Вы здесь

Sondaj BOP // Cetățenii au cea mai mare încredere în presa autohtonă. Pe ce locuri se clasează mass-media din Rusia, România și UE

22 февраля 2021
1146 просмотров
Televiziunea rămâne principala sursă de informare și cu cea mai înaltă cotă de încredere în rândul populației, potrivit Barometrului Opiniei Publice (BOP) din luna februarie. Totodată, mass-media din Republica Moldova se bucură de cea mai mare încredere printre respondenții la sondaj, fiind urmată de presa din Federația Rusă, Uniunea Europeană (UE) și România. 

Potrivit studiului prezentat pe 22 februarie, la Chișinău, mass-media autohtonă se bucură de cea mai înaltă încredere în rândul cetățenilor din Republica Moldova, cu o pondere de circa 50%, fiind urmată de presa din Federația Rusă, în care au încredere aproape 43% din cei chestionați. În presa din UE au încredere circa 40% din respondenți, iar în cea din România - cu circa 10% mai puțin decât cea din Rusia (33,5%). În mass-media din SUA și Ucraina au încredere circa 1/5 din respondenți. 

La capitolul surselor de informare, televiziunea trezește cea mai mare încredere în rândul populației (28,7%). Internetul ocupă poziția doi, cu 23,6%, iar radioul (2,5%) s-a clasat de această dată pe locul cinci. 

Datele sondajului mai arată că televiziunea rămâne sursa principală de informare (circa 74%), o tendință care se menține de mai mulți ani. Pe locul doi se află Internetul, utilizat zilnic de 67% din populație și desemnat drept cea mai importantă sursă de informare de 59% din respondenți. Posturile de radio s-au clasat pe locul trei, fiind ascultate zilnic de către 27% dintre intervievați, iar 16% l-au catalogat drept cea mai importantă sursă de informare. Presa tipărită și cărțile rămân a fi alegerea minorității. 

CELE MAI VIZIONATE POSTURI TV

Cele mai vizionate canale, potrivit sondajului, sunt Prime TV, cu un rating de 44%, fiind urmat de postul public de televiziune Moldova 1 (27,5%). Următoarele trei posturi de televiziune au aproximativ aceeași pondere a popularității în rândul telespectatorilor: Jurnal TV (24 %), RTR Moldova (23%) și Publika (22%). Urmează NTV (21%), Pro TV Chișinău (19%), TV8 (14%), Canal 2 (6%), Canal 3 (6%), TVR Moldova (3%) Realitatea TV (2%), N4 (2%) și Euro TV (1%).

COVID-19 ȘI LUPTA CU ȘTIRI FALSE

Studiul cuprinde și răspunsurile respondenților cu privire la atitudinea cetățenilor față Covid-19. Potrivit reprezentantului companiei care a realizat sondajul, este necesară identificarea soluțiilor la capitolul contracarării dezinformării și știrilor false. Analiza răspunsurilor arată că populația se arată sceptică în privința vaccinări anti-Covid-19 - aproape 39% dintre cei chestionați susțin că nu s-ar vaccina. „După cum constatasem și cu alte ocazii, la diferite etape ale pandemiei, de-a lungul anului trecut, informarea insuficientă, precum și pierderea luptei cu știrile false, probabil, constituie principala provocare în combaterea pandemiei de Covid-19 în Republica Moldova”, a declarat sociologul Vasile Cantarji de la compania „CBS-Research”.

Sondajul a fost realizat de Centrul de Investigații Sociologice şi Marketing „CBS-Research” la comanda Institutului de Politici Publice (IPP). Sondajul a fost efectuat în perioada 28 ianuarie -14 februarie, pe un eșantion de 1.108 de persoane din 86 de localități, reprezentativ pentru populația adultă a Republicii Moldova (cu excepția regiunii transnistrene), eroarea maximă fiind de ±3%.

Sursa foto: tv-vybor.ru