Participanții au fost îndemnați pentru început să formuleze propria lor definiție pentru fenomenul manipulării. După ce au vizionat spotul video realizat de CJI - ”Știi ce media consumi?”, ei au venit cu exemple concrete – de la manipularea din comerț și marketing, până la cea prin intermediul mijloacelor de informare în masă. Jurnalista le-a atras atenția elevilor la faptul că manipularea este uneori subtilă și nesesizabilă, dar pentru a o identifica mai ușor trebuie să consultăm mai multe surse.
Etichetările au constituit un alt subiect al lecției, fiind explicate printr-un șir de exemple din media autohtonă.Participanții la activitate au aflat lucruri interesante și despre multitudinea unghiurilor de abordare a unui subiect în presă. În acest scop, experta media Viorica Zaharia a recurs la un exercițiu practic. Elevii au avut sarcina să creeze singuri un eveniment și să propună diferite titluri pentru acesta. Astfel, ei s-au convins că unul și același eveniment poate fi redat din perspective diferite. Pentru a nu cădea în capcana manipulatorilor, moderatoarea le-a vorbit și despre structura știrii, precizând că, pentru a fi credibilă, o știre trebuie să răspundă la câteva întrebări obligatorii: cine? ce? unde? când? de ce? cum?.
Întrebați ce au învățat la lecția mediatică și ce părere au despre astfel de activități, elevii au dat note mari evenimentului. Iuliana Tornea, de exemplu, ne-a spus că tinerii au nevoie să-și dezvolte gândirea critică și să fie conștienți că multe surse de informare aparțin politicienilor, iar aceștia își promovează interesele politice prin intermediul presei. Dumitru Juraveli, un alt participant la întâlnire, a adăugat că, în ceea ce-l privește, a fost curios să știe cum funcționează mass-media, deoarece aceasta este a patra putere în stat. „Asemenea cunoștințe sporesc nivelul de cultură al tinerei generații, iar prin cultură și o mai bună informare putem contribui la prosperarea statului”, a menționat Dumitru.
Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și educație mediatică.