Report on the freedom of media in the Republic of Moldova
3 May 2014 - 3 May 2015

During the reference period, the Moldovan media did not evolve; on the contrary
— it devolved in certain respects. In the international ranks, our country appears as a
country with a “partially free media”, just like during the last years. During such
period, the local media was profoundly marked by two main events: the signing of
the Republic of Moldova and the EU association agreement and the parliamentary
elections, as well as the elections of the Gagauz autonomy bashkan. Several older
problems immerged during the electoral year: the political partisanship of several
influential media that advantaged or disadvantaged certain political competitors, thus
ignoring both legal and deontological norms. The media is still extremely politicised.
The new members of the Coordinating Council of the Audiovisual (CCA), of the
Council of observers of the state-owned national radio-TV broadcaster “Teleradio
Moldova” and of the state-owned national radio-TV broadcaster “Gagauziya Radio
Televizionu” are still appointed based on political criteria. Moreover, the problem of
Parliament accredited journalists having limited access is still unsolved.

The danger of concentrating the media in the hands of groups of politicians

In 2014, the civil society continued to advocate for the media properties to be
made public, requiring the parliament to adopt the bill no. 240 on ensuring media
properties transparency. Under constant pressure, the project was included in the
parliament agenda and was voted in first reading on July 21, one year later. Although
according to the normative acts MPs should have examine the bill in second reading
within not more than 45 days from adoption in first reading, they did not pass the bill
by the end of 2014 when their mandate expired. The new members of the Parliament
adopted the law on March 5, 2015 but they avoided an important amendment
forbidding the registration of companies in off-shore areas. Without this amendment,
the media properties transparency will not be fully ensured.

The danger of media properties concentration may also continue in 2015, after
the digital terrestrial television replaces the analogue terrestrial one. The
Government voted the digital television transition program only on April 22, 2015,
although Moldova engaged to undertake the transition process by June 17, 2015.
Thus, some experts fear the risk that the new licenses will be obtained by the same
politicians currently owning the most influential Medias. The situation might become
worse if, because of lack of financial resources, many local/regional broadcasters
closed. The danger broadcast market monopolization will be still imminent after the
transition to the digital terrestrial television.

The media during the election campaign

During one electoral year, media politicisation exceeded all the limits. According
to the motorizations carried out by the Civic Coalition for Free and Fair Elections,
namely by three media organisations — IJC, API| and APEL, as well as motorisations
carried out by the CCA and the OSCE/ODIHR International Election Observation
Mission, motorisations carried out by the CCA and the International mission by most
of influential medias, including the local broadcasters Prime TV, Publika TV, Canal 2
and Canal 3 made political partisanship, replacing journalism with propaganda. The



CCA reaction to the inadequate behaviour of certain broadcasters during the
electoral campaign did not have the desired effect also because of the imperfection
of the national legal framework regulating broadcasting.

Constant pressure of the political powers

Just like during the communist government, during the reference period
politicians showed clear attempts to subject the Moldovan media to political control.
Both by intervening in the editorial policies of the media institutions they own, and by
some decisions made in the Government or Parliament, politicians showed they are
not willing to comply with the European media standards.

A relevant example is the parliamentary Commission for media postponing for
more than one year the election of new members of the Council of Observers of the
of the state-owned national radio-TV broadcaster “Teleradio Moldova”. During the
entire 2014, the Council of Observers (CO) was not functional, having just 3
members instead of 9. In early March 2015, the Parliament finally assigned 4
members of the Council of Observers for the 6 vacancies, rejecting some media
experts that do not have political coverage. The four places in the CO were shared
politically by the PLDM and PDM — governing parties. The civil societies worried that
the 2 other places in the CO for which a new contest was organized could be shared
according to the same criterion.

Another relevant example of the current governors not understanding the
essence of the European media standards is the recent legislative initiative of PLDM
and PDM MPs on the amendment of the Broadcasting Code and of the Law on
freedom of expression. Although the authors of the bill stated their purpose is to
ensure a safe informational environment in the Republic of Moldova, they actually
violated several norms related to freedom of the media and freedom of expression.
The project raised a wave a negative feedback from the media and the society. The
authors of the project were accused that, on the ground of fighting the Russian
propaganda, they intend to limit freedom of expression. Media organisations
disapproved secrecy and the lawmakers’ rush when they submitted the parliament
the legislative initiative without prior consultations with the civil society and requested
that the examination of the bill be postponed. “We are worried to acknowledge that
the new legislative initiative contains stipulations which, if adopted, could endanger
both the freedom of the media, and the freedom of expression”, reads a press
statement of such organisations. Other provisions of the bill also received criticism —
for example, the fact that the author of the information published in any media must
be individualised and identifiable: shows making allegations against some
individuals’ behaviour and illegal deeds need to submit proofs; broadcasting show
moderators need to ensure the accused persons’ right of reply etc. Under the
pressure of the public opinion, the bill was not subject to vote in its initial variant, and
the politicians stated they would initiate public debates.

Limitation of access to information
The reference period was marked by limitation of Parliament accredited
journalists’ access to information. During the year, the media representative were

prohibited access to MPs plenary sittings. Journalists were provided a small room

2



with 2 monitors, and the information appearing on monitors is selected and filtered
by Parliament appointed specialists. The requirements of the civil society to ensure
Parliament accredited journalists better work conditions were ignored by the MPs.

Mention should be made that there was a previous bill that passed only the first
reading, according to which the sittings of the Government will no longer be
broadcast live online. Then the civil society accused the Government of trying to
reduce decisional transparency. At the initiative of the Independent Journalism
Centre, PLR MPs registered in the Parliament a bill on the amendment and
completion of the Law on access to information (Articles 15, 16) and of the
Contravention Code (Article 71) on June 27. The bill provided for the reduction to 10
days of the term to submit the information and adopting harsher penalties for
individuals violating the legislation on the access to information. But the bill was not
examined by the XIX™ legislature and was excluded from the legislative procedure.

In February 2015, the permanent Bureau of the Parliament approved a new
regulation regarding journalists’ accreditation, which contained restrictive provisions
likely to limit the access of certain media institutions to the information in the
Parliament. Article 5, for instance, provides for that only the institutions that have an
independent and equidistant editorial policy that guarantees pluralism of opinions”
may obtain the accreditation — which is actually open for interpretation.

The security of the information space

During the reference period, a lot has been said about the necessity to ensure
the security of the information space, but no specific decisions were adopted in this
respect. In July, CCA sanctioned Prime TV, TV7, RTR Moldova, and Ren TV
Moldova that retransmit TV channels from the Russian federation and decided to
suspend the broadcasting of the channel Rossia 24 on the territory of the Republic of
Moldova for 6 months. The CCA set forth the argument that Russian channels use
instruments of aggressive propaganda, promotes and intensifies unconfirmed
rumours, manipulated through text and video materials, misinforms and manipulates
the public opinion regarding the events in the Ukraine. Unfortunately, the steps CCA
took did not have the intended effect, because Rossia 24 continued to be broadcast
in the Gagauz autonomous unit and in other regions of the country. The relevant civil
society pleads for the adoption of a law on the security of the national information
space.

In September 2014, the Parliamentary commission for mass media passed a bill
submitted by the PLR MPs providing for the prohibition broadcasters promoting
separatism and violent messages on the territory of the Republic of Moldova. The
document was not examine within the plenary sitting of the Parliament and was
excluded from the legislative procedure of the new Parliament.

In absence of an adequate legislation, the information war intensified. It is only
after the government acknowledged the impact of the Russian propaganda on the
results of the Gagauz autonomy elections, which could also repeat within the general
local elections of June, that the problem of the information space security became
topical again. There are several relevant bills in this respect, which are, though, not
examined at the moment.



The media from the Gagauz autonomy and the Transnistrian region

The administrative crisis at the public regional company “Gagauziya Radio
Televizionu” which resulted in several trials, the political control over the Council of
Observers blocked the activity of the public broadcaster in the region. The situation
was also influenced by the elections of the bashkan in the autonomy in March 2015.

On November 4, 2014, the People’s Assembly of Gagauzia passed the bill on the
amendment and completion of the Gagauz ATU Law no.66 on television and radio,
comprising several provisions that go against the Constitution of the Republic of
Moldova, the Broadcasting Code, the Law on the special legal status of Gagauz, the
Law on the freedom of expression etc. The bill provides that the Executive
committee of Gagauz shall be assigned the competence to issue broadcasting
licenses, use and retransmission license, and will replace the legal competences of
the Coordinating Council of the Audiovisual to supervise the compliance with the
broadcasting legislation provisions by the broadcasting license owners and
retransmission permit holders, and shall apply sanctions to the latter in the event of
violation of legal provisions. The People’s Assembly proposed to amend the legal
procedure of electing and removing the members of the Council of Observers of the
public regional broadcaster, i.e. with the vote of the majority of elected MPs. Media
NGOs required the People’s Assembly to reject such bill. Nevertheless, the bill was
passed and the ex bashkan, Mihail Formuzal promulgated the law the same day. The
Coordinating Council of the Audiovisual stated such action was illegal and referred
the matter to the Presidency, the Parliament, the Government, the General
Prosecutor’s Office, the Constitutional Court and the Intelligence and Security
Service of Moldova. Currently, this law is challenged by the State Chancellery.

The freedom of expression and human rights compliance in Transnistria are
constantly worse. In August 2014, the Transnistrian leader Evgheni Sevciuk signed a
decree obliging public authorities, organisations and simple citizens to inform the
security committee of the separatist region about all the cases in the information
systems, including on the Internet, which could be classified as extremist actions or
information. In March 2015, the journalist and activist Serghei llcenco who was
accused to have posted on social networks anonymous messages urging people to
topple the Tiraspol regime. Sources close to licenco denied the accusations and do
not exclude the possibility of a well-staged scenario against the activist that has
lately adopted a critical and harsh position against the leader of the region, Evgeni
Sevciuk.

Journalists subject to verbal and physical abuse

Intimidations against media representatives did not cease during this period
either.

On June 3, the journalists of the news portal were thrown out of the People’s
Assembly of Gagauzia sitting room and were prohibited to record a scandal that
arose between the MPs during the debates. “They kicked us out. We came there
with the camera, knocked at the door, opened it and tried to get in. A councilor came
and pushed us out of the way blocking our access and even swore us” the director of
the portal said.



On June 20, the intern reporter Vadim Ungureanu was apprehended for 72 hours
and the headquarters of the news portal was sought. The editorial management
classified the incident as a “vengeance” of the Ministry of Interior because the portal
published several investigations regarding this minister.

On June 21, the civic activist and human rights advocate Oleg Brega was
physically abused. That evening, a group of masked individuals allegedly sprayed
him in the eyes and kicked him with their feet, after which the journalist needed
medical care. According to the video posted on the portal Curaj.md, the next
morning, on June 22, Oleg Brega was insulted and physically abused by a man
driving the car registered under RM P 007. The man did not want the activist to
record the car, so he hit the camera and Brega accordingly. The video shows that
after a short while, the PCRM MP Maria Postoico got in the very car.

On August 25, the RISE Moldova journalist lurie Sanduta was menaced by
Ruslan Siloci, whose company was mentioned in an investigation about a cross
border money laundry scheme of extremely large amount, published on the site of
Rise.md. lurie Sanduta stated he was called from a telephone number belonging to
Ruslan Siloci and was menaced angrily: “If you don’t delete that picture of mine and
the text, you're in trouble.” The investigation revealed the largest money laundry
operation in Eastern Europe, in which were involved a cousin of Vladimir Putin, FSB
officers, Russian companies, off-shore companies, Russian, Latvian and Moldovan
banks, Moldovan judges, proxy agents and infamous criminals.

Another case in which journalists were intimidated took place in Corjova, where
Publicka TV ENG crew coming from the ceremony of the beginning of school year in
the village was verbally abused by the local militia. About 20 militiamen were became
angry when being recorded and wanted to confiscate the camera and the video tape.

In September, Ziarul de Garda was hacked. The hosting company had to
suspend the site until the situation is under control. Previously, the website
underwent another external cyber-attack in the same month, after posting the article
,Casa de lux si femeia din spatele IPS Vladimir’ (“His Eminence Vladimir’s house
worth millions and the woman behind Him”). Then Zdg.md had to be blocked.

On 4 March 2015, the Jurnal TV reporter Catalina Rosca was physically abused
at the Orhei Law Court, where a criminal case was to be examined, with the
participation of the PDM MP Constantin Tutu as a witness. After the court’s sitting,
the reporter stated a bodyguard of MP Constantin Tutu allegedly hit her in the
stomach with his fist after she asked the MP a question. The statement was
confirmed by the attorney Roman Zadoinov who witnessed the incident, but
Constantin Tutu denied the accusations. The case is investigated by the Orhei Police
Inspectorate.

Recommendations


file:///Users/vanea/Downloads/%5Ch
http://zdg.md/

The rulers of the Republic of Moldova should be fully aware of the important role that
the media plays in the construction of a democratic state and treat the press in
accordance with the relevant European standards.

In this regard, we recommend to the authorities to:

e achieve, with no delays, the media-related provisions included in the 2015-2018
Government Activity Program;

e undertake concrete and effective measures that would guarantee that the
transition to digital terrestrial television would be made for the benefit of the citizens
and not for the ones who are seeking to monopolize the audiovisual sector;

e adopt a new Audiovisual Code, which would express a modern, European vision;

e ensure real independence of the Coordinating Council of Audiovisual and of the
Supervisory Boards of the public broadcasters, including with some criteria for
appointing members based on their professionalism, and not on their political
representativeness;

e abandon the practices applied so far meant to influence the editorial policies or to
enslave the media institutions, and the politicians - media patrons, stop treating the
media institutions as some party branches;

e create decent working conditions for the accredited journalists within the
Parliament and provide the media representatives with access to the plenary sittings
of the Parliament;

e adjust the law regarding the access to information to the digital era requirements
and to the electronic governance practices;

e ensure Moldova's information space security through legal mechanisms that would
not affect the freedom of speech and other free press values;

e communicate effectively with the journalists and the media institutions, react, in a
timely manner, to the citizens’ needs and requirements expressed via the media and
to take action every time public interest issues are raised by the press.

The Independent Journalism Center
Association of Independent Press
Association of Electronic Press

Press Freedom Committee

Union of Journalists of Moldova
“Acces-info” Center

Association of Independent TV Journalists



Center for Investigative Journalism
Young Journalist Center from Moldova



