Вы здесь

Mai mulți elevi din Chișinău și Glodeni au aflat de ce trebuie să fie vigilenți pentru a se informa corect

25 апреля 2016
1992 просмотра
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a încheiat, săptămâna trecută, primul ciclu de lecții mediatice din acest an, urmând ca în toamnă să revină cu un alt ciclu. Ultimele două lecții s-au desfășurat la Chișinău și Glodeni. 
Elevii de la Liceul Teoretic ”Traian” din capitală s-au întâlnit, joi, 21 aprilie, cu directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu. Inițial, elevii au participat la un sondaj, în cadrul căruia au fost întrebați din ce media se informează. Majoritatea au răspuns că utilizează sursele online, iar unii au inclus în mediile online și rețelele de socializare. A urmat apoi o largă discuție despre ce reprezintă mass-media și ce înseamnă să te informezi din mai multe surse. Participanții au urmărit spotul ”Știi ce media consumi?” care i-a ajutat să înțeleagă mai bine de ce este important să cunoască cine sunt proprietarii, persoanele care stau în spatele instituțiilor media, pentru a aprecia critic informația pe care o accesează. În continuare, Nadine Gogu le-a explicat tinerilor prin ce se deosebește o știre de calitate de una care manipulează, subliniind că trebuie să știe elementele care formează structura știrii, pentru a putea face diferența. Elevii au participat la  scrierea unor știri ad-hoc, răspunzând la întrebările: Cine? Ce? Unde? Când? De ce? Acest exercițiu le-a demonstrat ce rol au sursele și de ce este necesar ca acestea să fie echilibrate, pentru a asigura un conținut echidistant al știrii. La final, elevii au urmărit spotul ”Știrea profesionistă”, produs de CJI, și au analizat  două știri al căror conținut nu corespundea cu titlul. În cadrul sesiunii de întrebări și răspunsuri tinerii au clarificat și alte momente ce vizează mass-media. Nu a lipsit nici întrebarea de serviciu: Din ce surse ar fi mai bine să ne informăm? Moderatoarea i-a îndemnat să fie vigilenți, pentru că numai așa vor identifica cu siguranță acele surse. 
O altă deplasare în cadrul proiectului de educație mediatică al CJI a avut loc vineri, 22 aprilie, la Liceul ”Vasile Coroban” din Glodeni. Expertul media Ion Bunduchi a început lecția cu o introducere despre ce este educația mediatică și de ce avem nevoie de ea. Activitatea a continuat cu discuții pe marginea spoturilor realizate de CJI ”Știrea profesionistă” și ”Știi ce media consumi?”. Elevii au adresat întrebări, în special, legate de proprietarii din mass-media și cum se manifestă fenomenul manipulării prin intermediul presei. Expertul i-a îndemnat să fie atenți la structura știrilor pe care le urmăresc, la surse și, mai ales, la echilibrul acestora, deoarece, a subliniat el, ”trei reprezentanți ai aceleiași instituții, citați într-o știre, reprezintă o singură sursă, nu trei”. 
La sfârșitul fiecărei lecții de educație mediatică, am dorit să aflăm și opiniile elevilor. 
Mihai Guțu, elev la Liceul Teoretic ”Traian”, ne-a spus că asemenea activități sunt instructive pentru elevi, întrucât prin intermediul lor tinerii află cum funcționează instituțiile media și cum să se informeze corect. 
Marinela Nemerenco, elevă la liceul din Glodeni, a subliniat că lecțiile mediatice îi înarmează pe tineri cu cunoștințe utile și îi ajută să facă față războiului informațional. Iar colegul ei, Andrei Jusa, a fost de părere că societatea este expusă unui proces intens de manipulare prin intermediul mijloacelor de informare în masă, iar educația mediatică este tocmai ceea de ce avem nevoie, pentru a nu deveni victime ale acestui fenomen.

Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu  sprijinul financiar al organizației Civil Rights Defenders (Suedia), partener al CJI.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)  este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, avînd scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și  educație mediatică.