Provocările unei astfel de tranziții au fost printre principalele subiecte ale unui webinar IJNet, la care au participat lideri mass-media din America Latină, Orientul Mijlociu/Africa de Nord și regiunea Asia-Pacific.
Tema generală – „Cum să construim modele de jurnalism durabil în întreaga lume” – este o întrebare deschisă, în baza căreia putem trage câteva concluzii. În opinia unui participant la webinar, primul pas pe care trebuie să-l facem este să ne schimbăm „cipul” intern, adică mentalitatea. Altfel spus, să încetăm să percepem lucrurile doar ca jurnaliști și să încercăm să includem în gândirea noastră ceea ce numim logica afacerilor.
O tranziție deloc ușoară
Procesul ca atare ar putea genera o rezistență enormă din partea celor „programați” cu mentalitate jurnalistică. La urma urmei, ca jurnaliști, ați fost învățați că partea editorială și cea comercială trebuie (sau ar trebui) să fie separate una de alta, cum e biserica de stat.
Și, dintr-o dată, vă pomeniți în situația în care cele două părți se intersectează, neexistând vreo modalitate de a dezvolta o potențială afacere fără să vă schimbați modul de a gândi, chipul. Acest fapt nu înseamnă neapărat că trebuie să eliminaţi graniţele, ci mai degrabă să le coordonați.
Cu cât durează mai mult, cu atât mai dificilă devine schimbarea. În procesul de creare a site-ului Festivalando, pe care l-am co-fondat, nu mi-am dat seama imediat de necesitatea de a-mi schimba cipul și, din această cauză, am pierdut în zadar o groază de energie și de timp.
I-am întrebat pe participanţii la webinar cum și-au schimbat ei mentalitatea și m-a consolat faptul că nu doar eu am întârziat în această trecere de la jurnalism la afaceri, și nu doar eu am întâmpinat anumite dificultăți.
Mai important, însă, a fost faptul că toate răspunsurile conduceau la aceeași concluzie: indiferent de situație, trebuie să învățăm continuu! La fel de important în acest proces este să nu ne opunem mediului de afaceri și să ne străduim, în mod activ, să transpunem ideile în practică.
Iată ce au avut de spus participanţii la webinar despre schimbarea mentalităţii lor:
Fabiola Torres, membră a programului „ICFJ Knight” și co-fondatoare/redactoare a proiectului „OjoPúblico” din Peru
Noi [Torres și co-fondatorii site-ului] am lucrat în calitate de jurnaliști la cel mai important ziar din țară. Obișnuiam să ne gândim doar la istorii și la sursele de informaţii, fără să ne pese cum funcționează o afacere sau cum să sporim impactul asupra publicului. Acum, este foarte important să planificăm strategii pentru a ne difuza istoriile.
Nu vă fie frică de ideea că va trebui să învățați ceva nou de la zero. Noi întotdeauna învățăm. La fel, nu aşteptaţi până când produsul vostru va fi perfect. Acţionați!
Larry Ryckman, redactor la ziarul „The Colorado Sun”
Noi facem doar ceea ce trebuie făcut. Cu toţii suntem jurnalişti, însă foarte repede înţelegem că trebuie să mai fim și specialişti în marketing – mai cu seamă pe rețelele de socializare - și că trebuie să învăţăm rapid abilităţile de afaceri. Această parte a procesului a fost oarecum interesantă. Cred că este bine atunci când învăţăm ceva nou.
Alan Soon, co-fondator al site-ului The Splice Newsroom, dedicat Asiei
Cred cu tărie că ne aflăm în epoca de aur a mass-mediei. Avem practic în palmă tot ceea ce ne dorim să aflăm – informaţii despre modul în care oamenii folosesc tehnologiile, modul în care obțin informații sau modul în care învață. Niciodată nu ne-a fost mai ușor să explorăm noi posibilităţi pentru noi companii în domeniul mass-media. Cu 10 ani sau, cu siguranță, 15 ani în urmă, cred că n-aș fi putut să-mi creez o afacere în domeniul mass-media așa cum am făcut-o acum.
Cu ajutorul lui Google puteţi afla toate lucrurile pe care doriţi să le învăţaţi: cum să administrați o afacere, cum să adunaţi oameni. Online puteţi găsi o cantitate enormă de informaţii despre antreprenoriat. Îi încurajez pe toți cei care s-au gândit să-şi înfiinţeze o afacere să exploreze aceste resurse extrem de utile.
Webinarul poate fi vizionat aici: https://bit.ly/2x00oWx
Sursa: http://ijnet.org/en/blog/journalism-business-how-change-your-mindset.
Preluat cu acordul ijnet.org