coalitia 2009

Centrul pentru Jurnalism Independent ﬁ**’
u

codlifia civica
pentru alegeri libere si corecte

&

Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile locale generale din
14 iunie 2015

Raport Nr.2
15 - 30 mai 2015

Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundatiei
Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agentiei
Suedeze pentru Dezvoltare si Cooperare Internationala (Sida) si de Ministerul Afacerilor
Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate apartin autorilor si nu reflectd
neaparat punctul de vedere al Fundatiei Est-Europene, Guvernului Suediei, Sida sau al
Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Danida

FUNDATIA EST- EUROPEANA

SWEDEN



http://www.sida.se/
http://www.sida.se/
http://www.um.dk/en
http://www.um.dk/en

1. Date generale

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea si informarea publicului cu privire la
comportamentul mass-media in campania electorald, inclusiv a accesului concurentilor
electorali la mass-media si asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea isi propune sa
analizeze tendintele reportericesti care pot afecta performanta mass-media si compromite
abilitatea acestora de a oferi publicului informatii veridice, echidistante si pluraliste.

1.2 Perioada de monitorizare: 1 mai— 14 iunie 2015
1.3 Criteriile de selectare a institutiilor mass-media supuse monitorizarii:

* Audienta-impactul: national, quasi-national
* Tipul mass-media: audiovizual, online

* Forma de proprietate: publica, privata

* Limba difuzarii: romana si rusa

1.4 Lista mass-media monitorizate:

Presa audiovizuala

Moldova 1 (Mesager, 21:00) — post public, acoperire nationald, difuzeaza in limba romana
si rusa;

Prime TV (Primele Stiri, 21:00) - post privat, acoperire nationalda, difuzeaza in limba
romana si rusa;

Canal 2 (Reporter, 19:00) — post privat, acoperire nationald, difuzeaza in romana;

TV 7 (Stiri, 20:30) - post privat, acoperire regionald, difuzeaza In romana si rusa;

Accent TV (Accent info, 20:00) - post privat, difuzeaza in limba romana si rusa.

Presa online-scrisa:

www.unimedia.info (portal online, limba romana);

www.omg.md (portal online, limba rusa);

www.publika.md (portal online, limba romanad);

www.pan.md (versiunea online a publicatiei Panorama, limba rusa);

www.timpul.md (versiunea online a publicatiei nationale Timpul de dimineatd, limba
romana).

2. Cadrul metodologic

A fost monitorizat continutul integral al publicatiilor online si cate un buletin de stiri zilnic,
fiind analizate materialele cu caracter electoral direct si indirect. Materialele au fost supuse
unei evaludri de continut si de context, pentru a determina dacd sunt favorabile sau
defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formatiuni politice. De asemenea,
materialele au fost analizate conform urmatoarelor criterii de reflectare obiectiva:

Impartialitate/obiectivitate: Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, stirile trebuie sa
fie impartiale si obiective, s nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane in detrimentul


http://www.timpul.md/
http://www.pan.md/
http://www.publika.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.info/

altora. Prezenta elementelor discriminatorii in cadrul reportajelor si stirilor reprezintd un
prim criteriu de prezentare a realitdtii prin prisma jurnalistului. lar filtrarea stirilor si analiza
minima a istoriei si contextului, de asemenea, vorbesc despre apararea intereselor anumitor
actori, dar nu ale publicului larg'.

Corectitudinea si echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte si echilibrate,
materialele trebuie sa prezinte toate parfile vizate, in special cand e vorba de subiecte
controversate, si sa trateze in mod egal oponentii.”> De asemenea, mass-media trebuie sa
asigure accesul la o multitudine de pareri diverse care ar ajuta auditoriul sd-si creeze
propria opinie asupra celor intamplate.

Limbajul si imaginile utilizate: Exagerarile si limbajul licentios utilizat in mod deliberat,
cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizatii,
precum si imaginile manipulate astfel Incat anumite parti sa apard in lumina negativa ridica
grave semne de intrebare cu privire la respectarea standardelor etice si profesionale.
Comportamentul etic al jurnalistilor este pus la Indoiald de cele mai multe ori atunci cand
imaginile prezinta aspecte ce nu corespund realitatii, cand acestea sunt trucate, dar §i atunci
cand anumite stiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legaturd cu textul, cu partea
informationala.

3. Datele monitorizarii

Danra pumisca
ot —
#ﬂuuu HELBRYE

Implicarea in campania electorala

In perioada 15-30 mai 2015, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat in total 54 de
materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Cele mai multe au vizat diverse
evenimente de campanie organizate de concurentii electorali, dar si activitatea CEC, a
organizatiilor societatii civile. Printre subiectele cu caracter electoral indirect s-au numarat
stirea despre renovarea Cetatii Soroca, cu participarea speakerului Andrian Candu, ancheta
in dosarul Béncii de Economii, inspectarea de catre ministrul Transporturilor a drumurilor
nationale aflate In reparatie, negocierile cu fermierii si solutiile din partea Parlamentului etc.

Impartialitate §i obiectivitate. Partizanat politic

Marea majoritate a stirilor cu caracter electoral direct sau indirect, puse pe post de Moldova
1 in perioada de referintd, au fost obiective si nepartinitoare, fara a fi inregistrate abateri de
la normele deontologice. Singurele stiri care au avut probleme la capitolul partinire si
separarea faptelor de opinie sunt stirea despre ,,un nou scandal cu implicarea deputatilor
socialisti care au ales sa faca legea cu pumnul” (15 mai); materialul despre marcarea Zilei
sportivului la Hancesti (18 mai), partinirea fiind evidentd prin faptul ca nu s-a pus accent pe
activitatile organizate si pe opinia participantilor la competitie, ci s-a mentionat care sunt
planurile de viitor ale primdriei in sensul dezvoltarii sectorului; stirea despre intentia

1 Simona Stefanescu, Riscurile comunicarii mediatice in timpul conflictelor

2 Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.



consilierilor municipali Balti de a organiza un referendum consultativ in vederea obtinerii
unei autonomii financiare mai mari (26 mai).

Moldova 1 a oferit acces in stiri unui numar de 11 concurenti electorali. De cele mai multe
aparifii §i mentiuni a beneficiat Partidul Democrat (PDM), reprezentantii acestui partid
avand aparitii directe in 11 stiri, fiind totodatd mentionati in altele 3, contextul fiind pozitiv
(10) si neutru (4). Numarul mai mare de aparitii, in comparatie cu alfi concurenti electorali,
se explica prin abordarea subiectelor cu caracter electoral indirect, in care protagonistii au
fost exponenti ai PDM (ex. ministrul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor,
presedintele Parlamentului). Ceilal{i concurenti au aparut mai rar, In contexte diferite:
Partidul Liberal Democrat (PLDM) a avut aparitii in 4 materiale si mentiuni in altele 4
(contextul fiind pozitiv si neutru), Partidul Liberal (PL) — aparitii in 2 stiri $i mentiuni in 5
(In context pozitiv, neutru si negativ), Partidul Socialistilor (PSRM) — aparitii directe in 4
stiri si mentiuni in altele 4 (contextul fiind neutru, negativ si pozitiv), Blocul electoral
Partidul Popular European din Moldova-lIurie Leanca (PPEM) — aparitii in 3 materiale si o
mentiune (preponderent neutru), Partidul Comunistilor (PCRM) — o aparitie si 4 mentiuni
(in context preponderent neutru), Miscarea Ravnopravie (MR) — o aparitie si 3 mentiuni
(preponderent in context negativ), ,,Partidul Nostru” (PN) - 2 aparitii si o mentiune (in
context neutru si pozitiv).

Pluralismul de opinie. Corectitudinea si echilibrul surselor

In perioada de referintd, postul public de televiziune a asigurat partial pluralismul si
diversitatea opiniilor in materialele relevante. Sursele citate cel mai des de Moldova 1 au
fost politicieni, care au fost citati direct sau indirect de 35 de ori in stirile relevante. La
functionari de stat s-a recurs de 18 ori, la experti — de 9 ori, iar la cetateni — de 13 ori. La
alte surse Moldova 1 a apelat de 16 ori. De notat ca, din numarul total de 91 surse, doar 10
au fost se sex feminin, ceea ce constituie aproximativ 9%. Acest indicator, care releva un
evident dezechilibru al surselor pe criterii de gen, este in scadere fatd de perioada
precedentd de raport, cand acesta a constituit aproximativ 20%.

Moldova 1 a avut in perioada de raport 6 reportaje care au abordat subiecte de conflict,
dintre care in 3 nu au fost prezentate ambele parti implicate in conflict. Drept exemple de
stiri dezechilibrate pot servi stirea din 15 mai, despre altercatiile dintre deputatii PSRM si
angajatii unei companii de constructii; materialul din 20 mai, despre declaratiile premierului
Gaburici referitoare la semnarea in conditii neloiale a contractului de concesionare a
Aeroportului International Chisindu; stirea din 26 mai despre intentia consilierilor PCRM
din Balti de a organiza un referendum consultativ cu privire la extinderea autonomiei
financiare a municipiului. _

Limbajul i imaginile video utilizate
Limbajul si imaginile video utilizate de postul public Moldova 1 in perioada 15-30 mai au
corespuns normelor deontologice.

In concluzie, postul public Moldova 1 a avut un comportament relativ echilibrat, asigurand
partial pluralismul de opinie, diversitatea si echilibrul surselor. Totodata, se remarcd o



usoara favorizare a concurentului electoral PDM, care a beneficiat de cele mai multe aparitii
si mentiuni in context pozitiv.

r
H PRIME

Implicarea in campania electorala

Postul de televiziune cu acoperire nationald Prime TV a reflectat activ campania electorala
atat pentru postul de primar in Chisindu, cat si pentru primariile din multe alte localitati ale
republicii. In total, in perioada de raport au fost puse pe post 53 de materiale, cele mai multe
cu caracter electoral direct. O parte mai micd au vizat subiecte neelectorale a caror
incarcaturd informationald este Tn masurd sa influenteze perceptia electoratului despre
anumiti concurenti, cum ar fi, de exemplu, stiri despre constructia drumurilor europene cu
participarea ministrului Transportului si Infrastructurii Drumurilor (exponent PDM);
materiale despre solutii pentru problemele agricultorilor, cu citarea presedintelui
Parlamentului (exponent PDM); dar si reportaje despre diverse acte de caritate facute de
Fundatia Edelweiss. Marea majoritate a reportajelor electorale din teritoriu prezinta, de
reguld, diverse probleme cu care se confruntd anumite localitdti dupd care se vorbeste
despre persoanele care vin cu solutii la aceste probleme, candidatii fiind, de regula, din
partea PDM. Prime TV nu intotdeauna mentioneaza apartenenta politicd a candidatilor la
primarii. De notat cd postul respectiv a omis sa reflecte rezultatele sondajului de opinie
realizat de CBS AXA, potrivit caruia PDM, PLDM si PCRM ar insuma mai putine voturi
impreund decat PSRM de unul singur.

Obiectivitate si impartialitate. Partizanat politic

Comparativ cu prima perioadd de raport, in intervalul 15-30 mai la Prime TV au fost
inregistrate mai multe reportaje partinitoare — 8, in care a fost evidentd atitudinea
reporterului fatd de protagonisti. De cele mai multe ori e vorba de stiri privind lansarea 1n
campanie a diferitilor candidati la primariile din localitatile republicii, in materiale fiind
inserate informatii laudative la adresa candidatilor, iar titlurile, burtierele, lead-urile abunda
de adjective menite sd prezinte in roz actiunile acestora, cum ar fi, de exemplu, lead-ul ,, Un
centru comunitar, institutii de invatamant moderne §i locuri de agrement. Pare o descriere
a unei localitati dintr-o tara europeand, insa este vorba despre satul Fundurii Vechi din
raionul Glodeni. Localnicii spun ca, aici, poti trai decent, iti poti gdsi un loc de munca si ai
unde sa te odihnegti” (22 mai). Unele stiri prezinta candidatii intr-o maniera (usor) ironica,
cum ar fi reportajul despre lansarea unei piese muzicale de catre candidatul PCRM la
Primaria capitalei, Vasili Chirtoca (21 mai). Drept exemplu de neseparare a faptelor de
opinie poate servi stirea despre lansarea echipei PN 1n alegeri (26 mai) in care autorul trage
anumite concluzii privind lista PN si vine cu contraargumentele proprii privind lipsa de
integritate a unor candidati de pe listd. Mai multe detalii privind partinirea postului sunt
incluse in Studiul de caz nr. 4 din Anexa.

Materialele relevante s-au referit la activitatile a 8 concurenti electorali. Din punctul de
vedere al prezentei concurentilor electorali, PDM a fost cel mai favorizat, reprezentantii
acestui partid avand aparitii directe in 28 de stiri si fiind mentionati in altele 3. In absoluta
majoritate a acestora contextul aparitiilor a fost pozitiv — 27 (!) si neutru — 4. PLDM si



PCRM au fost citati direct in cate 5 si, respectiv, 4 materiale, fiind mentionati o data si,
respectiv, 2 ori. Contextul a fost mai mult pozitiv si neutru pentru PLDM si mai mult
negativ si neutru pentru PCRM. PSRM si MR au fost mentionati de cate 2 si 5 ori fiecare,
avand si cate o aparitie directd, contextul fiind preponderent negativ pentru ambii
concurenti. In stirile de la Prime au mai fost reflectati PPEM, PN si PL, preponderent in
lumina neutra.

Pluralismul de opinie. Corectitudinea si echilibrul surselor.

O mare parte a materialelor electorale difuzate de Prime TV in perioada de raport au
prezentat informatia dintr-o singurd perspectiva, fara informatii de context, opinii de-ale
expertilor care ar fi oferit informatii complexe despre procesul electoral. La documentarea
materialelor au fost citati preponderent politicieni - 50, dintre care marea majoritate au fost
din PD! Astfel, nu a fost respectat principiul diversitatii surselor. Functionarii de stat au fost
citati de 21 ori, cetatenii de 32 ori, expertii de 5 ori. La alte surse s-a apelat de 9 ori. De
notat cresterea de peste patru ori a numarului de surse din categoria cetateni, care au fost
citati intru sustinerea actiunilor candidatilor din teritoriu. Din punctul de vedere al asigurarii
echilibrului de gen al surselor citate, se remarca o usoara crestere a numarului de surse de
sex feminin, care au constituit 25 la suta, fatd de 21 la sutd in perioada anterioara de raport.
Procentajul a crescut datoritd numarului mare de surse cetateni.

Prime TV a pus pe post in perioada de raport 5 materiale controversate si toate nu au oferit
drept la replica persoanelor vizate in controversa. Astfel, a ramas dezechilibrata stirea din
15 mai privind altercatiile de pe un santier de constructie la care au participat cativa deputati
socialisti, la fel ca si materialul din 19 mai despre solicitarea consilierilor municipali
comunisti din Chisinau de a retrage imunitatea parlamentara a cinci deputati socialisti
pentru altercatiile de la Consiliul Municipal Chisindu si pe un santier de constructie din
capitala. In stirea din 19 mai, in finalul stirii se mentioneaza ca socialistii nu au comentat
deocamdata acuzatiile, fard a se specifica daca reporterul a facut vreo tentativd de a-i
contacta. La 22 mai, candidatul PPEM la functia de primar general al capitalei, Oazu
Nantoi, critica initiativa alesilor consilieri comunisti din Balti care cer mai multa autonomie
pentru municipiu. El declara ca prin actiunile si initiativele lor, si PCRM, si PSRM ar pune
in pericol statalitatea tarii, insd acestor doud formatiuni nu le este oferit dreptul la replica.

Limbajul si imaginile video utilizate
Pe durata perioadei monitorizate, postul de televiziune Prime TV nu a dat dovada de
exagerari la capitolul utilizarea limbajului admisibil pentru stiri.

In concluzie, Prime TV a deviat de la standardele profesionale si deontologice, adoptand un
comportament de televiziune de partid si servind pe rol de portavoce a Partidului Democrat.
A crescut numarul de materiale tendentioase, s-a redus pluralismul de opinie, la fel ca si
diversitatea si echilibrul surselor.



In intervalul 15-30 mai 2015, postul de televiziune Canal 2 a difuzat in total 35 de subiecte
cu caracter electoral direct sau indirect. Marea majoritate a materialelor au informat fie
despre evenimentele de presd organizate de unii candidati in alegeri, fie despre reactiile
acestora fatd de anumite declaratii sau acuzatii din partea contracandidatilor. Postul nu a
avut materiale despre activitatea CEC sau de educatie civicd. De notat ca, cu mici exceptii,
subiectele sunt realizate in aceeasi cheie ca si la postul Prime TV, recurgandu-se la acelasi
unghi de abordare si la aceleasi surse. De asemenea, se aplica aceeasi formula de a prezenta
initial problemele anumitor localitati, ca ulterior sa fie prezentati candidatii care pot
solutiona aceste probleme. De notat ca si Canal 2 nu a reflectat rezultatele sondajului de
opinie realizat de CBS AXA, potrivit caruia PDM, PLDM si PCRM ar insuma mai putine
voturi impreund decat PSRM de unul singur.

Obiectivitate si impartialitate. Partizanat politic

Din cele 35 de stiri relevante, 10 au avut probleme la capitolul obiectivitate si impartialitate.
Printre stirile in care poate fi remarcat caracterul mai mult sau mai putin subiectiv se
numara o parte din materialele despre problemele si solutiile candidatilor sustinuti de PDM,
cum ar fi stirea despre candidatii la functia de primar din satul Sofrincani, raionul Edinet, si
la functia de primar al orasului Edinet (17 mai); materialul intitulat Proiecte de succes in
laloveni, despre succesele candidatului la functia de primar din Ialoveni si prioritatile
primarului degrevat al satului Costesti, laloveni; materialul despre realizarile de 16 ani ale
primarului din satul Rublenita, Soroca (19 mai) etc. De notat, ca la 16 mai Canal 2 a avut 3
stiri relevante, acestea promovand exclusiv 6 candidati din partea PDM!

Au fost inregistrate si cateva cazuri in care reporterul nu a separat faptele de opinie. Drept
exemple in acest sens pot servi: stirea despre declaratia de venit a lui Ilan Shor, candidat la
functia de primar al orasului Orhei (26 mai), care Incepe cu mentiunea: "Milionar si nu
prea...", iar in final se mentioneaza ca acesta ar fi implicat in dosarul BEM; stirea despre
lansarea PN 1n campania pentru scrutinul din 14 iunie 2015, cu titlul ,, Candidati integri si
nu prea” (26 mai), stirea despre altercatiile de pe un santier de constructie cu implicarea
deputatilor socialisti (15 mai), stirea despre lansarea candidatului PL in campanie (17 mai).
Tot la 17 mai Canal 2 pune pe post o stire despre Festivalul Familiei desfasurat la Calarasi.
Nu se mentioneaza niciun candidat, nici partidul care a organizat festivalul, dar din imagini
vedem pe fundalul scenei logoul PDM si mentiunea: Primari de nddejde! Mai multe
exemple sunt incluse in studiul de caz nr.4 din Anexa.

Materialele relevante s-au referit la 8 concurenti electorali, Intaietatea revenind PD-ului, cu
aparitii directe in 25 de materiale, majoritatea — 16 — in context pozitiv, iar restul — neutru.
Ceilalti concurenti au aparut mult mai rar: PCRM - aparitii in 3 stiri si este mentionat in
altele 2, contextul fiind negativ si neutru, PL — 2 aparitii in context pozitiv si neutru, PLDM
- 0 aparitie §i 0 mentiune, neutra si pozitiva, PPEM — aparitii in 3 stiri in context neutru, PN
- aparitii in 2 stiri $i mentiune in o stire, contextul fiind neutru. PSMR si MR au aparut in
cate o stire si au fost mentionati in cate 2 si, respectiv, 4 stiri, contextul fiind preponderent
negativ.

Corectitudinea si echilibrul surselor/pluralismul de opinie



Stirile relevante difuzate de Canal 2 in perioada de raport au avut probleme la capitolul
diversitate si pluralism de opinii. De cele mai multe ori, la documentarea materialelor,
jurnalistii de la acest post tv au recurs la politicieni in calitate de surse - 39, marea
majoritate a acestora fiind din PD. Functionarii de stat au fost citati de 12 ori, expertii — o
data, cetatenii de 55 ori, iar la alte surse s-a apelat de 11 ori. Sursele de sex feminin au
constituit 37%, dintre care marea majoritate au fost din randul cetatenilor. De remarcat
cresterea de sapte ori a numarului de cetateni citati ca surse, dar si numarul foarte mic de
experti, desi opiniile acestora au fost necesare in mai multe cazuri. Or, In multe cazuri
informatia necesita echilibrare prin detalii oferite de experti, comentatori sau analisti
politici, astfel Incat perspectiva oferitd telespectatorilor sa-i ajute sa inteleagd mai bine
subiectul pus in discutie.

In perioada de referintd, Canal 2 a avut 6 materiale controversate. Trei din ele au fost
echilibrate, iar in trei nu a fost oferit dreptul la replica. Este vorba de stirea din 15 mai
despre implicarea deputatilor socialisti in altercatii pe un santier de constructie si in
Consiliul municipal Chisinau, stirea din 19 mai despre solicitarea PCRM de a retrage
imunitatea deputatilor socialisti care ar fi fost implicati In aceste altercatii, stirea despre
acuzatiile aduse de candidatul PPEM Oazu Nantoi la adresa PCRM si PSRM cu privire la
initiativa consilierilor municipali din Balti de a initia un referendum (22 mai).

Limbajul si imaginile video utilizate

Pe durata perioadei monitorizate, in materialele de la postul de televiziune Canal 2 nu au
fost inserate imagini cu abateri de la standardele etice si profesionale. Limbajul utilizat a
fost acceptabil, reporterii nu au folosit etichetari atribuite unor candidati electorali. Aceste
observatii se refera si la elementele de montaj care nu au incélcat standardele etice si
profesionale.

In concluzie, Canal 2 s-a detasat de standardele profesionale si a ficut agitatie electorala
deschisa in favoarea concurentului electoral PDM. Postul a avut un comportament mai
tendentios, nu a asigurat pluralismul opiniilor, diversitatea si, partial, echilibrul surselor.

V7

Implicarea in campania electorala

In perioada de raport, postul de televiziune cu acoperire regionald TV 7 a difuzat 45 de
materiale in care e vorba despre diferiti actori politici. Majoritatea acestora tin de competitia
electorala directa: lansarea Tn campania pentru Primaria Chigindu a candidatilor mai multor
partide (PLDM, PL, PPEM etc.), activitati de campanie, declaratii si acuzatii ale unor
concurenfi la adresa contracandidatilor, activitatea CEC, sondaje de opinie privind
dispozitia electoratului in ultima lund de campanie etc. Alte subiecte incluse in programele
de stiri de la TV 7 au avut conotatie electorald indirecta si au vizat, printre altele, activitatea
parlamentarilor in contextul protestelor anuntate de fermieri, mersul anchetei in cazul
dosarului Bancii de Economii etc.



Obiectivitate si impartialitate. Partizanat politic

Din cele 45 de stiri monitorizate, ce au abordat subiecte cu caracter direct sau implicit
electoral, 5 au avut probleme la capitolul obiectivitate. Unul din cazuri tine de un subiect
din jurnalul din 18 mai despre sedinta de judecatd in cazul dosarului BEM, in care figureaza
Ilan Shor, MR. In fata instantei protestau 2 grupuri - unul al sustinatorilor lui Shor si altul al
celor care solicitau ca Shor sa fie plasat in detentie. Primului grup i se ofera mai mult timp
(19 secunde 1in total), unul din manifestanti avand o aparitie directd. Pentru celalalt grup s-
au acordat doar 4 sec total, mentionandu-se scurt cad "ceilalti cer ca Shor sa fie plasat in
izolator", fiind inclusd o imagine a protestatarilor scandand “Hotii la puscirie". In buletinul
din 18 mai este inclusa o stire care prezinta opinia lui Igor Dodon, PSRM, fata de platforma
unionistd. Vocea de dupa cadru, care il citeaza in rusa pe Dodon, a omis momentul in care
acesta il ataca direct pe "primaras" (in varianta originald in romana). O alta stire partinitoare
in care este evidenta atitudinea autorului fatd de subiectul abordat este cea despre initiativa
comunigtilor din Consiliul municipal Balti de a initia un referendum (26 mai) pentru a
obtine drepturi largite. Stirea contine comentariul reporterului, iar in VOX au fost incluse
doar pareri ale cetatenilor care nu sustin ideea referendumului.

Potrivit datelor statistice, in perioada 15-30 mai postul a reflectat 11 concurenti electorali,
care fie au avut aparitii directe, fie au fost mentionati in diferite contexte. Cele mai multe
aparitii $i mengiuni au revenit PLDM (8 si 6, respectiv), activitatile de campanie ale acestui
concurent beneficiind de o reflectare neutra (7) sau favorabila (6). Astfel, de exemplu, doar
la 20 mai au fost difuzate 3 stiri in care PLDM apare in lumina pozitiva. Chiar daca una din
stiri nu a mentionat expres PLDM sau primarul orasului Cricova unde a fost inaugurata o
alee cu busturi ale domnitorilor Moldovei, stirea este in favoarea primarului, exponent
PLDM, prin faptul cd se mentioneaza ca primaria orasului Cricova va acoperi costurile.
Urmeaza PCRM cu aparifii directe si mentiuni in cate 5 stiri si PSRM — aparitii in 5
materiale si mentiuni in 6. Contextul pentru acesti doi concurenti electorali a fost mai mult
neutru (6 si 5, respectiv) dar si negativ (cate 3 fiecare) si pozitiv (1 si 3, respectiv). Acestia
sunt urmati de PN, ai carui reprezentanti au avut aparitii directe in 4 stiri, fiind mentionati in
altele 3 (in mare parte neutru si pozitiv), PPEM — aparitii si mentiuni in cate 3 stiri
(majoritatea in context neutru), PDM — aparitii in 2 stiri $i mentiuni in una (preponderent
neutru) si PL — aparitii in 2 stiri §i mentiuni Tn 6 (mai mult pozitiv).

Pluralismul de opinie. Corectitudinea si echilibrul surselor

Sursele citate in materialele relevante puse pe post de TV 7 au fost partial lipsite de
diversitate. Cea mai mare cota revine politicienilor, la care s-a recurs de 45 de ori, urmati de
functionari de stat — 10, experti — 5. Se remarca cresterea numarului de cetateni care au fost
intervievati, acestia fiind citati de 18 ori, la alte surse s-a apelat de 10 ori. Numarul surselor
de sex feminin a fost de 18 (8%), iar cel al barbatilor - de 84, fapt ce denotd un dezechilibru
evident al surselor pe criterii de gen!

Jurnalistii de la TV 7 au respectat in linii mari pluralismul de opinie si echilibrul surselor,
doar trei din cele 14 stiri conflictuale fiind dezechilibrate. Astfel, la 21 mai stirea intitulata
PSP a facut publice numele a 22 de persoane suspectate de implicare in furtul miliardului
prezintd doar acuzatiile lansate de liderul PSP. Alte materiale dezechilibrate vizeaza decizia
de a prelungi mandatul de arest la domiciliu pe numele lui Ilan Shor, MR (18 mai),



acuzatiile lansate de Igor Dodon, PSRM, potrivit caruia PLDM si PDM ar incerca sa-1
scoatd din cursa electorald prin intermediul CEC (27 mai) etc.

Limbajul si imaginile video utilizate
Limbajul utilizat de TV 7 in materialele puse pe post in perioada de referinta a fost
acceptabil. Nu au fost cazuri de manipulare a imaginilor video.

In concluzie, TV 7 a avut un comportament relativ echilibrat, obiectiv si nepartinitor. Totusi,
postul nu a reusit intotdeauna cd asigure pluralismul de opinie si diversitatea surselor,
inclusiv pe criterii de egalitate a genului. Comparativ cu alti concurenti, PLDM a fost
favorizat usor de numarul mai mare de aparifii preponderent in context pozitiv.

/»)
-
ACCENT-TV

Implicarea in campania electorala

Datele monitorizarii postului de televiziune Accent TV arata ca acesta ramane 1n continuare
implicat activ in campania electorald, acoperind mai multe subiecte si evenimente politice
care vizeazd competitia electorald. In perioada 15-30 mai 2015, Accent TV a difuzat in total
70 de stiri cu caracter electoral direct sau indirect. Postul a informat preponderent despre
diverse evenimente organizate de PSRM, atat in Chisindu cat si in afara capitalei, diferite
actiuni de-ale PN, acuzatii de-ale reprezentantilor PCNM, dar si despre lansarea in
campanie sau viziunile unor concurenfi asupra solutionarii anumitor probleme din
municipiul Chisindu, cum ar fi Dorin Chirtoacid, PL, Oazu Nantoi, PPEM, Serafim
Urechean, PLDM, Oleg Brega, Partidul Democratia Acasda (PDA), Marcel Darie, Partidul
Lege si Dreptate (PLD), Vasili Chirtoca, PCRM. Alte subiecte abordate au vizat
controversele din jurul adoptarii de catre CMC a unui pachet de legi, incercarile PSRM de a
opri adoptarea acestora, implicarea deputatilor socialisti in disputele privind constructia
unui bloc de locuit, evolutiile in cazul crizei bancare etc.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Din totalul de 70 de stiri relevante prezentei monitorizari, 18 sau fiecare a 4-a stire a fost
partinitoare. In cele mai multe dintre materiale, informatiile au fost prezentate dintr-o
singurd perspectiva. Astfel, la 18 mai Accent TV a reflectat lansarea lui Dorin Chirtoaca in
campanie, stirea incluzand interventia in direct a candidatului, care se referd la lucrurile
pozitive pe care le-a facut in timpul cat a detinut postul de primar general de Chisinau. In
partea a doua insd, in informatia de background, reporterul se refera la ,,un scandal” din
2011, legat de procurarea troleibuzelor, cu implicarea unei companii din Romania.
Reporterul nu citeaza sursa de unde provine informatia, iar faptul ca a ales sa includa
informatii cu caracter negativ, denotd partinirea acestuia. Or, in cazul altor candidati, fie ca
era vorba de lansarea in campanie, fie de alte actiuni de campanie, reporterul nu intervine
pentru a pune la indoiala cele afirmate de candidati.

Alte stiri din care transpare atitudinea reporterului fatd de protagonist au vizat lansarea in
campanie a lui Vasili Chirtoca, candidatul PCRM (15 mai), declaratiile lui Ilan Casu, PN,
care 1l vizeazad pe contracandidatul Dorin Chirtoaca, reporterul facand trimitere la experti
anonimi pentru a-l1 pune pe Chirtoaca In lumind negativd (22 mai), protestul membrilor

10



PCNM si al liderului Grigore Petrenco in fata hotelului Nobil (28 mai). Materialul include
imagini de durata care ilustreaza tentativele lui Petrenco de a intra in hotel si lupta acestuia
cu agentii de paza. Acesta apare ca un erou care luptd cu oligarhii (28 mai). O altd stire
partinitoare se referd la acuzatiile lansate de candidatul independent la postul de consilier
municipal Oleg Cernei (27 mai), care il acuzad pe Dorin Chirtoaca ca ar fi provocat haos in
transportul public. In informatia de context, reporterul reaminteste deciziile primarului
Chirtoaca cu privire la schimbarile de itinerar in transportul public si mentioneaza ca edilul
nu s-a satisfacut cu asta §i a mai modificat de cdteva ori, peste noapte, fara avertizare,
itinerarele microbuzelor de ruta, provocand astfel multe incomoditati locuitorilor capitalei.
O alta stire in care este evidentd nesepararea faptelor de opinie se referd la acuzatiile la
adresa lui Serafim Urechean, candidat PLDM, ca nu si-ar fi suspendat activitatea la Curtea
de Conturi si ar fi inceput deja campania electorala (28 mai).

Partinirea este evidentd si din modul in care sunt selectate pasaje din declaratiile
concurentilor electorali, astfel incat informatia de substanta despre platformele electorale e
lasatd in afard, iar in stire sunt incluse afirmatii/acuzatii de coruptie (vezi, de exemplu,
declaratiile facute de Oazu Nantoi, candidat PPEM, in cadrul unei emisiuni televizate (22
mai), acuzatiile la adresa lui Chirtoaca, lansate de Mihai Cirlig, candidat PPRM (26 mai)).

In unele cazuri, stirile prezintd informatii pe baza celor declarate de candidati in cadrul
emisiunilor televizate (de la Accent TV sau de la alte posturi), pe care le combat in aceeasi
stire cu citarea indirectd a expertilor anonimi. Astfel, de exemplu, in stirea ce prezinta
opinia lui Marcel Darie, candidatul PLD la sefia capitalei (26 mai), cu privire la problema
mansardelor, in final reporterul face trimitere la experti anonimi care ar fi impotriva
mansardelor! Aceste exemple denota clar tendentiozitatea postului TV in raport cu diversi
concurenti electorali. Mai multe exemple sunt incluse 1n studiul de caz nr. 3 din Anexa.

Din punctul de vedere al accesului concurentilor electorali la Accent TV se remarca
prezenta relativ mare a concurentilor in stiri. In perioada de raport, postul a tinut in vizor 15
concurenti electorali, inclusiv candidati la functia de consilier municipal. In mare parte,
stirile au vizat campania pentru Primaria Chisinau, cel mai favorizat concurent din punctul
de vedere al aparitiilor si contextului fiind PSRM, care a fost vizat atat in stiri cu caracter
electoral direct, cat si tangential. Reprezentantii PSRM au avut aparitii directe in 18 stiri si
au fost mentionati in altele doud, in marea majoritate a cazurilor in context pozitiv (14) si
neutru (6). Drept exemplu de materiale care au favorizat PSRM sunt stirile despre
participarea lui Igor Dodon la Zilele Culturii Slavone la Tvardita (25 mai), in care liderul
PSRM se adreseaza enoriasilor, alaturi de mai multe fete bisericesti, vorbind in incinta
bisericii despre partidul sau. O altd stire pusd pe post In aceeasi zi se referd la un mars
organizat intru promovarea valorilor crestinesti, de cdtre reprezentantii Mitropoliei
Moldovei. Igor Dodon vorbeste despre valorile familiei si intentia de a anula Legea privind
egalitatea de sanse, atunci cdnd PSRM va detine majoritatea legislativa. La 26 mai, Accent
TV informeaza despre sondajul de opinie realizat de CBS AXA si scoate in evidenta,
repetat, ca PSRM ar acumula mai multe voturi decat partidele aflate la guvernare luate
impreuna.

Partidul Casa Noastra Moldova (PCNM), in frunte cu Grigore Petrenco, a avut un numar
relativ mare de aparitii (7) si mentiuni (1) in context neutru si pozitiv - 6 si, respectiv, 2 ori.

11



Stirile despre acest concurent electoral au fost facute in baza declaratiilor de la conferintele
de presa privind mentinerea in arest a 2 persoane care candideaza pe lista PCNM la functia
de consilier municipal (18, 22 si 29 mai), privind interzicerea de a afisa bannerele cu
caracter electoral si ulterior decizia Curtii care a permis afisarea acestor panouri electorale
(25 mai), privind protestul organizat in fata oficiului lui Vlad Plahotniuc si decizia Curtii de
a interzice manifestatia in fata hotelului Nobil (28 mai).

PN a avut 5 aparitii i 0 mentiune in context pozitiv sau neutru (4 si, respectiv, 2).

Ceilalti concurenti electorali au aparut fie neutru, fie negativ, rareori pozitiv. Cel mai
defavorizat a fost concurentul PL la functia de primar de Chisinau, Dorin Chirtoaca. Acesta
a fost mentionat de cele mai multe ori in context negativ — 16 ori, iar aparitiile directe au
avut de cele mai multe ori conotatie neutrd (5 din 6). PLDM a aparut direct in 5 stiri, fiind
mentionat de 7 ori, preponderent In context negativ — 6 ori, dar si pozitiv — 4 si neutru — 2.
PD a fost doar mentionat de 6 ori in context negativ, iar PCRM a aparut direct in 8 stiri si a
fost mentionat de 2 ori, In contexte pozitiv (3 ori), negativ (3 ori) si neutru (4 ori).

Corectitudinea si echilibrul stirilor. Pluralismul de opinie

In perioada de raport, Accent TV a esuat si asigure diversitatea surselor, stirile relevante
citand preponderent politicieni — 87 ori. Functionarii au fost citati de 7 ori, expertii de 6 ori,
cetatenii de 12 ori, iar la surse din alte categorii s-a apelat de 10 ori. In marea majoritate a
cazurilor a fost vorba de surse de sex masculin — 77 (%), celor de sex feminin revenindu-le
un procentaj de 23 (%), in crestere de 2 ori fatd de perioada precedentd de raport!

In cazul subiectelor ce vizeaza situatii de conflict nu a fost respectat principiul de informare
din mai multe surse. Din cele 34 de materiale controversate, care contin acuzatii, si a fost
necesard o a doua opinie, doar 9 au fost echilibrate, restul - 23 — prezentand o singura parte,
de reguld, a reprezentantilor PSRM si PCNM. Drept exemple de materiale dezechilibrate
pot servi stirile despre actiunile PSRM impotriva constructiilor neautorizate (15 mai),
despre acuzatiile de coruptie lansate de PSRM la adresa Primariei (19 mai), sedinta CMC
(19 mai), acuzatiile lui Mihai Cirlig, PPRM, la adresa lui Chirtoaca (20 mai), opinia lui Ilan
Casu, PN, despre Chirtoaca (22 mai), materialul despre mentinerea in arest a candidatilor
PCNM (18, 22 si 29 mai), stirea despre acuzatiile la adresa lui Chirtoaca ca ar fi provocat
haos in transportul public (27 mai), materialul despre manifestatia organizata de Grigore
Petrenco in fata hotelului Nobil (28 mai), in care in final se spune ca la momentul de fata
Viladimir Plahotniuc nu a comentat nici intr-un fel cele intdmplate etc.

De notat, ca in unele cazuri in finalul stirilor se mentioneaza ca Accent TV nu a reusit sa-i
gaseasca pe cei vizati pentru a le solicita un comentariu si a le oferi astfel dreptul la

replica! Este o formula vaga, din care nu e clar daca jurnalistii au facut vreun efort sau nu
pentru a asigura echilibrul surselor.

Limbajul si imaginile video utilizate

12



In materialele cu caracter electoral direct sau indirect difuzate de Accent TV nu au fost
inregistrate probleme ce tin de utilizarea imaginilor sau sunetului in masurd sa deturneze
mesajele etc.

In concluzie, comportamentul postului Accent TV a degradat, crescind numirul de
materiale tendentioase, nepluraliste si neechilibrate. Postul a facut partizanat masiv in
favoarea PSRM, defavorizandu-l, totodata, pe candidatul PL.

PRESA ONLINE

www.omg.md

Implicarea in campania electorala

Omg.md a publicat in perioada de raport 121 de articole care vizeazd direct sau indirect
alegerile si campania electorald, site-ul continuand sa fie cel mai activ din punct de vedere
al numarului textelor relevante. Cea mai productiva zi a fost 22 mai, cand pe site au fost
publicate 15 stiri in context electoral. De obicei, articolele de pe Omg.md au fost stiri scurte
sau detaliate (65 de texte), foarte des fiind mediatizate situatii de conflict sau lansate
acuzatii la adresa unor concurenti electorali (55 de cazuri), iar un text a fost de educatie
electorald (o stire despre deschiderea unei linii telefonice la CEC pentru intrebari care
vizeazd alegerile). Subiectele selectate pentru publicare au vizat, preponderent, critica
actiunilor partidelor de la guvernare; activitatile de campanie electorala ale ,,Partidului
Nostru”, ale lui Renato Usatii si Ilian Casu; desfasurarea procesului de judecatd impotriva
cetatenilor Amerberg si Grigorciuk, pe care site-ul i numeste ,,detinuti politici”; actiunea de
protest din fata hotelului ,,Nobil” si campania ,,Nici un vot partidelor de la putere!”, lansate
de oponentii actualei guvernari s.a.

Impartialitate si obiectivitate

Ca si 1n perioada precedentd de monitorizare, fiecare a treia stire publicatd de Omg.md a
fost partinitoare, iar majoritatea celorlalte informatii nu au intrunit criteriile impartialitatii si
obiectivitatii. Deseori, in stiri au fost inserate judecati de valoare ale autorilor, au fost
utilizate adjective si etichete care transmit atitudinea personala fatd de concurentul electoral
vizat.

Textele publicate de Omg.md vizeaza un numar redus de partide politice si concurenti
electorali. In perioada 15-30 mai 2015, PDM a fost formatiunea politici cel mai des
mediatizatd n articolele de pe site, de 69 de ori, inclusiv de 56 de ori in context negativ si
de alte 13 ori in context neutru. Dupa frecventa aparitiilor si mentiunilor, urmeazd PLDM
(de 35 de ori, inclusiv 32 in context negativ), PL (de 32 de ori, inclusiv de 28 de ori in
context negativ). In majoritatea absolutd a cazurilor (22 din 26), a fost prezentat in context
defavorizant si PCRM. La fel, si Miscarea ,,Ravnopravie” care a aparut de 20 de ori (din 27
de mentiuni) in context negativ. In contrast, ,Partidul Nostru” si liderii acestuia Renato
Usatii si Ilian Casu au fost prezentati aproape de fiecare datd in context pozitiv (19 din 24
de articole care i-au vizat, in celelalte cazuri contextul prezentarii fiind neutru).

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

13


http://www.omg.md/

Ca si in perioada precedenta de monitorizare, o mare parte a stirilor Omg.md au fost
documentate dintr-o singura sursd, fiind astfel dezechilibrate si contrare principiului
pluralismului de opinii.

Cele 121 de materiale relevante prezentei monitorizari s-au bazat pe declaratiile/afirmatiile
a 101 surse, inclusiv 49 de politicieni, 37 experti, 13 functionari de stat si 2 cetateni simpli.
Principiul echilibrului de gen a fost neglijat: din 101 surse, doar 9 au fost femei, ceea ce
reprezintd 8,9% din total. Toti politicienii citati in aceastd perioadd de Omg.md sunt barbati.
Portalul nu a asigurat pluralismul real de opinii in niciuna din stirile cu subiect controversat.
Astfel, 45 din cele 55 de materiale care au mediatizat acuzatii sau conflicte, sau 81,8% din
total, au prezentat o singurad opinie/pozitie, in celelalte 10 texte pluralismul de opinie a fost
mai mult formal, iar surselor oponente nu le-a fost oferit spatiu egal.

De exemplu, la 15 mai 2015, site-ul a publicat stirea «ITKPM: MsI OyzmemM «MOYNTH» BCEX,
KOMY CHMIIATH3UPYIOT PycCcKosi3branble n3buparenu» (,,PCRM: {i vom ,.lichida” pe toti cei,
pe care 1i simpatizeaza alegatorii vorbitori de limba rusa”), cu urmatoarea afirmatie in lead,
neatribuitd vreunei surse si neconfirmatd in text: ,,Partidul comunistilor anuntd noua sa
strategie in campania electorald la nivelul municipalitatii: segregarea electoratului dupa
etnie”. Textul are la baza declaratiile consilierului municipal PCRM Victor Gurau despre
tactica electorald a PCRM, care sunt interpretate si speculate de autor. In aceeasi zi, pe site a
fost publicata stirea «Karmry: ITpoGmemsr Kumnuesa sIBISIFOTCS CIIEICTBUEM MPOTHUBIIEH OT
KOpPYIIIUK MYHUIIUNANbHON Bractm» (,,Casu: Problemele Chisindului sunt un rezultat al
puterii municipale putrede de coruptie”) care este, In esentd, un text de publicitate
electorald, in care sunt aduse acuzatii grave actualelor autoritdti municipale. Dreptul la
replica celor vizati nu a fost asigurat.

Limbajul si imaginile utilizate

Limbajul utilizat de autorii articolelor de pe Omg.md abundd de insinudri si expresii
peiorative, utilizate cu scopul de a-i expune 1n context jenant si a-i discredita pe oponentii
fortelor politice favorizate de acest site. Ca si in perioada precedentd de monitorizare, in
articole au fost utilizate etichete si acuzatii generalizatoare, uneori s-a recurs la atacuri la
persoand. De exemplu, in stirea «CtpykTypbl [lmaxoTHIOKa CUMTAIOT, 4TO OONTapsbl
COCTaBJISIIOT MEHBIIIMHCTBO B Tapakiuiickom paiione» (,,Structurile lui Plahotniuc considera
ca bulgarii reprezintd o minoritate in raionul Taraclia”), insotitd de un colaj nemarcat cu
logotipul postului de televiziune Publika TV si inscriptia ,,Existd o asemenea profesie — sa
minti in fiecare seara”, publicata pe 27 mai 2015, au fost utilizate etichetari si adjective de
catalogare in adresa invitatilor unei emisiuni de la acest post de televiziune, cum ar fi:
»principalul expert al canalului TV, implicat In Romania Intr-un dosar penal de pedofilie”,
»redactorii canalului care transmite 1n fiecare zi propaganda mincinoasa a lui Plahotniuc”
etc.

www.pan.md

Implicarea in campania electorala

In perioada 15-30 mai 2015, Pan.md a publicat in total 66 de materiale cu caracter electoral
direct sau indirect, inclusiv 45 de stiri simple, 20 de materiale cu subiect controversat si un
text care poate fi atribuit educatiei electorale a cetatenilor (deschiderea call-centrului la

14


http://www.pan.md/

CEC). Principalele subiecte selectate pentru mediatizare de administratorii site-ului au fost:
sondajele de opinie in context electoral; prezentarea candidatilor la functia de primar
general al Capitalei; reactiile la investigatia RISE despre imperiul mediatic al lui Plahotniuc
si implicarea lui Andrian Candu; activitatile si declaratiile Partidului Socialistilor si ale
,Partidului Nostru”, actiunile de protest ale oponentilor actualei guvernari s.a.

Impartialitate §i obiectivitate

Pan.md mediatizeazd un numar limitat de concurenti electorali, formatiunile politice si
candidatii acestora fiind prezentati selectiv si in contexte diferite, deseori fara a respecta
principiile impartialitatii si obiectivitatii. Astfel, PSRM si ,,Partidul Nostru” sunt favoritii
site-ului si apar preponderent in context pozitiv sau neutru: PSRM — 15 mentiuni in context
pozitiv si 8 in context neutru; ,,Partidul Nostru” — 10 aparitii In context pozitiv si 9 In
context neutru. In acelasi timp, concurentul electoral PDM a fost vizat de cele mai multe ori
(30), de obicei neutru (17 cazuri) sau negativ (12). PLDM, PL si PCRM de asemenea au
fost mentionati adesea, contextul fiind in majoritate neutru, mai rar negativ (PLDM: 13 —
neutru, 6 — negativ, 1 — pozitiv, PCRM: 12 — neutru, 4 — negativ, 5 — pozitiv; PL: 12 —
neutru, 5 — negativ, 2 — pozitiv). PPEM — lurie Leanca a aparut in perioada de monitorizare
doar in context neutru.

Cele mai multe din articolele Pan.md (52 de texte sau 78,8% din totalul de 66 de materiale
tematice) au fost nepartinitoare, in alte 14 cazuri (21,2%) articolele au fost partinitoare, iar
opinia autorilor a putut fi usor perceputd de cititori, deoarece au fost inserate judecati de
valoare, titluri si adjective care favorizeazd sau, dimpotriva, defavorizeaza concurentii
electorali. Un exemplu de prezentare partinitoare este stirea «MogaBcKue KOHCEPBBI
BEpHYTCS Ha poccuiickuii peiHOK» (,,Conservele moldovenesti se vor intoarce pe piata
ruseasca”) din 28 mai 2015. Titlul stirii este unul eronat, or, afirmatia ,,se vor intoarce”
induce ideea ca decizia a fost luatd, cu toate ca In text se face trimitere la un comunicat al
serviciul rus ,,Rospotrebnadzor”, in care se spune doar cd actualmente se studiaza
documentatia depusd de cateva companii moldovenesti. Insd lead-ul stirii demonstreaza
scopul publicarii acesteia, si anume, promovarea concurentului electoral PSRM: ,,Cu
participarea activd a lui Igor Dodon in cadrul Comisiei interguvernamentale privind
colaborarea economica dintre Republica Moldova si Federatia Rusa, a fost stabilitd
conlucrarea in ce priveste restabilirea livrarilor in Rusia a productiei de conserve din
Moldova”.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie
Din totalul surselor citate, majoritatea au fost politicieni (38 din 67 de surse, sau 56,7% din
total), alte 16 surse au fost din comunitatea de experti, 10 functionari de diferit nivel, 3
cetateni simpli. Respectarea principiului echilibrului de gen nu a fost asigurata: au fost
citate doar 6 femei, ceea ce reprezintd 9% din totalul surselor.

13 din cele 20 de articole care s-au referit la diferite situatii de conflict sau acuzatii in adresa
concurentilor electorali nu au oferit si opinia partii vizate, fiind dezechilibrate. Unele stiri s-
au bazat exclusiv pe declaratiile care 1i dezavantajeaza pe anumiti concurenti electorali, insa
opinia/reactia acestora nu a fost prezentata, fapt care diminueaza obiectivitatea informatiei
si denota lipsa pluralismului de opinii. Astfel, la 19 mai 2015, Pan.md a publicat stirea
«Cormmamuctsl otmeHsaT permieHuss KMC no mensmxumoctu - Yebany (,,Socialistii vor anula

15



deciziile CMC privind proprietatile imobile - Ceban”), bazatd pe declaratia deputatului
socialist Ion Ceban, care a spus ca toate deciziile adoptate de CMC la 19 mai 2015 privind
vanzarea i arenda terenurilor vor fi atacate 1n judecatd, fiind amintitd si afirmatia
candidatului PSRM la functia de primar general Zinaida Greceanii, care ar fi spus anterior
ca in trei luni dupa alegeri vor fi stopate constructiile neautorizate. Ceban i-a acuzat direct
pe consilierii municipali de furt, afirmand cé fiecare consilier municipal care a votat pentru
aceste decizii este un hot adevarat. Opinia celor care au votat deciziile nu a fost prezentata.
In stirea «Hama maprus» nposemer 10 mioHs Mapin «3a 4ecTHbIE BHIGOpPHD (,,Partidul
Nostru” va desfasura pe 10 iunie marsul ,,Pentru alegeri corecte”), publicata de Pan.md pe
27 mai 2015, se relateaza despre conferinta de presd a lui Renato Usati, la care acesta a
anuntat organizarea unei actiuni la nivel national cu genericul ,,Pentru alegeri corecte”. In
text au fost incluse si acuzatiile lui Usatii in adresa PLDM care ar incerca sa compromita
,Partidul Nostru” pentru a-l acuza ulterior de utilizarea finantelor din exterior. Pozitia
PLDM vizavi de aceste acuzatii grave nu a fost prezentata.

Limbajul si imaginile utilizate

De cele mai multe ori, limbajul autorilor articolelor de pe Pan.md se inscrie in normele
deontologice, nu au fost inregistrate nici cazuri de utilizare a imaginilor in scop de
campanie politica partizana. In unele texte (de reguld, acestea sunt editoriale sau articole de
opinii), se utilizeaza expresii peiorative si etichete care insd nu depasesc limitele unui
pamflet politic.

www.publika.md

Implicarea in campania electorala

Publika.md a plasat in perioada monitorizata 76 de articole cu caracter electoral direct sau
indirect, inclusiv 69 de stiri, 5 materiale care au abordat un subiect controversat si 2 texte
care pot fi atribuite educatiei electorale a cetatenilor (deschiderea call-centrului CEC si
comunicatul CEC privind posibilitatea verificarii listelor electorale). Tema predilecta a
Publika.md este legata de activitatile Partidului Democrat si ale candidatilor sai in diferite
localitdti din tara, continutul site-ului fiind ca un jurnal de campanie electoralda a PDM.

Impartialitate §i obiectivitate

Principiul impartialitatii jurnalistice a fost respectat de Publika.md in doar jumatate din
articolele relevante prezentei monitorizari. Astfel, din totalul de 76 de materiale au fost
nepartinitoare doar 39 (51,3% din total). Majoritatea absolutd a materialelor publicate
promoveaza exclusiv candidatii PDM la functiile de primar si/sau de consilier, prezinta
solutiile acestora pentru problemele comunitare, planurile de Tmbunatatire a vietii
locuitorilor, aceste articole demonstrand partizanatul politic al portalului. Astfel, in perioada
de raport, PDM si reprezentantii acestui partid au fost mediatizati de Publika.md de 52 de
ori, inclusiv de 37 de ori in context pozitiv si de 15 ori in context neutru. In topul
mediatizarii concurentilor electorali urmeaza, la mare distanta, Miscarea ,,Ravnopravie” si
candidatul acesteia la functia de primar de Orhei Ilan Shor, cu 12 mentiuni, insa
preponderent in context negativ (8). Ceilalti concurenti electorali au fost vizati mult mai rar
in stirile Publika.md, in contexte diferite (PL: 5 — neutru, de céte 2 ori — pozitiv §i negativ;
PCRM: 5 — neutru, 3 — negativ; ,,Partidul Nostru”: 4 — neutru, 2 — negativ, PSRM: 4 —

16


http://www.publika.md/

negativ, 1 — neutru; PPEM — lurie Leanca: 3 — neutru, 2 — pozitiv, PLDM: 3 — neutru, 1 -
pozitiv).

In fiecare zi, Publika.md a plasat materiale despre candidatii PDM la functiile de primar si
consilier, in timp ce candidatii altor partide nu au fost protagonistii materialelor publicate.
In esentd, aceste materiale reprezinti publicitate electorald mascati pentru PDM si
candidatii acestui partid, facute dupa acelasi scenariu: sunt prezentate cele mai actuale
probleme ale comunitatii si solutiile pe care le propune un singur candidat la functia de
primar, de obicei, fara a se mentiona ca acest candidat este sustinut de PDM.

Iata cateva exemple din sirul impunator de materiale de acest fel:

15 mai 2015 — stirea ,,Isi pun sperantele in viitorul primar. Locuitorii unui sat din nordul
tarii, fard apa si gaz natural”, despre solutiile pe care le propune candidatul la functia de
primar din Balasinesti, Briceni, Oleg Garabajiu, pentru aprovizionarea comunitatii cu apa si
gaz natural;

16 mai 2015 — stirea ,,Gradinitele si infrastructura raiman problemele MAJORE ale orasului
Ocnita. Care sunt solutiile” despre problemele locuitorilor orasului Ocnita, dar si despre
»solutiile eficiente”, pe care le propune candidatul la functia de primar, Igor Voleac;

16 mai 2015 — stirea ,,Echipa din Nisporeni a Partidului Democrat s-a lansat in locale. Ce
prioritdti 1si propune”, in care se mentioneaza, cd ,,au investit milioane de euro in
dezvoltarea infrastructurii localitdtilor din raionul Nisporeni si vor sd continue proiectele
incepute”;

17 mai 2015 — stirea ,,E PRAPAD. Locuitorii unui sat din Edinet n-au acces la servicii
elementare, in schimb aud PROMISIUNI” despre problema aproviziondrii cu apa in satul
Sofrancani, raionul Edinet si solutiile candidatului PDM la functia de primar Valeriu
Sipitca, despre care autorul materialului afirma ca ,,De zece ani, el administreaza cu succes
o afacere 1n agricultura si 1si doreste ca si problemele din satul de bastind sa fie rezolvate la
fel de repede si eficient ca si n activitatea pe care o desfasoara”;

17 mai 2015 — ,,SOLUTII inainte de alegeri. Oamenii din Cimislia mai spera la eliminarea
unei rampe de gunoi”, despre problema extinderii rampei de gunoi din oragul Cimislia si
solutiile candidatei Olga Coptu care ,intentioneaza sa dezvolte un parteneriat cu
organizatiile neguvernamentale”.

Exemple similare de promovare directa a candidatilor PDM au fost inregistrate aproape in
fiecare zi pe Publika.md.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Publika.md a apelat la cele mai multe surse dintre toate site-urile monitorizate. Astfel, in
cele 76 de materiale cu conotatie electorala directa sau indirecta, au fost citate, in total, 243
de surse. Totodata, numarul mare de surse citate nu a garantat in toate cazurile pluralismul
de opinii, deoarece mai multe voci au transmis acelasi mesaj. De mentionat ca aproape
jumatate din surse (114 sau 46,9% din total) au fost cetdteni simpli, alte 59 de surse au fost
din domeniul politicului, 23 functionari de stat, 20 experti, 27 — alte surse. Principiul
echilibrului de gen in general este respectat in stirile Publika.md: din 243 de surse, 93 au
fost femei, ceea ce reprezintd 38,3% din total, acesta fiind cel mai bun indicator de gen.

In perioada de raport, Publika.md a evitat si abordeze subiecte cu caracter controversat in
context electoral, fiind publicate doar 5 asemenea materiale, in 3 cazuri a fost respectata

17



regula celor doua surse, alte doud au fost dezechilibrate, deoarece au prezentat o singurd
pozitie/opinie.

Limbajul si imaginile utilizate

Limbajul stirilor electorale plasate pe Publika.md in perioada de monitorizate a fost corect,
fara exagerari lingvistice, etichetari sau expresii ofensatoare n adresa protagonistilor si/sau
a concurentilor electorali.

www.timpul.md

Implicarea in campania electorala

Timpul.md a plasat n perioada monitorizata 47 de articole cu caracter electoral direct sau
indirect, majoritatea textelor (33) fiind informatii simple, 12 materiale au reflectat un
subiect de conflict sau au inclus unele acuzatii in adresa candidatilor si concurentilor
electorali, iar alte 2 texte au fost de educatie electorala (comunicatul CEC privind
posibilitatea verificarii listelor electorale, spotul video de stimulare a participarii la vot,
realizat de organizatia Promo-LEX). Din punct de vedere tematic, articolele au vizat unele
activitditi de campanie electorald, rezultatele sondajelor de opinie, opinii ale diferitor
persoane despre candidatii inregistrati etc.

Impartialitate §i obiectivitate

Majoritatea textelor publicate pe Timpul.md (38 din 47, sau 80,9% din total) au intrunit
criteriile prezentarii nepartinitoare a subiectului, Tnsa 9 articole au fost partinitoare prin
titluri si texte care au transmis judecatile de valoare ale autorilor. PSRM este concurentul
electoral criticat frecvent de Timpul.md, din 15 aparitii ale acestui partid, 10 au fost in
context negativ. PL si PDM au fost vizati in context neutru sau pozitiv (cate 7 aparitii
neutre, 5 pozitive si 1 negativd), PLDM apare de cele mai multe ori in context neutru (9 din
14 mentiuni), dar si negativ (4 cazuri), la fel ca si PCRM (8 aparitii in context neutru si 4 in
context negativ), si ,,Partidul Nostru” (7 aparitii neutre si 2 in context negativ), in timp de
PPEM-Iurie Leanca a fost vizat mai rar, in context preponderent neutru.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Sursele site-ului au fost, de regula, din randul politicienilor (21 de surse sau 61,8% din
total), au mai fost citati 7 experti, 5 functionari si un cetatean simplu. Principiul echilibrului
de gen a fost neglijat totalmente de Timpul.md: doar 2 surse feminine, ceea ce reprezinta
5,9% din total, acesta fiind unul din cele mai scazute indicatoare de gen din site-urile
monitorizate.

Pe Timpul.md se inregistreaza o situatie ingrijoratoare privind pluralismul de opinii §i
echilibrul surselor. Astfel, toate textele care au relatat despre o situatie de conflict, cu o
singurd exceptie (11 din 12), au fost dezechilibrate, prezentdnd o singurd parte a
conflictului/acuzatiilor.

La 17 mai 2015, Timpul.md a publicat articolul ,,Arhivele nu ard. ,,Zina Karabina” se vrea
primar de Chisinau”, in care s-au adus mai multe acuzatii Zinaidei Greceanii, candidata
PSRM la functia de primar general al Capitalei, inclusiv ca ar fi acaparat ilegal fabrica de
vinuri de la Cojusna, iar aceastd intreprindere ar fi obtinut credite de milioane de la Banca

18


http://www.timpul.md/

de Economii pe care nu le-a mai restituit, amintind ca ,,dupa 7 aprilie 2009, impinsa de
comunisti, le promitea mamelor la televizor ca politia va trage 1n copiii lor, daca vor iesi in
strada... Drept urmare, in popor acesteia i s-a zis Zina Karabina...”. Acest articol pare a fi
unul de opinie, insd a fost publicat la rubrica ,,Politica”, fara a se oferi dreptul la replica sau
a se mentiona declaratiile anterioare ale candidatei PSRM referitor la aceste acuzatii.

Limbajul i imaginile utilizate
Limbajul stirilor electorale plasate pe Timpul.md in perioada de monitorizate a fost unul
relativ corect, desi in unele cazuri au fost utilizate expresii peiorative care puteau fi evitate.

www.unimedia.info

Implicarea in campania electorala

Unimedia.info a abordat subiectul alegerilor locale generale, direct sau indirect, n 78 de
articole, inclusiv 65 de stiri simple sau desfasurate, 9 materiale care au vizat un subiect
controversat si 4 materiale care pot fi atribuite educatiei electorale a cetatenilor (lansarea
call-centrului CEC, posibilitatea verificarii corectitudinii listelor electorale, lansarea de
catre Unimedia a unei harti interactive cu tematica electorald). Spectrul tematic al stirilor
publicate a fost divers si a inclus reflectarea activitatilor de campanie electorald ale mai
multor concurenti electorali, insd cea mai mare vizibilitate pe site au avut-o exponentii
PLDM.

Impartialitate §i obiectivitate

In cele mai multe din materiale publicate de Unimedia.info (69 din 78, sau 88,5% din total)
pozitia/opinia autorului nu a fost nuantata, aceste articole fiind, in general, nepartinitoare.
Celelalte 9 articole insd au transmis judecati de valoare ale autorilor, fiind astfel
partinitoare. In acelasi timp, frecventa si contextul prezentirii candidatilor, liderilor si
reprezentantilor concurentului electoral PLDM, demonstreazd favorizarea clard a acestui
partid de catre Unimedia.info. Astfel, din cele 30 de aparitii, PLDM a fost prezentat in
context pozitiv de 18 ori, de 11 ori in context neutru si o datd in context negativ. PSRM a
fost mediatizat mai mult in context neutru (9 cazuri) sau negativ (6), Miscarea
»Ravnopravie” si candidatul sau Ilan Shor, PL, PCRM, PDM si ,Partidul Nostru” — in
contexte diferite, preponderent neutru. De cele mai multe ori, candidatii si partidele politice
au fost mediatizati in context neutru. PPEM — Turie Leancd a avut 3 aparitii, si toate in
context neutru.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Majoritatea covarsitoare a surselor citate (51 sau 83,6% din total) au fost politicieni, fiind de
asemenea citati 7 functionari si 3 experti. Unimedia.info a neglijat principiul egalitétii de
gen, 1n perioada de raport fiind citatd o singurd sursd de gen feminin, ceea ce reprezinta
1,6% din total si este cel mai prost rezultat din toate institutiile mass-media monitorizate.

Doua treimi din textele care au relatat despre o situatie de conflict (6 din 9) au fost
dezechilibrate editorial, deoarece au prezentat o singurd perspectivd/opinie asupra
conflictului sau acuzatiilor lansate. De exemplu, stirea ,,Reactia PSRM la acuzatiile aduse
de comunisti: PCRM este partas la furtul secolului din primarie”, publicatd la 19 mai,
include acuzatiile deputatului PSRM, Ion Ceban, in adresa consilierilor municipali din

19


http://www.unimedia.info/

PCRM, pe care ii numeste partasi la furturile care au loc la primarie. in lead-ul stirii se
afirma ca aceste declaratii reprezintd reactia PSRM la acuzatiile aduse de reprezentantii
PCRM in cadrul Consiliului Municipal Chisinau, insa stirea nu mentioneaza care sunt
aceste acuzatii (ale PCRM 1n adresa PSRM). De asemenea, lipseste replica consilierilor
acuzati de complicitate la furt si replica reprezentantilor Primariei.

Limbajul i imaginile utilizate
Limbajul stirilor electorale plasate pe Unimedia.info in perioada de monitorizate a fost
corect, nu au fost inregistrate exagerari la nivel de limbaj sau imagini trucate.

4. Concluzii generale

* Rezultatele monitorizarii in perioada 15-30 mai 2015 releva degradarea
comportamentului majoritatii mass-media, care au fost mai tendentioase, nu au reflectat
campania electorald in toatd complexitatea ei §i nu au asigurat pluralismul de opinie in
masura necesard, axandu-se pe promovarea intensd a unor concurenti electorali, in unele
cazuri, si pe defavorizarea/discreditarea oponentilor politici ai candidatilor favoriti:

— Posturile de televiziune Moldova 1 si TV 7 au avut un comportament relativ
echilibrat si nepartinitor, asigurand partial pluralismul de opinie si diversitatea
surselor. Din punctul de vedere al frecventei si contextului aparitiilor
concurentilor electorali in stiri, la Moldova 1 se remarca o usoara favorizare a
concurentului electoral Partidul Democrat din Moldova, iar la TV 7 — o usoara
favorizare a Partidului Liberal Democrat din Moldova;

— Posturile cu acoperire nationald Prime TV si Canal 2 au favorizat masiv
concurentul electoral Partidul Democrat din Moldova, reprezentantii si
exponentii acestuia fiind protagonistii Tn marea majoritate a materialelor, in
context de cele mai multe ori pozitiv. In multe cazuri materiale monitorizate pot
fi catalogate drept agitatie electorala directa in favoarea concurentului electoral;

— Postul Accent TV a favorizat masiv Partidul Socialistilor din Moldova, prin stiri
pozitive de la evenimente electorale. In acelasi timp, Accent TV a defavorizat
clar Partidul Liberal, reprezentantii acestui partid fiind prezentati de cele mai
dese ori in lumina negativa;

— Portalul Omg.md face campanie electorald pentru ,,Partidul Nostru” si candidatii
acestuia Renato Usatii si [lian Casu, totodata, critica vehement partidele de la
guvernare, in special PDM, dar si administratia actuald a municipiului Chisinau;

— Site-ul Pan.md favorizeaza deschis PSRM si ,,Partidul Nostru”, pe care 1i
prezinta preponderent in context pozitiv;

— Publika.md promoveaza intens candidatii Partidului Democrat la functiile de
primar si consilier, inclusiv prin plasarea materialelor de publicitate electorala
mascata;

— Timpul.md critica frecvent PSRM si pe candidatii acestui partid, la fel sunt
criticati unii candidati PCRM;

— Unimedia.info favorizeazd clar PLDM prin frecventa si contextul prezentarii
candidatilor, liderilor si reprezentantilor acestui concurent electoral;

20



® Pluralismul de opinii este viciat de practicile editoriale partizane si reflectarea
unilaterald a subiectelor, fara opinii de alternativa,

* Majoritatea materialelor care au tratat subiecte controversate au esuat s asigure
echilibrul surselor si nu au oferit dreptul la replica partilor acuzate;

* Mass-media monitorizate au avut foarte putine materiale de educatie electorald a
cetatenilor;

* O parte din mass-media monitorizate au Inregistrat indicatori mai buni ce {in de
asigurarea egalitatii de gen, totusi tendinta de a cita preponderent surse de sex masculin
se mentine in continuare.

ANEXA

Studiu de caz nr. 3. Accent Tv realizeaza rubrica speciala “Electorala 2015” cu
derogari grave de la normele juridice si deontologice

Prezentul studiu de caz se intemeiazd pe cadrul normativ existent de reglementare a
reflectarii de catre mass-media a campaniei electorale pentru alegerile generale locale din
14 1unie 2015 si pe analiza cantitativa/calitativd a continuturilor principalelor editii
informative ale zilei de la Accent Tv, in perioada 15 — 30 mai, curent.

Cadrul normativ:

Codul electoral, art. 64 (1) Radiodifuzorii, in cadrul tuturor programelor lor, si mijloacele
de informare n masd scrise fondate de autoritdti publice au obligatia de a respecta
principiile de echitate, responsabilitate, echilibru si impartialitate in reflectarea alegerilor.
Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14
iunie 2015 in mijloacele de informare in masd din Republica Moldova, p. 10. Concurentii
electorali participd In campania electoralda pe bazd de egalitate si beneficiaza de un
tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste acordarea timpilor de antena si a spatiului in
mijloacele de informare in masa.

p. 19. In programele de stiri ale institutiilor audiovizuale, evenimentele din campania
electorala vor fi reflectate cu respectarea prevederilor art. 47, 64 si 64 prim din Codul
electoral si art. 7 din Codul audiovizualului.

p. 21. Reflectarea evenimentelor electorale in programele de stiri si in presa scrisa se va
efectua fara a fi Insotite de comentarii, intr-un mod ce evitd denaturarea mesajelor
concurentilor electorali si ale Comisiei Electorale Centrale.

Din Declaratia privind politica editoriala pentru campania electoralid, aprobatd de
CCA:

Accent Tv: 21. Evenimentele campaniei electorale pot fi reflectate n editiile informative
(buletinele de stiri), numai cu respectarea prevederilor legale si intr-un mod ce evita

denaturarea mesajelor concurentilor electorali.

Constatari in urma analizei continuturilor:

21



Accent Tv, in perioada de referinta in principala editie informativa a zilei ”Accent

info” a difuzat o multitudine de stiri si subiecte la rubrica speciald ”Electorala 2015, care,
cu mici exceptii, au vizat candidatii la functia de primar general al municipiului Chisinau.
Analiza modului in care este realizatd respectiva rubricd, dar si editia informativd in
general, permite a constata urmatoarele:

Accent Tv are o atitudine selectiva fata de protagonisti, probata prin formularea
titlurilor, prin durata subiectelor, prin comentarea declaratiilor unor protagonisti,
lipsa surselor relevante in subiectele conflictuale, prin utilizarea unor procedee, mai
degraba, din arta dezinformadrii si propagandei, decat din cea jurnalistica etc.

Cateva exemple:

a)

b)

d)

in editia din 18 mai Accent Tv difuzeaza subiectul "PSRM lanseaza campania:
Moldova fara oligarhi, Moldova fard unionisti”, cu o durata de 2 min. si 07 sec., dar
nu in cadrul rubricii electorale, chiar daca PSRM este concurent electoral;

in aceeasi editie, la rubrica speciald este inserat subiectul — “Urechean promite
concedierea tuturor colaboratorilor din primarie”, cu o durata de 1 min si 18 sec. Din
subiect, insa, aflim cd Urechean are de gind sd concedieze functionarii
incompetenti, nu pe toti. Intrebarea ce se impune: autorul subiectului a dorit sa
informeze sau si dezinformeze telespectatorul?! In propagandi existi asemenea
procedeu — trisarea titlurilor. Cei care 1l utilizeaza cunosc foarte bine faptul ca
oamenii, in graba lor, foarte des citesc doar titlurile;

intre cele 5 subiecte din rubrica speciala este si cel intitulat ”Chirtoaca este mandru
de drumurile din capitala”, cu o duratd de 2 min. si 18 sec. Pe final reporterul
considerd necesar sa aminteascd de scandalul “de proportii” la cumpararea
troleibuzelor noi, facand trimitere, pentru mai multd pondere si credibilitate,
probabil, la experti anonimi care ar fi fost de parere cd s-a comis o frauda.
Reporterul nu apeleazd la organele abilitate care sd confirme sau sd infirme
presupusa fraudd. Evident, reporterul este in drept sd imbogdteascd subiectul cu
informatie suplimentara, doar cd ar fi corect sa procedeze similar in toate cazurile.
Or, in editia din 18 mai sunt vizati si alti candidati — Gr. Petrenco, Z. Greceanii, V.
Chirtoca — toti, in anumite perioade, implicati in scandaluri;

in editia informativd din 20 mai rubrica insereazd 5 subiecte, dintre care 2 — cu
imagini preluate din emisiunea ”Glavnoe” de la Tv 21. Pentru Accent Tv asemenea
practici sunt frecvente. Nu stim 1n ce conditii sunt ,,imprumutate” imaginile, dar se
creeazd impresia ca televiziunea doreste cu tot dinadinsul sa ,,inghesuie” in rubrica
speciald cat mai multe subiecte. Si deseori o face stangaci. Bundoara, titlul unuia
dintre subiecte este ”Cernei: primdria are nevoie de unul ca Oleg Cernei”, cand, de
fapt, protagonistul candideaza pentru consiliul municipal. Sau ”Bugetul depinde de
nivelul de fericire a chisinduienilor — Chirtoca” - in finalul subiectului cu pricina,
reporterul considerd necesar sd repete angajamentele, citdim, “ambitioase” ale
candidatului;

In editia din 21 mai primul subiect din cadrul rubricii speciale este intitulat
”Urechean promite noi scoli si gradinite”, iar reporterul, pe final, aminteste de
promisiunile din 2009 ale protagonistului de a mari salariile si pensiile. Nu ar fi
incorect, daca acelasi procedeu ar fi utilizat in raport cu toti protagonistii, mai ales,
in situatia in care promisiunile, de fiecare data, in alegeri, au curs garl;

In editia din 22 mai sunt 9! subiecte electorale. Editia este relevanta studiului de caz
din multiple considerente. Citam cateva titluri: ”Cine va iesi primul din arest: Shor

22



g)

sau Amerberg si Grigorciuc?”’, “Greceanii: mandria noastrd este o echipa
profesionistd”, ”"PL a incélcat prevederile Codului electoral”. Autorii subiectelor
“contribuie” la imbogatirea limbii roméne scrise. Reproducem cateva mostre:
”Victor Cebotari, candidat la f~fia (?).., al carui echipa este una demna..”, “necesita
lucrari ample de solubrizare (?)”, ”ca candidatul”, ”’s-a majorat sim¢ibil”, "’blocurile
au fost ridicate pe trenurile de joaca pentru copii si parcuri.., iar ridicare (?) lor...”.
In plus, mai aflam dintr-un subiect cd redactia I-a contactat pe presedintele “CE de
circumscriptie” Turie Ciocan”. In alti editie vom afla ci avem ”Consiliu National
Anticoruptie”, si nu Centru etc. Capac la toate, in editia amintitd, pune subiectul
”Nantoi Tndeamna populatia sa nu voteze pentru partidele de la putere”, realizat pe
baza imaginilor de la emisiunea canalului ”1+1”, si, in timp ce protagonistul
vorbeste 1n rusd, subtitrarea nu ne oferd traducerea In romana, ca in alte situatii
similare, ci — o stire despre ingrijordrile liderului “Partidului Casa Noastrd
Moldova”, Gr. Petrenco referitor la soarta lui Amerberg si Grigorciuc, care inca nu
au fost eliberati din arest, pentru a candida la functia de consilieri municipali;

din cele 7 subiecte la rubrica “Electorala 2015” din editia din 27 mai se fac
remarcate citeva. Bundoard, primul subiect incepe cu afirmatia reporterului: ”In
toiul campaniei electorale la adresa PSRM a inceput lansarea unui val amplu de
provocari”, astfel ca pui la Indoiald, dacd nu cumva cuvintele apartin avocatului
partidului. In alt subiect, pe final, reporterul zice: "Chiar daca planurile de viitor ale
lui Urechean par a readuce prosperitatea capitalei, cert este ca politicianul a evitat sa
declare de unde va lua sursele financiare suficiente pentru a demara proiectele vizate
anterior”. Sa precizam, ca in aceeasi editie intr-un subiect electoral, realizat in baza
unei compildri din emisiunea ”1+1”, un alt candidat la functia de primar (M. Darie),
de asemenea, vorbeste de planuri de viitor, dar de unde va lua bani pentru statii,
pentru transport mare, rapid si comod, pentru despagubirea celor saraci, cand tarifele
vor creste, nu este intrebat desi, in cadrul unei emisiuni ar fi fost indicat acest lucru.
In alt subiect electoral cu participarea candidatului la functia de consilier municipal
O. Cernei, sunt invinuite trei persoane: un angajat al primadriei (V. Butucel), un
consilier (Tu. Topal) si ex-primarul (D. Chirtoacd). Reporterul, insa, zice: “Postul
Accent Tv nu a reusit sa ia legdtura cu D. Chirtoaca (numai?) pentru a comenta
acuzatiile”. In schimb, reporterul aminteste o dati in plus cum primarul, fird
avertisment, a schimbat mai multe rute, credind o multime de neplaceri locuitorilor
capitalei, lucru invocat, in subiect, si de Cernei. lar ultima perla din editie vizeaza
subiectul “Transportul public gratuit va rezolva problema ambuteiajelor — Brega”.
Subiectul prezintd un fragment preluat din emisiunea “’Glavnoe”, de la Tv 2I.
Protagonistul, in incursiunile directe, vorbeste despre transport, dar reporterul
completeazd spatiile dintre interventii cu informatie despre... necesitatea ca
primarul municipiului sd fie membru al Guvernului din oficiu (???). O. Brega -
despre transport, iar reporterul — despre cine actualmente sunt membri din oficiu ai
Guvernului (bascanul si seful AS). Este o eroare sau un lucru facut intentionat?

Practic, fiecare editie de la Accent Tv care insereaza rubrica specialda “Electorala

2015” abunda in exemple de reflectare inadecvata a alegerilor, dar vom starui, in continuare,
asupra unui caz, dupa noi, iesit din comun si pe care il consideram departe de orice rigori
jurnalistice. Cazul se refera la doua subiecte electorale difuzate in programul ”Accent info”
din 29 mai.

23



Primul subiect, intitulat A rasunat ultimul clopotel in gimnaziul ”Sadova” are o
durata de 5 min si 16 sec. (cel mai lung de pana acum) si reflecta, in buna parte, participarea
liderului PSRM 1. Dodon la sarbatoarea ultimului sunet in satul de bastind. S& remarcam
faptul ca in subiect directoarea gimnaziului, Ludmila Dodon, are o interventie directa de 1
min., iar I. Dodon — de 1 min. si 30 de sec. Liderul PSRM nu doar felicita prezenta cu finele
anului de invatdamant, dar inmaneaza si diplome “Igor Dodon” celor mai buni elevi. Ce
trezeste ingrijorari? Televiziunile trebuie sd reflecte evenimente de genul acesta, dar nu-i
bine sa meargd din urma politicienilor si, mai cu seama, sa-i aducd masiv la ecran, in
perioada campaniei electorale. O abordare corectd ar insemna prezenta sau lipsa de pe
ecranul Accent Tv a tuturor liderilor de partide intrate in competitie, in caz contrar
televiziunea demonstreaza partizanat politic si, deci, comportament contrar rigorilor legale
si contrar propriei politici editoriale asumate pentru respectiva perioada.

Un alt subiect este intitulat ”Agitatie electorala chiar si la ultimul sunet?” cu o durata
de 2 min. si 30 de sec. Subiectul, aparent, ar fi despre ultimul sunet la liceul GH. ASACHI
din Chisindu. Autorii lui, insa, In mod ciudat si stangaci, il tes” cu imagini ale directorului
B. Volosatii, filmate o saptdmana in urma si prezentat drept un sustindtor ’inrdit” al PLDM,
care a participat la lansarea campaniei electorale a lui Urechean cu un discurs de lauda. Este
incorporat si discursul. Apoi, autorii subiectului revin, totusi, la liceu si ne spun ca, acelasi
director, la careu, “’s-a adresat cu un discurs mai mult sau mai putin politic”. Ce-i drept,
directorul a citit un catren “’pasnic” si nevinovat. La ultimul sunet, de fapt, a fost prezent ex-
primarul D. Chirtoaca si a tinut un discurs apolitic.

Modul in care a fost realizat subiectul ridicd mari Intrebari, la care existd un singur
raspuns: autorii lui dezorienteaza si dezinformeaza telespectatorii. Subiectul, mai degraba,
reprezintd o comanda politica, executatd “’ca din topor” si in niciun fel o proba de jurnalism.
Iar titlul vine sa inverseze douad situatii: agitatie electorald a fost facutd masiv la gimnaziul
din Sadova, si nu la liceul Gh. Asachi. Nou4, insé, ni se prezinta realitatile ca intr-o oglinda
stramba.

Concluzii:

- Accent Tv, prin modul in care realizeaza bund parte din subiectele difuzate in cadrul
rubricii “Electorala 2015, creeazd impresia de televiziune inregimentata politic,
menita, contrar vocatiei jurnalistice, sa-i favorizeze pe unii concurenti electorali si
sd-1 defavorizeze pe altii, prejudiciind astfel informarea adecvata a alegdtorilor,
contrar propriilor angajamente, contrar normelor profesionale si rigorilor cadrului
normativ;

- Desi stangaci, Accent Tv, in realizarea unor subiecte electorale difuzate in perioada
de referintd, a utilizat tehnici din arta dezinformarii care, posibil, au adus dividende
unor concurenti electorali, dar in niciun caz nu au servit alegatorul in eventuala
strdduinta de a se orienta in ofertele electorale;

- Modul in care a actionat Accent Tv demonstreaza eficienta joasa a practicii de a
prezenta CCA, CEC, dar si publicului, o declaratie de proprii angajamente in
campania electorald. Acest mecanism, foarte bun in sine, este compromis, deoarece
nu responsabilizeaza autorii respectivelor declaratii.

Recomandare: Accent Tv sd revind la propriile angajamente asumate prin declaratia

politicii editoriale pentru Electorala 2015 si sa le urmeze fidel ca sd demonstreze, astfel,
respect pentru lege, pentru meserie si pentru telespectatori.

24



Studiu de caz nr. 4. in campania electorald Prime Tv si Tv Canal 2 continui si fie
portavoce a PDM

Prezentul studiu de caz se intemeiaza pe cadrul normativ existent de reglementare a
reflectarii de catre mass-media a campaniei electorale pentru alegerile generale locale din
14 iunie 2015, si pe analiza cantitativa/calitativd a continuturilor principalelor editii
informative a zilei de la doua televiziuni - Prime Tv si Tv Canal 2, in perioada 15 — 30 mai,
curent.

Cadrul normativ:

Codul electoral, art. 64 (4) Mijloacele de informare in masd nu vor adopta tratamente
privilegiate fatd de concurentii electorali in virtutea statutului social si/sau a functiilor pe
care le detin candidatii acestora.

(5) In perioada electorala, radiodifuzorii si mijloacele de informare in masa scrise vor face
distinctie clara in materialele lor jurnalistice intre exercitarea functiilor oficiale si activitatea
electorala a persoanelor care nu cad sub incidenta art. 13 alin. (3).

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14
iunie 2015 1n mijloacele de informare in masa din Republica Moldova, p. 20. Activitatea
autoritatilor administratiei publice centrale si ale administratiei publice locale, inclusiv
activitatea primariei/primarului, consiliului satesc/comunal/orasenesc si a consiliului
raional/municipal va fi reflectatd separat, in alte programe decat cele de dezbateri si
publicitate electorala, cu respectarea prevederilor Codului electoral, Codului
audiovizualului si prezentului Regulament. Niciun candidat la alegeri nu va avea prioritate
in virtutea functiei pe care o ocupa.

21. Reflectarea evenimentelor electorale in programele de stiri si in presa scrisda se va
efectua fara a fi Insotite de comentarii, intr-un mod ce evitd denaturarea mesajelor
concurentilor electorali si ale Comisiei Electorale Centrale.

Din Declaratiile privind politica editoriala pentru campania electorala, aprobate de CCA:

Prime Tv: 4. Postul de televiziune ,,Prime” va reflecta desfasurarea campaniei electorale la
alegerile locale generale din 14 iunie 2015 asigurand o reflectare echitabila, echilibrata si
impartiala, va respecta cu strictete Regulamentul Privind reflectarea campaniei electorale la
alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in mijloacele de informare in masa aprobat prin
hotararea Comisiei Electorale Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 si Conceptia Privind
reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de catre
institutiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobata prin Decizia CCA.

Tv Canal 2: 4. Postul de televiziune ,,Canal 2” va reflecta desfasurarea campaniei
electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 asigurand o reflectare echitabila,
echilibrata si impartiala, va respecta cu strictete Regulamentul Privind reflectarea campaniei
electorale Ia alegerile locale generale din 14 iunie 2015 in mijloacele de informare in masa
aprobat prin hotararea Comisiei Electorale Centrale nr.3266 din 17 aprilie 2015 si Conceptia
Privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 14 iunie 2015 de
catre institutiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobata prin Decizia CCA.

25



Constatari in urma analizei continuturilor:
Prime Tv, 22 mai, “Primele stiri”, ora 21.00.

Rubrica ”Alegeri locale 2015 contine:
- Un subiect despre candidatul PCRM la functia de primar general al municipiului

Chisinau V. Chirtoca, intitulat ”Hai da-i bataie... DJ Vasili”, cu durata de 1 min. 56
de sec., In care protagonistul este prezentat doar ca iubitor si interpret de cantece.
- Un subiect despre candidatul PPEM la functia de primar general al municipiului

Chisinau cu titlul "Nantoi se ia de consilierii comunisti din Balti”, cu durata de 54 de
sec., in care protagonistul atacd initiativa de a obtine prin referendum autonomia
municipiului Balti.

- Un subiect despre initiativa femeilor democrate de a desfasura un targ al cozonacilor
de Ispas, cu titlul "Téarg de caritate la Chisindu”, cu o duratd de 2 min. si 05 sec.
Prima protagonista — o participanta tanara, beneficiara de actiunea caritativa, careia i
se subtitreazd doar numele. Candidata PD M. Babuc la functia de primar general al
municipiului Chisindu apare de doud ori in aceeasi imagine, mangdind induiosator
prima protagonistd din subiect. Urmeaza o interventie directd a M. Babuc, dar si a
liderului PDM M. Lupu.

- Un subiect intitulat ”Conditii europene intr-un sat din Moldova”. E vorba de

Fundurii Vechi, Glodeni. Durata subiectului — 1 min. 38 de sec. Intro-ul la subiect:
”Un Centru comunitar, institutii de Tnvatdmant moderne si locuri de agrement. Pare
o descriere a unei localititi dintr-o tard europeand. Insa este vorba despre Fundurii
Vechi din raionul Glodeni. Localnicii spun, cd aici poti trai decent, iti poti gési un
loc de munca si ai unde-ti petrece timpul liber”. Urmeaza interventii directe a trei
protagoniste — de la casa de culturd, gradinitd si centrul comunitar, fara a fi
prezentate in subtitre sau verbal. Si doar ultima protagonistd este prezentatd, in
textul reporteritei — Emilia Vieru, care a preluat conducerea satului de opt ani, timp
in care au fost duse la bun sfarsit peste 20 de proiecte de infrastructurd cu un buget
total de 16 mln de lei. Nimic despre candidata PD la primarie pentru al treilea
termen si doar simbolul stilizat al partidului pe pieptul protagonistei vorbeste in
locul autorilor subiectului.

Deci, din 4 subiecte 2 sunt dedicate candidatilor PD, dintre care unul poate fi catalogat drept

agitatie electorald mascata. Modul in care sunt formulate titlurile confera anumita coloratura

si continuturilor subiectelor.

Tv Canal 2, 22 mai, "Reporter”, ora 19.00., rubrica ”Alegeri locale 2015:

Subiect 1- Nantoi {i critica pe consilierii comunisti din Balti”, durata — 52 de sec.

Subiect 2 — ”Talentul muzical al Iui Vasile Chirtoca”, durata — 2 min. 03 sec.

Subiect 3 — ”Targ de caritate de la femeile democrate”, durata — 2 min. 41 sec. Pana aici,
practic, sunt reluate subiectele de la Prime Tv, doar ca in altd ordine, cu alte titluri si, pe
alocuri, cu modificdri In continut. Bundoara, in subiectul 3, pe langd candidata PD, M.
Babuc, liderul PDM, M. Lupu, intre alti protagonisti apare si Dm. Parfentiev, viceministrul
TIC.

Subiect 4 — ”Proiecte pentru Talmaza” (r-nul Stefan-Voda), durata — 2 min. 31 sec.

26



In subiectul 4, desi este plasat la rubrica ”Alegeri locale 20157, nu se precizeazi ci V1.
Plesca, primar al satului in ultimii 6 ani, din partea PL, candideazd din nou. Nici din partea
cui candideaza nu este specificat. in schimb, in aceeasi zi, de la Publika Tv, din subiectul
”Un sat din Stefan Voda, plin de probleme. Copiii ingheata in scoli, iar drumurile sunt foarte
proaste”, aflam cd “Reparatia liceului este una dintre prioritatile candidatului pentru functia
de primar Vladimir Plesca”, dar nici un cuvant din partea cui candideaza in localitatea, unde
in liceul, construit 30 de ani in urma, nu au fost schimbate geamurile, drumurile-s proaste,
iar candidatul, in 6 ani, a reusit sa repare doua gradinite. Prin urmare, mesajul deconspirat ar
fi: la Fundurii Vechi, unde primarul e democrat, sunt conditii europene de viatd, iar la
Talmaza, unde primaru-i liberal, sunt probleme cu carul. Si, pentru ca subiectele, chiar de-s
difuzate la canale nationale, au relevanta cu precadere pentru localitatile vizate, suntem in
drept sa credem ca scopul urmarit a fost de a influenta locuitorii celor doud comune sa
voteze ’cum trebuie”.

Prime Tv, 25 mai, “Primele stiri”, ora 21.00., rubrica ”Alegeri locale 2015”:

Subiect 1 si unicul — ”Educatia — o prioritate a democratilor”, durata 1 min. 55 sec., despre
candidata PDM la functia de primar general al municipiului Chisinau, Monica Babuc la
intalnire cu profesorii Institutului de Stiinte ale Educatiei.

Canal 2, 25 mai, "Reporter”, ora 19.00., rubrica ”Alegeri locale 2015”:

Subiect 1 — ”Verificari inaintea alegerilor”, durata 35 sec., stire de la CEC.

Subiect 2 — ”Se vor odihni intr-o tabara moderna”, durata 2 min. 08 sec. Este un subiect de
parada, ca si titlul, despre satul Bobeica, Hancesti, unde primarul Lilian Musteatd e din
partea PDM.

Precizam, ca un an in urma, pe 1 iunie 2014, Tv Publika ne anunta ca “Locuitorii
din comuna Bobeica din raionul Héancesti vor avea apa la robinet deja la sfarsitul anului.
Astazi a fost lansat un proiect de constructie a apeductului si canalizarii pentru aceasta
localitate” si ca ”Demararea lucrarilor a fost posibild cu ajutorul parlamentarilor din Partidul
Democrat”. Tot atunci era citat deputatul PD Mihail Solcan, care spunea: "Din bugetul
republican cu suportul nostru, deputatilor din Partidul Democrat, au fost alocate 2 milioane
700 de mii de lei pentru acest proiect. Am obtinut si suportul financiar de la Fondul
ecologic. Sunt multi primari care 1i ajutdm si nu doar pe ai nostri".
(http://www.publika.md/motiv-de-bucurie-pentru-locuitorii-comunei-bobeica--raionul-
hancesti-in-curand--oamenii-vor-avea-apa-potabila-la-robinet 1952651 .html)

Mai precizam ca pe 17 ianuarie 2015 publicatia Ziarul National intr-un articol scria,
intre altele, ca ”Cele mai mari profituri din contractele semnate cu institutiile de stat le-a
ridicat Tn 2014 deputatul democrat Mihail Solcan™ si ca ”Cel mai profitabil contract a fost
incheiat in aprilie 2014 cu primdria satului Bobeica, raionul Hancesti”, pentru
implementarea unui proiect de alimentare cu apd, evacuarea si epurarea apelor uzate.
Publicatia constata ca, desi lucrarile urmau a fi incheiate in toamna, “’satenii din comuna
Bobeica nu au inca apa in case, iar sistem de canalizare - nici atat”.
(http://ziarulnational.md/interese-licitatii-de-125-de-milioane-de-lei-castigate-de-deputati-
si-ministri/)

Pe 3 aprilie 2015 presedintele unui ONG din satul vizat semnala pe platforma
anticoruptie.md: “Scheme dubioase cu terenuri la primdria Bobeica, Hancesti” cu
implicarea ”SRL Mirconcord din Bobeica (care este in relatii foarte bune cu primarul de

27


http://ziarulnational.md/interese-licitatii-de-125-de-milioane-de-lei-castigate-de-deputati-si-ministri/
http://ziarulnational.md/interese-licitatii-de-125-de-milioane-de-lei-castigate-de-deputati-si-ministri/
http://www.publika.md/motiv-de-bucurie-pentru-locuitorii-comunei-bobeica--raionul-hancesti-in-curand--oamenii-vor-avea-apa-potabila-la-robinet_1952651.html
http://www.publika.md/motiv-de-bucurie-pentru-locuitorii-comunei-bobeica--raionul-hancesti-in-curand--oamenii-vor-avea-apa-potabila-la-robinet_1952651.html

Bobeica, Lilian Musteata)”. (http://anticoruptie.md/sesizare/scheme-dubioase-cu-terenuri-
la-primaria-bobeica-hancesti/)

Cu precizarile de rigoare, vom intreba retoric: cum alegem adresele si protagonistii,
cum ne documentam si daca produsul mediatic respectiv este rezultatul unui efort jurnalistic
sau a unei comenzi de partid?!

Prime Tv, 26 mai, "Primele stiri”, ora 21.00., rubrica ”Alegeri locale 2015

Subiect 1 — ”Solutii esentiale pentru problemele din Balti”, durata — 1 min. 15 sec., despre
candidatul PDM la functia de primar de Balti Serghei Chiseliov. Titlul adjectivat vine sa ne
sugereze ca protagonistul detine cele mai bune solutii pentru toate problemele orasului
(daca-i la forma hotaratd). Si ca protagonistul sd nu fie prea mult in cadru, moderatorul
completeaza sirul faptelor marete, pe care si le propune candidatul.

Subiect 2 — ”Partidul Nostru” s-a lansat in campanie”, durata — 1 min. 06 sec. Subiectul se
incheie cu spusele candidatului la functia de primar general al municipiului Chisinau, I.
Casu, despre echipa sa, pe care o considera integra. Moderatoarea pune la indoiald spusele
candidatului si aminteste cd membrul echipei, Al. Petcov, bundoara, a fost amendat pentru
ofensarea unui procuror si agresarea unor politisti.

Tv Canal 2, 26 mai, "Reporter”, ora 19.00, rubrica ”Alegeri locale 2015”:

Subiect 1- ”Milionarul Shor cu venit anual de 25 de mii de leii”, durata 1 min 08 sec.
Subiect 2 — ”Candidati integri si nu prea”, durata 1 min. 12 sec., subiect intitulat la Prime
Tv: ”Partidul nostru” s-a lansat in campanie”.

Subiect 3 — ”Solutii pentru problemele orasului Balti”, durata 1 min. 18 sec., subiect
intitulat la Prime Tv “Solutii esentiale pentru problemele din Balti”.

Subiect 4 — “Proiecte de succes in Ialoveni”, durata 2 min. 47 sec., subiect elogios despre
primarul degrevat Gh. Caracuian, care a ajuns ca in fiecare an pentru localitate sa cheltuie 8
— 10 mIn de lei si “rezultatele se vad”. Nu se precizeazd cd Gh. Caracuian a candidat
independent in 2011.

Judecand titlurile sesizam cd in cazul PN candidatii sunt “integri si nu prea”, iar in
cazul Taloveniului proiectele sunt ”de succes”.

Sa facem lucrul televiziunii si sd amintim cd anul trecut platforma
moldovacurata.md publica articolul ,,Pdine de la firma ginerelui” in care mentiona cd "’la
sfarsitul anului 2013, primdria orasului Ialoveni a organizat o singurd licitatie publica, in
urma cdreia au fost selectati agentii economici care vor aproviziona cu produse
alimentare, timp de jumatate de an, cele trei gradinite din orag. Doar un singur agent
economic a prezentat la concurs oferta de paine, acesta fiind SRL ,,Ialpanis”, administrata
de ginerele primarului”. Mai mult, cu referire la acest caz s-a autosesizat si CNI, care a
constatat ca primarul ”a admis o situatie de conflict de interese n cazul semnarii contactului
de achizitii”. (http:/www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/integritatea-

persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-
ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate)

Televiziunea, se vede, nu este interesatd de toatd informatia si urmareste alta tinta.
De aceea, de la laloveni, merge 1n altd localitate din apropiere, la Costesti unde, in ultimii 4
ani, investitiile au ajuns la 37 de mln de lei, iar primarul degrevat V. Borta, care candideaza
pentru un nou mandat, din partea nu se stie carui partid, bineinteles, “nu se va opri aici”.

28


http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/integritatea-persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate
http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/integritatea-persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate
http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/integritatea-persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate
http://www.moldovacurata.md/news/view/paine-de-la-firma-ginerelui
http://anticoruptie.md/sesizare/scheme-dubioase-cu-terenuri-la-primaria-bobeica-hancesti/
http://anticoruptie.md/sesizare/scheme-dubioase-cu-terenuri-la-primaria-bobeica-hancesti/

Concretizam noi: primarul de Costesti a fost ales pe listele PL. In 2013 Curtea de Conturi il
invinuia ca si-a achizitionat un automobil de serviciu in valoare de 250 mii lei, bani
destinati Centrului de plasament de zi a copiilor cu nevoi speciale. De ce atata reverenta
pentru un primar PL? Poate, pentru ca procurarea automobilului ”Scoda” au decis-o atunci
consilierii PL si PD?! (http:/www.jc.md/s-a-pricopsit-cu-skoda-din-banii-destinati-
copiilor/comment-page-1/) Rdmane doar sd facem presupuneri, daca televizorul nu ne
furnizeaza toatd informatia.

Concluzii:

- Prime Tv si Tv Canal 2, contrar normelor juridice si deontologice, trateaza in mod
selectiv protagonistii subiectelor electorale;

- Prime tv si Tv Canal 2, in cadrul rubricii ”Alegeri locale 2015”, continud sa ofere
timp concurentilor electorali in mod disproportionat, favorizand candidatii PDM;

- In realizarea rubricii ”Alegeri locale 2015, Prime Tv si Tv Canal 2 recurge deseori,
in mod constient, la jumatati de adevar, fapt ce echivaleaza, in definitiv, cu un
neadevar tirajat pe plan national, astfel prejudiciind grav informarea adecvatd a
votantilor.

Recomandare repetata: Prime Tv si Tv Canal 2 sa utilizeze frecventele terestre pe care

emit i care constituie patrimoniu national in beneficiul alegétorilor si nu in beneficiul
partidului.

29


http://www.jc.md/s-a-pricopsit-cu-skoda-din-banii-destinati-copiilor/comment-page-1/
http://www.jc.md/s-a-pricopsit-cu-skoda-din-banii-destinati-copiilor/comment-page-1/

	Subiect 4 – ”Proiecte de succes în Ialoveni”, durata 2 min. 47 sec., subiect elogios despre primarul degrevat Gh. Caracuian, care a ajuns ca în fiecare an pentru localitate să cheltuie 8 – 10 mln de lei si ”rezultatele se văd”. Nu se precizează că Gh. Caracuian a candidat independent în 2011.
	Judecând titlurile sesizăm că în cazul PN candidații sunt ”integri și nu prea”, iar în cazul Ialoveniului proiectele sunt ”de succes”.
	Să facem lucrul televiziunii și să amintim că anul trecut platforma moldovacurata.md publica articolul „Pâine de la firma ginerelui” în care menționa că ”la sfârșitul anului 2013, primăria orașului Ialoveni a organizat o singură licitație publică, în urma căreia au fost selectați agenții economici care vor aproviziona cu produse alimentare, timp de jumătate de an, cele trei grădinițe din oraș. Doar un singur agent economic a prezentat la concurs oferta de pâine, acesta fiind SRL „Ialpanis”, administrată de ginerele primarului”. Mai mult, cu referire la acest caz s-a autosesizat și CNI, care a constatat că primarul ”a admis o situație de conflict de interese în cazul semnării contactului de achiziții”. (http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/integritatea-persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate)

