fotoreporter free lancer, membru API
Prima acreditare la Parlament am avut-o în perioada 2006-2009 din partea Agenției INFOTAG. Ulterior, am reprezentat ziarul “Timpul de dimineață” (2009-2011), iar din 2011 până în prezent - ca membru al Asociației Presei Independente (API).
Ca și fotojurnalist, în primii trei ani de acreditare în această instituție am avut libertatea deplină de a mă deplasa în spațiul destinat jurnaliștilor în sala de ședințe în plen a Parlamentului pentru a lua imagini diferite. Situația s-a schimbat dramatic, începând cu anul 2009, când ne-au fost impuse din ce în ce mai multe restricții, până am ajuns cu toții să ne înghesuim într-un ”țarc”.
Condițiile actuale de lucru la Parlament pentru reprezentanții mass-media mai curând ne împiedică să ne facem profesionist meseria. Condiții bune de lucru au aici toți - parlamentarii, asistenții parlamentari, personalul tehnic, reprezentanții serviciilor de pază – în afară de jurnaliști. Practic, la orice pas suntem limitați: “Acolo nu se poate filma!”, “Dincolo nu se poate fotografia!”. ”Nu urmăriți deputații!”, Am auzit și replici de genul: ”Fotografiați-vă unii pe alții!”.
Suntem nevoiți să recurgem la diferite trucuri profesionale pentru a afla ce se întâmplă cu adevărat în sala de ședinte a Parlamentului - de exemplu, să profităm de dispoziția bună a unor deputați sau a reprezentanților serviciului de presă, care ne mai ajută uneori să surprindem niște imagini inedite pentru public.
În general, consider că pentru a schimba situația în care ne aflăm, reprezentanții presei ar trebui să se solidarizeze, chiar cu riscul de a veni împotriva voinței patronilor, și să boicoteze evenimentele organizate de acei actori politici care nu doresc ca presa să aibă acces liber la ședințele plenare ale Parlamentului. Este de înțeles că niciun deputat nu dorește să fie surprins într-o ipostază mai puțin plăcută, dar scopul nostru nu este de a discredita pe cineva, ci de a-i aduce cetățeanului o imagine cât mai exactă și veridică despre activitatea forului legislativ.
____________