Вы здесь

Construind conexiuni – influencerii, ca agenți ai schimbării

10 апреля 2019
1590 просмотров
Stela Roman, jurnalistă,
președinta Influencers Hub Moldova
 
Influencer /ˈɪnflʊənsə/ - persoană care este plătită de către companii pentru a promova un produs sau serviciu pe pagina sa personală.

Cam aceasta este percepția publicului larg față de noțiunea de influencer. Puterea lor este bine cunoscută, dar nu este valorificată atunci când ne gândim la parteneriate pentru media, ONG-uri, campanii sociale.
 
Cel mai des, referindu-ne la social media, influencerul este o persoană cunoscută în societate sau bine știută într-o anumită nișă, care, prin activitatea sa, prin conținutul pe care îl creează poate influența gândirea, comportamentul, deciziile audienței sale și poate inspira la acțiune comunitatea pe care a creat-o. Influencerii sunt lideri sau formatori de opinie, ei/ele pot fi celebrități, profesioniști în domenii anumite, creatori de conținut (bloggeri, vloggeri, instagrammeri etc).
 
Care este, de fapt, puterea influencerilor?
 
Media independentă trece printr-o perioadă dificilă. Numeroase instituții de presă au fost preluate de grupări politice și oligarhice, care încearcă să promoveze interesele politice și economice ale unor categorii de cetățeni. Există foarte mult zgomot în spațiul informațional și o necesitate de a întări vocea mass-mediei demne de încredere. În prezent, presa tradițională devine mai puțin populară, iar din ce în ce mai mulți oameni, în special tinerii activi, preferă să se informeze din online sau de pe rețelele sociale. Potrivit Pew Research Center, cea mai mare parte din cetățeni în majoritatea țărilor europene  consumă știrile pe rețele, Facebook fiind principala rețea socială pentru știri.

În același timp, ONG-urile și grupurile de inițiativă se confruntă cu dificultăți în atragerea audienței largi și aducerea vocii lor la factorii de decizie. Informațiile sunt adesea oferite prin rapoarte, care nu întotdeauna declanșează discuții și acțiuni.
 
Prin urmare, atunci când încercăm să ne facem auziți ar trebui să acordăm mai multă atenție rețelelor sociale și influencerilor. Comunicarea este modelată în mod semnificativ de ei, chiar dacă puterea lor nu este încă utilizată la potențialul său maxim în formarea opiniei publice, promovarea valorilor democratice și crearea agendei mediatice. Potrivit unui studiu Google încă din 2016, șapte din zece abonați spun că influencerii de pe YouTube schimbă și modelează cultura.
 
Influencerii își cunosc foarte bine audiența, iar legătura lor cu publicul este mai apropiată și mai strânsă, ceea ce le oferă mai multă putere. Ei sunt văzuți nu numai ca o sursă de informație despre problemele cotidiene, știri, valori, recomandări, ci ca un nucleu al comunității pe care o reprezintă.

Lucrând cu persoanele influente pe rețelele sociale, informația nu se limitează la anumite regiuni geografice, așa cum se întâmplă cu mass-media tradițională, ci ajunge și poate să mobilizeze o audiență largă, inclusiv diaspora.
 
Cum ne pot ajuta influencerii
 
Implicarea influencerilor în proiecte sau campanii sociale, inclusiv campanii media este un instrument puternic în a aduce schimbări pozitive în societate. Aici apare conceptul de social media for social good (folosirea rețelelor sociale pentru binele social). Odată instruiți și ghidați în temele și problemele care îi interesează, influencerii pot aborda provocările globale cu care ne confruntăm, inclusiv cele legate de sărăcie, inegalitate, climă, mediu, educație, pace și justiție.
 
Parteneriatele între comunitatea de influenceri și societatea civilă sau media constituie un teren fertil pentru proiecte intersectoriale și produse digitale inovatoare. În acest fel, influencerii nu sunt doar un mijloc de atingere a schimbării pozitive, ci și participanți activi la această schimbare.
 
Parteneriatele pot aduce:

  • Accesul la lideri ai comunităților care au o voce și un mesaj puternic;
  • Conținut nou, inovator și atractiv creat de influenceri;
  • Acces la un public mai larg, activ și implicat;
  • Proiecte și produse adaptate publicului țintă, furnizate de persoane care cunosc și au acces la publicul respectiv;
  • Crearea de comunități cu viziuni și interese comune;
  • Presiune față de factorii decizionali pentru schimbări dorite de comunitate.
De ce suntem reticenți?
 
Dacă totul sună atât de frumos, de ce suntem încă reticenți? Suntem conștienți că influencerii nu sunt un instrument magic care rezolvă îndată toate problemele. Deși au o putere mare care nu este valorificată, implicarea influencerilor în proiecte sociale încă prezintă un experiment. Astfel, ONG-urile sau media nu au resurse, cunoștințe sau timp să investească în asta.

Ne este frică de schimbări în modul tradițional de comunicare cu publicul, de faptul că efortul nu va avea rezultatele scontate sau, că atunci când rezultatele vor fi vizibile, munca de „pionierat” în acest domeniu va fi folosită cu ușurință de alții. După luni de efort și experimente, va fi preluată și replicată de cei care nu au învestit în procesul de creare și educare a comunității de influenceri.

La început de cale
 
În Moldova, despre influenceri am început să vorbim relativ recent. Lucrul pe partea comercială are reguli destul de clare și mesaje nu foarte complicate. Cu toate acestea, atunci când vrem să trecem pe tărâmul schimbărilor de mentalitate în societate, ne ciocnim de lipsa de experiență. E drept, lucrul cu influencerii în campanii sociale nu este un concept nou - formatorii de opinie, vedetele, persoanele cunoscute în comunitate mereu au fost implicați pentru a transmite mesaje. Dar o făceau doar în calitate de portavoce ai unui mesaj pregătit pentru ei, nu și de creatori sau inițiatori ai acestui mesaj.
 
Influencers Hub Moldova - organizația care are drept scop crearea și educarea comunității de influenceri locali, a făcut un sondaj în rândul influencerilor pentru a identifica problemele sociale (în baza listei de Obiective de Dezvoltare Globală) care sunt importante pentru ei. Rezultatele au arătat interesul sporit pentru participarea în campanii cu tematică socială și, uimitor, în majoritatea cazurilor - dorința de implicare nu era motivată de remunerarea financiară.
 
Cu toate acestea, lucrul cu influencerii, chiar și cu cei foarte interesați și motivați, implică unele riscuri. Doar interesul sau pasiunea față de subiect nu înseamnă că se va transmite un mesaj corect. Înainte de a fi implicați în proiecte sau campanii, influencerii trebuie educați/informați despre subiectul care ne interesează. Unele tematici mai sensibile necesită și un limbaj adaptat, folosirea corectă a termenilor.
 
Influencerii au un potențial de educare și mobilizare a urmăritorilor, dar înainte de asta trebuie să ne asigurăm că ei sunt informați suficient de bine la subiectele pe care le abordează.
 
Comunicarea nu se oprește în loc. Ea se schimbă zi de zi și este de datoria noastră să ne adaptăm la noile tendințe pentru a ajunge cât mai eficient la publicul nostru. Prin amplificarea vocii și puterii influencerilor, creând parteneriate, oferindu-le educația și instrumentele necesare, putem contribui la schimbarea pozitivă a societății, la asigurarea pluralismului de opinii și diversificarea surselor de informație.