02 ноября 2021
969 просмотров
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a expediat la adresa Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei o comunicare[1] în care solicită continuarea supravegherii executării hotărârii Curții Europene pentru Drepturile Omului (CEDO) în dosarul Manole și alții contra Moldovei, drept reacție la îndemnul[2] autorităților de a înceta supravegherea pe acest caz. Notificarea vine în contextul inițiativei legislative care prevede reîntoarcerea sub control parlamentar a companiei publice Teleradio-Moldova și a noului mecanism de revocare din funcție a membrilor Consiliului Audiovizualului.
În cererea expediată la 26 octombrie, CJI informează Comitetul de Miniștri al CoE, responsabil de supravegherea executării hotărârilor Curții de la Strasbourg, că Guvernul nu și-a îndeplinit toate obligațiile în cauza Manole și alții c. Moldovei, pentru care Republica Moldova a fost condamnată în 2009, și că încetarea supravegherii privind implementarea măsurilor generale ale hotărârii „ar fi prematură” în contextul ultimelor modificări legislative. „Legislația națională încă nu are garanții eficiente împotriva ingerinței în dreptul mass-media la libertatea de exprimare din partea autorităților publice, a partidelor politice și a oricăror alte grupuri de interese”, se spune în notificare.
În sesizare se amintește că, în ultimii ani, cadrul legislativ ce vizează domeniul audiovizual a fost îmbunătățit, inclusiv prin adoptarea noului Cod al serviciilor media audiovizuale, în vigoare din 2018, care a oferit mai multe atribuții Consiliului Audiovizualului privind selectarea membrilor Consiliului de Supraveghere al furnizorului public de servicii media. Totuși, CJI remarcă faptul că politica editorială a TRM a continuat „să devieze de la principiile imparțialității și pluralismului din cauza interferențelor politice indirecte în numirile conducerii TRM și ale membrilor Consiliului de Supraveghere, aleși de CA”. CJI recunoaște că situația furnizorului public nu mai este comparabilă cu cea existentă la momentul încălcării, dar consideră că argumentele expuse în raportul de acțiune al Guvernului, remis Comitetului de Miniștri la 7 octombrie, „s-au dovedit ineficiente în asigurarea deplină a independenței editoriale a furnizorilor de servicii media publice”.
Totodată, CJI semnalează că în raportul Guvernului se face trimitere la faptul că CA este un organ autonom, însă schimbările recente ale legislației din domeniu arată că autoritatea riscă să fie influențată politic, iar orice majoritate parlamentară poate să revoce membrii CA din funcție din motive de „executare necorespunzătoare sau neexecutare a atribuțiilor lor” sau de „activitate defectuoasă”. Și proiectul de lege votat în prima lectură privind trecerea TRM sub control parlamentar, în opinia experților CJI, ar putea permite interferențe politice directe în activitatea instituției.
În astfel de condiții, CJI consideră că încetarea supravegherii cazului de către Comitetul de Miniștri este prematură. „Având în vedere noile modificări legislative, care au sporit importanța implementării depline și efective a hotărârii în cauza Manole și alții c. Moldovei, CJI solicită Comitetului de Miniștri să continue monitorizarea implementării acesteia și recomandă măsuri generale suplimentare, invitând Comitetul de Miniștri să solicite Guvernului Republicii Moldova adoptarea acestora”, scrie în sesizarea CJI.
Potrivit reprezentanților Departamentului de executare a hotărârilor CEDO, notificarea CJI a fost expediată Agentului guvernamental al Republicii Moldova, care reprezintă statul în fața Curții. Documentele urmează să ajungă și la Comitetul de Miniștri.
În 2002, jurnalista Larisa Manole împreună cu alți opt angajați ai TRM s-au plâns împotriva Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru încălcarea dreptului la libertatea de exprimare. Potrivit reclamanților, compania Teleradio-Moldova „a fost supusă cenzurii pe întreg parcursul existenţei sale”. În septembrie 2009, CEDO le-a dat câştig de cauză.
În cererea expediată la 26 octombrie, CJI informează Comitetul de Miniștri al CoE, responsabil de supravegherea executării hotărârilor Curții de la Strasbourg, că Guvernul nu și-a îndeplinit toate obligațiile în cauza Manole și alții c. Moldovei, pentru care Republica Moldova a fost condamnată în 2009, și că încetarea supravegherii privind implementarea măsurilor generale ale hotărârii „ar fi prematură” în contextul ultimelor modificări legislative. „Legislația națională încă nu are garanții eficiente împotriva ingerinței în dreptul mass-media la libertatea de exprimare din partea autorităților publice, a partidelor politice și a oricăror alte grupuri de interese”, se spune în notificare.
În sesizare se amintește că, în ultimii ani, cadrul legislativ ce vizează domeniul audiovizual a fost îmbunătățit, inclusiv prin adoptarea noului Cod al serviciilor media audiovizuale, în vigoare din 2018, care a oferit mai multe atribuții Consiliului Audiovizualului privind selectarea membrilor Consiliului de Supraveghere al furnizorului public de servicii media. Totuși, CJI remarcă faptul că politica editorială a TRM a continuat „să devieze de la principiile imparțialității și pluralismului din cauza interferențelor politice indirecte în numirile conducerii TRM și ale membrilor Consiliului de Supraveghere, aleși de CA”. CJI recunoaște că situația furnizorului public nu mai este comparabilă cu cea existentă la momentul încălcării, dar consideră că argumentele expuse în raportul de acțiune al Guvernului, remis Comitetului de Miniștri la 7 octombrie, „s-au dovedit ineficiente în asigurarea deplină a independenței editoriale a furnizorilor de servicii media publice”.
Totodată, CJI semnalează că în raportul Guvernului se face trimitere la faptul că CA este un organ autonom, însă schimbările recente ale legislației din domeniu arată că autoritatea riscă să fie influențată politic, iar orice majoritate parlamentară poate să revoce membrii CA din funcție din motive de „executare necorespunzătoare sau neexecutare a atribuțiilor lor” sau de „activitate defectuoasă”. Și proiectul de lege votat în prima lectură privind trecerea TRM sub control parlamentar, în opinia experților CJI, ar putea permite interferențe politice directe în activitatea instituției.
În astfel de condiții, CJI consideră că încetarea supravegherii cazului de către Comitetul de Miniștri este prematură. „Având în vedere noile modificări legislative, care au sporit importanța implementării depline și efective a hotărârii în cauza Manole și alții c. Moldovei, CJI solicită Comitetului de Miniștri să continue monitorizarea implementării acesteia și recomandă măsuri generale suplimentare, invitând Comitetul de Miniștri să solicite Guvernului Republicii Moldova adoptarea acestora”, scrie în sesizarea CJI.
Potrivit reprezentanților Departamentului de executare a hotărârilor CEDO, notificarea CJI a fost expediată Agentului guvernamental al Republicii Moldova, care reprezintă statul în fața Curții. Documentele urmează să ajungă și la Comitetul de Miniștri.
În 2002, jurnalista Larisa Manole împreună cu alți opt angajați ai TRM s-au plâns împotriva Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru încălcarea dreptului la libertatea de exprimare. Potrivit reclamanților, compania Teleradio-Moldova „a fost supusă cenzurii pe întreg parcursul existenţei sale”. În septembrie 2009, CEDO le-a dat câştig de cauză.
[1] Comunicarea a fost depusă conform Regulii 9.2 din Regulamentul Comitetului de Miniștri privitor la supravegherea implementării hotărârilor și a termenelor reconcilierilor amiabile;
[2] Raportul/Planul de Acțiuni Revizuit din partea Republicii Moldova în cauza Manole și alții c. Moldovei.
[2] Raportul/Planul de Acțiuni Revizuit din partea Republicii Moldova în cauza Manole și alții c. Moldovei.
Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm cele mai importante articole, dar și pe Facebook, Instagram și Twitter.