You are here

Etichetările și judecățile de valoare nu înseamnă știre

13 Jun 2017
Media institutions: 
Portalurile Mesaj.md și Democracy.md au publicat marți, 13 iunie, o știre cu titlul „Trustul de presă al lui Țopa, prins cu CIOARA VOPSITĂ: Știre falsă, DEVELOPATĂ de CIJ şi API” (http://mesaj.md/trustul-de-presa-al-lui-topa-prins-cu-cioara-vopsita-stire-falsa-developata-de-cij-si-api/) și respectiv „Jurnal-ul condamnaților Țopa a fost prins din nou cu minciuna în favoarea lui Usatîi”(http://www.democracy.md/?article=18762). De facto, în știre se face referire la un material publicat de Asociația Presei Independente, în care se menționează că săptămâna trecută, câteva portaluri informative au difuzat o ştire potrivit căreia, în şedinţa din 8 iunie 2017, Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) le-ar fi interzis posturilor de televiziune locale să mediatizeze filmul prezentat de Renato Usatîi, liderul „Partidul Nostru”, în care se afirmă că mai mulţi reprezentaţi ai instituţiilor de stat ar fi implicaţi în scheme de răfuială politică. Informația a fost difuzată de portalul Omg.md, iar ulterior a fost preluată de Moldnews.md și Jurnal.md. Deși doar titlurile sunt diferite, textul ambelor știri este identic și abundă în sintagme precum „cioara vopsită”, „trustul oligarhului Victor Țopa”, „Jurnal-ul condamnaților Țopa”, „Jurnal TV, care de fiecare dată când are ocazia, îi spală imaginea primarului de Bălți”. În fapt, aceste expresii sunt etichetări și judecăți de valoare, nu informații – respectiv, jurnalistul nu a făcut distincția dintre fapte și opinii. În acest sens, Ghidul de stil cu norme etice le recomandă jurnaliștilor ca, la prezentarea evenimentelor, să facă o distincție clară între informație și opinie, pentru a evita confuzia. „Știrile sunt fapte și date. Opiniile exprimă gânduri, idei, convingeri, judecăți de valoare ale ziariștilor sau ale mijloacelor de informare în masă. Vom insera opiniile într-un articol informativ doar din partea unei surse intervievate sau citate, dar niciodată din partea reporterului”. Legat de titluri, Ghidul de stil cu norme etice (http://www.media-azi.md/ro/deontologie/ghidul-de-stil-cu-norme-etice-pentru-jurnali%C5%9Fti) recomandă: „Vom crea titluri clare, fără ambiguități”; „Vom reda faptele fără a exagera”; „Vom da, pur și simplu, informația: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări”.