Вы здесь

Pe parcursul anului 2015, CJI a diversificat metodele de promovare a educației mediatice

30 декабря 2015
1629 просмотров
În anul 2015, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a continuat acțiunile de educație mediatică, atât prin lecțiile de educație mediatică inițiate în 2014, cât și prin alte activități în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud".
 
În luna iunie, a fost organizată o întâlnire de expertiză, la care au participat lectori universitari, pedagogi și specialiști în științe ale educației, precum și experți în domeniul educației mediatice din Ucraina și Georgia. În cadrul discuțiilor consultative, s-a ajuns la concluzia că educația mediatică consolidează spiritul civic și creativ al tinerilor, ajutându-le să se dezvolte, atât în calitate de consumatori media, cât și ca personalități independente, care pot lua decizii conștiente și corecte.
 
Ca rezultat, CJI a elaborat conceptul de integrare a educației mediatice în curricula școlară și universitară, pe care l-a înaintat Ministerului Educației. Inițiativa a fost susținută de către actuala ministră a Educației, Corina Fusu, care a declarat în cadrul  Forumului Mass-media din octombrie 2015, că va propune includerea a câteva ore de educație mediatică la disciplina Educație Civică.
 
În acest an, lecții de educație mediatică au fost realizate nu doar de către experți media, dar și de studenți și profesori, care au beneficiat de instruire pentru formatori în educație mediatică. La întâlnirile cu elevii, aceștia le-au vorbit tinerilor despre structura știrii, cum să aleagă sursele pentru a se informa corect, cum să identifice sursele credibile, care sunt instrumentele de manipulare utilizate în mass-media.
 
Experții media, Ion Bunduchi, Viorica Zaharia și Ion Terguță au moderat lecții de educație mediatică pentru studenți de la 6 universități din Chișinău, unde au discutat despre situația actuală a mass-media, oferind exemple de manipulare din studiile de caz pe care le-au elaborat. Studenții au manifestat interes față de aceste subiecte și s-au implicat activ în dezbateri, exprimându-și opinia vizavi de ceea ce citesc în mass media și cum percep fenomenul manipulării.
 
”Chiar dacă înainte credeam că pot deosebi un material care manipulează de unul veridic, abia acum am aflat elementele-cheie pe care trebuie să le conțină o știre pentru a informa corect. Ne aflăm în plin război informațional, de aceea astfel de activități sunt absolut necesare pentru a educa societatea. Oamenii trebuie să știe cum să se informeze corect și să aleagă sursele veridice de informare”, a menționat Cristina Purice, studentă la Universitatea de Stat din Moldova.
Zece lecții de educație mediatică au avut loc în gimnazii și licee din Bălți, Corlăteni (Râșcani), Cahul, Roșu, Ruseștii Noi, Costești (Ialoveni), Văsieni și Crăsnășeni (Telenești).  
”Consider această lecție ca fiind una productivă, deoarece am învățat că într-o știre trebuie să fie prezente toate părțile implicate, cu argumente pro și contra. Cred că voi reuși să disting de acum încolo știrile veridice de cele false, pentru că astăzi am realizat că nu toată informația care ni se servește ”pe tavă” de către mass-media merită să fie citită”, a precizat Ecaterina Dolinschi, studentă la Colegiul de Medicină din Cahul.
O altă componentă a proiectului privind educația mediatică a constat în publicarea mai multor analize pe portalul CJI, Media-azi.md, cu scopul de a-i ajuta pe consumatorii de media să înțeleagă mai bine produsele jurnalistice și să distingă materialele bazate pe fapte autentice, de cele manipulatorii, care mint sau spun adevărul doar parțial.
CJI este prima organizație care a inițiat activități de promovare a educației mediatice, ce vor continua și în 2016 prin acțiuni menite să contribuie la educarea consumatorilor de media.
_________________
Activitățile de educație mediatică au avut loc în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud", implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.