You are here

Presa audiovizuala nu reflecta campania electorala corect si echidistant

08 July 2009
649 reads

08.07.09/ În intervalul 29 iunie – 5 iulie, posturile de radio şi televiziune cu acoperire naţională şi quasi-naţională au continuat să admită abateri grave de la principiile etice şi deontologice, în unele cazuri încălcând prevederile Codului Audiovizualului şi ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală, – relevă cel de-al doilea raport de monitorizare elaborat de Centrul Independent de Jurnalism, în cadrul Coaliţiei pentru alegeri libere şi corecte – Coaliţia 2009.

Raportul de monitorizare, care include rezultatele evaluării calitative a comportamentului a 5 posturi de radio şi tv, constată că: 

- Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova continuă să aplice selectiv principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. Majoritatea ştirilor despre campania electorală prezintă doar perspectiva guvernării şi a PCRM-ului. Principiul pluralismului de surse este respectat doar în cazul PCRM şi ignorat totalmente în cazul partidelor de opoziţie. 

- Postul cu acoperire naţională Prime TV care a anunţat că nu se va implica în reflectarea campaniei electorale promovează imaginea PCRM, inclusiv prin ştiri care fac agitaţie electorală directă. Astfel, Prime TV privează publicul de informaţii cu privire la toţi concurenţii electorali, limitându-i accesul la informaţie pluralistă.

- Postul privat NIT susţine deschis PCRM nu numai prin spaţiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin modul de selectare şi prezentare a ştirilor. Postul promovează mesajul de ură şi limbajul jurnalistic agresiv în scopul discreditării partidelor liberale. 

- Postul privat EU TV favorizează PPCD şi PCRM atât prin ştiri de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa lui Vladimir Voronin şi Iurie Roşca. Postul are carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, în special în ştirile care vizează activitatea primăriei Chişinău, şi implicit a primarului Chirtoacă, vicepreşedinte al PL.

Monitorizarea se desfăşoară în perioada 22 iunie – 29 iulie 2009 cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie.