


 

 

 
Acest studiu este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului 
“Monitorizarea presei: studii de caz privind două evenimente importante ale anului 2012: vizita 
cancelarului german, Angela Merkel, în Republica Moldova şi seceta severă care a afectat sectorul 
agricol al Moldovei”. 
 
 
 
 

Autori:  

Alina Anghel și Victor Gotișan 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
Studiul a fost realizat cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenția Statelor 
Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) prin intermediul Fundației Eurasia. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene, 
Fundaţiei Eurasia, USAID şi/sau al Guvernului SUA. 
 

 

 

 

 

Chișinău, 2012 



Studiul de caz 2012 

 

1 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

Nu există o lege mai importantă 
în jurnalism decât aceea de a 
spune adevărul...” 
                  
Walter Lippmann 
„Eu: Ce mai spun gazetele, 
nene? 
Nenea: Mofturi!” 
          Ion Luca Caragiale 

 
Introducere sau radiografia unei „probleme” 
 

Generalităţi. Într-o societate, nivelul de informare şi cel de acces la informaţie sunt 
instrumentele care indică gradul de democraţie al acesteia. Francis Bacon menţiona: 
„Cunoaşterea este prin ea însăşi putere”, putere care îi garantează fiecărui individ 
libertatea. Accesul la informaţia veridică şi corectă formează o societate şi o educă în 
normele unei democraţii sănătoase, iar mass-media este tocmai instituţia care pune la 
dispoziţia sociumului instrumentele necesare în cadrul acestui proces de cunoaştere şi de 
informare. 

O informare corectă a societăţii se poate atinge doar prin reflectarea evenimentelor de 
către mass-media într-un mod obiectiv, echilibrat şi corect. Conţinutul media este destinat, 
înainte de toate, publicului larg, anume din acest considerent, el trebuie să fie adevărat (nu 
inventat), imparţial (nu tendenţios) şi obiectiv (nu distorsionat). Toate acestea la un loc – 
adevărul, imparţialitatea şi obiectivitatea – s-ar putea rezuma la ceea ce numesc experţii 
media etică sau deontologie jurnalistică, elemente fundamentale ale unui jurnalism 
corect. A fi etic înseamnă, întâi de toate, a respecta anumite valori, iar în al doilea rând, a-ţi 
asuma responsabilitatea pentru cele publicate în scris şi online sau difuzate în mass-media 
audiovizuală.  

Trebuie însă să înţelegem că etica nu este doar o culegere de coduri sau reguli care ar 
trebui urmate. Etica ţine de capacitatea fiecărui reprezentant al sectorului media de a 
respecta un set de valori în diferite situaţii (uneori acestea pot fi şi situaţii limită) şi de a 
pune la dispoziţia consumatorului de media informaţii obiective, adevărate şi corecte. 

Totuşi, în unele cazuri, mass-media poate servi în scop de propagandă şi manipulare. 
Pentru  a discerne, societatea are nevoie de instrumente clare şi bine definite pentru a 
diferenţia informaţia veridică de cea care distorsionează realitatea. Oamenii au nevoie de 
aceste instrumente pentru a face deosebirea dintre adevăr, minciună, zvonuri sau 
informaţia tendenţioasă. Drept asemenea instrument pot servi analizele şi studiile de caz 
pe marginea unui anumit eveniment. Monitorizarea mass-media în cazul unui eveniment 
este un barometru care testează instituţiile media din punct de vedere deontologic. 
Prezentul studiu îşi propune să monitorizeze media din ţară şi de peste hotare pentru a 
evidenţia aspectul cantitativ şi calitativ al conţinutului referitor la vizita cancelarului 
german în Republica Moldova care a avut loc pe 22 august 2012.   

Istoricul subiectului analizat. Vizita cancelarului german Angela Merkel în Republica 
Moldova a fost probabil unul din evenimentele cele mai importante din anul 2012. Potrivit 
informaţiilor oferite de Serviciul de presă al Guvernului, Angela Merkel a venit în R. 
Moldova la invitaţia prim-ministrului Vlad Filat. În cadrul vizitei sale în R. Moldova din 22 
august 2012, cancelarul german a susţinut o conferinţă de presă, s-a întâlnit cu 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 2 
 

preşedintele ţării şi cu speakerul Parlamentului, precum şi cu lideri ai partidelor 
parlamentare şi cu reprezentanţi ai mediului de afaceri din R. Moldova şi din Germania. 
După ce Angela Merkel a rostit un discurs la Palatul Republicii şi a depus flori la 
monumentul lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, a urmat o cină la complexul vinicol „Cricova”. 
Oficialul german s-a aflat aproximativ şase ore în R. Moldova. Ea a fost însoţită la Chişinău 
de jurnalişti, care au reprezentat aproximativ 20 de instituții media atât din Germania, cât 
și din alte ţări. De asemenea, în cadrul acestei vizite Angela Merkel a fost însoţită de oficiali 
germani, printre care Christoph Heusgen, consilier pe probleme de politică externă şi 
securitate. 

În mare parte, această vizită a reprezentat un examen pentru presa moldovenească, 
neobişnuită cu evenimente de asemenea importanţă politică. A atins sau nu majoratul 
profesional presa din Moldova?! Cu mici excepţii, modul în care jurnaliştii autohtoni au 
înţeles să mediatizeze vizita cancelarului german la Chişinău a scos la lumină o anumită 
imaturitate a mass-mediei moldoveneşti, care a încercat să abordeze subiecte mai puţin 
importante, neglijându-le în acest sens pe cele de importanţă reală. Mass-media de la 
Chişinău a analizat minuţios semnificaţia culorilor pe care le aveau hainele purtate de 
Angela Merkel sau a covoarelor aşternute în Palatul Republicii. Pentru unele instituţii 
media, pisica ce a traversat strada cu puţin timp înainte de trecerea cortegiului a fost mai 
importantă decât discursul cancelarului german, iar „aşezatul” în fotoliul de la Preşedinţie, 
„maşina blindată” şi meniul cancelarului la Cricova au devenit pentru majoritatea ziarelor 
şi televiziunilor din R. Moldova subiecte de „breaking news”.  

Pe de altă parte, în mass-media din R. Moldova a lipsit un mesaj clar transmis 
populaţiei pe tema „De ce vizita Angelei Merkel a fost atât de importantă pentru R. 
Moldova?”. Oamenii simpli nu prea au înţeles că, în afară de incomoditatea legată de 
transportul restricţionat şi „închiderea barurilor” de pe traseul unde urma să treacă 
cortegiul cancelarului, vizita în cauză a mai însemnat şi altceva... În general, a lipsit o 
abordare largă, din diferite perspective, a venirii la Chişinău a celui mai influent lider 
european. Ce înseamnă sprijinul politic acordat R. Moldova de către Germania; care este 
volumul ajutorului financiar şi al investiţiilor germane în R. Moldova; ce probleme 
întâmpină firmele germane care investesc în Moldova; ce se ştie azi despre comunitatea 
germană din Basarabia, care până la 1940 număra circa 100000 de persoane (despre care 
de fapt a amintit şi Merkel în discursul său); ce face azi Horst Köhler, fostul preşedinte 
german, născut din părinţi etnici germani din Basarabia... Din păcate, aceste teme au fost 
reflectate foarte sumar în mass-media naţională. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



Studiul de caz 2012 

 

3 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

Capitolul I: Mass-media naţională 
 

1. Aspecte cantitative ale abordării tematicii monitorizate 
A. Presa scrisă 

Adevărul. Între 15 şi 28 august 2012, cotidianul Adevărul a publicat 15 materiale care 
au abordat subiectul vizitei cancelarului german Angela Merkel la Chişinău din 22 august 
2012. Dintre acestea – cinci ştiri, un interviu, patru reportaje şi cinci editoriale. 
Majoritatea acestora au avut focusare directă şi doar două din ele – secundară (indirectă). 
În mare parte, reportajele şi ştirile au fost publicate în perioada pre-eveniment şi în ziua 
evenimentului. Editorialele, cu excepţia unuia din ele, au fost publicate în perioada post-
eveniment (după 22 august 2012). În ceea ce priveşte plasarea în pagina ziarului, trebuie să 
menţionăm că, în perioada pre-eveniment şi în ziua de 22 august, materialele referitoare la 
vizita cancelarului german au fost postate în majoritatea cazurilor în paginile 2 şi 3 ale 
ziarului. În perioada post-eveniment, acestea au fost publicate pe paginile 6 şi 7 ale 
ziarului.1 Zece materiale jurnalistice au avut tematică politică, trei din ele au abordat 
domeniul social, iar două s-au concentrat pe aspecte economice. Cotidianul Adevărul a fost 
unul dintre liderii instituţiilor monitorizate la capitolul diversitatea domeniilor abordate 
(politic, social, economic) şi a genurilor jurnalistice utilizate în abordarea tematicii 
monitorizate (ştire, interviu, reportaj, editorial). Articolele de mărime medie au prevalat 
(10 din 15) în raport cu cele foarte mari (1) şi mari (4). Materialele foarte mari şi cele mari 
au fost publicate în numerele din 21 şi 23 august.2 

Panorama. Ziarul de limbă rusă Panorama a publicat ştiri în perioada pre-eveniment 
(două), în ediţia din ziua evenimentului au fost publicate două ştiri şi două reportaje, iar în 
perioada de după eveniment au fost publicate un fotoreportaj, un editorial, un reportaj şi 
două ştiri. În total, Panorama a publicat 11 materiale pe tema vizitei cancelarului german 
la Chişinău. Jumătate din ele au avut focusare directă, celelalte – secundară. În perioada 
15-21 august, majoritatea materialelor a fost publicată pe prima pagină sau pe pagina a 
doua a ziarului. În ediţia ziarului din 22 august, pagina 3 a fost dedicată integral 
subiectului monitorizat, iar începând cu ediţia din 24 august materialele au fost publicate 
pe pagina 6 şi 20.3 A dominat tematica politică (8 din 12 materiale). Trei dintre acestea au 
abordat subiecte sociale, iar unul – tematica economică. Mărimea articolelor a variat. 
Patru din ele au avut mărime medie, câte trei au fost foarte mari şi, respectiv, scurte, două 
fiind mari. Articolele foarte mari şi cele scurte au fost publicate în numărul din 22 august. 
Portalul online de ştiri Unimedia şi  ziarul de limbă rusă Panorama au fost singurele 
instituţii de presă care au dat şi fotoreportaje, prezentând evenimente din vizita 
cancelarului german la Chişinău.  

 
 
 
 
 
 

                                                           
1  Trebuie să amintim că în zilele de luni-joi, ediţia cotidianului Adevărul conţine 16 pagini, iar ediţia de vineri are 24 
de pagini.  
2  Notă: Spaţiu/Mărimea foarte mare – o pagină întreagă sau mai mult; mare – mai mult de jumătate de pagină; mediu 
– de la ¼ de pagină până la jumate de pagină; scurt – mai puţin de ¼; foarte scurt – câteva rânduri. 
3  Ediţia ziarului Panorama de marţi şi miercuri are 8 pagini, iar cea de vineri 20 de pagini.  



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 4 
 

Diagrama 1: Clasament instituţii media, după numărul de materiale 
publicate (în unităţi) 

 
 
Moldova Suverană. Între 10 august şi 4 septembrie, ziarul Moldova Suverană s-a aflat 

în vacanţă. Pentru acest studiu însă au fost monitorizare şi analizate ediţiile ziarului din 9 
august şi din 4 septembrie. Astfel, în numărul din 9 august, în Moldova Suverană a fost 
publicată o ştire de mărime mică preluată de pe agenţia Moldpres şi care prezintă anumite 
detalii despre vizita Angelei Merkel în Moldova. Ştirea a avut o focusare directă şi a fost 
publicată pe prima pagină a ziarului. Pe 4 septembrie, ziarul a preluat şi tradus un articol 
din revista The Economist.4 Materialul este de mărime medie şi are o focusare indirectă. 
Este publicat pe prima pagină a ziarului, însă continuarea acestuia este în pagina 2. 
Tematica abordată este cea politică. 

Независимая Молдова. În perioada 3-29 august, ziarul Независимая Молдова s-a 
aflat în vacanţă. Totuşi un număr al acestui ziar a fost editat pe 24 august. În ediţia 
respectivă au fost publicate cinci articole care au avut focusare directă (patru) şi secundară 
(unul). Dintre acestea: scrisoarea deschisă a președintelui Partidului Comuniștilor, 
Vladimir Voronin, adresată Angelei Merkel, două editoriale şi două ştiri. Toate acestea au 
ţinut de domeniul politicului. Majoritatea articolelor au fost publicate pe pagina 2 a 
ziarului (trei din ele) şi au ocupat toată pagina. Editorialele, la rândul lor, au fost 
poziţionate pe paginile 3 şi respectiv 4, şi au ocupat aproximativ câte o jumătate de pagină.  

 
B. Presa audiovizuală 

Pro TV Chişinău. În perioada 15-28 august, ProTV Chişinău a difuzat 20 de materiale 
care s-au referit la subiectul monitorizat, toate în format de ştire. 15 materiale s-au 
concentrat direct pe subiectul abordat (focusare directă), celelalte cinci au avut o focusare 
secundară sau indirectă. Cât priveşte ordinea în care au fost difuzate în cadrul buletinelor 
                                                           
4  The Economist, Europe’s tired engine, accesibil la http://www.economist.com/node/21560601.  



Studiul de caz 2012 

 

5 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

de ştiri, în perioada pre-eveniment, ştirile referitoare la vizita cancelarului german la 
Chişinău au fost difuzate în mare parte la jumătatea buletinului de ştiri, în ziua 
evenimentului, precum şi în următoarele zile post-eveniment (23, 24 august), acestea au 
fost plasate la începutul buletinelor de ştiri. În cazul ProTV Chişinău, spaţiul total de 
emisie pentru reflectarea acestui subiect a fost de 43 de minute şi 30 secunde.  

TV Moldova 1. În cele 14 buletine de ştiri din perioada 15–28 august 2012, postul de 
televiziune public a difuzat 19 materiale care s-au referit la subiectul monitorizat. Toate au 
fost prezentate în formă de ştire. Majoritatea materialelor au avut o focusare directă (15), 
trei din ele – indirectă, iar în unul a fost doar menţionat evenimentul. În mare parte, ştirile 
care s-au referit la subiectul monitorizat au fost difuzate la începutul buletinelor de ştiri. 
De exemplu, în zilele de 22 şi 23 august, primele patru subiecte din buletinele de ştiri au 
avut în vizor vizita cancelarului german în Moldova. Spaţiul total de emisie pentru 
reflectarea ştirilor despre subiectul monitorizat a fost de 33 de minute şi 30 de secunde.  

Prime TV. Postul de televiziune privat Prime TV a difuzat 20 de materiale care s-au 
focusat direct (18 dintre acestea) sau indirect (două) pe subiectul monitorizat. Toate 
materialele au fost prezentate în formă de ştire. În majoritatea cazurilor, buletinele de ştiri 
ale Prime TV au început cu ştiri legate de vizita Angelei Merkel. Cele mai multe materiale 
despre evenimentul monitorizat au fost puse pe post în zilele de 20, 21 şi 22 august. În cele 
14 buletine de ştiri,  spaţiul de emisie acordat evenimentului monitorizat a fost de 49 de 
minute. 

 
Tabela 1: Topul instituţiilor media (după diversitatea genurilor 

jurnalistice) 
 Ştiri Interviu

ri 
Reporta

je 
VoxP
op 

Editoriale/Opin
ie 

1. REL 4 5 2 1 3 
2. Adevărul 5 1 4 - 5 
3. Radio 

Moldova 
11 3 2 2 - 

4. Panorama 6 - 4 - 1 
 
Radio Europa Liberă (REL). În emisiunile de dimineaţă şi cele de seară, REL a difuzat 

15 materiale. Pe lângă acestea însă au fost difuzate şi câteva ştiri scurte la începutul fiecărui 
buletin de ştiri, care s-au referit la subiectul monitorizat. REL a fost instituţia media care a 
demonstrat cea mai mare diversitate în ceea ce priveşte genurile jurnalistice utilizate: cinci 
interviuri, patru ştiri, trei comentarii (materiale de opinie), un reportaj, un VoxPop şi o 
relatare în direct de la eveniment. Majoritatea materialelor au avut o focusare directă (11) 
şi au fost difuzate la începutul buletinelor de ştiri. REL a fost de asemenea lider şi la spaţiul 
de emisie rezervat pentru subiectul monitorizat.5 În total, acesta a constituit aproximativ 
78 de minute.  

Radio Moldova. În cele zece buletine de ştiri din perioada monitorizată, postul public 
de radio a difuzat 18 materiale care s-au referit direct (14) sau indirect (patru) la subiectul 
monitorizat. Cele mai multe materiale au fost publicate în zilele de 22 şi 23 august (câte 

                                                           
5  Trebuie să menţionăm însă din capul locului că, în cazul REL, şi perioada de monitorizare a fost mai mare. Cele două 
emisiuni selectate au constituit zilnic în medie 60 de minute de monitorizare, în timp ce în cazul celorlalte instituţii media 
audiovizuale, au fost monitorizate zilnic 30 de minute din emisie.  



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 6 
 

cinci în fiecare din aceste zile). În ceea ce priveşte plasarea materialelor, în mare parte 
acestea au fost difuzate la începutul buletinelor de ştiri. Majoritatea materialelor au fost 
ştiri (11), trei< interviuri, câte două reportaje şi, respectiv, voxpop. Spaţiul total de emisie 
acordat subiectului monitorizat a constituit aproximativ 66 de minute.  
 
 

Diagrama 2: Clasamentul instituţiilor media audiovizuale după spaţiul de 
emisie acordat subiectului monitorizat (în minute) 

 
 

C. Media online  
Unimedia.md. Pe parcursul celor două săptămâni de monitorizare, Unimedia a fost 

lider la capitolul unităţi de materiale publicate cu referire la subiectul monitorizat. Astfel, 
pe parcursul celor 14 zile, au fost publicate 46 de materiale, dintre care 42 de ştiri, două 
fotoreportaje şi două transmisiuni în direct. Cele mai multe au fost publicate în zilele de 22 
august (16) şi de 23 august (10). A predominat tematica politică, însă au existat şi materiale 
care au abordat aspectele economice şi sociale ale vizitei cancelarului german la Chişinău. 
Aproximativ 80% din numărul total de articole au avut o focusare directă. Dimensiunea 
majorităţii materialelor a fost medie (între 750 şi 1300 de semne). Toate articolele 
publicate pe Unimedia au fost însoţite de imagini.  

Omg.md a publicat materiale cu referire la vizita cancelarului german în Moldova doar 
în zilele de 22 şi 23 august. În total, au fost publicate şase articole, dintre care cinci ştiri şi 
textul integral al scrisorii preşedintelui PCRM, Vladimir Voronin, adresată Angelei Merkel. 
Cinci din acestea s-au înscris în domeniul politic, având o focusare directă, iar unul a fost 
scris pe tematică socială şi a avut o focusare indirectă. Cinci din cele şase articole au avut 
mărime medie şi doar în trei cazuri materialul a fost însoţit de imagini.  

 
 
 

D. Evaluări 



Studiul de caz 2012 

 

7 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

În perioada 15 - 28 august6 cele 11 instituţii media monitorizate au publicat şi difuzat 
178 de materiale care s-au referit direct sau indirect la vizita cancelarului german Angela 
Merkel la Chişinău. Circa 75% dintre acestea au reprezentat ştiri. Majoritatea materialelor 
au fost publicate sau difuzate în ziua evenimentului (aproximativ 70% din numărul total). 

Unimedia a fost instituţia care a publicat cele mai multe materiale (46), iar Radio 
Europa Liberă a fost lider la capitolul spaţiu de emisie acordat evenimentului (78 de 
minute), precum şi în ceea ce priveşte diversitatea genurilor jurnalistice utilizate în 
reflectarea evenimentului (ştire, interviu, reportaj, transmisiune în direct, voxpop). Radio 
Europa Liberă alături de Pro TV Chişinău şi Prime TV au fost instituţiile media care au 
avut transmisiuni în direct de la evenimente legate de vizita cancelarului german la 
Chişinău.  

Cotidianul Adevărul a fost lider la capitolul diversitatea domeniilor (politic, social, 
economic şi cultural). De asemenea ziarul Adevărul a fost una din instituţiile media 
monitorizate care a avut cea mai „cursivă logică jurnalistică” cât priveşte utilizarea 
genurilor jurnalistice. Astfel, Adevărul a scris şi publicat ştiri şi reportaje în perioada pre-
eveniment şi în ziua evenimentului, informând publicul şi oferindu-i informaţii 
diversificate. După ziua de 22 august, Adevărul în mare parte a publicat editoriale ale 
formatorilor de opinie de la Chişinău, oferind publicului interpretarea unor aspecte ale 
evenimentului consumat.  

Trebuie însă să menţionăm că în unele cazuri cantitatea de materiale publicate sau 
difuzate nu s-a datorat conţinutului propriu al instituţiilor media, ci mai degrabă faptului 
că acest conţinut a fost preluat, parţial sau integral, din alte surse. Spre exemplu, 35% din 
informaţiile şi conţinutul materialelor publicate de Unimedia a fost preluat integral sau 
parţial de pe alte platforme media. De asemenea, am putea menţiona şi cazul ziarului 
Moldova Suverană, care a preluat cele două materiale publicate la acest subiect, unul de 
pe agenţia de ştiri Moldpres, iar al doilea din revista The Economist.   

 
2. Aspecte calitative ale abordării tematicii monitorizate 

 
Calitatea unui produs media depinde de mai mulţi factori, printre aceştia ar putea fi 

menţionate limbajul, tonalitatea, imaginile (video şi foto), utilizarea şi citarea surselor sau 
actorii care au fost vizaţi într-un produs media. Toate acestea ne pot ajuta să înţelegem 
tabloul general al calităţii conţinutului produselor media. 

Dacă e să ne referim direct la subiectul monitorizat, putem lesne conchide că, în mare 
parte, instituţiilor audiovizuale din R. Moldova le-a lipsit imaginaţia în a reflecta subiectul 
vizitei cancelarului german la Chişinău. Majoritatea instituţiilor media au difuzat 
aproximativ aceleaşi subiecte şi tematici în buletinele lor de ştiri, lipsindu-le reportajele şi 
unghiurile originale de abordare. Subiecte precum vizita la complexul vinicol „Cricova”, 
„maşina blindată” cu care s-a deplasat oficialul german sau culoarea covoarelor din Palatul 
Republicii (în alte cazuri, a trandafirilor sau a îmbrăcămintei cancelarului german) au fost 
subiecte mult mai abordate chiar decât discursul/mesajul Angelei Merkel. 

Cu câteva rezerve, posturile publice de radio şi televiziune Radio Moldova și Moldova 1 
au reflectat subiectul acestei vizite mai divers decât alte instituţii media. De exemplu, 
Radio Moldova a difuzat şi materiale care au reflectat cum este văzută vizita lui Merkel şi 
din alte regiuni ale Moldovei (de exemplu, Cahul), nu doar din Chişinău, aşa cum au 

                                                           
6  Excepţie sunt ziarele „Moldova Suverană”, în cazul căreia au fost monitorizate numerele din 9 august şi 4 
septembrie, şi „Независимая Молдова”, în cazul căreia a fost monitorizat numărul din 24 august.  



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 8 
 

procedat majoritatea instituţiilor monitorizate. Un „păcat” al presei audiovizuale (poate 
doar cu excepţia REL şi a mass-media publice) este şi faptul că majoritatea surselor citate 
au fost oficiali de stat sau angajaţi ai instituţiilor de stat. De exemplu, mai multe instituţii 
media audiovizuale au relatat în detalii despre scrisoarea lui Vladimir Voronin adresată 
cancelarului german (ex: Prime TV, Pro TV, Omg sau Независимая Молдова), dar foarte 
puţinedin ele au difuzat sau publicat ştirea în care câteva ONG-uri au organizat o 
conferinţă de presă cu ocazia acestei vizite, la care organizațiile au făcut apel către Angela 
Merkel să abordeze problema egalității de gen cu demnitarii moldoveni. Un fapt salutar 
este acela că aproape toate instituţiile audiovizuale monitorizate au utilizat în materialele 
lor surse citate direct şi doar în unele cazuri s-au rezumat la surse parafrazate sau citate 
indirect. 

Presa scrisă a fost mai originală în abordarea subiectelor pe marginea vizitei 
cancelarului. Totuşi această diversitate s-a limitat adesea doar la subiectele sociale, care în 
cele mai multe cazuri au avut o focusare indirectă sau secundară; subiectele politice, care 
au avut o focusare directă, au fost cam aceleaşi ca şi în cazul mass- mediei audiovizuale. 
Acestea s-au referit, în special, la evenimentele despre: gazonul furat în ajunul vizitei; 
pregătirile pentru vizită; agenda vizitei; gurile de canalizare sudate; beciurile de la Cricova; 
restricţiile de circulație pe perioada aflării cancelarului la Chişinău; terasele şi barurile 
închise din cauza vizitei; securitatea cancelarului; „dilema” se va întâlni sau nu Voronin cu 
Merkel; atacul cu cocktail Molotov.  

 
A. „Un titlu bun e un titlu clar”. Nu şi pentru jurnaliştii din R. Moldova  

Titlul reprezintă primul contact al cititorului cu textul. În unele cazuri, acesta este și 
ultimul contact.7 „Cele mai bune titluri, spunea John Caples, sunt cele care pornesc de la 
beneficiile cititorului”. Titlurile, alături de legendele la imagini, au fost şi rămân adevărate 
provocări pentru jurnaliştii din R. Moldova. Majoritatea instituţiilor media monitorizate au 
încălcat cele mai simple norme de scriere a titlurilor pentru articolele publicate sau 
materialele difuzate.8 Potrivit „Ghidului de stil cu norme etice pentru jurnalişti”, editat de 
Asociaţia Presei Independente (API), un titlu trebuie să fie „... scurt, brut, la obiect, neutru, 
fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese... 
Titlurile trebuie să fie fără ambiguităţi... şi să redea faptele fără a (le) exagera”.9 În cele mai 
multe cazuri, un titlu trebuie să informeze, dar nu să pună întrebări. Bineînţeles, există şi 
anumite situaţii în care normele de scriere a titlurilor pot fi ocolite, însă se pare că pentru 
mass-media naţională aceste situaţii au devenit o regulă. 

Cele mai multe titluri care nu au respectat atât normele etice, cât şi cele de stil au fost 
semnalate în cazul ziarului Panorama. De exemplu, cinci titluri (din totalul celor 11 
articole publicate) din ziar ori au fost formulate ambiguu, ori s-a exagerat cu o anumită 
informaţie, ori au avut prea puţine în comun cu informaţia reflectată în articol. Iată câteva 
dintre ele: Строили для Брежнева, ремонтируют для Меркель (S-a construit pentru 
Brejnev, se repară pentru Merkel), Меркель – в «бронь», водителей – в троллейбусы 
(Merkel va merge în maşină blindată, iar şoferii – în troleibuze) sau Черная кошка. 

                                                           
7  Specialiştii în comunicare şi marketing spun că la scrierea unui titlu jurnaliştii trebuie să se conducă întotdeauna de 
principiul “The 80/20 Rule of Headlines”. Potrivit acestei reguli, în medie, opt din zece10 oameni citesc doar titlurile unui 
articol, pe când doi din zece citesc şi articolul.  
8  Au fost analizate doar titlurile din presa scrisă, online şi TV.  
9  API, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalişti, Ediţie revizuită şi actualizată, Chişinău, 2012, p. 12, accesibil 
online la http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/ghid_final.pdf 



Studiul de caz 2012 

 

9 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

Напоминание о пакте Риббентропа-Молотова. Винные подвалы Крикова (Pisica 
neagră. Un ecou al pactului Ribbentrop-Molotov. Beciurile de la Cricova). 

În cazul mass-media audiovizuale, Prime TV a fost „lider” la numărul de titluri (sau 
burtiere) care nu s-au încadrat în normele etice şi cele de stil.10 Aici am putea, de exemplu, 
menţiona: Păzită ca ochii din cap; Uite gazonul, nu-i gazonul!; Un oraş pentru 
Merkel/Linişte, vine cancelarul!; Alianţa pe „covor verde”!; A venit, a văzut, a promis.  

Alte titluri care nu s-au încadrat în normele etice şi cele de stil: Тратя миллионы «на 
газоны», власти «не замечают» разрушения памятника архитектуры в центре 
Кишинева (Cheltuind milioane pentru gazoane, conducerea ţării „nu vede” că 
monumentele de arhitectură din centrul Chişinăului sunt pe cale de a se prăbuşi), В 
Кишиневе совершено покушение на премьер-министра Филата (La Chişinău a avut 
loc un atentat la viaţa primului ministru Vlad Filat) (Omg.md); Primită ca o regină, 
Cheltuieli pentru Merkel, Aterizare uşoară la Chişinău (n.a. referire la canapea) (Pro TV 
Chişinău); Angela Merkel pune Moldova la treabă şi autorităţile pe jar, Merkel, în văzul 
tuturor (TV Moldova 1).  

Printre instituţiile media cele mai corecte în acest sens au fost ziarul Adevărul şi 
portalul de ştiri Unimedia. Totuşi, în cazul Unimedia, trebuie să menţionăm că unele 
titluri au fost preluate împreună cu informaţia de pe alte platforme media.  

 
B. Sursele şi „actorii” materialelor vs  trăiască jurnalismul copy-paste! 

Pentru ca o ştire să fie obiectivă şi corectă, aceasta necesită, cel puţin, două surse 
pentru a fi citate. Doar în atare situaţie se poate afirma că jurnalistul a reflectat corect 
evenimentul. Totuşi citarea a două surse încă nu înseamnă că articolul este obiectiv şi 
echilibrat. Este foarte important ca ambele surse să prezinte opinia a două părţi diferite. 
De asemenea, un articol este echilibrat doar în cazul în care surselor le sunt acordate spaţii 
egale pentru exprimarea opiniei. 

În urma rezultatelor monitorizării, s-a observat că Moldova 1 şi Radio Moldova au avut 
aproximativ aceeaşi tematică şi mod de abordare a materialelor difuzate. De asemenea, 
sursele şi actorii materialelor în cazul posturilor publice au fost aceiaşi. Pentru Moldova 1 
şi Radio Moldova, oamenii simpli au fost cele mai utilizate surse şi cei mai prezenţi actori 
în materialele difuzate. Majoritatea surselor abordate au beneficiat de spaţiu de emisie 
aproximativ egal.  

Cea mai mare diversitate a surselor a fost prezentă în cazul materialelor difuzate de 
Radio Europa Liberă (REL), ProTV Chişinău şi cotidianul Adevărul. REL, de asemenea, a 
fost instituţia media cea mai originală în ceea ce priveşte selectarea surselor. Dacă în cazul 
celorlalte instituţii media, sursele în mare parte au fost aceleaşi (preponderent autorităţile 
de stat, membri ai guvernului şi Parlamentului), atunci pentru REL societatea civilă, 
oamenii simpli şi experţii locali şi străini au servit drept surse principale. Este de 
menţionat faptul că Adevărul şi ziarul de limbă rusă Panorama au publicat în contextul 
vizitei Angelei Merkel şi informaţie de cultură generală despre Germania sau despre 
comunitatea germană din R. Moldova, fără a se limita la informaţia şi ştirile care s-au 
referit direct la acest eveniment.  

Prime TV a favorizat uşor „sursele” Partidului Democrat din Moldova (în special 
președintele Parlamentului, liderul PDM, Marian Lupu, şi președintele Comisiei 
parlamentare de politică externă și integrare europeană, Igor Corman). Această tendinţă 
poate fi sesizată mai ales în ştirile unde Marian Lupu şi Igor Corman au avut intervenţii, 

                                                           
10  În cazul televiziunilor au fost analizate şi monitorizate atât titlurile cât şi burtierele.  



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 10 
 

beneficiind în acest caz de mai mult timp de emisie pentru exprimarea opiniei. În mai mult 
de jumătate din articolele Unimedia, surse principale au fost premierul Vlad Filat, serviciul 
de presă al Guvernului sau Dorin Recean, ministru al Afacerilor Interne (MAI).  

Pentru ziarul Независимая Молдова ca şi pentru Omg.md principala sursă a fost 
Vladimir Voronin, preşedintele Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM). 
De exemplu, în cazul Omg.md, în patru din cele şase materiale publicate la subiect, 
Vladimir Voronin ori a servit drept sursă, ori a fost menţionat, ori a fost publicată întreaga 
scrisoare adresată cancelarului german.   

Adevărul, posturile publice de radio şi TV, precum şi Radio Europa Liberă au fost 
instituţiile media care au citat direct în cele mai dese cazuri sursele. Postul de televiziune 
Prime TV, în aproximativ o pătrime din materialele sale, a parafrazat anumite surse, 
aceeaşi tendinţă se poate vedea şi în cazul Pro TV Chişinău, unde în patru ştiri din 20, 
sursele au fost parafrazate. Moldova Suverană, Независимая Молдова şi Omg.md în 
aproximativ o jumătate din cazuri au parafrazat anumite surse, fără a le fi citat direct. 

Lipsa de originalitate este probabil una din problemele majore cu care se confruntă 
jurnalismul autohton (jurnalismul copy-paste). Această tendință poate fi sesizată mai ales 
în cazul platformelor media online. O scurtă concluzie dedusă în urma acestei monitorizări 
este că platformele online autohtone sunt, în mare parte, nişte instrumente care distribuie 
informaţia deja existentă (nişte platforme digest, sau, în eng., news agregators), însă care 
nu (prea) produc conţinut propriu. Între viteză, pe de o parte, şi calitate/originalitate 
(produs propriu), pe de altă parte, platformele de ştiri online o aleg pe cea dintâi. „Lider” la 
capitolul jurnalism copy-paste între instituţiile monitorizate a fost website-ul Unimedia. 
Aproximativ fiecare al treilea material postat a fost preluat parţial sau integral de pe alte 
platforme media. În majoritatea cazurilor, Unimedia a citat sursa de unde a preluat 
informaţia. 

 
C. Imaginile foto şi video sau cum scriem corect legendele fotografiilor... 

Imaginile valorează mai mult decât mii de cuvinte. Ele sunt una dintre formele cele mai 
puternice de comunicare, în special când vine vorba de sectorul mass-media. O imagine 
poate reprezenta un eveniment anume sau o persoană, o națiune. O imagine corectă din 
punct de vedere etic trebuie să conţină câteva elemente: primul din ele – actualitatea; al 
doilea – obiectivitatea; şi cel de-al treilea trebuie să spună ceva, deci imaginea trebuie să 
fie narativă. Cea mai importantă calitate a unei imagini este aceea că ea trebuie să fie, într-
un cuvânt, etică. Fotografia trebuie să prezinte realitatea aşa cum este ea, fără a o 
distorsiona. Ghidul de stil pentru jurnalişti menţionează că „... fotografiile trebuie să 
reprezinte realitatea cu cât mai multă acurateţe”.11 Un fapt important este, de asemenea, şi 
acela că, dacă o imagine este preluată, acest lucru trebuie neapărat specificat.  

În cazul vizitei liderului european, majoritatea fotografiilor utilizate de către presa 
scrisă şi cea online au fost neutre şi au evidenţiat în mare parte anumite situaţii care au 
avut loc pe parcursul acestui eveniment. Totuşi, au existat şi anumite excepţii, care au 
demonstrat încă o dată că jurnaliştii (implicit fotojurnaliştii)12 şi editorii încă nu ştiu cum 
să utilizeze corect şi etic fotografiile pentru ilustrarea articolelor. În multe cazuri, 
fotografiile publicate nu au fost semnate de autorii acestora. 

                                                           
11  API, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalişti, Ediţie revizuită şi actualizată, Chişinău, 2012, p. 21, accesibil 
online la http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/ghid_final.pdf 
12  Despre faptul că cei care selectează imaginile pentru a ilustra articolele sunt, de fapt, editorii, dar nu fotojurnaliştii, 
iar vina în această alegere le aparţine. Fotojurnaliştii doar imortalizează anumite situaţii, de selecţia imaginilor în acest sens 
se ocupă editorii sau cei care scriu articolele.   



Studiul de caz 2012 

 

11 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

De exemplu, Moldova Suverană în numărul din 4 septembrie 2012 a preluat o imagine 
de pe un alt website, care e un colaj ce o prezintă pe Angela Merkel având în mână un 
volan. Ziarul nu a menţionat că această imagine este un colaj, regulă obligatorie în 
asemenea cazuri şi care este menţionată şi de Ghidul de stil, „... fotografiile (n. a. de acest 
gen) vor fi neapărat însoţite de inscripţia „COLAJ”.13  

Ziarul de limbă rusă Panorama a fost instituţia media care a publicat cele mai 
„problematice” fotografii. Aproximativ în jumătate din acestea nu s-a ţinut cont de 
principiile etice. De exemplu, în numărul din 24 august, pe pagina 3 a ziarului, a fost 
publicată imaginea Angelei Merkel într-o situaţie jenantă, şi anume în momentul când s-a 
aşezat în fotoliul de la reşedinţa de stat a preşedintelui. În paginile aceleiaşi ediţii, 
Panorama a publicat pe ultima pagină a ediţiei un reportaj foto. În una din fotografii este 
prezentat şi unul din „evenimentele importante” ale acestei vizite: cazul pisicii care a 
traversat strada înaintea cortegiului. Acest lucru ne face să credem că, pentru jurnaliştii de 
la acest ziar „cazul pisicii” a fost mai important decât discuţiile cancelarului german cu 
liderii partidelor parlamentare sau întâlnirea ei cu oamenii de afaceri din R. Moldova. 

„Aşezatul pe canapea” a fost pe larg mediatizat în imagini video şi în buletinele de ştiri 
ale Pro TV Chişinău. Chiar dacă Pro TV Chişinău a încercat să prezinte această ştire drept 
una preluată din mass-media externă, instituţia media în cauză a montat imaginile de la 
acest incident şi le-a repetat de câteva ori. „Așezatul pe canapea” nu este un subiect de ştire 
important pentru ca să-i fie rezervat atât de mult spaţiu de emisie. Atât Panorama, cât şi 
Pro TV Chişinău au utilizat această situaţie nu pentru a informa publicul, ci doar 
ghidându-se de elementul senzaţional. 

Au fost, de asemenea, cazuri când fotografiile ori nu au fost semnate, ori nu a fost 
specificată sursa de unde au fost preluate. Potrivit normelor, chiar dacă o fotografie este 
făcută de către o persoană angajată de redacţie, aceasta trebuie semnată de autor, astfel pe 
viitor se vor exclude anumite situaţii de conflict. Printre instituţiile media care fie că au 
uitat, fie că le-a scăpat faptul să semneze fotografiile: portalul de ştiri Omg.md şi ziarul 
Независимая Молдова. 

Cele mai multe semne de întrebare însă le-au ridicat legendele la fotografii. În 
aproximativ 80% din toate cazurile, acestea au fost scrise fără a fi luate în calcul atât 
normele etice, cât şi cele profesionale. Cele mai multe legende nu au explicat cine apare în 
fotografie (element esenţial în scrierea legendelor), dar au încercat să interpreteze anumite 
informaţii care nu aveau nimic în comun cu fotografiile publicate.14 Iată câteva exemple de 
legende extrase din ziarul Panorama: Тимофти и Меркель мило улыбались друг другу 
(Timofti şi Merkel şi-au zâmbit drăguţ); Канцлер Германии была одета в кораловый 
пиджак и белые брюки. По случайному совпадению на солдатах молдавского 
почетного караула встречавших Меркель была одежда в такой же цветовой 
гамме (Cancelarul Germaniei a fost îmbrăcată într-un sacou corai şi pantaloni albi. 
Întâmplător sau nu, soldaţii din garda de onoare care au întâmpinat-o pe Merkel la 
aeroport purtau haine de aceeaşi culoare); Кортеж Меркель быстро и 
беспрепрятственно носился по Кишеневу и окресностям. Вот бы такую скорость 
                                                           
13  API, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalişti… cit, p. 22.  
14  Codul de stil pentru jurnalişti oferă detalii foarte clare şi bine definite despre modul în care se scrie o legendă la o 
fotografie. „Vom explica cine apare în fotografie, dar nu vom indica ceea ce este evident din poză... Nu vom specula atunci 
când nu suntem întru totul siguri în legătură cu ceea ce vedem în poză... Vom indica întotdeauna numele persoanelor din 
fotografie, chiar dacă sunt bine cunoscute... Vom indica ordinea („de la stânga la dreapta…”), atunci când într-o poză  
 apar mai multe persoane... Vom evita să evidenţiem în legendă anumite trăsături fizice ale persoanei din imagine, 
particularităţi de gen sau apartenenţa etnică”. API, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalişti, Ediţie revizuită şi actualizată, 
Chişinău 2012, p. 10-11, accesibil online la http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/ghid_final.pdf 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 12 
 

для евроинтеграции Молдавии (Cortegiul lui Merkel s-a deplasat repede şi fără 
dificultăţi prin Chişinău şi periferiile oraşului. Ar fi bine dacă şi Moldova s-ar deplasa cu 
aceeaşi viteză spre Uniunea Europeană); Вряд ли „железная леди” Германии верит в 
наши народные приметы. Между тем, когда кортеж Меркель возвращался из 
Крикова, черная кошка перебежала ей дорогу. Всем уже известно какие события 
последовали позже (Este puțin probabil ca "doamna de fier" a Germaniei să fi auzit de 
superstiţiile noastre. Ei, tocmai atunci când cortegiul cancelarului se întorcea de la 
Cricova, o pisică neagră i-a trecut drumul. Se știe ce evenimente au urmat după aceasta).  

Cea mai mediatizată „ştire” a fost cea despre „maşina blindată” cu care s-a deplasat 
Angela Merkel. Din cele 11 instituţii media monitorizate, şapte au publicat sau difuzat ştiri 
despre maşina „problemă” (excepţie au făcut Radio Europa Liberă, Moldova Suverană, 
Независимая Молдова, Omg.md). Unele instituţii media monitorizate şi-au asumat rolul 
de specialişti de cea mai înaltă clasă în tematica auto. Unimedia a publicat patru materiale 
care s-au referit direct sau indirect la „maşina blindată”. În toate s-au analizat minuţios 
detalii tehnice, costul acestui automobil, de unde a fost închiriat, de asemenea a fost 
publicată o serie de imagini cu respectivul automobil. A lipsit „doar” opinia unui expert 
auto despre această maşină.  

De asemenea, Pro TV Chişinău a folosit în unele materiale şi anumite elemente audio 
prin intermediul cărora s-a încercat manipularea opiniei publice. Astfel, în ştirea difuzată 
pe 21 august şi care a reflectat pregătirile pentru vizită, Pro TV Chişinău a inclus coloana 
sonoră din filmul „Misiune Imposibilă”, iar imaginile au fost montate astfel că păreau mai 
degrabă dintr-un film de acţiune, dar nu dintr-o ştire.   

 
D. Limbajul şi tonalitatea 

Unul din principiile de bază ale Codului Deontologic al Jurnaliştilor din Republica 
Moldova spune că „jurnalistul face o distincţie clară între fapte şi opinii şi nu-şi prezintă 
propriile opinii drept fapte”.15 Astfel, limbajul şi modul în care este scris un articol este 
foarte important din punct de vedere al eticii mass-media. Prin intermediul limbajului, 
jurnalistul îşi poate impune conştient sau inconştient punctul de vedere. Obiectivitatea, în 
cazul mass-media însă, înseamnă anume separarea faptelor de opinii. Un limbaj corect şi 
obiectiv este unul clar şi care nu lăsa loc pentru interpretări şi, de asemenea, nu contribuie 
la perpetuarea unor zvonuri, bârfe, stereotipuri şi prejudecăţi în rândul consumatorilor de 
media. Limbajul media poate fi de două feluri: obiectiv sau tendenţios/părtinitor. Limbajul 
media este strâns legat de tonul sau modul în care au fost scrise sau difuzate anumite 
informaţii. Modul corect de a reflecta o ştire este cel neutru. Jurnalistul nu trebuie să se 
implice emoţional sau personal la scrierea sau difuzarea informaţiei.  

Din instituţiile media monitorizate, Radio Europa Liberă, cotidianul Adevărul şi Radio 
Moldova au utilizat cel mai obiectiv limbaj şi un mod neutru de a prezenta informaţia. 
Omg.md, Moldova Suverană şi Независимая Молдова au prezentat tendenţios şi, în 
mare parte, negativ articolele referitoare la vizita cancelarului german. Aceste instituţii 
media au servit mai degrabă drept tribună pentru PCRM, decât mijloace de informare a 
publicului. Foarte multe articole au conţinut opinii personale ale reporterului. De exemplu, 
în una din ştirile publicate de Omg.md reporterul menţiona: Восточное партнерство 
не предусматривает перспективы вхождения стран-членов в Европейский Союз 

                                                           
15  Consiliul de Presă din Republica Moldova, Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, Redacţie Nouă, 
Chişinău 2011, p. 6, accesibil online la 
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf  



Studiul de caz 2012 

 

13 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

(Parteneriatul Estic nu oferă ţărilor membre perspective de integrare în Uniunea 
Europeană). 

Pro TV Chişinău a utilizat uneori un limbaj tendenţios, evidenţiind în câteva cazuri 
detalii sau informaţii care nu aveau nimic în comun cu tematica ştirilor. Astfel, în ştirea 
difuzată pe 22 august despre aterizarea şi întâmpinarea Angelei Merkel de către Vlad Filat, 
Pro TV Chişinău menţiona: „... proaspăt divorţat (sic!), premierul s-a îndreptat de unul 
singur spre trapa avionului ... şi Angela Merkel a venit neînsoţită (sic!)”, după care 
atenţia reporterului s-a concentrat asupra vestimentaţiei oficialului german: „îmbrăcată în 
pas cu moda, într-un sacou de culoare corai şi pantaloni bej, Angela Merkel a rămas 
impresionată de felul cum a fost întâmpinată... A primit un buchet de trandafiri albi, dar 
şi unii roşii, astfel că la un moment dat avea mâinile ocupate şi nu ştia ce să facă... Cel 
mai probabil emoţionată sau neobişnuită cu protocolul moldovenesc, Angela Merkel 
repeta mişcările premierului”. Tematica „semnificaţiei” culorilor a fost continuată de Pro 
TV Chişinău şi în cazul „covoarelor verzi” din Palatul Republicii. Aluzie directă la culoarea 
simbol a Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM).  

Prime TV la fel a utilizat în câteva cazuri un limbaj tendenţios şi a prezentat informaţia 
într-un mod negativ. Postul de televiziune a acordat o atenţie deosebită unor detalii care 
pot fi calificate cu greu drept subiect de ştire, cum ar fi „culoarea covoarelor” sau „maşina 
blindată”. Câteva din inserturile în care reporterul a prezentat tendenţios sau a dat şi opinii 
personale: „Sala Palatului Republicii a suferit schimbări de decor, covoarele roşii au fost 
înlocuite cu altele verzi... ”; „Vizita de patru ore a cancelarului german a paralizat centrul 
oraşului pentru două zile... ”; „Întâmplător sau nu, în Palatul Republicii unde Merkel va 
susţine un discurs au fost aşternute covoare verzi... ”; „Până acum toate covoarele erau 
roşii, însă cu ocazia vizitei oficialului german au fost înlocuite cu altele verzi”; „Oraş 
împânzit de poliţişti... ”. De altfel, Prime TV, alături de Omg.md şi Panorama au fost 
instituţiile media care au utilizat „sursele neoficiale” în materialele lor referitoare la 
subiectul monitorizat. 

În limbajul Prime TV s-au sesizat anumite preferinţe politice pentru PDM şi membrii 
acestui partid. Iată unul din exemple: în ştirea cu referire la incidentul în care a fost atacat 
cortegiul: „Marian Lupu crede că securitatea cortegiului nu a fost asigurată la nivelul 
corespunzător... (iar) Vlad Filat... a evitat presa câteva zile...”.  

E. Evaluări 
Majoritatea instituţiilor media, poate doar cu câteva excepţii, s-a referit, în mare, la 

aceleaşi aspecte şi detalii ale acestei vizite. Generalizând, am putea spune că instituţiile 
media naţionale au funcţionat mai mult ca un „xerox” difuzând sau publicând 
preponderentaceleaşi subiecte şi tematici de ştiri. Unghiul de abordare a vizitei a fost mai 
mult politic, iar aspectele sociale şi cele economice au fost foarte puţin abordate.   

Au fost preferate subiectele de suprafaţă, senzaţionale sau de o importanţă redusă. 
Astfel, maşina blindată sau culoarea covoarelor în Palatul Republicii au devenit ştiri de 
„importanţă naţională”, iar întâlnirea cancelarului german cu oamenii de afaceri 
moldoveni şi germani sau perspectivele de integrare europeană au fost un fel de „second 
hand news”.  

La majoritatea indicatorilor calitativi instituţiile mediatice monitorizate (cu excepţia 
REL, a posturilor media publice şi a cotidianului Adevărul) au picat testul corectitudinii 
media. În cazul unor instituţii media, senzaţionalul a predominat în faţa obiectivităţii(Pro 
TV Chişinău, parţial Unimedia), în cazul altora, preferinţele politice au fost mai 
importante decât deontologia profesională (Moldova Suverană, Omg.md, Независимая 
Молдова şi, într-o oarecare măsură, Prime TV). Jurnalismul copy-paste încă mai este o 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 14 
 

„sursă de inspiraţie” mai ales pentru platformele online (Unimedia), iar fotografiile şi 
scrierea legendelor e o adevărată piatră de poticnire pentru presa scrisă. 

Mass-media de limbă rusă, spre deosebire de cea română, a abordat într-un mod 
negativ vizita cancelarului german la Chişinău, iar limbajul acesteia a fost unul tendenţios 
şi părtinitor.  

Citarea şi selectarea surselor de către instituţiile media monitorizate s-a  bazat sau pe 
preferinţele politice, sau pe accesibilitatea acestor surse. Jurnaliştii nu s-au străduit să 
găsească şi să contacteze surse cât mai diverse, dar s-au rezumat la cele mai accesibile 
pentru o anumită situaţie.  



Studiul de caz 2012 

 

15 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

Capitolul II: Mass-media internaţională  

1. Aspecte cantitative ale abordării tematicii monitorizate 
Ca bază a analizei cantitative au servit următoarele criterii de evaluare: frecvenţa 

difuzării produselor media pe tema vizitei, genul articolului, poziţionarea (numărul paginii 
în cadrul ziarelor sau al revistelor, precum şi locul ocupat în cadrul buletinelor de ştiri), 
dimensiunea/durata articolului sau a reportajului tv şi prezenţa/absenţa elementelor 
multimedia (fotografii, materiale video, podcast etc). 

Din şirul instituţiilor media care au reflectat evenimentul vizitei cancelarului german la 
Chişinău în data de 22.08.12, am selectat zece organe de presă cu impact major în rândul 
societăţii germane şi europene. Şi anume: 

Presa scrisă: cotidienele Die Welt (proprietară Editura „Axel Springer AG.”, cu 
250.959 exemplare vândute), Bild (acelaşi proprietar, cu 2.698.383 exemp. vând.), 
Frankfurter Allgemeine Zeitung (aparţine „Fazit-Stiftung”, cu 354.317 exemp. Vând.), 
Financial Times Deutschland (proprietar „Gruner + Jahr”, cu 102.101 exemp. vând.) şi 
revista Der Spiegel (aparţine în proporţie de 50 % angajaţilor, 25% îi revin fundaţiei lui 
Rudolf Augstein, fondatorul revistei,  şi restul 25 % Editurii „Gruner + Jahr”, cu 941.407 
exemp. vând. săptămânal). Ziarul francez Le Monde (în proces de vânzare, cu 324 592 
exemp. Vând.); 

Presa audiovizuală: ZDF (post public de televiziune, cu acoperire în  Germania, 
Austria, Luxemburg, Elveţia, Liechtenstein, Belgia, Italia, Olanda, Danemarca şi Kosovo) şi 
Deutsche Welle (Radiodifuzorul internațional al Republicii Federale Germania, care emite 
în 30 de limbi); 

Presa online: blogul de pe ziarul american New York Times (aparţine New York 
Times) şi revista-Internet Germany Trade and Invest (editată de Ministerul Federal al 
Economiei și Tehnologiei din Germania). 

 
A. Frecvenţa difuzării articolelor și relatărilor pe tema vizitei 

În total, în perioada monitorizată instituţiile media analizate au difuzat un număr de 26 
de articole şi relatări video.   

La categoria frecvenţă ridicată, cu cinci apariţii şi mai mult conduce detaşat Die Welt, 
care în perioada 15-29 august a publicat în total opt articole ce vizează în mod direct sau 
indirect tema vizitei cancelarului.  

La frecvenţă medie, cu doua-trei şi patru apariţii, se prezintă Bild (trei articole), 
Germany Trade and Invest (în continuare GTAI, trei articole), Der Spiegel (două articole), 
Deutsche Welle (în continuare DW, două articole, însă niciun reportaj audio), Financial 
Times Deutschland (în continuare FTD, două articole) şi ZDF (două relatări video). 
Publicaţia franceză Le Monde a publicat două articole.  

Publicaţia Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) şi Blogul de pe New York Times 
(BNYT) pot fi caracterizate prin frecvenţă scăzută, ambele publicând câte un articol vizând 
subiectul în cauză.  

 
B. Genurile utilizate de instituţiile media străine 

Ştirile a fost cel mai preferat gen jurnalistic utilizat de instituţiile media străine. Prin 
intermediul lor, a fost, mai întâi, anunţată preconizata vizită (cum ar fi pregătirile legate de 
sosire, temele ce urmează a fi discutate etc.), după care au urmat ştirile legate nemijlocit de 
prezenţa Angelei Merkel la Chişinău şi terminând cu ştirile despre consecinţele acesteia 
(reţinerea tânărului care a aruncat o sticlă de inflamabil în direcţia cortegiului etc.). În 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 16 
 

context, Die Welt a publicat şase ştiri (din totalul de opt), Bild - două (din totalul de trei 
articole pe această temă), Der Spiegel - o ştire (din totalul de două articole) şi DW, tot o 
ştire (din cele două articole). GTAI a publicat o ştire desfăşurată (din cele trei articole cu 
privire la vizită) şi FAZ a publicat numai o ştire. În total – 12 ştiri. 

La genul reportajului au apelat: postul ZDF (două reportaje din totalul de două 
relatări), Der Spiegel cu reportajul La un păhărel de vin în Moldova..., Bild cu reportajul 
Aterizare moale pentru Merkel în Moldova. Alte ţări, alte scaune... şi FTD cu reportajul 
Ultima zi de odihnă pentru Merkel... Un reportaj cu elemente de corespondenţă a mai 
publicat Le Monde, iar Die Welt a propus un reportaj foto. În total – şapte reportaje. 

La genul editorial/opinii/analiză au recurs FTD (un articol din cele două), iar GTAI a 
preferat analiza economică, atunci când a publicat cele două articole: Necesitatea de 
investiţii în RM este sporită... şi Companiile germane doresc o angajare mai mare în R. 
Moldova… În total, trei la această rubrică. DW, BNYT,  Die Welt şi Le Monde au publicat la 
rândul lor câte un comentariu, adică patru în total. 

 
C. Poziţionarea articolelor şi a relatărilor video 

În afară de locul ocupat de articole în paginile ziarelor, am extins aria de monitorizare 
pentru a afla dacă acestea au fost postate şi pe paginile web ale publicaţiilor sau exclusiv pe 
acestea. Acest detaliu este unul demn de atenţie pentru că, în cazul unor ziare străine, 
ediţia tipărită a publicaţiei diferă de cea online. Unele redacţii online percep chiar şi o plată 
(sau o taxă de abonament pentru o zi, cazul FTD, sau un abonament lunar, cum e la Le 
Monde) pentru a permite accesul la textul articolului.  

Aşadar, Die Welt a publicat cele opt articole în ediţia online, şi numai unul din ele a fost 
inclus în varianta tipărită a ziarului. E vorba de articolul Un democrat ce vine din trecutul 
rece..., publicat în pagina 6, la rubrica politic/străinătate, cu o mică fotografie (detalii în 
dosar). Der Spiegel şi Bild au publicat toate articolele pe tema vizitei exclusiv în varianta 
online. FTD a plasat ambele articole atât pe pagina web, cât şi în varianta tipărită a 
publicaţiei. Primul articol, Moldova: Călătoria dnei Merkel către zona invizibilă a 
Europei..., a fost publicat pe pagina 12, la rubrica Europa/internaţional. Celălalt articol, 
Ultima zi de odihnă pentru Merkel..., a fost publicat pe pagina 7, la rubrica politic. În 
ambele cazuri, redacţia a perceput o taxă de 2,5 euro pentru ca articolele să fie citite în 
format digital. FAZ a publicat articolul Merkel zboară către ţara-care-nu-există... chiar pe 
prima pagină, la rubrica politic. Ca să putem accesa varianta online a publicaţiei Le Monde, 
unde au apărut cele două articole despre vizita la Chişinău, a fost, de asemenea, nevoie de 
procurarea unui abonament lunar.  

Cele două relatări video (O schiţă a Moldovei... şi Merkel vizitează pentru prima dată 
R. Moldova...) de la ZDF au ocupat locul 3 şi, respectiv, 4 în cadrul buletinului de ştiri de la 
ora 21. 45, o poziţie bună, după cum se poate observa. DW n-a difuzat niciun reportaj video 
sau audio pe tema vizitei, dar ambele articole au fost accesibile pe pagina de internet a 
radiodifuzorului. 

Articolul de pe BNYT şi toate cele trei articole de pe GTAI au fost disponibile gratuit pe 
paginile web ale publicaţiilor. 

 
D. Dimensiunea articolului sau durata materialului video/audio 

Dimensiunea medie a articolului a fost cea mai răspândită, fiind consemnată în cazul a 
nouă articole, publicate de Die Welt (două articole), Der Spiegel, FAZ, FTD (două articole), 
DW, BNYT şi GTAI. Şapte articole pot fi considerate lungi, cum e în cazurile Die Welt, Bild, 
Der Spiegel, DW, Le Monde (două articole) şi GTAI. Patru articole au fost scurte (dintre 



Studiul de caz 2012 

 

17 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

care trei publicate de Die Welt şi unul de Bild) şi trei foarte scurte (dintre care două 
publicate de Die Welt şi unul de Bild). Doar un articol a fost foarte mare: cel de pe GTAI – 
Necesitatea de investiţii în R. Moldova este sporită.... 

Cele două reportaje de la ZDF au avut o durată medie – 1 min. 49 sec. („O schiţă a 
Moldovei”) şi, respectiv, lungă – 2 min. 52 sec. (Merkel vizitează în premieră R. 
Moldova). 

 
E. Prezenţa/absenţa elementelor multimedia 

Elementul media preferat în cazul ziarelor a fost, după cum era şi firesc, fotografia. 
Doar în cazul articolelor scurte şi foarte scurte, materialele nu au fost însoţite de poză. 
Publicaţia Bild a însoţit reportajul sau Vizită de stat cu mici neplăceri. Aterizare moale 
pentru Merkel în Moldova. Alte ţări, alte scaune… cu şapte fotografii de la faţa locului 
(celebre prin surprinderea momentului de „prăbuşire” a cancelarului german în fotoliul de 
la Preşedinţie). Die Welt a publicat un fotoreportaj din cinci fotografii (Merkel se lasă 
căzută în Moldova...), iar Der Spiegel însoţeşte reportajul său, La un păhărel de vin în 
Moldova..., cu patru fotografii. Restul publicaţiilor fie că a plasat câte o fotografie făcută în 
cadrul vizitei (FAZ, FTD), fie mai multe, dar luate din arhivă (cazul DW, Die Welt). 

Postul ZDF a oferit spectatorilor săi posibilitatea de a viziona cele două reportaje video 
inclusiv în varianta podcast, precum şi în calitate de Aps pentru iPhone și iPad. 

 
F. Evaluări 

Rezultatele analizei cantitative relevăfaptul că presa internaţională, cu precădere cea 
germană, nu s-a obosit să difuzeze cât mai multe articole sau corespondenţe video/audio 
privitor la vizita Angelei Merkel la Chişinău. Un număr de 26 de produse media, generate 
de zece instituţii de presă, nu poate fi considerat un număr ce oglindeşte un interes sporit 
faţă de evenimentul în cauză. Cele mai multe articole au fost publicate de Die Welt ( în 
total, opt), iar restul instituţiilor media analizate s-a mărginit la două-trei materiale 
jurnalistice. 

Cele mai populare genuri media au fost ştirile, reportajul şi comentariul. Şase din cele 
26 de materiale au fost publicate înainte de vizita propriu-zisă, zece au fost difuzate în ziua 
vizitei - 22.08.12, iar restul, zece, au apărut post-factum. Aceste cifre iarăşi denotă un 
interes scăzut faţă de subiectul deplasării cancelarului în R. Moldova. Numărul relativ 
„mare” al articolelor post-factum se datorează, înainte de toate, incidentului cu tânărul 
care a atacat cortegiul cu un obiect inflamabil. Tot Die Welt a dat dovadă de o diversitate 
mai mare cât priveşte genurile jurnalistice utilizate, abordând următoarele genuti: ştire, 
comentariu, reportaj fotografic şi portret. 

Majoritatea articolelor (circa 75%) a apărut doar în varianta web a publicaţiilor. Deşi 
ediţiile online ale ziarelor devin tot mai populare (chiar şi în ciuda unor plăţi), varianta 
tipărită a ziarelor rămâne totuşi cea de referinţă. Doar un singur articol a fost printre 
titlurile din prima pagină (vezi FAZ, articolul Merkel pleacă către ţara-care-nu-există...). 
Articolele care au avut şansa să vadă lumina tiparului au apărut în paginile mai îndepărtate 
6 (Die Welt), 7 (FTD) şi 12 (FTD). 

Postul ZDF a fost singura instituţie audiovizuală care a transmis două reportaje video 
despre subiectul vizitei. Radiodifuzorul german DW s-a mulţumit să consemneze 
evenimentul sub formă de text. 

Ca şi în cazurile menţionate mai sus, dimensiunea/durata materialelor analizate lasă de 
înţeles că subiectul nu a fost unul de interes major pentru redacţiile germane, în 
consecinţă, pentru consumatorul german/european de presă. Cele mai multe articole 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 18 
 

(nouă) au avut o dimensiune medie, iar şapte au fost scurte şi chiar foarte scurte. Doar un 
singur articol – Necesitatea de investiţii în R. Moldova este sporită... (GTAI) a fost foarte 
mare. 

 
 

2. Analiza instituţiilor media internaţionale sub aspect calitativ 
Ca bază a analizei calitative au servit următoarele criterii de evaluare: noutatea 

subiectului, focusarea (directă, secundară, doar/deloc menţionată), surse citate şi actori, 
tonalitatea reflectării evenimentului (neutră, pozitivă, negativă), modul de reflectare al 
evenimentului (detaşat/obiectiv/imparţial sau tendenţios), limbajul jurnalistic (corect, 
critic, ironic) şi materialul realizat cu autor din redacţie sau preluat. 

Totuşi am considerat ca este greşit să analizăm presa europeană (germană în speţă) 
care funcţionează după principiile libertăţii de exprimare, dar şi ale economiei de piaţă, 
aplicând aceleaşi criterii de monitorizare ca şi în cazul mass-media din R. Moldova, unde 
adesea „cel care plăteşte mai mult” sau „noua putere” echivalează automat cu noul stăpân 
pe care organul de presă trebuie să-l servească. Anume din acest motiv am hotărât să 
analizăm mass-media germană inclusiv după propriile ei reguli etice (vezi paragraful B al 
acestui capitol). 

 
A. Focusarea pe subiectul vizitei 

Din cele 26 de materiale pe tema vizitei, 16, adică mai mult de jumătate, s-au 
concentrat direct pe reflectarea evenimentului. Acest procentaj reprezintă un indicator 
bun, luând în calcul faptul că tema R. Moldova este puţin vehiculată în mass-media 
europeană/germană. 

Interesant este cazul ZDF şi al revistei GTAI. Deşi ambele reportaje de la ZDF au fost 
difuzate în cadrul aceluiaşi buletin de ştiri (în ziua de 22.08.12) sub numărul 3 şi, 
respectiv, 4, primul reportaj, O schiţă a Moldovei..., n-a conţinut nicio menţiune la vizita 
lui Merkel în Moldova, deşi conexiunea cu reportajul imediat următor Merkel vizitează în 
premieră R. Moldova... era subînţeleasă. La fel a procedat şi GTAI, care în ziua de 21.08.12 
a publicat o analiză foarte mare, Necesitatea de investiţii în R. Moldova este sporită..., fără 
să fi menţionat despre vizita de a doua zi în Moldova a cancelarului, deşi legătura directă, 
şi în acest caz, poate fi uşor dedusă.  E vorba de un procedeu răspândit în presa germană 
denumit evenimentul/ştirea în context.  

În restul cazurilor a dominat focusarea secundară sau doar cea menţionată. Despre 
vizita în Moldova s-a pomenit fie în legătură cu programata întâlnire a cancelarului 
german cu premierul grec (FAZ, Die Welt, DW), fie în contextul itinerarului cancelarului 
pentru sfârşitul lunii august: R. Moldova, China, Canada (Le Monde, BNYT şi Die Welt). 

 
B. Etica jurnalistică şi citarea surselor în accepţie germană 

Aşadar, jurnaliştii germani au propriul Cod de Etică, oarecum diferit de cel al 
jurnaliştilor moldoveni. Acesta include un set de Reguli pentru un jurnalism corect şi  
prevede că „nu tot ce este permis prin lege este şi etic”. Setul de reguli poate fi redus la 
următoarele cinci principii fundamentale:16 

• Respectul pentru adevăr și pentru demnitatea umană; 
• Ancheta amănunțită și corectă; 

                                                           
16  http://www.presserat.info/inhalt/der-pressekodex/einfuehrung.html 



Studiul de caz 2012 

 

19 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

• Separarea clară (a jurnalistului) de textul redacţiei şi de anunţurile 
publicitare; 

• Respectarea vieții private și a confidențialității; 
• Evitarea prezentării senzaţionale nejustificate a violenței și agresivității. 

În ce măsură o publicaţie sau alta îşi face bine meseria şi ţine cont de respectivul cod se 
poate judeca în funcţie de cât de des aceasta este citată. Astfel, conform unei monitorizări, 
cea mai citată publicaţie germană este Der Spiegel în plan politic şi tabloidul Bild,  în plan 
social-economic, dar, mai ales, sportiv. 

Pomenind de „citarea surselor”, am constatat ca necesitatea citării celor două surse 
(utilă în cazul jurnalismului moldovenesc, unde încă se mai practică partizanatul politic) 
nu este o condiţie esenţială şi pentru presa germană. Aici se doreşte, întâi de toate, 
respectarea adevărului și a demnităţii umane, deziderate ce pot fi obţinute printr-o 
anchetă/documentare minuţioasă, inclusiv prin contactarea a cât mai multe surse de 
informaţie.  

Cât priveşte articolele cu privire la vizita în R. Moldova, un model de anchetă 
minuţioasă poate fi considerată analiza de pe GTAI - Necesitatea de investiţii în R. 
Moldova este sporită...  Publicaţia trece detaliat în revistă situaţia economică reală, 
precum şi prognozele economice ale R. Moldova, evidenţiind domeniile aflate pe moment 
în dezvoltare sau, dimpotrivă, cele care suferă o stagnare. Redacţia a citat în calitate de 
surse Biroul Naţional de Statistică, Economist Intelligence Unit, BERD, Ministerul  
Mediului al R. Moldova ş.a.  

Totodată, mai toate ştirile pe tema vizitei publicate de Der Spiegel, Bild, Die Welt şi 
FTD au conţinut la sfârşit şi un „background informativ” despre R. Moldova, ce are ca scop 
informarea cât mai veridică a cititorilor. Acest „background” s-a referit la situaţia social-
economică din „cea mai săracă ţară din Europa”, valoarea PIB-ului, limbile vorbite pe 
teritoriul R. Moldova, existenţa diferendului transnistrean ş.a.m.d. Cu regret, publicaţiile 
monitorizate au apelat la una şi aceeaşi sursă de informaţie, „background”-ul fiind în mare 
parte identic pentru toate ziarele menţionate. 

 
C. Respectul pentru demnitatea umană şi limbajul articolelor 

Vizita Angelei Merkel la Chişinău nu poate fi considerată un subiect, în baza căruia am 
putea judeca în ansamblu dacă presa germană a respectat sau nu, întocmai, cele cinci 
principii etice fundamentale. Vizita n-a oferit momente contradictorii privitor la 
respectarea vieţii private a cuiva sau la prezentarea senzaţională nejustificată a violenţei. 

Totuşi, după cum prevede punctul 9 al Codului german de Etică17, este contrar eticii 
jurnalistice să răneşti onoarea cuiva fie prin imagini inadecvate, fie prin intermediul 
cuvântului. Ghidându-ne de acest principiu, am sesizat câteva cazuri, în care instituţiile 
internaţionale de presă monitorizate au derogat de la propriile principii de etică. Unele 
expresii folosite pot fi interpretate drept lezare a demnităţii moldovenilor. Este vorba de 
titlurile la următoarele articole:  

• Es geht ein Flug nach niergendwo/Merkel zboară către ţara-care-nu-există 
(FAZ, titlul articolului din prima pagină); 

• Moldawien: Merkels Ausflug in den toten Winkel Europas/ Moldova: 
Călătoria dnei Merkel către zona invizibilă a Europei (FTD, pagina 12). Apropos, 
„tot” în germană înseamnă „mort”; 

                                                           
17  http://www.presserat.info/inhalt/der-pressekodex/einfuehrung.html 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 20 
 

• Merkels letzter Ferientag. Die Kanzlerin gönnt sich in Moldawien eine 
Krisenauszeit – und freut sich auf den Weinkeller / Ultima zi de odihnă pentru 
Merkel. Cancelara îşi îngăduie o pauză pe vreme de criză şi dă o raită prin beciurile 
moldoveneşti (FTD, pagina 7); 

• Ein Land am Rande Europas/O ţară de la marginea Europei (Die Welt, 
23.08.12). 

Constatăm că R. Moldova este percepută ca un loc „ce nu există”,  „invizibil”, „de la 
margine”, iar chiar şi o vizită de stat în această republică se asociază cu „un moment de 
odihnă”, „lipsit de importanţă/seriozitate”. De remarcat că aceste titluri vin oarecum în 
dezacord cu tonalitatea generală a articolelor respective, care, în mare, a fost una neutră 
sau chiar pozitivă, jurnaliştii germani descriind evenimentele în mod obiectiv/detaşat. 

Drept modele de titluri corecte pot servi următoarele: 
• Merkel besucht Republik Moldau/Merkel vizitează Republica Moldova (Bild, 

22.08.12); 
• Die Republik Moldau im Portrait /O schiţă a Republicii Moldova (ZDF, 

22.08.12); 
• Merkel besucht erstmals Republik Moldau/Angela Merkel vizitează în 

premieră R. Moldova (ZDF, 22.08.12). 
Pasajul care trezeşte însă cea mai mare nedumerire aparţine Die Welt (articolul 

Cancelara crizei, liniştea dinaintea furtunii):18 
 

„Miercuri începu totul. Angela Merkel se apucă să salveze... Nu, nu moneda euro. Ci 
Moldova. Da, aţi citit corect: M-o-l-d-o-v-a. Nu e vorba doar de un afluent al Elbei, format 
din şase litere în rebusuri, ci şi de un pitic stat post-sovietic, de care nimeni nu știe și unde 
n-a fost nimeni. Însă numai până în prezent, datorită lui Christoph Heusgen, șeful biroului 
federal de politică externă, care are o vocaţie deosebită pentru probleme dificile, iar R. 
Moldova – cu republica separatistă Transnistria – reprezintă tocmai un astfel de caz. Deci, 
într-o după-amiază, aflându-seîn biroul cancelarului şi văzând-o pe şefă într-o dispoziţie 
bună, Heusgen o întrebă: „Ce ar fi să tragem o fugă până în R. Moldova?”. Iar Merkel îi 
răspunse: „Da”. Din asta putem deduce că, după-amiază, Merkel mai poate fi găsită în 
bună dispoziţie. Și... pe de altă parte, ea are timp inclusiv pentru hobby-urile angajaților 
săi”. 

Din câte observăm, prin pasajul de mai sus autorul recurge la evaluări/deducţii 
personale în raport cu decizia Angelei Merkel de a vizita R. Moldova. Autorul o ia în 
băşcălie, în mod evident, şi pe cancelară. În cazul dat, nu se poate vorbi de obiectivitate şi 
tonalitate neutră.  

De aceeaşi meteahnă (aprecieri personale ale jurnalistului) suferă şi următoarea 
legendă la fotografie:19  

                                                           
18  În variantă originală: „Am Mittwoch geht es los. Angela Merkel rettet... nein, nicht den Euro. Sondern Moldau. Ja, 
richtig gelesen: M-o-l-d-a-u. Das ist nicht nur ein Nebenfluss der Elbe mit sechs Buchstaben im Kreuzworträtsel, sondern auch 
ein postsowjetischer Zwergstaat, den keiner kennt und wo noch nie jemand war. Bis jetzt, denn Christoph Heusgen, der Chef-
Außenpolitiker der Kanzlerin hat ein Faible für besonders knifflige Probleme, und Moldau mit der abtrünnigen Republik 
Transnistrien hat ein solches“. 
 Also fragte Heusgen eines Nachmittages im Kanzleramt, als die Chefin in guter Stimmung war, ob man nicht einmal 
in Moldau vorbeischauen könne. Merkel sagte ja. Wir lernen, erstens, Merkel hat am Nachmittage noch gute Stimmung. Und 
sie hat, zweitens, noch Zeit für die Steckenpferde ihrer Mitarbeiter“. (Die Welt, Krisenkanzlerin Merkel, die Ruhige vor dem 
Sturm, 19.08.12) 
19  În variantă originală: „Da kommt Freude auf: endlich einmal keine Euro-Krise - stattdessen macht sich Angela 
Merkel Gedanken um die Alkoholreserven ihres Gastgebers Vlad Filat“ (Merkels letzter Ferientag. FTD, 23.08.12). 



Studiul de caz 2012 

 

21 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

„Ce bucurie (se subînţelege că bucuria e pentru A. Merkel): în sfârşit nicio criză euro. 
În schimb, Angela Merkel se poate gândi la rezervele de alcool ale gazdei sale, Vlad 
Filat”. 

Şi  Le Monde20  nu este tocmai prietenoasă la adresa Moldovei, după cum reiese din 
fraza:  

„Aceste călătorii ale lui Merkel în plină vară (Canada, R. Moldova) pot însemna doar 
că, odată cu trecerea lunii august, Angela Merkel nu va mai avea timp pentru aceşti 
parteneri de rang secund”. 
 

D. Noutatea subiectului 
Vizita în R. Moldova a Angelei Merkel a servit presei străine un prilej de a aborda 

subiectul „R. Moldova” dintr-o nouă perspectivă. În ultima jumătate de an, în ziarele 
analizate, tema R. Moldova a figurat destul de rar şi nu întotdeauna într-un context pozitiv. 
De aceea, deplasarea la Chişinău a cancelarului a ajutat într-un anume sens la 
îmbunătăţirea imaginii republicii în presa europeană. În decursul lunilor martie-august 
2012, despre R. Moldova s-au scris următoarele: 

În Bild, subiectul R. Moldova a figurat în contextul Domnicăi Cemortan şi al 
scufundării corăbiei „Costa Concordia” din Italia; premiul decernat Paulei Erizanu pentru 
cartea despre protestele tinerilor din 2009 în cadrul târgului de carte de la Leipzig; precum 
şi în legătură  cu un volum de 600 de pachete de ţigări moldoveneşti falsificate descoperite 
de vameşii germani. În Der Spiegel,  subiectul R. Moldova a fost exploatat în legătură cu 
ştirile referitoare la Transnistria şi la „mâna de fier a lui Putin în această regiune”; lupta cu 
ţigările de contrabandă, R. Moldova fiind alături de China ţara de origine a ţigărilor 
falsificate; locul 1 în Europa ocupat de moldoveni după consumul de alcool; precum şi în 
legătură cu moldovenii care îşi donează rinichii. FTD a pomenit de R. Moldova în această 
perioadă în contextul ştirilor din sport, precum şi al evoluării reprezentantului Moldovei la 
Eurovision.  

La DW, subiectul R. Moldova figurează destul de frecvent, mai ales când e vorba de 
departamentul de limbă română din această redacţie. În perioada monitorizată, 
departamentele german şi englez au prezentat subiecte referitoare la R. Moldova în 
contextul alegerilor preşedintelui, al conflictului transnistrean, precum şi al medaliilor 
obţinute la Jocurile Olimpice de la Londra. Radiodifuzorul german a mai menţionat că 
peste 70 la sută din persoanele infectate cu HIV din R. Moldova au sub 29 de ani. 

Die Welt a consemnat subiectul R. Moldova în legătură cu ştirile sportive, cu 
Eurovision-ul şi cu lansarea albumului fotografic „Bucovina evreiască – ecouri”, în 
amintirea Holocaustului României în Transnistria. Le Monde a scris despre Moldova în 
legătură cu remitențele emigranților moldoveni, un adevărat colac de salvare pentru ţară; 
alegerea preşedintelui ţării şi realegerea lui Dorin Chirtoacă în calitate de primar, cel mai 
tânăr primar al unei capitale europene. FAZ a amintit de R. Moldova tot în contextul 
Eurovision-ului, al celor 600 de pachete de ţigări de contrabandă, ce urmau a fi 
transportate din Moldova prin Frankfurt spre Italia, publicând şi un reportaj cu titlul  
„Când vii cu trenul din Odesa la Chişinău, vii din Ucraina de aur în Moldova săracă”.  

În BNYT, R. Moldova a figurat în raport cu alegerea preşedintelui,  condamnarea a trei 
persoane pentru traficul ilegal a 235 grame de uraniu şi reluarea traficului feroviar pe 
teritoriul Transnistriei.  
                                                           
20  În variantă originală: „Mais ces déplacements en plein cœur de l'été peuvent aussi être le signe qu'une fois le mois 
d'août passé, Angela Merkel n'aura plus autant de temps à consacrer  à ces partenaires de second rang” (Le Monde: Populaire, 
Merkel affronte une rentrée politique semée d'embûches, 15.08.12). 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 22 
 

La ZDF  tema R. Moldova n-a figurat absolut deloc în ultima jumătate de an, deci cele 
două reportaje despre vizită pot fi considerate o noutate absolută. 

Cât priveşte vizita nemijlocită a Angelei Merkel la Chişinău, despre aceasta au anunţat 
cu o zi-două înainte doar publicaţiile Bild, Die Welt, Der Spiegel şi Le Monde. 

 
E. Materiale proprii sau preluate 

Se ştie că acolo unde redacţia unui ziar sau post de radio/tv nu trimite propriul jurnalist 
şi preia informaţia exclusiv de pe agenţiile de ştiri  evenimentul nu prezintă interes pentru 
aceasta, implicit pentru cititor. Anume interesul cititorului este dominant în modul în care 
presa străină înţelege să-şi facă meseria, acesta echivalând cu succesul comercial, esenţial 
în condiţiile unei economii de piaţă.  

Din cele 26 de materiale publicate pe tema vizitei, exact o jumătate de articole – 13 - a 
fost preluată de pe agenţiile de presă. Aceasta înseamnă că subiectul a fost consemnat, dar 
n-a prezentat interes major pentru redacţiile respective.  Din cele  opt articole din Die Welt 
pe această temă, doar unul (!) a fost scris de un autor din redacţie. În mare parte, toate 
ştirile publicate de Die Welt, Bild, Der Spiegel, DW au fost preluate de pe agenţiile dpa, 
dapd, sara ş.a. Acestea au reprodus acelaşi conţinut şi s-au referit fie la pregătirile pentru 
vizită, fie la atentatul cu inflamabil. Iniţial, aceste informaţii au fost publicate de către 
mass-media moldovenească, şi doar apoi preluate de mass-media internaţională. Într-un 
anume sens, vina că R. Moldova a fost „prezentată” în ipostaze nu tocmai pozitive în presa 
europeană o poartă chiar jurnaliştii moldoveni, cei germani făcând nu altceva decât să 
preia informaţiile servite de colegii lor. 

 
F. Evaluări 

Ca o concluzie generală, trebuie să spunem că jurnaliştii germani şi-au făcut bine 
meseria atunci când au reflectat evenimentul vizitei Angelei Merkel la Chişinău. 
Tonalitatea articolelor a fost, de cele mai dese ori, una neutră sau chiar pozitivă, fără a se 
recurge la abordări tendenţioase. A lipsit procedeul „critică de dragul criticii”.  

Călătoria la Chişinău a cancelarului a ajutat chiar, într-un anume sens, la îmbunătăţirea 
imaginii republicii, oarecum şifonată din cauza subiectelor despre „ţigările de contrabandă 
provenite de aici” şi despre „moldovenii care şi-au vândut rinichii”.  

Din cele 26 de materiale pe tema vizitei, 16 s-au concentrat direct pe reflectarea 
evenimentului, ceea ce reprezintă iarăşi un indicator bun, luând în calcul faptul că R. 
Moldova este, totuşi, o temă puţin vehiculată în mass-media internaţională/germană.  

Majoritatea articolelor a conţinut la sfârşit un „background informativ” despre 
republică, ceea ce are ca scop o informare cât mai largă şi mai veridică a cititorului. 

Totuşi, nu putem trece cu vederea unele scăpări regretabile în modul în care unii 
reporteri germani/francezi au ţinut să comenteze respectiva vizită. Am constatat o uşoară 
lezare a demnităţii moldovenilor în legătură cu titlurile ce urmează: Es geht ein Flug nach 
niergendwo/Merkel zboară către ţara-care-nu-există (FAZ, titlul articolului din prima 
pagină); Moldawien: Merkels Ausflug in den toten Winkel Europas/ Moldova: Călătoria 
dnei Merkel către zona invizibilă a Europei (FTD, pagina 12). Apropos, în germană „tot” 
înseamnă „mort”. 

Ziarul Die Welt, prin articolul său Cancelara crizei, liniștea dinaintea furtunii..., 
recurge la  
evaluări personale privinddecizia Angelei Merkel de a vizita R. Moldova. Articolul este 
departe de a fi obiectiv, iar autorul şi-a permis să publice propriile judecăţi. De aceeaşi 
meteahnă (aprecieri personale ale jurnalistului) suferă şi legenda la fotografia din FTD: Ce 



Studiul de caz 2012 

 

23 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

bucurie (se subînţelege bucurie pentru A. Merkel): În sfârşit nicio criză euro. În schimb, 
Angela Merkel se poate gândi la rezervele de alcool ale gazdei sale, Vlad Filat (Ultima zi 
de odihnă pentru Merkel, 23.08.12). 

Deşi, cum spuneam mai sus, inserarea unui „background informativ” este un lucru 
lăudabil, totuşi publicaţiile analizate au difuzat, în mare parte, acelaşi „background”. De 
aceea, ştirile difuzate de un ziar au fost aproape identice cu cele ale publicaţiilor 
concurente, deosebindu-se doar prin titlu. 

Totodată, aproape fiecare articol a conţinut referiri la „gazonul furat” şi la „curăţenia 
generală, care nu s-a mai făcut de la Brejnev încoace”. Jurnaliştii germani au preluat aceste 
informaţii din mass-media moldovenească, care a relatat cu lux de amănunte despre 
respectivele incidente. 

În finalul analizei aspectelor calitative,  trebuie să constatăm acelaşi lucru ca şi în cazul 
analizei cantitative: există un interes scăzut al mediilor străine/germane pentru R. 
Moldova, implicit pentru vizita cancelarului german în R. Moldova. Utilizarea en gros a 
informaţiilor de pe agenţiile de presă şi lipsa unor materiale proprii ale redacţiilor nu 
semnifică altceva decât că subiectul nu a prezentat un real interes pentru mass-media 
internaţională.   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 24 
 

Concluzii... 
Principala funcţie a mass-media într-o societate trebuie să fie cea de informare. 

Informarea însă necesită corectitudine şi concordanţă cu normele deontologice ale 
jurnalismului. A fost oare respectată această funcţie în cazul reflectării evenimentului 
monitorizat de către mass-media naţională şi cea internaţională? Parţial... Or, pentru unele 
instituţii media din R. Moldova, cantitatea conţinutului publicat sau difuzat a devenit o 
obsesie. Această obsesie a avut repercusiuni nu tocmai pozitive asupra calităţii. Cantitatea 
materialelor unor instituţii media a fost invers proporţională calităţii produselor. Ca 
urmare, unele instituţii media care au fost lideri la capitolul unităţi de materiale publicate 
au fost şi cele care au avut cele mai mari restanţe la capitolul calitatea conţinutului. 

O altă tendinţă sesizată în cazul mass-media autohtone a fost „tabloidizarea 
subiectului”. Temele secundare, care puteau fi rezumate în câteva rânduri de informaţie, 
au fost cele care au dominat spaţiul mediatic. Pentru instituţiile media din R. Moldova 
„capacităţile tehnice ale maşinii blindate”, „semnificaţia culorilor hainelor purtate de 
Angela Merkel” sau „peripeţiile pisicii care a traversat strada” au fost mai importante decât 
discuţiile cancelarului cu oamenii de afaceri din cele două ţări sau perspectivele de 
integrare europeană ale R. Moldova. Altă concluzie este că mass-media autohtonă a 
„politizat subiectul” prin faptul că au fost analizate pe larg aspectele politice ale vizitei, în 
detrimentul celor economice sau sociale.  

Cât priveşte jurnaliştii germani, în linii mari, putem afirma că, spre deosebire de colegii 
lor moldoveni, aceştia au reflectat  în mod obiectiv vizita, iar tonalitatea majorităţii 
articolelor a fost una neutră sau chiar pozitivă. Trebuie  remarcat că, pentru prima dată în 
ultimele şase luni, R. Moldova a apărut în presa europeană într-un context diferit de cel al 
„vânzării rinichilor” sau al ţigărilor de contrabandă. 

Totuşi numărul relativ mic al tuturor materialelor pe tema acestei vizite denotă faptul 
că mass-media internaţională n-a considerat subiectul vizitei A. Merkel la Chişinău drept 
unul demn de atenţie.  

De asemenea, am semnalat anumite derogări de la Codul german de Etică în cazul 
articolelor publicate pe tema respectivă, derogări ce contravin principiului fundamental al 
jurnaliştilor germani: respectul pentru adevăr și pentru demnitatea umană. 

Nici jurnaliştii germani n-au ezitat să publice informaţii cu caracter „senzaţional”, cum 
ar fi cele despre „gazonul furat” sau „curăţenia generală care nu s-a mai făcut de la Brejnev 
încoace”. Această informaţie a fost „împrumutată” din mass- media moldovenească, de 
aceea, ar fi bine ca jurnaliştii moldoveni să fie conștienți că astfel de abordări ajung să fie 
preluate în presa internațională.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Studiul de caz 2012 

 

25 Centrul pentru Jurnalism Independent 
 

... Recomandări: 
1. Jurnalismul copy-paste a devenit o practică foarte răspândită printre jurnalişti din 

R. Moldova, fapt care influenţează negativ calitatea conţinutului media. a) 
Recomandăm editorilor şi redactorilor instituţiilor media să aplice reguli interne 
care să stabilească limita şi anumite rigori în preluarea conţinutului din alte surse. 
b) Organizaţiilor media de profil (CJI, API) le recomandăm să continue 
profesionalizarea jurnaliştilor şi editorilor instituţiilor media la care să se explice 
principiile unui jurnalism corect. 

2. Una din cele mai mari probleme ale mass-mediei autohtone ţine de titlurile şi 
legendele fotografiilor, care deseori vin în contradicţie cu normele de scriere a 
acestora. În acest sens, recomandăm consultarea şi punerea în practică a 
principiilor enunţate la acest capitol în Ghidul deontologic al jurnalistului din 
Republica Moldova şi Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalişti, API.  

3. Cantitatea nu înseamnă ŞI calitate. Urmând principiul „vitezei” în publicarea sau 
difuzarea unor ştiri, unele instituţii media încalcă (intenţionat sau neintenţionat) 
factorii calitativi (lipsa celor două surse, limbajul utilizat sau focusarea) în favoarea 
celor cantitativi (cum ar fi volumul mare). Ca rezultat, conţinutul publicat devine 
tendenţios, părtinitor şi nu corespunde normelor etice ale jurnalismului. 
Recomandăm instituţiilor media să se concentreze mai mult asupra factorilor 
calitativi (lucrul cu sursele, originalitatea în găsirea unghiurilor de abordare, 
limbajul neutru şi corect, obiectivitatea şi echidistanţa).  

4. Publicarea fotografiilor în presa scrisă, mai ales în cea online, a fost şi încă mai este 
o adevărată provocare pentru mass-media din R. Moldova. Probabil aceasta îşi are 
explicaţia în faptul că majoritatea redacţiilor din R. Moldova încă nu au în 
componenţa lor fotografi profesionişti. Recomandăm organizaţiilor media din ţară 
să organizeze cursuri de foto jurnalism, la care jurnaliştii să fie instruiţi în tehnica 
fotografiei, iar editorilor şi redactorilor le recomandăm ca la publicarea fotografiilor 
să ţină cont de principiile de bază din Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalişti 
şi Ghidul deontologic al jurnalistului din R. Moldova. 

5. În cazul evenimentului monitorizat, nu a existat din partea jurnaliştilor o focusare 
corectă asupra tematicii. Mass-media din R. Moldova trebuie să se dezică de stilul 
„tabloidizant” şi „senzaţionalist” în abordarea unor subiecte, or, principala misiune 
a presei este cea de a informa, nu de a aduna cât mai multă audienţă. 

6. Ziarelor străine le recomandăm pe viitor să se abţină de la publicarea unor evaluări 
personale şi expresii precum „ţara-care-nu-există”, „zona invizibilă a Europei” ş.a. 
Acestea derogă de la prevederile Codului german de Etică şi lezează într-o măsură 
mai mare sau mai mică demnitatea cetăţenilor R. Moldova. 

7. Totodată, le-am sugera instituţiilor mass-media germane să nu se limiteze exclusiv 
la informaţiile oferite de agenţiile de presă privitor la subiectul R. Moldova. 

 

 

 

 

 



Studiul de caz 2012 

 

Centrul pentru Jurnalism Independent 26 
 

Surse 
Fotografie copertă 

http://www.flickr.com/photos/dullhunk/7690625340/in/set-72157625833941993/ 


	coperta
	pag 2
	asta e curat Studiu_Merkel_REDACTAT

