Clubhouse a fost lansat în martie 2020, fiind inițial creat în exclusivitate pentru angajații din Silicon Valley. Ulterior, platforma s-a extins și a început să fie utilizată de persoane cunoscute publicului larg, cum ar fi directorul general al companiei Tesla, Elon Musk, și fondatorul Facebook Mark Zuckerberg. Potrivit Apptopia, de la începutul acestui an, aplicația a fost descărcată de circa 3 milioane ori.
În prezent, Clubhouse este disponibil doar pentru deținătorii de iPhone și funcționează pe bază de invitații, ceea ce înseamnă că ar trebui să fiți invitați de cineva din membrii clubului ca să ajungeți acolo, iar fiecare persoană poate invita un număr limitat de oaspeți. Din aceste considerente, unii utilizatorii au început să vândă invitațiile pe platforme precum eBay, solicitând chiar și mii de dolari per invitație.
Odată cu accesarea aplicației, utilizatorii pot alege așa-numitele camere în ale căror discuții să participe. Fiecare discuție este gestionată de un moderator, iar cei care vor să vorbească o pot face după ce vor ridica mâna și cu permisiunea moderatorului. Participanții pot iești în orice clipă din cameră și pot vizita alte „încăperi” virtuale.
Potrivit lui Matt Navarra, consultant în social media și fost social media manager al Thenextweb.com, Clubhouse poate deveni un instrument util pentru jurnaliști – atât la culegerea datelor, cât și în reflectarea evenimentelor. El le recomandă jurnaliștilor ca după ce primesc invitația, să se familiarizeze cu opțiunile pe care le oferă. „Aflați cum utilizează oamenii această aplicație și normele de comportament pe care le respectă participații la chaturile audio”, sugerează el.
Navarro îi mai îndeamnă pe reprezentanții presei ca în cadrul conversațiilor la care participă să anunțe despre activitatea lor profesională și că planifică să utilizeze discuțiile în scop jurnalistic.
Cum presa poate folosi aplicația Clubhouse în activitatea sa:
La documentare și pentru căutarea surselor de informație
Una dintre modalitățile de utilizare a Clubhouse ar putea fi crearea unei camere în care vor fi discutate subiectele cu privire la subiectul aflat în lucru, unde vor fi invitați experți și oameni pe care îi vizează tema abordată. De asemenea, pot fi accesate și alte camere unde deja se discută evenimente concrete și subiecte de care sunteți interesați. Dacă ați auzit ceva ce poate fi folosit în materialele voastre, ar trebui să luați legătura cu cel care a răspândit informația pentru a obține permisiunea de a-l cita sau pentru a-i solicita date suplimentare.
Pentru familiarizarea cu opinia publică asupra unui subiect și elaborarea unor studii de caz
Uneori jurnaliștii postează pe rețele sau completează articolele lor cu solicitări ca cititorii să le împărtășească experiențe cu privire la un subiect sau altul. Clubhouse poate fi utilizat cu același scop, fiind creată o cameră în care cei invitați să se expună pe marginea unei teme. O astfel de strategie ar putea să vă ajute să înțelegeți ce crede societatea, precum și să identificați studii de caz.
Pentru a genera discuții în urma publicării unui articol
După publicarea unor articole, redacția ar putea organiza sesiuni exclusive cu cititorii, în cadrul cărora să discute subiectele abordate. În cadrul acestor evenimente ați putea invita experți, protagoniștii materialelor și persoane publice care au ce spune. Astfel de materiale pot trezi un interes mai mare față de conținut și ar putea contribui la documentarea unui alt articol. Dacă sunteți în căutarea unor resurse financiare, atunci în astfel de camere s-ar putea crea acces doar în baza unui abonament cu plată. Atunci când invitați experții ca să discutați o problemă abordată de voi, explicați că veți înregistra discuția și o veți utiliza pe viitor în scop jurnalistic.
*Articolul a fost publicat cu permisiunea International Journalists’ Network (IJNet).