Experta le-a propus elevilor să participe mai întâi la un scurt sondaj, în cadrul căruia să spună din ce categorie de media se informează mai des: presa scrisă, TV sau online? Cei mai mulți au răspuns că preferă mediile online. Apoi, participanții au vizionat spotul realizat de CJI ”Știi ce media consumi?”, care a trezit discuții privind percepția lor față de presă. În timpul discuțiilor, tinerii au formulat o concluzie comună: dacă urmăresc o anumită instituție de presă și cunosc că aceasta aparține unui anumit patron, iar știrile sunt redate dintr-o singură perspectivă, atunci trebuie neapărat să mai urmărească și alte surse, înainte de a-și face o părere proprie.
În continuare, Nadine Gogu le-a explicat ce este o știre de calitate, menționând că pentru a deosebi o știre veridică de una manipulatoare e necesar să cunoaștem structura acestui gen de presă. O știre bine scrisă trebuie să întrunească anumite condiții: să respecte proximitatea temporală și spațială, să prezinte opiniile tuturor părților implicate, precum și celor independente de conflict, să răspundă la câteva întrebări obligatorii – Cine? Ce? Când? Unde? Cum? De ce? etc..
După vizionarea spotului ”Știrea profesionistă”, jumătate din elevii prezenți au afirmat că știrile pe care ei le urmăresc sunt de calitate. Alți participanți s-au arătat sceptici în această privință. În context, ei au adus în discuție fenomenul manipulării. Cel mai des, au spus ei, cititorul este manipulat prin intermediul știrilor politice, adesea prin repetarea insistentă a unei sau altei informații în campaniile electorale, folosirea titlurilor șocante etc.
În cadrul sesiunii de întrebări și răspunsuri, ca de obicei, elevii au venit cu o proprie întrebare: ”Dar care sunt, în opinia dumneavoastră, cele mai credibile surse de informare?”. Nadine Gogu i-a îndemnat să caute singuri răspuns la această întrebare, învățând să citească printre rânduri și să privească critic orice informație pe care o primesc. Câțiva liceeni s-au dovedit interesați de a practica pe viitor profesia de jurnalist, de aceea întrebările lor s-au referit la activitatea Centrului pentru Jurnalism Independent.
La final, i-am rugat pe tineri să ne spună ce au învățat nou la lecția de educație mediatică. ”Știrile foarte mult manipulează, de aceea este important să cunoaștem cum să filtrăm informația”, ne-a spus eleva Maria Baciu. Iar colega ei, Cristina Tocari, a menționat: ”Astfel de activități motivează elevii să devină mai interesați de ceea ce se întâmplă în jurul lor și îi ajută să-și creeze o viziune corectă asupra mass-media”.
________________________
Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu sprijinul financiar al organizației Civil Rights Defenders (Suedia), partener al CJI.