Eşti aici

Sorina Ştefârţă: „Nu este suficient să ai încredere în media, trebuie să ştii şi ÎN CE ai încredere”

24 Iunie 2016
1611 afişări
Mai sunt trei zile până când dori­to­rii pot depune dosa­rele pen­tru par­ti­ci­pare la cea de-a doua edi­ție a hackathon-ului de media ”Pute­rea a cin­cea”, orga­ni­zat de Cen­trul pen­tru Jur­na­lism Inde­pen­dent și Deut­sche Welle Aka­de­mie în peri­oada 1-3 iulie.  De această dată, orga­ni­za­to­rii își pro­pun să încu­ra­jeze dezvol­ta­rea unor idei de pro­iecte și apli­ca­ții, care să pro­mo­veze edu­ca­ția medi­a­tică, să îi încu­ra­jeze pe con­su­ma­to­rii de presă să ana­li­zeze ceea ce văd la tele­vi­zor, ascultă la radio sau citesc pe site-urile de știri, dar și să depis­teze mani­pu­la­rea. Am decis să dis­cu­tăm cu Sorina Ște­fârță, direc­toare a Șco­lii de Stu­dii Avan­sate în Jur­na­lism din cadrul CJI, edi­toare a por­ta­lu­lui Mediacritica.md, dar și a unui supli­ment dedi­cat inte­gră­rii euro­pene.  Ea va fi pre­zentă la eve­ni­ment în cali­tate de expertă și men­tor, iar pe par­cur­sul celor trei zile, cât va dura eve­ni­men­tul, de rând cu alți experți va îndruma echi­pele, le va oferi cunoș­tințe și direc­ții care să îi ghi­deze atunci când vor munci la ela­bo­ra­rea unor apli­ca­ții pen­tru edu­ca­ția medi­a­tică.

— Sorina, de câteva luni eşti editori al site-ului Mediacritica.md, unul dintre proiectele Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). Ţinând cont de această experienţă, cum crezi, cât sunt de necesare astfel de instrumente pentru a promova gândirea critică în rândul consumatorilor de media?

— Edu­ca­ţia medi­a­tică este, astăzi, un subiect des­tul de pre­zent în viaţa mea. Mai întâi, deo­a­rece edu­ca­ţie medi­a­tică este mai tot ceea ce facem la ŞSAJ. Pen­tru că din prima şi până în ultima zi de stu­dii le spu­nem stu­denţi­lor noş­tri des­pre nevoia – iar în cazul lor, de vii­tori jur­na­li­şti, dato­ria – de a citi dintr-o per­spec­tivă cri­tică presa. Apoi, pen­tru că CJI este un ade­vă­rat „misio­nar” al edu­ca­ţiei medi­a­tice. M-am înca­drat şi eu în aceste acţiuni – prin tabăra de vară pen­tru lice­eni „Fil­trează infor­ma­ţia!”, pe care am organizat-o în iulie 2015, iar din mar­tie anul curent – prin site-ul Mediacritica.md. Este un por­tal creat „pen­tru o infor­mare corectă” a publi­cu­lui, pen­tru a-i deter­mina pe oameni să gân­dească lim­pede, acesta fiind şi slo­ga­nul nos­tru. Pen­tru aceasta, am creat mai multe rubrici: „Obser­va­tor”, „Fil­trează infor­ma­ţia!”, ABC-ul pre­sei sau „Media în vizor”. Publi­căm arti­cole de actu­a­li­tate sau stu­dii de caz, în care sem­na­lăm dez­in­for­ma­rea şi mani­pu­la­rea atât de frec­vente astăzi. Sunt instru­mente impor­tante pen­tru că ne ajută să rezis­tăm mani­pu­lă­rii. Iar un cetă­ţean care nu este mani­pu­lat este şi un cetă­ţean impli­cat şi res­pon­sa­bil.

— Ca expertă la cel de-al doilea hackathon de media „Puterea a cincea”, organizat de CJI, spune-ne: prin ce sunt utile astfel de evenimente?

— Eu cred că putem vorbi de mai multe efecte bene­fice. Mai întâi, pen­tru că des­pre edu­ca­ţia medi­a­tică se va dis­cuta într-un cadru mai larg, cu oameni veniţi din diverse dome­nii de acti­vi­tate sau de stu­dii şi din diverse regiuni. Apoi, pen­tru că nu va fi o sim­plă pre­le­gere des­pre edu­ca­ţia medi­a­tică – se va miza mult pe schim­bul de idei şi de prac­tici pe care par­ti­ci­panţii deja le-au pus în apli­care, în diverse moduri, pen­tru a pro­mova această lec­tură cri­tică a media, res­pec­tiv a deveni imuni la pro­pa­gandă şi dez­in­for­mare. Şi, nu în cele din urmă, valoa­rea eve­ni­men­tu­lui va fi adusă de noile idei, pe care le vom încu­raja. Vrem ca acest hac­ka­thon să gene­reze multe şi diverse instru­mente IT, care să ajute con­su­ma­to­rii să iden­ti­fice mani­pu­la­rea din media.

— Pentru ca aceste aplicaţii web sau mobile să îşi atingă scopul, la ce trebuie să atragă atenţie participanţii? Şi cât este de important este ca participanţii să cunoască această tematică relativ nouă pentru Republica Moldova?

— Nu îmi pot da cu păre­rea în mate­rie de teh­no­lo­gii. Cu cer­ti­tu­dine, însă, vor tre­bui să fie cre­a­tivi la nivel de con­cept şi de conţi­nut. Pen­tru aceasta, cred că le-ar prinde bine să se docu­men­teze puţin cu refe­rire la sis­te­mul mass-media, dar şi la edu­ca­ţia medi­a­tică în gene­ral. Căci nu poţi crea o apli­ca­ţie des­pre „ceva”, fără a şti ce stă la baza ace­lui „ceva”. Nu cred că va fi uşor, pen­tru că mani­pu­la­rea, dez­in­for­ma­rea, toate tru­cu­rile pro­pa­gan­dis­tice nu stau la supra­faţă. Tre­buie să ştii să alegi infor­ma­ţia, să dis­tingi ade­vă­rul de min­ciună, să vezi ce stă în spa­tele deci­ziei emi­ţă­to­ru­lui de a mani­pula.

— Cât de necesare sunt astfel de aplicaţii, în contextul în care studiile confirmă că mass-media din Republica Moldova continuă să facă uz de elemente de manipulare informaţională şi propagandă?

— Păi aţi şi dat răs­pun­sul – „stu­di­ile con­firmă”! Şi cât timp cât există pro­bleme, tre­buie cău­tate solu­ţii. Nu putem lăsă oame­nii ca să fie „devo­raţi” de presă. Apropo de aceasta, o sa vă măr­tu­ri­sesc un lucru: eu nu îi înţe­leg pe cei care, atunci când se fac publice son­da­jele de opi­nie, se bucură că mass-media se află pe locul doi sau trei în topul încre­de­rii. Pen­tru mine acesta este un motiv de îngri­jo­rare: au încre­dere, dar în ce anume au?!. În şti­rile retrans­mise de pos­tu­rile TV ruseşti? Sau în inves­ti­ga­ţi­ile rea­li­zate de „Zia­rul de Gardă”? În mate­ri­a­lele anti-UE şi anti-Moldova, făcute de emi­sa­rii publi­ca­ţi­i­lor ruseşti de la Moscova, care se reti­pă­resc aici? Sau în şti­rile „Euro­pei Libere”? Nu este sufi­cient să ai încre­dere în media, tre­buie să ştii şi ÎN CE ai încre­dere.

Per­so­nal, obi­ş­nu­iam să mă întreb ce „înghit” con­su­ma­to­rii de media încă pe atunci când nici nu ştiam de exis­tenţa ter­me­nu­lui de edu­ca­ţie medi­a­tică. Îmi amin­tesc de un edi­to­rial inti­tu­lat „Gro­pa­rul Tare­lka”, în care am scris des­pre conţi­nu­tul pro­gra­me­lor pe care le con­sumă seară de seară con­ce­tă­ţe­nii noş­tri care şi-au insta­lat antene para­bo­lice pe case. Se întâm­pla cu vreo zece ani în urmă, pro­ba­bil, încă nu ştiam că vom avea lupte în Ucraina şi nici aten­tate la Paris, dar deja simţeam că răz­bo­iul infor­ma­ţio­nal capătă noi forme şi tura­ţii.

— Participanţii se pot înregistra în echipă dacă au o idee sau în echipă fără idee. Ce tip de asistenţă-ghidare le veţi acorda celor prezenţi voi, mentorii?

— Sunt con­vinsă că va fi un eve­ni­ment din care vom avea de învă­ţat cu toţii. Repre­zen­tanţii noi­lor gene­ra­ţii sunt extrem de talen­tate, inclu­siv în mate­rie de teh­no­lo­gii – uitaţi-vă ce minuni reu­şeşte să facă un copil de cinci ani cu tele­fo­nul nos­tru smart pen­tru care noi abia de avem timp să sunăm!.. Dar evi­dent că le vom sta la dis­po­zi­ţie cu toate cunoş­tinţele pe care le avem în dome­niul mass-media, ast­fel încât la fina­lul celor trei zile de hac­ka­thon să nu avem o sim­plă bifă a unui eve­ni­ment con­su­mat, ci rezul­tate inge­ni­oase!

— Ţinând cont de vasta ta experienţă în media, cât este de important ca presa să ţină pasul tehnologiilor?

— Într-adevăr, pot spune că am apu­cat dino­za­u­rii în mate­rie de pro­du­cere a pre­sei scrise, dar ori­cum erau pe cale de dis­pa­ri­ţie, sără­cu­ţii. Când am intrat eu în mese­rie, reda­cţi­ile deja înce­peau să uti­li­zeze com­pu­tere, scan­nere etc. Evi­dent că mai era mult până la ceea ce avem astăzi şi toc­mai de aceea le spun une­ori stu­denţi­lor că ei pur şi sim­plu nu îşi pot ima­gina cum se făcea un ziar ori se trans­mi­tea infor­ma­ţia încă acum 20 de ani. L-aş cita, în acest con­text, pe cole­gul Ana­to­lie Golea, care poves­tea pen­tru fil­mu­leţul des­pre şti­rea de agenţie, pe care îl rea­li­zăm acum pen­tru rubrica „ABC-ul pre­sei” de pe Mediacritica.md, că seara mer­gea curi­e­rul şi ducea şti­rile la abo­naţi. Îşi ima­gi­nează oare astăzi inter­nau­ţii care sunt obi­ş­nuiţi să con­sume infor­ma­ţia în regim real cum este să aşte­pţi seara ca să îţi vină şti­rile de peste zi?..

Cât pri­veşte „să ţinem pasul”… eu zic că între­ba­rea este retorică. Iar dacă ne dorim, totuşi, un răs­puns, atunci să ne uităm puţin la Regina Eli­sa­beta a II-a a Marii Bri­ta­nii. În 1976, când mulţi din­tre noi încă urmau să vină pe lume, ea tri­mi­tea pri­mul său e-mail. Iar acum, la cei 90 de ani pe care i-a săr­bă­to­rit în apri­lie, Majes­ta­tea Sa îşi admi­nis­trează de sine stă­tă­tor con­tul de Twit­ter. Aşa­dar, lecţia Regi­nei este sim­plă de tot: fie eşti modern, fle­xi­bil şi recep­tiv la noile teh­no­lo­gii – iar ast­fel reu­şeşti să rămâi în top -, fie nu exi­şti deloc.

Rea­min­tim că în peri­oada 1 – 3 iulie 2016, Cen­trul pen­tru Jur­na­lism Inde­pen­dent și Deut­sche Welle Aka­de­mie des­fă­șoară cea de-a doua edi­ție a hackathon-ului ”Pute­rea a cin­cea”. De această dată, orga­ni­za­to­rii își pro­pun să încu­ra­jeze dezvol­ta­rea unor idei de pro­iecte și apli­ca­ții, care să pro­mo­veze edu­ca­ția medi­a­tică. Trei echipe desem­nate de juriu câști­gă­toare vor bene­fi­cia de gran­turi a câte 2000 € pen­tru dezvol­ta­rea și imple­men­ta­rea ulte­ri­oară a pro­iec­te­lor. Pro­iec­tele vor fi publice și gra­tu­ite pen­tru uti­li­zare.

Toate infor­ma­ți­ile pri­vind pro­gra­mul eve­ni­men­tului și regu­lile de par­ti­ci­pare le găsiți pe site-ul ofi­cial al eve­ni­men­tu­lui: hackathon2.media-azi.md. Par­ti­ci­pa­rea la eve­ni­ment este gra­tu­ită, dar cu pre­în­re­gis­trare. Vă puteți înscrie cu o idee de pro­iect în echipă, pe care o veți dezvolta pe par­cur­sul eve­ni­men­tu­lui cu aju­to­rul men­to­ri­lor. La fel, vă puteți înre­gis­tra în echipă, chiar dacă nu aveți o idee de pro­iect, dar sun­teți inte­re­sați de eve­ni­ment, iar men­to­rii vă vor ghida să iden­ti­fi­cați și să dezvol­tați un pro­iect. For­mu­la­rul de înre­gis­trare tre­buie com­ple­tat până la data de 25 iunie 2016. Deta­lii pe pagina de Face­book a eve­ni­men­tu­lui.

Sursa: www.zdg.md
Sursa foto: Constantin Grigoriță