Вы здесь

Ion Bunduchi, director executiv APEL: Concentrarea mass-media sărăcește considerabil ”piața de idei”

26 февраля 2016
2961 просмотр
Concentrarea în mass-media poate avea justificare economică, dar nu poate fi acceptată, pentru că nu doar efectul economic, în definitiv, trebuie să-l urmărească mass-media, ci, în primul rând, o informare adecvată a cetățeanului. O informare adecvată înseamnă o diversitate cât mai largă de produse mediatice credibile oferite cetățeanului, ca să i se respecte dreptul fundamental la informație.
Concentrarea mass-media nu poate, din start, să asigure respectiva diversitate, dimpotrivă, o limitează și, până la urmă, ”piața de idei” sărăcește considerabil. Situația se înrăutățește și mai mult, dacă scopul concentrării este efectul ideologic. Noi, ”copiii URSS-ului”, am simțit pe propria piele ce înseamnă ca pe piața de idei să aibă acces doar ideile care ”trebuie” să aibă acces. Consecințele, în definitiv, au fost devastatoare. Putem să repetăm experiența, dacă memoria ni-i scurtă, dar putem și s-o evităm. Rațiunea trează, dacă mai trebuie ea azi cuiva, parcă ne-ar îndemna să ocolim grebla, pe care am călcat o dată. Cum? Bunele practici existente în lume, pe care le neglijăm cu îndărătnicia asinului spaniol, ne oferă soluții pe potrivă: prevederi juridice corespunzătoare, dar care să funcționeze, nu doar să fie împrumutate și trecute în texte de lege. Prevederile, și aici mă gândesc la domeniul audiovizualului, s-ar referi la un număr limitat de servicii de programe, pe care ar putea să le ofere un deținător de licență de emisie într-o unitate administrativ-teritorială sau într-un municipiu. Numărul ar trebui, pe de o parte, să asigure viabilitatea economică a deținătorului de licență, iar pe de altă parte, să nu-i permită să aibă o poziție dominantă pe piață, pentru a nu afecta concurența loială. În plus, ar fi necesară o limitare specială pentru cota de audiență, cota de piață permisă unui radiodifuzor, limitare ce lipsește actualmente în legislația națională. Prevederile s-ar referi și la mecanisme clare, prin care piața audiovizualului este măsurată cu regularitate și, în cazul în care se întrevăd tendințe negative pentru pluralism și concurență, să se intervină în mod corespunzător. Avem Consiliu Coordonator al Audiovizualului și avem Consiliu al Concurenței, dar puțină coordonare și puțină concurență sănătoasă.