
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare 

 
Elemente de propagandă, dezinformare și încălcare a normelor 

deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 
1 ianuarie – 30 aprilie 2020 

 

 
 

 

 
 

 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Realizarea acestui raport a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și britanic 
prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și UK Aid. Conținutul 
acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod 
necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite. 



2 

INFORMAȚII GENERALE 

 

Introducere și context. În perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2020, Centrul pentru Jurnalism Independent 

(CJI) a monitorizat 12 instituții media – portaluri de știri și posturi TV – pentru a stabili dacă în 

materialele jurnalistice publicate/difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de 

dezinformare. Monitorizarea a fost făcută în baza unor studii de caz ce au analizat modul în care 

instituțiile media selectate au reflectat evenimentele de interes public din domeniul politic, economic, 

politică externă ș.a., pentru a stabili dacă acestea respectă normele profesionale și etice, precum 

verificarea informației din câteva surse, pluralismul de opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor 

conflictuale etc. Raportarea la Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova și la lucrările 

științifice de referință a permis, de asemenea, identificarea tehnicilor de manipulare informațională 

admise în știrile instituțiilor media vizate.1 

 

Având în vedere controlul politicienilor asupra unor instituții media și pericolele prezentate de știrile 

false, manipularea informațională și propaganda politică este important ca jurnaliștii să își 

îndeplinească conștiincios munca pentru a informa cetățenii corect și echidistant. Monitorizarea a 

pornit de la premisa că știrile sunt principalul produs mediatic din care se informează publicul, de 

aceea, indiferent de opiniile politice ale proprietarilor redacțiilor, știrile trebuie să prezinte în 

exclusivitate fapte, și nu opinii ale jurnaliștilor; să fie scrise într-un limbaj neutru și accesibil; să 

reflecte cât mai corect realitatea, cu respectarea echilibrului surselor. De asemenea, jurnaliștii trebuie 

să asigure acuratețe în colectarea informației; să separe faptele de opiniile personale; să ofere dreptul 

la replică. Nerespectarea acestor principii de către jurnaliști duc la dezinformarea și manipularea în 

masă a publicului.  

 

Scopul monitorizării este de a stabili dacă și în ce mod mass-media din Republica Moldova respectă 

normele prevăzute de Codul deontologic al jurnalistului în reflectarea subiectelor de interes public.  

Pornind de la constatările rapoartelor de monitorizare realizate de Centrul pentru Jurnalism 

Independent în perioada 2016-2019 (vezi Publicații pe Media-azi.md), monitorizarea în cauză va 

urmări  în dinamică comportamentul mass-media, urmând să fie elaborate un șir de recomandări atât 

pentru jurnaliști, cât și pentru publicul larg. Totodată, cercetarea are menirea să contribuie la sporirea 

vigilenței consumatorilor referitor la riscurile de dezinformare care există în mass-media autohtonă. 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

 Aria de acoperire – națională; 

 Limba – română și rusă; 

 Impactul – tirajul şi auditoriul. 

 

Instituțiile media monitorizate:  

 

Audiovizual: Moldova 1, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, 

Prime TV, Publika TV, Televiziunea Centrală.  

 

Presa online: Unimedia.info, Sputnik.md, Kp.md. 

 

Metodologie. Pentru monitorizare au fost selectate evenimente de interes public major din domeniile 

politic, economic și social, care au avut loc în perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2020, fiind analizată 

modalitatea în care aceste evenimente au fost reflectate de către cele 12 instituții media. Monitorizarea 

s-a desfășurat atât în baza metodei cantitative (ex. spațiul de emisie acordat subiectului monitorizat în 

buletinele informative; sursele cele mai des folosite și timpul acordat acestora pentru intervenții directe  

etc.), dar mai ales a metodei calitative, prin intermediul căreia s-a încercat analiza de conținut – din 

perspectiva respectării principiilor deontologice și a utilizării tehnicilor de dezinformare – a datelor 

                                                
1 Bogdan Ficeac, Tehnici de manipulare, Editura Nemira 2004; Radu Herjeu, Oglinzi mișcătoare. Tehnici de propagandă, manipulare 
și persuasiune în televiziune, București 2000. 

http://media-azi.md/ro/publica%C8%9Bii


3 

cantitative acumulate în procesul monitorizării. În procesul de lucru au fost analizate limbajul și 

imaginile folosite de către jurnaliști, corectitudinea citării surselor și tonalitatea expunerii prin prisma 

Codului deontologic al jurnalistului2, dar și a noțiunilor de manipulare și propagandă, așa cum sunt 

definite acestea în Dicționarul de Sociologie.3 

 

 Manipularea: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, colectivitate) să gândească 

și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu cu interesele sale, prin 

utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsionează intenționat adevărul, lăsând impresia 

libertății de gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul convingerii raționale, prin 

manipulare nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a situației, ci inculcarea unei 

înțelegeri convenabile, recurbându-se la inducerea în eroare cu argumente falsificate, cât și la apelul 

la palierele emoționale non-raționale”.  

 Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, teze 

sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, schimbării, 

formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda se realizează 

astfel încât să conducă la realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, neexistând 

o propagandă neutrală valoric sau obiectivă”.  

 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2020 au fost: 

▪ Discursul președintelui Igor Dodon în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (29 

ianuarie 2020); 

▪ Plecarea a 6 deputați din Partidul Democrat din Moldova (19 februarie 2020); 

▪ Protestul veteranilor războiului de pe Nistru (2 martie 2020); 

▪ Adoptarea hotărârii privind decretarea stării de urgență (17 martie 2020); 

▪ Decizia Curții Constituționale privind legea de asumare a răspunderii de către Guvern (13 aprilie 

2020). 

 

I. TENDINȚE GENERALE 

 

A. Unele instituții media au reflectat într-un mod tendențios evenimentele de interes public, în 

baza preferințelor politice. De exemplu, televiziunile NTV Moldova, Accent TV, Primul în 

Moldova și platformele online Sputnik.md, KP.md au avut o abordare pro-Partidul 

Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) în știri; Prime TV și Publika TV – în favoarea 

grupului parlamentar Pro Moldova; Televiziunea Centrală – pro-Partidul Șor; 

B. Unele instituții media au abordat în mod preferențial sursele și le-au acordat timp de emisie 

excesiv pentru declarații și opinii. De exemplu, în cazul NTV Moldova, Accent TV, Primul 

în Moldova și platformele online Sputnik.md, KP.md, principalele surse în știri sunt 

reprezentanții autorităților centrale – președintele Igor Dodon, premierul Ion Chicu și 

reprezentanți PSRM; în cazul Prime TV și Publika TV – deputații din grupul parlamentar 

Pro Moldova, Andrian Candu, Sergiu Sîrbu; la Televiziunea Centrală – reprezentanții 

Partidului Șor;  

C. Cele mai frecvente abateri deontologice admise de instituțiile media monitorizate au fost lipsa 

dreptului la replică, amestecul faptelor cu opiniile, generalizarea, etichetarea, titlurile 

tendențioase, ironia, sugestia și schimbarea accentelor într-o știre. Instituțiile media care 

au admis cele mai multe abateri de acest fel au fost NTV Moldova, Accent TV, Primul în 

Moldova, Kp.md, Sputnik.md, Prime TV, Publika TV;  

                                                
2 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, https://consiliuldepresa.md/ro/page/codul-deontologic-al-jurnalistului-

din-r-moldova.  
3 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332, p. 457. 
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

https://consiliuldepresa.md/ro/page/codul-deontologic-al-jurnalistului-din-r-moldova
https://consiliuldepresa.md/ro/page/codul-deontologic-al-jurnalistului-din-r-moldova
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


4 

D. Cele mai frecvente tehnici de dezinformare și manipulare admise de instituțiile media 

monitorizare au fost tehnica dușmanului intern, tehnica Salvatorului național, 

estomparea, omisiunea și manipularea prin intermediul imaginilor video. Instituțiile 

media monitorizate care au folosit cele mai des astfel de tehnici de manipulare au fost NTV 

Moldova, Accent TV, Primul în Moldova și Kp.md; 

E. Unele instituții media s-au folosit de anumite subiecte de interes public pentru a defavoriza 

și/sau a prezenta într-un context negativ oponenții politici ai partidelor pe care le simpatizează: 

NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, Kp.md; 

F. Dacă subiectul abordat în știre este contrar preferințelor politice (autoritate, politician sau 

entitate politică) ale instituției media/autorului, atunci acesta fie a fost estompat (importanța i-

a fost redusă intenționat prin neprezentarea informației complete sau prezentarea selectivă a 

acesteia); fie au fost schimbate accentele în reflectarea informației, accentuându-se intenționat 

aspecte mai puțin importante ale evenimentului/știrii;  

 

II. ANALIZA DATELOR. 

 

Subiectul 1. Discursul lui Igor Dodon în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei 

 

Context: În perioada 29 ianuarie – 3 februarie 2020, președintele Igor Dodon a întreprins o vizită de lucru 

la Strasbourg, unde a ținut un discurs la ședința plenară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei 

(APCE). De asemenea, șeful statului a avut întrevederi cu conducerea Consiliului Europei (CE), a Comisiei 

de la Veneția și a Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), precum și cu corpul diplomatic acreditat 

pe lângă CE. 

 

Concluzii generale: Doar una din cele 12 instituții monitorizate nu a reflectat subiectul în buletinele 

informative (Televiziunea Centrală). Mai multe instituții media au dedicat acestui subiect spațiu de emisie 
foarte mare, acoperind în unele cazuri chiar mai mult de jumătate din buletinul informativ (Accent TV, Primul 

în Moldova, NTV Moldova și Moldova 1). Altele, dimpotrivă, au estompat subiectul, diminuând astfel din 

importanța acestuia (Prime TV și Publika TV). 

NTV Moldova și Primul în Moldova au insistat pe declarațiile lui Igor Dodon, prezentându-l 

exclusiv în lumină pozitivă și în manieră elogioasă (tehnica Salvatorului național/Mesia). Spre 

exemplu, în cazul NTV Moldova, din totalul celor 11 minute și 30 de secunde (atât cât a fost timpul 

de emisie al celor trei știri), Igor Dodon a fost inclus cu 7 inserturi directe de peste 6 minute 

(dezechilibrul surselor). Totodată, NTV Moldova a admis și alte abateri deontologice, printre care: 

 A recurs la generalizări și la tehnica dușmanului intern în știrea despre „mai multe partide 

pro-europene”, care sunt învinuite că au beneficiat de suportul UE în detrimentul statului: 

„Șeful statului a precizat că în ultimii ani mai multe partide pro-europene s-au bucurat de 

încrederea din partea liderilor europeni. Asta i-a ajutat să își facă PR politic și să-și atribuie 

sprijinul partenerilor din UE”.  

 Chiar dacă nu a dat numele unor partide, NTV Moldova era obligat să asigure dreptul la opinie 

unor formațiuni care „se declară pro-europene” (lipsa dreptului la replică). 

 Titluri tendențioase și manipulatorii: „Împuterniciri depline la APCE”. 

Accent TV a avut aceeași abordare și a folosit aceleași imagini ca și NTV Moldova și Primul în 

Moldova, admițând și o serie de abateri deontologice: 

 Tehnica Salvatorului național/Mesia: „Dodon s-a adresat europarlamentarilor în patru 

limbi”, „Președintele s-a concentrat pe cinci subiecte de importanță majoră…”; „De la 

tribuna APCE, președintele a spus că a reușit să realizeze pașii importanți în lupta împotriva 

corupției… (…) Igor Dodon a dedicat o parte a discursului său relațiilor interetnice și 

cooperării cu regiunile”; „Dodon: politica externă echilibrată – singura modalitate de a salva 

țara”.  

http://ntv.md/news/29960
https://www.youtube.com/watch?v=5qGZfoslR18
http://a-tv.md/index.php?newsid=74669


5 

 Amestecul faptelor cu opinii: „Șeful statului a oferit un cadou de o valoare incomensurabilă, 

un covor pe care e țesut Pomul Vieții”; 

 Generalizare: „Discursul lui Igor Dodon ... a surprins plăcut analiștii politici din țară”; 

 Lipsa dreptului la replică. Igor Dodon a acuzat „partidele pro-europene” de situația proastă 

din țară, acestea apărându-și „interesele criminale”. Accent TV era obligat să solicite și să 

ofere dreptul la replică celor vizați, ceea ce nu a făcut. 

Prime TV și Publika TV au reflectat subiectul la fel, folosind aceleași imagini și admițând aceleași 

abateri. Printre acestea pot fi menționate: 

 Estomparea informației. Prime TV nu a reflectat evenimentul în sine, ci doar detalii cu 

referință la eveniment, diminuând importanța și impactul acestuia. Totodată, consumatorii 

media au fost privați de o informare obiectivă, corectă și completă. Prime TV, în acest caz, a 

selectat un detaliu (limba vorbită) astfel încât să prezinte fapte nefavorabile în cazul lui Igor 

Dodon pentru a influența astfel telespectatorul. Consumatorii media nu au fost informați despre 

eveniment în sine, ci au aflat despre detalii secundare care nu au transmis esența acestuia. 

 Amestecul faptelor cu opinii: „La APCE se vorbește o limbă inexistentă. Discursul 

președintelui Igor Dodon, prezent la eveniment, a fost tradus din moldovenească…”; „Nu este 

clar cine a cerut acest lucru și de ce APCE promovează o limbă artificială. Limba de stat a 

Republicii Moldova este limba română. În 2013, o decizie a Curții Constituționale a confirmat 

acest lucru”; 

 Publika TV a folosit titluri tendențioase și ironice: „APCE vorbește moldovenește”. 

Moldova 1 a difuzat 3 știri la subiectul monitorizat, cu un timp de emisie de 9 minute și 20 de secunde, 

ceea ce a constituit un sfert din „Mesager”-ul din 29 ianuarie 2020. Televiziunea publică l-a prezentat 

elogios și într-o lumină pozitivă pe Igor Dodon și a inclus 8 declarații directe ale acestuia, cu un timp 

de emisie de peste 3 minute în total. Totodată, Moldova 1 a accentuat declarațiile/acuzațiile 

președintelui Dodon la adresa „partidelor pro-europene care s-au aflat la guvernare în ultimii zece 

ani”, însă nu le-a oferit dreptul la replică.  

Jurnal TV și RTR Moldova au reflectat informația obiectiv și echidistant, fără abateri deontologice 

sau tehnici de manipulare. În același timp, Televiziunea Centrală nu a difuzat nicio știre la subiectul 

monitorizat, ceea ce poate fi calificat drept manipulare prin omisiune. 

Unimedia.info a publicat 5 știri la subiect, care l-au prezentat într-o lumină pozitivă și în manieră 

elogioasă pe Igor Dodon: „Președintele țării, Igor Dodon, a ținut un discurs de la tribuna Adunării 

Parlamentare a Consiliului Europei, în care a anunțat prioritățile Republicii Moldova, dar a povestit 

și despre situația politică și social-economică din țară. Șeful statului și-a început discursul în limba 

engleză, apoi a trecut la limba română”; „Cadoul inedit pe care l-a făcut Igor Dodon Consiliului 

Europei, la 25 de ani de la aderarea Moldovei la CE”. Totodată, în una din știri, Unimedia.info nu 

a asigurat dreptul la replică/opinie celor vizați/acuzați (deputații din opoziție) de una din sursele 

știrii (Igor Dodon). 

Sputnik.md a publicat 3 știri la subiectul monitorizat, care au avut drept unică sursă declarațiile lui 

Igor Dodon. Și Kp.md a publicat 3 materiale la subiectul monitorizat. În cazul unei știri, jurnaliștii 

instituției nu au oferit dreptul la replică/opinie celor vizați. 

 

Subiectul 2. Plecarea celor 6 deputați din Partidul Democrat din Moldova (PDM)  

 

Context: Pe 19 februarie 2020, în cadrul unui briefing de presă organizat în incinta Parlamentului, 

șase deputați din fracțiunea Partidului Democrat au anunțat că părăsesc PDM și urmează să formeze 
o nouă fracțiune parlamentară. Este vorba de Andrian Candu, Sergiu Sîrbu, Vladimir Cebotari, 

Eleonora Graur, Corneliu Padnevici și Grigore Repeșciuc.  

 

https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-28-ianuarie-2020-21-00---97354.html
https://www.publika.md/la-apce-se-vorbeste-o-limba-inexistenta-discursul-lui-igor-dodon-tradus-din-moldoveneasca_3065475.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-29-ianuarie-2020?fbclid=IwAR1nJbhTyNZsBrHW9QNx6u7NJeo4X4XjYslYAfnNIbPtjlNuVK1tDCytJOU
https://www.jurnaltv.md/news/9f06da32f87348d7/jurnalul-orei-19-29-ianuarie.html
https://rtr.md/vesti-moldova/102176711/
https://unimedia.info/ro/news/1a54104ade3498ea/video-igor-dodon-la-tribuna-apce-de-la-strasbourg-imi-doresc-ca-institutiile-europene-sa-nu-mai-dea-cecuri-in-alb-niciunui-partid-din-moldova.html
https://unimedia.info/ro/news/a4f8907943d009b2/video-cadoul-inedit-pe-care-l-a-facut-igor-dodon-consiliului-europei-la-25-de-ani-de-la-aderarea-moldovei-la-ce.html
https://unimedia.info/ro/news/e0eb4ae47d5938c3/igor-dodon-cei-din-opozitie-nu-erau-in-sala-apce-s-au-dus-la-shopping-s-au-inregistrat-si-au-piscat-o.html
https://www.kp.md/online/news/3755647/


6 

Concluzie generală: Cele mai multe abateri deontologice au fost identificate în cazul NTV Moldova, Accent 

TV, Primul în Moldova și Kp.md. Cele patru instituții media au abordat subiectul la fel și au folosit etichetări, 
titluri tendențioase, amestecul faptelor cu opinii și au schimbat accentele în știri.  

 

NTV Moldova a abordat tendențios subiectul, punând mai mult accentul pe opinii și judecăți de 

valoare decât pe fapte. În știrea difuzată, NTV Moldova a admis: 

 Titlu tendențios: „PDM, părăsit de «Grupul Plahotniuc»”. 

 Etichetări: „Ruptură în Partidul Democrat. Un grup format din 6 deputați apropiați 

oligarhului fugar Vladimir Plahotniuc…”; „Grupul separatist este condus de finul de cununie 

al lui Vladimir Plahotniuc, Andrian Candu”;  

 Amestecul faptelor cu opinii/sugestia: „…decizia vine după ce acum câteva zile aceștia și-

au pierdut funcțiile de conducere din partid”; „Pe lângă Candu, și Sergiu Sîrbu este un 

apropiat al oligarhului Plahotniuc, dat în urmărire internațională pentru mai multe infracțiuni 

grave…”; 

 Manipulare prin intermediul imaginilor/transferul de imagine negativă. NTV Moldova a 

insistat mai mult pe imagini cu Vladimir Plahotniuc prezent la evenimente anterioare și mai 

puțin pe cele de la conferința propriu-zisă a celor 6 deputați: 2/3 din imaginile video ale știrii 

l-au avut în prim-plan pe Plahotniuc, dar nu pe actorii principali ai știrii; 

 Schimbarea accentelor. În cazul NTV Moldova, știrea a fost mai mult despre „oligarhul 

fugar Vladimir Plahotniuc”, decât despre cei 6 deputați PDM care au părăsit partidul. 

Accent TV i-a pus într-o lumină defavorabilă pe cei 6 deputați, admițând mai multe încălcări 

deontologice și tehnici de manipulare. Accent TV a admis: 

 Titluri tendențioase: „«Gruparea lui Plahotniuc»” a plecat din PDM”;  

 Amestecul faptelor cu opiniile: „6 deputați ai PDM, cunoscuți ca fiind apropiați lui Vladimir 

Plahotniuc, au plecat atât din fracțiunea PDM, cât și din partid”;  

 Generalizare/etichetare: „Parlamentarii grupului Plahotniuc, așa cum i-au botezat 

jurnaliștii…”; 

 Schimbarea accentelor: „Este de remarcat faptul că Candu a confirmat ulterior că a 

coordonat decizia de retragere a grupului cu fostul președinte al PDM, Vladimir Plahotniuc”. 

Andrian Candu, atât în cadrul briefingului, cât și în alte intervenții publice a menționat că el 

„a discutat și l-a anunțat despre decizia lui”, însă nu a „coordonat decizia”, așa cum au 

menționat jurnaliștii de la Accent TV. 

Primul în Moldova a reflectat știrea despre părăsirea partidului de către cei 6 deputați folosind același 

scenariu și, în mare parte, același text și imagini ca și NTV Moldova. Postul de televiziune a admis: 

 Etichetări: „Ruptură în PDM. Mai mulți deputați apropiați oligarhului fugar Vladimir 

Plahotniuc au anunțat că părăsesc PDM”;  

 Amestecul faptelor cu opinii/sugestie: „Deputații apropiați lui Vladimir Plahotniuc s-au 

declarat supărați de decizia PDM de a purta discuții cu fracțiunea PSRM, deși în vara anului 

2019, când erau la conducerea PDM, Sîrbu și Candu au susținut idea unei coaliții PDM-

PSRM”. 

RTR Moldova, Jurnal TV și Moldova 1 au difuzat câte două știri despre subiectul monitorizat. 

Aceste instituții media au reflectat subiectul obiectiv și echidistant, atribuind și oferind spațiu de 

emisie, implicit dreptul la replică, tuturor celor vizați. 

Televiziunea Centrală a difuzat o știre la subiectul monitorizat. În informația prezentată, acest post 

de televiziune nu a oferit dreptul la replică. În cadrul briefingului, Andrian Candu a menționat că au 

existat mai mulți membri ai PDM care urmau să se alăture grupului celor 6, însă aceștia au fost 

„șantajați de conducerea PDM”. Jurnaliștii de la Televiziunea Centrală aveau misiunea să 

ofere/solicite opinia conducerii PDM, ceea ce nu au făcut. 

Prime TV a prezentat într-o lumină favorabilă decizia celor 6 deputați de a părăsi PDM-ul. 

Televiziunea a acordat acestui eveniment aproape 3/4 din buletinul de știri din 19 februarie 2020 

http://ntv.md/news/30619
http://a-tv.md/index.php?newsid=76113
https://www.youtube.com/watch?v=Pngbdh7NXp4
https://rtr.md/vesti-moldova/102177956/
https://www.jurnaltv.md/news/06501fd98e1ff9b5/jurnalul-orei-19-19-februarie.html
https://prime.md/ro/emisiune/primele-stiri-19-februarie-2020-21-00-2512-video---97478.html


7 

(aproape 32 de minute din 50 de minute în total), difuzând 2 știri și un interviu în direct cu Andrian 

Candu (24 de minute). Printre abaterile admise de Prime TV s-a numărat un caz de lipsa a dreptului 

la replică. În timpul briefingului, Candu a menționat că unii din membrii PDM au fost șantajați să nu 

se alăture grupului celor 6. Postul de televiziune avea misiunea să asigure dreptul la replică/opinie 

reprezentaților formațiunii pe marginea acuzațiilor lansate, fie în aceeași știre, fie în știrea următoare, 

în care a fost prezentată reacția lui Pavel Filip cu privire la plecarea celor 6 din partid. Jurnaliștii de la 

Prime TV nu i-au solicitat însă opinia privind presupusa șantajare. 

În știrile sale, Publika TV a reflectat informația despre plecarea celor 6 deputați din PDM utilizând 

în mare parte același text, scenariu și imagini video ca și Prime TV. Totodată, Publika TV nu a oferit 

dreptul la replică atunci când fostul vicepreședinte al Tineretului Democrat, Ion Harghel, l-a acuzat 

pe Pavel Filip că „nu este un luptător… ci un executor”. 

Sputnik.md a publicat 8 știri despre plecarea deputaților din PDM. În una dintre ele, Sputnik.md a 

admis o generalizare/trimere la surse imposibil de verificat: „Observatorii politici apreciază că 

acest grup de deputați ar fi apropiați ai fostului lider PDM Vlad Plahotniuc”.  

 

Unimedia.info a publicat 7 știri despre ruptura din PDM. În cazul acestei instituții media nu au fost 

identificate abateri deontologice în reflectarea subiectului monitorizat.  

 

Kp.md a reflectat subiectul tendențios și lipsit de echidistanță, admițând: 

 Etichetare/Sugestie: „Cei mari șase și o surpriză: Un grup de deputați ai PDM a părăsit 

fracțiunea parlamentară (rusă: „Великолепная «шестерка» и сюрприз: Группа депутатов 

Демпартии Молдовы покинула парламентскую фракцию”). Astfel, redacția a sugerat că 

cei 6 ar fi niște vasali [„шестерка” în limba rusă, având și conotația de slugă, n.a.] ai lui 

Vladimir Plahotniuc; 

 Ironie: „Despre aceasta a anunțat Candu cu puțin timp în urmă în cadrul unui briefing. A 

promis, de asemenea, și surprize. Se va întoarce oare Plahotniuc și va coordona situația? Sau 

va coordona din umbră?” (rusă: „Об этом Канду сообщил только что на брифинге. А 

еще пообещал сюрпризы. Плахотнюк вернется что ли и возглавит все это? Или 

возглавит, например, втемную?”). 

 

Subiectul 3. Protestul veteranilor războiului de pe Nistru 

 

Context: La 2 martie 2020, veteranii războiului de pe Nistru au organizat o acțiune de protest în Piața Marii 

Adunări Naționale. Printre solicitările și revendicările grupului protestatar s-au numărat demisia întregului 

Cabinet de miniștri și a președintelui Igor Dodon. Totodată, aceștia au solicitat ca Guvernul să le asigure un 

pachet social minim, precum și polițe gratuite de asigurare medicală.  

 

Concluzia generală: Unele instituții media au recurs la estomparea informației prin trecerea cu vederea sau 
menționarea vagă a solicitărilor și revendicărilor protestatarilor, reflectând în schimb, în detalii, caracterul 

negativ al protestului și, implicit, declarațiile oficialilor pe marginea acestuia (Accent TV, NTV Moldova, 

Primul în Moldova, Sputnik.md, Kp.md). Principalele abateri deontologice admise în reflectarea subiectului 
au fost lipsa dreptului la replică, amestecul faptelor cu opiniile, etichetări, generalizări și titluri tendențioase, 

iar printre tehnicile de dezinformare utilizate se numără estomparea, tehnica dușmanului intern și manipularea 

imaginilor video. 

NTV Moldova a reflectat protestul veteranilor în 6 știri cu un total de emisie de peste 18 minute. 

Informația a fost prezentată tendențios, imprimând un accent negativ acestui eveniment. NTV 

Moldova a admis: 

 Lipsa dreptului la opinie/replică. Deputații Grigore Repeșciuc și Andrian Candu au fost 

acuzați de implicare în organizarea protestelor, dar nu li s-a acordat dreptul la replică; 

 Tehnica dușmanului intern (grup social): „Protestatari violenți”; „După mai multe ieșiri 

agresive, protestatarii au blocat drumurile… ”; „Traficul din capitală s-a transformat într-un 

https://www.publika.md/un-grup-de-deputati-ai-pdm-a-decis-sa-paraseasca-fractiunea-democratilor-_3067251.html
https://www.publika.md/liderii-ppda-saluta-decizia-deputatilor-democrati-care-au-parasit-formatiunea_3067306.html
https://www.publika.md/vicepresedintele-tineretului-democrat-ion-harghel-a-parasit-echipa-lui-pavel-filip_3067264.html
https://sputnik.md/opinie/20200219/29251645/Scindarea-PDM-Roman-Mihaes.html
https://www.kp.md/online/news/3771099/
https://www.kp.md/online/news/3771099/
http://ntv.md/news/30923


8 

adevărat calvar pentru șoferi… din cauza că protestatarii violenți au blocat circulația”; 

„…locuitorii capitalei au condamnat haosul provocat de protestatarii agresivi”; 

 Selectarea părtinitoare a faptelor/informației. A fost reflectat în lumină negativă atât 

protestul, cât și protestatarii, fără a menționa solicitările concrete ale manifestanților; 

 Etichetare: „Potrivit șefului statului, în spatele oamenilor ar sta oameni din anturajul 

oligarhului fugar Vladimir Plahotniuc”; 

 Tehnica dușmanului intern (partid politic/politician): „Unele forțe politice își doresc 

sânge, a declarat șeful statului”; „Chicu a comentat că în spatele celor care au protestat stau 

forțe politice interesate de destabilizarea situației social-politice din țară”; „Deputatul 

socialist Novac Grigore a calificat aceste acțiuni drept o tentativă a tandemului Plahotniuc-

Șor de a destabiliza țara”; 

 Generalizare: „Guvernul, alături de veterani”. 

Accent TV a reflectat evenimentul într-o lumină negativă. Postul TV a admis: 

 Amestecul faptelor cu opinii: „Mulți protestatari au fost în stare de ebrietate”; „Scopul 

protestului a rămas neclar, la fel ca cererea participanților”; „În timp ce unii pretindeau că 

ascultă vorbele ministrului, alții au venit la acest protest exclusiv pentru a face parte din 

mulțime și a face poze”; 

 Manipularea prin intermediul imaginilor video. Accent TV a repetat de trei ori imaginile 

video în care Ilian Cașu, membru al formațiunii Partidul Nostru, se apropie de câțiva 

protestatari și dă mâna cu ei. Astfel, jurnaliștii au sugerat (tehnica sugestiei) că protestul ar fi 

fost organizat de anumite partide politice: „…pe neprins de veste, Ilian Cașu, adjunctul lui 

Renato Usatîi din Partidul Nostru, s-a aruncat într-o mulțime de protestatari…”; 

 Schimbarea accentelor: „La rândul său, politologul Bogdan Țîrdea a menționat că, potrivit 

unor rapoarte, Vasile Sinigur, unul dintre liderii protestului… este omul lui Renato Usatîi”. 

Bogdan Țîrdea este în primul rând deputat PSRM și, abia mai apoi, politolog. Accent TV  a 

trecut în față titlul de politolog, apelând la această tehnică pentru a atribui legitimitate (prezența 

unui expert) informațiilor difuzate în cadrul știrilor; 

 Lipsa dreptului la replică. Accent TV nu a solicitat și nu a oferit dreptul la repică celor 

vizați/acuzați în știri: Grigore Repeșciuc, Andrian Candu; 

 Generalizare: „Acțiunea a nemulțumit chișinăuienii…”; 

 Selectarea părtinitoarea a declarațiilor și informațiilor. Accent TV nu a inclus nicio 

declarație a protestatarilor, în care aceștia să menționeze despre motivul și scopul mitingului. 

În schimb, au inclus declarații detaliate ale președintelui Igor Dodon, premierului Ion Chicu, 

ministrului Victor Gaiciuc și ale deputatului socialist Bogdan Țîrdea. 

Primul în Moldova a prezentat informația folosind în mare parte aceleași imagini, scenariu și text ca 

și Accent TV. Printre alte abateri, Primul în Moldova a admis: 

 Titluri tendențioase: „Democrația le este străină”; „Protest condus din umbră”; 

 Amestecul faptelor cu opinii/Tehnica dușmanului intern: „…protestatarii îndemnați de 

reprezentanții partidelor de opoziție, aceștia au decis să marcheze data de 2 martie printr-o 

tentativă de intrare abuzivă în clădirea Guvernului…”; 

 Generalizare: „Deși pretind că intenția lor este să apere onoarea celor care au luptat la 

Nistru, niciunul dintre protestatari nu a fost să îi comemoreze pe camarazii lor căzuți în acest 

conflict… În schimb protestatarii nu au ezitat să își încălzească sufletul cu un păhărel de 

tărie”; 

 Etichetare: „Acțiunile de protest ar fi plătite de oligarhii fugari Vladimir Plahotniuc și Ilan 

Șor…”;  

http://a-tv.md/index.php?newsid=76939
https://www.youtube.com/watch?v=YEnHANVq6Uk


9 

 Lipsa dreptului la replică. Primul în Moldova nu a asigurat dreptul la replică celor 

vizați/acuzați în știri (deputații din grupul parlamentar Pro Moldova, Vladimir Plahotniuc, Ilan 

Șor). 

Prime TV a difuzat 4 știri în care a admis: generalizări – „…sute de veterani ai războiului de pe 

Nistru” – și cazuri de amestec al faptelor cu opiniile: „Premierul nu a ieșit în fața manifestanților 

pentru a le asculta revendicările, în schimb, conducerea țării s-a întrecut în declarații departe de 

ochii veteranilor”; „După ce au fost ignorați întreaga zi, premierul Ion Chicu i-a invitat totuși pe 

veteranii războiului de la Nistru la discuții”. Publika TV a reflectat informația despre protestul 

grupului de veterani folosind aceleași imagini, scenariu și text ca și Prime TV. 

Televiziunea publică Moldova 1, Televiziunea Centrală, RTR Moldova și Jurnal TV au prezentat 

informația într-un mod neutru și echidistant și nu au admis abateri deontologice și/sau tehnici de 

dezinformare în prezentarea informației.  

Unimedia.info a publicat 8 știri despre sau cu referire la protestul veteranilor. În una din acestea, 

instituția nu a oferit  dreptul la replică: „Igor Dodon dă de înțeles că în spatele protestelor veteranilor 

ar sta oamenii lui Plahotniuc”.  

Sputnik.md a publicat 11 știri despre protestul grupului de veterani, în cazul uneia admițând 

amestecul faptelor cu opinii: „Se pare că acțiunile manifestanților au ieșit de sub control”. 

Kp.md a difuzat 10 materiale relevante, reflectând subiectul într-un mod tendențios și lipsit de 

echidistanță. Portalul a prezentat protestatarii într-o lumină negativă, fără a menționa în niciunul din 

cele 10 articole, echidistant și corect, revendicările și solicitările grupului protestatar. Kp.md a admis 

mai multe încălcări ale normelor deontologice în articolele publicate, printre care: 

 Schimbarea accentelor/Fals: „Acțiunea de protest din fața Guvernului a fost organizată, luni, 

de către participanții la luptele armate de pe Nistru și, de asemenea, de reprezentanții 

partidelor unioniste” (orig. „Акцию протеста у здания правительства устроили в 

понедельник участники боевых действий на Днестре, а так же представители 

унионистскиx движений”); 

 Amestecul faptelor cu opinii: „Cu toate acestea, protestatarii au lăsat să treacă mașina în 

care era compozitorul Eugen Doga. Au explicat asta prin faptul că el este de-al nostru. De-al 

cui al vostru? Al combatanților? Al unioniștilor? Al bărbaților maturi care își permit să fluture 

buzduganul?” (orig. „При этом, автомобиль, в котором был композитор Евгений Дога, 

бунтовщики пропустили. Объяснили это решение просто: „Он наш!”. Чей ваш? 

Комбатантов? Унионистов? Взрослых мужчин, позволяющих себе размахивать 

булавой?”); 

 Ironie/Sugestie: „Cei care s-au adunat astăzi în fața Guvernului nu au avut lozinci, ci 

toasturi” (orig. „У собравшихся перед Домом правительства сегодня не лозунги, а 

тосты”); 

 Lipsa dreptului la replică. În una din știri, Kp.md l-a citat pe socialistul Grigore Novac, care 

a declarat că în spatele protestatarilor ar sta Vladimir Plahotniuc și deputații din grupul Pro 

Moldova. Jurnaliștii acestei instituții media nu au oferit însă celor vizați dreptul la replică. 

 

Subiectul 4. Adoptarea hotărârii privind decretarea stării de urgență 

 

Context: Pe 16 martie 2020, în cadrul unei conferințe de presă, președintele Igor Dodon a cerut Guvernului 

instituirea stării de urgență ca urmare a pandemiei provocate de noul coronavirus. Executivul s-a întrunit în 

aceeași zi, la ora 19.00, într-o ședință la care a decis să solicite Parlamentului să voteze instituirea stării de 

urgență. A doua zi, pe 17 martie, proiectul hotărârii a fost adoptat de Legislativ. 

 
Concluzie generală: Unele instituții media (NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, Sputnik.md, Kp.md) 
au încercat să prezinte în lumină pozitivă Guvernul și/sau unele partide de guvernare. Altele au încercat să 

https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-2-martie-2020-21-00---97549.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-2-martie-2020
https://www.youtube.com/watch?v=vCySUzaXQOg
https://rtr.md/vesti-moldova/102178628/
https://www.jurnaltv.md/news/fa4c4af32f58b851/jurnalul-orei-19-2-martie.html
https://unimedia.info/ro/news/b9818814493a78c5/igor-dodon-da-de-inteles-ca-in-spatele-protestelor-veteranilor-ar-sta-oamenii-lui-plahotniuc.html
https://sputnik.md/society/20200302/29381444/Protest-fata-Guvern-Manifestanti.html
https://www.kp.md/online/news/3783802/
https://www.kp.md/online/news/3783802/
https://www.kp.md/online/news/3783802/
https://www.kp.md/online/news/3783645/
https://www.kp.md/online/news/3783407/


10 

prezinte pe tonuri negative Executivul și să poziționeze în lumină pozitivă partidele de opoziție (Prime TV, 

Publika.md).  

NTV Moldova a difuzat o știre în care a tratat subiectul superficial (tehnica estompării). Știrea s-a 

bazat pe o singură sursă – prim-ministrul Ion Chicu, iar opinia acestuia a constituit 100 de secunde din 

totalul știrii de 150 de secunde. Această instituție media nu a prezentat alte opinii (ex. reprezentanți ai 

partidelor parlamentare, experți etc.), ceea ce poate fi calificat drept selectare părtinitoare a 

declarațiilor și surselor. La fel, Accent TV a difuzat o știre care a avut două surse: prim-ministrul 

Ion Chicu și președinta Parlamentului, Zinaida Greceanîi. Accent TV nu a inclus în știre declarațiile 

și/sau opiniile celorlalte partide parlamentare (de opoziție), ceea ce poate fi calificat drept selectarea 

părtinitoare a surselor. Totodată, Accent TV a admis un fals când a menționat că, potrivit Zinaidei 

Greceanîi, proiectul privind starea de urgență a fost votat „unanim” or, cel puțin un parlamentar 

(deputatul PAS Dumitru Alaiba) nu a votat acest proiect de lege.  

Primul în Moldova a prezentat dezechilibrat informația. Exponenții Guvernului (Ion Chicu), ai 

PSRM (Vlad Bătrîncea) și PDM (Pavel Filip) au fost prezentați într-o lumină exclusiv pozitivă, în 

timp ce partidele de opoziție (PAS, PPDA, grupul parlamentar Pro Moldova/Andrian Candu, Partidul 

Șor/Marina Tauber) au fost plasate într-un context negativ. Totodată, Primul în Moldova a mai 

admis:  

 Manipulare prin intermediul imaginilor video. Peste inserturile cu prim-ministrul Ion Chicu 

autorii au suprapus imagini cu spitalele din țară, care reflectau o situație perfectă: saloane cu 

un pat, tehnică medicală performantă, curățenie ideală etc. De partea cealaltă, opinia 

reprezentantei Partidului Șor, Marina Tauber, a fost însoțită de imagini video de la o acțiune 

de protest organizată de acest partid;  

 Amestecul faptelor cu opinii: „Unii deputați s-au remarcat prin preziceri sumbre privind 

economia țării în urma stării de urgență. Ion Chicu însă i-a chemat la calm, pentru că sunt 

analizate diferite scenarii”.  

Prime TV a acordat 10 minute de emisie subiectului monitorizat. Pe de o parte, Prime TV a reflectat 

într-un mod mai degrabă negativ acțiunile Guvernului, ale PSRM-ului și ale premierului Ion Chicu. 

Pe de altă parte, instituția a pus în lumină mai degrabă pozitivă partidele de opoziție (grupul 

parlamentar Pro Moldova, PAS, PPDA). Totodată, Prime TV a admis și un caz de amestec al faptelor 

cu opinii: „În ciuda criticilor, proiectul de hotărâre privind instituirea stării de urgență a fost votat. 

Perioada a suferit însă schimbări în ultimele 24 de ore. Guvernul s-a bâlbâit ieri la acest subiect. 

Inițial, ministrul Justiției, Fadei Nagacevschi, a vorbit despre 30 de zile. Propunerea a fost votată de 

Executiv…”. Publika TV a difuzat o știre despre instituirea stării de urgență. Informația a fost 

prezentată în baza aceluiași scenariu, text și imagini ca și în știrea de la Prime TV.  

Televiziunea Centrală a difuzat două știri despre aprobarea stării de urgență în țară. În reflectarea 

subiectului, jurnaliștii de la această televiziune au admis un caz de generalizare: „După ce șeful 

Executivului a fost luat la întrebări, deputații au declarat că acesta a venit cu tema nepregătită în 

Parlament”. 

Jurnal TV, RTR Moldova și Moldova 1 au reflectat informația neutru și echidistant, fără a admite 

abateri deontologice și/sau tehnici de dezinformare, alocând timp de emisie tuturor celor vizați. 

Unimedia.info a publicat șase știri cu referire la adoptarea stării de urgență în Republica Moldova. În 

una din știri, Unimedia.info a admis un fals: „Deputații au votat unanim instituirea stării de urgență. 

Ce recomandări și măsuri au înaintat Guvernului”. Chiar dacă președinta Parlamentului, Zinaida 

Greceanîi, a menționat că proiectul de hotărâre a fost „votat unanim”, amintim că cel puțin unul din 

deputații prezenți nu a votat pentru această hotărâre. Unimedia.info avea misiunea să verifice 

informația până a fi publicată. Sputnik.md a publicat, la fel, șase știri la temă. Ca și alte instituții 

media, în una din știri Sputnik.md a menționat despre faptul că „hotărârea Parlamentului a fost 

adoptată cu votul tuturor deputaților prezenți în sala de plen” (fals) – informație incorectă întrucât 

cel puțin unul din deputați s-a abținut de la vot.  

Kp.md a publicat două articole, în care și-a arătat tendențiozitatea prin folosirea accentelor ironice 

în adresa deputaților din opoziție: „Ședința Parlamentului se desfășoară de trei ore. Și, în acest 

http://ntv.md/news/31482
http://a-tv.md/index.php?newsid=78080
https://www.youtube.com/watch?v=t9RUGK4iP0E
https://primelestiri.md/ro/primele-stiri-17-martie-2020-21-00---97794.html
https://www.publika.md/parlamentul-a-instituit-starea-de-urgenta-in-legatura-cu-riscul-raspandirii-covid-19_3069518.html
https://www.youtube.com/watch?v=CYBynHnwDAA
https://www.jurnaltv.md/news/a46fffef8c1d08e4/jurnalul-orei-19-17-martie.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-17-martie-2020
https://unimedia.info/ro/news/56fd430fdad79ae4/live-premierul-chicu-cere-parlamentului-instalarea-starii-de-urgenta-in-moldova-am-o-misiune-pe-care-nimeni-nu-si-ar-dori-o.html
https://unimedia.info/ro/news/56fd430fdad79ae4/live-premierul-chicu-cere-parlamentului-instalarea-starii-de-urgenta-in-moldova-am-o-misiune-pe-care-nimeni-nu-si-ar-dori-o.html
https://sputnik.md/society/20200317/29560080/Parlamentul-stare-urgenta-Moldova.html
https://www.kp.md/daily/27105/4179408/


11 

moment, s-a trezit Perciun [Dan Perciun, deputat PAS, n.r.] și a întrebat în baza căror legi a fost 

adoptată această decizie” (orig. „Заседание парламента идет уже более 3 часов. И тут 

проснулся Перчун и спросил, на каких законах базируются принятые решения”); „A ieșit Țîcu 

[Octavian Țîcu, deputat neafiliat, n.r.], are și el întrebări. O-o-o, a început. Nunți, Plahotniuci… 

căruia și ce îi lipsește deja” (orig. „Вышел Цыку, и у него есть вопросы. О-о-о, началось. 

Свадьбы, Плахотнюки… кому что, в общем); „Slusari nu a înțeles totul. Cere să i se 

lămurească…” (orig. „Слусарь не все понял. Просит еще объяснить”).  

 

Subiectul 5. Decizia CC privind legea de asumare a răspunderii de către Guvern 

 

Context: La 2 aprilie 2020, Guvernul și-a asumat răspunderea asupra unui proiect de lege (Nr. 56) care 

prevedea mai multe măsuri de susținere a cetățenilor și mediului de afaceri în perioada stării de urgență și 

presupunea modificarea mai multor legi în acest sens. La 7 aprilie 2020, câțiva deputați ai PAS, PPDA și ai 

grupului parlamentar Pro Moldova au depus câteva sesizări la Curtea Constituțională (CC) pentru a anula trei 

prevederi din lege. În baza acestor sesizări, la 9 aprilie 2020, magistrații CC au decis suspendarea întregului 

proiectul de lege prin care Guvernul și-a angajat răspunderea, iar 4 zile mai târziu, CC a decis că Legea este 

neconstituțională. 

 

Concluzie generală: Unele instituții media s-au folosit de subiect ca să defavorizeze și să pună în lumină 

negativă partidele de opoziție care au depus sesizări la CC, inclusiv prin a nu oferi drept la replică (NTV 

Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, Sputnik.md, Kp.md). Mai mult, aceste instituții media au prezentat 

selectiv informația și au recurs la estomparea ei. 

NTV Moldova a prezentat informația tendențios, unilateral și lipsit de echidistanță, admițând mai 

multe abateri deontologice, printre care:  

 Titluri tendențioase și manipulatorii: „Pierde poporul, câștigă grupul «Pro-Șor»”;  

 Schimbarea accentelor/Estompare. În una din știri, NTV Moldova a prezentat opinia unor 

surse (deputatul PCRM Corneliu Furculiță) fără a expune inițial informația factologică – detalii 

despre Legea Nr. 56; cine a depus sesizările la CC; ce a decis Curtea, după care opinii pe 

marginea celor decise – așa cum prevăd normele de scriere a unei știri;  

 Lipsa dreptului la replică. Maia Sandu și Andrei Năstase au fost vizați/acuzați direct, iar 

jurnaliștii NTV Moldova aveau obligația să le ofere acestora dreptul la replică, ceea ce nu s-a 

întâmplat;  

 Generalizarea: „…Aceasta a și stat la baza sesizărilor depuse de deputații din opoziție, 

consideră analiștii politici. Mai exact adresarea la înalta curte a avut scopul de a proteja 

interesele personale ale lui Ilan Șor, precizează experții”. 

 

Accent TV a difuzat două știri despre decizia CC, în care a admis: 

 Amestecul faptelor cu opinii: „Politicienii din întreaga lume renunță la luptele reciproce 

pentru a-și consolida toate forțele în lupta împotriva coronavirusului. În Moldova, însă, 

situația este diferită. Aici opoziția intenționează să lanseze bătălii politice de amploare…”; 

 Generalizarea: „Experții sunt convinși că sunt puține șanse ca Înalta Curte să le cânte în 

strună opoziției, ci mai degrabă invers – le va păta imaginea, iar într-un final tot oamenii 

simpli vor avea de pierdut”;  

 Lipsa dreptului la replică. Atât partidele de opoziție, cât și Maia Sandu și Andrei Năstase în 

parte, au fost acuzați/vizați direct în știre, însă acestora nu li s-a oferit dreptul să-și expună 

opinia pe marginea subiectului sau acuzațiilor aduse de unele surse în adresa lor.  

Primul în Moldova a reflectat informația în mare parte în același fel ca și NTV Moldova, utilizând 

aceleași surse. Primul în Moldova a admis:  

 Etichetare: „…ar avea de câștigat oligarhul fugar Ilan Șor”;  

 Lipsa dreptului la replică. Partidele de opoziție (PAS, PPDA și grupul parlamentar Pro 

Moldova) și unii politicieni au fost vizați direct, dar acestora nu li s-a oferit dreptul la replică;  

http://ntv.md/news/32397
http://a-tv.md/index.php?newsid=79780
https://www.youtube.com/watch?v=PWq0kpBC7bc


12 

 Generalizare: „Lupta politică va lovi asupra businessului și asupra simplilor cetățeni. Așa 

comentează politologii și economiștii acțiunile partidelor de opoziție care au depus cereri la 

CC”; 

 Tehnica dușmanului intern. Partidele și politicienii de opoziție au fost prezentați într-o 

lumină negativă, fiind învinuiți de unele surse că luptă împotriva cetățenilor. 

Prime TV și Publika TV au reflectat subiectul folosind același scenariu, imagini video. Una din 

abateri, în cazul ambelor televiziuni, a fost neasigurarea echilibrului surselor, iar alta ține de amestecul 

faptelor cu opinii: „Decizia Înaltei Curți l-a supărat pe premierul Ion Chicu”.  

Moldova 1, RTR Moldova, Televiziunea Centrală, Jurnal TV și Unimedia.info au reflectat 

subiectul întru-un mod neutru și echidistant, fără să admită abateri deontologice sau tehnici de 

dezinformare. 
 

Sputnik.md a publicat 4 știri la subiectul monitorizat. În una din acestea, instituția nu a oferit drept 

la replică partidelor de opoziție vizate și acuzate direct de președintele Igor Dodon și prim-ministrul 

Ion Chicu.  

Kp.md a publicat 3 articole cu referire la decizia CC. Portalul a reflectat informația într-un mod 

tendențios, , prezentând partidele de opoziție (PAS, PPDA, grupul parlamentar Pro Moldova, Partidul 

Șor) și/sau reprezentanții acestora (Maia Sandu, Andrei Năstase, Alexandru Slusari) într-o lumină 

negativă. Printre abaterile admise de această instituție media se numără: 

 Amestecul faptelor cu opinii: „Curtea Constituțională a Moldovei a decis: taxele 

aeroportuare rămân în buzunarul lui Ilan Șor (…) CC a luat decizia în favoarea «Pro-ȘOR»: 

taxele aeroportuare nu vor fi transferate în bugetul de stat” (orig. „Конституционный суд 

Молдовы постановил: аэропортный сбор остается в кармане Илана Шора (…) 

Конституционный суд принял решение в пользу «Pro-SOR»: аэропортный сбор не 

направят в госбюджет”); 

 Lipsa dreptului la replică. În una din știri, partidele de opoziție au fost învinuite de 

„propagandă și speculații” (orig. „Пропаганда и спекуляции”) fără a le fi oferit dreptul la 

replică.  

 

CONCLUZII 

 

În perioada de raportare (1 ianuarie – 30 aprilie 2020), majoritatea celor 12 instituții monitorizate au 

admis încălcări ale normelor deontologice. Principala încălcare admisă a fost nerespectarea  dreptului 

la replică al celor vizați sau acuzați, urmată de amestecul faptelor cu opiniile, de cazurile de 

generalizare, etichetări și prezentarea selectivă a faptelor, opiniilor și declarațiilor.  

 

Titlurile tendențioase și ironice au fost deseori folosite de unele instituții media (NTV Moldova, 

Accent TV, Primul în Moldova, Kp.md). Totodată, câteva televiziuni au avut o predilecție pentru 

etichetări (NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova). Unele instituții media au recurs la 

schimbarea accentelor în cadrul unei știri/eveniment, ceea ce a dus la deformarea informației și  la 

favorizarea și/sau defavorizarea unei entități politice  (NTV Moldova, Accent TV și Kp.md). 

Tehnica estompării informației (Prime TV, NTV Moldova), tehnica manipulării prin 

intermediul imaginilor video (NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova), tehnica 

dușmanului intern și cea a Salvatorului național (NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova) 

au fost cele mai des folosite procedee de manipulare. Totodată, în cazul unor subiecte monitorizate, 

unele mass-media (Accent TV, Unimedia.info, Sputnik.md, Kp.md) au admis falsuri în prezentarea 

informației; generalizări (Televiziunea Centrală, Prime TV, NTV Moldova, Accent TV, 

Sputnik.md, Primul în Moldova) sau au omis să reflecte anumite subiecte de interes public 

(Televiziunea Centrală). 

 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-13-aprilie-2020
https://rtr.md/vesti-moldova/102181380/
https://www.youtube.com/watch?v=GMABXy6yyjM
https://www.jurnaltv.md/news/1ca8b35324fb0883/jurnalul-orei-19-13-aprilie.html
https://sputnik.md/society/20200413/29862725/Vladimir-Turcan-Ma-voi-abtine-de-la-examinarea-contestatiilor-legii-asumate-de-Guvern.html
https://sputnik.md/society/20200413/29862725/Vladimir-Turcan-Ma-voi-abtine-de-la-examinarea-contestatiilor-legii-asumate-de-Guvern.html
https://www.kp.md/online/news/3834574/
https://www.kp.md/online/news/3834635/


13 

Multe instituții media monitorizate au politizat subiectele prin prezentarea acestora din perspectiva 

preferințelor politice. Astfel, posturile de televiziune Prime TV şi Publika TV au difuzat în mare 

parte același conținut, favorizând grupul parlamentar Pro Moldova și reprezentanții acestuia. Pe de 

altă parte, NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova, Sputnik.md, Kp.md au avut o abordare 

pro-PSRM și l-au favorizat pe președintele Igor Dodon în știrile proprii.  

 

În cazul Sputnik.md au fost semnalate încălcări precum amestecul faptelor cu opinii, lipsa dreptului 

la replică, fals, generalizări și trimitere la surse imposibil de verificat; iar în cazul Kp.md – amestecul 

faptelor cu opinii, lipsa dreptului la replică, ironii, schimbarea accentelor și etichetări. Jurnal TV și 

RTR Moldova au reflectat majoritatea subiectelor într-un mod neutru și echidistant, neadmițând 

abateri de la normele deontologice. Televiziunea publică Moldova 1 și Unimedia.info au reflectat, în 

general, neutru și echidistant informația, dar în cazul ambelor instituții s-a atestat o ușoară favorizare 

a președintelui Igor Dodon.  

 

Prin urmare, concluzia-cheie a acestui raport este că instituțiile media trebuie să informeze corect și 

echidistant, să prezinte complet informația, fără să abordeze selectiv și să estompeze în conformitate 

cu preferințele politice. 

 

RECOMANDĂRI 

 

 Consiliul Audiovizualului (CA), în baza art. 75 (Atribuțiile Consiliului Audiovizualului) și art. 

86 (Cooperarea cu societatea civilă) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii 

Moldova să se autosesizeze și să monitorizeze posturile TV despre al căror conținut primește 

semnale că difuzează informații manipulatoare. 

 Editorii posturilor TV să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să corespundă 

misiunii presei de a informa publicul și a reflecta corect realitatea, și nu dorinței cercurilor 

politice de a-și promova interesele și a ataca adversarii. 

 Reporterii să relateze din teren faptele echidistant și cu verificarea informațiilor, nu selectiv și 

unilateral. Totodată, trebuie să înțeleagă că dreptul la replică pentru cei vizați sau acuzați este 

obligatoriu și este una din regulile esențiale în jurnalism. 

 Consumatorii de presă să se informeze din mai multe surse media pentru a evita riscul de a 

primi o informație eronată și manipulatoare. 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/

	Subiectul 1. Discursul lui Igor Dodon în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei
	Subiectul 2. Plecarea celor 6 deputați din Partidul Democrat din Moldova (PDM)
	Subiectul 3. Protestul veteranilor războiului de pe Nistru
	Subiectul 4. Adoptarea hotărârii privind decretarea stării de urgență
	Subiectul 5. Decizia CC privind legea de asumare a răspunderii de către Guvern

