29 March 2021
991 reads
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a desfășurat o nouă instruire în domeniul educației pentru media. Grupul-țintă au fost profesorii treptei liceale din instituțiile de învățământ cu predare în limba rusă din raioanele de sud ale Republicii Moldova. La instruirea desfășurată în format online, în perioada 26-28 martie 2021, au participat 16 profesoare și un profesor, care au devenit noii mesageri ai gândirii critice în instituțiile în care activează.
În debutul instruirii, Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat importanța educației media pentru dezvoltarea unei societăți care gândește critic. „În condițiile în care suntem invadați zilnic de diverse informații, este imperios necesar să ne formăm abilități de gândire critică pentru a nu cădea pradă dezinformării. În ultimii ani, CJI a întreprins eforturi consolidate pentru a ajuta elevii să devină consumatori de media avizați. Am făcut acest lucru prin intermediul disciplinei opționale Educație pentru media, care la moment este predată la toate treptele de învățământ școlar, atât în limba română, cât și rusă. Astăzi, ne bucurăm să constatăm că aceste eforturi dau roade, iar disciplina devine în fiecare an tot mai solicitată în rândul profesorilor și elevilor. Suntem siguri că noile competențe media vă vor ajuta și pe dvs. să fiți consumatori de media responsabili, să evitați pericolele din mediul online și chiar să deveniți creatori de media”, a spus Mariana Tabuncic.
Oxana Iuteș, reprezentanta Internews în Moldova, a ținut să precizeze că „educația pentru media nu este doar despre gândire critică, ci despre viață, în general”. „Este o disciplină care ne ajută să ne punem întrebări și să găsim răspunsuri, ne formează deprinderi care ne permit să fim informați fără a fi manipulați. Educația pentru media este și despre responsabilitatea noastră de a ne simți siguri în spațiul online”, a spus Oxana Iuteș.
Participanții și-au format noi competențe media, fiind ghidați de formatorii Natalia Grîu, una dintre autoarele manualelor de Educație pentru media, şi Dumitru Stoianov, jurnalist și fact checker.
Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului și manualului de Educație pentru media pentru treapta liceală, versiunea rusă. În cele trei zile de formare, profesorii au parcurs teme și noțiuni din manual, au exersat o serie de metode didactice, au utilizat mai multe instrumente interactive, învățând cum să le valorifice în cadrul lecțiilor de Educație pentru media sau ale altor activități didactice.
Împreună cu Natalia Grîu, participanţii au acordat o atenție deosebită subiectelor care vizează agresiunea în mediul online și rolului important al școlii în acest sens, iar cu jurnalistul Dumitru Stoianov, profesorii au pus în discuție subiecte legate de pluralismul de opinie, calitatea informației, trolling, comportamentul și imaginea noastră în spațiul virtual.
La finalul programului de instruire, participanţii și-au împărtășit impresiile, exprimându-și convingerea că subiectele abordate în cadrul disciplinei opționale Educație pentru media sunt cruciale în societatea contemporană. „Participând la instruire, mi-am schimbat atitudinea față de fluxul informațional din jurul meu. Am încercat să analizez pe cât de critic abordez eu subiectele din media. Grație acestei instruiri, am înțeles cât de importantă este această disciplină pentru tânăra generație”, a menționat Ecaterina Todorici de la Colegiul „Mihail Ceachir” din Comrat.
Iulia Nicolova de la Liceul V.Moșcov din Ceadîr-Lunga afirmă că în cadrul instruirii „și-a dezvoltat abilități practice și de comunicare importante, care îi vor fi de folos în activitatea profesională”, iar Irina Petrova de la Liceul „Hristo Botev” din Taraclia susține că „a beneficiat de informații actuale, diverse, iar metodele didactice noi pe care le-a învățat o vor ajuta în procesul educațional”.
Până în prezent, CJI a instruit 171 de învăţătoare, 150 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 128 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Această instruire a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Internews în Moldova, în cadrul proiectului „Sporirea sprijinului pentru instituțiile media de limbă rusă independente și pentru eforturile în domeniul educației media”. Proiectul este susținut financiar de Ambasada Regatului Țărilor de Jos.
În debutul instruirii, Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat importanța educației media pentru dezvoltarea unei societăți care gândește critic. „În condițiile în care suntem invadați zilnic de diverse informații, este imperios necesar să ne formăm abilități de gândire critică pentru a nu cădea pradă dezinformării. În ultimii ani, CJI a întreprins eforturi consolidate pentru a ajuta elevii să devină consumatori de media avizați. Am făcut acest lucru prin intermediul disciplinei opționale Educație pentru media, care la moment este predată la toate treptele de învățământ școlar, atât în limba română, cât și rusă. Astăzi, ne bucurăm să constatăm că aceste eforturi dau roade, iar disciplina devine în fiecare an tot mai solicitată în rândul profesorilor și elevilor. Suntem siguri că noile competențe media vă vor ajuta și pe dvs. să fiți consumatori de media responsabili, să evitați pericolele din mediul online și chiar să deveniți creatori de media”, a spus Mariana Tabuncic.
Oxana Iuteș, reprezentanta Internews în Moldova, a ținut să precizeze că „educația pentru media nu este doar despre gândire critică, ci despre viață, în general”. „Este o disciplină care ne ajută să ne punem întrebări și să găsim răspunsuri, ne formează deprinderi care ne permit să fim informați fără a fi manipulați. Educația pentru media este și despre responsabilitatea noastră de a ne simți siguri în spațiul online”, a spus Oxana Iuteș.
Participanții și-au format noi competențe media, fiind ghidați de formatorii Natalia Grîu, una dintre autoarele manualelor de Educație pentru media, şi Dumitru Stoianov, jurnalist și fact checker.
Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului și manualului de Educație pentru media pentru treapta liceală, versiunea rusă. În cele trei zile de formare, profesorii au parcurs teme și noțiuni din manual, au exersat o serie de metode didactice, au utilizat mai multe instrumente interactive, învățând cum să le valorifice în cadrul lecțiilor de Educație pentru media sau ale altor activități didactice.
Împreună cu Natalia Grîu, participanţii au acordat o atenție deosebită subiectelor care vizează agresiunea în mediul online și rolului important al școlii în acest sens, iar cu jurnalistul Dumitru Stoianov, profesorii au pus în discuție subiecte legate de pluralismul de opinie, calitatea informației, trolling, comportamentul și imaginea noastră în spațiul virtual.
La finalul programului de instruire, participanţii și-au împărtășit impresiile, exprimându-și convingerea că subiectele abordate în cadrul disciplinei opționale Educație pentru media sunt cruciale în societatea contemporană. „Participând la instruire, mi-am schimbat atitudinea față de fluxul informațional din jurul meu. Am încercat să analizez pe cât de critic abordez eu subiectele din media. Grație acestei instruiri, am înțeles cât de importantă este această disciplină pentru tânăra generație”, a menționat Ecaterina Todorici de la Colegiul „Mihail Ceachir” din Comrat.
Iulia Nicolova de la Liceul V.Moșcov din Ceadîr-Lunga afirmă că în cadrul instruirii „și-a dezvoltat abilități practice și de comunicare importante, care îi vor fi de folos în activitatea profesională”, iar Irina Petrova de la Liceul „Hristo Botev” din Taraclia susține că „a beneficiat de informații actuale, diverse, iar metodele didactice noi pe care le-a învățat o vor ajuta în procesul educațional”.
Până în prezent, CJI a instruit 171 de învăţătoare, 150 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 128 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Această instruire a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Internews în Moldova, în cadrul proiectului „Sporirea sprijinului pentru instituțiile media de limbă rusă independente și pentru eforturile în domeniul educației media”. Proiectul este susținut financiar de Ambasada Regatului Țărilor de Jos.