4 Jan 2017
Media institutions:
Miercuri, 4 ianuarie, „Комсомольская Правда в Молдове” a publicat, pe pagina sa online, un articol cu titlul „В аптеках Кишинева перестали говорить на русском языке даже с гостями Молдовы: Не нравится – умирайте!” („În farmaciile din Chișinău a încetat să se mai vorbească limba rusă, chiar și cu oaspeții veniți în Moldova: Dacă nu vă place, muriți!”, tr. red.).
De facto, materialul este compus dintr-o scrisoare venită pe adresa publicației, în care se relatează despre un ipotetic incident ce ar fi avut loc într-o farmacie din Chișinău, și un comentariu din partea redacției. Potrivit autoarei scrisorii – Tatiana Dubin, care se prezintă drept cetățeană a Germaniei -, farmacista căreia i s-a adresat ar fi refuzat să o deservească pe mama ei, pe motiv că aceasta ar fi vorbit în rusă, nu în română. Semnatara se arată revoltată de acest fapt, de vreme ce ea și mama ei erau „oaspeți ai capitalei”, iar „societatea din Moldova este una multietnică, respectiv limba rusă e cunoscută de mai toți locuitorii ei”.
Scrisoarea a fost publicată integral, fără să se dea, însă, și opinia farmacistei vizate, deși se spune că redacția deține numele acesteia și adresa farmaciei. Mai mult, KP.md vine cu un comentariu în care, fără să aducă vreo dovadă sau vreo cifră, afirmă că astfel de cazuri nu sunt singulare, ele devenind din ce în ce mai frecvente. Totodată, autorul precizează că va reveni la subiect după sărbători.
Legat de astfel de situații, Ghidul de stil cu norme etice recomandă jurnaliștilor prudență, înainte de toate: „Vom fi precauți cu sursele care ne contactează prin telefon sau cele care ne scriu scrisori, întrucât putem să ne confruntăm cu farse, cu persoane fictive sau cu mărturii false, ce au drept scop să ne dezinformeze”. Același Ghid atenționează despre acuratețea și verificarea faptelor: „Jurnalismul nu lasă loc pentru speculații. Nu există nicio scuză pentru inexactități. Pentru a afla adevărul, trebuie cercetate toate informațiile și faptele relevante”.