputaţia dubioasă a lui 

Vladimir Plahotniuc, şi nici a altor persoane cu dosare penale de pe lista electorală a PD”, dar 

nu prezintă alte nume, detalii şi probe care ar confirma că pe lista electorală a PD sunt persoane 

cu dosare penale. 

În cea de-a doua parte a ştirii, este acordat dreptul la replică Partidului Comuniştilor. 

Formaţiunea a calificat plecarea celor opt aleşi locali drept un “show ieftin”, pus la cale de PD, 

precizând că majoritatea din cei plecaţi nu au fost niciodată membri ai PCRM. Se face trimitere 

la un comunicat de presă al staff-ului electoral al comuniştilor şi este prezentat un citat în 

favoarea tezei că „Lupu (Marian Lupu - n.r.) şi compania sa nu mai au nici o speranţă de a 

obţine şansa de a ajunge în Parlament şi recurg la trucuri lipsite de inspiraţie”.  

 

Ştirea este părtinitoare prin selectarea declaraţiilor şi interpretarea acestora pentru a defavoriza 

PDM.  

 

 

Studiul de caz nr. 3. Portalul Omg.md, 9 octombrie 2014 
 

Titlu: „Правительство Лянкэ сделало шаг к признанию Приднестровья”4 

(„Guvernul Leancă a făcut un pas pentru recunoaşterea Transnistriei”) 

Autor: nu este indicat 

 

Din această ştire aflăm că, pentru prima dată de la declararea independenţei Republicii 

Moldova, autorităţile au numit un responsabil de la Ministerul de Externe pentru negocierile în 

problema transnistreană, după ce vicepremierul pentru reintegrare, Eugen Carpov, a degrevat 

din funcţie. Fiind pe lista Partidului Liberal Democrat, el va participa la alegerile parlamentare 

din 30 noiembrie 2014. Înlocuirea lui Eugen Carpov ar însemna, în opinia autorului, un pas spre 

recunoaşterea Transnistriei, o afirmaţie în susţinerea căreia nu este adus nici un argument. 

Titlul conţine o afirmaţie tendenţioasă precum că Guvernul a făcut un pas pentru recunoaşterea 

Transnistriei care nu este probată, de asemenea în material nu este asigurat echilibrul surselor. 

Faptul că Eugen Carpov a fost înlocuit pentru o perioadă de ministrul adjunct de externe, 

Valeriu Chiveri, este prezentat ca ceva ieşit din comun, autorul subliniind că este pentru prima 

dată când Chişinăul a pus în sarcina Ministerului de Externe soluţionarea problemei 

transnistrene care este una internă. În ştire lipsesc opiniile reprezentanţilor Ministerului de 

                                                 
4
 http://omg.md/index.php?newsid=5030  

 

http://omg.md/index.php?newsid=5030


 54 

Externe sau ale unui expert, comentator în conflictul transnistrean, care să explice în ce constă 

rocada făcută la Guvern şi dacă este cumva legată de o posibilă recunoaştere a independenţei 

Transnistriei. În final, găsim concluzia autorului că decizia Chişinăului ar fi determinată de 

poziţia unor actori politici din România care ar afirma că „R.Moldova este capabilă să-şi decidă 

singură soarta, fără Transnistria”. Astfel, autorul insinuează că deciziile luate de Guvernul de la 

Chişinău ar fi influenţate de la Bucureşti, din nou fără a proba acest lucru. 

 

În conluzie, ştirea are un caracter manipulatoriu, fiind lipsită de imparţialitate, iar autorul 

urmăreşte discreditarea Guvernului R. Moldova şi, implicit, a partidelor de la guvernare.  

  

 

Studiul de caz nr. 4. Portalul Moldova24.info, 10 octombrie 2014  

 

Titlu: „ULTIMA ORĂ // Partidul Patria sub presiune: CEC a scos de pe ordinea de zi 

înregistrarea formaţiunii!”5 

Autor: Moldova24 

 

Știrea anunţă că de pe agenda ședinţei Comisiei Electorale Centrale (CEC) din data de 10 

octombrie a fost scoasă chestiunea referitoare la înregistrarea partidului Patria în alegerile de pe 

30 noiembrie 2014. Fără să citeze vreo sursă, autorul susţine că informaţia „a dispărut fără 

urmă” și „în mod miraculos”, chiar dacă ulterior precizează că înregistrarea a fost transferată 

pentru examinare într-o altă zi. Concluzia pe care o trage autorul este: „Astfel Comisia 

Electorală Centrală și-a confirmat atitudinea părtinitoare față de Renato Usatîi și partidul 

Patria”. Ultima afirmaţie reprezintă o judecată de valoare, la fel ca și expresia din titlu 

„Partidul Patria sub presiune”, întrucât exprimă atitudinea autorului referitoare la un fapt 

imposibil de dovedit.   

De asemenea, titlul știrii este manipulatoriu, deoarece folosește procedeul transmiterii unei 

informaţii trunchiate - faptul că CEC a scos chestiunea de pe ordinea de zi este doar jumătate 

din adevăr, a doua jumătate este că a transferat-o pentru o altă ședinţă, iar acest lucru nu 

reprezintă o presiune. De fapt, informaţia că examinarea a fost amânată a fost trecută în știre 

doar ca detaliu neimportant. 

Caracterul tendenţios al limbajului și afirmaţiile făcute arată clar atitudinea părtinitoare a 

jurnalistului faţă de candidatul electoral Partidul Patria și faţă de liderul acestuia, Renato Usatîi, 

și atitudinea neobiectivă faţă de activitatea Comisiei Electorale Centrale.  

Faptul că autorul nu a încercat să afle explicaţia Comisiei Electorale Centrale, ci a încheiat 

știrea cu afirmaţia că „reprezentanții partidului Patria intenționează să lupte pentru dreptate” 

arată că scopul știrii a fost de a prezenta concurentul electoral drept victimă, pentru a atrage 

simpatia electoratului, și de a denigra autoritatea abilitată cu organizarea alegerilor. Materialul 

seamănă cu un comunicat al staff-ului electoral al partidului Patria şi nu cu o ştire de presă.  

 

 

Studiul de caz nr. 5. Radio Vocea Basarabiei, Radiojurnal, 16 octombrie 2014 

 

Prezentator: Lidia Petrenco 

Reporter: Vasile Munteanu  

                                                 
5
 http://moldova24.info/ultima-ora-partidul-patria-sub-presiune-cec-scos-de-pe-ordinea-de-zi-inregistrarea-formatiunii/  

http://moldova24.info/ultima-ora-partidul-patria-sub-presiune-cec-scos-de-pe-ordinea-de-zi-inregistrarea-formatiunii/


 55 

Reportaj: Inaugurarea Blocului renovat al secţiei de otorinolaringologie a Spitalului pentru 

copii “Emilian Coţaga” 

Durată: 5 min 35 sec. 

 

La 16 octombrie în principalul jurnal de știri al zilei de la postul de radio Vocea Basarabiei a 

fost difuzat un reportaj despre inaugurarea unui bloc renovat al Spitalului pentru copii din 

Chișinău “Emilian Coţaga”. Prezentatoarea și reporterul Vasile Munteanu au informat pe scurt 

în cât timp a fost efectuată reparaţia, cât a costat, ce anume a fost schimbat și renovat, iar 

ministrul Sănătăţii a oferit explicaţii în privinţa modului de funcţionare a secţiei și metodelor 

de tratament și diagnosticare care vor fi aplicate.   

Reportajul a continuat cu o declaraţie de 36 de secunde a președintelui PLDM, Vlad Filat, 

despre „lucrurile bune” pe care le face guvernarea: „Dincolo de servicii de sănătate calitative, 

prompte, în urma acestor investiții care sunt în întreaga țară rezolvăm în plus o problemă care 

era stringentă pentru țara noastră - oferim condiții pentru ca tinerii specialiști să rămână în 

țară, să muncească. Eu sunt absolut sigur că acea strategie care a fost aprobată, care vizează 

serviciile de sănătate în Republica Moldova este una corectă, ea este implementată pas cu pas, 

atât la nivel de medicină primară, cât și celelalte etape, și mă bucur. Este un sentiment de 

bucurie că se poate și facem lucruri bune în țară. ” 

 

Analizând modul cum au fost reflectate faptele, deducem că evenimentul a fost folosit drept 

prilej pentru a crea o imagine favorabilă Partidului Liberal-Democrat și liderului acestuia, Vlad 

Filat. Din durata de 5 min 35 sec a reportajului, în jur de 2 minute au fost alocate declaraţiilor 

liderului PLDM referitoare la activitatea pozitivă a guvernării și declaraţiilor altor doi vorbitori, 

care au adus laude și aprecieri pozitive acestui partid.  

În continuare, după scurte opinii ale personalului spitalului referitoare la reparaţie urmează alte 

două declaraţii ale unor manageri de instituţii care subliniază rolul lui Vlad Filat în dezvoltarea 

serviciilor medicale din Moldova.  

Rectorul Universităţii de Medicină și Farmacie „Nicolae Testimiţeanu”, Ion Ababii, vorbește 20 

de secunde despre meritele reprezentanţilor PLDM: „Eu am lucrat mulți ani aici, am vizitat 

multe țări și sunt foarte onorat de faptul că în ultimii ani medicina, practic, sub conducerea 

primului-ministru Vlad Filat, a ministrului Sănătății Andrei Usatâi, a devenit prioritară pentru 

țara noastră, chiar în condițiile acestea atât de complicate și grele”.  

Directorul Centrului Mamei și Copilului, Ștefan Gaţcan, afirmă, într-un intervenţie de 28 de 

secunde, că toată reparaţia se datorează dlui Vlad Filat: „... Și toate acestea grație dlui 

președinte al PLDM Vlad Filat, care în 2013, atunci când am venit cu acest proiect, ne-a 

susținut. Noi știm foarte clar ce dorim, unde dorim. Noi dorim în Europa, noi dorim standarde 

europene”.  

 

Acest reportaj nu respectă rigorile de obiectivitate și imparţialitate, fiind construit astfel încât să 

promoveze o idee dominantă, propagandistică - cea a binelui făcut de PLDM, iar partea 

informativă propriu-zisă ocupă mai puţin spaţiu în știre. Astfel, liderul PLDM a fost plasat într-

un context total pozitiv, fiind asociat cu succesul și fiindu-i atribuit meritul de a fi contribuit la 

reconstrucţia blocului, deși nu este clar în ce anume a constat contribuţia, de vreme ce banii au 

fost alocaţi din bugetul Casei Naţionale de Asigurări în Medicină și din bugetul Spitalului. 

  

Reportajul conţine, de asemenea, publicitate electorală camuflată - Ștefan Gaţcan a transmis 



 56 

mesajul electoral al PLDM „Înainte spre un viitor european” prin fraza „Noi știm ce dorim, 

unde dorim. Noi dorim în Europa, noi dorim standarde europene”. 

 

Astfel, prin acest reportaj, postul Vocea Basarabiei a devenit tribună pentru propagarea, mai 

mult sau mai puţin camuflată, a mesajelor electorale ale PLDM: locuri de muncă în ţară și viitor 

european pentru Moldova. Includerea unor asemenea reportaje în jurnalele de știri ale postului 

Vocea Basarabiei vorbește despre loialitatea acestui post faţă de un concurent electoral.  

 

 

Studiul de caz nr. 6. Portalul Moldova24.info, 16 octombrie 2014. 

 

Titlu: “Filat își face campanie pe banii statului”6 

Autor: Moldova24 

 

Știrea începe cu afirmaţia că „Deși nu deține nici o funcție, după ce a fost demis pentru 

suspiciuni de corupție, Vlad Filat continuă să profite electoral din banii publici”. În continuare, 

într-un limbaj care nu corespunde genului jurnalistic de știre, ci este propriu comentariului, se 

spune că președintele PLDM, Vlad Filat, a participat la deschiderea unui obiectiv medical: 

„Astăzi liderul Liberal Democrat a participat la un eveniment de dare în exploatare a unui 

obiectiv medical. Ministrul Sănătății, care îi este subaltern de partid, nu a ezitat să-l invite la 

evenimentul la care au fost prezente mai multe televiziuni, pentru a-i mai majora scorul 

electoral șefului său de partid, deși nu era obligat să o facă, pentru că implicarea lui Vlad Filat 

la renovarea obiectivului electoral a dispărut în momentul în care a fost demis”. Sub ştire este 

plasat un sondaj, cititorii fiind rugaţi să răspundă la întrebarea: E corect ca Vlad Filat să 

participe la inaugurarea grădiniţelor şi policlinicilor după ce a fost demis pentru corupţie? 

 

Știrea contravine tuturor rigorilor jurnalismului, fiind de fapt un comentariu prezentat drept 

știre. Ea nu face trimitere la nicio sursă, nu informează și nu răspunde întrebărilor principale la 

care trebuie să răspundă o știre: Ce? Unde? Când? De ce?, ci doar conţine o critică a faptului că 

liderul PLDM participă la un eveniment public în timpul campaniei electorale. Nu este numită 

instituţia medicală unde are loc evenimentul, nu se spune când acesta are loc și ce anume se 

inaugurează.  

Afirmaţia din titlu care spune că “Filat își face campanie pe banii statului” nu este probată în 

niciun fel, întrucât rămâne neclar care anume sunt banii statului, câţi sunt la număr și care este 

evenimentul electoral pentru care sunt cheltuiţi acești bani. Nici în sprijinul celei de-a doua  

afirmaţii că liderul PLDM folosește resursele administrative pentru a face propagandă 

electorală nu sunt aduse fapte sau probe care ar demonstra că aceasta corespunde adevărului. 

Potrivit art. 47 al. 6 din Codul Electoral, “folosirea resurselor administrative” în campania 

electorală înseamnă folosirea “mijloacelor și bunurilor publice”. În acest caz, în privinţa 

președintelui PLDM nu putea fi aplicată o asemenea expresie, întrucât Vlad Filat nu deţine 

nicio funcţie de demnitate publică și nu are în gestiune resurse administrative.  

Singura informaţie care poate fi confirmată din știre este faptul că Vlad Filat a participat la un 

eveniment cu medici, la care s-a tăiat o panglică. Acest lucru este clar mai mult din imaginea 

care însoţește știrea decât din text. Restul textului conţine comentariul autorului: „Ulterior mai 

                                                 
6
 http://moldova24.info/filat-isi-face-campanie-pe-banii-statului/ 

 

http://moldova24.info/filat-isi-face-campanie-pe-banii-statului/


 57 

multe surse mass-media printre care și televiziuni controlate de PLDM au multiplicat știrea cu 

participarea lui Vlad Filat la darea în exploatare a obiectivului medical. Acest lucru nu poate 

să însemne decât un singur lucru, participarea lui Vlad Filat la eveniment are tentă electorală, 

iar Andrei Usatîi, ministrul Sănătății este complice în transformarea unui eveniment social, din 

banii statului, în unul electoral pro PLDM”.  

Autorul pune etichete neprobate și nu solicită replica celor vizaţi. După ce trage concluzia că 

„participarea lui Vlad Filat la eveniment are tentă electorală”, autorul adaugă: „Menționăm că 

potrivit legislației în vigoare, folosirea resursei administrative în scop electoral este ilegală”. 

Astfel, reiese că jurnalistul confundă noţiunile de „eveniment cu tentă electorală” și „folosirea 

resurselor administrative în scop electoral”.  

Știrea se încheie cu o nouă afirmaţie lipsită de suport factologic: „Totodată, Vlad Filat și 

miniștrii din subordinea PLDM nu sunt la prima “abatere” de acest gen”, fără să fie amintită cel 

puţin o acţiune de acest fel.  

 

În concluzie, întreaga știre este realizată cu scopul de a denigra un concurent electoral fără să 

fie prezentate probe și fapte și fără să fie invocată cel puţin o sursă, ceea ce compromite 

credibiliatea și buna credinţă a instituţiei de presă și denotă partizanatul politic manifestat faţă 

de unul dintre concurenţii electorali. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                 
1
 Rapoartele vor fi traduse  în limbile engleză şi rusă şi vor putea fi găsite pe paginile web: www.alegeliber.md, 

www.api.md, www.media-azi.md, www.apel.md   

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/

