23 декабря 2015
1376 просмотров
Dezbaterea proiectului noului Cod al audiovizualului a ajuns la a treia rundă – marți, 22 decembrie, experții și-au expus părerile pe marginea capitolului care reglementează licențierea activității în domeniul audiovizualului.
Autorii proiectului au propus ca operatorului de multiplex de radiodifuziune/televiziune să i se elibereze licența de utilizare a frecvențelor radio în sistemul digital terestru ”la propunerea consensuală a titularilor de licențe audiovizuale digitale”. La rândul lor, reprezentanții Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) au fost de părere ca licența ”să fie eliberată doar de autoritatea centrală de specialitate în baza unui regulament”.
Păreri împărțite au fost exprimate și referitor la valabilitatea licenței audiovizuale. Autorii documentului au propus un termen de nouă ani, argumentând că o astfel de prevedere va scuti radiodifuzorii de multiplele adresări la autoritatea audiovizuală pentru a-și prelungi licența. ”Activitatea aceasta este un gen de business și atunci când îl planifici vrei să-l fortifici, nu să alergi la concurs fără să știi dacă vei câștiga concursul sau ba”, a explicat coautorul proiectului, Ion Bunduchi. Reprezentanții CCA susțin că termenul de cinci ani, prevăzut în codul actual, este optim.
O altă noutate a proiectului ține de regimul juridic al proprietății în domeniul audiovizualului. Astfel, în premieră, se propune utilizarea unor sintagme noi, cum ar fi piața serviciilor de programe de televiziune sau radiodifuziune, serviciile de programe cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice și determinarea situației dominante în formarea opiniei publice. ”Se consideră că o persoană fizică deține o situație dominantă în formarea opiniei publice în cazul în care cota de audiență ponderată a serviciilor de programe ce îi sunt atribuite depășește 30% din piața semnificativă”, se menționează în proiectul documentului. ”Limitele europene sunt de 20-30%. Asta ar însemna că niciun radiodifuzor nu ar putea să aibă mai mult de 30% din cota pieței”, - a specificat expertul media Ion Bunduchi.
La audieri au participat doar trei deputați – președintele comisiei pentru mass-media, liberal-democratul Vladimir Hotineanu, democratul ConstantinȚuțu și liberalul Lilian Carp, iar spre sfârșitul ședinței la discuții s-a alăturat și deputatul PSRM, Adrian Lebedinschi.
Vladimir Hotineanu a specificat că, până la moment, în adresa comisiei încă nu a ajuns avizul Guvernului referitor la acest proiect.
Următoarea rundă a audierilor publice pe marginea proiectului Codului audiovizualului va avea loc în luna ianuarie anul viitor.
Autorii proiectului au propus ca operatorului de multiplex de radiodifuziune/televiziune să i se elibereze licența de utilizare a frecvențelor radio în sistemul digital terestru ”la propunerea consensuală a titularilor de licențe audiovizuale digitale”. La rândul lor, reprezentanții Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) au fost de părere ca licența ”să fie eliberată doar de autoritatea centrală de specialitate în baza unui regulament”.
Păreri împărțite au fost exprimate și referitor la valabilitatea licenței audiovizuale. Autorii documentului au propus un termen de nouă ani, argumentând că o astfel de prevedere va scuti radiodifuzorii de multiplele adresări la autoritatea audiovizuală pentru a-și prelungi licența. ”Activitatea aceasta este un gen de business și atunci când îl planifici vrei să-l fortifici, nu să alergi la concurs fără să știi dacă vei câștiga concursul sau ba”, a explicat coautorul proiectului, Ion Bunduchi. Reprezentanții CCA susțin că termenul de cinci ani, prevăzut în codul actual, este optim.
O altă noutate a proiectului ține de regimul juridic al proprietății în domeniul audiovizualului. Astfel, în premieră, se propune utilizarea unor sintagme noi, cum ar fi piața serviciilor de programe de televiziune sau radiodifuziune, serviciile de programe cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice și determinarea situației dominante în formarea opiniei publice. ”Se consideră că o persoană fizică deține o situație dominantă în formarea opiniei publice în cazul în care cota de audiență ponderată a serviciilor de programe ce îi sunt atribuite depășește 30% din piața semnificativă”, se menționează în proiectul documentului. ”Limitele europene sunt de 20-30%. Asta ar însemna că niciun radiodifuzor nu ar putea să aibă mai mult de 30% din cota pieței”, - a specificat expertul media Ion Bunduchi.
La audieri au participat doar trei deputați – președintele comisiei pentru mass-media, liberal-democratul Vladimir Hotineanu, democratul ConstantinȚuțu și liberalul Lilian Carp, iar spre sfârșitul ședinței la discuții s-a alăturat și deputatul PSRM, Adrian Lebedinschi.
Vladimir Hotineanu a specificat că, până la moment, în adresa comisiei încă nu a ajuns avizul Guvernului referitor la acest proiect.
Următoarea rundă a audierilor publice pe marginea proiectului Codului audiovizualului va avea loc în luna ianuarie anul viitor.