
Raport asupra situaţiei presei  
în  Republica Moldova în anul 2012

Chișinău 2013



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport inserează o relatare succintă a tuturor evenimentelor semnificative care caracterizează 
situaţia presei din Republica Moldova în anul 2012. De asemenea, raportul cuprinde un capitol dedicat  
situaţiei presei din regiunea transnistreană.Raportul este disponibil in limbile română, engleză și rusă. A  
fost elaborat de Elena Candu la cererea Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), cu suportul  
financiar al CIVIL Rights Defenders, Suedia. Opiniile exprimate în acest raport aparțin CJI  și nu  
angajează responsabilitatea finanțatorilor. 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

1 

 

 
 
Conținut: 
 
 
 
 
 

I. Evoluţii şi tendinţe în presa moldovenească în anul 2012  
 

• Libertatea presei în Republica Moldova conform rapoartelor internaţionale   
• Contextul politic   
• Mass-media în campaniile electorale   
• Piaţa mediatică   
 

II. Audiovizualul public   
 

• Consiliul Coordonator al Audiovizualului   
• IPNA Compania Teleradio-Moldova   
• IPRA Compania Teleradio-Găgăuzia   
 

III. Libertatea de exprimare şi defăimarea în anul 2012   
 

• Evoluţii legislative 
• Procese de judecată împotriva presei   
• Cazuri de încălcare a drepturilor jurnaliştilor   
 

      IV. Libertatea presei în regiunea transnistreană 
 
      V. Concluzii şi prognoze pentru anul 2013  



Centrul pentru Jurnalism Independent 

2 

 

 
Evoluţii şi tendinţe în presa moldovenească în anul 2012   
 

• Libertatea presei în Republica Moldova conform rapoartelor internaţionale   
 

La capitolul libertatea presei, anul 2012 nu s-a deosebit radical de anii precedenți. După ce în 2010  
presa din Republica Moldova şi-a schimbat statutul din „neliberă” în „parţial liberă”1, tendința de 
menținere a acestui statut s-a înregistrat şi în 2012. Totuși, în ultimul an, în domeniul libertății presei 
din Moldova nu au fost înregistrate evoluții care ar fi permis creșterea ratingului, ci din contra, se 
remarcă o anumită stagnare și chiar regres. Astfel, în 2012 Republica Moldova a pierdut două poziții 
în clasamentul general realizat de Reporters sans frontiers (Reporteri fără frontiere), ocupând locul 
55 din 179, cu un total de 26,01 puncte. În 2011, Moldova ocupa locul 53.2 
 
Nu există evoluţii majore pe piaţa mass-media în 2012. Cadrul legislativ nu a fost perfecționat, iar 
presa scrisă se confruntă în continuare cu una din cele mai stringente probleme ale sale, şi anume 
creşterea preţurilor pentru difuzare, în special odată cu modificările tarifelor operate de Poşta 
Moldovei.3 De asemenea, în 2012, au fost semnalate mai multe cazuri de abuzuri, comise în 
principal de către persoane fizice la adresa jurnaliştilor. În majoritatea cazurilor, au fost identificaţi 
agresorii şi au fost deschise dosare penale. 
 

• Contextul politic   
 
În 2012, situaţia mass-media din Republica Moldova nu s-a schimbat în mod radical în comparaţie 
cu anul precedent. Totuşi domeniul libertăţii mass-media nu s-a bucurat de o atenţie deosebită din 
partea Guvernului, aşa cum se întâmpla în anii trecuţi. Chiar dacă Alianţa pentru Integrare 
Europeană, odată cu venirea la putere în vara anului 2009, a promis în planul ei de guvernare să 
armonizeze legislaţia cu privire la mass-media cu normele europene, să adopte un nou Cod al 
audiovizualului, să continue reformarea radiodifuzorului public „Teleradio-Moldova” (TRM), 
precum şi să încurajeze investiţiile în mass-media locală, până la momentul actual e în vigoare 
Codul audiovizualului adoptat în 2006, iar radiodifuzorul public continuă să se afle în proces de 
reformare. 
 
Considerat a fi anul depăşirii crizei politice, 2012 a adus şi o oarecare stabilitate în acest sens, o 
schimbare destul de importantă comparativ cu ceea ce a fost în 2011. Astfel, în 2012, a fost ales 
preşedintele ţării, după aproape trei ani de încercări. Nicolae Timofti, care până a fi ales şef al 
statului a fost preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii, a fost votat în funcţia de preşedinte 
cu 62 de voturi din 101. Alegerea preşedintelui a adus o oarecare linişte şi în cadrul Alianţei de 
guvernare, pe când în tabăra opoziţiei situaţia a devenit mai tensionată, din cauza părăsirii Partidului 
Comuniștilor de către mai mulți deputaţi. Pe parcursul anului 2012 mai mulţi comunişti, printre care 
Vadim Mişin, Ion Ceban, Sergiu Sîrbu, au părăsit fracţiunea, aceste plecări zdruncinând serios 
principala formaţiune de opoziţie din R. Moldova.4 
 
                                                            
1 Freedom of the Press 2011, Freedom of the Press 2012, rapoarte publicate de Freedom House, accesibilel a http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-
press-2011 și  http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2012  
2 Press Freedom Index 2013, publicat de Reporters sans frontières, accesibil la http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1054. Raportul se bazează exclusiv 
pe evenimentele ce au avut loc în perioada decembrie 2011 - sfârșitul lunii noiembrie 2012 
3 http://www.zdg.md/investigatii/posta-cu-handicap-killerul-ziarelor  
4 http://www.zdg.md 

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2011
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2011
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2012
http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1054
http://www.zdg.md/investigatii/posta-cu-handicap-killerul-ziarelor


Centrul pentru Jurnalism Independent 

3 

 

În 2012 au avut loc şi alte evenimente importante care au relevanţă pentru stabilitatea politică: a fost 
„reluată” reforma în justiţie, a fost iniţiată reforma Centrului pentru Combaterea Crimelor 
Economice şi Corupţiei, a fost adoptată Legea privind egalitatea şanselor. De asemenea, la nivel de 
politică externă, au avut loc evenimente de maximă importanţă, printre care se numără vizitele 
Cancelarului Federal al Germaniei, Angela Merkel, a Preşedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel 
Barroso,  a Preşedintelui Poloniei, Bronislaw Komorowski, şi a Preşedintelui Adunării Parlamentare 
a Consiliului Europei, Jean Claude Mignon. Aceste vizite au reprezentat, în opinia experților, 
susţinerea liderilor Europeni pentru Republica Moldova în procesul de integrare europeană. Un alt 
eveniment marcant ce ţine de politica externă a RM este anularea amendamentului Jackson-Vanik, 
de către Statele Unite ale Americii, amendament în vigoare din 1974, care prevede limitarea 
comerţului cu ţările blocului socialist.  
 
Şi pentru unitatea teritorială administrativă cu statut special UTA Gagauz Yeri 2012 a fost un an 
important, fiind marcat de alegerile în Adunarea Populară de la Comrat, scrutin care, în premieră 
absolută, s-a bucurat de o atenţie sporită din partea politicienilor de la Chişinău.  
 
Chiar dacă anul 2012 a fost jalonat de evenimente politice importante, nu putem spune că situaţia 
politică din Republica Moldova a înregistrat salturi deosebite. Astfel, conform raportului Freedom 
House, la capitolul politică, la fel ca şi la capitolul libertatea presei, Republica Moldova a avansat 
doar cu un punct faţă de anul trecut –  comparativ cu 19 puncte, cât acumulase în 2011, în 2012 RM 
a acumulat 18 puncte. În domeniile justiţiei şi economiei, situaţia a rămas aceeaşi ca şi în anul 2011, 
adică în justiţie – 17 puncte, iar în domeniul economic – 19 puncte.  
 
Relaţiile mass-media – politicieni de asemenea au evoluat parțial, iar pe alocuri par a fi în regres. De 
notat că pentru prima dată Parlamentul Republicii Moldova a invitat organizaţiile neguvernamentale 
de media să participe la sesiunile plenare ale Parlamentului, fiind audiate privind libertatea mass-
media în Republica Moldova. 
 

• Mass-media în campaniile electorale   
 
În acelaşi timp, 2012 a fost un an mai liniştit la capitolul campanii electorale. Singurele evenimente 
au fost alegerile din Găgăuzia, precum şi câteva noi runde de alegeri locale, în diverse regiuni ale 
ţării.  
 
În septembrie au avut loc alegeri pentru cea de-a cincea legislatură a Adunării Populare (Halk 
Topluşu) în cadrul a 35 de circumscripţii uninominale. La alegeri au participat 163 de candidaţi (83 
de exponenţi ai partidelor politice şi 80 de candidaţi independenţi). Ambele tururi de scrutin au fost 
declarate valabile, rata de participare în primul tur fiind de 50.65%, iar în cel de-al doilea — 
50.96%. În urma alegerilor, noua componenţă a Adunării Populare este formată din şapte deputaţi 
PCRM, doi deputaţi PLDM, unul de la PSRM şi 25 de independenţi.5 Potrivit unor aprecieri, în 
aceste alegeri s-a dat lupta pentru controlul politic asupra regiunii găgăuze şi s-au tras liniile de 
demarcaţie care separă zonele de influenţă politică în acest teritoriu. Există opinia precum că în acest 
mod politicienii de la Chişinău au pregătit terenul în această regiune pentru următoarele bătălii 
electorale de nivel republican.6 

                                                            
5 http://www.alegeri.md/ 
6 http://tribuna.md/2012/12/29/comentariu-anul-politic-2012-o-analiza-la-rece/ 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

4 

 

 
Conform raportului intermediar de monitorizare al AO CT „Piligrim-Demo”7 din UTA Gagauz Yeri, 
în timpul campaniei electorale, mass-media din regiune a respectat parţial prevederile 
Regulamentului de reflectare în mass-media a campaniei electorale pentru alegerea Adunării 
Populare (Halk Toplushu) a UTA Găgăuzia (Gagauz Yeri)  din 9 septembrie 2012, ale legislaţiei 
RM şi ale deontologiei jurnalistice.8 Astfel, instituţiile mass-media finanţate din bugetul public al 
autonomiei şi mass-media privată au reflectat constant activitatea CEC, informând publicul,  
preponderent  în ştiri şi interviuri, despre modalitatea de înregistrare a candidaţilor, crearea 
circumscripţiilor electorale, numărul şi apartenenţa politică a candidaţilor înregistraţi, alte 
evenimente care ţin de organizarea procesului electoral.  
 
În acelaşi timp, nu toate materialele jurnalistice care au vizat, direct sau indirect, alegerile în 
Adunarea Populară au fost marcate, conform Regulamentului de reflectare a campaniei electorale, la 
rubrica „Alegeri-2012”. Instituţiile mass-media monitorizate au publicat materiale care contravin 
principiului reflectării obiective şi echidistante a alegerilor, iar unele reportaje au avut un caracter 
pronunţat de agitaţie electorală în favoarea unor candidaţi sau grupuri politice. 9 
 
Conform aceluiaşi raport, în  buletinele  de  ştiri,  Televiziunea  publică  din  cadrul  Companiei  
publice  „Teleradio  Gagauzia”  a  avut  un comportament editorial relativ echilibrat, totuşi difuzând 
şi ştiri care au favorizat unii candidaţi şi formaţiuni politice.10  

 
Ziarul public regional „Vesti Gagauzii” a publicat deciziile CEC privind organizarea procesului 
electoral, inclusiv listele candidaţilor înregistraţi şi circumscripţiile electorale, totuşi au fost 
publicate şi informaţii care îi pun într-o lumină pozitivă pe unii deputaţi ai Adunării Populare aflaţi 
în exerciţiul mandatului şi care candidau pentru un nou mandat, aceştia fiind promovaţi astfel 
indirect. În buletinele de ştiri difuzate în perioada de raport de postul privat de televiziune Eni Ay 
TV (Comrat) s-a remarcat favorizarea evidentă a unor candidaţi. 11 
 

• Piaţa mediatică   
 
În 2012, piaţa mediatică continuă să se dezvolte în acelaşi ritm ca şi în anul precedent, în unele 
cazuri chiar mai bine. În ultimii doi ani, părea că presa scrisă pierde din teren, dar în acest an, odată 
cu apariţia mai multor publicații, putem spune că aceasta îşi revine. Drept confirmare, în anul 2012, 
Ministerul Justiţiei a înregistrat zece noi publicaţii periodice, cu trei mai multe faţă de anul trecut. 
Chiar dacă 2012 a fost un an dificil pentru presa scrisă având în vedere majorarea preţurilor pentru 
difuzare operată de Î.S. „Poşta Moldovei”, mai multe publicaţii periodice au fost înregistrate.  
 
De asemenea, piaţa mediatică a continuat să se lărgească făcând loc unor noi posturi de televiziune 
și de radio, precum şi unor noi portaluri online. Astfel, piaţa mediatică din Moldova a continuat în 
2012 diversificarea ofertelor sale, modificându-şi grilele şi conţinutul, în aşa mod  încât să atragă cât 
mai mulţi consumatori de media.  
 

                                                            
7 AO CT „Pelerin-Demo” din UTA Găgăguzia 
8 http://www.e-democracy.md/files/elections/gagauzia2012/interim-report-piligrim-demo-gagauzia-2012-ro.pdf 
9 Ibidem 

10 Ibidem 
11 Ibidem 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

5 

 

La fel ca şi în anii trecuţi, televiziunile s-au aflat în concurenţă permanentă, iar unii jurnalişti au 
migrat de la un post de televiziune la altul. În 2012, Natalia Cheptene a renunțat la postul de 
prezentatoare de știri la Pro TV Chișinău pentru a-și lansa propria emisiune la postul Acasă în 
Moldova12. La sfârșit de an, Natalia Morari, moderatoarea emisiunii „Fabrika” de la postul privat 
Publika TV, a părăsit acest post de televiziune, de altfel, ca şi Mihaela Gherasim, moderatoarea 
emisiunilor „De facto” și „Replica” de la postul privat Prime.  
Putem spune cu certitudine că presa audiovizuală se dezvoltă de la an la an, iar interesul 
consumatorilor este în creştere. Aceasta este demonstrat şi de raportul Agenţiei Naţionale pentru 
Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI)13, conform căruia 
numărul abonaţilor la serviciile de retransmisie a programelor televizate (servicii TV multicanal) a 
crescut comparativ cu anul trecut. Cea mai mare creştere a fost înregistrată de abonaţii la serviciile 
TV multicanal în format digital. De asemenea, conform Barometrului opiniei publice din Moldova, 
efectuat de Institutul de Politici Publice, sursa cea mai importantă de informare a populaţiei continuă 
să fie televiziunea (88%), aceasta fiind şi sursa de informare în care 67% din populaţie au cea mai 
mare încredere14. Cât priveşte posturile TV din care se informează populaţia adultă, conform 
Barometrului opiniei publice, situaţia se prezintă în felul următor: Prime TV (49%), Moldova 1 
(45%), Pro TV (26%), Jurnal TV (15%),  TV7 (14%), Publika TV (12%). 
 
Iar cât priveşte încrederea în gradul de obiectivitate al posturilor TV, topul de mai sus rămâne a fi 
neschimbat.15 Datele acestea sunt confirmate şi de Raportul de audienţă al Centrului pentru 
Jurnalism Independent, din aprilie 2012.16 Cât priveşte cel mai ascultat post de radio din ţară, acesta 
este Radio Noroc, urmat de Russkoe Radio şi Radio Moldova.17 
 
La fel ca în anii trecuţi, în 2012 avem noi apariţii pe piaţa media. Astfel în Moldova s-au lansat 
câteva noi posturi de radio private, precum şi noi posturi de televiziune. De asemenea, CCA a oferit 
licenţe de emisie la cinci posturi de radio şi la opt posturi de televiziune.  
 
Printre cele mai importante lansări ale lui 2012 se înscrie Canal3 care şi-a început emisia în august. 
Iniţial, acesta difuza doar buletine de ştiri în limba rusă, filme şi producţii ruseşti, dar în scurt timp 
au început să fie difuzate şi buletine de ştiri în limba română. În cadrul unui offline organizat cu 
bloggerii moldoveni în luna mai, prim-vicepreşedintele Parlamentului, Vladimir Plahotniuc, a 
declarat că postul Canal3 este parte a holdingului Prime Group pe care acesta îl administrează.18 La 
doar câteva luni de la lansarea Canal3, acesta împreună cu un alt post TV privat care face parte din 
acelaşi holding au câştigat drepturile de a retransmite meciurile din Champions League în R. 
Moldova. Astfel drepturile exclusive pentru meciurile Champions League au fost acordate postului 
Canal3, iar transmisia semifinalelor şi finalelor – postului Prime.19  
 
O altă apariţie mediatică a anului 2012 este noul post de televiziune Acasă în Moldova, care a şi 
venit cu un produs nou autohton realizat de Natalia Cheptene. Postul nou de televiziune este o filieră 

                                                            
12 http://unimedia.info/stiri/video-lansare-acasatv-in-moldova-natalia-cheptene--fata-televiziunii-54829.html  
13 http://www.anrceti.md/news30112012 
14 http://www.ipp.md/public/files/Barometru/Rezumat_de_presa_BOP_20_11_2012.pdf 
15 Ibidem 
16 http://www.ijc.md/Publicatii/sondaj/Raport_TV_MediaMas_1203.pdf 
17 Ibidem  
18 http://unimedia.info/stiri/permalink-50989.html 
19 http://unimedia.info/stiri/permalink-53401.html 

http://unimedia.md/tag/canal-3
http://unimedia.md/tag/canal-3
http://unimedia.md/stiri/plahotniuc-la-offline-cu-bloggerii-47221.html
http://unimedia.md/stiri/plahotniuc-la-offline-cu-bloggerii-47221.html
http://unimedia.md/tag/canal-3
http://unimedia.info/stiri/video-lansare-acasatv-in-moldova-natalia-cheptene--fata-televiziunii-54829.html


Centrul pentru Jurnalism Independent 

6 

 

a postului Acasă TV România care transmite pe aceeaşi frecvenţă ca şi Acasă TV România, câteva 
ore pe zi, și face parte din familia Media Pro20.  De asemenea, aceştia s-au lansat şi online.  
 
Studioul Centru (din Chişinău) al Asociaţiei radiodifuzorilor regionali "Meridian", începând cu 
septembrie 2012, produce zilnic două buletine de ştiri regionale în limbile română şi rusă din 
subiectele televizate trimise Studioului de către televiziunile regionale, membre ale asociaţiei. 
Buletinele sunt plasate pe site-ul canalregional.md și, în aceeaşi zi, difuzate (prin eter) de către 
membrii asociaţiei. 
 
Radio Zum Chişinău, care de asemenea a fost lansat în 2012, se difuzează pe frecvenţa 93.3 FM. 
Acesta este un post de radio care are misiunea de a se adapta dorinţelor şi viziunilor consumatorilor, 
aşa cum spun ei şi pe paginile lor de pe Facebook.  
Postul cu transmisiune prin satelit Publika TV, prin intermediul cesionarilor, s-a înzestrat cu 
frecvenţe terestre în mai multe raioane, dintre care Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Briceni, Cantemir, 
precum şi în altele21. 

 
Dintre publicaţiile periodice noi înregistrate la Ministerul Justiției, 10 la număr („Basarabia Literară, 
"Gazeta Basarabiei", “ORA MOLDOVEI” ş.a.), 2 sunt publicaţii periodice locale: “Adevărul de 
Ştefan - Vodă”, "Curierul de Căuşeni".De asemenea, putem menţiona Agenţia Independentă de 
Presă "IDC PRESS", care a fost înregistrată cu scopul difuzării unor ştiri imparţiale, echidistante, 
respectând Codul Deontologic al Jurnalistului. Director al agenţiei, conform registrului, este Vasile 
Grozavu, al cărui nume figurează şi în cadrul unei alte publicaţii periodice, „Favorit De la inimă la 
suflet”, ca redactor-şef, publicaţie înregistrată cu o lună mai devreme.   
 
Cât priveşte presa online, conform datelor oferite de AdWeb, site-urile protv.md și unimedia.md 
sunt cele mai vizitate portaluri de știri din R. Moldova.22 
 
Dar 2012 nu a fost doar un an al apariţiilor media, ci şi al dispariţiei acestora. Astfel, în 2012, CCA 
i-a retras licenţa de emisie postului de televiziune NIT, afiliat comuniştilor. Acesta a atacat în 
judecată decizia CCA. În prezent, televiziunea NIT activează doar online, pe platforma 
www.nit.md23. De asemenea, în acest an a fost sistată emisia postului public de televiziune Moldova 
Internaţional. Decizia a fost luată de către Consiliul de Observatori în octombrie 2012, ca urmare a 
demersului înaintat de către preşedintele „Teleradio-Moldova”, Constantin Marin, care şi-a motivat 
solicitarea prin faptul că în acest mod va fi posibilă economisirea bugetului anual al Companiei.24 
 
 
 

                                                            
20 http://perfecte.md/article/howto/natalia-cheptene-asa-cum-nu-ai-mai-vazut-o-pana-acum-ce-surpriza-ti-a-pregatit-vedeta-video.html 
21 D E C I Z I E cu privire la cesiunea licenţelor de emisie nr. 111 din 19.07.2012, Monitorul Oficial, nr.181-184/1088 din 31.08.2012. 
22 http://unimedia.info/stiri/permalink-46506.html 
23Mai multe detalii despre cazul NIT vezi în capitolele următoare. 
24 http://www.noi.md/md/news_id/15783 

http://rson.justice.md/organization/view/7318
http://rson.justice.md/organization/view/7318
http://www.protv.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.nit.md/


Centrul pentru Jurnalism Independent 

7 

 

II. Audiovizualul public   
 

• Consiliul Coordonator al Audiovizualului   
 
În anul 2012, a venit rândul altor trei membri ai CCA să părăsească instituţia, după ce mandatele lor 
au expirat. Astfel, Gheorghe Gorincioi, Corneliu Mihalache şi Ludmila Vasilache au fost înlocuiţi 
cu trei membri noi care au fost numiţi de Parlament pentru un mandat de şase ani.  

 
La 9 octombrie 2012, Comisia parlamentară cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media 
a anunţat concurs pentru cele trei funcţii vacante, iar la 7 noiembrie 2012 a ales cele trei candidaturi 
care urmau a fi confirmate în funcţie de către Parlament. Pentru cele trei posturi au candidat 12 
persoane. Şi de data aceasta în presă s-au vehiculat scenarii de partajare a noilor membri între 
partidele de guvernământ. La 15 noiembrie, Parlamentul i-a învestit în funcţie pe noii membri cu 
voturile deputaţilor AIE, în timp ce deputaţii comunişti s-au abţinut de la vot, pe motiv că aceştia ar 
fi angajaţi politic. Iurie Colesnic, care a fost recomandat de către Uniunea Scriitorilor, Olga 
Barbălată, lector la Universitatea de Stat din Moldova, şi Cristina Mâţu, fostă şefă a Secţiei relaţii cu 
publicul şi mass-media de la Departamentul Instituţiilor Penitenciare, sunt cei care au preluat 
mandatele în cadrul CCA. 

 
În acest context, trebuie menţionat faptul că Gheorghe Gorincioi, care a fost şi preşedinte al CCA 
mai bine de patru ani şi care a demisionat din această funcţie în luna martie 2011, după ce a atins 
vârsta de pensionare, a rămas în fotoliul de membru al CCA până la data învestirii celor trei noi 
membri. În pofida prevederii art. 43 al Codului audiovizualului, el a continuat să-şi exercite 
mandatul de membru timp de cincisprezece luni după ce Parlamentul a declarat vacantă funcţia lui la 
8 iulie 2011. Motivul invocat de parlamentari a fost prioritatea alegerii Preşedintelui Republicii 
Moldova25. 

 
Un alt eveniment care a pătat imaginea CCA în 2011, menţinându-şi efectele şi în anul 2012, este 
implicarea fostului preşedinte al CCA, Gheorghe Gorincioi, şi a unui alt angajat al CCA într-un 
scandal de corupţie. Cei doi au fost cercetaţi penal pentru luare de mită. Dacă Terentie Cherdivară, 
fost şef al direcţiei administrative a CCA, a fost condamnat pentru trafic de influenţă, potrivit 
Centrului de Investigaţii Jurnalistice26, urmărirea penală împotriva lui Gorincioi a fost suspendată în 
august 2012 pe motiv că acesta s-a îmbolnăvit de o boală gravă. De altfel, din decizia Colegiului 
penal lărgit al Curţii Supreme de Justiţie din data 16 octombrie 201227 , prin care cauza lui 
Cherdivară a fost trimisă la rejudecare la Curtea de Apel, aflăm că atât urmărirea penală, cât şi 
cercetarea judecătorească, au constatat faptul că „acţiunile de extorcare a banilor […] au fost 
efectuate la iniţiativa lui Gorincioi Gh., ceea ce s-a confirmat prin declaraţiile martorului […], 
declaraţiile inculpatului şi interceptările telefonice între ei”. Mai mult decât atât, potrivit hotărârii 
judecătoreşti citate, procurorul a susţinut că inculpatul a declarat că […] era nevoit să execute 
indicaţiile şefului Gorincioi Gh. 
 
La 5 aprilie 2012, CCA a adoptat decizia nr. 42 prin care a retras licenţa de emisie eliberată Î.M. 
„Noile Idei Televizate” SRL pentru postul de televiziune „NIT” pentru derogări repetate de la 
prevederile Codului audiovizualului. Este de menţionat că, în baza actualului sistem de sancţionare 
                                                            
25 http://www.publika.md/deputatii-inca-nu-au-gasit-un-inlocuitor-pentru-gheorghe-gorincioi-la-cca--de-vina-a-fost-criza-politica-din-tara_1072901.html 
26 http://anticoruptie.md/dosare-de-coruptie/gheorghe-gorincioi-nu-mai-este-cercetat-penal-pentru-corupere-pasiva-din-cauza-ca-s-a-imbolnavit-de-o-boala-grava/ 
27 http://www.csj.md/admin/public/uploads/Dosarul%20nr.%201%20ra%20745%2012%20Cherdivara%20T.%20art.%20324%20CP.doc.pdf 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

8 

 

graduală a radiodifuzorilor prevăzut de articolul 38 al Codului audiovizualului, CCA a epuizat toate 
sancţiunile pentru încălcările admise de NIT, ultima fiind sancţiunea de suspendare pentru o 
perioadă de 5 zile a licenţei de emisie, adoptată la 24.06.2011, justeţea căreia a fost confirmată de 
Curtea Supremă de Justiţie prin decizia din 5 decembrie 201228. Decizia de retragere a licenţei de 
emisie deţinută de NIT s-a lăsat întârziată câţiva ani în care organizaţiile neguvernamentale de 
media au semnalat în nenumărate rânduri, în baza a nenumărate rapoarte de monitorizare29, că NIT 
încălca vehement principiul reflectării corecte, obiective şi pluraliste. În raportul de monitorizare 
care a servit drept temei pentru retragerea licenţei de emisie, CCA a constatat că NIT „reflectă în 
exclusivitate punctul de vedere al unui singur partid – PCRM, făcând partizanat politic deschis în 
favoarea acestuia, că, din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin 
informativ „Curier” din perioada monitorizată (03.02–09.02.2012), AIE a avut o pondere de 46 % 
de reflectare în ştiri doar în context negativ, iar PCRM – 20 % doar în context neutru şi pozitiv”30.  
 
La scurt timp după retragerea licenţei, NIT a atacat în instanţă decizia CCA din 5 aprilie. În acest 
moment, cazul e pendinte la Curtea de Apel Chişinău.  
 
Au existat numeroase reacţii la decizia de a retrage licenţa NIT. Unele reacţii, aşa cum este, de 
exemplu, declaraţia organizaţiilor nonguvernamentale de media, nu au criticat CCA pentru această 
decizie, ci au solicitat autorităţii „să utilizeze aceleaşi standarde de apreciere şi să-i trateze egal pe 
toţi radiodifuzorii, sancţionându-i conform legii pe acei dintre ei care nu asigură pluralismul de 
opinie în ştiri”31. Uniunea Jurnaliştilor din Moldova a apreciat retragerea ca pe o decizie corectă 
acuzând NIT „de propagandă şi promovare a urii şi xenofobiei32. Pe când alte reacţii ale unor 
persoane publice din R. Moldova au condamnat CCA pentru modul în care, „peste noapte”, a 
adoptat această decizie, suspectând că s-a conformat din nou unui ordin politic.33  

 
Au existat reacţii şi din partea unor instituţii internaţionale. Misiunea Naţiunilor Unite în Moldova a 
fost prima care a reacţionat la retragerea licenţei NIT, declarând că este îngrijorată de această decizie 
şi chemând autorităţile să restabilească neîntârziat licenţa postului TV.34 Şi Consiliul Europei şi-a 
manifestat în tonalitate similară îngrijorarea în această privinţă.35 

 
În anul 2012, CCA a eliberat cinci licenţe de emisie pentru următoarele posturi de radio: Bugeac, 
Radio Moldova Tineret, Nova Radio, Datina FM, VV Radio; şi opt licenţe de emisie pentru TV: TV 
Bizim Dalgamiz, TV Călăraşi, Gold TV, OTV, Gurinel TV, RTR Moldova (eter), RTR Moldova 
(satelit) şi REN Moldova. În privinţa concursului pentru utilizarea frecvenţelor radio organizat de 
CCA la 4 mai 2012, APEL a efectuat o analiză a calităţii acestuia, constatând în studiul de caz 
respectiv că CCA a desfăşurat concursul „fără să elaboreze expres cerinţele faţă de serviciile de 
programe pentru frecvenţele radio şi canalele TV anunţate la concurs, fără să elaboreze criterii de 
departajare clare, exacte, măsurabile, şi fără să-şi motiveze decizia cu argumente convingătoare şi 
explicaţii ce ar îndreptăţi rezultatele votării.36 IPNA Compania „Teleradio-Moldova” a participat la 
concursul din 4 mai 2012 pentru a obţine frecvenţa pentru Radio Moldova Tineret, însă a fost 

                                                            
28 http://www.csj.md/admin/public/uploads/Dosarul%203r-2272-12%20NIT%20vs%20CCA.pdf 
29 A se vedea Rapoartele anuale privind libertatea presei publicate de CJI în anii precedenţi. 
30 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=342710 
31 http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=691 
32 http://www.jurnal.md/ro/news/uniunea-jurnali-tilor-retragerea-licen-ei-nit-este-corecta-218492/ 
33 http://www.europalibera.org/content/article/24543691.html, http://npopescu.yam.md/2012/04/05/nit/#more-2848 
34 http://www.jurnal.md/ro/news/onu-cere-autorita-ilor-rm-sa-intoarca-urgent-licen-a-nit-218420/ 
35 http://adevarul.ro/moldova/actualitate/consilul-europei-ingrijorat-retragerea-licentei-nit-1_50ae80fc7c42d5a6639d5be9/index.html 
36 http://www.apel.md/public/upload/md_Studiu_de_caz_CCA_2012.pdf 

http://www.europalibera.org/content/article/24543691.html


Centrul pentru Jurnalism Independent 

9 

 

descalificată în favoarea unui post de radio privat. Ulterior, administraţia „Teleradio-Moldova” a 
adresat CCA o scrisoare de protest în care i-a solicitat „să favorizeze şi să aloce frecvenţe de emisie 
pentru Radio Moldova Tineret, potrivit Strategiei de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de 
program audiovizual (2011–2015), fapt ce ar permite continuarea reformelor structural-instituţionale 
şi realizarea integrală a Caietului de sarcini IPNA Compania „Teleradio-Moldova” pentru 2012”37.  

 
Nu putem să nu observăm o oarecare profesionalizare a CCA în ceea ce priveşte relaţia cu societatea 
civilă, transparenţa activităţii, dar şi transparenţa decizională, calitatea monitorizărilor etc. Puţine 
sunt exemplele pentru fiecare din aceste „domenii” îmbunătăţite, dar acestea merită menţionate 
pentru a încuraja autoritatea de reglementare să facă paşi mai mari. Desigur, nu toate eforturile CCA 
au fost primite cu entuziasm de subiecţii vizaţi, ba chiar uneori CCA a dat dovadă de exces de zel. 
Or, modificarea art. 38 alin.(8) al Codului audiovizualului, adoptată de Parlament la 13 aprilie 2012, 
a fost declarată neconstituţională de către Curtea Constituţională a Republicii Moldova. Potrivit 
modificării în cauză, deciziile de sancţionare adoptate de CCA intră în vigoare la data adoptării şi 
devin executorii din momentul aducerii la cunoştinţa radiodifuzorului, or, Curtea Constituţională a 
constatat neconstituţională această prevedere în ceea ce priveşte sancţiunile de suspendare şi 
retragere a licenţei de emisie38. 

 
Tot în contextul observaţiilor de mai sus trebuie menţionată şi iniţiativa realizării monitorizării 
programelor editate de radiodifuzori sub aspectul respectării corectitudinii limbii române, în 
parteneriat cu Academia de Ştiinţe a Moldovei. Aici merită a fi deschisă o paranteză pentru a 
consemna excesul de zel al CCA atunci când a considerat necesară legiferarea obligaţiei 
radiodifuzorilor „de a respecta normele ortografice, ortoepice, morfologice şi sintactice ale limbii de 
stat”39, aceasta fiind mai mult o îndatorire cetăţenească, decât o obligaţie statutară/legală, 
nerespectarea căreia CCA nu are competenţa să o sancţioneze. 

 
Trebuie relevat şi că autoritatea de reglementare a redus puţin din rigiditatea şi opacitatea 
caracteristice, prin faptul că a reuşit, prin intermediul preşedintelui, să transmită reacţii publice în 
privinţa unor subiecte discutate în societate şi care impuneau o luare de poziţie publică.40 
 

• IPNA Compania „Teleradio-Moldova”   
 
Anul 2012 a fost un an tumultuos pentru Compania „Teleradio-Moldova”, afirmaţie care vizează în 
special „frământările” managementului.  

 
După ce în decembrie 2011 directoarea Moldova 1, Angela Sîrbu, a renunţat la prima tentativă de 
demisie, în cele din urmă, pasul a fost făcut definitiv în martie 2012. Sîrbu a declarat într-un interviu 
pentru „Jurnal de Chişinău” că motivul plecării sale este faptul că nu a avut susţinere din partea 
conducerii companiei la reformarea postului public de televiziune, precizând că „leadership-ul”, în 
loc să încurajeze reforma, măcar cu o vorbă bună, a fost preocupat mai ales de confortul celor care 
se opuneau reformei, de dragul funcţiilor comode”41. 
                                                            
37 http://www.trm.md/ro/comunicate/compania-teleradio-moldova-isi-exprima-dezacordul-fata-de-decizia-cca/ 
38http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=346093 
39 Alin.(10) al art.11 al Codului audiovizualului, introdus prin LP165 din 11.07.12, MO190-192/14.09.12 art. 640. 
40 De exemplu, reacţia preşedintelui CCA, care a criticat legătura pe care deputatul Sîrbu a făcut-o între decizia Curţii Constituţionale privind neconstituţionalitatea art. 38 
(alin.8, în ceea ce priveşte suspendarea şi retragerea licenţei de emisie) şi cazul retragerii licenţei postului de televiziune NIT; conferinţa de presă organizată de CCA în 
privinţa calităţii limbii române în programele radiodifuzorilor; comunicatul de presă al CCA pe marginea legalităţii şi corectitudinii deciziei de retragere a licenţei de emisie 
pentru postul TV  NIT etc. 
41 http://ziar.jurnal.md/2012/03/23/angela-sirbu-%E2%80%9Etrebuia-sa-candidez-in-2010-la-functia-de-presedinta-a-trm%E2%80%9D/ 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

10 

 

 
Ca urmare a demisiei Angelei Sîrbu, preşedintele IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, 
Constantin Marin, a fost audiat în Parlament. Potrivit portalului de știri Unimedia, „Constantin 
Marin, a fost chemat în Parlament, ca urmare a solicitării deputatului neafiliat, Mihai Godea, care s-
a arătat nemulțumit de activitatea TRM. Acesta a declarat că demisia repetată a directorului 
Moldova 1, Angela Sîrbu, confirmă încă o dată că în activitatea instituției există probleme grave.”42 
În timpul audierilor, Constantin Marin a negat acuzațiile deputatului Godea, precum că demisia 
Angelei Sîrbu „vine ca urmare a unui blocaj de reforme la TRM”43. De asemenea, Constantin Marin 
a menționat că „reformele nu se fac peste noapte”, adăugând: „Orice plecare din echipă este 
dureroasă, dar compania se află într-o reformare de doi ani și ceva, e un proces de durată, nu se face 
peste noapte”44. 

 
La nici o lună de la plecarea directoarei Moldova 1 din companie, aceasta a fost urmată de 
directoarea Departamentului Ştiri, Liliana Viţu. Fosta directoare a Departamentului Ştiri a declarat 
că balanţa în favoarea deciziei de a părăsi „Teleradio-Moldova” a fost înclinată de demisia 
directoarei Moldova 1. „Proiectul meu de profesionalizare şi modernizare a Departamentului de 
Ştiri, implicit de reformare a postului Moldova 1 s-a încheiat. Asta însă nu înseamnă că nu puteam 
face şi mai multe din ce mi-am propus. Reforma nu se poate face doar cu entuziasm, ci trebuie multă 
voinţă şi curaj, la nivelul întregii conduceri a instituţiei”, a declarat Liliana Viţu, motivându-şi 
demisia45. 

 
Cele două plecări au destabilizat situaţia de la Moldova 1. A fost nevoie de mai mult de jumătate de 
an ca CO să reuşească să aleagă un nou director al televiziunii. De altfel, şi concursul pentru 
alegerea acestuia a fost destul de anevoios. La 16 martie 2012, CO a anunţat primul concurs pentru 
alegerea directorului televiziunii, concurs care a eşuat din cauza că niciun concurent nu a reuşit să 
adune majoritatea voturilor. La 29 iunie, CO a anunţat un nou concurs, care a avut același final ca şi 
primul. Un nou concurs pentru ocuparea funcţiei de director al televiziunii a fost anunţat la 3 
decembrie, şedinţa de concurs având loc la 14 decembrie 2012. În cele din urmă, CO, cu cinci voturi 
pro, a reuşit să-l numească în funcţia de director al Moldova 1 pe Mircea Surdu. Mircea Surdu a 
deţinut din 2004 funcţia de redactor coordonator şi prezentator la Moldova 1, fiind angajat al 
Companiei „Teleradio-Moldova” din anul 1985. 

 
Cele trei tentative de alegere a directorului televiziunii au dat în vileag mai multe probleme cu care 
se confruntă CO. În primul rând, începând cu octombrie 2010, CO a activat având în componenţă 
şase membri, nu nouă, aşa cum prevede Codului audiovizualului. Atunci CCA a propus Comisiei 
parlamentare  pentru cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media două candidaturi 
pentru funcţia vacantă. Cele două propuneri au fost Alexandru Grosu, fost director la Moldova 1, şi 
Doina Deleu, economistă. În aprilie 2011, după expirarea mandatului unui alt membru al CO, CCA 
a propus Comisiei parlamentare de profil alte două nume — jurnaliştii Alexandru Popovici şi Petru 
Grozavu. Într-un final, în iulie 2011, CCA i-a propus pe Valeriu Ţurcanu şi Larisa Călugăru, pentru 
suplinirea celei de-a treia funcţii vacante de membru al CO.46  

 

                                                            
42http://unimedia.info/stiri/deputatii--nemultumiti-de-activitatea-trm-o-televiziune-provinciala-45202.html 
43 Ibidem 
44Ibidem 
45 http://unimedia.info/stiri/ultima-ora-Sefa-departamentului-stiri-de-la-moldova1--liliana-vitu--si-a-depus-demisia-45811.html 
46 http://www.zdg.md/politic/de-ce-deputatii-lasa-moldova-1-fara-director 

http://unimedia.md/?mod=news&id=45010
http://unimedia.md/?mod=news&id=45010


Centrul pentru Jurnalism Independent 

11 

 

Pe 19 octombrie 2012, Parlamentul a confirmat, cu voturile deputaţilor din AIE, în cele trei funcţii 
vacante de membru CO pe Larisa Călugăru, Doina Deleu şi Petru Grozavu. Potrivit fostului 
preşedinte al CO, Eugeniu Rîbca, „CO a activat fără probleme în componenţă de şase membri, 
funcţiile vacante neavând un rol prea important. Dar la începutul lunii mai 2012, când desfăşurarea 
concursului pentru ocuparea postului  de director al TRM a eşuat, s-a simţit necesitatea suplinirii 
acestor funcţii”47. 

 
Tărăgănarea timp de doi ani a numirii celor trei membri lipsă la CO, ca în final aceştia să fie aleşi de 
comisia parlamentară de profil şi confirmaţi de Parlament într-un timp scurt după desfăşurarea 
concursului (în cadrul comisiei parlamentare de profil), sugerează, potrivit experților media, că 
alegerea şi numirea noilor membri a fost amânată intenţionat. Ca şi în cazul întârzierii alegerii noilor 
membri ai CCA, reprezentanţii comisiei parlamentare de profil au dat vina pe nealegerea 
preşedintelui ţării şi a alegerilor parlamentare anticipate48. Pe de altă parte, deputaţii comunişti au 
susţinut că la mijloc a fost un joc politic şi că AIE nu a putut ajunge la un numitor comun în privinţa 
candidaţilor49. În acelaşi timp, Iurie Bolboceanu, secretarul comisiei parlamentare de profil, a opinat 
că politicul se implică în activitatea CO50. De altfel, după alegerea directorului televiziunii publice, 
la 14 decembrie, Eugeniu Rîbca şi-a dat demisia din funcţia de preşedinte al CO. Într-un interviu 
oferit Europei Libere, Eugeniu Rîbca a explicat motivul demisiei sale. Atitudinea fostului preşedinte 
al CO, care nu a putut fi de acord cu numirea lui Mircea Surdu la Moldova 1, deşi, în principiu, este 
vorba despre un exerciţiu democratic de alegere prin votul majorităţii, vădeşte neînţelegerile care 
există în cadrul CO şi detaliile „nedemocratice” cunoscute doar în interiorul CO. 

 
În ceea ce priveşte reformele începute în 2011 la Compania „Teleradio-Moldova”, acestea au 
continuat în 2012 cu paşi mărunţi. Constantin Marin, preşedintele Companiei, declara pentru ziarul 
„Adevărul” că schimbările s-au împotmolit din cauza „că unii angajaţi acceptă dureros schimbarea şi 
sunt nemulţumiţi de modul de salarizare”. „La radio, transformarea s-a produs în proporţie de 90%. 
A fost uşor pentru că şi angajaţii îşi doreau asta. Reforma cere şi sacrificii, trebuie să facem şi 
lucruri care nu ne plac”, a declarat Marin. De asemenea, preşedintele TRM a mai spus că, în trei ani, 
au fost disponibilizaţi doar 52 de angajaţi, în prezent Compania având 881 de salariaţi, în timp ce 
reforma prevede un număr maxim de 750. 51 

 
În 2011, CO a adoptat un Plan de restructurare radicală a TRM, care presupune schimbări profunde, 
curajoase şi semnificative: edificiu nou-construit, cu spaţii de producţie dotate cu tehnologii 
moderne, management integrat, criterii clar definite de calitate a serviciilor publice, servicii 
externalizate, surse noi de finanţare, cum ar fi taxa de abonament, şi venituri considerabile din 
publicitate. De menţionat că APEL a urmărit promovarea reformelor în cadrul TRM în anul 2012 şi, 
cel puţin în ceea ce priveşte publicitatea, obiectiv cel mai uşor de atins din cele enumerate mai sus, 
APEL a constatat că TRM „valorifică insuficient timpul legal permis pentru difuzarea publicităţii, 
ceea ce nu poate contribui semnificativ la diversificarea surselor de finanţare şi, implicit, la 
fortificarea independenţei TRM”.52 

 

                                                            
47http://politik.md/?view=articlefull&viewarticle=13745 
48 http://www.zdg.md/politic/de-ce-deputatii-lasa-moldova-1-fara-director 
49 Ibidem 
50 Ibidem 
51 http://adevarul.ro/moldova/actualitate/reforma-teleradio-moldova-scart-nemultumiri-1_50aed23e7c42d5a663a0ee88/index.html 
52 http://www.apel.md/public/upload/md_Raport_Publ_IPNA_Final_2012.pdf 

http://politik.md/?view=articlefull&viewarticle=13745


Centrul pentru Jurnalism Independent 

12 

 

Pentru anul 2013, TRM îşi propune să realizeze în volum deplin reforma instituţională a companiei, 
să aplice managementul performant în implementarea noii organigrame şi a noilor sarcini din fişele 
de post, să diversifice sursele şi modalităţile de finanţare, inclusiv prin asigurarea bugetului cu 
resurse proprii în proporţie de cel puţin 15 la sută etc. De menţionat că ultimul obiectiv a figurat şi 
în caietul de sarcini pe anul 2012, alături de obiectivul promovării ideii de taxă de abonament, care 
lipseşte în caietul de sarcini pe anul curent. Bugetul TRM pe anul 2013 este estimat la 117 milioane 
lei, cu aproape 40 de milioane mai puţin faţă de anul precedent. 
 
 
 
 

• IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia”   
 
În toamna anului 2012, în Adunarea Populară a UTA-Gagauz Yeri a fost înregistrat un proiect de 
modificare a Legii cu privire la radio şi televiziune. Printre alte modificări incluse în proiectul de 
lege, care în mare parte au intenţia de a atribui Adunării Populare funcţia de control a mass-media 
din regiune, se găsesc mai multe amendamente care vizează Consiliul de Observatori al 
radiodifuzorului public IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia”. Astfel, conform proiectului de lege, 
membrii CO al TRG vor fi numiţi şi destituiţi de Adunarea Populară cu majoritate de voturi; 
regulamentul de organizare şi funcţionare a CO este aprobat de Adunarea Populară; CO destituie 
preşedintele TRG în cazul în care acesta a încălcat legislaţia, ceea ce a dus la prejudicierea bugetului 
Găgăuziei; Adunarea Populară aprobă salariile angajaţilor TRG; preşedintele TRG este ales pe un 
termen de patru ani şi poartă „răspundere personală” în faţa CO; preşedintele TRG va fi salarizat 
lunar cu suma de 4500 lei, iar directorii radio şi tv cu câte 4000 de lei, şi aceasta reprezintă singura 
formă de remunerare pentru funcţiile lor etc.53 

 
Potrivit lui Vitali Gaidarji, directorul televiziunii publice regionale, „proiectul de lege presupune un 
control total asupra radiodifuzorului public din partea corpului deputaţilor: de la procedura alegerii 
membrilor CO până la aprobarea sistemului de remunerare şi aplicarea sancţiunilor în conformitate 
cu legislaţia găgăuză, şi nu moldovenească, deşi posturile de televiziune şi radio din Găgăuzia 
funcţionează în baza licenţei eliberate de CCA”.54 În ceea ce priveşte cvorumul necesar pentru 
numirea şi destituirea membrilor CO TRG prevăzut de proiectul de lege, Gaidarji a declarat tranşant 
că aceasta înseamnă „preluarea paşnică a puterii” - „mai puţine voturi, mai puţine argumente, nu e 
nevoie să-i convingi pe colegi, pot hotărî problema fără zgomot „între ei”55. 

 
Proiectul nu a fost supus dezbaterilor publice şi nici expertizei specialiştilor naţionali şi 
internaţionali. Or, se pare că înşişi autorii proiectului de lege nu au consultat recentul document care 
vizează direct TRG şi care a fost elaborat în mai 2012 de către expertul internaţional Boris Bergant 
în cadrul unui program comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene. „Direcţiile strategice de 
dezvoltare a radiodifuzorului public „Teleradio-Găgăuzia” (2012-2016)56 este documentul care 
vorbeşte despre necesitatea unui cadru juridic stabil şi previzibil. „Primul scop ar fi identificarea 
soluţiilor şi modificărilor în cazul în care formularea şi interpretarea cadrului juridic al UTA-Gagauz 
Yeri este diferită de actele normative analoge ale Republicii Moldova şi de obligaţiile legale care 

                                                            
53 http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=6125 
54 http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=6153 
55 Ibidem 
56 http://coe.md/images/stories/Articles/JP_Regional/Media/strategy_teleradio_gagauzia_en.pdf 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

13 

 

rezultă din cadrul legal internaţional/european”, menţionează Strategia citată. Or, propunerile 
legislative referitoare la CO al TRG contrazic atât Codul audiovizualului al Republicii Moldova, 
standardele europene, cât şi documentul elaborat de Bergant. Potrivit Strategiei, „sistemul de alegere 
a membrilor CO trebuie să fie îmbunătăţit cu scopul de a exclude instaurarea controlului politic. […] 
Rolul CO trebuie definit mai bine. Acesta trebuie să asigure, asemenea organelor de conducere din 
restul Europei, o legătură între cetăţeni şi grupurile de interes ale radiodifuzorului public…”. 

 
„Direcţiile strategice de dezvoltare a radiodifuzorului public „Teleradio-Găgăuzia” 2012-2016” 
propun un model mai bun de finanţare a radiodifuzorului public regional. În scopul asigurării 
independenţei financiare a TRG, legea trebuie să prevadă volumul exact al subvenţiei de stat a 
companiei şi anume 1,5 % din bugetul total al UTA Gagauz-Yeri. Propunerea expertului nu a fost 
însă inclusă în propunerile legislative de modificare a Legii cu privire la radio şi televiziune. 

 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

14 

 

III. Libertatea de exprimare şi defăimarea în anul 2012   
 

• Evoluţii legislative 
 
În anul 2012, Codul audiovizualului a fost amendat prin trei legi organice, nr. 84 din 13.03.2012, nr. 
111 din 17.05.2012 şi nr. 165 din 11.07.2012. Astfel, conform noilor reglementări: 
 

- decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la aplicarea oricărei sancţiuni 
va fi motivată, devenind executorie de la data adoptării şi aducerii la cunoştinţa 
radiodifuzorilor şi distribuitorilor de servicii vizaţi prin scrisoare recomandată cu publicarea 
ulterioară în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a organului emitent; 

- au fost introduse noţiunile de „programe autohtone” şi „plasare de produse”; 
- au fost modificate prevederile care vizează timpii de emisie destinaţi publicităţii şi 

modalitatea plasării publicităţii şi teleshopping-ului; 
- a fost interzisă plasarea de produse care se referă la băuturile alcoolice, produsele de tutun, 

produsele şi tratamentele medicale, la activitatea cazinourilor, jocurile electronice şi la 
câştigurile băneşti; 

- pot fi sponsorizate doar producţiile autohtone, iar emisiunile politice şi programele de ştiri 
nu pot fi sponsorizate. 

 
La 27 decembrie 2012, Parlamentul a extins prin adoptarea unui proiect de lege perioada pentru 
pana când distribuitorii de servicii trebuie sa acopere publicitatea si teleshopingul, astfel incat art. 19 
alin. 3 al CA este redactat în felul următor: „Începând cu 01 iulie 2013, distribuitorii de servicii 
acoperă publicitatea şi teleshopingul din serviciile de programe străine transmise”.  
La 27 decembrie 2012, parlamentarii Republicii Moldova au votat un proiect de hotărâre privind 
statutul, structura organizatorică şi efectivul-limită al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, 
potrivit căruia CCA va fi reformat şi va mai avea 22 de funcţionari noi. După reorganizare, CCA va 
avea 64 de salariaţi, inclusiv 11 persoane responsabile de deservirea tehnică a sediului CCA. Pe 
lângă preşedintele CCA, va activa un vicepreşedinte, iar Consiliul va avea şapte direcţii şi şapte 
servicii. 
 
La 28 decembrie 2012, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a adoptat o decizie prin care 
radiodifuzorii din Republica Moldova vor trebui, până la 1 aprilie 2013, să asigure o pondere a 
produsului autohton nu mai mică de 30 %. De asemenea, radiodifuzorii care au mai puţin de 30 % 
de producţie în limba de stat vor fi obligaţi să prezinte Consiliului Coordonator al Audiovizualului, 
până la 1 martie 2013, concepţia generală modificată. 
Deşi au trecut mai bine de doi ani de la adoptarea Legii nr. 64 cu privire la libertatea de exprimare, 
conform unui studiu realizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent privind impactul Legii 
cu privire la libertatea de exprimare pentru perioada octombrie 2010 – iulie 201257, aceasta ar fi avut 
pe parcursul primelor doi ani de aplicare un impact redus, din cauza lipsei de informare despre 
existenţa sa în rândurile judecătorilor şi ale justiţiabililor. În acelaşi timp, cauzele în care părţile şi 
instanţa au cunoscut prevederile noii Legi au schimbat substanţial soluţiile judiciare, deoarece 
numeroase cauze au fost restituite sau scoase de pe rol din motivul nerespectării procedurii 

                                                            
57 http://www.ijc.md/Publicatii/studii_mlu/Impactul%20legii%20cu%20privire%20la%20libertatea%20de%20exprimare.pdf  

 

http://www.ijc.md/Publicatii/studii_mlu/Impactul%20legii%20cu%20privire%20la%20libertatea%20de%20exprimare.pdf


Centrul pentru Jurnalism Independent 

15 

 

prealabile sau al neachitării taxei de stat. În privinţa soluţiilor pe fond, autorii studiului au observat 
că Legea nr. 64 nu a schimbat substanţial practica judiciară, deoarece instanţele au dispus soluţii 
judiciare în temeiul prevederilor Art. 10 al Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului, care se 
regăsesc în mare parte în textul noii legi. Chiar şi aşa, multe prevederi noi ale Legii nr. 64 ce ţin de 
imunitatea în cauzele de defăimare, exonerarea de răspundere, sarcina probaţiunii şi efectul 
dezminţirii ar putea schimba practica judiciară, din momentul în care aceste prevederi vor deveni 
cunoscute şi aplicate la examinarea cauzelor. Pentru a asigura un impact mai bun al acestei legi, 
Plenul Curţii Supreme de Justiţie, în toamna anului 2012 a elaborat un proiect de hotărâre despre 
aplicarea Legii cu privire la libertatea de exprimare. După adoptarea acestei hotărâri explicative, va 
fi amplificat impactul Legii nr. 64 prin informarea despre existenţa acestor prevederi şi prin 
explicarea acestora nu doar corpului de judecători sau avocaţilor, dar şi publicului larg. 
 
În iulie 2012, prin Legea nr. 192, din 12.07.2012 pentru completarea unor acte legislative, 
Parlamentul Republicii Moldova a modificat Articolul 3 al Legii cu privire la libertatea de 
exprimare după cum urmează: „se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins: „(41) În 
condiţiile alin. (3) se interzice propagarea şi/sau utilizarea în scopuri politice a simbolurilor 
regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi 
promovarea ideologiilor totalitare, acţiuni care se sancţionează în conformitate cu legislaţia în 
vigoare”. Această modificare a intrat în vigoare la 1 octombrie 2012.   
 
Legea cu privire la libertatea de exprimare interzice cenzura în mass-media publică, iar împiedicarea 
ilegală intenţionată a activităţii mass-media atrage răspundere penală. Deşi, proiectul Legii cu 
privire la libertatea de exprimare a fost însoţit de un proiect de completare a Codului penal, totuşi 
ultimul a fost înaintat într-o iniţiativă legislativă separată, care încă nu a fost aprobată definitiv de 
Parlament. La 29 noiembrie 2012, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat un proiect de lege 
privind modificarea Codului penal al RM, prin care împiedicarea activităţii mass-media şi cazurile 
de cenzură în mass-media publică sunt calificate drept infracţiuni penale. Potrivit proiectului de 
lege, împiedicarea ilegală intenţionată a activităţii mass-media sau intimidarea persoanei pentru 
critică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 150 la 500 de unităţi convenţionale cu (sau fără) 
privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de 
până la doi ani. Totodată, aceleaşi acţiuni săvârşite prin folosirea situaţiei de serviciu se pedepsesc 
cu amendă în mărime de la 300 la 500 de unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a ocupa 
anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la un an la patru ani. Proiectul 
de lege prevede şi sancţionarea celor care au aplicat violenţa asupra jurnaliştilor sau au sustras sau 
deteriorat materialele, sau echipamentul jurnalistului. Aceste acţiuni se vor pedepsi cu o amendă de 
până la 2000 de unităţi convenţionale cu (sau fără) privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii 
sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la doi la cinci ani. Iniţiativa legislativă 
prevede şi sancţionarea cenzurării materialelor jurnalistice. Astfel, denaturarea nejustificată a 
materialului jurnalistic sau interdicţia nejustificată de a răspândi anumite informaţii, impusă de către 
conducerea mass-media publică, se pedepseşte cu amendă de la 300 la 500 de unităţi convenţionale 
cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen 
de la doi la cinci ani. 
 
Indicaţia cu privire la activitatea editorială dată mass-media sau angajaţilor mass-media sau orice 
formă de împiedicare a tirajării sau răspândirii informaţiei, care vine din partea funcţionarului public 
sau persoanei ce exercită funcţie de demnitate publică, se va pedepsi cu amendă de la 300 la 1000 de 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

16 

 

unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită 
activitate pe un termen de la doi la patru ani. 
 
Totodată, parlamentarii au aprobat un alt proiect de lege, în prima lectură, care prevede pedepsirea 
factorilor de decizie ai instituţiilor media publice pentru imixtiune nejustificată în activitatea 
angajaţilor lor cu amenzi cuprinse între 4000 şi 8000 de lei şi privarea de dreptul de a ocupa o 
anumită funcţie timp de trei ani. Proiectul prevede sancţiuni penale şi pentru funcţionarii publici 
care intervin în activitatea mass-media. De asemenea, acesta prevede pedepsirea funcţionarilor cu 
amendă de la 6000 la 12 mii de lei, cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate pe un 
termen de până la cinci ani. 
 
Potrivit unui alt proiect de lege, înaintat cu titlu de iniţiativă legislativă de deputatul neafiliat Mihai 
Godea şi aprobat de Guvern, pentru cenzura în presă patronii instituţiilor media riscă amenzi de la 
4000 la 8000 de lei şi privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii pe o perioadă de trei ani. 
 
Totodată, împiedicarea ilegală a activităţii instituţiilor mass-media sau a angajaţilor acestora, 
săvârşită prin împiedicarea răspândirii informaţiei sau influenţării conţinutului acesteia, săvârşită de 
persoane cu funcţii de răspundere, va fi sancţionată cu o amendă de la 6000 la 12 000 lei şi cu 
privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii pentru o perioadă de trei ani.58 
 
În august 2012, Ministerul Economiei a supus dezbaterilor publice, prin plasarea pe pagina web a 
Ministerului Economiei www.mec.gov.md şi pe modulul www.particip.gov.md, proiectul Hotărârii 
de Guvern cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 04 
mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, elaborat în corespundere cu  
prevederile art.17 al Legii nr.221 din 17.09.2010 privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice, 
care, conform proiectului, are drept scop elaborarea Listei publicaţiilor periodice publice prevăzute 
la art.1 lit.c) al Legii privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice.59 Conform acestui proiect, 
se propune includerea în anexa la Legea nr. 121-XVI - „Lista bunurilor nepasibile de privatizare”, a 
unui nou compartiment: „Lista publicaţiilor periodice publice”, care este întocmită în baza 
propunerilor organelor administraţiei publice centrale şi locale care au în administrarea lor  
publicaţii periodice publice. În lista propusă de Ministerul Economiei au fost incluse publicaţiile de 
specialitate editate de diferite autorităţi publice centrale, dar şi publicaţiile editate din bani publici de 
consiliile raionale şi municipale. Într-o scrisoare adresată lui Vlad Filat, prim-ministru al Republicii 
Moldova, și lui Chiril Lucinschi, preşedinte al Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi 
mass-media, Asociația Presei Independente și-a expus părerea despre acest proiect: „În opinia 
noastră, unele din prevederile acestui proiect de lege contravin Legii privind deetatizarea 
publicaţiilor periodice publice nr. 221 din 17.09.2010, limitează iniţiativa privată şi creează condiţii 
pentru concurenţa neloială pe bani publici în domeniul mass-media”.60  
Un eveniment relevant pentru acest raport este şi realizarea în toamna anului 2012 de către Centrul 
pentru Jurnalism Independent a Studiului „Transparenţa proprietăţii mass-media în Republica 
Moldova”, care constată că legislaţia moldovenească acoperă superficial şi ineficient problema 
transparenţei proprietăţii mass-media, motiv pentru care publicul nu poate fi informat despre cei 
care stau în spatele instituţiilor de presă. Avându-se în vedere că lipsa de transparenţă privitor la 

                                                            
58 http://unimedia.info/stiri/permalink-51840.html 
59 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=428 
60 NOTĂ privind proiectul de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 04 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, din 26 septembrie 2012,      
Asociația Presei Independente.  

http://www.mec.gov.md/
http://www.particip.gov.md/


Centrul pentru Jurnalism Independent 

17 

 

proprietatea media duce la concentrarea media în mâinile câtorva grupuri de interese, ceea ce pune 
în pericol pluralismul mass-media, dreptul la informaţie al consumatorului şi libertatea de opinie. 
Autorii studiului au elaborat amendamente la Codul audiovizualului în vederea completării acestuia 
cu prevederi clare referitoare la îmbunătăţirea transparenţei mass-media, printre care: 
 

- completarea Codului audiovizualului cu prevederi care să oblige radiodifuzorii şi 
distribuitorii de servicii să furnizeze Consiliului Coordonator al Audiovizualului, atât la 
etapa depunerii dosarului de participant la concursul de licenţiere, cât şi anual, după 
obţinerea licenţei de emisie sau a autorizaţiei de retransmisie, informaţia despre proprietarii 
lor legali şi despre beneficiari; 

- după depunerea ofertei de către solicitant, informaţia din dosarul prezentat de către acesta va 
fi publicată pe pagina web a CCA, astfel, publicul larg va avea acces la informaţia privind 
statutul şi contractul de constituire a persoanei juridice-solicitante, informaţia despre 
structura proprietăţii solicitantului; 

- introducerea răspunderii contravenţionale pentru nerespectarea obligaţiei de asigurare a 
transparenţei radiodifuzorilor etc. 

 
Studiul şi amendamentele au fost făcute publice pe 20 noiembrie 2012 la o masă rotundă la care au 
participat preşedintele comisiei parlamentare de profil, Chiril Lucinshi, preşedintele Consiliului 
Coordonator al Audiovizualului (CCA), Marian Pocaznoi, reprezentanţi ai Guvernului, ONG-urilor 
de media şi ai organizaţiilor internaţionale, precum şi instituţii media. 
Centrul pentru Jurnalism Independent urmează să colecteze propunerile legate de amendamentele la 
Codul audiovizualului, după care le va supune discuţiilor publice. 
 
În decembrie 2012, Adunarea Populară a Gagauz Yeri a adoptat un nou regulament privind modul 
de acreditare a jurnaliștilor în Adunarea Populară. În opinia reprezentanților acestei instituţii, în noul 
regulament se remarcă o îmbunătățire a interacțiunii dintre mass-media şi organul reprezentativ al 
Găgăuziei. Printre reglementările noi, impuse de noul regulament, putem evidenţia următoarele: 
instituţiile mass-media trebuie să prezinte pe lângă un set de acte și o copie a licenței de difuzare în 
mass-media electronică (această cerință se aplică și pentru versiunea portalurilor de internet). De 
asemenea, conform  noului regulament, un jurnalist liber profesionist nu poate obține acreditarea, 
având în vedere că în şirul de acte care îi sunt cerute pentru acreditare este şi certificatul de 
înregistrare a instituţiei. Or, un jurnalist liber profesionist nu poate prezenta decât o dovadă din 
partea asociaţiilor naţionale de jurnalişti, deci nu poate prezenta un certificat de înregistrare.  
 

• Procese de judecată împotriva presei   
 
La fel ca în anii trecuţi, 2012 pentru unele instituţii media a fost unul mai puţin liniştit, acestea fiind 
date în judecată atât de persoane fizice, cât şi de persoane juridice. Pe rolul instanţelor judecătoreşti 
există un volum mare de dosare împotriva actorilor media. Totuşi informaţia cu privire la procesele 
de judecată în care au fost implicaţi jurnalişti sau instituţii mediatice este mai puţin accesibilă, având 
în vedere că nu toate instanţele au o bază de date online,  în unele cazuri însă chiar dacă aceasta 
există, nu este accesibilă, iar în acele instanţe care reactualizează în mod regulat bazele de date 
online e dificilă căutarea cauzelor după denumirea sau categoria dosarului. 
Printre cele mai importante cauze pornite împotriva instituţiilor media, sunt şi cazurile în care CJI 
oferă reprezentare gratuită în instanţă. Astfel, în 2012, CJI a oferit asistenţă judiciară în trei cazuri 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

18 

 

privind defăimarea, toate fiind împotriva „Ziarului de Gardă”, ziar împotriva căruia, pe parcursul 
ultimilor ani, au fost  intentate mai multe procese. 
  
Străisteanu Gheorghe contra „Ziarului de Gardă” (ZDG): Reclamantul a înaintat acţiunea 
împotriva ZDG, cerând 600 000 de lei, prejudiciu moral pentru publicarea informaţiei false şi 
defăimătoare împotriva sa, de asemenea cerând obligarea ZDG să publice o dezminţire cu privire la 
nişte articole publicate la 28 iulie 2005 şi 5 iulie 2007, la aceeaşi rubrică şi pagină. Precizând că, 
prin articolele „Straista unui deputat” şi „Un ex-deputat condamnat”, i-au fost lezate drepturile 
deoarece el este o persoană publică. Reclamantul a invocat prevederile Codului Civil şi ale Legii cu 
privire la Libertatea de exprimare. În cadrul şedinţei de la Judecătoria Centru, mun. Chişinău, 
avocata CJI a solicitat scoaterea cererii de pe rol pe motivul neprezentării reclamantului în şedinţa 
de judecată. Instanţa a considerat cererea ca fiind întemeiată şi a admis-o. Astfel, cererea a fost 
scoasă de pe rol. Reclamantul are dreptul de a se adresa din nou în instanţă, conform cerinţelor 
generale. 
 
Larisa Focşa contra „Ziarului de Gardă”: la 21 iulie 2012, Larisa Focşa, o ex- condamnată 
pentru mai multe infracţiuni de escrocherie s-a adresat în instanţa de judecată împotriva 
săptămânalului independent ZDG solicitând dezminţirea informaţiei publicate într-un articol de 
investigaţie din data de 24.05.2012, precum şi recuperarea prejudiciului moral în mărime de 100 000 
lei. Articolul publicat viza mai multe persoane care au fost graţiate de către preşedintele RM. Cauza 
este pendinte în faţa Judecătoriei Centru. 
 
Gheorghiţa Rodica contra  „Ziarului de Gardă: la 21 iulie 2012, Rodica Gheorghiţă, o ex-
condamnata pentru un şir de infracţiuni de escrocherie, care pe moment şi-a fondat un ONG destinat 
asistenţei persoanelor cu dizabilităţi, a acţionat ZDG în judecată, solicitând dezminţirea informaţiei 
publicate într-un articol de investigaţie care viza graţierea dubioasă a unor persoane, printre care este 
şi reclamanta. Dansa a mai solicitat şi repararea prejudiciului moral în mărime de 300 000 lei. În 
acest moment, cauza este pendinte în faţa Judecătoriei Centru. 
 
Din seria proceselor intentate instituţiilor mass-media este şi cazul ziarului „Adevărul”. Ziarul 
„Adevărul” a fost atacat în instanţă de către Moldindconbank, care a acuzat redacţia de defăimare şi 
lezarea demnităţii în unul din articolele publicate. După cum relatează Alina Ţurcanu în editorialul 
intitulat „Mister P. atacă Adevărul”, cererea de chemare în judecată a parvenit ca urmare a unei 
investigaţii publicate în luna septembrie 2012, în care se dezvăluia faptul că familia preşedintelui 
Curţii de Apel Chişinău, Ion Pleşca, a fost favorizată de două bănci la obţinerea unor credite de 
milioane. Apartamentul soţilor Pleşca a fost pus în gaj de câteva ori, iar suma totală a 
împrumuturilor este de câteva ori mai mare decât valoarea locuinţei. Magistratul a negat afirmaţiile, 
susţinând că cele expuse sunt doar minciuni, după care, pe adresa redacţiei au parvenit două cereri 
prealabile de la Victoriabank şi Moldindconbank, cu nemulţumiri precum că ziarul a defăimat 
băncile şi reputaţia lor a fost lezată. În cereri se solicita prezentarea dezminţirilor, scuze publice şi 
câte 250 000 de lei daune morale şi materiale. În aceeaşi zi, reprezentanţii Moldindconbank au 
acţionat publicaţia în instanţă, afirmând că informaţia din articol „parţial nu corespunde realităţii şi 
parţial nu este completă”, şi au cerut o despăgubire de 200.000 de lei.61 
 

                                                            
61http://adevarul.ro/moldova/actualitate/editorial-mister-p-ataca-adevarul-1_50ae3f877c42d5a6639b0aca/index.html 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

19 

 

În 2011, două procese de judecată împotriva presei erau pe ordinea de zi a mai multor instituții 
media, și anume C.C. şi C.I. versus „Ziarul de Gardă” și V.B. versus „Panorama”62. În ambele 
cazuri, şi prima, şi a doua instanță de judecată le-au dat câștig de cauză reclamanților. În cazul 
împotriva „Ziarului de Gardă” Judecătoria Centru a pronunţat hotărârea prin care a admis parţial 
cerinţele reclamanţilor şi a obligat ziarul să plătească câte 250 de mii de lei cu titlu de prejudiciu 
moral, iar în urma recursului, Curtea de Apel a admis parţial cererea de apel şi a modificat hotărârea 
Judecătoriei Centru în ceea ce priveşte prejudiciul moral, micşorând cuantumul până la 10 000 de lei 
în folosul fiecărui reclamant. În cazul ziarului „Panorama”, Judecătoria Centru a admis parţial 
acţiunea, cerând ziarului să dezmintă informația publicată, fără a indica textul dezmințirii, și 
obligând ziarul să plătească suma de 5000 de lei ca prejudiciu moral. Curtea de Apel, ca urmare a 
recursului, a menținut decizia primei instanțe. Totuși, în 2012, ca urmare a recursurilor în ambele 
cazuri la Curtea Supremă de Justiție, au fost casate hotărârile instanțelor inferioare, dându-se câștig 
de cauză publicaţiilor „Ziarul de Gardă” și „Panorama”. Astfel, în premieră, Legea cu privire la 
libertatea de exprimare a fost folosită integral, iar hotărârile în cauză ar trebui să servească ca 
precedent pentru cazurile de defăimare.   
 
Alte procese judiciare cu implicarea instituţiilor mass-media sunt cazurile postului privat de 
televiziune NIT și portalului de ştiri Unimedia.  
 
În aprilie 2012, Consiliul Coordonator al Audiovizualului i-a retras licenţa de emisie postului de 
televiziune „NIT”. Decizia de a retrage licenţa postului de televiziune a fost votată cu o majoritate 
de voturi ca rezultat al încălcării repetate a mai multor prevederi legale, inclusiv nerespectarea 
principiului pluralismului de opinie în cadrul buletinelor de ştiri. Ca urmare a retragerii licenţei, NIT 
a atacat  în aceeaşi zi în judecată decizia CCA. La 6 aprilie, hotărârea privind retragerea licenţei a 
fost publicată în Monitorul Oficial, iar emisia postului TV a fost sistată.  
 
Conform Agenţiei multimedia de ştiri OMEGA, la 12 noiembrie, a avut loc „a patra şedinţă de 
judecată în cazul NIT vs CCA, care durează de la 2 iulie 2012. Judecătoarea, Domnica Manole, care 
a transferat de fiecare dată şedinţa, invoca solicitările reprezentanţilor Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului sau spunea că are prea multe dosare de examinat, argumentând astfel tergiversarea 
examinării cazului de rezonanţă”. Şedinţa a fost amânată pentru data de 10 ianuarie 2013.63 
 
Potrivit unui comunicat Unimedia, portalului de ştiri i-au fost intentate două procese de către 
conducerea postului TV Publika, care “a solicitat începerea urmăririi penale împotriva fondatorilor 
portalului nostru de ştiri, pentru a-i scoate din acţionariat, dar şi din conducerea afacerii".64 La 1 
octombrie 2012, în urma unei noi şedinţe de judecată dintre firma administrată de Dumitru Ţîra 
(Newsmedia Group SRL) şi fondatorii UNIMEDIA, solicitările firmei administrată de Dumitru Ţîra 
de a exclude unul dintre asociaţi din grupul majoritar (UNIMEDIA) au fost respinse. Instanţa a 
admis doar solicitarea în care un act încheiat de fostul administrator să fie anulat.65 
 
 
 
 

                                                            
62 http://www.ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf, pag.18. 
63 http://www.nit.md/index_md.php?action=news&id=10268 
64 http://unimedia.info/stiri/-15073.html 
65 http://unimedia.info/stiri/video-verdict-in-primul-dosar-impotriva-fondatorilor-unimedia-judecatorul-respinge-solicitarile-firmei-administrata-de-Tira-52782.html 

http://www.ijc.md/Publicatii/mlu/RAPORT_FOP_2011_rom_final.pdf


Centrul pentru Jurnalism Independent 

20 

 

• Cazuri de încălcare a drepturilor jurnaliştilor  
 
Chiar dacă securitatea jurnaliştilor este în acest an mult mai sigură decât în anii trecuţi, organizaţiile 
de media au raportat atacuri asupra presei. În această perioadă, au fost înregistrate câteva cazuri de 
încălcare a drepturilor jurnaliştilor, dar acestea sunt mult mai puţine decât în anii anteriori şi nu sunt 
atât de grave. Cele mai multe cazuri se referă la îngrădirea accesului jurnaliştilor la evenimente de 
interes public. 
 
• Pe data de 23 martie 2012, a avut loc învestirea în funcţia de preşedinte al Republicii 
Moldova a lui Nicolae Timofti. Jurnaliştii au fost nevoiţi să stea într-un colţ din sala Palatului 
Republicii şi nu au avut voie să iasă în hol. Potrivit reprezentanţilor mass-media, de situaţie ar fi 
responsabil Serviciul Protocol de Stat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrare Europeană şi 
Serviciul de Protecţie şi Pază, abilitat să asigure securitatea preşedintelui, dar şi a participanţilor la 
eveniment. 
 
• Pe data de 8 aprilie 2012, sediul postului de televiziune Elita TV, care emite în cinci oraşe 
din centrul Republicii Moldova, a fost vandalizat. Toată tehnica ce asigura emisia a fost distrusă, iar 
o parte din ea a fost scoasă din televiziune. Administraţia postului local de televiziune a susţinut că 
actele de vandalism sunt rezultatul refuzului unor propuneri venite din partea câtorva persoane din 
politică, care doreau să cumpere televiziunea. Mai mult decât atât, postul a avut probleme şi după 
difuzarea mai multor reportaje, fiind ameninţat că, dacă va da publicităţii numele unor persoane 
vizate într-un dosar, va avea de suferit. Са urmare a vandalizării sediului postului de televiziune a 
fost deschis un dosar penal, iar o persoană a fost reținută.  
 
• Pe 1 mai 2012, Confederaţia Naţională a Sindicatelor a permis accesul jurnaliştilor în baza 
acreditărilor la mitingul dedicat Zilei Internaţionale a Solidarităţii Oamenilor Muncii. Acestea 
puteau fi obţinute la intrare. Măsura a fost interpretată de unele instituţii ca o limitare a accesului la 
evenimentele publice. 

 
• Pe data de 5 mai, Vladimir Vivici, cameraman al Agenţiei multimedia de ştiri OMEGA, a 
fost bătut în stradă de patru bărbaţi. Ministerul Afacerilor Interne a menţionat că cele patru persoane 
care l-ar fi atacat pe operator au fost identificate.66  
 
• În iulie 2012, echipa postului de televiziune Prime a fost agresată în timpul realizării unui 
reportaj pe teritoriul Fondului Forestier Naţional din Şoldăneşti.  Jurnaliştii de la Prime TV realizau 
un reportaj pe teritoriul pădurii din Şoldăneşti care este proprietate publică. Două persoane, care s-
au declarat proprietari ai terenului respectiv, le-au interzis acestora să filmeze, agresându-i fizic şi 
verbal, şi interzicându-le accesul pe acel teren din motiv că ar fi proprietate privată. Conform 
administraţiei centrale „Moldsilva”, terenul unde realizau reportajul jurnaliştii este parte a 
proprietăţii publice. Pe marginea cazului respectiv a fost deschis un dosar penal, iar persoanele care 
au atacat echipa postului de televiziune au fost identificate.  
 
• În august 2012, jurnalista Victoria Ocară de la Jurnal TV a fost atacată la Bălti, în timp ce 
era în exerciţiul funcţiunii. Jurnalista a fost lovită cu pietre în timpul manifestaţiilor care au avut loc 

                                                            
66 http://www.jurnal.md/ro/news/cameraman-atacat-i-batut-in-strada-de-necunoscu-i-219728/ 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

21 

 

în acest oraş. În urma atacului, jurnalista a fost internată cu o plagă la cap. Pe marginea acestui caz, 
a fost reţinut un suspect.  
 
De asemenea, oficiali ai Republicii Moldova au atacat verbal mass-media, subminând rolul acesteia 
într-o societate democratică. Astfel, ca urmare a unui articol publicat de „Ziarul de Gardă”, „Casa de 
milioane a şefului CNI”, Marian Lupu, preşedintele Parlamentului Republicii Moldova, precum şi 
Mihai Ghimpu, preşedintele Partidului Liberal, au făcut nişte declaraţii publice prin intermediul 
cărora au încercat să facă presiuni asupra jurnaliştilor, şi în special asupra jurnaliştilor de 
investigaţie.  



Centrul pentru Jurnalism Independent 

22 

 

IV. Libertatea presei în regiunea transnistreană 
 
Mass-media din regiunea transnistreană în 2012 
 
Potrivit experților media din regiunea transnistreană situația actuală de ansamblu cu privire la 
libertatea de exprimare în spațiul mediatic din regiune trezeşte dezamăgire. Dacă la început de an 
poziția noii puteri secesioniste față de mass-media de toate formele de proprietate și față de punerea 
în aplicare a normelor legale inspira un optimism moderat, treptat, speranțele la o reglementare 
juridică a proceselor din spațiul mediatic cu respectarea principiilor democratice s-au spulberat. 
Încât, spre sfârșitul anului 2012, s-a format o opinie clară precum că noua guvernare nerecunoscută 
a stabilit limite și mai dure privind libertatea de exprimare și accesul egal la informații și caută să 
instituie un control total asupra activității mass-media, rețelelor sociale și Internet-portalurilor 
dedicate schimbului de opinii. 
 

• Încălcările drepturilor jurnaliștilor 
 

Potrivit „legislației” din regiunea transnistreană, fiecare persoană are dreptul de a primi și de a 
difuza informații corecte de care ea este interesată, inclusiv informația despre activitatea autorităților 
publice, în cazul în care această informație nu este un „secret de stat” și nu ține de „informații 
secrete”. În practică, însă, aceste norme sunt ignorate, se aplică o anumită selectivitate față de mass-
media, se mușamalizează situația reală în anumite domenii. Mașina de propagandă de „stat” îşi ia 
avânt. Și, fapt interesant, pe fundalul confruntării evidente dintre „ramura legislativă” (Sovietul 
suprem) și „executivă” (guvernul), anume cea din urmă monopolizează accesul la mass-media și 
creează noi obstacole în calea apariției și dezvoltării instituțiilor mass-media independente și private. 
 
Astfel, în conformitate cu „legislația” în vigoare, înregistrarea mass-media on-line poartă un caracter 
de notificare-permitere. Însă, la încercarea de a înregistra o asemenea instituție mass-media (un 
portal de informații și analiză), doi jurnaliști au primit un refuz nemotivat, fără explicații. În același 
timp, o altă sursă on-line, „Zercalo-TV”, a  primit dreptul de a exista.  
 
De asemenea, instituțiile mass-media private din regiunea transnistreană sunt lipsite de acreditare 
pentru evenimente publice, fără explicații. În calitate de exemplu, amintim de refuzul de a acredita 
„Televidenie Svobodnogo Vîbora” (Televiziunea Alegerii Libere), agenția de știri rusă „Novîi 
Reghion” și alte instituții mass-media pentru mediatizarea sosirii în regiunea transnistreană a 
vicepremierului rus, Dmitri Rogozin în februarie 2012. 
 
Instituțiile mass-media de „stat” de asemenea au fost supuse „purificării” personalului. Astfel, din 
ziarul central al regiunii, „Pridnestrovie”, fără motive temeinice sau cauze obiective, au fost 
concediați toți jurnaliștii care prezentau evenimentele în mod obiectiv. În locul lor, în baza unui 
ordin al șefului departamentului de resort, urmau să fie angajate persoane „necesare”, paralizându-se 
astfel activitatea acestui organ de presă al regiunii. 
 
O parte a jurnaliștilor „agenției de știri de stat” „Novosti Pridnestrovia” (fosta „Olvia-press”) au fost 
concediați pe neașteptate, ceea ce a încălcat legislația. Ei au fost forțați să semneze documentele 
respective, deși legislația prevede ca angajații să fie avertizați din timp cu privire la modificarea 
formatului de activitate a instituției publice. În acest caz, a avut loc o încălcare flagrantă a normelor 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

23 

 

Codului Muncii, jurnaliștii și-au pierdut locurile de muncă și au fost supuşi unui stres psihologic 
imens. 
 
 

• Încălcări ale legislației 
 

Pe parcursul anului, odată cu înăsprirea confruntării dintre ramurile puterii de la Tiraspol, toate 
instituțiile mass-media plătite din bani publici au primit instrucțiuni de a nu oferi deputaților în 
Sovietul suprem timpi de antenă la TV și radio, precum și cele 300 de rânduri pe lună în publicațiile 
respective, spaţiu prevăzut de legea cu privire la statutul de deputat. 
 
Pentru a monopoliza spațiul de eter și a consolida pozițiile de propagandă prin fuziunea posturilor 
TV și radio publice din regiune, a fost creată compania transnistreană de “stat” a audiovizualului, 
subordonată direct liderului regiunii transnistrene. Astfel, a fost îngropată ideea de creare a 
televiziunii obștești în baza celei de „stat”. 
 
Pe lângă transformarea instituțiilor mass-media de „stat”, au suferit schimbări și mass-media 
electronice, inclusiv platformele libere de exprimare a opiniilor. Resursele on-line sociale populare 
sunt controlate de autorități prin mecanismele de moderare. În special, forumul social transnistrean 
(www.forum.pridnestrovie.com), care a contribuit în 2011 la venirea la putere a echipei actualului 
lider, este acum supus „curățirii”. Subiectele de discutare a erorilor din acțiunile noii administrații 
sunt eliminate. Acest lucru a fost menționat în repetate rânduri de participanții activi ai forumului. 
 
În ceea ce privește mass-media electronice, mass-media de opoziție față de echipa liderului 
transnistrean au fost în mod repetat supuse atacurilor DDOS. Accesul la unele site-uri transnistrene a 
fost închis în stânga Nistrului. După cum a recunoscut reprezentantul furnizorului monopolist, acest 
lucru a fost făcut la indicația autorităților. Până în prezent, nu pot fi accesate de pe adresele IP 
transnistrene site-urile agenției ruse de știri „Dnestr” (www.dniester.ru) ale politologului Roman 
Konoplev. Apropo, el însuși se ascunde, potrivit unor surse, în Rusia. Pentru critica la adresa lui 
Evgheni Șevciuk, el a fost supus presiunii și urmăririi din partea comitetului securității de stat din 
regiunea transnistreană. 
 
De asemenea, este interzis și inaccesibil site-ul agenției de știri „Lenta PMR” (www.tiras.ru), afiliat 
cu Dmitri Soin, deputat și șef al partidului „Prorîv!”, interzis și lichidat în 2012. 
 
Este interesantă și elocventă istoria de supraviețuire a site-ului agenției de știri „PMRInform”. El a 
început să funcționeze activ la începutul anului 2012, oferind publicului o imagine obiectivă a 
evenimentelor din stânga Nistrului. Însă în urma unei serii de atacuri cibernetice care, după părerea 
experților, au fost provocate de echipa de la guvernare, accesul la site a fost blocat, lipsind publicul 
de informații. Ca rezultat, managerii site-ului au solicitat o platformă, pentru plasarea materialelor 
lor, de la partenerul ucrainean – www.vesti.ua. Astfel, a fost asigurat accesul la materialele site-ului 
blocat. Dar povestea acestei agenții nu se termină aici. În prezent, proprietarii au creat un domeniu 
nou, www.prinform.com, care a permis ca lucrul să continue și ca publicului să-i fie oferite 
informații despre evenimentele din regiunea transnistreană. 
 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

24 

 

A fost supus unor atacuri repetate și blocării site-ul politologului popular transnistrean Andrei 
Safonov (www.safonovpmr.com), care se află pe poziții critice față de autoritățile regiunii 
transnistrene. Politologul însuși este sigur de faptul că ceea ce se întâmplă cu site-ul său este o parte 
a unei strategii de „curățare” a câmpului informațional transnistrean de mass-media nedorite. 
 

 
 

• Situația relațiilor moldo-transnistrene în domeniul mass-media 
 
În regiunea transnistreană continuă să existe puține ziare din Republica Moldova. Experții explică 
acest lucru prin trei motive. Primul motiv: în perioada în care în regiunea transnistreană era în 
vigoare adaosul comercial în mărime de 100% la producția moldovenească, inclusiv la ziare și 
reviste, publicul din stânga Nistrului a pierdut obiceiul de a cumpăra (din cauza costului) publicații 
de pe malul drept. Acum publicațiile moldovenești se întorc cu greu pe piața transnistreană a mass-
media scrise. Al doilea motiv este limba în care apar publicațiile. Este cunoscut faptul că în regiunea 
transnistreană limba rusă este răspândită pe larg, pe când limba română în grafie latină a fost 
înlocuită cu „limba moldovenească” în grafie chirilică. Și ultimul, al treilea, motiv ține de accesul 
relativ ieftin și pe scară largă la Internet. Tinerii cu vârsta de până la 35 de ani preferă mass-media 
electronice și versiunile virtuale ale publicațiilor: e rapid, convenabil, mai ieftin și mai ușor. 
 
În ceea ce privește producția audiovizuală, de la începutul anului, în calitate de măsuri de 
consolidare a încrederii în procesul de negocieri, partea transnistreană a oferit telespectatorilor acces 
liber (atât în formatul rețelelor de cablu, cât și în pachete de Internet TV) la două posturi TV 
moldovenești: unul privat, Publika.tv, și unul de stat, Moldova 1. Potrivit reprezentantului 
pretinsului minister de externe al regiunii transnistrene, a existat o înțelegere privind schimbul 
reciproc de timpi de eter. Astfel, se aștepta ca și în pachetele rețelelor de cablu de pe malul drept să 
fie incluse posturile TV a regiunii transnistrene. Însă în Republica Moldova posturile TV din 
regiunea transnistreană nu au apărut. Drept răspuns, partea transnistreană a exclus posturile TV 
moldovenești din grila de emisie: Publika TV a încetat să fie difuzată la 1 noiembrie, iar Moldova 1 
– la 1 decembrie 2012, lipsind astfel locuitorii regiunii transnistrene de posibilitatea de a afla despre 
evenimentele din R. Moldova de la ecranele televizoarelor. Acest lucru însă nu împiedică 
transnistrenii să afle știri de pe malul drept al Nistrului pe Internet, inclusiv vizionând site-urile 
posturilor Publika TV, Moldova 1 și ale altor mass-media audiovizuale. 
 
În afară de aceste măsuri, în regiunea transnistreană începe să-și ia avânt dezvoltarea televiziunii 
prin eter. A fost lansat un proiect cu titlul experimental „Televiziunea Poporului”. Se presupune că 
în următorii doi ani autoritățile regiunii transnistrene vor oferi, așa cum afirmă, un multiplex gratuit 
format din 12-16 posturi TV. De la telespectatori se va cere procurarea unui decoder DVB-T, de 
livrările căruia în regiunea transnistreană se ocupă deja o firmă privată. Nu este exclus ca drept 
rezultat politic favorabil multiplexul să includă și un post TV din Moldova. 
 

• Tendințele spațiului mediatic din regiunea transnistreană 
 
Urmărind evenimentele din spațiul informațional din regiunea transnistreană, experții media din 
regiune cred că se impun unele concluzii care pot indica tendințele ce se conturează în dezvoltarea 
mass-media din această regiune. 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

25 

 

 
În primul rând, se formează o divizare clară a mass-media în „ale noastre” (care sunt apropiate de 
echipa liderului actual și laudă acțiunile ei) și în cele „străine” (care critică deciziile nepopulare și 
nepragmatice). 
 
În al doilea rând, se poate observa crearea de servicii de presă și deschiderea site-urilor tuturor 
autorităților publice („ministere”, „departamente”, „administrații de stat”). Anterior ele nu existau. 
Jurnaliștii speră că în viitor pe asemenea site-uri se vor putea găsi informații cu privire la cheltuielile 
resurselor bugetare și se va putea participa la dezbateri pe marginea adoptării unor decizii. 
 
În al treilea rând, este evidentă concentrarea celor mai influente resurse informaționale în mâinile 
administrației. 
 
În al patrulea rând, se poate vorbi pozitiv despre faptul că, pentru prima dată în istoria regiunii, în 
anul 2012 serviciul public de telecomunicații, informație și mass-media a încercat să supună unei 
dezbateri deschise varianta nouă a legii cu privire la mass-media. Proiectul a fost expediat 
reprezentanților comunității mediatice pentru a fi studiat și pentru a fi oferite propuneri în privința 
lui. Doar timpul va arăta dacă propunerile practicienilor mass-media vor fi luate în considerare la 
pregătirea variantei finale a proiectului de lege. 
 
În al cincilea rând, s-a îngreuiat accesul liber la informație. Toate „agențiile de stat” solicită o cerere 
scrisă pentru a obține orice informație, fapt care lungește timpul de pregătire a materialelor. Uneori 
autoritățile dau răspunsuri ce nu țin de subiectul solicitării. În această privință administrația a 
adoptat decizia, aprobată de conducătorul regiunii, ca pentru prezentarea cu întârziere a informațiilor 
și răspunsul ce nu ține de esența solicitării funcționarii publici să poarte răspundere administrativă. 
Precedente însă încă nu au avut loc. Practica jurnalistică va demonstra dacă această lege va 
funcționa sau dacă ea, ca multe altele, va rămâne doar pe hârtie. 
 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

26 

 

Concluzii 

Anul 2012 nu a fost un an al schimbărilor pentru mass-media. Piața mediatică a continuat să se 
dezvolte în același ritm ca și anul precedent, confruntându-se cu probleme devenite deja tradiţionale: 
lipsa independenței financiare, carenţe ale cadrului legal sau împotmolirea reformei la nivelul 
difuzorului public. Implementarea programului de activitate al Guvernului pentru perioada 2011-
2014 nu a avansat prea mult, iar problemele menționate în program rămân nerezolvate: reformarea 
audiovizualului public, deetatizarea presei şi demonopolizarea pieţei mediatice prin dezvăluirea 
proprietarilor şi a finanţatorilor instituţiilor media, şi prin instituirea unui cadru legislativ în acest 
sens. Cât priveşte presa scrisă, și în 2012 aceasta s-a confruntat cu problema prețurilor pentru 
difuzare.  
 
Singurele evoluţii care pot fi menţionate în domeniul legislativ sunt modificările la Codul 
audiovizualului ce ţin de publicitate. Îmbucurător este şi faptul că numărul de abuzuri asupra 
jurnaliștilor este în scădere, iar judecătorii au început să aplice Legea cu privire la libertatea de 
exprimare.  
 
Pe final de an s-a accentuat tot mai mult fenomenul de monopolizare şi concentrare media, care va 
afecta, în anul următor, calitatea produselor jurnalistice oferite de mass-media publicului. Adevărații 
proprietari ai instituțiilor mass-media rămân, deocamdată, necunoscuți oficial, ceea ce favorizează 
lipsa pluralismului și înrădăcinarea monopolului media. 
 
Prognoze pentru 2013 
 
Ion Bunduchi, director executiv, Asociaţia Presei Electronice: „Aşteptările, şi în 2013, rămân a fi 
mari, schimbările însă vor întârzia, ca de obicei. Dacă vor interveni schimbări majore, ele vor fi de 
formă, mai puţin de conținut şi de esență. Nu au de unde fi de esență. Pe segmentul cadrului juridic 
sunt necesare intervenții hotărâte si curajoase, care ar crea premise pentru a soluționa cumva niște 
probleme grave acumulate de ani buni, cum ar fi monopolizarea pieței mediatice, dezvoltarea 
periculoasă a pieței de publicitate comercială, fragilitatea mass-mediei în faţa ingerințelor politice şi 
economice, existenţa pluralismului de mijloace de informare în masă, dar lipsa diversității de 
produse mediatice etc., etc. Schimbările pe respectivul segment vor fi însă, cel mai probabil, 
cosmetice, făcute cu jumătăți de măsură.  
 
Cu siguranță, nu va dispărea pofta factorului politic de a influenţa deciziile autoritare de 
reglementare în audiovizual şi cele ale organului de supraveghere a activității radiodifuzorilor 
publici.  
 
Schimbări mai vizibile, în bine sau în rău, sunt de așteptat în audiovizual, inclusiv în cel 
local/regional, şi în new-media (poate chiar ne vom dumiri ce înseamnă "presa on-line"). 
 
De asemenea, cred că Audiovizualul public va evolua, dar lent, date fiind restanţele acumulate la 
implementarea reformelor şi, mai ales, din cauza unei optici inadecvate, la toate nivelurile, privind 
rolul şi misiunea unui atare serviciu de radio şi tv.  
 
În 2013, va continua tendința mass-mediei de a ajunge la cetățeni pe toate căile/canalele disponibile 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

27 

 

astăzi. Se va contura şi mai mult silueta noii instituții mediatice care oferă concomitent şi text, şi 
audio, şi video, şi foto. 
 
Vor continua paşii, pe alocuri forțați, în tranziția la televiziunea digitală terestră. Începutul acestui 
proces, însă, nu ne va da certitudinea deplină că pașii sunt făcuţi corect, adică în numele scopului 
pentru care omenirea a ales "cifra". 
 
În sensul condiției mass-mediei, anul 2013 nu va semnifica evoluții spectaculoase, care să-l 
deosebească mult de alţi ani de la urmă. Ceea ce e mai grav şi mi-aş dori să greşesc în această 
privinţă.” 
 
Mihail Sirkeli, director executiv, Centrul pentru tineri „Piligrim –Demo”: „În 2013, mass-
media din Găgăuzia va deveni mai dependentă din punct de vedere politic.  Modificările Legii 
audiovizualului a Găgăuziei propuse de către Comisia permanentă pentru drepturile omului, 
legitimitate şi ordine publică din cadrul Adunării Populare a Găgăuziei (APG) vor pune sub 
controlul APG (de fapt, al majorităţii formate în APG în urma alegerilor pentru APG din 2012) 
radiodifuzorul public regional Compania „Teleradio-Găgăuzia”  (TRG) şi vor submina independenţa 
editorială. Legea audiovizualului a Găgăuziei conţinea imperfecţiuni din momentul adoptării 
acesteia de către APG în 2007, fiindcă îi atribuia APG competenţe de control şi supraveghere a 
activităţii TRG. Dacă noile modificări ale Legii audiovizualului vor fi adoptate de către APG, 
Consiliul de Observatori al TRG va primi competenţe suplimentare pentru a controla activitatea 
editorială şi financiară a TRG. 
 
Situaţia radiodifuzorilor privaţi va rămâne neschimbată. Vulnerabilitatea financiară a 
radiodifuzorilor privaţi îi face să depindă de diferite forţe politice active în regiune.  
 
Janeta Hanganu, avocată: „În 2012, presa, şi nu doar ea, a continuat să afle despre noua lege a 
libertăţii de exprimare, pe de o parte, oferind o protecţie largă presei, iar pe de altă parte, mizând 
mult pe profesionalismul şi buna-credinţă a jurnaliştilor. Cu siguranţă că în 2012 a continuat 
diversificarea presei, cu explorarea unor noi profunzimi pentru investigaţiile jurnalistice şi cu 
descoperirea unor noi extreme de ingerinţă în viaţa privată a persoanelor publice. Am impresia că în 
acest an presa, drept a patra putere, a pierdut din încrederea publicului. În acelaşi timp, anul 2012 nu 
mi-a adăugat încredere că, din punct de vedere practic, presa şi viaţa privată sunt protejate de lege şi 
justiţie. 
 
Scandalul din „Pădurea domnească” a asigurat o trecere „lină” de la 2012 la 2013 şi aş crede că a 
marcat tendinţele pentru acest următor an. Fiind trecut deja de jumătate din mandatul actualului 
parlament, am impresia că, involuntar, lupta mediatică pentru „pictarea” unei imagini cât mai 
merituoase a politicienilor va continua într-o manieră mai puţin luminoasă: unii vor îndrepta 
reflectoarele doar pe frumosul chip al lui Dorian Grey, iar alţii vor căuta cu înverşunare tabloul 
ascuns al acestuia. În acelaşi timp, cred că ar fi o perioadă cu multiple oportunităţi de a învăţa şi de a 
da lecţii de maturitate. Voi urmări cu multă curiozitate ce rol va reuşi să joace justiţia în această 
luptă – de arbitru sau de instrument.”  
 
Alexandru Burdeinîi, redactor-șef, agenția de știri InfoMarket: „În opinia mea, în 2012 s-a 
observat o temperare a agitației care a existat în ultimii doi ani în jurul site-urilor de știri: publicul a 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

28 

 

obosit de „presiunea” constantă a știrilor și a început un proces de decantare a intereselor cititorilor. 
Atunci când presa  supraîncarcă cititorii cu știri de proastă calitate, urmează inevitabil reacţia lor tot 
mai clară. 
 
Deseori publicitatea directă (inclusiv cea politică) este prezentată drept știre, și această tendință 
începe să preseze și să sperie cititorul versat. El se întreabă la un moment dat dacă poate sau nu avea 
încredere deplină în informații, iar pe de altă parte - CU CE ANUME îl hrăneşte mass-media și dacă 
e sau nu interesat de acest flux necontenit de știri. În goana după cantitate, deseori se ignoră calitatea 
și conținutul. 
 
Decantare  (a nu se confunda cu filtrarea) - așa aș numi crearea treptată a priorităților utilizatorilor 
de Internet. Procesul s-a evidențiat în 2012 și, după câte se pare, va continua.  
 
Trebuie să menționez că televiziunea a devenit în 2012 mai încărcată politic – să însemne aceasta 
pregătirea pentru alegeri? Independența televiziunii „se îneacă” în promovarea intereselor politice 
ale proprietarilor. Dacă în perioada 2010-2011 cel puțin se încerca crearea unei televiziuni 
independente, acum proprietarii nu doresc să plătească pentru ea – ei au nevoie de loialitate. 
 
Libertatea de exprimare, de multe ori, se transformă în insulte deschise – și aceasta amenință 
respectul pentru mass-media din partea societății. 
 
După părerea mea, până la sfârșitul anului 2013 presa scrisă își va consolida poziția în Internet. 
Presa on-line, după toate probabilitățile, va continua să se dezvolte după procesele începute în 2009-
2010. Eu nu aș aștepta însă progrese importante – mulți sunt afectați de lipsa de scrupule – scriem 
despre cel care plătește (aceasta caracterizează, de mult timp, și revistele tipărite!). 
 
Având în vedere apropiatele alegeri parlamentare și posibilitatea anticipatelor, televiziunea va fi tot 
mai colorată din punct de vedere politic, și acest lucru va afecta cu siguranță mass-media on-line. 
Integritatea, onestitatea și calitatea nu sunt astăzi la modă în mass-media moldovenească, deși 
desigur (și acest lucru ne bucură) unii jurnaliști și unele publicații mai respectă încă deontologia și 
principiile profesionale, dar, din păcate, ei sunt foarte puțini și au un efect redus asupra stării 
generale a jurnalismului actual  moldovenesc.” 
 
Igor Guzun, director, URMA ta/ www.stiripozitive.eu: „Împărtăşesc viziunile celor care privesc 
pozitiv locul 55 pe care l-a ocupat Republica Moldova în clasamentul Libertăţii Presei în 201367, 
chiar dacă unii au insistat mai mult asupra pierderii celor două poziţii faţă de anul precedent. 
Ceea ce însă mi se pare îngrijorător pentru situaţia din mass-media în Moldova este nu libertatea ei, 
ci responsabilitatea pe care o parte o pierde urmărind creşterea de vizualizări şi rating-ul. 
Prognoza mea în legătură cu media pentru 2013 este una între optimism şi pesimism şi explic asta. 
Sunt optimist pentru că altfel nu este chip şi este greu de imaginat cum poate arăta într-o ţară mass-
media axată exclusiv pe politic şi subiecte care distrag cetăţenii de la marile probleme şi micile 
reuşite ale unei societăţi.  
 
Pesimismul meu este legat de faptul că se apropie alegerile şi mass-media vor fi piesele de puzzle pe 
care partidele le vor folosi ca să le iasă lor imaginea câştigătoare. Şi, probabil, fenomenele precum 
                                                            
67 http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html 

http://www.stiripozitive.eu/


Centrul pentru Jurnalism Independent 

29 

 

atacurile concertate prin intermediul media, campaniile anti- şi chiar reproşurile dintre publicaţii şi 
companii media se vor amplifica. 
 
Totuşi, speranţa mea pentru 2013 este legată de ceea ce pot afirma şi mass media: 'Ceea ce nu ne 
omoară, ne face mai puternici!' ”      
 
Vasile Spinei, director executiv, Centrul „Access Info”: „Din păcate, nu putem fi optimişti în 
ceea ce priveşte evoluţia presei de la noi, care a alunecat şi alunecă pe panta jurnalismului 
declarativist, a faptului divers, a reflectării cu preponderenţă a evenimentelor cu caracter politic şi 
semipolitic, axate, geografic,  pe capitală. 
 
E un dezastru ceea ce se întâmplă atât în plan pur profesional, cât şi deontologic, care nu poate fi a, 
oligarhi şi chiar aventurieri, nemaivorbind de aspectele deontologice ale profesiei. Trebuie să 
spunem lucrurilor pe nume: guvernarea a scăpat de sub controlul riguros, documentat şi permanent 
al presei, e şi o cauză că avem ce avem. Pe de altă parte, mass-media are carenţe serioase la 
compartimentul educaţie civică, care au generat şi generează pasivitatea, indiferenţa publicului. 
 
În viziunea mea, e o necesitate stringentă de a revizui legislaţia mass-media, integral, nu sporadic, 
de la caz la caz. Mă refer şi la Codul audiovizualului, şi la Legea presei, dar şi la elaborarea unei 
Strategii naţionale privind promovarea pluralismului şi diversităţii, optimizarea procesului de 
informare şi comunicare, în special la nivel local, or, lichidarea ziarelor locale se efectuează în mod 
haotic, ceea ce creează premisele dezvoltării presei de partid de toate culorile curcubeului, a presei 
de buzunar a marilor magnaţi de la noi. 
 
Sunt convins, vom ieşi din criza generală, în care s-a împotmolit şi presa, consolidându-ne ca 
breaslă. Cum? Aceasta depinde de fiecare dintre noi.” 

Doru Petruți, Manager General IMAS-INC, Chişinău -  “Tot mai multă lume consideră că mass 
media se află sub controlul unor oameni de afaceri cu influențe în sfera politica și că aceste instituții 
media sunt folosite in scop manipulatoriu. 

Ca evoluție, mass media per ansamblu are toate șansele să își consolideze poziția și chiar să își 
crească credibilitatea. Scoaterea la lumina a unor fapte precum cele din Pădurea Domneasca creste 
mult cota și rolul mass mediei in societate. Discutând despre nume concrete, multe instituții media 
autohtone pot înregistra un regres sub aspectul credibilității in funcție de politica editorială adoptată, 
mai mult sau mai puțin părtinitoare unor forte politice.  

Puterea de penetrare și generare de curente de opinie este poate la nivelul cel mai ridicat din ultimii 
20 de ani. In cercetările noastre am măsurat această influență și chiar daca oamenii se plâng de lipsa 
de încredere, chiar dacă remarcă controlul/influența unor forțe politice in mass media, mare parte din 
opinii sunt construite cu o fidelitate foarte ridicată pornind de la informația prezentată intr-o anumita 
sursă media. Gradul de acoperire a unor canale TV, posturi de radio sunt în continuare variabil 
importante atunci când vorbim de generarea de curente de opinie. Dacă este sa vorbim despre vreo 
“poveste de succes” în Republica Moldova, atunci ea s-ar putea numi Internetul și impactul lui legat 
de informarea socio-politica; mă voi rezuma doar la un singur exemplu: în urmă cu 3-4 ani, până la 



Centrul pentru Jurnalism Independent 

30 

 

3% din populație obișnuia sa citească informații postate pe bloguri pentru a se informa despre 
evenimente curente. Astăzi, putem vorbi de peste 15%.” 


	coperta ro
	disclamer
	Raport libertatea presei 2012_final

