
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media monitoring during the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 

 

Report no. 3 

June 18-24, 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This report has been prepared with the financial support of the 

Office of the Embassy of the Netherlands in Moldova.    

 

 

 



            

General data  

 

Purpose and objectives of the project: Monitoring and informing the public about media 

behavior during the electoral campaign and access of electoral competitors to the media. The 

monitoring aims to analyze reporting trends that may affect the performance of media outlets 

and compromise their ability to provide truthful, unbiased, and pluralistic information to the 

public. 

 

Monitoring period: June 1 – July 10, 2021 

 

Criteria for selecting media outlets for monitoring:  

• Audience / impact: national, regional 

• Type of media: audiovisual 

• Form of ownership: public, private 

• Language of broadcasting: Romanian, Russian 

 

List of monitored media outlets: 

 

Moldova 1 (19:00) – public television, national coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

Prime TV (21:00) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

Primul în Moldova (18:00) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian 

and Russian  

Publika TV (online version) – private television, national coverage, broadcasts in Romanian 

and Russian 

Jurnal TV (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

NTV Moldova (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and 

Russian 

RTR Moldova (20:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Russian and 

Romanian 

TV 8 (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and Russian 

Pro TV (20:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian 

TV6 (19:00) – private television, regional coverage, broadcasts in Romanian and Russian 

 

ABBREVIATIONS 

CPA – central public administration 

LPA – local public administration 

AUR – Alliance for the Union of Romanians 

CEC – Central Electoral Commission 

BECS – Electoral Bloc of Communists and Socialists 

BERU – Electoral Bloc Renato Usatîi 

PACCC – Civic Congress Joint Action Party 

PACE – Building Europe at Home Party 

PAS – Action and Solidarity Party  



            

PDCM – Development and Consolidation Party from Moldova 

PDA – Democracy at Home Party 

PDM – Democratic Party of Moldova 

PLD – Party of Law and Justice 

PNOI – NOI Party 

PPDA – Dignity and Truth Platform Party 

PPPO – People Power Political Party 

PPPS – Party of Change Political Party 

PP Șor – Shor Political Party 

PUN – Party of National Unity 

PVE – Ecologist Green Party 

PMPSN – Hope Professional Movement Party 

 

2. Methodology  

 

We monitored the entire content of the main daily newscasts from each television station, 

analyzing materials of direct and indirect electoral nature. The materials were subjected to a 

content and context assessment to determine whether they are favorable or unfavorable to any 

party or other political entity. Also, the materials were analyzed according to the following 

criteria of objective media coverage: 

 

Impartiality and objectivity. Political partisanship: According to the Code of Audiovisual 

Media Services (CAMS), by virtue of the fundamental right to information, media service 

providers must a) ensure a clear distinction between facts and opinions in the news; b) inform 

about a fact or event correctly, verifying information and presenting it impartially and in good 

faith (Article 13 (1)). At the same time, according to ethical standards, the news should be 

unbiased and objective and should not favor any parties / groups / persons at the expense of 

others. The presence of discriminatory elements in reports and news stories is the first sign that 

reality is presented through the journalist’s opinions. The filtering of news and minimal analysis 

of history and context also suggest that the interests of certain actors, and not of the general 

public, are being protected. Furthermore, the Electoral Code stipulates in Article 69 (5) that 

mass media shall not adopt privileged treatment towards electoral competitors by virtue of their 

social status and/or functions held by their candidates. 

 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources: In order to be fair and balanced, 

materials must present all the sides concerned, especially when it comes to controversial topics, 

and must treat opponents equally. The media must also ensure access to a multitude of diverse 

opinions that would help the audience create their own opinion on the covered topics. CAMS 

stipulates that in audiovisual news programs, for which accuracy and fairness are essential, 

reports must come from reliable sources, with sufficient documental proof of the facts, with a 

credible and impartial approach to events, and with balanced coverage of different opinions 

(Article 13 (4)). 

 

Language and images used: 



            

Exaggerations and deliberately used indecent language, such as derogatory language or labels 

attributed to certain individuals or organizations, as well as images manipulated so that certain 

parties appear in a negative light, raise serious questions about compliance with ethical and 

professional standards. The ethical behavior of journalists is questioned most of the time when 

images present aspects that do not correspond to reality, when they are rigged, but also when 

news stories are illustrated with images that are not related to the text. The CAMS prohibits the 

dissemination of reports that are likely to propagate, incite, promote, or justify racial hatred, 

xenophobia, anti-Semitism, or other forms of hatred based on intolerance or discrimination on 

grounds of sex, race, nationality, religion, disability, or sexual orientation (Article 11 (2)). 

 

 

3. Monitoring data 

 

 Moldova 1  

 

Involvement in the coverage of the electoral campaign  

Between June 18 and 24, 2021, the public television station Moldova 1 broadcast seven editions 

of the Mesager newscast at 19:00. Overall, the station broadcast 51 news stories directly related 

to the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021, with a volume 

of 3,688 seconds (1.02 hours). Election-themed news stories appeared in the section Early 

Parliamentary Elections 2021, covering mostly the campaign activities of competitors and their 

promises in political, social, economic segments. 

Some of the news stories focused on the activity of the Central Electoral Commission, which 

registered the last two electoral competitors, opened a centralized call center, and appealed to 

the Supreme Court of Justice (SCJ) against the decision of the Chisinau Court of Appeal on the 

number of polling stations to be opened abroad. During the monitoring period, Moldova 1 

launched electoral debates, and five news stories in its newscast featured the guests of the 

debates. Moldova 1 also presented a news story on the results of the second report on monitoring 

ten television stations during the electoral campaign, produced by the Independent Journalism 

Center, and showed the data of an opinion survey on voter preferences before elections. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the monitoring period, Moldova 1 had a balanced behavior and covered the campaign 

activities of competitors running in elections in a fair and neutral manner, without showing any 

tendency to favor or disfavor any of them. All candidates had access to airtime on the public 

television, the volume of which depended on their activities. 

The electoral activities of candidates were covered in a neutral manner, without any of the 

competitors in the parliamentary elections being favored or disfavored. The only exception was 

the Electoral Bloc of Communists and Socialists, whose representatives appeared more 

frequently in news on the campaign and in materials with accusations against other political 

actors, and in two cases the tone of coverage was positive. 

The electoral options of citizens were covered in a news story on June 23 about a new opinion 

survey, which presented in a balanced manner the information about the parties that would get 

into the Parliament if elections happened next Sunday and the information about the politicians 

that are most trusted by citizens. The survey was mostly in line with the Regulation on the 

coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in 



            

the media of the Republic of Moldova1, having mentioned the sample, margin of error, and the 

sources of its financing. However, the public station did not say whether the survey had been 

authorized by the CEC. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources  

To prepare the 51 news stories of direct electoral nature, Moldova 1 journalists used 116 

sources, mostly electoral competitors and CEC representatives. 

From the perspective of frequency and duration of appearances, BECS representatives had the 

largest presence – ten direct appearances or mentions and the largest volume of direct or indirect 

interventions (228 seconds), followed by AUR with eight appearances and 124 seconds. PAS 

had nine direct and indirect appearances with 113 seconds, and PPDA – six appearances and 

99 seconds. PACE and BERU had five appearances each, PDM – four, and PACCC and PPR 

– two appearances each. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 10 228 

AUR 8 124 

PAS 9 113 

PPDA 6 99 

PDM  4 81 

BERU 5 69 

PPPS 1 54 

PACE 5 50 

PACCC 2 55 

PPR 2 42 

  

In addition, news stories in the monitored week cited PDA – three times (24 seconds), PPPO 

and PPOM – twice each, with 18 and 19 seconds, accordingly. PUN was mentioned three times, 

while PP Șor, PPM, PNOI, PDCM, PP NOI, and the independent candidate Veaceslav Valico 

– once. President Maia Sandu was targeted in two election-themed news stories that featured 

BECS candidate Bogdan Țîrdea. He said that he “would demand the General Prosecutor’s 

Office and the Anticorruption Prosecutor’s Office to investigate the alleged connection between 

ANRE [National Agency for Energy Regulation] directors and Maia Sandu” and “presented 

the results of ‘reforms’ dated back to the time when Maia Sandu was a minister.” In both cases, 

“the press service of the Presidency said they would not comment of the electoral statements of 

Bogdan Țîrdea.” 

Ten of the relevant materials were controversial, and the balance of sources was ensured in all 

of them. In most news stories that covered the activities of competitors, the station used only 

one source and did not provide background information. 

 
1 The Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the 

Republic of Moldova: Media service providers shall have the right to disseminate the results of opinion surveys on electoral topics no later 

that 5 days prior to the day of elections, only if they are accompanied by the following information: name of the organization that conducted 
the survey; date or period when the survey was conducted and the method used; the size of the sample and the maximum margin or error; the 

person who requested the survey and the source of its financing; the proof of CEC being notified about the conduct of the survey on electoral 

topics in accordance with Article 70 (10) of the Electoral Code. In the case of exit polls, the CEC decision on the conduct of this survey shall 
be presented.  



            

In terms of gender equality, Moldova 1 gave priority to male sources, who were cited/mentioned 

62 times, while women were cited/mentioned 19 times (23%). 

Language and images used  

Between June 18 and 24, Moldova 1 used proper language, in line with deontological standards. 

The images used were in line with ethical and professional standards. 

 

  Jurnal TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Between June 18 and 24, Jurnal TV broadcast 23 election-themed materials in five editions of 

its main daily newscast, with a volume of 4,012 seconds (1.1 hours). The station extensively 

covered the topic of the number of polling stations to be opened by authorities abroad, decisions 

of courts and the CEC in this regard, and the opinions of some experts of this topic. Other news 

stories referred to the campaign activities of competitors and presentation of electoral 

commitments; lawsuit targeting MP Petru Jardan, a candidate on the list of PP Șor, regarding 

the concession of Chisinau International Airport; report of President Maia Sandu after six 

months in office; results of a new electoral survey. The station also had an extensive news story, 

with elements of investigation, about the interests of two PDM representatives in the scheme 

of fuel supply in the Transnistrian region. The news stories that targeted directly electoral 

candidates appeared in the section of Early Parliamentary Elections 2021. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

During the monitoring period, Jurnal TV treated electoral topics in a neutral and impartial 

manner, without favoring or disfavoring any competitor or mixing facts with opinions in the 

news. Journalists complied with legal and deontological requirements, and there were no 

elements of tendentiousness in materials. 

In each newscast, the station had one news story titled “Elections 2021: Campaign Events,” 

where it reviewed the competitors’ electoral events over the day. The duration of appearances 

was relatively equal for all candidates, and at the end of each such story the station noted, “the 

other electoral competitors have not organized public events within the electoral campaign 

today,” meaning the candidates that did not appear in the daily reviews. 

On June 21, Jurnal TV informed about the results of a new opinion survey, mentioning all 

electoral competitors, as well as the politicians who enjoy the most trust among the people. That 

material was in line with the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The station cited or mentioned in election-themed news stories 91 sources, ensuring their 

diversity. The sources were representatives of the entities participating in the campaign, of the 

CEC, CPA, courts and law enforcement authorities, as well as diplomats, experts, media outlets. 

During this week of monitoring, 15 competitors had access to news. PPDA had the most airtime 

– 276 seconds, being cited in seven materials. Next was PDM, with 269 seconds of appearance; 

then PAS, BECS, and PPPS with over 100 seconds of airtime each.   

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 



            

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PPDA 7 276 

PDM 4 269 

PAS 8 196 

BECS 9 178 

PPPS 1 100 

PDCM 2 94 

PRM 1 87 

PACCC 2 77 

AUR 3 68 

BERU  3 67 

 

The station cited PACE and PP Șor in one news story each, and the latter was also mentioned 

in one story. PNOI and the independent candidate Veaceslav Valico were only mentioned.  

Nine news stories of the 23 monitored were controversial. In five cases, Jurnal TV ensured the 

right to reply to all people concerned; two stories were unbalanced; and two other were partially 

balanced. On June 24, the station informed in breaking news that AUR challenged in court the 

CEC decision to open 150 polling stations in the diaspora. It cited directly Dorin Chirtoaca, 

who accused the electoral authority of “abuse of office, repeated and aggravated.” The reply 

of the CEC was missing. A partially balanced news story of June 22 announced that the minister 

of agriculture dismissed the head of the Environmental Inspectorate for not having dismissed, 

in his turn, several heads of districts, who were to be replaced by people loyal to the Party of 

Socialists (PSRM). The minister denied accusations, while PSRM was not asked to comment. 

On June 23, the station broadcast a news story with investigative elements about the fact that a 

quarter of the annual fuel consumption in Transnistria is provided by a Moldovan company 

owned by another company, in which the son of Alexandru Pânzari holds a share, and 

“according to documents, Alexandru Jizdan also has pecuniary interests in the business.” While 

Alexandru Pânzari was cited directly with a reaction, journalists said, “We could not reach 

Alexandru Jizdan by telephone. The PDM press service told us that he is gone to meetings with 

voters. We were advised to write him a message. There was no answer to our messages.” They 

cited statements that Jizdan had made six months before, but they were about the relations of 

some politicians from the two banks of the Dniester, and not about the investigation. 

During this period, there was a notable gap between the number of women and men cited or 

mentioned as sources – 56 men and 7 women (12.5%). 

Language and images used 

Both the language and the video images used in the newscasts broadcast by Jurnal TV were in 

line with the deontological standards, without deviations or discriminatory elements. 

 

 NTV Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 



            

During the reporting period, NTV Moldova broadcast 40 materials of direct and indirect 

electoral nature, with a total volume of 5,210 seconds (1.4 hours). They mainly concerned the 

campaign activities of some electoral competitors, accusations launched by some candidates 

against others, information from the CEC on electoral procedures, etc. The station also 

broadcast a series of materials outside the section dedicated to elections, which referred to 

activities in the regions, but also materials of indirect electoral nature that targeted President 

Maia Sandu. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

A large part of the materials (18) was biased, judging by the way in which topics were selected, 

as well as by the way in which they were reported. For example, the station broadcast daily at 

least three news stories with the presence of and/or about BECS representatives, who were 

usually the protagonists of the news, presenting electoral objectives or launching accusations 

against other electoral competitors, especially PAS, but also President Maia Sandu. 

Accusatory news stories were usually biased and did not always separate facts from opinions. 

Thus, on June 23, the station broadcast a material with elements of commentary, saying, “When 

she needed votes to become head of state, Maia Sandu was generous in promises, from 

removing the fence from the Presidency, to reducing its maintenance costs. Subsequently, voters 

saw that Maia Sandu had the most expensive investiture ceremony in the country’s history, and 

the fence remained untouched. The same thing happened with the investigation into the theft of 

the billion. When she needed votes, she swore to do justice...” This quote was not attributed to 

anyone. The entire material consisted of such comments accompanied by images and 

soundbites with Maia Sandu. 

Another biased and manipulative material (a vox pop survey conducted in Dubasari) was 

broadcast on June 18. Accompanied by the caption “Pro-Europeans disappointed voters,” the 

intro of the material was general and confusing, and it did not carry a note saying that the poll 

is not representative of public opinion and has no value of a survey, as required by the Code of 

Audiovisual Media Services (CoAMS) in Article 13 (11), leaving the impression that it was a 

national survey. “Having governed the country for 12 years, pro-European parties managed to 

disappoint a large part of society. Moldovans say that since 2009, pro-Western parties have 

only made promises of a better life, but in reality, people have become poorer and hopeless 

about the future. People say they will go to vote en masse on July 11 to change the course of 

Moldova,” announced the presenter, and then several citizens were cited, dissatisfied with small 

pensions, expensive medication, people going abroad, etc. It is not clear what question people 

were answering, since many of them spoke of the problems they had at the moment. Regarding 

the elections, interviewees supported the idea of going to vote, but no one mentioned the need 

to change the country’s development course. Thus, the reporter’s conclusions were not 

supported by the statements of the survey participants. The intro was accompanied by archive 

images, in which Maia Sandu appeared with former Prime Minister Vlad Filat, without the 

station announcing that it used archive materials, as required by law. The footage, meant to 

illustrate the connection between Sandu and Filat (convicted of corruption), was repeated twice. 

Thus, NTV Moldova did not comply with Article 13 (1) of the CoAMS, which stipulates that 

media service providers must present information impartially and in good faith. 

During the reporting period, the station broadcast two news stories in which it manipulated the 

information and disinformed the viewers. A material on June 18 was based on the Direct Access 

program, broadcast by NTV Moldova on June 17, with the participation of the Acting Minister 

of Agriculture, Regional Infrastructure, and Environment Ion Perju. Titled “The state has no 



            

money for farmers,” the story informed about the damage caused by recent rains and storms, 

and contained quotes from the minister on this subject. The reporter attributes to Ion Perju this 

statement: “If politicians keep insisting that the little money left in the reserve fund be allocated 

to increase the number of polling stations for the diaspora, there is a risk that the harvest will 

be completely compromised.” This indirect quote is in fact a conclusion of the reporter, who 

agrees with the moderator of that program. Ion Perju did not make such statements in the 

program. He did not make any reference to politicians or polling stations for the diaspora. In 

the end, the reporter said, “Previously, at the suggestion of Maia Sandu, the Government 

decided that most of the money from the reserve fund should be allocated for the early 

parliamentary elections.” 

The topic was resumed on June 23, in a separate news story, in which the reporter referred to 

the damages estimated by Minister Perju. “He was concerned that the state did not have the 

necessary funds to provide aid and compensation because the money from the Government’s 

reserve fund, set aside for interventions in such situations, was used at the suggestion of 

President Maia Sandu for organization of early parliamentary elections. As a result, the 

Government has only 28 million lei, said the acting Minister of Agriculture, Regional 

Development, and Environment.” This quote was not supported by the minister’s statements, 

who spoke of other things in his direct intervention. It should be noted that, in the program, the 

concerns related to the lack of money came from the moderator, while Ion Perju did not make 

statements suggesting a connection between the reserve fund, elections, and President Maia 

Sandu. Thus, the station flagrantly violated the provisions of Article 13 (1) of the CoAMS, 

which stipulates that media service providers must correctly inform about a fact or event, and 

the information must be verified and presented impartially and in good faith. 

Each daily newscast had news stories of direct or indirect electoral nature, which eventually 

emphasized that certain good things, initiated by PSRM, were not carried to the end because 

some laws were not promulgated by President Sandu. 

The tone of coverage of the majority of electoral candidates was neutral, except for BECS, 

which benefited from a positive tone in five cases, and PAS, which was the protagonist of ten 

materials with a negative connotation. PAS was also disadvantaged by the large number of 

negative news stories referring to President Maia Sandu – ten in total. Other parties appeared 

mainly in neutral light, with the exception of PUN, which had one negative appearance. 

It should be noted that, during the reporting period, the number of BECS campaign news 

decreased, and the representatives of this bloc appeared in the news more frequently as accusers 

of other parties. The station mentioned at least once, at the end of the relevant news, the position 

of this competitor in the ballot. The presence in the news of the PSRM leader Igor Dodon, who 

sometimes appeared on the screen, but had no direct interventions (for example, in the June 21 

news story about the Strawberry and Honey Festival in Sadova), also decreased. 

The station had two materials on the results of opinion surveys, in both cases in line with the 

provisions of the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early 

parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The 40 relevant news stories were documented from 97 sources, which were not diverse, 

ensuring a relative pluralism of opinion. Most of the time they were representatives of the 

electoral competitors, the government, the CEC, the local public administration, and citizens. 

During the reporting period, there was no obvious increase in the number of the covered 



            

electoral competitors. The station informed about 10 electoral candidates in total, of which eight 

were cited and two were only mentioned. 

BECS was the protagonist with the largest number of appearances/mentions and volume 

allocated to direct interventions, followed by PPDA and PACCC. PAS was mostly mentioned 

– four times, and once it was cited. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 19 1,502 

PPDA 6 283 

PDM 2 182 

PACCC 1 155 

PUN 1 86 

PAS 5 60 

AUR 1 58 

PDA 1 50 

BERU 2 0 

PP Șor 1 0 

 

President Maia Sandu was mentioned 10 times and had one direct intervention. 

Out of the 12 conflicting news stories, the vast majority (8) were unbalanced and did not cite 

both sides of the conflict. The station made no effort to balance the news, often mentioning that 

the party concerned did not answer the phone or refused to comment, without providing 

evidence of journalistic effort in this regard. Thus, on June 18, NTV Moldova informed about 

the intention of a PSRM MP to ask the General Prosecutor’s Office to investigate Maia Sandu’s 

relations with oil companies, launching accusations of corruption (they allegedly sponsored 

Maia Sandu’s presidential campaign, and now the president allows oil prices to rise). The 

station said the Presidency spokeswoman refused to comment, but showed no proof of this, and 

PAS representatives were not contacted. In another news story from June 18, Igor Dodon 

accused the Presidency of not taking measures to stop the rise in prices. 

A partial balance was ensured in the news about the accusations of the Parliamentary 

Investigation Commission regarding the abduction of the Ukrainian judge Nikolai Chaus, Maia 

Sandu being accused of involvement, but her reaction was missing. 

In terms of gender balance, during the reporting period there was an obvious gap between the 

number of men and women cited/mentioned – 55 male sources versus 29 female (32%). 

Language and images used 

In election-themed news stories, the language was generally proper and neutral. No image 

manipulations or editing tricks were identified. In one case (vox pop material from June 18), 

the station did not mention that it used archive images, which is contrary to the Regulation on 

the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 

in the media of the Republic of Moldova. 

 



            

  Prime TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the reporting period, Prime TV broadcast 30 election-themed materials in the five 

editions of its main daily newscast, with a total volume of 3,087 seconds (0.8 hours). Reporters 

informed about the electoral priorities and commitments of competitors, announced during 

campaign events; provided information on the electoral process from the CEC; followed the 

issue of the number of polling stations abroad. The newscasts also covered controversial 

situations involving some competitors (the attempts of the AUR electoral candidate to get into 

the Transnistrian region, Petru Jardan being put on trial). 

All monitored news stories appeared in the section Elections 2021. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

Prime TV covered the activities carried out by electoral competitors for the early parliamentary 

elections in a fair, neutral, and impartial manner. The news stories were objective, without 

violation of deontological standards, and facts were separated from opinions. 

In the monitoring process, we found no obvious intentions of favoring or disfavoring electoral 

competitors. Judging by the frequency and airtime allocated to appearances, but also by the 

angle of approach to the topics, there was slight favoring of BECS, while the tone in relation to 

other candidates present in the news was neutral. 

Prime TV broadcast a news story about the results of an electoral survey on June 21. The 

material was made in line with the provisions of the Regulation on the coverage of the electoral 

campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of 

Moldova. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

Prime TV provided a relative diversity of sources during the reporting period: 72 sources were 

consulted to document the 30 news stories. These were electoral candidates, the CEC, and 

representatives of state institutions who were asked to comment in controversial materials. 

From the perspective of appearances, BECS representatives had the largest presence, with a 

volume of direct and indirect interventions of 362 seconds. AUR followed in the top, with a 

volume of appearances 2.4 times smaller, 149 seconds. A short distance from AUR was BERU, 

with 140 seconds for direct or indirect interventions. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 11 362 

AUR 5 149 

BERU 5 140 

PPDA 4 131 

PAS   7 124 

PACE  2 58 

PRP 1 40 

PP Șor  2 30 

PDM 1 30 

PNOI 2 25 



            

 

The independent candidate Veaceslav Valico had a 10-second appearance, and PDA – only one 

mention. 

Of all news stories (30), 12 were of a conflicting nature. In all such materials, reporters ensured 

the balance of cited sources, providing a complete picture of the situations. 

In terms of gender balance, reporters gave priority to male sources (41), while female sources 

(8) had a considerably lower presence (16%). 

Language and images used 

The language and images used in Prime TV newscasts were in line with deontological 

standards. No violations or elements discriminating candidates were reported. 

 

 Primul în Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Between June 18 and 24, 2021, Primul în Moldova continued actively covering the electoral 

campaign. In five newscasts during the mentioned period, the station broadcast 38 materials of 

direct and indirect electoral nature, with the duration of 5,307 seconds (1.4 hours). Of these, 27 

materials appeared in the Elections 2021 section, and 11 outside it. More than half of these news 

stories covered the activity of BECS representatives within the electoral campaign, but also 

outside it, or referred to this electoral bloc. In other materials, Primul în Moldova reported on 

the current activity of the CEC, political commitments made public by other electoral 

competitors, accusations launched within a political party or by representatives of some parties 

against others, the activity of the Moldovan President Maia Sandu, etc. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

More than half (23 news stories) of the materials analyzed during this monitoring were biased, 

contrary to the provisions of the Code of Audiovisual Media Services. The lack of impartiality 

and objectivity could be noticed in the selection of topics, as well as in the angle of approach. 

For the most part, the journalists of this station brought to the fore achievements and statements 

of BECS representatives and accusations against PAS and President Maia Sandu. All of the 

above suggest the intention of Primul în Moldova to put BECS representatives in positive light 

and those of PAS or Maia Sandu in negative light. 

For example, on June 18, Primul în Moldova broadcast a news story announcing that PSRM 

MP Bogdan Țîrdea would notify the General Prosecutor’s Office and the Anticorruption 

Prosecutor’s Office in order to establish connections between directors of the National 

Agency for Energy Regulation and President Maia Sandu, requesting “investigation of the 

link between sponsorships by some oil corporations in favor of Sandu during the presidential 

campaign and of any links between the coming of Maia Sandu to power and the immediate 

increase in fuel prices.” Also on June 18, Primul în Moldova pointed out in a news story the 

damage in agriculture caused by heavy rainfall and the reserve fund, “which cannot be 

emptied to finance early parliamentary elections to the detriment of emergency projects for 

the country,” and underlined that Maia Sandu provoked early parliamentary elections. 

On June 22, the station cited PACCC, whose representatives claimed that PAS’s electoral 

program “is a bluff that will disappoint voters in a very short time.” The journalists emphasized 

in the intro that PACCC “refers to the proposals of the party of which President Maia Sandu 

used to be a member.” In the same news story, facts were not separated from opinions. The 



            

journalist said a phrase he did not attribute to anyone: “PAS’s offer to attract funds for village 

development is an empty slogan.” 

On June 23, a news story about the fact that PPDA was asking for support from business circles 

in Moldova was supplemented with information that “the urges to financially support the 

electoral campaigns started from the PAS leader Maia Sandu before the presidential election. 

Then, PSRM made an x-ray of the donations and found that hundreds of pensioners had 

allocated fixed amounts to the electoral fund of the current president. PSRM representatives 

suspected that illegal funding for the campaign was camouflaged under these donations. 

Subsequently, the same pattern was used by PAS for the early parliamentary elections.” Also 

on June 23, in another news story, Primul în Moldova claimed that “the investigation of the 

theft of the billion is no longer a priority for Maia Sandu,” referring to an earlier statement and 

stressing that “it contradicts the promise made by Sandu before becoming president.” 

Primul în Moldova included in the newscast of June 23 a biased news story about the results of 

a survey, stating in the intro that “BECS leaders, Igor Dodon and Vladimir Voronin, continue 

to enjoy the greatest trust among Moldovans, followed by the head of state, Maia Sandu.” “The 

study shows that, in terms of trust, Maia Sandu obtained 32.9%. However, the head of state 

continues to be outrun by the two leaders of the PCRM-PSRM bloc, who cumulatively obtained 

over 40%,” according to Primul în Moldova. The figures presented on the screen show that, in 

terms of trust in politicians, Maia Sandu is followed by Igor Dodon and Vladimir Voronin. 

 

 

At the same time, contrary to the Regulation on the coverage of the electoral campaign for the 

early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova, Primul 

în Moldova did not mention details about the source of funding and whether the CEC was 

notified of the survey. 

During the reporting period, outside the Elections 2021 section, Primul în Moldova 

disseminated three appreciative materials about the achievements of the mayors who ran on the 

PSRM list (Brezoaia village in Ștefan Vodă district, and Colibabovca and Sărăteni villages in 

Leova district). The appreciative approach of the journalists could also be observed in the 

captions used – for example, “Sarateni, a delight of projects” (June 22). These materials were 

supplemented by voices of citizens who appreciate the achievements of mayors. 



            

On the other hand, on June 24, Primul în Moldova broadcast a biased news story about the 

accusations launched by several citizens against the mayor of Buteni village in Hincesti district. 

After a series of appreciative reports about the mayors who ran on the PSRM list or 

independently, in this case Primul în Moldova pointed out, “While in other villages water 

supply, sewerage systems, and street lighting are being installed, roads are repaired and 

community centers are rebuilt, the only thing that changes in the village of Buteni are amounts 

in utility bills. People complain that the head of the local administration does nothing for the 

locality, and does not care about the problems of the villagers.” At the end of the material, the 

journalist noted that although he ran independently, “the mayor was seen at most PAS meetings 

in Hincesti district.” 

During the reporting period, Primul în Moldova was obviously partisan in favor of BECS, 

which was the protagonist of 22 news stories, in nine of which the tone of coverage was strongly 

positive. Six of these news stories presented the achievements, commitments, and proposals of 

BECS candidates: the donation of 60,000 doses of Sputnik V vaccine by the Russian Federation 

after agreements between President Vladimir Putin and Igor Dodon; promotion of the values of 

the traditional family; the promise that no school would be closed; etc. In seven other news 

stories, the representatives of this electoral bloc brought accusations against PAS, President 

Maia Sandu, and the US Ambassador to Chisinau Derek Hogan. 

At the same time, the biased attitude towards PAS and President Maia Sandu was obvious, as 

the tone of their coverage was negative in 16 materials. Primul în Moldova approached the other 

competitors in a neutral manner. 

Thus, Primul în Moldova did not comply with the provisions of the Electoral Code (Article 69 

(1)), which stipulates that “broadcasters, in all their programs (…) have the obligation to 

respect the principles of fairness, responsibility, balance, and impartiality in covering the 

elections,” but also the provisions of the Code of Audiovisual Media Services, which provides 

in Article 13 (6) for ensuring impartiality, balance, and favoring the free formation of opinions, 

by presenting the main opposing points of view at the time when issues are in public debate. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

During the monitoring period, Primul în Moldova cited/mentioned 91 sources to document the 

analyzed materials, mostly electoral competitors, local public authorities, citizens, CEC, etc. 

BECS benefited from the largest presence, being given dozens of times more airtime than other 

competitors (PPDA, PDA, PACCC, PDM, PAS). The other candidates were mentioned once 

when Primul în Moldova announced all the candidates registered by the CEC, BERU being 

mentioned in the context of a survey. 

President Maia Sandu was mentioned 11 times, with one direct intervention of 31 seconds (from 

an interview for Free Europe). 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 21 1,677 

PPDA 7 182 

PDA 3 150 

PACCC 2 150 

PDM 3 117 

PAS 8 79 

 



            

During the reporting period, Primul în Moldova broadcast 16 controversial news stories, 14 of 

which targeted PAS representatives or President Maia Sandu. With the exception of one 

material, all others were unbalanced. In most cases, Primul în Moldova did not announce what 

steps it had taken to balance the materials and to grant the right to reply. 

In a news story about the fact that the US Ambassador to Moldova Derek Hogan is suspected 

of political partisanship, which referred to a letter addressed by Vladimir Voronin, Primul în 

Moldova announced, “The US Embassy has not yet responded with a comment.” 

Thus, the station did not comply with Article 13 (4) of the Code of Audiovisual Media Services, 

according to which, “in audiovisual news programs, for which accuracy and correctness are 

essential, reports must come from reliable sources, sufficiently documented factually, with a 

credible and impartial approach to events, with a balanced presentation of different opinions.” 

During the reporting period, Primul în Moldova did not ensure the gender balance of 

sources/protagonists in the monitored news stories. The station cited/mentioned 62 male and 

29 female sources (31%). 

Language and images used  

The language and images used in the newscasts of Primul în Moldova were in most cases in 

line with deontological standards. However, there was a case in which discriminatory language 

could be noticed. In the context of the Family Week, launched by BECS, a PSRM councilor in 

the Chisinau Municipal Council and a BECS candidate declared on June 21: “We see how 

signatures are collected in support of zoophilia. They misunderstand the urge to love thy 

neighbor,” and “Let us pray for others who all this week have tried to promote values foreign 

to our people, who have spoken of replacing the tender words mother and father with the term 

parent 1 and parent 2,” statements that could incite hatred and intolerance towards 

representatives of the LGBT community, although the news did not mention this community. 

Thus, the station violated Article 11 (2) of the Code of Audiovisual Media Services, which 

prohibits the dissemination of reports likely to propagate, incite, promote, or justify hatred 

based on intolerance or discrimination on grounds of sex, race, nationality, religion, disability, 

or sexual orientation. 

 

  Pro TV  

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

In the seven monitored newscasts, Pro TV Chișinău broadcast 32 news stories of direct and 

indirect electoral nature, with a total duration of 3,744 seconds (1.04 hours). The broadcast 

schedule included topics regarding the number of polling stations abroad, the campaign 

activities of some electoral competitors, controversial aspects related to earlier activities of 

some candidates, and accusations launched by some competitors against others. The station also 

informed about the organization of debates, “You vote on Pro TV,” with the announcement of 

the invited competitors, and in the newscasts of the following days it included news about the 

debates that took place the previous evening. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

Pro TV reported correctly on the activities carried out by competitors. The news stories about 

the electoral process and the campaign activities of candidates were neutral and impartial. There 

was no apparent predilection towards any electoral competitor or intentions to favor/disfavor 

them. 



            

During the monitoring period, the station broadcast two news stories about the results of 

electoral surveys announced on those days (June 21 and 23), in line with the provisions of the 

Regulation on the coverage of the electoral campaign for the early parliamentary elections of 

July 11, 2021 in the media of the Republic of Moldova. The news provided information about 

the name of the organization that conducted the survey, the date or period in which it took place, 

the size of the sample and the maximum margin of error, the source of funding, etc. None of 

the materials said whether the CEC had been informed about their conduct, as required by the 

Regulation. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The station’s reporters consulted 101 sources to document and produce election-themed 

materials, with direct or indirect interventions. Competitors, participants in the debates 

organized by Pro TV or other campaign events were cited the most. 

From the perspective of the allocated airtime, BECS had the largest presence, with the largest 

volume of direct or indirect interventions – 168 seconds. It was followed by PDM, with 88 

seconds of direct and indirect interventions. At a short distance from PDM was PPDA, with 84 

seconds of airtime. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 10 168 

PDM 3 88  

PPDA 7 84 

AUR  3 76 

PAS   8 74 

PACE 4 64 

BERU  5 60 

PP Șor 5 48 

PRM 2 40 

PACCC 3 38 

 

PMPSN had a 30-second appearance and a mention, PNOI had a 16-second intervention and a 

mention, PDA had a 14-second appearance and a mention, and PUN was mentioned four times. 

The independent candidate Veaceslav Valico was mentioned only once. 

The station broadcast nine controversial news stories, one of which was unbalanced in terms of 

cited sources. There was a lack of comment or opinion from the CEC in a material on June 18, 

when President Maia Sandu said, “There are people at the CEC who are politically influenced, 

and I understand that some of them are being pressured by some political actors...” 

In terms of gender balance, male sources/protagonists were cited/mentioned 45 times, and 

women were cited/mentioned 14 times (23%). 

Language and images used  

In the news stories about the electoral campaign, Pro TV used a neutral language, except for a 

material aired on June 23, about the survey conducted by the Association of Sociologists and 

Demographers of Moldova. In the case of PP Șor, who ranks third in the top of citizens’ 

electoral preferences according to the survey, the reporter resorted to labeling, saying, “With 



            

almost 6%, the party of the fugitive Ilan Șor, sentenced by the first instance to seven and a half 

years in prison for fraud at BEM, would also enter the Parliament.” 

The images broadcast were in line with deontological standards. 

 

Publika TV 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the monitoring period, Publika TV broadcast 37 news stories of direct or indirect 

electoral nature, with a total volume of 3,568 seconds (about one hour). The station’s journalists 

covered the campaign activities of electoral competitors, statements regarding the electoral 

commitments of political parties, accusations launched by representatives of the political parties 

registered for the early parliamentary elections, the results of sociological surveys made public 

during this period, the case of the polling stations to be opened abroad for the July 11 elections, 

etc. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

Most of the news stories broadcast by Publika TV and analyzed in this monitoring were 

impartial and complied with the principle of separating facts from opinions. 

A certain degree of bias was observed in the selection of topics to be covered, where the station 

gave priority to BECS representatives. Of the 37 news stories monitored, six covered the 

statements and commitments made by BECS representatives or the events in which they 

participated, and the tone of their coverage was equally neutral and positive. 

Thus, on June 18, PSRM leader Igor Dodon appeared in a news story in which he “urges PAS 

not to reject the idea of a dialogue after the early elections and not to repeat the situation of 

2019, when PAS publicly pledged not to form a coalition with the Socialists.” On the same day, 

Publika TV announced, “The Socialists have challenged in Constitutional Court the so-called 

law on the billion, which provided in 2016 state guarantees worth almost 14 billion lei to cover 

theft from the banking system.” On June 22, the station reported that BECS leaders Igor Dodon 

and Vladimir Voronin laid flowers at the Eternity memorial complex and commemorated the 

victims of World War II. On June 23, Publika TV announced that BECS promises to relaunch 

the Moldovan Village program, and on June 24 it presented Vladimir Voronin’s statement on 

BECS’ proposal to draft a new Constitution. Also on June 24, Publika TV reported on the 

accusations against the Information and Security Service and the Presidency in the case of 

abduction of the Ukrainian citizen Nikolai Chaus, which came from two PSRM MPs, Adrian 

Lebedinschi and Grigore Novac, both candidates on the BECS list. 

The other competitors appeared in different contexts, and the tone of their coverage was neutral. 

During the reporting period, there were two news stories on the results of two surveys (June 21 

and 23), in which the following parties were mentioned: BECS, PAS, PPDA, PP Șor, BERU, 

PDM. The station adopted a neutral tone in relation to these electoral competitors. 

In the case of the survey covered on June 21, Publika TV included information about the name 

of the organization that conducted the study, the period in which it was conducted, the method 

used, the sample size, and the margin of error. Contrary to the Regulation on the coverage of 

the electoral campaign for the early parliamentary elections of July 11, 2021 in the media of 

the Republic of Moldova, Publika TV did not mention details about the source of funding and 

whether the CEC had been notified about the survey. In the case of the study made public on 

June 23, the station did not announce the maximum margin of error and did not say whether the 

CEC had been announced about the conduct of the survey. The journalists said that the 



            

representatives of the institution that conducted the study did not answer the phone to provide 

details about who requested the investigation and how much it cost. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

To document the 37 monitored news stories, the journalists of the TV station 

approached/cited/mentioned 61 sources. Most often, electoral competitors were directly or 

indirectly cited from events, press conferences, posts on social networks, etc. 

Publika TV cited or mentioned 11 electoral competitors out of the 23 registered by the CEC. 

BECS benefited from the most airtime – 269 seconds, followed by PAS at a great distance – 

169 seconds, AUR – 103 seconds, PPDA – 102 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 9 269 

PAS 9 169 

AUR 5 103 

PPDA 9 102 

BERU 4 79 

PP Șor 4 73 

PRM 1 72 

PACE 1 69 

PDM 4 54 

PNOI 2 25 

V. Valico  1 11 

 

Of all news stories broadcast, 15 covered controversial topics. In 14 of them, Publika TV 

ensured the balance of sources or announced about the effort made to ensure the right to reply 

to those targeted. In a news story on June 24, when PAS supporters protested in front of the 

Government building against the decision of the Ministry of Education to dismiss Ion Iovcev 

from the position of director of the Lucian Blaga Lyceum in Tiraspol and chanted “Down with 

the thieves!”, Publika TV did not say what it did to obtain the position of the authorities, 

announcing, “The protest lasted about half an hour. Meanwhile, no one from the Ministry of 

Education came out to talk to the protesters.” 

Most of the news stories were made with reference to a single source, without addressing other 

relevant sources. 

Publika TV did not ensure the gender balance of sources/protagonists in the monitored news 

stories. It cited/mentioned 45 men and 16 women (26%). 

Language and images used 

The language and images used by Publika TV in the news analyzed during this reporting period 

were in line with deontological standards. 

 

 RTR Moldova 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 



            

During the reporting period, RTR Moldova broadcast five editions of the newscast at 20:00. 

They included 41 news stories directly related to elections, with a volume of 3,103 seconds (0.8 

hours). 36 stories appeared in the section Early Parliamentary Elections 11.07.2021, and 

another five, which focused on the activity of the CEC, appeared outside it. Election-themed 

materials mainly covered the activity of the candidates running for the seat of MP – meetings 

with voters in various localities, presentation of priorities in certain areas, including visions to 

amend the Constitution, or presentation of initiatives to reduce the electoral threshold. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

The 41 news stories of direct electoral nature on RTR Moldova were objective, impartial, and 

lacking in tendentiousness. During the reporting period, no violations of deontological or 

professional standards were noted. Information was presented in a fair and unbiased manner, 

without mixing facts with opinions, labeling, or value judgments. The station reported on the 

majority of electoral competitors, without showing any predilection for the coverage of any of 

them. 

The tone of the coverage was neutral in relation to all the candidates registered by the CEC. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

In order to document the 41 news stories aired between June 18 and 24, 2021, the journalists of 

RTR Moldova cited or mentioned 57 sources, mostly candidates who organized electoral 

events. 

From the perspective of the frequency of appearance of electoral actors, no predilection for a 

certain candidate was noticed. BECS benefited from the most appearances (4), with 228 

seconds of airtime, followed by PAS with 3 appearances and 199 seconds. PACCC and PPDA 

had a similar number of appearances and 106 and 85 seconds of airtime, respectively. AUR, 

BERU, PPPS, PRM, and the independent candidate Veaceslav Valico had between two and 

three appearances, with a duration that varied between 65 and 83 seconds. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

BECS 4 228 

PAS 3 199 

PACCC 2 106  

PPDA 2 85 

AUR  3 83 

BERU 3 77  

PPPS 2 75 

PRM 2 65 

Veaceslav Valico 2 65 

PDM 1 60 

 

PPO and PPOM each benefited from two appearances of 48 and 33 seconds, respectively, and 

PDM, PDA, PNOI, PVE, PLD, PUN, and PDCM each had one appearance. 

To prepare election-themed news stories, RTR Moldova journalists usually used a single 

source, without presenting background information, except in a few situations where materials 

were more complex. In most cases, at the end of the news stories involving electoral candidates, 



            

the reporter mentioned the place that the candidate occupied in the electoral list or the number 

under which the respective party will appear in the ballot paper. During the reporting period, 

RTR Moldova did not have conflicting news. 

During the monitoring period, RTR Moldova did not ensure the gender balance of protagonists: 

male sources were cited/mentioned 38 times, and female sources – 8 times (17%). 

Language and images used 

Between June 18 and 24, the language and images used by RTR Moldova were in line with 

deontological and professional standards, without any violations. 

 

 TV 6 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

During the reporting period, TV6 broadcast in its newscasts Ora ştirilor 28 informative 

materials of direct or indirect electoral nature, with a total volume of 3,783 seconds (a little over 

an hour). Some of them appeared in the section Elections 2021. In each monitored newscast, 

the station reported on the decisions of the courts and the CEC regarding the number of polling 

stations to be opened abroad, as well as on other decisions of the CEC during the electoral 

period. The journalists also informed about campaign launches and the electoral promises of 

the candidates who organized press conferences or meetings with voters; accusations made by 

some competitors against others; the statements of some parties on the dismissal of Ion Iovcev 

from the position of director of the Lucian Blaga Lyceum in Tiraspol; the progress of the 

criminal lawsuit started on the name of the MP Petru Jardan, former interim director of Chisinau 

Airport. Several news stories reported about holidays and commemorative events in the city of 

Orhei, as well as the repair of a road in Orhei district, all with the participation/citation of local 

authorities. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship  

Most of the monitored news stories complied with the principles of neutrality, fairness, and 

separation of facts from opinions. Elements of tendentiousness have crept into four news stories 

out of 28. One of them was about a meeting on June 18 of the MP Marina Tauber with the 

inhabitants of Orhei, and the newscaster noted at the beginning that, according to the people of 

Orhei, “for more than five years, things have changed for the better in Orhei, as several social 

and infrastructure projects were implemented. In these conditions, local people definitely want 

these reforms to be implemented at the country level as well.” The material cited a series of 

promises launched by Marina Tauber and Orhei Mayor Pavel Verejanu, and also mentioned 

Ilan Șor. TV6 also said, “The Șor Party joined the electoral campaign with a vast program of 

economic and social development of the country, which will ensure the modernization of 

Moldova. Many of the provisions of the document were taken from the successful experience in 

Orhei.” And the caption was relevant in the context: “They want a Moldova like in Orhei.” 

Another material with tendentious elements, from June 24, informed about the fact that 

President Maia Sandu presented her activity report after six months in office, with emphasis on 

the fact that “the head of state admits she did not succeed too much,” and this message also 

appeared in the caption. TV6 reported that Sandu listed at the briefing four areas on which the 

presidential institution focused during this period, “without giving too many concrete 

examples.” In addition, Sandu said that she talked almost daily with various actors on the 

subject of receiving anti-Covid vaccines, “even though the Ministry of Health joined the 

COVAX platform in August 2020 and held talks to obtain antidotes.” “The head of state boasted 

of the 600 million euros that Moldova will receive from the EU in the form of loans and 



            

subsidies, but does not mention the conditions it must meet to receive the money,” TV6 

journalists added. 

The station placed in a neutral context the majority of the candidates approached in the news, 

PP Șor being presented in positive light in four cases. In addition to the material with Marina 

Tauber, there were two extensive reports on June 18 and 21 about how the people of Orhei 

celebrated the Medical Worker’s Day, with flowers, applause, and diplomas, and the Traditional 

Costume Day, where “the most cheerful folk songs” were played on the stage. In both materials, 

it was noted that the events were organized by the local authorities, and they cited the head of 

Orhei district Dinu Țurcanu and Orhei Mayor Pavel Verejanu. On June 24, TV6 broadcast a 

news story about the fact that “after three decades, the inhabitants of nine localities in Orhei 

district will have a properly made road,” with the money allocated by the central and local 

authorities. Dinu Țurcanu was cited, again, as well as the mayor of Jora de Mijloc village. 

Journalists said that “the road looked like after the war,” and, once repaired, “the road to the 

country will be smoother, and visits to parents – more frequent.” 

PACE appeared in positive light in one news story. After Gheorghe Cavcaliuc reported on a 

case of alleged smuggling of cigarettes in particularly large proportions on June 21, without 

giving a name, TV6 returned to the subject on June 24, reporting that the PACE leader “jumps 

to the aid of institutions responsible for the investigation of cigarette smuggling, which he 

recently denounced,” submitting complaints to the Customs Service and the Border Police. 

The station showed in negative light Maia Sandu in the news story about her report at six months 

in office, and PDM in a news story on June 24 regarding the party’s electoral commitments for 

farmers. Nicolae Ciubuc was cited, and the background information reminded that he was the 

minister of agriculture in the Government of Pavel Filip, the leader of PDM, “and during his 

time in office farmers protested against governmental policies in this industry.” 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

The monitored news stories of TV6 cited and/or mentioned 84 sources, ensuring a relative 

diversity of them. They were primarily the CEC and electoral competitors, followed by 

representatives of public institutions such as the Customs Service, the Border Police, the 

Government, the Presidency, and the courts. At the same time, the station’s reporters 

approached several citizens. However, the comments of experts or political analysts were absent 

in this week of monitoring. 

TV6 provided access to news for 11 electoral competitors. PP Șor had the largest presence in 

terms of airtime for mentions/citations and in terms of frequency, with 356 seconds of direct 

and indirect interventions. It was followed by PACE, cited in two news stories and mentioned 

in two others, BECS – cited twice and mentioned once, PDM – cited in three materials. PAS, 

despite featuring in six news stories, was briefly cited in only two of them. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions  

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PP Șor 7 356 

PACE 4 150 

BECS 3 100 

PDM 3 89 

PRM 1 60 

AUR 2 31 

PPDA 2 30 



            

PAS  6 28 

 

In addition to the competitors included in the table, three others were only mentioned in the 

news, without being cited – BERU, PNOI, and Veaceslav Valico. The Presidency and/or Maia 

Sandu appeared in five TV6 news stories, where she was cited directly or indirectly twice. 

Six news stories were of a conflicting nature, and three of them were unbalanced or partially 

balanced. On June 21, Petru Jardan said that the General Prosecutor’s Office is being used as a 

“political club to strike at opponents” and that “GPO’s actions are intentional, in the midst of 

the electoral campaign.” The reaction of the institution was missing. A partially balanced news 

story referred to PACE’s notification that PAS uses images with Maia Sandu in the campaign, 

and the expenses for printing these materials are not reflected in the financial report. In this 

context, they recalled the BECS appeal on the same subject, which the CEC has so far refused 

to examine. TV6 referred to a previous statement by PAS, which “denied the accusations, 

saying that PSRM promotes lies about Maia Sandu.” The journalists did not present the reaction 

of PAS or the Presidency to the accusations of PACE and did not say whether they tried to 

contact the people targeted. In another news story, on June 23, PACE leader Gheorghe 

Cavcaliuc accused Renato Usatii (BERU) of running an espionage network against a foreign 

power. TV6 noted that Usatii did not answer the phone to comment on the accusations and did 

not come up with any comments on social networks. In view of the serious allegations made 

against him, journalists were obliged to make every effort to give him the right to reply. 

TV6 ensured a relative gender balance, with 24 women versus 37 men being cited/mentioned 

in the news. 

Language and images used 

The language and images used in the TV8 newscasts were in line with deontological standards, 

without violations and discriminatory elements. 

 

 TV8 

TV8 

Involvement in the coverage of the electoral campaign 

Between June 18 and 24, 2021, TV8 broadcast 24 news stories of direct and indirect electoral 

nature, with a total volume of 3,783 seconds (1.05 hours). The station covered the activity of 

electoral competitors (meetings with voters, electoral priorities, donations received by 

competitors); investigated cases of children being involved in the electoral campaign; informed 

about civil society reports on the campaign, about accusations made by some competitors 

against others, and about the situation regarding the number of polling stations abroad (the 

decision of the Court of Appeal versus the decision of the CEC). Also, the section dedicated to 

elections included news stories based on the electoral debates on TV8. 

Impartiality and objectivity. Political partisanship 

The vast majority of election-themed materials were objective and impartial, separating facts 

from opinions. In two cases, the slightly biased attitude of the station towards protagonists was 

obvious. Thus, on June 18, the station had a news story about a video posted on social networks 

by a PPDA MP, in which Renato Usatii (BERU) and Alexandru Jizdan (PDM) appear shooting 

at a shooting range, “along with Damir, Plahotniuc’s son.” The station has taken the necessary 

steps to include the position of all those targeted in the material, but the angle of approach 

showed lack of impartiality and put the protagonists in negative light. After informing about 

the video and the reactions of those targeted, the station emphasized the relationship between 



            

Renato Usatii and Alexandru Jizdan, citing a journalistic investigation in which Usatii said that 

he used to pay Jizdan when he was in power. Another biased material was aired on June 22, 

and it was a news story based on the discussions from the electoral debates the day before, 

which presented some candidates neutrally and other candidates critically.  

The tone of coverage of the vast majority of electoral competitors was neutral, except for 

BERU, PDM, and BECS, which also appeared in negative light once each. 

Pluralism of opinion. Fairness and balance of sources 

During the reporting period, in the 24 news stories relevant to this monitoring, TV8 cited and/or 

mentioned 79 sources, ensuring the diversity of sources and protagonists. The station most often 

cited electoral competitors, CEC representatives, judges, the central public administration, civil 

society, citizens, etc. 

Frequency of appearance of electoral actors in the news and the volume of interventions / Top 

10 

Cited/mentioned subjects Frequency 

Duration of direct and 

indirect appearance, 

seconds 

PDM  2 132 

PR 2 124 

PP ȘOR 2 75 

PAS 4 65 

PACE 2 65 

BECS 6 57 

PNOI 3 40 

POM 2 37 

PPDA 3 26 

BERU 3 25 

  

AUR and PACCC each had an appearance of 5 and 14 seconds, respectively, and the 

independent candidate Veaceslav Valico had an intervention of 14 seconds. President Maia 

Sandu had one 31-second appearance. 

The vast majority of controversial news stories – 10 out of 12 – were balanced, and in two cases 

the balance was ensured partially. One of these was the material from June 24 about the 

violations found by Promo-Lex, which contained the reply of one party concerned and said that 

the other parties did not answer the phone. On the same day, the news story about trolling on 

social networks remained unbalanced, as the station claimed that the parties concerned either 

did not answer or interrupted the call. 

Most of the sources in the news broadcast by TV8 were men – 48, and the number of women 

was 14 (22%), so the station failed to ensure gender balance. 

Language and images used 

In the news about the electoral campaign, TV8 used neutral language, and the images it aired 

were in line with deontological standards. 

 

 

 

 



            

GENERAL CONCLUSIONS 

 

Between June 18 and 24, the 10 television stations monitored during the electoral campaign for 

the July 11 parliamentary elections showed the following trends: 

● The public television Moldova 1 provided access to news to the majority of electoral 

competitors, presenting them in a neutral manner, without clearly favoring or 

disfavoring any of them. The selection of topics and manner of coverage suggested a 

slight favoring of the Electoral Bloc of Communists and Socialists (BECS), which had 

the most appearances, including some in positive light. Election-themed materials were 

fair and impartial, but sources were not quite diverse. Conflicting news stories were 

mostly balanced, while the gender balance of sources was not ensured. 

● The television stations NTV Moldova and Primul în Moldova showed a biased and 

partisan behavior towards BECS, which benefited from the most airtime for 

interventions, while the tone of coverage was positive and neutral. The Action and 

Solidarity Party (PAS) was mostly disfavored, having more mentions than citations in 

the news, as well as President Maia Sandu. These stations provided access to a relatively 

small number of electoral competitors, with an evident lack of pluralism of opinions. 

Most of the controversial news stories were unbalanced, and there were some violations 

in the use of images and language. The gender balance was tilted towards male sources. 

● Private television stations Jurnal TV, Pro TV, TV8, and RTR Moldova covered the 

electoral campaign in a fair and impartial manner, providing access to news to the 

majority of electoral competitors. The tone of coverage of electoral competitors was 

mostly neutral. A large part of news stories was impartial and separated facts from 

opinions, and controversial news stories ensured the balance of opinions in most cases. 

Materials were unbalanced in terms of gender equality. 

● Prime TV and Publika TV mostly provided impartial information about the campaign 

for the early parliamentary elections, approaching the majority of electoral candidates 

in a neutral manner. From the perspective of selection of topics and approach, the station 

gave priority to BECS representatives, who had the most interventions, including some 

in positive light. Most of the news stories were based on only one source. The stations 

did not ensure the gender balance of sources/protagonists. 

● The private TV station TV6 offered access to news to less than half of the electoral 

competitors, treating them in an impartial manner. An exception was PP Șor, which was 

favored by greater frequency and airtime given to interventions and by positive tone. 

Sources were not sufficiently diverse, and some conflicting news stories were 

unbalanced or partially balanced. The station ensured relative gender balance, but men 

prevailed. 

 

 

 

 



            

Recommendations: 

 

• Broadcasters to use monitoring reports as tools for self-regulation and to eliminate 

deficiencies, so that their activities could be in line with legal requirements and the 

Journalist’s Code of Conduct. 

• The Broadcasting Council to take note and use monitoring reports in order to assess 

whether the monitored television stations respected the right to full, objective, and 

truthful information. 

• The Broadcasting Council to develop intervention tools and apply them promptly and 

efficiently in cases of violation of legal requirements by broadcasters in their coverage 

of electoral campaigns, in order to ensure proper information of the electorate through 

audiovisual programs. 

 

 

 


