Răspuns: În virtutea legii, posturile TV și radio care și-au luat angajamentul să reflecte campania electorală sunt obligate să asigure condiții egale și nediscriminatorii atunci când oferă concurenților din campanie spațiu de emisie pentru publicitate electorală plătită. Altfel spus, oricât de mult nu le-ar plăcea acest lucru, furnizorii trebuie să accepte propunerea oricărui candidat care își dorește să încheie un contract cu ei pentru prestarea serviciilor de publicitate.
Mai mult, pe lângă asigurarea condițiilor egale de procurare a timpilor de antenă, posturile de televiziune și radio sunt obligate să propună tuturor același tarif. Valoarea acestei taxe nu poate depăși prețul pentru reclama percepută în perioada preelectorală. Totodată, timpii de antenă contra plată necesită a fi acordați tuturor la unele și aceleași ore de emisie, fără nicio discriminare.
Notă! Spațiul de emisie a furnizorului nu trebuie să abunde în publicitate electorală. Timpul acordat fiecărui concurent nu poate depăși 2 minute pe zi de timpi de antenă, iar durata cumulată a unui spot de publicitate electorală nu poate fi mai mică de 30 de secunde.
Concurenții pot solicita timpi pentru publicitate pe durata întregii campanii electorale, furnizorii fiind obligați să le satisfacă cererea în termen de cel mult 24 de ore.
Atenție! Dreptul concurenților electorali de a beneficia de spațiu publicitar nu este absolut!
Posturile TV și radio sunt în drept să refuze difuzarea spotului electoral dacă conținutul acestuia reflectă elemente interzise prin regulamentul aprobat de către Comisia Electorală Centrală (CEC) ori difuzarea acestuia ar putea prejudicia alte drepturi și interese protejate de lege.
Cazurile în care furnizorii pot spune „NU”:
- Spotul concurentului conține elemente de publicitate electorală mascată;
- Materialul publicitar conține imagini cu cetățeni străini, instituții de stat sau autorități publice, atât din țară, cât și de peste hotare, ori organizații internaționale;
- Spotul conține o combinație de culori și/sau sunete care invocă simboluri naționale ale altui stat;
- În spot apar imagini cu personalități istorice ale Republicii Moldova sau de peste hotare, simbolistica unor state străine sau organizații internaționale sau imaginea unor persoane oficiale străine;
- Spotul electoral este susceptibil de a propaga, incita, promova sau justifica ura rasială, xenofobia, antisemitismul sau alte forme de ură fondate pe intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de naționalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală.
Dacă vi se solicită să difuzați un spot electoral ce se include în una dintre categoriile enumerate, sunteți în drept să refuzați, expediind materialul publicitar spre examinare către CEC în termen de 24 de ore. Timp de până la 72 de ore, autoritatea poate dispune fie menținerea refuzului de difuzare, fie difuzarea spotului.
În cazul în care CEC emite o decizie de difuzare, furnizorul poate contesta actul în instanța de judecată. În situația în care prin decizia autorității va fi dispusă menținerea refuzului de difuzare, concurentul electoral poate contesta în instanță atât actul emis de CEC, cât și refuzul furnizorului.
Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată.
Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.