Potrivit datelor raportate la CEC cu privire la venituri și cheltuieli în anul 2019, PD a alocat aproape 19 milioane de lei pentru presă și materiale promoționale. Urmează PSRM cu puțin peste trei milioane de lei și Partidul Politic Șor cu circa 2,5 milioane de lei la acest capitol. În total, cele 16 formațiuni în vizorul Promo-Lex au cheltuit pentru mass-media și promovare peste 25 de milioane de lei.
Partidele au alocat cele mai multe resurse financiare în 2019 celor două campanii electorale care au avut loc – parlamentare și locale generale (47%). Alte 27% din totalul cheltuielilor au fost destinate pentru presă și materiale promoționale.
De asemenea, cel puțin 10 partide politice din 16 monitorizate au efectuat cheltuieli pentru presă și materiale promoționale, iar în majoritatea cazurilor estimările Promo-Lex au fost mai mici decât cuantumurile raportate pe hârtie. De exemplu, potrivit estimărilor asociației, PSRM și Partidul Liberal nu ar fi raportat un cuantum de cel puțin 3 726 690 de lei.
„Astfel, dacă PSRM a raportat la CEC 3.106.833 de lei, noi am estimat la ei un cuantum de 6.449.017 lei. Am menționat cazul cu repartizarea anumitor scrisori cu ocazia sărbătorilor de iarnă, din partea președintelui Republicii Moldova, dar cu însemnele PSRM. Ne-am documentat foarte bine. Am cerut și acces la informație din partea Poștei Moldovei, care a distribuit aceste materiale, și am estimat un cuantum real pentru aceste cheltuieli. De aceea cred că, probabil, cuantumul estimărilor este mai mare, pentru că am inclus și această situație în calcul. Am întrebat Poșta Moldovei și cu privire la alte partide - dacă au fost făcute anumite distribuiri. Ei au zis că doar PSRM a făcut în 2019 acest lucru”, a explicat analista Cornelia Călin de la Promo-Lex.
Partidul Liberal a raportat doar 330.915 lei la acest capitol, în timp ce Promo-Lex a estimat 714.520 de lei drept cheltuieli în cazul acestei formațiuni.
Citiți și: Cât au cheltuit partidele politice parlamentare pentru presă și promovare în anul 2019