Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în format online, în perioada 9-10 februarie 2021, iar în calitate de expert a fost invitat Serge Sakharau, fondatorul şi redactorul-şef al publicaţiei CityDog.by din Minsk, Belarus.
Timp de două zile, participanţii au discutat despre modalitățile în care piața media își poate spori audiența pe timp de pandemie, despre importanţa calităţii conţinutului editorial pentru creşterea şi menţinerea publicului fidel, despre platforme de distribuţie pentru a ajunge la un număr cât mai mare de cititori sau despre modalităţile prin care instituţiile de presă pot face bani. De asemenea, participanţii au învăţat cum să-şi cerceteze audienţa şi cum s-o fidelizeze în funcție de necesitățile acesteia.
Jurnalistul a îndemnat participanții să nu se teamă să experimenteze diverse formate de conținut și distribuție. „În secolul XXI, Internetul oferă o serie întreagă de posibilități pentru a face experimente, pentru a stabili cine este publicul, ce preferințe are și cum să-i menții interesul în permanență. Astăzi, dacă nu experimentezi, pur și simplu nu exiști în Internet. Poți crea o rubrică nouă, poți monetiza diverse formate, poți organiza concursuri, poți îndemna auditoriul să contribuie la crearea conținutului etc. Cert este că afacerile în media necesită multă creativitate și o analiză minuțioasă a rezultatelor obținute”, este convins Serge Sakharau, recomandând participanților ca în procesul de sporire a audienței să folosească „tactica pașilor mici”.
Participanții au analizat modul în care funcţionează instrumentul Google Analytics, cum trebuie „citite” datele despre audiența online, care sunt principalii indicatori de performanţă ai unui site informativ sau cum să utilizeze datele analitice pentru planificarea zilnică şi de perspectivă.
Ina Grejdeanu, directoare pentru Dezvoltare strategică a CJI, a oferit participanților o serie de sugestii referitoare la „împachetarea” reușită a ideilor de proiect, pentru ca acestea să trezească interesul finanțatorului și să aibă un impact mare asupra publicului. „Un proiect reușit este unul care are scopuri și obiective clare, care descrie succint contextul situației și un proiect în care există activități concrete care odată realizate vor contribui la atingerea unui țel bine determinat. Cu siguranță, un proiect bazat doar pe cantitate nu va fi apreciat niciodată. Trebuie să puneți accent, deopotrivă, și pe calitate”, a recomandat Ina Grejdeanu.
În cadrul instruirii, unii participanți au descoperit noi perspective de sporire a audienței și noi modalități de monetizare a instituțiilor media, iar alții au conștientizat că este imperios necesar să-și schimbe strategia de sporire a audienței, să „cucerească” noi audiențe sau să-și diversifice canalele de distribuție a informațiilor.
„Pentru ca datele analitice să funcționeze în beneficiul nostru este necesar ca acestea să fie analizate minuțios și utilizate corect. Astăzi, un site care are doar doi ani de activitate poate avea o audiență mai mare decât unul care activează pe piață de 25 de ani. Experiența arată că trebuie să ținem cont de noile tendințe și provocări pentru a fi citiți de publicul nostru”, a spus Andrei Bargan, redactorul-șef al postului Media TV Cimișlia.
Până pe data de 17 februarie 2021, cele zece instituţii media urmează să expedieze propunerile detaliate de proiecte. Juriul va selecta patru redacţii care vor obţine granturi în valoare de 5.000 de euro pentru implementarea iniţiativelor de sporire a audienţei online pe parcursul a șase luni (1 martie – 31 august 2021).
În perioada desfăşurării activităţilor, partenerii media vor beneficia de consultaţii online în cadrul redacţiilor, cu participarea a doi experţi internaţionali şi a unui expert local în domenii precum analiza audienţei (Google Analytics, YouTube Analytics etc.), planificarea producţiei de conţinut, vânzarea publicităţii şi monetizarea online.
Proiectul „Înţelegerea audienţei prin asistenţă digitală” este implementat de CJI cu suportul Internews şi finanţat de Suedia. Proiectul îşi propune să contribuie la îmbunătăţirea calităţii conţinutului media şi a sustenabilităţii financiare a instituţiilor de presă printr-o mai bună înţelegere a necesităţilor publicului.