
Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale
generale din 14 iunie 2015

Raport Nr. 3 
31 mai – 7 iunie 2015

Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul
Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin
intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) și de
Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi
nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene,
Guvernului Suediei, Sida sau al Ministerului Afacerilor Externe al
Danemarcei/DANIDA. 

http://www.sida.se/
http://www.um.dk/en


1. Date generale 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului cu privire la
comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului
concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie.
Monitorizarea îşi propune să analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta
performanţa mass-media şi compromite abilitatea acestora de a oferi publicului
informaţii veridice, echidistante şi pluraliste.

1.2 Perioada de monitorizare:  1 mai  – 14 iunie 2015 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

• Audienţa-impactul: naţional, quasi-naţional
• Tipul mass-media: audiovizual, online
• Forma de proprietate: publică, privată
• Limba difuzării: română şi rusă

1.4 Lista mass-media monitorizate: 

Presa audiovizuală
Moldova 1 (Mesager, 21:00) – post public, acoperire naţională, difuzează în limbile
română şi rusă;
Prime TV (Primele Ştiri, 21:00) - post privat, acoperire naţională, difuzează în
limbile română şi rusă;
Canal 2 (Reporter, 19:00) – post privat, acoperire naţională, difuzează în  română; 
TV 7 (Ştiri, 20:30) - post privat, acoperire regională, difuzează în româna şi rusă; 
Accent TV (Accent info, 20:00) - post privat, difuzează în limbile română şi rusă.

Presa online-scrisă: 
www.unimedia.info (portal online, limba română;
www.omg.md (portal online, limbile română şi rusă); 
www.publika.md (portal online, limba română); 
www.pan.md (versiunea online a publicaţiei Panorama, limba rusă); 
www.timpul.md (versiunea online a publicaţiei naţionale Timpul de dimineaţă, limba
română).

2. Cadrul metodologic 
A fost monitorizat conţinutul integral al publicaţiilor online şi câte un buletin de ştiri
zilnic, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele
au fost supuse unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă
sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni
politice. De asemenea, materialele au fost analizate conform următoarelor criterii
de reflectare obiectivă: 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, ştirile trebuie
să fie imparţiale şi obiective, să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în

2

http://www.timpul.md/
http://www.pan.md/
http://www.publika.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.info/


detrimentul altora. Prezenţa elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor şi
ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma jurnalistului.
Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, vorbesc
despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg1.

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi
echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e
vorba de subiecte controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.2 De
asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul la o  multitudine de păreri
diverse care ar ajuta auditoriul să-şi creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 

Limbajul şi imaginile utilizate: Exagerările şi limbajul licenţios utilizat în mod
deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau
organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite părţi să apară în
lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea
standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la
îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu
corespund realităţii, când acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt
ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul, cu partea informaţională. 

3. Datele monitorizării

Implicarea în campania electorală
În intervalul 31 mai – 7 iunie, postul public de televiziune Moldova 1 a inclus în
principalul buletin de ştiri de la orele 19.00 un număr de 32 de materiale cu caracter
electoral direct sau tangenţial. Majoritatea au reflectat diverse evenimente de
campanie organizate de diferiţi concurenţi electorali, dar şi activitatea Comisiei
Electorale Centrale (CEC), a organizaţiilor societăţii civile, a Consiliului
Coordonator al Audiovizualului (CCA). Radiodifuzorul public a inserat şi câteva
materiale cu caracter electoral indirect, cum ar fi ştirea despre sărbătoarea
organizată pentru copiii pacienţi la un spital din Chişinău, cu participarea
speakerului Andrian Candu (PDM), inaugurarea unei porţiuni de drum naţional
reabilitat din banii alocaţi din Fondul Naţional de Dezvoltare Regională, la care a
participat ministrul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (exponent PDM),
inspectarea de către ministrul Transporturilor şi a Infrastructurii Drumurilor
(exponent PDM) a traseului Chişinău-Ungheni, reabilitat cu suport european.

Imparţialitate  şi  obiectivitate. Partizanat politic
Marea majoritate a ştirilor cu caracter electoral direct sau indirect, puse pe post de
Moldova 1 în perioada de referinţă, au fost obiective şi nepărtinitoare, fără a fi
înregistrate abateri de la normele deontologice. Doar în două cazuri a fost evidentă
poziţia autorului - în ştirea din 31 mai, intitulată Decizii cu iz de separatism în

1� Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor
2�  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues. 

3



nordul ţării şi în materialul din 2 iunie, potrivit căruia încă 2 companii din Moldova
vor putea exporta vinuri în Federaţia Rusă.

În perioada de raport, la postul public au fost mediatizaţi 9 actori electorali:
reprezentanţii şi exponenţii PDM au avut apariţii directe în 6 materiale, dintre care 4
în context pozitiv şi 2 – neutru, ai PLDM - apariţii în 5 ştiri şi menţiuni în altele 3,
dintre care 4 în context pozitiv şi 4  - neutru, ai PCRM - apariţii în 4 ştiri şi menţiuni
în altele 2, preponderent neutru (4  ori neutru şi câte o dată negativ şi pozitiv).
Urmează PPEM cu apariţii în 3 ştiri şi menţiuni în altele două, în context neutru. PL
a avut 3 apariţii directe şi 4 menţiuni în context diferit - neutru (3), negativ (3) şi
pozitiv (1). Reprezentanţii PSRM au fost citaţi direct de două ori şi  menţionaţi de
două ori, în contexte diferite – 2 ori neutru şi câte o dată negativ şi pozitiv. Au mai
fost mediatizați în context neutru PN, PLD şi candidaţi independenţi la funcţia de
consilier municipal Chişinău. 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea şi echilibrul surselor 
În materialele relevante difuzate în perioada de referinţă de radiodifuzorul public a
fost  asigurat parţial pluralismul şi diversitatea surselor. La documentarea ştirilor,
reporterii de la radiodifuzorul public au apelat de cele mai dese ori la politicieni,
care au fost citaţi direct sau indirect de 26 de ori. Urmează funcţionarii de stat la
care s-a recurs de 16 de ori, cetăţenii - 13 ori şi experţii – 3 ori. La surse din alte
categorii Moldova 1 a apelat de 7 ori. Din numărul total de 58 surse, 11 au fost de
sex feminin, ceea ce constituie aproximativ 18%, indicatorul fiind în creştere faţă de
perioadele anterioare de raport.
 
Moldova 1 a avut în perioada de raport 5 reportaje care au abordat subiecte de
conflict şi  marea majoritate – 5 – care au asigurat echilibrul surselor.

Limbajul şi imaginile video utilizate
Limbajul şi imaginile video utilizate de postul public Moldova 1 în perioada de raport
au corespuns normelor deontologice.

În concluzie, în perioada 31 mai -7 iunie 2015 postul public de televiziune a
reflectat corect şi echidistant campania electorală, asigurând echilibrul surselor şi
parţial pluralismul de opinie. În ştirile difuzate de Moldova 1 nu a fost favorizat sau
defavorizat evident vreun concurent electoral.

 
Implicarea în campania electorală
În perioada de raport, postul privat de televiziune cu acoperire naţională Prime TV
a inserat în principalele sale buletine de ştiri 21 de materiale care au vizat
campania electorală direct sau indirect. Printre acestea se numără în principal
subiecte care reflectă fie activităţile de campanie ale anumitor concurenţi electorali,
fie acuzaţiile reciproce de corupţie lansate de alţi concurenţi, dar şi subiecte cu
impact electoral indirect, cum ar fi celebrarea Zilei internaţionale a copiilor, cu

4



participarea preşedintelui Parlamentului Andrian Candu (PDM), lansarea proiectului
de construcţie a locuinţelor pentru familiile social vulnerabile  din Ialoveni, cu
participarea ministrului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (exponent PDM),
reabilitarea drumurilor la Stefan Vodă cu participarea ministrului Dezvoltării
Regionale şi Construcţiilor, a ministrului Transportului şi Infrastructurii Drumurilor
(exponent PDM). De notat, că în perioada de raport s-a redus numărul reportajelor
electorale din teritoriu care prezintă probleme şi soluţii din partea candidaţilor PDM.

Obiectivitate şi imparţialitate. Partizanat politic
Şase sau 28% din cele 21 de ştiri au fost părtinitoare, prezentând informaţia
tendenţios, în special în materialele în care reporterii scot în prim-plan realizările şi
succesele înregistrate de unii primari din PDM. Astfel, la 31 mai, postul a informat
despre drumurile reparate, Casa de cultură funcţională şi străzile iluminate din
Nisporeni, toate acestea fiind posibile graţie primarului degrevat. Acesta prezintă şi
planuri de viitor, care includ reparaţia stadionului, reabilitarea parcului, crearea
zonelor de odihnă etc.  La 3 iunie este difuzată ştirea despre proiectele realizate
de-a lungul anilor de primarul din Molovata Nouă, Dubăsari, care a reparat
grădiniţa, a restaurat Casa de cultură, a asigurat iluminarea stradală, a amenajat
Muzeul satului, a deschis un Centru al Medicilor de Familie. Au fost înregistrate şi
cazuri în care faptele nu au fost separate de opinie, cum ar fi de exemplu ştirea de
la conferinţa de presă a liderului PCRM Vladimir Voronin din 4 iunie, intitulată Perle
marca Voronin, ştirea  despre protestele de la gunoiştea de la Bubuieci din 5 iunie.
La 7 iunie, postul a informat despre protestele din Piaţa Marii Adunări Naţionale,
deplasând accentele de pe mesajele anti-guvernare şi anti-PD pe cele privind
disensiunile dintre reprezentanţii PL şi ai Platformei Civice Demnitate şi Adevăr.
Filtrarea informaţiei cu scopul de a proteja anumiţi actori indică asupra manipulării
şi dezinformării cu privire la acest subiect.   

În perioada de raport Prime TV a mediatizat 8 concurenţi electorali, cel mai mare
spaţiu revenind PDM. Reprezentanţii acestui partid au avut apariţii directe în 6
materiale şi o menţiune într-un material. Contextul a fost de 6 ori pozitiv, iar o dată
neutru. Printre ştirile care au favorizat PDM se numără cea privind surprizele oferite
copiilor de candidata Partidului Democrat pentru funcția de primar al Chișinăului,
Monica Babuc (1 iunie), oferirea de daruri copiilor de la un spital din capitală de
către preşedintele Parlamentului, Andrian Candu (1 iunie), lansarea proiectului de
construcţie a blocurilor locative destinate familiilor social vulnerabile din Ialoveni (2
iunie), derularea Campaniei Primăria Familiei tale (2 iunie) etc. Reprezentanţii
PLDM şi PCRM au avut apariții directe în câte 4 ştiri, fiind  menţionaţi câte o dată,
contextul fiind mai mult neutru (3). PL a avut apariţii în 2 ştiri şi menţiuni în altele 5,
de 4 ori în context negativ şi 3 ori - neutru. Au mai fost mediatizaţi reprezentanţii
PPRM, PVE şi PPEM - în context neutru.

Comparativ cu perioada anterioară de raport se remarcă scăderea numărului de
materiale pozitive pentru PDM şi creşterea uşoară a numărului de ştiri care
mediatizează alţi concurenţi. De cele mai multe ori, materialele care mediatizează
ceilalţi concurenţi conţin mai multe acuzaţii la adresa altor concurenţi şi mai puţin
informaţii despre platformele lor electorale sau activităţi de campanie. Astfel, de

5



exemplu, concurenţii electorali PL, PLD, PPEM, PCRM au apărut de cele mai dese
ori în materiale de conflict, fiind acuzaţi de contracandidaţi. 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea şi echilibrul surselor
Materialele electorale difuzate de Prime TV în perioada de raport au prezentat
informaţia din perspectiva cetăţenilor şi a politicienilor, care au fost citaţi de 16 şi,
respectiv, 12 ori. La funcţionari de stat s-a apelat de 6 ori, iar la surse din alte
categorii – de 6 ori. 25% din numărul de surse citate au fost femei, în mare parte
din categoria cetăţeni.

Prime TV a pus pe post în perioada de raport 8 materiale controversate, marea
majoritate – 7 - oferind dreptul la replică persoanelor vizate în controversă.

Limbajul şi imaginile video utilizate
Pe durata perioadei monitorizate, postul de televiziune Prime TV a respectat
principiile deontologice ce țin de utilizarea limbajului şi imaginilor video.

În concluzie, în perioada de raport Prime TV a reflectat campania mai puţin
tendenţios decât în perioada precedentă de monitorizare, asigurând parţial
pluralismul de opinie, echilibrul, dar nu şi diversitatea surselor. Se constată o
uşoară favorizare a PDM, prin frecvenţa mai mare şi contextul pozitiv al apariţiilor
reprezentanților şi exponenţilor acestui concurent electoral.    

Postul privat cu acoperire naţională Canal 2 a difuzat în perioada de raport 19 ştiri
relevante prezentei monitorizări, printre subiectele abordate figurând manifestările
organizate cu prilejul marcării la 1 iunie a Zilei internaţionale a copilului, cu
participarea candidatei PDM Monica Babuc şi a speakerului Andrian Candu,
acţiunile de campanie a unor concurenţi electorali, activitatea ONG-urilor implicate
în monitorizarea campaniei, a CEC, protestele din PMAN. O parte din subiecte sunt
realizate în aceeaşi cheie ca şi la postul Prime TV, recurgându-se la acelaşi unghi
de abordare şi la aceleaşi surse. De notat, diminuarea numărului de ştiri în care se
face agitaţie electorală şi creşterea prezenţei altor candidaţi electorali, de regulă, în
ştiri controversate.

Obiectivitate şi imparţialitate. Partizanat politic
Din cele 19 ştiri relevante, 6  sau aproximativ 30 la sută au fost părtinitoare, de cele
mai multe ori reportеrii eşuând să separe faptele de opinie.  Drept exemple de
acest gen pot servi materialul din 1 iunie despre înregistrarea a doi candidați cu
acelaşi nume și prenume la funcția de primar al orașului Ialoveni, subiectul fiind
prezentat ca o luptă a clonelor, ştirea din 1 iunie, intitulată Abia lansat, dar cu
rezultate despre numărul de persoane care s-au adresat la serviciul Primăria
Familiei Tale, proiect inaugurat de echipa PDM, materialul din 7 iunie despre

6



inaugurarea unei săli de fitness în satul Puhoi, Ialoveni. Un alt material este difuzat
la 2 iunie și vizează acuzaţiile de corupţie lansate de un reprezentant PCRM la
adresa PSRM, reporterul afirmând că PSRM face jocul actualei guvernări şi
mimează opoziţia. În ştirea din 3 iunie, intitulată De la Voronin cetire... din
declaraţiile lui Vladimir Voronin, PCRM, sunt selectate acuzaţiile şi criticile la
adresa ministrului Apărării (PLDM) şi a candidatului PLDM, Serafim Urechean,
autorul anunţând că Voronin a împărţit calificative la stânga şi la dreapta. Ştirea din
7 iunie, despre protestele din Piaţa Marii Adunări Naţionale, s-a axat pe situaţia de
conflict dintre reprezentanţii PL şi ai Platformei Civice Demnitate şi Adevăr, lăsând
în umbră mesajele anti-guvernare şi anti-PD. Astfel, Canal 2 a manipulat informaţia,
prin filtrare.   

Materialele relevante au mediatizat în total 8 actori electorali. Cele mai multe
apariţii directe au revenit concurentului electoral PDM - 6, marea majoritate în
context pozitiv (5) şi neutru (1). Printre materialele care au favorizat PDM se
numără ştirea din 31 mai despre  programul pregătit pentru copii cu ocazia împlinirii
unui an de la deschiderea sălii mici a Circului, dar şi cu prilejul Zilei copiilor, în care
intervine şi Monica Babuc, PD, ştirea din acelaşi buletin despre problemele cu care
se ciocnesc locuitorii satului Pelinia, raionul Drochia şi soluţiile oferite de candidatul
la primăria acestui sat. La 1 iunie este pus pe post un reportaj despre acțiunea
Oraşul Copiilor şi surprizele pregătite pentru copii de ziua lor de către Monica
Babuc, în care reporterul anunţă că echipa Monicăi Babuc le-a oferit copiilor o zi de
poveste.  La 2 iunie este inserat materialul despre numărul de persoane care s-au
adresat la serviciul Primăria Familiei Tale, proiect inaugurat de echipa PDM
împreună cu Monica Babuc.  

Reprezentanţii PCRM au fost citaţi direct în 4 materiale (preponderent neutru - 3),
iar PLDM a avut apariţii în 2 ştiri şi menţiuni în altele 2. Contextul a fost neutru - 2
ori, pozitiv şi negativ câte o dată. PL a avut 4 menţiuni, preponderent în lumină
negativă (3). Au mai fost mediatizaţi PLD, PPRM, PSRM şi PPEM, care au fost
citaţi direct în câte o ştire, toate în context neutru. 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie
Sursele utilizate de Canal 2 în perioada de raport au fost lipsite de diversitate. A
crescut evident numărul de surse din categoria cetăţeni, care au fost primii în topul
surselor utilizate. Astfel, cetăţenii au fost citaţi de 27 ori, aceştia fiind urmaţi de
politicieni – 16 ori. Au mai fost citaţi un funcţionar de stat şi o sursă din altă
categorie. În 16 cazuri au fost citate surse de sex feminin, indicatorul echilibrului de
gen constituind 35%.

Cinci din cele 6 materiale de conflict au asigurat echilibrul surselor, prezentând
ambele părţi din conflict. A rămas dezechilibrată ştirea din 2 iunie despre protestul
organizat de Marcel Darie, PLD, împreună cu alţi susţinători, în faţa casei
secretarului CMC. Aceştia îl acuză că ar fi implicat în scheme de corupţie şi şi-ar fi
construit casa pe un teren obţinut ilegal. Si Dorin Chirtoacă este acuzat că l-ar fi
acoperit pe secretar în furturile sale. Autorul menţionează că nici Chirtoacă, nici
Didenco nu au fost de găsit ca sa dea replică.

7



Limbajul şi imaginile video utilizate
Pe durata perioadei monitorizate, în materialele de la postul de televiziune Canal 2
nu au fost inserate imagini cu abateri de la standardele etice şi profesionale. 

În concluzie, Canal 2 a avut un comportament mai echilibrat decât cel înregistrat în
perioadele anterioare de raport. Postul a asigurat echilibrul surselor în ştirile
controversate, dar nu şi pluralismul de opinie şi diversitatea surselor. Canal 2 a
favorizat uşor candidatul electoral PDM, care a avut un  număr relativ mai mare de
apariţii, contextul fiind întotdeauna pozitiv.

 

TV 7

Implicarea în campania electorală
În perioada de raport 31 mai – 7 iunie, postul de televiziune TV 7 a inclus în
principalele buletine de ştiri 25 de materiale relevante prezentei monitorizări.
Subiectele abordate au vizat în principal diferite activităţi de campanie ale
concurenţilor electorali, activitatea Comisiei Electorale Centrale, a Consiliului
Coordonator al Audiovizualului, a organizaţiilor neguvernamentale, rezultate ale
sondajelor de opinie realizate în campanie.

Obiectivitate şi imparţialitate. Partizanat politic
Marea majoritate a materialelor cu caracter electoral direct şi indirect au fost
imparţiale, prezentând subiectele obiectiv şi echidistant.

TV 7 a ţinut în vizor activitatea a 10 concurenți electorali, care, de regulă, au avut
apariţii directe, dar au fost şi menţionaţi. De cele mai multe apariţii şi menţiuni a
beneficiat PLDM, reprezentanţilor acestui partid li s-a oferit cuvânt în 4 ştiri, fiind
totodată menţionaţi în alte 2 materiale.  Contextul apariţiilor directe a fost pozitiv (4
ştiri), iar al menţiunilor - neutru. Printre ştirile în care PLDM apare pozitiv se numără
materialul din 1 iunie, intitulat Serafim Urechean promite locuinţe accesibile
familiilor tinere, materialul din 4 iunie cu titlul Serafim Urechean promite să facă
navigabil  din râul Bâc,  ştirea din 5 iunie ”Serafim Urechean: Bomba ecologică de
la Bubuieci poate fi lichidată”, materialul din acelaşi buletin cu titlul “Tot mai puţine
femei candidează la postul de primar”.  PPEM a avut  4 apariţii directe şi o
menţiune, toate în context neutru, iar PCRM – 2 apariţii şi o menţiune (în context
pozitiv, negativ şi neutru). PL a avut o singură apariţie, dar a fost menţionat de 5 ori,
preponderent în context negativ (3) ori, fiind vorba de materialul din 3 iunie, în care
Dorin Chirtoacă şi PL sunt acuzați de utilizarea resurselor administrative pentru a
crea impedimente pentru contracandidaţi - Oazu Nantoi: Asupra candidaţilor noştri
se face presiune, ştirea despre protestul organizat de PLD în faţa casei secretarului
CMC - Secretarul CMC este acuzat că şi-a însuşit bani publici din 3 iunie, şi
materialul Membrii Partidului Verde Ecologist sunt alarmaţi de problema gunoiștii
Bubuieci din 5 iunie. 

8



Pluralismul de opinie. Corectitudinea şi echilibrul surselor 
TV 7 a asigurat parţial pluralismul de opinie şi diversitatea surselor în ştirile
relevante. Cele 25 de materiale analizate au fost documentate din mai multe surse,
majoritatea din categoria politicieni – 17. A crescut numărul de cetăţeni citaţi în ştiri
– 10, aceştia fiind urmaţi de funcţionari de stat – 6, experţi - 3 ori, şi surse din alte
categorii - 3. O parte din aceste surse au fost de sex masculin – 28, iar 11 au fost
de sex feminin, indicatorul de 28% fiind în creştere faţă de perioadele anterioare de
raport. 

Persistă problema dezechilibrului surselor în materialele de conflict.  Astfel, din cele
şapte  materiale de conflict, doar în două a fost oferit dreptul la replică, iar într-un
caz echilibrul a fost asigurat parţial. Drept exemple de materiale care au omis să
prezinte a doua parte din conflict se numără: materialul din 3 iunie, privind
pichetarea de către candidatul PLD a casei secretarului CMC. Jurnalistul anunţă că
a încercat să obţină comentariul secretarului CMC şi nu a reuşit. Autorul nu a
încercat să-l găsească şi pe  Dorin Chirtoacă, care la fel a fost acuzat de Marcel
Darie că l-ar proteja pe secretarul CMC în schemele de corupţie din primărie. O
altă ştire dezechilibrată este cea din 4 iunie, intitulată Voronin: Miniştrii nu se supun
cabinetului de miniştri, materialul din 5 iunie Membrii Partidului Verde Ecologist
sunt alarmaţi de problema gunoiștii Bubuieci.

Limbajul şi imaginile video utilizate
Limbajul utilizat de TV 7 în materialele puse pe post în perioada de referinţă a fost
acceptabil. Nu au fost cazuri de manipulare a imaginilor video.  

În concluzie, în perioada de raport TV 7 a reflectat corect şi echidistant campania
electorală în ştiri, dar nu a asigurat echilibrul surselor în materialele controversate.
Postul nu a favorizat vreun candidat prin numărul mare de apariţii şi menţiuni, dar
concurentul electoral PLDM a avut cele mai multe apariţii în context pozitiv.

 

Implicarea în campania electorală
Postul de televiziune Accent TV a difuzat în perioada de raport 27 de materiale cu
caracter electoral direct sau tangenţial. Radiodifuzorul a ţinut în vizor diverşi actori
electorali, care fie au organizat activităţi electorale, fie au făcut declaraţii în cadrul
mai multor emisiuni televizate, în baza lor fiind produse ştiri scurte. Postul a mai
informat despre rezultatele sondajelor de opinie, despre rapoarte ale organizaţiilor
neguvernamentale implicate în monitorizarea campaniei, acuzaţii lansate de unii
concurenți la adresa altora etc.

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic
Din cele 27 de materiale relevante de la Accent TV 10 (sau aproximativ 40%) au
fost părtinitoare, acest indicator fiind ascendent, comparativ cu perioadele
anterioare de raport. De cele mai dese ori autorii nu au separat faptele de opinie,
au făcut propriile evaluări și constatări, asumându-şi rolul de experţi. Astfel, de

9



exemplu, la 2 iunie, Accent TV informa uşor ironic că Vasili Chirtoca, PCRM, s-a
lăudat că va restabili seminţele pierdute şi va semăna toata Moldova cu seminţe de
legume ecologice. În același buletin este inserată ştirea despre promisiunile lui
Serafim Urechean de a construi locuinţe dacă va câştiga alegerile. În informaţia de
context, reporterul recurge la date statistice pentru a demonstra cât de scumpă e
această promisiune electorală şi cu cât va afecta ea bugetul municipal.  O astfel de
abordare se remarcă nu în toate ştirile, altele prezentând detaliat promisiuni
electorale, fără ca acestea să fie analizate de reporter (vezi, de exemplu, ştirile
despre viziunile Zinaidei Greceanîi, PSRM, din 4 şi 5 iunie).

Părtinirea este deseori evidentă în ştirile axate pe declaraţiile făcute de unii
concurenţi în emisiuni televizate. Astfel, de exemplu, în cazul reprezentanţilor
PSRM din emisiuni sunt selectate detalii despre viziunile acestora privind
rezolvarea problemelor stringente pentru capitală (exemplu, buletinul din 4 şi 5
iunie), iar în cazul celorlalţi candidaţi sunt scoase în evidenţă diferite acuzaţii la
adresa altor concurenţi electorali. La 3 iunie,  Accent TV a produs o ştire în baza
unor declarații făcute de candidatul PDA la primăria capitalei, Oleg Brega în
emisiunea 1 plus 1 de la Accent TV, din care au fost selectate pasajele în care
Brega îi sugerează lui Dorin Chirtoacă să-şi pregătească pesmeţi, pentru că
probabil va sta în puşcărie pentru ilegalităţile pe care le-a comis cât a fost în postul
de primar de Chişinău. Nu sunt separate faptele de opinie nici în materialul din 5
iunie despre afirmaţiile lui Vasili Chirtoca, precum că unii contracandidați i-ar plagia
ideile. 

În total, Accent TV a mediatizat 12 concurenţi electorali, inclusiv candidaţi la postul
de consilier municipal Chişinău. De cele mai multe ori în ştirile de la Accent tv au
apărut  reprezentanţii PSRM, PLDM şi PCRM – care au fost citaţi în câte  4 ştiri,
fiind totodată menţionaţi în câte o ştire. Contextul pentru PSRM a fost preponderent
pozitiv – 4 şi neutru – 1, pentru PLDM – pozitiv 2, neutru - 2 şi negativ - 1, pentru
PCRM - 4 apariţii neutre şi o mențiune negativă.  Au mai avut apariţii directe
reprezentanţii PCNM – în 2 ştiri, fiind totodată menţionaţi în o ştire, toate în context
neutru, ai PPEM - apariţii în 3 ştiri şi o menţiune, contextul fiind neutru. PDM a fost
menţionat în 3 materiale, de 2 ori în context negativ şi o dată neutru. PL a fost
menţionat de 7 ori, dintre care în  6 cazuri în context negativ. Ceilalţi concurenţi
mediatizaţi - PDA, PLD, PVE, PN – fie au fost citaţi direct, fie au fost menţionaţi în
context neutru.
 
Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie
În materialele relevante difuzate de Accent TV în perioada de raport nu a fost
asigurat pluralismul şi diversitatea surselor. Sursele citate în ştirile cu caracter
electoral direct sau indirect au fost de cele mai multe ori politicieni – 25, urmaţi la
mare distanţă de experţi - 4, cetăţeni – 2, alte categorii – 1. Marea majoritate au
fost bărbaţi - 25, iar 7 au fost femei, indicatorul asigurării echilibrului de gen fiind de
21%.  

Aproximativ 40 la sută din materiale au tratat subiecte controversate şi în
majoritatea  cazurilor - 6 din 11 - acestea nu au oferit dreptul la replică. Astfel, de

10



exemplu, în buletinul din 2 iunie este inserată ştirea despre promisiunile  lui Serafim
Urechean de a construi locuinţe dacă va câştiga alegerile. Acesta afirmă că Dorin
Chirtoacă nu a construit nicio locuinţă deşi a promis 10 mii, dar replica lui Chirtoacă
lipseşte. În altă ştire, din 2 iunie, protagonistul, un candidat independent la funcția
de primar Ungheni, susţine că i se pun piedici de către foştii colegi de partid din
PLDM, iar reporterul afirmă că postul nu a reuşit să ia legătura cu cei vizaţi. În
ştirea din 3 iunie despre acuzaţiile de corupţie lansate de Marcel Darie, PLD, la
adresa secretarului CMC şi a lui Dorin Chirtoacă, jurnalistul afirmă că din spusele
lui Marcel Darie, Didenco era acasă, dar nu a ieşit afară ca să facă comentarii (!)
Astfel, autorul nu a depus niciun efort să afle părerea celor vizaţi. A rămas
dezechilibrată şi ştirea din 3 iunie despre sugestia lui Oleg Brega către Chirtoacă,
să-şi pregătească pesmeți. În final se spune că la moment Chirtoacă nu a comentat
în niciun fel aceasta afirmație, fără ca reporterul să încerce să-l contacteze. În
materialul din 3 iunie ce prezintă opinia lui Grigore Petrenco, PCNM, privind decizia
CCA de a interzice canalul rusesc Rossia 24, unde  PCRM apare negativ, iar
Accent TV anunţă că nu a reuşit să ia legătura.

Limbajul şi imaginile video utilizate

În materialele cu caracter electoral direct sau indirect difuzate de Accent TV nu au
fost înregistrate probleme ce ţin de utilizarea imaginilor sau sunetului în măsură să
deturneze mesajele etc.

În concluzie, postul de televiziune Accent TV nu a asigurat imparţialitatea ştirilor,
pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. Totodată, se remarcă
scăderea numărului de materiale care favorizează PSRM, acest concurent având
în continuare cea mai mare rată de apariţii în lumină pozitivă.
 
 PRESA ONLINE
 
www.omg.md  

Implicarea în campania electorală

În perioada de raport, portalul Omg.md a publicat 58 de materiale cu caracter
electoral direct sau indirect, cele mai multe în zilele de 1 iunie (11), 2 iunie (15) şi 5
iunie (13). Aproape două treimi din numărul articolelor (37 sau 63,8% din total) au
fost ştiri scurte sau detaliate care au vizat procesul şi concurenţii electorali, în 20 de
cazuri materialele au vizat o situaţie de conflict sau au lansat anumite acuzaţii în
contextul alegerilor, iar un text a fost de educaţie electorală (despre acţiunea de
informare electorală „Votez - deci trăiesc”, desfăşurată de CEC). 

Imparţialitate şi obiectivitate 

Politica editorială a portalului Omg.md nu a suferit schimbări faţă de perioadele
anterioare de monitorizare. Astfel, redacţia selectează pentru mediatizare subiecte
care vizează anumiţi concurenţi electorali, iar unghiul de abordare a temelor indică

11

http://www.omg.md/


asupra faptului că politica editorială nu este îndreptată spre informarea complexă
despre campania electorală, ci spre promovarea unor concurenţi electorali şi
prezentarea în context defavorizant a altor concurenţi. Fiecare a treia ştire
publicată de Omg.md în perioada de raport a fost completamente părtinitoare, iar
majoritatea celorlalte au prezentat o singură opinie/poziţie într-o problemă sau alta.
Astfel, ştirile portalului nu întrunesc calităţile unor informaţii imparţiale şi obiective.
În perioada 31 mai – 7 iunie 2015, ştirile de pe Omg.md au vizat un număr redus
de concurenţi electorali (în total, 8). PDM şi exponenţii acestui partid au avut cea
mai mare vizibilitate, însă contextul prezentării a fost aproape de fiecare dată
negativ (în 28 din cele 30 de ştiri în care a fost vizat, PDM a fost criticat şi/sau
prezentat în context defavorizant). PLDM, PL şi PCRM de asemenea au fost
prezentate deseori în context negativ, însă mai rar decât PDM (PLDM: menţionat
de 22 de ori, inclusiv de 18 ori în context negativ; PL: menţionat de 17 ori, inclusiv
de 15 ori în context negativ; PCRM: vizat de 18 ori (4 apariţii directe şi 14
menţiuni), inclusiv de 12 ori în context negativ). Mişcarea ”Ravnopravie” şi Ilan
Shor au fost vizaţi mai mult în contextul unor acuzaţii şi critici, de fiecare dată în
context negativ (de 7 ori). În acelaşi timp, Omg.md promovează activ „Partidul
Nostru”, pe liderul acestuia Renato Usatîi şi alţi candidaţi ai acestei formaţiuni
politice (în 13 din cele 14 texte, în care a fost citat sau menţionat partidul sau
exponenţii acestuia, contextul a fost unul pozitiv).
Prin titlurile şi judecăţile de valoare incluse în texte, autorii demonstrează că sunt
părtinitori şi nu intenţionează să informeze obiectiv şi imparţial despre un subiect
sau altul. Astfel, multe titluri sunt speculatorii, sunt făcute afirmaţii în baza unor
presupuneri, protagoniştilor li se pun etichete pentru a-i defavoriza etc. Când
aminteşte de Vladimir Plahotniuc, Omg.md deseori accentuează, fără o legătură
directă cu subiectul propriu-zis, că acesta este un businessman cu o reputaţie
dubioasă şi practic este proprietarul Partidului Democrat (2 iunie 2015, ştirea
„Unioniştii au anunţat despre începutul dezordinilor”). În ce-l priveşte pe Renato
Usatîi şi „Partidul Nostru”, sunt date aprecieri elogioase, utilizate adjective care
indică asupra părtinirii autorilor şi portalului (1 iunie 2015, în ştirea „Locuitorii din
Bălţi îi arată o atenţie fără precedent lui Renato Usatîi” se spune despre „o întâlnire
cu alegătorii fără precedent”, iar cu trimitere la unii observatori anonimi se afirmă că
„la nici una din întâlnirile cu alegătorii, organizate vreodată de politicienii moldoveni
nu au fost atâţia oameni”).

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Cele 58 de materiale relevante prezentei monitorizări s-au bazat pe
declaraţiile/afirmaţiile a 58 de surse, inclusiv 27 de politicieni, 22 de experţi şi 9
funcţionari de stat. Doar 6 din sursele citate sunt femei (10,4% din total; nicio sursă
feminină din domeniul politicului), astfel principiul echilibrului de gen nu a fost
asigurat de Omg.md în această perioadă.
Materialele care au abordat o situaţie de conflict sau au lansat acuzaţii în context
electoral au fost, de cele mai multe ori, dezechilibrate. Exemple: în ştirea „Ursachi:
Autorităţile intenţionează să discrediteze mişcarea de protest” (1 iunie 2015), cu
trimitere la declaraţiile avocatei Ana Ursachi, se vorbeşte despre “trucurile ieftine”
ale lui Cavcaliuc (şeful Inspectoratului general de poliţie), prin care se doreşte

12



discreditarea protestelor paşnice. O reacţie la aceste învinuiri a IGP sau a altor
structuri de ordine nu a fost inclusă în text. La 5 iunie 2015, site-ul a publicat ştirea
“Renato Usatîi a aflat despre o nouă provocare împotriva “Partidului Nostru”, în
care se face trimitere la un comentariu al lui Usatîi în reţeaua de socializare
Facebook, unde acesta afirmă că se pregăteşte scoaterea din cursa electorală a
“Partidului Nostru” şi lasă să se înţeleagă că în spatele acestei presupuse acţiuni ar
sta liderul PLDM Vlad Filat, pe care site-ul îl etichetează “ex-premierul demis
pentru corupţie” şi Octavian Mahu, candidatul PCRM la funcţia de primar de Bălţi,
contra-candidatul principal al lui Usatîi. Opiniile celor vizaţi direct nu au fost
prezentate, astfel ştirea este dezechilibrată. Aceleaşi abordări speculative au fost
înregistrare şi în alte texte publicate de Omg.md. În ştirea “Structurile lui Plahotniuc
pregătesc falsificarea listelor alegătorilor” (5 iunie 2015) se insinuează că
autorităţile au majorat artificial numărul alegătorilor, cu circa 500 mii mai mult faţă
de anul 2003, cu scopul de a falsifica rezultatele alegerilor, iar acest lucru se va
întâmpla cu complicitatea Ministerului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
despre care Omg.md scrie că “este controlat de businessmanul cu reputaţie
dubioasă Vladimir Plahotniuc”. Poziţia celor acuzaţi că ar pregăti falsificarea
rezultatelor alegerilor lipseşte, articolul fiind astfel dezechilibrat. 
Deseori, site-ul publică declaraţiile anumitor experţi care critică guvernarea şi
acuză partidele de la guvernare de diverse încălcări ale legii, însă reacţia celor
acuzaţi nu este solicitată de Omg.md, astfel nu este asigurat principiul pluralismului
de opinii.

Limbajul şi imaginile utilizate

Limbajul utilizat de autorii articolelor de pe Omg.md abundă de expresii peiorative
şi calificative, prin care se urmăreşte ridiculizarea unor concurenţi electorali, a altor
persoane din spaţiul public, dar şi a unor instituţii publice.

În concluzie, majoritatea ştirilor Omd.md au fost părtinitoare, având scopul de
promova unii concurenţi electorali şi a-i prezenta în context defavorizant pe alţii.
Astfel, PDM şi exponenţii acestui concurent electoral au fost prezentaţi aproape de
fiecare dată în context negativ, PLDM, PL, PCRM, Mişcarea ”Ravnopravie” şi Ilan
Shor la fel au fost criticaţi şi prezentaţi deseori în context defavorizant. În acelaşi
timp, site-ul a favorizat activ „Partidul Nostru” şi pe liderul acestuia Renato Usatîi.
Materialele care au abordat o situaţie de conflict sau au lansat acuzaţii în context
electoral au fost, de cele mai multe ori, dezechilibrate, prezentând o singură opinie,
fără replica celor acuzaţi.
 
www.pan.md 

Implicarea în campania electorală

În perioada 31 mai – 7 iunie 2015, Pan.md a publicat în total 26 de materiale cu
caracter electoral direct sau indirect, inclusiv 12 ştiri în ziua de 12 iunie 2015.
Majoritatea articolelor (16) au fost ştiri simple şi articole de opinie, iar în 9 materiale

13

http://www.pan.md/


a fost abordat un subiect conflictual sau au fost lansate anumite acuzaţii în context
electoral. Materiale de educaţie electorală a cititorilor nu au fost publicate în
această perioadă.

Imparţialitate şi obiectivitate 

Site-ul reflectă campania electorală selectiv, relatând în ştirile şi articolele de opinie
publicate despre un număr mic de concurenţi electorali. În total, în ştirile Pan.md
din săptămâna de raport au fost vizaţi 10 concurenţi electorali, majoritatea fiind
doar menţionaţi, fără a fi citaţi direct, şi doar „Partidul Nostru”, PSRM şi PCRM au
avut apariţii directe (citate) în materialele site-ului. Partidele de la guvernare sunt
criticate frecvent (PDM şi PLDM – câte 11 cazuri de mediatizare negativă din totalul
de câte 16 menţiuni), la fel ca şi PL (din 11 menţiuni, 6 – în context negativ). PCRM
este prezentat în context diferit, mai mult negativ şi neutru (câte 5 din totalul de 12
cazuri când a fost vizat, alte două apariţii au fost în context pozitiv). În schimb,
”Partidul Nostru” şi PSRM sunt favorizate printr-un context pozitiv al prezentării
aproape de fiecare dată când sunt vizate (câte 6 cazuri fiecare din totalul de 9 şi,
corespunzător, 8 articole).
În general, articolele publicate în această perioadă au respectat principiul
mediatizării nepărtinitoare a subiectelor, însă abordarea selectivă a temelor şi
unghiurile de prezentare indică asupra tendinţei de a influenţa opinia cititorilor. 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Cele 26 de materiale relevante prezentei monitorizări s-au bazat pe
declaraţiile/afirmaţiile a 32 de surse, inclusiv 15 politicieni, 8 funcţionari de stat, 6
experţi şi 3 cetăţeni simpli. Doar o treime din materialele care au abordat o situaţie
de conflict au prezentat ambele părţi, fiind mai mult sau mai puţin echilibrate, 6
texte însă au fost documentate dintr-o singură sursă, fiind astfel dezechilibrate.
Principiul echilibrului de gen a fost neglijat în totalitate de Pan.md: o singură sursă
feminină din cele 32 de persoane citate, ceea ce reprezintă 3,1% din total. Toate
sursele din domeniul politicului, din administraţia publică şi din comunitatea de
experţi au fost de genul masculin.
Unele materiale au transmis deliberat o singură perspectivă/poziţie asupra unei sau
altei situaţii, mesajele transmise către cititori fiind în aceste cazuri manipulatorii.
Astfel, la 4 iunie 2015, a fost publicată ştirea „Dodon: Chirtoacă este pionul
oligarhilor”, cu subtitlul luat între ghilimele „PL a primit ordin să acţioneze”, bazată
pe un comentariu al liderului PSRM Igor Dodon în blogul său privind intenţia PL de
a organiza o acţiune electorală în centrul Chişinăului, simultan cu protestul
Platformei „Demnitate şi Adevăr”. De fapt, în textul articolului este preluat integral
comentariul lui Dodon, în care se fac speculaţii privind „panica oligarhilor în
legătură cu mitingul cetăţenilor, planificat la 7 iunie” şi ordinul pe care aceştia i l-ar fi
dat PL, lui Ghimpu şi Chirtoacă, să împiedice acţiunea de protest şi să creeze
confuzii în societate prin provocarea unui „conflict ideologic cu Platforma DA,
pentru a o compromite”. Deşi în text sunt acuzaţii grave în adresa PL şi a
exponenţilor acestui partid (Ghimpu, Chirtoacă, Drăguţanu), Pan.md nu a solicitat
opiniile acestora. 

14



La 5 iunie 2015, Pan.md a publicat articolul „Pentru destabilizarea situaţiei, în
Chişinău au venit peste 500 de cetăţeni români”, cu subtitlul „Partidele lui Filat şi
Ghimpu sunt gata să se alăture provocărilor”. Deşi textul conţine doar declaraţiile
lui Renato Usatîi la un post de televiziune, în care acesta speculează că s-ar pune
la cale o lovitură de stat, cu implicarea PL, PLDM, controlaţi de V. Plahotniuc, şi a
cetăţenilor români care au venit în Moldova special pentru asta, totuşi Pan.md nici
nu a încercat să se documenteze suplimentar, la fel, nu a prezentat opiniile celor
acuzaţi că pun la cale o acţiune ilegală. Mai mult, prin titlul şi subtitlul afirmative,
site-ul a creditat cu încredere această informaţie, prezentând-o ca pe un adevăr. În
aşa fel, Pan.md a încălcat principiul echilibrului de surse şi a pluralismului de
opinie.

Limbajul şi imaginile utilizate

De cele mai multe ori, limbajul articolelor de pe Pan.md s-a înscris în normele
bunelor practici jurnalistice, în unele materiale de opinie fiind înregistrate totuşi
unele abateri lingvistice şi etichetări ale protagoniştilor. Relatarea „Piaţa pentru „ai
noştri”, publicată de site la 7 iunie 2015, în care autoarea a povestit, în general,
nepărtinitor, despre evenimentele care au avut loc în Piaţa Marii Adunări Naţionale,
a fost însoţită de o fotografie care seamănă a fi un colaj, în care apar fotografiile lui
Vlad Filat, Ilan Shor şi Vladimir Plahotniuc, de-asupra lozincii „Hoţii la dubă”. Prin
plasarea acestei imagini, site-ul a nuanţat propria atitudine faţă de persoanele
vizate.

Concluzia generală este că site-ul Pan.md reflectă campania electorală selectiv, iar
abordarea preferenţială a temelor şi unghiurile de prezentare indică asupra
tendinţei de a inluenţa opinia cititorilor. Partidele de la guvernare (PDM şi PLDM), la
fel ca şi PL, sunt ctriticate frecvent, iar PCRM este prezentat în context diferit, mai
mult negativ şi neutru. În schimb, ”Partidul Nostru” şi PSRM sunt favorizate printr-
un context pozitiv al prezentării aproape de fiecare dată când sunt vizate. În unele
articole, Pan.md a încălcat principiul echilibrului de surse şi a pluralismului de
opinie.

www.publika.md 

Implicarea în campania electorală

Publika.md a plasat în perioada monitorizată 50 de articole cu caracter electoral
direct sau indirect, inclusiv 41 de ştiri, 8 materiale care au abordat un subiect
controversat şi o informaţie cu caracter de educaţie electorală (condiţiile de
solicitare la domiciliu a urnei de vot mobile). Cea mai productivă zi a fost 2 iunie
2015, când pe Publika.md au fost plasate 10 articole tematice, în celelalte zile ale
perioadei de monitorizare fiind publicate câte 4-8 materiale cu caracter electoral
direct sau indirect. 

15

http://www.publika.md/


Imparţialitate şi obiectivitate

Aproape jumătate din ştirile plasate pe Publika.md (23 din 50) nu au respectat
principiul imparţialităţii jurnalistice, prin titlu sau prin aprecierile date de jurnalişti în
textele materialelor. De cele mai multe ori, acest lucru a fost înregistrat în
materialele care prezintă candidaţii la funcţia de primar sau consilier. Ca şi în
perioadele precedente de monitorizare, Publika.md a continuat să promoveze
candidaţii PDM. În total, acest partid şi candidaţii săi au fost vizaţi de 27 de ori în
săptămâna de raport, inclusiv de 23 de ori în context pozitiv, de 25 de ori candidaţii
PDM au avut apariţii directe, adică au fost citaţi şi/sau au făcut declaraţii (pentru
comparaţie: în topul mediatizărilor urmează, la mare distanţă, PLDM, cu 7 articole
în care a fost vizat, inclusiv 3 în context neutru şi câte 2 – în context negativ şi
pozitiv). După numărul concurenţilor electorali care au fost amintiţi de Publika.md în
această perioadă (în total, 10), se poate constata dezinteresul site-ului de a fi o
sursă de informaţie despre campania electorală în toată complexitatea ei. Astfel,
majoritatea concurenţilor electorali nu apar în general sau sunt vizaţi extrem de rar
în comparaţie cu PDM.
Site-ul promovează candidaţii PDM la funcţiile elective în localităţile ţării, utilizând
frecvent în calitate de argumente accentuarea (în unele cazuri, exagerarea)
realizărilor de până acum ale candidaţilor, demonstrând susţinerea masivă pe care
ar avea-o aceştia în comunităţi, prin selectarea doar a opiniilor pozitive, încercând
să atragă atenţia cititorilor prin scrierea cu litere majuscule sau cu font boldat a
unor idei, cuvinte-cheie şi mesaje. Astfel, la 31 mai 2015, site-ul a publicat ştirea
”Investiţii de MILIOANE în oraşul Nisporeni. Oamenii sunt mândri de realizările din
ultimii patru ani”, în care se relatează despre realizările actualelor autorităţi ale
oraşului Nisporeni care sunt atribuite lui Ion Gangan, primar degrevat şi candidat al
PDM. Într-o altă ştire - ”Strategii de DEZVOLTARE a satelor Moldovei. Ce soluţii
propune un candidat PDM la funcţia de primar”, site-ul relatează despre realizările
de până acum şi planurile candidatului PDM la funcţia de primar al satului Pelinia,
raionul Drochia, Vasile Morogai. La 1 iunie 2015, a fost publicat materialul ”Alegeri
locale 2015: Apa potabilă şi sistemul de canalizare rămân un vis pentru locuitorii
din Ţigăneşti”, în care sunt prezentate soluţiile pentru problemele satului doar ale
unuia din candidaţii la funcţia de primar, Valentin Ţaca. La 2 iunie 2015, în
materialul ”ALEGERI LOCALE 2015. Echipa PDM îndeamnă oamenii să-şi dea
votul pentru primari de încredere” au fost mediatizate promisiunile electorale ale
primarilor din unele localităţi din raionul Anenii Noi. La 3 iunie 2015, în materialul
”ALEGERI LOCALE 2015: Ce îşi propun doi candidaţi la fotoliul de primar din
raionul Glodeni” sunt promovaţi candidaţii PDM din localităţile Balatina şi Danu din
raionul Glodeni. În celelalte zile ale perioadei de monitorizare, linia editorială de
agitaţie electorală indirectă în favoarea candidaţilor PDM a continuat, iar site-ul a
relatat detaliat despre „realizările” candidaţilor PDM de până acum şi „soluţiile”
pentru probleme actuale ale unor localităţi din ţară: 4 iunie 2015 – Lunga, raionul
Floreşti (titlu: ”Speranţă împlinită pentru localnicii unui sat din Floreşti. Până acum
consumau "combustibil"), oraşul Criuleni (titlu: ”ALEGERI LOCALE 2015: Proiectul
minune care a schimbat viaţa a 70 de familii din Criuleni”) şi Cojuşna, raionul
Străşeni (titlu: Problemele locuitorilor din Cojuşna vor fi rezolvate! Ce soluţie are
unul dintre candidaţii la Primărie); 5 iunie 2015 – Cubolta, raionul Sângerei (titlu:

16



”ALEGERI LOCALE 2015: Satul din Moldova în care localnicii sunt mulţumiţi de
ceea ce face primarul”) şi Mingir, Hânceşti (titlu: ALEGERI LOCALE 2015: Locuitorii
din satul Mingir, MULŢUMIŢI de schimbările din ultimii ani”). Chiar dacă în titlurile
mai multor ştiri este indicat ”Alegeri locale 2015”, totuşi acestea sunt, în esenţă,
materiale de publicitate electorală mascată, deoarece îl prezintă în context pozitiv
doar pe unul dintre candidaţii la funcţia de primar sau consilier, de regulă, acesta
fiind candidatul înregistrat de PDM sau susţinut de acest partid.
În câteva materiale, Publika.md l-a promovat pe candidatul PDM la funcţia de
primar al municipiului Bălţi, Serghei Chiseliov (1 iunie 2015: ”Muzică, distracţie şi
cadouri. Show de excepţie pentru sute de copii din Bălţi” despre participarea
acestuia la activităţile dedicate Zilei internaţionale a copilului; 2 iunie 2015:
”ALEGERI LOCALE 2015: Un candidat la şefia municipiului Bălţi promite că va
deschide mii de locuri de muncă” despre promisiunile electorale ale candidatului,
inclusiv ”prioritatea” de a deschide 20 mii locuri de muncă în următorii patru ani).
Totodată, contracandidaţii lui Chiseliov sunt prezentaţi în context defavorizant.
Astfel, la 3 iunie 2015, în materialul ”Referendumul, prilej de PROMOVARE a unui
candidat la funcţia de primar de Bălţi. Ce spun autorităţile”, comuniştii din Bălţi şi
candidatul PCRM la funcţia de primar Octavian Mahu sunt acuzaţi de încălcarea
legii prin iniţierea referendumului consultativ local privind obţinerea unui statut
special pentru localitate şi utilizarea acestuia în scopuri electorale prin promovarea
pe panourile publicitare. Dreptul la replică al PCRM nu a fost asigurat. 
Ca şi în perioadele precedente, Publika.md mediatizează zilnic activitatea şi
apariţiile publice ale candidatului PDM la funcţia de primar general al mun.
Chişinău Monica Babuc, în care ea este prezentată în context exclusiv favorabil şi
laudativ. Astfel, la 31 mai 2015 a fost publicat reportajul ”În ajun de Duminica Mare,
candidatul PDM pentru Primăria Capitalei, Monica Babuc, şi-a vizitat părinţii”; la 1
iunie 2015 - ştirea ”De Ziua Internaţională a Copiilor, Chişinăul s-a transformat într-
un oraş al POVEŞTILOR”, din care aflăm că ”Echipa Monicăi Babuc le-a oferit
micuţilor o zi de poveste”; la 2 iunie 2015 – ştirea ”Primăria familiei tale”, tot mai
solicitată. Monica Babuc a făcut bilanţul celor zece zile de activitate”, despre
această acţiune lansată în campania electorală; la 3 iunie 2015 – ştirea ”Monica
Babuc vrea mai multă culoare în Chişinău: Locuitorii au nevoie de un oraş verde,
curat şi iluminat” despre participarea candidatului PDM la acţiunea ”Colorăm
Chişinăul!”; la 4 iunie 2015 - ”Monica Babuc, în vizită la fabrica "Bucuria".
Promisiunile candidatului PDM la funcţia de primar al Capitalei”. În materialul ”Mai
puţină politică şi mai multe fapte bune! PDM este pregătit de alegerile locale
generale”, publicat pe 6 iunie 2015, Publika.md a reflectat Forumul organizaţiei
municipale Chişinău a PDM cu participarea liderilor formaţiunii şi a candidaţilor la
funcţiile de primari şi consilieri în municipiu.
La 7 iunie 2015, Publika.md a publicat mai multe materiale despre manifestaţiile din
Piaţa Marii Adunări Naţionale, inclusiv poze şi actualizări periodice ale informaţiei,
însă unghiul de reflectare a subiectului a indicat asupra dorinţei de a devia
accentele, reportajul concentrându-se exclusiv pe conflictul dintre protestatarii
Platformei ”Demnitate şi Adevăr” şi susţinătorii PL, fiind mediatizate doar lozincile şi
scandările împotriva PL, nu şi cele împotriva PDM, PLDM şi a liderilor acestor
partide. Astfel, în ştirea ”Altercaţii în centrul Capitalei. Poliţia a format un cordon
între manifestanţii Platformei DA şi susţinătorii PL”, autorul accentuează:

17



”Manifestanţii care au venit de partea Platformei DA au intrat în mulţimea liberală şi
scandează "Ruşine!", "Jos Ghimpu!", "Ruşine Chirtoacă!". De asemenea,
manifestanţii Partidului Liberal care s-au adunat în Piaţa Marii Adunări Naţionale
sunt huiduiţi de către oamenii care s-au adunat la mitingul Platformei DA”. Cititorii
nu sunt informaţi însă despre scopul manifestaţiei organizate de Platforma DA şi
lozincile anti-guvernamentale şi anti-Plahotniuc ale protestatarilor.
În ştirea ”Miting în centrul Capitalei. Ce au scandat protestatarii”, publicată în
aceeaşi zi, de asemenea sunt prezente elemente de manipulare informaţională.
Astfel, deşi anunţă că în PMAN a avut loc un miting, organizat de Platforma DA şi o
întâlnire cu alegătorii, organizată de PL, autorii menţionează în treacăt că au existat
mesaje anti-guvernare, concentrându-se, în schimb, pe declaraţiile persoanelor
care contestă Platforma DA, deci, şi lozincile acesteia, pe care Publika.md le omite.
Se face trimitere la declaraţiile Vitaliei Pavlicenco, preşedintele PNL, care a
participat la mitingul DA cu un grup de unionişti, dar a plecat “în momentul când de
la tribună a fost citit apelul precum că se transformă în mişcare politică” şi ale
preşedintelui PL Mihai Ghimpu care a spus că majoritatea celor veniţi la protestul
DA nu sunt cetăţenii care pledează pentru cursul european, fiind „folosiţi” şi „aduşi
cu autobuzul” la acţiunea organizată de oamenii de afaceri Victor şi Viorel Ţopa,
PSRM şi PLDM. Astfel, site-ul aparent a reflectat evenimentele din 7 iunie 2015,
însă a făcut-o într-un mod partizan şi părtinitor, în aşa fel încât să se creeze
impresia eronată că ceea ce s-a întâmplat în PMAN a fost un conflict dintre PL şi
Platforma DA, dirijată de Victor şi Viorel Ţopa, PSRM şi PLDM. Totodată, PDM şi
Vladimir Plahotniuc nu ar fi fost vizaţi în acest protest, iar lozincile protestatarilor
împotriva acestora nu au apărut în prim-planurile imaginilor şi a secvenţelor video
plasate pe Publika.md.

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

În cele 50 de materiale care au avut conotaţie electorală, Publika.md a citat 129 de
surse, acesta fiind cel mai bun indicator dintre cele cinci site-uri monitorizate.
Majoritatea surselor citate au fost cetăţeni simpli (68), urmaţi de politicieni (42) şi
funcţionari de stat (7), în această perioadă au mai fost citaţi un expert şi 11 alte
categorii de surse. Publika.md a înregistrat cel mai bun indicator al echilibrului de
gen: din 129 de surse, 54 au fost femei, ceea ce reprezintă 41,9% din total. De
menţionat că majoritatea femeilor-surse (38) au fost din categoria cetăţenilor simpli,
iar citarea acestora a fost legată de prezentarea candidaţilor PDM la funcţiile de
primar sau consilier.
Ştirile care au vizat o situaţie de conflict au fost, în general, echilibrate.

Limbajul şi imaginile utilizate

Limbajul ştirilor electorale plasate pe Publika.md în perioada de monitorizate a fost
corect, fără exagerări lingvistice, etichetări sau expresii ofensatoare în adresa
protagoniştilor şi/sau a concurenţilor electorali.

În concluzie, Publika.md continuă să fie portavoce a PDM, promovând intens
candidaţii acestui partid şi demonstrând o susţinere masivă regizată pe care ar

18



avea-o candidaţii PDM în comunităţi, prin selectarea doar a opiniilor pozitive. Multe
din aceste materiale sunt părtinitoare şi reprezintă, în esenţă, agitaţie electorală
ascunsă şi/sau publicitate electorală mascată. Numărul concurenţilor electorali
vizaţi de Publika.md este relativ mic, iar majoritatea concurenţilor electorali nu apar
în general sau sunt vizaţi extrem de rar în comparaţie cu PDM.

www.timpul.md 

Implicarea în campania electorală

Timpul.md a publicat în perioada monitorizată 14 articole cu caracter electoral
direct sau indirect, cele mai multe (6) – în ziua de 3 iunie 2015. Majoritatea
articolelor, 11 la număr, au fost ştiri, informaţii desfăşurate şi articole de opinie, alte
3 materiale au mediatizat un conflict sau acuzaţii în adresa concurenţilor electorali.
Materiale de educaţie electorală a cititorilor nu au fost publicate în această
perioadă.

Imparţialitate şi obiectivitate

Cu o singură excepţie, textele publicate pe Timpul.md (13 din 14) au întrunit
criteriile prezentării nepărtinitoare a subiectului. În articole au fost vizaţi un număr
foarte mic de concurenţi electorali (în total, 6), cel mai vizibil fiind PL, cu 3 apariţii
directe şi 3 menţiuni. Urmează PDM cu o apariţie şi 2 menţiuni, PLDM – cu 2
apariţii directe, alţi doi concurenţi electorali (PSRM şi Partidul „Casa Noastră –
Moldova”) fiind vizaţi câte o singură dată. PL a apărut mai mult în context negativ (3
din 6 cazuri), ceilalţi concurenţi au fost prezentaţi în contexte diferite.

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

În cele 14 materiale relevante prezentei monitorizări, Timpul.md a făcut trimitere la
12 surse însufleţite, majoritatea (7) fiind politicieni, 3 experţi, câte un funcţionar şi
un cetăţean simplu. Toate sursele citate au fost de genul masculin, astfel,
Timpul.md neglijează totalmente principiul egalităţii de gen.
Unul din cele trei texte care au relatat despre o situaţie de conflict/acuzaţii a fost
dezechilibrat, deoarece a prezentat o singură parte în situaţia de conflict. Este
vorba de ştirea „Primarul din Băcioi luat pe sus de cei de la CNA: Ar fi cerut de la
un localnic mai multe terenuri”, publicată la 3 iunie 2015, prin preluarea de la
Publika.md. Textul relatează despre percheziţiile la domiciliul primarului de Băcioi în
cadrul unui dosar de corupţie. Se spune că CNA l-ar suspecta că a pretins de la un
localnic mai multe terenuri în schimbul semnării actului de recepţie finală a unei
construcţii. Opinia primarului sau a avocatului său în legătură cu aceste acuzaţii
grave lipseşte.

19

http://www.timpul.md/


Limbajul şi imaginile utilizate

Limbajul ştirilor electorale plasate pe Timpul.md în perioada de monitorizate a fost
relativ corect, fără excese de exprimare.

În concluzie, Timpul.md a relatat despre un număr foarte mic de concurenţi 
electorali, cel mai vizibil fiind PL care a apărut în context diferit, în unele cazuri 
negativ, iar în altele – neutru.

www.unimedia.info 

Implicarea în campania electorală

În perioada monitorizată Unimedia.info a abordat subiectul alegerilor locale
generale în 53 de articole, inclusiv 33 de ştiri simple sau desfăşurate, 18 materiale
care au vizat un subiect controversat şi 2 materiale de educaţie electorală (până la
data de 13 iunie 2015 pot fi depuse cereri privind votarea la locul aflării; lansarea
unui nou spot motivaţional al Promo-Lex cu îndemnuri de a participa la alegeri).
Cele mai productive zile au fost 3 şi 4 iunie 2015, când Unimedia.info a publicat 13
şi, corespunzător, 10 articole care au tangenţe electorale. 

Imparţialitate şi obiectivitate

În săptămâna de raport, Unimedia.info a asigurat cea mai mare diversitate a
concurenţilor electorali din toate site-urile monitorizate şi a publicat materiale (ştiri
şi interviuri) care îi prezintă pe mulţi dintre candidaţii la funcţia de primar general al
mun. Chişinău. Cu o singură excepţie, toate materialele publicate de Unimedia.info
au fost nepărtinitoare (52 din 53 de articole). În total, au fost mediatizaţi 17
concurenţi electorali, trei dintre ei având o vizibilitate mai mare (PL: vizat de 13 ori,
inclusiv 5 apariţii directe şi 8 menţiuni; PLDM şi PCRM: vizate de câte 11 ori,
inclusiv 7 apariţii directe şi 4 menţiuni). Contextul prezentării concurenţilor electorali
a fost diferit, preponderent neutru, fapt care arată că în perioada 31 mai – 7 iunie
2015 Unimedia.info nu a promovat şi nici nu a defavorizat vreun concurent
electoral. 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

În cele 53 de materiale relevante, Unimedia.info a citat 50 de persoane, majoritatea
absolută (42) fiind politicieni, inclusiv candidaţii la funcţiile de primar şi/sau consilier.
Au mai fost citaţi 5 funcţionari şi 3 experţi. Principiul echilibrului de gen nu a fost
respectat nici de Unimedia.info: din totalul de 50 de surse citate, doar 5 au fost
femei, ceea ce reprezintă 10% din total.
Doar jumătate din materialele care au relatat o situaţie de conflict sau au reflectat
acuzaţiile concurenţilor electorali (9 din 18) au fost documentate din diferite surse şi
au asigurat dreptul la replică. În alte 9 cazuri, articolele au fost mai mult sau mai
puţin dezechilibrate. Astfel, la 1 iunie 2015, în ştirea „Candidatul Partidului
Renaștere la funcția de primar general recunoaște că a mințit la 7 aprilie 2009”,

20

http://www.unimedia.info/


bazată pe un interviul oferit portalului, se spune că Elizaveta Moscalciuc
recunoaște că a mințit la 7 aprilie 2009, când s-a prezentat drept liceană care ar fi
fost impusă de profesori să iasă la protest. Ea susţine că a fost impusă să mintă de
preşedintele de atunci Vladimir Voronin şi de fostul consilier prezidenţial
MarkTkaciuk. Opinia persoanelor vizate direct nu a fost prezentată în această ştire.
La 4 iunie 2015, Unimedia.info a realizat câteva ştiri de la conferinţa de presă a
liderului PCRM Vladimir Voronin, în cadrul căreia el a lansat acuzaţii în adresa mai
multor persoane, inclusiv în adresa candidatului PLDM la funcţia de primar general
al Chişinăului Serafim Urechean, a liderului PDM Marian Lupu. Dreptul la replică al
celor acuzaţi sau ridiculizaţi de Voronin nu a fost asigurat, în unul din articole
portalul specificând doar că „Marian Lupu nu a comentat deocamdată declaraţiile
liderului PCRM”, deşi instituţiile mass-media nu ar trebui să aştepte comentariile, ci
să le solicite pentru a asigura caracterul echilibrat al ştirii. La 7 iunie 2015, în ştirea
„Mihai Ghimpu acuză Platforma DA că a scos în piață membri PSRM” este citat
liderul PL, Mihai Ghimpu, care spune că persoanele care au ieşit duminică în piaţă
să protesteze alături de Platforma DA nu susțin cursul european al Republicii
Moldova. „În realitate, au fost membri ai Partidului Socialiștilor, ai noştri membri din
sate i-au recunoscut. Au mai fost şi de la „Jos Mafia” în frunte cu Mocanu” a mai
spus Ghimpu. Unimedia.info nu a solicitat opinia celor vizaţi, astfel ştirea a fost
dezechilibrată.

Limbajul şi imaginile utilizate

Limbajul ştirilor electorale plasate pe Unimedia.info în perioada de monitorizate a
fost corect, nu au fost înregistrate exagerări la nivel de limbaj sau imagini trucate.

Concluzia generală este că Unimedia.info asigură cea mai mare diversitate a
concurenţilor electorali din toate site-urile monitorizate, iar în săptămâna de raport,
concurenţii electorali au fost mediatizaţi fără preferinţe editoriale evidente. Cu o
singură excepţie, toate materialele publicate de Unimedia.info în această perioadă
au fost nepărtinitoare, însă nu toate au asigurat principiul echilibrului de surse.

CONCLUZII GENERALE

În perioada 31 mai - 7 iunie 2015, s-a observat o uşoară ameliorare pe segmentele
ce ţin de imparţialitate şi obiectivitate, pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul
surselor. De asemenea, o parte din mass-media monitorizate au înregistrat
indicatori mai buni ce ţin de asigurarea egalităţii de gen, deşi persistă tendinţa de a
cita preponderent surse de sex masculin. 
O parte din mass-media monitorizate, în special radiodifuzorii, şi-au schimbat
politicile editoriale de reflectare a campaniei electorale, renunţând la practicile de
promovare agresivă a anumitor concurenţi. Pe de altă parte, majoritatea site-urilor
monitorizate continuă să promoveze activ agenda politică şi candidaţii unei
formaţiuni politice în detrimentul celorlalţi concurenţi electorali, materialele acestora
fiind deseori de agitaţie electorală ascunsă. 

21



În perioada de raport au fost constatate următoarele tendinţe de reflectare:
 Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat corect şi echidistant

campania electorală, asigurând echilibrul surselor şi parţial pluralismul de
opinie. În ştirile difuzate de Moldova 1 nu a fost favorizat sau defavorizat
evident vreun concurent electoral.

 Posturile private cu acoperire naţională Prime TV şi Canal 2 au avut o
politică editorială similară, reflectând campania mai puţin tendenţios decât în
perioada precedentă de monitorizare. Posturile au asigurat parţial
pluralismul de opinie, echilibrul, dar nu şi diversitatea surselor. Judecând
după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, la Prime şi
Canal 2 se constată o uşoară favorizare a PDM, care a fost avantajat de un
număr mai mare de ştiri cu caracter electoral direct şi indirect.

 Postul cu acoperire regională TV 7 a avut un comportament relativ echilibrat
şi nepărtinitor, asigurând parţial pluralismul de opinie şi diversitatea surselor,
dar nu şi echilibrul acestora. Postul nu a favorizat vreun candidat prin
numărul mare de apariţii şi menţiuni în ştiri.

 Accent TV nu a asigurat imparţialitatea şi obiectivitatea ştirilor, pluralismul de
opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. Se remarcă scăderea numărului de
materiale care favorizează PSRM, acest concurent având în continuare cea
mai mare rată de apariţii în lumină pozitivă. Totodată, rămâne mare numărul
de materiale care defavorizează PL-ul.

 Omg.md a mediatizat un număr redus de concurenţi electorali, defavorizând
frecvent Partidul Democrat şi pe exponenţii acestui concurent electoral. În
acelaşi timp, Omg.md promovează „Partidul Nostru”;

 Site-ul Pan.md reflectă campania electorală selectiv, relatând în ştirile şi
articolele de opinie publicate despre un număr mic de concurenţi electorali.
Partidele de la guvernare sunt criticate frecvent, la fel ca şi PL, iar ”Partidul
Nostru” şi PSRM sunt favorizaţi printr-un context pozitiv al prezentării
aproape de fiecare dată când sunt vizaţi;

 Publika.md continuă să promoveze intens candidaţii PDM, accentuând
realizările de până acum ale acestora şi demonstrând susţinerea masivă pe
care o au candidaţii PDM în comunităţi prin selectarea doar a opiniilor
pozitive;

 Timpul.md a publicat un număr mic de articole despre alegeri şi concurenţii
electorali, acestea vizând un număr redus de candidaţi. Corespunzător, nu
este evidentă favorizarea sau defavorizarea vreunui concurent electoral;

 Unimedia.info a asigurat cea mai mare diversitate a concurenţilor electorali,
materialele despre alegeri au fost echilibrate, iar concurenţii electorali au fost
mediatizaţi fără preferinţe editoriale evidente. 

22



Anexă
Studiu de caz nr. 5: Titluri jurnalistice ca mijloc de manipulare a 
telespectatorilor

Prezentul studiu de caz se întemeiază pe cadrul normativ existent de reglementare
a reflectării de către mass-media a campaniei electorale pentru alegerile generale
locale din 14 iunie 2015 și pe analiza titlurilor de subiecte electorale în raport cu
conținutul lor, plasate de televiziunile Tv Canal 2, Prime Tv, Accent Tv și Tv 7 (Tv
Moldova 1 plasează subiectele fără titluri) la rubrica specială din principalele ediții
informative ale zilei în perioada 31 mai – 07 iunie 2015.  

Cadrul normativ:

Codul electoral, art. 64  (1). Radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor, şi
mijloacele de informare în masă scrise fondate de autorități publice au obligația de
a respecta principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparțialitate în
reflectarea alegerilor.
Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale
din 14 iunie 2015 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, p. 10.
Concurenții electorali participă în campania electorală pe bază de egalitate şi
beneficiază de un tratament nediscriminatoriu în ceea ce privește acordarea
timpilor de antenă şi a spațiului în mijloacele de informare în masă. 
p. 19. În programele de ştiri ale instituțiilor audiovizuale, evenimentele din
campania electorală vor fi reflectate cu respectarea prevederilor art. 47, 64 şi 641
din Codul electoral şi art. 7 din Codul audiovizualului. 
p. 21. Reflectarea evenimentelor electorale în programele de știri şi în presa scrisă
se va efectua fără a fi însoțite de comentarii, într-un mod ce evită denaturarea
mesajelor concurenților electorali şi ale Comisiei Electorale Centrale.

Din Declarațiile privind politica editorială pentru campania electorală, aprobate
de CCA:

Tv Canal 2: 4. Postul de televiziune ,,Canal 2” va reflecta desfășurarea campaniei
electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 asigurând o reflectare
echitabilă, echilibrată și imparțială, va respecta cu strictețe Regulamentul Privind
reflectarea campaniei electorale Ia alegerile locale generale din 14 iunie 2015 în
mijloacele de informare în masă  aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale
Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 și Concepția Privind reflectarea campaniei
electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de către instituţiile
audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA.
Prime Tv: 4. Postul de televiziune ,,Prime” va reflecta desfășurarea campaniei
electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 asigurând o reflectare
echitabilă, echilibrată și imparțială, va respecta cu strictețe Regulamentul Privind
reflectarea campaniei electorale Ia alegerile locale generale din 14 iunie 2015 în
mijloacele de informare în masă  aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale
Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 și Concepția Privind reflectarea campaniei

23



electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de către instituţiile
audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA.
Accent Tv: 21. Evenimentele campaniei electorale pot fi reflectate în edițiile
informative  (buletinele de știri), numai cu respectarea prevederilor legale și într-un
mod ce evită denaturarea mesajelor concurenților electorali.
Tv 7: În emisiunile informative și de actualități, evenimentele din campania
electorală vor fi reflectate cu respectarea prevederilor art. 47, art. 64 și art. 64 prim
din Codul Electoral și art. 7 din Codul audiovizualului.

Titlul: repere teoretice

”Titlul constituie partea cea mai grea a meseriei de jurnalist. Un titlu bun
îndeplinește 5 cerințe: 
1. să aibă un mesaj foarte clar; 
2. mesajul să fie excerptat din informația principală a articolului, şi nu din cea
colaterală; 
3. să existe o coeziune strânsă între text şi titlu; 
4. să fie formulat corect şi comprehensibil; 
5. să fie incitant, să dea cititorului un imbold de lectură.
Un articol, redactat chiar conform principiilor stilului bun ale lui Aristotel (claritate,
concizie, originalitate, dicție) nu e un produs finit, apt de a fi publicat. El mai are
nevoie de o serie întreagă de alte elemente, care, deşi nu fac parte propriu-zis din
corpul articolului, îl întregesc, îl completează şi-l definitivează. Aceste elemente
sunt: titlul, chapeaul (lead-ul), intertitlul, ilustrațiile, legenda, ferestrele”.
(http://www.usefs.md/PDF/Cursuri%20electronice/Jurnalismul.pdf) 

”Rolul titlului în economia textului jurnalistic nu este unul decorativ. Titlul, alături de
ilustrație, constituie primul nivel de lectură: consumatorul produselor media poate
decide să continue sau nu parcurgerea unui articol/vizionarea unei emisiuni în
funcție de titlu. Așadar, titlul este cel care atrage atenția, cel ce degajă mesajul. 

Definiția conceptului de titlu este dată aproape întotdeauna în relație cu conținutul,
pe care îl individualizează. Leo H. Hoek notează că titlul reprezintă “un ansamblu
de grafeme desemnând elemente lingvistice care servesc la indicarea contextului şi
care funcționează ca nume propriu al textului”3 . Titlul funcționează ca o carte de
vizită, de la care Schneider şi Esslinger, citați în volumul coordonat de M. Coman,
așteaptă:
1) să aibă un mesaj foarte clar;
2) mesajul să fie extras din informația principală a textului şi nu din cea auxiliară;
3) să existe o strânsă legătură între text şi titlul purtat de acesta;
4) titlul să fie corect formulat, ușor de înțeles şi fără echivoc;
5) titlul trebuie să incite la consum.

Un titlul bun este scurt şi unic, original, nu conține decât abrevieri foarte cunoscute
şi nu începe niciodată cu un articol nehotărât. Autorii Manualului pentru ziariști din
Europa Centrală şi de Est identifică patru funcții ale titlului: “rezumă știrile;

3�
  Manual de jurnalism, coordonat de M i h a i C o m a n, Iaşi, Editura Polirom, vol. II, 1999

24

http://www.usefs.md/pdf/cursuri%2520electronice/jurnalismul.pdf


marchează importanta articolelor; sunt elemente care atrag atenția în design-ul
unei pagini; îl determină pe cititor să citească ziarul”4 .

Constatări în urma analizei titlurilor:

În perioada 31 mai – 7 iunie au fost analizate 76 de titluri de subiecte și conținutul
subiectelor  incluse la rubrica electorală de la 4 televiziuni din cele 5 monitorizate
(Tv Moldova 1 nu intitulează subiectele) (Anexa 1). 

Analiza permite a constata următoarele:

Tv Canal 2 și Prime Tv au ”valorificat” Ziua Internațională a Copilului prin a face
agitație electorală pentru candidatul PDM la funcția de primar general al
municipiului Chișinău. Astfel, prin titluri atrăgătoare (”Surprize de ziua copiilor”,
Show magic...”) televiziunile amintite au adus un plus de imagine candidatului
PDM, dar și Fundației Edelweiss, aparținând unui lider al PDM.

Televiziunile monitorizate, prin titluri de subiecte ce reflectă același eveniment
electoral, transmit în mod diferit informația către telespectatori. Bunăoară, un
eveniment organizat de candidatul PLDM,  S. Urechean a fost reflectat de cele 4
televiziuni în subiecte intitulate, după cum urmează: 

Tv Canal 2 – ”Planurile lui Urechean” – un titlu ce, de fapt, nu conține informație și,
dacă telespectatorul nu vizionează subiectul, nu află nimic despre oferta electorală
a candidatului, or, rostul rubricilor speciale este tocmai să familiarizeze votanții cu
programele concurenților electorali;

Prime Tv – ”Urechean vrea să demoleze piața centrală”. Titlul deja ne comunică
mai multă informație, dar, dacă nu privim subiectul, ne creează impresia că
Urechean este un distrugător. Probabil, acesta a fost scopul autorilor, de rând ce
titlul ”acoperă” doar jumătate din conținutul subiectului. Judecând titlul, nu putem
învinui autorii de neadevăr (posibil, pe asta au mizat), ci doar de adevăr spus pe
jumătate.

Accent Tv – ”Urechean: vom demola autogara centrală și vom face parcări”;

Tv 7 - Serafim Urechean: ”Vom construi parcări supraetajate în locul gării centrale”.
Ultimele două titluri răspund rigorilor jurnalistice, ele semnificând conținutul
subiectelor concentrate la maximum. 

Un alt eveniment electoral – proiectul ”Primăria familiei tale” al candidatei PDM M.
Babuc, a fost reflectat doar de Tv Canal 2 și de Prime Tv. Prima televiziune
intitulează subiectul ”Abia lansat, dar  cu rezultate”, iar a doua – ”Primăria familiei
tale”, tot mai solicitată”. Primul titlu, ermetic, apelează la curiozitatea
telespectatorului, pentru că nu spune nimic, spre deosebire de al doilea. În esență,
însă, ele manipulează audiența. Dacă vizionăm subiectele, aflăm că proiectul

4�
  Manual pentru ziariştii din Europa Centrală şi de Est, editat de World Press Freedom Committee, 1992, p. 100

25



”Primăria familiei tale” este unul binevenit și de mare succes, dat fiind că, în câteva
zile de la lansare, lumea dă buzna încoace cu probleme care mai de care. Unele
probleme sunt soluționate ”chiar pe loc”. Pentru lustruirea  imaginei candidatei
subiectele fac bine. Până la urmă, însă, dacă jurnaliștii au dorit să facă jurnalism,
fie ignorau evenimentul, cum au procedat celelalte televiziuni, fie se întrebau: de ce
atâtea probleme au familiile? De ce PDM vrea să le soluționeze în campania
electorală? De când familiile au atâtea probleme? Cine a avut grijă de familii până
acum, ministrul cărui partid? Autorii subiectelor, cu siguranță, n-au dorit să facă
jurnalism, pentru că, în asemenea caz, ar fi constatat un lucru de suprafață: dacă-i
atât de solicitată ”Primăria familiei tale”, înseamnă că până acum lucrurile pe acest
segment au mers prost și autorii proiectului nu că trebuie elogiați, dar fie criticați, fie
neglijați. Astfel, un procedeu din arta manipulării inversează lucrurile și poate face
din negru alb, mizând pe capacitatea redusă a potențialilor votanți de a privi critic
televizorul. 

În subiectele electorale atestăm titluri care, prin formule lingvistice, favorizează sau
defavorizează protagoniștii. De exemplu, Tv Canal 2 și Prime Tv, dacă realizează
subiecte despre concurenți electorali, alții decât ai PDM, utilizează în titluri cuvinte
și sintagme ce provoacă emoții și sentimente negative, dorite de autori.
Exemplificăm: ”Socialiștii, învinuiți de îmbogățiri ilicite”, ”Protest în fața casei unui
demnitar”, ”Presiuni din partea concurenților electorali”, ”Protestul mamelor cu
cărucioare”, ”Protest cu cărucioare în Chișinău”, ”Didenco, acuzat de corupție”,
”Panouri electorale ilegale”, ”Blocul lui Iurie Leancă acuză” etc. 

Accent Tv, dacă relatează despre candidații PSRM, intitulează subiectele astfel,
încât să aducă un plus de imagine protagoniștilor: ”Greceanîi este lider în alegerile
din Chișinău – sondaj”, ”Greceanîi:  microbuzele trebuie păstrate. Oamenii așteaptă
stabilitate”, ”Sondaj: Zinaida Greceanîi – lider în alegerile generale locale”,
”Bătrâncea: PSRM va reveni la majoritatea programelor sociale” etc.  

Pentru comparație – câteva titluri de subiecte de  la Accent Tv care vizează alți
concurenți: ”PPE acuză PL de exercitarea presiunilor asupra candidaților săi”,
”Darie: funcționarii corupți din primărie sunt protejați de Chirtoacă”, ”PP acuză pe
Chirtoacă de construcția gheretelor ilegale (?)” etc. 

Bineînțeles, fiecărui concurent în alegeri i se aduc suficiente învinuiri și, dacă
televiziunea ia apărarea cuiva, devine protectoarea acestuia, încetează să-și mai
exercite misiunea de informare adecvată a alegătorilor și își pierde calitatea de
instituție mediatică.

Între titlurile de subiecte electorale atestăm unele cu o pronunțată încărcătură
zeflemitoare la adresa protagoniștilor. Exemple: ”Bătălia clonelor la Ialoveni”, ”De la
Voronin cetire...”, ” Protest și agitație electorală, printre gunoaie”, ”Și Chirtoca vrea
bărci pe Bâc” (Tv Canal 2), ”Lupta tizilor, la Ialoveni”, ”Perle marca Voronin”,
”Gospodarul” cu barca pe Bâc”, ”Protest printre gunoaie”, ”Doi candidați cu același
vis” (Prime Tv), ”PCRM s-a apucat să numere banii socialiștilor”, ”Voronin a criticat
guvernul, votat de el” (Accent Tv). 

26



Pentru comparație, Tv 7 a intitulat propriile subiecte de la același evenimente
electorale astfel: ”Serafim Urechean promite să amenajeze râul Bâc”, ”Voronin a
pregătit  varianta alternativă a primelor 100 de zile ale guvernului Gaburici”,
”Membrii Partidului Verde Ecologist sunt alarmați de problema gunoiștii de la
Bubuieci”, ”Serafim Urechean: bomba ecologică de la Bubuieci ar putea fi
lichidată”. Singura, dar esențiala diferență între cele două moduri de a formula titluri
rezidă în scopul urmărit de televiziuni – de a informa sau de a manipula
telespectatorii.

Concluzii:
 Patru din cele cinci televiziuni monitorizate (excepție Tv Moldova 1) își

intitulează subiectele cu caracter electoral.
 Tv Canal 2 și Prime Tv deseori recurg la tehnici reprobabile de formulare a

titlurilor pentru subiecte electorale pe măsură să genereze efecte
manipulatorii asupra telespectatorilor. O atare practică blamabilă, deși
întâlnită mai rar, este atestată și la Accent Tv.

 Tv Canal 2 și Prime Tv, prin titluri de subiecte ce vizează concurenți
electorali din partea PDM, și Accent Tv, prin titluri de subiecte ce vizează
concurenți electorali din partea PSRM, influențează perceperea
evenimentelor ca fiind pozitive. Celelalte evenimente reflectate, prin titluri,
influențează perceperea lor ca fiind fie neutre, fie negative.

 Tv Canal 2 și Prime Tv, mai des, și Accent Tv, mai rar, prin titluri de subiecte
electorale, urmăresc, mai degrabă, un efect ideologic decât unul informativ.

 Titlurile de subiecte electorale de la Tv 7 corespund rigorilor jurnalistice,
dacă facem abstracție de 4 prezențe a unui concurent electoral (S.
Urechean) în 5 ediții informative.

Recomandări:
 Accent Tv și, mai ales, Tv Canal 2 și Prime Tv, să renunțe la practicile de

manipulare a telespectatorilor-votanți prin intermediul titlurilor de subiecte
electorale manipulatorii;

 Tv 7 să continue practica de formulare a titlurilor de subiecte electorale,
titluri ce conțin suficientă informație veridică. 

27



Anexa 1
Titluri de subiecte electorale televizate

Data televiziuni  /  titluri

Tv Canal 2 Prime Tv Accent Tv Tv 7

31 mai Strategii de 
dezvoltare a 
satelor 
Moldovei 
(candidat 
PDM la 
primăria din s.
Pelinia, 
Drochia)  

Un nou show 
la circul din 
capitala. 
(candidatul 
PDM M. 
Babuc, la circ)

I iunie O raza de 
speranță de 
ziua copiilor 
(A. Candu, cu 
daruri, la mici 
pacienți din 
Chișinău) 

Surprize de ziua 
copiilor

Chirtoca vrea să 
reînvie agricultura 
în oraș

Ilan Shor s-a 
lansat în 
campania 
electorală pentru 
primăria Orhei

Bătălia 
clonelor la 
Ialoveni (doi 
candidați cu 
nume 
Cheorghe 
Caracuian) 

Lupta tizilor, la 
Ialoveni

Urechean: bugetul
municipal va fi 
cheltuit pentru 
apartamentele 
nevoiașilor

Serafim Urechean
promite locuințe 
accesibile 
tinerelor familii

Surprize de 
ziua copiilor 
(M. Babuc în 
cadrul acțiunii 
”Orașul 
copiilor” cu 3 
intervenții 
directe)

Au sărbătorit ziua
copiilor la spital 
(A. Candu)

Iurie Toma – 
candidat 
independent 
pentru funcția de 
primar Ungheni (1 
sursă) 

28



Show magic la 
gimnaziul-
internat din 
capitală (”oferit 
de Fundația 
Edelweiss”)

Căldare: consiliul 
de activiști civici, 
va combate 
corupția

Ecologiștii își 
doresc teste 
poligraf

Petrenco: 
presiunile asupra 
”Casa Noastră - 
Moldova” continuă

2 iunie Planurile lui 
Urechean

Acoperiș pentru 
cei nevoiași din 
Ialoveni (cu 
prezența min. 
PD) 

Piața de 
desfacere rusă a 
fost întredeschisă,
producătorii sunt 
nemulțumiți 
(R.Usatâi) 

Serafim 
Urechean: ”Vom 
construi parcări 
supraetajate în 
locul gării 
centrale”

Abia lansat, 
dar cu 
rezultate (M. 
Babuc adună 
solicitări de la 
cetățeni...) 

Urechean vrea 
să demoleze 
piața centrală 

Greceanîi propune
modificarea 
activității 
consilierilor 
municipali 
(părtinitor)

PPE: actuala 
guvernare are 
frică de ședințele 
plenare ale 
Parlamentului

PPEM: Legea 
privind orașele 
Chișinău și Bălți, 
din 2019

Urechean: vom 
demola autogara 
centrală și vom 
face parcări

Încă două 
companii din 
Moldova ar putea 
exporta vin în 
Rusia – R.Usatâi

”Primăria familiei 
tale”, tot mai 
solicitată 

Cernei: juriștii 
primăriei, implicați 
în vinderea 
terenurilor

Oleg Cernei: 
funcționari  de la 
primărie au 
contribuit la 
înstrăinarea ilicită 
de terenuri 

Parlamentul a luat
o pauză din cauza
incapacității sale –
Carpov. 

29



3 iunie Socialiștii, 
învinuiți de 
îmbogățiri 
ilicite 
(V.Gurău) 

Didenco, acuzat 
de corupție

Greceanîi este 
lider în alegerile 
din Chișinău – 
sondaj

Nantoi: asupra 
candidaților noștri 
se exercită 
presiuni (la 
Băcioi)

Protest în fața 
casei unui 
demnitar 
(V.Didenco) 

Presiuni din 
partea 
concurenților 
electorali (Băcioi)

PCRM s-a apucat 
să numere banii 
socialiștilor 
(Gurău) 

Secretarul CNC, 
acuzat că și-ar fi 
construit casă pe 
banii publici 

Blocul lui Iurie 
Leancă acuză 
PL (Băcioi)

Panouri 
electorale ilegale 
(ale PCRM) 

PPE acuză PL de 
exercitarea 
presiunilor asupra 
candidaților săi 
(Băcioi)

Serafim Urechean
promite să 
amenajeze râul 
Bâc

Fără titlu (?), 
despre Valeriu 
Sandul, primar 
PD degrevat de 
la Molovata Nouă

Darie: funcționarii 
corupți din 
primărie sunt 
protejați de 
Chirtoacă 

Voronin a pregătit 
varianta 
alternativă a 
primelor 100 de 
zile ale guvernului
Gaburici

Petrenco: 
suspendarea 
postului Russia-
24, este ilegală. 

Brega: 
microbuzele 
creează o gaură 
neagră în bugetul 
municipal 

4 iunie Protestul 
mamelor cu 
cărucioare 

Perle marca 
Voronin

Voronin a criticat 
guvernul, votat de 
el 

Serafim 
Urechean: bomba
ecologică de  la 
Bubuieci ar putea 
fi lichidată

De la Voronin 
cetire... 

Protest cu 
cărucioare în 
Chișinău

Greceanîi: 
microbuzele 
trebuie păstrate. 
Oamenii așteaptă 
stabilitate 

Vasili Chirtoca 
vrea să 
soluționeze 
problemele 
capitalei on-line

”Gospodarul” cu 
barca pe Bâc

Urechean: râul 
Bâc - navigabil și 
cu zonă de odihnă

Renato Usatâi 
susține că 
autoritățile vor să 

30



excludă  
formațiunea din 
cura electorală

Cojușna va avea 
apă potabilă la 
robinete 

Nantoi și Chirtoca 
nu vor trece testul 
cu detectorul de 
minciuni

Membrii Partidului
Verde Ecologist 
sunt alarmați de 
problema gunoiștii
de la Bubuieci

Iurie Leancă face 
apel să fie 
refăcută Alianța 
pro-europeană

5 iunie Protest și 
agitație 
electorală, 
printre 
gunoaie 

Protest printre 
gunoaie (mina 
Purcel)

Sondaj: Zinaida 
Greceanîi – lider 
în alegerile 
generale locale 

Și Chirtoca 
vrea bărci pe 
Bâc 

Doi candidați cu 
același vis 
(Urechean si 
Chirtoca)

Bătrâncea: PSRM 
va reveni la 
majoritatea 
programelor 
sociale

Drumuri 
europene la 
Carahasani

Iurie Leancă: 
raportul 
premierului 
Gaburici - lipsit de 
consens (?) 

Cernei: candidații 
independenți sunt 
discriminați de 
presă 

Chirtoca își acuză 
oponenții de 
plagiat 

Urechean promite 
construirea unei 
uzine de reciclare 
a deșeurilor 

”Verzii” cer 
lichidarea carierei 
Purcel 

31



PP acuză pe 
Chirtoacă de 
construcția 
gheretelor ilegale 
(?) 

6 iunie A început 
tipărirea 
buletinelor

PMAN, motiv de 
dispută 

Partidul Nostru a 
sesizat instituțiile 
de drept despre 
provocările ce se 
pregătesc 
împotriva 
formațiunii

Spotul lui 
Chirtoacă

Campanie 
electorala pe 2 
roti

V. Iaroțchi 
candidează la 
funcția de 
consilier municipal
pentru a schimba 
orașul în bine

PL și 
platforma ”DA”
nu pot împărți 
PMAN

Organizația 
municipală 
Chișinău a PDM 
s-a reunit în 
cadrul unui forum

Campanie 
electorală pe 
roți

32


