Вы здесь

„Radio și încredere”, tema dedicată ediției din 2022 a Zilei mondiale a radioului

13 февраля 2022
1291 просмотр
„Radio și încredere” este tema cu care în acest an se celebrează Ziua mondială a radioului. Proclamată inițial în 2011 de statele membre ale Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) și adoptată de Adunarea Generală a Națiunilor Unite (ONU) în 2012 ca zi internațională, Ziua mondială a Radioului este marcată anual la 13 februarie. 

UNESCO consideră radioul drept „un mijloc puternic de celebrare a umanității în toată diversitatea ei și o platformă pentru discursul democratic”. „La nivel global, radioul rămâne media cea mai accesată. Această abilitate unică de a ajunge la cele mai largi audiențe înseamnă că radioul poate modela experiența diversității unei societăți, poate reprezenta o arenă unde toate vocile pot să se pronunțe, să fie reprezentate și auzite. Posturile de radio ar trebui să deservească diverse comunități, oferind o mare varietate de programe, puncte de vedere și conținuturi și să reflecte diversitatea audiențelor”, scrie în comunicatul UNESCO la subiect.

Potrivit mai multor rapoarte internaționale, radio continuă să fie una dintre cele mai de încredere și populare mass-media din lume. Ediția din acest an a Zilei radioului este împărțită în trei subteme principale: încrederea în jurnalismul radio; încredere și accesibilitate;  încrederea și viabilitatea posturilor de radio.
 
La capitolul încrederii în jurnalismul radio, UNESCO îi îndeamnă pe jurnaliști să producă conținut independent și de înaltă calitatea. „Respectarea standardelor de bază ale jurnalismului etic a devenit o provocare în era digitală actuală. Cu toate acestea, pentru a păstra sau a spori încrederea ascultătorilor, jurnalismul trebuie să se bazeze în continuare pe informații verificabile, care sunt împărtășite în interes public, îi trag la răspundere pe cei aflați la putere și ajută societatea să construiască un viitor mai bun pentru toți”, scrie în comunicatul UNESCO.

RADIOUL ÎN REPUBLICA MOLDOVA

Datele Consiliului Audiovizualului arată că în Republica Moldova sunt înregistrați 61 de furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră. Potrivit studiului de necesități ale mass-media, lansat recent de Centrul pentru Jurnalism Independent, 28% dintre sursele mass-media sunt portaluri de știri, 24% sunt ziare, 19% - posturi TV, 16% sunt posturi de radio și 10% - reviste. Aproximativ jumătate dintre posturile de radio din Republica Moldova au un format generalist, iar circa 28% - muzical-distractiv. Formatul muzical se atestă în cazul a 7% dintre posturi.

În ceea ce privește audiența surselor mass-media, la nivel național, circa 25% ascultă radioul. În proporție de 47%, respondenții ascultă radioul în mașină, circa 36% - acasă și mai puțini ascultă radioul prin alte mijloace – la telefon (6%) sau online (6%). În măsură mai mare sunt ascultate posturile Radio Plai, Radio Moldova, Radio Noroc, Hit FM, Jurnal FM, Kiss FM, Retro FM, Europa Plus, Русское Радио / Like FM. Datele arată că posturile de radio au cea mai mare audiență în intervalul de timp 7:00 - 8:30.

Potrivit Barometrului Opiniei Publice din iunie 2021, radio s-a clasat pe locul șase în topul surselor de informare în care respondenții au cea mai mare încredere, cu o pondere de 5,3%, fiind situat după televiziune - sursa cu cea mai mare credibilitate (18,1%), urmat de familie (15,7%), rețelele sociale (12,6%), Internetul (12,5%), prietenii și vecinii (9,5%).