
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 
 

 

Raport nr. 4

9 – 15 noiembrie 2014 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 



 2 

I. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
1
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 

A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 

Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 

Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 

Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
1
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

1.7 Cadrul metodologic 
 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4 

CONCLUZII GENERALE 9 - 15 NOIEMBRIE 2014 
 

TV: 
- În săptămâna 9-15 noiembrie 2014, cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat 452 de ştiri 

cu caracter electoral în principala ediţie informativă a zilei, număr comparabil cu cel din 

perioada precedentă. Cele mai multe ştiri au difuzat Moldova 1 (57), TV7 (52) şi Publika TV 

(50), iar cele mai puţine, ca şi săptămâna trecută – GRT (24); 

- 9 televiziuni au asigurat în ştirile electorale un echilibru relativ al politicienilor. În acelaşi 

timp, Publika TV şi Canal 3 au demonstrat exces de zel în frecvenţa prezentării unui 

politician – V. Plahotniuc, preponderent în context pozitiv. Jurnal TV i-a prezentat în ştiri 

dezechilibrat ca frecvenţă pe doi politicieni – V. Plahotniuc şi M. Lupu, preponderent în 

context negativ; 

- Televiziunile monitorizate, mai puţin GRT, au admis în ştiri un dezechilibru clar în numărul 

de apariţii ale concurenţilor electorali: la Moldova 1 dezechilibrul a fost creat de frecvenţa 

apariţiilor PLR; la Prime TV – de PDM; la Publika TV – de PDM şi PCRM; la Canal 2 – de 

PDM; la Canal 3 – de PDM şi PCRM; la ProTV – de PDM; la TV 7 – de PLDM; la Jurnal 

TV – de PDM; la N4 – de PLDM; la Accent TV – de PDM, PLDM şi PPP; la Canal Regional 

– de PSRM; 

- Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3 au continuat să favorizeze, prin numărul mare de 

apariţii în context pozitiv, un singur concurent electoral – PDM; 

- Prin numărul mare de apariţii în context pozitiv, N4 şi TV7 au favorizat concurentul electoral 

PLDM, iar Accent TV – concurentul electoral PSRM; 

- Jurnal TV a defavorizat, prin numărul mare de apariţii în context negativ, concurentul 

electoral PDM, iar Accent TV a defavorizat prin numărul de apariţii în context negativ doi 

concurenţi electorali – PDM şi PLDM. 

- Concluzie generală: chiar dacă, în săptămâna 9-15 noiembrie 2014, unele televiziuni 

(care anterior i-au favorizat masiv pe unii concurenţi electorali şi/sau i-au defavorizat 

pe alţii) şi-au mai temperat zelul, totuşi nu se remarcă tendinţa spre reflectarea 

adecvată a alegerilor parlamentare;  
- În cele 32 de emisiuni cu caracter electoral, difuzate în total la televiziunile monitorizate, au 

fost înregistrate 25 de cazuri, când moderatorii emisiunilor au avut o atitudine părtinitoare 

faţă de protagoniştii personalizaţi şi instituţionalizaţi, 3 cazuri de favorizare şi 22 de cazuri 

de atitudine defavorizantă faţă de protagonişti; 

- Cei mai mulţi concurenţi electorali au fost mediatizaţi la emisiunea Politica de la TV7 (15), 

iar cei mai puţini – la Fabrika de la Publika TV şi la Особое мнение de la Canal 3 (câte 3); 

- PCRM a fost concurentul electoral cu cea mai mare vizibilitate, fiind menţionat în cadrul 

emisiunilor cu caracter electoral de la 8 posturi tv; 

- Şapte concurenţi electorali au plasat publicitate contra plată la 11 din cele 12 posturi tv 

monitorizate;  

- Concurenţi electorali PLDM, PDM, PSRM, PL, PLR şi PPRM au plasat publicitatea 

electorală cu plată la aceleaşi posturi tv ca şi în perioada precedentă de raport; 

- Un concurent electoral (PPP) şi-a sporit vizibilitatea, plasând spoturi electorale la 5 posturi 

tv, faţă de un post în perioada anterioară; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale au avut-o PLDM şi PDM, iar 

cea mai mică – PPRM;  

- 7 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni de dezbateri electorale; 

- În linii mari, moderatorii dezbaterilor au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii 

electorali. Totuşi, la posturile Moldova 1 şi Jurnal TV s-au înregistrat abateri în acest sens. 

În cazul unei emisiuni de dezbateri, moderatorul de la Jurnal TV a avut o atitudine 

defavorizantă faţă de toţi invitaţii în platou.  



 5 

Radio: 
- Cele cinci posturi de radio monitorizate au reflectat diferit campania electorală: unii 

radiodifuzori au alocat spaţiu atât în buletinele de ştiri, cât şi pentru spoturi de educaţie 

electorală, dar şi dezbaterilor şi publicităţii electorale, iar alţii s-au limitat la difuzarea 

spoturilor de educaţie electorală şi a publicităţii electorale; 

- Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul public Radio Moldova (50), 

iar cele mai puţine - de postul de radio Noroc (26).  Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio 

Noroc s-au remarcat prin difuzarea unui număr mare de spoturi de educaţie electorală, dar şi 

printr-un număr mare de spoturi publicitare ale concurenţilor electorali; 

- Posturile de radio au reflectat campania electorală preponderent în ştiri simple, rata ştirilor 

conflictuale fiind mică (aproximativ 6%). O mare parte a ştirilor controversate au fost 

echilibrate (57%), iar poziţia autorilor a fost nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor;  

- Majoritatea posturilor au citat preponderent funcţionari de stat şi politicieni în ştirile 

relevante, excepţie făcând Vocea Basarabiei şi Radio Moldova care au asigurat o diversitate 

mai mare a surselor; 

- Din punctul de vedere al raportului gender al surselor citate, se constată un dezechilibru 

masiv în defavoarea surselor de sex feminin (14% versus 86% surse de sex masculin); 

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali reflectaţi de 

radiodifuzori, se poate afirma că la Radio Moldova, Radio Noroc şi Russkoie radio nu se 

constată tendinţe de favorizare sau defavorizare clară a vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni în ştiri, iar Vocea 

Basarabiei a continuat să favorizeze PLDM prin numărul mare de intervenţii directe, 

menţiuni în context pozitiv atât ale reprezentanţilor acestui concurent electoral, cât şi ale 

reprezentanţilor Guvernului, exponenţi PLDM. 

- Radio Moldova şi Vocea Basarabiei au asigurat accesul unui număr mare de concurenţi 

electorali atât în ştiri, cât şi în emisiunile de dezbateri, în timp ce Russkoie radio, Radio 

Noroc şi Radio Plai au oferit cuvânt unui număr limitat de concurenţi electorali.   

Online: 
- Portalurile online monitorizate au continuat să meditizeze activ campania electorală, ţinând 

în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În total, cele 10 portaluri 

monitorizate au publicat 508 materiale relevante, printre portalurile cu cele mai multe ştiri 

electorale fiind Realitatea.md (69), Noi.md, Omg.md (câte 62) şi Jurnal.md (60); 

- 105 din ştirile electorale publicate de portaluri au abordat o situaţie de conflict, însă marea 

majoritate a acestora au fost prezentate dezechilibrat, dintr-o singură sursă (79 de materiale 

sau 75% din totalul celor conflictuale). Cea mai gravă situaţie la acest capitol se atestă la 

Omg.md, unde toate cele 16 subiecte conflictuale au fost prezentate dintr-o singură sursă, la 

fel, au prezentat subiectele de conflict dintr-o singură perspectivă şi portalurile Politik.md (5 

cazuri) şi Moldova.org (4 cazuri); 

- Aproximativ 24% din materialele despre campania şi concurenţii electorali au fost 

părtinitoare, fiind evidentă poziţia autorului faţă de protagoniştii materialelor. Cele mai 

multe ştiri electorale părtinitoare au publicat portalurile Omg.md (numărul de ştiri 

părtinitoare (33) l-a depăşit pe cel al ştirilor nepărtinitoare – 28), au fost părtinitoare 

aproximativ fiecare a treia ştire publicată de Politik.md (15 din 48), circa jumătate din ştirile 

publicate de Noi.md (30 din 62), iar la Jurnal.md la fiecare 1,5 texte nepărtinitoare a revenit 

câte unul părtinitor (36 la 23);  

- Portalurile online monitorizate au recurs de cele mai dese ori la politicieni şi funcţionari de 

stat în calitate de surse de informare, ponderea experţilor şi a cetăţenilor simpli fiind mult 

mai mică; 

- Ştirile au fost puternic dezechilibrate din punctul de vedere al raportului gender, marea 

majoritate a surselor citate fiind de sex masculin (90%!);  



 6 

- Majoritatea portalurilor au reflectat preponderent subiectele despre partidele parlamentare 

din coaliţia de guvernare şi opoziţia parlamentara, iar partidele extraparlamentare, la fel ca şi 

candidaţii independenţi, au fost reflectaţi mai puţin. Noi.md este portalul care a reflectat cei 

mai mulţi actori electorali (20), iar Moldova.org - cei mai puţini (5);  

- După frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor, la 

Moldova.org se remarcă favorizarea PDM prin numărul mai mare de apariţii şi menţiuni în 

context pozitiv atât a reprezentanţilor PDM, cât şi a reprezentanţilor Guvernului şi 

Parlamentului, exponenţi PDM (14 apariţii şi menţiuni pozitive);  

- In materialele publicate de portalul Deschide.md se observă defavorizarea uşoară a PLDM şi 

PDM (10 şi 13 menţiuni sau aproximativ 60% de menţiuni negative), la Moldova 24.info – 

defavorizarea evidentă a PLDM (11 sau 84% menţiuni în context negativ); 

- PLDM şi PDM au avut cele mai multe apariţii pe portalul Noi.md, unde au fost prezentate 

mai des în context negativ sau neutru. PCRM a apărut mai mult în context neutru, iar PSRM 

preponderent în context neutru şi pozitiv;  

- Jurnal.md defavorizează editorial concurentul electoral PDM care a avut în săptămâna de 

raportare 51 de apariţii, inclusiv de 47 de ori în context negativ. Doar în context negativ a 

fost mediatizat şi concurentul PPP (de 5 ori); 

- Omg.md defavorizează masiv PDM şi PLDM, mai rar PL, pe care îi critică şi îi prezintă de 

cele mai multe ori în context negativ. În schimb, este favorizat concurentul electoral PPP 

care a apărut doar în context pozitiv sau neutru, la fel ca şi PCRM, însă pe o suprafaţă de 

aproape două ori mai mică;   

- Concurenţii electorali PDM şi PLDM sunt mai curând defavorizaţi de Politik.md (PDM – 19 

apariţii, inclusiv 12 în context negativ, PLDM – 9 apariţii, inclusiv 5 în context negativ). În 

schimb, este favorizat PPRM care a apărut de 10 ori (2 apariţii în context pozitiv şi 8 în 

context neutru), oferindu-i-se o suprafaţă pentru intervenţii directe de câteva ori mai mare 

decât celorlalţi concurenţi: 

- La celelalte portaluri monitorizate nu se evidenţiază tendinţe clare de favorizare sau 

defavorizare a vreunui concurent electoral. 

Ziare: 
- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinţă 107 articole care au vizat 

direct sau indirect campania electorală, cu o suprafaţa de peste 55 mii centimetri pătraţi. 

Cele mai multe materiale relevante au apărut în Nezavisimaia Moldova (19), urmată de 

Timpul şi KP v Moldove (câte 17), cele mai puţine în Vesti Gaguzii (5); 

- Doar 3 ziare (Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău) au publicat 

articole despre o situaţie de conflict în context electoral (în total, 10 materiale de acest fel). 

Numai în 3 articole cu subiect controversat a fost respectat principiului prezentării 

echilibrate a tuturor părţilor implicate în conflict, celelalte materiale fiind dezechilibrate; 

- Numărul materialelor de educaţie electorală, şi aşa foarte mic în perioadele precedente de 

monitorizare, a continuat să scadă (doar 3 astfel de texte, inclusiv 2 – în KP v Moldove);  

- Doar 46,2% din articolele la teme electorale au fost nepărtinitoare, celelalte au relatat despre 

anumite evenimente sau situaţii prin prisma autorului, iar opinia acestuia a putut fi uşor 

percepută de cititori. Astfel, au fost părtinitoare 18 din cele 19 articole la tema alegerilor, 

publicate în Nezavisimaia Moldova, 10 din cele 13 articole din Jurnal de Chişinău, 11 din 

17 texte din Timpul, 8 din 14 – în Moldova Suverană; 

- Ziarele au apelat la surse de informaţie din diferite categorii: politicieni, experţi, cetăţeni, 

funcţionari de stat. Principiul egalităţii de gen continuă să fie neglijat de ziarele 

monitorizate: doar 17,6% din surse (19 din 108) au fost femei, iar Moldova Suverană şi 

Panorama nu au citat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania electorală;  

- După numărul apariţiilor şi menţiunilor concurenţilor electorali în articole, suprafaţa afectată 

acestora şi contextul prezentării, se pot constata că în săptămâna 9-15 noiembrie 2014 



 7 

Moldova Suverană a prezentat concurenţii electorali PDM, PCRM şi PLDM în context 

preponderent neutru, fără a-i favoriza evident. În acelaşi timp, PCRM şi PPP au apărut mai 

mult negativ decât neutru; 

- Jurnal de Chişinău a defavorizat PDM care a apărut de mai multe ori, doar în context 

negativ, PL a apărut în context neutru, iar alţi câţiva concurenţi electorali (PLDM, PCRM, 

PPCD) au fost menţionaţi de câte 1-2 ori, în context mai mult negativ; 

- KP v Moldove a favorizat uşor PDM şi PPP; 

- După numărul de apariţii, PDM, PSRM, PLDM şi PCRM au fost concurenţii electorali cei 

mai mediatizaţi de Timpul. PDM a apărut mai des în context neutru şi pozitiv în acest ziar, 

PSRM – preponderent negativ, PCRM – negativ, dar şi neutru, PLDM – preponderent 

neutru; 

- În săptămâna de raportare, Panorama a defavorizat, prin prezentare în context negativ, 

concurenţii electorali PDM, PLDM şi PL; 

- Vesti Gagauzii a favorizat PSRM într-un articol; 

- Nezavisimaia Moldova continuă să favorizeze masiv PCRM care este unicul concurent 

electoral lăudat şi prezentat în context pozitiv (din 18 apariţii, 17 în context pozitiv, pe o 

suprafaţă de zeci de ori mai mare decât alţi actori politici). PDM a apărut doar în context 

negativ (de 24 de ori), la fel PLDM (din 19 apariţii, 18 în context negativ), PSRM şi PPP (de 

11 şi, corespunzător, 6 ori, toate în context negativ);  

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv sau neutru. PDM la fel a apărut în context pozitiv, dar şi negativ sau neutru. PSRM, 

PCRM şi PPP au fost prezentaţi mai mult în context negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 8 

II. Rezultatele monitorizării posturilor de televiziune 
 

2.1 Televiziuni. Ştiri cu caracter electoral. Date generale 

În perioada 9 - 15 noiembrie 2014 au fost monitorizate 452 de ştiri cu caracter electoral, difuzate în 

principala ediţie informativă de la cele 12 televiziuni, număr comparabil cu cel din perioada 

precedentă (449). Cele mai multe ştiri au difuzat Moldova 1 (57), Tv7 (52) şi Publika Tv (50), iar 

cele mai puţine, ca şi data trecută – GRT (24).  

Ceva mai puţin de o treime (129) din numărul total de ştiri o constituie cele cu caracter conflictual. 

Cota cea mai înaltă a unor asemenea ştiri a fost atestată la Accent Tv (67%), Jurnal Tv (58%) şi Pro 

Tv (50%). În 64 la sută din cazuri, ştirile cu caracter conflictual au fost scrise în temeiul mai multor 

surse de informaţie. Acest indicator, data trecută era de 63%. Jurnal Tv, Pro Tv şi Moldova 1 sunt 

televiziunile care s-au apropiat cel mai mult de standardele de scriere a ştirilor conflictuale din mai 

multe surse (data trecută în rândul acestora era şi Prime Tv). Accent Tv (75%), N4 (56%) sunt 

televiziunile care cel mai mult au ignorat respectivele standarde.  

Exact ca şi în două perioade de monitorizare anterioare, în 16 la sută din numărul total de ştiri 

electorale autorii lor au demonstrat atitudine părtinitoare, iar cel mai des – cei de la Accent Tv 

(42%) şi Jurnal Tv (42%). Nicio televiziune nu a demonstrat imparţialitate deplină în ştiri, dar cel 

mai des au respectat această normă profesională Tv7, GRT, Publika Tv, Moldova 1 şi  Pro Tv.  

  Ştiri electorale 

9-15.11.2014 Educaţie electorală Obişnuite Conflictuale  Total % conflictuale din total 

Moldova 1 3 42 12 57 21% 

Prime TV 1 30 9 40 23% 

Publika TV 2 38 10 50 20% 

Canal 2 1 19 10 30 33% 

Canal 3 3 30 7 40 18% 

ProTV 2 13 15 30 50% 

TV7 2 40 10 52 19% 

Jurnal TV 0 11 15 26 58% 

N4 2 23 9 34 26% 

Accent TV 0 12 24 36 67% 

Canal Regional 4 23 6 33 18% 

GRT 4 18 2 24 8% 

Total 24 299 129 452 29% 
 

 
Surse în ştirile 

conflictuale (număr) 

Surse în ştirile 

conflictuale (%) 

Poziţia jurnalistului 

 în ştiri (număr) 

Poziţia jurnalistului 

în ştiri (%) 

9-15.11.2014 1 sursă 2 + 1 sursă 2 + părtinitor nepărtinitor părtinitor nepărtinitor 

Moldova 1 2 10 17% 83% 4 53 7% 93% 

Prime TV 3 6 33% 67% 7 33 18% 83% 

Publika TV 3 7 30% 70% 3 47 6% 94% 

Canal 2 2 8 20% 80% 7 23 23% 77% 

Canal 3 3 4 43% 57% 8 32 20% 80% 

ProTV 2 13 13% 87% 2 28 7% 93% 

TV7 3 7 30% 70% 1 51 2% 98% 

Jurnal TV 1 14 7% 93% 11 15 42% 58% 

N4 5 4 56% 44% 5 29 15% 85% 

Accent TV 18 6 75% 25% 15 21 42% 58% 

Canal Regional 3 3 50% 50% 7 26 21% 79% 

GRT 1 1 50% 50% 1 23 4% 96% 

Total ştiri 46 83 36% 64% 71 381 16% 84% 



 9 

 

 

2.1.1 Moldova 1 

În perioada 9-15 noiembrie Moldova 1 a mediatizat în principala sa ediţie informativă a zilei 15 

funcţionari de stat, cu 4 mai mulţi decât data trecută. 7 dintre ei au avut între 6 şi 2 apariţii la ecran 

(intervenţii directe şi/sau menţiuni), iar restul – câte una. Cel mai des a fost mediatizat, ca şi în 

perioada precedentă, premierul Iu.Leancă – de 6 ori (atunci – de 12 ori), inclusiv în context pozitiv 

–  o dată. Preşedintele parlamentului, I.Corman, a avut 5 apariţii în ştirile electorale, inclusiv în 

două rânduri – în context pozitiv. De 2 ori în context pozitiv, din 2 apariţii, a apărut şi vicepremierul 

A.Candu. În context negativ, 1 dată din 2, a fost plasat primarul D.Chirtoacă.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moldova 1 a mediatizat în ştirile electorale 32 de politicieni, cu 9 mai puţin decât data trecută, 

dintre care pe unul – în 3 rânduri, pe 4 – în câte 2 rânduri, iar pe ceilalţi – câte 1 dată. Toţi 

politicienii au apărut în ştiri electorale în context neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moldova 1 a prezentat în ştiri 20 de concurenţi electorali (data trecută – 25), dintre care 11 – cu o 

vizibilitate cuprinsă între 2 şi 16 apariţii. Ceilalţi au apărut câte 1 dată. Cel mai des, ca şi data 

trecută) a fost mediatizat PLR – în 16 rânduri (data trecută – în 11), inclusiv 1 dată în context 

negativ. PDM şi PLDM au avut câte 10 apariţii şi de câte 3 ori – în context pozitiv. În context 

negativ au fost plasaţi PCRM – 1 dată din 6 apariţii şi PSRM – de 2 ori din 5. 

 

Moldova 1 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Iurie Leanca 6 1 0 5 

Igor Corman 5 2 0 3 

Nicolae Timofti 4 0 0 4 

Dorin Recean 3 0 0 3 

Andrian Candu 2 2 0 0 

Dorin Chirtoaca 2 0 1 1 

Valeriu Troienco 2 0 0 2 

Moldova 1 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vlad Filat 3 0 0 3 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Oleg Cernei 2 0 0 2 

Tatiana Potang 2 0 0 2 

Valeriu Munteanu 2 0 0 2 

Moldova 1 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PLR 16 0 1 15 

PDM 10 3 1 6 

PLDM 10 3 0 7 

PL 9 0 0 9 

PCRM 6 0 1 5 

PSRM 5 0 2 3 

PPP 4 0 0 4 

PVE 3 0 0 3 



 10 

 

 

 

2.1.2 Prime TV 

Prime Tv a mediatizat în ştiri 8 funcţionari de stat, iar cel mai des – pe vicepremierul A.Candu, 

inclusiv de 4 ori din 5 – în context pozitiv. În context pozitiv a mai fost plasat şi speakerul I.Corman 

– de 2 ori din 3 apariţii. În context negativ a apărut în 2 rânduri din 4 primarul municipiului 

Chişinău D. Chirtoacă. 

 

Prime Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Andrian Candu 5 4 0 1 

Dorin Chirtoaca 4 0 2 2 

Igor Corman 3 2 0 1 

Iurie Leanca 2 0 0 2 

Nicolae Timofti 2 0 0 2 

 

9 dintre cei 25 de politicieni prezenţi în ştirile electorale ale Prime Tv au avut o frecvenţă de 2-3 ori, 

ceilalţi – de câte 1 dată. Liderul PDM M.Lupu şi vicepreşedintele PDM V.Plahotniuc au apărut la 

ecran în ştiri electorale de câte 3 ori. M.Lupu a fost plasat 1 dată în context pozitiv, iar V.Plahotniuc 

– de 3 ori. În context pozitiv a mai apărut viceprimarul Chişinăului N.Grozavu, 1 dată din 2. Liderul 

PSRM, I.Dodon, a apărut de 2 ori din 2 în context negativ. 

 

 

 

 

Prime Tv a mediatizat în ştiri 9 concurenţi electorali (cu 6 mai puţin decât data trecută), iar cel mai 

des – pe PDM, de 20 de ori, inclusiv în context pozitiv – de 12 ori (data trecută – 33 de ori şi de 25 

de ori – în context pozitiv). Cu 7 apariţii mai puţine decât PDM a avut PCRM – 13, şi cu 5 mai 

puţine decât PCRM – 8, a avut PL. PSRM, de 4 ori din 4 apariţii şi PLR, de 2 ori din 3 apariţii, au 

fost plasate în context negativ.  

 

PpNT 3 0 0 3 

CI-OC 2 0 0 2 

PPRM 2 0 0 2 

Prime Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 3 1 0 2 

Vlad Plahotniuc 3 3 0 0 

Artur Resetnicov 2 0 0 2 

Dorin Chirtoaca 2 0 0 2 

Eduard Musuc 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 2 0 

Nistor Grozavu 2 1 0 1 

Pavel Filip 2 0 0 2 

Vladimir Voronin 2 0 0 2 

Prime Tv  
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 20 12 0 8 

PCRM 13 0 0 13 

PL 8 0 0 8 



 11 

 

 

 

 

 

2.1.3 Publika TV 

Publika Tv a mediatizat 8 funcţionari de stat, iar cel mai des – pe A.Candu, de 6 ori, şi pe 

Iu.Leancă, de 4 ori, inclusiv în context pozitiv – câte 1 dată. În context pozitiv, 1 dată din 3, apare şi 

I.Corman. 

Publika Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Andrian Candu 6 1 0 5 

Iurie Leanca 4 1 0 3 

Igor Corman 3 1 0 2 

Nicolae Timofti 2 0 0 2 

 

În ştirile electorale de la Publika Tv au fost mediatizaţi 28 de politicieni, 18 dintre care au apărut la 

ecran de câte 1 dată, şase – de câte 2 ori, doi – de câte 3 ori şi doi – de câte 5 ori. În context negativ, 

în 2 rânduri din două, ca şi data trecută, a fost plasat I.Dodon. În context pozitiv au apărut M.Lupu 

şi V.Voronin – de câte 1 dată; V.Plahotniuc – de 3 ori din 3 şi A.Candu – de 2 ori din 2. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 din cei 13 concurenţi electorali prezenţi în ştirile de la Publika Tv au avut o vizibilitate cuprinsă 

între 3 şi 22 de apariţii. Cel mai des a fost mediatizat PDM – de 22 de ori, inclusiv în context 

pozitiv – de 11 ori (data trecută – 28 de ori, inclusiv în context pozitiv de 19 ori). PCRM, din 17 

apariţii, a fost plasat 1 dată în context pozitiv şi 1 dată – în context negativ. În context negativ a fost 

plasat PSRM – de 3 ori din 4. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLDM 5 0 0 5 

PSRM 4 0 4 0 

PLR 3 0 2 1 

Publika Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 5 1 0 4 

Vladimir Voronin 5 1 0 4 

Eduard Musuc 3 0 0 3 

Vlad Plahotniuc 3 3 0 0 

Andrian Candu 2 2 0 0 

Artur Resetnicov 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 2 0 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Pavel Filip 2 0 0 2 

Vlad Filat 2 0 0 2 

Publika Tv 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 22 11 0 11 

PCRM 17 1 1 15 

PLDM 7 1 0 6 

PL 5 0 0 5 

PSRM 4 0 3 1 

PPRM 3 0 0 3 

PpNT 3 0 0 3 



 12 

2.1.4 Canal 2 

Canal 2 a mediatizat în ştiri 9 funcţionari de stat, inclusiv 4 – de 2-4 ori. D.Chirtoacă a apărut de 4 

ori şi, de fiecare dată, în context negativ. I.Corman, Iu.Leancă şi A.Candu, câte 1 dată, au fost 

plasaţi în context pozitiv. 

 

Canal 2 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Dorin Chirtoaca 4 0 4 0 

Igor Corman 3 1 0 2 

Iurie Leanca 3 1 0 2 

Andrian Candu 2 1 0 1 

 

Canal 2 a mediatizat în ştiri electorale 20 de politicieni, cu 14 mai puţin decât data trecută.  5 aceştia 

au apărut cu o frecvenţă cuprinsă între 2 şi 5 ori. Doi protagonişti – M.Lupu, 1 dată din 5 apariţii, şi 

V.Plahotniuc, 1 dată din 2 apariţii, au fost plasaţi în context pozitiv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În rândul celor 23 de concurenţi electorali prezenţi în ştirile de la Canal 2 a mediatizat în ştiri 8 

concurenţi electorali – de 3 ori mai puţini decât în săptămâna precedentă. Cea mai mare vizibilitate, 

detaşat, a avut-o PDM – 19 apariţii, inclusiv în 8 rânduri – în context pozitiv (data trecută – 25 de 

ori, în context pozitiv – de 10 ori). PCRM – de 2 ori din 7, şi PLR – 1 dată din 3, au fost plasate în 

context negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.5 Canal 3 

Canal 3 a mediatizat 8 funcţionari de stat, iar cel mai des – pe A.Candu, de 5 ori, şi pe I.Corman, de 

4 ori, plasându-i în context pozitiv de 2 ori şi, respectiv, 1 dată. D.Chirtoacă, 1 dată din 2 a apărut în 

context negativ. 

Canal 3 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Andrian Candu 5 2 0 3 

Igor Corman 4 1 0 3 

Dorin Chirtoaca 2 0 1 1 

Iurie Leanca 2 0 0 2 

Nicolae Timofti 2 0 0 2 

Canal 2 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 5 1 0 4 

Oleg Cernei 2 0 0 2 

Vlad Plahotniuc 2 1 0 1 

Iurie Chirinciuc 2 0 0 2 

Nistor Grozavu 2 0 0 2 

Canal 2 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 19 8 0 11 

PCRM 7 0 2 5 

PL 7 0 0 7 

PLR 3 0 1 2 

CI-OC 2 0 0 2 



 13 

În ştirile electorale de la Canal 3 au fost mediatizaţi 23 de politicieni, dintre care 7 – cu o frecvenţă 

a apariţiilor cuprinsă între 2 şi 4 ori. De 4 ori a apărut la ecran M.Lupu. V.Plahotniuc a apărut de 3 

ori şi de fiecare dată – în context pozitiv. I.Dodon, 1 dată din 2, a fost plasat în context negativ. 

 

 

 

 

Canal 3 a mediatizat în ştiri 13 concurenţi electorali, cu 7 mai puţin decât data trecută, iar cel mai 

des – PDM, de 20 de ori (data trecută, de 43 de ori), inclusiv de 8 ori – în context pozitiv, şi PCRM, 

de 17 ori, inclusiv 1 dată – în context negativ. În context negativ au mai apărut PLR, 1 dată din 4 

ori, şi PSRM – de 2 din 4. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.6 PRO TV 

Pro Tv a mediatizat în ştiri electorale 13 funcţionari de stat, iar cel mai des – pe Iu.Leancă, de 7 ori, 

inclusiv 1 dată – în context negativ. I. Corman apare 1 dată din 2 ori în context pozitiv, iar D. 

Chirtoacă, 1 dată din 4 – în context negativ.  

 

Pro Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Iurie Leanca 7 0 1 6 

Dorin Chirtoaca 4 0 1 3 

Dorin Recean 3 0 0 3 

Igor Corman 2 1 0 1 

 

În ştirile electorale de la Pro Tv au fost prezenţi 25 de politicieni, 16 dintre care – cu o frecvenţă 

cuprinsă între 2 şi 5 ori. D.Chirtoacă, 1 dată din 5 apariţii, a fost plasat în context negativ.  

 

Canal 3 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 4 0 0 4 

Vlad Plahotniuc 3 3 0 0 

Artur Resetnicov 2 0 0 2 

Eduard Musuc 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 1 1 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Vladimir Voronin 2 0 0 2 

Canal 3 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 20 8 0 12 

PCRM 17 0 1 16 

PL 8 0 0 8 

PLDM 6 0 0 6 

PLR 4 0 1 3 

PPRM 4 0 0 4 

PSRM 4 0 2 2 

PPP 3 0 0 3 

PCR 2 0 0 2 

Pro Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 



 14 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro Tv a mediatizat în ştiri 12 concurenţi electorali, de 2 ori mai puţini decât săptămâna precedentă 

(25). Cel mai des la ecran au apărut PDM – de 25 de ori, PL – de 17 ori şi PLDM – de 13 ori. PDM 

a fost plasat de 2 ori în context negativ, iar PL şi PLDM – câte 1 dată. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.7 TV 7 

Tv 7 a mediatizat în ştirile electorale de 2 ori mai mulţi funcţionari de stat (15) decât în perioada 

anterioară de monitorizare (8), iar cel mai des – pe Iu.Leancă, de 7 ori, inclusiv de 3 ori – în context 

pozitiv. În context pozitiv, câte 1 dată, au mai apărut A.Candu, D.Recean şi I.Corman. În context 

negativ, 1 dată din 2 ori a fost plasat liderul de la Tiraspol, E.Şevciuk. 

 

Tv 7 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Iurie Leanca 7 3 0 4 

Andrian Candu 3 1 0 2 

Dorin Recean 3 1 0 2 

Evgheni Sevciuk 2 0 1 1 

Dorin Chirtoaca 5 0 1 4 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Octavian Bodisteanu 3 0 0 3 

Oleg Cernei 3 0 0 3 

Renato Usatai 3 0 0 3 

Valeriu Munteanu 3 0 0 3 

Vlad Filat 3 0 0 3 

Maia Sandu 2 0 0 2 

Marian Lupu 2 0 0 2 

Monica Babuc 2 0 0 2 

Sergiu Mocanu 2 0 0 2 

Sergiu Sarbu 2 0 0 2 

Valeriu Troienco 2 0 0 2 

Vitalie Marinuta 2 0 0 2 

Vlad Plahotniuc 2 0 0 2 

Vladimir Voronin 2 0 0 2 

Pro Tv 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 25 0 2 23 

PL 17 0 1 16 

PLDM 13 0 1 12 

PLR 9 0 0 9 

PCRM 8 0 0 8 

PPP 5 0 0 5 

MPA 3 0 0 3 

CI-OC 2 0 0 2 

PPRM 2 0 0 2 

PpNT 2 0 0 2 

PNL 1 0 0 1 

PSRM 1 0 0 1 



 15 

Igor Corman 2 1 0 1 

Valeriu Troienco 2 0 0 2 

Vasile Bumacov 2 0 0 2 

 

În ştirile electorale de la Tv 7 au fost prezenţi 30 de politicieni, dintre care patru, de 2-5 ori.  Liderul 

PLDM V.Filat, a apărut pe ecran de 5 ori, inclusiv în 3 rânduri, ca şi data trecută, în context pozitiv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tv 7 a mediatizat în ştiri 10 concurenţi electorali, iar cel mai des – PLDM, de 19 ori (data trecută – 

de 11 ori), inclusiv în 7 rânduri în context pozitiv. În context pozitiv au mai apărut PDM – 1 dată 

din 3 apariţii, şi PSRM – 1 dată din 3 apariţii. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.8 Jurnal TV 

Jurnal Tv a mediatizat în ştiri electorale 10 funcţionari de stat, iar cel mai des – pe Iu. Leancă, de 6 

ori, inclusiv 1 dată – în context negativ. În context negativ, 1 dată din 2 ori, mai apare I. Gangan. 

 

Jurnal Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Iurie Leanca 6 0 1 5 

Valeriu Troienco 2 0 0 2 

Ion Gangan 2 0 1 1 

 

Jurnal Tv a mediatizat în ştirile electorale 32 de politicieni, cu 12 mai mulţi decât data trecută. De 

cele mai multe ori la ecran au apărut V.Plahotniuc – de 11 ori, inclusiv de 8 ori – în context negativ, 

şi M.Lupu, de 8 ori, inclusiv de 3 ori – în context negativ. V.Filat apare de 2 ori din 4 – în context 

negativ, iar C.Botnari – 1 dată din 2. Ca şi-n săptămâna precedentă, nici un protagonist politician nu 

a fost plasat în ştiri în context pozitiv. 

 

 

Tv 7 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vlad Filat 5 3 0 2 

Oleg Cernei 3 0 0 3 

Chiril Lucinschi 2 0 0 2 

Dorin Chirtoaca 2 0 0 2 

Tv 7 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PLDM 19 7 0 12 

PCRM 7 0 0 7 

PL 7 0 0 7 

CI-OC 3 0 0 3 

PDM 3 1 0 2 

PPP 3 0 0 3 

PPRM 3 0 0 3 

PSRM 3 1 0 2 

PpNT 3 0 0 3 

PLR 1 0 0 1 



 16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurnal Tv a mediatizat 7 concurenţi electorali, cu 5 mai puţini decât în săptămâna anterioară, iar cel 

mai des, ca şi data trecută – PDM, de 44 de ori, inclusiv de 19 ori – în context negativ (data trecută - 

de 21 de ori PDM, inclusiv în 7 rânduri, în context negativ). PLDM, cu o frecvenţă de 13 apariţii, a 

fost plasat 1 dată în context pozitiv şi de 2 ori – în context negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.9 N4 

În ştirile N4 cu caracter electoral au fost prezenţi 10 funcţionari de stat (data trecută – 4), iar cel mai 

des, ca şi în 2 perioade anterioare de monitorizare – Iu.Leancă – de 5 ori, inclusiv de 2 ori - în 

context pozitiv. În context pozitiv au mai apărut A.Candu şi D.Recean, câte 1 dată din câte 2 

apariţii. 

N4 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Iurie Leanca 5 2 0 3 

Andrei Usatai 2 0 0 2 

Andrian Candu 2 1 0 1 

Dorin Recean 2 1 0 1 

Evgheni Sevciuk 2 0 0 2 

Igor Corman 2 0 0 2 

Valeriu Troienco 2 0 0 2 

Vasile Bumacov 2 0 0 2 

 

La N4 în ştirile electorale s-au regăsit 18 politicieni, iar cel mai des, ca şi în ultimele două perioade 

de monitorizare – V.Filat, de 6 ori, inclusiv de 3 ori în context pozitiv. În context pozitiv mai apare 

R.Usatâi, 1 dată din 2 apariţii. I. Dodon, 1 dată din 3 apariţii, şi Z.Greceanâi, 1 dată din 2 apariţii, au 

fost plasaţi în context negativ. 

Jurnal Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vlad Plahotniuc 11 0 8 3 

Marian Lupu 8 0 3 5 

Dumitru Diacov 4 0 0 4 

Vlad Filat 4 0 2 2 

Igor Corman 3 0 0 3 

Andrian Candu 2 0 0 2 

Constantin Botnari 2 0 1 1 

Dorin Chirtoaca 2 0 0 2 

Eduard Musuc 2 0 0 2 

Valeriu Saharneanu 2 0 0 2 

Jurnal Tv 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 44 0 19 25 

PLDM 13 1 2 10 

PLR 7 0 0 7 

PL 6 0 0 6 

PCRM 5 0 0 5 

PSRM 3 0 0 3 

CI-OC 1 0 0 1 



 17 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N4 a mediatizat în ştiri 9 concurenţi electorali, iar mai des, ca şi data trecută – PLDM, de 18 ori, 

inclusiv de 6 ori – în context pozitiv (data trecută – 14 ori, inclusiv de 8 ori în context pozitiv) şi 

PSRM, de 10 ori, inclusiv de 3 ori – în context negativ. În context pozitiv au mai fost plasaţi 

PCRM, 1 dată din 7 apariţii, şi PPP – 1 dată din 4. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.10 Accent TV 

Accent Tv a mediatizat în ştiri electorale 8 funcţionari de stat, dintre care doi – de câte 2 ori. 

D.Recean,  1 dată, a apărut în context negativ. 

 

Accent Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Dorin Recean 2 0 1 1 

Iurie Leanca 2 0 0 2 

 

În ştirile electorale de la Accent Tv au fost prezenţi 36 de politicieni, cu 12 mai mult ca săptămâna 

trecută. 7 politicieni au avut o vizibilitate cuprinsă între 2 şi 6 apariţii. Ca şi data trecută, în capul 

listei este R.Usatâi, cu 6 apariţii, inclusiv 2 în context pozitiv. De 6 apariţii a beneficiat şi 

V.Plahotniuc, dar 4 dintre ele – în context negativ. I.Dodon continuă şi de data aceasta să apară în 

context pozitiv – de 2 ori din 3. V.Filat, în toate cele 5 apariţii, a fost plasat în context negativ. 

V.Voronin a apărut în ambele cazuri în context negativ, iar Iu.Leancă – 1 dată din 2. 

 

N4 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vlad Filat 6 3 0 3 

Igor Dodon 4 0 1 3 

Maia Sandu 3 0 0 3 

Ion Hadarca 2 0 0 2 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Renato Usatai 2 1 0 1 

Valeriu Cosarciuc 2 0 0 2 

Zinaida Greceanai 2 0 1 1 

N4 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PLDM 18 6 0 12 

PSRM 10 0 3 7 

PCRM 7 1 0 6 

PL 7 0 0 7 

PLR 6 0 0 6 

PPRM 5 0 0 5 

PDM 4 0 0 4 

PPP 4 1 0 3 

PpNT 2 0 0 2 

Accent Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Renato Usatai 6 2 0 4 

Vlad Plahotniuc 6 0 4 2 



 18 

 

 

 

 

 

 

Accent Tv a mediatizat în ştiri 16 concurenţi electorali, iar cel mai des, ca şi data trecută – PDM şi  

PLDM. PDM a apărut în ştiri electorale de 22 de ori, inclusiv în context negativ – de 17 ori. PLDM 

a apărut de 18 ori, inclusiv de 13 ori a fost plasat în context negativ. PPP a fost plasat doar în 

context pozitiv, de 2 ori, şi neutru – de 9 ori. PSRM a apărut de 5 ori în context pozitiv, de 2 ori – în 

context negativ, şi de 3 ori – în context neutru. PCRM, din 7 apariţii, 3 – au fost în context negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.11 Canal Regional 

Canal Regional a mediatizat în ştiri electorale 7 funcţionari de stat, dintre care unul, N.Nicolaev, de 

3 ori, inclusiv de 2 ori – în context pozitiv şi 1 dată – în context negativ. Câte 1 dată, în context 

pozitiv au fost plasaţi A.Ambros şi Iu.Toma.   

 

Canal Regional Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Nicolai Nicolaev 3 2 1 0 

Alexandru Ambros 1 1 0 0 

Dorin Recean 1 0 0 1 

Iurie Toma 1 1 0 0 

Andrei Usatai 1 0 0 1 

Igor Corman 1 0 0 1 

Iurie Leanca 1 0 0 1 

 

În ştirile electorale de la Canal Regional au fost prezenţi 20 de politicieni, unul dintre care, I.Dodon, 

cu 4 apariţii, Z.Greceanâi – cu 2 apariţii, iar ceilalţi – cu câte una. Protagoniştii-politicieni au fost 

plasaţi în context neutru, cu excepţia lui I.Dodon, care a apărut în 2 rânduri în context negativ. 

 

 

 

 

 

 

Grigore Petrenco 5 0 0 5 

Vlad Filat 5 0 5 0 

Igor Dodon 3 2 0 1 

Iurie Leanca 2 0 1 1 

Vladimir Voronin 2 0 2 0 

Accent Tv 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PDM 22 0 17 5 

PLDM 18 0 13 5 

PPP 11 2 0 9 

PSRM 10 5 2 3 

PCRM 7 0 3 4 

PL 3 0 1 2 

PLR 3 0 1 2 

PpNT 3 0 0 3 

PCR 2 0 1 1 

Canal Regional Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Igor Dodon 4 0 2 2 

Zinaida Greceanai 2 0 0 2 



 19 

Canal Regional a mediatizat în ştiri 14 concurenţi electorali, iar cel mai des, ca şi data trecută – 

PSRM, de 14 ori (data trecută – de 7 ori), inclusiv de 4 ori – în context negativ. PDM, de 2 ori din 7 

apariţii, a fost plasat în context negativ. Câte 1 dată în context negativ au apărut PLDM şi PCRM. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.12 GRT 

În ştirile electorale de la GRT au fost mediatizaţi 9 funcţionari de stat, 3 dintre care, în câte 2 

rânduri, iar unul – M. Formuzal – de 3 ori, inclusiv 1 dată - în context pozitiv. 

 

GRT Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

Mihail Formuzal 3 1 0 2 

Andrian Candu 2 0 0 2 

Iurie Leanca 2 0 0 2 

Valeri Ianioglo 2 1 0 1 

 

În numărul redus de ştiri electorale de la GRT se regăsesc 9 politicieni, majoritatea dintre care – cu 

câte 1 apariţie. Toţi protagoniştii-politicieni au fost plasaţi în context neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRT a mediatizat 13 concurenţi electorali (data trecută – 7), inclusiv PSRM – de 6 ori, iar PCRM şi 

PDM – de câte 5 ori. Toţi concurenţii au fost plasaţi în ştiri electorale în context neutru. 

 

Canal Regional 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PSRM 14 0 4 10 

PDM 7 0 2 5 

PLDM 6 0 1 5 

PCRM 5 0 1 4 

PLR 3 0 0 3 

PPRM 3 0 0 3 

PPP 2 0 0 2 

GRT Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Igor Dodon 2 0 0 2 

Irina Vlah 2 0 0 2 

Nicolae Dudoglo 2 0 0 2 

Fiodor Gagauz 1 0 0 1 

Ghenadie  Vaculovschi 1 0 0 1 

Oleg Garizan 1 0 0 1 

Petru Vlah 1 0 0 1 

Ruslan Popa 1 0 0 1 

Vladimir Voronin 1 0 0 1 

GRT 
Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi 

electorali 
pozitiv negativ neutru 

PSRM 6 0 0 6 

PCRM 5 0 0 5 



 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Televiziuni. Generalizări frecvenţă şi context ştiri electorale 

 

2.2.1 Frecvenţă apariţii funcţionari de stat 

În perioada 09 -15 noiembrie, cumulat, în ştirile electorale de la televiziunile monitorizate, au fost 

prezenţi 35 de funcţionari de stat. Cea mai mare vizibilitate a avut-o premierul Iu.Leancă – 47 de 

apariţii, vicepremierul A.Candu – 29 de apariţii şi speakerul I.Corman – 27 de apariţii (a se vedea 

diagrama alăturată). Apariţiile premierului au oscilat între 1, la Canal Regional, şi 7 – la Pro Tv şi 

Tv7.  

Stiri Tv: top aparitii functionari de stat (sinteza)

47

29
27

20

15 15 14
9

7
5 5

Iu
. L

ean
ca

A. C
an

du

I. 
Corm

an

D. C
hirt

oaca

D. R
ec

ea
n

N. T
im

ofti

V. T
ro

ie
nco

V. B
um

ac
ov

E. S
ev

ci
uk

V. B
otn

ari

A. U
sa

ta
i

 
 

2.2.2 Frecvenţă apariţii politicieni 

Televiziunile monitorizate au mediatizat în ştiri, cumulat, 111 politicieni. În rândul politicienilor cu 

cele mai multe apariţii în ştirile electorale întâietatea o deţin V.Plahotniuc, V.Filat şi M.Lupu – cu 

31, 30 şi, respectiv, 29 de apariţii (a se vedea diagrama de mai jos).  

Din 31 de apariţii ale lui V.Plahotniuc, 11 revin la Jurnal Tv şi 6 – la Accent Tv şi 14 – la 5 

televiziuni. Respectivul politician nu se regăseşte în topul politicienilor de la 5 televiziuni – GRT, 

Canal Regional, N4, Tv 7 şi Moldova 1.  

Din 30 de apariţii ale liderului PLDM, V.Filat, 16 au fost înregistrate la 3 televiziuni – N 4, de 6 ori; 

Accent Tv şi Tv7, de câte 5 ori. V.Filat, nu a apărut în ştirile electorale de la 5 din cele 12 

televiziuni monitorizate: la Prime Tv, Canal 3, Canal 2, Canal Regional şi GRT.  

Din 29 de apariţii ale liderului PDM, M.Lupu, 18 s-au regăsit în ştirile electorale de la Jurnal Tv – 

de 8 ori; Canal 2 şi Accent Tv – de câte 5 ori. M.Lupu nu a apărut în topul politicienilor la 6 

televiziuni – Moldova 1, Tv7, N4, Accent Tv, Canal Regional şi GRT. 

Ca şi în perioada precedentă de monitorizare majoritatea televiziunilor au asigurat un echilibru 

relativ rezonabil al prezenţei politicienilor în ştirile electorale difuzate în perioada de referinţă.  

 

PDM 5 0 0 5 

PLDM 3 0 0 3 

BE-UV 2 0 0 2 

PL 2 0 0 2 

PPCD 2 0 0 2 

PPP 2 0 0 2 



 21 

Stiri Tv: top aparitii politicieni (sinteza)

21

16 16 16 15 15 14

10

31 30 29

Vla
d P

la
hotn

iu
c

Vla
d F

ila
t

M
ar

ia
n L

up
u

Ig
or D

odo
n

Dorin
 C

hirt
oac

a

M
ih

ai G
him

pu

Vla
dim

ir 
Voro

nin

Eduar
d M

usu
c

Renat
o U

sa
ta

i

O
le

g C
er

nei

O
ct

av
ia

n B
odis

te
anu

 
 

2.2.3 Frecvenţă apariţii concurenţi electorali 

Dintre cei 24 de concurenţii electorali mediatizaţi în ştiri la televiziunile monitorizate cea mai mare 

vizibilitate, ca şi data trecută, a avut-o, detaşat, PDM – 201 apariţii (a se vedea diagrama alăturată). 

Din cele 201 de apariţii ale PDM în ştirile electorale 91 (45%) au fost difuzate la 3 televiziuni – 

Jurnal Tv (44), ProTv (25) şi Accent Tv (22), iar 81 (40%) – la 4 televiziuni: Prime Tv (20), Publika 

Tv (22), Canal 2 (19) şi Canal 3 (20). În săptămâna trecută cota apariţiilor PDM la cele 4 televiziuni 

era de 62,9% din numărul total de ştiri electorale.   

PLDM, din 119 apariţii, 55 (46%) au fost atestate la 3 televiziuni – Tv7 (19), N 4 (18) şi Accent Tv 

(18). Alte 26 de apariţii (22%) au revenit canalelor Pro Tv (13) şi Jurnal Tv (13). 

Din 104 de apariţii ale PCRM 47 (45%) au fost „asigurate” de 3 televiziuni – Publika Tv (17), 

Canal 3 (17) şi Prime Tv (13). 

PLR din 57 de apariţii 32 (56%) le-a avut la 3 televiziuni – Moldova 1 (16), Pro Tv (9) şi Jurnal Tv 

(7). 

Data trecută ocupanţii primelor 3 poziţii întruneau: PDM – 205 apariţii; PCRM – 87 şi PLDM – 74. 

În perioada curentă ocupanţii primelor 3 poziţii întrunesc: PDM – 201 apariţii; PLDM – 119 şi 

PCRM - 104. Data trecută decalajul între prima şi a doua poziţie constituia 118 apariţii, acum – 82.  

 

Stiri Tv: top aparitii concurenti electorali (sinteza)

201

119
104

80
64 57

37
26

16 13

*P
DM

*P
LDM

*P
CR

M
*P

L

*P
SR

M
*P

LR
*P

PP

*P
PR

M

*P
pNT

*C
I-O

C

 
 

2.2.4 Context apariţii funcţionari de stat 

De cele mai multe ori funcţionarii de stat au fost prezentaţi în ştiri electorale în context neutru. 

În context pozitiv au fost plasaţi 4 funcţionari, iar cel mai des – A.Candu, de 12 ori; I.Corman, de 9 

ori şi Iu.Leancă – de 8 ori. 

În context negativ au fost plasaţi, de asemenea, 4 funcţionari, iar cel mai des, ca şi în ultimele două 

perioade de monitorizare – D.Chirtoacă – de 10 ori.   



 22 

 

Stiri Tv: top functionari de stat context aparitii  (sinteza)

8
12

9

0
2

0 0 0 0 0 0
2

0 0

10

1 0 0 0 1 0 0

37

17 18

10
12

15 14

9
6 5 5

Iu
. L

ea
nca

A
. C

andu

I. 
C

orm
an

D
. C

hirt
oac

a

D
. R

ece
an

N
. T

im
ofti

V. T
ro

ie
nco

V. B
um

acov

E. S
ev

ciu
k

V. B
otn

ari

A
. U

sat
ai

pozitiv negativ neutru

 
 

2.2.5 Context apariţii politicieni 

Cu o singură excepţie (V.Plahotniuc), politicienii au apărut în ştirile electorale de cele mai dese ori 

în context neutru (a se vedea diagrama alăturată). 

În context pozitiv au fost plasaţi 6 politicieni, iar cel mai des – V.Plahotniuc, de 11 ori, şi V.Filat, 

de 6 ori. 10 din 11 apariţii în context pozitiv ale politicianului V.Plahotniuc au fost atestate în ştirile 

electorale de la 4 televiziuni – Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3. Cele 6 apariţii în context 

pozitiv ale politicianului V.Filat au fost atestate în ştirile electorale de la 2 televiziuni – Tv 7 şi N4 

(data trecută – 7 din 8 apariţii au revenit acestor televiziuni).  

În context negativ cel mai des au fost plasaţi în ştiri electorale V.Plahotniuc, de 12 ori, V.Filat şi I. 

Dodon, de  câte 8 ori. V.Plahotniuc a apărut de 8 ori la Jurnal Tv şi de 4 ori – la Accent Tv.  V.Filat 

în 5 rânduri a apărut în context negativ la ştirile de la Accent Tv. 

 

Stiri Tv: top politicieni context aparitii (sinteza)

11

6

3 2
0 0 1 0

3

0 0

12

8

4

8

1 0

3

0 0 0 0

8

16

11

15 16

12

15

12
14

10

22

Vla
d P

la
hotn

iu
c

Vla
d F

ila
t

M
aria

n L
upu

Ig
or D

odon

Dorin
 C

hirt
oaca

M
ih

ai
 G

him
pu

Vla
dim

ir 
Voro

nin

Eduar
d M

usuc

Ren
at

o U
sa

ta
i

Ole
g C

er
nei

Oct. 
Bodis

te
an

u

pozitiv negativ neutru

 
 

2.2.6 Context apariţii concurenţi electorali 

În ştirile televiziunilor monitorizate concurenţii electorali au apărut în majoritatea cazurilor în 

context neutru (a se vedea diagrama alăturată).  

Cinci concurenţi au apărut în ştiri electorale şi-n context pozitiv, iar cel mai des – PDM, de 43 de 

ori (data trecută – de 73 de ori). În 39 de rânduri (90,6%) (data trecută – în 93,1%) PDM a fost 

plasat în context pozitiv la televiziunile  Prime Tv (12), Publika Tv (11), Canal 2 (8) şi Canal 3 (8).  

PLDM a apărut în context pozitiv în 18 rânduri, inclusiv de 13 ori (72%) – la Tv7 (7), şi la N4 (6). 

În context negativ cel mai des au apărut PDM, PSRM şi PLDM. 

Din 41 de apariţii ale PDM în context negativ 36 (88%) au fost atestate la două televiziuni – Jurnal 

Tv – de 19 ori, şi la Accent Tv – de 17 ori.  



 23 

PSRM „a acumulat” cele 20 de apariţii în context negativ în mod relativ proporţional de la 

televiziunile monitorizate. 

La PLDM, din 17 apariţii în context negativ, 13 (76%) au fost atestate în ştirile electorale de la 

Accent Tv. 

Stiri Tv: top concurenti electorali context aparitii (sinteza)

43

18

2 0
6

0 3 0 0 0
9

2

20

6
0 0 0 0

117

84
93

78

38
51

34
26

16 1317

41

*P
DM

*P
LDM

*P
CR

M
*P

L

*P
SR

M
*P

LR

*P
PP

*P
PR

M

*P
pNT

*C
I-O

C

pozitiv negativ neutru

 
 

Concluzii:  

- în săptămâna a doua a lunii noiembrie televiziunile monitorizate au difuzat un număr de ştiri 

electorale comparabil cu cel din perioada anterioară; 

- pe trei segmente monitorizate - numărul ştirilor electorale cu caracter conflictual; numărul 

ştirilor conflictuale scrise în temeiul unei singure surse de informaţii şi atitudinea 

reporterilor situaţia a rămas aceeaşi ca şi în perioada precedentă; 

- televiziunile monitorizate au asigurat în ştiri un anumit echilibru al prezenţei în ştirile 

electorale a funcţionarilor de stat; 

- 9 televiziuni au asigurat în ştirile electorale un echilibru relativ al politicienilor. În acelaşi 

timp, Publika Tv şi Canal 3 au demonstrat exces de zel în frecvenţa prezentării unui 

politician – V.Plahotniuc, inclusiv în context pozitiv. Jurnal Tv a prezentat în ştiri 

dezechilibrat ca frecvenţă doi politicieni – V.Plahotniuc şi M.Lupu, inclusiv în context 

negativ; 

- televiziunile monitorizate, mai puţin GRT, au admis în ştiri un dezechilibru clar în numărul 

de apariţii ale concurenţilor electorali: la Moldova 1 dezechilibrul a fost creat de frecvenţa 

apariţiilor PLR; la Prime Tv – de PDM; la Publika Tv – de PDM şi PCRM; la Canal 2 – de 

PDM; la Canal 3 – de PDM şi PCRM; la ProTv – de PDM; la Tv 7 – de PLDM; la Jurnal Tv 

– de PDM; la N4 – de PLDM; la Accent Tv – de PDM, PLDM şi PPP; la Canal Regional – 

de PSRM; 

- Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au exagerat prin numărul mare de apariţii ale unui 

concurent electoral – PDM, în context pozitiv; 

- N4 şi Tv7 au exagerat prin numărul mare de apariţii ale unui concurent electoral – PLDM, în 

context pozitiv, iar Accent Tv – prin numărul de apariţii ale PSRM; 

- Jurnal Tv a exagerat prin numărul mare de apariţii ale unui concurent electoral – PDM, în 

context negativ, iar Accent Tv – prin numărul de apariţii în context negativ a doi concurenţi 

electorali – PDM şi PLDM. 

 

Concluzie generală 

Televiziunile care în perioadele anterioare au favorizat masiv pe unii protagonişti şi i-au defavorizat 

pe alţii, prin numărul şi contextul apariţiilor în ştirile electorale, de data aceasta şi-au mai temperat 

zelul, dar nici pe departe în măsura care să permită a întrevedea o tendinţă spre reflectarea adecvată 

a alegerilor parlamentare.   

 



 24 

2.3 Televiziuni. Emisiuni cu caracter electoral. Date generale 

În perioada 9-15 noiembrie 2014, 9 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 32 de 

emisiuni cu caracter electoral, durata acestora fiind de aproape 27 de ore. Prime TV, Pro TV 

Chişinău şi Canal Regional nu au pus pe post nicio emisiune cu caracter electoral în această 

perioadă. 

Vorbind despre durată, menţionăm că emisiunile de la Publika TV, deşi nu au fost cele mai 

numeroase,au durat cel mai mult. 

 

Postul TV Titlul emisiunii Număr emisiuni Durata (ore/min/sec) 

Moldova 1 Moldova în direct 3 4:47:12 

Prime TV Replica  - -  

Publika TV Fabrika 4 4:52:16 

Canal 2 Tema zilei 5 3:39:32 

Canal 3 Особое мнение 5 0:16:53 

Pro TV Chişinău În profunzime  -  - 

TV7 Politica 4 4:19:09 

Jurnal TV Cabinetul din umbră 1 1:44:00 

N4 Puterea a patra 4 3:39:15 

Accent TV 1+1 5 2:49:46 

Canal Regional Loc de dialog  - -  

GRT Лицом к региону 1 0:42:25 

Total  32 26:50:28 

 

În perioada de referinţă, cinci din cele nouă posturi tv care au difuzat emisiuni cu caracter electoral, 

au avut ca invitaţi în studio 5 protagonişti din rândul funcţionarilor de stat şi 10 politicieni. Dintre 

funcţionarii de stat, unul a fost invitat în emisiunile de la două posturi tv, cu o durată a intervenţiilor 

identică la ambele televiziuni (Andrian Candu la Moldova în direct de la Moldova 1 şi la Fabrika 

de la Publika TV).  

 

 
 

În acelaşi timp, în cele 100 de menţiuni din cadrul emisiunilor cu caracter electoral, au fost vizate 

36 de persoane. Cumulat, cel mai des a fost menţionat Vladimir Voronin (de 15 ori), urmat de Iurie 

Leancă (de 8 ori), Vladimir Filat (de 7 ori), Igor Dodon, Renato Usatîi şi Vladimir Plahotniuc (de 



 25 

câte 6 ori), Grigore Petrenco (de 5 ori), Igor Corman, Dorin Chirtoacă şi Marian Lupu (de câte 4 

ori). 

 

 
 

Protagoniştii nominalizaţi au fost menţionaţi în mod diferit în emisiunile de la posturile de 

televiziune monitorizate. Din cei 10, Vladimir Voronin a avut cea mai mare vizibilitate, fiind 

menţionat în emisiunile cu caracter electoral de la şapte posturi tv din nouă. Alţi 5 protagonişti din 

top 10 au fost menţionaţi la emisiunile de la patru posturi tv din nouă, şi 4 protagonişti – la 

emisiunile de la trei posturi din nouă.  

 
Nr Protagonişti Mold.1 Publika Canal2 Canal3 Tv7 Jurnal N4 A-Tv GRT Total 

1 Vladimir Voronin - 1 3 2 2 1 3 3 - 15 

2 Iurie Leancă - - 2 - 1 - 3 2 - 8 

3 Vlad Filat - - 1 - 2 - 3 1 - 7 

4 Igor Dodon - - 2 - 1 1 2 - - 6 

5 Renato Usatîi - - 2 - 1 - 1 2 - 6 

6 Vlad Plahotniuc - - - - 2 1 - 3 - 6 

7 Grigore Petrenco - 1 3 - - - - 1 - 5 

8 Igor Corman 2 1 - - - - - 1 - 4 

9 Dorin Chirtoacă - - 2 - 1 - 1 - - 4 

10 Marian Lupu - 1 1 - - 1 - 1 - 4 

 

Atitudinea moderatorilor în cadrul emisiunilor cu caracter electoral din perioada 09-15 noiembrie 

2014 a fost, în majoritatea cazurilor, imparţială. În 236 de cazuri din 261, moderatorii nu au 

manifestat un comportament care să trădeze părtinire sau o atitudine defavorizantă faţă de un 

protagonist personalizat sau instituţionalizat. Excepţie, în acest sens, constituie 3 cazuri de 

favorizare şi 22 de defavorizare a unui protagonist (a se vedea diagrama de mai jos). Cazurile de 

favorizare a unui protagonist a fost înregistrate la emisiunea1+1 de la Accent TV faţă de Ana 

Ursachi, precum şi la Cabinetul din Umbră de la Jurnal TV şi la1+1 de la Accent TV, faţă de PLR. 

O atitudine defavorizantă, pe de altă parte, au avut moderatorii emisiunilor: Особое мнение de la 

Canal 3 (o dată, faţă de Vasile Tarlev, o dată faţă de Vladimir Voronin, de două ori faţă de PCRM şi 

o dată faţă de PR), Cabinetul din umbră de la Jurnal TV (câte o dată, faţă de Igor Dodon, Vladimir 

Plahotniuc, Marian Lupu, Vladimir Voronin, de două ori faţă de PDM, câte o dată faţă de PCRM şi 



 26 

PSRM), 1+1 de la Accent TV (o dată faţă de Nicolae Timofti, de două ori faţă de Vladimir 

Plahotniuc, de patru ori faţă de PDM, câte o dată faţă de PLDM şi PL).    

 

 
 

 

Concurenţii electorali au avut o vizibilitate diferită în cadrul emisiunilor cu caracter electoral de la 

cele 9 posturi tv. Cumulat, opt posturi au mediatizat 19 concurenţi electorali din 26. Numărul 

concurenţilor mediatizaţi în cadrul celor 32 de emisiuni cu caracter electoral variază între 3 (la 

Publika TV şi Canal 3) şi 15 (la TV7). În cadrul emisiunii Moldova în direct de la Moldova 1 nu au 

fost mediatizaţi concurenţii electorali. Datele monitorizării arată că emisiunea Politica de la TV7 a 

oferit cea mai mare diversitate a vocilor în acest sens, mediatizând 15 concurenţi electorali din 26 

înscrişi în cursă. La polul opus se află Publika TV şi Canal 3, care au prezentat câte trei concurenţi 

electorali din 26. De asemenea, menţionăm faptul că PCRM a fost menţionat în cadrul emisiunilor 

cu caracter electoral de la opt posturi tv, având cea mai mare vizibilitate. Alţi 7 concurenţi electorali 

au fost mediatizaţi de câte o singură televiziune.  

 

Nr. Moldova 1 Publika  Canal2 Canal3 Tv7 Jurnal N4 A-Tv GRT 

Concurenţi 0 3 8 3 15 6 12 8 6 

1 
 

PCRM PCRM PCRM CI-VP PDM PLDM PSRM PCRM 

2 

 

PDM PDM PDM MR PCRM PCRM PLR PDM 

3 

 

PPP PL PR PNL PL PL PDM PL 

4 

 
 

PLDM 
 

CI-OB PLDM PSRM PLDM PLDM 

5 

 
 

PNL 
 

CI-OC PLR PPRM PCRM PPP 

6 

 
 

PPCD 
 

PAD PSRM PDM PPP PSRM 

7 

 
 

PPP 
 

PPM 
 

PNL PL  

8 
  

PSRM 
 

PLDM 
 

MR PCR  

9 
    

PCRM 
 

PCR 
 

 

10 
    

PDM 
 

PLR 
 

 

11 
    

MPA 
 

PPP 
 

 

12 
    

PL 
 

PR 
 

 

13 
    

PPCD 
 

 
 

 

14 
    

PPP 
 

 
 

 

15 
    

PSRM 
 

 
 

 

 

 



 27 

Concluzii:  

- În perioada 9-15 noiembrie 2014, 9 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 32 de 

emisiuni cu caracter electoral, numărul acestora variind de la o emisiune la cinci. Trei 

posturi tv (Prime TV, Pro TV Chişinău şi Canal Regional) nu au difuzat astfel de emisiuni; 

- În cadrul celor 32 de emisiuni cu caracter electoral, 15 persoane au avut intervenţii directe, 

fiind invitate în platou; 

- Moderatorii emisiunilor au avut o atitudine părtinitoare faţă de protagoniştii personalizaţi şi 

instituţionalizaţi de 25 de ori, fiind semnalate 3 cazuri de favorizare şi 22 de cazuri de 

atitudine defavorizantă faţă de protagonişti; 

- În cadrul emisiunilor cu caracter electoral de la 9 posturi tv au fost mediatizaţi 19 concurenţi 

electorali din 26 înscrişi în cursă; 

- Cei mai mulţi concurenţi electorali au fost mediatizaţi la emisiunea Politica de la TV7 (15), 

iar cei mai puţini – la Fabrika de la Publika TV şi la Особое мнение de la Canal 3 (câte 3); 

- PCRM a fost concurentul electoral cu cea mai mare vizibilitate, fiind menţionat în cadrul 

emisiunilor de la 8 posturi tv din 9. 

 

 

2.4 Publicitate electorală 

În perioada de referinţă, 11 din cele 12 posturi de televiziune monitorizate au difuzat publicitate 

electorală cu plată. Excepţie, în acest sens, a făcut Canal Regional, care va difuza, conform 

Declaraţiei privind politica editorială în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 

noiembrie 2014, doar spoturi sociale şi de educaţie civică şi electorală. În perioada monitorizată, 

şapte concurenţi (PLDM, PDM, PL, PLR, PPP, PSRM, PPRM) au plasat publicitate electorală la 

televiziunile vizate. Moldova 1 este singurul post tv care a difuzat spoturile electorale ale celor 

şapte concurenţi. Două televiziuni (Pro TV Chişinău şi TV7) au difuzat publicitatea electorală cu 

plată a cinci concurenţi electorali (PLDM, PDM, PL, PSRM şi PLR/PPP). Alte două posturi tv (N4 

şi GRT) au pus pe post publicitatea electorală contra plată a patru concurenţi (PLDM, PDM, PPP, 

PSRM), un post (Accent TV) a difuzat publicitatea a trei concurenţi (PLDM, PPP, PSRM), trei 

posturi au difuzat publicitatea a doi concurenţi: Prime TV şi Publika TV au pus pe post spoturile 

electorale ale PLDM şi PDM, iar Jurnal TV – ale PLDM şi PSRM. Canal 2 şi Canal 3 au difuzat 

publicitatea unui singur concurent electoral (PDM).   

 

 
 

Ca şi în perioada precedentă de raport, doi concurenţi electorali (PLDM şi PDM) au difuzat 

publicitatea cu plată la câte 9 televiziuni din 11, iar un concurent (PSRM) – la 7 posturi tv. Un 

concurent – PPP, şi-a sporit vizibilitatea, plasând publicitate electorală cu plată la cinci televiziuni. 



 28 

Trei concurenţi electorali (PL, PLR şi PPRM) au menţinut numărul de posturi tv pentru plasarea 

spoturilor publicitare din perioada anterioară de monitorizare (trei, două şi, respectiv, un post tv). 

 

 
 

În perioada 9-15 noiembrie 2014 nu au fost înregistrate abateri de la regulile privind plasarea 

publicităţii contra plată la tv.  

 

Concluzii: 

- În perioada de referinţă, 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate electorală cu 

plată; 

- Şapte concurenţi electorali au plasat publicitate contra plată la cele 11 posturi tv; 

- Şase concurenţi electorali (PLDM, PDM, PSRM, PL, PLR, PPRM) au plasat publicitatea 

electorală cu plată la aceleaşi posturi tv ca şi în perioada precedentă de raport; 

- Un concurent electoral (PPP) şi-a sporit vizibilitatea plasând spoturi electorale la 5 posturi 

tv, faţă de un post în perioada anterioară; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale au avut-o PLDM şi PDM, iar 

cea mai mică – PPRM;  

- În perioada de raport nu au fost înregistrate abateri de la regulile privind plasarea publicităţii 

contra plată la tv. 

 

 

2.5 Dezbateri electorale 

În perioada 9-15 noiembrie 2014, 7 posturi de televiziune din 12 monitorizate au organizat 

împreună 19 dezbateri electorale (14 în limba română şi 5 în limba rusă) cu o durată totală de 930 

de minute. Cele 19 emisiuni de dezbateri s-au repartizat astfel: Moldova 1 şi GRT au difuzat câte 3 

emisiuni; Publika TV şi Jurnal TV – câte 4 emisiuni; Prime TV şi Accent TV – câte  2 emisiuni; 

Canal Regional – o emisiune.  

Cumulat, cele 7 posturi tv au avut 69 de invitaţi la dezbaterile electorale, reprezentanţi ai tuturor 

celor 26 de concurenţi electorali înscrişi în cursă pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 

2014, precum şi 4 invitaţi care nu s-au prezentat la dezbateri. Nominal, vorbim despre 42 de 

persoane prezente la dezbaterile electorale organizate de cele 7 posturi de televiziune, deoarece 16 

protagonişti au participat de câte 2, 3 sau 4 ori la dezbaterile de la diferite posturi tv. Astfel, un 

concurent electoral (PSRM) a avut 5 participări la dezbateri, 6 concurenţi (PAD, PPRM, PNL, BE-

UV, PCR, PLDM) – câte 4 participări, 7 concurenţi (UCM, MPA, PFP, PLR, PL, PDA, PPCD) – 

câte 3 participări,7 concurenţi (CI-VP, CI-OB, PPM, PVE, PCRM, PDM, PL) – câte 2 participări, şi 

5 concurenţi (CI-OC, MR, PpNT, PPP, CI-AD) – câte o participare.  



 29 

Cumulat, moderatorii dezbaterilor electorale au fost imparţiali faţă de invitaţi (în 59 din 69 de 

cazuri). În emisiunile de dezbateri de la 5 posturi tv din 7, moderatorii au avut o atitudine sută la 

sută imparţială faţă de concurenţii electorali. Două posturi (Moldova 1 şi Jurnal TV) au admis 

derogări în acest sens. La cele două posturi s-au înregistrat un caz de favorizare şi 9 de defavorizare 

a participanţilor la dezbateri.   

O atitudine favorizantă a avut-o echipa de filmare din cadrul dezbaterilor electorale (în limba rusă) 

de la Jurnal TV faţă de invitata Ana Ursachi, prezentă în emisiune pe data de 7 noiembrie 2014. 

Drept favorizant a fost catalogat comportamentul cameramanului, care a dat în prim-plan 

reprezentanta PLR, vizibil mai mult timp decât pe ceilalţi participanţi la dezbateri. De asemenea, 6 

cazuri de defavorizare din 9 s-au înregistrat la acelaşi post de televiziune. În emisiunea de pe 7 

noiembrie, în două rânduri, moderatorul a avut o atitudine mai degrabă defavorizantă faţă de 

reprezentanţii PNL (Vitalia Pavlicenco) şi PCR (Ruslan Popa). Prin replicile utilizate şi modalitatea 

de formulare a întrebărilor, moderatorul nu a respectat prevederile p. 43 din Regulamentul CEC 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova. Potrivit acestui punct din document, 

realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii: să fie 

imparţiali; să formuleze clar întrebările,evitând abordarea tendenţioasă sau părtinitoare. Alte 4 

cazuri de defavorizare a concurenţilor electorali s-au înregistrat în emisiunile de dezbateri (în limba 

română) de pe 10 noiembrie (faţă de reprezentantul PR, Leonid Tabără), şi de pe 11 noiembrie, 

când moderatorul a avut un comportament neadecvat faţă de toţi participanţii la dezbateri, 

defavorizându-i prin replici, comentarii, întrebări şi reproşuri lipsite de echidistanţă (Anatol 

Prohniţchi – PVE, Mihai Petrache – UCM, Igor Ţurcanu – PPM).  

Celelalte 3 cazuri de defavorizare a unui concurent electoral s-au atestat la dezbaterile de la 

Moldova 1. În emisiunea de pe 10 noiembrie 2014, prin  modalitatea de exprimare, întreruperea 

discursului invitatului şi expunerea unei opinii personale faţă de partidul invitatului în platou,  

moderatorul a manifestat un comportament defavorizant faţă de reprezentantul PPP, Ilian Caşu, 

încălcând, astfel, p. 43 din Regulamentul CEC. Alte două cazuri de tratament defavorizant faţă de 

un concurent electoral s-au înregistrat pe 11 şi pe 12 noiembrie 2014. În emisiunea de pe 11 

noiembrie, prin reproşul adus reprezentantului UCM, Dan Petrache, privind nivelul scăzut de 

vizibilitate a partidului, precum şi prin referirea la UCM ca la o „afacere de familie”, moderatorul a 

manifestat un comportament neadecvat faţă de invitat. Aceeaşi observaţie este valabilă şi în cazul 

candidatului independent, Oleg Brega, invitat în emisiunea de pe 12 noiembrie. Supoziţiile şi 

zvonurile pe care le-a invocat moderatorul în discuţia cu invitatul se înscriu în categoria 

comportament neadecvat faţă de un concurent electoral şi încalcă p. 43 din Regulamentul CEC. 

 

Concluzii: 

- În perioada 9-15 noiembrie 2014, 7 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni 

de dezbateri electorale; 

- Cumulat, reprezentanţii tuturor celor 26 de concurenţi electorali înscrişi în cursa pentru 

alegerile parlamentare din 30 noiembrie au fost prezenţi la dezbaterile electorale televizate; 

- În linii mari, moderatorii au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii electorali. 

Totuşi, la posturile tv Moldova 1 şi Jurnal TV s-au înregistrat abateri în acest sens. Mai 

mult, în cazul unei emisiuni de dezbateri, moderatorul a avut o atitudine defavorizantă faţă 

de toţi invitaţii în platou, ceea ce constituie un semnal de alarmă pentru postul tv (Jurnal 

TV), precum şi atentează la înţelegerea corectă a noţiunii de „dezbateri electorale televizate” 

într-o societate democratică.  
 
 
 

 



 30 

III. Rezultatele monitorizării posturilor de radio 
 

3.1 Date generale radio 

Posturile de radio monitorizate s-au implicat diferit în reflectarea campaniei electorale, unele 

punând accentul mai mult pe ştiri, iar altele mai mult pe materiale de educaţie electorală şi 

dezbateri. Astfel, în perioada 9-15 noiembrie 2014, cele 5 posturi au difuzat în total 397 de 

materiale relevante prezentei monitorizări, dintre care 161 materiale de educaţie electorală, 222 de 

ştiri simple şi 14 ştiri controversate. Volumul total al emisiei a fost de 6,75 ore. Totodată, în 

perioada de referinţă au fost puse pe post 16 emisiuni de dezbateri electorale, cu durata totală de 9,7 

ore. 

Cele mai active posturi au fost Radio Moldova şi Russkoie radio, care au difuzat atât ştiri, cât şi 

materiale de educaţie electorală, publicitate electorală. Ca şi în perioada precedentă de monitorizare, 

Radio Noroc a avut cele mai puţine ştiri, reflectând campania preponderent prin spoturi de educaţie 

electorală. 
  

 
 

Ştirile conflictuale au fost în parte echilibrate – 6 din 14, toate materialele echilibrate revenind 

Radio Moldova. Absoluta majoritate a materialelor relevante – 232 - au fost nepărtinitoare.  

Sursele la care au apelat de cele mai dese ori posturile monitorizate au fost din categoria 

politicienilor şi funcţionarilor de stat. Totodată, unele posturi – Vocea Basarabiei şi Radio Moldova 

– s-au remarcat prin asigurarea diversităţii surselor, citând şi experţi, cetăţeni simpli şi surse din alte 

categorii.  

 



 31 

 

Din punctul de vedere al asigurării echilibrului gender la marea majoritate a celor 5 posturi 

monitorizate a fost constatat un dezechilibru evident în favoarea persoanelor de sex masculin (86% 

versus 14% surse de sex feminin). Cea mai mare pondere a surselor de sex feminin se atestă în 

categoria experţilor şi cetățenilor de rând (38 şi, respectiv 28%), la celelalte categorii procentajul ce 

a revenit femeilor fiind mult mai mic (între 6 şi 7%). 

 

 
 

 

3.1.1 Radio Moldova 

Radiodifuzorul public a difuzat în perioada de raport 146 de materiale relevante prezentei 

monitorizări, cu durata totală de 9010 secunde sau 2,5 ore. 79 din materiale au fost materiale de 

educație electorală. 

Şapte  din cele 67 de ştiri au avut caracter conflictual şi marea majoritate (6) au fost echilibrate, 

prezentând două părţi din conflict. Poziția jurnalistului nu a fost sesizată nici în unul din materialele 

monitorizate. Radio Moldova a reflectat activ activitatea CEC, dar şi subiecte privind activitatea 

reprezentanților Guvernului (prelungirea contractului de livrare a gazelor naturale din Federația 

Rusia la un preț mai mic, modernizarea căilor ferate cu sprijinul BERD, ratificarea Acordului de 

asociere etc.).  

Ca surse, Radio Moldova a dat prioritate funcționarilor de stat, la care a apelat de 33 de ori (toți 
bărbați). La politicieni s-a recurs de 23 ori (21 bărbați şi 2 femei), la experți – de 12 ori (6 bărbați), 
iar la cetățeni de rând - de 5 ori (4 bărbaţi). 

Radiodifuzorul public a avut drept protagonişti reprezentanții a 7 concurenți electorali, în mare 

parte partidele din coaliția de guvernare şi opoziția parlamentară, dar şi 3 partide extraparlamentare. 

De cel mai mare volum au beneficiat PLR şi PDM care au avut intervenții directe de 130 şi, 

respectiv, 126 de secunde, urmați de PCRM cu 105 secunde, PpNT şi PL cu 96 şi, respectiv, 76 

secunde. PLDM a beneficiat de 65 secunde, MR – de 40 secunde, iar PPRM – de 25 secunde.  

Reprezentanții PCRM şi PpNT au avut câte 3 intervenții directe, PDM şi PL - câte 2, iar PLDM, 

MR şi PPRM - câte o intervenție directă. De cele mai deseori ori în ştiri a fost menționat PDM – 15 

ori.. 

Dintre concurenţii electorali, de cel mai mare volum a beneficiat BE-UV care a intervenit direct 

timp de 90 de secunde, urmat de PSRM cu 77 de secunde, PAD şi PL cu 63 şi, respectiv, 60 

secunde. PPCD a beneficiat de 30 secunde, PPP - de 25 de secunde şi PLR - 24 secunde.  

Reprezentanţii PSMR şi BE-UV au avut câte 2 intervenţii directe şi câte 1 şi 3 menţiuni, respectiv. 

Ceilalţi concurenţi electorali au avut câte o singură apariţie, fiind menţionaţi de 1, 2 sau trei ori, în 

diferite contexte.  



 32 

 
 

Contextul apariției protagoniştilor principali a fost preponderent neutru pentru majoritatea celor 

care au avut intervenţii sau au fost menţionaţi. PDM a apărut de 2 ori în context pozitiv, dar şi de 

trei ori în context negativ, PLDM - în egală măsură în context pozitiv, negativ şi neutru, PCRM şi 
PL - şi pozitiv, şi neutru, iar PPRM, PpNT şi MR – doar în context neutru.  

 

 
 

Reprezentanții Guvernului au avut 10 intervenții directe pe parcursul a 459 de secunde şi au fost 

menționați de 24 de ori. Contextul aparițiilor a fost preponderent neutru şi pozitiv (18 şi, respectiv 

15 ori). Dintre acestea, cele mai multe apariții şi mențiuni în context pozitiv revin premierului 

Leancă, ministrului Economiei Candu şi ministrului Agriculturii Bumacov – 11, 8 şi, respectiv, 2 

ori. 

Radiodifuzorul public a pus pe post în perioada de referință 5 emisiuni de dezbateri la care au 

participat reprezentanți a 14 concurenți electorali – PDM, PPCD, PFP, PLDM, PLR, PCR, MPA, 

PNL, PSRM, BE-UV, PDA, PPRM, PL şi PR.  

 



 33 

 
 

Radio Moldova a difuzat în perioada de raport publicitatea a 10 concurenţi electorali -  PPRM (25 

apariţii), PLDM (24 apariţii), PSRM (20 apariţii), PPP (19 apariţii), PDM (18 apariţii), PLR (17 

apariţii), PL (10 apariţii),  PpNT (4 apariții), PNL (3 aparitii) şi PPDM (o apariție). Volumul a 

oscilat de la 30 până la 720 de secunde per concurent. 

  
 

 

3.1.2 Vocea Basarabiei 

Postul de radio privat cu acoperire națională Vocea Basarabiei a difuzat în total 45 de materiale 

jurnalistice cu caracter electoral direct sau indirect, cu durata totală de 7410 secunde sau 2,1 ore. 

Marea majoritate a ştirilor – 40 - au fost simple, iar trei au tratat subiecte controversate. Postul a 

avut două materiale de educație electorală. Marea majoritate a materialelor relevante au fost 

nepărtinitoare, fiind înregistrate 4 cazuri în  care a fost evidentă părtinirea reporterului faţă de 

protagonişti. 2 din cele 3 materiale conflictuale au fost echilibrate. 

Pe lângă activitatea CEC, postul a informat despre inaugurarea unui centru pentru copii cu 

dizabilităţi, cu participarea premierului Leancă, inaugurarea unui centru de sănătate şi a unui 

laborator clinic de diagnostic, cu participarea liderului PLDM Vlad Filat, vizita lui Vlad Filat în 

Italia, întâlnirile acestuia cu diaspora, cu studenții de la ASEM, difuzând totodată şi reacții ale 

reprezentanților PLDM față de ratificarea Acordului de asociere. 

La documentarea ştirilor, postul de radio Vocea Basarabiei a apelat la diverse surse, marea 

majoritate fiind experți – 25, dintre care 19 bărbați şi 6 femei. Politicienii au fost citați ca surse în 

21 cazuri (19 bărbați şi 2 femei), iar funcționarii de stat – în 25 cazuri (19 bărbați şi 6 femei). Şi 

cetățenilor de rând le-a fost oferit cuvânt, aceştia fiind citați de 8 ori (4 bărbați şi 4 femei).  

Protagoniştii la care au făcut referire ştirile de la Vocea Basarabiei au reprezentat în mare parte 

partidele din arcul guvernamental şi opoziția parlamentară - 6 din numărul total de 7 concurenți 
electorali prezenți în ştiri. După frecvența intervenţiilor directe şi mențiunilor, pe primul loc în top 



 34 

se situează PLDM cu 8 intervenții directe pe parcursul a 376 de secunde şi 17 de mențiuni, urmat 

de PDM cu 3 intervenții directe pe parcursul a 60 de secunde şi 12 mențiuni, şi PLR cu 2 

intervenții cu durata de 60 secunde şi 6 mențiuni. Ceilalţi protagonişti nu au avut intervenţii directe, 

fiind doar menţionaţi – PL, PPP, PCRM, PSRM. 

 

 
 

Contextul în care au apărut protagoniştii din categoria actorilor electorali a fost diferit. PLDM a fost 

prezentat de cele mai multe ori în context pozitiv şi neutru  – câte 12 cazuri, respectiv, şi o dată – 

negativ. Contextul apariției şi menționării PDM a fost mai mult neutru, iar PLR, PL, PP şi PCRM  

au fost menţionați doar în context neutru. PSRM a avut 2 mențiuni negative. 

  

 
 

De notat că reprezentanții de rang înalt din cadrul Guvernului au fost menţionaţi de 16 ori şi au 

intervenit de 6 ori, dintre care 11 ori în context pozitiv, 2 negativ şi 9 ori - neutru. Dintre 

intervenţiile directe, 4 au revenit Premierului Leancă, care a fost şi menționat de 7 ori, mai mult în 

context neutru şi pozitiv (5 şi, respectiv, 4 ori). 

Postul a difuzat în perioada de referinţă şi 5 emisiuni de dezbateri electorale la care au participat 

reprezentanţii a 11 concurenţi electorali – PLDM, PCR, PPCD, Oleg Brega, PPP, BE-UV, PSRM, 

PPRM, PR, PVE, Valeriu Pleşca. Durata intervenţiilor a fost diferită, volumul mai mare acordat 

unor concurenţii rezultând din faptul că la  emisiuni au participat fie câte 2 concurenţi sau doar 

unul, respectiv, acestora le-a revenit mai mult timp de emisie. 



 35 

 
 

În perioada de raport, Vocea Basarabiei a difuzat publicitatea electorală a 4 candidați în alegeri  - 

PLDM (17 apariții), PSRM (16 apariții), PLR (5 apariții) şi candidatul independent Oleg Cernei –  

17 apariţii. 

 

3.1.3 Radio Plai 

Postul de radio cu acoperire naţională Plai a difuzat în perioada de raport 51 de ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect, marea majoritate – simple (50), cu durata totală de 2140 secunde sau 35 

minute. Singura ştire conflictuală a fost dezechilibrată, citând o singură parte din conflict, iar 

majoritatea ştirilor au fost nepărtinitoare (50 din 51).  Postul a informat radioascultătorii despre 

creditul acordat de BERD pentru modernizarea Căilor ferate, alocarea mijloacelor financiare pentru 

construcţia de locuințe sociale, reducerea prețului la gazele naturale, ratificarea Acordului de 

asociere etc.  

În materiale au fost citaţi ca surse funcționari de stat - 25 ori (toţi bărbați) şi  politicieni - 12 ori (toți 
bărbaţi), dar şi experți - 3 bărbaţi.   

Actorii politici mediatizaţi cel mai des în ştirile de la Radio Plai au fost reprezentanţii PDM (10 

menţiuni, majoritatea în context neutru). PL şi PLDM au fost menționați de 2 şi, respectiv o dată, în 

context neutru. 

 

 
 

Reprezentanții Guvernului au fost menționați de  24 ori  - de 14 ori în context pozitiv şi 10 ori  

neutru, iar ai Preşedinţiei de 3 ori – toate în context neutru. De notat că de cele mai multe ori au fost 

menționat în context pozitiv reprezentanții PDM în Guvern – ministrul Economiei Candu şi 

ministrul Transportului şi Infrastructurii Drumurilor Botnari – de câte 7 şi 2 ori, respectiv. 

Postul de radio Plai a pus pe post, în perioada 9-15 noiembrie, 2 emisiuni de dezbateri electorale la 

care au participat reprezentanţii a 4 concurenți electorali – PR, PPP, PAD şi PVE. Volumul acordat 

fiecărui concurent electoral nu a fost identic, existând discrepanţe mai mult sau mai puţin evidente. 

De notat că deşi în  declaraţia depusă la CCA Radio Plai anunţa că va organiza dezbateri, formatul 

emisiunilor puse pe post este caracteristic timpilor de antenă gratuiţi oferiţi candidaţilor, fiecare 

invitat având la dispoziţie câte 5 minute să-şi expună platformele electorale.       



 36 

 
 

Radio Plai a difuzat publicitatea electorală a 6 concurenţi electorali - PL (28 apariţii), PDM şi 

PLDM (câte 21 apariții), Oleg Cernei (28 apariții), PLR (19 apariţii), PFP (14 apariţii). 

 

 
 

 

3.1.4 Radio Noroc 

În perioada de raport, postul de radio cu acoperire naţională Radio Noroc s-a limitat să reflecte 

campania electorală mai mult în spoturi de educaţie electorală şi publicitate electorală. În total, la 

Radio Noroc au fost înregistrate 55 de materiale, dintre care 29 au fost de educaţie electorală şi 26 - 

ştiri simple, preponderent cu caracter electoral indirect. Volumul de emisie alocat subiectelor cu 

caracter electoral direct sau indirect a fost de 2226 secunde sau 37 minute.  

Majoritatea subiectelor abordate de radio Noroc în perioada de referinţă au avut caracter electoral 

indirect, printre acestea numărându-se inaugurarea unui centru pentru copii cu dizabilităţi, cu 

participarea premierului Leancă, reducerea prețului la gaze, ratificarea Acordului de asociere, 

ajutorul acordat de România pentru a procura cărbuni pentru familiile sărace etc. 

Ca si surse, în ştirile de la Radio Noroc au apărut doar funcționari de stat – de 5 ori (4 bărbați) şi 

experți (3, toți bărbați). De regulă, ştirile s-au bazat comunicate de presă ale instituțiilor sau au 

făcut trimitere la alte media, fără a cita direct sau indirect surse din diferite categorii. 

Nici un protagonist din rândul concurenţilor electorali nu a avut intervenții directe, doar unul din ei 

fiind menţionat: PDM - de 6 ori în  context neutru. Reprezentanţii Guvernul au avut 10 menţiuni, 8 

în context pozitiv şi două în context neutru, iar ai APL şi Preşedinției  – câte o menţiune în context 

pozitiv şi, respectiv, neutru. 

Radio Noroc a pus pe post 4 emisiuni de dezbateri electorale la care au participat 6 candidați – 

PAD, PVE, PPM şi candidații independenți Oleg Cernei, Oleg Brega şi Anatolie Doga. Timpul de 



 37 

emisie a fost diferit, discrepanta fiind explicată prin faptul că nu toți candidații au dat curs invitației 

de a participa la dezbateri. 

 

 
Postul de radio Noroc a difuzat în perioada de referinţă publicitatea electorală a 6 concurenţi 

electorali – PDM, PLDM, PSRM - câte 28 de apariţii, PL – 27 apariţii, PLR – 19 şi PPP – 11 

apariții,  volumul variind de la 330 la 840 secunde per candidat. 

 

 
 

3.1.5 Russkoe radio  
Radiodifuzorul regional Russkoie radio a difuzat în perioada de referinţă 100 de materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu durata totală de 3543 secunde sau 59 minute. 51 de  materiale au fost de 

educație electorală, iar 46 - ştiri simple. Trei ştiri au abordat subiecte controversate, toate fiind 

dezechilibrate din punctul de vedere al prezenței ambelor tabere. Postul a eşuat la capitolul 

asigurării diversităţii de opinie, apelând de cele mai dese ori la politicieni în calitate de surse - 12, 

toți bărbați, şi la funcţionari de stat – 9 ori, dintre care 8 au fost de sex masculin. 

Printre subiectele reflectate se numără activitatea CEC, alocarea de către Guvern a mijloacelor 

financiare pentru construcţia de locuințe sociale, alocarea de către Guvernul României a 2 milioane 

de lei pentru a procura cărbuni pentru familiile sărace etc. 

Protagoniştii mediatizaţi nu au avut intervenţii directe. PDM, PSRM şi PLDM au fost menţionaţi 

cel mai frecvent, aceştia fiind urmaţi de PPRM, PCRM şi PLR. Contextul aparițiilor pentru PDM a 

fost preponderent negativ, pentru PSRM – neutru în totalitate, PLDM – negativ şi neutru, PCRM -  

şi pozitiv, şi neutru. PPRM a fost  menţionat în context pozitiv, iar PLR - neutru.  

 



 38 

 
 

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi în ştiri de 15 ori, în absoluta majoritate în context 

pozitiv (12).  Marea majoritate a menţiunilor pozitive a revenit ministrului Agriculturii Bumacov 

(4), premierului Leancă şi ministrului Economiei Candu – câte 2 şi, respectiv, 3 menţiuni fiecare.  

În perioada de referinţă, Russkoie Radio a difuzat publicitatea electorală a 4 concurenţi electorali - 

PDM, PLDM, PPP şi PSRM, în volum şi număr egal de apariţii – 28 apariţii şi 840 secunde fiecare.  

 

 

Concluzii: 

 

- Posturile de radio monitorizate au reflectat diferit campania electorală: unii radiodifuzori au 

alocat spațiu atât în buletinele de ştiri, cât şi spoturilor de educație electorală, dar şi 

dezbaterilor şi publicității electorale, iar alții s-au limitat la difuzarea spoturilor de educație 

electorală şi a publicității electorale. Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de 

radiodifuzorul public Radio Moldova (50), iar cele mai puține - de postul de radio Noroc 

(26); 

- Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio Noroc s-au evidenţiat prin difuzarea unui număr 

mare de spoturi de educaţie electorală, dar şi printr-un număr mare de spoturi publicitare; 

- Posturile monitorizate au reflectat campania preponderent în ştiri simple, rata ştirilor 

conflictuale fiind mică (aproximativ 6%). O mare parte a ştirilor controversate au fost 

echilibrate (57%), iar poziţia autorilor a fost nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor.  

- Majoritatea posturilor au citat preponderent funcţionari de stat şi politicieni în ştirile 

relevante, excepţie făcând Vocea Basarabiei şi Radio Moldova care au asigurat o diversitate 

mai mare a surselor. Totodată, din punctul de vedere al raportului gender al surselor citate se 



 39 

constată un dezechilibru masiv în defavoarea surselor de sex feminin (14% versus 86% 

surse de sex masculin); 

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali se poate de afirmat 

că la Radio Moldova, Radio Noroc şi Russkoie radio nu se constată favorizarea sau 

defavorizarea clară a vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni în ştiri, iar Vocea 

Basarabiei – PLDM -  prin numărul mare de intervenţii directe, menţiuni în  context pozitiv 

atât ale reprezentanţilor PLDM, cât şi ale reprezentanţilor Guvernului, exponenţi PLDM. 

- Radio Moldova şi Vocea Basarabiei au asigurat accesul unui număr mare de concurenți 
electorali atât în ştiri, cât şi în emisiunile de dezbateri, în timp ce Russkoie radio, Radio 

Noroc şi Radio Plai au oferit cuvânt unui număr limitat de concurenți electorali. 
 

 

 

IV. Rezultatele monitorizării ziareor  

 

4.1 Date generale ziare 

 

În perioada 9-15 noiembrie 2014, cele opt ziare monitoruizate au publicat în total 107 articole care 

au vizat direct sau indirect campania electorală, cu o suprafaţa de 55,221 centimetri pătraţi. 94 de 

texte au fost materiale simple, 10 au tratat subiecte controversate şi doar 3 articole au prezentat 

detalii despre exercitatea dreptului la vot, fiind astfel de educaţie electorală, inclusiv două în KP v 

Moldove şi unul în Vesti Gagauzii.  
  

 
 

Trei din cele opt ziare au publicat ştiri care abordează un conflict în contextul alegerilor 

parlamentare, în total 10 texte de acest fel, inclusiv cinci publicate în Nezavisimaia Moldova (numai 

două din ele au fost relativ echilibrate deoarece au prezentat poziţiile tututor păţilor implicate, altele 

trei au fost dezechilibrate). Jurnal de Chişinău şi Moldova Suverană au abordat câte 2-3 subiecte 

conflictuale, pe care le-au prezentat preponderent dintr-o singură perspectivă, fiind astfel 

dezechilibrate. 

Ziarele monitorizate au apelat la surse de informaţie din diferite categorii, cel mai des citaţi au fost 

experţii, politicienii, dar şi cetăţenii. Astfel, 24% din totalul de 108 de surse de informaţie citate în 

perioada de referinţă au fost experţi, câte 22,2% - politicieni şi cetăţeni simpli. Principiul egalităţii 

de gen continuă să fie neglijat de ziarele monitorizate: doar 17,6% din surse (19 din 108) au fost 

femei, iar Moldova Suverană şi Panorama nu au citat nicio sursă de gen feminin în articolele despre 

campania electorală. 

 



 40 

 
 

53,8% din ştirile publicate în această perioadă (fără materialele de educaţie electorală) au fost 

părtinitoare, adică poziţia jurnalistului a putut fi uşor percepută de cititori, iar acest indicator a 

crescut cu trei puncte procentuale faţă de perioada precedentă de monitorizare. Cea mai gravă 

situaţie rămâne la Nezavisimaia Moldova, unde au fost părtinitoare 18 din cele 19 articole la tema 

alegerilor; au fost părtinitoare 10 din cele 13 articole din Jurnal de Chişinău, 11 din 17 texte din 

Timpul, 8 din 14 – în Moldova Suverană. O situaţie mai bună la acest capitol s-a înregistrat în cazul 

ziarelor KP v Moldove, Panorama şi Ziarul Naţional. 

 

 
 

4.1.1 Jurnal de Chişinău  

În cele două ediţii ale ziarului Jurnal de Chişinău care au fost editate în perioada de raportare, au 

fost publicate 13 articole care au vizat direct sau indirect campania electorală, alegerile şi actorii 

politici concurenţi, inclusiv 11 ştiri simple şi două materiale care au relatat despre un conflict în 

context electoral. Suprafaţa totală afectată materialelor electorale a fost de 6640 cm.p. Ziarul a citat 

surse de informaţie din rândul funcţionarilor (doi bărbaţi), experţilor (un bărbat şi o femeie), 

cetăţenii simpli (două femei şi un bărbat) etc. Materialele jurnalistice au reflectat mai mult opinii şi 

au fost părtinitoare în cele mai multe cazuri, în doar 3 din cele 13 articole tema a fost prezentată 

nepărtinitor sută la sută. 

În săptămâna de referinţă, ziarul s-a referit la doar 7 concurenţi electorali, cel mai des amintit fiind 

PDM (de 7 ori, toate în context negativ). Au mai apărut doar în context negative PLDM (de 2 ori), 

PCRM, PSRM şi PPCD (câte o dată). Concurenţii electorali PL şi PLR apar în Jurnal de Chişinău 

preponderant în context neutru. 
 



 41 

 
 

PLDM a fost singurul concurent electoral care a plasat publicitate electorală în Jurnal de Chişinău 

în această perioadă (machete şi articole publicitare). 
 

4.1.2 Komsomolskaia pravda v Moldove 
 

În perioada de referinţă, Komsomolskaia pravda v Moldove a editat cinci numere, în care au fost 

publicate 17 articole care cad sub incidenţa prezentei monitorizări cu o suprafaţă totală de 6392 

cm.p. 15 materiale au fost ştiri simple, iar două materiale au fost de educaţie electorală. Cele mai 

des citate surse de informaţie pentru ziar au fost diferiţi experţii (8 bărbaţi), cetăţenii simpli (5 femei 

şi 3 bărbaţi), urmaţi de politicieni (5 cazuri, doar bărbaţi) şi funcţionari de stat (2 bărbaţi). Ştirile au 

fost, în general, nepărtinitoare, dar au existat şi trei excepţii, când articolele au transmis şi opinia 

autorului, ele fiind părtinitoare.  

Doar 8 concurenţi electorali au apărut în paginile ziarului în perioada de raportare, iar contextul 

prezentării acestora a fost preponderent neutru, cu excepţia PL care a apărut de două ori în context 

negativ şi o dată în context neutru. Concurenţii electorali PCRM şi PPCD au fost vizaţi de trei şi, 

corespunzător, două ori în context neutru; câte o dată neutru au apărut PPP şi MPA, iar PDM este 

unicul concurent electoral care a apărut în context pozitiv, dar şi negativ, şi neutru. 
 

 
 

În perioada de raportare, în ziarul Komsomolskaia pravda v Moldove a fost publicată reclama 

electorală a următorilor concurenţi electorali: PLDM şi PDM – machete publicitare, PSRM, PPP şi 

PDM – articole publicitare.  

 

4.1.3 Moldova Suverană 
 



 42 

În cele patru ediţii ale ziarului Moldova Suverană din această săptămână au fost publicate 14 

articole care au vizat, direct sau indirect, alegerile parlamentare, 11 fiind ştiri simple, iar altele trei 

au abordat un subiect de conflict (două din ele au fost dezechilibrate, deoarece au prezentat doar 

opinia unei părţi implicate). Suprafaţă totală a materialelor relevante a fost de 8428 cm.p. Sursele de 

informaţie pentru articole au fost mai des din rândul experţilor, mai rar funcţionari sau politicieni, 

însă de fiecare dată au fost citaţi doar bărbaţi. Mai mult de jumătate din articolele publicate au fost 

părtinitoare, transmiţând mai mult opinii decât fapte (doar 6 din cele 14 texte au fost nepărnitoare).  

În perioada de referinţă, ziarul s-a referit la 18 concurenţi electorali, PDM, PCRM şi PLDM fiind 

prezentaţi în context preponderent neutru, fără a-i favoriza evident. În acelaşi timp, PSRM şi PPP au 

apărut mai mult negativ decât neutru. 
 

 
 

Publicitate electorală în perioada de referinţă în Moldova Suverană nu a apărut. 

 

4.1.4 Nezavisimaia Moldova 
 

Ziarul Nezavisimaia Moldova a avut o apariţie în perioada 9-15 noiembrie 2014 şi a publicat 19 de 

articole relevante prezentei monitorizări, 14 fiind ştiri simple, iar celelalte 5 referindu-se la un 

subiect conflictual. 3 din cele 5 articole conflictuale au reflectat o singură părere, adică au fost 

dezechilibrate. Suprafaţă totală a materialelor care au vizat direct sau indirect campania electorală a 

fost de 11371 cm.p., iar principalele surse de informaţie au fost cetăţenii (7 surse citate, toate de gen 

masculin), mai rar politicienii, funcţionarii de stat şi experţi, de asemenea bărbaţi în toate cazurile. 

Cu o singură excepţie, toate articolele din ziar au fost părtinitoare, prin titlul sau prin textul selectat 

pentru publicare. 

Politica editorială a ziarului Nezavisimaia Moldova a rămas neschimbată: partidele din actuala 

guvernare PDM şi PLDM, mai rar PLR, dar şi PL au fost defavorizate masiv şi prezentate aproape 

de fiecare dată în context negativ; la fel, au fost defavorizate editorial PSRM şi PPP, dar cu o 

intensitate mai mică decât PDM şi PLDM. În schimb, PCRM a fost favorizat masiv prin numărul de 

apariţii în context pozitiv şi suprafaţa de care a beneficiat acest concurent electoral pentru 

intervenţii directe (citate).  

  



 43 

 
 

În perioada de referinţă, în Nezavisimaia Moldova nu a apărut publicitate electorală. 

 

4.1.5 Panorama 
 

În ediţia ziarului Panorama, distribuită în săptămâna de raportare, au fost publicate 9 articole 

relevante prezentei monitorizări, toate fiind ştiri simple. Cele mai multe texte au fost nepărtinitoare, 

totuşi în 2 cazuri articolul a inclus şi opinia autorului, astfel fiind părtinitor. Suprafaţă totală a 

materialelor care au vizat direct sau indirect campania electorală a fost de 3495 cm.p. Sursele de 

informaţie pentru articole au fost doar funcţionarii de stat, toţi fiind de genul masculin. 

Partidele din coaliţia de guvernare PLDM şi PDM, la fel ca şi PL, au fost prezentate de cele mai 

dese ori în context negativ, fiind astfel defavorizate. În acelaşi timp, în săptămâna de raportare, în 

materialele redacţionale ziarul nu a favorizat clar vreun concurent electoral.  

De menţionat că, pe parcursul campaniei electorale, Panorama a editat câteva ediţii speciale ale 

ziarului, în limbile română şi rusă, care conţineau exclusiv materiale de agitaţie electorală în 

favoarea concurentului electoral PPP, cu un tiraj total de 500 mii exemplare, care au fost distribuite 

cetăţenilor de simpatizanţii acestui partid. 

 

 
 

De spaţiu publicitar în Panorama au beneficiat în special PPP, PSRM, PDM şi PRN.  

 

4.1.6 Timpul 
 

În ediţia ziarului Timpul din săptămâna de raportare au fost publicate 17 articole care au vizat direct 

sau indirect campania electorală cu suprafaţă totală de 7576 cm.p., toate articolele au fost ştiri 



 44 

simple. O treime din textele publicate (11 din 17) au prezentat informaţia părtinitor, fiind evident 

opinia/poziţia autorului.  

În textele publicate în Timpul s-a relatat despre 15 dintre concurenţii electorali, în context diferit, 

partidele cel mai des vizate fiind PDM (preponderent neutru, de 11 ori, de două pozitiv şi o dată 

negative) şi PSRM (preponderant negative, de nouă ori, de alte patru ori neutru). Mai des în context 

negative a fost prezentat şi PCRM. 

 

 
 

În perioada de raportare, de publicitate electorală în Timpul au beneficiat PDM şi candidatul 

independent Oleg Cernei.         

 

4.1.7 Vesti Gagauzii 
 

Publicaţia Adunării Populare a UTA Gagauz Yeri Vesti Gagauzii a editat un număr în această 

perioadă, în care au fost inserate 5 articole despre campania electoral, cu suprafaţă totală de 1333 

cm.p. Un articol a fost din categoria materialelor de educaţie electorală, iar celelalte 4 – ştiri simple 

care au fost prezentate, cu o excepţie, nepărtinitor. În calitate de surse de informaţie a articolelor au 

fost citaţi funcţionariii de stat şi experţi.  

Ziarul Vesti Gagauzii s-a referit la un singur concurent electoral – PSRM, pe care l-a prezentat în 

context pozitiv. 

În perioada de raportare, de publicitate electorală în Vesti Gagauzii a beneficiat PPP (o pagină). 

 

4.1.8 Ziarul Naţional 
 

În perioada 9-15 noiembrie 2014, Ziarul Naţional a difuzat o ediţie, în care a publicat 13 articole, 

toate fiind ştiri simple, care au vizat direct sau indirect campania electorală, cu suprafaţa totală de 

9986 cm.p. Sursele de informaţie ale ziarului au fost diverse, atât politicieni şi funcţionari de stat, 

cât şi cetăţenii simpli sau experţi în diferite domenii. Caracterul nepărtinitor al relatării subiectului a 

fost asigurat în majoritatea articolelor (10 din 13). 

În perioada de raportare, Ziarul Naţional a defavorizat PSRM prin prezentarea de fiecare dată doar 

în context negativ (5 cazuri), PCRM de asemenea a fost prezentat preponderent în context negativ. 

PLDM a fost mai curând favorizat (două apariţii în context pozitiv şi una în context neutru), iar 

PDM a fost prezentat în contexte diferite.  

 



 45 

 
 

În perioada de raportare, Ziarul Naţional a oferit spaţiul publicitar pentru agitaţie electorală 

concurenţilor electorali PLDM (machetă publicitară şi articol publicitar) şi PDM (machetă). 

 

 

Concluzii: 

- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinţă 107 articole care au vizat 

direct sau indirect campania electorală, cu o suprafaţa de peste 55 mii centimetri pătraţi. 

Cele mai multe materiale relevante au apărut în Nezavisimaia Moldova (19), urmată de 

Timpul şi KP v Moldove (câte 17), cele mai puţine în Vesti Gaguzii (5); 

- Doar 3 ziare (Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău) au publicat 

articole despre o situaţie de conflict în context electoral (în total, 10 materiale de acest fel). 

Numai în 3 articole cu subiect controversat a fost respectat principiului prezentării 

echilibrate a tuturor părţilor implicate în conflict, celelalte materiale fiind dezechilibrate; 

- Numărul materialelor de educaţie electorală, şi aşa foarte mic în perioadele precedente de 

monitorizare, a continuat să scadă (doar 3 astfel de texte, inclusiv 2 – în KP v Moldove);  

- Doar 46,2% din articolele la teme electorale au fost nepărtinitoare, celelalte au relatat despre 

anumite evenimente sau situaţii prin prisma autorului, iar opinia acestuia a putut fi uşor 

percepută de cititori. Astfel, au fost părtinitoare 18 din cele 19 articole la tema alegerilor, 

publicate în Nezavisimaia Moldova, 10 din cele 13 articole din Jurnal de Chişinău, 11 din 

17 texte din Timpul, 8 din 14 – în Moldova Suverană; 

- Ziarele au apelat la surse de informaţie din diferite categorii: politicieni, experţi, cetăţeni, 

funcţionari de stat. Principiul egalităţii de gen continuă să fie neglijat de ziarele 

monitorizate: doar 17,6% din surse (19 din 108) au fost femei, iar Moldova Suverană şi 

Panorama nu au citat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania electorală;  

- După numărul apariţiilor şi menţiunilor concurenţilor electorali în articole, suprafaţa afectată 

acestora şi contextul prezentării, se pot constata că în săptămâna 9-15 noiembrie 2014 

Moldova Suverană a prezentat concurenţii electorali PDM, PCRM şi PLDM în context 

preponderent neutru, fără a-i favoriza evident. În acelaşi timp, PCRM şi PPP au apărut mai 

mult negativ decât neutru; 

- Jurnal de Chişinău a defavorizat PDM care a apărut de mai multe ori, doar în context 

negativ, PL a apărut în context neutru, iar alţi câţiva concurenţi electorali (PLDM, PCRM, 

PPCD) au fost menţionaţi de câte 1-2 ori, în context mai mult negativ; 

- KP v Moldove a favorizat uşor PDM şi PPP; 

- După numărul de apariţii, PDM, PSRM, PLDM şi PCRM au fost concurenţii electorali cei 

mai mediatizaţi de Timpul. PDM a apărut mai des în context neutru şi pozitiv în acest ziar, 



 46 

PSRM – preponderent negativ, PCRM – negativ, dar şi neutru, PLDM – preponderent 

neutru; 

- În săptămâna de raportare, Panorama a defavorizat, prin prezentare în context negativ, 

concurenţii electorali PDM, PLDM şi PL; 

- Vesti Gagauzii a favorizat PSRM într-un articol; 

- Nezavisimaia Moldova continuă să favorizeze masiv PCRM care este unicul concurent 

electoral lăudat şi prezentat în context pozitiv (din 18 apariţii, 17 în context pozitiv, pe o 

suprafaţă de zeci de ori mai mare decât alţi actori politici). PDM a apărut doar în context 

negativ (de 24 de ori), la fel PLDM (din 19 apariţii, 18 în context negativ), PSRM şi PPP (de 

11 şi, corespunzător, 6 ori, toate în context negativ);  

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv sau neutru. PDM la fel a apărut în context pozitiv, dar şi negativ sau neutru. PSRM, 

PCRM şi PPP au fost prezentaţi mai mult în context negativ. 

 

 

 

V. Rezultatele monitorizării portalurilor online 

 

5.1 Date generale portaluri online 

În perioada 9-15 noiembrie 2014, cele 10 portaluri online monitorizate au publicat în total 508 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 919,750 de caractere. 

Portalurile cu cele mai multe ştiri electorale au fost Realitatea.md (69), Noi.md, Omg.md (câte 62) 

şi Jurnal.md (60), cu cele mai puţine – Deschide.md (35). 392 de materiale au fost din categoria 

ştirilor simple, 105 au tratat subiecte controversate, iar 11 materiale au fost de educaţie electorală a 

cetăţenilor cu drept de vot (Newsmaker.md, Unimedia.info şi Realitatea.md – câte 2 materiale de 

acest fel).  
  

 
 

Doar 24,8% din ştirile conflictuale au fost prezentate profesionist, prin citarea tuturor părţilor în 

conflict, acest indicator fiind într-o uşoară ameliorare faţă de perioada precedentă de monitorizare 

(cu un punct procentual). Cea mai gravă situaţie la acest capitol se atestă la Omg.md, unde toate 

cele 16 subiecte conflictuale au fost prezentate dintr-o singură sursă, la fel, au prezentat subiectele 

de conflict dintr-o singură perspectivă şi portalurile Politik.md (5 cazuri) şi Moldova.org (4 cazuri). 

Au fost dezechilibrate 10 din cele 12 articole conflictuale publicate de Unimedia.info, 9 din 10 – 

Moldova24.info. 

 

 



 47 

 
 

În majoritatea absolută a cazurilor, sursele de informaţie ale portalurilor online au fost politicienii şi 

funcţionarii de stat de genul masculin. Astfel, din totalul de 415 surse citate, 172 au fost politicieni 

(153 de bărbaţi şi 19 femei), iar 113 – funcţionari (107 bărbaţi şi 6 femei). În perioada de referinţa 

portalurile online au solicitat opinia a 68 de experţi (în doar 8 cazuri fiind vorba de femei-experte), 

iar cetăţenii au fost citaţi de numai 16 ori. În total, ponderea femeilor ca surse de informaţie a fost 

de 10,4% din totalul surselor, în creştere cu trei puncte procentuale faţă de perioada precedentă de 

monitorizare, totuşi nesemnificativă. 
 

 
 

Unimedia.info este unicul portal care în perioada de referinţă a prezentat toate ştirile electorale 

nepărtinitor, adică poziţia jurnalistului nu a fost nuanţată direct sau indirect în textul publicat. O 

pondere mică a cazurilor de prezentare părtinitoare a fost înregistrată la Realitatea.md, Moldova.org 

şi Deschide.md. În total, au fost nepărtinitoare 75,8% din materiale (cu excepţia textelor de educaţie 

electorală). Alte aproximativ 24% din materialele despre campania şi concurenţii electorali au fost 

părtinitoare, fiind evidentă poziţia autorului faţă de protagoniştii materialelor. Cele mai multe ştiri 

electorale părtinitoare au publicat portalurile Omg.md (33 de ştiri părtinitoare şi 28 de ştiri 

nepărtinitoare), au fost părtinitoare aproximativ fiecare a treia ştire publicată de Politik.md (15 din 

48), circa jumătate din ştirile publicate de Noi.md (30 din 62), iar la Jurnal.md la fiecare 1,5 texte 

nepărtinitoare a revenit câte unul părtinitor (36 la 23). 



 48 

 
 

 

5.1.1 Deschide.md 

În perioada 9-15 noiembrie, portalul de ştiri Deschide.md a publicat 35 de materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu un spațiu total de 46 190 caractere. 27 dintre ele au fost materiale simple, 

iar 7 au tratat subiecte controversate. Unul din materiale a fost din categoria educației electorale. 

Marea majoritate a materialelor de conflict (6 din 7) au fost de dezechilibrate, fără a oferi dreptul la 

replică părții acuzate. Totodată, majoritatea materialelor au fost corecte, faptele fiind separate de 

opinie.  

Printre subiectele abordate de portalul Deschide.md figurează activitatea CEC, evenimentele de 

presă organizate de diferiţi candidați, rezultatele sondajelor electorale. Portalul a ținut în vizor 

disensiunile din PLR şi tensiunea din cadrul coaliției de guvernare generată de aceste disensiuni. La 

documentarea materialelor, de cele mai dese ori autorii au recurs la politicieni – 13 ori (dintre care 

11 bărbați),  funcționarii de stat – 5 ori (toți bărbați). La cetățeni simpli  s-a apelat de 4 ori (3 

bărbați), iar într-un caz s-a făcut referire la surse din alte categorii. 

Portalul a difuzat cu precădere materiale având ca protagonişti partidele parlamentare din opoziție 

şi cele din arcul guvernamental, dar şi un partid extraparlamentar, în total 7 concurenți electorali. 

Pe primele cinci poziții în Topul spațiului alocat concurenților electorali se numără reprezentanții 
PLR cu 3019 caractere, PCRM, cu un spațiu total de 1245 de caractere, urmați de reprezentanții 
PPP - 980 caractere, PL – 957 caractere şi PLDM – 904  caractere. 

După frecvența aparițiilor directe primul în top este PLR – 7 apariții. PLDM şi PPP au avut cele 

mai puține apariții directe - câte una, ceilalți protagonişti fiind citați de câte două ori fiecare. 

Situația se schimbă în cazul numărului mențiunilor protagoniştilor, pe primul loc în top situându-se 

PDM şi PLDM, urmați de PPP, PSRM şi PLR, PL, PCRM . 

 



 49 

 
 

Actorii electorali mediatizaţi au apărut în diferite contexte, fără a ieşi în evidență favorizarea sau 

defavorizarea masivă a vreunui concurent electoral. Astfel, PLR şi PCRM au apărut în context mai 

mult neutru, dar şi negativ, PDM şi PLDM - în context mai mult negativ, dar şi neutru, şi pozitiv. 

PPP a fost prezentat în context pozitiv şi neutru, iar PSRM şi PL în contexte relativ egale ca număr 

– pozitiv, negativ şi neutru. 

 

 
 

Portalul Deschide.md a publicat şi  materiale cu caracter electoral indirect în care au apărut sau au 

fost menționaţi reprezentanții Guvernului. Spațiul total alocat în perioada de referință 

reprezentanţilor Guvernului a fost de 1393 caractere, aceştia fiind citați direct o dată şi menționați 
de 3 ori, mai mult în context neutru.  

Portalul Deschide.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.2 Jurnal.md 

Portalul de ştiri Jurnal.md a publicat în săptămâna de raportare 60 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu o suprafaţă totală de 171 256 de  caractere. 41 dintre ele au fost materiale 

simple, unul – de educaţie electotală, iar altele 18 au tratat subiecte controversate, în cadrul cărora 

au fost lansare diverse acuzaţii în adresa unor actori politici. În 72% din ştirile controversate (13 din 

18) cititorilor le-au fost prezentate opiniile tuturor părţilor implicate în conflict, aceste materiale 

fiind mai mult sau mai puţin echilibrate, celelalte 5 materiale au fost prezentate dintro singură 

perspectivă. Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 61% din materialele 

publicate pe site.  

Sursele de informaţie ale Jurnal.md au fost, cel mai des, experţii şi funcţionarii de diferit nivel (câte 

17 la fiecare categorie de surse), urmaţi de politicieni şi cetăţeni simpli. Din totalul de 58 de surse 

citate, 46 (79,3%) au fost bărbaţi.  



 50 

După numărul total de apariţii directe şi menţiuni, concurentul electoral cel mai des vizat în această 

perioadă a fost PDM (de 51 de ori sau în fiecare al doilea material publicat), urmat, la mare distanţă. 

de PLDM (22 de apariţii). Cele mai mari suprafeţe pentru apariţiile în direct/citate au fost afectate 

PLDM şi PPP (câte aproximativ 1600-1700 de semne pentru fiecare).  

Portalul Jurnal.md defavorizează masiv PDM, acest concurent electoral fiind prezentat aproape de 

fiecare dată în context negativ (de 47 de ori). Mai rar, au apărut în context negativ PLDM (de 12 

ori), PPP (5 ori) şi PSRM (4 apariţii în context negativ). 
 

 

 
 

Portalul Jurnal.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.3 Moldova24.info 

Portalul informaţional Moldova24.info a difuzat în perioada de referință 46 de materiale proprii sau 

preluate din alte surse, cu o suprafaţă totală de 80 510 de caractere. Dintre acestea, un singur 

material a fost din categoria educație electorală. De notat că acest portal inserează la rubrica Vox 

report mai multe materiale de opinie, semnate de autori diverşi, care sunt agregate de pe alte site-uri 

sau bloguri. De asemenea, Moldova24.info are o rubrică intitulată Bloguri, în care apar materiale 

defavorabile unor concurenţi, de regulă PLDM.  

Zece din numărul total de materiale cu caracter electoral direct şi indirect au fost controversate şi 

marea majoritate a acestora (9 din 10) au fost dezechilibrate din punctul de vedere al prezenţei 

ambelor tabere din conflict. Şi în ceea ce priveşte imparţialitatea au fost constatate probleme în 9 

ştiri din totalul de 45. Acestea au fost părtinitoare, fiind evidentă poziţia jurnalistului faţă de 

protagonişti. 

De cele mai dese ori reporterii de la Moldova24.info au recurs la politicieni în calitate de surse  – 18  

în total, dintre care 17 bărbaţi. La funcţionarii de stat s-a apelat de 6 ori (5 bărbaţi), la experți şi 

surse din alte categorii  – de câte 7 şi 8 ori, respectiv (toate sursele fiind de sex masculin). Cetățenii 

simpli au fost citați în două rânduri. 

Cel mai mare spaţiu alocat protagoniştilor a revenit PL, care a apărut în materiale cu un spaţiu total 

de 8025 caractere. Acest concurent electoral e urmat de PPP cu 3651 de caractere, PDM cu 2931 

caractere, PCRM cu 1856 şi PLR cu 1669 caractere. PLDM, PSRM şi PRM  au beneficiat de 419, 

847 şi, respectiv, 647 caractere, în timp ce alţi protagonişti au fost doar menţionaţi, fără a avea 

apariții directe.  

Moldova 24.info a publicat materiale în care fie au fost citați, fie au fost menționați reprezentanții a 

9 concurenți electorali, inclusiv partidele parlamentate din coaliția de guvernare şi cele din opoziția 

parlamentară, dar şi partide extraparlamentare. Ca şi frecvenţă a apariţiilor directe, pe primele locuri 

se situează concurenții electorali PL şi PDM, urmați de reprezentanţii PPP şi PLR. Ceilalți 
protagonişti au fost citați câte o singură dată. După numărul mențiunilor, lider în top este PLDM, 

urmat de PDM, PCRM şi PPP.  



 51 

 

 
 

Contextul apariţiei  concurenţilor electorali a fost atât pozitiv, cât şi neutru şi negativ pentru PLDM, 

PDM, PSRM, PPP şi PL. Cele mai multe mențiuni în context negativ le-a avut PLDM. 

 

 
 

De notat că reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi şi citaţi direct de 8 ori, spaţiul total alocat 

acestora fiind de 3214 caractere. Guvernul a apărut mai mult neutru, dar şi pozitiv, şi negativ.  

În perioada de referinţă Moldova24.info nu a publicat publicitate electorală. 

 

5.1.4 Moldova.org   

Portalul de ştiri Moldova.org a publicat în perioada 9-15 noiembrie 43 de materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu o suprafaţă totală de 91 119 caractere. Dintre acestea marea majoritate au 

fost materiale simple – 38, iar 4 au tratat subiecte de conflict. Un material a fost de educație 

electorală. Materialele au abordat atât subiecte cu caracter electoral direct (activitatea CEC, 

declaraţii ale reprezentanţilor diferitelor partide, rezultatele sondajelor electorale), dar şi cu caracter 

electoral indirect, în care a fost vorba de activităţi cu implicarea premierului Leancă, a ministrului 

Economiei Candu şi a speaker-ului Corman. Toate cele 4 ştiri cu caracter controversat au omis să 

prezinte părerea ambelor părţi din conflict, fiind catalogate ca dezechilibrate. Poziţia jurnalistului în 

majoritatea ştirilor relevante a fost corectă şi nepărtinitoare.  

De cele mai multe ori, reporterii de la Moldova.org au citat ca surse funcționarii de stat  - 15 (toți 
bărbaţi) şi politicieni – 13 (toți bărbați). Totodată,  în materiale au fost incluse şi păreri a 9 experţi 

(toți de sex masculin) şi trei surse din alte categorii. 

Ca şi protagonişti, Moldova.org a dat preferință reprezentanților partidelor din coaliția de 

guvernare – PLDM, PDM şi PLR, şi unui partid parlamentar de opoziție – PL. În total, portalul s-a 

referit la 5 concurenți electorali. Cel mai mare spaţiu în care protagoniştii au fost citaţi direct a 

revenit PDM (4957 caractere), reprezentanţilor PLR– 2412 caractere, ai PL - 1197 caractere, urmați 
de candidatul independent Ion Varanița, cu 833 caractere şi PLDM – 361 caractere.  



 52 

Frecvenţa apariţiilor şi menţiunilor actorilor politici a fost relativ egală pentru reprezentanţii PDM – 

7 apariţii şi 6 menţiuni, PLR – 4 apariţii şi 3 menţiuni. Reprezentanţii PL, PLDM şi Ion Varanița au 

fost citați câte o dată fiecare, iar PL şi PLDM au fost şi menţionaţi de câte 3 şi, respectiv, 5 ori. 

 

 
 

Contextul  apariţiei şi mențiunilor protagoniştilor a fost diferit, majoritatea candidaților fiind 

prezenți în ştiri în context pozitiv, neutru şi negativ. PLR şi PLDM au apărut mai mult neutru, dar 

şi pozitiv, şi negativ, PD şi PL - mai mult pozitiv.  

 

 
 

De notat că portalul a alocat mult spaţiu reprezentanţilor Guvernului, care au avut 12 apariţii directe 

şi au fost menţionaţi de 8 ori, spaţiul total alocat constituind 6617 caractere. Contextul apariţiei 

acestora a fost de 13 ori pozitiv, 2 ori negativ şi 5 ori neutru. Premierul Iurie Leancă a fost citat de 2 

ori şi menţionat de 4 ori, în context atât pozitiv (2), cât şi negativ (2) şi neutru (2). Ministrul 

Economiei Adrian Candu a fost citat de 4 ori, cu un spațiu total de 1742 de caractere, toate 

aparițiile fiind în context pozitiv, iar preşedintele Parlamentului Igor Corman – a fost menționat o 

dată şi citat de 2 ori (1042 de caractere), de 2 ori în context pozitiv şi o dată neutru.  

Moldova.org  a difuzat în perioada de raport publicitatea electorală a PLR, banner simplu, în fiecare 

zi. 

 

5.1.5 Newsmaker.md 

Portalul de ştiri Newsmaker.md a publicat în perioada de raportare 42 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 77 575 de  caractere. 37 de texte au fost din 

categoria ştirilor simple, trei ştiri au mediatizat o situaţie de conflict în context electoral, iar alte 

două materiale au fost de educaţie electorală. Sursele de informaţie cel mai des citate de 

Newsmaker.md au fost experţii, funcţionarii de stat şi politicienii, mai rar cetăţenii simpli. Cu doar 



 53 

două excepţii, toate sursele au fost bărbaţi. În cea mai mare parte din articolele publicate (36 din 40 

de ştiri sau 90%) subiectul a fost prezentat nepărtinitor.  

În perioada de raportare, articolele de pe Newsmaker.md au vizat 14 concurenţi electorali, iar în 

politica editorială a portalului nu s-a evidenţiat tendinţe clare de favorizare sau defavorizare a 

vreunui concurent electoral. Printre cei mai vizibili concurenţi electorali au fost PLR (9 apariţii în 

context neutru şi 5 în context negativ), urmat de PLDM cu 10 aparţii (7 în context neutru şi 3 în 

context negativ) şi PDM (7 neutre şi 2 negative). 
 

 
Portalul Newsmaker.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.6 Noi.md 

Portalul de ştiri Noi.md a publicat în perioada de raportare 62 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 106 541 de  caractere. 39 de articole au avut subiecte 

obişnuite, iar celelalte 23 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor 

actori politici. Majoritatea articolelor care au reflectat o situaţie de conflict (19 din 23, adică 83% 

din total) au neglijat condiţiile de prezentare echilibrată a poziţiilor tuturor părţilor, fiind astfel 

dezechilibrate, şi doar 4 texte au corespuns acestui criteriu de profesionalism jurnalistic. Caracterul 

nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în numai 51,6% din materiale (32 din cele 62 

de materiale jurnalistice relevante), celelalte 30 de articole fiind părtinitoare.  

În majoritatea cazurilor, Noi.md a apelat la surse din rândul politicienilor (40 din 57 de surse au fost 

anume politicieni), mai rar s-a făcut trimitere la expeţi sau funcţionari de stat, iar ponderea surselor 

din rândul cetăţenilor simpli a fost insignifiantă. Este foarte mare discrepanţa de gen: doar 4 surse 

de gen feminin sau 7% din totalul surselor.  

În textele publicate de Noi.md în perioada de raportare au fost vizaţi 20 de concurenţi electorali, în 

topul celor mai mediatizaţi fiind PLDM, PDM, PLR şi PCRM. Concurentului electoral PCRM i s-a 

oferit cel mai mare spaţiu pentru intervenţii directe (7400 semne), urmat de PLDM cu 6500 semne. 

Actorii politici şi electorali au fost prezentaţi în context diferit de Noi.md, partidele de la guvernare 

fiind prezentate mai mult în context neutru şi negativ, mult mai rar în context pozitiv, iar PCRM a 

apărut mai mult neutru, dar şi pozitiv, la fel ca şi PSRM. Concurentul electoral PPP a fost menţionat 

de 5 ori, de fiecare dată în context neutru. 



 54 

 

 

În perioada de raportare, pe portalul Noi.md au fost plasate bannere de tip popup ale concurenţilor 

electorali: PPP, PDM, PLR. 

 

5.1.7 Omg.md 

Portalul de ştiri Omg.md a publicat în perioada de raportare 62 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 89 209 caractere. 45 de materiale au avut subiecte obişnuite, 

16 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori politici, iar un 

material a fost de educaţie electorală. Toate cele 16 materialele care au reflectat o situaţie de 

conflict au fost dezechilibrate, deoarece au prezentat o singură opinie sau poziţie în 

conflictul/acuzaţiile pe care le-au mediatizat. Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost 

asigurat în mai puţin de jumătate din articole (28 din cele 61 de materiale jurnalistice relevante, sau 

45,9% din total), în celelalte materiale opinia autorului şi a redacţiei poate fi uşor percepută de 

cititori.  

În majoritatea cazurilor, Omg.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citate sau s-a făcut trimitere la funcţionari de stat, mai rar la experţi. Din cele 40 de surse citate, una 

singură este femeie.  

În textele publicate de Omg.md în perioada de raportare au fost vizaţi 23 concurenţi electorali din 

rândul partidelor politice, în topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (41 de apariţii), 

PLDM (29), PCRM (15) şi PL (12). Deşi a fost menţionat de numai 8 ori, PPP i-a fost oferită o 

suprafaţă mare pentru intervenţii directe/citate (4700 semne), aproape dublu faţă de următorul clasat 

PCRM (2760 semne), în timp ce altor actori electorali vizaţi deseori în materialele publicate în 

general nu li s-a oferit spaţiu pentru a-şi expune opinia.  

Omg.md defavorizează masiv PDM şi PLDM, care sunt prezentaţi foarte des în context negativ 

(PDM: 30 de apariţii în context negativ, 10 în context neutru şi o apariţie în context pozitiv; PLDM: 

20 în context negativ, 8 apariţii în context neutru şi o apariţie în context pozitiv). În acelaşi timp, 

PPP şi PCRM au fost mai curând favorizaţi, prin apariţii frecvente în context neutru şi pe o 

suprafaţă mare. 
 



 55 

 
 

PPP este unicul concurent electoral care a beneficiat de spaţiu pentru publicitate electorală pe 

portalul Omg.md (bannere simpe şi bannere de tip popup).  

 

5.1.8 Politik.md 

Portalul Politik.md a publicat în perioada de raportare 48 de materiale cu caracter electoral direct 

sau indirect, cu un spaţiu total de 83 282 de  caractere. 43 de materiale au avut subiecte obişnuite, 

iar celelalte 5 au tratat teme controversate sau au mediatizat conflicte, acuzaţii în adresa unor actori 

politici (toate materialele conflictuale au fost dezechilibrate, adică au prezentat un singur punct de 

vedere asupra problemei reflectate). Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat 

în 68,8% din materiale (33 din cele 48 de materiale jurnalistice relevante), celelalte au fost mai mult 

sau mai puţin părtnitoare.  

În aproape toate cazurile, Politik.md a apelat la surse din domeniului politicului şi la funcţionarii de 

stat, discrepanţa de gen fiind mai mult decât evidentă: din 29 de surse citate, doar 2 sunt femei.  

În textele publicate de Politik.md în perioada de raportare au fost vizaţi 19 concurenţi electorali, în 

topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (19 apariţii), PCRM şi PLR (câte 13), PL (12), 

PPRM (10) şi PLDM (9). PPRM este concurentul electoral căruia i s-au oferit cele mai mari spaţii 

pentru intervenţii directe/citate – 6300 semne, de patru ori mai mult decât următorul clasat PLDM. 

În săptămâna de referinţă, Politik.md a prezentat partidele din coaliţia de guvernare în context mai 

mult negativ, uneori neutru şi chiar pozitiv. PCRM la fel a apărut preponderent în context neutru şi 

negativ. 
 

 



 56 

În perioada de raportare, pe portalul Politik.md au apărut bannere ale PCRM, PPRM şi PSRM. 

 

5.1.9 Realitatea.md 

Între 9 şi 15 noiembrie, portalul de ştiri Realitatea.md a publicat 69 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, între care două materiale de educație electorală. Suprafața totală 

alocată acestora a constituit 103 526 de caractere cu spaţii. Subiectele reflectate au fost variate, 

materialele abordând atât aspecte ce țin de activitatea CEC, sondajele electorale, disensiunile din 

interiorul PLR ce au implicat aderarea unui ministru PLR la PD, cât şi aspecte ce țin de ratificarea 

de către Parlamentul European a Acordului de asociere, ajutorul financiar acordat RM de BERD, 

prelungirea contractului de livrare a gazelor din Federația Rusă, inclusiv reducerea prețului la gaze, 

în mare parte cu participarea reprezentanților Guvernului şi Parlamentului, exponenţi ai PDM. 

Din numărul total de materiale, 7 au avut caracter conflictual, majoritatea (4) prezentând părerea 

ambelor părți din conflict. Totodată, majoritatea materialelor au separat faptele de opinie,  fără a fi 

evidentă poziția autorului față de un subiect sau altul. 

În perioada de raport, sursele la care au apelat de cele mai dese ori reporterii de la Realitatea.md au 

fost din categoriile politicieni şi funcționari de stat, aceştia fiind citați direct sau indirect de 32 şi, 

respectiv, 19 ori, absoluta majoritate fiind de sex masculin (31 şi, respectiv, 18 ori). În materiale s-a 

făcut trimitere şi la experți - de 3 ori (dintre care 2 bărbați), cetăţeni simpli – 2 ori (un bărbat şi o 

femeie) şi surse din alte categorii – 4 ori. 

Primii cinci în Top 10 al protagoniştilor cărora le-a fost alocat cel mai mare spațiu se numără: PL 

(1805 caractere), PCRM (1155 caractere), PLR (644 caractere), PDM (433 caractere) şi PPRM (299 

caractere).  

Din punctul de vedere al aparițiilor directe, de cele mai multe ori au fost citaţi reprezentanţii PL – 3 

ori, urmați de PCRM (2). PDM, PLDM, PLR, PPRM şi candidatul independent Oleg Cernei au avut 

câte o apariție directă fiecare. Cele mai multe mențiuni au revenit PLDM, PDM, PCRM, PL şi 

PLR.  

 
 

De notat că reprezentanților Guvernului le-a fost alocat un spațiu total de 6586 de caractere, aceştia 

fiind citaţi de 14 ori şi menționați de 10 ori. Protagoniştii respectivi au apărut de 14 ori în context 

pozitiv, o dată  - negativ şi de 9 ori  – neutru.  

Contextul apariției concurenţilor electorali a fost diferit, în mare parte neutru şi negativ. PLDM, PL 

şi PCRM au avut apariții mai mult în context neutru şi negativ, dar şi pozitiv. PDM a apărut în 

context mai mult neutru şi pozitiv, iar PLR – mai mult negativ.  



 57 

 
 

Portalul Realitatea.md a publicat în perioada de monitorizare publicitatea concurenților electorali 

PDM şi PLR, câte un banner pop-up, difuzate pe întreg parcursul perioadei de raport. 

 

5.1.10 Unimedia.info 

Portalul informațional Unimedia.info a publicat în perioada de referință 41 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect cu o suprafață totală de 70 542 caractere cu spații. 27 din materiale au 

fost simple, 12 au abordat subiecte controversate, iar două au fost educație electorală. Marea 

majoritate (10) din cele 12 ştiri controversate nu au citat ambele părți în conflict. Printre subiectele 

reflectate figurează  activităţi ale CEC şi ale concurenţilor electorali, rezultatele sondajelor 

electorale, dar şi acţiuni cu participarea premierului Leancă, altor reprezentanţi ai Guvernului etc.  

În calitate de surse, de cele mai dese ori Unimedia.info a apelat la politicieni – 23 de ori (dintre care 

14 bărbați şi 9 femei). La funcționari de stat s-a apelat de 19 ori (toți bărbați). Totodată, la experţi 

s-a recurs de 5 ori (4 de sex masculin), iar la cetățeni simpli şi surse din alte categorii – 1 şi 2 ori, 

respectiv.   

Cea mai mare pondere din punctul din vedere al spațiului alocat îi revine PLR-ului – 5674 

caractere, care este urmat de PL cu 3923 semne, PSRM – 1366 caractere şi PCRM – 2010 semne. 

Din punctul de vedere al frecvenței aparițiilor directe, pe primul loc în TOP 10 se situează PLR cu 

11 citate, urmat de PL – 5 apariții şi PSRM – 2 apariții. PCRM a fost citat o dată. Ceilalți 
protagonişti au fost doar menționați, fără a fi citați direct. 

 

 
 

Contextul aparițiilor şi mențiunilor protagoniştilor a fost diferit. Astfel, PDM a apărut şi pozitiv, şi 

negativ, şi neutru, iar PLDM – mai mult neutru, dar şi pozitiv şi negativ. PLR a avut apariţii şi 

menţiuni în context mai mult neutru, dar şi negativ, şi pozitiv, iar PSRM - atât pozitiv, cât şi neutru.  



 58 

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost mediatizaţi pe o suprafaţă de 3287 caractere, având 8 apariţii şi 

10 menţiuni, în context pozitiv, negativ şi neutru.  

Portalul Unimedia.info a publicat în perioada de raport publicitatea a 5 concurenţi electorali: PDM 

– două bannere simple timp de 7 şi, respectiv, 5 zile fiecare, şi 6 articole publicitare, PLDM – un 

banner simplu difuzat timp de 5 zile şi 3 articole publicitare, PLR – un banner simplu timp de 7 zile 

şi un banner pop-up timp de 7 zile, plus 4 articole publicitare, PSRM – 3 articole publicitare şi 3 

bannere pe parcursul unei zile, şi PPRM – 5 articole publicitare. 

 

Concluzii: 

- Portalurile online monitorizate au continuat să meditizeze activ campania electorală, ţinând 

în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În total, cele 10 portaluri 

monitorizate au publicat 508 materiale relevante, printre portalurile cu cele mai multe ştiri 

electorale fiind Realitatea.md (69), Noi.md, Omg.md (câte 62) şi Jurnal.md (60); 

- 105 din ştirile electorale publicate de portaluri au abordat o situaţie de conflict, însă marea 

majoritate a acestora au fost prezentate dezechilibrat, dintr-o singură sursă (79 de materiale 

sau 75% din totalul celor conflictuale). Cea mai gravă situaţie la acest capitol se atestă la 

Omg.md, unde toate cele 16 subiecte conflictuale au fost prezentate dintr-o singură sursă, la 

fel, au prezentat subiectele de conflict dintr-o singură perspectivă şi portalurile Politik.md (5 

cazuri) şi Moldova.org (4 cazuri); 

- Aproximativ 24% din materialele despre campania şi concurenţii electorali au fost 

părtinitoare, fiind evidentă poziţia autorului faţă de protagoniştii materialelor. Cele mai 

multe ştiri electorale părtinitoare au publicat portalurile Omg.md (numărul de ştiri 

părtinitoare (33) l-a depăşit pe cel al ştirilor nepărtinitoare – 28), au fost părtinitoare 

aproximativ fiecare a treia ştire publicată de Politik.md (15 din 48), circa jumătate din ştirile 

publicate de Noi.md (30 din 62), iar la Jurnal.md la fiecare 1,5 texte nepărtinitoare a revenit 

câte unul părtinitor (36 la 23);  

- Portalurile online monitorizate au recurs de cele mai dese ori la politicieni şi funcţionari de 

stat în calitate de surse de informare, ponderea experţilor şi a cetăţenilor simpli fiind mult 

mai mică; 

- Ştirile au fost puternic dezechilibrate din punctul de vedere al raportului gender, marea 

majoritate a surselor citate fiind de sex masculin (90%!);  

- Majoritatea portalurilor au reflectat preponderent subiectele despre partidele parlamentare 

din coaliţia de guvernare şi opoziţia parlamentara, iar partidele extraparlamentare, la fel ca şi 

candidaţii independenţi, au fost reflectaţi mai puţin. Noi.md este portalul care a reflectat cei 

mai mulţi actori electorali (20), iar Moldova.org - cei mai puţini (5);  

- După frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor, la 

Moldova.org se remarcă favorizarea PDM prin numărul mai mare de apariţii şi menţiuni în 



 59 

context pozitiv atât a reprezentanţilor PDM, cât şi a reprezentanţilor Guvernului şi 

Parlamentului, exponenţi PDM (14 apariţii şi menţiuni pozitive);  

- In materialele publicate de portalul Deschide.md se observă defavorizarea uşoară a PLDM şi 

PDM (10 şi 13 menţiuni sau aproximativ 60% de menţiuni negative), la Moldova 24.info – 

defavorizarea evidentă a PLDM (11 sau 84% menţiuni în context negativ); 

- PLDM şi PDM au avut cele mai multe apariţii pe portalul Noi.md, unde au fost prezentate 

mai des în context negativ sau neutru. PCRM a apărut mai mult în context neutru, iar PSRM 

preponderent în context neutru şi pozitiv;  

- Jurnal.md defavorizează editorial concurentul electoral PDM care a avut în săptămâna de 

raportare 51 de apariţii, inclusiv de 47 de ori în context negativ. Doar în context negativ a 

fost mediatizat şi concurentul PPP (de 5 ori); 

- Omg.md defavorizează masiv PDM şi PLDM, mai rar PL, pe care îi critică şi îi prezintă de 

cele mai multe ori în context negativ. În schimb, este favorizat concurentul electoral PPP 

care a apărut doar în context pozitiv sau neutru, la fel ca şi PCRM, însă pe o suprafaţă de 

aproape două ori mai mică;   

- Concurenţii electorali PDM şi PLDM sunt mai curând defavorizaţi de Politik.md (PDM – 19 

apariţii, inclusiv 12 în context negativ, PLDM – 9 apariţii, inclusiv 5 în context negativ). În 

schimb, este favorizat PPRM care a apărut de 10 ori (2 apariţii în context pozitiv şi 8 în 

context neutru), oferindu-i-se o suprafaţă pentru intervenţii directe de câteva ori mai mare 

decât celorlalţi concurenţi: 

- La celelalte portaluri monitorizate nu se evidenţiază tendinţe clare de favorizare sau 

defavorizare a vreunui concurent electoral. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 60 

VI. Studii de caz 
 

Studiul de caz nr.1. Ziarul “Jurnal de Chişinău”, 11 noiembrie 2014 

 

Titlu: “Volens-nolens, Leova votează cu Ponta”
2
 

Autor: Nadine Chilianu 

 

Articolul vizează campania pentru alegerile prezidenţiale din România, desfăşurată în R. Moldova, 

iar autoarea face trimitere la unele informaţii, parvenite la redacţie din partea unui cititor, despre 

“încălcări flagrante” comise în raionul Leova în primul tur de scrutin. Sursa susține că preşedinta 

raionului, reprezentantă a Partidului Democrat din R. Moldova, ar face agitaţie în favoarea 

candidatului PSD, Victor Ponta, iar prin aceste acţiuni promovează imaginea democraţilor în 

campania pentru parlamentarele din R. Moldova. 

„Să fi văzut ce debandadă a fost pe 2 noiembrie şi la noi! Un microbuz PD-ist îi aducea pe 

alegătorii cumpăraţi cu câte 100 de lei pentru a-l vota pe Ponta. Oamenilor li s-au promis şi ceasuri 

de mână şi alte cadouri. Pe 16 noiembrie nu va fi mai puţin interesant. Vă invit la Leova să faceţi un 

reportaj de la secţia de votare pentru alegerea preşedintelui României. Dacă trebuie, vă achit eu 

călătoria, numai să veniţi!”, scrie ziarul, citându-l pe Valeriu Mercuşev din Leova. “Preşedinta 

raionului, Efrosinia Greţu e PD-istă, a „albăstrit” întreg raionul şi la noi se vorbeşte că Ponta i-ar fi 

promis construcţia unui pod peste Prut”, mai susţine cetăţeanul care a sunat la redacţie. Articolul 

este ilustrat cu fotografia unui microbuz pe care sunt lipite mai multe afişe electorale ale 

candidatului PSD, Victor Ponta, iar în legenda pozei se spune că: “La 2 noiembrie, la Leova, ca şi la 

Ialoveni, microbuzul PD-ist i-a tot purtat pe votanţii lui Ponta”. 

Autoarea a publicat declaraţiile lui V. Mercuşev, fără a verifica veridicitatea informaţiei oferite de 

acesta. Chiar dacă, în articol apare într-un context negativ preşedinta raionului Leova şi Partidul 

Democrat, acuzaţi că ar cumpăra alegătorii pentru a vota candidatul PSD, replica democraţilor 

lipseşte. 

Astfel, autoarea a încălcat normele Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova
3
 

care prevăd (art. 2.12) că orice persoană vizată direct într-un material are dreptul la replică.  

 

 

Studiul de caz nr.2. Portalul de ştiri Jurnal.md, 11 noiembrie 2014 

 

Titlu: “Tranzacţii de milioane între angajaţii instituţiilor de drept şi Primărie”
4
 

Autor: Jurnal.md 

 

Ştirea începe cu declarația consilierului local din Chişinău, Oleg Cernei, precum că judecători, 

procurori, rectori şi colonei de poliţie au beneficiat de 25 de milioane de lei din bugetul municipal 

pentru că nu ar avea case. În acest sens, a fost semnată o dispoziție de către primarul Dorin 

Chirtoacă, susţine Oleg Cernei. “Ei aveau la îndemână deciziile unor instanţe de judecată, care 

obligau autoritatea publică locală să le asigure un spaţiu locativ. Pentru că Primăria nu avea 

apartamente, a încheiat tranzacţii de împăcare cu acei poliţişti, procurori şi judecători, oferindu-le în 

schimb o sumă de bani, echivalent cu costul unei locuinţe”, afirmă el.  

Chiar dacă a fost publicată la rubrica “Social”, totuşi nu putem vorbi de o ştire socială, deoarece 

învinuirile de corupţie sunt aduse de candidatul independent la alegerile parlamentare Oleg Cernei 

în adresa unor subalterni ai primarului Dorin Chirtoacă, candidat la alegeri pe listele Partidului 

                                                 
2 http://www.jc.md/volens-nolens-leova-voteaza-cu-ponta/    
3 http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf  
4 http://jurnal.md/ro/social/2014/11/11/procurorii-si-judecatorii-beneficiarii-locuintelor-sociale-alaturi-de-refugiati/ 

 

http://www.jc.md/volens-nolens-leova-voteaza-cu-ponta/
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://jurnal.md/ro/social/2014/11/11/procurorii-si-judecatorii-beneficiarii-locuintelor-sociale-alaturi-de-refugiati/


 61 

Liberal. În ştire, Oleg Cernei prezintă unele cifre, pe care autorul le publică fără a le verifica: “În 

2012 au fost alocate peste 9 milioane de lei pentru 13 persoane. În 2013 – peste 8 milioane de lei 

pentru 10 persoane, iar în 10 luni ale anului 2014, peste 6 milioane au fost oferite pentru 8 persoane. 

Cea mai mare sumă oferită unui beneficiar în acest an a fost de 1 milion de lei”. O. Cernei a adus 

învinuiri de corupţie funcţionarilor de la Primărie şi a cerut procurorilor şi judecătorilor să returneze 

banii oferiţi “pentru a fi daţi refugiaţilor”. Totodată, el a cerut Procuraturii Generală, Ministerului 

Afacerilor Interne şi Comisiei Naţionale Anticorupţie să se autosesizeze şi să investigheze cazul. 

„Toate dosarele au fost promovate de funcţionarii din primărie care au avut un procent de la 5-10%, 

care intrau pe uşa din spate, care pe cea oficială. Acestea se numesc tranzacţii de împăcare. Eu le-aş 

spune tranzacţii de împărţeală între funcţionari şi judecători şi procurori”, îl citează portalul pe Oleg 

Cernei fără a oferi dreptul la replică responsabililor de la Primărie. În acelaşi timp, titlul ştirii este 

unul acuzator, inducându-le cititorilor că într-adevăr este vorba despre ilegalităţi care se întâmplă la 

Primărie. Astfel, prin publicarea unor acuzaţii fără asigurarea dreptului la replică, au fost încălcate 

rigorile de obiectivitate şi imparțialitate, prevăzute de Codul deontologic al jurnalistului.  

Materialul poartă un caracter electoral indirect, deoarece îl prezintă pe Oleg Cernei ca pe un luptător 

împotriva corupţiei de la Primărie, care cere să fie luaţi banii de la procurori şi judecători şi daţi 

refugiaţilor. Astfel, putem vorbi şi de publicitate electorală mascată în favoarea candidatului Oleg 

Cernei, care este interzisă prin Legea cu privire la publicitate
5
 şi contravine deontologiei 

profesionale jurnalitice. Codul Deontologic al Jurnalistului (alin 2.10) relevă că este obligatorie 

separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar, iar acestea trebuie 

marcate distinct şi prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice. 

 

 

Studiul de caz 3. Portalul Moldova24.info, 13 noiembrie 2014 

 

Titlu: „DEZVĂLUIRI // PĂCATELE TINEREŢII // Natalia GHERMAN implicată în 

CONTRABANDĂ de valută”
6
 

Autor: Moldova24 

 

Ştirea anunţă că politicianul Renato Usatîi „a prezentat un document care confirmă că Natalia 

Gherman, actualul Ministru de Externe al Republicii Moldova, numită din partea PLDM, a fost 

implicată într-un scandal monstru legat de traficul ilegal de valută”. În continuare se anunță că 

Natalia Gherman a fost reținută pe aeroportul Vnukovo din Moscova, „în timp ce încerca să treacă 

ilegal suma de 125 de mii de dolari SUA”. 

Abia după aceste informații autorul anunță că acest lucru s-a întâmplat cu 20 de ani în urma. Astfel, 

se încearcă inducerea în eroare a cititorului care îşi poate crea impresia că acest caz s-a întâmplat 

recent. Această constatare este valabilă şi în cazul titlului, care spune că Natalia Gherman e 

implicată în contrabandă, dar nu precizează când, indicându-se doar că e vorba de „tinereţea” ei. 

Ştirea prezintă o informație incompletă şi trunchiată. Astfel se afirmă că „scrisoarea descrie cu lux 

de amănunte tentativa de contrabandă cu valută a cărei protagonistă a fost ministrul de externe 

Natalia Gherman, fiica primului președinte al Republicii Moldova”, or, în anul 1995 Natalia 

Gherman nu era ministru de Externe, iar încălcarea regulilor de transportare a valutei nu a avut 

nicio finalitate. Contrar pct. 2 din Codul Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, 

autorul nu a solicitat opinia persoanei vizate, pentru a-i oferi dreptul la replică. De asemenea, nu a 

fost făcut niciun efort pentru a confirma veridicitatea documentului prezentat drept probă, autorul 

bazându-se doar pe declaraţiile lui Usatîi.  

Ştirea esre însoţită de o secvenţă video de la întâlnirea lui Usatîi cu jurnaliştii care a avut loc la 12 

noiembrie 2014, titlul căreia „Usatîi: Doamna Gherman ar trebui să-şi aducă aminte cum a învaţat 

                                                 
5 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311557 
6 http://moldova24.info/politic/dezvaluiri-pacatele-tineretii-nataliei-gherman-implicata-contrabanda-de-valuta-doc-video/  

http://www.moldova24.info/
http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311557
http://moldova24.info/politic/dezvaluiri-pacatele-tineretii-nataliei-gherman-implicata-contrabanda-de-valuta-doc-video/


 62 

de la Filat să facă contrabandă!” este unul speculativ şi vădeşte faptul că portalul nu şi-a propus să 

informeze cititorii, ci să le prezinte doar ceea ce declară concurentului electoral Renato Usatîi care 

urmăreşte discreditarea unui adversar politic, N. Gherman fiind candidat la alegerile parlamentare 

pe listele PLDM.  

 

 


