You are here

Care este durata și frecvența admisibilă pentru pauzele de publicitate la radio și televiziune?

28 May 2021
873 reads
Întrebare: Postul nostru TV este un furnizor local și, până nu demult, nu prea a fost solicitat pentru contracte de publicitate. Odată cu deschiderea mai multor magazine, agenții economici ne solicită să le promovăm produsele și serviciile.

Ce prevede legea în privința duratei spoturilor publicitare și cât de des le putem difuza?

RăspunsPotrivit legii, în decursul unei zile (24 de ore), durata publicității[1] nu trebuie să depășească 15% din timpul de emisie al fiecărui canal de televiziune ori frecvență de radio. Totodată, durata spoturilor publicitare nu trebuie să depășească 20% din timpul unei ore de emisie, adică 12 minute ca durată cumulată. Subliniem însă că atunci când este vorba despre furnizorii specializați în publicitate, durata reclamei poate depăși indicii menționați.

Regula generală este că publicitatea trebuie inserată între emisiuni ori pe parcursul acestora, cu condiția că durata și natura lor nu va afecta integritatea emisiunilor și nu va prejudicia drepturile de autor ale persoanelor ce le dețin.
Cu toate acestea, în cadrul emisiunilor constituite din părți autonome, cum ar fi cele sportive ori spectacolele cu antracte[2], publicitatea nu poate fi inserată decât între părți sau în pauze.

Pe parcursul difuzării filmelor de lung metraj (cu excepția serialelor, emisiunilor de divertisment și a documentarelor), furnizorul este în drept să ia pauză de publicitate o dată la 30 de minute.

Publicitatea nu poate fi inserată în timpul difuzării oficierii serviciilor religioase. La fel, jurnalele televizate, programele de știri, documentarele, emisiunile pe teme religioase şi emisiunile pentru copii cu o durată mai mică de 30 de minute nu pot fi întrerupte de publicitate.

Atenție! La utilizarea materialului publicitar prin metoda suprapunerii, inclusiv prin cea a titrelor mobile, dimensiunile acestuia nu trebuie să depășească 7% din suprafața cadrului.

Publicitatea privind una și aceeași marfă, lucrare sau serviciu, precum și unul și același furnizor de reclamă se permite nu mai mult de două ori, cu o durată totală de până la două minute, pe parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvență.
 

Rubrica „Juristul Presei” a fost lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu scopul de a sprijini activitatea jurnaliștilor și a instituțiilor de presă, oferindu-le soluții juridice corecte, adaptate fiecărui caz în parte. În fiecare zi de vineri puteți afla răspunsuri la chestiuni ce țin de apărarea onoarei, demnității și reputației profesionale, accesul la informație, dreptul la viața privată, statutul juridic al organizațiilor mass-media, dreptul de autor etc.

Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată.

Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.

 


[1] Art. 1 din Legea cu privire la publicitate: „publicitate (reclamă) – informație publică despre persoane, mărfuri (lucrări, servicii), idei sau inițiative (informație publicitară, material publicitar) menită să suscite şi să susțină interesul public față de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului”;
Art. 1 din Codul serviciilor media audiovizuale: „publicitate – mesaj, sub orice formă, difuzat în scop de autopromovare sau difuzat în schimbul unei plăţi, fie al unei retribuții similare, de către o persoană juridică sau fizică, în legătură cu un domeniu de activitate, cu o activitate comercială, cu o meserie ori profesie, în scop de promovare a furnizării unor bunuri şi servicii, inclusiv bunuri imobiliare, sau a unei cauze, a unei idei, ori a unor drepturi şi obligaţii;
[2] ANTRÁCT - pauză între două acte sau două părți ale unei reprezentații de teatru, de operă etc”.